m
Vi har provkört Volkswagens första riktiga elbil ID.3

Vi har provkört Volkswagens första riktiga elbil ID.3
Lovande start på en ny era

Bil / Feature

Elbilar är framtiden. Eller i alla fall en stor del av framtiden. Efter att ha varit rätt så motsträviga på den här punkten börjar bilvärldens jättar nu äntligen vakna på riktigt och nu vill även de leverera elbilar i stor skala. Problemet är att det går långsamt och segt, lanseringen av Volkswagens första riktiga elbilar ID.3 har blivit uppskjuten flera gånger.

TL;DR Volkswagen ID.3 är imponerande rolig att se på och köra, men inredningen känns riktigt billig. Oavsett så kan det här bli en riktig succé för Volkswagen om de bara får igång tillverkningen!

Men nu är den här, typ. Vi har provkört koncernens första riktiga elbil under några timmar och ambitionen är hög men någon självklar homerun är det verkligen inte.

Jag säger "riktiga" om och om igen för VW har levererat elbilar tidigare, men då har det varit elbilar som är mer eller mindre omgjorda fossilbilar. Den här bilen bygger dock på plattformen MEB som är utvecklad av Volkswagen men kommer även att användas av gruppen andra märken, främst Skoda, Audi, Seat. Porsche har ansvarat för plattformen J1 som Taycan bygger på och som även kommer att användas av Audis E-tron GT. Gruppen har även plattformen PPE på gång som är tänkt att vara basen för lite större premium-bilar.

MEB kommer alltså att vara grundstenen i märket Volkswagens framtida elbilar, oavsett om det handlar om en modern folkabuss eller framtidens elbilsversion av Passat eller som i det här fallet den eldrivna motsvarigheten av Golf. Att det här är framtiden är det dock ingen tvekan om, senaste generationen av Golf fick verkligen minimalt med uppmärksamhet från utvecklingsteamet och när jag körde den hade jag en stark känsla av att detta nog mycket väl kan bli den sista generationen.

När jag kommer till Södertälje står det också en urbubbla, en Golf GTI och en ID.3 uppställda för att verkligen poängtera att man är på väg in i en ny era, inte bara för Golfen utan för hela märket. Den stora frågan är väl då om märket och koncernen kommer att vandra in i den eran med en fullpoängare eller inte.

Ett namn som berättar om en ny framtid


Bilföretag som måste göra något speciellt kring deras elbilars namn har jag lite förakt för. BMW med sin i-serie till exempel, varför inte bara göra en riktigt bra vanlig elbil, varför spexa till det? Eller Audis lika konstiga e-tron, varför göra en elsuv som typ är som deras andra suvar men med el? Det känns mest som att snart kommer att stå där med en massa konstiga namn på saker som typ är samma sak.

För Volkswagen är det dock rätt rimligt eftersom man faktiskt kör en ny plattform och för att man kommer att byta ut hela sin flotta med tiden. Det blir nog sista generationen av Golf men den kommer att få leva i en åtta-tio år till för att världen inte är redo för el. Passat fick precis ok på att leva en generation till men det var på håret och så vidare. Volkswagen hade nog faktiskt, om de hade kunnat, helt enkelt sagt att ID.3 är nya Golf och så var det klart med det, men Golfen kommer som sagt att leva många år till och ID.3 är en för annorlunda bil för att bara kalla den för eGolf eller nåt.

En utsida som lovar gott


Utsidan på hela ID-serien, alltså ID.3, kommande ID.4 och alla koncept som har visats, lovar gott. Man har en ny stil och man har vågat göra något nytt utan att vara för spexig. Om det är snyggt eller inte kan man diskutera, men man har vågat ta i lite och man har vågat leka med de nya möjligheterna som plattformen gett. I fallet med ID.3 handlar det om väldigt kort överhäng både fram och bak och ett rejält utökat axelavstånd jämfört med Golf. Jag gillar looken även om jag nog inte skulle gå så långt som att kalla det för en vacker bil.

En insida som lämnar mycket att önska


När man skapar en ny bilmodell så gör man så mycket man kan på alla delar av bilen och sedan blir det förhandling. Om allt på en bil får vara det bästa och därmed kosta hur mycket som helst skulle alla bilar kosta en miljon eller mer, speciellt när det handlar om elbilar där det också finns ett batteri som kostar multum. Men en efterföljare till Golf kan ju så klart inte kosta en miljon. I förhandlingen kring ID.3 förloradee helt klart gänget som pysslade med inredningen, de fick helt enkelt ingen budget alls att leka med. Tyvärr verkar inredningsgänget inte ha sett detta som en intressant utmaning utan istället sagt upp sig på sittande möte för inredningen är katastrof.

