m
Vi har provkört Volkswagens första riktiga elbil ID.3

Vi har provkört Volkswagens första riktiga elbil ID.3
Lovande start på en ny era

Bil / Feature

Elbilar är framtiden. Eller i alla fall en stor del av framtiden. Efter att ha varit rätt så motsträviga på den här punkten börjar bilvärldens jättar nu äntligen vakna på riktigt och nu vill även de leverera elbilar i stor skala. Problemet är att det går långsamt och segt, lanseringen av Volkswagens första riktiga elbilar ID.3 har blivit uppskjuten flera gånger.

TL;DR Volkswagen ID.3 är imponerande rolig att se på och köra, men inredningen känns riktigt billig. Oavsett så kan det här bli en riktig succé för Volkswagen om de bara får igång tillverkningen!

Men nu är den här, typ. Vi har provkört koncernens första riktiga elbil under några timmar och ambitionen är hög men någon självklar homerun är det verkligen inte.

Jag säger "riktiga" om och om igen för VW har levererat elbilar tidigare, men då har det varit elbilar som är mer eller mindre omgjorda fossilbilar. Den här bilen bygger dock på plattformen MEB som är utvecklad av Volkswagen men kommer även att användas av gruppen andra märken, främst Skoda, Audi, Seat. Porsche har ansvarat för plattformen J1 som Taycan bygger på och som även kommer att användas av Audis E-tron GT. Gruppen har även plattformen PPE på gång som är tänkt att vara basen för lite större premium-bilar.

MEB kommer alltså att vara grundstenen i märket Volkswagens framtida elbilar, oavsett om det handlar om en modern folkabuss eller framtidens elbilsversion av Passat eller som i det här fallet den eldrivna motsvarigheten av Golf. Att det här är framtiden är det dock ingen tvekan om, senaste generationen av Golf fick verkligen minimalt med uppmärksamhet från utvecklingsteamet och när jag körde den hade jag en stark känsla av att detta nog mycket väl kan bli den sista generationen.

När jag kommer till Södertälje står det också en urbubbla, en Golf GTI och en ID.3 uppställda för att verkligen poängtera att man är på väg in i en ny era, inte bara för Golfen utan för hela märket. Den stora frågan är väl då om märket och koncernen kommer att vandra in i den eran med en fullpoängare eller inte.

Ett namn som berättar om en ny framtid


Bilföretag som måste göra något speciellt kring deras elbilars namn har jag lite förakt för. BMW med sin i-serie till exempel, varför inte bara göra en riktigt bra vanlig elbil, varför spexa till det? Eller Audis lika konstiga e-tron, varför göra en elsuv som typ är som deras andra suvar men med el? Det känns mest som att snart kommer att stå där med en massa konstiga namn på saker som typ är samma sak.

För Volkswagen är det dock rätt rimligt eftersom man faktiskt kör en ny plattform och för att man kommer att byta ut hela sin flotta med tiden. Det blir nog sista generationen av Golf men den kommer att få leva i en åtta-tio år till för att världen inte är redo för el. Passat fick precis ok på att leva en generation till men det var på håret och så vidare. Volkswagen hade nog faktiskt, om de hade kunnat, helt enkelt sagt att ID.3 är nya Golf och så var det klart med det, men Golfen kommer som sagt att leva många år till och ID.3 är en för annorlunda bil för att bara kalla den för eGolf eller nåt.

En utsida som lovar gott


Utsidan på hela ID-serien, alltså ID.3, kommande ID.4 och alla koncept som har visats, lovar gott. Man har en ny stil och man har vågat göra något nytt utan att vara för spexig. Om det är snyggt eller inte kan man diskutera, men man har vågat ta i lite och man har vågat leka med de nya möjligheterna som plattformen gett. I fallet med ID.3 handlar det om väldigt kort överhäng både fram och bak och ett rejält utökat axelavstånd jämfört med Golf. Jag gillar looken även om jag nog inte skulle gå så långt som att kalla det för en vacker bil.

En insida som lämnar mycket att önska


När man skapar en ny bilmodell så gör man så mycket man kan på alla delar av bilen och sedan blir det förhandling. Om allt på en bil får vara det bästa och därmed kosta hur mycket som helst skulle alla bilar kosta en miljon eller mer, speciellt när det handlar om elbilar där det också finns ett batteri som kostar multum. Men en efterföljare till Golf kan ju så klart inte kosta en miljon. I förhandlingen kring ID.3 förloradee helt klart gänget som pysslade med inredningen, de fick helt enkelt ingen budget alls att leka med. Tyvärr verkar inredningsgänget inte ha sett detta som en intressant utmaning utan istället sagt upp sig på sittande möte för inredningen är katastrof.

Jag har inget emot en billig inredning men det måste göras med stil och charm. Volkswagen själva har varit rätt duktiga på detta med eras modell Up som har en billig inredning men som ändå gör en glad. Roliga lösningar och roliga färgval gör att det funkar, men i ID.3 är det bara sorgligt. Hinkplast precis överallt och materialval i stolarna som får mig att tänka på såna där överdragsklädslar som kostar 199 kronor för ett helt set. Det hade varit ok i den billigaste versionen av ID.3 men inte i Max-versionen som kostar över halvmiljonen. Alla de som har varit tveksamma till inredningarna i olika Teslor får snabbt tänka om här och Polestar ska ha väldigt mycket cred för att de bygger något som känns väldigt lyxigt för 130.000 kronor mer än ID.3. Inte ok Volkswagen!

