m

Dodge släpper lös Challenger SRT Hellcat
Över 600 hästar och lättantändliga bakdäck

Dodge släpper lös Challenger SRT Hellcat
Bil / Dodge

Dodges faceliftade version av Challenger SRT har nu fått ytterligare ett lyft - i form av en version med tilläggsnamnet Hellcat. Det innebär mer effekt ur en ny motor, råare uppsyn och ett par bakdäck som ligger riktigt illa till att inte bli sönderskrynklade av tung högerfot.

Motorn som är byggd på den 6.4 liter stora 392 HEMI-V8:an har fått 90 % av sina komponenter utbytta och försetts med en kompressor. Litervolymen har sänkts till 6.2 och på veven ska motorn nu ge över 600 hästar. Det gör den här bilen till den starkaste Challengern som någonsin tillverkats. Till motorn kopplas en sexpetad manuell låda eller för första gången den nya åttastegade automatlådan TorqueFlite.

Bilen är fylld med elektronik och man kan ställa in flera olika körlägen som ställer in hur mycket effekt man har, hur snabbt lådan ska växla, hur mycket motstånd det ska vara i styrningen, hur hård fjädringen ska vara och självklart även om antispinn-systemet ska vara urkopplat så att man kan lägga ett par feta lakrits på vägen när andan faller på. I hjulhusen sitter 20-tummare klädda med 275/40-däck och innanför dessa sitter skivor från Brembo som mäter 390 millimeter.

När Hellcaten börjar säljas och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Dodge släpper lös Challenger SRT Hellcat
Visa
Pressmeddelande
Dodge Unleashes Most Powerful Challenger Ever
All-new 2015 Dodge Challenger SRT with 600-plus horsepower HEMI® Hellcat engine delivers unrivaled performance, race-inspired interior and new technologies geared toward the driving enthusiast

New 2015 Dodge Challenger SRT Hellcat features the all-new supercharged 6.2-liter HEMI® – the most powerful V-8 engine Chrysler Group LLC has ever produced
New Challenger SRT's standard 392 HEMI V8 delivers 485 horsepower and 475 lb.-ft. of peak torque
Segment-first TorqueFlite eight-speed automatic transmissions available on both new Dodge Challenger SRT models
Dodge Challenger SRT with a Hellcat engine features new Pirelli tire technology with class-exclusive standard Y-Plus rated four-season tires to help handle extreme loads
Both 2015 Dodge Challenger SRT models ride on new, SRT-exclusive forged-aluminum wheels
New Dodge Challenger SRT with the HEMI Hellcat features the largest front-brake package ever offered in a Chrysler Group vehicle as standard equipment
All-new, driver-focused cockpit is designed for true performance enthusiasts with stunning style, premium materials, world-class craftsmanship and state-of-the-art technology
Functional, performance-designed exterior maintains Challenger's original muscle car heritage and key Dodge brand hallmark

May 20, 2014 , Auburn Hills, Mich. - The newly consolidated Dodge and SRT brands are launching out of the gate at full throttle – introducing the new 600-plus horsepower 2015 Dodge Challenger SRT with a Hellcat engine and its stablemate – the 2015 Dodge Challenger SRT just one month after taking the wraps off the new Dodge Challenger 392 HEMI® Scat Pack Shaker at the New York Auto Show.

Driven by the five SRT performance hallmarks, the new 2015 Dodge Challenger SRT and Challenger SRT with the Hellcat engine are re-designed and totally re-engineered to be the most true-to-form muscle coupes on the market with performance-enhancing technologies inside and out. The Dodge Challenger SRT Hellcat will feature the most powerful V-8 engine ever produced by Chrysler Group – the supercharged 6.2-liter HEMI V-8.

“The new 2015 Dodge Challenger SRT Hellcat is the ultimate performance muscle car,” said Tim Kuniskis, President and CEO – Dodge Brand, Chrysler Group LLC. “Dodge is the Mainstream Performance brand, and now combined with SRT, we are able to unleash a true GT car with an all-new driver-focused interior and the TorqueFlite eight-speed transmission combined with the most powerful V-8 Chrysler has ever produced. The Challenger Hellcat has been released!”

The 2015 Dodge Challenger SRT coupes will be built at the Brampton (Ont.) Assembly plant. Production is scheduled to begin in the third quarter of 2014.

Awe-inspiring powertrains

For 2015, the Challenger SRT with a Hellcat engine is propelled by the new supercharged 6.2-liter HEMI V-8. Its 600-plus horsepower rating will be the highest of any V-8 engine in Chrysler Group’s celebrated history. The all-new V-8 engine can be mated with an upgraded six-speed manual transmission or a beefy, new TorqueFlite eight-speed automatic – the first such gearbox ever offered in the Dodge Challenger SRT’s time-honored segment.

This new HEMI® Hellcat engine is Dodge and SRT’s first application of V-8 supercharger technology, delivering the full brand experience with fresh potency.

The breakthrough supercharged engine features a forged-steel crankshaft with induction-hardened bearing surfaces. The result is a crank so well-engineered it can withstand firing pressures of 110 bar (1,595 psi) – the equivalent of five family sedans standing on each piston, every two revolutions. And its unique, specially tuned crank damper has been tested to 13,000 rpm.

