LIVE i kväll 22.30 Tesla Battery Day
m

Dodge släpper lös Challenger SRT Hellcat
Över 600 hästar och lättantändliga bakdäck

Dodge släpper lös Challenger SRT Hellcat
Bil / Dodge

Dodges faceliftade version av Challenger SRT har nu fått ytterligare ett lyft - i form av en version med tilläggsnamnet Hellcat. Det innebär mer effekt ur en ny motor, råare uppsyn och ett par bakdäck som ligger riktigt illa till att inte bli sönderskrynklade av tung högerfot.

Motorn som är byggd på den 6.4 liter stora 392 HEMI-V8:an har fått 90 % av sina komponenter utbytta och försetts med en kompressor. Litervolymen har sänkts till 6.2 och på veven ska motorn nu ge över 600 hästar. Det gör den här bilen till den starkaste Challengern som någonsin tillverkats. Till motorn kopplas en sexpetad manuell låda eller för första gången den nya åttastegade automatlådan TorqueFlite.

Bilen är fylld med elektronik och man kan ställa in flera olika körlägen som ställer in hur mycket effekt man har, hur snabbt lådan ska växla, hur mycket motstånd det ska vara i styrningen, hur hård fjädringen ska vara och självklart även om antispinn-systemet ska vara urkopplat så att man kan lägga ett par feta lakrits på vägen när andan faller på. I hjulhusen sitter 20-tummare klädda med 275/40-däck och innanför dessa sitter skivor från Brembo som mäter 390 millimeter.

När Hellcaten börjar säljas och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Dodge släpper lös Challenger SRT Hellcat
Visa
Pressmeddelande
Dodge Unleashes Most Powerful Challenger Ever
All-new 2015 Dodge Challenger SRT with 600-plus horsepower HEMI® Hellcat engine delivers unrivaled performance, race-inspired interior and new technologies geared toward the driving enthusiast

New 2015 Dodge Challenger SRT Hellcat features the all-new supercharged 6.2-liter HEMI® – the most powerful V-8 engine Chrysler Group LLC has ever produced
New Challenger SRT's standard 392 HEMI V8 delivers 485 horsepower and 475 lb.-ft. of peak torque
Segment-first TorqueFlite eight-speed automatic transmissions available on both new Dodge Challenger SRT models
Dodge Challenger SRT with a Hellcat engine features new Pirelli tire technology with class-exclusive standard Y-Plus rated four-season tires to help handle extreme loads
Both 2015 Dodge Challenger SRT models ride on new, SRT-exclusive forged-aluminum wheels
New Dodge Challenger SRT with the HEMI Hellcat features the largest front-brake package ever offered in a Chrysler Group vehicle as standard equipment
All-new, driver-focused cockpit is designed for true performance enthusiasts with stunning style, premium materials, world-class craftsmanship and state-of-the-art technology
Functional, performance-designed exterior maintains Challenger's original muscle car heritage and key Dodge brand hallmark

May 20, 2014 , Auburn Hills, Mich. - The newly consolidated Dodge and SRT brands are launching out of the gate at full throttle – introducing the new 600-plus horsepower 2015 Dodge Challenger SRT with a Hellcat engine and its stablemate – the 2015 Dodge Challenger SRT just one month after taking the wraps off the new Dodge Challenger 392 HEMI® Scat Pack Shaker at the New York Auto Show.

Driven by the five SRT performance hallmarks, the new 2015 Dodge Challenger SRT and Challenger SRT with the Hellcat engine are re-designed and totally re-engineered to be the most true-to-form muscle coupes on the market with performance-enhancing technologies inside and out. The Dodge Challenger SRT Hellcat will feature the most powerful V-8 engine ever produced by Chrysler Group – the supercharged 6.2-liter HEMI V-8.

“The new 2015 Dodge Challenger SRT Hellcat is the ultimate performance muscle car,” said Tim Kuniskis, President and CEO – Dodge Brand, Chrysler Group LLC. “Dodge is the Mainstream Performance brand, and now combined with SRT, we are able to unleash a true GT car with an all-new driver-focused interior and the TorqueFlite eight-speed transmission combined with the most powerful V-8 Chrysler has ever produced. The Challenger Hellcat has been released!”

The 2015 Dodge Challenger SRT coupes will be built at the Brampton (Ont.) Assembly plant. Production is scheduled to begin in the third quarter of 2014.

Awe-inspiring powertrains

For 2015, the Challenger SRT with a Hellcat engine is propelled by the new supercharged 6.2-liter HEMI V-8. Its 600-plus horsepower rating will be the highest of any V-8 engine in Chrysler Group’s celebrated history. The all-new V-8 engine can be mated with an upgraded six-speed manual transmission or a beefy, new TorqueFlite eight-speed automatic – the first such gearbox ever offered in the Dodge Challenger SRT’s time-honored segment.

This new HEMI® Hellcat engine is Dodge and SRT’s first application of V-8 supercharger technology, delivering the full brand experience with fresh potency.

