m
Ferrari presenterar superbilen SF90 Stradale

Ferrari presenterar superbilen SF90 Stradale
Laddhybrid-monster med 1000 hästar

Bil / Ferrari

Nu är den då äntligen presenterad - Ferraris nya superbil som väl enklast kan beskrivas som ett kärleksbarn mellan LaFerrari och F8 Tributo. Den här kallar man för SF90 Stradale och under skalet finns laddhybrid-teknik som ser till att få upp effekten till hela 1000 hästar. Det här blir Ferraris allra första laddhybrid och det ena locket där bak är alltså inte ett tanklock utan ett laddlock.

Bakom sittbrunnen sitter en V8:a på 4,0 liter som ger 780 hästar och som har ett vrid på 800 newtonmeter. Den får hjälp av inte mindre än tre stycken elmotorer - en mellan motorn och växellådan och två separata på framaxeln. Tillsammans ger dessa tre en extra knuff på 220 hästar och totalen blir alltså 1000 hästar. Elmotorerna får sin kraft från ett lithiumjonbatteri på 7,9 kWh och på bara el ska man kunna köra upp till 2,5 mil. Gör man det driver endast framhjulen, när även förbränningsmotorn är igång är det fyrhjulsdrift som gäller. Lådan är en ny åttastegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska gå på 2,5 sekunder, 0-200 på 6,7 och toppfarten ligger på 341 km/h. SF90 väger in på 1570 kilo vilket är imponerande då enbart hybridsystemet adderar 270 kilo.

De första kunderna ska få sina exemplar i slutet av nästa år och det ryktas om att frånpriset ligger omkring åtta miljoner kronor. Mer om modellen finns på länken nedan.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Ferrari presenterar superbilen SF90 Stradale
Visa
Pressmeddelande
Ferrari introduces a new chapter in its history with the introduction of its first series production PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle), the SF90 Stradale, images, videos and information on which can be seen on the dedicated web site: SF90stradale.com. The new model is extreme on every level and represents a true paradigm shift, because it delivers unprecedented performance for a production car. Figures such as 1,000 cv, and a weight-to-power ratio of 1.57 kg/cv, and 390 kg of downforce at 250 km/h not only put the SF90 Stradale at the top of its segment, but also mean that a V8 is the top-of-the-range model for the first time in the marque’s history.

The car’s name encapsulates the true significance of all that has been achieved in terms of performance. The reference to the 90th anniversary of the foundation of Scuderia Ferrari underscores the strong link that has always existed between Ferrari’s track and road cars. A brilliant encapsulation of the most advanced technologies developed in Maranello, the SF90 Stradale is also the perfect demonstration of how Ferrari immediately transitions the knowledge and skills it acquires in competition to its production cars. The SF90 Stradale has a 90° V8 turbo engine capable of delivering 780 cv, the highest power output of any 8-cylinder in Ferrari history. The remaining 220 cv is delivered by three electric motors, one at the rear, known as the MGUK (Motor Generator Unit, Kinetic) due to its derivation from the Formula 1 application, located between the engine and the new 8-speed dual-clutch transmission on the rear axle, and two on the front axle. This sophisticated system does not, however, make for a more complicated driving experience. Quite the opposite, in fact: the driver simply has to select one of the four power unit modes, and then just concentrate on driving.

The sophisticated control logic takes care of the rest, managing the flow of power between the V8, the electric motors and the batteries. The SF90 Stradale is also the first Ferrari sports car to be equipped with 4WD, a step necessary to allow the incredible power unleashed by the hybrid powertrain to be fully exploited, ensuring the car has become the new benchmark for standing starts: 0- 100km/h in 2.5 sec and 0-200km/h in just 6.7 seconds. Ferrari’s engineers were able to further broaden the spectrum of dynamic controls by introducing the full-electric front axle, known as the RAC-e (electronic cornering set-up regulator). As well as exclusively providing propulsion in electric drive, the two front motors independently control the torque delivered to the two wheels, extending the concept of Torque Vectoring. Fully integrated into the car’s vehicle dynamics controls, the RAC-e governs the distribution of torque, making driving on the limit much simpler and easier.

The introduction of this hybrid architecture was a challenge with regard to managing the additional weight which was resolved by an obsessive attention to detail and the overall optimisation of the whole of the car. For maximum performance in terms of overall weight, rigidity and centre of gravity, the chassis and bodyshell of the SF90 Stradale is all new, built using multi-material technology, including, for example, carbon fibre. The development of a hybrid car of this kind demanded the development of a series of innovative aerodynamic solutions. The significant boost in the power unit’s performance brought with it an increase in the amount of heat energy to be dissipated and required the development team to carry out an in-depth review of the aerodynamic flows on the radiating masses. It also demanded new solutions to increase downforce efficiently and guarantee maximum stability at all speeds and in all driving conditions. Particularly noteworthy is the innovative shut-off Gurney, a patented active system located at the rear of the car which regulates the air flow over the upper body, reducing drag at high speeds with low lateral dynamics loads and increasing downforce in corners, under braking and during changes of direction.

The new car is epoch-changing from a stylistic perspective as it completely rewrites the mid-rear-engined sports berlinetta proportions introduced on the 360 Modena twenty years ago, instead taking its inspiration from Ferrari’s recent supercars. A good example is the cockpit, which has a smaller frontal section and is placed closer to the front of the car to reduce drag. This was also achieved without impacting on-board comfort. The track-derived “eyes on the road, hands on the wheel” philosophy takes on a truly central role for the first time too, significantly influencing the ergonomics and styling of the interior. The result is an HMI (Human-Machine Interface) and interior layout concept that are a complete departure from previous models. Another major innovation is the steering wheel which now has a touchpad and a series of haptic buttons that allow the driver to control virtually every aspect of the car using just their thumbs. The central instrument cluster is now entirely digital with the first automotive application of a 16” curved HD screen which can be fully configured and controlled using the controls on the steering wheel. On the central tunnel, improved ergonomics have been combined with an element from the past: the automatic gearbox controls are now selected by a grille-style feature that references Ferrari’s legendary manual gear-shift gate. Thus past and present skilfully merge to point the new Ferrari towards the future.

