m

Dodge släpper lös Challenger SRT Hellcat
Över 600 hästar och lättantändliga bakdäck

Dodge släpper lös Challenger SRT Hellcat
Bil / Dodge

Dodges faceliftade version av Challenger SRT har nu fått ytterligare ett lyft - i form av en version med tilläggsnamnet Hellcat. Det innebär mer effekt ur en ny motor, råare uppsyn och ett par bakdäck som ligger riktigt illa till att inte bli sönderskrynklade av tung högerfot.

Motorn som är byggd på den 6.4 liter stora 392 HEMI-V8:an har fått 90 % av sina komponenter utbytta och försetts med en kompressor. Litervolymen har sänkts till 6.2 och på veven ska motorn nu ge över 600 hästar. Det gör den här bilen till den starkaste Challengern som någonsin tillverkats. Till motorn kopplas en sexpetad manuell låda eller för första gången den nya åttastegade automatlådan TorqueFlite.

Bilen är fylld med elektronik och man kan ställa in flera olika körlägen som ställer in hur mycket effekt man har, hur snabbt lådan ska växla, hur mycket motstånd det ska vara i styrningen, hur hård fjädringen ska vara och självklart även om antispinn-systemet ska vara urkopplat så att man kan lägga ett par feta lakrits på vägen när andan faller på. I hjulhusen sitter 20-tummare klädda med 275/40-däck och innanför dessa sitter skivor från Brembo som mäter 390 millimeter.

När Hellcaten börjar säljas och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Dodge släpper lös Challenger SRT Hellcat
Visa
Pressmeddelande
Dodge Unleashes Most Powerful Challenger Ever
All-new 2015 Dodge Challenger SRT with 600-plus horsepower HEMI® Hellcat engine delivers unrivaled performance, race-inspired interior and new technologies geared toward the driving enthusiast

New 2015 Dodge Challenger SRT Hellcat features the all-new supercharged 6.2-liter HEMI® – the most powerful V-8 engine Chrysler Group LLC has ever produced
New Challenger SRT's standard 392 HEMI V8 delivers 485 horsepower and 475 lb.-ft. of peak torque
Segment-first TorqueFlite eight-speed automatic transmissions available on both new Dodge Challenger SRT models
Dodge Challenger SRT with a Hellcat engine features new Pirelli tire technology with class-exclusive standard Y-Plus rated four-season tires to help handle extreme loads
Both 2015 Dodge Challenger SRT models ride on new, SRT-exclusive forged-aluminum wheels
New Dodge Challenger SRT with the HEMI Hellcat features the largest front-brake package ever offered in a Chrysler Group vehicle as standard equipment
All-new, driver-focused cockpit is designed for true performance enthusiasts with stunning style, premium materials, world-class craftsmanship and state-of-the-art technology
Functional, performance-designed exterior maintains Challenger's original muscle car heritage and key Dodge brand hallmark

May 20, 2014 , Auburn Hills, Mich. - The newly consolidated Dodge and SRT brands are launching out of the gate at full throttle – introducing the new 600-plus horsepower 2015 Dodge Challenger SRT with a Hellcat engine and its stablemate – the 2015 Dodge Challenger SRT just one month after taking the wraps off the new Dodge Challenger 392 HEMI® Scat Pack Shaker at the New York Auto Show.

Driven by the five SRT performance hallmarks, the new 2015 Dodge Challenger SRT and Challenger SRT with the Hellcat engine are re-designed and totally re-engineered to be the most true-to-form muscle coupes on the market with performance-enhancing technologies inside and out. The Dodge Challenger SRT Hellcat will feature the most powerful V-8 engine ever produced by Chrysler Group – the supercharged 6.2-liter HEMI V-8.

“The new 2015 Dodge Challenger SRT Hellcat is the ultimate performance muscle car,” said Tim Kuniskis, President and CEO – Dodge Brand, Chrysler Group LLC. “Dodge is the Mainstream Performance brand, and now combined with SRT, we are able to unleash a true GT car with an all-new driver-focused interior and the TorqueFlite eight-speed transmission combined with the most powerful V-8 Chrysler has ever produced. The Challenger Hellcat has been released!”

The 2015 Dodge Challenger SRT coupes will be built at the Brampton (Ont.) Assembly plant. Production is scheduled to begin in the third quarter of 2014.

Awe-inspiring powertrains

For 2015, the Challenger SRT with a Hellcat engine is propelled by the new supercharged 6.2-liter HEMI V-8. Its 600-plus horsepower rating will be the highest of any V-8 engine in Chrysler Group’s celebrated history. The all-new V-8 engine can be mated with an upgraded six-speed manual transmission or a beefy, new TorqueFlite eight-speed automatic – the first such gearbox ever offered in the Dodge Challenger SRT’s time-honored segment.

This new HEMI® Hellcat engine is Dodge and SRT’s first application of V-8 supercharger technology, delivering the full brand experience with fresh potency.

The breakthrough supercharged engine features a forged-steel crankshaft with induction-hardened bearing surfaces. The result is a crank so well-engineered it can withstand firing pressures of 110 bar (1,595 psi) – the equivalent of five family sedans standing on each piston, every two revolutions. And its unique, specially tuned crank damper has been tested to 13,000 rpm.