Vad som däremot verkligen är ok är utrymmena! Kupéen känns oerhört rymlig, framförallt med panoramatak, och man har verkligen använt det nya utrymmet som har skapats med det långa axelavståndet och det faktum att man inte behöver ha en kardantunnel har gjort en del för antal ställen att lägga saker.

Mer än ok är också ljudnivån i kupéen tycker jag, elbilar är ju tysta och ska vara tysta och Volkswagen har gjort ett bra jobb här, speciellt med tanke på prisklassen.

En förarmiljö som faktiskt fungerar


När jag körde nya Golf blev det en rejäl sågning av entertainment-systemet. Det var helt enkelt superdåligt, vilket inte lovade gott för ID.3 som ju har haft mängder av rykten om teknik och utveckling som inte fungerar. Men som förare trivs man i ID.3. Två skärmar finns, en mindre på 5,3 tim framför näsan och en större på 10 tum i mitten. Den lilla framför näsan får gott betyg av mig. Den har egentligen tre delar och från vänster är det assistans där man ser information om bilen känner igen linjerna längs vägen och om status för bilar framför. Nu är det en bra bit tills den här bilen blir autonom, men att detta fått fokus visar ändå att man tänkt till lite. Den adaptiva farthållaren får förresten med beröm godkänt, den känner av hastighetsmärkningen korrekt både på karta och i verkligheten (till skillnad från koncernsyskonet Audi) och inbromsning och hastighetssänkning vid kurvor och rondeller fungerade galant under provkörningen. Jag körde långa stunder utan att ha foten på gaspedalen, trots att det inte bara var rak väg.

I mitten ser man sedan aktuell hastighet, hur snabbt man får köra och hur långt man kan köra. Till höger ser man navigeringsanvisningar. Alltså allt man behöver, levererat på en liten och kompakt yta. Personen som gjort detta på Volkswagen ska få en liten julbonus tycker jag.

Skärmen i mitten liknar den i Golf men är inte lika fruktansvärd. Systemet är till och med ok, men mer än så är det inte. Det laggar inte, men det flyter inte heller speciellt bra. Det är inte supertydligt, men inte heller rörigt. Det är helt enkelt helt ok.

Touchknapparna under skärmen däremot, här har någon gjort om bara för att och som bekant ska man inte uppfinna hjulet på nytt. Det är idioti att göra det. I mitten finns en skåra som man, enligt Volkswagens representant, ska kunna lägga fingret i och sedan enkelt kunna höja och sänka utan att ta ögonen från vägen. Vet ni vad som också fungerar? Ett helt vanligt klassiskt volymvred. Som man snurrar på. Fantastiskt uppfinning.

Till höger och vänster om volymen finns kontrollen för värmen och även detta är äckliga touchknappar. De fungerar, oftast, och klickar man på båda samtidigt (alltså både varmt och kallt) får man igång stolsvärmen. Det fungerar, oftast, men ibland råkar man stänga av ljudet helt på musiken eftersom den sitter precis bredvid och också är touch och det är omöjligt att veta vad som är vad utan att ta bort blicken från vägen. Ge mig vanliga knappar, för i hela fridens namn!

ID.3 kan uppdateras utan att man besöker återförsäljaren, och tur är väl det. För den mer avancerade och med AR kryddade heads up-skärmen kommer efter årsskiftet, just nu får man nöja sig med hastighet och lite enklare navigeringsanvisningar. CarPlay och Android Auto saknas också just nu och kommer först efter årsskiftet.

En pigg och trevlig körning


När man ska starta bilen så kan man faktiskt göra det på en gömd startknapp men man behöver inte. Har man keyless entry så känner bilen av att du är på väg mot den och låser (och med rätt utrustning) lyser upp för dig. Samma sak om du stannar, lägger i P-läget och går ur, då stänger den av sig själv. Det fungerar faktiskt väldigt smidigt, jag använde startknappen för att jag ville ha igång bilen när jag var utanför den när jag fotade, men det är ju knappast ett normalläge. Just ja, den känner av om du går ur bilen men lämnar nyckeln och går då in i ett standbyläge.

Väl redo att köra så lägger man i drive-läget med en växelväljare som sitter på skärmen framför näsan. Förutom att den går åt fel håll för min hjärna så funderar denna ypperligt och det är enkelt att snabbt växla från drive till reverse. Tummen upp för denna! Framåt så finns inte bara drive-läget utan också ett B-läge där man helt kan köra bilen utan att behöva använda bromsen. Funkar finfint och återgenereringskraften är väl avstämt, kör du med lite framförhållning behöver du aldrig använda bromsen.

