m
Volkswagen Golf GTI Clubsport S är här

Volkswagen Golf GTI Clubsport S är här
Snabbare än BMW M4 på Ringen

Bil / Volkswagen

Wörthersee-träffen i Österrike är igång och precis som utlovat har Volkswagen där presenterat en ännu vassare version av Golf GTI Clubsport - Golf GTI Clubsport S. Den har fått mer effekt, mindre vikt och ännu sportigare köregenskaper. Och den kan även stoltsera med något riktigt viktigt - sin tid runt Nordschleife på Nürburgring. Bilen klockade nämligen in på 07:49:21 vilket förutom att ge den titeln snabbaste framhjulsdrivna produktionsbil på banan även innebär att den slagit bilar som Honda Civic Type R (7:50.63), BMW M4 (7:52) och Dodge Challenger SRT Hellcat (7:51.51). Hondan har lika mycket effekt men de andra två har betydligt mer, M4:an pumpar ur sig 450 hästar medan Hellcaten har hela 707 hästar.

Clubsport S har samma turbomatade tvålitersfyra under huven men effekten har skruvats upp från 265 till 310 hästar. Vridet anges till 380 Newtonmeter. Drivningen sker fortfarande endast på framhjulen och man växlar med hjälp av en manuell sexpetad låda.

Ingenjörerna har lyckats skrapa bort ytterligare 30 kilo jämfört med vanliga Clubsport och detta bland annat genom att kasta ut baksätet, montera ett mindre batteri, plocka bort lite isolering och att skippa hatthyllan. Vågen stannar efter detta på 1 280 kilo. I övrigt har man filat ytterligare på chassiet och även lagt till en "Nürburgring Setting" bland körprogrammen som ställer in bilen optimalt för just denna bana.

Endast 400 stycken exemplar kommer att tillverkas, 100 stycken är redan tingade för Tyskland och Storbritannien får 150 så det blir tyvärr inte så många över till oss andra. När modellen börjar säljas och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Volkswagen Golf GTI Clubsport S är här
Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för Golf GTI Clubsport S – nytt varvrekord på Nürburgring för vassaste GTI-versionen någonsin

Golf GTI Clubsport S sätter nytt varvrekord för framhjulsdrivna bilar på racingbanan Nürburgring med en tid på 07:49:21 minuter
Den nya, exklusiva versionen är tvåsitsig, har 310 hk under huven och ett nytt chassi

10 huvudfakta om Golf GTI Clubsport S:

Golf GTI Clubsport S, den kraftfullaste GTI-modellen någonsin, sätter nytt varvrekord för framhjulsdrivna serietillverkade bilar på tyska racingbanan Nürburgring Nordschleife (”Nordslingan”) med en tid på 07:49:21 minuter.
Golf GTI Clubsport S, som levererar 310 hk och klarar 0-100 km/h på snabba 5,8 sekunder, tillverkas endast i 400 exemplar.
Som en unik finess har Golf GTI Clubsport S en speciell Nürburgring-inställning bland körprofilerna.
Nürburgring-inställningen innebär en finavstämning av den adaptiva chassiregleringen DCC, motorn, styrningen och ljudet för att passa Nordslingan (den anrika, långa slingan på Nürburgring) helt perfekt.
Chassit på Golf GTI Clubsport S har fintrimmats genom otaliga tester på bana och har konfigurerats om helt.
Med en tjänstevikt som sänkts till 1 285 kg, stoltserar den 310 hk starka sportbilen med ett vikt/effektförhållande på 4,15 kg/hk (enligt EU-normen inkl. förare och bagage: 1 360 kg).
Genom det nya avgassystemets ändrör (nu med större diameter) rungar nu effektfulla ”avgasknallar” vid inbromsning.
Golf GTI Clubsport S är en 2-dörrars, 2-sitsig bil där baksätet tagits bort för att spara vikt.
Golf GTI Clubsport S är skodd med semi-slicks på 19"-lättmetallfälgar (”Pretoria”).
Tillverkningsnumret 001/400 till 400/400 i interiören skvallrar om att bilen ingår i en exklusiv specialupplaga. En handfull exemplar planeras för den svenska marknaden.
Rekord på Nordslingan – premiär på Wörthersee-träffen

Golf GTI Clubsport S far över mållinjen på ”Det gröna helvetet” som en pil. Med den tyske tävlingsföraren Benny Leuchter (28) bakom ratten, har denna den kraftfullaste Golf GTI:n någonsin, just krossat det tidigare varvrekordet för framhjulsdrivna serietillverkade bilar på Nordslingan. Den som nu försöker sig på att sätta nytt rekord på den anrika, långa slingan på Nürburgring får vara så god att slå Leuchters tid på 07:49:21 min.

Den exklusiva nya sportbilen, som är baserad på Golf GTI Clubsport, har tagits fram för att fira att GTI i år fyller 40. Redan Golf GTI Clubsport gör skiljelinjen mellan serieproducerade bilar och rena tävlingsbilar diffus: motorn utvecklar 265 hk (som kan pulsas upp i 290 hk med boost-funktionen) och med sin delvis helt nya aerodynamiska utformning bjuder den på ännu mer downforce.

När Golf GTI Clubsport S gör sin världspremiär på GTI-träffen vid Wörthersee i Österrike den 4-7 maj, blir den tveklöst den nya kungen i Volkswagens legendariska modellserie. Prestandavärdena för det nya flaggskeppet i Golf GTI-serien talar för sig själva: 310 hk, 0-100 km/h på 5,8 sekunder, topphastighet 265 km/h (ej begränsad) och en EU-tjänstevikt (inklusive förare och bagage) som sänkts till endast 1 360 kg. Ändå är det nya varvrekordet på Nordslingan som allra bäst demonstrerar hur snabb den här bilen egentligen är.