High-strength, forged-alloy pistons – developed using advanced telemetry measurement – are coupled to powder-forged connecting rods with high-load-capacity bushings and diamond-like-carbon-coated piston pins.

The new supercharged 6.2-liter HEMI V-8 has premium-grade, heat-treated aluminum-alloy cylinder heads that are optimized for superior thermal conductivity. And its die-cast aluminum rocker covers are HEMI Orange.

In addition to the supercharged HEMI V-8 in the Challenger SRT Hellcat, the new 2015 Dodge Challenger SRT model also gets a power boost with upgrades to the 392 HEMI V-8. Horsepower climbs to 485 from 470, while peak torque jumps to 475 lb.-ft. from 470 lb.-ft.

The 392 also can be mated with a new TorqueFlite eight-speed automatic or the proven six-speed manual transmission.

All-new Drive Modes tailor the driving experience to each individual driver

Whether its on-road or on-track, Challenger SRT owners can personalize their drive experience via the all-new Drive Modes feature. Drive Modes tailor the driving experience by controlling horsepower, transmission shift speeds, steering (Challenger SRT only), paddle shifters (automatic transmission only), traction and suspension. Drive Modes are pre-configured for Sport, Track and Default settings, while the Custom setting lets the driver customize the drive experience to their favorite settings.

Custom - Allows the driver to personalize the vehicle’s performance
Sport - Delivers increased vehicle performance capability over the Default Mode
Track - Delivers maximum vehicle performance capability on smooth, dry surfaces
Default - Activates automatically when starting the vehicle

The Drive Mode feature is controlled through the Uconnect system and may be accessed by performing any of the following:

Pushing the SRT button on the instrument panel switch bank
Selecting “Drive Modes” from the “SRT & Apps” menu
Selecting “Drive Modes” from within the Performance Pages menu


Unlocking the power

For the first time in Chrysler Group history, the all-new 2015 Dodge Challenger SRT with a Hellcat engine comes standard with two key fobs – red and black. The red key fob is the only key that can unlock the full horsepower and torque potential of the Challenger SRT Hellcat engine; while the black key fob limits the driver to a reduced engine output.

Valet Mode is offered on both Challenger SRT and Challenger SRT with a Hellcat engine. When Valet Mode is activated, the following vehicle configurations are enabled:

Engine is remapped to significantly reduce horsepower and torque; limited to 4,000 rpm
Transmission locks out access to first gear and upshifts earlier than normal
Transmission will treat the manual shifter position the same as the drive position
Traction, steering and suspension are set to their “Street” settings
Steering-wheel paddle shifters are disabled
Drive Mode functions are disabled
Electronic Stability Control (ESC) is enabled to Full-on
Launch Control is disabled

The driver can activate and deactivate Valet Mode with a four-digit PIN code they create.

Outstanding ride and handling

The 2015 Dodge Challenger SRT rides on new, SRT-exclusive “77” eight-spoke 20 x 9-inch forged-aluminum “Hyper Black” wheels. Standard 245/45ZR20 (front and rear) Goodyear RSA2 All-Season or available Goodyear F1 Supercar Three-Season tires deliver serious grip and handling.

Standard wheels on the Challenger SRT with the Hellcat engine are new SRT-exclusive “Slingshot” split-seven spoke 20 x 9.5-inch, lightweight forged-aluminum wheels with a matte black finish; available on the SRT 392 as part of the SRT Track Pack. New P275/40ZR20 Pirelli P Zero Nero tires (front and rear) provide all-season traction while the newest tire technology from Pirelli includes the class exclusive four-season tire that is Y-Plus rated to handle the extreme speeds. Pirelli P Zero tires are available for three-season performance driving.

Available on the Challenger SRT Hellcat are 20 x 9.5-inch, lightweight forged-aluminum wheels with a Brass Monkey/dark bronze finish.

Benchmark braking

Standard on the 2015 Challenger SRT with the Hellcat engine is the largest front-brake package ever offered in an SRT vehicle, featuring all-new 390-mm (15.4-inch) Brembo two-piece rotors with six-piston calipers for outstanding heat management/thermal capacity and longevity. This upgraded high-performance brake package is available on the 392 HEMI® SRT model as part of the SRT Track Pack.

New anti-lock braking system (ABS), ESC and traction control systems are uniquely tuned and configurable for specific tire and powertrain configurations.

Aggressive and functional exteriors

Dodge and SRT designers and engineers spent 35 percent more time in the Chrysler Group’s full-scale wind tunnel in Auburn Hills, Michigan, (compared with the previous-generation Dodge Challenger SRT) developing and further refining the aggressive and functional exteriors on the Challenger SRT and Challenger SRT Hellcat. The result is a re-engineered Challenger capable of maximum aerodynamic performance for spirited driving on the road or the race track.

At the front, new fascia designs and all-new vertical-split grille provide a menacing update of its 1971 inspiration. A larger, power-bulge aluminum hood features a dedicated “cold-air” intake – a visual styling cue from the first Viper coupe built in 1996.

The hood on the new Dodge Challenger SRT with a Hellcat engine also includes dual air extractors to ensure effective removal of heat and reduced air turbulence in the engine compartment. The hood is standard in body color and is available in a Satin Black finish. Both models of the Challenger SRT feature all-aluminum hoods designed to reduce weight.

