m
Ferrari presenterar superbilen SF90 Stradale

Ferrari presenterar superbilen SF90 Stradale
Laddhybrid-monster med 1000 hästar

Bil / Ferrari

Nu är den då äntligen presenterad - Ferraris nya superbil som väl enklast kan beskrivas som ett kärleksbarn mellan LaFerrari och F8 Tributo. Den här kallar man för SF90 Stradale och under skalet finns laddhybrid-teknik som ser till att få upp effekten till hela 1000 hästar. Det här blir Ferraris allra första laddhybrid och det ena locket där bak är alltså inte ett tanklock utan ett laddlock.

Bakom sittbrunnen sitter en V8:a på 4,0 liter som ger 780 hästar och som har ett vrid på 800 newtonmeter. Den får hjälp av inte mindre än tre stycken elmotorer - en mellan motorn och växellådan och två separata på framaxeln. Tillsammans ger dessa tre en extra knuff på 220 hästar och totalen blir alltså 1000 hästar. Elmotorerna får sin kraft från ett lithiumjonbatteri på 7,9 kWh och på bara el ska man kunna köra upp till 2,5 mil. Gör man det driver endast framhjulen, när även förbränningsmotorn är igång är det fyrhjulsdrift som gäller. Lådan är en ny åttastegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska gå på 2,5 sekunder, 0-200 på 6,7 och toppfarten ligger på 341 km/h. SF90 väger in på 1570 kilo vilket är imponerande då enbart hybridsystemet adderar 270 kilo.

De första kunderna ska få sina exemplar i slutet av nästa år och det ryktas om att frånpriset ligger omkring åtta miljoner kronor. Mer om modellen finns på länken nedan.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Ferrari presenterar superbilen SF90 Stradale
Visa
Pressmeddelande
Ferrari introduces a new chapter in its history with the introduction of its first series production PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle), the SF90 Stradale, images, videos and information on which can be seen on the dedicated web site: SF90stradale.com. The new model is extreme on every level and represents a true paradigm shift, because it delivers unprecedented performance for a production car. Figures such as 1,000 cv, and a weight-to-power ratio of 1.57 kg/cv, and 390 kg of downforce at 250 km/h not only put the SF90 Stradale at the top of its segment, but also mean that a V8 is the top-of-the-range model for the first time in the marque’s history.

The car’s name encapsulates the true significance of all that has been achieved in terms of performance. The reference to the 90th anniversary of the foundation of Scuderia Ferrari underscores the strong link that has always existed between Ferrari’s track and road cars. A brilliant encapsulation of the most advanced technologies developed in Maranello, the SF90 Stradale is also the perfect demonstration of how Ferrari immediately transitions the knowledge and skills it acquires in competition to its production cars. The SF90 Stradale has a 90° V8 turbo engine capable of delivering 780 cv, the highest power output of any 8-cylinder in Ferrari history. The remaining 220 cv is delivered by three electric motors, one at the rear, known as the MGUK (Motor Generator Unit, Kinetic) due to its derivation from the Formula 1 application, located between the engine and the new 8-speed dual-clutch transmission on the rear axle, and two on the front axle. This sophisticated system does not, however, make for a more complicated driving experience. Quite the opposite, in fact: the driver simply has to select one of the four power unit modes, and then just concentrate on driving.

The sophisticated control logic takes care of the rest, managing the flow of power between the V8, the electric motors and the batteries. The SF90 Stradale is also the first Ferrari sports car to be equipped with 4WD, a step necessary to allow the incredible power unleashed by the hybrid powertrain to be fully exploited, ensuring the car has become the new benchmark for standing starts: 0- 100km/h in 2.5 sec and 0-200km/h in just 6.7 seconds. Ferrari’s engineers were able to further broaden the spectrum of dynamic controls by introducing the full-electric front axle, known as the RAC-e (electronic cornering set-up regulator). As well as exclusively providing propulsion in electric drive, the two front motors independently control the torque delivered to the two wheels, extending the concept of Torque Vectoring. Fully integrated into the car’s vehicle dynamics controls, the RAC-e governs the distribution of torque, making driving on the limit much simpler and easier.

The introduction of this hybrid architecture was a challenge with regard to managing the additional weight which was resolved by an obsessive attention to detail and the overall optimisation of the whole of the car. For maximum performance in terms of overall weight, rigidity and centre of gravity, the chassis and bodyshell of the SF90 Stradale is all new, built using multi-material technology, including, for example, carbon fibre. The development of a hybrid car of this kind demanded the development of a series of innovative aerodynamic solutions. The significant boost in the power unit’s performance brought with it an increase in the amount of heat energy to be dissipated and required the development team to carry out an in-depth review of the aerodynamic flows on the radiating masses. It also demanded new solutions to increase downforce efficiently and guarantee maximum stability at all speeds and in all driving conditions. Particularly noteworthy is the innovative shut-off Gurney, a patented active system located at the rear of the car which regulates the air flow over the upper body, reducing drag at high speeds with low lateral dynamics loads and increasing downforce in corners, under braking and during changes of direction.

The new car is epoch-changing from a stylistic perspective as it completely rewrites the mid-rear-engined sports berlinetta proportions introduced on the 360 Modena twenty years ago, instead taking its inspiration from Ferrari’s recent supercars. A good example is the cockpit, which has a smaller frontal section and is placed closer to the front of the car to reduce drag. This was also achieved without impacting on-board comfort. The track-derived “eyes on the road, hands on the wheel” philosophy takes on a truly central role for the first time too, significantly influencing the ergonomics and styling of the interior. The result is an HMI (Human-Machine Interface) and interior layout concept that are a complete departure from previous models. Another major innovation is the steering wheel which now has a touchpad and a series of haptic buttons that allow the driver to control virtually every aspect of the car using just their thumbs. The central instrument cluster is now entirely digital with the first automotive application of a 16” curved HD screen which can be fully configured and controlled using the controls on the steering wheel. On the central tunnel, improved ergonomics have been combined with an element from the past: the automatic gearbox controls are now selected by a grille-style feature that references Ferrari’s legendary manual gear-shift gate. Thus past and present skilfully merge to point the new Ferrari towards the future.