Speciell Nürburgring-inställning

Som en unik finess har Golf GTI Clubsport S fått en speciell Nürburgring-inställning som stämmer av bilen perfekt för denna, världens mest krävande, racingbana. Det är standardmonterade, individuellt inställbara Dynamic Chassis Control (DCC) och en körprofilsväljare som gör detta möjligt. Med körprofilsläget ”Individual” har ingenjörerna på Volkswagen åstadkommit en inställning som är finavstämd för att passa de unika förhållandena på Nürburgring optimalt.

På nivån ovanför ligger körprofilerna ”Comfort”, ”Normal” och ”Race”. Föraren har också möjlighet att justera inställningarna i ”Individual”-läget och sedan när som helst återvända till de förvalda Nürburgring-inställningarna via en meny på pekskärmen. Den unika Nürburgring-inställningen ändrar parametrarna Sound, Engine och Steering (progressiv styrning är standard) i körprofilen Race och ställer DCC till Comfort. Men här döljer sig en hel uppsättning andra inställningar bakom detta alternativ, istället för de normala Race- och Comfort-inställningarna.

Begränsad upplaga på 400 exemplar

Totalt kommer bilen att tillverkas i endast 400 exemplar. 100 av dessa kommer att säljas i Tyskland och resten i övriga världen. En handfull exemplar planeras för den svenska marknaden. Denna limited edition-modell av GTI går i samma färger som originalet en gång gjorde – ”Tornado Red”, ”Pure White” och ”Deep Black Pearl Effect”, och taket på röda eller vita GTI Clubsport S är också det lackerat i svart. Var i världen den här skapelsen än kommer att dyka upp, gör den det i form av en tvådörrarsbil med manuell växellåda – allt för att hålla vikten nere.

Jämfört med Golf GTI Clubsport med manuell växellåda, har vikten för ”S” sänkts avsevärt. Resultatet är ett vikt/effekt-förhållande på 4,15 kg/hk. Golf GTI Clubsport S, som har ett vridmoment på 380 Nm i varvtalsområdet 1 700 och 5 300, är tvåsitsig. Det mesta av viktminskningen kan tillskrivas att baksätet, inklusive mittarmstödet, tagits bort. Tack vare ett mindre batteri och genom att detaljer som isoleringsmaterial, det variabla lastgolvet, hatthyllan, golvmattorna och dämpningsmaterialet under motorhuven också lyser med sin frånvaro, har vikten kunnat minskas ytterligare. En subram av aluminium fram tillsammans med aluminiumkåpor på bromsarna har också bidragit till viktminskningen.

Något som däremot lagt till vikt är de ZR Michelin-däck i dimensionen 235/35 monterade på 19”-fälgarna ”Pretoria”, som är så viktiga för prestandan, lika betydelsefulla DCC, liksom ett fjädertornsstag, ett skiljenät bakom sätena och en matta bak. Totalt resulterar detta i en nettoviktminskning jämfört med en Golf GTI Clubsport med samma utrustning på cirka 30 kg. Detta ger en låg DIN-tjänstevikt på endast 1 285 kg (eller enligt EU-normen, inklusive förare och bagage: 1 360 kg). Med 310 hk under huven innebär det här ett vikt/effektförhållande på 4,15 kg/hk. Lägre vikt betyder också lägre förbrukning: 7,4 l/100 km (motsvarande 172 g CO2/km).

Motorspecifikationer

Konstruktörsteamet har utnyttjat synergieffekter mellan motorsport och serietillverkade bilar vid höjningen av motorprestandan, erfarenheter man rönt vid arbetet med Golf GTI TCR (330 hk/410 Nm) – den nya tävlingsbilen för den internationella TCR-serien. Detta gav dem också möjlighet att boosta motorn till 310 hk och 380 Nm samtidigt som man använde samma race-setup för Golf GTI TCR som i standardvagnsmästerskapet.

I detalj åstadkom konstruktörerna prestandahöjningen genom att anpassa motorstyrningsenheten och genom att använda ett nytt avgassystem med en diameter på 65 mm istället för 55 mm framför ändrören vilket ger ett lägre mottryck och därmed förbättrar prestandan. En spinoff-effekt av dessa modifieringar var att avgassystemet nu ger ifrån sig en effektfull och fullt avsiktlig ”avgasknall” vid inbromsning. Speciellt välljudande är dessa i körprofilen Race (tillsammans med bland annat det högre varvtalet) i vilket Golf GTI Clubsport S är avstämd för maximal prestanda och extremt lyhörd gasrespons – precis som i Nürburgring-inställningen.

Ingenjörerna har också modifierat bilen med en ny bränslepump med högre kapacitet. Tekniskt sett är motorn i framhjulsdrivna Golf GTI Clubsport S baserad på den TSI-motor på 1 984 cc som även svarar för drivningen i de andra versionerna av Golf GTI och Golf R. Detta är en EA888-motor av den tredje generationen med tekniska förfiningar som en vattenkyld avgaskanal till turboladdaren som integrerats i topplocket, liksom variabla ventiltider med justering av de dubbla kamaxlarna.

