LIVE 00:00 Följ nattens Nintendo Direct
m

Dodge släpper lös Challenger SRT Hellcat
Över 600 hästar och lättantändliga bakdäck

Dodge släpper lös Challenger SRT Hellcat
Bil / Dodge

Dodges faceliftade version av Challenger SRT har nu fått ytterligare ett lyft - i form av en version med tilläggsnamnet Hellcat. Det innebär mer effekt ur en ny motor, råare uppsyn och ett par bakdäck som ligger riktigt illa till att inte bli sönderskrynklade av tung högerfot.

Motorn som är byggd på den 6.4 liter stora 392 HEMI-V8:an har fått 90 % av sina komponenter utbytta och försetts med en kompressor. Litervolymen har sänkts till 6.2 och på veven ska motorn nu ge över 600 hästar. Det gör den här bilen till den starkaste Challengern som någonsin tillverkats. Till motorn kopplas en sexpetad manuell låda eller för första gången den nya åttastegade automatlådan TorqueFlite.

Bilen är fylld med elektronik och man kan ställa in flera olika körlägen som ställer in hur mycket effekt man har, hur snabbt lådan ska växla, hur mycket motstånd det ska vara i styrningen, hur hård fjädringen ska vara och självklart även om antispinn-systemet ska vara urkopplat så att man kan lägga ett par feta lakrits på vägen när andan faller på. I hjulhusen sitter 20-tummare klädda med 275/40-däck och innanför dessa sitter skivor från Brembo som mäter 390 millimeter.

När Hellcaten börjar säljas och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Dodge släpper lös Challenger SRT Hellcat
Visa
Pressmeddelande
Dodge Unleashes Most Powerful Challenger Ever
All-new 2015 Dodge Challenger SRT with 600-plus horsepower HEMI® Hellcat engine delivers unrivaled performance, race-inspired interior and new technologies geared toward the driving enthusiast

New 2015 Dodge Challenger SRT Hellcat features the all-new supercharged 6.2-liter HEMI® – the most powerful V-8 engine Chrysler Group LLC has ever produced
New Challenger SRT's standard 392 HEMI V8 delivers 485 horsepower and 475 lb.-ft. of peak torque
Segment-first TorqueFlite eight-speed automatic transmissions available on both new Dodge Challenger SRT models
Dodge Challenger SRT with a Hellcat engine features new Pirelli tire technology with class-exclusive standard Y-Plus rated four-season tires to help handle extreme loads
Both 2015 Dodge Challenger SRT models ride on new, SRT-exclusive forged-aluminum wheels
New Dodge Challenger SRT with the HEMI Hellcat features the largest front-brake package ever offered in a Chrysler Group vehicle as standard equipment
All-new, driver-focused cockpit is designed for true performance enthusiasts with stunning style, premium materials, world-class craftsmanship and state-of-the-art technology
Functional, performance-designed exterior maintains Challenger's original muscle car heritage and key Dodge brand hallmark

May 20, 2014 , Auburn Hills, Mich. - The newly consolidated Dodge and SRT brands are launching out of the gate at full throttle – introducing the new 600-plus horsepower 2015 Dodge Challenger SRT with a Hellcat engine and its stablemate – the 2015 Dodge Challenger SRT just one month after taking the wraps off the new Dodge Challenger 392 HEMI® Scat Pack Shaker at the New York Auto Show.

Driven by the five SRT performance hallmarks, the new 2015 Dodge Challenger SRT and Challenger SRT with the Hellcat engine are re-designed and totally re-engineered to be the most true-to-form muscle coupes on the market with performance-enhancing technologies inside and out. The Dodge Challenger SRT Hellcat will feature the most powerful V-8 engine ever produced by Chrysler Group – the supercharged 6.2-liter HEMI V-8.

“The new 2015 Dodge Challenger SRT Hellcat is the ultimate performance muscle car,” said Tim Kuniskis, President and CEO – Dodge Brand, Chrysler Group LLC. “Dodge is the Mainstream Performance brand, and now combined with SRT, we are able to unleash a true GT car with an all-new driver-focused interior and the TorqueFlite eight-speed transmission combined with the most powerful V-8 Chrysler has ever produced. The Challenger Hellcat has been released!”

The 2015 Dodge Challenger SRT coupes will be built at the Brampton (Ont.) Assembly plant. Production is scheduled to begin in the third quarter of 2014.

Awe-inspiring powertrains

For 2015, the Challenger SRT with a Hellcat engine is propelled by the new supercharged 6.2-liter HEMI V-8. Its 600-plus horsepower rating will be the highest of any V-8 engine in Chrysler Group’s celebrated history. The all-new V-8 engine can be mated with an upgraded six-speed manual transmission or a beefy, new TorqueFlite eight-speed automatic – the first such gearbox ever offered in the Dodge Challenger SRT’s time-honored segment.

This new HEMI® Hellcat engine is Dodge and SRT’s first application of V-8 supercharger technology, delivering the full brand experience with fresh potency.

