Vi har provkört Volkswagens första riktiga elbil ID.3
Lovande start på en ny era
Elbilar är framtiden. Eller i alla fall en stor del av framtiden. Efter att ha varit rätt så motsträviga på den här punkten börjar bilvärldens jättar nu äntligen vakna på riktigt och nu vill även de leverera elbilar i stor skala. Problemet är att det går långsamt och segt, lanseringen av Volkswagens första riktiga elbilar ID.3 har blivit uppskjuten flera gånger.
TL;DR Volkswagen ID.3 är imponerande rolig att se på och köra, men inredningen känns riktigt billig. Oavsett så kan det här bli en riktig succé för Volkswagen om de bara får igång tillverkningen!
Men nu är den här, typ. Vi har provkört koncernens första riktiga elbil under några timmar och ambitionen är hög men någon självklar homerun är det verkligen inte.
Jag säger "riktiga" om och om igen för VW har levererat elbilar tidigare, men då har det varit elbilar som är mer eller mindre omgjorda fossilbilar. Den här bilen bygger dock på plattformen MEB som är utvecklad av Volkswagen men kommer även att användas av gruppen andra märken, främst Skoda, Audi, Seat. Porsche har ansvarat för plattformen J1 som Taycan bygger på och som även kommer att användas av Audis E-tron GT. Gruppen har även plattformen PPE på gång som är tänkt att vara basen för lite större premium-bilar.
MEB kommer alltså att vara grundstenen i märket Volkswagens framtida elbilar, oavsett om det handlar om en modern folkabuss eller framtidens elbilsversion av Passat eller som i det här fallet den eldrivna motsvarigheten av Golf. Att det här är framtiden är det dock ingen tvekan om, senaste generationen av Golf fick verkligen minimalt med uppmärksamhet från utvecklingsteamet och när jag körde den hade jag en stark känsla av att detta nog mycket väl kan bli den sista generationen.
När jag kommer till Södertälje står det också en urbubbla, en Golf GTI och en ID.3 uppställda för att verkligen poängtera att man är på väg in i en ny era, inte bara för Golfen utan för hela märket. Den stora frågan är väl då om märket och koncernen kommer att vandra in i den eran med en fullpoängare eller inte.
Ett namn som berättar om en ny framtid
Bilföretag som måste göra något speciellt kring deras elbilars namn har jag lite förakt för. BMW med sin i-serie till exempel, varför inte bara göra en riktigt bra vanlig elbil, varför spexa till det? Eller Audis lika konstiga e-tron, varför göra en elsuv som typ är som deras andra suvar men med el? Det känns mest som att snart kommer att stå där med en massa konstiga namn på saker som typ är samma sak.
För Volkswagen är det dock rätt rimligt eftersom man faktiskt kör en ny plattform och för att man kommer att byta ut hela sin flotta med tiden. Det blir nog sista generationen av Golf men den kommer att få leva i en åtta-tio år till för att världen inte är redo för el. Passat fick precis ok på att leva en generation till men det var på håret och så vidare. Volkswagen hade nog faktiskt, om de hade kunnat, helt enkelt sagt att ID.3 är nya Golf och så var det klart med det, men Golfen kommer som sagt att leva många år till och ID.3 är en för annorlunda bil för att bara kalla den för eGolf eller nåt.
En utsida som lovar gott
Utsidan på hela ID-serien, alltså ID.3, kommande ID.4 och alla koncept som har visats, lovar gott. Man har en ny stil och man har vågat göra något nytt utan att vara för spexig. Om det är snyggt eller inte kan man diskutera, men man har vågat ta i lite och man har vågat leka med de nya möjligheterna som plattformen gett. I fallet med ID.3 handlar det om väldigt kort överhäng både fram och bak och ett rejält utökat axelavstånd jämfört med Golf. Jag gillar looken även om jag nog inte skulle gå så långt som att kalla det för en vacker bil.
