m
Volkswagen Golf GTI Clubsport S är här

Volkswagen Golf GTI Clubsport S är här
Snabbare än BMW M4 på Ringen

Bil / Volkswagen

Wörthersee-träffen i Österrike är igång och precis som utlovat har Volkswagen där presenterat en ännu vassare version av Golf GTI Clubsport - Golf GTI Clubsport S. Den har fått mer effekt, mindre vikt och ännu sportigare köregenskaper. Och den kan även stoltsera med något riktigt viktigt - sin tid runt Nordschleife på Nürburgring. Bilen klockade nämligen in på 07:49:21 vilket förutom att ge den titeln snabbaste framhjulsdrivna produktionsbil på banan även innebär att den slagit bilar som Honda Civic Type R (7:50.63), BMW M4 (7:52) och Dodge Challenger SRT Hellcat (7:51.51). Hondan har lika mycket effekt men de andra två har betydligt mer, M4:an pumpar ur sig 450 hästar medan Hellcaten har hela 707 hästar.

Clubsport S har samma turbomatade tvålitersfyra under huven men effekten har skruvats upp från 265 till 310 hästar. Vridet anges till 380 Newtonmeter. Drivningen sker fortfarande endast på framhjulen och man växlar med hjälp av en manuell sexpetad låda.

Ingenjörerna har lyckats skrapa bort ytterligare 30 kilo jämfört med vanliga Clubsport och detta bland annat genom att kasta ut baksätet, montera ett mindre batteri, plocka bort lite isolering och att skippa hatthyllan. Vågen stannar efter detta på 1 280 kilo. I övrigt har man filat ytterligare på chassiet och även lagt till en "Nürburgring Setting" bland körprogrammen som ställer in bilen optimalt för just denna bana.

Endast 400 stycken exemplar kommer att tillverkas, 100 stycken är redan tingade för Tyskland och Storbritannien får 150 så det blir tyvärr inte så många över till oss andra. När modellen börjar säljas och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Volkswagen Golf GTI Clubsport S är här
Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för Golf GTI Clubsport S – nytt varvrekord på Nürburgring för vassaste GTI-versionen någonsin

Golf GTI Clubsport S sätter nytt varvrekord för framhjulsdrivna bilar på racingbanan Nürburgring med en tid på 07:49:21 minuter
Den nya, exklusiva versionen är tvåsitsig, har 310 hk under huven och ett nytt chassi

10 huvudfakta om Golf GTI Clubsport S:

Golf GTI Clubsport S, den kraftfullaste GTI-modellen någonsin, sätter nytt varvrekord för framhjulsdrivna serietillverkade bilar på tyska racingbanan Nürburgring Nordschleife (”Nordslingan”) med en tid på 07:49:21 minuter.
Golf GTI Clubsport S, som levererar 310 hk och klarar 0-100 km/h på snabba 5,8 sekunder, tillverkas endast i 400 exemplar.
Som en unik finess har Golf GTI Clubsport S en speciell Nürburgring-inställning bland körprofilerna.
Nürburgring-inställningen innebär en finavstämning av den adaptiva chassiregleringen DCC, motorn, styrningen och ljudet för att passa Nordslingan (den anrika, långa slingan på Nürburgring) helt perfekt.
Chassit på Golf GTI Clubsport S har fintrimmats genom otaliga tester på bana och har konfigurerats om helt.
Med en tjänstevikt som sänkts till 1 285 kg, stoltserar den 310 hk starka sportbilen med ett vikt/effektförhållande på 4,15 kg/hk (enligt EU-normen inkl. förare och bagage: 1 360 kg).
Genom det nya avgassystemets ändrör (nu med större diameter) rungar nu effektfulla ”avgasknallar” vid inbromsning.
Golf GTI Clubsport S är en 2-dörrars, 2-sitsig bil där baksätet tagits bort för att spara vikt.
Golf GTI Clubsport S är skodd med semi-slicks på 19"-lättmetallfälgar (”Pretoria”).
Tillverkningsnumret 001/400 till 400/400 i interiören skvallrar om att bilen ingår i en exklusiv specialupplaga. En handfull exemplar planeras för den svenska marknaden.
Rekord på Nordslingan – premiär på Wörthersee-träffen

Golf GTI Clubsport S far över mållinjen på ”Det gröna helvetet” som en pil. Med den tyske tävlingsföraren Benny Leuchter (28) bakom ratten, har denna den kraftfullaste Golf GTI:n någonsin, just krossat det tidigare varvrekordet för framhjulsdrivna serietillverkade bilar på Nordslingan. Den som nu försöker sig på att sätta nytt rekord på den anrika, långa slingan på Nürburgring får vara så god att slå Leuchters tid på 07:49:21 min.

Den exklusiva nya sportbilen, som är baserad på Golf GTI Clubsport, har tagits fram för att fira att GTI i år fyller 40. Redan Golf GTI Clubsport gör skiljelinjen mellan serieproducerade bilar och rena tävlingsbilar diffus: motorn utvecklar 265 hk (som kan pulsas upp i 290 hk med boost-funktionen) och med sin delvis helt nya aerodynamiska utformning bjuder den på ännu mer downforce.

När Golf GTI Clubsport S gör sin världspremiär på GTI-träffen vid Wörthersee i Österrike den 4-7 maj, blir den tveklöst den nya kungen i Volkswagens legendariska modellserie. Prestandavärdena för det nya flaggskeppet i Golf GTI-serien talar för sig själva: 310 hk, 0-100 km/h på 5,8 sekunder, topphastighet 265 km/h (ej begränsad) och en EU-tjänstevikt (inklusive förare och bagage) som sänkts till endast 1 360 kg. Ändå är det nya varvrekordet på Nordslingan som allra bäst demonstrerar hur snabb den här bilen egentligen är.

