m

CES Folkabussen är tillbaka
Och den går på el

Folkabussen är tillbaka
Bil / Volkswagen

Nu har Volkswagen presenterat sin nya konceptbil på CES-mässan i Las Vegas och precis som vi tidigare har berättat så heter den Budd-e. Det är en modern tolkning på den klassiska Folkabussen och den drivs enbart på el - samma recept som konceptbilen Bulli som presenterades 2011 men som det aldrig blev något av. Nu är det alltså nya friska tag och kanske kan den här så småningom mynna ut i en produktionsversion.

Budd-e bygger på en ny plattform som heter Modular Electronic Toolkit och den är speciellt framtagen för bilar med plug-in-teknik. Kraften kommer från ett batteripack på 101 kWh som ligger i golvet. Det i sin tur matar elmotorer på fram- och bakaxeln vilket alltså gör den här bilen fyrhjulsdriven. På bara 15 minuter ska man kunna ladda upp till 80 procent av batteriernas kapacitet. Räckvidden vid fulladdat anges till 60 mil.

Insidan bjuder bland annat på en stor skärm som instrumentpanel där både olika mätare och infotainmentsystem samsas. Den här ska man kunna konfigurera så att den passar ens behov och humör. Panelen är uppdelad i sektionerna Drive, Control och Consume. Precis som det BMW håller på med ska det även här finnas möjlighet att styra funktioner via olika gester med händerna, men här sträcker det sig även till utsidan på bilen. Du ska nämligen precis som Darth Vader kunna öppna de eldrivna dörrarna när du närmar dig bilen bara genom att svepa med handen.

Källor säger att Volkswagen har planer på att återlansera Folkabussen någon gång nästa år, men om det då är i den här tappningen återstår att se.

Visa
Pressmeddelande
Volkswagen siktar mot framtiden – helt nya elbilskonceptet BUDD-e presenteras

Volkswagen presenterar den nya tidens mobilitet på elektronikmässan CES
Världspremiär: BUDD-e, den helt uppkopplade minibussen med noll utsläpp är den första konceptbilen för en ny generation av elbilar
e-Golf Touch med den nya generationen av infotainmentsystem lanserar geststyrning för serietillverkning
På världens största elektronikmässa Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas/USA, 6-9 januari, presenterar Volkswagen två banbrytande, framtidsinriktade bilar: minibussen BUDD-e med noll utsläpp och e-Golf Touch, som också är en elbil.

Världspremiären för den fyrhjulsdrivna minibussen BUDD-e ger en bild av nästa steg mot framtidens mobilitet. BUDD-e baseras på den helt nya plattformen Modular Electric Drive Kit (MEB) och är en modern tolkning av den första VW-bussen ? en Volkswagen som utstrålar varumärkets historia, samtidigt som siktet är inriktat på den närmaste framtiden.

Konceptbilens nyutvecklade elektriska drivsystem ger en räckvidd på upp till 533 kilometer och fyrhjulsdriften har en total effekt på 317 hk. På BUDD-e är batterierna placerade i golvet, vilket ger möjlighet för en helt ny design av interiören. Batteriet kan laddas till 80 procents kapacitet på bara 30 minuter.

BUDD-e är en del av Internet och nyckeln till en digital värld av tjänster och infotainment. Man kommer bland annat att kunna få tillgång till sitt hem och sin arbetsplats från bilen.
? Vi utvecklar helt nya och unika fordonskoncept – speciellt konstruerade för körning med eldrift på långa sträckor. BUDD-e är en verklig trendsättare, säger Herbert Diess, chef för märket Volkswagen.

Med innovativa e-Golf Touch presenterar Volkswagen också nästa generation av infotainment för serietillverkning. Systemet förenar två olika världar ? smartphones och bilar ? och omfattar ett nytt koncept för bildskärm och kontrollfunktioner med bland annat geststyrning och större pekskärmar.

De nya utvecklingsprojekten visar vilka stora omvandlingar som personbilar genomgår just nu. Dessa förändringar har alla har samma inriktning: elektronik. De styr drivsystemet som mycket oftare kommer att vara elektriskt i framtiden. De driver hjälpsystem som kan reagera snabbare än någon människa kan göra. De tar in Internet i bilen och sätter bilen online samt de förändrar instrument, bildskärmar och kontrollfunktioner. Interaktiva Human-Machine Interfaces (HMIs) gör det möjligt att skapa nya kommunikationskanaler mellan människa och bil.

Framtiden kommer enligt Herbert Diess också att präglas av mer automatisk körning.
? Det kommer att bli en del av vår vardag och fullständigt förändra vår mobilitet. Volkswagen har många idéer och lösningar för hur man ska utnyttja dessa helt nya teknologier och göra dem användarvänliga för våra kunder, säger han.

BUDD-e i detalj – debut för en ny generation av elbilar

Med minibussen BUDD-e öppnar Volkswagen porten mot framtiden. Konceptbilen är den första modellen som baseras på en ny och progressiv teknologiplattform för elbilar: Modular Electric Drive Kit (MEB). Den nya teknologin gör det möjligt att för första gången jämföra helt eldrivna, serietillverkade bilmodeller med dagens bensindrivna bilar. Räckvidden är upp till 533 kilometer enligt den europeiska körcykeln NEDC. Samtidigt har förmodligen laddningstiden för batterierna skurits ned till omkring 30 minuter (80 procents kapacitet) vid slutet av detta decennium.

BUDD-e visar hur mycket resandet kommer att ha förändrats när vi har kommit fram till ungefär år 2019. Med BUDD-e har Volkswagen utvecklat en minibuss som är uppkopplad mot det omgivande nätverket, som en del av Internet, än någon annan bil tidigare – den mest kommunikativa bilen av alla. BUDD-e erbjuder ett mobilt gränssnitt mellan världen i bilen och världen utanför, exempelvis ditt hem eller din arbetsplats.

I BUDD-e är manövrering och informationshantering mer intuitivt än någonsin tidigare. Pek- och geststyrning ersätter reglage och knappar och individuella bildskärmar blandas in i stora infotainmentskärmar. Dessutom har analoga speglar ersatts av digitala skärmar. Dessa nya, interaktiva infotainment- och driftsystem gör bilresan till en interaktiv upplevelse.