The SF90 Stradale also sees the debut of the new ignition key with full keyless technology which will gradually be introduced across the rest of the range, personalised with the model’s name. Thanks to a special compartment in the central tunnel, it becomes an integral part of the car’s styling. In addition to the sporty version, which references the shape and colour of the signature rectangular Prancing badge sported by Ferrari’s road cars, there will also be a more elegant metal-coloured version. For the first time on a Ferrari, clients can choose between the standard car and a version with a more sports-oriented specification. The Assetto Fiorano specification includes significant upgrades, including special GT racing-derived Multimatic shock absorbers, extra lightweight features made from high-performance materials such as carbon-fibre (door panels, underbody) and titanium (springs, entire exhaust line), resulting in a weight-saving of 30 kg. Another difference is the high downforce carbonfibre rear spoiler which generates 390 kg of downforce at 250 km/h. The Assetto Fiorano includes Michelin Pilot Sport Cup2 tyres designed specifically to improve performance on the track in the dry. They feature a softer compound and fewer grooves than the tyres provided as standard. POWERTRAIN The SF90 Stradale is the first ever Ferrari to feature PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) architecture which sees the internal combustion engine integrated with three electric motors, two of which are independent and located on the front axle, with the third at the rear between the engine and the gearbox. The internal combustion engine and the electric motors work in synergy to unleash an incredible 1,000 cv which means the SF90 Stradale sets a whole new benchmark in terms of its performance and innovative content not just with regard to the Ferrari range, but also its competitors. INTERNAL COMBUSTION ENGINE Thanks to its 780-cv power output, the turbo V8 featured in the SF90 Stradale raises the bar for the performance limits achievable by this type of architecture. The starting point was the F154 family engine which has won the International Engine of the Year award for the fourth consecutive year, an unprecedented achievement for any power unit. Together with its 195 cv/l specific power output, which is the highest in the segment, the engine also delivers 800 Nm of torque at 6,000 rpm. To deliver this extraordinary result, Ferrari’s engineers focused on several different areas of the engine, starting by increasing its capacity from 3,902 cc to 3,990 cc thanks to a larger bore of 88 mm. The intake and exhaust system was completely redesigned and now features a new, narrower cylinder head with a central injector and the adoption of 350-bar GDI, another first for a Ferrari V8.

To improve the internal fluid dynamics, not only was a larger diameter intake valve adopted but the ducts are all horizontally lined up at engine head height; the turbo charger assembly has been lowered while the exhaust line is higher, as testified by the fact that the tail pipes are now in the upper section of the rear bumper. The turbos are now equipped with electronically-controlled wastegates to improve catalyser heating and new compressor volutes to optimise fluid-dynamics. The re-engineering goes well beyond fluid-dynamics: the rationalisation of the layout has resulted in both a lower centre of gravity, thanks in part to the adoption of a smaller-diameter fly wheel, and a reduction in overall weight thanks to the use of Inconel instead of steel for the exhaust manifold. Meticulous attention was lavished on sound quality when redesigning the exhaust system and the result is fuller, richer harmonics across the entire frequency range. GEARBOX The SF90 Stradale sports a completely redesigned 8-speed, oil-bath, dual-clutch transmission. New gear ratios and improved transmission efficiency yield a significant reduction in fuel consumption in urban and motorway driving (-8% in the WLTP cycle) without having to compromise on performance. In fact, there is even a 1% improvement in efficiency on the track. An optimised layout, achieved through the adoption of a dry sump and a significantly more compact clutch assembly with a 20% smaller exterior diameter than the current gearbox, has shaved 15 mm off the installed height in the car which, in turn, lowers the centre of gravity of the running gear by the same amount. Despite the addition of an eighth gear and a maximum torque boost to 900 Nm (the latter an increase of 20% on the current 7-speed), the gearbox’s overall weight is actually 7 kg lower. That figure rises to 10 kg when the elimination of the reverse gear – now incorporated in the function of the front electric motors - is included. The new clutch’s performance is 35% higher, transmitting up to 1200 Nm in dynamic torque in gear shifts. Thanks to new-generation actuation hydraulics, total clutch fill times have been cut to 200 ms compared to the 488 Pista’s 300 ms. ELECTRIC MOTORS The SF90 Stradale is equipped with three electric motors capable of generating a total of 220 cv (162 kW). A high performance Li-ion battery provides power to all three motors and guarantees a 25-kilometre range in all-electric eDrive mode, using just the front axle. When the internal combustion engine is turned off, the two independent front motors deliver a maximum speed of 135 km/h with longitudinal acceleration of ?0.4 g. Reverse can only be used in eDrive mode which means the car can be manoeuvred at low speeds without using the V8. The front motors are integrated into the launch control strategy for maximum performance when accelerating.

FUNCTION MODES The internal combustion engine and electric motors work in synergy to generate an incredible 1,000 cv, which puts the SF90 Stradale at the very top of the range in performance terms. The control logic optimally manages the power flows either with the emphasis on efficiency or performance depending on the user profile selected by the driver. Thanks to an additional steering wheel-mounted selector, dubbed the eManettino (analogous to the Manettino which is used to set the electronic vehicle dynamics modes), the driver can choose from four different power unit management modes: eDrive: the internal combustion engine remains off and traction is entrusted entirely to the electric front axle. Starting with a fully charged battery, the car can cover up to 25 km in this mode. This mode is ideal for city centre driving or any other situation in which the driver wishes to eliminate the sound of the Ferrari V8. Hybrid: this is the default setting when the car is turned on, in which the power flows are managed to optimise the overall efficiency of the system. The control logic autonomously decides whether to keep the internal combustion engine running or turn it off. If it is on, the internal combustion engine can run at maximum power thus guaranteeing powerful performance whenever the driver requires. Performance: unlike ‘Hybrid’, this mode keeps the ICE running because the priority is more on charging the battery than on efficiency. This guarantees that power is instantly and fully available when required. This mode is best suited to situations in which driving pleasure and fun behind the wheel are the main focus. Qualify: this mode allows the system to achieve maximum power output by allowing the electric motors to work at their maximum potential (162kW). The control logic prioritises performance over battery charging. VEHICLE DYNAMICS The exceptional work done to boost the power unit’s power would have all been in vain without in-depth dynamics research and the development of a whole series of solutions to boost the SF90 Stradale’s lap times, whilst simultaneously guaranteeing that drivers of all kinds could make full use of the car’s potential and have fun behind the wheel. The new hybrid architecture required extensive and lengthy integration work on the car’s many different control logics. The three areas concerned are: the high-voltage system controls (battery, RAC-e, MGUK, inverter), engine and gearbox control and vehicle dynamics controls (traction, braking, Torque Vectoring). Integrating these areas with the existing vehicle control logics led to the development of the new eSSC (electronic Side Slip Control) vehicle control system. The eSSC introduces three innovative dynamic regulation and distribution strategies for engine torque to all four wheels: - Electric Traction Control (eTC): optimally manages the availability of the torque – both ICE and electric - distributing it to the individual wheels to suit driving conditions and grip requirements - brake-by-wire control with ABS/EBD: allows the braking torque to be split between the hydraulic system and the electric motors (brake torque blending), allowing regenerative recovery under braking which actually boosts performance and brake feel rather than compromising them - Torque Vectoring: available on the front axle to manage electric traction on outside and inside wheel in cornering to maximise traction exiting the corner and help ensure easy, confident, high-performance driving. LONGITUDINAL DYNAMICS Thanks to the introduction of the RAC-e electric axle and traction control, eTC (Electronic Traction Control), on all four wheels, it is now possible to exploit the additional grip offered by the front wheels when accelerating. Improved overall grip combined with the improved power delivery from the electric motors at low speeds, has significantly improved the SF90 Stradale’s longitudinal acceleration, making it the new benchmark for standing starts. Even at high speeds and in higher gears, the combined contribution of the electric motors in maximum traction conditions helps reduce ICE response times, significantly improving longitudinal acceleration and thus performance. The new brake-by-wire system manages kinetic energy recovery through the electric motors by implementing electronically-controlled blending of hydraulic and electric braking, entirely unnoticed by the driver. Under normal braking conditions, energy recovery using the electric motors is the priority. The hydraulic system intervenes to support the electric one under hard braking. LATERAL DYNAMICS The eSSC control logic also supervises how torque is distributed between the front wheels using the RAC-e motors and the electronic control derived from the Torque Vectoring concept, varying between the inside and the outside wheel in cornering based on dynamic conditions with the aim of maximising performance and delivering easier handling. CHASSIS Although the extra 270 kg required to incorporate the hybrid system into the car have been amply offset by the extra power delivery (220 cv, with a weight/power ratio for the system alone of 1.23 kg/cv), in-depth research was still required to ensure that overall weight was kept to 1,570 kg, thus guaranteeing a record-breaking weight/power ratio of 1.57 kg/cv. The chassis has been completely redesigned with a multi-material and multi-technology approach to absorb the extra stresses associated with the new power unit and the introduction of AWD. A number of technological innovations have been introduced, not least hollow castings, which replace the traditional ribbed castings.

