m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Jabra Elite 75t kostar nu bara 1490 kr (tidigare 1983 kr)

Det är den här 911:an du ska ha
Jag har kört Porsche 911 Targa 4 GTS

Det är den här 911:an du ska ha
Foto: Bobby Green
Bil / Porsche

Vilken är egentligen den ultimata 911:an? Vilka kriterier ska uppfyllas och hur ska man tänka om ett köp stundar? För min egen del vill jag först och främst ha manuell låda. Porsches dubbelkopplingslåda PDK är helt fantastisk men den är också lite för avancerad för att ge den där rätta känslan. Och har man väl testat någon manuell Porsche vet man hur det ska kännas. Mitt andra krav är att motorn inte ska vara överladdad. Det ger en helt annan karaktär och även om man får mer effekt tappar man det där råa vridet och upplevelsen som bara en sugmotor kan bjuda på. Den tredje saken jag kan komma att tänka på är en lyxpryl jag blivit mer och mer kär i på senare år - möjligheten att kunna plocka av taket och släppa in himlen. Men jag är inte så förtjust i cabbar, utan har insett att targatak är den bästa kompromissen. När man kokar ner dessa önskemål till en modell måste det nödvändigtvis inte landa i en Targa 4 GTS, men i det här fallet är det precis det som sker ändå. Jag hävdar fortfarande att det är en Cayman GTS du ska titta på om du funderar på en ny Porsche, men är du helt inne på att köpa en 911 är det den här du ska ha.

Körkänsla
Tyvärr blir det allt mer sällan testbilarna kommer i manuellt utförande men i detta fall var alla rätt på den punkten. Men det medför även att det inte bara är att vrida om nyckeln och köra iväg, nu måste man tänka på att hålla nere kopplingen och för att släppa handbromsen måste du hålla en fot på bromspedalen. Jag fattar den mockabeklädda växelspaken, klickar i ettan och sätter iväg. Vridet på 440 Nm gör att man snabbt kan stega sig uppåt bland kuggarna och inte behöver vara orolig för att det inte ska finnas ork någonstans. Visst, man kan inte starta på femman, men det är inga som helst problem att smidigt hoppa över ett par växlar när man spakar. Som alla andra manuella Porschar jag har kört de senaste åren går växlarna i som en dröm. Det är så här det ska kännas att köra, känslan sprider sig genom hela kroppen och samspelet mellan kopplingspedal, växelspak och växellåda är som en vacker symfoni. Trots att växlarna ligger tätt är det svårt att smiska i fel när körningen blir lite mer inspirerad, man känner precis vart spaken ska vara genom handen. Det enda man ska komma ihåg är att det finns en sjunde växel att lägga i, och den ligger lite mer åt höger.

GTS-versionerna har alltid bland annat lite mer effekt, och i denna är det plus 30 hästar jämfört med Carrera S vilket resulterar i 430 totalt. De extra 30 märks inte särskilt mycket men de är ett bra samtalsämne vid macken om inte annat. Och jag gillar att GTS även bjuder på mer effekt, och inte bara sportigare köregenskaper. Lägger man mer pengar på något speciellt ska man också känna att man får något extra för det. 400 hästar räcker gott och väl, men det är ju inget som blir sämre om man har 430. Motorn som är på 3.8 liter gillar att bli varvad, och det är också då den får visa upp sin fulla potential. Snålkörning i stan fungerar utmärkt, men det är när man låter den sjunga lite längre på varje växel som den verkligen trivs. Det gör även den som då åker i bilen kan jag meddela.

Ljudmässigt är GTS lite grövre än sina syskon. Den har sportigare avgassystem som standard och en knapp för att styra ett par ventiler i detta som får den att låta ännu mer. Rör man inte den här knappen låter den mysigt, men man vet att det är för lite och som en munkavel. Trycker man däremot på knappen hör man tydligt hur ventilerna öppnar och hur ljudet förändras till en mörkare ton. Det är en ganska rosslig ljudmatta man bjuds på vid lägre varv, börjar man gasa lite mer övergår detta istället till ett välklingande yl. Det blir aldrig skrikigt utan bara bättre ju mer man gasar. Det bjuder även in till att man just drar lite längre på varje växel, för att det låter så väldigt bra.