High-strength, forged-alloy pistons – developed using advanced telemetry measurement – are coupled to powder-forged connecting rods with high-load-capacity bushings and diamond-like-carbon-coated piston pins.

The new supercharged 6.2-liter HEMI V-8 has premium-grade, heat-treated aluminum-alloy cylinder heads that are optimized for superior thermal conductivity. And its die-cast aluminum rocker covers are HEMI Orange.

In addition to the supercharged HEMI V-8 in the Challenger SRT Hellcat, the new 2015 Dodge Challenger SRT model also gets a power boost with upgrades to the 392 HEMI V-8. Horsepower climbs to 485 from 470, while peak torque jumps to 475 lb.-ft. from 470 lb.-ft.

The 392 also can be mated with a new TorqueFlite eight-speed automatic or the proven six-speed manual transmission.

All-new Drive Modes tailor the driving experience to each individual driver

Whether its on-road or on-track, Challenger SRT owners can personalize their drive experience via the all-new Drive Modes feature. Drive Modes tailor the driving experience by controlling horsepower, transmission shift speeds, steering (Challenger SRT only), paddle shifters (automatic transmission only), traction and suspension. Drive Modes are pre-configured for Sport, Track and Default settings, while the Custom setting lets the driver customize the drive experience to their favorite settings.

Custom - Allows the driver to personalize the vehicle’s performance
Sport - Delivers increased vehicle performance capability over the Default Mode
Track - Delivers maximum vehicle performance capability on smooth, dry surfaces
Default - Activates automatically when starting the vehicle

The Drive Mode feature is controlled through the Uconnect system and may be accessed by performing any of the following:

Pushing the SRT button on the instrument panel switch bank
Selecting “Drive Modes” from the “SRT & Apps” menu
Selecting “Drive Modes” from within the Performance Pages menu


Unlocking the power

For the first time in Chrysler Group history, the all-new 2015 Dodge Challenger SRT with a Hellcat engine comes standard with two key fobs – red and black. The red key fob is the only key that can unlock the full horsepower and torque potential of the Challenger SRT Hellcat engine; while the black key fob limits the driver to a reduced engine output.

Valet Mode is offered on both Challenger SRT and Challenger SRT with a Hellcat engine. When Valet Mode is activated, the following vehicle configurations are enabled:

Engine is remapped to significantly reduce horsepower and torque; limited to 4,000 rpm
Transmission locks out access to first gear and upshifts earlier than normal
Transmission will treat the manual shifter position the same as the drive position
Traction, steering and suspension are set to their “Street” settings
Steering-wheel paddle shifters are disabled
Drive Mode functions are disabled
Electronic Stability Control (ESC) is enabled to Full-on
Launch Control is disabled

The driver can activate and deactivate Valet Mode with a four-digit PIN code they create.

Outstanding ride and handling

The 2015 Dodge Challenger SRT rides on new, SRT-exclusive “77” eight-spoke 20 x 9-inch forged-aluminum “Hyper Black” wheels. Standard 245/45ZR20 (front and rear) Goodyear RSA2 All-Season or available Goodyear F1 Supercar Three-Season tires deliver serious grip and handling.

Standard wheels on the Challenger SRT with the Hellcat engine are new SRT-exclusive “Slingshot” split-seven spoke 20 x 9.5-inch, lightweight forged-aluminum wheels with a matte black finish; available on the SRT 392 as part of the SRT Track Pack. New P275/40ZR20 Pirelli P Zero Nero tires (front and rear) provide all-season traction while the newest tire technology from Pirelli includes the class exclusive four-season tire that is Y-Plus rated to handle the extreme speeds. Pirelli P Zero tires are available for three-season performance driving.

Available on the Challenger SRT Hellcat are 20 x 9.5-inch, lightweight forged-aluminum wheels with a Brass Monkey/dark bronze finish.

Benchmark braking

Standard on the 2015 Challenger SRT with the Hellcat engine is the largest front-brake package ever offered in an SRT vehicle, featuring all-new 390-mm (15.4-inch) Brembo two-piece rotors with six-piston calipers for outstanding heat management/thermal capacity and longevity. This upgraded high-performance brake package is available on the 392 HEMI® SRT model as part of the SRT Track Pack.

New anti-lock braking system (ABS), ESC and traction control systems are uniquely tuned and configurable for specific tire and powertrain configurations.

Aggressive and functional exteriors

Dodge and SRT designers and engineers spent 35 percent more time in the Chrysler Group’s full-scale wind tunnel in Auburn Hills, Michigan, (compared with the previous-generation Dodge Challenger SRT) developing and further refining the aggressive and functional exteriors on the Challenger SRT and Challenger SRT Hellcat. The result is a re-engineered Challenger capable of maximum aerodynamic performance for spirited driving on the road or the race track.

At the front, new fascia designs and all-new vertical-split grille provide a menacing update of its 1971 inspiration. A larger, power-bulge aluminum hood features a dedicated “cold-air” intake – a visual styling cue from the first Viper coupe built in 1996.

The hood on the new Dodge Challenger SRT with a Hellcat engine also includes dual air extractors to ensure effective removal of heat and reduced air turbulence in the engine compartment. The hood is standard in body color and is available in a Satin Black finish. Both models of the Challenger SRT feature all-aluminum hoods designed to reduce weight.