När du trycker på gasen händer det saker, det är ju en elbil. Den har 204 hästkrafter och 310 Nm vilket räcker gott och väl och lite till för de allra flesta. Noll till hundra går på 7,3 sekunder vilket kanske inte är så imponerande men den viktigare siffran är noll till 60 som går på 3,4 sekunder. Den här bilen är nämligen snabbast där det gäller, upp till 70, och det blir faktiskt lite tryck mot stolen när man accelererar fullt. Kul! Inte Tesla-galenskapsläges-känsla, men fullt tillräckligt för lite fniss! Jag gjorde en omkörning i 60-70 och även där finns det kraft men sedan dör det. När man kör upp på motorvägen går det rejält kvickt upp till 80 och sedan tröttnar bilen rejält. Man kommer upp i 120 km/h utan att skämmas men sista biten är lite seg och ovanför finns det inte alls mycket att leka med och toppfarten är satt till 160 km/h. Vilket inte gör något alls, jag tycker verkligen att Volkswagen har gjort rätt här. Man har levererat en bil som är kul och kvick i stan och på landsväg och som precis fungerar att tuffa på motorväg med. Perfekt för de allra flesta!

Eftersom batteriet ligger i botten på bilen är tyngdpunkten låg och förutsättningarna för bra väghållning stora. ID.3 levererar, men bara precis. Bilen känns inte så tight som man kanske hade önskat och jag känner inte riktigt att jag kan ta kurvorna så fort som jag kanske hade önskat. Men och andra sidan är det en elbil, så det är nästan roligare att bromsa lite extra i ingången av kurvan för att kunna känna vridet i utgången av kurvan.

Helt klart är att man blir mycket gladare av att köra den här än en Golf med någon mellanmjölksmotor. Mycket, mycket gladare. Jag tänker flera gånger när jag kör hur mycket roligare det kommer att vara i framtiden för de tidigare Golf-köparna som nu istället för njuta av elbilens klara fördelar.

Sju galna versioner


Har ni hört historien om Snövit och de sju dvärgarna? De hade tydliga namn som gjorde att man direkt visste vem det var man hade att göra med, Prosit, Blyger, Trötter, Glader, Butter, Kloker och Toker. Första versionen av ID.3 som levererats till de som beställde först heter 1st och kom i tre versioner och det var allt som behövdes, men när Volkswagen drog i gång den vanliga beställningen hade man helt plötsligt lagt till fyra till. Och till skillnad mot de kortväxta så har de här sinnessjuka namn som Life, Business, Family, Style, Tech, Max och Tour. När den billigare versionen med det mindre batteriet kommer så kommer det ytterligare en eller två, plus att det verkar komma en sportigare version efter nyår. Tio versioner med oklart innehåll är idioti. Tanken med paketering på det här sättet är att man ska göra livet enklare för fabriken, för säljare och för köpare och effekten här är tvärtom. Förvirring. Gör om gör rätt.

Tre storlekar på batteriet


Just nu finns det alltså sju versioner varav sex har samma batteri som är på 58 kWh och har en räckvidd på 420 km. Tour-versionen har ett större batteri på 77 kWh och en räckvidd på 540 km, men då får man bara plats två personer i baksätet. Oklart varför, men det verkar handla om att bilen blir för tung om den specas för fem personer. Lite senare så kommer det versioner med batteri på 45 kWh och en räckvidd på 330 km och det är denna som kan bli folkbilen på riktigt. Räkna dock inte med att du kommer att kunna kombinera det minsta batteriet med "lyx", det blir nog till att följa de redan färdiga paketen.

Inget takräcke, ingen dragkrok


Tyvärr får inte ID.3 varken ha något på taket eller bakom sig. Man erbjuder ett ställ för cyklar, men det är allt. Takräcke och dragkrok är bara att glömma. Vi får hoppas att detta inte har med plattformen att göra, för en Passat-ersättare utan dragkrok är inte en så rolig tanke.

Billig men ändå dyr


Volkswagen ville med ID.3 leverera en elbil under 400.000 kronor men där är man inte riktigt, billigaste versionen heter Life och kostar 434.900 kronor. Men versionerna med lilla batteriet är inte här ännu och då kommer man kanske under 400.000 kronor vilket med rabatt från staten blir något som är rimligt för de flesta. 340.000 kronor är fortfarande mycket pengar att slanta upp, men med privatleasing så ska man kunna få en ID.3 från 3.490 kronor per månad, under vilka förutsättningar är dock oklart. Hemsidan är inte uppdaterad och väljer du en version som är rimligt utrustad får du betala i alla fall 5000 kronor i månaden.

Men kan du ladda hemma blir det en helt ok affär. Volkswagen har gjort en deal med Jämtkraft där de till en början bjuder på el vad det kostar att ladda hemma för en normal användare. Volkswagen har även en deal med Ionity där man får de första 2000 kWh (under första året) gratis. Man kommer alltså i princip att rulla gratis det första året.

Förmånsvärdet är på låga 1240 kronor så det här kan nog bli ett riktigt trevligt alternativ på tjänstebilsmarknaden där totalkostnaden för ägandet blir riktigt trevlig.

Blandade men positiva känslor


Som ni kanske märker gillar jag den här bilen och den här satsningen, men det är också väldigt tydligt att det inte är så enkelt att leverera bra elbilar i stor skala till bra pris. Volkswagen försöker verkligen men någon självklar homerun är det inte. Däremot ett riktigt intressant första slag som får ut Volkswagenskoncernens bollspel på planen. Kanske är det ändå en början på en ny era vi ser.