The SF90 Stradale also sees the debut of the new ignition key with full keyless technology which will gradually be introduced across the rest of the range, personalised with the model’s name. Thanks to a special compartment in the central tunnel, it becomes an integral part of the car’s styling. In addition to the sporty version, which references the shape and colour of the signature rectangular Prancing badge sported by Ferrari’s road cars, there will also be a more elegant metal-coloured version. For the first time on a Ferrari, clients can choose between the standard car and a version with a more sports-oriented specification. The Assetto Fiorano specification includes significant upgrades, including special GT racing-derived Multimatic shock absorbers, extra lightweight features made from high-performance materials such as carbon-fibre (door panels, underbody) and titanium (springs, entire exhaust line), resulting in a weight-saving of 30 kg. Another difference is the high downforce carbonfibre rear spoiler which generates 390 kg of downforce at 250 km/h. The Assetto Fiorano includes Michelin Pilot Sport Cup2 tyres designed specifically to improve performance on the track in the dry. They feature a softer compound and fewer grooves than the tyres provided as standard. POWERTRAIN The SF90 Stradale is the first ever Ferrari to feature PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) architecture which sees the internal combustion engine integrated with three electric motors, two of which are independent and located on the front axle, with the third at the rear between the engine and the gearbox. The internal combustion engine and the electric motors work in synergy to unleash an incredible 1,000 cv which means the SF90 Stradale sets a whole new benchmark in terms of its performance and innovative content not just with regard to the Ferrari range, but also its competitors. INTERNAL COMBUSTION ENGINE Thanks to its 780-cv power output, the turbo V8 featured in the SF90 Stradale raises the bar for the performance limits achievable by this type of architecture. The starting point was the F154 family engine which has won the International Engine of the Year award for the fourth consecutive year, an unprecedented achievement for any power unit. Together with its 195 cv/l specific power output, which is the highest in the segment, the engine also delivers 800 Nm of torque at 6,000 rpm. To deliver this extraordinary result, Ferrari’s engineers focused on several different areas of the engine, starting by increasing its capacity from 3,902 cc to 3,990 cc thanks to a larger bore of 88 mm. The intake and exhaust system was completely redesigned and now features a new, narrower cylinder head with a central injector and the adoption of 350-bar GDI, another first for a Ferrari V8.

To improve the internal fluid dynamics, not only was a larger diameter intake valve adopted but the ducts are all horizontally lined up at engine head height; the turbo charger assembly has been lowered while the exhaust line is higher, as testified by the fact that the tail pipes are now in the upper section of the rear bumper. The turbos are now equipped with electronically-controlled wastegates to improve catalyser heating and new compressor volutes to optimise fluid-dynamics. The re-engineering goes well beyond fluid-dynamics: the rationalisation of the layout has resulted in both a lower centre of gravity, thanks in part to the adoption of a smaller-diameter fly wheel, and a reduction in overall weight thanks to the use of Inconel instead of steel for the exhaust manifold. Meticulous attention was lavished on sound quality when redesigning the exhaust system and the result is fuller, richer harmonics across the entire frequency range. GEARBOX The SF90 Stradale sports a completely redesigned 8-speed, oil-bath, dual-clutch transmission. New gear ratios and improved transmission efficiency yield a significant reduction in fuel consumption in urban and motorway driving (-8% in the WLTP cycle) without having to compromise on performance. In fact, there is even a 1% improvement in efficiency on the track. An optimised layout, achieved through the adoption of a dry sump and a significantly more compact clutch assembly with a 20% smaller exterior diameter than the current gearbox, has shaved 15 mm off the installed height in the car which, in turn, lowers the centre of gravity of the running gear by the same amount. Despite the addition of an eighth gear and a maximum torque boost to 900 Nm (the latter an increase of 20% on the current 7-speed), the gearbox’s overall weight is actually 7 kg lower. That figure rises to 10 kg when the elimination of the reverse gear – now incorporated in the function of the front electric motors - is included. The new clutch’s performance is 35% higher, transmitting up to 1200 Nm in dynamic torque in gear shifts. Thanks to new-generation actuation hydraulics, total clutch fill times have been cut to 200 ms compared to the 488 Pista’s 300 ms. ELECTRIC MOTORS The SF90 Stradale is equipped with three electric motors capable of generating a total of 220 cv (162 kW). A high performance Li-ion battery provides power to all three motors and guarantees a 25-kilometre range in all-electric eDrive mode, using just the front axle. When the internal combustion engine is turned off, the two independent front motors deliver a maximum speed of 135 km/h with longitudinal acceleration of ?0.4 g. Reverse can only be used in eDrive mode which means the car can be manoeuvred at low speeds without using the V8. The front motors are integrated into the launch control strategy for maximum performance when accelerating.

FUNCTION MODES The internal combustion engine and electric motors work in synergy to generate an incredible 1,000 cv, which puts the SF90 Stradale at the very top of the range in performance terms. The control logic optimally manages the power flows either with the emphasis on efficiency or performance depending on the user profile selected by the driver. Thanks to an additional steering wheel-mounted selector, dubbed the eManettino (analogous to the Manettino which is used to set the electronic vehicle dynamics modes), the driver can choose from four different power unit management modes: eDrive: the internal combustion engine remains off and traction is entrusted entirely to the electric front axle. Starting with a fully charged battery, the car can cover up to 25 km in this mode. This mode is ideal for city centre driving or any other situation in which the driver wishes to eliminate the sound of the Ferrari V8. Hybrid: this is the default setting when the car is turned on, in which the power flows are managed to optimise the overall efficiency of the system. The control logic autonomously decides whether to keep the internal combustion engine running or turn it off. If it is on, the internal combustion engine can run at maximum power thus guaranteeing powerful performance whenever the driver requires. Performance: unlike ‘Hybrid’, this mode keeps the ICE running because the priority is more on charging the battery than on efficiency. This guarantees that power is instantly and fully available when required. This mode is best suited to situations in which driving pleasure and fun behind the wheel are the main focus. Qualify: this mode allows the system to achieve maximum power output by allowing the electric motors to work at their maximum potential (162kW). The control logic prioritises performance over battery charging. VEHICLE DYNAMICS The exceptional work done to boost the power unit’s power would have all been in vain without in-depth dynamics research and the development of a whole series of solutions to boost the SF90 Stradale’s lap times, whilst simultaneously guaranteeing that drivers of all kinds could make full use of the car’s potential and have fun behind the wheel. The new hybrid architecture required extensive and lengthy integration work on the car’s many different control logics. The three areas concerned are: the high-voltage system controls (battery, RAC-e, MGUK, inverter), engine and gearbox control and vehicle dynamics controls (traction, braking, Torque Vectoring). Integrating these areas with the existing vehicle control logics led to the development of the new eSSC (electronic Side Slip Control) vehicle control system. The eSSC introduces three innovative dynamic regulation and distribution strategies for engine torque to all four wheels: - Electric Traction Control (eTC): optimally manages the availability of the torque – both ICE and electric - distributing it to the individual wheels to suit driving conditions and grip requirements - brake-by-wire control with ABS/EBD: allows the braking torque to be split between the hydraulic system and the electric motors (brake torque blending), allowing regenerative recovery under braking which actually boosts performance and brake feel rather than compromising them - Torque Vectoring: available on the front axle to manage electric traction on outside and inside wheel in cornering to maximise traction exiting the corner and help ensure easy, confident, high-performance driving. LONGITUDINAL DYNAMICS Thanks to the introduction of the RAC-e electric axle and traction control, eTC (Electronic Traction Control), on all four wheels, it is now possible to exploit the additional grip offered by the front wheels when accelerating. Improved overall grip combined with the improved power delivery from the electric motors at low speeds, has significantly improved the SF90 Stradale’s longitudinal acceleration, making it the new benchmark for standing starts. Even at high speeds and in higher gears, the combined contribution of the electric motors in maximum traction conditions helps reduce ICE response times, significantly improving longitudinal acceleration and thus performance. The new brake-by-wire system manages kinetic energy recovery through the electric motors by implementing electronically-controlled blending of hydraulic and electric braking, entirely unnoticed by the driver. Under normal braking conditions, energy recovery using the electric motors is the priority. The hydraulic system intervenes to support the electric one under hard braking. LATERAL DYNAMICS The eSSC control logic also supervises how torque is distributed between the front wheels using the RAC-e motors and the electronic control derived from the Torque Vectoring concept, varying between the inside and the outside wheel in cornering based on dynamic conditions with the aim of maximising performance and delivering easier handling. CHASSIS Although the extra 270 kg required to incorporate the hybrid system into the car have been amply offset by the extra power delivery (220 cv, with a weight/power ratio for the system alone of 1.23 kg/cv), in-depth research was still required to ensure that overall weight was kept to 1,570 kg, thus guaranteeing a record-breaking weight/power ratio of 1.57 kg/cv. The chassis has been completely redesigned with a multi-material and multi-technology approach to absorb the extra stresses associated with the new power unit and the introduction of AWD. A number of technological innovations have been introduced, not least hollow castings, which replace the traditional ribbed castings.