Jag har inget emot en billig inredning men det måste göras med stil och charm. Volkswagen själva har varit rätt duktiga på detta med eras modell Up som har en billig inredning men som ändå gör en glad. Roliga lösningar och roliga färgval gör att det funkar, men i ID.3 är det bara sorgligt. Hinkplast precis överallt och materialval i stolarna som får mig att tänka på såna där överdragsklädslar som kostar 199 kronor för ett helt set. Det hade varit ok i den billigaste versionen av ID.3 men inte i Max-versionen som kostar över halvmiljonen. Alla de som har varit tveksamma till inredningarna i olika Teslor får snabbt tänka om här och Polestar ska ha väldigt mycket cred för att de bygger något som känns väldigt lyxigt för 130.000 kronor mer än ID.3. Inte ok Volkswagen!

Vad som däremot verkligen är ok är utrymmena! Kupéen känns oerhört rymlig, framförallt med panoramatak, och man har verkligen använt det nya utrymmet som har skapats med det långa axelavståndet och det faktum att man inte behöver ha en kardantunnel har gjort en del för antal ställen att lägga saker.

Mer än ok är också ljudnivån i kupéen tycker jag, elbilar är ju tysta och ska vara tysta och Volkswagen har gjort ett bra jobb här, speciellt med tanke på prisklassen.

En förarmiljö som faktiskt fungerar


När jag körde nya Golf blev det en rejäl sågning av entertainment-systemet. Det var helt enkelt superdåligt, vilket inte lovade gott för ID.3 som ju har haft mängder av rykten om teknik och utveckling som inte fungerar. Men som förare trivs man i ID.3. Två skärmar finns, en mindre på 5,3 tim framför näsan och en större på 10 tum i mitten. Den lilla framför näsan får gott betyg av mig. Den har egentligen tre delar och från vänster är det assistans där man ser information om bilen känner igen linjerna längs vägen och om status för bilar framför. Nu är det en bra bit tills den här bilen blir autonom, men att detta fått fokus visar ändå att man tänkt till lite. Den adaptiva farthållaren får förresten med beröm godkänt, den känner av hastighetsmärkningen korrekt både på karta och i verkligheten (till skillnad från koncernsyskonet Audi) och inbromsning och hastighetssänkning vid kurvor och rondeller fungerade galant under provkörningen. Jag körde långa stunder utan att ha foten på gaspedalen, trots att det inte bara var rak väg.

I mitten ser man sedan aktuell hastighet, hur snabbt man får köra och hur långt man kan köra. Till höger ser man navigeringsanvisningar. Alltså allt man behöver, levererat på en liten och kompakt yta. Personen som gjort detta på Volkswagen ska få en liten julbonus tycker jag.

Skärmen i mitten liknar den i Golf men är inte lika fruktansvärd. Systemet är till och med ok, men mer än så är det inte. Det laggar inte, men det flyter inte heller speciellt bra. Det är inte supertydligt, men inte heller rörigt. Det är helt enkelt helt ok.

Touchknapparna under skärmen däremot, här har någon gjort om bara för att och som bekant ska man inte uppfinna hjulet på nytt. Det är idioti att göra det. I mitten finns en skåra som man, enligt Volkswagens representant, ska kunna lägga fingret i och sedan enkelt kunna höja och sänka utan att ta ögonen från vägen. Vet ni vad som också fungerar? Ett helt vanligt klassiskt volymvred. Som man snurrar på. Fantastiskt uppfinning.

Till höger och vänster om volymen finns kontrollen för värmen och även detta är äckliga touchknappar. De fungerar, oftast, och klickar man på båda samtidigt (alltså både varmt och kallt) får man igång stolsvärmen. Det fungerar, oftast, men ibland råkar man stänga av ljudet helt på musiken eftersom den sitter precis bredvid och också är touch och det är omöjligt att veta vad som är vad utan att ta bort blicken från vägen. Ge mig vanliga knappar, för i hela fridens namn!

ID.3 kan uppdateras utan att man besöker återförsäljaren, och tur är väl det. För den mer avancerade och med AR kryddade heads up-skärmen kommer efter årsskiftet, just nu får man nöja sig med hastighet och lite enklare navigeringsanvisningar. CarPlay och Android Auto saknas också just nu och kommer först efter årsskiftet.

En pigg och trevlig körning


När man ska starta bilen så kan man faktiskt göra det på en gömd startknapp men man behöver inte. Har man keyless entry så känner bilen av att du är på väg mot den och låser (och med rätt utrustning) lyser upp för dig. Samma sak om du stannar, lägger i P-läget och går ur, då stänger den av sig själv. Det fungerar faktiskt väldigt smidigt, jag använde startknappen för att jag ville ha igång bilen när jag var utanför den när jag fotade, men det är ju knappast ett normalläge. Just ja, den känner av om du går ur bilen men lämnar nyckeln och går då in i ett standbyläge.

