m

Nu är Skodas eldrivna konceptbil Vision E officiell
Något av detta kanske kommer i produktion

Nu är Skodas eldrivna konceptbil Vision E officiell
Bil / Skoda

Efter en del teasers är nu Skodas eldrivna konceptbil Vision E officiell och presenterad i Shanghai. Det är en fyrdörrars SUV-coupé som ska vara fullproppad med teknik, bland annat sån som gör att den kan köra själv.

Bilen mäter 4,68 meter på längden, 1,92 på bredden, 1,59 på höjden och har en hjulbas på 2,85 meter. Den är alltså något kortare och lägre än modellen Kodiaq, men bredare. Insidan bjuder på en minimalistisk design där tre skärmar breder ut sig på instrumentpanelen. Fyra stycken personer får plats och det finns prylar som gestkontroll, Eye Tracking och pulsmätare att leka med. Den ska även ha självkörning i Level 3 vilket innebär att den kan gasa, styra och bromsa helt själv.

Vision E bygger på Volkswagens MEB-plattform och den har två stycken elmotorer som tillsammans ger 306 hästar. Det räcker för att ge bilen en toppfart på 180 km/h. Kraften till motorerna kommer från ett litiumjon-batteri som sitter i golvet och detta räcker för en räckvidd på upp till 50 mil. Som i så många andra fall ska det gå att snabbladda upp batteriet till 80 procent på 30 minuter.

2020 planerar Skoda att presentera sin första eldrivna produktionsbil, om något får följa med från detta koncept återstår att se.

Visa
Pressmeddelande
ŠKODA VISION E: För en eldriven framtid

Första eldrivna konceptbilen någonsin från ŠKODA
Två elmotorer med 225 kW effekt (306 hk)
Räckvidd upp till 500 kilometer med kraftfulla litium jon-batterier och avancerad kraftregenerering.
Tredje steget i självkörande teknik
ŠKODAs senaste designspråk med kristalldesign
Elektriska drivlinor en central part i ŠKODA’s globala tillväxtstrategi
Redan 2025 beräknas var fjärde ny ŠKODA vara elektrifierad genom antingen laddhybrid eller ren eldrift
ŠKODA lägger grunden för framtidens elektriska mobilitet med konceptbilen VISION E. Utrustad med dubbla elmotorer, ett kraftfullt litium jon-batteri och nya smarta Simply Clever-lösningar tar ŠKODA med mer än 120 års historik klivet in i den elektrifierade världen redan om två år.
2020 lanseras första elbilen, 2025 kommer det finns fem helt eldrivna ŠKODA-modeller i modellprogrammet och samma år ska var fjärde såld bil vara elektrifierad som laddhybrid eller ren eldrift.

- Med konceptbilen VISION E presenterar vi ŠKODAs framtida designspråk och teknik. ŠKODA VISION E är företagets första helt eldrivna fordon som också uppfyller den tredje nivån för självkörande fordon, säger Bernhard Maier, CEO på ŠKODA.
- Med VISION E har vi tagit med typiska ŠKODA-detaljer till en helt ny eldriven modell. Vi kombinerar det nya designspråket med ett generöst kupéutrymme, innovativ teknik, de senaste förarassistans- och säkerhetssystemen och flera ”Simply Clever”-lösningar. Och allt det erbjuder vi tillsammans med en imponerande räckvidd.

Avancerad teknik i smart förpackning
ŠKODA VISION E är en förhandstitt av den serieproducerade elbilen som lanseras redan 2020. Konceptbilen baseras på Volkswagen-gruppens MEB-plattform och leverera genom sina två elmotorer maximalt 225 kW (306 hk). Det ger inte bara en imponerande acceleration och en toppfart om 180 km/h – tack vare effektiva och kraftfulla litium jon-batterier och intelligent energiåtervinning har VISION E upp till 500 kilometers räckvidd. Dessutom har nya VISION E teknik som uppfyller kraven för tredje nivån för självkörande bilar.
Ett avancerat styrsystem hanterar kraftfördelningen från elmotorerna som är monterade vid fram- respektive bakaxel, vilket därmed ger avancerad fyrhjulsdrift med blixtsnabb respons för maximal säkerhet, stabilitet och körgläldje.

Det vätskekylda batteriet är monterat i golvet mellan fram- och bakaxel för att både säkerställa maximal krocksäkerhet och optimal viktfördelning med låg tyngpunkt.
Batteriet kan laddas både trådlöst och med sladd. Den trådlösa laddningen görs genom induktion och innebär att bilen parkeras ovanför en laddplatta som enkelt och trådlöst laddar batteriet med maximalt 11 kW-laddkapacitet. Med konventionell laddkabel laddas batteriet betydligt snabbare, på bara 30 minuter fylls det till 80 procent.

VISION E – nästa steg i företagets designspråk
ŠKODA VISION E mäter 4,69 meter på längden, 1,92 meter på bredden och är 1,59 meter hög. Tack vare lång hjulbas – 2,85 meter – är överhängen fram och bak korta och kupén har gott om plats för såväl åkande och bagage – som alltid i en ŠKODA. Den framtidsorienterade bilen kombinerar en högre sittposition som i en SUV med en kombis praktiska lastutrymme tillsammans med en snygg sluttande taklinje som på en coupé.
- De senaste åren har ŠKODA skapat enastående konceptbilar som utvecklat företagets designspråk och som format framtida modeller. Nya ŠKODA VISION E visar nu nästa steg i utvecklingen och hur bilarna kommer att se ut i framtiden, säger Karl Neuhold, chef för exteriördesign.
Första konceptbilen med det nya designspråket var VISION D redan 2011, följt av VISION C 2016 och suv-konceptet VISION S som visades 2016.