Other new 7 solutions include an all-carbon-fibre bulkhead between the cabin and the engine and two new aluminium alloys, one of which is a high-strength 7000 series alloy for some of the sheet metal. As a result, the SF90 Stradale chassis boasts 20% higher bending stiffness and 40% higher torsional rigidity than previous platforms without any increase in weight. This has significant advantages for the car’s dynamics. NVH (noise, vibration, harshness) characteristics have also been improved by the use of a new alloy known as ‘quiet aluminium’ for the floor pan. AERODYNAMICS The greatest challenge in crafting the aerodynamics of the SF90 Stradale was posed by the need to deliver downforce and aerodynamic efficiency at a level never before achieved either by Ferrari or its competitors, whilst simultaneously guaranteeing that all the subsystems of the new power unit (internal combustion engine, electric motors, battery and inverters) would always function as optimally as possible. As always, the aerodynamics department worked closely with Ferrari Design and this produced downforce and efficiency figures unmatched by any other car in the segment. Once again, they were achieved in typical Ferrari fashion: rather than using simple addon elements, the car’s forms were meticulously sculpted. The results in terms of performance are impressive indeed: thanks to its ability to generate 390kg of downforce at 250 km/h, the SF90 Stradale is now the new benchmark for downforce and efficiency in high-performance road cars. THERMAL AERODYNAMICS Smart cooling flow management is the first step in defining a successful car layout and, in this particular case, guaranteeing that 1,000 cv can be efficiently and uncompromisingly unleashed in all kinds of driving conditions without in any way compromising aerodynamic drag and downforce coefficients. The internal combustion engine, gearbox, turbo-charged air, battery pack and electric motors, the inverters and charging systems and brakes all need cooling. Meticulous attention was paid to the design of the engine bay which houses both the usual internal combustion engine systems that generate temperatures of nearly 900°C, and highly temperature-sensitive electronic components. The coolant for the internal combustion engine and the gearbox (high temperature circuit) is cooled by two radiators located ahead of the front wheels. The hot air flow coming off those radiators is channelled into the side areas of the underbody rather than along the car’s flanks. This means that the air flow along the flanks is cooler when it enters the air intakes ahead of the rear wheels, thereby boosting the efficiency of the intercooler radiators. The electric motors and the inverters are cooled by a separate circuit with its own radiator at the front of the car with a central intake on the front bumper.

Lastly, the cooling circuit for the brakes was completely redesigned to meet the demands of the car’s additional performance. In close collaboration with Brembo, Ferrari developed a new brake calliper for the front which is being used for the very first time on a road car. The calliper has an integrated aerodynamic appendage which distributes the highly charged air flow from the special air intake directly under the headlights on the front bumpers, more efficiently to the brake pads and disc. The rear brakes are cooled by the flow from two air intakes on the underbody near the rear wheels. REAR AERODYNAMICS In terms of design, the SF90 Stradale’s engine cover has been kept extremely low to improve the interaction between the flows over and under the body, and thus minimise drag. The end section of the engine cover features a suspended wing divided in two sections: one fixed, which incorporates the third brake light, and one mobile with a wedgeshaped front area. The latter has been dubbed the shut-off Gurney and is under patent. It is also the most innovative downforce management device on the car. In urban usage or at maximum speed, the two sections are aligned and suspended above the engine cover, with the mobile wedge acting as an efficient fairing to the fixed element, allowing the air to flow both above and beneath the shut-off Gurney. In high downforce conditions (such as driving through corners, braking or in abrupt changes of direction), the mobile element is lowered by a pair of electric actuators, closing the lower blown area and uncovering the fixed element, generating a new tail geometry characterised by a broad load surface topped by a powerful nolder. The system is controlled by a sophisticated control logic that checks parameters such as speed, acceleration (lateral and longitudinal) and driver inputs, hundreds of times a second in order to establish the most efficient configuration to adopt. FRONT AERODYNAMICS Rear downforce is balanced at the front of the car by a complex and optimised system of vortex generators. Although this is not its very first appearance on a Ferrari sports car, the system has been honed to the maximum on the SF90 Stradale: the front section of the chassis has been raised 15 mm compared to the central section of the chassis at the point where the vortex generators are located, thus increasing the amount of air channelled towards them and boosting their effect. The front bumper is divided into two sections that have specific wing functions. Between the upper section and the bonnet is a pronounced indent that locally compresses the flow. This feature, together with the two diffusers ahead of the front wheels, contributes to generating downforce over the front axle.