Speciell Nürburgring-inställning

Som en unik finess har Golf GTI Clubsport S fått en speciell Nürburgring-inställning som stämmer av bilen perfekt för denna, världens mest krävande, racingbana. Det är standardmonterade, individuellt inställbara Dynamic Chassis Control (DCC) och en körprofilsväljare som gör detta möjligt. Med körprofilsläget ”Individual” har ingenjörerna på Volkswagen åstadkommit en inställning som är finavstämd för att passa de unika förhållandena på Nürburgring optimalt.

På nivån ovanför ligger körprofilerna ”Comfort”, ”Normal” och ”Race”. Föraren har också möjlighet att justera inställningarna i ”Individual”-läget och sedan när som helst återvända till de förvalda Nürburgring-inställningarna via en meny på pekskärmen. Den unika Nürburgring-inställningen ändrar parametrarna Sound, Engine och Steering (progressiv styrning är standard) i körprofilen Race och ställer DCC till Comfort. Men här döljer sig en hel uppsättning andra inställningar bakom detta alternativ, istället för de normala Race- och Comfort-inställningarna.

Begränsad upplaga på 400 exemplar

Totalt kommer bilen att tillverkas i endast 400 exemplar. 100 av dessa kommer att säljas i Tyskland och resten i övriga världen. En handfull exemplar planeras för den svenska marknaden. Denna limited edition-modell av GTI går i samma färger som originalet en gång gjorde – ”Tornado Red”, ”Pure White” och ”Deep Black Pearl Effect”, och taket på röda eller vita GTI Clubsport S är också det lackerat i svart. Var i världen den här skapelsen än kommer att dyka upp, gör den det i form av en tvådörrarsbil med manuell växellåda – allt för att hålla vikten nere.

Jämfört med Golf GTI Clubsport med manuell växellåda, har vikten för ”S” sänkts avsevärt. Resultatet är ett vikt/effekt-förhållande på 4,15 kg/hk. Golf GTI Clubsport S, som har ett vridmoment på 380 Nm i varvtalsområdet 1 700 och 5 300, är tvåsitsig. Det mesta av viktminskningen kan tillskrivas att baksätet, inklusive mittarmstödet, tagits bort. Tack vare ett mindre batteri och genom att detaljer som isoleringsmaterial, det variabla lastgolvet, hatthyllan, golvmattorna och dämpningsmaterialet under motorhuven också lyser med sin frånvaro, har vikten kunnat minskas ytterligare. En subram av aluminium fram tillsammans med aluminiumkåpor på bromsarna har också bidragit till viktminskningen.

Något som däremot lagt till vikt är de ZR Michelin-däck i dimensionen 235/35 monterade på 19”-fälgarna ”Pretoria”, som är så viktiga för prestandan, lika betydelsefulla DCC, liksom ett fjädertornsstag, ett skiljenät bakom sätena och en matta bak. Totalt resulterar detta i en nettoviktminskning jämfört med en Golf GTI Clubsport med samma utrustning på cirka 30 kg. Detta ger en låg DIN-tjänstevikt på endast 1 285 kg (eller enligt EU-normen, inklusive förare och bagage: 1 360 kg). Med 310 hk under huven innebär det här ett vikt/effektförhållande på 4,15 kg/hk. Lägre vikt betyder också lägre förbrukning: 7,4 l/100 km (motsvarande 172 g CO2/km).

Motorspecifikationer

Konstruktörsteamet har utnyttjat synergieffekter mellan motorsport och serietillverkade bilar vid höjningen av motorprestandan, erfarenheter man rönt vid arbetet med Golf GTI TCR (330 hk/410 Nm) – den nya tävlingsbilen för den internationella TCR-serien. Detta gav dem också möjlighet att boosta motorn till 310 hk och 380 Nm samtidigt som man använde samma race-setup för Golf GTI TCR som i standardvagnsmästerskapet.

I detalj åstadkom konstruktörerna prestandahöjningen genom att anpassa motorstyrningsenheten och genom att använda ett nytt avgassystem med en diameter på 65 mm istället för 55 mm framför ändrören vilket ger ett lägre mottryck och därmed förbättrar prestandan. En spinoff-effekt av dessa modifieringar var att avgassystemet nu ger ifrån sig en effektfull och fullt avsiktlig ”avgasknall” vid inbromsning. Speciellt välljudande är dessa i körprofilen Race (tillsammans med bland annat det högre varvtalet) i vilket Golf GTI Clubsport S är avstämd för maximal prestanda och extremt lyhörd gasrespons – precis som i Nürburgring-inställningen.

Ingenjörerna har också modifierat bilen med en ny bränslepump med högre kapacitet. Tekniskt sett är motorn i framhjulsdrivna Golf GTI Clubsport S baserad på den TSI-motor på 1 984 cc som även svarar för drivningen i de andra versionerna av Golf GTI och Golf R. Detta är en EA888-motor av den tredje generationen med tekniska förfiningar som en vattenkyld avgaskanal till turboladdaren som integrerats i topplocket, liksom variabla ventiltider med justering av de dubbla kamaxlarna.