The breakthrough supercharged engine features a forged-steel crankshaft with induction-hardened bearing surfaces. The result is a crank so well-engineered it can withstand firing pressures of 110 bar (1,595 psi) – the equivalent of five family sedans standing on each piston, every two revolutions. And its unique, specially tuned crank damper has been tested to 13,000 rpm.

High-strength, forged-alloy pistons – developed using advanced telemetry measurement – are coupled to powder-forged connecting rods with high-load-capacity bushings and diamond-like-carbon-coated piston pins.

The new supercharged 6.2-liter HEMI V-8 has premium-grade, heat-treated aluminum-alloy cylinder heads that are optimized for superior thermal conductivity. And its die-cast aluminum rocker covers are HEMI Orange.

In addition to the supercharged HEMI V-8 in the Challenger SRT Hellcat, the new 2015 Dodge Challenger SRT model also gets a power boost with upgrades to the 392 HEMI V-8. Horsepower climbs to 485 from 470, while peak torque jumps to 475 lb.-ft. from 470 lb.-ft.

The 392 also can be mated with a new TorqueFlite eight-speed automatic or the proven six-speed manual transmission.

All-new Drive Modes tailor the driving experience to each individual driver

Whether its on-road or on-track, Challenger SRT owners can personalize their drive experience via the all-new Drive Modes feature. Drive Modes tailor the driving experience by controlling horsepower, transmission shift speeds, steering (Challenger SRT only), paddle shifters (automatic transmission only), traction and suspension. Drive Modes are pre-configured for Sport, Track and Default settings, while the Custom setting lets the driver customize the drive experience to their favorite settings.

Custom - Allows the driver to personalize the vehicle’s performance
Sport - Delivers increased vehicle performance capability over the Default Mode
Track - Delivers maximum vehicle performance capability on smooth, dry surfaces
Default - Activates automatically when starting the vehicle

The Drive Mode feature is controlled through the Uconnect system and may be accessed by performing any of the following:

Pushing the SRT button on the instrument panel switch bank
Selecting “Drive Modes” from the “SRT & Apps” menu
Selecting “Drive Modes” from within the Performance Pages menu


Unlocking the power

For the first time in Chrysler Group history, the all-new 2015 Dodge Challenger SRT with a Hellcat engine comes standard with two key fobs – red and black. The red key fob is the only key that can unlock the full horsepower and torque potential of the Challenger SRT Hellcat engine; while the black key fob limits the driver to a reduced engine output.

Valet Mode is offered on both Challenger SRT and Challenger SRT with a Hellcat engine. When Valet Mode is activated, the following vehicle configurations are enabled:

Engine is remapped to significantly reduce horsepower and torque; limited to 4,000 rpm
Transmission locks out access to first gear and upshifts earlier than normal
Transmission will treat the manual shifter position the same as the drive position
Traction, steering and suspension are set to their “Street” settings
Steering-wheel paddle shifters are disabled
Drive Mode functions are disabled
Electronic Stability Control (ESC) is enabled to Full-on
Launch Control is disabled

The driver can activate and deactivate Valet Mode with a four-digit PIN code they create.

Outstanding ride and handling

The 2015 Dodge Challenger SRT rides on new, SRT-exclusive “77” eight-spoke 20 x 9-inch forged-aluminum “Hyper Black” wheels. Standard 245/45ZR20 (front and rear) Goodyear RSA2 All-Season or available Goodyear F1 Supercar Three-Season tires deliver serious grip and handling.

Standard wheels on the Challenger SRT with the Hellcat engine are new SRT-exclusive “Slingshot” split-seven spoke 20 x 9.5-inch, lightweight forged-aluminum wheels with a matte black finish; available on the SRT 392 as part of the SRT Track Pack. New P275/40ZR20 Pirelli P Zero Nero tires (front and rear) provide all-season traction while the newest tire technology from Pirelli includes the class exclusive four-season tire that is Y-Plus rated to handle the extreme speeds. Pirelli P Zero tires are available for three-season performance driving.

Available on the Challenger SRT Hellcat are 20 x 9.5-inch, lightweight forged-aluminum wheels with a Brass Monkey/dark bronze finish.

Benchmark braking

Standard on the 2015 Challenger SRT with the Hellcat engine is the largest front-brake package ever offered in an SRT vehicle, featuring all-new 390-mm (15.4-inch) Brembo two-piece rotors with six-piston calipers for outstanding heat management/thermal capacity and longevity. This upgraded high-performance brake package is available on the 392 HEMI® SRT model as part of the SRT Track Pack.

New anti-lock braking system (ABS), ESC and traction control systems are uniquely tuned and configurable for specific tire and powertrain configurations.

Aggressive and functional exteriors

Dodge and SRT designers and engineers spent 35 percent more time in the Chrysler Group’s full-scale wind tunnel in Auburn Hills, Michigan, (compared with the previous-generation Dodge Challenger SRT) developing and further refining the aggressive and functional exteriors on the Challenger SRT and Challenger SRT Hellcat. The result is a re-engineered Challenger capable of maximum aerodynamic performance for spirited driving on the road or the race track.