Väl redo att köra så lägger man i drive-läget med en växelväljare som sitter på skärmen framför näsan. Förutom att den går åt fel håll för min hjärna så funderar denna ypperligt och det är enkelt att snabbt växla från drive till reverse. Tummen upp för denna! Framåt så finns inte bara drive-läget utan också ett B-läge där man helt kan köra bilen utan att behöva använda bromsen. Funkar finfint och återgenereringskraften är väl avstämt, kör du med lite framförhållning behöver du aldrig använda bromsen.

När du trycker på gasen händer det saker, det är ju en elbil. Den har 204 hästkrafter och 310 Nm vilket räcker gott och väl och lite till för de allra flesta. Noll till hundra går på 7,3 sekunder vilket kanske inte är så imponerande men den viktigare siffran är noll till 60 som går på 3,4 sekunder. Den här bilen är nämligen snabbast där det gäller, upp till 70, och det blir faktiskt lite tryck mot stolen när man accelererar fullt. Kul! Inte Tesla-galenskapsläges-känsla, men fullt tillräckligt för lite fniss! Jag gjorde en omkörning i 60-70 och även där finns det kraft men sedan dör det. När man kör upp på motorvägen går det rejält kvickt upp till 80 och sedan tröttnar bilen rejält. Man kommer upp i 120 km/h utan att skämmas men sista biten är lite seg och ovanför finns det inte alls mycket att leka med och toppfarten är satt till 160 km/h. Vilket inte gör något alls, jag tycker verkligen att Volkswagen har gjort rätt här. Man har levererat en bil som är kul och kvick i stan och på landsväg och som precis fungerar att tuffa på motorväg med. Perfekt för de allra flesta!

Eftersom batteriet ligger i botten på bilen är tyngdpunkten låg och förutsättningarna för bra väghållning stora. ID.3 levererar, men bara precis. Bilen känns inte så tight som man kanske hade önskat och jag känner inte riktigt att jag kan ta kurvorna så fort som jag kanske hade önskat. Men och andra sidan är det en elbil, så det är nästan roligare att bromsa lite extra i ingången av kurvan för att kunna känna vridet i utgången av kurvan.

Helt klart är att man blir mycket gladare av att köra den här än en Golf med någon mellanmjölksmotor. Mycket, mycket gladare. Jag tänker flera gånger när jag kör hur mycket roligare det kommer att vara i framtiden för de tidigare Golf-köparna som nu istället för njuta av elbilens klara fördelar.

Sju galna versioner


Har ni hört historien om Snövit och de sju dvärgarna? De hade tydliga namn som gjorde att man direkt visste vem det var man hade att göra med, Prosit, Blyger, Trötter, Glader, Butter, Kloker och Toker. Första versionen av ID.3 som levererats till de som beställde först heter 1st och kom i tre versioner och det var allt som behövdes, men när Volkswagen drog i gång den vanliga beställningen hade man helt plötsligt lagt till fyra till. Och till skillnad mot de kortväxta så har de här sinnessjuka namn som Life, Business, Family, Style, Tech, Max och Tour. När den billigare versionen med det mindre batteriet kommer så kommer det ytterligare en eller två, plus att det verkar komma en sportigare version efter nyår. Tio versioner med oklart innehåll är idioti. Tanken med paketering på det här sättet är att man ska göra livet enklare för fabriken, för säljare och för köpare och effekten här är tvärtom. Förvirring. Gör om gör rätt.

Tre storlekar på batteriet


Just nu finns det alltså sju versioner varav sex har samma batteri som är på 58 kWh och har en räckvidd på 420 km. Tour-versionen har ett större batteri på 77 kWh och en räckvidd på 540 km, men då får man bara plats två personer i baksätet. Oklart varför, men det verkar handla om att bilen blir för tung om den specas för fem personer. Lite senare så kommer det versioner med batteri på 45 kWh och en räckvidd på 330 km och det är denna som kan bli folkbilen på riktigt. Räkna dock inte med att du kommer att kunna kombinera det minsta batteriet med "lyx", det blir nog till att följa de redan färdiga paketen.

Inget takräcke, ingen dragkrok


Tyvärr får inte ID.3 varken ha något på taket eller bakom sig. Man erbjuder ett ställ för cyklar, men det är allt. Takräcke och dragkrok är bara att glömma. Vi får hoppas att detta inte har med plattformen att göra, för en Passat-ersättare utan dragkrok är inte en så rolig tanke.

Billig men ändå dyr


Volkswagen ville med ID.3 leverera en elbil under 400.000 kronor men där är man inte riktigt, billigaste versionen heter Life och kostar 434.900 kronor. Men versionerna med lilla batteriet är inte här ännu och då kommer man kanske under 400.000 kronor vilket med rabatt från staten blir något som är rimligt för de flesta. 340.000 kronor är fortfarande mycket pengar att slanta upp, men med privatleasing så ska man kunna få en ID.3 från 3.490 kronor per månad, under vilka förutsättningar är dock oklart. Hemsidan är inte uppdaterad och väljer du en version som är rimligt utrustad får du betala i alla fall 5000 kronor i månaden.