ŠKODAs designspråk innebär harmoniska proportioner, detaljrika ytor, raka linjer och skarpa hörn för att skapa en karaktär av kraftfulla konturer mellan dynamik och känslor. Lampor har 3D- och med kristall-design som förstärker den tidlösa elegans med modern funktionalitet som är typisk för ŠKODA-bilar.

Fronten på VISION E domineras av den skarpt skurna huven och de breda LED-lamporna som löper över hela bilens bredd in i tunna triangulär strålkastare i båda ändar. Strålkastarna har Matrix LED-teknik som garanterar maximalt ljus för högsta säkerhet. Då VISION E är eldriven behövs inte heller någon konventionell grill för kylning.

Den sluttande taklinjen ger en coupé-likande känsla, men tack vare bra takhöjd är kupéutrymmena goda. Sidospeglarna är ersatta av kameror och de bakre sidodörrarna är både eldrivna och upphängda i bakkant. Det gör att det inte heller behövs någon B-stolpe och med båda sidodörrarna öppna är in- och ursteget extremt enkelt. Ännu enklare blir det då stolarna är elektriskt roterbara i 20 grader, som automatiskt vrider sig när dörren öppnas eller stängs.

Genom de stora glaspartierna är interiören både ljus och transperent. De raka och horisontella linjerna dominerar även interiören som har fyra individuella kroppsformare säten som förstärker den moderna känslan av bilen. Då det sitter elmotorer både fram och bak behövs inte heller någon konventionell kardantunnel, vilket ger ytterligare rymd i kupén.

Förutom den vanliga instrumenteringen, som i VISION E är helt digital, finns också skärmar för underhållning och hantering av bilens funktioner. På mittkonsolen finns bilens alla huvudfunktioner, men alla passagerare har också varsin pekskärm för att styra sin individuella underhållning. I dörrarna finns också ŠKODA phonebox som trådlöst laddar och speglar innehållet i telefonen direkt på den egna skärmen. Då VISION E dessutom är självkörande åker ratten automatiskt upp och frigör utrymme, samtidigt som föraren kan luta sig tillbaka.

Självkörande teknik
Nya VISION E är inte bara ŠKODAs startskott för en elektrisk framtid – det är också en demonstration av tekniken som kommer bli verklighet inom snart framtid: den självkörande.
- Konceptbilen ŠKODA VISION E uppfyller kraven för nivå tre för självkörande fordon, vilket innebär att den kan köra självständigt i trafikköer och på motorvägar genom autopiloten, den kan hålla sig i sin fil och göra undanmanövrar, köra om andra fordon, leta efter parkeringsplatser och köra både in och ut ur parkeringsplatser av sig själv, säger Christian Strube, chef för teknisk utveckling.

VISION E är också utrustad med ett flertal förarassistans- och säkerhetssystem som höjer såväl säkerhet som komfort och som redan finns tillgängliga i många ŠKODA-modeller i dag. I sin senaste generation i VISION E kan de däremot som Traffic Jam Assist automatiskt gasar och bromsar i kösituationer, autopilot kan på motorvägar både styra, bromsa och gasa automatiskt, parkerings-autopiloten som automatiskt letar upp lediga parkeringsplatser och leder in bilen dit samt den smarta parkeringsfunktionen som kommer ihåg och hittar förarens föredragna parkeringsplatser. Ett viktigt system inte minst för den induktiva och trådlösa laddningen, som kräver att bilen parkeras på en plats med laddplatta. Systemet lär sig snabbt var och hur föraren vill parkera, vilket gör att det bara krävs två manuella parkeringar för att bilen själv ska förstå hur den ska göra den tredje.

Assistanssystem i VISION E:
- Traffic Jam Assist som automatiskt tar över körningen i kösituationer
- Autopilot som tar över körningen på motorvägar
- Parkerings-autopilot som automatiskt letar efter och guidar bilen till lediga parkeringsplatser
- Parkeringsfunktionen med inlärningsförmåga som kommer ihåg och hittar förarens föredragna parkeringsplatser

Nytt i VISION E är också eye tracking som hela tiden övervakar förarens ögonrörelser. Det kamerabaserade systemet gör det möjligt att alltid visa informationen som krävs vid rätt tillfälle på rätt plats. Eyetracking kan också användas för att övervaka hur pigg föraren är och om tröttheten faller på kan trötthetsvarnaren aktiveras och rekommendera en paus.
I VISION E introduceras också hjärtsensor som mäter förarens puls och varnar om den faller till en farligt låg nivå. Då kan bilen dessutom automatiskt stanna vid vägkanten och larma efter hjälp via Emergency Call-funktionen som redan i dag är standard på nya ŠKODA-bilar.