Another key design element on the Challenger SRT Hellcat is the exclusive Air Catcher inlet port, which feeds ram-air directly into the engine air box through the driver-side parking lamp.

All-new quad projector headlamps give a more detailed appearance, while a more aggressive brow “chops” the upper portion of the lamp design for an even more sinister attitude.

Integrated projector fog lamps on the Challenger 392 SRT are pushed to the lower corners to help accentuate the car’s width while illuminating the road. A new duck-bill fascia splitter helps improve the vehicle’s aerodynamics.

The Dodge Challenger SRT with a Hellcat engine features a larger front splitter designed for optimal downforce to minimize lift.

From the side, the signature muscular proportions and large thruster rear-quarter panels stand out from the crowd, while fender and belt lines tie together at the front and rear of the car to create a sleeker appearance. Differentiating the Challenger SRT Hellcat from the rest of the Challenger lineup are its “SUPERCHARGED” fender badges. Black sills accentuate the proportions of the muscle coupe and have been tuned in the wind tunnel to improve aerodynamics.

Out back, the 2015 Dodge Challenger SRT recalls the historic 1971 model’s styling with a new split tail-lamp design and rear fascia. The tail lamps feature the new signature LED graphic with its smooth glow of light that can be seen from blocks away. A redesigned rear valance helps the 2015 Challenger SRT models look more planted on the ground. A unique, taller rear spoiler on the SRT Hellcat features a raised SRT logo.

Race-inspired, high-performance interiors

Inside the 2015 Dodge Challenger is an all-new enthusiast-centric cockpit with world-class materials, execution and technology. Key elements are inspired by the interior of the 1971 Challenger.

The performance cockpit of the 2015 Dodge Challenger SRT carries an essence of the 1971 Challenger, in an artistic and more organically styled way.

The all-new cleanly executed instrument panel features a stamped aluminum bezel, which sets the tone for the driver’s display. For a high-tech look, an innovative 7-inch driver-selectable driver information display (DID) screen is centered in the gauge cluster and provides an almost infinitely customizable display. The all-new DID screen is flanked by new analog speedometer and tachometer gauges, which provide a heritage-inspired look with concave shapes and a hub-covered needle design, reminiscent of the “tic-toc-tach” gauges from the 1971 Challenger. For the Challenger SRT with the Hellcat engine, the fixed gauges and digital graphics are finished in a Dark Radar Red tone to make it even more unique.

Additionally, the dashboard’s center stack neatly houses the new standard 8.4-inch Uconnect touchscreen. New for 2015 drivers can select one of the many offered backgrounds to connect the digital look and feel with their chosen interior package.

A new, trapezoidal shaped stamped aluminum center console provides Challenger SRT’s interior with a fresh look. The aluminum trim gets one of two finishes, “Hectic Mesh” for the Challenger 392 SRT and “Dark Engine Turn” for the Challenger SRT Hellcat. The console also exudes craftsmanship and style with leather-wrapped surfaces and French-seamed accent stitching running from the back to the front. Employing a unique, elevated design, the all-new center console houses ergonomically located redundant button and knob controls for audio and climate functions. An all-new media hub with an SD card slot, USB outlet and audio jack is neatly housed inside the center console’s flocked armrest.

For those who opt for the segment-first TorqueFlite eight-speed automatic transmission, an all-new and class-exclusive electronic shifter with an all-new driver-oriented T-handle provides the driver with intuitive gear selection and offers an Auto Stick selector gate for added control. For those who prefer having a third pedal, the precise and track-proven Tremec TR6060 six-speed manual transmission is fitted with a throwback ball shifter.

A redesigned SRT-branded heated steering wheel features a flat bottom for the high-performance driver. Available paddle shifters (with automatic transmission) are located on the back of the upper spokes. The buttons to control the driver-configurable full-color thin-film transistor (TFT) display are large and illuminated. Buttons for Uconnect and phone access now reside along the bottom edge of the horizontal spokes. Optional adaptive cruise control is configured by buttons that are symmetrically opposite on the right hand side of the wheel. As before, the highly praised audio controls are still found on the back of the upper spokes. This new tilt-telescoping steering wheel also has a 360-degree heat element.

To make cruises more pleasurable, the new 2015 Dodge Challenger SRT features redesigned seats with improved cushioning and more comfortable contours. For improved comfort and convenience, new for 2015 are standard heated and ventilated front seats. The passenger seat also has an easy exit/entry function to provide access to the rear seat – this is controlled by a release handle on the top shoulder of the seat.

Challenger SRT offers performance seats with large side bolsters for maximum lateral support in hard cornering. The seats can be covered in Nappa leather/Alcantara material with embroidered SRT logos. Laguna premium leather, colored either sepia or black with embossed SRT logos, is available as part of an equipment package.

High-impact exterior colors

Many of the most memorable paint colors in automotive history have been found on the Challenger. The 2015 Dodge Challenger SRT 392 and SRT with the HEMI Hellcat will be available in 11 exterior colors: B5 Blue Pearl Coat, Billet Silver Metallic Clear Coat, Bright White Clear Coat, Granite Crystal Metallic Pearl Coat, Ivory White Tri-Coat Pearl, Jazz Blue Pearl Coat, Phantom Black Tri-Coat Pearl, Pitch Black Clear Coat, Redline Tri-Coat Pearl, Sublime Metallic Pearl Coat and TorRed Clear Coat.