Specifikationer utvändigt

Till övriga specifikationer för denna den mest kraftfulla GTI-modellen någonsin hör utvändigt: semi-slicks (Michelin Sport Cup 2) som sitter monterade på 19"-lättmetallfälgarna ”Pretoria”, tonade rutor bak (absorberar 65 % av ljuset), ”Clubsport S”-märkplåtar, det svartlackerade taket (även för den röd- och vitlackerade modellen) liksom Xenon-strålkastare med kurvljus och LED-varselljus. Även 17"-bromsarna har modifierats för att vara extra motståndskraftiga mot de höga temperaturer som uppstår vid körning på bana. Skivnaven är tillverkade i aluminium, friktionsringarna av gjutet stål är fästa med gjutna styrstift och kan därför expandera radiellt när de hettas upp.

Fler fördelar med de nya bromsskivorna är deras stabilitet och deras precisa doseringsförmåga av bromskraften. En viktig faktor för bilens dynamiska köregenskaper är att den ofjädrade massan har kunnat sänkas med hela 1 kg/hjul tack vare att kåporna är av aluminium. För att ytterligare förbättra bromsprestandan och motverka fading vid upphettning, lämnar Golf GTI Clubsport S fabriken dessutom med speciella bromsbelägg (både fram och bak).

Specifikationer invändigt

Varje exemplar av de totalt 400 som byggs av Golf GTI Clubsport S kommer att vara märkt med sitt individuella tillverkningsnummer (001/400 till 400/400) på mittkonsolen. Föraren och passageraren sitter i skålade racingstolar som ger det stöd för kroppen som krävs för att kunna flyga fram på slingriga Nürburgring i racingfart. Med ombord finns också de karakteristiska GTI-kännetecken som även pryder den ”vanliga” Golf GTI Clubsport-versionen, däribland den legendariska golfbollsliknande växelspaksknoppen (klädd i Alcantara), den röda strimman i säkerhetsbältena, ”Honeycomb 40”-designdekaler (på instrumentpanelen och dörrarna) liksom eleganta detaljer i pianosvart.

Den mycket greppvänliga sportratten – som är klädd i Alcantara och pryds av ett kromat GTI-emblem, röda sömmar och en markering placerad ”klockan 12” – är speciellt designad för optimal prestanda på bana. Instegslisterna i rostfritt stål är dekorerade med en GTI-logo.

Från GTI Performance till GTI Clubsport S

Idén till en Golf GTI Clubsport S kom då konstruktörerna bakom den ”vanliga” GTI-modellen testade slutversionen av Golf GTI Performance på bana. ”Det var uppenbart för oss att denna GTI hade en enorm potential”, minns Karsten Schebsdat, chef för chassiavstämning på Volkswagen, ”så vi bestämde oss för att få ut så mycket prestanda ur den här bilen som det bara gick. Det var ett litet team som tog projektet hela vägen från A till Ö, precis som när Volkswagens första Golf GTI utvecklades.”

Utöver den viktminskning och prestandahöjning som beskrivits ovan, är det främst två faktorer som spelar stor roll för att kunna bygga en riktigt snabb bil, nämligen optimal aerodynamik och ett helt enastående chassi. Nya Golf GTI Clubsport S är begåvad med båda.

Optimerad aerodynamik

När det gäller aerodynamiken och den downforce som är kopplad till denna, kunde Volkswagen dra fördel av de modifikationer konstruktörerna redan gjort på Golf GTI Clubsport. Båda versionerna – ”Clubsport” och ”Clubsport S” – kännetecknas av helt nya stötfångare fram. Den nya designen förbättrar lufttillförseln till motorn, aerodynamiken och downforce-värdet fram. Bak ser en takkantspoiler (som fulländats i vindtunnel och är betydligt större än på Golf GTI och Golf GTI Performance) till att optimera de aerodynamiska egenskaperna.

Det löper en smal luftspalt mellan det helt svartlackerade taket och den vingliknande spoilern. Den tvådelade takkantspoilern sträcker sig uppåt, ovanför taklinjen. På sidorna smälter spoilern samman med svarta flaps på bagageluckan. En flerdelad spoiler av den här typen är en avancerad komponent som på ett perfekt sätt klarar den uppgift den har för aerodynamiken: att öka downforce på bakaxeln maximalt. Även den svarta diffusorn bak ingår i detta aerodynamikkoncept.

För att ge Clubsport-versionerna extra stabilitet, skapar de aerodynamiska åtgärderna mer downforce på bakaxeln än på framaxeln. Den ökade stabiliteten utnyttjas för att finavstämma chassit så att körningen blir mjukare. När det gäller Golf GTI Clubsport S betyder detta att den understyrning som är så typisk för framhjulsdrivna bilar har eliminerats nästan helt.

Speciellt sportchassi

Nya Golf GTI Clubsport S har ett speciellt sportchassi. De chassiexperter som arbetat med Golf GTI Clubsport S har konfigurerat om båda axlarna. Om vi till exempel tittar på bakaxeln så har den modulära prestandaaxeln getts extra potential för riktningskontroll för att klara högre sidoaccelerationer. Men utan förändringar av MacPherson-upphängningen fram, hade detta resulterat i mer understyrning. Chassiexperten Karsten Schebsdat förklarar:
? För att neutralisera understyrningen och samtidigt ge bilen bättre grepp, motverkade vi understyrningen på framaxeln och konstruerade speciella navbärare, vilket gav större cambervinklar.

Den negativa cambern ökar potentialen för riktningskontroll och optimerar på så sätt framaxelns grepp. Clubsport S kännetecknas av samma goda balans som ”vanliga” Clubsport, även vid kraftigare sidoaccelerationer, vilket gör det möjligt att köra snabbare i kurvorna.

