Norrköpings kommun får kritik för fototävling
Får använda tävlingsbidragen fritt i sin marknadsföring

Just nu håller Norrköpings kommun i en fototävling som går ut på att så väl proffs- som amatörfotografer kan tagga sina foton med #iNorrköping och på så sätt få en chans att se sina bilder publicerade i en bok om staden. De som deltar godkänner dock samtidigt ett avtal där tredje part fritt kan använda bilderna.
Nu får tävlingen kritik av både fotografer och Svenska Fotografers Förbund (SFF) som anser att det är en medveten strategi för kommunen att slippa anlita professionella fotografer samtidigt som de undviker att betala för marknadsföring.
Till Sveriges Radio P4 Östergötland säger Anki Almqvist, ordförande för SFF, att hon kontaktat kommunen och fått svaret "Varför ska de ha betalt?".
"Då blev jag nästan full i skratt, det är ju självklart när personer har skapat den här bilden som kommunen ska kunna använda i marknadsföring. Marknadsföring kostar pengar, och det måste en kommun ta ansvar för."
Louise Flygt, kommunikationsredaktör på Norrköpings kommun, säger dock att de i andra sammanhang använder professionella fotografer och att den här tävlingen handlar om stoltheten bland kommunens invånare.
"Vårt syfte har hela tiden varit gott, att vi vill engagera Norrköpingsborna i den här boken. Jag vill vara tydlig med att vi använder professionella fotografer för kommunens verksamheter, men hashtagen #iNorrköping handlar om stoltheten och det som händer just nu. Och det skulle inte en fotograf kunna fånga, som Norrköpingsborna själva gör."
Vill ni lyssna på inslaget i P4 Östergötland kan ni göra det via länken nedan.