Läs mer
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Vi har provkört Volkswagens första riktiga elbil ID.3
47.1°
0

Vi har provkört Volkswagens första riktiga elbil ID.3

Lovande start på en ny era

Berkeleys sportbil Bandit återupplivas
Går att få med EcoBoost-motor eller elmotor

Berkeley Cars var en brittisk biltillverkare som byggde sportbilar mellan 1956 och 1960. Fyra stycken modeller blev till och en av dessa var en öppen liten bil som hette Bandit. Endast två stycken exemplar tillverkades innan man gick i konkurs. Nu ska industridesignern Martin Rees och motorsportingenjören Simon Scleater återuppliva märket och planen är att i april nästa år lansera en modern version av Bandit. Designen sägs vara lite retro-inspirerad och för den står Vladas Trakselis. Bilen kommer att erbjudas både som öppen roadster och som Coupé. Chassiet ska vara i komposit och man ska ha använt sig av växtbaserade material för att få ihop det hela. Bilen kommer erbjudas med Fords EcoBoost-fyra på 2,4 liter. Effekten ska ligga på 406 hästar och maskinen kopplas till en sexpetad manuell låda som driver bakhjulen. Roadstern som ska väga 700 kilo ska klara 0-100 km/h på strax över 3,5 sekunder. Vill man inte ha förbränningsmotor ska modellen även erbjudas som elbil, men vad det handlar om för motor eller batteripack då är oklart för tillfället. Några prisuppgifter eller liknande har vi inte fått än tyvärr. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Hur har vi kunnat leva utan en kantig telefon?
Må iPhone va kantig för evigt

När iPhone 4 kom en gång i tiden var det ett stort steg framåt när det kommer till byggen av mobiler. Sedan kom iPhone 5, 5S och SE som alla var förfiningar av denna underbara form med kantiga sidor och rundade hörn. Telefoner som låg skönt i handen och som man visste var de var. Sedan kom iPhone 6 och en era av rundade hörn startade. En av anledningarna till att man hoppade på det tåget var säkert att de nya telefonerna jämfört med iPhone 5 var betydligt större, och det gömdes lite av den rundare känslan. Nu har jag levt med iPhone 12 och 12 Pro i dryga två veckor och när jag ibland tar upp min iPhone 11 Pro Max undrar jag vad vi har stått ut med detta i alla dessa år sedan iPhone 6 kom. Den gamla telefonen känns nämligen som en hal tvål och jag blir typ lite rädd när jag tar upp den. Vill hålla den med två händer för säkerhets skull. Jag kanske inte behöver skriva att jag älskar formen på nya iPhone 12 utan det har ni nog listat ut själva. Det är en fröjd att ha en telefon som man vet exakt var man har den när man håller i den. Man kan kanske tro att kantigt ska ligga sämre i handen, men det är precis tvärtom. Det är också något charmigt med en totalt platt telefon. Alla de sluttande skärmar vi har behövt utstå under de senaste åren har varit fräcka och lurat ögonen att skärmen inte har några kanter, men de är värdelösa att se på och bör behandlas med silkesvantar. Att kunna lägga ner telefonen på bordet och den ligger totalt platt mot ytan är konstigt tillfredställande. Nu väntar vi bara på att den där kameraklumpen magiskt ska försvinna så att vi även får en helt platt baksida. Det hade varit något det. Tumnagel
42.5°
+
Roger Åberg
0

Amazon släpper sin smarta hylla till fler företagskunder
Hyllan som känner av när något håller på att ta slut

Förra året presenterade Amazon den smarta hyllan "Dash Smart Shelf" som själv kunde känna av om något som förvarades på denna höll på att ta slut. När så var fallet påmindes kunden om detta eller så gick det att ställa in så att varan som höll på att ta slut beställdes automatiskt från Amazon eller någon av deras partners. När Amazon presenterade Dash Smart Shelf var den endast tillgänglig för en mindre skara med testkunder. Efter att dessa testat systemet i ett år så meddelar dock Amazon att den smarta hyllan nu kommer att gå att köpa av alla Amazons amerikanska företagskunder. Dash Smart Shelf finns i tre storlekar, 18x18 cm, 30x25 cm samt 45x30 cm. Oavsett storlek så kostar de 20 dollar styck. Om Amazon har några planer på att lansera sin smarta hylla här i Sverige finns det än så länga inga uppgifter om. Tumnagel
36.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ta en titt på dokumentär om Shinji Mikami
Lite helgnörderi

Shinji Mikami är lite utav en legend i spelbranschen. Mikami har jobbat med spel sedan 1990 och arbetat på Capcom, Platinum Games och hänger nu på Tango Gameworks och har under sin karriär skapat titlar som Resident Evil, God Hand, Vanquish och The Evil Within. Nu har en dokumentär om Mikami släppts och denna kan ni ta en titt på precis här. Första delen har ni ovan och i den får vi reda på hur det var att börja på Capcom och skapa klassiker som Resident Evil samt vilka influenser Mikami haft under sin karriär. Andra delen hittar ni nedan och i den får vi följa Mikamis karriär efter han lämnade Capcom för att jobba med bland annat Platinum Games. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