Tio nyckelfakta om BUDD-e

BUDD-e, med noll utsläpp, är Volkswagens första konceptbil som baseras på nya plattformen för elbilar Modular Electric Drive Kit (MEB).
Fyrhjulsdrivna BUDD-e drivs av två elmotorer, en fram och en bak, med total effekt på 317 hästkrafter.
Batteriets energiinnehåll (92,4 kWh) ger en räckvidd på upp till 533 kilometer (NEDC).
Med BUDD-e skapas ett nytt Human-Machine Interface (HMI) som ett banbrytande instrument- och driftskoncept.
Active Info Display och infotainmentsystemet förenas till en interaktiv värld.
BUDD-e visar upp bilen i Internet of Things (sakernas Internet). Smart Home gör att du har tillgång till ditt hem från bilen.
Genom Volkswagen Travel App är det möjligt att programera musik så att särskilda låtar börjas spelas upp på speciellt utvalda platser under resan.
Geststyrning 2.0 gör att bilen kan styras intuitivt. Till och med dörrarna kan öppnas med en handrörelse.
Multifunktionsrattens nya peksystem kommunicerar med HMI och gör hanteringen av funktionerna mer intuitiv än någonsin tidigare.
Ren design utstrålar varumärkets historia, samtidigt som siktet är inställt på den närmaste framtiden.
MEB – Den nya arkitekturen för Volkswagens elbilar

Den nya plattformen Modular Electric Drive Kit (MEB) är utvecklat speciellt för elbilar. Det innebär att designen av kaross och interiör samt driftsegenskaper kommer att förändras väsentligt. Korta fakta om fördelarna med MEB:

Rymlig interiör och minsta möjliga plats i trafikmiljön, för att göra det så enkelt som möjligt att manövrera bilen i alla delar av världen.
Fantastiskt smidig; kraftfull acceleration och lättmanövrerad.
Interiören är designad för optimal användning och ger en känsla av rymlighet.
Maximal funktionalitet och nätverksuppkoppling tack vare ett nytt koncept för bildskärm och kontrollfunktioner.
Största möjliga säkerhet för passagerarna.
Designen kan få en ny, igenkännbar och tydlig identitet tack vare nya möjligheter till anpassning och styling ? varje MEB-bil får sin egen stil.
Kostnadseffektiv tillgång till e-mobilitet tillsammans med lång räckvidd för att konkurrera med dagens bensindrivna bilar, så att bilen kan användas som familjens förstabil.
MEB ger en uppbyggnad av drivlinan som är speciellt skräddarsydd för användning av kompakta elmotorer och högpresterande batterier. Det platta, utrymmesbesparande batteriet med ett energiinnehåll på 92,4 kWh är integrerad i nästan hela golvet på BUDD-e. Det ger energi åt två elmotorer, som driver båda hjulaxlarna.

Den främre elmotorn producerar 100 kW (200 Nm), medan den bakre motorn ger 125 kW (290 Nm); den totala mekaniska systemeffekten är 225 kW.
Detta ger en total räckvidd på upp till 533 kilometer (NEDC) när batteriet är fulladdat, vilket placerar BUDD-e på en jämförbar nivå med dagens bensindrivna bilar.
Batteriet kan antingen laddas genom att kopplas till ett vanligt vägguttag eller via induktiv laddning. Med en laddningseffekt på 150 kW (DC) laddas batteriet upp till 80 procent på bara omkring 30 minuter.
Konceptbilens fyrhjulsdrift ger BUDD-e en topphastighet på 180 km/h, och den kan accelerera från 0 till 100 km/h på bara 6,9 sekunder.
Minsta möjliga plats i trafiken ? funktionell estetik

BUDD-e utnyttjar det trånga utrymmet i trafiken perfekt. Minibussen är 4 597 mm lång, 1 940 mm bred och 1835 mm hög, vilket placerar den mellan modellerna Touran och Multivan T6. De som utvecklat designen av BUDD-e har fokuserat på funktionalitet med estetik. Inte minst på grund av detta har denna minibuss fått en ikonisk charm ? funktionell, progressiv, ren, kraftfull och lätt att tycka om, allt på samma gång. Konceptbilen har en tvåtonad färgskala med karossen lackerad i “Nevada White” under vindrutelisten och taket lackerat i gyllene “Phoenix Copper”.

Ett mobilt hem

Arkitekturen av nya plattformen MEB gav en möjlighet att skapa ett utrymme som knappast på något sätt begränsas av drivteknologin i den främre delen av bilen, exempelvis har den konventionella instrumentbrädan med alla dess knappar och reglage helt försvunnit. Den behövs helt enkelt inte längre i framtidens elbilar. Istället har Volkswagen arrangerat instrumenten ? nästa generation av Human-Machine Interface ? som en bildskärm som ser ut att sväva mitt i luften, som ett flytande bord i utrymmet framför föraren. Men det är inte bara förarens arbetsplats som har fått en ljus utformning, utan alla ytor invändigt går i blått, silver och vitt.

När du öppnar skjutdörren från utsidan med en handrörelse stiger du in i en interiör som mer påminner om ett vardagsrum än i en bil så som vi är vana vid ? ett öppet rum, möblerat så som du vill ha det. Förarens och framsätespassagerarens stolar står på ett äkta trägolv. Om passageraren i framsätet vill prata med vännerna som sitter i baksätet kan han bara svänga runt sin stol (precis som föraren kan göra med sin stol) och vända sig mot dem där bak. I baksätet finns det en mjuk, skön matta och två konventionella, bekväma stolar. När du vill ta en paus kan du utnyttja bänken som är placerad i färdriktningen mitt i bilen. På sidoväggen är en 34-tums bildskärm inmonterad. Atmosfären i baksätet är också ljus och lätt ? ett mobilt sällskapsrum där du kan känna dig som hemma.

Instrument- och driftskoncept – revolution istället för evolution

Stilen på interiören kännetecknas av helt nya och progressiva Human-Machine Interface – framtidskonceptet för bildskärm och kontrollfunktioner. Allting hanteras intuitivt via geststyrning, pekskärm (bildskärm och pekskjutreglage) eller röststyrning.

