m
Volkswagen Golf GTI Clubsport S är här

Volkswagen Golf GTI Clubsport S är här
Snabbare än BMW M4 på Ringen

Bil / Volkswagen

Wörthersee-träffen i Österrike är igång och precis som utlovat har Volkswagen där presenterat en ännu vassare version av Golf GTI Clubsport - Golf GTI Clubsport S. Den har fått mer effekt, mindre vikt och ännu sportigare köregenskaper. Och den kan även stoltsera med något riktigt viktigt - sin tid runt Nordschleife på Nürburgring. Bilen klockade nämligen in på 07:49:21 vilket förutom att ge den titeln snabbaste framhjulsdrivna produktionsbil på banan även innebär att den slagit bilar som Honda Civic Type R (7:50.63), BMW M4 (7:52) och Dodge Challenger SRT Hellcat (7:51.51). Hondan har lika mycket effekt men de andra två har betydligt mer, M4:an pumpar ur sig 450 hästar medan Hellcaten har hela 707 hästar.

Clubsport S har samma turbomatade tvålitersfyra under huven men effekten har skruvats upp från 265 till 310 hästar. Vridet anges till 380 Newtonmeter. Drivningen sker fortfarande endast på framhjulen och man växlar med hjälp av en manuell sexpetad låda.

Ingenjörerna har lyckats skrapa bort ytterligare 30 kilo jämfört med vanliga Clubsport och detta bland annat genom att kasta ut baksätet, montera ett mindre batteri, plocka bort lite isolering och att skippa hatthyllan. Vågen stannar efter detta på 1 280 kilo. I övrigt har man filat ytterligare på chassiet och även lagt till en "Nürburgring Setting" bland körprogrammen som ställer in bilen optimalt för just denna bana.

Endast 400 stycken exemplar kommer att tillverkas, 100 stycken är redan tingade för Tyskland och Storbritannien får 150 så det blir tyvärr inte så många över till oss andra. När modellen börjar säljas och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Volkswagen Golf GTI Clubsport S är här
Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för Golf GTI Clubsport S – nytt varvrekord på Nürburgring för vassaste GTI-versionen någonsin

Golf GTI Clubsport S sätter nytt varvrekord för framhjulsdrivna bilar på racingbanan Nürburgring med en tid på 07:49:21 minuter
Den nya, exklusiva versionen är tvåsitsig, har 310 hk under huven och ett nytt chassi

10 huvudfakta om Golf GTI Clubsport S:

Golf GTI Clubsport S, den kraftfullaste GTI-modellen någonsin, sätter nytt varvrekord för framhjulsdrivna serietillverkade bilar på tyska racingbanan Nürburgring Nordschleife (”Nordslingan”) med en tid på 07:49:21 minuter.
Golf GTI Clubsport S, som levererar 310 hk och klarar 0-100 km/h på snabba 5,8 sekunder, tillverkas endast i 400 exemplar.
Som en unik finess har Golf GTI Clubsport S en speciell Nürburgring-inställning bland körprofilerna.
Nürburgring-inställningen innebär en finavstämning av den adaptiva chassiregleringen DCC, motorn, styrningen och ljudet för att passa Nordslingan (den anrika, långa slingan på Nürburgring) helt perfekt.
Chassit på Golf GTI Clubsport S har fintrimmats genom otaliga tester på bana och har konfigurerats om helt.
Med en tjänstevikt som sänkts till 1 285 kg, stoltserar den 310 hk starka sportbilen med ett vikt/effektförhållande på 4,15 kg/hk (enligt EU-normen inkl. förare och bagage: 1 360 kg).
Genom det nya avgassystemets ändrör (nu med större diameter) rungar nu effektfulla ”avgasknallar” vid inbromsning.
Golf GTI Clubsport S är en 2-dörrars, 2-sitsig bil där baksätet tagits bort för att spara vikt.
Golf GTI Clubsport S är skodd med semi-slicks på 19"-lättmetallfälgar (”Pretoria”).
Tillverkningsnumret 001/400 till 400/400 i interiören skvallrar om att bilen ingår i en exklusiv specialupplaga. En handfull exemplar planeras för den svenska marknaden.
Rekord på Nordslingan – premiär på Wörthersee-träffen

Golf GTI Clubsport S far över mållinjen på ”Det gröna helvetet” som en pil. Med den tyske tävlingsföraren Benny Leuchter (28) bakom ratten, har denna den kraftfullaste Golf GTI:n någonsin, just krossat det tidigare varvrekordet för framhjulsdrivna serietillverkade bilar på Nordslingan. Den som nu försöker sig på att sätta nytt rekord på den anrika, långa slingan på Nürburgring får vara så god att slå Leuchters tid på 07:49:21 min.

Den exklusiva nya sportbilen, som är baserad på Golf GTI Clubsport, har tagits fram för att fira att GTI i år fyller 40. Redan Golf GTI Clubsport gör skiljelinjen mellan serieproducerade bilar och rena tävlingsbilar diffus: motorn utvecklar 265 hk (som kan pulsas upp i 290 hk med boost-funktionen) och med sin delvis helt nya aerodynamiska utformning bjuder den på ännu mer downforce.

När Golf GTI Clubsport S gör sin världspremiär på GTI-träffen vid Wörthersee i Österrike den 4-7 maj, blir den tveklöst den nya kungen i Volkswagens legendariska modellserie. Prestandavärdena för det nya flaggskeppet i Golf GTI-serien talar för sig själva: 310 hk, 0-100 km/h på 5,8 sekunder, topphastighet 265 km/h (ej begränsad) och en EU-tjänstevikt (inklusive förare och bagage) som sänkts till endast 1 360 kg. Ändå är det nya varvrekordet på Nordslingan som allra bäst demonstrerar hur snabb den här bilen egentligen är.