En insida som lämnar mycket att önska
När man skapar en ny bilmodell så gör man så mycket man kan på alla delar av bilen och sedan blir det förhandling. Om allt på en bil får vara det bästa och därmed kosta hur mycket som helst skulle alla bilar kosta en miljon eller mer, speciellt när det handlar om elbilar där det också finns ett batteri som kostar multum. Men en efterföljare till Golf kan ju så klart inte kosta en miljon. I förhandlingen kring ID.3 förloradee helt klart gänget som pysslade med inredningen, de fick helt enkelt ingen budget alls att leka med. Tyvärr verkar inredningsgänget inte ha sett detta som en intressant utmaning utan istället sagt upp sig på sittande möte för inredningen är katastrof.
Jag har inget emot en billig inredning men det måste göras med stil och charm. Volkswagen själva har varit rätt duktiga på detta med eras modell Up som har en billig inredning men som ändå gör en glad. Roliga lösningar och roliga färgval gör att det funkar, men i ID.3 är det bara sorgligt. Hinkplast precis överallt och materialval i stolarna som får mig att tänka på såna där överdragsklädslar som kostar 199 kronor för ett helt set. Det hade varit ok i den billigaste versionen av ID.3 men inte i Max-versionen som kostar över halvmiljonen. Alla de som har varit tveksamma till inredningarna i olika Teslor får snabbt tänka om här och Polestar ska ha väldigt mycket cred för att de bygger något som känns väldigt lyxigt för 130.000 kronor mer än ID.3. Inte ok Volkswagen!
Vad som däremot verkligen är ok är utrymmena! Kupéen känns oerhört rymlig, framförallt med panoramatak, och man har verkligen använt det nya utrymmet som har skapats med det långa axelavståndet och det faktum att man inte behöver ha en kardantunnel har gjort en del för antal ställen att lägga saker.
Mer än ok är också ljudnivån i kupéen tycker jag, elbilar är ju tysta och ska vara tysta och Volkswagen har gjort ett bra jobb här, speciellt med tanke på prisklassen.
En förarmiljö som faktiskt fungerar
När jag körde nya Golf blev det en rejäl sågning av entertainment-systemet. Det var helt enkelt superdåligt, vilket inte lovade gott för ID.3 som ju har haft mängder av rykten om teknik och utveckling som inte fungerar. Men som förare trivs man i ID.3. Två skärmar finns, en mindre på 5,3 tim framför näsan och en större på 10 tum i mitten. Den lilla framför näsan får gott betyg av mig. Den har egentligen tre delar och från vänster är det assistans där man ser information om bilen känner igen linjerna längs vägen och om status för bilar framför. Nu är det en bra bit tills den här bilen blir autonom, men att detta fått fokus visar ändå att man tänkt till lite. Den adaptiva farthållaren får förresten med beröm godkänt, den känner av hastighetsmärkningen korrekt både på karta och i verkligheten (till skillnad från koncernsyskonet Audi) och inbromsning och hastighetssänkning vid kurvor och rondeller fungerade galant under provkörningen. Jag körde långa stunder utan att ha foten på gaspedalen, trots att det inte bara var rak väg.
I mitten ser man sedan aktuell hastighet, hur snabbt man får köra och hur långt man kan köra. Till höger ser man navigeringsanvisningar. Alltså allt man behöver, levererat på en liten och kompakt yta. Personen som gjort detta på Volkswagen ska få en liten julbonus tycker jag.
Skärmen i mitten liknar den i Golf men är inte lika fruktansvärd. Systemet är till och med ok, men mer än så är det inte. Det laggar inte, men det flyter inte heller speciellt bra. Det är inte supertydligt, men inte heller rörigt. Det är helt enkelt helt ok.
Touchknapparna under skärmen däremot, här har någon gjort om bara för att och som bekant ska man inte uppfinna hjulet på nytt. Det är idioti att göra det. I mitten finns en skåra som man, enligt Volkswagens representant, ska kunna lägga fingret i och sedan enkelt kunna höja och sänka utan att ta ögonen från vägen. Vet ni vad som också fungerar? Ett helt vanligt klassiskt volymvred. Som man snurrar på. Fantastiskt uppfinning.