Other new 7 solutions include an all-carbon-fibre bulkhead between the cabin and the engine and two new aluminium alloys, one of which is a high-strength 7000 series alloy for some of the sheet metal. As a result, the SF90 Stradale chassis boasts 20% higher bending stiffness and 40% higher torsional rigidity than previous platforms without any increase in weight. This has significant advantages for the car’s dynamics. NVH (noise, vibration, harshness) characteristics have also been improved by the use of a new alloy known as ‘quiet aluminium’ for the floor pan. AERODYNAMICS The greatest challenge in crafting the aerodynamics of the SF90 Stradale was posed by the need to deliver downforce and aerodynamic efficiency at a level never before achieved either by Ferrari or its competitors, whilst simultaneously guaranteeing that all the subsystems of the new power unit (internal combustion engine, electric motors, battery and inverters) would always function as optimally as possible. As always, the aerodynamics department worked closely with Ferrari Design and this produced downforce and efficiency figures unmatched by any other car in the segment. Once again, they were achieved in typical Ferrari fashion: rather than using simple addon elements, the car’s forms were meticulously sculpted. The results in terms of performance are impressive indeed: thanks to its ability to generate 390kg of downforce at 250 km/h, the SF90 Stradale is now the new benchmark for downforce and efficiency in high-performance road cars. THERMAL AERODYNAMICS Smart cooling flow management is the first step in defining a successful car layout and, in this particular case, guaranteeing that 1,000 cv can be efficiently and uncompromisingly unleashed in all kinds of driving conditions without in any way compromising aerodynamic drag and downforce coefficients. The internal combustion engine, gearbox, turbo-charged air, battery pack and electric motors, the inverters and charging systems and brakes all need cooling. Meticulous attention was paid to the design of the engine bay which houses both the usual internal combustion engine systems that generate temperatures of nearly 900°C, and highly temperature-sensitive electronic components. The coolant for the internal combustion engine and the gearbox (high temperature circuit) is cooled by two radiators located ahead of the front wheels. The hot air flow coming off those radiators is channelled into the side areas of the underbody rather than along the car’s flanks. This means that the air flow along the flanks is cooler when it enters the air intakes ahead of the rear wheels, thereby boosting the efficiency of the intercooler radiators. The electric motors and the inverters are cooled by a separate circuit with its own radiator at the front of the car with a central intake on the front bumper.

Lastly, the cooling circuit for the brakes was completely redesigned to meet the demands of the car’s additional performance. In close collaboration with Brembo, Ferrari developed a new brake calliper for the front which is being used for the very first time on a road car. The calliper has an integrated aerodynamic appendage which distributes the highly charged air flow from the special air intake directly under the headlights on the front bumpers, more efficiently to the brake pads and disc. The rear brakes are cooled by the flow from two air intakes on the underbody near the rear wheels. REAR AERODYNAMICS In terms of design, the SF90 Stradale’s engine cover has been kept extremely low to improve the interaction between the flows over and under the body, and thus minimise drag. The end section of the engine cover features a suspended wing divided in two sections: one fixed, which incorporates the third brake light, and one mobile with a wedgeshaped front area. The latter has been dubbed the shut-off Gurney and is under patent. It is also the most innovative downforce management device on the car. In urban usage or at maximum speed, the two sections are aligned and suspended above the engine cover, with the mobile wedge acting as an efficient fairing to the fixed element, allowing the air to flow both above and beneath the shut-off Gurney. In high downforce conditions (such as driving through corners, braking or in abrupt changes of direction), the mobile element is lowered by a pair of electric actuators, closing the lower blown area and uncovering the fixed element, generating a new tail geometry characterised by a broad load surface topped by a powerful nolder. The system is controlled by a sophisticated control logic that checks parameters such as speed, acceleration (lateral and longitudinal) and driver inputs, hundreds of times a second in order to establish the most efficient configuration to adopt. FRONT AERODYNAMICS Rear downforce is balanced at the front of the car by a complex and optimised system of vortex generators. Although this is not its very first appearance on a Ferrari sports car, the system has been honed to the maximum on the SF90 Stradale: the front section of the chassis has been raised 15 mm compared to the central section of the chassis at the point where the vortex generators are located, thus increasing the amount of air channelled towards them and boosting their effect. The front bumper is divided into two sections that have specific wing functions. Between the upper section and the bonnet is a pronounced indent that locally compresses the flow. This feature, together with the two diffusers ahead of the front wheels, contributes to generating downforce over the front axle.