En elektisk framtid, enligt ŠKODA
ŠKODA kommer att göra elektrisk mobilitet tillgänglig för alla, under veckans alla dagar. Därför utvecklas bilar från och med nu som både laddhybrider och som rena elbilar, självklart med egenskaper välkända för ŠKODA med användarvänliga bilar, prisvärda produkter och smarta funktioner.
- En lång räckvidd, enkel och smidig laddning och enastående kostnadseffektivetet gör den elektriska framtiden ”Simply Clever” – i självklart ŠKODA-manér, säger Bernhard Maier, CEO för ŠKODA.
Elektrisk mobilitet spelar en avgörande roll i företags globala tillväxtstrategi. Förutom de kommande laddhybriderna kommer ŠKODA också erbjuda fem helt eldrivna modeller redan år 2025. Från och med det året kommer också var fjärde ny ŠKODA världen över vara elektrifierad. De helt eldrivna modellerna kommer att finnas i flera olika storlekar och segment tillgängliga för flera olika kundgrupper.

ŠKODA är experter på att utveckla bilar för vardagen, bilar som är praktiskt användbara men också attraktiva, effektiva och smarta. Det är självklart egenskaper som spelar en stor roll i de innovativa koncepten som formar framtiden. Elektromobilitet enligt ŠKODA ger emissionsfri körning med högsta nivån av pålitlighet, användbarhet och prisvärdhet.

Laddhybrider från 2019, fem eldrivna bilar 2025
Flexibilitet är också en grundpelare för utvecklingen i kort och medellång sikt hos ŠKODA, och redan 2019 kommer företagets första laddhybrid att lanseras – då som nya ŠKODA SUPERB.
Det blir också företagets insteg i serieproduktionen av elektrifierade bilar, som senare kommer att växa ordentligt och laddhybrid-tekniken kommer att finnas tillgänglig i betydligt fler segment.
Samtidigt utvecklar ŠKODA själva sina helt eldrivna modeller. Redan 2020 lanseras den första helt eldrivna bilen och med Volkswagen-koncernens flexibla elbilsplattform MEB som bas skapas utrymmeseffektiva och prisvärda tvättäkta ŠKODA-modeller.

Självkörningens fem nivåer:
- Nivå 1: Assisterad körning såsom adaptiv farthållare som både håller hastighet och avstånd till framförvarande bil samt autobroms. Kravet är dock att föraren alltid ska hålla händerna på ratten.
- Nivå 2: halv-autonom körning där bilen automatiskt kan hålla sig inom sin fil, ta över såväl gas, broms som styrning i kösituationer. Dock inte vid svåra väderförhållanden.
- Nivå 3: här kan bilen ta över styrning helt och hållet på motorvägarna och samtidigt göra undanmanövrar och omkörningar, bromsa och gasa. I farliga situationer är dock föraren tvungen att ta över ratten inom en definierad tidsram. Från denna nivån kommunicerar också bilarna med varandra.
- Nivå 4: helt autonom körning som förväntas finnas tillgänglig inom ett par år. Här kan bilen under de flesta omständigheter köra sig själv och hantera svåra situationer på såväl landsvägar som i stadstrafik. Här ingår också uppkopplad infrastruktur med trafiksignaler som skapar gröna vågar och bilar som talar med varandra.
Nivå 5: helt självkörande från punkt A till punkt B.

Framtidens vision: eldrift, självkörande teknik och digitalisering
Bilvärlden befinner sig i en av de största omställningarna någonsin. Fortfarande växer de traditionella fordonen, men stegvis öppnas nya marknader för eldrivna och uppkopplade fordon där connectivity, alternativa drivlinor, ren eldrift, bildelning och självkörande bilar kommer spela en avgörande roll. Inom alla dessa områden har ŠKODA accepterat utmaningen för att fortsätta göra individuell mobilitet tillgänglig för alla. Därför utvecklar ŠKODA bilar med laddhybrid-teknik och ren eldrift som kombinerar emmisionsfri körning med ŠKODA-typiska egenskaper. Med lång räckvidd, användarvänlig laddteknik och optimal ekonomieffektivitet blir den eldrivna framtiden mer ”Simply Clever” än någonsin. Dessutom kombineras alternativa drivlinor med en distinkt och känslofylld design tillsammans med generösa utrymmen, praktisk användarvänlighet och bra pris.

Redan från årsmodell 2018 är alla nya ŠKODA-bilar standardutrustade med ŠKODA Connect som kopplar upp bilen och ger tillgång till smarta tjänster som både underlättar billivet och gör det roligare. Navigationssystemen håller koll på trafiksituationen, passagerarna har blixtsnabb tillgång till underhållning genom LTE-nätet och bilen kan till och med larma efter hjälp automatiskt i händelse av en olycka.

Genom att introducera alternativa drivlinor kan den individuella mobiliteten fortsätta samtidigt som man avsevärt minskar bränsleförbrukningen och utsläppen från fordonstrafiken. Därför är också elektrifiering av fordonsflottan viktig och såväl laddhybrider och helt eldrivna bilar en stor del av utvecklingen i digitalisering, självkörande teknik och innovativa mobila tjänster.

Fram till i dag har helt eldrivna bilar begränsat vardagen och mångas upplevelser av eldrift har kantats av räckviddsångest. Med stora tekniska framsteg i batteri-tekniken går det att höja effektiveteten och kapaciteten i högvoltsbatterier, vilket gör ŠKODAs framtida elbilar möjliga. Att fortsätta sänka laddningstiderna gör också bilen mer användbar i såväl vardagen som på långresor.