Även bromsprestandan trimmades, speciellt för att förhindra att bakpartiet ska släppa när man bromsar i mycket snabba kurvor. I kombination med de aerodynamiska förbättringarna, resulterar detta i att föraren kan bromsa sig in i kurvorna på ett kontrollerat sätt med sin Golf GTI Clubsport S, utan att stabiliteten går förlorad. Detta gör bilen extremt körbar ända upp till gränsen – vilket ju inte minst visar sig genom det nya varvrekordet runt skoningslösa Nürburgring på snabba 07:49:21.

Finavstämt antispinnsystem

Även under full acceleration har bilen bättre traction – detta tack vare det modifierade chassit och semi-slick-sulorna. Volkswagen har också finavstämt ESC-mjukvaran: Även om antispinnsystemet träder in senare på Golf GTI Clubsport S och drivkraften inte minskas lika mycket när den väl gör det, har det ”hjulskutt” som drabbar framhjulen och är så typiskt för framhjulsdrivna bilar, kunnat elimineras nästan helt. Denna märkbara effekt liknar den som launch control-system ger bilar med automatväxellåda.

Accelerationen fulländas av de styvare motorfästena, en ny vibrationsdämpare (ett stag mellan växellådan och framaxeln) och en förstärkt kraftöverföring. Andra viktiga komponenter är dynamikfunktionen XDS+ och differentialbromsen fram, som också de är standard.

Differentialbroms fram

Jämfört med helt mekaniska spärrar, har den differentialbroms som sitter monterad fram på Golf GTI Clubsport och Golf GTI Clubsport S en variabel verkan och är också integrerad med funktionerna i ESC, EDS and XDS+. Det här gör att man helt slipper de negativa effekter för precisionen i styrningen som man får med en mekanisk differential.

ESC Sport ger ökad körglädje

Precis som när det gäller övriga GTI-versioner, erbjuder Volkswagen också mycket erfarna förare en speciell ”ESC Sport”-funktion. I Golf GTI Clubsport S aktiveras systemet via en tvåstegskontakt som sitter placerad på mittkonsolen. Med ett snabbt tryck på denna kontakt väljer föraren läget ”ESC Sport” för den elektroniska stabiliseringskontrollen (ESC). Vid mycket snabb körning i kurviga partier – till exempel på Nürburgring – ingriper ESC då inte lika tidigt, vilket gör köregenskaperna ännu flexiblare. Om föraren håller kontakten intryckt i mer än 3 sekunder, stängs ESC-systemet av helt. Nu kan föraren köra Golf GTI Clubsport S på gränsen, utan några avhjälpande ingrepp av ESC, och måste alltså förlita sig helt på sin egen förmåga. Förutom via tryckkontakten på mittkonsolen, kan ESC också sättas på eller stängas av via en inställning i ”car”-menyn.

Perfekt för Nordslingan

De flesta racerbanor i världen saknar såväl gupp som höjdskillnader. På Nordslingan, det fruktade ”gröna helvetet”, är det precis tvärt om – här finns det gott om båda delarna och dessutom massor av kurvor. Resultatet är en unik blandning av banavsnitt med lateral och vertikal dynamik om vartannat.

En bil som ska ta sig runt den hela 20,8 km långa norra slingan på Nürburgring med självaktning måste alltså kunna klippa kurvorna i hög fart samtidigt som den ska klara av både gupp och höjdskillnader. Eller uttryckt på ett annat sätt: för körning på en ”normal” racingbana, ställs chassit in ganska styvt. Detta är dock inte rätt medicin på Nordslingan. Istället måste upphängningen kunna absorbera guppen så att hjulen leds perfekt i spåret, vilket betyder att bilen måste vara ganska mjuk vertikalt men samtidigt styv i förhållande till den laterala dynamiken. Det är just detta som ingenjörerna på Volkswagen lyckats med när de finavstämt fjädringen/dämparna.

Speciellt gäller detta dämpningsavstämningen för den dynamiska chassiregleringen DCC. Systemet gör det möjligt att reglera dämpningen optimalt efter körförhållandena och det är denna reglering som i körprofilen ”Individual” avstämts speciellt för Nordslingan och Golf GTI Clubsport S.
42.9°
0

Volkswagen Golf GTI Clubsport S är här

Snabbare än BMW M4 på Ringen

John McAfee död
Dog timmar efter beslut om utlämning till USA

Den spanska tidningen El Pais uppger att John McAfee, grundaren till antivirusföretaget som bar hans efternamn, har dött. Enligt tidningen hittades McAfee död i sin fängelsecell bara timmar efter det att en spansk domstol beslutat att McAfee skulle utlämnas till USA. McAfee greps i Spanien förra året då amerikanska myndigheter ville ha honom utlämnad till USA där han anklagades för skattebrott. Skulle McAfee dömts för de brott han anklagats för i USA så skulle han ha riskerat ett fängelsestraff på 30 år. Enligt El Pais så ska den 75-årige John McAfee ha begått självmord. Tumnagel
22.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bird ska börja hyra ut elcyklar
Nöjer sig inte bara med elsparkcyklar