FORGED WHEELS WITH BLOWN GEOMETRY Specific aerodynamic research went into the geometry of the forged wheels which are made using a construction technology that allows greater freedom when it comes to aerodynamic solutions. The specific geometry of the wheels incorporate radial elements on the outer channel which are equally spaced between the spokes and designed to act as wing profiles. The geometry of these profiles mean that the wheel works like a rotor blade, very efficiently managing the flows from inside the wheelarch and guaranteeing two main effects: - Air evacuation from wheel arch is boosted, creating suction that also benefits the flow that passes through the front diffusers, generating extra downforce over the front; - The flow exiting the wheel rim is lined up with the longitudinal flow running along the sides, thereby reducing deviations caused by the air mass exiting at an angle to the direction of movement, thus reducing the car’s Cd. DESIGN The SF90 Stradale is the most advanced car in the range from a point of view of performance and technology. The definition of the exterior styling was inspired by that principle: to create a forward-looking, innovative design that transmits the car’s mission as an extreme sports car – Ferrari’s first series production supercar. Ferrari Design has thus completely revisited the proportions of the front, central and rear volumes in a radical evolution of the forms of Ferrari’s mid-rear-engined production berlinettas of the last twenty years. The aim was to design a leading-edge extreme car capable of delivering completely unprecedented performance for a Prancing Horse production car. The SF90 Stradale slots in between the mid-rear-engined coupés, today represented by the F8 Tributo, and supercars of the likes of LaFerrari, and is the new standard-bearer for hypertechnological extreme cars brimming with future-forward content. EXTERIOR The SF90 Stradale’s architecture, in which the cabin is located ahead of the midmounted engine, provided Flavio Manzoni and his team of designers at the Ferrari Styling Centre, with the ideal platform on which to craft a genuine supercar of impeccable proportions. More compact overhangs (the rear one is shorter than the front one in particular) and the frontward-shift of the cabin have created a cab-forward-type architecture which emphasises the fact that the engine is mid-mounted. A very low centre of gravity has also allowed the designers to lower the cabin area by 20 mm. Combined with a more curved windshield, slender A-posts and a wide track, this creates a beautifully proportioned car with sleeker volumes.

The compact bubble-shaped cabin has an aeronautical cockpit feel and the fact that it has been shifted so far forward is further emphasised by the geometry of the two bodycoloured rear flying buttresses that enclose the rear. Another signature solution is the headlights which hail a move away from the L-shaped look, to a slender slit design integrated with the brake air intakes resulting in a characteristic C-shape which lends the front of the car an original and futuristic appeal. In an absolute first for a Ferrari, the SF90 Stradale uses matrix LED headlight technology to improve visibility in all driving conditions thanks to active beam control. The rear of the car is dominated by high exhaust pipes which are the result of optimisation of the exhaust line layout. Because the power- train is significantly lower in the car than in the past, the designers were also able to lower the car’s tail. Another deviation from the styling typical of past berlinettas is the way the profile of the rear screen no longer follows the line from the roof to the rear bumper. This element of styling discontinuity is evidenced by the separation of the screen from the cooling grille. The tail lights have also evolved quite radically from Ferrari’s iconic round shape. The eye-catching, more horizontal luminous rings create a more horizontal perception of the tail lights which in turn visually lowers the height of the tail. INTERIOR While the SF90 Stradale’s exterior was crafted to underscore its seamless combining of form, technology and performance, the interior is even more radical. The very explicit aim there was to create a cockpit that ushered in an entirely new design direction, the effects of which would carry over into Ferrari’s entire future range. The designers took a futuristic approach to the interface concept with a strong focus on creating a wraparound aeronautically-inspired cockpit with particular emphasis on instruments. This further emphasised and underscored the symbiotic relationship between car and driver. In fact, the SF90 Stradale makes an epoch-changing leap forward both in formal and content terms, updating the Human Machine Interface with all-digital technology. In a first for a Ferrari, the central instrument cluster comprises a single 16” digital HD screen which curves towards the driver to make it easier to read and to emphasise the F1-style wrap-around cockpit effect. This is the first time this type of screen has been adopted in a production car. When the engine and motors are off, the onboard instruments go black lending the cockpit a wonderfully sleek, minimalist look. In line with Ferrari tradition, the default screen is dominated by a large circular rev counter which, however, this time is framed by the battery charge indicator. The navigation screen is on one side of the rev counter with the audio control one on the other.

The “hands-on-the-wheel” philosophy has consistently driven the development of the human-machine interface in every Ferrari F1 car and its subsequent gradual transfer to its road-going sports cars. The SF90 Stradale’s steering wheel completes that transfer process from the competition world and also ushers in a new era by introducing a series of touch commands that allow the driver to control virtually every aspect of the car without ever taking their hands off the wheel. The traditional controls include the now-classic steering-wheel mounted headlight control, windscreen wipers, indicators and the Manettino for driving modes. Of the new touch controls, the compact but functional pad on the right-hand spoke allows the driver to navigate the central cluster screens, while voice and cruise controls are on the left-hand spoke. Also noteworthy is the adoption of a rotary switch for cruise control, a solution derived directly from the Formula 1 car. In the bottom left section of the central area, there are four buttons the driver uses to select the power unit use mode. The Head Up Display is another part of the innovative HMI and allows various data to be projected onto the windshield within the driver’s field of vision so that their attention is not distracted from driving. From a creative perspective, the SF90 Stradale interface project gave the Ferrari Style Centre’s designers the opportunity to interpret the screens in the cabin as a canvas on which all the car’s functions and controls could be represented. The screen graphics on the SF90 Stradale were also designed to create a 3D effect which is particularly striking during transitions, such as when the instrument panel is turned on or when swapping from one screen to the next. Alongside the new-concept HMI, another major theme tackled in the cabin was the tunnel area interface. The F1 controls on the “bridge” are probably the most iconic of the Ferraris of recent generations. These have been completely redesigned and set into a modern metal plate which references an equally iconic feature from the past: the classic gear lever gate. 7 YEARS MAINTENANCE Ferrari’s unparalleled quality standards and increasing focus on client service underpin the extended seven-year maintenance programme offered with the SF90 Stradale. Available across the entire Ferrari range, the programme covers all regular maintenance for the first seven years of the car’s life. This scheduled maintenance is an exclusive service that allows clients the certainty that their car is being kept at peak performance and safety over the years. This very special service is also available to owners buying pre-owned Ferraris. Regular maintenance (at intervals of either 20,000 km or once a year with no mileage restrictions), original spares and meticulous checks by staff trained directly at the Ferrari Training Centre in Maranello using the most modern diagnostic tools are just some of the advantages of the Genuine Maintenance Programme.
50.6°
0

