33 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Fiat 500 utan tak 500C debuterar i Genève
Bild till artikel

Någon har varit lite väl snabb på tangenterna för här är läckta bilder på kommande Då är så Fiat 500C officiell - där tilläget C betyder avtagbart tak.

Precis som i fallet Citroën Pluriel låter man bara taket glida ner, och B samt C-stolpen förbli intakta. En kul detalj är att bromsljuset syns vare sig man har taket uppfällt, eller hopknycklat i aktern.

Motoralternativen blir bensinare på 69 respektive 100 hk, samt en 1,3-liters turbodiesel på 75 hk. De svagare versionerna klassas som miljöbil och start/stop-teknik hittar också ner under skalet. Premiär i Genéve och försäljningen startar senare i år.

Förhandspremiär för Fiat 500C i Genève

Här är nya Fiat 500C ? en av årets säkra publikmagneter på den internationella bilsalongen i Genève. Nya Fiat 500C är den öppna versionen av en av de största bilsuccéerna på senare år. Fiat 500C anknyter historiskt till den öppna versionen av Fiat 500 ?Nueva? från 1957 men är ett modern stycke ingenjörskonst med smarta lösningar, effektiva motorer och växellådor och hög komfort. Fiat 500C kommer att lanseras i Europa under våren.

Fiat 500C följer Fiats tradition att införa teknologier och utrustning i små kompakta bilar som man normalt annars ser i dyrare bilsegment. Fiat 500C har en innovativt utformad och konstruerad sufflett som manövreras elektriskt.

Den har i övrigt samma yttermått som Fiat 500 (355 cm lång, 165 cm bred och 149 cm hög) och kommer med samma utbud av motorer och växellådor: 1,3-liters Multijet turbodiesel på 75 hk med 5-växlad manuell låda samt de två bensinmotorerna ? 1,2 liter på 69 hk och den 1,4-liters på 100 hk. Båda kan fås med manuella 5- respektive 6-växlade lådor eller den robotiserade Dualogic växellådan som kan växlas såväl manuellt som helt automatiskt. Alla tre motorerna är pigga och körglada och dessutom skonsamma mot miljön ? 1,3 Multijet och 1,2 klarar de nuvarande svenska reglerna för att klassas som miljöbil.

Det innovativa ?Start&Stop? systemet är ett ytterligare bevis på Fiats målmedvetna strävan att skapa produkter med så låg miljöpåverkan som möjligt. Start&Stop stannar motorn när man vid ett stopp, exempelvis vid rödljus, lägger ur växeln och släpper upp kopplingen. Motorn startar automatiskt igen när man lägger i en växel.

Fiat 500C är formgiven av Fiats Centro Stile och byggs liksom Fiat 500 vid fabriken i Tychy, Polen. Den har samma starka sidor som basversionen Fiat 500 och adderar nya lösningar. Den har säkerhetsutrustning som ligger i topp i segmentet, plats för fyra vuxna och ett generöst bagageutrymme med smidig ilastning, även med taket helt nedfällt. Detta är en avancerad designlösning som sticker ut tack vare smidig manövrering och hög finish och kvalitet.

Sufflettaket kommer att finnas tillgängligt i tre kulörer: elfenbensvitt, rött och svart. Den kan matchas med flera olika karosskulörer varav två nya tagits fram enkom för den nya modellen ? brilliant röd och en speciell, varmt grå färgton typisk för supersportbilar.

Fiat 500C ger njutbar bilåkning året runt tack vare sin innovativa öppna lösning som innebär att skyddet för de åkande bibehålls. Allt som allt är nya Fiat 500C en av de bästa cabriolet-lösningarna som för närvarande finns i småbilssegmentet.

Fiat 500C är ännu ett bevis på Fiats ledarskap i småbilsklassen där kontinuerlig utveckling och innovation säkerställer positionen som den tillverkare som sätter standarden. Den nya Fiat 500C lägger ribban på en ny nivå för små cabrioleter avseende komfort, säkerhet och teknisk utveckling samtidigt som den bibehåller den italienska stilkänslan.

fiat.se Bil, Nyheter, Fiat, 500 Via Autoblog Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel
37.9° 0 Erik Svensson Erik Svensson
mån. 16 feb 2009, 09:41
Fiat 500 utan tak 500C debuterar i Genève
37.9°
0
RSS 5 kommentarer till artikeln
Roger Åberg
sjukt snygg lösning faktiskt, måste ju vara billigaste alternativet att göra så här. Ingen äkta cab-känsla iofs men ändå.
av Roger Åberg, måndag 16 februari 2009 kl 11:09
Erik Svensson
Uppdaterade med ett pressmeddelande!
av Erik Svensson, måndag 16 februari 2009 kl 11:47
Hasselgren
Wow, I like! Det borde gå bra att "ta ner" taket i hög fart också tycker jag. Rätta mig gärna.
av Hasselgren, tisdag 17 februari 2009 kl 18:14
---justin---
...ooo, vilken liten pralin! hur är fiat's dieslar?
av ---justin---, tisdag 17 februari 2009 kl 18:56
TheBill
Ganska trevlig liten bil faktiskt... Känns dock konstigt med det veckade tyget som "bara hänger" där bak när den är nerfälld..

Ang. deras dieslar.. de har ju en 75hk diesel utvecklad av GM till 500an. 0-100 km/h går på 12,5 sek och enligt Fiats egna tester drar den 0.43 i blandad körning. Med andra ord har tyvärr Fiat fått en motor som ligger riktigt lång efter konkurrenterna...

Jämför t.ex. med BMW:s 118d som har nästan dubbel effekt (143hk), drar 0,45 och gör 0-100 km/h på 8,9 sek... BMW:n väger dessutom 30% mer!
av TheBill, onsdag 18 februari 2009 kl 13:02
Kommentera artikeln