At the front, new fascia designs and all-new vertical-split grille provide a menacing update of its 1971 inspiration. A larger, power-bulge aluminum hood features a dedicated “cold-air” intake – a visual styling cue from the first Viper coupe built in 1996.

The hood on the new Dodge Challenger SRT with a Hellcat engine also includes dual air extractors to ensure effective removal of heat and reduced air turbulence in the engine compartment. The hood is standard in body color and is available in a Satin Black finish. Both models of the Challenger SRT feature all-aluminum hoods designed to reduce weight.

Another key design element on the Challenger SRT Hellcat is the exclusive Air Catcher inlet port, which feeds ram-air directly into the engine air box through the driver-side parking lamp.

All-new quad projector headlamps give a more detailed appearance, while a more aggressive brow “chops” the upper portion of the lamp design for an even more sinister attitude.

Integrated projector fog lamps on the Challenger 392 SRT are pushed to the lower corners to help accentuate the car’s width while illuminating the road. A new duck-bill fascia splitter helps improve the vehicle’s aerodynamics.

The Dodge Challenger SRT with a Hellcat engine features a larger front splitter designed for optimal downforce to minimize lift.

From the side, the signature muscular proportions and large thruster rear-quarter panels stand out from the crowd, while fender and belt lines tie together at the front and rear of the car to create a sleeker appearance. Differentiating the Challenger SRT Hellcat from the rest of the Challenger lineup are its “SUPERCHARGED” fender badges. Black sills accentuate the proportions of the muscle coupe and have been tuned in the wind tunnel to improve aerodynamics.

Out back, the 2015 Dodge Challenger SRT recalls the historic 1971 model’s styling with a new split tail-lamp design and rear fascia. The tail lamps feature the new signature LED graphic with its smooth glow of light that can be seen from blocks away. A redesigned rear valance helps the 2015 Challenger SRT models look more planted on the ground. A unique, taller rear spoiler on the SRT Hellcat features a raised SRT logo.

Race-inspired, high-performance interiors

Inside the 2015 Dodge Challenger is an all-new enthusiast-centric cockpit with world-class materials, execution and technology. Key elements are inspired by the interior of the 1971 Challenger.

The performance cockpit of the 2015 Dodge Challenger SRT carries an essence of the 1971 Challenger, in an artistic and more organically styled way.

The all-new cleanly executed instrument panel features a stamped aluminum bezel, which sets the tone for the driver’s display. For a high-tech look, an innovative 7-inch driver-selectable driver information display (DID) screen is centered in the gauge cluster and provides an almost infinitely customizable display. The all-new DID screen is flanked by new analog speedometer and tachometer gauges, which provide a heritage-inspired look with concave shapes and a hub-covered needle design, reminiscent of the “tic-toc-tach” gauges from the 1971 Challenger. For the Challenger SRT with the Hellcat engine, the fixed gauges and digital graphics are finished in a Dark Radar Red tone to make it even more unique.

Additionally, the dashboard’s center stack neatly houses the new standard 8.4-inch Uconnect touchscreen. New for 2015 drivers can select one of the many offered backgrounds to connect the digital look and feel with their chosen interior package.

A new, trapezoidal shaped stamped aluminum center console provides Challenger SRT’s interior with a fresh look. The aluminum trim gets one of two finishes, “Hectic Mesh” for the Challenger 392 SRT and “Dark Engine Turn” for the Challenger SRT Hellcat. The console also exudes craftsmanship and style with leather-wrapped surfaces and French-seamed accent stitching running from the back to the front. Employing a unique, elevated design, the all-new center console houses ergonomically located redundant button and knob controls for audio and climate functions. An all-new media hub with an SD card slot, USB outlet and audio jack is neatly housed inside the center console’s flocked armrest.

For those who opt for the segment-first TorqueFlite eight-speed automatic transmission, an all-new and class-exclusive electronic shifter with an all-new driver-oriented T-handle provides the driver with intuitive gear selection and offers an Auto Stick selector gate for added control. For those who prefer having a third pedal, the precise and track-proven Tremec TR6060 six-speed manual transmission is fitted with a throwback ball shifter.

A redesigned SRT-branded heated steering wheel features a flat bottom for the high-performance driver. Available paddle shifters (with automatic transmission) are located on the back of the upper spokes. The buttons to control the driver-configurable full-color thin-film transistor (TFT) display are large and illuminated. Buttons for Uconnect and phone access now reside along the bottom edge of the horizontal spokes. Optional adaptive cruise control is configured by buttons that are symmetrically opposite on the right hand side of the wheel. As before, the highly praised audio controls are still found on the back of the upper spokes. This new tilt-telescoping steering wheel also has a 360-degree heat element.

To make cruises more pleasurable, the new 2015 Dodge Challenger SRT features redesigned seats with improved cushioning and more comfortable contours. For improved comfort and convenience, new for 2015 are standard heated and ventilated front seats. The passenger seat also has an easy exit/entry function to provide access to the rear seat – this is controlled by a release handle on the top shoulder of the seat.