The breakthrough supercharged engine features a forged-steel crankshaft with induction-hardened bearing surfaces. The result is a crank so well-engineered it can withstand firing pressures of 110 bar (1,595 psi) – the equivalent of five family sedans standing on each piston, every two revolutions. And its unique, specially tuned crank damper has been tested to 13,000 rpm.

High-strength, forged-alloy pistons – developed using advanced telemetry measurement – are coupled to powder-forged connecting rods with high-load-capacity bushings and diamond-like-carbon-coated piston pins.

The new supercharged 6.2-liter HEMI V-8 has premium-grade, heat-treated aluminum-alloy cylinder heads that are optimized for superior thermal conductivity. And its die-cast aluminum rocker covers are HEMI Orange.

In addition to the supercharged HEMI V-8 in the Challenger SRT Hellcat, the new 2015 Dodge Challenger SRT model also gets a power boost with upgrades to the 392 HEMI V-8. Horsepower climbs to 485 from 470, while peak torque jumps to 475 lb.-ft. from 470 lb.-ft.

The 392 also can be mated with a new TorqueFlite eight-speed automatic or the proven six-speed manual transmission.

All-new Drive Modes tailor the driving experience to each individual driver

Whether its on-road or on-track, Challenger SRT owners can personalize their drive experience via the all-new Drive Modes feature. Drive Modes tailor the driving experience by controlling horsepower, transmission shift speeds, steering (Challenger SRT only), paddle shifters (automatic transmission only), traction and suspension. Drive Modes are pre-configured for Sport, Track and Default settings, while the Custom setting lets the driver customize the drive experience to their favorite settings.

Custom - Allows the driver to personalize the vehicle’s performance
Sport - Delivers increased vehicle performance capability over the Default Mode
Track - Delivers maximum vehicle performance capability on smooth, dry surfaces
Default - Activates automatically when starting the vehicle

The Drive Mode feature is controlled through the Uconnect system and may be accessed by performing any of the following:

Pushing the SRT button on the instrument panel switch bank
Selecting “Drive Modes” from the “SRT & Apps” menu
Selecting “Drive Modes” from within the Performance Pages menu


Unlocking the power

For the first time in Chrysler Group history, the all-new 2015 Dodge Challenger SRT with a Hellcat engine comes standard with two key fobs – red and black. The red key fob is the only key that can unlock the full horsepower and torque potential of the Challenger SRT Hellcat engine; while the black key fob limits the driver to a reduced engine output.

Valet Mode is offered on both Challenger SRT and Challenger SRT with a Hellcat engine. When Valet Mode is activated, the following vehicle configurations are enabled:

Engine is remapped to significantly reduce horsepower and torque; limited to 4,000 rpm
Transmission locks out access to first gear and upshifts earlier than normal
Transmission will treat the manual shifter position the same as the drive position
Traction, steering and suspension are set to their “Street” settings
Steering-wheel paddle shifters are disabled
Drive Mode functions are disabled
Electronic Stability Control (ESC) is enabled to Full-on
Launch Control is disabled

The driver can activate and deactivate Valet Mode with a four-digit PIN code they create.

Outstanding ride and handling

The 2015 Dodge Challenger SRT rides on new, SRT-exclusive “77” eight-spoke 20 x 9-inch forged-aluminum “Hyper Black” wheels. Standard 245/45ZR20 (front and rear) Goodyear RSA2 All-Season or available Goodyear F1 Supercar Three-Season tires deliver serious grip and handling.

Standard wheels on the Challenger SRT with the Hellcat engine are new SRT-exclusive “Slingshot” split-seven spoke 20 x 9.5-inch, lightweight forged-aluminum wheels with a matte black finish; available on the SRT 392 as part of the SRT Track Pack. New P275/40ZR20 Pirelli P Zero Nero tires (front and rear) provide all-season traction while the newest tire technology from Pirelli includes the class exclusive four-season tire that is Y-Plus rated to handle the extreme speeds. Pirelli P Zero tires are available for three-season performance driving.

Available on the Challenger SRT Hellcat are 20 x 9.5-inch, lightweight forged-aluminum wheels with a Brass Monkey/dark bronze finish.

Benchmark braking

Standard on the 2015 Challenger SRT with the Hellcat engine is the largest front-brake package ever offered in an SRT vehicle, featuring all-new 390-mm (15.4-inch) Brembo two-piece rotors with six-piston calipers for outstanding heat management/thermal capacity and longevity. This upgraded high-performance brake package is available on the 392 HEMI® SRT model as part of the SRT Track Pack.

New anti-lock braking system (ABS), ESC and traction control systems are uniquely tuned and configurable for specific tire and powertrain configurations.

Aggressive and functional exteriors

Dodge and SRT designers and engineers spent 35 percent more time in the Chrysler Group’s full-scale wind tunnel in Auburn Hills, Michigan, (compared with the previous-generation Dodge Challenger SRT) developing and further refining the aggressive and functional exteriors on the Challenger SRT and Challenger SRT Hellcat. The result is a re-engineered Challenger capable of maximum aerodynamic performance for spirited driving on the road or the race track.