Speciell Nürburgring-inställning

Som en unik finess har Golf GTI Clubsport S fått en speciell Nürburgring-inställning som stämmer av bilen perfekt för denna, världens mest krävande, racingbana. Det är standardmonterade, individuellt inställbara Dynamic Chassis Control (DCC) och en körprofilsväljare som gör detta möjligt. Med körprofilsläget ”Individual” har ingenjörerna på Volkswagen åstadkommit en inställning som är finavstämd för att passa de unika förhållandena på Nürburgring optimalt.

På nivån ovanför ligger körprofilerna ”Comfort”, ”Normal” och ”Race”. Föraren har också möjlighet att justera inställningarna i ”Individual”-läget och sedan när som helst återvända till de förvalda Nürburgring-inställningarna via en meny på pekskärmen. Den unika Nürburgring-inställningen ändrar parametrarna Sound, Engine och Steering (progressiv styrning är standard) i körprofilen Race och ställer DCC till Comfort. Men här döljer sig en hel uppsättning andra inställningar bakom detta alternativ, istället för de normala Race- och Comfort-inställningarna.

Begränsad upplaga på 400 exemplar

Totalt kommer bilen att tillverkas i endast 400 exemplar. 100 av dessa kommer att säljas i Tyskland och resten i övriga världen. En handfull exemplar planeras för den svenska marknaden. Denna limited edition-modell av GTI går i samma färger som originalet en gång gjorde – ”Tornado Red”, ”Pure White” och ”Deep Black Pearl Effect”, och taket på röda eller vita GTI Clubsport S är också det lackerat i svart. Var i världen den här skapelsen än kommer att dyka upp, gör den det i form av en tvådörrarsbil med manuell växellåda – allt för att hålla vikten nere.

Jämfört med Golf GTI Clubsport med manuell växellåda, har vikten för ”S” sänkts avsevärt. Resultatet är ett vikt/effekt-förhållande på 4,15 kg/hk. Golf GTI Clubsport S, som har ett vridmoment på 380 Nm i varvtalsområdet 1 700 och 5 300, är tvåsitsig. Det mesta av viktminskningen kan tillskrivas att baksätet, inklusive mittarmstödet, tagits bort. Tack vare ett mindre batteri och genom att detaljer som isoleringsmaterial, det variabla lastgolvet, hatthyllan, golvmattorna och dämpningsmaterialet under motorhuven också lyser med sin frånvaro, har vikten kunnat minskas ytterligare. En subram av aluminium fram tillsammans med aluminiumkåpor på bromsarna har också bidragit till viktminskningen.

Något som däremot lagt till vikt är de ZR Michelin-däck i dimensionen 235/35 monterade på 19”-fälgarna ”Pretoria”, som är så viktiga för prestandan, lika betydelsefulla DCC, liksom ett fjädertornsstag, ett skiljenät bakom sätena och en matta bak. Totalt resulterar detta i en nettoviktminskning jämfört med en Golf GTI Clubsport med samma utrustning på cirka 30 kg. Detta ger en låg DIN-tjänstevikt på endast 1 285 kg (eller enligt EU-normen, inklusive förare och bagage: 1 360 kg). Med 310 hk under huven innebär det här ett vikt/effektförhållande på 4,15 kg/hk. Lägre vikt betyder också lägre förbrukning: 7,4 l/100 km (motsvarande 172 g CO2/km).

Motorspecifikationer

Konstruktörsteamet har utnyttjat synergieffekter mellan motorsport och serietillverkade bilar vid höjningen av motorprestandan, erfarenheter man rönt vid arbetet med Golf GTI TCR (330 hk/410 Nm) – den nya tävlingsbilen för den internationella TCR-serien. Detta gav dem också möjlighet att boosta motorn till 310 hk och 380 Nm samtidigt som man använde samma race-setup för Golf GTI TCR som i standardvagnsmästerskapet.

I detalj åstadkom konstruktörerna prestandahöjningen genom att anpassa motorstyrningsenheten och genom att använda ett nytt avgassystem med en diameter på 65 mm istället för 55 mm framför ändrören vilket ger ett lägre mottryck och därmed förbättrar prestandan. En spinoff-effekt av dessa modifieringar var att avgassystemet nu ger ifrån sig en effektfull och fullt avsiktlig ”avgasknall” vid inbromsning. Speciellt välljudande är dessa i körprofilen Race (tillsammans med bland annat det högre varvtalet) i vilket Golf GTI Clubsport S är avstämd för maximal prestanda och extremt lyhörd gasrespons – precis som i Nürburgring-inställningen.

Ingenjörerna har också modifierat bilen med en ny bränslepump med högre kapacitet. Tekniskt sett är motorn i framhjulsdrivna Golf GTI Clubsport S baserad på den TSI-motor på 1 984 cc som även svarar för drivningen i de andra versionerna av Golf GTI och Golf R. Detta är en EA888-motor av den tredje generationen med tekniska förfiningar som en vattenkyld avgaskanal till turboladdaren som integrerats i topplocket, liksom variabla ventiltider med justering av de dubbla kamaxlarna.

Specifikationer utvändigt

Till övriga specifikationer för denna den mest kraftfulla GTI-modellen någonsin hör utvändigt: semi-slicks (Michelin Sport Cup 2) som sitter monterade på 19"-lättmetallfälgarna ”Pretoria”, tonade rutor bak (absorberar 65 % av ljuset), ”Clubsport S”-märkplåtar, det svartlackerade taket (även för den röd- och vitlackerade modellen) liksom Xenon-strålkastare med kurvljus och LED-varselljus. Även 17"-bromsarna har modifierats för att vara extra motståndskraftiga mot de höga temperaturer som uppstår vid körning på bana. Skivnaven är tillverkade i aluminium, friktionsringarna av gjutet stål är fästa med gjutna styrstift och kan därför expandera radiellt när de hettas upp.