FORGED WHEELS WITH BLOWN GEOMETRY Specific aerodynamic research went into the geometry of the forged wheels which are made using a construction technology that allows greater freedom when it comes to aerodynamic solutions. The specific geometry of the wheels incorporate radial elements on the outer channel which are equally spaced between the spokes and designed to act as wing profiles. The geometry of these profiles mean that the wheel works like a rotor blade, very efficiently managing the flows from inside the wheelarch and guaranteeing two main effects: - Air evacuation from wheel arch is boosted, creating suction that also benefits the flow that passes through the front diffusers, generating extra downforce over the front; - The flow exiting the wheel rim is lined up with the longitudinal flow running along the sides, thereby reducing deviations caused by the air mass exiting at an angle to the direction of movement, thus reducing the car’s Cd. DESIGN The SF90 Stradale is the most advanced car in the range from a point of view of performance and technology. The definition of the exterior styling was inspired by that principle: to create a forward-looking, innovative design that transmits the car’s mission as an extreme sports car – Ferrari’s first series production supercar. Ferrari Design has thus completely revisited the proportions of the front, central and rear volumes in a radical evolution of the forms of Ferrari’s mid-rear-engined production berlinettas of the last twenty years. The aim was to design a leading-edge extreme car capable of delivering completely unprecedented performance for a Prancing Horse production car. The SF90 Stradale slots in between the mid-rear-engined coupés, today represented by the F8 Tributo, and supercars of the likes of LaFerrari, and is the new standard-bearer for hypertechnological extreme cars brimming with future-forward content. EXTERIOR The SF90 Stradale’s architecture, in which the cabin is located ahead of the midmounted engine, provided Flavio Manzoni and his team of designers at the Ferrari Styling Centre, with the ideal platform on which to craft a genuine supercar of impeccable proportions. More compact overhangs (the rear one is shorter than the front one in particular) and the frontward-shift of the cabin have created a cab-forward-type architecture which emphasises the fact that the engine is mid-mounted. A very low centre of gravity has also allowed the designers to lower the cabin area by 20 mm. Combined with a more curved windshield, slender A-posts and a wide track, this creates a beautifully proportioned car with sleeker volumes.

The compact bubble-shaped cabin has an aeronautical cockpit feel and the fact that it has been shifted so far forward is further emphasised by the geometry of the two bodycoloured rear flying buttresses that enclose the rear. Another signature solution is the headlights which hail a move away from the L-shaped look, to a slender slit design integrated with the brake air intakes resulting in a characteristic C-shape which lends the front of the car an original and futuristic appeal. In an absolute first for a Ferrari, the SF90 Stradale uses matrix LED headlight technology to improve visibility in all driving conditions thanks to active beam control. The rear of the car is dominated by high exhaust pipes which are the result of optimisation of the exhaust line layout. Because the power- train is significantly lower in the car than in the past, the designers were also able to lower the car’s tail. Another deviation from the styling typical of past berlinettas is the way the profile of the rear screen no longer follows the line from the roof to the rear bumper. This element of styling discontinuity is evidenced by the separation of the screen from the cooling grille. The tail lights have also evolved quite radically from Ferrari’s iconic round shape. The eye-catching, more horizontal luminous rings create a more horizontal perception of the tail lights which in turn visually lowers the height of the tail. INTERIOR While the SF90 Stradale’s exterior was crafted to underscore its seamless combining of form, technology and performance, the interior is even more radical. The very explicit aim there was to create a cockpit that ushered in an entirely new design direction, the effects of which would carry over into Ferrari’s entire future range. The designers took a futuristic approach to the interface concept with a strong focus on creating a wraparound aeronautically-inspired cockpit with particular emphasis on instruments. This further emphasised and underscored the symbiotic relationship between car and driver. In fact, the SF90 Stradale makes an epoch-changing leap forward both in formal and content terms, updating the Human Machine Interface with all-digital technology. In a first for a Ferrari, the central instrument cluster comprises a single 16” digital HD screen which curves towards the driver to make it easier to read and to emphasise the F1-style wrap-around cockpit effect. This is the first time this type of screen has been adopted in a production car. When the engine and motors are off, the onboard instruments go black lending the cockpit a wonderfully sleek, minimalist look. In line with Ferrari tradition, the default screen is dominated by a large circular rev counter which, however, this time is framed by the battery charge indicator. The navigation screen is on one side of the rev counter with the audio control one on the other.

The “hands-on-the-wheel” philosophy has consistently driven the development of the human-machine interface in every Ferrari F1 car and its subsequent gradual transfer to its road-going sports cars. The SF90 Stradale’s steering wheel completes that transfer process from the competition world and also ushers in a new era by introducing a series of touch commands that allow the driver to control virtually every aspect of the car without ever taking their hands off the wheel. The traditional controls include the now-classic steering-wheel mounted headlight control, windscreen wipers, indicators and the Manettino for driving modes. Of the new touch controls, the compact but functional pad on the right-hand spoke allows the driver to navigate the central cluster screens, while voice and cruise controls are on the left-hand spoke. Also noteworthy is the adoption of a rotary switch for cruise control, a solution derived directly from the Formula 1 car. In the bottom left section of the central area, there are four buttons the driver uses to select the power unit use mode. The Head Up Display is another part of the innovative HMI and allows various data to be projected onto the windshield within the driver’s field of vision so that their attention is not distracted from driving. From a creative perspective, the SF90 Stradale interface project gave the Ferrari Style Centre’s designers the opportunity to interpret the screens in the cabin as a canvas on which all the car’s functions and controls could be represented. The screen graphics on the SF90 Stradale were also designed to create a 3D effect which is particularly striking during transitions, such as when the instrument panel is turned on or when swapping from one screen to the next. Alongside the new-concept HMI, another major theme tackled in the cabin was the tunnel area interface. The F1 controls on the “bridge” are probably the most iconic of the Ferraris of recent generations. These have been completely redesigned and set into a modern metal plate which references an equally iconic feature from the past: the classic gear lever gate. 7 YEARS MAINTENANCE Ferrari’s unparalleled quality standards and increasing focus on client service underpin the extended seven-year maintenance programme offered with the SF90 Stradale. Available across the entire Ferrari range, the programme covers all regular maintenance for the first seven years of the car’s life. This scheduled maintenance is an exclusive service that allows clients the certainty that their car is being kept at peak performance and safety over the years. This very special service is also available to owners buying pre-owned Ferraris. Regular maintenance (at intervals of either 20,000 km or once a year with no mileage restrictions), original spares and meticulous checks by staff trained directly at the Ferrari Training Centre in Maranello using the most modern diagnostic tools are just some of the advantages of the Genuine Maintenance Programme.
50.6°
0