At the front, new fascia designs and all-new vertical-split grille provide a menacing update of its 1971 inspiration. A larger, power-bulge aluminum hood features a dedicated “cold-air” intake – a visual styling cue from the first Viper coupe built in 1996.

The hood on the new Dodge Challenger SRT with a Hellcat engine also includes dual air extractors to ensure effective removal of heat and reduced air turbulence in the engine compartment. The hood is standard in body color and is available in a Satin Black finish. Both models of the Challenger SRT feature all-aluminum hoods designed to reduce weight.

Another key design element on the Challenger SRT Hellcat is the exclusive Air Catcher inlet port, which feeds ram-air directly into the engine air box through the driver-side parking lamp.

All-new quad projector headlamps give a more detailed appearance, while a more aggressive brow “chops” the upper portion of the lamp design for an even more sinister attitude.

Integrated projector fog lamps on the Challenger 392 SRT are pushed to the lower corners to help accentuate the car’s width while illuminating the road. A new duck-bill fascia splitter helps improve the vehicle’s aerodynamics.

The Dodge Challenger SRT with a Hellcat engine features a larger front splitter designed for optimal downforce to minimize lift.

From the side, the signature muscular proportions and large thruster rear-quarter panels stand out from the crowd, while fender and belt lines tie together at the front and rear of the car to create a sleeker appearance. Differentiating the Challenger SRT Hellcat from the rest of the Challenger lineup are its “SUPERCHARGED” fender badges. Black sills accentuate the proportions of the muscle coupe and have been tuned in the wind tunnel to improve aerodynamics.

Out back, the 2015 Dodge Challenger SRT recalls the historic 1971 model’s styling with a new split tail-lamp design and rear fascia. The tail lamps feature the new signature LED graphic with its smooth glow of light that can be seen from blocks away. A redesigned rear valance helps the 2015 Challenger SRT models look more planted on the ground. A unique, taller rear spoiler on the SRT Hellcat features a raised SRT logo.

Race-inspired, high-performance interiors

Inside the 2015 Dodge Challenger is an all-new enthusiast-centric cockpit with world-class materials, execution and technology. Key elements are inspired by the interior of the 1971 Challenger.

The performance cockpit of the 2015 Dodge Challenger SRT carries an essence of the 1971 Challenger, in an artistic and more organically styled way.

The all-new cleanly executed instrument panel features a stamped aluminum bezel, which sets the tone for the driver’s display. For a high-tech look, an innovative 7-inch driver-selectable driver information display (DID) screen is centered in the gauge cluster and provides an almost infinitely customizable display. The all-new DID screen is flanked by new analog speedometer and tachometer gauges, which provide a heritage-inspired look with concave shapes and a hub-covered needle design, reminiscent of the “tic-toc-tach” gauges from the 1971 Challenger. For the Challenger SRT with the Hellcat engine, the fixed gauges and digital graphics are finished in a Dark Radar Red tone to make it even more unique.

Additionally, the dashboard’s center stack neatly houses the new standard 8.4-inch Uconnect touchscreen. New for 2015 drivers can select one of the many offered backgrounds to connect the digital look and feel with their chosen interior package.

A new, trapezoidal shaped stamped aluminum center console provides Challenger SRT’s interior with a fresh look. The aluminum trim gets one of two finishes, “Hectic Mesh” for the Challenger 392 SRT and “Dark Engine Turn” for the Challenger SRT Hellcat. The console also exudes craftsmanship and style with leather-wrapped surfaces and French-seamed accent stitching running from the back to the front. Employing a unique, elevated design, the all-new center console houses ergonomically located redundant button and knob controls for audio and climate functions. An all-new media hub with an SD card slot, USB outlet and audio jack is neatly housed inside the center console’s flocked armrest.

For those who opt for the segment-first TorqueFlite eight-speed automatic transmission, an all-new and class-exclusive electronic shifter with an all-new driver-oriented T-handle provides the driver with intuitive gear selection and offers an Auto Stick selector gate for added control. For those who prefer having a third pedal, the precise and track-proven Tremec TR6060 six-speed manual transmission is fitted with a throwback ball shifter.

A redesigned SRT-branded heated steering wheel features a flat bottom for the high-performance driver. Available paddle shifters (with automatic transmission) are located on the back of the upper spokes. The buttons to control the driver-configurable full-color thin-film transistor (TFT) display are large and illuminated. Buttons for Uconnect and phone access now reside along the bottom edge of the horizontal spokes. Optional adaptive cruise control is configured by buttons that are symmetrically opposite on the right hand side of the wheel. As before, the highly praised audio controls are still found on the back of the upper spokes. This new tilt-telescoping steering wheel also has a 360-degree heat element.

To make cruises more pleasurable, the new 2015 Dodge Challenger SRT features redesigned seats with improved cushioning and more comfortable contours. For improved comfort and convenience, new for 2015 are standard heated and ventilated front seats. The passenger seat also has an easy exit/entry function to provide access to the rear seat – this is controlled by a release handle on the top shoulder of the seat.

