34 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

Det är den här 911:an du ska ha
Jag har kört Porsche 911 Targa 4 GTS

Det är den här 911:an du ska ha
Foto: Bobby Green

Vilken är egentligen den ultimata 911:an? Vilka kriterier ska uppfyllas och hur ska man tänka om ett köp stundar? För min egen del vill jag först och främst ha manuell låda. Porsches dubbelkopplingslåda PDK är helt fantastisk men den är också lite för avancerad för att ge den där rätta känslan. Och har man väl testat någon manuell Porsche vet man hur det ska kännas. Mitt andra krav är att motorn inte ska vara överladdad. Det ger en helt annan karaktär och även om man får mer effekt tappar man det där råa vridet och upplevelsen som bara en sugmotor kan bjuda på. Den tredje saken jag kan komma att tänka på är en lyxpryl jag blivit mer och mer kär i på senare år - möjligheten att kunna plocka av taket och släppa in himlen. Men jag är inte så förtjust i cabbar, utan har insett att targatak är den bästa kompromissen. När man kokar ner dessa önskemål till en modell måste det nödvändigtvis inte landa i en Targa 4 GTS, men i det här fallet är det precis det som sker ändå. Jag hävdar fortfarande att det är en Cayman GTS du ska titta på om du funderar på en ny Porsche, men är du helt inne på att köpa en 911 är det den här du ska ha.

Bil, Porsche, 911, Targa 4 GTS, test

Körkänsla
Tyvärr blir det allt mer sällan testbilarna kommer i manuellt utförande men i detta fall var alla rätt på den punkten. Men det medför även att det inte bara är att vrida om nyckeln och köra iväg, nu måste man tänka på att hålla nere kopplingen och för att släppa handbromsen måste du hålla en fot på bromspedalen. Jag fattar den mockabeklädda växelspaken, klickar i ettan och sätter iväg. Vridet på 440 Nm gör att man snabbt kan stega sig uppåt bland kuggarna och inte behöver vara orolig för att det inte ska finnas ork någonstans. Visst, man kan inte starta på femman, men det är inga som helst problem att smidigt hoppa över ett par växlar när man spakar. Som alla andra manuella Porschar jag har kört de senaste åren går växlarna i som en dröm. Det är så här det ska kännas att köra, känslan sprider sig genom hela kroppen och samspelet mellan kopplingspedal, växelspak och växellåda är som en vacker symfoni. Trots att växlarna ligger tätt är det svårt att smiska i fel när körningen blir lite mer inspirerad, man känner precis vart spaken ska vara genom handen. Det enda man ska komma ihåg är att det finns en sjunde växel att lägga i, och den ligger lite mer åt höger.

GTS-versionerna har alltid bland annat lite mer effekt, och i denna är det plus 30 hästar jämfört med Carrera S vilket resulterar i 430 totalt. De extra 30 märks inte särskilt mycket men de är ett bra samtalsämne vid macken om inte annat. Och jag gillar att GTS även bjuder på mer effekt, och inte bara sportigare köregenskaper. Lägger man mer pengar på något speciellt ska man också känna att man får något extra för det. 400 hästar räcker gott och väl, men det är ju inget som blir sämre om man har 430. Motorn som är på 3.8 liter gillar att bli varvad, och det är också då den får visa upp sin fulla potential. Snålkörning i stan fungerar utmärkt, men det är när man låter den sjunga lite längre på varje växel som den verkligen trivs. Det gör även den som då åker i bilen kan jag meddela.

Ljudmässigt är GTS lite grövre än sina syskon. Den har sportigare avgassystem som standard och en knapp för att styra ett par ventiler i detta som får den att låta ännu mer. Rör man inte den här knappen låter den mysigt, men man vet att det är för lite och som en munkavel. Trycker man däremot på knappen hör man tydligt hur ventilerna öppnar och hur ljudet förändras till en mörkare ton. Det är en ganska rosslig ljudmatta man bjuds på vid lägre varv, börjar man gasa lite mer övergår detta istället till ett välklingande yl. Det blir aldrig skrikigt utan bara bättre ju mer man gasar. Det bjuder även in till att man just drar lite längre på varje växel, för att det låter så väldigt bra.

