m
Vi har provkört Volkswagens första riktiga elbil ID.3

Vi har provkört Volkswagens första riktiga elbil ID.3
Lovande start på en ny era

Bil / Feature

Elbilar är framtiden. Eller i alla fall en stor del av framtiden. Efter att ha varit rätt så motsträviga på den här punkten börjar bilvärldens jättar nu äntligen vakna på riktigt och nu vill även de leverera elbilar i stor skala. Problemet är att det går långsamt och segt, lanseringen av Volkswagens första riktiga elbilar ID.3 har blivit uppskjuten flera gånger.

TL;DR Volkswagen ID.3 är imponerande rolig att se på och köra, men inredningen känns riktigt billig. Oavsett så kan det här bli en riktig succé för Volkswagen om de bara får igång tillverkningen!

Men nu är den här, typ. Vi har provkört koncernens första riktiga elbil under några timmar och ambitionen är hög men någon självklar homerun är det verkligen inte.

Jag säger "riktiga" om och om igen för VW har levererat elbilar tidigare, men då har det varit elbilar som är mer eller mindre omgjorda fossilbilar. Den här bilen bygger dock på plattformen MEB som är utvecklad av Volkswagen men kommer även att användas av gruppen andra märken, främst Skoda, Audi, Seat. Porsche har ansvarat för plattformen J1 som Taycan bygger på och som även kommer att användas av Audis E-tron GT. Gruppen har även plattformen PPE på gång som är tänkt att vara basen för lite större premium-bilar.

MEB kommer alltså att vara grundstenen i märket Volkswagens framtida elbilar, oavsett om det handlar om en modern folkabuss eller framtidens elbilsversion av Passat eller som i det här fallet den eldrivna motsvarigheten av Golf. Att det här är framtiden är det dock ingen tvekan om, senaste generationen av Golf fick verkligen minimalt med uppmärksamhet från utvecklingsteamet och när jag körde den hade jag en stark känsla av att detta nog mycket väl kan bli den sista generationen.

När jag kommer till Södertälje står det också en urbubbla, en Golf GTI och en ID.3 uppställda för att verkligen poängtera att man är på väg in i en ny era, inte bara för Golfen utan för hela märket. Den stora frågan är väl då om märket och koncernen kommer att vandra in i den eran med en fullpoängare eller inte.

Ett namn som berättar om en ny framtid


Bilföretag som måste göra något speciellt kring deras elbilars namn har jag lite förakt för. BMW med sin i-serie till exempel, varför inte bara göra en riktigt bra vanlig elbil, varför spexa till det? Eller Audis lika konstiga e-tron, varför göra en elsuv som typ är som deras andra suvar men med el? Det känns mest som att snart kommer att stå där med en massa konstiga namn på saker som typ är samma sak.

För Volkswagen är det dock rätt rimligt eftersom man faktiskt kör en ny plattform och för att man kommer att byta ut hela sin flotta med tiden. Det blir nog sista generationen av Golf men den kommer att få leva i en åtta-tio år till för att världen inte är redo för el. Passat fick precis ok på att leva en generation till men det var på håret och så vidare. Volkswagen hade nog faktiskt, om de hade kunnat, helt enkelt sagt att ID.3 är nya Golf och så var det klart med det, men Golfen kommer som sagt att leva många år till och ID.3 är en för annorlunda bil för att bara kalla den för eGolf eller nåt.

En utsida som lovar gott


Utsidan på hela ID-serien, alltså ID.3, kommande ID.4 och alla koncept som har visats, lovar gott. Man har en ny stil och man har vågat göra något nytt utan att vara för spexig. Om det är snyggt eller inte kan man diskutera, men man har vågat ta i lite och man har vågat leka med de nya möjligheterna som plattformen gett. I fallet med ID.3 handlar det om väldigt kort överhäng både fram och bak och ett rejält utökat axelavstånd jämfört med Golf. Jag gillar looken även om jag nog inte skulle gå så långt som att kalla det för en vacker bil.

En insida som lämnar mycket att önska


När man skapar en ny bilmodell så gör man så mycket man kan på alla delar av bilen och sedan blir det förhandling. Om allt på en bil får vara det bästa och därmed kosta hur mycket som helst skulle alla bilar kosta en miljon eller mer, speciellt när det handlar om elbilar där det också finns ett batteri som kostar multum. Men en efterföljare till Golf kan ju så klart inte kosta en miljon. I förhandlingen kring ID.3 förloradee helt klart gänget som pysslade med inredningen, de fick helt enkelt ingen budget alls att leka med. Tyvärr verkar inredningsgänget inte ha sett detta som en intressant utmaning utan istället sagt upp sig på sittande möte för inredningen är katastrof.