Challenger SRT offers performance seats with large side bolsters for maximum lateral support in hard cornering. The seats can be covered in Nappa leather/Alcantara material with embroidered SRT logos. Laguna premium leather, colored either sepia or black with embossed SRT logos, is available as part of an equipment package.

High-impact exterior colors

Many of the most memorable paint colors in automotive history have been found on the Challenger. The 2015 Dodge Challenger SRT 392 and SRT with the HEMI Hellcat will be available in 11 exterior colors: B5 Blue Pearl Coat, Billet Silver Metallic Clear Coat, Bright White Clear Coat, Granite Crystal Metallic Pearl Coat, Ivory White Tri-Coat Pearl, Jazz Blue Pearl Coat, Phantom Black Tri-Coat Pearl, Pitch Black Clear Coat, Redline Tri-Coat Pearl, Sublime Metallic Pearl Coat and TorRed Clear Coat.

Twin, full-body stripes are available in Black Satin Gloss and Silver High Gloss on the SRT 392.
45.1°
0

Dodge släpper lös Challenger SRT Hellcat

Över 600 hästar och lättantändliga bakdäck

Lucy ska undersöka Jupiters trojaner
För att kanske hitta svar om hur vårt solsystem bildades

Nästa månad är det tänkt att NASA ska skicka farkosten Lucy i riktning mot den asteroidsamling som kallas för Jupiters trojaner. NASA hoppas att Lucys undersökningar av de uråldriga asteroiderna i närheten av Jupiter ska kunna ge svar på en del frågor om hur vårt solsystem skapades och kanske även ge ledtrådar till hur liv uppkom här på jorden. Farkosten Lucy, som fått sitt namn efter urmänniskan Lucy, är försedd med två kameror, ett instrument som kan mäta asteroidernas yttemperatur samt ett instrument som med hjälp av infrarött ljud kan identifiera is, organiska material och olika mineraler på varje asteroid. Lucys blir den första farkost som skickas till Jupiters trojaner någonsin. Uppdraget är tänkt att pågå i tolv år och mellan 2027 och 2033 är det tänkt att Lucy ska titta närmare på sex av de asteroider som finns i asteroidsamlingarna. Jupiter trojaner ligger i ungefär samma omloppsbana som Jupiter vilket ni kan se i illustrationen här nedanför. I videoklippet ovan kan ni kolla in lite mer om Lucys uppdrag och farkosten som snart kommer att påbörja sin långa resa mot Jupiters trojaner. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft släpper mus i plast återvunnen från havet
Trådlös mus med lång batteritid

Under gårdagens Surface-presentation visade Microsoft upp en mus som delvis tillverkad av återvunnen plast som plockats upp från havet. Microsoft kallar musen för Ocean Plastic Mouse och det är musens hölje som till 20 procent består av återvunnen plast från havet. Förutom det så är även förpackningen som musen levereras i helt återvinningsbar. Musen har stöd för Bluetooth Low Energy och enligt Microsoft ska ett enda AA-batteri räcka för att driva musen under ett års användning. Ocean Plastic Mouse går att förbeställa i USA nu och kommer att kosta 25 dollar. Huruvida den även kommer att säljas här i Sverige är än så länge oklart. I de inlänkade artiklarna längst ner i den här artikeln hittar ni allt annat som Microsoft presenterade under gårdagens Surface-event. Tumnagel
41.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Porsche 914 - dåtidens 718 Cayman?
Carfection ställer modellerna mot varandra

718 Cayman är den billigaste modellen Porsche erbjuder idag. För 50 år sedan var det 914. Carfection bestämde sig för att ställa de två bilarna mot varandra för att se vad som skiljer de båda budget-Porscharna åt. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Tim Cook: Skvallerbyttor hör inte hemma hos Apple
Gör allt för att hitta de som läcker

Enligt The Verge skickade Tim Cook under tisdagskvällen ett mail till Apple-anställda om läckor inom företaget. I mailet säger han att Apple gör "allt i sin makt för att identifiera dem som läcker" och fortsatte med att "personer som läcker konfidentiell information inte hör hemma" hos Apple. Den 17 september hade Apple och Tim Cook ett företagsövergripande möte där det bestämdes att Apple skulle börja kräva strikta tester för ovaccinerade anställda, men ännu inget tvång för vaccinering. Cook sa också under mötet att han "ser fram emot att fortsätta" efter Epic-rättegången. Strax efter mötet läckte båda nyheterna till The Verge. I mailet som skickats ut under tisdagskvällen verkar Tim Cook adressera båda problemen; produktläckor samt läckor om andra frågor inom företaget. Tumnagel
40.4°
+
Hugo Engström
0