Till höger och vänster om volymen finns kontrollen för värmen och även detta är äckliga touchknappar. De fungerar, oftast, och klickar man på båda samtidigt (alltså både varmt och kallt) får man igång stolsvärmen. Det fungerar, oftast, men ibland råkar man stänga av ljudet helt på musiken eftersom den sitter precis bredvid och också är touch och det är omöjligt att veta vad som är vad utan att ta bort blicken från vägen. Ge mig vanliga knappar, för i hela fridens namn!
ID.3 kan uppdateras utan att man besöker återförsäljaren, och tur är väl det. För den mer avancerade och med AR kryddade heads up-skärmen kommer efter årsskiftet, just nu får man nöja sig med hastighet och lite enklare navigeringsanvisningar. CarPlay och Android Auto saknas också just nu och kommer först efter årsskiftet.
En pigg och trevlig körning
När man ska starta bilen så kan man faktiskt göra det på en gömd startknapp men man behöver inte. Har man keyless entry så känner bilen av att du är på väg mot den och låser (och med rätt utrustning) lyser upp för dig. Samma sak om du stannar, lägger i P-läget och går ur, då stänger den av sig själv. Det fungerar faktiskt väldigt smidigt, jag använde startknappen för att jag ville ha igång bilen när jag var utanför den när jag fotade, men det är ju knappast ett normalläge. Just ja, den känner av om du går ur bilen men lämnar nyckeln och går då in i ett standbyläge.
Väl redo att köra så lägger man i drive-läget med en växelväljare som sitter på skärmen framför näsan. Förutom att den går åt fel håll för min hjärna så funderar denna ypperligt och det är enkelt att snabbt växla från drive till reverse. Tummen upp för denna! Framåt så finns inte bara drive-läget utan också ett B-läge där man helt kan köra bilen utan att behöva använda bromsen. Funkar finfint och återgenereringskraften är väl avstämt, kör du med lite framförhållning behöver du aldrig använda bromsen.
När du trycker på gasen händer det saker, det är ju en elbil. Den har 204 hästkrafter och 310 Nm vilket räcker gott och väl och lite till för de allra flesta. Noll till hundra går på 7,3 sekunder vilket kanske inte är så imponerande men den viktigare siffran är noll till 60 som går på 3,4 sekunder. Den här bilen är nämligen snabbast där det gäller, upp till 70, och det blir faktiskt lite tryck mot stolen när man accelererar fullt. Kul! Inte Tesla-galenskapsläges-känsla, men fullt tillräckligt för lite fniss! Jag gjorde en omkörning i 60-70 och även där finns det kraft men sedan dör det. När man kör upp på motorvägen går det rejält kvickt upp till 80 och sedan tröttnar bilen rejält. Man kommer upp i 120 km/h utan att skämmas men sista biten är lite seg och ovanför finns det inte alls mycket att leka med och toppfarten är satt till 160 km/h. Vilket inte gör något alls, jag tycker verkligen att Volkswagen har gjort rätt här. Man har levererat en bil som är kul och kvick i stan och på landsväg och som precis fungerar att tuffa på motorväg med. Perfekt för de allra flesta!
Eftersom batteriet ligger i botten på bilen är tyngdpunkten låg och förutsättningarna för bra väghållning stora. ID.3 levererar, men bara precis. Bilen känns inte så tight som man kanske hade önskat och jag känner inte riktigt att jag kan ta kurvorna så fort som jag kanske hade önskat. Men och andra sidan är det en elbil, så det är nästan roligare att bromsa lite extra i ingången av kurvan för att kunna känna vridet i utgången av kurvan.
Helt klart är att man blir mycket gladare av att köra den här än en Golf med någon mellanmjölksmotor. Mycket, mycket gladare. Jag tänker flera gånger när jag kör hur mycket roligare det kommer att vara i framtiden för de tidigare Golf-köparna som nu istället för njuta av elbilens klara fördelar.