Twin, full-body stripes are available in Black Satin Gloss and Silver High Gloss on the SRT 392.
45.1°
0

Dodge släpper lös Challenger SRT Hellcat

Över 600 hästar och lättantändliga bakdäck

Berkeleys sportbil Bandit återupplivas
Går att få med EcoBoost-motor eller elmotor

Berkeley Cars var en brittisk biltillverkare som byggde sportbilar mellan 1956 och 1960. Fyra stycken modeller blev till och en av dessa var en öppen liten bil som hette Bandit. Endast två stycken exemplar tillverkades innan man gick i konkurs. Nu ska industridesignern Martin Rees och motorsportingenjören Simon Scleater återuppliva märket och planen är att i april nästa år lansera en modern version av Bandit. Designen sägs vara lite retro-inspirerad och för den står Vladas Trakselis. Bilen kommer att erbjudas både som öppen roadster och som Coupé. Chassiet ska vara i komposit och man ska ha använt sig av växtbaserade material för att få ihop det hela. Bilen kommer erbjudas med Fords EcoBoost-fyra på 2,4 liter. Effekten ska ligga på 406 hästar och maskinen kopplas till en sexpetad manuell låda som driver bakhjulen. Roadstern som ska väga 700 kilo ska klara 0-100 km/h på strax över 3,5 sekunder. Vill man inte ha förbränningsmotor ska modellen även erbjudas som elbil, men vad det handlar om för motor eller batteripack då är oklart för tillfället. Några prisuppgifter eller liknande har vi inte fått än tyvärr. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Hur har vi kunnat leva utan en kantig telefon?
Må iPhone va kantig för evigt

När iPhone 4 kom en gång i tiden var det ett stort steg framåt när det kommer till byggen av mobiler. Sedan kom iPhone 5, 5S och SE som alla var förfiningar av denna underbara form med kantiga sidor och rundade hörn. Telefoner som låg skönt i handen och som man visste var de var. Sedan kom iPhone 6 och en era av rundade hörn startade. En av anledningarna till att man hoppade på det tåget var säkert att de nya telefonerna jämfört med iPhone 5 var betydligt större, och det gömdes lite av den rundare känslan. Nu har jag levt med iPhone 12 och 12 Pro i dryga två veckor och när jag ibland tar upp min iPhone 11 Pro Max undrar jag vad vi har stått ut med detta i alla dessa år sedan iPhone 6 kom. Den gamla telefonen känns nämligen som en hal tvål och jag blir typ lite rädd när jag tar upp den. Vill hålla den med två händer för säkerhets skull. Jag kanske inte behöver skriva att jag älskar formen på nya iPhone 12 utan det har ni nog listat ut själva. Det är en fröjd att ha en telefon som man vet exakt var man har den när man håller i den. Man kan kanske tro att kantigt ska ligga sämre i handen, men det är precis tvärtom. Det är också något charmigt med en totalt platt telefon. Alla de sluttande skärmar vi har behövt utstå under de senaste åren har varit fräcka och lurat ögonen att skärmen inte har några kanter, men de är värdelösa att se på och bör behandlas med silkesvantar. Att kunna lägga ner telefonen på bordet och den ligger totalt platt mot ytan är konstigt tillfredställande. Nu väntar vi bara på att den där kameraklumpen magiskt ska försvinna så att vi även får en helt platt baksida. Det hade varit något det. Tumnagel
42.1°
+
Roger Åberg
0

Amazon släpper sin smarta hylla till fler företagskunder
Hyllan som känner av när något håller på att ta slut

Förra året presenterade Amazon den smarta hyllan "Dash Smart Shelf" som själv kunde känna av om något som förvarades på denna höll på att ta slut. När så var fallet påmindes kunden om detta eller så gick det att ställa in så att varan som höll på att ta slut beställdes automatiskt från Amazon eller någon av deras partners. När Amazon presenterade Dash Smart Shelf var den endast tillgänglig för en mindre skara med testkunder. Efter att dessa testat systemet i ett år så meddelar dock Amazon att den smarta hyllan nu kommer att gå att köpa av alla Amazons amerikanska företagskunder. Dash Smart Shelf finns i tre storlekar, 18x18 cm, 30x25 cm samt 45x30 cm. Oavsett storlek så kostar de 20 dollar styck. Om Amazon har några planer på att lansera sin smarta hylla här i Sverige finns det än så länga inga uppgifter om. Tumnagel
35.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ta en titt på dokumentär om Shinji Mikami
Lite helgnörderi

Shinji Mikami är lite utav en legend i spelbranschen. Mikami har jobbat med spel sedan 1990 och arbetat på Capcom, Platinum Games och hänger nu på Tango Gameworks och har under sin karriär skapat titlar som Resident Evil, God Hand, Vanquish och The Evil Within. Nu har en dokumentär om Mikami släppts och denna kan ni ta en titt på precis här. Första delen har ni ovan och i den får vi reda på hur det var att börja på Capcom och skapa klassiker som Resident Evil samt vilka influenser Mikami haft under sin karriär. Andra delen hittar ni nedan och i den får vi följa Mikamis karriär efter han lämnade Capcom för att jobba med bland annat Platinum Games. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