Ferrari presenterar superbilen SF90 Stradale

Laddhybrid-monster med 1000 hästar

20 stycken nya snabbladdare placeras ut i Sverige
Bland annat i Norrlands inland

En av grejerna många oroar sig över innan de skaffar elbil är var de ska ladda den när de inte är hemmavid. Tesla har ju varit duktiga på att smacka upp sina Superchargers lite överallt, men om man inte har en Tesla - hur gör man då? Nu meddelar Trafikverket att de har beviljat investeringsstöd på 26,5 miljoner kronor till 20 stycken nya snabbladdare i sju stycken av Sveriges län. Norrlands inland som har störst brist på snabbladdare är ett av ställena. I skrivande stund ska Trafikverket ha fått in 66 stycken ansökningar om att bygga de nya laddstolparna. Målet i det långa loppet är att det ska finnas snabbladdare minst var tionde mil längs de större statliga vägarna över hela landet. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Finska Varjo visar upp nya VR- och XR-headset
Med extremt hög upplösning

Det finska företaget Varjo har de senaste åren pysslat med att utveckla VR/AR/M/XR-headset med extremt hög upplösning och nu har man visat upp två nya versioner av dessa. Det handlar om tredje generationens VR/XR-headset från Varjo och de kallas för VR-3 och XR-3. Båda har en så kallad FOV (Field of View) på 115 grader vilket enligt Varjo ska vara den bredaste FOV:n på marknaden. Vidare är headseten försedda med OLED-skärmar på 1920x1920 pixlar vilka ska ge ett periferts betraktningsområde med upplösningen 2880x2720 pixlar, fyra gånger så högt som till exempel Valves vr-headset Index. Headseten ska även ha blivit 40 procent lättare än sina föregångare och försetts med fläktar så att det inte ska bli alltför varmt att använda dem under längre perioder. Vidare är de försedda med både ögon- och handföljning. För att driva det hela krävs en pc med hygglig prestanda. Ni hittar Varjos rekommendationer för detta på bilden längst ner i artikeln. Både VR-3 och XR-3 är primärt avsedda för proffsmarknaden och priserna blir därefter. Även om Varjo lyckats få ner priset till hälften jämfört med sina tidigare headsets så kommer Varjo VR-3 att kosta 3200 dollar medan XR-3 kommer att gå på 5500 dollar. Här nedanför hittas ett videoinslag från UploadVR om Varjos nya headset. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Salesforce köper Slack för 27,7 miljarder dollar
Microsoft Teams-konkurrent köps av mjukvarujätte

Ryktena som uppgav att Salesforce skulle köpa samarbetstjänsten Slack ser ut att ha stämt då affären mellan de båda igår presenterades offentligt. Affären innebär att Salesforce kommer att köpa Microsoft Teams-konkurrenten Slack för 27,7 miljarder dollar, motsvarande nästan 235 miljarder kronor. Det gör köpet till en av de största affärerna i mjukvarubranschen någonsin. Det kan jämföras med när Microsoft köpte Linked In för 27 miljarder dollar 2016 samt när IBM köpte Red Hat för 34 miljarder dollar förra året. Försäljningen av Slack verkar enligt många varit det bästa alternativet för företagets aktieägare. TechCrunch skriver i en analys om köpet: "Ultimately, Slack was ripe for the taking. Entering 2020 it had lost around 40% of its value since it went public. Consider that after its most recent earnings report, the company lost 16% of its value, and before the Salesforce deal leaked, the company was worth only a few dollars per share more than its direct listing reference price. Toss in net losses of $147.6 million during the two quarters ending July 31, 2020, Slack’s uninspiring public valuation and its winding path to profitability and it was a sitting target for a takeover like this one. The only surprise here is the price." Sedan rykten om uppköpet av Slack började florera förra veckan har Slacks aktie stigit med runt 50 procent. Vid börsens stängning igår värderades företaget till 25 miljarder dollar vilket gör att en del anser att Salesforce betalat ett lite för högt pris för företaget. Tumnagel
35.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kia och Hyundai presenterar dedikerad elbilsplattform
E-GMP ska vara grunden för elva nya elbilar

Inatt presenterade Kia och Hyundai den gemensamma elbilsplattformen E-GMP. Den får 800 voltssystem vilket gör att man ska kunna snabbladda med upp till 350 kW. Plattformen ska vara grunden för elva stycken nya elbilar. Max räckvidd ska ligga på över 50 mil och på 18 minuter ska man kunna ladda från 0-80 procent. De prestandamodeller som kommer använda sig av plattformen ska klara 0-100 km/h på under 3,5 sekunder och toppa 260 km/h. E-GMP är huvudsakligen en bakhjulsdriven plattform men man ska även kunna få fyrhjulsdrift genom att lägga till en extra elmotor på framaxeln. Den första bilen att använda E-GMP blir Ioniq 5 som ska presenteras till våren. Efter det kommer Kia att släppa sin första renodlade elbil som än så länge går under namnet CV. 2023 planerar Hyundai Motor Group att ha 23 stycken elbilsmodeller i utbudet och sälja en miljon exemplar varje år. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Google listar årets Android-appar
Lóona bästa appen och Genshin Impact bästa spelet

Nu i december kommer det levereras ett gäng "årets bästa X"-listor av olika slag. Nu är det Googles tur att prata om Android-appar och vi har fått reda på vilka appar som varit mest poppis under årets gång. På app-fronten är det Lóona som norpat den anrika titeln "Best App of 2020". Appen hjälper användaren att somna genom att erbjuda diverse stämningshöjande virtuella miljöer och ljud som ska sätta dig i rätt stämning innan John Blund kommer på besök. På spelfronten är det relativt nylanserade Genshin Impact som utnämnts till bästa spel 2020. Spelet erbjuder en förvånansvärt högkvalitativ RPG-upplevelse i mobilen, och även på andra plattformar, som du kan lira gratis. Fler listor med populära appar och spel hittar ni i faktarutan nedan. Tumnagel
36.8°
+
André Stray
0

Corona-vaccin har godkänts för användning i Storbritannien
Kommer att vara tillgängligt i landet nästa vecka

Det vaccin mot Covid-19 som Pfizer och BioNTech labbat fram har nu blivit godkänt för användning i Storbritannien. Från och med nästa vecka kommer vaccinet att vara tillgängligt i landet som blir det första att ge grönt ljus för botemedlet. Som väntat kommer äldre, folk i riskgrupp och vårdpersonal att få ta del av vaccinet först. Sverige har genom EU tecknat ett avtal om tillgång till Pfizers vaccin, och det ska räcka till 2,3 miljoner svenskar. "Vi" har även tecknat avtal med Astra Zeneca och Janssen vilket ska göra att det ska finnas tillräckligt med vaccin för hela Sveriges befolkning. Tumnagel
43.6°
+
Bobby Green
0

Kolla in trailern för Earwig and the Witch
Studio Ghiblis första datoranimerade film

Här är trailern till den första helt datornanimerade filmen från den japanska animationsstudion Studio Ghibli. Filmen har fått namnet Aya to Mayo men dess engelska titel är Earwig and the Witch. Filmen handlar om den lilla tjejen Earwig (Ayo) som adopteras av en häxa. Därefter flyttar hon in i häxans hus och får där uppleva ett äventyr fyllt med magiska grejer. Earwig and the Witch kommer att börja visas av den japanska tv-kanalen NHK 30 december. Filmen förväntas få premiär utanför Japan någon gång i början av nästa år. Trailern ovan är på japanska men förhoppningsvis går det ändå att få lite känsla för hur filmen kommer att bli. Tumnagel
34.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft snackar decembers Game Pass-spel
Control! Dragon Quest XI! EA Play-titlar!