Den amerikanska tjänsten Bird, som hyr ut elsparkcyklar i en mängd amerikanska och europeiska städer, kommer nu även att börja satsa på att hyra ut elcyklar. Bird har utvecklat en egen elcykel för ändamålet och den kan ni kolla in på bilderna här ovan och nedan. Birds "E-bike" har en topphastighet på 25 km/h om man bara använder elmotorn och en räckvidd på cirka 90 km på en laddnings batterier. Bird tänker sig att cyklarna framför allt ska användas på lite längre sträckor, siffrorna 5 - 8 kilometer nämns i ett blogginlägg, där Birds kunder kanske inte vill använda deras elsparkcyklar. Bird planerar att lansera sin elcykel i nordamerikanska och europeiska städer någon gång i år. Huruvida de kommer att dyka upp i Stockholm eller Göteborg, de två svenska städer där Bird finns idag, är oklart. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

The Dark Labs är Paramount+ första nordiska dramaproduktion
Scifi-inspirerad kortfilmsserie

ViacomCBS meddelade idag att man kommer att sända scifi-antologin The Dark Labs på streamingtjänsten Paramount+. Serien består av åtta kortfilmer och kommer att bli Paramount+ första nordiska dramaproduktion. Bakom serien står den svenska duon Karl Thyselius och Thobias Hoffmén. Av seriens beskrivning låter det som om det hela kan ha hämtat inspiration från den brittiska dystopi-serien Black Mirror. Ämne som kommer att avhandlas i The Dark Labs är bland andra artificiellt intelligens, brott och straff i framtiden och vad som händer när teleportering gått fel. När The Dark Labs kommer att börja sändas på Paramount+ finns det än så länge inga uppgifter om. Ni hittar en trailer för serien här ovanför. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här händer med Västlänken
En sommaruppdatering

Häromdagen berättade vi lite om vad som händer med Förbifart Stockholm. Eller Trafikverket berättade snarare. I den här filmen får vi se vad som händer med Västlänken runt Göteborg. I Västlänken kommer inte biltrafik att rulla utan här är det järnväg som gäller, både pendel- och regiontåg. Tre nya stationer kommer att komma, Centralen, Haga och Korsvägen. När det hela är slut kommer kapaciteten på Göteborgs central att ha fördubblats. Tumnagel
39.2°
+
Roger Åberg
0

Nu är det lättare att få legendariska grejer i Outriders
Dubblar drop rate och minskar mängden dubbletter

People Can Flys Outriders släpptes i april och erbjuder en extremt actionspäckad upplevelse som påminner lika mycket om Gears of War som Diablo. Sedan release har spelare klagat på mängden legendariska föremål som droppar från fiender. Mer specifikt har släpptakten varit närmare noll och det har praktiskt taget endast varit möjligt att få legendariska föremål som belöning när man kör uppdrag. Nu blir det ändring på detta och utvecklarna har dubblat mängden legendariska föremål som du kan få genom att döda fiender. Detta är inte allt då utvecklarna även gjort att spelare kommer få färre legendariska dubletter samt att legendariska föremål kan dyka upp även när man inte har nått maxlevel, vilket är trevligt. Uppdateringen har släppts och är tillgänglig nu överallt där man kan lira Outriders. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

Kolla in trailern för Strawberry Mansion
Handlar om en värld där drömmar beskattas

Här är trailern för Strawberry Mansion vilken verkar vara en intressant film för de som gillar att drömma sig bort ibland. Filmen utspelar sig i en alternativ verklighet där människors drömmar kan beskattas på olika sätt. Taxeringstjänstemannen James Preble får i uppgift att beskatta en kvinnas drömmar, drömmar som hon medvetet försökt dölja från skattemyndigheterna. Under arbetet med att beskattas kvinnans drömmar börjar James ifrågasätta sitt arbete och funderar på en eventuell framtid med kvinnan och hennes drömmar. Strawberry Mansion kommer att ha premiär någon gång i år men exakt datum för detta saknas än så länge. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

OneDrive får grundläggande fotoredigering
Beskär, rotera och justera

Microsoft OneDrive har låtit användare ladda upp bilder i molnet, men det har praktiskt taget bara handlat om lagring av bilder och inget mer. I samband med att Google Photos börjat kosta pengar, eller något, har Microsoft gjort OneDrive lite mer attraktiv för bildlagrare genom att implementera lite fotoredigeringsalternativ. OneDrive på Android och i webbläsaren har fått lite vassare fotoredigering, med betoning på lite. Nu kan användare göra lättare justeringar som att beskära bilder, rotera och flippa samt göra justeringar av ljus och färg. Det är inte lika omfattande funktioner som Google Photos, eller dedikerade redigeringsprogram, men är ändå användbara verktyg som är bra att ha nära till hands. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0

Kolla in bygget av Gigafactory Berlin
Teslas kommande fabrik i Tyskland

Här kan ni kolla in en drönarfilm som visar upp hur bygget av Teslas Gigafactory Berlin fortskrider. Fabriken kommer att bli Teslas fjärde Gigafactory och den första av dessa som byggs i Europa. Tesla presenterade planerna på att börja bygga Gigafactory Berlin 2019 och hoppades då att fabriken skulle kunna tas i drift i slutet av 2021. Projektet har dock blivit något försenat och de senaste uppgifterna runt fabriken är att Tesla hoppas kunna ta denna i drift i januari 2022. Det 20 minuter långa klippet från Gigafactory Berlin är filmat av youtubern "flybrandenburg" med en drönare från DJI. Tumnagel
30.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Påkostad trailer för Farming Simulator 22
It's more than just a job. It's a calling.