När både motor och förare blivit varm är det läge att testa hur bilen är att köra, på vägar som är motsatsen till raka och där det inte är ett rödljus efter varje 200 meter. Här, och på bana, är där en Porsche hör hemma. Undantaget är väl kanske Cayenne och Macan, men övriga i syskonskaran bör få visa upp vad de kan på kurviga partier ett par gånger under sina livstider i alla fall. Utan att varken slå på eller av några system börjar jag sakta men säkert jobba upp tempot och bilen ber bara om mer hela tiden. Försiktig som man är blir det först lite inbromsningar innan kurvorna, för att sedan inse att det är totalt meningslöst. Inte för att bilens bromsar inte pallar med det, utan för att det inte behövs. Sväng, och bilen svänger, utan minsta tendens till understyrning, rullning i karossen eller obalans någonstans. Det väldigt uttjatade uttalandet måste användas - den ligger som ett strykjärn på vägen.

Tempot jobbas upp ytterligare och nu med Sport Plus-knappen intryckt. Genast blir styrning, gasrespons och hela bilen rappare. Står man på tomgång höjs denna ett par hack och man känner att bilen verkligen ställer sig på tårna redo att bli rastad. Upplevelsen som redan var bra blir genast mycket bättre. Vid nedväxlingar får man automatisk mellangas för att snabbt kunna möta nästa växel. En finess som förutom att hjälpa till med körningen även bjuder på ett riktigt trevligt gasljud. Det enda du som förare behöver tänka på är att hålla i ratten och växla vid rätt tillfällen, resten sköter bilen. Greppet är fantastiskt och trots att det inte är några skalstolar jag har parkerat rumpan i sitter jag som klistrad när en skarp sväng dyker upp. Ett extra drag i bältet, två stadiga händer på ratten och sen är det som sagt bara att vrida, bilen är redan genom kurvan innan du hinner fundera på om du kommer kasa omkring i sätet eller om det kommer att kännas obekvämt.

På vanlig landsväg går det som vi vet inte att pressa på hur mycket som helst, och det blir tydligt att det här bara är en barnlek för bilen. Men det gör körningen så mycket roligare, när man i alla fall kan få känna det som att man pressar eftersom det går så bra och är så enkelt. Vem som helst kan placera bilen bra i en kurva, svänga och ge gas på väg ut utan minsta bekymmer. Fyrhjulsdriften biter tag och ser till att du inte dammar ut i skogen, viktfördelningen ligger rätt och det känns ganska trevligt att ha motorn och dess vikt där bak. På något vis känns bilen inte heller särskilt stor, även om det finns ett baksäte och en ganska så stor glaskupa bakom förarplatsen. Det känns som att motorn är strax bakom och att grejerna är närmare än man tror. Det här är ingen liten bil, speciellt inte när man ställer den bredvid en Targa av äldre generation. Då blir helt plötsligt 991:an en blåval i jämförelse. Men den känns inte som det när man kör som tur är.

Exteriör
Det krävs en bilkännare för att urskilja en GTS på vägarna, om den nu inte är försedd med avslöjande emblem och klistermärken vill säga. Skippar man dessa är det små detaljer man ska titta på. GTS har svarta avgaspipor, svärtade strålkastare med samma utseende som 911 Turbo, den bredare Carrera 4-karossen och framförallt centrumbult på fälgarna. Har den dessutom de gula bromsoken istället för de röda sitter det kolfiberkeramiska bromsar monterade. Små saker som sagt, men lika viktiga för det. Personligen gillar jag detta utseende allra bäst, och då helst som coupé och inte targa eller cabriolet. Turbon har för mycket luftintag som förstör, och GT-versionerna har för mycket vingar. Elegant ska det vara anser jag.

Interiör
Funktionellt, enkelt, välbyggt och hemtrevligt. Så skulle man kunna beskriva insidan på den här bilen. De vanliga knapparna man behöver finns här, jag sitter bra och materialvalen känns helt rätt. Här blandas alcantara med kolfiber och det finns inte en träbit eller beige skinnflik så långt ögat kan nå. Stolarna är helt okej skålade och håller mitt fläsk på plats på ett bra sätt, växelspaken är lagom kort och tjock och det absolut viktigaste - ratten är i mocka och saknar helt knappar. Inget som stör utan bara en kringla att hålla fast sig i. Det finns gott om spakar bakom ratten men tack Porsche för att ni inte har kladdat dit några på den.