NASA har nu säkrat materialet man samlade in från asteroid
Nu ska det bara ta sig tillbaka jorden med

NASA har nu bekräftat att det material deras farkost OSIRIS-Rex samlade in från asteroiden Bennu förra veckan nu lagts i behållaren "Sample Return Capsule" (SRC) där det kommer att förvaras till denna förhoppningsvis landar välbehållen på jorden nästa år. NASA-chefen Jim Bridenstine säger om uppdraget som OSIRIS-Rex nu genomfört: "This achievement by OSIRIS-REx on behalf of NASA and the world has lifted our vision to the higher things we can achieve together, as teams and nations. Together a team comprising industry, academia and international partners, and a talented and diverse team of NASA employees with all types of expertise, has put us on course to vastly increase our collection on Earth of samples from space. Samples like this are going to transform what we know about our universe and ourselves, which is at the base of all NASA’s endeavors." I mars nästa kommer OSIRIS-Rex att ligga i rätt position för att påbörja sin återresa till jorden. NASA planerar att SRC-kapseln och dess unika innehåll kommer att landa i delstaten Utah 23 september 2023. Tumnagel
40.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Roccat släpper Vulcan Pro och Vulcan Pro TKL
Rätt tunna tangentbord

Roccat har nu lanserat det senaste tillskotten i Vulcan-serien och enheterna går under namnen Vulcan Pro och Vulcan Pro TKL. Som ni säkert redan listat ut av namnen så handlar det om ett fullstort tangentbord samt ett lite mindre utan numpad. Vulcan Pro kommer med Roccats nya Titan Optical-brytare som ska enligt Roccat registrera knapptryck 100 gånger snabbare än vanliga mekaniska brytare och ha längre livstid med upp till 100 miljoner klick. Enheterna kommer även med Roccats AIMO-belysning som går att justera fritt Vulcan Pro och Vulcan Pro TKL finns tillgängliga i butik nu och priset ligger på 1799 kronor. Undertecknad har kört TKL-versionen av tangentbordet den senaste veckan och om ni vill läsa lite åsikter om det så är det bara att klicka på läs mer. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

McLaren Senna-ägare kör sin bil där den hör hemma
På banan

En McLaren Senna hör hemma på banan. Det vet den här ägaren som här tar oss med på en åktur runt Red Bull Ring i Österrike. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Sony verkar chilla med PS VR-satsning ett tag
“I think we’re more than a few minutes from the future of VR."

Något som Sony inte pratat allt för mycket om är framtiden för Playstation VR. Praktiskt taget har Sony endast pratat PS VR genom att erbjuda PS VR-ägare möjligheten att lägga vantarna på en adapter till Playstation-kameran utan extra kostnad. I en intervju med Washington Post ger dock Sony Interactive Entertainment-chefen Jim Ryan lite insikt i hur företaget prioriterar PS VR just nu och det verkar inte som att vi kan vänta några VR-relaterade nyheter från speljätten än på ett tag. Till Washington säger Ryan bland annat detta: “I think we’re more than a few minutes from the future of VR. PlayStation believes in VR. Sony believes in VR, and we definitely believe at some point in the future, VR will represent a meaningful component of interactive entertainment. Will it be this year? No. Will it be next year? No. But will it come at some stage? We believe that. And we’re very pleased with all the experience that we’ve gained with PlayStation VR, and we look forwarding to seeing where that takes us in the future.” Tumnagel
35.4°
+
André Stray
0

Sony verkar vara sugna på att köpa Crunchyroll
Lite anime för 1 miljard dollar

Nikkei Asia rapporterar om att Sony har lagt bud på närmare 1 miljard dollar för Crunchyroll, vilket är en tjänst där man kan titta på anime och läsa manga. Enligt Nikkei ska Sony vara i slutgiltiga förhandlingar gällande köpet och vara ensamma om att ha lagt bud, så det verkar som att tjänsten kommer bli Sony-ägd inom en snar framtid. Sony äger sedan tidigare animestreamingtjänsten Funimation, men jämfört med Crunchyroll är tjänsten fortfarande rätt liten. Funimation har runt 3 miljoner prenumeranter medan Crunchyroll har närmare 70 miljoner. På tal om anime så bör ni kika på Food Wars som finns i sin helhet på Crunchyroll medan Netflix har två säsonger. Ovan har ni en trailer för seriens första säsong. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

Rallyversion av Lancia Delta Integrale i Lego
Tog 15 månader att bygga

Med hjälp av Lego Technic-bitar har "Lumik" skapat den här kopian av rallylegendaren Lancia Delta Integrale. 15 månader tog det att få ihop bygget som just nu ligger uppe som en idé på länken nedan. Den har allt som originalet har - Ackermann-styrning, fjädring fram och bak, fyrhjulsdrift och växellåda som kan manövreras från kupén. Som om inte det vore nog har den även fungerade fram- och bakljus. Totalt har det använts 2584 stycken Lego-bitar för att få ihop allt. I skrivande stund är det 3310 stycken människor som stöttar projektet. Kommer man upp i 10.000 tar Lego sig en titt på bygget och ser om det är något man ska ta fram officiellt. Tumnagel
44.8°
+
Bobby Green
0