Another key design element on the Challenger SRT Hellcat is the exclusive Air Catcher inlet port, which feeds ram-air directly into the engine air box through the driver-side parking lamp.

All-new quad projector headlamps give a more detailed appearance, while a more aggressive brow “chops” the upper portion of the lamp design for an even more sinister attitude.

Integrated projector fog lamps on the Challenger 392 SRT are pushed to the lower corners to help accentuate the car’s width while illuminating the road. A new duck-bill fascia splitter helps improve the vehicle’s aerodynamics.

The Dodge Challenger SRT with a Hellcat engine features a larger front splitter designed for optimal downforce to minimize lift.

From the side, the signature muscular proportions and large thruster rear-quarter panels stand out from the crowd, while fender and belt lines tie together at the front and rear of the car to create a sleeker appearance. Differentiating the Challenger SRT Hellcat from the rest of the Challenger lineup are its “SUPERCHARGED” fender badges. Black sills accentuate the proportions of the muscle coupe and have been tuned in the wind tunnel to improve aerodynamics.

Out back, the 2015 Dodge Challenger SRT recalls the historic 1971 model’s styling with a new split tail-lamp design and rear fascia. The tail lamps feature the new signature LED graphic with its smooth glow of light that can be seen from blocks away. A redesigned rear valance helps the 2015 Challenger SRT models look more planted on the ground. A unique, taller rear spoiler on the SRT Hellcat features a raised SRT logo.

Race-inspired, high-performance interiors

Inside the 2015 Dodge Challenger is an all-new enthusiast-centric cockpit with world-class materials, execution and technology. Key elements are inspired by the interior of the 1971 Challenger.

The performance cockpit of the 2015 Dodge Challenger SRT carries an essence of the 1971 Challenger, in an artistic and more organically styled way.

The all-new cleanly executed instrument panel features a stamped aluminum bezel, which sets the tone for the driver’s display. For a high-tech look, an innovative 7-inch driver-selectable driver information display (DID) screen is centered in the gauge cluster and provides an almost infinitely customizable display. The all-new DID screen is flanked by new analog speedometer and tachometer gauges, which provide a heritage-inspired look with concave shapes and a hub-covered needle design, reminiscent of the “tic-toc-tach” gauges from the 1971 Challenger. For the Challenger SRT with the Hellcat engine, the fixed gauges and digital graphics are finished in a Dark Radar Red tone to make it even more unique.

Additionally, the dashboard’s center stack neatly houses the new standard 8.4-inch Uconnect touchscreen. New for 2015 drivers can select one of the many offered backgrounds to connect the digital look and feel with their chosen interior package.

A new, trapezoidal shaped stamped aluminum center console provides Challenger SRT’s interior with a fresh look. The aluminum trim gets one of two finishes, “Hectic Mesh” for the Challenger 392 SRT and “Dark Engine Turn” for the Challenger SRT Hellcat. The console also exudes craftsmanship and style with leather-wrapped surfaces and French-seamed accent stitching running from the back to the front. Employing a unique, elevated design, the all-new center console houses ergonomically located redundant button and knob controls for audio and climate functions. An all-new media hub with an SD card slot, USB outlet and audio jack is neatly housed inside the center console’s flocked armrest.

For those who opt for the segment-first TorqueFlite eight-speed automatic transmission, an all-new and class-exclusive electronic shifter with an all-new driver-oriented T-handle provides the driver with intuitive gear selection and offers an Auto Stick selector gate for added control. For those who prefer having a third pedal, the precise and track-proven Tremec TR6060 six-speed manual transmission is fitted with a throwback ball shifter.

A redesigned SRT-branded heated steering wheel features a flat bottom for the high-performance driver. Available paddle shifters (with automatic transmission) are located on the back of the upper spokes. The buttons to control the driver-configurable full-color thin-film transistor (TFT) display are large and illuminated. Buttons for Uconnect and phone access now reside along the bottom edge of the horizontal spokes. Optional adaptive cruise control is configured by buttons that are symmetrically opposite on the right hand side of the wheel. As before, the highly praised audio controls are still found on the back of the upper spokes. This new tilt-telescoping steering wheel also has a 360-degree heat element.

To make cruises more pleasurable, the new 2015 Dodge Challenger SRT features redesigned seats with improved cushioning and more comfortable contours. For improved comfort and convenience, new for 2015 are standard heated and ventilated front seats. The passenger seat also has an easy exit/entry function to provide access to the rear seat – this is controlled by a release handle on the top shoulder of the seat.

Challenger SRT offers performance seats with large side bolsters for maximum lateral support in hard cornering. The seats can be covered in Nappa leather/Alcantara material with embroidered SRT logos. Laguna premium leather, colored either sepia or black with embossed SRT logos, is available as part of an equipment package.

High-impact exterior colors

Many of the most memorable paint colors in automotive history have been found on the Challenger. The 2015 Dodge Challenger SRT 392 and SRT with the HEMI Hellcat will be available in 11 exterior colors: B5 Blue Pearl Coat, Billet Silver Metallic Clear Coat, Bright White Clear Coat, Granite Crystal Metallic Pearl Coat, Ivory White Tri-Coat Pearl, Jazz Blue Pearl Coat, Phantom Black Tri-Coat Pearl, Pitch Black Clear Coat, Redline Tri-Coat Pearl, Sublime Metallic Pearl Coat and TorRed Clear Coat.