Fler fördelar med de nya bromsskivorna är deras stabilitet och deras precisa doseringsförmåga av bromskraften. En viktig faktor för bilens dynamiska köregenskaper är att den ofjädrade massan har kunnat sänkas med hela 1 kg/hjul tack vare att kåporna är av aluminium. För att ytterligare förbättra bromsprestandan och motverka fading vid upphettning, lämnar Golf GTI Clubsport S fabriken dessutom med speciella bromsbelägg (både fram och bak).

Specifikationer invändigt

Varje exemplar av de totalt 400 som byggs av Golf GTI Clubsport S kommer att vara märkt med sitt individuella tillverkningsnummer (001/400 till 400/400) på mittkonsolen. Föraren och passageraren sitter i skålade racingstolar som ger det stöd för kroppen som krävs för att kunna flyga fram på slingriga Nürburgring i racingfart. Med ombord finns också de karakteristiska GTI-kännetecken som även pryder den ”vanliga” Golf GTI Clubsport-versionen, däribland den legendariska golfbollsliknande växelspaksknoppen (klädd i Alcantara), den röda strimman i säkerhetsbältena, ”Honeycomb 40”-designdekaler (på instrumentpanelen och dörrarna) liksom eleganta detaljer i pianosvart.

Den mycket greppvänliga sportratten – som är klädd i Alcantara och pryds av ett kromat GTI-emblem, röda sömmar och en markering placerad ”klockan 12” – är speciellt designad för optimal prestanda på bana. Instegslisterna i rostfritt stål är dekorerade med en GTI-logo.

Från GTI Performance till GTI Clubsport S

Idén till en Golf GTI Clubsport S kom då konstruktörerna bakom den ”vanliga” GTI-modellen testade slutversionen av Golf GTI Performance på bana. ”Det var uppenbart för oss att denna GTI hade en enorm potential”, minns Karsten Schebsdat, chef för chassiavstämning på Volkswagen, ”så vi bestämde oss för att få ut så mycket prestanda ur den här bilen som det bara gick. Det var ett litet team som tog projektet hela vägen från A till Ö, precis som när Volkswagens första Golf GTI utvecklades.”

Utöver den viktminskning och prestandahöjning som beskrivits ovan, är det främst två faktorer som spelar stor roll för att kunna bygga en riktigt snabb bil, nämligen optimal aerodynamik och ett helt enastående chassi. Nya Golf GTI Clubsport S är begåvad med båda.

Optimerad aerodynamik

När det gäller aerodynamiken och den downforce som är kopplad till denna, kunde Volkswagen dra fördel av de modifikationer konstruktörerna redan gjort på Golf GTI Clubsport. Båda versionerna – ”Clubsport” och ”Clubsport S” – kännetecknas av helt nya stötfångare fram. Den nya designen förbättrar lufttillförseln till motorn, aerodynamiken och downforce-värdet fram. Bak ser en takkantspoiler (som fulländats i vindtunnel och är betydligt större än på Golf GTI och Golf GTI Performance) till att optimera de aerodynamiska egenskaperna.

Det löper en smal luftspalt mellan det helt svartlackerade taket och den vingliknande spoilern. Den tvådelade takkantspoilern sträcker sig uppåt, ovanför taklinjen. På sidorna smälter spoilern samman med svarta flaps på bagageluckan. En flerdelad spoiler av den här typen är en avancerad komponent som på ett perfekt sätt klarar den uppgift den har för aerodynamiken: att öka downforce på bakaxeln maximalt. Även den svarta diffusorn bak ingår i detta aerodynamikkoncept.

För att ge Clubsport-versionerna extra stabilitet, skapar de aerodynamiska åtgärderna mer downforce på bakaxeln än på framaxeln. Den ökade stabiliteten utnyttjas för att finavstämma chassit så att körningen blir mjukare. När det gäller Golf GTI Clubsport S betyder detta att den understyrning som är så typisk för framhjulsdrivna bilar har eliminerats nästan helt.

Speciellt sportchassi

Nya Golf GTI Clubsport S har ett speciellt sportchassi. De chassiexperter som arbetat med Golf GTI Clubsport S har konfigurerat om båda axlarna. Om vi till exempel tittar på bakaxeln så har den modulära prestandaaxeln getts extra potential för riktningskontroll för att klara högre sidoaccelerationer. Men utan förändringar av MacPherson-upphängningen fram, hade detta resulterat i mer understyrning. Chassiexperten Karsten Schebsdat förklarar:
? För att neutralisera understyrningen och samtidigt ge bilen bättre grepp, motverkade vi understyrningen på framaxeln och konstruerade speciella navbärare, vilket gav större cambervinklar.

Den negativa cambern ökar potentialen för riktningskontroll och optimerar på så sätt framaxelns grepp. Clubsport S kännetecknas av samma goda balans som ”vanliga” Clubsport, även vid kraftigare sidoaccelerationer, vilket gör det möjligt att köra snabbare i kurvorna.

Även bromsprestandan trimmades, speciellt för att förhindra att bakpartiet ska släppa när man bromsar i mycket snabba kurvor. I kombination med de aerodynamiska förbättringarna, resulterar detta i att föraren kan bromsa sig in i kurvorna på ett kontrollerat sätt med sin Golf GTI Clubsport S, utan att stabiliteten går förlorad. Detta gör bilen extremt körbar ända upp till gränsen – vilket ju inte minst visar sig genom det nya varvrekordet runt skoningslösa Nürburgring på snabba 07:49:21.