Smart Home/Home Net. BUDD-e är en del av Internet och nyckeln till en digital värld av tjänster och infotainment där man kommer att kunna få tillgång till sitt hem och sin arbetsplats från bilen och styra klimatsystem, tända eller släcka belysning eller helt enkelt kolla online om barnen kommit hem än. Med App Connect – Volkswagens gränssnitt för alla smartphones från Apple och Android – är det möjligt att styra vissa Connected Home-funktioner från BUDD-e medan man är ute och kör. Till exempel: om en gäst ringer på dörrklockan hemma fångas besökaren på bild av kameran vid dörren och bilden skickas direkt till infotainmentsystemets bildskärm. Det är till och med möjligt att prata med besökaren via bilens handsfree-system och öppna ytterdörren, om du vill.
Drop Box – en mobil brevlåda. Samtidigt blir bilen ett interaktivt gränssnitt till världen utanför och en del av den smarta världen. Det är tänkbart att till exempel konsumtionsvaror, som torkarblad till bilen, och all annan form av shopping i framtiden inte bara kan göras från bilen, utan till och med levereras till bilen via bilens Drop Box, som är tillgänglig från utsidan.
Home-Net don’t forget – glöm inte något. BUDD-e kan också påminna användaren om han/hon har glömt något i bilen via personens smartwatch eller smartphone. Genom att använda en inventarielista kan föraren eller passagerarna se allt som har tagits med till bilen. Den intelligenta påminningsfunktionen informerar också om saker som borde finnas i bilen i vissa situationer. Till exempel om väderrapporten säger att det ska bli regn påminner BUDD-e föraren om att det inte finns något paraply i bilen. De relevanta föremålen utrustas i förväg med en sändare (en liten etikett), som gör det möjligt att hålla koll på dem. “Home-Net don’t forget”-appen använder ett krypterat trådlöst gränssnitt som innebär att det är omöjligt att hitta föremålen från utsidan av bilen eller av obehöriga användare.
Smart Gesture – bilen öppnar ytterdörren hemma. Volkswagen har som mål att bli en av de första biltillverkarna som kommer att integrera geststyrning i serietillverkade bilar. I framtiden blir det möjligt att utnyttja geststyrningsfunktioner i bilen för att styra vissa funktioner i hemmet. Detta görs idag med hjälp av den välkända Easy Open-funktionen, där BUDD-e använder en laser för att projicera en virtuell yta framför bakluckan. Om en behörig användare sparkar på den här platsen öppnas bakluckan automatiskt. Att öppna ytterdörren hemma fungerar på samma sätt: BUDD-e projicerar en yta framför dörren och om personen som bor där sätter sin fot på ytan öppnas dörren ? mycket praktiskt om du har händerna fulla med kassar. Naturligtvis måste vissa saker åtgärdas på dörren i förväg och det måste också finnas en mjukvarulänk för att detta ska fungera.
Självstyrande bilar ? en avkopplande reseupplevelse

Möjligheten att välja BUDD-e som självstyrande bil har också implementerats. Det finns sedan en tid tillbaka hjälpsystem för serietillverkade Volkswagen-modeller för att automatisera vissa individuella funktioner, såsom Traffic Jam Assist (automatisk styrning, bromsning och acceleration i köer), områdesbevakararen Front Assist med den adaptiva farthållaren ACC inklusive autobromsen City Emergency Brake, fotgängarskydd, Lane Assist och Side Assist (automatisk filhållning och rattstyrning åt motsatt håll om filbyte sker när det finns en bil i döda vinkeln), Park Assist (automatisk parkering med bl.a. automatisk styrning och bromsning), Rear Traffic Alert (systemet känner igen fordon som närmar sig när bilen backas ut ur en parkeringsficka och aktiverar bromsarna) eller Emergency Assist (som automatiskt stoppar bilen och aktiverar varningsljusen och skickar ett SOS nödlarm om föraren blir oförmögen att hantera situationen).

I slutet av detta decennium kan funktionerna i de olika hjälpsystemen vara integrerade med varandra och att köra bil helt automatiskt kan vara en realitet. Med två målsättningar: att minimera antalet olyckor och maximera komforten på långa resor.

e-Golf Touch i detalj

På CES presenterar Volkswagen dessutom elbilen e-Golf Touch, som baseras på den serietillverkade modellen. Med ett modernt infotainmentsystem ger e-Golf Touch en bild av en av de viktigaste framtida trenderna inom uppkoppling. e-Golf Touch har inte bara utrustats den innovativa tekniken med geststyrning, utan har också en vidareutvecklad version av Modular Infotainment Toolkit (MIB) med en konfigurerbar 9,2-tums bildskärm. Pekskärmen förenar två olika världar ? smartphones och bilar. Detta system kommer att bli vanligt inom nästan varje bilsegment tack vare biltillverkare som Volkswagen och modeller som storsäljaren Golf.

Tio nyckelfakta om e-Golf Touch

Världspremiär för Volkswagens helt nya generation av infotainmentsystem, som snart går i produktion.
Toppversionen av den nya generationen av infotainment kommer också att lanseras med geststyrning.
Infotainmentsystemet som presenteras i e-Golf Touch är – förutom ett par detaljer – det system som är avsett att installeras i den framtida serietillverkade modellen.
Den nya toppversionen av systemet har en högupplöst 9,2-tums pekskärm (1280 x 640 pixlar) med en elegant glasyta.
Den nya toppversionen kan konfigureras och bildskärmens innehåll kan visas i funktionsplattor.
Dessa funktionsplattor på 9,2-tums skärmen kan konfigureras efter innehåll med tio olika teman (t.ex. Musik eller Telefon).
Volkswagen planerar att lansera ett nytt röststyrningssystem med förbättrad styrningskoncept för nya Golf i början av sommaren.
En ny "elektronisk röstförstärkning" gör det mycket lättare att kommunicera med passagerarna i baksätet.
I framtiden blir det möjligt att spara personanpassningen för sin Volkswagen i molnet och därifrån överföra det till andra bilar.
Smartphone-meddelanden kommer också göra det möjligt att läsa och svara på SMS medan man kör.
60.2°
0