NASA har nu säkrat materialet man samlade in från asteroid
Nu ska det bara ta sig tillbaka jorden med

NASA har nu bekräftat att det material deras farkost OSIRIS-Rex samlade in från asteroiden Bennu förra veckan nu lagts i behållaren "Sample Return Capsule" (SRC) där det kommer att förvaras till denna förhoppningsvis landar välbehållen på jorden nästa år. NASA-chefen Jim Bridenstine säger om uppdraget som OSIRIS-Rex nu genomfört: "This achievement by OSIRIS-REx on behalf of NASA and the world has lifted our vision to the higher things we can achieve together, as teams and nations. Together a team comprising industry, academia and international partners, and a talented and diverse team of NASA employees with all types of expertise, has put us on course to vastly increase our collection on Earth of samples from space. Samples like this are going to transform what we know about our universe and ourselves, which is at the base of all NASA’s endeavors." I mars nästa kommer OSIRIS-Rex att ligga i rätt position för att påbörja sin återresa till jorden. NASA planerar att SRC-kapseln och dess unika innehåll kommer att landa i delstaten Utah 23 september 2023. Tumnagel
40.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Roccat släpper Vulcan Pro och Vulcan Pro TKL
Rätt tunna tangentbord

Roccat har nu lanserat det senaste tillskotten i Vulcan-serien och enheterna går under namnen Vulcan Pro och Vulcan Pro TKL. Som ni säkert redan listat ut av namnen så handlar det om ett fullstort tangentbord samt ett lite mindre utan numpad. Vulcan Pro kommer med Roccats nya Titan Optical-brytare som ska enligt Roccat registrera knapptryck 100 gånger snabbare än vanliga mekaniska brytare och ha längre livstid med upp till 100 miljoner klick. Enheterna kommer även med Roccats AIMO-belysning som går att justera fritt Vulcan Pro och Vulcan Pro TKL finns tillgängliga i butik nu och priset ligger på 1799 kronor. Undertecknad har kört TKL-versionen av tangentbordet den senaste veckan och om ni vill läsa lite åsikter om det så är det bara att klicka på läs mer. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

McLaren Senna-ägare kör sin bil där den hör hemma
På banan

En McLaren Senna hör hemma på banan. Det vet den här ägaren som här tar oss med på en åktur runt Red Bull Ring i Österrike. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Sony verkar chilla med PS VR-satsning ett tag
“I think we’re more than a few minutes from the future of VR."

Något som Sony inte pratat allt för mycket om är framtiden för Playstation VR. Praktiskt taget har Sony endast pratat PS VR genom att erbjuda PS VR-ägare möjligheten att lägga vantarna på en adapter till Playstation-kameran utan extra kostnad. I en intervju med Washington Post ger dock Sony Interactive Entertainment-chefen Jim Ryan lite insikt i hur företaget prioriterar PS VR just nu och det verkar inte som att vi kan vänta några VR-relaterade nyheter från speljätten än på ett tag. Till Washington säger Ryan bland annat detta: “I think we’re more than a few minutes from the future of VR. PlayStation believes in VR. Sony believes in VR, and we definitely believe at some point in the future, VR will represent a meaningful component of interactive entertainment. Will it be this year? No. Will it be next year? No. But will it come at some stage? We believe that. And we’re very pleased with all the experience that we’ve gained with PlayStation VR, and we look forwarding to seeing where that takes us in the future.” Tumnagel
35.4°
+
André Stray
0

Sony verkar vara sugna på att köpa Crunchyroll
Lite anime för 1 miljard dollar

Nikkei Asia rapporterar om att Sony har lagt bud på närmare 1 miljard dollar för Crunchyroll, vilket är en tjänst där man kan titta på anime och läsa manga. Enligt Nikkei ska Sony vara i slutgiltiga förhandlingar gällande köpet och vara ensamma om att ha lagt bud, så det verkar som att tjänsten kommer bli Sony-ägd inom en snar framtid. Sony äger sedan tidigare animestreamingtjänsten Funimation, men jämfört med Crunchyroll är tjänsten fortfarande rätt liten. Funimation har runt 3 miljoner prenumeranter medan Crunchyroll har närmare 70 miljoner. På tal om anime så bör ni kika på Food Wars som finns i sin helhet på Crunchyroll medan Netflix har två säsonger. Ovan har ni en trailer för seriens första säsong. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Rallyversion av Lancia Delta Integrale i Lego
Tog 15 månader att bygga

Med hjälp av Lego Technic-bitar har "Lumik" skapat den här kopian av rallylegendaren Lancia Delta Integrale. 15 månader tog det att få ihop bygget som just nu ligger uppe som en idé på länken nedan. Den har allt som originalet har - Ackermann-styrning, fjädring fram och bak, fyrhjulsdrift och växellåda som kan manövreras från kupén. Som om inte det vore nog har den även fungerade fram- och bakljus. Totalt har det använts 2584 stycken Lego-bitar för att få ihop allt. I skrivande stund är det 3310 stycken människor som stöttar projektet. Kommer man upp i 10.000 tar Lego sig en titt på bygget och ser om det är något man ska ta fram officiellt. Tumnagel
44.6°
+
Bobby Green
0