HMD Global lanserar Nokia G50
Nokias billigaste 5G-telefon

HMD Global har presenterat en ny Nokia-telefon vilket är Nokias än så länge billigaste telefon med 5G-stöd. Nokia G50 har en 6,82 tum stor HD+-skärm och ett batteri som ska räcka för upp till två dagars användning på en laddning. På baksidan hittas en trippel-kamera som består av en huvudkamera på 48 megapixel, en ultrawide-kamera på 5 megapixel samt en djupkamera på 2 megapixel. Selfiekameran på telefonens framsida är på 8 megapixel. Telefonen är förberedd för kommande Android 12 och HMD Global utlovar att telefonen ska stödja uppdateringar de kommande tre åren. Här i Sverige kommer Nokia G50 att levereras med 4GB RAM samt 64GB lagringsminne och den kommer att kosta 2890 kronor. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Finns det syre på Mars?
Här snackar NASA lite mer om det

Den dagen människan bosätter sig på Mars kommer det givetvis att behövas en del syre för att vi ska kunna överleva där. I det här videoklippet snackar NASA lite om syretillgången på Mars och hur vi ska kunna förse bosättarna på Mars med sådant. Man snackar lite mera specifikt om Mars-roverns instrument MOXIE ("Mars Oxygen In-Situ Resource Utilization Experiment"), ett instrument som tidigare i år användes för att skapa syre från koldioxid-molekyler. Vi kommer sannolikt att stöta på en hel del svårigheter den dagen vi väljer att börja kolonisera Mars men som det ser ut nu så ser syretillgången inte ut att bli något av de större problemen. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Brave lanserar Brave Talk
Videosamtala med en person gratis eller betala för gruppsamtal

Brave, företaget som främst är kända för sin webbläsare, lanserar nu en videosamtalstjänst som man kallar för Brave Talk. Med Brave Talk kan man videosamtala gratis med en person under en obegränsad tid och med upp till hundra deltagare om man skaffar premiumversionen vilken kostar 7 dollar i månaden. För att starta ett videosamtal med Brave Talk krävs det att användaren använder Braves webbläsare. Därefter går det att bjuda i en eller flera användare till samtalet och dessa kan delta med i stort sett vilken modern webbläsare om helst. I premiumversionen av Brave Talk finns även möjlighet att spela in samtal, lägga till lösenord för att delta i samtalet och lite annat. Här nedan hittas Braves eget videoklipp om Brave Talk. Tumnagel
36.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

NAD presenterar C 399 Classic
Lyxigast i Classic-serien

Det kanadensiska ljudföretaget NAD har presenterat en ny förstärkare, nämligen C 399 Classic. De lovar att förstärkaren ska ha ett högt värde för pengarna och ta prestanda i prisklassen till nya nivåer. C 399 är flaggskeppet för NAD:s Classic-serie och använder sig av företagets HybridDigital nCore-förstärkning, som endast har varit tillgänglig för företagets dyrare Master-serie tidigare. Den nya förstärkaren har en uteffekt på 180W per kanal (4/8 Ohms). Till in- och utgångar har C 399: 2 st coaxial, 2 st TOSLINK, HDMI eARC, tvåvägs aptX Bluetooth, två line-level-ingångar, en phono input och en "låg impedans / hög spänning" hörlursförstärkare, dubbla subwoofer utgångar och till sist två högtalaruttag. Förstärkaren har ingen trådlös streaming inbyggt, för det måste man ha modulen MDC2 BluOS-D som ger förstärkaren stöd för bland annat Spotify Connect, Airplay 2 och Tidal Connect. C 399 Classic kostar 1999 dollar. När release i Sverige sker är fortfarande oklart. Mer finns att läsa på länken nedan. Tumnagel
38.6°
+
Hugo Engström
0

Här är trailern för Night Teeth
Vampyrrulle som har premiär på Netflix nästa månad

Här kommer trailern till Netflix senaste vampyrfilm Night Teeth där tittarna kommer att få följa en chaufför som blir ofrivilligt sällskap åt några vampyrer som ska ut och härja på stan. Chauffören Benny (Jorge Lendeborg Jr) får i uppdrag att köra runt de båda vampyrerna Blaire och Zoe (Debby Ryan och Lucy Fry) som kräver att bli körda till olika platser i stan där de planerar att "festa". Night Teeth har premiär på Netflix 20 oktober. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Imove ska öka från 100 till 1000 stycken bilar
Hedin bil ökar sin ägarandel i elbilstjänsten

I början av året skrev vi att den norska elbilstjänsten Imove där man kan prenumerera på elbil 30 dagar i taget lanserats i Sverige. Hedin bil ökar nu sin ägarandel i en nyligen avslutad kapitalrunda och därmed kan man öka antalet tillgängliga bilar - från dagens 100 till 1000 stycken nästa år. Volkswagen ID.3 och 4, Polestar 2, MG ZS, Kia E-Niro, BMW i3, Tesla Model 3, Renault Zoe, Nissan Leaf, Skoda Citigo iV och Mini Cooper electric är några av modellerna man kan låna här i Sverige. Nästa steg är att expandera vidare i Europa. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Forskare tar fram supersmå flygande chip
Skulle kunna hålla koll på luftföroreningar