Avslutning
Jag var lite tveksam till targatak först faktiskt. I min värld var det 911 GTS coupé som gällde, inget annat. Men det är ju faktiskt trevligt när man kan plocka bort taket när solen tittar fram och när det görs så enkelt som i den här finns det liksom ingen anledning att skippa det. Det handlar bara om vilket utseende man tycker om bäst. Jag kan tycka att det blir lite för mycket fiskskål av glaskupolen där bak, men möjligheten att köra bort den där tygbiten väger över.

Med GTS har man plockat de bästa bitarna och satt ihop dessa till ett komplett paket. I dagens Porsche-katalog finns det så många olika modeller och versioner att man blir helt snurrig, men jag ska göra det enkelt för er - välj GTS så ordnar sig allting. Du behöver inte lägga till något från tillvalslistan utan det enda du behöver bestämma dig för är om du vill köra coupé, cabriolet eller targa. Och om du ska ha bak- eller fyrhjulsdrift. Det sista valet är redan klart - välj manuell låda. Din vänstra vadmuskel kommer att tacka dig och du kommer att bli en lyckligare människa, garanterat.

Fakta Porsche 911 Targa 4 GTS
Motor: Boxersexa, 3.8 liter, 430 hästkrafter, 440 Newtonmeter.
Växellåda: Sjuväxlad manuell.
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 4.7 sekunder, toppfart 303 km/h.
Däck: 245/35 ZR20 fram, 305/30 ZR20 bak.
Bromsar: Ventilerade skivor på 340 millimeter fram, 330 millimeter bak.
Mått: Hjulbas 2.45 meter, längd 4.50 meter, bredd 1.85 meter, höjd 1.29 meter, vikt 1 635 kilo, bensintank 68 liter, förbrukning 1.0 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 237 gram per kilometer.
Pris: 1 311 000 kronor.

Läs mer
51.2°
0

Det är den här 911:an du ska ha

Jag har kört Porsche 911 Targa 4 GTS

Nu kommer även Audi Q5 som Sportback
Fler coupé-suvar till folket!

Audi tyckte tydligen att världen behövde fler suvar med sluttande taklinje så här har vi Q5 Sportback. Det här blir en utmanare till bilar som BMW X4 och Mercedes GLC Coupé. Utseendemässigt har bilen fått en ny grill och en helt ny bakdel som ser aningen avhuggen ut. Designen gör inte helt oväntat att utrymmet där bak minskar och jämfört med vanliga Q5 får man inte 40 liter mindre i Sportbacken. Fäller man baksätet ska man kunna lasta upp till 1480 liter vilket är 70 liter mindre. Modellen kommer börja säljas i december och i början av nästa år lanseras den som laddhybrid. De första leveranserna ska ske nästa sommar. Några svenska priser har vi tyvärr inte än. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Rykte Titeln till nästa Borat-film verkar ha blivit avslöjad
Den är jättelång

Tidigare den här månaden blev det känt att komikern Sacha Baron Cohen spelat in efterföljare till sin klassiska film Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan från 2006. Nu verkar titeln till efterföljaren ha läckt ut och även den här gången handlar det om en rätt så lång titel. Enligt ett numera borttaget inlägg på den amerikanska branschorganisationen "Writets Guild of America West" webbsida kommer den kommande filmen om Borat att få titeln Borat: Gift of pornographic monkey to vice premiere Mikhael Pence to make benefit recently diminished nation of Kazakhstan skriver The Film Stage. Det ryktas om att den kommande Borat-filmen kommer att fokusera på amerikansk politik och bland annat ta upp relationen mellan USA:s president Trump och den numera döde pedofilen Jeffrey Epstein. När filmen har premiär finns det än så länge inga uppgifter om. Här ovanför hittas trailern till den första Borat-filmen. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hur man spelar in långa sekvenser på kort tid
Shazam-regissör levererar tips