Batman är den superhjälte som har högst lön
Bruce Wayne har en superlön

Det brittiska kreditföretaget Vanquis har gjort en sammanställning över vad olika superhjältar och deras alter egon har för årslön. Enligt den sammanställningen så är DC Comcis Batman, Bruce Wayne, den högst betalde superhjälten och ska ha en lön på lite över 840.000 euro, motsvarande lite över 8,7 miljoner kronor, om året. Efter Batman hittas Marvels Iron Man, Tony Stark, som enligt sammanställningen tjänar 782.000 euro, motsvarande 8,1 miljoner kronor om året. Det handlar med andra ord om rätt hyggliga löner men kanske inte särskilt spektakulära om man jämför med vad många företagstoppar i det verkliga näringslivet plockar ut i årslöner. Spideman och Antman är de sämst betalda superhjältarna i sammanställningen. De har båda en årslön på runt 15.500 euro om året vilket motsvarar cirka 160.000 kronor. För att få fram respektive superhjältes lön har Vanquis kollat på vad verkliga människor som bor i samma städer och har samma yrke som superhjältarnas alter egon har haft i årslön. I de fallen där städerna inte finns i verkligheten, något som är fallet i för alla DC Comics superhjältar, så har man tittat på vad människor med samma yrke tjänat i städer som har en motsvarande storlek som till exempel Gotham City och Metropolis. Här nedan hittas ett diagram över vad superhjältarna har i årslön och vill ni kolla in datan noggrannare hittas den på länken nedan. Tumnagel
35.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Här är trailern till fjärde säsongen av The Crown
Kolla in Gillian Anderson som Margaret Thatcher

Här kommer trailern till den fjärde säsongen av dramaserien The Crown där vi under de tidigare tre säsongerna fått följa det brittiska kungahuset genom förra århundradet. I den fjärde säsongen drar handlingen igång i slutet av 1970-talet och sträcker sig fram till 1990. I säsongen får tittarna bland annat stifta bekantskap med Margaret Thatcher (Gillian Anderson) som var Storbritanniens premiärminister mellan 1979 - 1990. Säsong fyra av The Crown drar igång på Netflix 15 november. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

50 kronor per liter bränsle för att nå klimatmålen 2030
Ny rapport från Trafikverket

Trafikverket släppte idag sin senaste rapport som heter "Inriktningsunderlag inför transportinfrastrukturplanering för perioden 2022-2033 och 2022-2037". Rapporten har tagits fram på initiativ av Regeringen och den ska användas som inriktningsunderlag inför den långsiktiga infrastrukturplaneringen i Sverige. I rapporten pratar man bland annat om hur vi ska nå klimatmålen 2030. Ett sätt att göra det är att höja bränslepriset, rejält. Över 50 kronor per liter för bensin och diesel säger man skulle krävas för att få till siffrorna. Lena Erixon som är generaldirektör hos Trafikverket säger att siffran är orealistisk men att priserna måste höjas om vi inte börjar använda biodrivmedel i större utsträckning. Du hittar hela rapporten på länken nedan. Tumnagel
23.2°
+
Bobby Green
0

Vem får egentligen vara häftig i spel?
Lite eftermiddagsnörderi från Game Maker's Toolkit

Folk spelar spel av olika anledningar. Antingen för att få lite verklighetsflykt, utforska nya miljöer, ta del av bombastiska äventyr eller för att få vara helt jävla amazing för en stund. Men hur bestämmer man när, hur och var man får vara häftig? I en ny video från Game Makerx27s Toolkit pratas det om just detta och gänget går igenom olika filosofier kring detta. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

The Rock släpper ny version av sina true wireless-hörlurar
Med dubbelt så lång batteritid som förra årets modell

The Rock fortsätter sitt samarbete med JBL och Under Armour och de tre har nu släppt en ny version av de true wireless-hörlurar som man presenterade förra sommaren. Den nya versionen av "UA Project Rock True Wireless X - Engineered by JBL" utlovar dubbelt så lång batteritid som förra årets modell. Nu ska hörlurarna ha en batteritid på upp till tio timmar och ska gå att ladda upp tre gånger med det tillhörande fodralet, något som ger en total batteritid på upp till 40 timmar. Hörlurarna har dessutom försetts med passiv brusreducering. Vidare är hörlurarna vattentåliga enligt IPX7-certifiering, försedda med Bluetooth 5.0 och batterifodralet laddas upp via USB-C. Den nya versionen av hörlurarna finns i JBL:s svenska webbutik men verkar än så länge inte gå att köpa där. Svenskt pris saknas men i USA kostar den nya versionen av "UA Project Rock True Wireless X - Engineered by JBL" 200 dollar. Tumnagel
35.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Polestars försäljning i Frankrike stoppas på grund av loggan
Citroën tycker den är för lik deras