Specifikationer utvändigt

Till övriga specifikationer för denna den mest kraftfulla GTI-modellen någonsin hör utvändigt: semi-slicks (Michelin Sport Cup 2) som sitter monterade på 19"-lättmetallfälgarna ”Pretoria”, tonade rutor bak (absorberar 65 % av ljuset), ”Clubsport S”-märkplåtar, det svartlackerade taket (även för den röd- och vitlackerade modellen) liksom Xenon-strålkastare med kurvljus och LED-varselljus. Även 17"-bromsarna har modifierats för att vara extra motståndskraftiga mot de höga temperaturer som uppstår vid körning på bana. Skivnaven är tillverkade i aluminium, friktionsringarna av gjutet stål är fästa med gjutna styrstift och kan därför expandera radiellt när de hettas upp.

Fler fördelar med de nya bromsskivorna är deras stabilitet och deras precisa doseringsförmåga av bromskraften. En viktig faktor för bilens dynamiska köregenskaper är att den ofjädrade massan har kunnat sänkas med hela 1 kg/hjul tack vare att kåporna är av aluminium. För att ytterligare förbättra bromsprestandan och motverka fading vid upphettning, lämnar Golf GTI Clubsport S fabriken dessutom med speciella bromsbelägg (både fram och bak).

Specifikationer invändigt

Varje exemplar av de totalt 400 som byggs av Golf GTI Clubsport S kommer att vara märkt med sitt individuella tillverkningsnummer (001/400 till 400/400) på mittkonsolen. Föraren och passageraren sitter i skålade racingstolar som ger det stöd för kroppen som krävs för att kunna flyga fram på slingriga Nürburgring i racingfart. Med ombord finns också de karakteristiska GTI-kännetecken som även pryder den ”vanliga” Golf GTI Clubsport-versionen, däribland den legendariska golfbollsliknande växelspaksknoppen (klädd i Alcantara), den röda strimman i säkerhetsbältena, ”Honeycomb 40”-designdekaler (på instrumentpanelen och dörrarna) liksom eleganta detaljer i pianosvart.

Den mycket greppvänliga sportratten – som är klädd i Alcantara och pryds av ett kromat GTI-emblem, röda sömmar och en markering placerad ”klockan 12” – är speciellt designad för optimal prestanda på bana. Instegslisterna i rostfritt stål är dekorerade med en GTI-logo.

Från GTI Performance till GTI Clubsport S

Idén till en Golf GTI Clubsport S kom då konstruktörerna bakom den ”vanliga” GTI-modellen testade slutversionen av Golf GTI Performance på bana. ”Det var uppenbart för oss att denna GTI hade en enorm potential”, minns Karsten Schebsdat, chef för chassiavstämning på Volkswagen, ”så vi bestämde oss för att få ut så mycket prestanda ur den här bilen som det bara gick. Det var ett litet team som tog projektet hela vägen från A till Ö, precis som när Volkswagens första Golf GTI utvecklades.”

Utöver den viktminskning och prestandahöjning som beskrivits ovan, är det främst två faktorer som spelar stor roll för att kunna bygga en riktigt snabb bil, nämligen optimal aerodynamik och ett helt enastående chassi. Nya Golf GTI Clubsport S är begåvad med båda.

Optimerad aerodynamik

När det gäller aerodynamiken och den downforce som är kopplad till denna, kunde Volkswagen dra fördel av de modifikationer konstruktörerna redan gjort på Golf GTI Clubsport. Båda versionerna – ”Clubsport” och ”Clubsport S” – kännetecknas av helt nya stötfångare fram. Den nya designen förbättrar lufttillförseln till motorn, aerodynamiken och downforce-värdet fram. Bak ser en takkantspoiler (som fulländats i vindtunnel och är betydligt större än på Golf GTI och Golf GTI Performance) till att optimera de aerodynamiska egenskaperna.

Det löper en smal luftspalt mellan det helt svartlackerade taket och den vingliknande spoilern. Den tvådelade takkantspoilern sträcker sig uppåt, ovanför taklinjen. På sidorna smälter spoilern samman med svarta flaps på bagageluckan. En flerdelad spoiler av den här typen är en avancerad komponent som på ett perfekt sätt klarar den uppgift den har för aerodynamiken: att öka downforce på bakaxeln maximalt. Även den svarta diffusorn bak ingår i detta aerodynamikkoncept.

För att ge Clubsport-versionerna extra stabilitet, skapar de aerodynamiska åtgärderna mer downforce på bakaxeln än på framaxeln. Den ökade stabiliteten utnyttjas för att finavstämma chassit så att körningen blir mjukare. När det gäller Golf GTI Clubsport S betyder detta att den understyrning som är så typisk för framhjulsdrivna bilar har eliminerats nästan helt.

Speciellt sportchassi

Nya Golf GTI Clubsport S har ett speciellt sportchassi. De chassiexperter som arbetat med Golf GTI Clubsport S har konfigurerat om båda axlarna. Om vi till exempel tittar på bakaxeln så har den modulära prestandaaxeln getts extra potential för riktningskontroll för att klara högre sidoaccelerationer. Men utan förändringar av MacPherson-upphängningen fram, hade detta resulterat i mer understyrning. Chassiexperten Karsten Schebsdat förklarar:
? För att neutralisera understyrningen och samtidigt ge bilen bättre grepp, motverkade vi understyrningen på framaxeln och konstruerade speciella navbärare, vilket gav större cambervinklar.

Den negativa cambern ökar potentialen för riktningskontroll och optimerar på så sätt framaxelns grepp. Clubsport S kännetecknas av samma goda balans som ”vanliga” Clubsport, även vid kraftigare sidoaccelerationer, vilket gör det möjligt att köra snabbare i kurvorna.