CES Folkabussen är tillbaka

Och den går på el

Apple kör egna chip i majoriteten av sina produkter
Snart kör de bara eget

I dag släppte Apple två nyheter som är väldigt olika, eller de va det tidigare i alla fall. Den ena är en tablet som tidigare körde en lite biffigare variant av ett chip som man hittade i en mobiltelefon och den andra är en stationär dator som tidigare körde ett chip som inte ens skulle gå att få ner i en bärbar dator, i alla fall inte med rimlig batteritid. Men nya iPad Pro och nya iMac använder precis samma chip. I den ena formen har den ingen kylning och i den andra har den kylning, men efter att ha kört MacBook Air och MacBook Pro ett tag (som jag aldrig hör fläkten på, trots hård belastning), tror jag inte att de faktiska prestandaskillnaderna mellan de två ytterligheterna kommer att vara så stora. Det Apple har lyckats med här är faktiskt fenomenalt. Man har helt enkelt skapat ett chip som är tillräckligt kraftfullt för vad den stora majoriteten använder i massor av situationer och det lär bli smått galet kostnadseffektivt att tillverka chipet med tiden. Nu är Apple inte de som ser till att prisdumpa sina prylar, men det öppnar upp för en spännande framtid. Redan nu är mer än hälften av alla Macar som säljs med M1-chipet. Efter i dag lär den andelen öka rejält. Som bonus har man dessutom fått in en annan produktkategori på samma plattform när man nu släppte iPad Pro, vilket gör att man slipper utveckla tjockare versioner av A-serien. Tidigare så släppte man ju en A12X vilket man nu slipper när iPad Pro kör M1, så i princip utvecklar man inte fler chipfamiljer än tidigare. Det som finns kvar att uppdatera för Apple är sakerna i Intel-spalten ovan som ska få en tjockare variant av M1, troligen med namnet M1X. Det är en annan variant av MacBook Pro 13, MacBook Pro 16, större iMac och så Mac Pro. Volymmässigt har man alltså bytt säkert 70-80 procent av sitt utbud på Macsidan till sitt nya chip sedan november förra året. Det måste vara det snabbaste plattformsbytet i historien. Kvar att gissa kring för framtiden är exakt hur tjockt det där M1X-chipet är. Antingen så är det bara 20-30 procent bättre än M1 och det skulle nog accepteras av många, men förhoppningen finns så klart att det ska vara ett riktigt, riktigt tjockt chip som nästan är jobbigt bra. Det ska också bli intressant att se hur ofta Apple kommer att uppdatera sin M-serie och hur man kommer att uppdatera maskinerna som kör dem. På iPhone-sidan har man presenterat ett nytt chip varje år och det finns ju inget som hindrar dem från att göra samma sak med M-serien, alltså att vi får se M2 nästa år, M3 året efter det. Apple har fullt upp med M1X, så någon M2 under 2021 lär det inte bli men under 2022 kommer det garanterat. Frågan blir då om man kommer att slänga in det i alla de produkter som kör M1, vilket jag hoppas innerligt att man gör. En av anledningarna till att Apple gör detta är ju att man inte vill hålla på och vänta en tre-fyra år mellan uppdateringarna. Jag är säker på att Apple kommer att få över allt utom möjligen Mac Pro på sina egna chip under 2021. Det hade varit en sån fjäder i hatten för dem att lyckas göra det innan november i år och alltså klara övergången på under 12 månader. Under en pandemi. Hatten av i fall att det lyckas. Att man slängde in så många nyheter under kvällens keynote visar hur som helst att man har saker kvar att presentera under resten av året. Tumnagel
38.2°
+
Roger Åberg
0

Paolo fromTOKYO kollar in japanska vitvaror
Hög vill-ha-faktor på det mesta

Klipp där Paolo fromTOKYO besöker en elektronikbutik i Japan för att kolla in vad som gör deras vitvaror lite extra tuffa. Jag blir ju helt klart sugen på kylskåpet och självklart riskokaren men jag hade nog inte sagt nej till något som visades i klippet här. Tumnagel
38.4°
+
Frode Wikesjö
0

Chrome testar ny surfhistorik
Få lite bättre koll på vad du surfat på med Minnen

Google har börjat testa en ny funktion för att visa en användares surfhistorik i deras webbläsare Chrome vilken man kallar för "Minnen" (Memories). Chrome har redan idag surfhistorik-funktionen Historik (History) som man kan kolla in på url:en chrome://history/ om man kör Chrome. Minnen ser ut att vara en utvecklad version av Historik där Chrome på ett lite mera överskådligt sätt visar hur användaren tidigare surfat. Detta görs genom att tabbar som använts och sajter som har besökts grupperas tillsammans vilket ni kan se ett exempel på ovan. Här nedanför kan ni se hur samma surfhistorik ser ut med Chromes nuvarande Historik-funktion, en funktion som istället visar alla webbsidor som besökts i kronologisk ordning. Minnen finns än så länge bara tillgängligt i den senaste Canary-versionen av Chrome. Har man den och vill testa Minnen så måste man först aktivera funktionen i inställningarna som hittas chrome://flags/#memories. Därefter kan man kolla in Minnen vilka hittas på chrome://memories/ i Canary-versionen av Chrome. Om eller när Google planerar att släppa Minnen till den skarpa versionen av Chrome finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
36.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Marvel's Avengers förlorar sin creative director
Shaun Escayg flyttar tillbaka till Naughty Dog

Marvelx27s Avengers försöker återuppliva sig själv med nya uppdrag och hjältar, men bakom kulisserna fortsätter utvecklarna tappa namn. Shaun Escayg jobbade tidigare på Naughty Dog och var regissör för Uncharted-avstickaren Lost Legacy samt jobbade på Uncharted 4 och The Last of Us. För några år sedan rekryterades han av Crystal Dynamics och fick titeln creative director för Marvelx27s Avengers, men nu verkar det vara dags att återvända. I ett Twitter-inlägg berättar Escayg att han återvänt till Naughty Dog, men vad han ska göra där är för tillfället okänt. Detta är förstås trevligt för Naughty Dog, men avhoppet lär svida lite för Marvelx27s Avengers-utvecklingen och det känns lite som att folk lämnar då det är ett sjunkande skepp. Alternativt gör detta att någon annan kan ta över ansvaret och styra upp skutan á la No Manx27s Sky. Vad som kommer hända Marvelx27s Avengers återstår dock att se. Tumnagel
38.0°
+
André Stray
0

