m
Nästa koncept i Audis elbilsliga - en sportig GT-vagn

Nästa koncept i Audis elbilsliga - en sportig GT-vagn

Bygger på samma grejer som Porsche Taycan

Bil / Audi

Suven e-tron är som ni säkert redan vet bara början på Audis kommande elbilsoffensiv. Nu visar man upp nästa koncept för den som vill ha något mer sportigt och man kallar den för e-tron GT. Det här blir den första elbilen från prestandadivisionen Audi Sport. Det skulle verkligen inte alls göra ont i själen om bilen, precis som den ser ut nu, stod parkerad utanför. Kanske i en annan färg men allt annat kan vara precis som det vi se här, för oj vilken frän kärra det här är.

Bilens karaktär är sportig men ändå en lyxmissil man bekvämt ska kunna färdas fyra stycken personer i. Storleksmässigt är den i samma klass som A7. Eftersom det är en elbil har man kunnat få ner höjden på huven och göra överhängen kortare både bak och fram. Bottenplattan är samma som den Porsche Taycan bygger på - Premium Platform Electric (PPE). Den är alltså framtagen för elbilar från början vilket gör att man kan bygga på ett lite annorlunda sätt jämfört med en konventionell plattform som ska husera en förbränningsmotor. Hjulbasen, spårvidden och hjulhusöppningarna är samma som hos Taycan, precis som vindrutan. Resten är dock Audi.

Det sitter en elmotor på vardera axel och tillsammans genererar dessa 590 hästar. Vridmomentet får vi inte reda på just nu. 0-100 km/h ska ta 3,5 sekunder och toppfarten anges till 240 km/h. Batteripacket som är av lithiumjon-typ ska vara på 90 kWh och bjuda på 40 mils räckvidd enligt WLTP-standarden. Via ett 800-volts laddsystem ska det vara möjligt att ladda upp till 80 procent på 20 minuter.

Nästa år kommer Audi att lansera e-tron Sportback som är en coupé-SUV och efter den är tanken att den produktionsklara e-tron GT ska dyka upp. Måtte Audi inte ändra för mycket på designen bara, för i mina ögon är det här en fullträff.

Play
Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för eldrivna Audi e-tron GT concept i Los Angeles

Audi visar upp en av bilsalongens höjdpunkter under Los Angeles motor show 2018. Med eldrivna Audi e-tron GT concept är det premiär för märkets kommande coupé - i konceptformat. Om ca. två år räknar Audi med att ta sin tredje e-tron i serieproduktion.

Audi e-tron GT concept
Audi visar upp sin tredje elbil i Los Angeles. Efter Audi e-tron och Audi e?tron Sportback, som lanseras 2019, är det premiär för en fyradörrars coupe. Audi e-tron GT concept är byggd på en arkitektur med välstämda proportioner och låg tyngdpunkt. 590 eldrivna hästkrafter ger sportbilsprestanda och vridmomentet överförs som väntat till hjulen via quattro permanent fyrhjulsdrift. Audis prestandaavdelning Audi Sport GmbH är garanten för att konceptbilen omsätts till serieproduktion.

Låg, bred och med lång hjulbas - proportioner som i en klassisk Gran Turismo. Audi e?tron GT concept mäter 4,96 meter i längd, 1,96-meter i bredd och 1,38?meter i höjd. Lättviktskarossen i fyradörrarscoupen är tillverkad i en multimaterialkonstruktion med taket delvis i kolfiber och resterande karossdelar i aluminium och höghållfast stål. Tekniken har utvecklats i nära samarbete med Porsche medan design och bilens karaktär är laddad med Audis DNA.