Finavstämt antispinnsystem

Även under full acceleration har bilen bättre traction – detta tack vare det modifierade chassit och semi-slick-sulorna. Volkswagen har också finavstämt ESC-mjukvaran: Även om antispinnsystemet träder in senare på Golf GTI Clubsport S och drivkraften inte minskas lika mycket när den väl gör det, har det ”hjulskutt” som drabbar framhjulen och är så typiskt för framhjulsdrivna bilar, kunnat elimineras nästan helt. Denna märkbara effekt liknar den som launch control-system ger bilar med automatväxellåda.

Accelerationen fulländas av de styvare motorfästena, en ny vibrationsdämpare (ett stag mellan växellådan och framaxeln) och en förstärkt kraftöverföring. Andra viktiga komponenter är dynamikfunktionen XDS+ och differentialbromsen fram, som också de är standard.

Differentialbroms fram

Jämfört med helt mekaniska spärrar, har den differentialbroms som sitter monterad fram på Golf GTI Clubsport och Golf GTI Clubsport S en variabel verkan och är också integrerad med funktionerna i ESC, EDS and XDS+. Det här gör att man helt slipper de negativa effekter för precisionen i styrningen som man får med en mekanisk differential.

ESC Sport ger ökad körglädje

Precis som när det gäller övriga GTI-versioner, erbjuder Volkswagen också mycket erfarna förare en speciell ”ESC Sport”-funktion. I Golf GTI Clubsport S aktiveras systemet via en tvåstegskontakt som sitter placerad på mittkonsolen. Med ett snabbt tryck på denna kontakt väljer föraren läget ”ESC Sport” för den elektroniska stabiliseringskontrollen (ESC). Vid mycket snabb körning i kurviga partier – till exempel på Nürburgring – ingriper ESC då inte lika tidigt, vilket gör köregenskaperna ännu flexiblare. Om föraren håller kontakten intryckt i mer än 3 sekunder, stängs ESC-systemet av helt. Nu kan föraren köra Golf GTI Clubsport S på gränsen, utan några avhjälpande ingrepp av ESC, och måste alltså förlita sig helt på sin egen förmåga. Förutom via tryckkontakten på mittkonsolen, kan ESC också sättas på eller stängas av via en inställning i ”car”-menyn.

Perfekt för Nordslingan

De flesta racerbanor i världen saknar såväl gupp som höjdskillnader. På Nordslingan, det fruktade ”gröna helvetet”, är det precis tvärt om – här finns det gott om båda delarna och dessutom massor av kurvor. Resultatet är en unik blandning av banavsnitt med lateral och vertikal dynamik om vartannat.

En bil som ska ta sig runt den hela 20,8 km långa norra slingan på Nürburgring med självaktning måste alltså kunna klippa kurvorna i hög fart samtidigt som den ska klara av både gupp och höjdskillnader. Eller uttryckt på ett annat sätt: för körning på en ”normal” racingbana, ställs chassit in ganska styvt. Detta är dock inte rätt medicin på Nordslingan. Istället måste upphängningen kunna absorbera guppen så att hjulen leds perfekt i spåret, vilket betyder att bilen måste vara ganska mjuk vertikalt men samtidigt styv i förhållande till den laterala dynamiken. Det är just detta som ingenjörerna på Volkswagen lyckats med när de finavstämt fjädringen/dämparna.

Speciellt gäller detta dämpningsavstämningen för den dynamiska chassiregleringen DCC. Systemet gör det möjligt att reglera dämpningen optimalt efter körförhållandena och det är denna reglering som i körprofilen ”Individual” avstämts speciellt för Nordslingan och Golf GTI Clubsport S.
42.9°
0

Volkswagen Golf GTI Clubsport S är här

Snabbare än BMW M4 på Ringen

Ny trailer för The Suicide Squad!
Som man längtar

Här har vi den senaste trailern för The Suicide Squad och då kan man ju inte göra något annat än att tacka samt ta emot. I filmen får vi möta en drös skurkar från DC-universumet som buntas ihop och blir tvingade att utföra diverse uppdrag åt staten för att minska sina straff. Filmen har premiär den 6 augusti. Tumnagel
38.5°
+
Frode Wikesjö
0

Epic Games bjuder på multiplayerverktyg till utvecklare
Chatfunktion och antifuskgrejer

Epic Games meddelar idag att speljätten kommer ge utvecklare lite nya verktyg som kan användas utan extra kostnad i deras spel. Mer specifikt är det system för röstchatt och antifuskmjukvaran Easy Anti-Cheat, som används i bland annat Fortnite och Rocket League, till utvecklare. I ett blogginlägg skriver Epic bland annat detta: Operating voice communications and anti-cheat in a popular online game can cost millions of dollars. By offering these online services to everyone for free, Epic aims to empower more developers to build cross-platform games, connect their player communities, grow the games industry, and realize the vision of the Metaverse, together. Tumnagel
41.6°
+
André Stray
0