Audi A6 e-tron blir inte första bilen på nya PPE-plattformen
Q6 e-tron kommer först från Audi

Häromdagen skrev vi om nya Audi A6 e-tron concept och ni blev lyriska. Vi fattade det som att A6:an skulle bli första bilen ut på nya plattformen, men så blir det inte. J1-plattformen är den som Porsche har tagit fram, i samarbete med Audi, och som vi har fått se Porsche Taycan och Audi e-tron GT på. PPE-plattformen är framtagen av Audi, i samarbete med Porsche, och den kommer vi att få se betydligt fler bilar på den närmsta tiden. Men det dröjer. Från Audis håll så kommer nya Q6 e-tron att bli den första bilen på plattformen och den kommer att presenteras under andra halvan av 2022 så vi får ge oss till tåls en smula där. Först 2023 kommer A6 e-tron. Men det trevliga är att Audi lovar att den färdiga A6:an kommer att vara väldigt lik konceptet. Plattformen delas som sagt med Porsche och först ut från dem är troligen en elektrisk version av Macan, men en större elektrisk SUV kommer troligen också som då ersätter Cayenne. Dessa två är storsäljare för Porsche och för att få ihop utsläppssiffrorna och kunna ha kvar 911 och 718 som fossil behöver de två SUVarna att komma relativt snart. Panamera säljer typ ingenting längre tack vare Taycan. Personligen så hoppas jag att Porsche utnyttjar plattformen och också levererar en personvagn i stil med A6 e-tron. Varför inte liksom? PPE-plattformen är skapad för bilar i B, C och D-segmentet så en A4 e-tron lär komma också. Även mindre premiumbilar kan komma, men hur prioriteringen ser ut där är ännu inte klart. Gemensamma nämnaren för plattformen är inte så mycket storlek utan premium, plattformen har en del saker som MEB-plattformen inte har som riktigt snabb laddning och 800 V. Efter 2024 är tanken att man inte längre ska ha två olika plattformar utan då ska alla bilar som släpps rulla på den nya SSP-plattformen. Tumnagel
37.7°
+
Roger Åberg
0

Apple presenterar iPad Pro med M1-chip
Och en skärm som har Mini LED:s

En av de största nyheterna som presenterades under Apple vårpresentation idag var att man nu släpper iPad Pro med Apples egna Apple Silicon M1-chip, chippet som fram till idag bara funnits i Mac mini, MacBook Air och MacBook Pro. Tidigare under kvällen presenterade även en helt ny version av iMac som även den kommer att köra M1. Förutom M1-chippet så har även nya 12,9-tumsmodellen av iPad Pro försetts med en skärm som använder sig av Mini LED:s. Skärmen är försedd med 10.000 Mini LED:s med 2500 så kallade dimming zones. Det kan jämföras med de 72 LED:s som används föra att förse den nuvarande iPad Pro med backlight. Rent prestandamässigt så innebär M1-chippet att att den nya iPad Pro med åtta kärnor kommer att ha 50 procent högre prestanda än den nuvarande iPad Pro-modellen. Vidare kommer nya iPad Pro att få stöd för 5G, Thunderbolt och USB4-stöd samt stöd för att använda handkontroller från PlayStation 5 och Xbox. iPad Pro kommer nu även att få en ny kamera. Det handlar om en ultrawide kamera på 12 megapixel som har ett 120 graders täckningsområde. Den nya iPad Pro kommer även i en ny konfiguration med 2TB lagring. Priserna på 11-tumsversionen av nya iPad Pro kommer att starta på 9495 kronor medan 12,9-tummarna kommer att starta på 12.995 kronor. De kommer gå att förbeställa 30 april och leveranserna drar igång i maj. Tumnagel
50.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple presenterar helt ny iMac
Med M1 och i massor av färger

Som ryktena sa så kom det en ny iMac och den kommer i ett gäng olika färger. Eftersom den har en M1-processor i sig istället för en intel-processor så kan den vara betydligt tunnare och är bara 11,5 millimeter tjock. Eller tunn. Två små fläktar finns men Apple säger att den bara ska låta 10 decibel. Skärmen är på 24 tum och har upplösningen 4480x2560, alltså 4,5k. Riktigt bra för den storleken på skärm. Skärmen kan också leverera miljarder färger och True Tone och ska vara behandlad med ett material som ger låga reflektioner. Man har, äntligen, fixat till kameran som numera är på rimliga 1080p. Apple lovar också att man använder kraften i M1 för att göra bilden bättre, speciellt i dåligt ljus. iMac har flera mikrofoner så att man ska låta bra och låta bra ska iMac göra. Totalt sex högtalare varav två subwoofers ska leverera bra ljud. Med tanka på vad de kan göra i sina MacBooks så tror jag på dem. iMac har även rumsligt ljud så video med Dolby Atmos lär låta bra. iMac 24 kommer alltså att ha M1-processorn, inte en fetare version. Men den lär räcka för de allra flesta. På baksidan hittar vi fyra USB-C-portar varav två är Thunderbolt. Dessa två ska driva en skärm på 6K. Strömsladden fästs med magnet men själva strömenheten sitter in i iMac utan på sladden och kan placeras på golvet. På denna sitter också ethernetingången. Till iMac kommer så klart också tangentbord och grejer. Basversionen är lite omgjord med bland annat en låsknapp. Självklart är dessa i matchande färger. Man kan även köpa en version med Touch ID och en större version med numeriskt tangentbord och Touch ID. Den klassiska och inte så älskade musen och den numera klassiska och älskade trackpaden kommer också i matchande färger. Kommer i två versioner som kostar 15.995 och 18.495 kronor. 15.995 kronors-versionen (1299 dollar) har 8 CPU-kärnor och 7 GPU-kärnor. 8 GB minne, 256 GB lagring, 2 thunderbolt-portar och det vanliga tangentbordet. Denna har inte ethernet. 18.495 kronor-versionen (1499 dollar) har 8 CPU-kärnor och 8 GPU-kärnor. 8 GB minne, 256 GB lagring, 2 thunderbolt-portar, två USB-C-portar och det Touch ID-tangentbordet. Levereras i maj. Det är alltså bara 24-tummaren som har presenterats nu. En inte allt för vild gissning är att den större versionen, som väntas få 32 tumsskärm, kommer att få den fetare M1X-processorn. Tumnagel
47.9°
+
Roger Åberg
0