Challenger SRT offers performance seats with large side bolsters for maximum lateral support in hard cornering. The seats can be covered in Nappa leather/Alcantara material with embroidered SRT logos. Laguna premium leather, colored either sepia or black with embossed SRT logos, is available as part of an equipment package.

High-impact exterior colors

Many of the most memorable paint colors in automotive history have been found on the Challenger. The 2015 Dodge Challenger SRT 392 and SRT with the HEMI Hellcat will be available in 11 exterior colors: B5 Blue Pearl Coat, Billet Silver Metallic Clear Coat, Bright White Clear Coat, Granite Crystal Metallic Pearl Coat, Ivory White Tri-Coat Pearl, Jazz Blue Pearl Coat, Phantom Black Tri-Coat Pearl, Pitch Black Clear Coat, Redline Tri-Coat Pearl, Sublime Metallic Pearl Coat and TorRed Clear Coat.

Twin, full-body stripes are available in Black Satin Gloss and Silver High Gloss on the SRT 392.
45.1°
0

Dodge släpper lös Challenger SRT Hellcat

Över 600 hästar och lättantändliga bakdäck

Kometer kan ha norrsken
Nu observerat för första gången

Forskare som studerat bilder från ESA:s insomnade kometjagare Rosetta har nu observerat något som man kallar för norrsken runt kometen 67P/Churyumov-Gerasimenko. Bilderna härstammar från när Rosetta tillammans med kometlandaren Philae besökte kometen 67P under två års tid 2014 till 2016. Norrskenet på kometen går dock inte att se med blotta ögat då det består av ultraviolett ljus. Fenomenet uppstår när elektroner från solvindar kolliderar med den gas som omger kometen. Science News skriver om norrskenet på 67P: "Electrons strike oxygen in Earth’s atmosphere to paint the sky red and green. But solar wind electrons strike water molecules in 67P’s coma, or shroud of gas. That shatters the water molecules and makes some of the resulting oxygen and hydrogen atoms glow ultraviolet." Till skillnad från jorden så saknar 67P ett magnetfält som skulle kunna dra elektronerna till sig och skapa de vackra mönster som oftast bildas under norrsken här på jorden. Det innebär att även om vi hade kunnat se 67P med blotta ögat så hade dess norrsken mest sett ut som en suddig halo runt kometen. Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Michael Jordan köper ett NASCAR-stall
Och rekryterar Bubba Wallace som chaufför

Den gamle basketlegendaren inleder nu en satsning på racing genom att köpa upp ett helt NASCAR-stall, den amerikanska banracingligan där förarna kör runt på en oval bana. Jordan uppger att detta är något han gör både för att han gillar NASCAR och för att han vill öka mångfalden inom den väldigt vita sporten. Jordan har även rekryterat NASCAR:s enda svarta förra Bubba Wallace till sitt team. Wallace har gjort sig känd för sitt arbete mot rasism och har bland annat krävt Nascar att förbjuder fans att vifta med den så kallade sydstatsflaggan under NASCAR:s race. Det här är inte det första sportlaget Jordan investerar i då han sedan tidigare äger NBA-laget Charlotte Hornets. Här ovan hittas ett inslag från Fox News om Michael Jordans NASCAR-satsning. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Warner Bros släpper ordentlig Batman-dokumentär
Fokuserar på Dark Knight-trilogin

Christopher Nolans Dark Knight-trilogi är onekligen de bästa live action-filmerna baserade på Läderlappen och nu har Warner Bros släppt en ordentlig dokumentär om trilogin på Youtube. I dokumentären får vi följa med bakom kulisserna under inspelningarna av filmerna samt diverse intervjuer med Guillermo Del Toro, Damon Lindelof, Zack Snyder med flera. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

Steelseries presenterar Rival 3 Wireless
Med över 400 timmar batteritid

Steelseries har presenterat lite nyheter på musfronten och den här gången är det Rival-serien som får tillskott. Rival 3 Wireless heter den nya enheten i familjen och utsidan är mer eller mindre identisk med tidigare versioner av musen, men på insidan har enheten uppdaterats och fått Steelseries nya TrueMove Air-sensor. Med denna strömsnåla sensor har Rival 3 Wireless fått en ordentlig batteritid på över 400 timmar, vilket betyder att du verkligen inte behöver oroa dig för batteritorsk mitt i matcher. Enheten går att koppla till valfri dator via antingen dongle eller Bluetooth. Att använda donglen är nog att föredra då man då får dra nytta av 1000Hz polling rate och responstid på 1ms. Steelseries Rival 3 Wireless finns tillgänglig via företagets hemsida för 649 kronor och lär dyka upp i välsorterade elektronikbutiker inom en snar framtid. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Marques Brownlee diggar Porsche Taycan Turbo
Finns bara en grej som saknas för att han ska byta från Tesla

Tech-YouTubern Marques Brownlee har testat Taycan Turbo och han gillar verkligen vad Porsche har skapat. Dock tycker han att den saknar en grej innan han kan tänka sig att byta från Tesla. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Michael Lonsdale har dött
Spelade superskurken Hugo Drax i Moonraker