Den förvånansvärt populära spelserien Farming Simulator kommer få ett nytt tillskott i november och nu har utvecklarna släppt en episk trailer för spelet som ni kan kika på ovan. Och helt ärligt lyckas trailern hypa upp spelet så pass att det får en permanent plats i listan över de spel vi ser mest fram emot i år. 22 november släpps Farming Simulator 22 till PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S och Google Stadia. Tumnagel
40.4°
+
André Stray
0

Nu är Microsoft värderat till över två biljoner dollar
Andra börsnoterade företaget efter Apple som är det

Det fortsätter att gå bra för Microsoft och igår klev företaget över en värdering på över två biljoner dollar, motsvarande nästan nästan 17 biljoner svenska kronor. Microsoft blir det andra publik börsnoterade företaget som värderas till över två biljoner dollar. Världens högst värderade företag, Apple, klev över den gränsen i augusti förra året. Apple värderas idag till 2,24 biljoner dollar. Det saudiska oljebolaget Saudi Aramco har tidigare varit värderat till över två biljoner dollar men är idag värderat till cirka 1,9 miljarder dollar. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

En trailer för Karen
Film om jobbig granne

Karen är en kommande thriller som handlar om en mörkhyad familj som har en riktigt jobbig granne som terroriserar dem på regelbunden basis. Karen Drexler (Taryn Manning), a racist white woman who makes it her personal mission to displace the new Black family that has just moved in next door to her. Community activist Malik (Cory Hardrict) and his wife Imani (Jasmine Burke) are the couple who have just moved to the Atlanta suburb, but they won’t be backing down without a fight. Något premiärdatum för filmen finns ej ännu men den lär väl dyka upp under året någon gång. Tumnagel
35.3°
+
Frode Wikesjö
0

Trailer för Space Jam: A New Legacy-spelet
Basketfilmen blir beat em up-spel

Space Jam: A New Legacy har premiär 16 juli men innan dess har vi möjlighet att uppleva en variant av berättelsen i spelform. 1 juli kommer Space Jam: A New Legacy The Game att släppas till Xbox och ge spelare möjlighet att puckla på fiender som Bugs Bunny, Lola Bunny eller LeBron James. Spelet kommer släppas 1 juli via Xbox Game Pass, men kommer släppas som gratisspel på Microsoft Store 15 juli. Något som kommer kosta pengar är de Space Jam-märkta handkontrollerna som också kommer bli tillgängliga inom kort. En kort video som visar dessa kan ni kika på nedan. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

Inspelningarna av Borderlands-filmen är klara
Nu är det bara en och annan specialeffekt som ska läggas till

Den stjärnspäckade tolkningen av spelserien Borderlands har spelats in sedan en tid tillbaka och nu meddelar produktionen att inspelningarna är färdiga. Detta får vi reda på i ett Twitter-inlägg som visar den evigt charmige Claptrap som håller i en klappa. I filmen kommer vi få en ny Borderlands-berättelse där vi får följa Lilith som återvänder till hennes hemplanet Pandora för att leta rätt på mäktiga Atlas dotter. Under sin resa kommer Lilith samarbeta med Roland (Kevin Hart), Tiny Tina (Ariana Gerenblatt), Krieg (Florian Munteanu), Tannis (Jamie Lee Curtis) och Claptrap (Jack Black). När filmen kommer ha premiär är för tillfället okänt, men en kvalificerad gissning är att premiären kommer ske sen. Troligtvis nästa år som tidigast. Tumnagel
40.1°
+
André Stray
0

Apple fortsätter att jobba mot sideloading
Men är det för eller emot användaren?

Apple är i blåsväder, tillsammans med andra stora techbolag, på flera olika fronter. I USA ringer Tim Cook till Nancy Pelosi för att varna om hur dåligt det skulle vara om andra fick ha butiker på iPhone och i Europa är EU på krigsstigen med sitt Digital markets act, som bland annat inte gillar att Apple är ensam grindvakt i sina telefoner. I dag släppte Apple en rapport som starkt pratar för att sideloading är något som är uselt, framförallt för användarna. Enligt Apple så tittar EU alldeles för mycket på andra företags bästa och inte användarna. Den som vill säga emot kan säga precis samma sak, att Apple bara talar i egen sak och inte ser till användarnas bästa som, möjligen, hade varit att ha fler alternativ. Tumnagel
38.1°
+
Roger Åberg
0

Malmö kan få stor batterifabrik
Av svensk-amerikanska TEXEL Energy Storage

Sydsvenskan rapporterar att Malmö stad nu har erbjudit det svensk-amerikanska företaget TEXEL Energy Storage mark i norra hamnen för att de där ska bygga en stor batterifabrik. Om TEXEL nappar kan det ge cirka 5 000 nya jobb i regionen. Bolagets vd, Lars Jacobsson, säger att platsen som Malmö erbjuder är riktigt bra då den har snabb tillgång till både järnväg och hamnen. TEXEL har i samarbete med bland annat amerikanska DOE, SRNL och Australien utvecklat en ny batteriteknik som bygger på energilagring med en termokemisk lösning. Tekniken ska vara betydligt billigare än befintliga Litiumbatterier, har ingen cyklisk degradering, innehåller inga ovanliga jordartsmetaller, är 100% återvinningsbart och ska ha en mycket hög energidensitet. Batterierna som de utvecklar riktar sig från energilagring i mindre skala så som för bussar, lastbilar, färjor och kommersiella byggnader upp till storskalig energilagring för vind- samt solkraftsproduktion. Tumnagel
45.5°
+
Frode Wikesjö
0

EU vill ha mindre brittisk tv och film
Anses hota den kulturella mångfalden i Europa