Även bromsprestandan trimmades, speciellt för att förhindra att bakpartiet ska släppa när man bromsar i mycket snabba kurvor. I kombination med de aerodynamiska förbättringarna, resulterar detta i att föraren kan bromsa sig in i kurvorna på ett kontrollerat sätt med sin Golf GTI Clubsport S, utan att stabiliteten går förlorad. Detta gör bilen extremt körbar ända upp till gränsen – vilket ju inte minst visar sig genom det nya varvrekordet runt skoningslösa Nürburgring på snabba 07:49:21.

Finavstämt antispinnsystem

Även under full acceleration har bilen bättre traction – detta tack vare det modifierade chassit och semi-slick-sulorna. Volkswagen har också finavstämt ESC-mjukvaran: Även om antispinnsystemet träder in senare på Golf GTI Clubsport S och drivkraften inte minskas lika mycket när den väl gör det, har det ”hjulskutt” som drabbar framhjulen och är så typiskt för framhjulsdrivna bilar, kunnat elimineras nästan helt. Denna märkbara effekt liknar den som launch control-system ger bilar med automatväxellåda.

Accelerationen fulländas av de styvare motorfästena, en ny vibrationsdämpare (ett stag mellan växellådan och framaxeln) och en förstärkt kraftöverföring. Andra viktiga komponenter är dynamikfunktionen XDS+ och differentialbromsen fram, som också de är standard.

Differentialbroms fram

Jämfört med helt mekaniska spärrar, har den differentialbroms som sitter monterad fram på Golf GTI Clubsport och Golf GTI Clubsport S en variabel verkan och är också integrerad med funktionerna i ESC, EDS and XDS+. Det här gör att man helt slipper de negativa effekter för precisionen i styrningen som man får med en mekanisk differential.

ESC Sport ger ökad körglädje

Precis som när det gäller övriga GTI-versioner, erbjuder Volkswagen också mycket erfarna förare en speciell ”ESC Sport”-funktion. I Golf GTI Clubsport S aktiveras systemet via en tvåstegskontakt som sitter placerad på mittkonsolen. Med ett snabbt tryck på denna kontakt väljer föraren läget ”ESC Sport” för den elektroniska stabiliseringskontrollen (ESC). Vid mycket snabb körning i kurviga partier – till exempel på Nürburgring – ingriper ESC då inte lika tidigt, vilket gör köregenskaperna ännu flexiblare. Om föraren håller kontakten intryckt i mer än 3 sekunder, stängs ESC-systemet av helt. Nu kan föraren köra Golf GTI Clubsport S på gränsen, utan några avhjälpande ingrepp av ESC, och måste alltså förlita sig helt på sin egen förmåga. Förutom via tryckkontakten på mittkonsolen, kan ESC också sättas på eller stängas av via en inställning i ”car”-menyn.

Perfekt för Nordslingan

De flesta racerbanor i världen saknar såväl gupp som höjdskillnader. På Nordslingan, det fruktade ”gröna helvetet”, är det precis tvärt om – här finns det gott om båda delarna och dessutom massor av kurvor. Resultatet är en unik blandning av banavsnitt med lateral och vertikal dynamik om vartannat.

En bil som ska ta sig runt den hela 20,8 km långa norra slingan på Nürburgring med självaktning måste alltså kunna klippa kurvorna i hög fart samtidigt som den ska klara av både gupp och höjdskillnader. Eller uttryckt på ett annat sätt: för körning på en ”normal” racingbana, ställs chassit in ganska styvt. Detta är dock inte rätt medicin på Nordslingan. Istället måste upphängningen kunna absorbera guppen så att hjulen leds perfekt i spåret, vilket betyder att bilen måste vara ganska mjuk vertikalt men samtidigt styv i förhållande till den laterala dynamiken. Det är just detta som ingenjörerna på Volkswagen lyckats med när de finavstämt fjädringen/dämparna.

Speciellt gäller detta dämpningsavstämningen för den dynamiska chassiregleringen DCC. Systemet gör det möjligt att reglera dämpningen optimalt efter körförhållandena och det är denna reglering som i körprofilen ”Individual” avstämts speciellt för Nordslingan och Golf GTI Clubsport S.
42.9°
0

Volkswagen Golf GTI Clubsport S är här

Snabbare än BMW M4 på Ringen

Hur mår du i värmen?
Dagens fråga

Just nu är det riktigt hett i vårt land, så dagens fråga blir så klart hur ni mår i värmen. Tumnagel
37.4°
+
Roger Åberg
0

En trailer för Joe Bell
Marky Mark vill få stopp på mobbandet

Joe Bell är en kommande film som är baserad på en sann historia om en pappa (spelad av Mark Wahlberg) som går genom USA för att föreläsa om mobbning efter hans homosexuella son blir tokmobbad i skolan. Joe Bell har biopremiär den 23 juli. Tumnagel
37.5°
+
Frode Wikesjö
0

Flashback Forever drar ut på turné
Populär podcast blir scenshow

DN rapporterar att den populära podcasten "Flashback Forever" kommer nästa år att börja turnera med en egen scenshow. Flashback Forever leds av Emma Knyckare, Ina Lundström samt "Scroll-Mia" och där diskuteras trådar, personligheter och fenomen på diskussionsforumet Flashback. När gänget drar ut på vägarna nästa år kommer det inte att handla om någon slags live-podd utan det hela ska var en regelrätt scenshow säger Emma Knyckare till DN. Exakt vad Flashback Forevers scenshow kommer att handla om är än så länge oklart. Vilka ställen man kommer att besöka finns det heller inte några uppgifter om än så länge. Här nedanför kan ni lyssna på det senaste avsnittet av Flashback Forever där gänget bland annat diskuterar Flashback-tråden "Dina värsta sociala snedsteg". Tumnagel
96kg
+
Wille Wilhelmsson