Men kan du ladda hemma blir det en helt ok affär. Volkswagen har gjort en deal med Jämtkraft där de till en början bjuder på el vad det kostar att ladda hemma för en normal användare. Volkswagen har även en deal med Ionity där man får de första 2000 kWh (under första året) gratis. Man kommer alltså i princip att rulla gratis det första året.

Förmånsvärdet är på låga 1240 kronor så det här kan nog bli ett riktigt trevligt alternativ på tjänstebilsmarknaden där totalkostnaden för ägandet blir riktigt trevlig.

Blandade men positiva känslor


Som ni kanske märker gillar jag den här bilen och den här satsningen, men det är också väldigt tydligt att det inte är så enkelt att leverera bra elbilar i stor skala till bra pris. Volkswagen försöker verkligen men någon självklar homerun är det inte. Däremot ett riktigt intressant första slag som får ut Volkswagenskoncernens bollspel på planen. Kanske är det ändå en början på en ny era vi ser.

Läs mer
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Vi har provkört Volkswagens första riktiga elbil ID.3
47.4°
0

Vi har provkört Volkswagens första riktiga elbil ID.3

Lovande start på en ny era

Alla Peugeots nya modeller kommer som prestandaversioner
Elektrifiering hjälper till

I september förra året fick vi se 508 Sport Engineered i sitt produktionsutförande. Detta är Peugeots första modell på länge med prestandafokus och det kommer fler. Nu får vi reda på att alla kommande modeller ska erbjudas som PSE (Peugeot Sport Engineered)-versioner vilket alltså innebär vassare prestanda och fräsigare utseende. Eldrift och hybridisering kommer vara en av de sakerna som ska hjälpa till med prestandan. Vdn Jean-Philippe Imparato säger följande: "With each and every car, starting with 508, I’m aiming to put as an umbrella a performance/sporting version of the car. We will launch at the beginning of 2021 with the 508 Peugeot Sport Engineered to send a message to the market. It puts something on top of our range that sends a message to the world that we don’t want the EV transition to be boring – we want to have fun even if we have CO2 below 50 grams. It fits at the same time the upmarket move and the message that we want to bring on electrification." Vänta er alltså en sportigare version av nya 208 och nästa generation 308 som kommer att presenteras i mars. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning kommer till Switch i mars
Actionrollspela järnet!

Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning släpptes till PC, PS4 och Xbox One i september förra året och inom kort är det dags för Switch-spelare att ta sig an fantasyrollspelet. 16 mars kommer spelet släppas till Nintendos hybridkonsol och kommer precis som versionen som släpptes i höstas med uppgraderad grafik från originalversionen samt spelets tre DLC:s The Teeth of Naros, Legend of Dead Kel och Weapons and Armor bundle. I samband med detta har THQ Nordic meddelat att spelet kommer få en ny expansion senare i år vid namn Fatesworn, men utöver titeln så har vi inte fått veta något mer om den kommande expansionen. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

Forskare har gjort en robot av is
Kanske rullar runt på månar och andra planeter i framtiden

Forskare på University of Pennsylvania har utvecklat ett koncept som de kallar IceBot vilket beskriver robotar som delvis är uppbyggda av is. Tanken är att is-robotarna skulle kunna användas för att utforska kalla platser eller utomjordiska världar, till exempel Jupiters is-måne Europa. Skulle de användas till detta så skulle en stor del av robotarnas delar kunna konstrueras av is som redan finns på plats och det enda som skulle behöva skickas till dit skulle vara själva robotens elektronik samt de verktyg som krävs för att konstruera roboten. I rapporten "Robots Made From Ice: An Analysis of Manufacturing Techniques" skriver forskarna bland annat: "The ice allows for increased flexibility in the system design, enabling the robotic structure to be designed and built post-deployment after tasks and terrain obstacles have been better identified and analyzed." I dagsläget är IceBot bara ett koncept och det kommer att ta många års arbete för att utveckla detta innan vi skulle kunna få se effektiva robotar av is rulla runt på jorden eller andra himlakroppar. Men idén verkar hur som helst finnas. I videoklippet ovan kan ni kolla in när en prototyp av en IceBot rullar runt. Tumnagel
36.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple ska göra film om Napoleon
Joaquin Phoenix ska spela den franske kejsaren i Kitbag