Den fransk-brittiske skådespelaren Michael Lonsdale har somnat in vid en ålder av 89 år i sitt hem i Paris rapporterar Variety. Lonsdale hade en lång skådespelarkarriär men är för de flesta antagligen mest känd för sin roll som "Hugo Drax", superskurken som gör sitt bästa för att ta kål på James Bond (Roger Moore) i Bond-filmen Moonraker från 1979. Lonsdale arbetade med flera framträdande regissörer och har även medverkat i filmer som "Processen" (1962) med Orson Welles, "Stulna kyssar" (1968) med Francois Truffaut, "Shakalen" (1973) med Fred Zinneman, "Frihetens fantom" (1974) med Luis Buñuel, "India Song" (1975) med Marguerite Duras, "Rosens namn" (1986) med Jean-Jacques Annaud, "Återstoden av dagen" (1993) med James Ivory, "Kärlek tur & retur" (2004) med François Ozon och "München" (2005) med Steven Spielberg. Här nedanför hittas ett klipp där Drax möter Bond på Drax rymdstation i Moonraker Tumnagel
35.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Pagani Huayra BC Roadster sätter nytt rekord på Spa
Slog McLaren Senna

Inofficiellt har Pagani nu satt ett nytt varvrekord på Spa Francorchamps. Till hjälp hade man en Pagani Huayra BC Roadster och när den hade kört klart stod klockan på 2:23.08. Det är snabbare än den tidigare rekordinnehavaren McLaren Senna som för nästan 1 1/2 år sedan körde på 2:24.82. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Toyota satsar 800 miljoner dollar på att bygga framtidsstad
I Woven City ska framtidens urbana miljöer skapas

I början av året meddelade Toyota att man skulle bygga upp en slags experimentell "framtidsstad" i Japan och nu har man avslöjat lite mer om dessa planer. Det handlar om en liten stad som Toyota har döpt till Woven City vilket ska indikera att det handlar om "sammanflätad" stad där människor och olika färdmedel ska kunna samsas i harmoni. Hela staden är ett initiativ från Toyota-företaget Toyota Research Institute – Advanced Development (TRI-AD), ett företag som Toyota startade för två år sedan för att utveckla teknik till självkörande bilar. Toyota har än så länge satt av 800 miljoner dollar, motsvarande cirka 7 miljarder svenska kronor för att bygga Woven City. Bygget av staden planeras att dra igång någon gång under nästa år. Initialt kommer Woven City uppta en yta på cirka 70 hektar och man tänker sig att runt 2000 personer ska bo och arbeta i den lilla framtidsstaden. Här ovanför hittas ett videoklipp där Toyota presenterar sina planer för Woven City lite närmare. Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Karmas första elbil släpps nästa år
Kommer heta GSe-6

Biltillverkaren Karma meddelar nu att deras första elbil kommer att lanseras nästa år. Den har tidigare gått under namnet GTE men nu är detta ändrat till GSe-6 istället och bilden vi ser här är en första teaser. Elbilen ingår i den nya GS-serien som kommer att innehålla flera olika fordon och däribland den nya helt eldrivna bilen. Man ska kunna få den med batteripack upp till 100 kWh och detta ska erbjuda en räckvidd på strax under 50 mil. Bilen går att förhandsboka nu för 100 dollar. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Bokförsäljningen i Sverige ökar
Tack vare e-böcker

Försäljningen av böcker i Sverige fortsätter att öka och det kan författare, förlag och andra tacka försäljningen av digitala böcker för. Ny statistik från Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen visar att bokförsäljningen under årets första åtta månader ökat med 7,4 procent räknat i kronor jämfört med samma period i fjol. Ökningen ska bland annat bero på större intäkter från de abonnemangstjänster som erbjuder digitala böcker. Försäljningen av fysiska böcker i papper har dock minskat vilket kanske är ett tecken på att allt fler nu börjar konsumera böcker via läsplattor, mobiltelefoner och tablets. Läser du fysiska eller digitala böcker? Svara gärna på vår enkät nedan. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

TV-apparat störde en hel bys bredband
Gammal elektronik kan ställa till med besvär ibland

Den brittiska operatören Openreach har nu äntligen hittat felkällan till vad som stört ut bredbandet i det lilla walesiska samhället Aberhosan de senaste 18 månaderna. Invånarna i byn har haft återkommande störningar på bredbandet dagligen vilka oftast börjat runt sjutiden på morgonen. Efter att ha felsökt och bytt ut kablar utan att problemet försvunnit så upptäckte Openreach tekniker att det var en gammal tv-apparat hos en av byborna som hade stört byns bredbandsuppkopplingar. Moderna tv-apparater ska inte kunna störa ut bredband och annat. Äldre apparater av olika slag som inte avskärmats kan dock ibland orsaka en så kallad "Single Isolated Impulse Noise" (SHINE) som stör ut andra elektriska apparater. När bybon som ägde den gamla tv:n fick redan på att det var den som orsakat störningar i byns bredband ska ägaren ha blivit väldigt förlägen. Openreach tekniker säger till BBC att ägaren nu lovat att aldrig mer sätta igång den gamla tv-apparaten som orsakade bredbands-problem i Aberhosan i ett och halvt år. Tumnagel
42.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lotus är ute och bränner med Evija-prototyp
Nöter lite bana

Gavan Kershaw är Director of Vehicle Attributes hos Lotus och här snackar han lite om prestandan som den nya eldrivna superbilen Evija sitter inne på. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Royole presenterar Flexpai 2
Mer böjbart!

