Febergaraget
Volkswagen Scirocco R
Bra mycket busigare än storebrorsan, men fortfarande mycket pengar för en ganska opraktisk bil
Scirocco R är bra mycket busigare och vildare än sitt lite mer sansade syskon Golf R. Nästan samma effekt men drivning endast på framhjulen ställer till det lite, men samtidigt blir det så mycket roligare. Där Golf R låg som ett strykjärn på vägen rycker Sciroccon som en vild kamphund som just fått syn på ett byte. När Scirocco introducerades var det just som ett ungdomligare alternativ till Golfen. Om förra generationen lyckades vågar jag inte svara på, men denna har definitivt en stor chans att göra det. Om det inte vore för priset då förstås...
333 500 kronor som utgångspris. Japp, exakt lika mycket som Golf R. Då får du inte fyrhjulsdriften från Haldex och mindre bagageutrymme. Vad du däremot får är en roligare bil som är snyggare att se på och som känns ny och fräsch. Golf har hängt med hur länge som helst och känns trots R-förvandling ganska anonym. Scirocco R brummar gott och smäller i avgasröret när man drar på. Den styr vilt åt det håll den vill och de stackars framhjulen har ofta svårt att hitta grepp när man kör lite mer aktivt. Men den ger ett leende på läpparna till skillnad från Golfen som helt enkelt kändes för tam. 265 hästar är visserligen 5 färre än i Golf R, men effekten gör sig mycket bättre i Sciroccon. Det är ingen herrejösses-känsla när man gasar på i högre farter utan det är när man kör lite långsammare som bilen biter ifrån om man trampar till. Med "S"-läget ilagt på DSG-lådan drar den längre på växlarna och verkar ibland aldrig vilja växla. I vanliga "D"-läget duggar växlingarna tätt och man får istället ta del av det härliga mullret som hörs när nästa växel går i. Gasar man till här fattar lådan automatiskt att man vill leka lite och drar ytterligare lite längre på växlarna, även fast man fortfarande kör med "D"-läget. DSG-lådan är liksom i Golf R helt fantastisk även i Scirocco R. Galet snabba växlingar gör körningen mycket roligare och manuell låda känns plötsligt väldigt väldigt omodernt.
Sciroccos utseende är kaxigt och fräckt. Framlysena ser aggressiva ut och varselljus med led-teknik gör att bilen ser riktigt häftig ut i backspegeln. Den är låg och de relativt stora fälgarna känns helt rätt. R:en har också lite fetare front och kjolpaket jämfört med de tamare motoralternativen. Eftersom bilen är en coupé blir framdörrarna väldigt långa och ganska tunga. Det blir därför lite meckigt att nå bältet varje gång men man vänjer sig.
Insidan är som vilken annan ny Volkswagen-modell som helst. Inte världens roligaste inredning men den funkar och knapparna sitter där de ska. Dock är naven jobbig att använda, och har ett riktigt fult gränssnitt som bara gör det hela mer oanvändarvänligt. Testbilen var även utrustad med tiltbart glastak, som gick att öppna några futtiga centimeter i bakkant. Jag hade nog önskat att man kunde köra bak hela glaspartiet för att släppa in ännu mera himmel. Sen kom jag aldrig överens med stolarna heller, det var svårt att hitta en bekväm sittställning. Skalstolarna i Golf R var ljusår bättre, och skulle om jag fick bestämma sitta standardmonterade i Scirocco R, då den definitivt känns sportigare än Golf R. Sciroccons stolar var alldeles för platta och saknade ordentligt lår- och sidostöd. Det lilla baksätet kan man tränga in två personer i, som faktiskt åker ganska bekvämt längre sträckor. Takhöjden där bak är ju inte den bästa men den funkar. Bagageutrymmet är inte heller så väldans stort men man får ner ett par väskor i alla fall.
Är man inte i stort behov av utrymme känns Scirocco R som ett roligare alternativ till Golf R. Den är snyggare att se på, bjuder på mer körglädje och det rör sig ju faktiskt om samma pengar. Det här med pengarna är ju också en grej, 333 500 kronor är ganska mycket för en sådan här bil, pengar som ungdomar inte alltför ofta har liggandes. För det här är verkligen en ungdomsbil, liten, rapp och med massa effekt. Frågan är bara, om nu ungdomarna har dessa pengar att spendera på en bil, blir det då på en Scirocco R? Det finns ju faktiskt flera andra bilar man kan få för nästan samma pengar, jag personligen flaggar för Ford Focus RS som till och med är billigare. Men alla kan ju inte köra runt i en sån heller.