Porsche startar batterifabriken Cellforce
Ska göra batterier till racerbilar

Porsche har meddelat att man planerar att starta en batterifabrik i tyska Tübingen vilken kommer att få namnet Cellforce. Cellforce kommer primärt att tillverka batterier för racerbilar och andra högprestanda-bilar. Det handlar med andra ord inte om den typen av massproduktion som till exempel Tesla så kallade "gigafactories" pysslar med. Porsches forsknings- och utvecklingschef Michael Steiner säger om den nya batterifabriken: "In terms of production, [it] will be small compared to all the gigafactories you know, so we are looking forward to have around 100 MWh a year as production capacity—it could be slightly more. In terms of cars it should fit for, let me say, 1,000 cars a year. The kind of cells we look for are designed for motorsports and for high-performance derivatives of existing cars, so itx27s a very tailored cell technology for high-performance solutions." Porsche kommer att driva Cellforce tillsammans med den tyska batteritillverkaren Customcells, ett företag som startade 2012 och som utvecklar litiumjon-batterie-paket. Någon gång runt 2024 hoppas Porsche kunna börja installera Cellforce batterier i eldrivna racerbilar. Tumnagel
37.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Riksdagen valde att fälla statsministern
Extraval på gång?

Tidigare i dag valde Riksdagen att fälla statsminister Stefan Löfven (S). Det visade sig vara en historisk omröstning då det var första gången någonsin som en svensk regering förlorar en misstroendeomröstning. 181 ledamöter röstade ja och 109 röstade nej medan 51 riksdagsledamöter valde att avstå från att rösta. Nu har Stefan någon vecka på sig om han ska utlysa ett extraval eller avgå som statsminister. Om det blir extraval då måste det hållas inom tre månader och regeringen behåller makten fram tills dess. Om han väljer att avgå måste talmannen undersöka vilka partier som skulle kunna bilda en ny regering. Fram tills en sådan regering bildas får Stefan leda en så kallad övergångsregering som har en något mer begränsad makt än en vanlig regering. Snart kommer Stefan hålla en pressträff som du kan se här. Tumnagel
28.5°
+
Frode Wikesjö
0

EA utökar serverkapacitet för Battlefield 4
Många vill spela efter Battlefield 2042-trailers

Nyligen presenterade DICE LA och EA sitt nya Battlefield-spel Battlefield 2042. Efter ett par Battlefield-titlar som utspelar under första och andra världskriget verkar fansen vara sugna på att få kriga i lite mer moderna miljöer. Så pass att efter EA presenterade nya Battlefield-spelet har folk vallfärdat till Battlefield 4. I samband med det stora antalet spelare som flockat sig till spelet har EA meddelat att de utökat serverkapaciteten för spelet så att folk har möjlighet att lira utan att sitta i kö allt för länge. EA skriver detta: We were absolutely blown away by your excitement and reactions to the recent Battlefield 2042 reveal. Since then, many of you have jumped back into Battlefield 4 to already get a taste of the return to all-out-warfare. We’ve been monitoring your experience and noticed queue times in the US West region were far longer than in other regions. Good news, we’ve increased server capacity for this region – you can expect less waiting, and more playing. We’ll continue monitoring queue times and will make further adjustments as necessary. Battlefield 2042 kommer släppas 22 oktober till PC, PS4, PS5, Xbox One och Xbox Series X/S. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

The Beatles: Get Back kommer till Disney+
Den 25 november

Peter Jacksons kommande dokumentär om The Beatles kommer att släppas på Disney+ den 25 november. Det var först tänkt att den skulle släppas redan förra hösten men det blev framflyttat till september 2021. Men nu är det alltså november och Disney+ som gäller. Peter Jackson spenderade tre år med att återställa och redigera 60 timmar med material vara en hel del inte tidigare visats. Materialet har klippts ner till en sex timmar lång dokumentärserie i tre delar. Tumnagel
39.5°
+
Frode Wikesjö
0

Läckt dokument pekar på att OnePlus blir dotterbolag till Oppo
Ska dock fortsätta vara någorlunda fristående

Förra veckan blev det känt att Oppo och OnePlus inlett lite närmare samarbete, men specifikt hur inbakningen skulle se ut klargjordes aldrig. Nu har mästerläckaren Evan Blass delat med sig av lite läckta interna dokument som klargör hur företagsstrukturen mellan Oppo och OnePlus kommer se ut. I dokumenten, som ni har i Twitter-inlägget nedan, kan vi läsa att OnePlus kommer bli ett dotterbolag till Oppo, men kommer fortsätta agera fristående från moderbolaget. Hur detta kommer påverka slutkunden återstår att se. OnePlus och Oppo har tidigare delat designer på telefoner och har sedan en tid tillbaka delat forsknings- och utvecklingsresurser. Troligtvis kommer OnePlus fortsätta att leverera flaggskeppstelefoner varje halvår och ett gäng midrange-lurar i Nord-serien i tid och otid. Tumnagel
35.0°
+
André Stray
0