Twin, full-body stripes are available in Black Satin Gloss and Silver High Gloss on the SRT 392.
45.1°
0

Dodge släpper lös Challenger SRT Hellcat

Över 600 hästar och lättantändliga bakdäck

Snygg ångestfilm om plasten i haven
Där skiten får liv

The Beauty är en animerad kortfilm som på ett annorlunda och snyggt sätt, men med mycket ångest, visar hur det skulle se ut om plasten vi slänger i haven hade fått liv. Regisserad av Pascal Schelbli och VFX av Marc Angele. Tumnagel
38.1°
+
Roger Åberg
0

Sonos ska göra ljudet i fler Audi-modeller
Till en början A1, Q2 och Q3

I kväll presenterades Audi Q4 e-tron och i den hittar vi ljudsystem från Sonos. Det är Sonos första samarbete med en biltillverkare och samarbetet ska vara exklusivt, vad det nu betyder. Men Q4 e-tron är inte den enda modellen som kommer att få Sonos, på schemat framöver står A1, Q2 och Q3. Det verkar alltså som att Sonos blir nya ljudsystemet för Audis bilar men det är oklart om även Bang & Olufsen kommer att finnas kvar. Eftersom man börjar med de mindre modellerna är en gissning att Sonos kommer att leverera till de mer vanligare modellerna och Bang & Olufsen till de lyxigare. Tumnagel
36.4°
+
Roger Åberg
0

Goodyear gjorde ett uppblåsbart flygplan på 50-talet
Skulle rädda liv var tanken

Joakim tipsade om det här avsnittet från Mustard där man går igenom Goodyears uppblåsbara flygplan. Man kallade det för Inflatoplane och det vägde faktiskt bara 90 kilo. Planet skulle kunna blåsas upp på fem minuter och flyga i 100 km/h. Dessutom kunde man skicka ner planet (packat i en låda) till piloter som hade störtat bakom fiendens linjer och på så sätt kunde de nedskjutna piloterna flyga hem igen. Låter ju prima! Men tyvärr var det lite för bra för att vara sant. Planet verkade flyga helt ok, men ett gäng incidenter gjorde att man till slut la ner hela projektet. Tumnagel
38.5°
+
Roger Åberg
0

Blue Origin och Lockheed Martin ska designa DRACO
En kärnkraftsdriven rymdfarkost

Det amerikanska militära forskningsmyndigheten DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) har gett de båda företagen Blue Origin och Lockheed Martin i uppdrag att designa en framtida rymdfarkost med en kärnkraftsdriven motor. Projektet går under namnet DRACO (Demonstration Rocket for Agile Cislunar Operations) och är tänkt att undersöka om det skulle vara möjligt att använda så kallad Nuclear Thermal Propulsion (NTP) för att kunna göra snabba manövrar med farkoster i rymden. DARPA skriver om DRACO: "Rapid maneuver is a core tenet of modern Department of Defense (DoD) operations on land, at sea, and in the air. However, rapid maneuver in the space domain has traditionally been challenging because current electric and chemical space propulsion systems have drawbacks in thrust-to-weight and propellent efficiency, respectively. DRACO’s NTP system has the potential to achieve high thrust-to-weight ratios similar to in-space chemical propulsion and approach the high propellent efficiency of electric systems. This combination would give a DRACO spacecraft greater agility to implement DoD’s core tenet of rapid maneuver in cislunar space (between the Earth and moon)." I en första fas av utvecklingen av DRACO kommer Blue Origin att få 2,5 miljoner dollar medan Lockheed Martin kommer att få 2,9 miljoner dollar för att utveckla var sin version av DRACO-konceptet. Kärnreaktorn som är tänkt att användas till DRACO ska utvecklas av General Atomics vilka får 22 miljoner dollar av DARPA för det i den första fasen av projektet. Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så här städar du din dator
Från fysisk skit

En dator som man håller på och pillar på hela dagarna blir så småningom skitig och behöver rengöras. Här går kanalen Created Labs igenom vad man behöver för att göra rent datorn på ett enkelt och säkert sätt. Med lite isopropanol, skärmrengöring och tryckluft så har man allt man behöver. Tumnagel
37.3°
+
Roger Åberg
0

Rickard Olsson vill modernisera vetgirig.nu
Tar Kickstarter till hjälp

Vetgirig.nu har funnits typ hur länge som helst, i hela 18 år faktiskt. Men nu är det dags för en ansiktslyftning och det tycker framförallt Rickard Olsson, känd från frågesportprogrammet Vem vet mest. Därför har han tagit kontakt med skaparna av siten, Conny och Danne, för att fixa detta och nu tar man Kickstarter till hjälp för att få till det hela. Planen är att fixa till sajten men också ta fram en ny app. Man har redan börjat skissa på det hela, men behöver som sagt kapital för att komma i mål. För en halv miljon kommer man att få till en ny version av sajten, för 1,5 miljoner fixar man sajten och får ut version av appen och får man in ännu mer pengar kommer fler funktioner att bli verklighet. Just nu har vetgirig.nu över 234.000 frågor i sin databas och knappt 15.000 medlemmar. Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0