Jag har inget emot en billig inredning men det måste göras med stil och charm. Volkswagen själva har varit rätt duktiga på detta med eras modell Up som har en billig inredning men som ändå gör en glad. Roliga lösningar och roliga färgval gör att det funkar, men i ID.3 är det bara sorgligt. Hinkplast precis överallt och materialval i stolarna som får mig att tänka på såna där överdragsklädslar som kostar 199 kronor för ett helt set. Det hade varit ok i den billigaste versionen av ID.3 men inte i Max-versionen som kostar över halvmiljonen. Alla de som har varit tveksamma till inredningarna i olika Teslor får snabbt tänka om här och Polestar ska ha väldigt mycket cred för att de bygger något som känns väldigt lyxigt för 130.000 kronor mer än ID.3. Inte ok Volkswagen!

Vad som däremot verkligen är ok är utrymmena! Kupéen känns oerhört rymlig, framförallt med panoramatak, och man har verkligen använt det nya utrymmet som har skapats med det långa axelavståndet och det faktum att man inte behöver ha en kardantunnel har gjort en del för antal ställen att lägga saker.

Mer än ok är också ljudnivån i kupéen tycker jag, elbilar är ju tysta och ska vara tysta och Volkswagen har gjort ett bra jobb här, speciellt med tanke på prisklassen.

En förarmiljö som faktiskt fungerar


När jag körde nya Golf blev det en rejäl sågning av entertainment-systemet. Det var helt enkelt superdåligt, vilket inte lovade gott för ID.3 som ju har haft mängder av rykten om teknik och utveckling som inte fungerar. Men som förare trivs man i ID.3. Två skärmar finns, en mindre på 5,3 tim framför näsan och en större på 10 tum i mitten. Den lilla framför näsan får gott betyg av mig. Den har egentligen tre delar och från vänster är det assistans där man ser information om bilen känner igen linjerna längs vägen och om status för bilar framför. Nu är det en bra bit tills den här bilen blir autonom, men att detta fått fokus visar ändå att man tänkt till lite. Den adaptiva farthållaren får förresten med beröm godkänt, den känner av hastighetsmärkningen korrekt både på karta och i verkligheten (till skillnad från koncernsyskonet Audi) och inbromsning och hastighetssänkning vid kurvor och rondeller fungerade galant under provkörningen. Jag körde långa stunder utan att ha foten på gaspedalen, trots att det inte bara var rak väg.

I mitten ser man sedan aktuell hastighet, hur snabbt man får köra och hur långt man kan köra. Till höger ser man navigeringsanvisningar. Alltså allt man behöver, levererat på en liten och kompakt yta. Personen som gjort detta på Volkswagen ska få en liten julbonus tycker jag.

Skärmen i mitten liknar den i Golf men är inte lika fruktansvärd. Systemet är till och med ok, men mer än så är det inte. Det laggar inte, men det flyter inte heller speciellt bra. Det är inte supertydligt, men inte heller rörigt. Det är helt enkelt helt ok.

Touchknapparna under skärmen däremot, här har någon gjort om bara för att och som bekant ska man inte uppfinna hjulet på nytt. Det är idioti att göra det. I mitten finns en skåra som man, enligt Volkswagens representant, ska kunna lägga fingret i och sedan enkelt kunna höja och sänka utan att ta ögonen från vägen. Vet ni vad som också fungerar? Ett helt vanligt klassiskt volymvred. Som man snurrar på. Fantastiskt uppfinning.

Till höger och vänster om volymen finns kontrollen för värmen och även detta är äckliga touchknappar. De fungerar, oftast, och klickar man på båda samtidigt (alltså både varmt och kallt) får man igång stolsvärmen. Det fungerar, oftast, men ibland råkar man stänga av ljudet helt på musiken eftersom den sitter precis bredvid och också är touch och det är omöjligt att veta vad som är vad utan att ta bort blicken från vägen. Ge mig vanliga knappar, för i hela fridens namn!

ID.3 kan uppdateras utan att man besöker återförsäljaren, och tur är väl det. För den mer avancerade och med AR kryddade heads up-skärmen kommer efter årsskiftet, just nu får man nöja sig med hastighet och lite enklare navigeringsanvisningar. CarPlay och Android Auto saknas också just nu och kommer först efter årsskiftet.

En pigg och trevlig körning


När man ska starta bilen så kan man faktiskt göra det på en gömd startknapp men man behöver inte. Har man keyless entry så känner bilen av att du är på väg mot den och låser (och med rätt utrustning) lyser upp för dig. Samma sak om du stannar, lägger i P-läget och går ur, då stänger den av sig själv. Det fungerar faktiskt väldigt smidigt, jag använde startknappen för att jag ville ha igång bilen när jag var utanför den när jag fotade, men det är ju knappast ett normalläge. Just ja, den känner av om du går ur bilen men lämnar nyckeln och går då in i ett standbyläge.

Väl redo att köra så lägger man i drive-läget med en växelväljare som sitter på skärmen framför näsan. Förutom att den går åt fel håll för min hjärna så funderar denna ypperligt och det är enkelt att snabbt växla från drive till reverse. Tummen upp för denna! Framåt så finns inte bara drive-läget utan också ett B-läge där man helt kan köra bilen utan att behöva använda bromsen. Funkar finfint och återgenereringskraften är väl avstämt, kör du med lite framförhållning behöver du aldrig använda bromsen.