Apple släpper ny version av Apple TV 4K
Med Apples A12 Bionic-chip och ny fjärrkontroll

Under Apples vårpresentation visade Apple upp en ny version av Apple TV 4K som blivit uppgraderad med Apples A12 Bionic-chip samt försetts med en ny fjärrkontroll. Det nya chippet ska bland annat ge Apple TV 4K högre framerate i HDR som ska vara jämförbart med de senaste spelkonsolerna. Den största nyheten med den nya Apple TV 4K-versionen var dock den nya fjärrkontrollen i aluminium-chassi. Fjärrkontrollen är försedd med ett touchkänsligt scrollhjul istället för den touchpad som finns på den nuvarande Siri Remote. Den nya fjärrkontrollen har även en on/off-knapp, mute-knapp samt en Siri-knapp vilken är placerad på sidan av fjärrkontrollen, se bild nedan. Den nya Apple TV 4K kommer att kosta 1995 kronor med 32GB lagring och 2195 kronor med 64GB lagring. Apple TV HD kommer även den att gå köpa med nya fjärrkontrollen för 1695 kronor. Vill man bara köpa den nya fjärrkontrollen så säljs även den separat för 650 kronor. Tumnagel
49.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple presenterar Airtags
Men det var väl ändå på tiden!

Airtags har det gått rykten om i år nu och nu är de äntligen här. Det handlar helt enkelt om en liten puck som man kan lägga ner i saker för att hitta dem med Hitta-appen. Man kan även fästa puckarna på nyckelringen eller andra saker. Man kan även märka dem med ord, bokstäver eller emoji så att man vet vems Airtag som är vems. Prislappen ligger på 350 kronor för en och 1195 kronor för fyra. För att fästa dem på nyckelringen så kan man lyxa till det med tillbehör från Hermes. Tumnagel
47.3°
+
Roger Åberg
0

Apple börjar med podcast-prenumerationer
Supporta dina poddare

Apple presenterade i dag att man kommer att göra en stor uppdatering av podcast-appen. Där ska det finnas snyggare sidor om poddarna och det ska bli enklare att hitta nytt i olika kanaler. Men den största förändringen man gör är att man börjar med prenumerationer. Med dem kan poddare ta betalt för sina poddar men också göra så att de som betalar får godbitar som mer material eller tidigare tillgång. Prenumerationer ska komma till till 170 marknader så vi antar att Sverige är en av dessa. Prenumerationerna rullar per månad och poddaren sätter pengen som det ska kosta. Är du poddare så kostar det 219 kronor per år att använda prenumerationerna. Vill du göra det så kan du skriva upp dig här. Tumnagel
39.6°
+
Roger Åberg
0

iPhone 12 släpps i ny färg
Snart kan du få Apples senaste iPhone i lila

Apples vd Tim Cook rivstartade Apples vårpresentation Spring Loaded och en av de första nyheterna som presenterades var att iPhone 12 och iPhone 12 mini snart släpps i en ny färg - lila. iPhone 12 och iPhone 12 mini i lila kommer gå att förbeställa redan nu på fredag och leveranserna drar igång 30 april. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Reddit presenterar sin Clubhouse-klon Reddit Talk
Moderatorer kommer kunna dra igång samtal

Clubhouse-hypen verkar ha dött en aning, men intresset för att lyssna på podcasts i råform verkar finnas kvar hos många bolag. Twitter, Facebook, Spotify Slack, Discord och Linkedin jobbar på egna varianter och nu har Reddit meddelat att även de har en version på ingång. Reddit Talk heter Reddits version och moderatorer på olika subreddits har möjlighet att skicka in intresseanmälan för att kunna implementera snackfunktionen på sina undersidor. Reddit Talk verkar fungera på samma sätt som andra Clubhouse-kloner. En moderator får starta ett rum och bjuda in några individer att tjöta med, medan andra kan ta del av samtalet via sina lyssningsenheter. Tumnagel
36.6°
+
André Stray
0

Kungliga Biblioteket lanserar eboks-app för minoritetsspråk
Läs böcker på samiska och romani med Bläddra

Kungliga Biblioteket släpper nu appen Bläddra vilken är en eboks-app för dem som vill läsa böcker på de svenska minoritetsspråken samiska och romani chib. Bläddra-appen är en del av ett uppdrag KB fått från regeringen som innebär att man ska göra en satsning på minoritetsspråk. Oskar Laurin, enhetschef för Bibliotekssamverkan på KB, säger i ett pressmeddelande: "Vi är glada över att kunna presentera den här första versionen av läsappen Bläddra. Vår förhoppning är att den som talar något av de romska eller samiska språken ska ha stor glädje av den. Dessutom är appen ett stöd för biblioteken, som kan använda den i sitt läsfrämjande arbete." KB uppger att Bläddra på sikt även ska innehålla litteratur även på finska, jiddisch och meänkieli vilket är de övriga tre språken av Sveriges fem minoritetsspråk. Ni hittar Bläddra gratis till iOS/iPadOS i App Store här och till Android på Google Play här. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Extramaterial i nya Nier Replicant visas upp i ny trailer
Ver.1.22474487139... släpps på fredag

NieR Replicant ver.1.22474487139... kommer släppas på fredag och nu har utvecklarna levererat en ordentlig trailer för spelet som ger oss en glimt av vad för extramaterial vi kommer kunna ta del av. Bland annat kommer vi få ett helt nytt kapitel vid namn Mermaid som kommer erbjuda en ny berättelse och ordentlig bossfight. Vidare kommer 15 Nightmares vara tillgängligt, vilket tidigare var ett DLC till originalspelet, samt att nya kostymer från bland annat Nier Automata kommer vara tillgängliga i spelet. NieR Replicant ver.1.22474487139... kommer kunna spelas på PC, PS4 och Xbox One. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Samsungs nya vikbara enheter kan bli vattentåliga
Smidigt!