Deadline rapporterar att Apple kommer att producera filmen Kitbag som handlar om den franske kejsaren Napoleon Bonaparte, en film som Ridley Scott kommer att regissera. I rollen som Napoleon kommer vi att få se Joaquin Phoenix och manuset kommer att skrivas av David Scarpa, manusförfattaren som även skrev manus till Ridley Scotts kidnapparfilm All The Money in the World. Ridley Scott säger om Napoleon till Deadline: "Napoleon is a man I’ve always been fascinated by. He came out of nowhere to rule everything — but all the while he was waging a romantic war with his adulterous wife Josephine. He conquered the world to try to win her love, and when he couldn’t, he conquered it to destroy her, and destroyed himself in the process." Kitbag kommer att sändas på Apples streamingtjänst Apple TV+ men det lär nog dröja ett tag innan vi får se den där. Inspelningarna av filmen sägs vara planerade att dra igång någon gång i början av 2022. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

James May spanar in den eldrivna MGB:n
Passar honom perfekt

Nu har turen kommit till James May att få spana in och provköra den eldrivna MGB Roadster som RBW har satt ihop. En bil som passar honom som handen i handsken. Och jag blev ärligt talat sugen på en själv nu bara för det. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

5G-auktionen i 3,5 GHz- och 2,3 GHz-banden nu avslutad
Snabba puckar!

Nu är det fritt fram för de svenska operatörerna att sprida corona via 5G-nätet! Näh, såklart inte, för det är bara trams som ingen med lite vett tror på. Men 5G-auktionen startade i förmiddags och nu verkar det hela vara över och alla fyra bolag som fick delta har fått sin del av kakan. Och resultatet kommer se ut som sådan: - Hi3G Access AB (Tre) får 100 MHz i frekvensutrymmet 3400-3500 MHz. - Net4Mobility HB (Tele2 och Telenor) får 100 MHz i frekvensutrymmet 3620-3720 MHz. - Telia får 120 MHz i frekvensutrymmet 3500-3620 MHz. - Teracom får 80 MHz i frekvensutrymmet 2300-2380 MHz Totala prislappen för frekvensutrymmena landade på 2,3 miljarder kronor, vilket kan jämföras med de ungefär 2,8 miljarder kronor som totalen blev under auktionen för 700 MHz-banden 2018. Uppdelningen av pengarna ser ut som sådan: Telia lade 760 miljoner kronor, Net4Mobility budade 665 miljoner kronor, Tre lade 491 miljoner kronor och Teracom dunkade in jämna 400 miljoner kronor. För detta får operatören tillstånd att arbeta i frekvensutrymmena fram till 2045. Vad som händer nu är att bolagen kan på riktigt börja utbyggnaden av 5G-nätet i Sverige, vilket tidigare endast skett i utvalda städer runt om i Sverige. Det kommer dröja ett tag innan alla får en liten 5G-ikon i sina telefoner, men det är ändå bra att arbetet nu kan dra igång ordentligt. Tumnagel
41.2°
+
André Stray
0

Qualcomm presenterar Snapdragon 870
Upphottad variant av 865+ för mellansegmentet

Qualcomm presenterade nyligen Snapdragon 888 som kommer sitta i majoriteten av flaggskeppstelefonerna som släpps i år. Men givetvis ska mellansegmentet få lite hårdvarumässigkärlek och nu har även Snapdragon 870 presenterats. 870 är praktiskt taget en mer finputsad variant av Snapdragon 865+ som släpptes förra året och kommer med lite snabbare processorer med lite högre klockfrekvens. Precis som 865 är 870 utrustad med en Kryo 585-processor, men den här gången ligger klockfrekvensen på imponerande 3,2 GHz. Utöver den överklockade processorn är det inte allt för många nyheter. Systemkretsen kommer med grafikkretsen Adreno 650, har ett separat 5G-modem samt har stöd för Wifi 6 men inte nya 6E. Snapdragon 870 kommer börja rulla ut till tillverkare under första kvartalet och tillverkare som bland annat OnePlus, Motorola, Oppo och Xiaomi kommer använda kretsen i kommande enheter. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Ännu fler spel på ingång till Xbox Game Pass
Yakuza Remastered Collection, Desperados 3 och mer!

Microsoft fortsätter dunka ut titlar till prenumeranter av Xbox Game Pass. Igår fick vi reda på att Control kommer läggas till i Game Pass for PC på torsdag och vi vet sedan tidigare att Bloober Teams mystiska äventyr The Medium kommer släppas 28 januari, men ännu mer är tydligen på ingång. 21 januari kommer inte bara Control bli tillgängligt utan då kommer även Desperados 3 och Donut County bli tillgängligt till Xbox-konsoler, PC och Android. Samma dag kommer även Outer Wilds bli tillgängligt för streaming till Android-telefoner. 26 januari kommer Cyber Shadow läggas till i spelbiblioteket och vara spelbart på konsol, PC och Android. Två dagar senare blir det Yakuza-fest med släppet av Yakuza Remastered Collection till konsol, PC och Android. Yakuza-samlingen består för övrigt av remastrade versioner av Yakuza 3, Yakuza 4 och Yakuza 5. Med nya spel så behövs äldre spel försvinna från spelbiblioteket. Och 29 januari är det dessa titlar som ryker: Death Squared (konsol) Deathx27s Gambit (PC) Final Fantasy 15 (konsol och PC) Fishing Sim World: Pro Tour (konsol och PC) Gris (PC) Indivisible (konsol och PC) Reigns: Game of Thrones (PC) Sea Salt (konsol och PC) Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Donald Trump vill bygga staty av Steve Jobs
Ska inkluderas i "National Garden of American Heroes"