Däremot är det en utmaning för samhället att hänga med i samma tempo som bilvärlden i utveckling av infrastrukturen. ŠKODA utvecklar sina eldrivna bilar för att både kunna laddas genom vanligt vägguttag hemmavid och vid publika laddstationer.

Tillsammans med BMW Group, Daimler AG och Ford Motor Company har Volkswagen Group gemensamt lagt grunden för ett Europa-nät av 400 ultrasnabba laddstationer. Genom högeffektiv likström med upp till 350 kW effekt ska laddstationerna ladda ännu snabbare än dagens stationer.
Redan i år ska 400 laddstationer byggas runt om i Europa och till 2020 ska antalet snabbladdningsstationer vara tusentals.

Att branscher, fordonsföretag och myndigheter nu samarbetar är också mycket viktigt för att vi ska nå en gemensam framtid med laddbara och emissionsfria fordon, bland annat genom att nå standard för laddkontakter och hitta ett betalsystem för laddstationer.

Utveckligen av ŠKODAS framtida elbilar görs samtidigt som den självkörande tekniken utvecklas. I framtiden kan föraren flytta över ansvaret för resan till deras bil och med absolut precision kommer bilen att kunna gasa, bromsa och styra själv – såväl som att skapa en detaljerad bild av omgivningen tack vare ett stort antal kameror och sensorer. Alla elbilar utvecklade av ŠKODA baserade på MED-plattformen kommer ha den tekniska basen med alla dessa tekniker integrerade och som kommer kunna användas både på medellång och lång sikt. 2030 beräknas cirka 15 procent av alla nya bilar som säljs globalt vara helt självkörande, men det kräver att lagstiftning och infrastruktur utvecklas i samma takt som bilarna.

Samtidigt sker utvecklingen inom digitaliseringen mycket snabbt. Genom ŠKODA Connect kan bilköpare redan i dag boka service för bilen, se position och aktuell status – och redan när SUPERB lanseras som laddhybrid 2019 utökas antalet tjänster.

Fakta ŠKODA VISION E
Utvecklad av ŠKODA men baserad på koncernens MEB-plattform framtagen för eldrivna fordon
› Två elmotorer med total effekt om 225 kW
› Fyrhjulsdrift
› Räckvidd upp till 500 km
› Toppfart om 180 km/h
› Induktiv (trådlös) laddning med maximal laddkapacitet om 11 kW
› Snabbladdning: 80 procent av batteriets kapacitet på 30 minuter

Nya förarassistanssystem:
› Traffic Jam Assist
› Autopilot för motorvägskörning
› Parkerings-autopilot
› Parkeringsassistent med inlärningsfunktion

Skärmar och manövrering:
› Digital HMI
› Geststyrning
› Röststyrning
› Eyetracking
› Trötthetsvarnare
› Pulsmätare

Dimensioner:
› 4 688 millimeter lång
› 1 924 millimeter bred
› 1 591 millimeter hög
› 2 871 millimeters hjulbas
42.5°
0

Nu är Skodas eldrivna konceptbil Vision E officiell

Något av detta kanske kommer i produktion

Jay visar upp en Shelby 427 Cobra Competition
1 av 23 stycken tillverkade

Hur ofta ser man en äkta Shelby Cobra? Hur ofta ser man en Competition-version? Extremt sällan, för det finns nämligen bara 23 stycken av den sistnämnda. Här hälsar ett exemplar på hos Jay Leno som går igenom bilen och givetvis tar den på en provtur. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Trailer för Songbird
Michael Bay-producerad coronathriller

En ordentlig trailer har släppts för coronathrillern Songbird. I filmen får vi resa till Los Angeles 2022 där Covid-23 har muterat och världen har varit nedstängd i fyra år och smittade amerikaner tas från sina hem och blir satta i karantänzoner. När kuriren Nikos flickvän antas vara smittad bestämmer sig Niko för att försöka rädda henne. Songbird regisseras av Adam Mason och medverkar gör bland annat K.J. Apa, Alexandra Daddario, Demi Moore, Bradley Whitford och Peter Stormare. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

Google testar att jämföra appar i Google Play Store
Finns det en app som kanske är bättre för ändamålet?

Android Police rapporterar att Google har börjat testa att jämföra appar som utför samma eller liknande grejer i sin app-butik Google Play. I testet så listas appar som liknar den app man eventuellt tänker installera och jämför denna mot olika egenskaper hos konkurrerande appar. I en animation som ni kan kolla in borta hos Android Police så visas till exempel hur appen VLC står sig mot andra appar som utför liknande saker. Det här testet har börjat rulla ut för vissa användare och hittas bara för en del appar skriver Android Police. Huruvida det här är något som Google kommer att släppa till alla Google Play-användare framöver finns det än så länga inga uppgifter om. Tumnagel
36.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Honeywell presenterar kvantdatorn Model H1
Uppger att det ska vara världens kraftfullaste kvantdator