Microsoft lanserar Xbox-certifierade skärmar
Och en Xbox-certifierad HDMI-kabel

Microsoft presenterade i dag en ny serie skärmar som är speciellt framtagna för att fungera extra bra med Xbox Series X|S. Skärmarna är certifierade med stämpeln Designed for Xbox och kommer från tillverkade från tillverkare som Philips, ASUS samt Acer. De ska dra full nytta av allt Microsofts nya konsoler har att bjuda på så som Variable Refresh Rate (VRR), HDR, HDMI 2.1 och så vidare. Skärmen från Philips heter Momentum 559M1RYV och den är 55-tum stor skärm med inbyggd soundbar. Den kör också Ambiglow för alla som tycker det är sexigt. Denna skärm släpps under sommaren och kostar runt 15 000 kronor. ASUS kommer släppa den Xbox-certifierade skärmen Strix Xbox Edition Gaming Monitor XG43UQ vilket är en 43-tum stor skräm som släpps under hösten någon gång. Acer kommer erbjuda en något mindre skärm med Xbox Edition Gaming Monitor XV282K KV vilket är en 28 tum stor skärm med låg respostid och extra bra kontraster mellan mörkt och ljust. Denna skärm kommer ligga runt dryga 9 000 kronor när den släpps under hösten. I samma serie kommer Microsoft också släppa en Xbox-certifierad HDMI-kabel som är snabb och fem eller tio meter lång. Kabeln ska vara tillgänglig i större regioner från och med i dag med en prislapp på cirka 600 kronor för den på fem meter samt knappa 900 för den på tio meter. Microsoft säger att fler Designed for Xbox-prylar kommer släppas framöver och mer detaljerade specifikationer för de olika skärmarna kan hittas via länken nedan. Tumnagel
38.5°
+
Frode Wikesjö
0

Toyotas robotar har lärt sig att damma
Kan själv hitta ytor som behöver få sig en släng av dammtrasan

Toyota Research Institute (TRI) fortsätter att träna upp sina robotar avsedda för att hjälpa till i hemmen. Nu har TRI visat upp ett nytt klipp där en av deras robotar lärt sig att damma av ytor som skulle kunna behöva det. Roboten kan själv identifiera ytor i hemmet som behöver dammas av och den kan även flytta undan saker som är i vägen om detta skulle behövas. Att damma av bord och andra ytor är för oss människor en förhållandevis enkel uppgift. För robotar kan det dock bli lite knepigt då de kan luras av reflekterande bordsytor, brödrostar eller liknande föremål. Toyota har löst detta genom att låta roboten analysera 3D-data som den registrerar, något som ni kan se exempel på i videon ovan. Max Bajracharya, vice president för TRI, säger om det nya systemet i roboten: "To overcome this, TRI roboticists developed a novel training method to perceive the 3D geometry of the scene while also detecting objects and surfaces. This combination enables researchers to use large amounts of synthetic data to train the system. Using synthetic data also alleviates the need for time consuming, expensive, or impractical data collection and labeling." Roboten som TRI visar upp i klippet ovan befinner sig fortfarande på prototypstadiet och inget som är avsett för försäljning till konsumenter. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Alex Kidd in Miracle World DX ute nu
Blast from the past!

Är du sugen på att spela något rykande färskt men familjärt? Då har vi goda nyheter då Alex Kidd in Miracle World DX har släppts idag till PC, PS4, PS5, Xbox One och Xbox Series X/S. Spelet är en remake av det klassiska Alex Kidd in Miracle World som kom förinstallerat på Sega Master System och har uppgraderats med tjusig grafik, förbättrad gameplay och nya animationer. Bandesignen ska vara densamma, men utvecklarna har lagt till en och annan bonusbana som utökar berättelsen en aning. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

Roland släpper ny portabel mixer för mobiler
Kan hantera ljud från telefon eller surfplatta

Smarta och enkla lösningar för ljudinspelning är alltid härligt. Ljudföretaget Roland har visat upp en ny mixer som kan vara rätt användbar om du ofta spelar in ljud av olika slag när du är ute på vift. Go:Mixer Pro-X heter den nya enheten och är framtagen för att fungera lite bättre med mobila enheter som kör Android eller iOS. Bland de nya tillskotten i mixern hittar vi möjlighet att kontrollera ljudinspelning från telefonens eller surfplattans mikrofon, vilket förstås inte levererar lika bra ljud som en extern mikrofon men duger i kris. Vidare har antalet ingångar och utgångar bumpats upp jämfört med föregående version och Go:Mixer Pro-X har elva ingångar och tre utgångar. Roland Go:Mixer Pro-X kommer börja säljas i augusti och priset i USA kommer ligga på 150 dollar. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

Tom Scott tar en titt på gamla fyrverkeritekniker
Alltid intressant

Fyrverkerier kan vara rätt tjusiga att se på och har varit ett populärt sätt att fira saker i massvis med år. I olika delar av världen har fyrverkerier sett lite annorlunda ut genom åren och Tom Scott har tagit en titt på hur man sköt upp en raketvariant i skyn med hjälp av stenblock, vilket ni kan kika på ovan. Tumnagel
38.9°
+
André Stray
0

Animerad barnserie baserad på Final Fantasy 9 på ingång
Lite underligt val

Final Fantasy-serien har pågått sedan urminnes tider och gett oss massvis med episka äventyr. Enligt Kidsscreen ska det det franska produktionsbolaget Cyber Group Studios ha anlitats av Square Enix för att göra en ny barnserie baserad på en av dessa äventyr. Mer specifikt Final Fantasy 9 som släpptes 2000. Projektet verkar vara i ett tidigt stadie och produktionen verkar komma att dra igång antingen i slutet av 2021 eller början av 2022, vilket betyder att vi lär se vad det hela handlar om någon gång nästa år. Ovan har ni en trailer för spelet som serien kommer baseras på. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Reklamfilm för Luigi-Lego
Dags att spela/leka tillsammans

1 augusti kommer Lego släppa lite nya byggsatser i Super Mario-serien och den här gången är det dags att säga hej till Mario Marios brorsa Luigi Mario. Med de nya Luigi-byggsatserna kommer det vara möjligt att "spela" med de två karaktärerna samtidigt på de olika banor du byggt upp, vilket kan vara lite lattjolajbans. Bonusvideo nedan med en titt på vad Luigi-byggsatserna har att erbjuda. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