Ett av de sista besluten Donald Trump tar som USA:s president verkar bli att uppföra något som kallas för "National Garden of American Heroes". Det ska handla om en park där statyer av en lång rad kända personer kommer att stå placerade och det föreslås bland annat att Apples grundare Steve Jobs ska stå staty i parken. Trump föreslog redan förra sommaren att det skulle byggas en park där personer som på något sätt bidragit till USA:s historia skulle stå staty. Förutom Jobs så föreslås det även att det ska byggas statyer av bland andra Neil Armstrong, Alexander Graham Bell, Albert Einstein, Benjamin Franklin, Edwin Hubble, Nikola Tesla samt svenskan Ingrid Bergman i "National Garden of American Heroes". Huruvida någonsin "National Garden of American Heroes" kommer att byggas återstår att se. I förslaget, som in kan läsa i sin helhet på länken nedan, inkluderas hundratals namn på kända personer som ska få stå staty i parken. Ni hittar dessa i faktarutan nedan. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Andra spelmedier tycker till om Hitman 3
Verkar vara tummen upp överallt

Hitman 3 släpps i morgon och ni har möjligtvis redan läst vad undertecknad tycker om spelet. Om inte så får ni en väldigt kort sammanfattning här: Det är nice, oavsett om man lirat de tidigare spelen. Men om man är i valet och kvalet att köpa spel så vore det ju tokigt att bara lyssna på en röst så ovan och under har ni fler åsikter om spelet. Och för att sammanfatta dessa så verkar spelmediakåren rätt enade om att spelet är rätt nice, även om spelet inte några bombastiska nymodigheter. Men om man ser det som en vidareutveckling där utvecklarna finputsat Hitman-upplevelsen in absurdum kommer man inte bli besviken. Ovan har ni en videorecension från Gamespot och nedan har ni recensioner från IGN, Game Informer, Rock Paper Shotgun, ACG, WhatCulture, MrMattyPlays och Push Square. Länk till Hitman 3 på Metacritic där ni kan läsa fler recensioner av spelet har ni här nere till vänster. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Titta när en finsk konstnär viker papper
Imponerande!

Att vika pappersflygplan kan vara roligt, men vill man göra lite mer avancerad papperskonst så kan man lära sig origami. I videon ovan har ni lite origamiinspiration från den finska konstnären Juho Könkkölä som för en tid sedan tillbringade drygt 50 timmar med att vika ett tunt pappersark på 68 x 68 centimeter till en samuraj på 20 centimeter. Tumnagel
39.7°
+
André Stray
0

ByKolles Racing presenterar sin Le Mans-racer
Kommer även i gatutförande

ByKolles Racing visar nu upp bilen de ska tävla med på Le Mans och man kallar den för PMC Project. Förutom att tävla inom FIA World Endurance Championship kommer även andra versioner att tas fram, och även en du ska få köra med på gatan. Under skalet på Le Mans-versionen finns en V8:a utan överladdning som ger runt 700 hästar, inga hybridgrejer här alltså. Bilen ska väga in på 1039 kilo. Gatversionen kommer att få hybridiserad V8:a och en effekt runt 1000 hästar. Målvikten kommer att ligga på ett ton. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Apex Legends verkar komma till Switch i februari
Switch-version nämns i trailers i flera länder

Att Apex Legends ska komma till Switch har varit känt sedan i somras och initialt verkade det som att Switch-versionen skulle släppas under hösten. Hösten kom och gick och Respawns battle royale-spel lös med sin frånvaro. Nu verkar det som att Switch-versionen är på ingång på riktigt då EA och Respawn nämnts i beskrivningen i den nya Stories from the Outlands-videon som släpptes under gårdagen. Det gäller inte samtliga versioner av videon, utan endast ett par som bland annat släpptes i japanska, polska och danska kanaler. Kort sagt stod det att Apex Legends kommer kunna spelas på Switch i samband med starten av åttonde säsongen i Apex Legends, vilket sker 2 februari, men Switch-texten i beskrivningarna har ändrats i efterhand och Nintendos konsol nämns inte över huvud taget. Ska man spekulera så kommer troligtvis EA och Respawn ge nyheten lite större utrymme inom de kommande veckorna än att bara nämna Switch som hastigast i en videobeskrivning. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

Turkiet förbjuder annonser på Twitter, Periscope och Pinterest
Anser att de inte följer landets nya sociala medie-lag

