Det här är nya Mercedes S-Klass
Mest teknikstinna flaggskeppet någonsin
Då var det så dags för Mercedes att presentera helt nya S-Klass. Som väntat är bilen förbättrad på alla punkter och utseendet följer nu övriga modeller i utbudet. Bland nyheterna hittar vi bland annat det innovativa stötdämparsystemet E-Active Body Control som består av aktiva dämpare, en kamera och 20 stycken sensorer som hela tiden övervakar vägen och ställer in bilen för att ge den mest behagliga åkturen. Annat är bakhjulsstyrningen som vinklar bakhjulen upp till tio grader och därmed kortar vändcirkeln med två meter jämfört med föregångaren.
Nya S-Klass kommer att erbjudas som laddhybrid (S580e) med en räckvidd på tio mil nästa år. Den kommer även att dyka upp som ren elbil och då ha en räckvidd på hela 70 mil. Övriga versioner kallas för S 450 4MATIC, S 500 4MATIC, S 350 d, S 350 d 4MATIC och S 400 d 4MATIC. Bilen får en uppdaterad version av Drive Pilot-systemet som ger dig självkörning i nivå 3 i upp till 60 km/h. Det finns även Over-The-Air (OTA)-uppdateringar som gör det möjligt att uppdatera bilen framöver.
Thomas berättar allt du behöver veta i klippet nedan. Annars finns mer info på denna länk. Säljstart i Sverige blir i slutet av september och de första bilarna kommer hit i december. Några priser har vi tyvärr inte fått än.
Försök igen

Försök igen

Försök igen









































































Nu har nya generationen av Mercedes-Benz S-Klass visats. Nya generationer av märkets flaggskeppsmodell betyder alltid helt ny teknik som aldrig tidigare skådats och W/V 223, som är modellens interna namn, är inget undantag. Här finns bland annat självkörande teknik i nivå 3, styrbar bakaxel, strålkastare som kan projicera bilder och ett system som gör att bilen höjs med upp till 8 cm om det är risk för påkörning från sidan!
Förväntningarna på en ny generation av S-Klass är alltid höga. Detta är modellen som först får den nya tekniken som inga andra bilar haft. ABS infördes 1978 och airbags 1979. 1995 kom antisladd och året efter var det dags för automatisk bromsassistent. 1998 kom avståndsavkännande farthållare med radar. Och ända sedan 2010 har S-Klass funnits som hybrid med Lithium-jon-batteri.
Frågan är dock om inte W/V 223 som visades idag är den generation som bjudit på flest revolutionerande tekniska lösningar av alla. Alla bygger på att sätta passagerarna i centrum och att skapa en bil som verkligen samverkar med de resande och ger dem en så skön och säker resa som bara är möjligt. Här är ett axplock av de nya funktionerna:
Bilen har totalt upp till fem stora skärmar, varav flera med OLED teknik. Passagerarna och bilen kommunicerar med en uppdaterad version av infotainmentsystemet MBUX. Numera känner systemet även av huvudrörelser, handrörelser och kroppsspråk och agerar utifrån detta. Om föraren till exempel ser över sin skuldra bakåt så kan bilen automatiskt öppna solgardinen.
MBUX kan också känna av olika förares röster så att den ställer in bilens inställningar efter vem som sitter bakom ratten.
S-Klass har också en ny heads-up display som inte bara visar information på vindrutans insida, utan också använder sig av Augmented Reality (AR). Pilar som visar var föraren ska svänga visas till exempel på rätt plats på vägbanan.
Höjs vid påkörning
Mercedes-Benz Pre-Safe koncept har sedan introduktionen handlat om att känna av en annalkande olycka och förbereda bilen på denna. I nya S-Klass tas detta till en ny nivå – bokstavligen talat. Om bilen känner av att den riskerar att bli påkörd från sidan så höjs den automatiskt med upp till åtta centimeter. Därmed tas kollisionen upp av bilens allra starkaste delar.
En annan unik nyhet när det gäller krocksäkerhet är också airbags för baksätespassagerarna som monterats i baksidan av de främre stolarna.
Strålkastare som kan visa bilder
Nya S-Klass blir den första bilen med Mercedes-Benz Digital Light. LED strålkastare med miljontals små, rörliga speglar som tillsammans ger 2,6 miljoner ljuspunkter. Med hjälp av dessa kan strålkastarna projicera budskap och varningar på själva vägbanan både för förare och medtrafikanter. De kan till exempel lysa på en fotgängare som upptäcks vid sidan av vägen, eller projicera en bild på en grävmaskin om du närmar dig ett vägarbete.
Liksom för fler än 50 andra system i bilen kan mjukvaran för dessa uppdateras automatiskt utan att bilen måste in på verkstad (OTA over-the-air). Det gör att bilen alltid kan vara digitalt uppdaterad under hela sin livstid.
Självkörande nivå 3 och helautomatisk parkering.
Nya S-Klass får självkörande funktioner som från och med 2021 beräknas vara godkända för Nivå 3 på vissa sträckor i Tyskland. Det betyder att på en del motorvägssträckor i tät trafik kan föraren helt släppa kontrollen och med bibehållen säkerhet låta bilen själv ta hand om körningen. Under tiden kan föraren jobba eller koppla av och behöver bara gripa in när och om bilen ber om det.
När det gäller parkering går Mercedes-Benz ännu ett steg längre. I parkeringshus med teknik som stöder AVP (Automated Valet Parking, Level 4) kommer bilen att kunna parkera helt själv! Föraren ställer den bara i en speciell zon och öppnar en parkeringsapp. Denna tar reda på om det finns ledig plats och om så är fallet lämnar föraren över kontrollen till appen som helt själv parkerar bilen. När det är dags att hämta den så körs bilen själv ut till upphämtningszonen.
Aktiv bakaxelstyrning
S-Klass är med en längd på ca 5,3 meter och en bredd på ca 2,1 meter en stor bil. Trots det är den smidig i stadstrafik tack vare den aktiva bakaxelstyrningen. Med bakhjul som kan svänga upp till 10° minskar vändradien med hela två meter.
Nya S-Klass kommer från start med 6-cylindriga bensin- och dieselmotorer från 330 – 435 hästkrafter. Bensinversionerna är alla mildhybrider med 48 volts elystem som gör det möjligt att ”segla” på ren eldrift. Nästa år släpps även en laddhybrid med ca 10 mil räckvidd.
Säljstart i Sverige blir det i slutet av september och de första bilarna kommer hit i december.
Mercedes S-Klass får världens första krockkudde för baksätet
Ska fånga upp personer som en handske

Mercedes visar mer av insidan i nya S-Klass
Den tredje platsen man hänger på vid sidan av hemmet och kontoret

Head up-displayen i nya Mercedes S-Klass har AR-teknik
Så här kommer den att fungera