Förvaltningsrätten: PTS hade rätt i att stoppa Huawei från 5G
Oklart om beslutet kommer överklagas

Fejden mellan Huawei och Post- och Telestyrelsen tog sig hela vägen till Förvaltningsrätten och det hela avslutades i slutet av april och dom skulle komma några veckor senare. Nu har domen trillat in och Förvaltningsrätten menar att PTS hade rätt i att utesluta Huawei från 5G-utbyggnaden, vilket betyder att Huawei-hårdvara inte får användas i nät som använder de nya frekvenserna i 25 år. Förvaltningsrätten menar dock att PTS gjort fel i ärendet då de anser att Huawei borde fått vara mer inblandade i processen. Förvaltningsrätten anser dock i slutändan att PTS beslut ändå var rätt. Huruvida Huawei kommer överklaga till Kammarrätten återstår att se, men troligtvis kommer det ske. Tumnagel
61.2°
+
André Stray
0

Tinder får videoklipp
Samt speeddejtning

Tinder kommer slänga in en ny funktion i sin app som ger användarna möjlighet att ha videoklipp på sina profiler. Tinder anser att videoklippen kan ge användarna ett mer autentiskt sätt att utrycka sig själva med än stillbilderna som appen kickar nu. Förutom videoklippen så kommer dejtingappen även erbjuda speeddejtning för folk som är sugna på att genomgå det. Denna funktion kallas för Hot Takes och verkar vara Tinders svar på Facebook-dejtingappen Spark. Med Hot Takes har man får någon minut på sig att framstå som vettig innan man parterna ska välja om de vill svajpa höger eller vänster. Tumnagel
35.6°
+
Frode Wikesjö
0

Rykte Det kanske inte blir någon iPhone 13
Apple ryktas istället släppa iPhone 12S i år och iPhone 14 nästa år

Allt mer pekar på att Apple inte kommer att släppa någon iPhone 13-modell i år. Flera källor uppger nu att Apple istället tänker satsa på en modell som tros få namnet "iPhone 12S". Det skulle inte vara första gången Apple slänger på ett "S" på en uppgraderad modell. Detta är något Apple tidigare gjort med iPhone 4S (2011), iPhone 5S (2013), iPhone 6S (2015) och iPhone XS (2018). Då har det oftast handlat om modeller som fått lite mindre uppgraderingar jämfört med sina föregångare. En del rykten gör även gällande att det inte heller nästa år kommer att släppas någon iPhone 13. Istället uppger dessa rykten att Apple tänker gå direkt på iPhone 14. Detta förklaras med att "13" anses vara ett otursnummer i många länder, något som kanske skulle göra att en del avstår från att köpa en iPhone 13. Apple har dock tidigare släpps både sitt A13 Bionic-chip såväl som iOS 13 så vi får väl se hur Apple resonerar kring en eventuell iPhone 13-modell. Tumnagel
33.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Skoda Enyaq 80x har fyrhjulsdrift och 256 hästar
Och minstingen får värmepump

Skoda Enyaq verkar ha blivit en favorit och nu breddas utbudet. Nu kan man nämligen beställa Enyaq 80x, där x står för fyrhjulsdrift. Det betyder också att man kommer att leverera bilen med två motorer, vilket betyder mer kraft. Den version som bara heter Enyaq 80 har en motor som levererar 204 hästar på bakaxeln, 80x får en motor även på framaxeln som levererar 61 hästar och totalt blir det 265 hästar. Eftersom 204 räcker men är i det minsta laget för en så här stor bil är de där 65 extra ett riktigt trevligt tillägg. Bakhjulsdriven är i och för sig trevligt, men den här bilen blir trevligare på vägen med drivning på alla fyra. Man får dock tumma lite på räckvidden, istället för 532 kilometer är det 491 kilometer som gäller. Ökat har däremot dragvikten gjort, den är nu på 1200 kilo. Prislappen för 80x ligger på 590.000 kronor och med utrustningsnivån Sportline får man betala 607.800 kronor. För en Enyaq 80 utan fyrhjulsdrift får man betala 571.500 kronor. Nytt modellår med bättre utrustning Nu går vi in i modellår 2022 för de flesta modeller och för Enyaq betyder det bättre standardutrustning. Bra snabbladdning ingår numera (120 kW för Enyaq 60 och 125 kW för Enyaq 80 / 80x). Än viktigare är att Enyaq 60 numera har värmepump som standard och blir ett lite mer attraktivt val än tidigare. Ingår gör även Infotainment Basic Navigation. Viktiga Tumnagel
42.5°
+
Roger Åberg
0

Lego och NASA drar igång teknikutbildning
För att få elever intresserade av rymden

Lego och NASA har tagit fram en så kallad STEAM-utbildning (Science, Technology, Arts, Engineering, Mathematics) som man hoppas ska kunna tilltala rymdintresserade elever. "Build to Launch: A STEAM" är en tio veckor lång kurs som riktar sig till elever i grundskolan. Utbildningen kommer att fokusera på NASA:s Artemis 1-uppdrag och försöka lära ut vad som krävs för att skicka farkoster till månen. Förhoppningen med kursen är att det ska väcka elevers intresse att söka sig till karriärer inom STEAM-fältet. Esben Stærk, som chefar över Lego Education säger i ett pressmeddelande: "We are at a pivotal moment in education, and to rethink how students learn we must provide meaningful, hands-on learning experiences. The LEGO Education and Artemis lesson series creates joyful learning moments and brings STEAM learning to life through the real-world application of space exploration – a topic that evokes curiosity and awe in students of all ages and abilities." Legos och NASA:s "Build to Launch: A STEAM" kommer att läggas upp gratis online och lanseras i september 2021. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Samsung bjuder in till MWC-fest 28 juni
Dags att visa upp framtidens smarta klockor