I ett EU-dokument som den brittiska tidningen The Guardian har tagit del av så anses Storbritannien stå för en oproportionerlig stor mängd film och tv på den europeiska marknaden. Storbritannien är Europas största producent av film och tv-serier vilket givetvis avspeglas i vad som visas på biografer och tv i EU. Enligt dokumentet som The Guardian har tagit del av anses de brittiska film- och tv-produktionerna kunna hota EU:s kulturella mångfald. Därför har nu EU-kommissionen fått i uppdrag att undersöka huruvida brittiska produktioner faktiskt hotar den kulturella mångfalden inom EU och vad som då eventuellt skulle kunna göras för att åtgärda det. Enligt EU:s så kallade "Audiovisual Media Services Directive" måste 30 procent av de produktioner som markbunden tv och strömningstjänster visar vara av europeisk härkomst. Än så länge så inkluderar detta Storbritannien. Det är väl dock inte helt omöjligt att EU framöver kan tänka sig att skriva om direktivet så att det krävs att 30 procent av materialet kommer från EU-länder, något som inte skulle inkludera Storbritannien efter att de nu lämnat EU. Tumnagel
19.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nintendo 64 fyller 25 år
Tut i luren!

23 juni 1996 släppte Nintendo sin nya konsol Nintendo 64 i Japan och enligt tidens lagar så fyller konsolen idag 25 år. Konsolen var en ordentlig milstolpe för Nintendo, och konsolvärlden i allmänhet. Inte bara genom att leverera tjusig 3D-grafik i spel som Super Mario 64 och Legend of Zelda: Ocarina of Time, utan kom även med en handkontroll som gjorde det betydligt lättare att spela fps. Nintendo slutade tillverka konsolen 2002 och den totala säljsiffran världen över landade på 32,93 miljoner exemplar och antalet speltitlar blev 388, varav Super Mario 64 var mest poppis med 11,62 miljoner sålda exemplar. Vilket är ert favoritspel till konsolen? Tumnagel
44.0°
+
André Stray
0

En trailer för Annette
Musikal med Marion Cotillard och Adam Driver

Amazon släppte nyss en trailer för musikalen Annette som har premiär på Amazon Prime den 20 augusti. Filmen är regisserad av den franska regissören Leos Carax och har Adam Driver samt Marion Cotillard i huvudrollerna. Filmen kretsar kring en snubbe som heter Henry som är en stand-up-komiker som börjar dejta operasångerskan Ann. Tillsammans får de barnet Annette som utmanar Henry och Anns relation. Tumnagel
36.2°
+
Frode Wikesjö
0

Snälltåget börjar köra Stockholm - Berlin
Åk till Tyskland med nattåg

Nästa vecka börjar Snälltåget köra den nya rutten Stockholm - Berlin, en rutt som företaget egentligen hade tänkt att kicka igång redan förra året. Det är ett nattåg som kör sträckan vilket kommer att lämna Stockholm 16:20 och vara framme i Berlin runt 9-tiden på morgonen. I det motsatta hållet lämnar tåget Berlin 19:02 på kvällen och är framme i Stockholm runt 14:20 dagen efter. Snälltågets premiärtur Stockholm - Berlin körs 27 juni. Därefter handlar det om dagliga avgångar fram till 5 september. Sedan blir det avgångar onsdag - söndag 6 september - 3 oktober och onsdag, fredag - söndag 4 oktober - 6 november. Tumnagel
102kg
+
Wille Wilhelmsson

Metallica presenterar Metallica Blacklist
Jubileumsalbum kommer i höst

I höst kommer Metallica att släppa jubileumsalbumet "Metallica Blacklist", 30 år efter man släppte albumet "Metallica" vilket även kallats för "The Black Album". "Metallica Blacklist" kommer att innehålla covers på de 12 låtarna från "The Black Album" vilka kommer att framföras av 53 artister. Bland artisterna som kommer ett medverka på "Metallica Blacklist" hittas till exempel Corey Taylor, Miley Cyrus, Elton John, St. Vincent, Volbeat, Chris Stapleton såväl som svenska Per Gessle och Ghost. Intäkterna från Metallicas jubileumsalbum kommer att doneras till olika välgörenhetsorganisationer som de medverkande artisterna valt ut såväl som till Metallicas egen välgörenhetsstiftelse "All Within My Hands". "Metallica Blacklist" släpps 10 september och här nedan hittas en trailer för det hela. Tumnagel
79kg
+
Wille Wilhelmsson

Visby får en MAX-restaurang med takterass
A burger with a view

Burgar-kedjan Max kommer nu att öppna en ny restaurang i Visby där gästerna har möjlighet att sitta på taket och käka sin mat. Takterassen är även försedd med ett pådragbart tak vilket dras på om det skulle regna. Christoffer Bergfors, vice koncernchef på MAX, säger om Max nybyggda restaurang i Visby: "Vår nya restaurang här i Visby liknar inget annat vi öppnat tidigare eftersom den är specialbyggd efter tomten, men vi erbjuder så klart samma service som vanligt med bil- bord- och entréservering, drive-in och expresskassor. Jag gillar framförallt takterrassen som öppnar upp för möjligheten att njuta av våra burgare med utsikt över ringmuren och havet. Det blir helt enkelt en MAX-upplevelse utöver det vanliga." Max nya restaurang i Visby ligger Scheelegatan 10, samma adress som den tidigare restaurangen hade, och har plats för 200 gäster. Tumnagel
106kg
+
Wille Wilhelmsson

