41 i dag 45 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
World of Warcraft med stöd för DirectX 12 släppt till Windows 7
World of Warcraft med stöd för DirectX 12 släppt till Windows 7 Spelet blir lite rappare

Blizzard har släppt World of Warcraft: Battle for Azeroth 8.1.5 och där har man byggt in stöd för DirectX 12 för alla de som fortfarande lirar WoW på Windows 7.

Enligt Microsoft ska det här ge en rejäl prestandaökning för spelet vilket även bekräftats av de som testat. Microsoft säger dock i ett blogginlägg att Windows 10 ska vara den bästa plattformen att spela WoW på vilket antagligen stämmer. Det ska ha varit Blizzard själva som frågat Microsoft om det inte var möjligt att fixa stöd för DirectX 12 på Windows 7. I blogginlägget skriver Microsoft bland annat:
"At Microsoft, we make every effort to respond to customer feedback, so when we received this feedback from Blizzard and other developers, we decided to act on it. Microsoft is pleased to announce that we have ported the user mode D3D12 runtime to Windows 7. This unblocks developers who want to take full advantage of the latest improvements in D3D12 while still supporting customers on older operating systems."
Blizzard blir därmed det första spelföretaget att använda DirectX 12 för Windows 7-spel men Microsoft säger att man arbetar med andra speltillverkare, utan att nämna vilka, för att fixa fler spel med DirectX 12-stöd på Windows 7.

blogs.msdn.microsoft.com Spel, PC, world of warcraft, wow, directx 12, windows 7 Microsoft ska avslöja DirectX 12 under GDC Är nu bekräftat Att Microsoft skulle tala om DirectX under det kommande GDC var ingen större hemlighet men nu är det även offentliggjort att de kommer avslöja DirectX 12 under spelkonferensen. I postern kan vi se att Qualcomm finns med tillsammans med de vanliga aktörerna på PC-marknaden som AMD, Intel och Nvidia. Qualcomm gör framsteg med företagets Adreno GPU:er men att nu gå ihop med Microsoft för att få tillgång till ett sprillans nytt grafik-API känns nytt. Baserat på den information som avslöjats tidigare så kommer den nya versionen av DirectX antagligen ha lägre CPU overhead och liknande funktioner som AMDs Mantle. Skillnaden blir dock att DirectX fungerar med alla kompatibla grafikkort och inte bara AMDs Radeon-modeller. DirectX 12 kan även ha stöd för Xbox One och vissa mobila enheter och därav Qualcomms logo. Som vi vet sedan tidigare så är det inte bara Microsoft som arbetar på förbättringar utan folket bakom OpenGL vill också sänka overhead i drivrutinen. De verkar dock inte redo att släppa en ny version av API:et dock men kommer under GDC att bland annat tala om "high-level concepts available in todayx27s OpenGL implementations that radically reduce driver overhead." Tumnagel
42.5°
0
Intel visar vad DirectX 12 gör för prestandan i spel Demo med Surface Pro 3 ökade prestandan med 74 % När Microsoft tillkännagav DirectX 12 så fick vi reda på att de kommer följa efter AMD och Mantle med att minska overhead för CPUn och låta grafikkortet göra mer av jobbet. Nu säger Intel att detta även kommer ge stora fördelar för enheter som måste hålla värmeutvecklingen nere som till exempel tablets. Att sänka utnyttjandet av processorn ger utrymme för öka kraften i grafiken och användare kommer kunna dra bättre nytta av både GPUn och CPUn. Intels Andrew Lauritzen demonstrerade under SIGGRAPH vilka förbättringar man kan få genom att använda en Surface Pro 3 och ett specialskrivet mjukvarudemo. Demot renderar en scen med 50 000 fullt dynamiska och unika asteroider och kan växla mellan DX11 och DX12 läge med en knapptryckning. Demot visar också strömförbrukningen av CPUn och GPUn i en graf längst ned till höger. När demot körs i DX11-läge så klarar Surface Pro 3 endast av att klämma ut 19 FPS och grafen visar att CPUn tar upp en stor del av strömförbrukningen. När man växlar till DX12-läge däremot så används grafiken mycket mer och frame rate går upp till hela 33 FPS. Med lite enkel matematik så kan man se att det blir en ökning med 74 % i prestanda. Lauritzen förklarar att många missuppfattat en del och säger att när processorn blir strömsnålare så kan detta användas för att öka prestandan i en applikation även om den inte körs till mestadels på processorn. Tumnagel
53.4°
0
AMD funkar riktigt bra med DirectX 12 i ny benchmark Medan Nvidia verkar ha en del problem Eurogamer har publicerat en benchmark av DirectX 12 där mjukvaran jämförts med DirectX 11 i olika konstellationer av grafikkort och processorer testat på det kommande spelet Ashes of the Singularity. Först och främst visar testerna att DirectX 12 inte helt oväntat höjer prestandan rejält jämfört med föregångaren. Men testerna visar även att AMD presterade mycket bättre med den nya mjukvaran medan Nvidia i vissa fall till och med presterade sämre än med DirectX 11. De testsammansättningar som användes var Radeon R9 390 och Nvidia GTX 970 kombinerat med en Core i7 4790K (upp till 4,4 gigahertz) i ena testet och en Core i3 4130 med 3,4 gigahertz i det andra. För AMD var ökningen signifikant där kortet presterande 67 procent bättre i kombination med en Core i3 och 75 procent bättre i kombination med en Core i7. Det är en stor framgång från AMD som tidigare haft en del problem med prestandan i kombination med DirectX 11. GTX 970 testat med DirectX 11 är exempelvis 28 procent snabbare med en i3 och 45 procent snabbare med en i7 jämfört med AMD. Däremot verkar inte Nvidia dra nytta av DirectX 12 på samma sätt som de gjort med föregångaren. I Eurogamers tester presterade kortet till och med sämre med DirectX 12 i kombination med i7-processorn. Nvidia har dock kommenterat de prestandatester som gjorts med just Ashes of Singularity och påpekar att spelet är i ett Alfa-stadium och att de räknar med bättre resultat i andra tester med DirectX 12. "The alpha benchmark will run a series of pre-selected scenes and will give you a score at the end to show how well your system ran that series of scenes. The game looks intriguing, but this alpha benchmark is primarily useful to understand how your system runs a series of scenes from the alpha version of Ashes of Singularity."We believe there will be better examples of true DirectX 12 performance and we continue to work with Microsoft on their DX12 API, games and benchmarks. The GeForce architecture and drivers for DX12 performance is second to none - when accurate DX12 metrics arrive, the story will be the same as it was for DX11." Ovan kan ni kolla in hur testerna såg ut med Radeon R9 och via länken nedan kan ni läsa alla detaljerna kring resultaten. Vill ni kolla in ytterligare ett test har IGN också publicerat sina resultat. Tumnagel
42.9°
0
39.1° 0 Wille Wilhelmsson Wille Wilhelmsson
tors. 14 mar 2019, 15:15
World of Warcraft med stöd för DirectX 12 släppt till Windows 7 Spelet blir lite rappare
39.1°
0