Shazam-regissören David F. Sandberg, som inte får blandas ihop med Kung Fury-regissören David Sandberg, släppte nyligen en lite latjolajbans-video på Youtube där han gav tittaren fingret i fyra timmar. Givetvis stod Sandberg inte och pekade finger i fyra timmar, utan det hela skapades av så kallad Hollywood-magi och Sandberg har nu släppt en kort bakom kulisserna-video från inspelningarna av fulfinger-videon där vi får lära oss lite användbara knep. Nedan kan ni se den färdiga versionen av den fyra timmar långa långfingervisningen. Tumnagel
39.0°
+
André Stray
0

Testa Phoenix 2 på iOS med App Clips
Apples svar på Googles Instant Apps

Google rullade ut Instant Apps till Android redan 2017, men Apple har med iOS 14 börjat smyga ut sin version av systemet. App Clips heter Apples tolkning och ger användare tillgång till demoversioner av appar på direkten, i stället för att användaren ska behöva vänta på att appen installeras. Spelet Phoenix 2 är bland de första iOS-apparna som har stöd för App Clips och spelet går att testa på momangen direkt i App Store, vilket gör det betydligt lättare för användaren att få en hum om hur spelet faktiskt är att spela. Förhoppningsvis kommer fler utvecklare hoppa på App Clips-tåget i framtiden. Att behöva installera app varje gång man ska registrera köp på café, hyra elsparkcykel, parkera bil känns lite utdaterat och kan snabbas upp rejält med App Clips. Vill ni testa App Clips-versionen av Phoenix 2, så har ni möjlighet att göra det via länken här nere till vänster. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

Lyssna på nya BMW M4 Competition
Hiss eller diss?

Förra veckan presenterades nya BMW M4 och här får vi höra hur den låter i Competition-utförande. Bilen har en dubbelturbomatad rak sexa på 3,0 liter som ger 510 hästar. Vad tycker ni om ljudet? Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Strömadaptern försvinner även från Apple Watch lyx-modeller
Kostar nu 250 kronor extra om man vill ha en sådan

När Apple presenterade de senaste modellerna av Apple Watch så stod det klart att Apple inte längre skulle skicka med någon strömadapter till dessa i förpackningen. Apple verkar resonera att de flesta antagligen redan har ett gäng sådana liggande hemma och de som inte har det får köpa till en strömdapter separat. Det fanns dock två undantag då Apple fortfarande skickade med strömadpatern till de lite dyrare Apple Watch-modellerna Apple Watch Edition och Apple Watch Hermès. Nu rapporterar dock MacRumours att strömdaptern har försvunnit även från dessa modeller. Som synes på skärmdumparna ovan så återfinns inte strömadaptern längre i Apple Watch Hermès förpackning och det samma gäller även för Apple Watch Edition. Skulle man vilja köpa till en 5W usb-strömadapter så kostar denna 250 kronor. Apple Watch Hermès-modellerna kostar mellan 14.000 - 17.000 kronor. Tumnagel
34.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

TikTok blockerades inte i USA som utlovat
Domstol blockerade istället president Trumps exekutiva order

Igår var det tänkt att den kinesiska appen TikTok skulle blockeras från amerikansk app-butiker men så blev inte fallet. Tanken var att TikTok skulle portas från app-butikerna på order av USA:s president Trump men nu har en domstol i USA temporärt blockerat detta skriver flera källor. Det innebär att det fortsatt går att ladda ner TikTok från amerikanska App Store och Google Play Store. TikTok sa i ett uttalande efter domstolens beslut: "We’re pleased that the court agreed with our legal arguments and issued an injunction preventing the implementation of the TikTok app ban. We will continue defending our rights for the benefit of our community and employees. At the same time, we will also maintain our ongoing dialogue with the government to turn our proposal, which the President gave his preliminary approval to last weekend, into an agreement." TikTok verkar med andra ord få lite andrum för att eventuellt sälja sin amerikanska del till Oracle och Walmart, en affär som dock verkar långt ifrån klar än så länge. Skulle inte affären vara genomförd innan 12 november så hotas TikTok att helt blockeras från den amerikanska marknaden, oavsett om användare redan har laddat ner appen eller inte. Tumnagel
41.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tesla Model S Plaid på Laguna Seca
Häng med på rekordvarvet