Batman är den superhjälte som har högst lön
Bruce Wayne har en superlön

Det brittiska kreditföretaget Vanquis har gjort en sammanställning över vad olika superhjältar och deras alter egon har för årslön. Enligt den sammanställningen så är DC Comcis Batman, Bruce Wayne, den högst betalde superhjälten och ska ha en lön på lite över 840.000 euro, motsvarande lite över 8,7 miljoner kronor, om året. Efter Batman hittas Marvels Iron Man, Tony Stark, som enligt sammanställningen tjänar 782.000 euro, motsvarande 8,1 miljoner kronor om året. Det handlar med andra ord om rätt hyggliga löner men kanske inte särskilt spektakulära om man jämför med vad många företagstoppar i det verkliga näringslivet plockar ut i årslöner. Spideman och Antman är de sämst betalda superhjältarna i sammanställningen. De har båda en årslön på runt 15.500 euro om året vilket motsvarar cirka 160.000 kronor. För att få fram respektive superhjältes lön har Vanquis kollat på vad verkliga människor som bor i samma städer och har samma yrke som superhjältarnas alter egon har haft i årslön. I de fallen där städerna inte finns i verkligheten, något som är fallet i för alla DC Comics superhjältar, så har man tittat på vad människor med samma yrke tjänat i städer som har en motsvarande storlek som till exempel Gotham City och Metropolis. Här nedan hittas ett diagram över vad superhjältarna har i årslön och vill ni kolla in datan noggrannare hittas den på länken nedan. Tumnagel
35.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Här är trailern till fjärde säsongen av The Crown
Kolla in Gillian Anderson som Margaret Thatcher

Här kommer trailern till den fjärde säsongen av dramaserien The Crown där vi under de tidigare tre säsongerna fått följa det brittiska kungahuset genom förra århundradet. I den fjärde säsongen drar handlingen igång i slutet av 1970-talet och sträcker sig fram till 1990. I säsongen får tittarna bland annat stifta bekantskap med Margaret Thatcher (Gillian Anderson) som var Storbritanniens premiärminister mellan 1979 - 1990. Säsong fyra av The Crown drar igång på Netflix 15 november. Tumnagel
39.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

50 kronor per liter bränsle för att nå klimatmålen 2030
Ny rapport från Trafikverket

Trafikverket släppte idag sin senaste rapport som heter "Inriktningsunderlag inför transportinfrastrukturplanering för perioden 2022-2033 och 2022-2037". Rapporten har tagits fram på initiativ av Regeringen och den ska användas som inriktningsunderlag inför den långsiktiga infrastrukturplaneringen i Sverige. I rapporten pratar man bland annat om hur vi ska nå klimatmålen 2030. Ett sätt att göra det är att höja bränslepriset, rejält. Över 50 kronor per liter för bensin och diesel säger man skulle krävas för att få till siffrorna. Lena Erixon som är generaldirektör hos Trafikverket säger att siffran är orealistisk men att priserna måste höjas om vi inte börjar använda biodrivmedel i större utsträckning. Du hittar hela rapporten på länken nedan. Tumnagel
23.1°
+
Bobby Green
0

Vem får egentligen vara häftig i spel?
Lite eftermiddagsnörderi från Game Maker's Toolkit

Folk spelar spel av olika anledningar. Antingen för att få lite verklighetsflykt, utforska nya miljöer, ta del av bombastiska äventyr eller för att få vara helt jävla amazing för en stund. Men hur bestämmer man när, hur och var man får vara häftig? I en ny video från Game Makerx27s Toolkit pratas det om just detta och gänget går igenom olika filosofier kring detta. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

The Rock släpper ny version av sina true wireless-hörlurar
Med dubbelt så lång batteritid som förra årets modell

The Rock fortsätter sitt samarbete med JBL och Under Armour och de tre har nu släppt en ny version av de true wireless-hörlurar som man presenterade förra sommaren. Den nya versionen av "UA Project Rock True Wireless X - Engineered by JBL" utlovar dubbelt så lång batteritid som förra årets modell. Nu ska hörlurarna ha en batteritid på upp till tio timmar och ska gå att ladda upp tre gånger med det tillhörande fodralet, något som ger en total batteritid på upp till 40 timmar. Hörlurarna har dessutom försetts med passiv brusreducering. Vidare är hörlurarna vattentåliga enligt IPX7-certifiering, försedda med Bluetooth 5.0 och batterifodralet laddas upp via USB-C. Den nya versionen av hörlurarna finns i JBL:s svenska webbutik men verkar än så länge inte gå att köpa där. Svenskt pris saknas men i USA kostar den nya versionen av "UA Project Rock True Wireless X - Engineered by JBL" 200 dollar. Tumnagel
35.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Polestars försäljning i Frankrike stoppas på grund av loggan
Citroën tycker den är för lik deras