När både motor och förare blivit varm är det läge att testa hur bilen är att köra, på vägar som är motsatsen till raka och där det inte är ett rödljus efter varje 200 meter. Här, och på bana, är där en Porsche hör hemma. Undantaget är väl kanske Cayenne och Macan, men övriga i syskonskaran bör få visa upp vad de kan på kurviga partier ett par gånger under sina livstider i alla fall. Utan att varken slå på eller av några system börjar jag sakta men säkert jobba upp tempot och bilen ber bara om mer hela tiden. Försiktig som man är blir det först lite inbromsningar innan kurvorna, för att sedan inse att det är totalt meningslöst. Inte för att bilens bromsar inte pallar med det, utan för att det inte behövs. Sväng, och bilen svänger, utan minsta tendens till understyrning, rullning i karossen eller obalans någonstans. Det väldigt uttjatade uttalandet måste användas - den ligger som ett strykjärn på vägen.

Tempot jobbas upp ytterligare och nu med Sport Plus-knappen intryckt. Genast blir styrning, gasrespons och hela bilen rappare. Står man på tomgång höjs denna ett par hack och man känner att bilen verkligen ställer sig på tårna redo att bli rastad. Upplevelsen som redan var bra blir genast mycket bättre. Vid nedväxlingar får man automatisk mellangas för att snabbt kunna möta nästa växel. En finess som förutom att hjälpa till med körningen även bjuder på ett riktigt trevligt gasljud. Det enda du som förare behöver tänka på är att hålla i ratten och växla vid rätt tillfällen, resten sköter bilen. Greppet är fantastiskt och trots att det inte är några skalstolar jag har parkerat rumpan i sitter jag som klistrad när en skarp sväng dyker upp. Ett extra drag i bältet, två stadiga händer på ratten och sen är det som sagt bara att vrida, bilen är redan genom kurvan innan du hinner fundera på om du kommer kasa omkring i sätet eller om det kommer att kännas obekvämt.

På vanlig landsväg går det som vi vet inte att pressa på hur mycket som helst, och det blir tydligt att det här bara är en barnlek för bilen. Men det gör körningen så mycket roligare, när man i alla fall kan få känna det som att man pressar eftersom det går så bra och är så enkelt. Vem som helst kan placera bilen bra i en kurva, svänga och ge gas på väg ut utan minsta bekymmer. Fyrhjulsdriften biter tag och ser till att du inte dammar ut i skogen, viktfördelningen ligger rätt och det känns ganska trevligt att ha motorn och dess vikt där bak. På något vis känns bilen inte heller särskilt stor, även om det finns ett baksäte och en ganska så stor glaskupa bakom förarplatsen. Det känns som att motorn är strax bakom och att grejerna är närmare än man tror. Det här är ingen liten bil, speciellt inte när man ställer den bredvid en Targa av äldre generation. Då blir helt plötsligt 991:an en blåval i jämförelse. Men den känns inte som det när man kör som tur är.

Exteriör
Det krävs en bilkännare för att urskilja en GTS på vägarna, om den nu inte är försedd med avslöjande emblem och klistermärken vill säga. Skippar man dessa är det små detaljer man ska titta på. GTS har svarta avgaspipor, svärtade strålkastare med samma utseende som 911 Turbo, den bredare Carrera 4-karossen och framförallt centrumbult på fälgarna. Har den dessutom de gula bromsoken istället för de röda sitter det kolfiberkeramiska bromsar monterade. Små saker som sagt, men lika viktiga för det. Personligen gillar jag detta utseende allra bäst, och då helst som coupé och inte targa eller cabriolet. Turbon har för mycket luftintag som förstör, och GT-versionerna har för mycket vingar. Elegant ska det vara anser jag.