Tidigare i år uppgav det amerikanska företaget Honeywell att man skulle utveckla världens kraftfullaste kvantdator och idag presenterade företaget en kvantdator som fått namnet "Model H1". Honeywells Model H1 har "bara" 10 så kallade qubitar men ska enligt företaget vara den kvantdator som för tillfället kan leverera högst "kvantvolym". Kvantvolym (Quantum Volume) är ett mått som utvecklats av IBM och som ska beskriva en kvantdators prestanda i kapacitet och felprocent. Detta då IBM, och andra, anser att antalet qubits inte riktigt går att översätta till prestanda i kvantdator-världen. Honeywell uppger att Model H1 har ett kvantvolym-värde på 128, betydligt mycket högre än IBM:s kvantdator Raleigh, vilken presenterades i januari i år, som har ett kvantvolym-värde på 32. Honeywell har tidigare uppnått ett kvantvolym-värde på 64 med en kvantdator som hade 6 qubits medan IBM i augusti meddelade att man uppnått ett kvantvolym-värde på 64 i ett system med 27 qubitar. Det ska dock observeras att Google och flera andra utvecklare av kvantdatorer inte använder sig av kvantvolym-värdet alls. Det är med andra ord i dagsläget väldigt svårt att avgöra vilken eller vilka kvantdatorer på marknaden som faktiskt ska anses vara de mest kraftfulla. Då kvantdatorer inte heller används i någon vidare större praktisk utsträckning än så länge så kanske det egentligen inte heller är särskilt intressant i dagsläget. Här nedan hittas en roadmap från Honeywell hur de ser sina H-system för kvantdatorer ska utvecklas från nu fram till och med 2030. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

WOW: Shadowlands släpps 24 november
Väntan är snart över!

Tidigare i år blev det känt att nästa World of Warcraft-expansion inte kommer släppas i oktober som planerat, utan någon gång senare i år. Nu har Blizzard spikat nytt släppdatum och release kommer ske 24 november och spelare kommer kunna lira från midnatt. En ny storytrailer för Shadowlands kan ni kika på ovan. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

Donkervoort D8 GTO-JD70 preppad för bankörning
Den här har tillägget R

I somras skrev vi om Donkervoorts nya modell med tungvrickarnamnet D8 GTO-JD70. Nu släpps banversionen och den heter istället D8 GTO-JD70 R. Precis som gatversionen har den här en turbomatad Audi-femma på 2,5 liter som ger 420 hästar och 520 newtonmeter under skalet. Men istället för den fempetade sekventiella lådan sitter det i R en sexpetad låda som i sin tur driver bakhjulen. Vidare har man förändrat både chassi och fjädring så att bilen ska fungera så optimalt som möjligt på bana. Även bussningarna är styvare. Sen sitter det en annan FIA-godkänd bensintank, sexpunktsbälte, störtbur och ett uppgraderat brandsläckningssystem. På prislappen står det 198.000 euro vilket är en slant över gatversionen som kostar från 163.636 euro. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Spotify har nu 320 miljoner användare
Varav 144 miljoner betalar för tjänsten

Spotify släppte idag sin kvartalsrapport för årets tredje kvartal. Där framgår det att Spotify nu har 320 miljoner användare totalt varav 144 miljoner användare kör deras betalda premiumversion av tjänsten. Det kan jämföras med konkurrenten Apple Music som uppgav att de hade 60 miljoner betalande användare förra året. Sedan dess har Apple inte släppt några uppgifter om hur många betalande användare Apple Music har. Apple Music har heller ingen motsvarighet till reklamfinansierat alternativ som Spotify erbjuder vilket gör att det inte går att jämföra Spotifys totala användarantal med Apple Musics. Spotify går dock fortsatt med förlust och det här kvartalet slutade denna på 40 miljoner euro, motsvarande 416 miljoner kronor. Spotify förväntas fortsätta gå med förlust även nästa kvartal och företaget förutspår att denna då kommer att landa på mellan 32 och 112 miljoner euro. Tumnagel
36.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Adam Savage leker med Baby Yoda
Lite eftermiddagsnörderi

Sideshow Collectibles visade tidigare i år upp en 1:1-version av Baby Yoda från The Mandalorian som man kan köpa för ynka 375 dollar. Adam Savage från Tested har fått ett exemplar av den detaljerade samlarfiguren och snackar om den i en ny video. Vill du ha en egen Baby Yoda, eller The Child som ingen säger, så har ni länk till figuren här nere till vänster. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

Ingen behöver en SUV
Det räcker med en gammal Volvo XC70

Många tror att de behöver en SUV för att ta sig fram på vägarna, men 99,99 procent av dessa kör troligtvis mest på asfalterade vägar och kanske någon enstaka gång på grusväg. Men det är bekvämt att sitta lite högre och fyrhjulsdrift "ska man ju ha för det sa min granne Bert-Evert". Men räcker det egentligen inte bara med en 13 år gammal Volvo XC70? Själv går jag och drömmer om ett välvårdat exemplar av första generationen Volvo V70 XC innan den bytte namn till XC70. Givetvis ska den ha tvåtonslack, helst den som är brun upptill och grå nedtill. Ja jag vet att Viskokopplingen är skit, men jag vill ha en ändå. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0

Urläcker gameplay från Demon's Souls
Ser riktigt bra ut!