Vikbara telefoner är framtiden och utvecklingen går sakta men säkert framåt. Samsung har hittills lanserat tre olika modeller och något som saknats med dessa har varit vattentålighet, vilket gör att de redan rätt fragila telefonerna blir lite extra känsliga. Nu har nya rykten börjat cirkulera som pekar på att nästa generation vikbara telefoner från företaget kommer vara vattentåliga, men vilken IP-klassning det handlar om är för tillfället okänt. De senaste flaggskeppen i S21-serien har fått IP-68-klassning, men med tanke på hur de vikbara telefonerna är byggda så är det nog lite svårt att få till samma tålighetsnivå. Hur som helst. Mer hållbara telefoner är ju alltid bra, speciellt när priset för vikbara telefoner ligger på 15-20 tusen riksdaler. Enligt rykten kommer Samsung presentera Fold 3 och Flip 2 redan i juli. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

Dota: Dragon’s Blood får en andra säsong
Mer Dota till folket!

Dota: Dragon’s Blood hade premiär i slutet av mars och det verkar som att en och annan Dota-entusiast har kikat på serien. Via det officiella Dota 2-kontot på Twitter får vi reda på att serien kommer få en andra säsong, men något mer än så får vi inte reda på för tillfället. Har ni inte kikat på första säsongen av Dota: Dragon’s Blood ännu, så har ni länk till serien här nere till vänster. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0

Microsoft uppdaterar Xbox Game Pass med nya titlar
Playstation-spelet MLB The Show 21 ute nu

Microsoft har levererat lite Xbox Game Pass-relaterade nyheter om några nya titlar som är, och kommer bli, tillgängliga i spelbiblioteket. Den stora nyheten är Playstation-spelet MLB The Show 21 som släpps idag och är tillgängligt direkt för Game Pass-prenumeranter på konsol och mobiler via Xbox Cloud. Senare i veckan, mer specifikt 22 april, kommer underliga hundspelet Phogs! släppas i PC-biblioteket. Nästa vecka blir det både action och anrika äventyr. 28 april släpps Second Extinction till Xbox, PC och Xbox Cloud följt av remastrade kultklassikern Destroy All Humans som släpps dagen efter på samma ställen. 30 april blir det ordentlig Fable-fest på Xbox Cloud få både Fable Anniversary och Fable III kommer läggas till i molnspelsbiblioteket. Vidare kommer Microsoft givetvis ta bort några titlar och den här gången är det Endless Legend, For the King, Fractured Minds, Levelhead, Moving Out och Thumper som kommer försvinna från spelbiblioteket. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

Storbritannien utreder Nvidias köp av ARM
Ska undersöka om det kan skada den nationella säkerheten

Den brittiska myndigheten Competition and Markets Authority (CMA) ska undersöka om amerikanska Nvidias köp av det brittiska chipföretaget ARM kan skada Storbritanniens nationella säkerhet. Skulle man komma fram till att så skulle vara fallet så skulle det eventuellt kunna sätta stopp för Nvidias uppköp av ARM. Nvidida tror dock inte själva att så kommer att bli fallet och säger i en kommentar: "We will continue to work closely with the British authorities, as we have done since the announcement of this deal." Till saken hör att Storbritannien gjorde en liknande utredning när ARM såldes till sin nuvarande ägare, japanska SoftBank, 2016. Detta talar antagligen för att Nvidia kommer att få köpa ARM. Det var i september förra året som Nvidia uppgav att man planerade att köpa ARM för 40 miljarder dollar. Man försäkrade då att ARM:s huvudkontor och utveckling skulle stanna kvar i brittiska Cambridge och att ARM:s affärer med företag, som i vissa fall konkurrerar med Nvidia, inte skulle påverkas negativt av affären. Tumnagel
37.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

VanMoof lanserar extrabatteri till sina elcyklar
Utökar räckvidden med 100 kilometer

Elcykeltillverkaren VanMoof har lanserat något man kallar för VanMoof PowerBank vilket är ett extrabatteri som ger deras elcyklar lite extra kräm när cykelns inbyggda batteriet har laddats ur. VanMoof PowerBank passar till VanMoofs modeller S3 samt X3 och utlovar en extra räckvidd på cirka 100 kilometer. Batteriet går dessutom att använda som en bärbar batteriladdare då det laddar upp cykelns inbyggda batteri när denna står still. Extrabatteriet adderar cirka 2,8 kilo vikt till VanMoofs S3-modell som i sitt grundutförande väger 19 kilo. Batteriet kostar 348 euro, cirka 3500 kronor. Vi har skrivit lite om VanMoofs cyklar tidigare, vilka kostar från cirka 20.0000 kronor, och de artiklarna hittas inlänkade här nedanför. Tumnagel
114kg
+
Wille Wilhelmsson

James Hoffmann går igenom AeroPress
Kaffegrejen för ensamdrickaren

AeroPress är en kaffemanick som ganska snabbt och enkelt levererar en kopp kaffe. Jag har aldrig testat en AeroPress så jag tyckte det var intressant att kolla på kaffekännaren James Hoffmanns genomgång och historielektion av manicken (ovan). Nedan hittar ni del två där man går igenom hur man ska använda den. En AeroPress kostar runt 300 kronor (jämför priser). Har ni testat? Gillar ni? Tumnagel
107kg
+
Roger Åberg

Här är musiken till It takes two
Josef Fares hyllade spel

Josef Fares spel It Takes Two har hyllats och nu är musiken här. Eller alltså, den kom till spelet så klart men finns nu som album att lyssna på även när man inte lirar. – Musiken till It Takes Two går inte att jämföra med något annat. Varje level, och i vissa fall varje chapter har sin egen stil. Det är ett galet spel och vi testade många riktningar innan vi hittade rätt musikaliskt. Resultatet består av orkestermusik, rock, väldigt magiskt sound med överraskningar, piano, passion, kärlek men också vemod. Det är också en väldigt intressant mix av min och Gustafs speciella stilar, säger kompositören Kristofer Eng, ansvarig för musikens huvudtema. Musiken är alltså skapad av Kristofer Eng och Gustaf Grefberg och innehåller ett gäng olika stilar. Man har även jobbat med Philip Eriksson som är ansvarig för ljuden i spelet. De 33 låtarna på albumet är inte all musik från spelet, det hade blivit ett alldeles för långt album eftersom spelet innehåller mer än 13 timmar musik. Tumnagel
130kg
+
Roger Åberg