Det här är Audi Q4 e-tron!
Med Sonoshögtalare på insidan

Efter många smygtittar släppte Audi i kväll skynket för deras elektriska SUV Q4 e-tron. Bilen bygger på MEB-plattformen och är syskon med VW ID.4 och Skoda Enyaq. Två versioner kommer, Q4 e-tron och Q4 e-tron Sportback som har lite mer sluttande taklinje. Vad det verkar har koncernen låtit bli att lycka till VW och Skoda-versionerna och låter Audi vara först med fyrhjulsdrift och lite starkare motor. Tre versioner kommer att finnas. Minstingen kallas för Q4 35 e-tron och har ett batteri på 52 kWh och en räckvidd på 34,1 mil enligt WLTP. Denna har 170 hästar och gör 0-100 på 9 sekunder. Mellanversionen kallas för Q4 40 e-tron och har ett större batteri på 72 kWh vilket ger en räckvidd på 52 mil enligt WLTP. Denna har 204 hästar och gör 0-100 på 8,5 sekunder. Båda dessa versioner är bakhjulsdrivna. Men en Audi måste så klart ha quattro och det har tjockaste versionen Q4 50 e-tron. Denna har samma batteri som mellanmodellen men alltså två motorer och 299 hästar och gör 0-100 på 6,2 sekunder. Jag har kört ID.4 med 204 hästar och den duger men är inte snabb, så vill du ha en pigg version ska du välja 50-versionen. Men priserna då? Q4 35 e-tron kostar 475.000 kronor. Q4 40 e-tron med Proline-paket (som innehåller värmepump) kostar 564.700 kronor och stora Q4 50 e-tron med Proline-paketet kostar 641.900 kronor. Alla dessa kommer i juni. Det finns även en Sportback-version och för den får man betala 22.700 kronor mer och vänta lite längre, senare under sommaren ska den komma men vi vet inte exakt när. Det bisarra är att Sportback faktiskt har större bagage, 535 liter (1460 liter) jämfört med den vanliga versionen som har plats för 520 liter (1490 liter). Anledningen är att man mäter upp till "skynket" och upp dit så spelar slutande tak ingen roll. Q4 e-tron 35 och 40 får dra 1000 kilo och Q4 50 e-tron får dra 1200 kilo. Q4 e-tron är första bilen som erbjuder Sonos-stereo. Japp, Sonos har också hoppat på det lukrativa bil-tåget. Vi vet just nu inte så mycket mer än att bilen kommer att ha tio högtalare inklusive mitthögtalare och subwoofer. Kolla in vår tidigare genomgång av insidan. Tumnagel
40.3°
+
Roger Åberg
0

Finnair vill köpa elflygplan av svenska Heart Aerospace
Små elflygplan kan komma att dyka upp på Finnairs rutter om några år

Det finska flygbolaget Finnair har tecknat ett avtal med den svenska flygplantillverkaren Heart Aerospace vilket innebär att Finnair kan komma att köpa in upp till 20 stycken av Heart Aerospace kommande modell ES-19. Det framtida inköpet är en del av Finnairs målsättning om att företaget ska bli helt koldioxidneutralt till 2045. Anders Forslund, vd och grundare av Heart Aerospace, säger om avtalet med Finnair: "We have worked closely with the NEA (Nordic Network for Electric Aviation) but getting this commitment from Finnair is really important. The big challenge of building an electric aircraft isn’t just in the technology, but also building the momentum to create a project like this and building it all the way." Heart Aerospace modell ES-19 kommer att ha en kapacitet på 19 passagerare vilka man ska kunna flyga sträckor på upp till 400 kilometer på en laddning batterier. Företaget har tidigare sagt att man siktar på att ha de första ES-19 i luften någon gång runt 2025. Heart Aerospace har även planer på att i framtiden utveckla en modell som kan ta 48 passagerare. Tumnagel
44.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Behöver vi kärnkraft för att stoppa klimatförändringarna?
Kurzgesagt snackar energi

Det här med att lösa energifrågan är ju aningen klurigt, men i en Kurzgesagt-video får vi lite bättre översikt över den smått komplicerade situationen. Tumnagel
42.6°
+
André Stray
0

Android 12 ger användare bättre integritetskontroller
Har Google hämtat inspiration från iOS 14?

XDA Developer har kommit över en tidig version av Android 12 och den verkar bland annat innehålla lite nya funktioner som bättre kan skydda användarens integritet. Det handlar dels om en funktion som ger användaren medveten om att en app använder mobilens position samt en fråga om appen ska få fortsatt tillgång till att göra det. Antingen bara när appen används eller bara för den aktuella sessionen. Det finns även en funktion som gör användaren uppmärksam på om någon app kopierar saker som finns i mobilens urklippsminne, det som kallas för "clipboard" på engelska. Det ska observeras att det sedan Android 10 inte varit möjligt för appar att kopiera text från urklippsminnet om de körs i bakgrunden, detta har enbart varit möjligt när appar körs aktivt i förgrunden En läcka från tidigare i år uppgav även att Android 12 kommer att uppmärksamma användaren om någon app använder sig av telefonens kamera eller mikrofon. Apples operativsystem iOS införde liknande integritets-varningar och kontroller i iOS 14 som släpptes förra året, något som nu alltså även verkar vara på ingång i den kommande versionen av Android. Google förväntas släppa Android 12 någon gång i höst. Tumnagel
35.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Willo sägs vara en tandborstnings-robot för barn
Är egentligen en elektrisk tandborste