Pendulum släpper ny EP
Första skivan på typ tio år

Den australienska drum & bass-gruppen Pendulum har släppt sin första EP på typ tio år. EP:n heter Elemental och innehåller fyra drum & bass-spår av varierande kvalité som du kan digga nedan. Gillar du inte att streama så finns Elemental även så klart på vinyl i affärer som erbjuder sådana med den här typen av musik. Bonus-Pendulum nedan. Tumnagel
103kg
+
Frode Wikesjö

Veronica Maggio vill att vi ska åka tåg
Släpper låt tillsammans med SJ

Veronica Maggio släpper nu låten "Stanna på marken" som hon släpper tillsammans med SJ. Budskapet i låten verkar vara att man ska transporteras via tåg istället för att börja flyga nu när resandet kanske snart börjar bli lite mer normaliserat igen. Här ovanför kan ni lyssna/kolla in Veronica Maggios och SJ:s låt/reklamfilm. På länken nedan skriver SJ lite mer om klimatsmart resande. Tumnagel
40kg
+
Wille Wilhelmsson

Glassen Sitting Bull får behålla sitt namn
Men får ny förpackning

Det svenska glassföretaget Triumf Glass fick förra året motta en del kritik då vissa ansåg att deras glass "Sitting Bull" fått ett stereotypiskt namn. Nu har företaget utrett namnet på glassen och beslutat sig för att behålla det. Företaget uppger dock att man har designat om glassens paket. När de nya paketen skickas ut från fabriken i september kommer de att ha fått ett nytt utseende. Triumf Glass marknadschef Felix Müntzing säger till SVT Väst: "Det vi upplevde att folk reagerade mest på var användningen av figuren i kombination med förpackningen. Vi har gjort om designen och tonat ned den kopplingen nu." Här ovan kan ni kolla in Sitting Bulls nuvarande förpackning. I SVT Västs inslag nedan syns en bild på den nya förpackning och där kan ni även lyssna på när Felix Müntzing snackar lite om namnet på glassen. Tumnagel
70kg
+
Wille Wilhelmsson

Flashback Forever drar ut på turné
Populär podcast blir scenshow

DN rapporterar att den populära podcasten "Flashback Forever" kommer nästa år att börja turnera med en egen scenshow. Flashback Forever leds av Emma Knyckare, Ina Lundström samt "Scroll-Mia" och där diskuteras trådar, personligheter och fenomen på diskussionsforumet Flashback. När gänget drar ut på vägarna nästa år kommer det inte att handla om någon slags live-podd utan det hela ska var en regelrätt scenshow säger Emma Knyckare till DN. Exakt vad Flashback Forevers scenshow kommer att handla om är än så länge oklart. Vilka ställen man kommer att besöka finns det heller inte några uppgifter om än så länge. Här nedanför kan ni lyssna på det senaste avsnittet av Flashback Forever där gänget bland annat diskuterar Flashback-tråden "Dina värsta sociala snedsteg". Tumnagel
119kg
+
Wille Wilhelmsson

Nu kan du köpa Lupin-kläder
Rätt stiliga sådana!

Netflix och Louvren har slagit sina påsar ihop och gjort lite saker inspirerade av serien Lupin, som nu kommit med en säsong två. Prylarna är rätt fina tycker jag och består av lite tröjor och en keps med orange tag. Man har även gjort en kudde och ett litet bord. Priserna är också ok, inte billigt men inte så att man ramlar av stolen. Tumnagel
63kg
+
Roger Åberg

Elizabeth Olsen äter heta kycklingvingar
Mums mums

Det är dags för Elizabeth Olsen att gästa Hot Ones och utöver att äta starka kycklingvingar pratas det om hennes karriär samt liv. Tumnagel
85kg
+
Frode Wikesjö

Breitling och Ironman i samarbete
Tävlingen alltså

Sugen på en ny klocka? Vältränad nog för att klara av Ironman? Då är det här något för dig. Breitling och Ironman har nämligen börjat samarbeta och lanserar nu specialversioner av Endurance pro. Två versioner kommer att finnas. En röd som kommer att finnas att köpa för folk och fä och så en version i svart och guld som du måste genomföra tävlingen för att få köpa. Samarbetet är långsiktigt så fler modeller kommer att komma i framtiden. Tumnagel
78kg
+
Roger Åberg

Kolla in turistattraktionen Flygande kyssen
Haka på två jättestatyer upp i luften

Här kan ni kolla in en av Kinas senaste turistattraktioner som man byggt för att locka turister till Wulong Baima Mountain Scenic Area i mellersta Kina. Attraktionen kallas för "Flying Kiss" och består av två jättestatyer som byggts på ett cirka tusen meter högt berg i området. De båda statyerna är försedda med roterande observationsplattformar där turister kan få en hygglig vy över omgivningarna i området. När de båda statyerna når sin högsta punkt ser det ut som om de båda statyerna kysser varandra i luften, därav namnet på attraktionen. Wulong Baima Mountain Scenic Area ligger cirka 2,5 timmars bilfärd från den kinesiska jättestaden Chongqing. Tumnagel
63kg
+
Wille Wilhelmsson

Ett paraply som du kan bära som poncho
Om du inte har några lediga händer

Thanko har tagit fram ett paraply som kan bli en poncho. Det kan ju vara praktiskt om det börjar tokregna och/eller om man inte har några händer lediga att hålla paraplyet i. Nu är det ju så att man potentiellt får offra sin värdighet lite då man inte direkt ser supercool ut med ponchon på. Men man blöt verkar man inte bli i alla fall vilket ju alltid är något. Paraplyet kostar runt 250 kronor. Tumnagel
77kg
+
Frode Wikesjö