När du trycker på gasen händer det saker, det är ju en elbil. Den har 204 hästkrafter och 310 Nm vilket räcker gott och väl och lite till för de allra flesta. Noll till hundra går på 7,3 sekunder vilket kanske inte är så imponerande men den viktigare siffran är noll till 60 som går på 3,4 sekunder. Den här bilen är nämligen snabbast där det gäller, upp till 70, och det blir faktiskt lite tryck mot stolen när man accelererar fullt. Kul! Inte Tesla-galenskapsläges-känsla, men fullt tillräckligt för lite fniss! Jag gjorde en omkörning i 60-70 och även där finns det kraft men sedan dör det. När man kör upp på motorvägen går det rejält kvickt upp till 80 och sedan tröttnar bilen rejält. Man kommer upp i 120 km/h utan att skämmas men sista biten är lite seg och ovanför finns det inte alls mycket att leka med och toppfarten är satt till 160 km/h. Vilket inte gör något alls, jag tycker verkligen att Volkswagen har gjort rätt här. Man har levererat en bil som är kul och kvick i stan och på landsväg och som precis fungerar att tuffa på motorväg med. Perfekt för de allra flesta!

Eftersom batteriet ligger i botten på bilen är tyngdpunkten låg och förutsättningarna för bra väghållning stora. ID.3 levererar, men bara precis. Bilen känns inte så tight som man kanske hade önskat och jag känner inte riktigt att jag kan ta kurvorna så fort som jag kanske hade önskat. Men och andra sidan är det en elbil, så det är nästan roligare att bromsa lite extra i ingången av kurvan för att kunna känna vridet i utgången av kurvan.

Helt klart är att man blir mycket gladare av att köra den här än en Golf med någon mellanmjölksmotor. Mycket, mycket gladare. Jag tänker flera gånger när jag kör hur mycket roligare det kommer att vara i framtiden för de tidigare Golf-köparna som nu istället för njuta av elbilens klara fördelar.

Sju galna versioner


Har ni hört historien om Snövit och de sju dvärgarna? De hade tydliga namn som gjorde att man direkt visste vem det var man hade att göra med, Prosit, Blyger, Trötter, Glader, Butter, Kloker och Toker. Första versionen av ID.3 som levererats till de som beställde först heter 1st och kom i tre versioner och det var allt som behövdes, men när Volkswagen drog i gång den vanliga beställningen hade man helt plötsligt lagt till fyra till. Och till skillnad mot de kortväxta så har de här sinnessjuka namn som Life, Business, Family, Style, Tech, Max och Tour. När den billigare versionen med det mindre batteriet kommer så kommer det ytterligare en eller två, plus att det verkar komma en sportigare version efter nyår. Tio versioner med oklart innehåll är idioti. Tanken med paketering på det här sättet är att man ska göra livet enklare för fabriken, för säljare och för köpare och effekten här är tvärtom. Förvirring. Gör om gör rätt.

Tre storlekar på batteriet


Just nu finns det alltså sju versioner varav sex har samma batteri som är på 58 kWh och har en räckvidd på 420 km. Tour-versionen har ett större batteri på 77 kWh och en räckvidd på 540 km, men då får man bara plats två personer i baksätet. Oklart varför, men det verkar handla om att bilen blir för tung om den specas för fem personer. Lite senare så kommer det versioner med batteri på 45 kWh och en räckvidd på 330 km och det är denna som kan bli folkbilen på riktigt. Räkna dock inte med att du kommer att kunna kombinera det minsta batteriet med "lyx", det blir nog till att följa de redan färdiga paketen.

Inget takräcke, ingen dragkrok


Tyvärr får inte ID.3 varken ha något på taket eller bakom sig. Man erbjuder ett ställ för cyklar, men det är allt. Takräcke och dragkrok är bara att glömma. Vi får hoppas att detta inte har med plattformen att göra, för en Passat-ersättare utan dragkrok är inte en så rolig tanke.

Billig men ändå dyr


Volkswagen ville med ID.3 leverera en elbil under 400.000 kronor men där är man inte riktigt, billigaste versionen heter Life och kostar 434.900 kronor. Men versionerna med lilla batteriet är inte här ännu och då kommer man kanske under 400.000 kronor vilket med rabatt från staten blir något som är rimligt för de flesta. 340.000 kronor är fortfarande mycket pengar att slanta upp, men med privatleasing så ska man kunna få en ID.3 från 3.490 kronor per månad, under vilka förutsättningar är dock oklart. Hemsidan är inte uppdaterad och väljer du en version som är rimligt utrustad får du betala i alla fall 5000 kronor i månaden.

Men kan du ladda hemma blir det en helt ok affär. Volkswagen har gjort en deal med Jämtkraft där de till en början bjuder på el vad det kostar att ladda hemma för en normal användare. Volkswagen har även en deal med Ionity där man får de första 2000 kWh (under första året) gratis. Man kommer alltså i princip att rulla gratis det första året.

Förmånsvärdet är på låga 1240 kronor så det här kan nog bli ett riktigt trevligt alternativ på tjänstebilsmarknaden där totalkostnaden för ägandet blir riktigt trevlig.