Idag infaller sommarsolståndet
Årets längsta dag

Idag infaller Sommarsolståndet vilket innebär att det idag kommer att bli årets längsta dag räknat i soltid. Sommarstolståndet här i Sverige infaller när jordaxeln på norra halvklotet lutar som mest mot solen. Det innebär att dagen här i Stockholm kommer att vara 18 timmar, 37 minuter och 7 sekunder lång. Hur mycket soltid man får beror givetvis var någonstans i Sverige man befinner sig när Sommarsolståndet inträffar. Redan imorgon kommer det att börja bli lite mörkare och så kommer det att fortsätta fram till Vintersolståndet infaller 21 december. Då kommer Stockholm ha 6 timmar och 6 minuters soltid. Tumnagel
41.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Larian siktar på skarp Baldur's Gate 3-release 2022
Stannar i Early Access ett tag till

Larian Studios släppte Baldurs Gate 3 som early access-spel i höstas och planen har sedan dess varit att låta spelet ta sin tid i early access-kastrullen. Nu har vi fått en liten uppdatering från utvecklarna hur läget ser ut med skarp release och det verkar som att vi kommer få vänta ett tag till. I och med att saker tar längre tid på grund av den pågående pandemin, mer specifikt tar motion capture och röstskådespeleri längre tid, men Larian siktar nu på att släppa spelet nästa år. Detta är dock inte helt spikat och releasen kan skjutas upp om planerna går åt fanders. Den som väntar på något gott osv. Vill ni testa early access-versionen Baldurx27s Gate 3 så har ni den via länken här nere till vänster. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Airspeeder har genomfört sin första testflygning
Deras flygande "racerbilen" har flugit

The Verge rapporterar att Airspeeder har genomfört den första testflygningen av den flygande racerbilen Alauda Aeronautics Mk3. Flygbilen distansflögs av en pilot i Australien. Bilen kan flyga upp till 500 meter och nå 100 km/h på 2,8 sekunder. Den har en flygtid på ungefär 15 minuter men ska de köra riktiga lopp med dessa flygbilar kan de byta batteriet på 20 sekunder i depån. Om det blir några Slipstream 5000-liknande lopp med dessa fordon återstår att se men det hade ju varit tufft. Tumnagel
38.0°
+
Frode Wikesjö
0

Kan vi få en samling med Castlevania-spelen från Game Boy Advanced?
Det här hade ju varit super

Det australiensiska åldersrekommendationssystemet har listat något som heter Castlevania Advance Collection på sin webbplats. Det antyder ju att Konami har någon form av samling på gång som samlar Castlevania-spelen som släpptes på Game Boy Advance en gång i tiden. Spelen var Castlevania: Circle of the Moon, Castlevania: Harmony of Dissonance samt Castlevania: Aria of Sorrow och samtliga var riktigt vettiga spel. Så att få möjlighet att spela dessa igen på en lite större skärm hade ju varit trevligt. Konami själva ännu inte bekräftat eller sagt något om en sådan samling. Tumnagel
38.6°
+
Frode Wikesjö
0

CopterPack har flugit för första gången
En ryggsäckshelikopter som ser lite farlig ut

Ett gäng från Australien har byggt ihop en flygmaskin som de kallar för CopterPack vilken nu har gjort sin jungfruflygning. Det hela kan väl bäst beskrivas som en ryggsäckshelikopter. Maskinen består av två stycken rotorer som var och en har en diameter på cirka 90 centimeter. Dessa verkar vara kopplade till ett batteri i ryggsäcken som fästs på pilotens rygg. Det ska observeras att det finns väldigt lite information om CopterPack tillgängligt. Det saknas bland annat information om hur länge det går att flyga på en laddning batterier. Jag antar dock att det rör sig om extremt korta flygningar givet hur mycket kraft som krävs för att driva rotorer av den storleken. Huruvida gänget bakom CopterPack funderar på att någonsin kommersialisera sin produkt finns det inga uppgifter om. I sitt nuvarande utförande så verkar den dock rätt farlig för både piloten och andra som eventuellt kommer i närheten av den. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo och Northvolt startar bolag tillsammans
Ny fabrik ska leverera batterier till Volvo och Polestar

Två svenska bolag gör nu gemensam sak när Volvo och Northvolt startar bolag tillsammans. Syftet är att utveckla och producera "mer hållbara batterier som är skräddarsydda för nästa generations helt elektriska Volvo- och Polestar-bilar". Första delen blir att inrätta ett forsknings- och utvecklingscenter som ska ligga i Sverige och vara igång 2022. Detta center ska utveckla battericeller och teknik för att få in dessa i bilar, och då speciellt Volvo och Polestars bilar. Man ska även bygga en gigafabrik tillsammans som ska få en kapacitet på 50 GWh per år och denna ska vara igång 2026. Men innan denna är byggd och klar så ska Volvo köpa battericeller motsvarande 15 GWh per år från Northvolts fabrik i Skellefteå. Detta ska man göra från och med 2024. Detta ska lösa Volvos behov av batterier i Europa. – Genom att samarbeta med Northvolt säkrar vi leveransen av högkvalitativa, mer hållbara battericeller för våra helt elektriska bilar, säger Håkan Samuelsson, VD och koncernchef för Volvo Car Group. – Samarbetet med Northvolt kommer också göra att vi kan stärka vår utvecklingskapacitet internt. Den första bilen som kommer att använda battericeller utvecklade av det nya bolaget kommer att sitta i nästa generation av XC60. Det kan alltså vara så att vi får vänta till 2026 innan vi får en elektrisk XC60. Vart den nya fabriken ska ligga är inte fastställt, men man tror att den kommer att sysselsätta 3000 personer. Tumnagel
55.3°
+
Roger Åberg
0

Microsoft släpper ny whiteboard-app
Ska göra det enklare att samarbeta runt projekt