Forskare på amerikanska Northwestern University har utvecklat väldigt små chip som likt ett frö har förmågan att sväva och spridas för vinden. De små enheterna har hämtat inspiration från hur träd och andra växter sprider sina fröer men säger att man till och med lyckats göra sina små svävarmaskiner mindre än vad fröer vanligtvis är. Professor John A. Rogers från Northwestern University säger i en kommentar om arbetet med de små chippen: "We think wex27ve beaten biology... wex27ve been able to build structures that fall in a more stable trajectory at slower terminal velocities than equivalent seeds. The other thing... was that we were able to make these helicopter flyer structures that are much smaller than seeds you would see in the natural world." Konstruktionen är tillverkad i nedbrytningbart material så att inte chippen orsakar föroreningar när de till slut faller ner på olika platser i naturen. Forskarna har även lyckats förse de små svävande strukturerna med sensorer som kan mäta luftföroreningar, vattenkvalitet och solstrålning samt antenner så att det går att kommunicera med antingen en mobiltelefon eller ett eller flera andra svävarchip. De så kallade "Three-dimensional electronic microfliers inspired by wind-dispersed seeds" befinner sig än så länge på konceptstadiet och än så länge inte redo att släppas ut för test i atmosfären. När så kan bli fallet återstår att se. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här är Caterham Seven 170
Tillverkarens minsta och lättaste hittills

Caterham rullar nu ut deras minsta och lättaste sportbil hittills - Caterham Seven 170. Vikten ligger på låga 440 kilo och under huven hittar vi en turbomatad Suzuki-maskin med tre cylindrar på 660 kubik. Den ger inte så våldsamma 84 hästar och 116 newtonmeter i vrid men det kanske ändå räcker eftersom bilen är såpass lätt. 0-100 km/h ska gå på 6,9 sekunder. Bilen erbjuds som S Pack eller R Pack där den sistnämnda bjuder på mer kolfiber, mindre utrustning och styvare fjädring. Seven 170 är den billigaste modellen Caterham säljer men den kostar ändå 425.900 kronor om du vill att Caterham Nordic ska importera den åt dig. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Respawn leker med Titanfall-fans känslor
"Vi jobbar inte på uppföljaren, men säg aldrig aldrig"

Titanfall-fans har det inte lätt. Respawn har inte släppt något nytt Titanfall-spel sedan Titanfall 2 släpptes 2016 och någon uppföljare verkar inte finnas i planeringen i bygget. Titt som tätt dyker det upp hintar om en potentiell uppföljare som får fansen att gå igång rejält, men något officiellt och ordentligt uttalande om uppföljaren verkar Respawn inte ge oss. Men som en frisk fläkt var ett ordentligt svar något som levererades tidigare i veckan. Respawns Jason Garza fick i samband med en stream frågan om hur läget ser ut med Titanfall och svaret blev detta: "Donx27t get your hopes up man. Ix27ve said this before. Itx27s just... we donx27t have anything in the works. Therex27s nothing. Therex27s nothing there. Wex27ve got too many other games in the works right now." En big oof som träffar rakt i Titanfall-hjärtat, helt enkelt. Men det verkar inte som att spelserien är helt död. I ett Twitter-inlägg från Respawn får vi reda på att utvecklarna anser att Titanfall fortfarande är en viktig del av utvecklarnas DNA och att ingen riktigt vet hur framtiden ser ut. Vad betyder det här då? Mer eller mindre ingenting. Vi kommer säkert få ett nytt Titanfall någon gång i framtiden. Kanske. Om vi har tur släpps det innan Half-Life 3 i alla fall. Till dess får vi lira igenom Titanfall 2 en och annan gång då det fortfarande är ett av de bästa FPS:en som släppts. Ovan har ni en trailer för Titanfall 2 som fortfarande är förvånansvärt fet och gör en bra pepp på att lira. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

Fairphone presenterar nytt 30 september
Dags för Fairphone 4?

Känner du att iPhone och Galaxy inte är något för dig då du är ute något som är snällare mot världen? Då är Fairphones telefoner ett bra alternativ. Företaget släppte Fairphone 3+ förra året, men nu verkar det vara dags för en sprillans ny variant. Om en vecka kommer företaget presentera någonting nytt och om inte gänget överraskar med ett par true wireless-lurar, eller något, så är det Fairphone 4 som gäller. Hur telefonen kommer se ut och vad den kommer kunna göra är för tillfället okänt, men rykten pekar på panel på 6,3 tum, 6GB ram, 256GB lagring samt stöd för 5G. Hur som helst. 30 september klockan 12:30 smäller det. Tumnagel
40.1°
+
André Stray
0

Carlos Ghosn tycker Nissan blivit tråkigt och mediokert
Kommer ha svårt att hitta sin plats