Turkiet förbjuder nu Twitter, den twitter-ägda tjänsten Periscope samt Pinterest från att köra annonser på sina tjänster i Turkiet. Detta är något man gör efter att turkiska myndigheter inte anser att tjänsterna följer den lag som ska reglera sociala medier i landet. Den nya lagen infördes i augusti 2020 och innebär att alla sociala medie-tjänster som vill verka på den turkiska marknaden är tvungna att ha en anställd representant i Turkiet. Detta var något som Turkiet ansåg behövdes för att de skulle ha någon de kunde vända sig till när turkiska myndigheter ville radera, vilket antagligen ska utläsas som censurera, inlägg från sociala medie-tjänsterna. Skulle Twitter och Pinterest fortsatt inte anställa någon som ansvarar för deras tjänster i Turkiet så kommer deras bandvidd kapas med hälften i april och med 90 procent i maj skriver nyhetsbyrån Reuters. Turkiet har genom åren flera gånger helt blockerat tjänster som Twitter, Facebook och YouTube för att förhindra att dessa kanaler används för att sprida information i Turkiet. Den nya lagens syfte verkar ha kommit till för att tjänsterna ska slippas att blockera samtidigt som turkiska myndigheter ska kunna bestämma vilken information som sprids via tjänsterna. Både Google och Facebook ska nu ha representanter för sina tjänster i Turkiet, något som skedde efter det att de bötfälldes för att inte ha följt den nya lagen i höstas. Detta är något som en del bedömare tror kan leda till att både Facebook och Google kommer att användas som verktyg av den turkiska staten för att censurera inlägg på sociala medier som misshagar regeringen. Milena Büyüm från Amnesty International skriver bland annat på Twitter: "Facebook’s decision leaves them - and Google, Youtube and others - in serious danger of becoming an instrument of state censorship. They must tell us and their users in Turkey what concrete steps they will take to prevent this from happening." Tumnagel
35.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

En närmare titt på Nissan Ariya
Den helt eldrivna suven

Nissans framtid är som alla andra biltillverkares eldriven. I juli rullades Ariya ut som är en helt eldriven SUV som vi får en närmare titt på här. De första leveranserna ska dra igång i höst. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

YouTube testar shopping direkt från videoklipp
Mera e-handel på ingång till Googles videotjänst?

Engadget rapporterar att YouTube har börjat testa en funktion där användare kommer att få möjlighet att köpa grejer som visas i videoklipp i anslutning till att dessa visas. Enligt Engadget källor kommer det gå att köpa grejer som visas i ett videoklipp via en shoppingbag-ikon som finns nedanför videospelaren. Mashable skriver vidare att det kanske även kommer att gå att köpa grejer genom så kallade "kort" som visas direkt i videospelaren, sådana som YouTube redan idag använder i sina videoklipp för att länka vidare till andra videoklipp. YouTubers har under några år kunnat sälja grejer via en så kallad "shopping hub" i anslutning till sin kanal. Om YouTube lanserar shopping direkt i videoklippen skulle detta antagligen kunna öka försäljningen av merch, prylar och annat för kanalinnehavarna. Tumnagel
30.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in en tidig version av Windows 10X
Det som ska bli Microsofts svar på Chrome OS?

Tech-sajten Thurrott har kommit över en läckt version av Microsofts kommande operativsystem Windows 10X och här kan ni kolla in när går igenom den. Windows 10X presenterades ursprungligen som ett operativsystem som skulle köras på enheter med dubbla skärmar, till exempel Microsofts kommande "booklet" Surface Neo, men sedan dess verkar planerna för operativsystemet skiftat fokus. Nu sägs det att Windows 10X primärt kommer att bli en utmanare till Googles operativsystem Chrome OS. I klippet ovan kan ni kika in olika delar av Windows 10X vilket verkar vara en lite avskalad version av traditionella Windows 10. Det verkar vara en enkelt installationsprocess och det ser ut som om program enbart går att installeras direkt från Windows Store. Microsoft hade tidigare planer på att släppa Windows 10X redan förra året men de senast uppgifterna gör gällande att det hela kommer att släppas som tidigast någon gång i år. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lönnmördarsimulatorn Hitman 3 träffar helrätt
Vi har spelat avslutningen i World of Assassination-trilogin

Med Hitman 3 har danska IO Interactive inte bara levererat en slutpunkt för berättelsen om Agent 47 i World of Assassination-trilogin. Utvecklarna har även levererat en av de vassaste lönnmördarsimulatorerna som verkligen gjort det riktigt roligt och spännande att utföra den rätt mörka handlingen att ta fiktiva karaktärers liv. Tumnagel
39.7°
+
André Stray
0

Hank von Hell gör miniturné i Sverige
Kommer spela på fyra platser i år

Hank von Hell (sångare i Turbonegro, skådespelare och soloartist) kommer i höst att ge sig ut på en liten miniturné här i Sverige. Den 1 september kommer han att uppträda på Pustervik i Göteborg, sen blir det Katalin i Uppsala den 2 september. Den 3 september rockas det loss på Club Deströyer i Sundsvall och den 4 september är kalaset slut på Berns i Stockholm. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Idag är det Internationella popcorn-dagen!
Tut i luren!