De kinesiska skärmmakarna Royole har presenterat en uppföljare på Flexpai som gjorde sin debut i slutet av 2018. Undertecknad pillade på enheten under CES följande år och helt ärligt kändes den vikbara enheten rätt b, men levererade ändå en rätt intressant upplevelse. Nu har företaget presenterat en uppföljare som kort och gott kallas för Flexpai 2 och inte helt oväntat kommer enheten med en rad förbättringar. Flexpai 2 kommer med ett bättre gångjärn och förbättrad skärm jämfört med föregångaren, men det handlar givetvis om samma format som tidigare. Flexpai 2 är utrustad med en 7,8 tum stor display i 4:3-format som kan vikas ihop för att få skärm både fram och bak. I hopvikt läge är det möjligt skifta mellan skärmarna genom att helt enkelt vända på telefonen. Utöver den tjusiga skärmen är telefonen utrustad med Snapdragon 865, 12GB ram, 512GB lagring och ett batteri på 4500mAh. Enheten är inte helt oväntat utrustad med diverse kameror på totalt handlar det om fyra sensorer, varav tre sitter i ett kluster på sidan och en är placerad på framsidan. Enheten erbjuder 5G, Wi-Fi 6, Bluetooth 5.1, USB-C 3.1, samt ett 4500mAh-batteri. Det finns sammanlagt fyra kameror: en 64MP huvudkamera, en 16MP supervidvinkelkamera, ett 8MP telefoto-objektiv, samt en 32MP frontkamera. Flexpai 2 kommer börja säljas via JD.com och priset kommer ligga på runt 15.000 kronor. Ovan hittar ni en kortare version av Royoles Flexpai 2-reveal. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

Gamla Spider-Man-saves kommer inte lira på PS5-versionen
Bara att börja om från början

Vid sidan av den fristående expansionen Spider-Man: Miles Morales kommer även en remastrad version av Spider-Man från 2018 att släppas. Den nya versionen av spelet drar nytta av den extra krämen Playstation 5 har att erbjuda, vilket betyder ray tracing, snabbare laddningstider samt stöd för haptisk feedback i nya Dualsense-kontrollen. Har du lirat PS4-versionen av spelet och tänkt fortsätta på PS5 så har vi dock lite dåliga nyheter. Sparfiler från den gamla versionen kommer inte lira med nya versionen av spelet, så spelare är tvungna att börja om helt från början. Spider-Man är ett riktigt vasst spel och är en fröjd att lira, så det är egentligen inget problem att behöva börja om från ruta ett med den nya versionen. Det är heller inget större problem för spelare som redan betat av spelet till fullo, då dessa troligtvis endast kommer lira Miles Morales-expansionen utan att röra originaltiteln på PS5. Kort sagt så är detta inte världens största problem egentligen, men det kan leda till strul med andra PS4-titlar som man vill fortsätta spela på PS5. Den nya konsolen kommer vara bakåtkompatibel med massvis med PS4-titlar och det hade ju varit trevligt att kunna fortsätta lira dessa på PS5 utan att behöva börja om från början. Det kan dock hända att fallet med den nya versionen av Spider-Man är unikt för det spelet och vi håller tummarna att så är fallet. Sony lär klargöra inom kort hur läget med överföring av sparfiler ser ut. Tumnagel
34.1°
+
André Stray
0

Jabra släpper Elite 85t med Jabra Advanced ANC
Och ger "vanlig" ANC till 75t med ny mjukvara

Jabra fortsätter leverera med sin Elite-serie och inte så oväntat heter årets upplaga Elite 85t. Den stora skillnaden mot förra årets version är att man nu har avancerad brusreducering, men har du köpt Elite 75t behöver du inte vara ledsen för det. Jabra passar nämligen på att uppgradera 75t med ny mjukvara som gör att alla 75t-ägare nu alltså får brusreducering. Grymt jobbat säger vi! Versionen i 85t ska dock vara mer avancerad och lurarna har tre mikrofoner var, totalt alltså sex stycken. Det ska också sitta dubbla chip i varje lur där det ena chippet sköter allt det vanliga som en trådlös lur behöver göra och det andra sköter brusreduceringen. Detta göra att lurarna blir lite, lite, lite större men 75t är väldigt små lurar så 85t kommer fortfarande vara små. Det går så klart att välja full brusreducering och full transparens, men det går också att välja allt där i mellan, eller i alla fall elva olika steg. Jabra säger också att de med den halvöppna designen inte skapar den tryckande känsla som man kan få med brusreducerande lurar vilket betyder att man kommer att kunna ha dem i längre. Batteritiden är 5,5 timmar plus 25 timmar i fodralet, detta med brusreducering påslaget. Stänger man av så ökar detta till 7 respektive 31 timmar. Lurarna är IPX4-klassade och fodralet kan laddas med trådlös laddning. Elementen i lurarna är på 12 mm. Prislappen ligger på 2499 kronor och de kommer i butik i november. Uppdateringen till 75t ska komma som en mjukvaruuppdatering, så äger du ett par sådana så är det bara att hålla koll. Tumnagel
39.4°
+
Roger Åberg
0