Blandade men positiva känslor


Som ni kanske märker gillar jag den här bilen och den här satsningen, men det är också väldigt tydligt att det inte är så enkelt att leverera bra elbilar i stor skala till bra pris. Volkswagen försöker verkligen men någon självklar homerun är det inte. Däremot ett riktigt intressant första slag som får ut Volkswagenskoncernens bollspel på planen. Kanske är det ändå en början på en ny era vi ser.

Läs mer
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Vi har provkört Volkswagens första riktiga elbil ID.3
47.4°
0

Vi har provkört Volkswagens första riktiga elbil ID.3

Lovande start på en ny era

Snart premiär för VW ID.6
ID.4s fläskigare storebror

Vi har redan visat bilder på VW ID.6, storebrodern till ID.4, men nu visar Volkswagen upp två previewbilder. Bilen kommer att ha premiär på bilmässan i Shanghai som startar 21 april och då får vi reda på mer om den och framförallt kanske om hur planerna ser ut för Europa och Sverige. Klart är i alla fall att bilen byggs på MEB-plattformen precis som ID.4 och att den kommer att vara 29,1 centimeter längre än ID.4. Klart är också att två versioner kommer, ID.6 X och ID.6 Crozz. Tumnagel
37.8°
+
Roger Åberg
0

En trailer för The Crime of the Century
Dokumentär om opioidkrisen i USA

Här bjuds vi på trailern för dokumentären The Crime of the Century. Denna dokumentär handlar om opioidkrisen i USA där folk under slutet av 90-talet snabbt ökande användningen av förskrivna och icke-förskrivna opioidläkemedel i USA. Något som visade sig ha ganska förödande konsekvenser för många. The Crime of the Century släpps på HBO Nordic den 11 maj. Tumnagel
37.9°
+
Frode Wikesjö
0

ScifiWorld håller filmauktion
Ropa hem Becks bricka

SciFiWorld håller nu auktion på en massa saker, främst från filmer. Det är inte bara svenska saker, tvärtom är det mesta inte svenskt, men det finns en del roliga svenska saker som Becks polisbrickor. Här finns hela katalogen som PDF och nedan finns länken till alla auktioner. Tumnagel
37.7°
+
Roger Åberg
0

Hela TimeSplitters 2 hittat i Homefront
Spel i spel

Förra veckan upptäckte folk att hela TimeSplitters 2 från 2002 är spelbart i Homefront: The Revolution från 2011. Spelet har altid haft ett påskägg där man kunde spela två TimeSplitters 2-banor på en arkadmaskin i spelet. Men genom att knappa in en speciell kod så kan man faktiskt spela hela spelet. För att öppna upp spelet i spelet måste man, om man kör Xbox-kontroll, trycka: "LT+Upp, LT+Upp, Ner, LT+Höger, RT+Vänster, RT+B, LT+Y, LT+Y, RT+X, LT+A" Det är dock inte den enda koden som gör något skoj. Tydligen har några kodletare hittat ytterligare några koder som öppnar upp diverse spellägen. Du hittar dem i tweeten nedan. Tumnagel
38.2°
+
Frode Wikesjö
0

Förenade arabemiraten utser kvinnlig astronaut
Nora Al Matrooshi första arabiska kvinnan som kan få åka till rymden

Förenade Arabemiraten har utsett den första kvinnliga astronauten till sitt rymdprogram och Nora Al Matrooshi kommer även att bli den första kvinnliga astronauten med arabisk härkomst. Al Matrooshi är 27 år gammal och utsågs tillsammans med Mohammed Al-Mulla till Förenade Arabemiratens nya astronauter bland 4300 sökande till landets astronautprogram. De båda kommer att påbörja sin astronaututbildning på NASA:s Johnson Space Centre i slutet av det här året. Med de två nya astronauterna har nu Förenade Arabemiraten totalt fyra astronauter som utbildats eller kommer att utbildas av NASA. Av dessa har än så länge en, Hazzaa Ali Almansoori, åkt till rymden, en resa han gjorde tillsammans med svenskamerikanska Jessica Meir 2019. Här ovanför hittas ett inslag från Khaleej Times om utnämningen av Nora Al Matrooshi till Förenade Arabemiratens rymdprogram. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Korta inrikesflygningar förbjuds i Frankrike
Om sträckan går att färdas med tåg

I helgen röstade Frankrike igenom ett förslag som innebär att inrikesflygningar vars sträcka går att färdas på under 2,5 timmar med tåg kommer att förbjudas. Anledningen till förbudet är en del av av en större fransk plan där man vill kapa landets koldioxidutsläpp med 40 procent till 2030 jämfört med nivåerna som rådde på 1990-talet. Frankrikes industriminister Minister Agnes Pannier-Runacher säger till Europe 1 Radio om den nya lagen som förbjuder kortare inrikesflygningar: "We know that aviation is a contributor of carbon dioxide and that because of climate change we must reduce emissions. Equally, we must support our companies and not let them fall by the wayside." Dagen innan beslutet om förbud för korta inrikesflygningar klubbades igenom hade franska staten uppgett att man kommer att ge Air France 4 miljarder euro som bland annat ska täcka upp inkomstbortfallet som skett på grund av covid-19-pandemin. Tumnagel
58.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bildläcka visar Samsung Galaxy S21 FE
Klart S21 ska få Fan Edition