Ännu ett bakslag för Polestar. Nu ska försäljningen ha stoppats i Frankrike men inte på grund av felen som vi tidigare har skrivit om, utan på grund av att Citroën tycker att Polestars logga är för lik deras. Citroën har två stycken pilar i sin logga, och det har Polestar också, fast vinklade mot varandra istället för staplade på varandra. Men det räcker tydligen inte och Citroën hävdar nu att de har minst två varumärkesskydd kring detta som Polestar då sägs bryta mot. Citroën skickade in en stämningsansökan kring detta redan förra året och nu ska domstolen ha sagt sitt som var till den franska tillverkarens fördel. Polestar ska enligt uppgift böta 150.000 euro och stoppa försäljningen i ett halvår. Detta kan förlängas om man inte kommer överens om en lösning. Tumnagel
-0.8°
+
Bobby Green
0

Steelseries presenterar lätta och vattentåliga Aerox 3
Kommer i trådad och trådlös version

Har du problem med att din mus får fuktskador när du spelar? Då kanske Steelseries nya Aerox 3 vara intressant. Enheten är en ordentlig lättviktsmus som kommer i trådad och trådlös version varav vikten ligger på 57 respektive 66 gram. Mössen har en hel del håligheter som gör den låga vikten möjlig och för att innanmätet inte ska ta skada från fukt som kan uppstå i händerna har Steelseries sett till att göra enheterna vattentåliga med IP-54-klassning. Utöver ett lätt hölje är mössen utrustade med Steelseries egna Truemove-sensorer. Vanliga Aerox kommer med Core-versionen och har 8500 Counts Per Inch, 300 inch per second och kan hantera acceleration på 35G. Trådlösa versionen kommer med nya sensorn Truemove Air som kan hantera 18.000 CPI, 400IPS, 40G med 1:1-tracking. Steelseries Aerox 3 kommer börja säljas 10 november och priset kommer ligga på 1199 för den trådlösa varianten och 749 kommer trådade kosta. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Mini-förare råkade köra ut på racerbana där race pågick
Använde Apple Maps?

Det är inte alltid så lätt. Det fick den här föraren av en Mini Cooper erfara när den vanliga vägen helt plötsligt blev en aktiv racerbana där ett race pågick. Som tur var upptäcktes detta omedelbart och man kunde skicka ut säkerhetsbilen för att leda bort den förvirrade föraren. Hon hade enligt uppgift deltagit i ett dragrace bredvid banan men tappat bort sig när hon kört klart och råkade därefter irra sig ut på racerbanan. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Nytt album från Zacke
Pengar. Frihet. Zakaria Jamal

För fyra år sedan släppte Luleårapparen Zacke sitt senaste album Fattigkussen som han grammisnominerades för. Idag släpps en ny platta och den heter Pengar. Frihet. Zakaria Jamal. Det här ska vara hans mest politiska skiva hittills och han säger att han leker med den svenska självbilden och den svenska medelklassen i låtarna. Lyssna kan du göra nedan. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Oreo har byggt ett säkert valv för kakor
För att kunna förvara dessa till eftervärlden

Den 3 november kommer asteroiden 2018VP1 att passera jorden. Det finns en chans på 0,41 procent att den dammar in i jorden och att allt liv här utplånas, typ. Fast eftersom den bara är två meter i diameter så jag tror att vi klarar oss. Men om nu jorden skulle träffas av något så att det blir kaos här kan det ju vara bra att lagra saker i ett säkert valv så att världen kan leva vidare när dammet har lagt sig. Det är därför bland annat Global Seed Vault på Svalbard finns där massa fröer förvaras. Och nu finns även Global Oreo Vault i närheten av detta där kakor förvaras till eftervärlden. Tumnagel
71kg
+
Bobby Green

Iggy Pop - Cry For Love
Fredagsklassikern

Idag är det fredag och då ska man lyssna på lite bra musik. Denna vecka blir det Iggy Pop med dängan Cry For Love. Bonusklipp nedan. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Marabou Pepparkakskladdkaka
Finns i butik nu

Klart man även ska äta kladdkaka runt jul. Almondy och Marabou presenterar därför årets nyhet som är Pepparkakskladdkaka. Kombinerar man goda saker blir det ju bara godare så även om jag inte har testat denna kan den ju inte vara äcklig. Pepparkakor äter man ju några kilo utan problem och så även kladdkaka. Kakan ska vara riktigt kladdig och i den finns bland annat smält mjölkchoklad och pepparkakskryddor. Ett tips är att servera den med lingongrädde för att öka på julkänslan ytterligare. Kostar mellan 25 och 30 kronor och ska finnas i frysdiskarna nu. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green

Trailer för Zappa
Dokumentär om Frank Zappa

Frank Zappa var en amerikansk kompositör, musiker, gitarrist, textförfattare, sångare, artist och debattör. I dokumentären Zappa får vi reda på mer om hans liv och vad hans karriär har inneburit. Bonusklipp nedan. Tumnagel
100kg
+
Bobby Green

Ett väldigt avlägset värdshus
Finns ute i den australiensiska öknen

Tjukayirla Roadhouse är en butik och värdshus som drivs av Carol, Ross och deras hund Bronson. Det ligger i den Stora Victoriaöknen i södra Australien och är en av de mest isolerade platserna i landet. I det här klippet får vi hänga med till stället och se hur det ser ut. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green

Svenska Purity Navy Strength Gin får fint pris
Utsedd till en av världens bästa giner