Denna tisdag kryddas av att det idag är den internationella popcorn-dagen vilket alltså innebär att det är fritt fram att byta ut dagens middag mot en stor skål med smörpopcorn istället. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green

Tre Tarantino-filmer med tre helt olika budgetar
Behövs inte alltid svinmycket pengar

Hur mycket pengar behöver man egentligen för att göra en grym film? Inte alltid svinmycket, vilket regissören Quentin Tarantino är ett bra bevis på. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Spritz Mixer - nyhet från Schweppes
Drick som den är eller blanda i drink

Schweppes presenterar nu en Spritz Mixer som gör att du ännu enklare kan göra dig en Aperol Spritz eller liknande. Eller en alkoholfri version av den klassiska drinken om du nu skulle vilja det. Drycken har en bitter och sötsyrlig smak av apelsin. Släpps i dagligvaruhandeln och servicehandeln denna vecka. Kommer som 50 centiliter och 150 centiliter och kostar runt 12,50 respektive 23.95 kronor. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green

Machine Gun Kellys senaste album i en film
High School all over again

Machine Gun Kelly har släppt ett nytt album som heter Tickets to My Downfall och istället för att göra en video till varje låt på plattan har man slagit ihop alla till den här 49 minuter långa filmen Downfalls High. Tumnagel
75kg
+
Bobby Green

Snubbe testar att göra toalettvin
Smakar inte helt oväntat skit

Hört talas om Pruno innan? Inte jag heller. Det är vin som görs i toaletten, och något som fängelsekunder verkar ägna sig åt. Här ser vi när Alex ger sig på att göra en sats och sen testar hur det smakar. Tumnagel
79kg
+
Bobby Green

RY X släpper liveplatta från Royal Albert Hall
Fin livespelning

I oktober 2019 spelade RY X på Royal Albert Hall med London Contemporary Orchestra och nu har spelningen släppts som album. RY X är en otroligt finstämd musiker och han blir knappast sämre med en orkester bakom sig. Videon ovan är från en spelning i Bryssel och nedan hittar ni hela skivan från London. Tumnagel
85kg
+
Roger Åberg

Ben & Jerry släpper efterrätter för hundar
Klart att de också ska få!

Glassmakarna Ben & Jerry verkar inte bara gilla människor utan även hundar. Därför har man skapat två olika smaker som båda passar för hundar. Även om alla hundar inte är laktosintoleranta så är det inte så bra för dem med mjölkprodukter, så hundglassarna är gjorda på andra saker men de verkar goda ändå. För hundar alltså. Tumnagel
-66kg
+
Roger Åberg

Ny singel från Markus Krunegård
Sentimental Attack

I maj släpper Markus Krunegård det nya albumet TUTTI FRUTTI – Från lokalen under sushin. Med på plattan finns bland annat låten Sentimental Attack som nu släpps som singel. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Första numret av Batman såld för 2,2 miljoner dollar
Fint exemplar

Ett väldigt fint nummer av första numret av serietidningen Batman har nu sålts. Prislappen blev rätt saftig och landade på 2,22 miljoner dollar vilket motsvarar cirka 18,5 miljoner svenska kronor. Inget man lägger på dasset med andra ord. Tidningen är inte bara det första numret av en serietidning utan första numret av en serietidning som inte bara introducerade Läderlappen och Robin utan också Jokern och Catwoman (som kallades för Cat i det här numret). Numret räknas som en av de fem viktigaste serietidningarna någonsin. Just det här exemplaret är i ypperligt skick, vilket tydligen är lite extra ovanligt av just det här numret eftersom både fram och baksida har stora gula ytor som inte åldras väl om man inte tar hand om tidningen. Tumnagel
110kg
+
Roger Åberg

Hultsfredsfestivalen blir dokumentärfilm
Släpps kanske 2022

Filmaren Hans-Erik Therus ska göra en dokumentärfilm om Hultsfredsfestivalen som kommer att sändas på SVT. Den ska skildra festivalens historia och mycket av det som hände mellan åren 1986 och 2012. Dokumentären väntas bli runt 70 minuter lång och dyka upp någon gång 2022. Ovan har ni fyra timmar Hultsfredsfestivalen 1999. Tumnagel
102kg
+
Bobby Green

En traditionell kruka för kimchi blir till
Gediget hantverk

Jin-Gyu lärde sig konsten att skapa onggi-krukor av sina föräldrar. Idag är han en av runt 20 stycken människor i Sydkorea som är certifierad att återskapa dessa anrika kimchi-grytor vi ser i klippet här. Tumnagel
104kg
+
Bobby Green