Bethesda-spel till andra plattformar bestäms från fall till fall
Allt lär inte bli Xbox-exklusivt

Under gårdagen blev det känt att Microsoft bestämt sig för att köpa upp Zenimax Media, som bland annat äger Bethesda, för den stabila summan 7,5 miljarder dollar. Detta har lett till en hel del funderingar kring hur kommande titlar från de olika Zenimax-studiorna kommer släppas. Mer specifikt huruvida spelen kommer bli exklusiva till Xbox, eller om titlarna kommer lanseras på fler plattformar. I en intervju med Bloomberg berättar Xbox-chefen Phil Spencer i samband med uppköpet berättar Spencer att företaget kommer bedöma om det är värt att släppa spel på andra plattformar än Xbox från fall till fall. Så, vi får helt enkelt se vilka Bethesda-spel som kommer släppas utanför Xbox-plattformen. Spel som presenterats och som ska komma till andra plattformar kommer fortfarande göra det. Bethesdas nästa stora IP Starlight, till exempel, har bekräftats ska komma till PS5 och så ser planen ut fortfarande, men när det kommer till andra framtida titlar är det lite oklart. Ska man spekulera hejvilt så tror undertecknad att majoriteten av titlarna från Zenimax-studiorna kommer släppas brett precis som tidigare, men det kan hända att vi får vänta ett tag på att få spela de nya titlarna på andra plattformar. Microsoft är ändå ett mjukvaruföretag och kikar vi på Xbox-utvecklingen de senaste åren så känns det som att företaget lämnat exklusivitetstänket en aning och mest vill förse folk med spel och speltjänster än att kränga hårdvara. Tumnagel
39.3°
+
André Stray
0

Netflix lägger ner Dark Crystal: Age of Resistance
Det bidde bara en säsong av fantasyserien

Netflix har meddelat att man inte kommer att göra några mer säsonger av fantasyserien Dark Crystal: Age of Resistance, en tv-serie som baseras på Jim Hensons klassiska dockfilm The Dark Crystal (Den mörka kristallen) från 1982. Netflix säger i ett uttalande om nedläggningen av tv-serien: "We are grateful to the master artists at the Jim Henson Company for bringing The Dark Crystal: Age of Resistance to life for fans around the world. We’re thankful to the executive producers Lisa Henson and Halle Stanford, and Louis Leterrier, who also directed all episodes, as well as the writers, cast and crew for their outstanding work and thrilled they were recognized with the Emmy this weekend." Varför Netflix har valt att inte göra några fler säsonger av Dark Crystal: Age of Resistance finns det inga officiella uppgifter om. Det har dock tidigare rapporterats att Netflix varit missnöjda med mottagandet av tv-serien och internt kallat hela projektet för en "dyr besvikelse". Tumnagel
34.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Presentationen av Mercedes EQA skjuts upp till nästa år
Vi får vänta på den eldrivna suven ett tag till

Planen var att Mercedes skulle presentera den helt eldrivna suven EQA innan året var slut men på grund av pandemin blir det inte på detta viset. Andra saker som en omorganisation inom elbilsproduktionen och batteritillgång sägs också vara orsaker till förseningen. Planen var att den kommande modellen EQB skulle tillverkas i den franska kommunen Hambach men detta har ändrats till Rastatt i Tyskland istället. Det är också här som EQA kommer att bli till när man väl drar igång. Enligt uppgift kommer EQA börja säljas under andra halvan av 2021 och man kommer kunna få den i tre olika utföranden - med 201, 268 eller 335 hästar. Det snackas om att batteripacken är på mellan 60 och 110 kWh och att instegsversionen ska ta sig 40 mil på en laddning. En AMG-version ska också finnas med i planerna. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Ny glass från Sia
Salt karamell

Glass blandat med salt karamell är svårslaget så därför är det kanske inte en överraskning att Sias nya tillskott innehåller just detta. Vår Finaste Salt Karamell heter smaken och den innehåller krämig gräddglass av Dulce de Leche, kolakräm och krispiga kolabitar. Glassen släpps i butik från vecka 40. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green

Äppelcider med smak av björnbär
Det här Kopparberg Dark Halloween

Lördag den 31 oktober firas Halloween och inför detta har Kopparberg tagit fram en ny alkolholfri cider. Den kallar man kort och gott för Dark Halloween och det är en äppelcider som har smak av björnbär. Designen på burken som rymmer 440 milliliter knyter an till myten om den hemsökta Stora Gården i Kopparberg. Du ska hitta den nya smaken i matbutikerna nu. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green