Ferrari presenterar superbilen SF90 Stradale

Laddhybrid-monster med 1000 hästar

Baldur's Gate: Dark Alliance ska släppas igen
I morgon till och med

Det klassiska action-rollspelet Baldurx27s Gate: Dark Alliance från 2001 ska släppas på nytt. Denna version kommer kunna köras på PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X|S, Xbox One och Nintendo Switch med släpp under morgondagen. Detta är varken någon nyversion eller ambitiös remaster utan bjuder endast på stöd för 4K på de kraftigare konsolerna. Detta nysläpp ska också släppas till Windows och mobiltelefoner senare i år. Tumnagel
38.0°
+
Frode Wikesjö
0

THPS 1+2 kommer till Switch 25 juni
Skate or die

THPS 1+2 är redan spelbart på massvis med olika plattformar, men spelet lyser fortfarande med sin frånvaro på Nintendo Switch. Nu har utvecklarna meddelat att spelet kommer rulla in på Nintendos hybridkonsol nästa månad, mer specifikt 25 juni. Vad Switch-versionen kommer erbjuda är för tillfället okänt, men förhoppningsvis kommer det inte bli en allt för avskalad version av spelet. Det kommer definitivt ske någon form av grafisk nedgradering, men så länge det rullar i 60 fps och känns lika responsivt som sina syskon så kommer i alla fall jag vara nöjd. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

Vi kollar in nya Kia EV6
Verkar riktigt lovande!

Det är nu de kommer, de riktiga elbilarna. Och med riktiga så menar jag de som bygger på en plattform som liksom är gjord för elbilar och bara för elbilar. Volkswagens plattform MEB har vi tjatat om och nu är det dags för Hyundai/Kias plattform E-GMP att börja leverera på riktigt. Eller leverans blir det i september, men nu finns det en bil att kolla på i alla fall! Kia och Hyundai är verkligen kompisföretag och de släpper varsin bil på plattformen i år, Hyundai med supersnygga Ioniq 5 och Kia med klart annorlunda EV6. Jag måste säga att båda dessa modeller är vågade och Kias version är nog den mest vågade. På bild har jag inte varit så övertygad om snyggheten, men i verkligheten gjorde den sig bättre. Jag är fortfarande lite tveksam till fronten, vad tycker ni om den? Som alltid med elbilar som byggs på plattformar för just elbilar blir det väldigt mycket mer innerutrymmen och så även här. på utsidan är detta inte en speciellt stor bil men på insidan är det väldigt gott om plats. Det är luftigt och härligt både fram och bak och man kan vara riktigt lång utan att det tar i varken vid benen eller huvudet. Plattformen som EV6 bygger på är intressant framförallt för att den har snabbladdning (249 kW) och det är coolt att systemet kör på 800V, något som inte är så vanligt hos konkurrenterna i samma prisklass. Det gör att man kan snabbladda som sagt, men man kan också få till en riktig prestandabil, toppversionen kommer att klara 0 till 100 på 3,5 sekunder. Men då blir det dyrt, GT-versionen med 585 hästar kostar 749.600 kronor men ska ha fått en hel del köpare redan! Instegsversionen har 228 hästar och bakhjulsdrift och kostar 569.900 kronor och mellan dem finns en hög med versioner (scrolla ner här för hela prislistan). Provkörning och leverans väntas till september och det ska bli väldigt intressant att testa denna på riktigt, inte bara kika. För om Kia kan leverera hela vägen och inte bara flådig design och snabba 0-100-tider så har de nog en liten succé med denna. Tumnagel
45.2°
+
Roger Åberg
0

Forskare skapar hologram med hjälp av laser
Får animationer att sväva i luften

Forskare på amerikanska Brigham Young University (BYU) har visat upp något som man kallar för en Optical Trap Display vilken kan visa små animerade hologram i vad man kallar för volymetriska skärmar. Tekniken går ur på att en färgad laserstråle målar upp ett animationer och en annan osynlig laserstråle håller detta på plats vilket ger effekten av ett hologram. Det hela beskrivs som en "3D-skrivare för ljus" och professor Dan Smalleyfrån BYU säger om arbetet: "Most 3D displays require you to look at a screen, but our technology allows us to create images floating in space — and they’re physical; not some mirage. This technology can make it possible to create vibrant animated content that orbits around or crawls on or explodes out of every day physical objects." I klippet ovan kan ni kolla in några exempel på de hologram-animationer som forskarna på BYU än så länge lyckats skapa med sin Optical Trap Display. Tumnagel
41.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

En första trailer för V Rising
Nytt spel från svenska Stunlock Studios

Skövde-baserade Stunlock Studios har ett nytt spel på ingång och nu har gänget släppt en första teasertrailer för spelet. V Rising heter det och i det får vi ta kontroll över en vampyr som nyligen vaknat upp och måste leta rätt på människor att förslava, eller suga blod från, låsa upp nya förmågor och slåss mot, eller samarbeta med, andra människostyrda vampyrfärskingar. V Rising har inget släppdatum ännu, men väntas börja betatestas senare i år. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

Det blir inte mycket sömn i Awake
Kolla in trailern till ny katastroffilm på Netflix

Här kan ni kolla in trailern till den kommande filmen Awake som kommer att börja sändas på Netflix nästa månad. I filmen har världen råkat ut för någon katastrofisk händelse som gör att ingen längre kan sova samtidigt som alla världens elektriska prylar slutat fungera. Det verkar dock som om exsoldatens Jill (Gina Rodriguez) dotter Mathilda (Ariana Greenblatt) har kvar förmågan att kunna somna, något som gör dottern till ett eftertraktat byte bland världens forskare som försöker lösa världens sömnlöshet. Awake börjar sändas på Netflix 9 juni. Tumnagel
36.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Roccat presenterar nya tangentborden Magma och Pyro
Med RGB överallt

Roccat har presenterat två nya tangentbord vid namn Magma och Pyro. Med Magma slår Roccat hårt på RGB-trumman och kör inte bara med individuellt upplysta knappar, utan har gjort så att hela plattan kan lysa upp i en och annan färg. Magma har mjukare membranbrytare och kommer även med handlovsskydd, vilket alltid uppskattas. Pyro å andra sidan kommer med lite mer ordentliga mekaniska brytare, mer specifikt linjära brytare från TTC som har ett motstånd på 45 gram och slaglängd på 4 millimeter. Brytarna ska hålla för 50 miljoner klick. Båda enheterna kommer dyka upp i butik 30 maj och priset för Magma kommer ligga på 649 kronor medan Pyro kommer kosta 1099 kronor. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