Vindtunnel som inspirerar

Den svagt sluttande taklinjen som övergår i bakpartiet liknar designmässigt Audis Sportback-modeller, men har tagits ett steg längre och visar riktningen för Audis kommande designspråk. Hjulhusen och bakpartiet är skulpturerat med visuellt låg tyngdpunkt. De långa linjerna och de många funktionella elementen, som luftutsläppen vid hjulhusen och den solida bakre diffusorn, är resultat av besök i vindtunneln. Designen är inte bara för ögat utan ger även lågt luftmotstånd som ökar räckvidden. Trösklarna är breddade och ger fokus till energicentret med batteriet. Fälgarna i dubbelekerdesign är också ett resultat av att form följer funktion med optimalt ventilerade bromsskivorna och sänkt luftmotstånd. 22-tumshjulen är skodda med 285/30 däck och förstärker det kraftfulla intrycket.

En modell för Audi Sport

Singelframe-grillen har en ytstruktur som påminner om det typiska bikakemönstret på RS-modellerna och signalerar att Audi e-tron GT concept är en förhandsvisning av en modell från Audi Sport GmbH. De stora luftintagen i fronten hjälper till att kyla aggregat, batteri och bromsar och känns även igen från märkets två senaste konceptbilar, Aicon och PB18 e-tron, där luftflödet följer karossen och minskar oönskad turbulens.

De pilformade Matrix LED-strålkastarna med laserljus förstärker den sportiga karaktären och välkomnar föraren med en animerad ljussignatur som kommer i produktion senare. En ljuslist löper över hela bakpartiet och avslutas i kilformade LED-ljus. Designen liknar de andra e-tron modellerna och gör att elbilarna från Audi lätt känns igen i mörkret. Den nya lacken ”kinetic dust” är en mörk ton som liknar titan men är varmare i sin karaktär.

Hållbar modern känsla i vegan interiör

Fyra dörrar, fyra säten och ett axelavstånd på 2,90 meter gör Audi e-tron GT rymlig även för vardagsbruk. Funktionerna är placerade med föraren i fokus och mittkonsolen med den stora pekskärmen ramar in förarplatsen. De digitala skärmarna gör det möjligt att skräddarsy funktioner efter föraren preferenser via pekskärmen som har haptisk återkoppling. De racinginspirerade sportstolarna används i de båda sätesraderna och ger optimalt sidostöd även vi snabb kurvtagning.

I konceptbilen har Audis designers genomgående använt sig av hållbara material. Audi e?tron GT concept har en helt vegan interiör. Sofistikerat, syntetiskt läder används till stolarna och inklädda dekorytor. Material från återanvända fibrer används till säten, armstöd och på mittkonsolen. Mikrofibermaterial används för att klä in tak och fönsterstolpar. Även golvmattorna är gjorda av hållbart Econyl-garn, med återvunnet fibrer som tillverkats av begagnade fisknät. Med två bagageutrymmen märks fördelen med elbilens kompakta drivlinor. Bakpartiet med sin stora baklucka ger upp till 450 liters bagageutrymme. Under motorhuven finns det ytterligare 100 liter att nyttja för bagage.

Prestanda och räckvidd

590 hk systemeffekt är imponerande prestanda som avslöjar potentialen. De två permanent arbetande synkronmotorerna är placerade på var sin axel och kraften överförs till vägen via de fyra hjulen. Audi e-tron GT concept är givetvis en quattro, med ett elektriskt quattrosystem, eftersom det inte finns någon mekanisk förbindelse mellan fram och bakaxeln. Det elektroniska reglersystemet svarar istället för att fördela drivningen mellan båda axlarna och mellan höger och vänster hjul för optimalt fäste.

0 till 100 km/h beräknas gå på ca 3,5 sekunder innan den når 200 km/h på 12 sekunder. Topphastigheten är reglerad till 240 km/h för att maximera räckvidden. Audi e-tron GT concept har dessutom designats för att kunna accelerera maximalt upprepade gånger, vilket inte är en självklarhet bland elbilar. Medan vissa bilar går över i skonläge p.g.a. värmeutvecklingen kan Audi e-tron GT concept leverera fulla potentialen från båda motorerna och batteriet tack vare den avancerade kylningen.