Mobile World Congress i Barcelona kommer gå av stapeln 28 juni, men massvis med stora företag har bestämt sig för att skippa mässan. Samsung kommer dock delta delvis och köra en liten virtuell presentation för att visa upp några nya produkter. Showen kommer dra igång 28 juni klockan 19:15 och enligt företaget så kommer fokus ligga på framtidens smarta klockor, vilket alltid är intressant. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Husqvarna presenterar robotgräsklipparen Ceora
Satellitstyrd gräsklippare kan klippa åtta fotbollsplaner

Husqvarna har nu presenterat sin proffsgräsklippare Ceora, en satellitkontrollerad robotgräsklippare som är avsedd för att klippa stora gräsytor. Husqvarna Ceora kräver inga så kallade slingor utan kontrolleras istället av satellitnavigeringssystemet EPOS, ett system som sägs ha en precision på 2 - 3 centimeter. Robotgräsklipparen ska ha kapacitet att klippa gräsytor på upp till 50.000 kvadratmeter, något som motsvarar ungefär åtta fotbollsplaner. Husqvarna kommer att börja sälja de båda modellerna Ceora 544 och Ceora 546 under första kvartalet 2022. Vad de kommer att kosta finns det än så länge inga uppgifter om. I videoklippet här nedanför kan ni kolla in när Robin Birberg från Husqvarna snackar lite mer om utvecklingen av Ceora. I faktarutan längst ner i artikeln hittas även tekniska specifikationer för Husqvarnas nya robotgräsklippare. Tumnagel
44.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Idag släpps Dungeons & Dragons: Dark Alliance
Dags att återvända till Icewind Dale!

Är du sugen på att utforska Icewind Dales kallare regioner och puckla på en och annan fiende? Då har vi goda nyheter för det är exakt vad som erbjuds i Dungeons & Dragons: Dark Alliance. Spelet släpps idag och erbjuder fyra olika karaktärer vi får kontrollera och det är möjligt att lira med upp till fyra spelare i co-op-läge. Dungeons & Dragons: Dark Alliance kommer gå att spela på PC, PS4, PS5, Xbox One och Xbox Series X/S. Prenumererar du på Xbox Game Pass så har du möjlighet att lira spelet på Xbox One/Series X/S utan extra kostnad. Bonusvideo med åsikter om spelet från ACG. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

Apple ryktas ha ny design på MacBook Air på gång
Färggladare och tunnare modell

Flera källor uppger nu att Apple kan komma att presentera en MacBook Air med en helt ny design. Bland annat så kommer den klassiska avsmalnande designen kunna vara på väg bort. Istället sägs denna ersättas med en design där bottenplattan av chassit är lika hög både fram och bak. Enligt Marc Gurman på nyhetsbyrån Bloomberg kommer nästa MacBook Air vara tunnare än den nuvarande M1-försedda MacBook Air-modellen. Den sägs även vara försedd med Apples nästa generation Apple Silicon-chip och även ha två USB-C-ingångar. Dessutom finns rykten om att den kan förses med både en miniLED-skärm såväl som någon typ av MagSafe-laddning. Apple-kännaren Jon Prosser har även han snackat tidigare om en ny MacBook Air-modell. Han uppgav då bland annat att nästa MacBook Air skulle gå att få i fler färger, liknande som var fallet med Apples nya iMac-modell. Källorna som nu uttalar sig tror att Apple som tidigast kan komma att presentera en ny MacBook Air-modell under årets andra halvår. Det kan dock lika gärna handla om nästa år. Tumnagel
42.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Pendulum släpper ny EP
Första skivan på typ tio år

Den australienska drum & bass-gruppen Pendulum har släppt sin första EP på typ tio år. EP:n heter Elemental och innehåller fyra drum & bass-spår av varierande kvalité som du kan digga nedan. Gillar du inte att streama så finns Elemental även så klart på vinyl i affärer som erbjuder sådana med den här typen av musik. Bonus-Pendulum nedan. Tumnagel
91kg
+
Frode Wikesjö

Veronica Maggio vill att vi ska åka tåg
Släpper låt tillsammans med SJ

Veronica Maggio släpper nu låten "Stanna på marken" som hon släpper tillsammans med SJ. Budskapet i låten verkar vara att man ska transporteras via tåg istället för att börja flyga nu när resandet kanske snart börjar bli lite mer normaliserat igen. Här ovanför kan ni lyssna/kolla in Veronica Maggios och SJ:s låt/reklamfilm. På länken nedan skriver SJ lite mer om klimatsmart resande. Tumnagel
53kg
+
Wille Wilhelmsson

Glassen Sitting Bull får behålla sitt namn
Men får ny förpackning

Det svenska glassföretaget Triumf Glass fick förra året motta en del kritik då vissa ansåg att deras glass "Sitting Bull" fått ett stereotypiskt namn. Nu har företaget utrett namnet på glassen och beslutat sig för att behålla det. Företaget uppger dock att man har designat om glassens paket. När de nya paketen skickas ut från fabriken i september kommer de att ha fått ett nytt utseende. Triumf Glass marknadschef Felix Müntzing säger till SVT Väst: "Det vi upplevde att folk reagerade mest på var användningen av figuren i kombination med förpackningen. Vi har gjort om designen och tonat ned den kopplingen nu." Här ovan kan ni kolla in Sitting Bulls nuvarande förpackning. I SVT Västs inslag nedan syns en bild på den nya förpackning och där kan ni även lyssna på när Felix Müntzing snackar lite om namnet på glassen. Tumnagel
70kg
+
Wille Wilhelmsson