Microsoft har lanserat lite nyheter till Microsoft Teams och en av dessa är en helt ny version av det man kallar för Whiteboard. Den nya whiteboard-appen är anpassad för hybridarbete och tanken är att flera personer ska kunna rita på whiteboarden i realtid samtidigt. Microsoft Whiteboard har stöd för att låta deltagare lägga in text, bilder, diagram eller rita på frihand samtidigt. Deltagarna ser även vem av de andra deltagarna som lägger in grejer på Whiteboard. Ni kan kolla in det och lite annat i Microsofts presentationsfilm för nya Whiteboard här ovanför. Tumnagel
41.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mayflower 400 fick avbryta sin Atlantresa
Autonom båt återvände till sin hemmahamn efter strul till havs

Efter ett antal förseningar var det förra veckan äntligen dags för den autonoma båten att Mayflower 400 att påbörja sin resa över Atlanten. Det hela verkar dock inte ha gått som planerat och bara några dagar efter att Mayflower lämnade hamnen i brittiska Plymouth meddelas det att båten nu är på väg tillbaka dit. Den ideella organisationen ProMare, som tillsammans med IBM utvecklat Mayflower 400, säger att båten råkat ut för ett mindre mekaniskt problem. Då det inte finns någon besättning ombord på båten så måste nu båten alltså återvända till Plymouth för att fixa detta. Även ursprungsversionen av Mayflower, som 1620 seglade mellan brittiska Plymouth och amerikanska Plymouth, fick återvända till sin hemmahamn två gånger innan man till slut lyckades korsa Atlanten. Här ovanför kan ni kolla in ett inslag om Mayflower 400 från IBM. Här nedanför hittas rutten Mayflower 400:s resa, en tripp som är planerad att ta cirka tre veckor när väl Mayflower kommer iväg från brittiska Plymouth igen. Tumnagel
36.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Väderlöpet ger dig lite roligare väder
Kolla in din stads väder i löpsedelsformat

Väderlöpet är en ny, lite humoristisk, svensk vädertjänst som feberläsaren Per har spikat ihop på sin fritid. Tjänsten hämtar data från SMHI och presenterat sedan detta i form av hur en löpsedel kanske skulle kunnat se ut om denna användes för att presentera vädret. Här ovan och nedan kan ni se exempel på dagens Väderlöp från Borås och Kiruna. Hoppar ni vidare på länken kan ni generera en väderlöp-sedel för den staden ni själva bor i eller är intresserade av att se ett väderlöp från. Tumnagel
58.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

The Book of Boba Fett är nu färdiginspelad
Spinoff på The Mandalorian dyker upp på Disney+ i december

Skådespelaren Temuera Morrison berättar i en intervju med SFX Magazine att den kommande Star Wars-serien The Book of Boba Fett nu är färdiginspelad. I The Book of Boba Fett spelar Temuera Morrison huvudrollen som den legendariske prisjägaren Boba Fett, en karaktär som dök upp flera gångar i de ursprungliga Star Wars-filmerna såväl som i den animerade Clone Wars-serien samt The MandalorianThe Book of Boba Fett kommer att utspelas någorlunda under samma tid som The Mandalorian och beskrivs som en regelrätt spinoff-serie till denna. Någon gång i december planerar Disney att börja sända The Book of Boba Fett på Disney+. I bildspelet här nedanför hittas några av Boba Fetts framträdanden i Star Wars-universumet. Tumnagel
51.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Flashback Forever drar ut på turné
Populär podcast blir scenshow

DN rapporterar att den populära podcasten "Flashback Forever" kommer nästa år att börja turnera med en egen scenshow. Flashback Forever leds av Emma Knyckare, Ina Lundström samt "Scroll-Mia" och där diskuteras trådar, personligheter och fenomen på diskussionsforumet Flashback. När gänget drar ut på vägarna nästa år kommer det inte att handla om någon slags live-podd utan det hela ska var en regelrätt scenshow säger Emma Knyckare till DN. Exakt vad Flashback Forevers scenshow kommer att handla om är än så länge oklart. Vilka ställen man kommer att besöka finns det heller inte några uppgifter om än så länge. Här nedanför kan ni lyssna på det senaste avsnittet av Flashback Forever där gänget bland annat diskuterar Flashback-tråden "Dina värsta sociala snedsteg". Tumnagel
95kg
+
Wille Wilhelmsson

Nu kan du köpa Lupin-kläder
Rätt stiliga sådana!

Netflix och Louvren har slagit sina påsar ihop och gjort lite saker inspirerade av serien Lupin, som nu kommit med en säsong två. Prylarna är rätt fina tycker jag och består av lite tröjor och en keps med orange tag. Man har även gjort en kudde och ett litet bord. Priserna är också ok, inte billigt men inte så att man ramlar av stolen. Tumnagel
67kg
+
Roger Åberg

Elizabeth Olsen äter heta kycklingvingar
Mums mums

Det är dags för Elizabeth Olsen att gästa Hot Ones och utöver att äta starka kycklingvingar pratas det om hennes karriär samt liv. Tumnagel
86kg
+
Frode Wikesjö

Breitling och Ironman i samarbete
Tävlingen alltså

Sugen på en ny klocka? Vältränad nog för att klara av Ironman? Då är det här något för dig. Breitling och Ironman har nämligen börjat samarbeta och lanserar nu specialversioner av Endurance pro. Två versioner kommer att finnas. En röd som kommer att finnas att köpa för folk och fä och så en version i svart och guld som du måste genomföra tävlingen för att få köpa. Samarbetet är långsiktigt så fler modeller kommer att komma i framtiden. Tumnagel
80kg
+
Roger Åberg