Nu är det december och Microsoft har levererat lite nyheter gällande Xbox Game Pass. Mer specifikt är det en drös trevliga spel som kommer läggas till i tjänsten som lär stilla spelhungern oavsett om man gillar action, äventyr eller rollspel. Bland annat kommer Control, Doom Eternal till PC, Dragon Quest XI S: Echoes of an Elusive Age – Definitive Edition, GreedFall och Yooka-Laylee and the Impossible Lair att läggas till i spelsamlingen de kommande veckorna. Som en extra bonus kommer även Game Pass for PC-prenumeranter få tillgång till EA Play-utbudet. Hela listan har ni här: Control (Android & Console) – 3 december Doom Eternal (PC) – 3 december Haven (Console & PC) – 3 december Rage 2 (Android) – 3 december Slime Rancher (Android & Console) – 3 december Va-11 Hall-A: Cyberpunk Bartender Action (PC) – 3 december Yes, Your Grace (Android, Console & PC) – 3 december Dragon Quest XI S: Echoes of an Elusive Age – Definitive Edition (Console & PC) – 4 december Call of the Sea (Android, Console & PC) – 8 december Monster Sanctuary (Android & Console) – 8 december Starbound (PC) – 8 december Unto The End (Console & PC) – 9 december Assetto Corsa (Android & Console) – 10 december Gang Beasts (Android & Console) – 10 december GreedFall (Android, Console & PC) – 10 december Superhot: Mind Control Delete (Android & Console) – 10 december Yooka-Laylee and the Impossible Lair (Android, Console & PC) – 10 december När man lägger till nya spel så måste man göra lite utrymme genom att plocka bort några titlar. 15 december är datumet som gäller och listan med spel som kommer vara borta då hittar ni här: eFootball PES 2020 (Console) Age of Wonders: Planetfall (Console & PC) Infinifactory (PC) Metro: Last Light Redux (PC) MudRunner (Console & PC) Naruto to Boruto: Shinobi Striker (Console) Pathologic 2 (Console & PC) The Turing Test (Console & PC) Ticket to Ride (Console & PC) Untitled Goose Game (Console) Tumnagel
38.0°
+
André Stray
0

Digitala valutan Libra byter namn till Diem
För att uppfattas som mer fristående från Facebook

Häromdagen kom det uppgifter om att Facebooks digitala valutaprojekt Libra eventuellt skulle lanseras i början av nästa år. Om det stämmer så kommer dock det hela att sjösättas under ett annat namn. Igår meddelade organisationen som ska administrera den digitala valutan att det hela byter namn till "Diem". Anledningen till det tros vara att Libra har blivit för förknippat med Facebook och misslyckandet att ro de ursprungliga planerna med den digitala valutan i land. Med namnbytet hoppas antagligen den fristående organisationen bakom projektet att det hela ska betraktas som mer frikopplat från Facebook än vad som hittills blivit fallet. Tanken med Libra var att denna skulle fungera som en digital valuta och kunna knytas till i stort sett alla världens valutor. Detta var många av världens finansmyndigheter mindre sugna på, bland annat sa flera länder uttryckligen att de inte skulle tillåta valutan. När väl Diem lanseras kommer den att knytas till den amerikanska dollarn och själva valutan kommer att kallas för "Diem Dollar". I pr-filmen ovan kan ni se hur Diem (Libra) är tänkt att fungera när det hela väl släpps. Tumnagel
28.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kina har landat på månen igen
Ska nu börja samla in prover vid vulkankomplexet Mons Rümker

Igår meddelade Kinas rymdmyndighet CSNA att man lyckats landa på månen ännu en gång. Kinas Changx27e-5-uppdrag ser därför fortsatt ut att gå planenligt. Nu är tanken att deras senaste månlandare ska tillbringa två dagar med att samla in stenar och andra prover från en plats som kallas Mons Rümker, ett vulkankomplex som ligger i området kallat Oceanus Procellarum. Redan på torsdag är det tänkt att månlandarens kapsel ska bege sig tillbaka till moderfarkosten Changx27e-5 och därefter påbörja återresan till jorden. Det är första gången på 44 år sedan någon försöker samla in material från månen för att ta med sig tillbaka till jorden. Det handlar om ett väldigt komplicerat uppdrag och Dr James Carpenter från ESA säger i en kommentar: "I think itx27s extremely impressive what theyx27re trying to do. And what I think is fascinating is you see this very systematic, step by step approach to increasing their exploration capabilities - from the early Changx27e missions to this latest one." På 60 - 70-talet samlade USA och Sovjet in sammanlagt in cirka 400 kilo material från månen men dessa prover var över 3 miljarder år gamla. De cirka 2 kilo prover som Kina nu kommer att samla in tros inte vara mer än max 1,2 miljarder år gamla vilket kan ge oss oss ytterligare information om månens geologiska historia. I den inbäddade tweeten nedan kan ni kolla in hur det såg ut när Changx27e-5:s månlandare landade på månen igår. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Among Us!, Tiktok och Zoom regerade på App Store i år
Här är årets topplistor

Det har varit ett lite annorlunda år i år och det syns också på årets topplistor från App Store, alltså de appar som har varit populärast under året på iPhone och iPad. Populäraste gratisappen på iPad blev Zoom och på åttonde plats hittar vi Microsoft Teams, två appar som vi knappt visste att de fanns för ett år sedan. Förutom de två är det fullt med videoappar och efter Netflix, Youtube och SVT Play hittar vi en nykomling i Disney+ som kommer högt upp på listan trots att den inte funnits hela året. Förutom videomöten och videotjänster hittar vi Tiktok på plats nummer sex, och det alltså på iPad-listan. På iPhone-listan regerar Tiktok och kommer etta bland gratisapparna före Swish, BankID och Microsoft Teams. Intressant här är att Zoom inte tar sig in på topp tio men Teams alltså kommer fyra! Av de appar som kostar pengar regerar Procreate som kommer etta på iPad och tvåa på iPhone, efter Ta körkort. Överlägset mest virala spelet i år blev så klart Among Us!, spelet som helt plötsligt blev superpoppis och var överallt. Spelet släpptes 2018 och ingenting hände, men i år började ett gäng streamers spela det och det sa pang. Man började snabbt prata om en uppföljare, men gänget bakom spelet fick istället fokusera på att ta hand om den omåttligt populära första versionen. Av betalspelen regerar fortfarande Minecraft. Ni hittar alla listor och App Store-redaktionens val här nedanför. Tumnagel
37.0°
+
Roger Åberg
0