Det skånska destilleriet Purity har nu blivit utsedd som en av världens bästa giner vid årets International Spirit Challenge i London. Priset fick man för Purity Navy Strength Gin som är en starkare gin med 57,14 procent alkoholhalt. Masterblender Mathias Tönnesson säger följande: "Helt ärligt. Jag skakar av glädje. Att bli utsedd som världens bästa gin är jättestort och kan liknas med att vinna 100m sprint i VM. Alla vill vinna detta race då det råder ginhysteri i världen och att ett litet ekologiskt destilleri från Skåne vinner detta pris är enormt. Hemligheten bakom Purity Gins stora smakprofil, förutom att den är baserad på världens bästa vodka, är att kryddningen är gjord med den spännande blandningen av enbär, basilika, timjan, blåbär, lingon, koriander, lavendel, kardemumma och Angelikarot. Denna kryddsättning gör att du får en gin med mycket smak och då den har vår mycket lena vodka som bas kan du njuta av en smakrik gin som är mjuk i strupen." Ginen har nummer 83402 på Systembolaget och du hittar den här. För en flaska som rymmer 0,7 liter får du betala 449 kronor. Tumnagel
126kg
+
Bobby Green

Tuggummit Mind The Gum lanseras i sverige
Ska kunna motverka mental trötthet

Mind The Gum är ett tuggummi som ursprungligen är utvecklat av italienska forskare och det lanserades 2015. Sedan dess har man sålt 15 miljoner tuggummin. Zlatan Ibrahimovic blev nyligen partner i företaget och nu i höst ska produkten lanseras här i Sverige. Tuggummit innehåller 15 stycken aktiva ingredienser bestående av koffein, vitaminer, aminosyror, antioxidanter och säger sig kunna motverka mental trötthet. Mind The Gum kommer inledningsvis att säljas på apotek men exakt när och vad det då kommer att kosta är oklart för tillfället. På hemsidan kostar ett 36-pack 19,90 euro. Tumnagel
-75kg
+
Bobby Green

Johnnie Walker-whisky för 179.900 kronor
Finns nu på Systembolaget

Whisky-tillverkaren Johnnie Walker fyller i år hela 200 år och detta ska givetvis firas. Man gör det bland annat genom att släppa fyra stycken flaskor i begränsad upplaga och en av dessa sticker ut rejält - eftersom den kostar 179.900 kronor. För de slanten får man en Masterx27s Ruby Reserve som beskrivs som "en rik och perfekt balanserad 40-årig Scotch". Det här blir den dyraste Johnnie Walker-flaskan som någonsin har sålts på Systembolaget. John Williams som är Global Scotch Director på den brittisk dryckeskoncernen Diageo säger följande: "Vi vill visa upp denna 200-åriga resa genom att lansera dessa fyra exlusiva limited edition whiskys. De är en hyllning till vart vi kommer ifrån. Men kanske mer än så, de ger uttryck för vad vi kan åstadkomma idag och framöver. Johns glöd, vision och entrepenörskap är nyckeln till att Johnnie Walker som varumärke har växt sig så starkt genom åren. Detta lade också grunden till en ny framtid inom skotsk whisky, då hans sätt att framställa whisky på har inspirerat alla följande generationer av whiskytillverkare." Läs mer om flaskorna på länken nedan. Tumnagel
79kg
+
Bobby Green

Årets glögg från Stockholms Bränneri
Winter Negroni

Förra året släppte Stockholms Bränneri en Gin & Tonic-glögg. I år tar man ytterligare ett steg och presenterar nu Winter Negroni. Man har utgått från bränneriets Dry Gin och den egna Aperitif - Röd och sedan kryddat kombon med klassiska julkryddor som kryddnejlika, kardemumma, apelsin och kanel. Till det adderas kallpressad körsbärs- och svartvinbärsmust. Erik Hasselgärde som är produktionsansvarig beskriver den på det här viset: "I år tar vi ytterligare ett steg med en nytolkning, men kom samtidigt närmre vad en klassisk glögg innefattar; värmande bäriga toner, julkryddor och sötma, som vi nu gifter med Negronins djupa smak och balanserande bitterhet. Glögg möter en Negroni helt enkelt." Winter Negroni släpps den 4 november klockan 10.00 på länken nedan. Alkoholhalten ligger på 22 procent och för en flaska som rymmer 500 milliliter får man betala 192 kronor. Tumnagel
120kg
+
Bobby Green

Varför tvättar man riset innan man kokar det?
Adam Ragusea förklarar

Brukar du tvätta riset innan du kokar det? Behövs det ens? Det beror på vilket typ av ris du kokar och vad du ska ha det till. Adam Ragusea förklarar i sitt senaste klipp. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green

Det här är Hyundais minsta elbil
Något för barnen att köra omkring med

Hyundai presenterar nu sin minsta elbil hittills och det är en barnversion av konceptbilen 45 Concept som vi har skrivit om tidigare. Under skalet på den lilla barnbilen sitter två stycken DC-motorer som ger den en toppfart på 7 km/h. Vad den har för räckvidd på en laddning framgår dock inte. För att vara lite snälla mot naturen är bilen faktiskt byggd i trä. Om man kommer att kunna köpa den, när och vad den då skulle kunna tänkas kosta får vi tyvärr inte reda på just nu. Tumnagel
77kg
+
Bobby Green