Kolla in turistattraktionen Flygande kyssen
Haka på två jättestatyer upp i luften

Här kan ni kolla in en av Kinas senaste turistattraktioner som man byggt för att locka turister till Wulong Baima Mountain Scenic Area i mellersta Kina. Attraktionen kallas för "Flying Kiss" och består av två jättestatyer som byggts på ett cirka tusen meter högt berg i området. De båda statyerna är försedda med roterande observationsplattformar där turister kan få en hygglig vy över omgivningarna i området. När de båda statyerna når sin högsta punkt ser det ut som om de båda statyerna kysser varandra i luften, därav namnet på attraktionen. Wulong Baima Mountain Scenic Area ligger cirka 2,5 timmars bilfärd från den kinesiska jättestaden Chongqing. Tumnagel
64kg
+
Wille Wilhelmsson

Ett paraply som du kan bära som poncho
Om du inte har några lediga händer

Thanko har tagit fram ett paraply som kan bli en poncho. Det kan ju vara praktiskt om det börjar tokregna och/eller om man inte har några händer lediga att hålla paraplyet i. Nu är det ju så att man potentiellt får offra sin värdighet lite då man inte direkt ser supercool ut med ponchon på. Men man blöt verkar man inte bli i alla fall vilket ju alltid är något. Paraplyet kostar runt 250 kronor. Tumnagel
79kg
+
Frode Wikesjö

Ferrari gör sko med Puma
Spänn fast fötterna!

Puma och Ferrari har gjort en sko tillsammans och det är en rätt snygg en, om man gillar Ferrari. Modellen kallas ION F och ska faktiskt vara framtagen av Puma tillsammans med Ferrari. Modellen saknar snören och har istället ett magnetiskt spänne. Självklart hittar vi Ferrari-loggor och vissa detaljer på skorna har faktiskt lite sportbilskänsla. Finns så klart i rött och svart. Prislappen ligger 410 euro på Ferraris hemsida. Tycker man att det är för dyrt finns det ett gäng andra Ferrari-modeller hos Puma för en mer normal peng. Tumnagel
35kg
+
Roger Åberg

24 sätt att knyta en sko
Om du behöver lite variation

Att knyta skorna är något man lär sig och sedan gör man det på samma sätt år ut och år in. Vill man ha lite mer variation i sitt liv kan man prova några av de här 24 varianterna. Tumnagel
91kg
+
Roger Åberg

Metallica kommer till Copenhell 2022
Enda nordiska spelningen för bandet nästa år

Den danska rockfestivalen Copenhell meddelade idag att man har bokat in Metallica till nästa års festival. Enligt Copenhell kommer det att vara den enda nordiska spelningen som Metallica gör under nästa år. Copenhell ställdes in både i år och förra året. Nästa år blir antagligen en höjdarfestival för de som uppskattar rockband som lirat i över 40 år. Förutom Metallica kommer band som Iron Maiden, Kiss, Judas Priest, Bad Religion och Mercyful Fate att spela på festivalen. Dessutom är även Korn, Hellacopters och ett tiotal andra band klara för den danska rockfestivalen. De flesta biljetterna till Copenhell såldes redan 2020 men ett litet antal biljetter kommer att släppas nästa vecka. Copenhell 2022 kommer att bli en fyradagarsfestival som pågår 15 - 18 juni nästa år. Tumnagel
108kg
+
Wille Wilhelmsson

Få koll på alla typer av espresso-varianter
Med och utan mjölk

Kaffe är gott, speciellt om det är gjort av en bra barista. Tyvärr finns det en helvetes massa espressomaskiner i landet, men väldigt få som verkligen kan hantera dem. Är du på ett ställe med espressomaskin så finns det ett gäng olika varianter du kan få serverade, men vad är det för skillnad på dem egentligen? Tumnagel
95kg
+
Roger Åberg

Boktips: Taking on Gravity
Richard Brownings bok om hans jetdräkt

Nu släpper uppfinnaren Richard Browning boken "Taking on Gravity: A Guide to Inventing the Impossible from the Man Who Learned to Fly" där han berättar historien bakom sin så kallade jetdräkt. Vi har skrivit om Browning och hans Iron Man-liknande dräkt många gånger sedan han först presenterade denna 2017. I sin bok berättar han lite mer om hur han kom på idén till dräkten och senare skapade företaget Gravity från vilket dräkten idag går att köpa. Richard Brownings "Taking on Gravity: A Guide to Inventing the Impossible from the Man Who Learned to Fly" släpps som ebok, ljudbok och pappersbok vilka kostar lite olika beroende på vilket format man är intresserad av. Tumnagel
82kg
+
Wille Wilhelmsson

Cliff Burton-museum ska byggas i Ljungby
Metallicas första basist hedras i småland

Smålandsposten rapporterar att Metallicas första basist Cliff Burton kommer att hedras med ett museum i småländska Ljungby. Det var utanför Ljungby som Cliff Burton dog då Metallicas turnébuss körde av vägen där efter en spelning i Stockholm 1986. Museet kommer att beviljats bidrag på 300.000 kronor från Riksantikvarieämbetet vilka ska användas för att uppföra museet. På museet kommer man att försöka berätta historien om vem Cliff Burton var, Metallica, olyckan såväl som fansens egna historien om Burton. När Cliff Burton-museet kommer att öppna finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedan kan ni lyssna på när Metallica framförde "For Whom the Bell Tolls" med Burton på bas 1985. Tumnagel
123kg
+
Wille Wilhelmsson