BMW presenterar eldrivna Concept iX3
Har Kia-grill istället för njurar
2020 kommer BMW att lansera iX3 - en helt eldriven version av modellen X3. Nu får vi ta del av bilen som koncept och det som sticker ut mest är att BMW gått från sin signumgrill och istället satsat på något som mest liknar Kias "tigernosgrill". Huruvida köparna bryr sig eller om de bara vill ha en elbil återstår att se.
Under skalet finns det en elmotor som ger "över" 270 hästar. Batteripacket ska också vara "över" 70 kWh och enligt WLTP-körcykeln ska räckvidden ligga på "över" 40 mil. En ny kontrollenhet för laddningen ska tillåta effekttal på upp till 150 kilowatt vilket i sin tur ska göra att man ska kunna snabbladda på 30 minuter.
Så mycket mer än så här får vi tyvärr inte reda på om konceptet för tillfället.
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Försök igen

























Visa
Pressmeddelande
Populära BMW X3 helelektrifieras - konceptbilen BMW Concept iX3 visas upp på Auto
År 2020 lanseras BMW iX3 - den helt elektrifierade versionen av den populära BMW X3. Redan nu visar man upp en försmak av bilen på den internationella bilmässan Auto China 2018, som idag slår upp dörrarna i Peking.
Avslöjar de första detaljerna
BMW Concept iX3 delar naturligtvis stora delar av designen och egenskaperna med den senaste generationen BMW X3, som nådde marknaden i fjol. Några säregna detaljer skiljer dock konceptbilen från dagens produktionsmodell: Den stängda grillen är en nytolkning av den klassiska BMW-designen. Frontspoilern är också mer sluten, med mindre luftintag och nya linjer. De stängda njurarna i frontdesignen bidrar till en bättre aerodynamik. Laddningslocket är placerat bakom vänster framhjul. Egna fälgar och detaljer på stötfångaren är andra element som karaktäriserar denna konceptbil.
Den elektriska motorn i BMW Concept iX3 har en effekt på över 270 hk. Högspänningsbatteriet har en nettoeffekt på över 70kWt. Detta ger konceptbilen en räckvidd på över 400 km efter den nya WLTP-körcykeln som nu införs.
– Sedan BMW i3 introducerades år 2013 har vi levererat fler än 200 000 elbilar, och innan år 2025 kommer våra kunder att ha 25 eldrivna modeller att välja bland. Vi var tidiga med att fokusera på det här området, vilket är en viktig förklaring bakom våra framgångar, säger Harald Krüger, global VD på BMW Group.
Skalbar och internationell produktion
BMW:s utveckling av batterier och drivlinor har resulterat i komponenter som framöver kan integreras i en rad olika modeller. Med världspremiären av BMW Concept iX3 öppnar BMW också ett nytt kapitel för bolagets elektriska strategi. Framöver ska den flexibla arkitekturen tillåta full flexibilitet att producera bilar med framhjuls-, bakhjuls- och fyrhjulsdrift. Samma flexibilitet gör också att bilarna kan produceras med förbränningsmotor, som plug-in hybrid eller med elektrisk drivlina.
BMW Concept iX3 drar också nytta av utvecklingen som ligger bakom BMW iNext - en annan helelektrisk BMW-modell som lanseras 2021.
BMW Group har ett stort internationellt produktionsnätverk med 30 fabriker i 14 länder. Merparten av utvecklingen sker i Tyskland, men komponenter för elektriska drivlinor produceras även i USA och Kina.
Inledningsvis är det joint venture-företaget BMW Brilliance Automotive i Kina som kommer att producera den kommande produktionsmodellen av BMW Concept iX3.
BMW Group:s elektriska framtid
Vid slutet av 2019 är BMW Group:s målsättning att ha levererat 500 000 elektrifierade bilar globalt. Bara första kvartalet 2018 sålde BMW Group 26 858 elektrifierade fordon. Det innebär att BMW är på god väg mot målet att 2018 leverera 140 000 nya elektrifierade fordon på vägarna världen över.
2025 ska BMW Group erbjuda hela 25 elektrifierade modeller, varav 12 ska vara helt elektriska. Konceptbilen BMW iVision Dynamics som förra hösten presenterades på bilutställningen i Frankfurt är bekräftad som den kommande BMW i4.
År 2020 lanseras BMW iX3 - den helt elektrifierade versionen av den populära BMW X3. Redan nu visar man upp en försmak av bilen på den internationella bilmässan Auto China 2018, som idag slår upp dörrarna i Peking.
Avslöjar de första detaljerna
BMW Concept iX3 delar naturligtvis stora delar av designen och egenskaperna med den senaste generationen BMW X3, som nådde marknaden i fjol. Några säregna detaljer skiljer dock konceptbilen från dagens produktionsmodell: Den stängda grillen är en nytolkning av den klassiska BMW-designen. Frontspoilern är också mer sluten, med mindre luftintag och nya linjer. De stängda njurarna i frontdesignen bidrar till en bättre aerodynamik. Laddningslocket är placerat bakom vänster framhjul. Egna fälgar och detaljer på stötfångaren är andra element som karaktäriserar denna konceptbil.
Den elektriska motorn i BMW Concept iX3 har en effekt på över 270 hk. Högspänningsbatteriet har en nettoeffekt på över 70kWt. Detta ger konceptbilen en räckvidd på över 400 km efter den nya WLTP-körcykeln som nu införs.
– Sedan BMW i3 introducerades år 2013 har vi levererat fler än 200 000 elbilar, och innan år 2025 kommer våra kunder att ha 25 eldrivna modeller att välja bland. Vi var tidiga med att fokusera på det här området, vilket är en viktig förklaring bakom våra framgångar, säger Harald Krüger, global VD på BMW Group.
Skalbar och internationell produktion
BMW:s utveckling av batterier och drivlinor har resulterat i komponenter som framöver kan integreras i en rad olika modeller. Med världspremiären av BMW Concept iX3 öppnar BMW också ett nytt kapitel för bolagets elektriska strategi. Framöver ska den flexibla arkitekturen tillåta full flexibilitet att producera bilar med framhjuls-, bakhjuls- och fyrhjulsdrift. Samma flexibilitet gör också att bilarna kan produceras med förbränningsmotor, som plug-in hybrid eller med elektrisk drivlina.
BMW Concept iX3 drar också nytta av utvecklingen som ligger bakom BMW iNext - en annan helelektrisk BMW-modell som lanseras 2021.
BMW Group har ett stort internationellt produktionsnätverk med 30 fabriker i 14 länder. Merparten av utvecklingen sker i Tyskland, men komponenter för elektriska drivlinor produceras även i USA och Kina.
Inledningsvis är det joint venture-företaget BMW Brilliance Automotive i Kina som kommer att producera den kommande produktionsmodellen av BMW Concept iX3.
BMW Group:s elektriska framtid
Vid slutet av 2019 är BMW Group:s målsättning att ha levererat 500 000 elektrifierade bilar globalt. Bara första kvartalet 2018 sålde BMW Group 26 858 elektrifierade fordon. Det innebär att BMW är på god väg mot målet att 2018 leverera 140 000 nya elektrifierade fordon på vägarna världen över.
2025 ska BMW Group erbjuda hela 25 elektrifierade modeller, varav 12 ska vara helt elektriska. Konceptbilen BMW iVision Dynamics som förra hösten presenterades på bilutställningen i Frankfurt är bekräftad som den kommande BMW i4.