I höstas lanserade Samsung en ny variant av S20 vid namn S20 Fan Edition och det verkar som att fan-versionen kommer få en uppföljare. Onleaks har levererat lite bilder på kommande S21 FE och som ni ser på bilden ovan verkar det bli en telefon som påminner rätt mycket om vanliga S21, men med en liten skillnad. I stället för att ha en kameramodul ser ut att vara en del av telefonens ram verkar S21 FE ha en kameramodul som växer ut från baksidan. Baksidan verkar vara av samma glasliknande plast som används på S21 och skärmstorleken kommer ligga på 6,4 tum. Vad för komponenter som kommer petas in i S21 FE är för tillfället okänt, men lär utrustas med Snapdragon 888 eller Exynos 2100. När S21 FE kommer presenteras officiellt är för tillfället okänt, men lär dröja ett tag. S20 FE visades upp i september och troligtvis kommer Samsung vilja köra liknande släppschema för S21 FE. Tumnagel
36.5°
+
André Stray
0

Enzo Sciotti är död
Mannen bakom oförglömliga filmaffischer

Enzo Sciotti är mannen som låg bakom fantastiska filmaffischer och VHS-omslag för filmer som The Evil Dead 2, American Ninja 2 samt The House by the Cemetery. Enzo blev 76 år. Tumnagel
35.1°
+
Frode Wikesjö
0

John Oliver snackar långtidsvård
Klockrent som vanligt

Klipp från veckans avsnitt av Last Week Tonight with John Oliver där John pratar om det här med statsskuld långtidsvård. Hela avsnittet av Last Weekend Tonight with John Oliver med denna rant plus typ tio minuter till hittar ni på HBO Nordic. Tumnagel
32.7°
+
André Stray
0

Mercedes EQS verkar riktigt fet
Men är den så speciell?

S-class är ju Mercedes lyxskepp och när deras framtid nu blir elektrisk så blir det så klart orgie i lyx när den elektriska motsvarigheten till S-class presenteras. Modellen heter EQS och utsidan har vi inte fått se ännu, men nu har insidan visats upp och ett gäng har fått kolla in den. Självklart är det superlyxigt, men när man tittar lite närmare på tekniken så är det inte självklart en homerun. I baksätet hittar man till exempel en tablet och det visade sig vara en Samsung S4 som släpptes 2013(!). De stora skärmarna fram verkar så klart imponerande, men de verkar inte kunna göra så mycket mer än helt vanliga skärmar i en A-class. Senare i veckan får vi se utsidan av den här bilen. Tumnagel
38.3°
+
Roger Åberg
0

Citroën presenterar C5 X
Mix mellan tre typer av bilar

Citroën har nu presenterat C5 X, en bil som är lite svår att placera. Själva säger de att det är en "unique combination of the elegance of a saloon, the dynamism of a station wagon and the elevated stance of an SUV". Eller helt enkelt en lite biffigare och slankare kombi med lite skogsmulleambitioner. Bilen är märkets nya flaggskepp och man är stolt över de nya aktiva dämparna och bilens nya säten som ska ge en riktigt skön åktur. Man har också lagt lite energi på att styra upp tekniken, bättre heads-up-display och en stor skärm på 12 tolv hittas i framsätet. Säljpremiär blir det under andra halvan av 2021 och då kommer man att kunna välja mellan bensin och plugin-hybrid. Någon diesel verkar inte komma. Hybriden ger 225 hästar och ska kunna köra fem mil på bara el. Tumnagel
38.2°
+
Roger Åberg
0

Microsoft ryktas vara på gång att köpa upp Nuance
Företaget som var med och utvecklade Siri

Nyhetsbyrån Bloomberg har varit i kontakt med källor som uppger att Microsoft för samtal med röstföretaget Nuance om ett eventuellt uppköp. Nuance har pysslat med olika typer av röstteknik i snart 30 år och har bland annat försett röstmotorn till Apples smarta assistent Siri. Microsoft och Nuance har sedan tidigare samarbetat i lite olika projekt. Hur ett eventuellt uppköp av Nuance skulle påverka Apple och den framtida utvecklingen av Siri är oklart. Enligt Bloombergs källor är Microsoft beredda att hosta upp 16 miljarder dollar för Nuance vilket är över 20 procent mer än vad företaget värderades när den amerikanska NASDAQ-börsen stängde i fredags. Varken Microsoft eller Nuance har än så länge kommenterat uppgifterna om ett eventuellt uppköp. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sony verkar vilja ta Playstation-franchises till mobiler
Letar efter person som kan leda projektet