Här kommer ett videoklipp som visar när Tesla Model S Plaid tog sig runt Laguna Seca på bara 1:30,3. Bilen som körs är en prototyp utrustad med skalstol, racinginstrument och Michelin Sport Cup 2-däck. De sistnämnda kommer dock vara standard på bilen när den väl lanseras nästa år. Varvrekordet för produktionsbilar på banan sattes av en McLaren Senna förra året när den körde på 1:27,6. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Netflix teasar fortsättningen i Transformers: War for Cybertron
Serien fortsätter snart

Transformers: War for Cybertron drog igång i somras med släppet av den första delen av serien som går under namnet Siege. Den andra delen av serien är på ingång och Netflix har nu släppt en teasertrailer för fortsättningen. Den officiella beskrivningen av den kommande delen har ni nedan: With the Allspark gone, Megatron is forced to confront the harsh reality that his Decepticons are trapped on a dying Cybertron. Meanwhile, lost in the darkest reaches of space, Optimus Prime and his team embark on a desperate mission, unexpectedly running into ... the spacefaring Mercenaries. När andra delen av Transformers: War for Cybertron släpps är för tillfället okänt, men verkar ske snart. Länk till första delen hittar ni för övrigt här nere till vänster. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

John Oliver snackar högsta domstolen i USA
Klockrent som vanligt

Klipp från veckans avsnitt av Last Week Tonight with John Oliver där John pratar om det här med republikankonvent och Kenosha högsta domstolen i USA. Hela avsnittet av Last Weekend Tonight with John Oliver med denna rant plus typ tio minuter till hittar ni på HBO Nordic. Tumnagel
33.7°
+
André Stray
0

Polestar Precept kommer att bli verklighet
Utvecklingsarbetet är igång

I början av året visade Polestar konceptet Precept. Nu meddelar man att bilen kommer att gå i produktion och att utvecklingsarbetet kring detta redan är igång. Med Precept vill man visa märkets väg framåt både när det gäller teknik och design. Bilen kommer att tillverkas i Kina i en helt ny fabriksdel men när den kan tänkas lanseras är fortfarande oklart. Tumnagel
46.0°
+
Bobby Green
0

Minröjar-råttan Magawa belönas med en medalj
Bästa minletaren i Kambodja

Den brittiska välgörenhetsorganisationen Peoplex27s Dispensary for Sick Animals (PSDA) har belönat råttan Magawa med medalj efter dennes hårda arbete med att hitta odetonerade landminor i Kambodja. Magava och hans vänner har tränats upp av den belgiska välgörenhetsorganisationen APOPO (Anti-Persoonsmijnen Ontmijnende Product Ontwikkeling) för att kunna lukta sig fram till explosiva ämnen i odetonerade landminor, ungefär som tullen använder hundar för att leta efter narkotika. Råttorna som används för att leta efter odetonerade landminor är lite större än de råttor vi vanligtvis ser här i Sverige. De väger dock inte tillräckligt mycket för att kunna detonera en landmina vilket gör dem till perfekta minletare. Magawa ska under sin hittills sju år långa karriär ha hittat 39 landminor och 28 explosiva laddningar av annat slag. Det gör Magawa till den bäste minletar-råttan i Kambodja. Sammanlagt ska Magava ha rensat ett område på cirka 141.000 kvadrameter från landminor och annat explosivt material. Här nedan kan ni kolla in ett inslag om hjälteråttorna i Kambodja som spelades in för tre år sedan samt ett inslag från när PSDA tillkännager att Magawa ska få medalj. Tumnagel
47.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu är NASA:s nya rymdtoalett redo för avfärd till ISS
Är detta världens dyraste toalett?

Den här veckan kommer NASA att skicka sin nya rymdtoalett Universal Waste Management System (UWMS) till den internationella rymdstationen ISS där den på sikt ska ersätta rymdstationens nuvarande toalett-lösning. UWMS tar upp 65% mindre plats och väger 40% minde än den toalett som används på ISS idag. Den beskrivs ha samma storlek som de toaletter som återfinns i till exempel husbussar och husvagnar. Förutom att vara lite mindre har UWMS även försetts med lösningar som ska göra det lite smidigare för astronauter, framför allt kvinnliga astronauter, att göra en sittning på hemlighuset. Det har kostat NASA 23 miljoner dollar, motsvarande nästan 210 miljoner kronor, att utveckla UWMS sedan det arbetet påbörjades för några år sedan. Går allt enligt plan så kommer UWMS lämna jorden nu på lördag 3 oktober ombord på en Cygnus-farkos från Northrop Grumman. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Digital Foundry kollar in Demon's Souls på PlayStation 5
Det lilla man visat då