KRISS KYLE CYKLAR I WALES
På MTB istället för BMX

BMX-åkaren Kriss Kyle lämnade sin BMX hemma när han skulle åka till Wales. Väl där kunde han dock inte låta bli att cykla lite men istället för tuffa sig med BMX:en tog han en tur med en enduro-MTB istället. Tumnagel
98kg
+
Frode Wikesjö

Steve-O äter heta kycklingvingar
Och dricker lite sås

Det är dags för Steve-O att gästa Hot Ones och utöver att äta starka kycklingvingar pratas det om hans karriär och liv. Tumnagel
89kg
+
André Stray

Mode-"regler" för japanska kvinnor
Rätt mycket att hålla reda på alltså

YouTube-kanalen Life Where Ix27m From intervjuar här några japanska kvinnor om hur landets rätt strikta mode-"regler". Redan från tidig ålder lär man sig att man måste klä sig och se ut på ett visst sätt i formella sammanhang. Om man inte gör det kan det lätt bli lite problematiskt. Tumnagel
75kg
+
Frode Wikesjö

Nu kommer TipTop i godisform
Hurra!

TipTop är en fantastisk glass där glassen liksom är bonus. För choklad och puffarna i det och det där i mitten är ju det som är godast egentligen. Nu kommer TipTop som godis med bara dessa godbitar och kallas då TipTop Bites. Det är den åttonde godisversionen av glass som Candy People lanserar, tidigare har vi fått 88an Bites, Nogger Bites, Piggelin Drops, Sandwich Bites, Sandwich Bites Pepparkaka, Lakritspuck Bites och Calippo Drop. TipTop Bites kommer 23 april till Hemmakväll och till välsorterade livsmedels- och servicebutiker från vecka 19. Tumnagel
88kg
+
Roger Åberg

Kanye Wests Nike Air Yeezy 1 säljs på auktion
Prototyp tros gå för en miljon dollar

Auktionshuset Sothebys kommer snart att auktionera ut en prototyp av Nike Air Yeezy vilka kan komma att bli de dyraste sneakers som någonsin sålts på en auktion. Prototypen låg till förlaga till den första versionen av Nike Air Yeezy vilka Kanye West visade upp för första gången på Grammy Awards 2008 och som började säljas i butik året därpå. Sothebys själva tror att slutpriset på skorna kommer att landa på över en miljon dollar. Skulle så bli fallet så skulle det slå det nuvarande rekordet för ett par sneakers som sattes i maj förra året när ett par Nike Air Jordan 1 som Michael Jordan själv använt gick för 615.000 dollar. Prototypen av Nike Air Yeezy kommer att visas upp av Sothebys i Hongkong senare den här månaden. De kommer sedan att säljas via en privat auktion till den som kan hosta upp mest deg för att bli ägare till vad Sothebys kallar "one of the most prized and sought-after sneakers in existence". Tumnagel
14kg
+
Wille Wilhelmsson

Amason kör live på Twitch i kväll
Med Esther

Saknar du att gå på konsert? I kväll så kör Amason och Esther live på eventet 3,6h Ingrid och det hela strömmas helt gratis på Twitch. Strömmen öppnar klockan 17.00, sen kör DJ Gustav Ejstes från 18.00. Esther går på 18.40 och Amason går på 19.00 och spelar i en timme. Sedan tar DJ Lång-Kalle över. Nedan ett klipp från när Amason körde på en tidigare version av 3,6h Ingrid. Under det Esther. Tumnagel
88kg
+
Roger Åberg

Stan Smith Mylo är tillverkade av svamp
Adidas visar upp nytt koncept

Adidas har visat upp en ny version av sin klassiska tennisko Stan Smith där lädret i skon delvis är ersatt av materialet Mylo, ett naturmaterial som är framställt från svampmycel. Det hela är en del av Adidas plan att använda så mycket naturmaterial som möjligt i sin skotillverkning, något som man gör för att värna om miljön. Mylo tillverkas av biotech-företaget Bolt Thread men i dagsläget verkar det inte finnas tillräcklig tillgång på materialet för att det ska gå att producera en kommersiell version av Stan Smith Mylo. Det innebär att skon i dagsläget bara finns som ett koncept men förhoppningsvis kanske vi kan få se en lite svampigare version av Stan Smith i butikerna i framtiden. När så kan bli fallet finns det dock än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
106kg
+
Wille Wilhelmsson

Sluta göra olika Oreos, tack!
En fejkhälsning från Oreo-chefen

Oreos är rackarns goda och man kan utan problem klämma en hel förpackning på en sittning. Givetvis är det den vanliga versionen som gäller, men Oreo har ballat ur en aning när det kommer till att erbjuda olika varianter av kakan. Så pass att Oreo-chefen* bestämt sig för att tala ut. *Klart det inte är. Tumnagel
82kg
+
André Stray

Coop lanserar hållbarhetsdeklaration i sin app
Kolla in varans hållbarhetsavtryck

Livsmedelskedjan Coop lanserar nu en ny funktion i sin app med vilken kunder kan ta reda på något som Coop kallar för hållbarhetsdeklaration. Genom att scanna streckkoden på en vara får kunden information om varans avtryck utifrån tio olika områden som rör klimat, miljö och samhälle. Hållbarhetsdeklarationen har en skala mellan ett och fem inom varje område. Ju lägre siffror en vara har – desto lägre hållbarhetsavtryck bedöms varan ha. Hållbarhetsdeklarationen kommer hjälpa kunderna att äta mer hållbart, men också styra utvecklingen av Coops sortiment skriver Coop i ett pressmeddelande. Skulle du själv vilja testa Coop-varornas hållbarhetsdeklaration hittas Coops app gratis till iPhone i App Store här och till Android på Google Play här. I videoklippet här nedanför kan ni kolla in hur det hela går till. Tumnagel
216kg
+
Wille Wilhelmsson