Sony var rätt tidiga med att satsa på spel i mobilen och har bland annat släppt regelrätta Playstation-mobiler. Mobilspelssatsningen var dock lite före sin tid och det blev aldrig något någon monstersuccé. På senare år har mobilspelsbranschen praktiskt taget exploderat och det verkar som att den anrika speljätten verkar vilja testa att satsa på mobilspel igen. Enligt en ny jobbansökan får vi reda på att Playstation Studios letar efter en ny chef som kan styra och ställa för att ta diverse Playstation-franchises till mobila enheter. När vi kommer börja få se anrika Playstation-serier dyka upp på telefoner är för tillfället okänt, men troligtvis kommer det dröja något år innan vi får se något resultat av detta. Oavsett är det alltid trevligt att se Playstation breddar sina vyer en aning. Vilka Playstation-spelserier skulle ni vilja ha i mobil form? Tumnagel
40.1°
+
André Stray
0

Roligt kommando öppnar laddport på Tesla
Open butthole!

Elon Musk och Tesla är ju kända för att ha lite humor och det senaste i den raden är ett lite annorlunda röstkommando. Man säger helt enkelt Open butthole och så öppnas bilens laddlucka. Självklart kan man också säga Close butthole för att stänga luckan. Ett annat tramsigt kommando är att man kan säga My balls are cold för att sätta på stolsvärmen. Tumnagel
36.2°
+
Roger Åberg
0

Hasbro släpper fet Optimus Prime-modell
Som kan transformera helt på egen hand

Leksaksföretaget Hasbro och tillsammans med företaget Robosen Robotics presenterat vad som antagligen är den fetaste och mest avancerade Transformers-modellen som någonsin släppts. Det handlar om en nästan halv meter hög modell av Autobots-ledaren Optimus Prime som kan transformera från lastbil till en robot helt på egen hand. Modellen är försedd med 60 microchip samt 27 servomotorer som sköter själva transformeringen av roboten. Det finns en tillhörande app med vilken användaren kan ge 25 olika röstkommandon som till exempel "convert", "attack" och "rollout" vilken får roboten att utföra olika rörelser. Det går även att fjärrstyra roboten via touchkontroller i appen såväl som att programmera egna kommandon som roboten kan utföra. Optimus Prime Auto-Converting Programmable Advanced Robot kostar 700 dollar men de exemplar som gick att beställa med leverans senare i år verkar tyvärr redan vara utsålda. Här nedan hittas lite fler bilder, en video från Robosen Robotics som visar själva transformeringen av Optimus Prime samt ett lite längre inslag där CNET kollar in "leksaken" lite närmare. Tumnagel
43.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Inspelningarna av Black Adam har dragit igång
På tiden!

Det har gått sju år sedan Dwayne Johnson för första gången meddelade att han kommer spela Black Adam i en alldeles egen DCEU-film. Ibland går saker lite långsamt, när andra filmer i DCEU-universumet inte riktigt drar in så mycket kosing som man planerat. Nu har saker och ting äntligen lossnat för Black Adam-produktionen och inspelningarna har nu dragit igång, vilket bekräftas av Dwayne Johnson via ett Instagram-inlägg. Dwayne Johnson kommer som känt spela Black Adam och kommer ackompanjeras av andra Justice Society-hjältar som Hawkman, Dr. Fate, Atom Smasher, Isis och Cyclone. Black Adam väntas ha premiär 29 juli 2022. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

Håll koll på ditt hus med Husappen
Ny svensk app

Om man äger ett hus eller sommarstuga finns det alltid saker att göra och hålla koll på. Jag använder Notion för det, en grym tjänst för att samla fakta och dokument och saker. Men nu har en ny app som heter Husappen dykt upp och den verkar riktigt trevlig. Appen används dels för att hålla koll på projekt både framåt och bakåt men även för att se över ekonomin både i projekt man håller på med just nu men också för att spara allt vid en eventuell försäljning. Appen är gratis och gänget som har jobbat med den har kämpat i två och ett halvt år med den. Jag har bara hunnit kolla lite snabbt på den, men den verkar riktigt genomarbetat för att vara i version 1.0.5. Finns just nu bara för iOS. Tumnagel
44.5°
+
Roger Åberg
0

Kinesiskt covid-19-vaccin inte så effektivt
Något kinesisk myndighet nu medger

Kinas smittskyddsmyndighet medger nu att vaccin mot covid-19 som utvecklats i landet inte har så hög verkningsgrad jämfört med många vaccin som utvecklats här i väst. De kinesiska vaccinen är utvecklade av de båda företagen Sinovac och Sinopharm. Financial Times skriver att Sinovacs vaccin bara gav 3 procents skydd efter en spruta och 53 procent efter två sprutor. Det kan jämföras med de flesta vaccin som godkänts i EU som samtliga sägs ge ett skydd på över 90 procent. Inga kinesiska vaccin är än så länge godkända för användning i EU. Tumnagel
25.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ung Cancer kampanjar på Sveriges golfbanor
Så att vi ska kolla våra bollar