Carlos Ghosn är bitter. Den före detta Renault och Nissan-vdn hävdar i hans nya bok Broken Alliances han att han arresterades bara för att man skulle förhindra den globala fordonsalliansen med Renault-Nissan-Mitsubishi han varit med och byggt upp. I en ny intervju säger han även att han tycker att Nissan är ett tråkigt och mediokert företag som kommer behöva kämpa hårt för att hitta sin plats bland konkurrenterna. Han pratar mer om detta i intervjun som ni kan se här ovan. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Polestar 2 på Ringen
Chassi-ingenjören åker shotgun

Här ser vi när Misha Charoudin tar ut en Polestar 2 på Nürburgring. Med sig i bilen har han Joakim Rydholm som är ingenjören som utvecklat chassit till bilen. Bonusklipp nedan och bland dessa hittar ni även när Polestar 1 kördes på Ringen med Joakim i passagerarstolen. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Göteborgs trafiknämnd klubbar nya regler för elsparkcyklar
Körförbud på helgnätter och hastighetsbegränsningar på gågator

Göteborgs trafiknämnd röstade idag igenom en rad nya regleringar som ska gälla för de företag som hyr ut elsparkcyklar i staden. Förslagen som röstades igenom var att det nu blir totalt körförbud för elsparkcyklar i Brunnsparken, körförbud i hela stan under helgnätter, hastighetsgräns på sex kilometer i timmen på gågator samt parkeringsförbud utanför särskilda zoner. De elsparkcykelförare som bryter mot dessa regler ska stängas av i företagens appar. Nämnden beslutade även om att det ska genomföras en upphandling av elsparkcyklar och ta fram ett maxtak för antalet elsparkcyklar i Göteborg. Socialdemokraterna i Göteborgs trafiknämnd säger vidare att man vill totalförbjuda elsparkcyklar i staden om inte situationen förbättras efter de regleringar som röstades igenom idag. Riktigt så långt vill dock varken Moderaterna eller Liberalerna i nämnden gå. Peter Lintin-Wold (L) säger till DN: "Man måste balansera det där. Det är en tjänst som är populär hos många och de fyller en viktig funktion. Jag använder dem själv, inte sådär jätteofta, men det händer. Vi måste bara få det att fungera." Tumnagel
52.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Läckra Sable ute nu
Spel är konst, osv

Sable från brittiska Shedworks släpps idag och går att lira på PC, Xbox One och Xbox Series X/S samt är en del av Xbox Game Pass, vilket är trevligt för folk som prenumererar på tjänsten. Sable erbjuder en öppen värld vi får glida runt i och i stället för att fokusera på slagsmål eller omfattande story ligger i stället fokus på att lösa diverse pussel och utforska. Nedan har ni lite åsikter om spelet som kan vara värt att kika på. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

Världsstjärnor deltar i global klimatkonsert
Äger rum på lördag

Nu på lördag kommer Global citizen live att äga rum. Det är en global konsert som ska öka medvetenheten om klimathotet och vara för en jämlik vaccinering. Allt sänds live och det kommer att hållas konserter samtidigt i Lagos, Paris New York, Rio, Sydney och Bombay under ett dygn. Några av artisterna som kommer att uppträda är Jennifer Lopez, Billie Eilish, Coldplay, Ed Sheeran, Elton John, Black Eyed Peas, Duran Duran, Kylie Minogue med flera. Hur du följer spektaklet hittar du på länken nedan. Tumnagel
76kg
+
Bobby Green

Virvelvinden försvinner från Liseberg
Har funnits i 92 år

1923 öppnades portarna till nöjesparken Liseberg i Göteborg. 1929 presenterade man åkattraktionen Virvelvinden för alla de som inte som mig har anlag för åksjuka och gärna snurrar runt. Nu, 92 år senare, kommer attraktionen att tacka för sig och plockas bort. I helgen körs den för sista gången och när den är borta kommer två nya än så länge hemliga attraktioner att stå på dess plats. Vad det handlar om kommer att presenteras nu under hösten. Den som vill ta en sista tur med Virvelvinden får göra det gratis. Visa det här inlägget på Instagram Ett inlägg delat av Liseberg AB (@lisebergab) Tumnagel
66kg
+
Bobby Green

En dag i The Mountains liv
Hafþór Júlíus Björnsson är nu boxare

Islänningen Hafþór Júlíus Björnsson är strongman, starkast i världen, skådespelare och före detta professionell basketspelare. Sedan förra året blev det känt att han ska ta sig an en annan gren - boxning. Målet är att knocka strongman-rivalen Eddie Hall och här får vi se lite hur han tränar inför matchen som troligtvis kommer utspela sig tidigt nästa år. Tumnagel
76kg
+
Bobby Green