Domedagen har kommit till Rainbow Six: Siege
Nytt spelläge att leka med

Tidigare i veckan så körde Ubisoft igång ett nytt tillfälligt spelläge för Rainbow Six: Siege. Detta spelläge heter Apocalypse Event och kommer vara tillgängligt fram till den 18 maj. Apocalypse Event utspelar sig på Outback-kartan och där två klaner ska slåss genom att anfalla eller försvara behållare med växter som kan återuppliva växtlivet på jorden igen. De som försvarar kan flytta dessa behållare runt på kartan så de som attackerar måste hålla koll på det. Som så ofta med sådana här event i spelet kommer det med ett gäng nya föremål som man kan slänga på sina favoritkaraktärer. Tumnagel
36.9°
+
Frode Wikesjö
0

Twitter börjar visa hela bilder i förhandstitten på mobiler
Så länge det endast är en bild

Twitter sedan någon månad tillbaka testat att visa hela bilder i förhandstitten på mobiler i stället för att beskära bilden, vilket har visat sig vara lite problematiskt. Nu har Twitter börjat ge samtliga mobila användare tillgång till den nya förhandstitten, vilket betyder att större bilder kommer dyka upp i flödet. De större bilderna i förhandstitten gäller dock endast när en bild laddas upp och om fler bilder laddas upp i ett svep så blir det album med beskärda bilder precis som tidigare. Den nya förhandstitten har blivit tillgänglig för samtliga användare på appen till både iOS och Android. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

Kolla in X2000 nya bistrovagn
Kommer att börja rulla i höst

SJ har designat om bistrovagnen i sina X2000-tåg och här kan ni kolla in en video som visar hur arbetet med det gick till. SJ skriver i ett pressmeddelande att det enda man sparat från den nuvarande bistrovagnens design är vagnens rostfria skal, allt annat är utbytt. Vagnens caféplatser har bytts ut mot ståbord med eluttag. Detta har gjort att det även går att få in 16 sittplatser i vagnen, platser som SJ skriver kan lämpa sig för till exempel ett lag eller en skolklass som vill kunna umgås under resan. Vidare har SJ:s nya bistrovagn försetts med nya ugnar vilket gör det möjligt att utöka menyn på tågen, det kommer bland annat att bli möjligt att grädda pizzor i de nya ugnarna. Även kassasystemet är utbytt till en snabbare version och det kommer nu även att bli möjligt att betala med Swish. SJ:s nya bistrovagn på X2000-tågen kommer att ha premiär på sträckan Stockholm - Göteborg någon gång i höst. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

NASCAR visar upp nästa generations bilar
Kommer att dyka upp nästa år

Igår presenterade NASCAR några nya modeller vilka kommer att börja användas i NASCAR:s racingliga under nästa år. Det handlar om modifierade versioner av Toyota Camry, Ford Mustang samt Chevrolet Camaro vilka har möjlighet att förses med hybridmotorer. Andra förändringarna jämfört med den nuvarande generationens NASCAR-bilar är att de nya bilarna här bredare däck, större bromsar, en ny bakfjädring samt en kamera som ska hjälpa förarna att se vad som finns bakom dem. De nya bilarna förväntas köra sitt premiärlopp på nästa års Daytona 500 vilket kommer att gå av stapeln 20 februari 2022. I klippet ovanför kan ni kolla in NASCARS egen presentation av bilarna och här nedan hittas bilder på de tre nya modellerna. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Forskare tar fram platta pastasorter
Får sedan annan form när de kokas upp

Forskare på amerikanska Carnegie Mellon University har tagit fram en slags transformerpasta som kanske kan leda till att det blir enklare att förpacka och transportera pasta i framtiden. Pastan är i sitt torra tillstånd helt platt, något som syns i övre delen av bilden ovan. När pastan sedan läggs i vatten och kokas upp så transformeras den till pastaformer som mer liknar traditionell pasta. Enligt forskarna så skulle förpackningarna till de platta pastasorterna bli 59% - 86% mindre än förpackningar med samma mängd traditionell pasta. När eller om vi skulle kunna köpa transformerspasta som baseras på den här forskningen finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedan kan ni kolla in ett inslag om det som forskarna kallar för "Morping Pasta" Tumnagel
214kg
+
Wille Wilhelmsson

Ännu en trailer för A Quiet Place Part 2
Har premiär 28 maj

Väntan är äntligen över för folk som suktat efter A Quiet Place Part 2. Filmen skulle egentligen ha premiär förra våren, men den planen satte pandemin käppar i hjulet på. Men 28 maj är det äntligen dags för premiär och för att bygga upp lite hype, och påminna om att filmen faktiskt kommer släppas, har produktionen släppt en ny trailer som ni kan kika på ovan. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

IBM har skapat chip med 2nm-teknik
Första gången någon har gjort det

IBM Research uppgav idag att man lyckats skapa chip baserade på 2nm-teknik, något som man är först i världen med. Det innebär i korthet att man har lyckats trycka in fler transistorer på mindre yta. I det chippet IBM nu har utvecklat handlar det om att man har fått in 50 miljarder transistorer på en yta som motsvarar storleken på en nagel. IBM skriver i en pressrelease att man tror att deras 2nm-chip kan få 45 procent högre prestanda och 75 procent lägre energiförbrukning än chip som tillverkas med 7nm-teknik, den teknik som till exempel AMD och Qualcomm använder för de flesta av sina nuvarande chip. IBM säger vidare att chip med 2nm-teknik till exempel skulle kunna ge mobiltelefoner upp till fyra gånger längre batterilängd än vad de har idag och leda till ordentliga prestandaökningar i till exempel laptops. IBM nämner inget om när vi eventuellt skulle kunna få se 2nm-chip i konsumentprodukter men sannolikt kan det nog dröja några år. I videoklippet snackar IBM lite mer om sitt 2nm-chip. Tumnagel
54.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

EA visar prestandadata för Mass Effect: Legendary Edition
Och du kan göra ditt eget omslag