Flashback Forever drar ut på turné
Populär podcast blir scenshow

DN rapporterar att den populära podcasten "Flashback Forever" kommer nästa år att börja turnera med en egen scenshow. Flashback Forever leds av Emma Knyckare, Ina Lundström samt "Scroll-Mia" och där diskuteras trådar, personligheter och fenomen på diskussionsforumet Flashback. När gänget drar ut på vägarna nästa år kommer det inte att handla om någon slags live-podd utan det hela ska var en regelrätt scenshow säger Emma Knyckare till DN. Exakt vad Flashback Forevers scenshow kommer att handla om är än så länge oklart. Vilka ställen man kommer att besöka finns det heller inte några uppgifter om än så länge. Här nedanför kan ni lyssna på det senaste avsnittet av Flashback Forever där gänget bland annat diskuterar Flashback-tråden "Dina värsta sociala snedsteg". Tumnagel
118kg
+
Wille Wilhelmsson

Nu kan du köpa Lupin-kläder
Rätt stiliga sådana!

Netflix och Louvren har slagit sina påsar ihop och gjort lite saker inspirerade av serien Lupin, som nu kommit med en säsong två. Prylarna är rätt fina tycker jag och består av lite tröjor och en keps med orange tag. Man har även gjort en kudde och ett litet bord. Priserna är också ok, inte billigt men inte så att man ramlar av stolen. Tumnagel
63kg
+
Roger Åberg

Elizabeth Olsen äter heta kycklingvingar
Mums mums

Det är dags för Elizabeth Olsen att gästa Hot Ones och utöver att äta starka kycklingvingar pratas det om hennes karriär samt liv. Tumnagel
85kg
+
Frode Wikesjö

Breitling och Ironman i samarbete
Tävlingen alltså

Sugen på en ny klocka? Vältränad nog för att klara av Ironman? Då är det här något för dig. Breitling och Ironman har nämligen börjat samarbeta och lanserar nu specialversioner av Endurance pro. Två versioner kommer att finnas. En röd som kommer att finnas att köpa för folk och fä och så en version i svart och guld som du måste genomföra tävlingen för att få köpa. Samarbetet är långsiktigt så fler modeller kommer att komma i framtiden. Tumnagel
78kg
+
Roger Åberg

Kolla in turistattraktionen Flygande kyssen
Haka på två jättestatyer upp i luften

Här kan ni kolla in en av Kinas senaste turistattraktioner som man byggt för att locka turister till Wulong Baima Mountain Scenic Area i mellersta Kina. Attraktionen kallas för "Flying Kiss" och består av två jättestatyer som byggts på ett cirka tusen meter högt berg i området. De båda statyerna är försedda med roterande observationsplattformar där turister kan få en hygglig vy över omgivningarna i området. När de båda statyerna når sin högsta punkt ser det ut som om de båda statyerna kysser varandra i luften, därav namnet på attraktionen. Wulong Baima Mountain Scenic Area ligger cirka 2,5 timmars bilfärd från den kinesiska jättestaden Chongqing. Tumnagel
63kg
+
Wille Wilhelmsson

Ett paraply som du kan bära som poncho
Om du inte har några lediga händer

Thanko har tagit fram ett paraply som kan bli en poncho. Det kan ju vara praktiskt om det börjar tokregna och/eller om man inte har några händer lediga att hålla paraplyet i. Nu är det ju så att man potentiellt får offra sin värdighet lite då man inte direkt ser supercool ut med ponchon på. Men man blöt verkar man inte bli i alla fall vilket ju alltid är något. Paraplyet kostar runt 250 kronor. Tumnagel
76kg
+
Frode Wikesjö

Ferrari gör sko med Puma
Spänn fast fötterna!

Puma och Ferrari har gjort en sko tillsammans och det är en rätt snygg en, om man gillar Ferrari. Modellen kallas ION F och ska faktiskt vara framtagen av Puma tillsammans med Ferrari. Modellen saknar snören och har istället ett magnetiskt spänne. Självklart hittar vi Ferrari-loggor och vissa detaljer på skorna har faktiskt lite sportbilskänsla. Finns så klart i rött och svart. Prislappen ligger 410 euro på Ferraris hemsida. Tycker man att det är för dyrt finns det ett gäng andra Ferrari-modeller hos Puma för en mer normal peng. Tumnagel
32kg
+
Roger Åberg

24 sätt att knyta en sko
Om du behöver lite variation

Att knyta skorna är något man lär sig och sedan gör man det på samma sätt år ut och år in. Vill man ha lite mer variation i sitt liv kan man prova några av de här 24 varianterna. Tumnagel
90kg
+
Roger Åberg

Metallica kommer till Copenhell 2022
Enda nordiska spelningen för bandet nästa år

Den danska rockfestivalen Copenhell meddelade idag att man har bokat in Metallica till nästa års festival. Enligt Copenhell kommer det att vara den enda nordiska spelningen som Metallica gör under nästa år. Copenhell ställdes in både i år och förra året. Nästa år blir antagligen en höjdarfestival för de som uppskattar rockband som lirat i över 40 år. Förutom Metallica kommer band som Iron Maiden, Kiss, Judas Priest, Bad Religion och Mercyful Fate att spela på festivalen. Dessutom är även Korn, Hellacopters och ett tiotal andra band klara för den danska rockfestivalen. De flesta biljetterna till Copenhell såldes redan 2020 men ett litet antal biljetter kommer att släppas nästa vecka. Copenhell 2022 kommer att bli en fyradagarsfestival som pågår 15 - 18 juni nästa år. Tumnagel
108kg
+
Wille Wilhelmsson