Ett amerikanskt startup-företag lanserar nu tandborsten Willo som man säger ska vara vara den första tandborstnings-roboten för barn. I mina ögon handalr det dock om en elektrisk tandborste, om än kanske lite mer avancerad än de flesta sådana som finns på marknaden. Willo är försedd med individuella munstycken som ska passa ett specifikt barn. Själva processen med att borsta tänderna sköts automatiskt utan att barnet själv behöver göra något förutom att hålla tandborsten på plats. Tandkräm förvaras i en separat behållare och sprutas in via en slang till munstycket. Willo är även uppkopplad till nätet så att föräldrar kan hålla koll på sina barns tandborstning via en tillhörande app. Willo kostar 200 dollar och sedan tillkommer en kostnad på 13 dollar i månaden för tandkräms-poddar samt att barnet ska få nya munstycken i takt med att barnets tänder utvecklas. Här nedanför hittas en reklamfilm för Willo. Tumnagel
33.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trailer för Kampen om Narvik
Hitlers første nederlag

Här är trailern för kommande norska filmen Kampen om Narvik. Undertiteln är Hitlers första nederlag och jag är verkligen ingen kännare av andra världskriget, men under slaget så förlorade tyskarna tio jagare och två ubåtar och invasionen av Storbritannien kom av sig (mer på Wikipedia). Med andra ord ett viktig del av kriget och som ska bli intressant att se i filmform. Kommer på bio till jul. Vill man redan nu se lite norsk krigshistoria så finns Atlantic Crossing på SVT Play. En klart sevärd serie som inte riktigt håller The Crown-kvalitet, främst på grund av mindre budget, men jag både lärde mig något och blev underhållen. Tumnagel
41.1°
+
Roger Åberg
0

Gigabyte presenterar nya gamingskärmar med HDMI 2.1
I storlekarna 32, 43 och 48 tum

Gigabyte har presenterat lite nya gamingskärmar i Aorus-familjen som kan vara rätt intressanta om man är ute efter större monitorer som man även kan lira konsolspel på. De nya skärmarna kommer i storlekarna 32, 43 och 48 tum och samtliga erbjuder 4K-upplösning samt HDMI 2.1. De mindre enheterna kommer gå under namnen FI32U och FV43U och ska utöver 4K-upplösning erbjuda 144Hz och Gigabyte hävdar även att den mindre varianten kommer med en responstid på 0,5ms. 48-tummaren är praktiskt taget en variant av LG OLED CX i samma storlek och erbjuder till skillnad från sina syskon i serien en uppdateringsfrekvens på 120Hz. När skärmarna dyker upp i butik och vad de kommer kosta är för tillfället okänt. Men vi drar en vild gissning och säger att release kommer ske sen och priset kommer vara förhållandevis högt. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0

360 Reality Audio tros vara på gång till Android
Sonys format för 3D-ljud på ingång till fler mobiler?

XDA Developer rapporterar att det ser ut som om utvecklare från Google och Sony har dragit igång ett projekt vars syfte är att integrera Sonys ljudformat 360 Reality Audio i Android. 360 Reality Audio baseras på codecen MPEG-H 3D. Flera inlägg på Android-utvecklarforum handlar om att integrera stöd för det medan det finns en del inlägg som specifikt nämner integrering av 360 Reality Audio i Android. I dagsläget är det bara några telefoner från Sony som har stöd för 360 Reality Audio. Om det byggs in i Android skulle det innebära att en stor del av världens telefoner skulle kunna ta del av Sonys ljudformat för 3D-ljud. 360 Reality Audio ett ljudformat som sägs få framför allt musik att låta mer som en livespelning genom att till exempel få ljudet från olika instrument att låta som om de kom från olika positioner i rummet. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny ordentlig trailer för Fast & Furious 9
Full av familj och bilar och sånt

Universal Pictures har släppt en ny rackabajsare till trailer för kommande Fast & Furious 9, eller F9 (uttalas Fnine tror jag), och denna kan ni kika på ovan. I filmen får vi följa Vin Diesels karaktär Dominic Toretto som vars familjerelation sätts på prov då han måste hantera sin övergivna broder Jakob, spelad av John Cena. Fast & Furious 9 har premiär 30 juni. Tumnagel
34.3°
+
André Stray
0

Se den Oscars-nominerade dokumentären Time
Gratis just nu

Den Oscars-nominerade dokumentären Time kan ses helt gratis på YouTube under en begränsad tid. Dokumentären följer en kvinna vid namn Fox Rich som under två årtionden försökt få hennes man fri från hans 60-års långa fängelsestraff för ett rån de båda deltog i under 90-talet. Fox Rich is a fighter. The entrepreneur, abolitionist and mother of six boys has spent the last two decades campaigning for the release of her husband, Rob G. Rich, who is serving a 60-year sentence for a robbery they both committed in the early 90s in a moment of desperation. Combining the video diaries Fox has recorded for Rob over the years with intimate glimpses of her present-day life, director Garrett Bradley paints a mesmerizing portrait of the resilience and radical love necessary to prevail over the endless separations of the country’s prison-industrial complex. Du kan se Time i sin helhet i klippet ovan. Tumnagel
36.0°
+
Frode Wikesjö
0

Atlas Copco presenterar plattformen Tensor IxB
Vill göra fabriksarbete lite smartare