Ung Cancers "Kolla Bollarna"-kampanj fortsätter och i år kommer man att promota den på Sveriges golfbanor skriver man i ett pressmeddelande. I kampanjen "Slå ett slag för testikelcancer" uppmanas män att kontrollera sina testiklar för att upptäcka om det kan eventuellt kan finnas några otäckheter där. Kampanjen innehåller information om hur självexaminering av pungen går till för att upptäcka symptom, samt var man kan söka hjälp och vilka steg en eventuell behandling omfattar. Emma Tonnes, Generalsekreterare Ung Cancer, säger om deras senaste kampanj: "Via golfbanorna når vi ut med ett viktigt budskap som annars riskerar att hamna i skymundan. Dessutom på ett sätt som når nya grupper av människor och avdramatiserar ett ämne som kan vara känsligt." Ung Cancer samarbetar med MoreGolf Mastercard Tour i "Slå ett slag för testikelcancer"-kampanjen och kampanjen är framtagen av reklambyrån Volt. Tumnagel
80kg
+
Wille Wilhelmsson

Festis presenterar sommarens smaker
Peach Mango och Kiwi Pineapple

Man kan väl säga att sommaren är någorlunda runt hörnet och inför den så har Festis presenterat två nya smaker som vi kommer att kunna börja avnjuta redan den här veckan. Det handlar om Peach Mango som kommer att ha smak av persika och mango samt den sockerfria Kiwi Pineapple där man kombinerat smaken av kiwi-frukt och ananas. Tumnagel
85kg
+
Wille Wilhelmsson

Prince släpper nytt album i sommar
Här kan ni lyssna på Welcome 2 America

I sommar kommer det ett nytt album med Prince, artisten som lämnade oss för snart fem år sedan. Det nya albumet "Welcome 2 America" kommer att innehålla musik som Prince spelade in 2010 men som sedan aldrig släpptes. Enligt Prince keyboardist och musikaliske ledare Morris Hayes så ville Prince spara den inspelade musiken till sina framtida barn. När Prince dog 2016 efterlämnade han dock varken barn eller något testament och därför släpps musiken nu. Här ovanför kan ni lyssna på ett smakprov från "Welcome 2 America" och här nedanför tar sig 60 Minutes Overtime ett snack med Morris Hayes och sångerskan Shelby J. om albumet, ett album som släpps i sin helhet 30 juli. Tumnagel
82kg
+
Wille Wilhelmsson

Avicii får minnesplats i Humlegården
Ska ha varit artistens favoritpark

Tidigare i år meddelade Östermalms stadsdelsnämnd att någon form av av minnesplats för artisten Tim "Avicii" Bergling skulle placeras i stadsdelen och nu är det klart att denna hamnar i Humlegården, en park i Stockholms centrala delar. Minnesplatsen kommer att placeras i närheten av den staty av Carl von Linne som finns i parkens mitt men exakt hur minnesplatsen till Avicii kommer att utformas är än så länge inte klart. Enligt Tim Berglings pappa Klas Bergling så var Humlegården Tims favoritpark. Han säger vidare om vad minnesplatsen kommer att betyda för familjen till DN: "Det är ju så att när man har förlorat en familjemedlem i självmord så behöver man nästan lura sig själv att den personen lever för att orka bära sorgen och saknaden. Det här kommer att öka Tims närvaro för oss, öka den känslan att han finns här med oss och är närvarande." Minnesplatsen för Tim "Avicii" Bergling är planerad att invigas i april 2022. Tumnagel
110kg
+
Wille Wilhelmsson

Flådig cykel i kolfiber och guld
Oväntat snygg kombo

Extans har tagit fram den här tokiga cykeln, helt byggd i kolfiber och med detaljer i äkta guld. Resultatet skulle kunna bli rejält smaklöst, men kombinationen fungerar faktiskt tycker jag. Självklart har den växlar och sånt av högsta kvalitet och totalt så väger den in på 9,5 kilo. Pris okänt, 19 stycken kommer att göras. Tumnagel
85kg
+
Roger Åberg

DMX är död
Legendarisk rappare blev 50 år

Tidigare i veckan lades Earl Simmons, aka DMX, in på sjukhus efter en hjärtattack orsakad av en överdos. Nu nås vi av nyheten att inte klarade sig ur detta utan nu bekräftats avliden. DMX hade en unik stil och var kanske mest känd för låten X Gonx27 Give It to Ya från soundtracket till filme Cradle 2 the Grave, men störst var han nog på 90-talt. Earl Simmons blev 50 år gammal. Visa det här inlägget på Instagram Ett inlägg delat av snoopdogg (@snoopdogg) Tumnagel
44kg
+
Roger Åberg

Dave Grohl släpper boken The Storyteller
Lyssna på ett utdrag från den här

Musikern Dave Grohl, som spelat i både Nirvana och Queens of the Stone Age såväl som grundat det egna bandet Foo Fighters, släpper i höst boken "The Storyteller". I boken kommer Grohl att dela med sig av sin historia och saker han upplevt under sin uppväxt och karriär i några av världens mest kända rockband. Han skriver själv om "The Storyteller". "A collection of memories of a life lived loud. From my early days growing up in the suburbs of Washington, DC, to hitting the road at the age of 18, and all the music that followed, I can now share these adventures with the world, as seen and heard from behind the microphone. Turn it up!" Dave Grohls "The Storyteller" släpps i både textbok- och ljudboksformat 5 oktober. Ni kan lyssna på ett utdrag där Grohl läser lite ur boken själv här ovanför. Tumnagel
111kg
+
Wille Wilhelmsson