Ännu ett bakslag för Polestar. Nu ska försäljningen ha stoppats i Frankrike men inte på grund av felen som vi tidigare har skrivit om, utan på grund av att Citroën tycker att Polestars logga är för lik deras. Citroën har två stycken pilar i sin logga, och det har Polestar också, fast vinklade mot varandra istället för staplade på varandra. Men det räcker tydligen inte och Citroën hävdar nu att de har minst två varumärkesskydd kring detta som Polestar då sägs bryta mot. Citroën skickade in en stämningsansökan kring detta redan förra året och nu ska domstolen ha sagt sitt som var till den franska tillverkarens fördel. Polestar ska enligt uppgift böta 150.000 euro och stoppa försäljningen i ett halvår. Detta kan förlängas om man inte kommer överens om en lösning. Tumnagel
-0.5°
+
Bobby Green
0

Steelseries presenterar lätta och vattentåliga Aerox 3
Kommer i trådad och trådlös version

Har du problem med att din mus får fuktskador när du spelar? Då kanske Steelseries nya Aerox 3 vara intressant. Enheten är en ordentlig lättviktsmus som kommer i trådad och trådlös version varav vikten ligger på 57 respektive 66 gram. Mössen har en hel del håligheter som gör den låga vikten möjlig och för att innanmätet inte ska ta skada från fukt som kan uppstå i händerna har Steelseries sett till att göra enheterna vattentåliga med IP-54-klassning. Utöver ett lätt hölje är mössen utrustade med Steelseries egna Truemove-sensorer. Vanliga Aerox kommer med Core-versionen och har 8500 Counts Per Inch, 300 inch per second och kan hantera acceleration på 35G. Trådlösa versionen kommer med nya sensorn Truemove Air som kan hantera 18.000 CPI, 400IPS, 40G med 1:1-tracking. Steelseries Aerox 3 kommer börja säljas 10 november och priset kommer ligga på 1199 för den trådlösa varianten och 749 kommer trådade kosta. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Mini-förare råkade köra ut på racerbana där race pågick
Använde Apple Maps?

Det är inte alltid så lätt. Det fick den här föraren av en Mini Cooper erfara när den vanliga vägen helt plötsligt blev en aktiv racerbana där ett race pågick. Som tur var upptäcktes detta omedelbart och man kunde skicka ut säkerhetsbilen för att leda bort den förvirrade föraren. Hon hade enligt uppgift deltagit i ett dragrace bredvid banan men tappat bort sig när hon kört klart och råkade därefter irra sig ut på racerbanan. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Nytt album från Zacke
Pengar. Frihet. Zakaria Jamal

För fyra år sedan släppte Luleårapparen Zacke sitt senaste album Fattigkussen som han grammisnominerades för. Idag släpps en ny platta och den heter Pengar. Frihet. Zakaria Jamal. Det här ska vara hans mest politiska skiva hittills och han säger att han leker med den svenska självbilden och den svenska medelklassen i låtarna. Lyssna kan du göra nedan. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Oreo har byggt ett säkert valv för kakor
För att kunna förvara dessa till eftervärlden

Den 3 november kommer asteroiden 2018VP1 att passera jorden. Det finns en chans på 0,41 procent att den dammar in i jorden och att allt liv här utplånas, typ. Fast eftersom den bara är två meter i diameter så jag tror att vi klarar oss. Men om nu jorden skulle träffas av något så att det blir kaos här kan det ju vara bra att lagra saker i ett säkert valv så att världen kan leva vidare när dammet har lagt sig. Det är därför bland annat Global Seed Vault på Svalbard finns där massa fröer förvaras. Och nu finns även Global Oreo Vault i närheten av detta där kakor förvaras till eftervärlden. Tumnagel
72kg
+
Bobby Green

Iggy Pop - Cry For Love
Fredagsklassikern

Idag är det fredag och då ska man lyssna på lite bra musik. Denna vecka blir det Iggy Pop med dängan Cry For Love. Bonusklipp nedan. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Marabou Pepparkakskladdkaka
Finns i butik nu

Klart man även ska äta kladdkaka runt jul. Almondy och Marabou presenterar därför årets nyhet som är Pepparkakskladdkaka. Kombinerar man goda saker blir det ju bara godare så även om jag inte har testat denna kan den ju inte vara äcklig. Pepparkakor äter man ju några kilo utan problem och så även kladdkaka. Kakan ska vara riktigt kladdig och i den finns bland annat smält mjölkchoklad och pepparkakskryddor. Ett tips är att servera den med lingongrädde för att öka på julkänslan ytterligare. Kostar mellan 25 och 30 kronor och ska finnas i frysdiskarna nu. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green

Trailer för Zappa
Dokumentär om Frank Zappa

Frank Zappa var en amerikansk kompositör, musiker, gitarrist, textförfattare, sångare, artist och debattör. I dokumentären Zappa får vi reda på mer om hans liv och vad hans karriär har inneburit. Bonusklipp nedan. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green

Ett väldigt avlägset värdshus
Finns ute i den australiensiska öknen

Tjukayirla Roadhouse är en butik och värdshus som drivs av Carol, Ross och deras hund Bronson. Det ligger i den Stora Victoriaöknen i södra Australien och är en av de mest isolerade platserna i landet. I det här klippet får vi hänga med till stället och se hur det ser ut. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green

Svenska Purity Navy Strength Gin får fint pris
Utsedd till en av världens bästa giner