Atlas Copco har presenterat en verktygsplattform man kallar för Tensor Tensor IxB vilken består av handhållna trådlösa verktyg med en integrerad kontrollplattform. Enligt Atlas Copco ska verktygen i Tensor IxB-serien vara lättare, snabbare och mindre änr traditionella trådbundna verktyg men kunna erbjuda samma funktionalitet och utförande som dessa. Verktygens integrerade kontroller ska göra dem framtidssäkra för att kunna uppgraderas för kundens framtida behov skriver Atlas Copco i en pressrelease. Det här ska göra att det blir enklare att sätta upp nya monteringsstationer och att ombalansera de redan befintliga. Förutom det så sägs Tensor IxB öka effektiviteten, minska behovet av hårdvara och övrig utrustning samt minska energiförbrukningen i fabriken där de används. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Oculus Quest 2 kan nu koppla upp sig till dator trådlöst
Strömma VR-spel över wifi

Oculus Quest 2 har fått en uppdatering som gör VR-headsetet lite mer användbart om man även har en kraftfull datamaskin. Med den nya uppdateringen kan användare testa att aktivera Air Link via betamjukvaran på PC för att i sin tur strömma VR-spel från datorn till headsetet via wifi. Vidare har den senaste uppdateringen även lagt till möjligheten att köra spel och appar med 120Hz uppdateringsfrekvens. För tillfället finns det inga appar med stöd för 120Hz, men när det trillar in är det bra att headsetet kan hantera den högre uppdateringsfrekvensen. Tumnagel
44.3°
+
André Stray
0

Fredrika har fixat Marabous nya smak
Brownie, kokos och kaffe

Förra året höll Marabou en tävling där folket fick ge förslag på nya smaker. I januari släppte man smaken popcorn och nu är det dags för smak nummer två. Det är Fredrika som har kommit på smaken brownie, kokos och kaffe eller as we call it in Sweden - fika! Den nya smaken är på 185 grams-förpackning och kommer i butik 10 maj. Tumnagel
91kg
+
Roger Åberg

Kopparbergs börjar göra vodka
Smaksatt så klart

Kopparberg är kända för sin cider men förra året gav man sig på att smaksätta gin. Nu är det vodka som står på tur och självklart är det smaksatt. Premiärsmaken är jordgubb och lime. Är man lat funkar det att blanda den med soda och garnera med jordgubbar och lime (så klart) men annars föreslår Kopparberg att man gör en vodka mojito på den. I med mynta, jordgubbar, limejuice och sockerlag i ett highballglas och se till att det blandas. Sedan på med is, vodka och sodavatten. Finns från och med i dag på beställningssortimentet för 249 spänn. Tumnagel
88kg
+
Roger Åberg

Arc'teryx lanserar ryggsäcken Aerios
För vandraren

Arcx27teryx lanserar nu ryggsäckarna Aerios vilka primärt är utvecklade för de som är intresserade av att ge sig ut på en- eller flerdagsvandringar. Ryggsäckarna kommer i tre olika storlekar på 15, 30 och 45 liter styck. De är försedda med justerbart midjebälte, två sidofickor samt hållare för vandringsstavar. Bärremmarna innehåller två fickor med dragkedjor medan det finns sidorfickor, en toppficka och en intern ficka i själva ryggsäcken. Arcx27teryx Aerios dyker upp i butik i ma. Priserna kommer att landa på 1600 kronor för 15L-modellen, 2200 kronor för 30L-modellen och 2800 kronor för 45L-modellen. Tumnagel
80kg
+
Wille Wilhelmsson

Dag två av Grammisnomineringar
Årets album, hiphop, elektro

Dag två av Grammis-nomineringar är här och i dag handlar det om årets album, kompositör, elektro/dans, jazz, klassiska, hiphop och soul/rnb. Bland årets album hittar vi Ana Diaz, Ane Brun, Hov1, Victor Leksell och kontroversiella Yasin. Ana och Ane är också nominerade till årets kompositör och det är också Ludwig Göransson! Tumnagel
70kg
+
Roger Åberg

Taco Truck släpper fler produkter i butik
Ja tack!

Taco Truck är den foodtruck som startade foodtruck-trenden, i Stockholm i alla fall, och sedan en tid har man lite produkter i vanliga matvarubutiker. Älskar verkligen deras Chipotle Mayo och Chipotle Salsa, rekommenderas varmt. Kommer dessutom i bra förpackning som går att återanvända till dressing och egna såsblandningar. Hur som helst så släpper man nu lite nya produkter. Två olika sorters chips (salted white corn och beet root corn), två sorters kryddmixar (classic space och smokey spice) samt majstortillas finns nu i butik. Priserna är 15 spänn för kryddmixarna, 28 respektive 33 spänn för chipsen och 35 spänn för tortillas. Allt finns att köpa på MatHem och majstorillas finns även att köpa på ICA och Hemköp. Tumnagel
97kg
+
Roger Åberg