Resort bestående av solcellsbeprydda lyxbåtar
Verkar ju rätt så trevligt

Silent Resorts är en ny typ av resort där besökarna bor i lyxiga båtar försedda med solceller på taket. Båtarna är byggda av det österrikiska företaget Silent Yachts och tanken är alltså att man bor i såna här på resorten. Skulle man vilja ta sig en tur är det bara att kasta loss och köra iväg med den tillfälliga bostaden. Båtarna ligger kring en flytbrygga och i mitten av denna finns ett litet klubbhus man kan hänga vid. Allt man behöver ska dock finnas ombord på båtarna. När det här konceptet kan vara igång och bjuda in gäster återstår att se. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green

Minttu som smakar kanelbulle
Lanseras imorgon

Minttu har den senaste tiden presenterat ett gäng skojiga smaker på sin dryck. Den senaste som ska smaka kanelbulle lanseras imorgon. Kanske ett perfekt tillbehör till den vanliga kanelbullen på kanelbullens dag som firas den 4 oktober. Endast 200 stycken flaskor kommer att finnas i Systembolagets beställningssortiment och priset för en som är på 50 centiliter är 193 kronor. Alkoholhalten ligger på 30 procent. Tumnagel
80kg
+
Bobby Green

Deltagarna i På spåret 2020
Har premiär den 27 november

Fredagen den 27 november klockan 20.00 har en ny omgång av TV-programmet På spåret premiär på SVT1. Nu får vi reda på vilka deltagarna är. Sex stycken nya par gör entré i burarna medan tre stycken lag återvänder. Lagen är Sanna Lundell & Plura Jonsson, Frida Boisen & Hamid Zafar, Farah Abadi & Johan Glans, Dilan Apak & Moa Lundqvist, Magdalena Forsberg & Claes Elfsberg, Marianne Ahrne & Anders "Ankan" Johansson, Tomas Alfredson & Ernst Billgren, Irena Pozar & Patrik Arve, Emma Molin & Hanna Dorsin. En släppfilm kring deltagarna finns att se på länken nedan. Läs mer om lagen i pressmeddelandet. Tumnagel
117kg
+
Bobby Green

Två nya juicer från God Morgon
Sun Power och Berry Protect

Juice-tillverkaren God Morgon lanserar nu två stycken nyheter i kyldisken. Man beskriver juicerna som funktionella med innehåll av vitaminer och antioxidanter. Sun Power innehåller pressad solmogen apelsin, äpple, morot, yuzu och vitamin C och D. Berry Protect innehåller pressat äpple, blåbär, hallon och acerola och vitamin C och E. Båda rullas ut hos Ica och City Gross den här månaden och för en flaska på 0,85 liter får man betala 26,90 kronor. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Spiller - Groovejet (If This Ain't Love)
Fredagsklassikern

Vad hände egentligen för 20 år sedan? Jo, det ska jag tala om. Spiller släppte låten Groovejet (If This Ainx27t Love) med fantastiska Sophie Ellis-Bextor på sång och jag kan inte minnas hur många gånger jag har spelat den. Nu kom den tillbaka till mig igen efter en stunds frånvaro men den håller fortfarande. Grattis på fredag! Tumnagel
101kg
+
Bobby Green

Friterad kyckling inspirerad av Breaking Bad
Med curly fries såklart

Los Pollos Hermanos är en snabbmatsrestaurang som figurerar i TV-serien Breaking Bad. Här återskapar Binging with Babish lite mat från stället och skulle du vilja testa själv hittas receptet på länken nedan. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green

Augustines nya singel Coast
Akustisk och original

Den svenska singer-songwritern Augustine släppte nyligen singeln Coast och här har vi den både i akustisk och i original version. Videon till den förstnämnda är inspelad på Gotland i somras med Augustine vid ett elektroniskt piano. Augustine fick pris som "Årets Pop" på Manifestgalan 2020. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Ashley tillverkar skålar i trä
Ligger en hel del jobb bakom

I det här avsnittet ur Eaters serie Handmade får vi träffa Ashley Harwood som förvandlar stockar till skålar. Tumnagel
113kg
+
Bobby Green

Nine Inch Nails Quake-soundtrack nu på vinyl
Party like it's 1996

När spelet Quake släpptes 1996 var det Nine Inch Nails som låg bakom det officiella soundtracket. Nu släpps musiken för första gången på vinyl. Plattan kostar 40 pund och du hittar den på länken nedan. Tumnagel
245kg
+
Bobby Green

Ny juice från Innocent
Smakar granatäpple, hallon och lime

Innocents senaste produkt är den vi ser här - Perfectly Purple. Det är en blandning av juice och ingredienser från växtriket. Den innehåller rosenvatten, biotin, spirulina och vitaminerna B7 (bra för hud och hår), B3, B5, B6 och C. Den ska smaka granatäpple, hallon och lime. Rödbeta ger den lila färgen. Ska finnas i butik nu och för en flaska som rymmer 75 centiliter får man betala runt 27,90 kronor. Tumnagel
73kg
+
Bobby Green