MSCHF återkallar Lil Nas X djävulsskor
Efter uppgörelse med Nike

Företaget MSCHF som i slutet av förra månaden släppte skomodellen "Satan Shoes" tillsammans med Lil Nas X återkallar nu dessa. Det är något man gör efter det att Nike stämt MSCHF då Satans Shoes var baserade på Nike Air Max 97 och försedda med Nikes klassiska Swosh-logga. Då samtliga av de 666 paren av Satan Shoes sålde slut på rekordtid innebär återkallningen av skorna att MSCHF erbjuder sig att köpa tillbaka skorna från köparna till butikspriset 1018 dollar efter uppgörelsen med Nike. Nike säger i ett uttalande om uppgörelsen med MSCHF: "If any purchasers were confused, or if they otherwise want to return their shoes, they may do so for a full refund. Purchasers who choose not to return their shoes and later encounter a product issue, defect or health concern should contact MSCHF, not Nike." En advokat för MSCHF uppger att man gått med på uppgörelsen med Nike då företaget anser att man redan uppnått sitt syfte med skorna, ett syfte som advokaten säger var: "With these Satan Shoes — which sold out in less than a minute — MSCHF intended to comment on the absurdity of the collaboration culture practiced by some brands, and about the perniciousness of intolerance." De köpare som lyckades få tag på ett par Satan Shoes lär sannolikt inte heller sälja tillbaka dem till MSCHF för inköpspriset. Skorna har redan börjat säljas på eBay och där gick ett par nyligen för 5000 dollar medan en auktion som fortfarande pågår är uppe i närmare 7800 dollar för ett par. Tumnagel
87kg
+
Wille Wilhelmsson

I dag är det gin och tonic-dagen
Hur blandar du din?

Gin och tonic är ju rackarns gott och en drink som är väldigt enkel att få helt ok. Sen kan man nörda ihjäl sig hur mycket som helst men frågan är om det lönar sig. Lite bra gin, lite bra tonic och lite gurka brukar räcka för mig. Min bästa gin och tonic har jag druckit på en hotelbar i Amsterdam. När drack du en riktigt bra GT och hur gör du för att få den så där riktigt bra. Nedan får ni se en annorlunda version på GT. Tumnagel
96kg
+
Roger Åberg

Massive Attacks Blue Lines fyller 30 år
En till klassiker

Dagens andra klassiker blir Massive Attack och deras platta Blue Lines som numera är 30 år gammal. Plattan måste väl räknas som en av de moderna klassikerna. Hängde man i skivaffärer kring 1991 var det här ett självklart köp och det var nog också uppföljarna Protection och Mezzanine. Bandets bas har väl varit 3D (Robert Del Naja), Daddy G (Grant Marshall) och Tricky (Adrian Thaws) men har hela tiden använt massor av gästartister, som Shara Nelson här ovanför i Unfinished Sympathy. Tumnagel
94kg
+
Roger Åberg

The Avalanches-platta firar 20 år
Klassiker remixas

The Avalanches platta Since I left you är en riktig klassiker och nu firar den 20 år. För att fira det så kommer gruppen att släppa en ny version av plattan i juni som innehåller remixar av Stereolab, MF DOOM, Leon Vynehall, Black Dice, Carl Craig, och Sinkane. Just nu har man släppt en remix som ni kan höra nedan, resten kommer alltså senare. Man släppte även förköp på en vinylversion med fyra skivor igår, men den tog slut direkt. Tumnagel
94kg
+
Roger Åberg

Liseberg öppnar upp som promenadpark
Om man vill besöka Liseberg utan att åka något

Liseberg meddelade idag att man kommer att öppna upp nöjesfältet som promenadpark för att fler ska kunna få uppleva våren på Liseberg trots de rådande pandemi-restriktionerna. Det innebär att parken kommer att vara öppen för besökare även utanför ordinarie öppettider. Då kan besökarna knalla runt på Liseberg och kolla in trädgårdar, planteringar och lekplatser men att inga åkattraktioner kommer att vara igång. Andreas Andersen, vd på Liseberg, säger om initiativet till att öppna upp Liseberg som promenadpark: "Med en så kraftig begränsning av antalet gäster som restriktionerna medför ser vi att en stor del av våra besökare inte kommer ges möjlighet att besöka Liseberg under våren. Att öppna promenadpark på förmiddagarna är ett sätt att göra parken tillgänglig för fler under en svår tid." Liseberg planerar att öppna upp någon gång i vår men något exakt premiärdatum är än så länge inte spikat. Det kommer att vara gratis att besöka Liseberg under förmiddagar när nöjesfältet kommer att fungera som promenadpark. Tumnagel
163kg
+
Wille Wilhelmsson