3 i dag 44 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Ferrari slutar tillverka GTC4Lusso och GTC4Lusso T Lägger krutet på suven Purosangue istället
Ferrari slutar tillverka GTC4Lusso och GTC4Lusso T

En Ferrari med hyfsat baksäte och plats där bakom att stuva bagage? Det låter ju fantastiskt och det var precis det som Ferrari presenterade 2011 när de lanserade modellen FF. Den ultimata året-runt-Ferrarin om ni frågar mig och en sådan skulle jag väldigt gärna ha på min uppfart. I början av 2016 dök ersättaren GTC4Lusso upp och en stund senare presenterades GTC4Lusso T som hade fyra cylindrar färre och endast drivning på bakhjulen.

Nu får vi reda på att produktionen av dessa två modeller läggs ned och att man istället kommer fokusera på den kommande suven Purosangue. Prototyper av denna modell i GTC4Lusso-förklädnad ska för tillfället vara ute och snurra på vägarna, så ser ni en sådan är det alltså inte en ny GTC4Lusso som är på gång utan suven.

carscoops.com Bil, Ferrari, Ferrari GTC4Lusso, tillverkning, stoppa, SUV, Purosangue Ferrari presenterar GTC4Lusso Uppföljaren till FF är här Vi trodde att det var den 15 februari vi först skulle få se uppföljaren till Ferraris modell FF men istället blev det i dag, vilket man såklart inte kan klaga på. Namnet FF slopar man dock, det här är GTC4Lusso. Fortfarande gäller plats för fyra plus bagage, fyrhjulsdrift och en mustig V12:a i nosen. Är det här världens mest optimala bil? V12:an på 6,2 liter är samma som sitter i FF men istället för 660 hästar har den nu 690. Vridet har ökat från 683 till 697 Nm. En sjustegad dubbelkopplingslåda driver bakhjulen och när även framhjulen behöver kraft är det det nyutvecklade fyrhjulsdriftssystemet 4RM-S som tar hand om detta. Förutom elektronisk differentialbroms och elektroniska stötdämpare bjuder även systemet för första gången på bakhjulsstyrning. Enligt Ferrari ska detta göra bilen ännu enklare att framföra på snötäckta och isiga vägar. På med skidbox på taket och dra till fjälls med andra ord! Sprinten 0-100 km/h ska gå på 3,4 sekunder (0,3 sekunder snabbare än FF), toppfarten är dock samma som tidigare - 335 km/h. Torrvikten anges till 1 790 kilo. På insidan hittar vi ett nytt infotainmentsystem som utvecklats av Delphi men som fortfarande ändå ska vara kompatibelt med Apple CarPlay. Skärmen man styr allting på är nu något större med sina 10,25 tum. Ratten har minskat lite i storlek och fått mer ergonomiska knappar. Var man ska lägga nyckeln när man är ute och kör har Ferrari också tänkt på - och gjort ett eget litet fack till den i mittarmstödet. Nytt är också att den extra lilla displayen för passageraren som visar fart och motorinformation nu även visar G-krafter. Debuten sker på bilmässan i Genève som drar igång den 1 mars. Vad bilen kommer att kosta och när de första leveranserna äger rum är oklart för tillfället. Vad som dock är väldigt klart är att undertecknad vill ha en, helst nu. Tumnagel
67.1°
0
En Ferrari GTC4Lusso utan V12 och fyrhjulsdrift Ferrari GTC4Lusso T har istället V8 och bakhjulsdrift En Ferrari GTC4Lusso har normalt en V12:a under huven och det är ju väldigt trevligt. Nu lägger Ferrari till ett T på slutet och det betyder turbo. Det betyder också mindre motor med fyra cylindrar mindre och bara drivning på bakhjulen. Den nya variantens motor är på 3,9 liter, V12:an är på 6,3 liter, och den får ut 602 hästkrafter, vilket är 78 mindre än den tidigare versionen. Men den är också lättare eftersom den bara driver på bakhjulen. Ferrari säger att motorn är inställd för att vara härlig att köra runt som en vanlig människa med. Perfekt att lämna på dagis med alltså! Den vanliga versionen kommer att fortsätta att säljas, så är du sugen på V12 finns fortfarande chansen. Tumnagel
40.2°
0
Ferraris SUV Purosangue lanseras 2022 Jippi? Nu får vi reda på att Ferraris kommande SUV som väntas få namnet Purosangue kommer att lanseras 2022. Den kommer som väntat att bygga på plattformen anpassad för motorn fram och troligtvis kommer suven att erbjudas med den kommande V6:an men även med V12. Drivningen kommer att ske på alla fyra och det är inte omöjligt att det hittar in elmotorer som ser till att göra bilen till en hybrid. Knapphändigt med information fortfarande men nu vet vi i alla fall när den nya modellen kommer att dyka upp. Tumnagel
31.3°
0
33.6° 0 Bobby Green Bobby Green
tis. 1 sep 2020, 16:20
Ferrari slutar tillverka GTC4Lusso och GTC4Lusso T Lägger krutet på suven Purosangue istället
33.6°
0