Om man nu går igång på det här med prestanda så kan meddelade EA nyligen hur väl kommande Mass Effect: Legendary Edition kommer snurra på de olika plattformarna spelsamlingen kommer släppas på om en dryg vecka. Som så många spel numera kommer även Mass Effect: Legendary Edition erbjuda två olika grafiklägen. Dessa är Favor Quality och Favor Framerate där det ena läget prioriterar grafik och där det andra prioriterar prestanda. De äldre konsolerna PlayStation 4 och Xbox One kör 30 FPS respektive 60 FPS i 1080p medan mittenmodellerna Xbox One X samt PlayStation 4 Pro klarar 4K i 30 FPS eller 1440p med 60 FPS. De sistnämnda siffrorna gäller även Xbox Series S. Vill man köra det i Windows så kan man maxa spelets FPS upp till 240 om man nu vill/kan det. De nya konsolerna klarar dock lite mer. PlayStation 5 och Xbox Series X kan köra spelet med upp till 60 FPS i 4K. Men om man har en kompatibel tv så kan Xbox Series X även köra det med 120 FPS i 1440p. EA har också slängt upp ett verktyg där du kan skapa ditt egna omslag för spelet. Du kan själv välja vilka karaktärer som du vill se mer eller mindre av på omslaget och du hittar verktyget här. EA har också slängt upp en massa musik från spelet, några serietidningar och lite annat digitalt Mass Effect-tjohej som du kan ladda ner helt gratis fram till den 31 maj. Tumnagel
40.3°
+
Frode Wikesjö
0

En liten teaser för S04 av Stranger Things
Inget premiärdatum ännu dock

Här har vi en liten teaser för den fjärde säsongen av Netflix-serien Stranger Things. I teasern får vi se Hawkins National Laboratory igen vilket är laboratoriet som Eleven flydde från. Teasern antyder att vi kanske får se lite mer från labbet hon kommer från eller att kanske Dr. Brenner är fortfarande vid liv och hittar på nya rackartyg. Tumnagel
45.1°
+
Frode Wikesjö
0

Xiaomi Mi 11i, Mi 11 Lite och Mi 11 Ultra släpps 19 maj
Xiaomi spikar svensk release

Xiaomi presenterade Mi 11i, Mi 11 Lite och Mi 11 Ultra i slutet av mars och nu har mobiljätten meddelat när dessa telefoner kommer bli tillgängliga i vårt avlånga land. Lansering kommer ske 19 maj och om man vill vara säker på att få ett exemplar av enheterna så är det möjligt att förboka någon av modellerna från och med idag. Mi 11i är en variant av Mi 11 som kommer med platt skärm i stället för att ha välvda skärmkanter som Mi 11 har. Annars är det mer eller mindre samma telefon med Snapdragon 888, 6,67 tum stor AMOLED-panel, dubbla högtalare med Dolby Atmos-stöd och ett batteri på 4250mAh. Mi 11 Lite är som namnet kanske avslöjar en light-version av Mi 11 och skeppas med Snapdragon 732G med 5G-modem och en ordentlig uppsättning kameror med en huvudsensor på 64MP Värstingen av de tre är Mi 11 Ultra som bland annat kommer med Samsungs nya kamerasensor GN2 och toppar för tillfället Dx0Marks kameratest med 143 poäng. Vidare är telefonen utrustad med en andra display bredvid kameran på baksidan som kan användas för att se vad klockan är eller underlätta för att rama in selfies. Ultran kommer säljas i en begränsad upplaga, så om man är ute efter den bästa mobilkameran på marknaden just nu så gäller det att vara snabb på köpknappen. Priserna hittar ni här: Mi 11i: 6990 kronor Mi 11 Lite: 4490 kronor Mi 11 Ultra: 12990 kronor Tumnagel
36.5°
+
André Stray
0

Rejtrejsat Super Mario 64
Ser ju nästan modernt ut

Digital Foundry har tagit sig en djupdykning i den den senaste alfan av den inofficiella Windows-portningen av Super Mario 64. Denna version av spelet har fått nya karaktärsmodeller samt stöd för ray-tracing som gör att spelet börjar se ganska modernt ut. Tumnagel
39.1°
+
Frode Wikesjö
0

Oakley släpper nya sportglasögon
Ett glas som täcker näsan

Oakley har ju länge gjort snabba brillor och nu har de gjort en ännu snabbare modell. Man kallar den för Kato och som ni ser så har modellen bara ett glas utan ram som dessutom sitter över näsan. Under glaset vid näsan finns det en kudde som sitter tätt runt näsan. Man får med tre olika varianter så att man ska kunna hitta sin favorit. Skalmarna går att justera så att vinkeln på glaset mot ansiktet blir som man vill att det ska vara. Kato finns i tre varianter och kostar 3070 kronor. Tumnagel
80kg
+
Roger Åberg

Forskare tar fram platta pastasorter
Får sedan annan form när de kokas upp

Forskare på amerikanska Carnegie Mellon University har tagit fram en slags transformerpasta som kanske kan leda till att det blir enklare att förpacka och transportera pasta i framtiden. Pastan är i sitt torra tillstånd helt platt, något som syns i övre delen av bilden ovan. När pastan sedan läggs i vatten och kokas upp så transformeras den till pastaformer som mer liknar traditionell pasta. Enligt forskarna så skulle förpackningarna till de platta pastasorterna bli 59% - 86% mindre än förpackningar med samma mängd traditionell pasta. När eller om vi skulle kunna köpa transformerspasta som baseras på den här forskningen finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedan kan ni kolla in ett inslag om det som forskarna kallar för "Morping Pasta" Tumnagel
214kg
+
Wille Wilhelmsson

Gör entrecote med sous vide
Alltid Hungrig gör den perfekta entrecoten

Gillar du entrecote så kanske den här filmen från YouTube-kanalen Alltid Hungrig kan ge lite inspiration för hur den ska tillagas nästa gång det är dags att sätta tänderna i en bit entrecote. I klippet får vi kolla in när Mikael Göransson använder både brännare och sous vide för att tillaga vad han anser är den perfekta entrecoten. Tumnagel
84kg
+
Wille Wilhelmsson

Citizen släpper ännu fler Star Wars-klockor
Designade som några av karaktärerna i filmerna

Förra veckan visade Citizen upp några Star Wars-klockor som hämtat sin design från de klassiska Star Wars-filmerna och nu har man visat upp ytterligare sex modeller som följer samma koncept. De nya klockorna är även de försedda med både analogt och digitalt urverk samt en termometer. Designen har inspirerats av Star Wars-karaktärerna R2-D2, C-3PO, Darth Vader, Boba Fett, en Stormtrooper samt BB-8. Klockorna kommer att släppas inom kort och priset landar på 350 dollar styck. Ni kan kolla in respektive modell lite närmare här nedanför. Tumnagel
151kg
+
Wille Wilhelmsson