Demonx27s Souls till PS5 kommer kunna spelas om bara några veckor, men nu har det släppts en gameplayvideo som ger oss en tidig titt på hur det kommer vara att spela spelet. Demonx27s Souls släpps 19 november och är releasetitel till Playstation 5. Bonusvideo från Game Informer med utvecklarintervju. Tumnagel
39.6°
+
André Stray
0

Sony släpper ny Playstation-app inför PS5-releasen
Samlar äntligen allt på ett ställe

Sonys sidoappar för Playstation-användare har varit aningen knepig och uppdelad. Har du velat chatta eller köra remote play har du varit tvungen att ladda ner separata appar för att få igång det hela. Och andra funktioner tog dig endast till mobilversionen av Playstation-hemsidan. Nu med Playstation 5-releasen kommer det bli ändring på detta och Sony har nu släppt en uppdatering till sin app som gör om upplevelsen rejält. Eller rättare sagt gör den faktiskt användbar. Bland nyheterna hittar vi bland annat en helt ny look med en hemskärm som ger dig snabb överblick över vad dina vänner spelar, nyheter och annat om dina senast spelade spel samt Trophy-lista. Meddelande-funktionen har flyttat in i appen och är tillgänglig via bottenmenyn och det går numera att skapa party chattar med upp till 16 deltagare via telefonen. Den trevligaste nyheten är ändå att Playstation-butiken äntligen flyttat in i appen och låter dig shoppa spel direkt via mobilen. Sist men inte minst har vi remote play som låter dig spela PS-spel över nätet på telefonen när du inte är i närheten av din spelkonsol. Vill ni läsa mer om Playstation-appen så kan ni läsa mer på Playstation-bloggen. Länk dit har ni här nere till vänster. Den senaste versionen av appen kommer börja rulla ut till iOS och Android senare idag. Tumnagel
40.2°
+
André Stray
0

Mitsuoka ger ny Toyota RAV4 retro-utseende
Ser ut som en klassisk amerikansk SUV

Även om SUV:ar är hetare än någonsin just nu är det knappast något nytt. På 80- och 90-talet florerade mängder av denna biltyp i USA och Jeep Cherokee XJ från 1984 anses vara den första suven så som vi känner dem idag. En fyrkantig låda med bra markfrigång och fyrhjulsdrift. Så ser det ju kanske inte riktigt ut idag när det finns hur många som helst att välja mellan och den ena har mer sluttande taklinje än den andra och många driver endast på framhjulen. Gillar man hur det var förr fast ändå vill köra omkring i en ny bil kan det japanska företaget Mitsuoka hjälpa dig. De har flera retrostylade byggen att erbjuda och den senaste är Buddy. Här har man tagit en ny Toyota RAV4 och försökt att få den att efterlikna en sån där kantig amerikansk SUV från 80/90-talet. Bilen har fått en betydligt plattare och kantigare front med fyra stycken rektangulära strålkastare och en stor kromad grill. Här sitter även som sig bör en stor kromad stötfångare. Baken är också omgjord men där har i alla fall jag ingen aning av vad som hände - för här ska det ju givetvis också vara kantigt och inte som vi ser här. Bakljusen ska vara stående men ha en mycket kantigare design och sen ska det helst vara en tvådelad baklucka också. Men jag antar att man inte kan få allt här i livet. Vad Mitsuoka tar för att göra så här med RAV4:an framgår tyvärr inte. Tumnagel
44.7°
+
Bobby Green
0

PAL-V:s flygande bil Liberty nu godkänd för gatan i Europa
Kanske även för luften snart

PAL-V tillverkar som vi tidigare har skrivit om "flygande bilar" och nu har deras modell Liberty blivit godkänd att framföra på gatan i Europa. Den måste då vara försedd med registreringsskyltar och ger man bara fanken i att fälla ut vingarna vid rödljusen ska det nog inte vara några problem i trafiken. Förutom att alla kommer stirra på dig och undra vad det är du kör omkring med. Nu ska skapelsen bara bli godkänd att flyga med också, något man hoppas ska ske under 2022. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Polestar återkallar alla Polestar 2 - igen
Kan fortfarande stanna mitt i körningen

I början av oktober meddelade Polestar alla ägare av Polestar 2 att de var tvungna att återkalla deras bilar eftersom de kunde stanna mitt i körningen. Det handlade om ett mjukvarufel och efter ett besök hos verkstaden skulle felet vara åtgärdat. Men nu återkallas alla bilar igen av samma anledning så det verkar inte som att problemet löstes första vändan. Totalt handlar det om nästan 4600 stycken exemplar och 1100 av dessa finns här i Sverige. Tumnagel
20.0°
+
Bobby Green
0

Ny Windows-uppdatering tar bort Adobe Flash permanent
Om man vill testa sina system innan Flash dör helt och hållet