Ny fyrsitsig Ferrari jämförs med en gammal
330 GT 2+2 fanns långt innan GTC4Lusso

Den som vill ha en ny Ferrari med plats för fyra stycken personer väljer modellen GTC4Lusso. Samma gällde 1964 men då var det istället modellen 330 GT 2+2 som gällde. I det här klippet ställer The Supercar Driver de två bilarna mot varandra för att se vad som har hänt under alla dessa år. En sak är i alla fall säker - de har inte blivit vackrare i alla fall. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Snart måste man ha körkort för att flyga drönare
Transporstyrelsen har börjat förbereda sig inför det

Har du en drönare och vill flyga lagligt med den nästa år så kan du redan nu börjar förbereda dig på att ta ett så kallat drönarkörkort. 1 januari införs nya regler i Sverige som innebär att alla som flyger med drönare måste ha körkort för det. Förutom det måste alla operatörer som flyger drönare registrera sina drönare hos Transportstyrelsen. Förutom drönarkörkort krävs även i vissa fall tillstånd för att framföra drönaren. Det kan handla om man vill flyga drönaren utom synhåll från operatören, högre än 120 meter och i närheten av människor utan deras tillåtelse eller över folksamlingar skriver Transportstyrelsen i ett pressmeddelande. Transportstyrelsens online-tjänster för att ta ta drönarkort och operatörsregistrering kommer att öppna 4 januari. Att ta provet för drönarkörkort kommer att kosta 130 kronor och blir man godkänd får man körkortet direkt. Operatörsregistrering av drönare kommer att kosta 50 kronor. I faktrutan nedan hittas de största förändringarna i korthet för att flyga drönare i Sverige efter årsskiftet. På länken nedan kan ni läsa mer om det hela samt hitta guider och annan information från Transportstyrelsen om drönarflygning i Sverige. Tumnagel
50.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kinesisk ubåt har tagit sig till havets djupaste punkt
Fendouzhe är nu klar med sitt uppdrag i Marianergraven

Den kinesiska ubåten Fendouzhe har nu kommit hem till Kina efter ett månadslångt uppdrag där den och dess besättning gjort 13 djuphavsdyk vid Marianergraven, havets djupaste punkt. Under åtta av sina dyk nådde ubåten ner till över 10.000 meter och var som längst nere på ett djup av 10.909 meter. Under sina dyk har ubåten samlat in sediment, stenar och andra biologiska prover från botten av Marianergraven, prover som nu ska analyseras i kinesiska laboratorium. I klippet ovan kan ni kolla in när Fendouzhe moderskepp Tansuo-1 kommer tillbaka till hamnen i den kinesiska regionen Hainan samt lite bilder från Fendouzhes uppdrag vid Marianergraven. Här nedan hittas ett klipp som visar upp lite mer av Fendouzhes vilket spelades in för två veckor sedan. Tumnagel
47.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Amazon installerar Mac minis i sitt moln
För att underlätta för Apple-utvecklare

Amazon meddelade idag att man för första gången börjar använda Mac minis i sin molntjänst AWS. Detta gör man i en nystartad instans av AWS som man kallar för "AWS EC2 Mac". Tanken bakom AWS EC2 Mac är att denna primärt ska rikta sig till de AWS-användare som utvecklar för någon av Apples plattformar. I ett blogginlägg skriver Amazons Jeff Barr: "Powered by Mac Mini hardware and the AWS Nitro System, you can use Amazon EC2 Mac instances to build, test, package, and sign Xcode applications for the Apple platform including macOS, iOS, iPadOS, tvOS, watchOS, and Safari." Det ska observeras att de Mac mini som nu kommer att dyka upp i Amazons datacenter inte är den versionen av Mac mini som är försedd med Apples M1-chip. Istället handlar det om Mac minis försedda med Intels Core i7-processor och som kör macOS Mojave (10.14) och macOS Catalina (10.15). Amazon uppger dock att de senaste Mac minis med M1-processorer samt macOS Big Sur (11.0) kommer att dyka upp i deras datacenter inom inom en inte alltför avlägsen framtid. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rocket Labs återvändande raket var i hyggligt skick
Vissa delar ska till och med återanvändas

Rymdföretaget Rocket Lab har nu berättat lite mer om hur deras så kallade "Return to Sender"-uppdrag avlöpte, företagets första försöka med att låta en av sina Electron-raketer återvända till jorden i en fallskärm. Raketen sköts upp 20 november och uppgavs ha landat i Stilla Havet efter att ha varit uppe och vänt i rymden. Tydligen gick denna landning som företaget hade hoppats på och man skriver nu i ett nyhetsinlägg om landningen: "During Electron’s final few kilometers of descent, the large main parachute successfully deployed and dis-reefed to further slow the stage and enable a controlled splashdown. The parachute system behaved perfectly, with expected descent rates, correct timings on deployment events, and nice clean parachute deployments. To the delight of the recovery team, the stage hit the water at nine meters per second; slightly slower than the target descent rate. This rate saw the stage float to a gentle splashdown – just the way we wanted to see Electron take an ocean dip." Ni kan kolla in Electron-raketens landning i klippet här nedanför. Efter att raketen slagit ner i vattnet så använde Rocket Lab sitt fartyg "Catch of the Day" för att ta upp raketen ur vattnet vilket ni kan se på bilderna ovan och nedan. Innan testet så uppgav Rocket Lab att det här testet primärt gick ut för att undersöka om det gick att landa Electron-raketen med en fallskärm. I framtiden har Rocket Lab planer på att fånga in raketen under luftfärden mot jorden med en helikopter innan den slår ner i vattnet. Trots att raketen nu landade i vattnet så säger företaget att man tror att vissa av raketens delar går att återanvända till framtida raketuppskjutningar, något som man egentligen inte hade planerat att göra och som får ses som en ren bonus. Någon gång i början av nästa år planerar Rocket Lab att testa sitt fallskärmssystem till Electron-raketen igen men inte heller vid nästa test kommer man att använda en helikopter för att fånga upp raketen. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vad skulle hända om jorden lämnade vårt solsystem?
Kurzgesagt undersöker

