32 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Faceliftad Porsche 911 GTS får också turbo No more sugmotor for you!
Faceliftad Porsche 911 GTS får också turbo
Foto: Bobby Green

GTS har varit Porsches svar på puristernas begär - råa versioner med sugmotor, gott om kraft och exklusiva materialval. Detta gällde fram till november 2014 då man valde att ersätta den brummiga sug-V8:an i Cayenne GTS med en turbomatad V6:a istället. Lillebror Macan har samma recept och nu står det även klart att när faceliften på 911 GTS kommer så har boxersexan också försetts med konstgjord andning. Den nya motorn blir samma snurra på 3,0 liter och dubbla turbo som alla bas-911:or utrustas med. Effekten i den gamla versionen låg på 430 hästar, troligtvis får den nya en liten bump, förmodligen till omkring 450 hästar. När nya 911 GTS presenteras är oklart för tillfället.

Bil, Porsche, 911 GTS, turbo, boxer, turbomotor, stressfläkt, facelift
Porsche presenterar nya 911 GTS Kommer i fyra olika smaker GTS är för köparen som inte är så noga med turbo och andra hjälpmedel och som endast är ute efter rå och ren kraft. Nu har beteckningen hittat till nya 911 och du kan få din bil med eller utan fyrhjulsdrift och som cabriolet. Precis som tidigare GTS:er har effekten ökats en del, i denna med 30 hästar till totalt 430. Med PDK-låda ska man kunna ta sig till 100 km/h på fyra sekunder blankt och kör du coupén med manuell låda och bakhjulsdrift är det roliga slut först vid 306 km/h. I standardutrustningen hittar vi godis som bi-xenonljus med Porsche Dynamic Light System, sportavgassystem, aktiva dämpare och Sport Chrono-paketet. Karossen är oavsett drivning på hjulen samma som för Carrera 4, vilket innebär bredare höfter. Strålkastarna är svartsotade och fronten är hungrigare än övriga versioner. Det svarta temat fortsätter i luftintagen och även baktill där de fyra piporna är lackade i svart. I hjulhusen sitter dessutom svarta 20-tummare med en stor centrumbult. På insidan sitter man i läderklädda sportstolar som delvis är i Alcantara, precis som den övriga inredningen. Bilarna dyker upp i hallarna i januari nästa år och priserna ser ut som följande: Porsche Carrera GTS: 1 127 000 kronor Porsche Carrera GTS Cabriolet: 1 245 000 kronor Porsche Carrera 4 GTS: 1 193 000 kronor Porsche Carrera 4 GTS Cabriolet: 1 311 000 kronor Tumnagel
45.2°
0
Porsche slopar V8:an i nya Cayenne GTS Och ersätter med turbomatad V6:a Jag älskar sugmotorer. Ingen överladdning som hjälper till utan bara rå och ren styrka. Det var en av sakerna som gjorde att jag verkligen gillade Cayenne GTS när jag provkörde den. En fet suv med en lika fet motor. Nu presenterar Porsche nya Cayenne i GTS-utförande, men istället för att köra vidare på rå kraft hänger man i en mindre motor och turboladdar. Motorn är en V6:a på 3.6 liter försedd med dubbla turbo. Effekten ligger på 440 hästar och vridet på 600 Nm. 0-100 km/h går på 5.1 sekunder med Sport Chrono-paketet och toppfarten anges till 262 km/h. Det som utmärker GTS är bland annat att strålkastarna och baklamporna har svärtats. Överlag ger bilen ett mörkare och råare intryck och man ser direkt att det inte är en vanlig Cayenne det handlar om. Kjolpaketet är också det biffigare. Sportavgassystem är standard och bromsarna är hämtade från storebror Cayenne Turbo vilket innebär framskivor på 390 millimeter och bakskivor på 358 millimeter. På insidan sitter man i kramgoa stolar klädda i läder och Alcantara. Det sistnämnda materialet används på flera ställen inne i kupén. Nya Cayenne GTS börjar säljas i mars nästa år och priset börjar på 972 500 kronor. Tumnagel
35.5°
0
Rå och brutal styrka när den är som allra bäst Porsche Panamera i GTS-utförande känns helrätt Panamera har förutom Cayenne alltid för mig känts som det vettigaste alternativet i Porsche-familjen. Gott om plats för fyra, bra bagageutrymme och fruktansvärt bekväm att både köra och åka i. Panamera finns i flera olika utföranden, från diesel till galna Turbo S och ska man fortsätta på det vettiga spåret borde ju således dieseln vara alternativet man väljer. När jag för ett tag sedan provkörde just dieseln drog den vid blandad körning 0.66 liter per mil. Helt fantastiskt tyckte jag. Trots att jag tidigare kört både Turbo och 4S var det den här motorn som kändes som rätt val till Panameran. Det var tills GTS kom in i mitt liv och jag gjorde en helomvändning. Plötsligt så vaknade jag till liv och insåg att ordet "vettig" måste vara det tröttaste ordet som finns på denna planet. Tumnagel
47.9°
0
Tightare, skarpare och mer fokuserad Vi har kört Porsche Cayman GTS I början på året blev så även minstingen i Porsche-familjen begåvad med Gran Turismo Sport-behandling. Beteckningen har sedan tidigare funnits till de övriga modellerna i utbudet så draget var inte helt oväntat och givetvis välkommet. Porsche lovar en lite hårdare, vassare, ruffare och mer fokuserad Cayman och det är precis det man får också. Men det kostar såklart. Är den då värd den högre prislappen jämfört med en Boxster eller Cayman S? Kanske inte, men köper du en GTS får du också det där lilla extra som få andra har, och för många är det precis det man eftersöker. Plus att du slipper klottra ner hela tillvalslistan - eftersom den här har allt du behöver. Tumnagel
155kg
0
38.3° 0 Bobby Green Bobby Green
tors. 14 apr 2016, 12:45
Faceliftad Porsche 911 GTS får också turbo No more sugmotor for you!
38.3°
0