I samband med att Sony avslöjade priset så visade de även lite gameplay från PlayStation 5-versionen av Demonx27s Souls. Det man visade var spelets första sekvens så om man hade spelat versionen som finns på PlayStation 3 kunde man snabbt se alla förbättringar. Jag ser till exempel själv väldigt mycket fram emot att få spela detta så snart jag bara kan. Nu har även folket från Digital Foundry tagit sig en närmare titt på det som visades för att nörda ner sig i de tekniska detaljerna. Deras tidiga analys av denna tidiga titt pekar på att denna uppdaterade version kommer bli mycket trevlig att spela. Tumnagel
38.1°
+
Frode Wikesjö
0

Kolla in när en industrirobot unboxas
Roboten KR IONTEC tittar fram ur sin förpackning

Här kan ni kolla in när feberläsaren Thomas packar upp en industrirobot från det tysk-kinesiska robotföretaget Kuka Robotics. Det handlar om Kukas KR IONTEC som Kuka presenterade i början av året. Den kan arbeta med grejer som väger 30 - 70 kilo och kan programmeras till att hantera olika uppgifter beroende på vad kunden har för önskemål. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple Watch börjar närma sig perfektion
Små nyheter i Series 6

När en ny produkttyp kommer så är oftast första generationen spännande men helt ärligt rätt dålig. Andra brukar vara helt ok och tredje riktigt bra. Så var det helt klart med Apple Watch. Första generationen, som kallas för Series 0, fungerade och var rolig men var riktigt, riktigt långsam. Andra generationen, som kallas Series 1 och 2, var mer hanterbar och Series 3, som fortfarande säljs, var riktigt bra. Med Series 4 togs ett riktigt stort steg med den större skärmen och EKG och med Series 5 fick vi always-on-skärm, saker som helt klart var trevliga men som man bevisligen klarar sig utan eftersom Apple säljer Series 3 och miljoner med människor är alldeles nöjda med den modellen. TL;DR Apple Watch Series 6 är inte en så stor uppgradering från Series 5. Men betyder det att det är en dålig produkt? Tvärtom! Apple Watch börjar bli en riktigt mogen produkt och köper du en Series 6 kommer du att kunna ha den i många år framöver. Den enda riktiga konkurrenten är Apple Watch SE. Tumnagel
39.8°
+
Roger Åberg
0

Polsk snubbe klättrar fransk skyskrapa
Inget för höjdrädda

Ibland måste man se andra människor göra dumma saker så man inte behöver göra dem själv. Ta det här klippet till exempel där en polsk snubbe klättrar upp för en fransk skyskrapa utan några som helst säkerhetsgrejer. Tumnagel
34.4°
+
Frode Wikesjö
0

Final Fantasy XVI får 18-årsgräns
Där ser man

Det europeiska åldersrekommendationssystemet PEGI har gett Final Fantasy XVI en 18-årsgräns. Det är inte allt för ofta den här spelserien får en så hög åldersgräns men då spelets första trailer innehöll lite blod och död kanske det inte är helt oväntat. På tal om Final Fantasy XVI så rapporterar DualShockers att spelet har varit under utveckling i snart fyra år och att det kan släppas tidigare än man kanske kunde tro. Vad "tidigare än man kanske kunde tro" innebär i verkligheten är dock högst oklart. Final Fantasy XVI är på gång för, än så länge, exklusivt för PlayStation 5. Tumnagel
42.6°
+
Frode Wikesjö
0

Så gör man Burrata i italienska Apulien
Mumma!