Iron Maiden ställer in årets turné
Kommer till Ullevi 2022 istället

Det brittiska bandet Iron Maiden meddelade igår att deras planerade sommarturné nu ställs in. Det innebär med andra ord att konserten på Ullevi som skulle gått av stapeln 3 juli inte heller den blir av. Tanken var att Iron Maiden skulle spelat på Ullevi redan 2020 men detta fick ställas in på grund av pandemin. När nu även årets sommarturné ställs in så får Iron Maiden-fansen vänta tills nästa år för att kolla in bandet live i Europa. En ny sommarturne är planerad med start 4 juni 2022 i Finland och avslut i Portugal 31 juli. Till Ullevi kommer Iron Maiden 22 juli 2022 enligt den nya turnéplanen. Danska D-A-D och australiensiska Airbourne kommer då att lira förband. Tumnagel
85kg
+
Wille Wilhelmsson

Kolla in trailern för What Drives Us
Ny dokumentärfilm från Dave Grohl

Gillade ni dokumentärfilmen Sound City från 2013 och musikserien Sonic Highways från 2014 så kommer ni sannolikt även att uppskatta Dave Grohls nya rockumentary What Drives Us som börjar visas snart. Filmen kommer att fokusera på vad som händer när olika artister gett sig ut på turné och Foo Fighters frontman kommer under resans gång att träffa och intervjua en lång rad kända artister. Bland dem som kommer att medverka i What Drives Us hittas till exempel Flea från The Red HOt Chili Peppers, Lars Ulrich från Metallica, Brian Johnson från AC/DC, Dave Lombardo från Slayer, Ringo Starr från The Beatles samt Slash & Duff McKagan från Guns Nx27Roses. Grohl säger själv om serien: "This film is my love letter to every musician that has ever jumped in an old van with their friends and left it all behind for the simple reward of playing music. What started as a project to pull back the curtain on the DIY logistics of stuffing all of your friends and equipment into a small space for months on end eventually turned into an exploration of “why?” What drives us?" What Drives Us börjar sändas på Amazon Prime Video 30 april och ni kan kolla in trailern till filmen här ovanför. Tumnagel
170kg
+
Wille Wilhelmsson

Veva ihop en hollandaisesås på en minut
Mikael Göransson visar hur

Förra vecka körde vi ett klipp där Mikael Göransson visade hur man redde ihop "världens snabbaste" bearnaisesås. Den här veckan är han tillbaka med ett klipp där han visar hur man kan göra en äkta Hollandaisesås på en minut. Göransson använder sig vare sig av vattenbad eller tekniken med sous vide för hollandaise. Istället har han tagit en stavmixer till hjälp och varför han gör det kan ni kolla in här ovanför. Tumnagel
86kg
+
Wille Wilhelmsson

H&M gör reklam med Maisie Williams
För återvinningskonceptet Looop

H&M har lanserat en ny reklamkampanj tillsammans med Maisie Williams, skådespelerskan som kanske främst är känd för sin roll som Arya Stark i HBO:s fantasyepos Game of Thrones. Williams själv och en avatarversion av henne används i reklamfilmen för att uppmärksamma H&M:s återvinningskoncept "Looop" och hon kommer även att representera H&M i rollen som "Global Sustainability Ambassador". Williams säger själv om samarbetet med H&M: "I am excited to finally share the news of my partnership with H&M as Global Sustainability Ambassador and cannot wait for you all to see what we have been working on. In this role, I will be working closely with experts within H&M to drive sustainability initiatives and shape the path towards an accessible and circular fashion future. The longterm goal is to use 100 percent recycled or other sustainably sourced materials for textiles across the full H&M Group brands by 2030. It’s time to take action and create more viable production circuits in fashion to protect our planet for the next generation." Förutom i reklamfilmen kommer den digitala versionen av Maisie Williams även att dyka upp på något som kallas för "H&M Looop Island" vilket är en ö som hittas i Nintendos populära spel Animal Crossing från och med idag. Tumnagel
84kg
+
Wille Wilhelmsson

Första omgången av Grammis-nomineringar
Årets pop, årets video, årets hårdrock etc

Årets Grammis-nomineringar kommer att presenteras under tre dagar och i dag kom det första gånget. I dag nominerades årets pop, årets alternativa pop, årets dansband, årets musikvideo (ni ser alla dessa här nedan), årets textförfattare, årets hårdrock/metal och årets barnmusik. Tumnagel
74kg
+
Roger Åberg

Dome är en ny pizzaugn från Gozney
Kan den slå Zio Ciro?

Dome är en ny vedeldad utomhusugn från Gozney. Det första man tänker på när man ser den är kanske antalet goda pizzor man kan göra i den men den funkar självklart även för andra maträtter som kräver lite värme. Ugnens dimensioner är 660mm x 630mm x 732mm och väger ungefär 58 kilo. Dome kommer släppas i två varianter, en som endast är vedeldad och en som man även kan värma upp med gas. Den vedeldade ugnen kostar 1 099 euro medan den som även kan använda gas kommer kosta 1 269 euro. Ugnen lanserades i ett fåtal regioner förra månaden och kommer börja säljas i Europa inom kort. Bonusklipp nedan. Tumnagel
99kg
+
Frode Wikesjö

Idrotter förklaras
Dags att prova något nytt?

Det finns många konstiga idrotter och olympiska spelen brukar vara ett ypperligt tillfälle att upptäcka dessa. I brist på OS får vi ta hjälp av Ninhs fantastiska kanal där han helt enkelt förklarar hur sporter går till, som den underliga sporten cricket eller det senaste årets toksuccé padel. Fler finns på länken nedan. Tumnagel
86kg
+
Roger Åberg