Sju galna versioner
Har ni hört historien om Snövit och de sju dvärgarna? De hade tydliga namn som gjorde att man direkt visste vem det var man hade att göra med, Prosit, Blyger, Trötter, Glader, Butter, Kloker och Toker. Första versionen av ID.3 som levererats till de som beställde först heter 1st och kom i tre versioner och det var allt som behövdes, men när Volkswagen drog i gång den vanliga beställningen hade man helt plötsligt lagt till fyra till. Och till skillnad mot de kortväxta så har de här sinnessjuka namn som Life, Business, Family, Style, Tech, Max och Tour. När den billigare versionen med det mindre batteriet kommer så kommer det ytterligare en eller två, plus att det verkar komma en sportigare version efter nyår. Tio versioner med oklart innehåll är idioti. Tanken med paketering på det här sättet är att man ska göra livet enklare för fabriken, för säljare och för köpare och effekten här är tvärtom. Förvirring. Gör om gör rätt.
Tre storlekar på batteriet
Just nu finns det alltså sju versioner varav sex har samma batteri som är på 58 kWh och har en räckvidd på 420 km. Tour-versionen har ett större batteri på 77 kWh och en räckvidd på 540 km, men då får man bara plats två personer i baksätet. Oklart varför, men det verkar handla om att bilen blir för tung om den specas för fem personer. Lite senare så kommer det versioner med batteri på 45 kWh och en räckvidd på 330 km och det är denna som kan bli folkbilen på riktigt. Räkna dock inte med att du kommer att kunna kombinera det minsta batteriet med "lyx", det blir nog till att följa de redan färdiga paketen.
Inget takräcke, ingen dragkrok
Tyvärr får inte ID.3 varken ha något på taket eller bakom sig. Man erbjuder ett ställ för cyklar, men det är allt. Takräcke och dragkrok är bara att glömma. Vi får hoppas att detta inte har med plattformen att göra, för en Passat-ersättare utan dragkrok är inte en så rolig tanke.
Billig men ändå dyr
Volkswagen ville med ID.3 leverera en elbil under 400.000 kronor men där är man inte riktigt, billigaste versionen heter Life och kostar 434.900 kronor. Men versionerna med lilla batteriet är inte här ännu och då kommer man kanske under 400.000 kronor vilket med rabatt från staten blir något som är rimligt för de flesta. 340.000 kronor är fortfarande mycket pengar att slanta upp, men med privatleasing så ska man kunna få en ID.3 från 3.490 kronor per månad, under vilka förutsättningar är dock oklart. Hemsidan är inte uppdaterad och väljer du en version som är rimligt utrustad får du betala i alla fall 5000 kronor i månaden.
Men kan du ladda hemma blir det en helt ok affär. Volkswagen har gjort en deal med Jämtkraft där de till en början bjuder på el vad det kostar att ladda hemma för en normal användare. Volkswagen har även en deal med Ionity där man får de första 2000 kWh (under första året) gratis. Man kommer alltså i princip att rulla gratis det första året.
Förmånsvärdet är på låga 1240 kronor så det här kan nog bli ett riktigt trevligt alternativ på tjänstebilsmarknaden där totalkostnaden för ägandet blir riktigt trevlig.
Blandade men positiva känslor
Som ni kanske märker gillar jag den här bilen och den här satsningen, men det är också väldigt tydligt att det inte är så enkelt att leverera bra elbilar i stor skala till bra pris. Volkswagen försöker verkligen men någon självklar homerun är det inte. Däremot ett riktigt intressant första slag som får ut Volkswagenskoncernens bollspel på planen. Kanske är det ändå en början på en ny era vi ser.
Försök igen

























































































































Fler versioner av VW ID.3 går nu att beställa
Men ännu inte instegsversionerna

Volkswagen Passat får leva vidare!
Det tackar nog svenskarna för

Vi har kollat in nya generationen av Volkswagen Golf
Börjar säljas i dag

VW visar ännu ett Folkabuss-koncept
Det här är I.D. BUZZ Concept

Volkswagen presenterar den eldrivna kombin ID. Space Vizzion
Lanseras i slutet av 2021