Burrata är en krämig mozzarella med gräddig fyllning som är svårt att få nog av. Perfekt som förrätt. Här får vi hänga med till den italienska regionen Apulien för att se hur osten blir till där. Tumnagel
80kg
+
Bobby Green

Från Rotterdam till Amsterdam på 10 minuter
Häng med på en timelapse-segling

I det här klippet får vi hänga med en båt från Rotterdam till Amsterdam och eftersom man skickat upp kameran 30 meter i luften får man en snygg överblick över vad som händer. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green

Burton Snowboards öppnar konceptbutik
I Stockholm Den 15 oktober

Det börjar bli dags att ställa undan trädgårdsmöblerna och istället börja fundera på saker att åka på i vinter. Den 15 oktober kommer lämpligt nog Burton Snowboards att öppna upp en konceptbutik i Stockholm. Butiken kommer att ligga på Norrlandsgatan 20 och i den kan man spana in de senaste snöbrädorna tillverkaren har att erbjuda. Tumnagel
107kg
+
Bobby Green

Nu kan du köpa Nespresso-maskinen Vertuo Next
Kan brygga en hel kanna kaffe

Vertuo Next är namnet på Nespressos senaste kaffemaskin och nu går den att köpa. Det som gör den här lite speciell är att den kan brygga en hel kanna (535 milliliter) kaffe vilket motsvarar 3-4 koppar. Vid lanseringen släpps även det nya kaffet Vertuo Carafe Pour-Over Style som innehåller Arabicabönor från Peru och Colombia och som har en rostad och rökig smak. Det släpps även en matchande glaskaraff som rymmer 750 milliliter. Vertuo Next kostar 1699 kronor. Tumnagel
74kg
+
Bobby Green

Modjo - Lady (Hear Me Tonight)
Fredagsklassikern

Vi åker även denna vecka tillbaka 20 år till år 2000 när Modjo släppte Lady (Hear Me Tonight). Det här var den franska duons debutsingel och den fullkomligt exploderade. Hamnade i topp på minst tio stora listor och det är nog ingen som inte har hört den. Fantastisk låt! Tumnagel
111kg
+
Bobby Green

Mac & Cheese på 1700-talet
Så här kanske det gick till

Tänk att du sitter där i mitten av 1700-talet och blir sjukt sugen på lite Mac & Cheese. Då var det bara att tända upp en brasa, hänga kitteln över och börja laga den delikata rätten. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green

Ny animerad video till Ozzy Osbournes Crazy Train
All aboard!

Det är nu hela 40 år sedan som Ozzy Osbourne släppte debutplattan Blizzard of Ozz. På skivan finns bland annat den briljanta låten Crazy Train med och den har nu inför jubileet uppdaterats med en ny animerad musikvideo. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green

Rapparen som började laga mat
Fick styra om lite på grund av pandemin

Hugh Augustine är en rappare från Los Angeles. När hans turné blev inställd på grund av pandemin bestämde han sig för att istället börja laga lite käk. Tillsammans med sin kusin begav han sig in i köket för att ta fram hälsosamma och prisvärda plantbaserade maträtter som alla ska kunna njuta av. Han lagar och säljer maten från sitt hem i Baldwin Hills. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green

David Byrnes Broadway-show kommer till HBO
American Utopia har premiär i oktober

American Utopia är en amerikansk konsertfilm regisserad och producerad av Spike Lee. Det hela är ett live-framträdande av en Broadway-show som hämtar inspiration från David Byrnes album med samma namn. Premiär på HBO den 17 oktober. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Kit Kat finns i över 400 stycken olika smaker
Yasumasa ser till att komma på nya hela tiden

1973 lanserades Kit Kat i Japan. De chokladbeprydda kexen har sedan dess dykt upp i mängder av olika smaker, och det verkar aldrig ta slut på idéer kring vad man ska stoppa i dem. Enligt Yuji Takeuchi som är marknadsansvarig för Nestlé Japan har över 400 olika smaker på Kit Kat tagits fram. Yasumasa Takagi är konditorn som ser till att komma på nyheterna och i det här klippet får vi se mer av hur han jobbar. Tumnagel
103kg
+
Bobby Green

Sunt friluftsliv med John Mayer
I Jedediah Smith Redwoods State Park

The Atlantic och Land Rover skickade ut artisten John Mayer till Jedediah Smith Redwoods State Park där han fick visa lite hur fantastisk naturen faktiskt är, om du nu inte visste det redan. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Ny glass från Sia
Salt karamell

Glass blandat med salt karamell är svårslaget så därför är det kanske inte en överraskning att Sias nya tillskott innehåller just detta. Vår Finaste Salt Karamell heter smaken och den innehåller krämig gräddglass av Dulce de Leche, kolakräm och krispiga kolabitar. Glassen släpps i butik från vecka 40. Tumnagel
121kg
+
Bobby Green