Interiör
Funktionellt, enkelt, välbyggt och hemtrevligt. Så skulle man kunna beskriva insidan på den här bilen. De vanliga knapparna man behöver finns här, jag sitter bra och materialvalen känns helt rätt. Här blandas alcantara med kolfiber och det finns inte en träbit eller beige skinnflik så långt ögat kan nå. Stolarna är helt okej skålade och håller mitt fläsk på plats på ett bra sätt, växelspaken är lagom kort och tjock och det absolut viktigaste - ratten är i mocka och saknar helt knappar. Inget som stör utan bara en kringla att hålla fast sig i. Det finns gott om spakar bakom ratten men tack Porsche för att ni inte har kladdat dit några på den.

Avslutning
Jag var lite tveksam till targatak först faktiskt. I min värld var det 911 GTS coupé som gällde, inget annat. Men det är ju faktiskt trevligt när man kan plocka bort taket när solen tittar fram och när det görs så enkelt som i den här finns det liksom ingen anledning att skippa det. Det handlar bara om vilket utseende man tycker om bäst. Jag kan tycka att det blir lite för mycket fiskskål av glaskupolen där bak, men möjligheten att köra bort den där tygbiten väger över.

Med GTS har man plockat de bästa bitarna och satt ihop dessa till ett komplett paket. I dagens Porsche-katalog finns det så många olika modeller och versioner att man blir helt snurrig, men jag ska göra det enkelt för er - välj GTS så ordnar sig allting. Du behöver inte lägga till något från tillvalslistan utan det enda du behöver bestämma dig för är om du vill köra coupé, cabriolet eller targa. Och om du ska ha bak- eller fyrhjulsdrift. Det sista valet är redan klart - välj manuell låda. Din vänstra vadmuskel kommer att tacka dig och du kommer att bli en lyckligare människa, garanterat.

Fakta Porsche 911 Targa 4 GTS
Motor: Boxersexa, 3.8 liter, 430 hästkrafter, 440 Newtonmeter.
Växellåda: Sjuväxlad manuell.
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 4.7 sekunder, toppfart 303 km/h.
Däck: 245/35 ZR20 fram, 305/30 ZR20 bak.
Bromsar: Ventilerade skivor på 340 millimeter fram, 330 millimeter bak.
Mått: Hjulbas 2.45 meter, längd 4.50 meter, bredd 1.85 meter, höjd 1.29 meter, vikt 1 635 kilo, bensintank 68 liter, förbrukning 1.0 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 237 gram per kilometer.
Pris: 1 311 000 kronor.

Läs mer

Porsche släpper 911 GTS i Targa-version
För att fira 50 årsdagen

För första gången någonsin blandar Porsche GTS med Targa och kombinationen är väl inte helt fel. Bilen med det lite udda taket får alltså allt det där goda med GTSen vilket betyder 430 hästar och Sport Chrono-paketet som standard. Den röda färgen, de svarta 20-tummarna och massor av andra svarta detaljer är också standard, jag är faktiskt förvånad att targa-bågen inte blev svart. Lite siffror: toppfart på 300 km/h, 0-100 km/h på 4.1 med PDK-låda och en prislapp på 132 800 dollar. Med det här tillägget i modellfloran finns det nu hela 20 olika versioner av 911:an att välja mellan. Tumnagel
49.1°
0

Bilen för dig som vill vara självisk och nostalgisk
Vi har kört Porsche 911 Targa 4S

Vad ska man köpa för bil om man vill att det ska kunna rufsa till i håret ibland men tycker att en cabriolet är för mycket? Panoramatak fixar inte biffen utan det måste vara något mellanting. En targa är rätt svar såklart. Och det finns många bilar med den taklösningen att välja på, men ska du vara nostalgisk är det Porsche som gäller. Är du inte sugen på att köpa en gamling har det ganska så nyligen släppts en färsk version som går tillbaka till sina rötter med den silverfärgade bågen, men som givetvis är hypermodern på alla andra punkter. Perfekt när du vill flörta med dåtiden och få en cabkänsla endast avsedd för dig och din passagerare. Tumnagel
184kg
0
51.2° 0 Bobby Green Bobby Green
sön. 10 maj 2015, 12:00
51.2°
0

Det är den här 911:an du ska ha

Jag har kört Porsche 911 Targa 4 GTS