Tycker du att jorden är full av faror och andra jävligheter som kan göra livet surt för dig? Då har vi dåliga nyheter då universum har några fler faror som kan sätta käppar i hjulet för vår överlevnad. Kurzgesagt har släppt en ny video och i den pratas det om vad som skulle hända om vår planet hamnade på villovägar utanför Vintergatan. Tumnagel
40.1°
+
André Stray
0

343-utvecklare kastar Halo: Battle Royale-rykte åt fanders
Halo: Infinite är det enda utvecklarna fokuserar på

Nyligen började nya rykten cirkulera att Halo: Infinite kommer att ha ett Battle Royale-läge, men dessa rykten släcktes illa kvickt av utvecklarna 343 Industries. Bakom ryktet är ett gammalt Reddit-inlägg som innehöll en rad påståenden om Halo Infinite-utvecklingen och bland påståendena stod det att Halo: Infinite skulle få ett battle royale-läge nästa år som skulle vara gratis att lira. 343s community manager Brian Jarrard har via Twitter dementerat ryktet och meddelar att utvecklarna jobbar för fullt med det kommande Halo-spelet och att nyheter om spelet kommer inom några veckor. Men något battle royale-läge kommer vi troligtvis inte få höra om över huvud taget. Halo: Infinite släpps nästa år. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

Förbannelse av Covid-19 i hårdrockstil
Det svänger ju

Jesus-fantasten Kenneth Copeland försökte för ett tag sedan ta till högre makter för att driva bort coronaviruset. Det funkade sådär. Vad som däremot funkar är Andre Antuness hårdrocksversion av Kenneths utspel. Bonusklipp nedan. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Jesper Tjäder vaknar upp i japansk TV-show
Freestyleskidåkarens drömmar blev verklighet

Här ser vi ett påhittat klipp där freestyleskidåkaren Jesper Tjäder en dag vaknar upp i en japansk TV-show och ställs inför utmaningar på skidor. Videon är inspelad i skidtunneln i Gällö. Idén till det hela kommer från Jesper själv som för ett tag sedan hade just dessa drömmar som han nu har fått förverkliga. Tumnagel
110kg
+
Bobby Green

Tut i luren! Julkalendern fyller 60 år!
Frossa i klipp från gamla kalendrar

1960 hade den första julkalendern premiär i SVT vilket innebär att man i år firar hela 60 år av julstämning i rutan. För att uppmärksamma detta har SVT gjort en julkalendersajt (länken nedan) där man kan frossa i klipp från kalendrar genom åren. Där kan man spana in allt från den första Titteliture som var i svartvitt, till populära Trolltider från 1979. Även min favorit finns med - Sunes Jul från 1991. Vilken är din favorit? Bonusklipp nedan. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green

Billie Eilishs fjärde likadana intervju
Hur svarar hon på frågorna i år?

Under fyra års tid har Vanity Fair gjort samma slags intervju med Billie Eilish. Här är den senaste. Tumnagel
96kg
+
Bobby Green

Rejäl portion Mac & Cheese
André approves

YouTube-kanalen Tasty kör en serie där de gör extremt stora versioner av vardagsmat och dryck. I det här klippet är det Mac & Cheese som står på receptet och det blir en portion som troligtvis skulle räcka till lunch och lite mer. En annan stor ostgrej har ni här nedan. Tumnagel
73kg
+
Bobby Green

Tut i luren! Idag är det glöggens dag!
Julemys!

Idag är det den 1 december och som av en händelse även glöggens dag. Det kan man ju fira genom att värma på sig en kanna med denna dryck som består av kryddat vin. Hur dricker du din glögg och vad väljer du att ha i koppen? Tumnagel
90kg
+
Bobby Green

Don Papa Rye Aged Rum lanseras i Sverige
180 stycken flaskor släpptes idag

Don Papa Rye Aged Rum är en premiumrom från Filippinerna. Idag lanseras den här i Sverige i en begränsad upplaga om 180 stycken flaskor. Rommen är lagrad fyra år på amerikanska whiskeyfat och den ska ha tydliga toner av svartpeppar både när det kommer till doft och smak. Doften innehåller även torkad frukt, saltkola, mynta och cederträ. Smaken ska vara intensiv men samtidigt len och innehålla honung, äpple och mörk choklad. Artikelnumret är 83389, alkoholhalten på 45 procent och för en flaska som rymmer 700 milliliter får man betala 649 kronor. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green

Tut i luren! Idag är det kåldolmens dag!
Gör en hipsterversion

Om du funderat på vad du ska laga till middag i afton kommer här ett hett tips - kåldolmar. Det är nämligen sagda dolmes dag idag och det måste ju givetvis firas! Helst med lite krämigt potatismos och rårörda lingon till. Smaklig spis! Vill man göra hipsterkåldomar kan man göra som Tina här ovan. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green

Nytt program om vin på YouTube
Ska vara ogubbigt

Mat-och vinprofilen Frida Lund, PR-konsulten Elina Gregor och filmproducenten Amanda Nordlöw lanserar tillsammans Vin-TV. Det är ett program på YouTube som utan pekpinnar ska prata om vin på ett avväpnande sätt. Säsong ett innehåller fem stycken avsnitt och det har premiär nu på onsdag den 2 december. I första säsongen får vi träffa gäster som Parisa Amiri, Alf Tumble, Petter, Klara Doktorow, Lilla Namo och Elsa Billgren. Tumnagel
78kg
+
Bobby Green

Det här är världens dyraste kaffe
Kostar 16 dollar per kopp

Världens dyraste kaffe kommer tydligen från Yemen och varför det kostar som det gör får vi reda på i det här klippet. Tumnagel
81kg
+
Bobby Green

Trailer för Heaven's Gate: The Cult of Cults
Dokumentär om amerikansk domedagssekt

Heavenx27s Gate är namnet på en amerikansk domedagssekt som grundades 1974 och lades ned 1997. Medlemmar i sekten trodde att dess anhängare skulle hämtas från jorden av ett utomjordiskt rymdskepp och där få ett bättre liv. Den 24-26 mars 1997 begick 39 stycken medlemmar i sekten kollektivt självmord genom att äta pentobarbital och etanol samtidigt som de spanade in när kometen Hale–Bopp passerade jorden. I dokumentären Heavenx27s Gate: The Cult of Cults får vi lära oss mer om sekten, bland annat av tidigare anhängare och deras släkt. Tumnagel
104kg
+
Bobby Green

Dee Dee - The One
Fredagsklassikern

Denna fredag behöver vi något som sätter ordentlig fart på pappen i högtalarna så därför kommer här Dee Dee med låten The One som 4 Clubbers har piffat upp lite. Den här är bara att maxa så mycket det går för att uppnå optimal effekt när ljudstrålarna strömmar genom era öronhålor. Bonusdunkadunka nedan. Tumnagel
78kg
+
Bobby Green