Adidas 4DFWD ska putta löpare framåt
Med hjälp av 3D-utskrivna sulor

Adidas har visat upp ett par nya skor med en elastisk 3D-utskriven sula som man säger ska putta löparen framåt under löpningen. Dessutom ska sulan göra det enklare att sakta ner farten såväl som gör det bekvämare för fötterna under längre löpningar. Adidas skriver om 4DFWD: "17 år av atletdata och över fem miljoner olika gallerstrukturer har studerats för att skapa en 3D-printad, funktionell mellansula, kodad för att driva dig framåt i varje steg. För smidiga övergångar och en unik löpupplevelse." Adidas 4DFWD släpps 17 maj i en begränsad upplaga och kommer att kosta 2150 kronor. Här nedan hittas ett klipp där Adidas snackar lite mer om skorna. Tumnagel
98kg
+
Wille Wilhelmsson

Idag är det internationella kebabdagen
Åtminstone i Sverige

Idag firas den Internationella Kebabdagen i Sverige vilket gör att det kanske kan vara läge att dra en kebab till lunch eller middag ikväll. Hur internationellt firande av dagens kebabdag är går dock antagligen att diskutera. Enligt Svenska Högtider så firas den Internationella Kebabdagen i Sverige 5 maj på grund av att skaparen av den svenska Facebook-sidan "Internationella kebabdagen" fyller år 5 maj. Hur som helst, en kebab sitter ju oftast rätt fint så oavsett hur internationell kebabdagen kan anses vara så kan det ju vara värt att fira ändå. Tumnagel
108kg
+
Wille Wilhelmsson

Snart kan vi äta mask till middag
EU godkänner mjölmask som föda

EU har nu godkänt att torkade gula mjölmaskar ska kunna säljas som människoföda i EU:s 27 länder. Det innebär att vi snart kanske kan äta dessa direkt som snacks eller som en av ingredienserna i till exempel kakor, pasta och smoothies. Mjölmaskarna innehåller mycket protein och är ett miljövänligare alternativ än proteinrikt kött från många andra källor skriver nyhetsbyrån Bloomberg. Mjölmaskar och annan insektsbaserad mat säljs redan i flera EU-länder men efter gårdagens EU-beslut ska det vara fritt fram att sälja mjölmask-baserad mat i alla EU-länder. Elva andra typer av insektsbaserad mat väntar på att godkännas i EU och marknaden för insektsbaserad mat spås bli värd runt 4,6 miljarder dollar till 2027. Tumnagel
271kg
+
Wille Wilhelmsson

Idag släpps Test Gods
Nicholas Schmidles bok om virgin Galactic

Idag släpper journalisten och författaren Nicholas Schmidle sin bok "Test Gods" där han har tagit sig en närmare titt på rymdturism i största allmänhet och företaget Virgin Galactic i synnerhet. Virgin Galactic är Richard Bransons rymdföretag som sedan 2004 har arbetat på att skicka turister på väldigt korta resor till rymdens gräns. Under resans gång har man stött på en hel del svårigheter och så här 17 år senare har företaget fortfarande inte kunnat dra igång någon kommersiell verksamhet för rymdturism. Förlaget Henry Holt and Co. skriver om Test Gods: "Working from exclusive inside reporting, New Yorker writer Nicholas Schmidle tells the remarkable story of the test pilots, engineers, and visionaries behind Virgin Galactic’s campaign to build a space tourism company. Schmidle follows a handful of characters - Mark Stucky, Virgin’s lead test pilot; Richard Branson, the eccentric billionaire funding the venture; Mike Moses, the grounded, unflappable president; Mike Alsbury, the test pilot killed in a fatal crash; and others - through personal and professional dramas, in pursuit of their collective goal: to make space tourism a reality." The Guardian publicerade härom dagen ett långt reportage om Virgin Galactic av Nicholas Schmidle, ett reportage som ni kan läsa här om ni vill ha ett litet smakprov på vad "Test Gods" kan ha att erbjuda. "Test Gods" finns tillgänglig som både ebok, ljudbok samt fysisk bok och kostar cirka 15 - 30 dollar beroende på vilket format man är intresserad av. Tumnagel
84kg
+
Wille Wilhelmsson

Även årets Roskildefestival ställs in
Siktar nu mot 2022

Roskildefestivalen meddelade tidigare idag att även årets Roskildefestival kommer att ställas in på grund av pandemin. I ett uttalande på sin webbplats skriver arrangörerna av festivalen: "Finally, we received an official statement about this summer’s restrictions. As expected, we can’t conduct a Roskilde Festival this summer. Let us meet again in 2022.We are devastated by the fact that we can’t get together at our festival and contribute to recreating the communities that the corona crisis has destroyed for so many." Har man biljett till årets nu inställda Roskildefestival går denna att lösa in eller användas för inträde till nästa års festival. Några exakta datum för Roskildefestivalen 2022 är än så länge inte släppta. Tumnagel
78kg
+
Wille Wilhelmsson

Victorinox presenterar Swiss Champ XXL
Med 73 olika funktioner

Victorinox har presenterat en ny modell av sin klassiska så kallade schweiziska armékniv och den här gången handlar det om en ordentlig "fällekniv". Swiss Champ XXL är försedd med verktyg som sammanlagt har 73 olika funktioner, alltifrån knivar av olika storlekar till skruvmejslar och kabelskalare. Multiverktyget har en höjd på cirka 6,4 centimeter och en längd på lite över 9 centimeter. Den väger lite över 350 gram. Skulle ni vara sugna på en Swiss Champ XXL så kostar denna cirka 320 dollar. Ni hittar alla multiverktygets funktioner i faktarutan här nedanför. Tumnagel
-1kg
+
Wille Wilhelmsson

Way out West ställs in
Kommer tillbaka 2022

Arrangörerna bakom musikfestivalen Way Out West meddelade idag att årets festival kommer att ställas in. Tanken var att festivalen skulle arrangeras 12 - 14 augusti men på grund av pandemin har konsertarrangören Luger nu beslutat att blåsa av årets festival. Way Out West meddelar dock redan idag att man planerar att köra festivalen 11 - 13 augusti 2022. Har man köpt biljetter till årets nu inställda festival så gäller de då. Biljetter till nästa års festival börjar annars att säljas 25 maj. Tumnagel
93kg
+
Wille Wilhelmsson

Action Bronson besöker New Yorks bästa pizzeria
Ser gott ut!

Klipp från femte säsongen av F*ck Thatx27s Delicious där Action Bronson besöker vad de anser är en av New Yorks bästa pizzerior. Tumnagel
106kg
+
Frode Wikesjö