Det skånska destilleriet Purity har nu blivit utsedd som en av världens bästa giner vid årets International Spirit Challenge i London. Priset fick man för Purity Navy Strength Gin som är en starkare gin med 57,14 procent alkoholhalt. Masterblender Mathias Tönnesson säger följande: "Helt ärligt. Jag skakar av glädje. Att bli utsedd som världens bästa gin är jättestort och kan liknas med att vinna 100m sprint i VM. Alla vill vinna detta race då det råder ginhysteri i världen och att ett litet ekologiskt destilleri från Skåne vinner detta pris är enormt. Hemligheten bakom Purity Gins stora smakprofil, förutom att den är baserad på världens bästa vodka, är att kryddningen är gjord med den spännande blandningen av enbär, basilika, timjan, blåbär, lingon, koriander, lavendel, kardemumma och Angelikarot. Denna kryddsättning gör att du får en gin med mycket smak och då den har vår mycket lena vodka som bas kan du njuta av en smakrik gin som är mjuk i strupen." Ginen har nummer 83402 på Systembolaget och du hittar den här. För en flaska som rymmer 0,7 liter får du betala 449 kronor. Tumnagel
126kg
+
Bobby Green

Tuggummit Mind The Gum lanseras i sverige
Ska kunna motverka mental trötthet

Mind The Gum är ett tuggummi som ursprungligen är utvecklat av italienska forskare och det lanserades 2015. Sedan dess har man sålt 15 miljoner tuggummin. Zlatan Ibrahimovic blev nyligen partner i företaget och nu i höst ska produkten lanseras här i Sverige. Tuggummit innehåller 15 stycken aktiva ingredienser bestående av koffein, vitaminer, aminosyror, antioxidanter och säger sig kunna motverka mental trötthet. Mind The Gum kommer inledningsvis att säljas på apotek men exakt när och vad det då kommer att kosta är oklart för tillfället. På hemsidan kostar ett 36-pack 19,90 euro. Tumnagel
-75kg
+
Bobby Green

Johnnie Walker-whisky för 179.900 kronor
Finns nu på Systembolaget

Whisky-tillverkaren Johnnie Walker fyller i år hela 200 år och detta ska givetvis firas. Man gör det bland annat genom att släppa fyra stycken flaskor i begränsad upplaga och en av dessa sticker ut rejält - eftersom den kostar 179.900 kronor. För de slanten får man en Masterx27s Ruby Reserve som beskrivs som "en rik och perfekt balanserad 40-årig Scotch". Det här blir den dyraste Johnnie Walker-flaskan som någonsin har sålts på Systembolaget. John Williams som är Global Scotch Director på den brittisk dryckeskoncernen Diageo säger följande: "Vi vill visa upp denna 200-åriga resa genom att lansera dessa fyra exlusiva limited edition whiskys. De är en hyllning till vart vi kommer ifrån. Men kanske mer än så, de ger uttryck för vad vi kan åstadkomma idag och framöver. Johns glöd, vision och entrepenörskap är nyckeln till att Johnnie Walker som varumärke har växt sig så starkt genom åren. Detta lade också grunden till en ny framtid inom skotsk whisky, då hans sätt att framställa whisky på har inspirerat alla följande generationer av whiskytillverkare." Läs mer om flaskorna på länken nedan. Tumnagel
79kg
+
Bobby Green

Årets glögg från Stockholms Bränneri
Winter Negroni

Förra året släppte Stockholms Bränneri en Gin & Tonic-glögg. I år tar man ytterligare ett steg och presenterar nu Winter Negroni. Man har utgått från bränneriets Dry Gin och den egna Aperitif - Röd och sedan kryddat kombon med klassiska julkryddor som kryddnejlika, kardemumma, apelsin och kanel. Till det adderas kallpressad körsbärs- och svartvinbärsmust. Erik Hasselgärde som är produktionsansvarig beskriver den på det här viset: "I år tar vi ytterligare ett steg med en nytolkning, men kom samtidigt närmre vad en klassisk glögg innefattar; värmande bäriga toner, julkryddor och sötma, som vi nu gifter med Negronins djupa smak och balanserande bitterhet. Glögg möter en Negroni helt enkelt." Winter Negroni släpps den 4 november klockan 10.00 på länken nedan. Alkoholhalten ligger på 22 procent och för en flaska som rymmer 500 milliliter får man betala 192 kronor. Tumnagel
120kg
+
Bobby Green

Varför tvättar man riset innan man kokar det?
Adam Ragusea förklarar

Brukar du tvätta riset innan du kokar det? Behövs det ens? Det beror på vilket typ av ris du kokar och vad du ska ha det till. Adam Ragusea förklarar i sitt senaste klipp. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green

Det här är Hyundais minsta elbil
Något för barnen att köra omkring med

Hyundai presenterar nu sin minsta elbil hittills och det är en barnversion av konceptbilen 45 Concept som vi har skrivit om tidigare. Under skalet på den lilla barnbilen sitter två stycken DC-motorer som ger den en toppfart på 7 km/h. Vad den har för räckvidd på en laddning framgår dock inte. För att vara lite snälla mot naturen är bilen faktiskt byggd i trä. Om man kommer att kunna köpa den, när och vad den då skulle kunna tänkas kosta får vi tyvärr inte reda på just nu. Tumnagel
77kg
+
Bobby Green