Microsoft har släppt en ny uppdatering till Windows 10 som kommer att ta bort Adobe Flash från datorn. Uppdateringen finns även tillgänglig till Window Server och Windows 8.1. Det handlar dock inte om en Windows 10-uppdatering som rullar ut via den vanliga uppdateringskanalen Windows Server Update Service (WSUS) utan den måste laddas ner och installeras manuellt. Tanken bakom den här uppdateringen är att användare ska kunna testa funktioner i deras system och se hur dessa fungerar när Microsoft tar bort Adobe Flash Players möjlighet att rulla på Windows nästa år. Microsoft skriver: "We are releasing this removal update in advance of end of support to help customers test and validate their environments for any impact that might occur by the removal of Adobe Flash Player. Also, if another security update for Adobe Flash Player is released, customers who take this removal update will still be offered the security update." Skulle användare installera den här uppdateringen och sedan upptäcka att de behöver använda Adobe Flash Player så finns det olika metoder för att kringgå blockeringen skriver Microsoft vidare. I början av nästa år planerar Microsoft att släppa en allmän uppdatering till Windows som tar bort Flash helt och hållet från datorerna. Tumnagel
43.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Genesis visar bilder på den kompakta suven GV70
Börjar säljas nästa år

Hyundais lyxmärke Genesis visar nu modellen GV70 som är en hyfsat kompakt SUV som anammar samma designspråk (Athletic Elegance) som den större suven GV80 och sedan-syskonen G70 och G80. Jämfört med GV80 har GV70 en något slankare taklinje som så många tycker är populärt nu för tiden. Genesis delar än så länge bara med sig av bilder på utsidan av bilen och ingen övrig information. Suven baseras på G70 och den lär erbjuda samma drivlinor som denna, vilket innebär en turbomatad fyra på 2,5 liter eller en dubbelturbomatad V6:a på 3,5 liter. Till detta kopplas antagligen en åttastegad automatlåda. Om inte drivningen sker på alla fyra hjul som standard lär det finnas som tillval. Lanseringen ska ske någon gång under början av nästa år. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Om du är koffeinberoende är Freshpotix lösningen!
Parodi-reklam från Foo Fighters

Foo Fighters bestämde sig för att skoja lite kring alla TV-reklamer som visar olika mediciner som lovar snabba lösningar på dina problem, även om de kan ha rätt läskiga biverkningar. I klippet ser vi Dave Grohl spela en koffeinist som får ett helt nytt liv tack vare pillren Freshpotix. Bonusklipp nedan. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

Teenage Engineering släpper Capcom-synthar
GE MIG!

Svenska Teenage Engineering har tidigare levererat minisynthar av olika slag i PO-serien som varit riktigt trevliga att använda. Nu har gänget presenterat två nya minisynthar med Capcom-tema som inte bara verkar perfekta för synth-nördar, utan även spelnördar. De nya enheterna går under namnen PO-128 Mega Man och PO-133 Street Fighter och enheterna levererar ljudslingor och effekter samt animationer från de olika spelserierna. PO-133 Street Fighter finns tillgänglig att beställa nu och PO-128 Mega Man släpps 2 december. Båda versionerna kostar 995 kronor. Tumnagel
38.9°
+
André Stray
0

Ett väldigt avlägset världshus
Finns ute i den australiensiska öknen

Tjukayirla Roadhouse är en butik och värdshus som drivs av Carol, Ross och deras hund Bronson. Det ligger i den Stora Victoriaöknen i södra Australien och är en av de mest isolerade platserna i landet. I det här klippet får vi hänga med till stället och se hur det ser ut. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green

Svenska Purity Navy Strength Gin får fint pris
Utsedd till en av världens bästa giner

Det skånska destilleriet Purity har nu blivit utsedd som en av världens bästa giner vid årets International Spirit Challenge i London. Priset fick man för Purity Navy Strength Gin som är en starkare gin med 57,14 procent alkoholhalt. Masterblender Mathias Tönnesson säger följande: "Helt ärligt. Jag skakar av glädje. Att bli utsedd som världens bästa gin är jättestort och kan liknas med att vinna 100m sprint i VM. Alla vill vinna detta race då det råder ginhysteri i världen och att ett litet ekologiskt destilleri från Skåne vinner detta pris är enormt. Hemligheten bakom Purity Gins stora smakprofil, förutom att den är baserad på världens bästa vodka, är att kryddningen är gjord med den spännande blandningen av enbär, basilika, timjan, blåbär, lingon, koriander, lavendel, kardemumma och Angelikarot. Denna kryddsättning gör att du får en gin med mycket smak och då den har vår mycket lena vodka som bas kan du njuta av en smakrik gin som är mjuk i strupen." Ginen har nummer 83402 på Systembolaget och du hittar den här. För en flaska som rymmer 0,7 liter får du betala 449 kronor. Tumnagel
103kg
+
Bobby Green

Tuggummit Mind The Gum lanseras i sverige
Ska kunna motverka mental trötthet

Mind The Gum är ett tuggummi som ursprungligen är utvecklat av italienska forskare och det lanserades 2015. Sedan dess har man sålt 15 miljoner tuggummin. Zlatan Ibrahimovic blev nyligen partner i företaget och nu i höst ska produkten lanseras här i Sverige. Tuggummit innehåller 15 stycken aktiva ingredienser bestående av koffein, vitaminer, aminosyror, antioxidanter och säger sig kunna motverka mental trötthet. Mind The Gum kommer inledningsvis att säljas på apotek men exakt när och vad det då kommer att kosta är oklart för tillfället. På hemsidan kostar ett 36-pack 19,90 euro. Tumnagel
-38kg
+
Bobby Green