Svenska skor med sula av hampa
Icebug släpper nytt

Icebug är ett svenskt skoföretag som vill att skobranschen ska bli mer hållbar. Nu släpper man en ny skomodell som heter Larvik och den har en sula gjord av hampa. Hampan växer snabbt, binder koldioxid och behöver bara en tredjedel av den vattenmängd som krävs för att odla bomull. Marie Thomasson som är head of demand på Icebug säger följande: "Att hela tiden ifrågasätta standardmaterial för att se om de kan ersättas med nya, innovativa lösningar är vardag för oss. Vi använder sedan tidigare till exempel alger från övergödda sjöar i våra mellansulor, vilket är bra både för planeten och funktionen. Hampa är en slitstark fiber, vilket förstås är eftertraktat när man gör outdoorskor, men det jag personligen gillar mest är att det gör skorna så sköna för fötterna. Hampa andas riktigt bra och reglerar temperaturen så att det värmer när det är kallt och kyler när det är varmt." Ett par blir dina för 1799 kronor. Modellen finns även i 100 procent nubuckläder för 1999 kronor. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Lil Nas X kör Joline
Dolly Parton-klassiker i ny tappning

Lil Nas X besökte nyligen BBC Radio 1 Live Lounge för att där framföra Dolly Parton klassiska dänga Joline. Tumnagel
93kg
+
Frode Wikesjö

Vans och ryska Rassvet tar fram sko
Och lite kläder

För första gången har Vans och Rassvet (PACCBET) samarbetat och resultatet är en sko (Vans Skate Bold) i två stycken färgskalor och en premiumkollektion av plagg och accessoarer. Rassvet grundades 2016 av en grupp skateboardåkare och företaget leds av skaparen Gosha Rubchinskiy och proffs-åkaren Tolia Titaev. PACCBET betyder gryning eller soluppgång på ryska och varumärket vill vara "det ledande ljuset för den nya vågen av den ryska skate-scenen". Kollektionen släpps den 23 september. Tumnagel
79kg
+
Bobby Green

Gin inspirerad av Natthimlen
Har smak av jasmin och viol

Hendrickx27s presenterar nu den andra upplagan ur serien "Cabinet of Curiosities" och det är Lunar Gin. Den är inspirerad av natthimlen och har smak av jasmin och viol. Här finns även angelikarot, kummin och enbär. Ska dofta tallbarr och kaprifol. Flaskan rymmer 70 centiliter, ginen innehåller 43,4 procent alkohol och för en flaska får du betala 470 kronor. Artikelnumret är 41018. Tumnagel
96kg
+
Bobby Green

Triwa presenterar samarbete med Sea Shepherd
Även denna är tillverkad av havsplast

Klocktillverkaren Triwa presenterar nu ett samarbete med Sea Shepherd som är en ideell miljöorganisation som vill skydda och bevara marina ekosystem och djurarter. Klockan är tillverkad av återvunnen plast från haven och är framtagen för att påvisa hur våra hav faktiskt mår. Förra året släppte Triwa klockan Time for Oceans som även den är tillverkad av havsplast. Klockan lanseras den 21 september och kostar 1395 kronor. 15 procent av varje såld klocka skänks till Sea Shepherd. Tumnagel
109kg
+
Bobby Green

Ny färdig cocktail från Hernö Gin
Det här är Martinez!

Den andra produkten i serien Hernö Gin Cocktails är Martinez!. Här har man blandat Mancino Vermouth Rosso Amaranto, maraschinolikör och några stänk bitter. Det är twist på den klassiska cocktail som skapades som en variant på Manhattan i slutet på 1800-talet. Martinez! släpps i en upplaga om 1250 stycken flaskor den 27 september klockan 10.00. Flaskan är på 500 milliliter, alkoholhalten på 35 procent och på prislappen står det 482 kronor. Tumnagel
98kg
+
Bobby Green

Beavis and Butt-Head-kläder från Études
Snart på en Wille nära dig

Det franska klädmärket Études presenterar nu en ny kollektion kläder med MTV-ikonerna Beavis and Butt-Head på. Det finns t-shirts, jeansjackor, hoodies, skjortor och kepsar att välja mellan. Priserna sträcker sig från 90 euro till 650 euro och allt som erbjuds hittar ni på länken nedan. Tumnagel
65kg
+
Bobby Green

Matgeek har börjat sälja sås
Snart tillgängligt i hela landet

YouTube-profilen och mannen med en endast medelmåttig riskokare, Johan "Matgeek" Hedberg, ska har börjat sälja färdiga såser i flertalet matkedjor. Detta för att han länge jobbat med en digital produkt och saknat att jobba med en konkret vara. Därför började han, tillsammans med en ännu okänd samarbetspartner, tillverka burkar med sås. Under sommaren har man kunnat hitta dessa såser i utvalda ICA-butiker men tillgången har varit begränsad. Nu har man skalat upp produktionen och från nästa vecka ska dessa Matgeek-såser kunna hittas i alla Citygross-butiker i hela landet. I klippet ovan kan man se när Johan åker till fabriken i Motala för att provsmaka de nya såserna. Tumnagel
-170kg
+
Frode Wikesjö

Ett besök hos Russell's General Store
Har New Yorks bästa bacon- och äggmacka

Russellx27s General Store är en liten mysig mataffär och restaurang som ligger i den lilla staden Bovina. Här jobbar Maggie som gör goda pajer och Antonio som sägs veva ihop New Yorks bästa bacon- och äggmacka. Inget avancerat men det måste det ju heller inte alltid vara. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green