Johnnie Walker-whisky för 179.900 kronor
Finns nu på Systembolaget

Whisky-tillverkaren Johnnie Walker fyller i år hela 200 år och detta ska givetvis firas. Man gör det bland annat genom att släppa fyra stycken flaskor i begränsad upplaga och en av dessa sticker ut rejält - eftersom den kostar 179.900 kronor. För de slanten får man en Masterx27s Ruby Reserve som beskrivs som "en rik och perfekt balanserad 40-årig Scotch". Det här blir den dyraste Johnnie Walker-flaskan som någonsin har sålts på Systembolaget. John Williams som är Global Scotch Director på den brittisk dryckeskoncernen Diageo säger följande: "Vi vill visa upp denna 200-åriga resa genom att lansera dessa fyra exlusiva limited edition whiskys. De är en hyllning till vart vi kommer ifrån. Men kanske mer än så, de ger uttryck för vad vi kan åstadkomma idag och framöver. Johns glöd, vision och entrepenörskap är nyckeln till att Johnnie Walker som varumärke har växt sig så starkt genom åren. Detta lade också grunden till en ny framtid inom skotsk whisky, då hans sätt att framställa whisky på har inspirerat alla följande generationer av whiskytillverkare." Läs mer om flaskorna på länken nedan. Tumnagel
79kg
+
Bobby Green

Årets glögg från Stockholms Bränneri
Winter Negroni

Förra året släppte Stockholms Bränneri en Gin & Tonic-glögg. I år tar man ytterligare ett steg och presenterar nu Winter Negroni. Man har utgått från bränneriets Dry Gin och den egna Aperitif - Röd och sedan kryddat kombon med klassiska julkryddor som kryddnejlika, kardemumma, apelsin och kanel. Till det adderas kallpressad körsbärs- och svartvinbärsmust. Erik Hasselgärde som är produktionsansvarig beskriver den på det här viset: "I år tar vi ytterligare ett steg med en nytolkning, men kom samtidigt närmre vad en klassisk glögg innefattar; värmande bäriga toner, julkryddor och sötma, som vi nu gifter med Negronins djupa smak och balanserande bitterhet. Glögg möter en Negroni helt enkelt." Winter Negroni släpps den 4 november klockan 10.00 på länken nedan. Alkoholhalten ligger på 22 procent och för en flaska som rymmer 500 milliliter får man betala 192 kronor. Tumnagel
110kg
+
Bobby Green

Varför tvättar man riset innan man kokar det?
Adam Ragusea förklarar

Brukar du tvätta riset innan du kokar det? Behövs det ens? Det beror på vilket typ av ris du kokar och vad du ska ha det till. Adam Ragusea förklarar i sitt senaste klipp. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green

Det här är Hyundais minsta elbil
Något för barnen att köra omkring med

Hyundai presenterar nu sin minsta elbil hittills och det är en barnversion av konceptbilen 45 Concept som vi har skrivit om tidigare. Under skalet på den lilla barnbilen sitter två stycken DC-motorer som ger den en toppfart på 7 km/h. Vad den har för räckvidd på en laddning framgår dock inte. För att vara lite snälla mot naturen är bilen faktiskt byggd i trä. Om man kommer att kunna köpa den, när och vad den då skulle kunna tänkas kosta får vi tyvärr inte reda på just nu. Tumnagel
77kg
+
Bobby Green

Fattiga riddare med över 200 olika smaker
Du borde hitta något som passar

Om du trodde att fattiga riddare bara kunde göras på ett vis har du inte hälsat på Batter & Berries i Chicago än. Här har man skapat över 200 stycken olika smaker och varianter på klassikern. Varje vecka presenteras nya specialare och kön utanför ringlar sig lång med folk som vill testa det senaste. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green

Kazakstan har ny slogan
Borat approves

Kazakstan har fattat att landet sedan den första Borat-filmen bara förknippas med just Borat. Istället för att vara sura över detta har Kazakhstan Travel nu istället tagit det hela till sig och lanserat en ny slogan. Givetvis har man valt "Very nice!" som är något som Borat ofta säger. Och som vi kan se i videon verkar det finnas massa very nice saker att se och göra i landet. Bonusklipp nedan. Tumnagel
394kg
+
Bobby Green

Så tillverkar Borough Furnace gjutjärnspannor
Inga robotar här inte

John Truex och Liz Seru driver Borough Furnace som tillverkar stekpannor i gjutjärn. I det här klippet får vi se hur dessa blir till - från designen till själva gjutningsprocessen och efterarbetet. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green

Kanye West snackar med Joe Rogan
I tre timmar

Häromdagen var Kanye West och besökte podcasten The Joe Rogan Experience och i det nästan tre timmar långa samtalet snackades det bland annat om Kanyes presidentambitioner, musikindustrin och hans familj. Tumnagel
78kg
+
Bobby Green

Ghostbusters-skor från Reebok
Släpps den 31 oktober

Gillar du tema-skor? Missade du Adidas Chewbacca-skor nu i veckan? Då kanske du ska slå till på ett par Ghostbusters-skor från Reebok istället! Det kommer att erbjudas två modeller och båda släpps den 31 oktober. Det ena paret är lite mer nedtonat medan det andra vill efterlikna spökjägarnas ryggsäckar. Ghost Smashers som de sistnämnda heter kostar 150 dollar medan Classic Leather blir dina för 100 dollar, om du hinner få några när de släpps vill säga. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green