Lång räckvidd och effektiv energiåtervinning

Räckvidden beräknas vara över 400 km enligt den nya WLTP-standarden. Kraften kommer från ett litiumjon-batteri på över 90 kWh som är lågt placerat och gör bilens extremt låga tyngdpunkt jämförbar med Audi R8 – vilket i sin tur ger direkta fördelar i köregenskaperna. Fyrhjulsstyrningen ger dessutom både precision och riktningsstabilitet.

Regenereringssystemet ökar räckvidden med upp till 30 procent i Audis elbilar och inkluderar både de två elmotorerna och det integrerade och elektrohydrauliska bromsreglersystemet. I Audi e-tron GT concept kan energiåtervinningen antingen ske genom manuell regenerering genom att använda växelpaddlarna, automatisk via den prediktiva effektivitetsassistenten, eller via bromspedalen som automatiskt avgör när energin skall gå till batteriet alternativt när de hydrauliska bromsarna behöver användas. Upp till 0.3 g, återvinns all energi utan att de konventionella bromsarna behöver användas – det täcker över 90% av alla inbromsningar. Med andra ord återförs energin till batteriet vid i princip alla vanliga inbromsningar. Det är bara när föraren bromsar in med över 0.3 g som skivbromsarna används. Audi e-tron GT concept är dessutom utrustad med keramiska bromsar som gör att flera extrema inbromsningar kan ske utan att prestandan påverkas.

800-volt förkortar laddtiden

Batteriet i Audi e-tron GT concept kan laddas på flera sätt. Antingen genom en kabel som är ansluten på den främre vänstra sidan eller via trådlös induktionsladdning. I det senare fallet installeras en laddplatta med integrerad spole permanent på golvet där bilen parkeras och ansluts till elnätet. Med en laddeffekt på 11 kW kan Audi e-tron GT concept laddas fullt över natten. Väsentligt snabbare går det att ladda med kabel eftersom Audi e-tron GT concept är utrustad med ett 800-volts system. Det förkortar laddtiden avsevärt jämfört med vad som finns på marknaden idag. Det tar ca 20 minuter att ladda batteriet till 80 procent, och ger en räckvidd på mer än 320 kilometer (WLTP). Audi e-tron GT concept kan även laddas vid laddpunkter med lägre effekt, vilket gör att föraren har tillgång till hela laddnätverket .

Elbilsoffensiven fortsätter

Världspremiären av eldrivna suven Audi e-tron i september var också starten på Audis elbilsoffensiv. 2025 räknar Audi med att erbjuda tolv helt eldrivna bilar som tillsammans med laddhybrider beräknas stå för ca en tredjedel av försäljningen. Först ut är suvarna Audi e-tron och Audi e-tron Sportback, den senare med premiär 2019. Dessutom kommer det en rad modeller med klassiska former som Avant och Sportback.

Det eldrivna modellprogrammet kommer att täcka alla relevanta marknadssegment från kompakt- till storbilsklassen. Audi e-tron GT concept som premiärvisas i Los Angeles kommer att gå i produktion 2019 med de första leveranserna till kund i början på 2021. Audis och Porsches utvecklingsavdelningar samarbetar även om Premium Platform Electric (PPE). Den kommer att vara basen för en rad helt eldrivna Audi-modeller som täcker volymsegmenten från B till D.
66.9°
0

Nästa koncept i Audis elbilsliga - en sportig GT-vagn

Bygger på samma grejer som Porsche Taycan

fler
Populäraste
Microsoft går fortsatt som tåget
Tjänar nu mer på molnet än på Windows 
Tumnagel
41.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Kvinna får en miljon i böter efter att ha stökat på flygplan
Håll dig lugn i luften 
Tumnagel
60.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Google bötfälls i Ryssland
För att man inte filtrerar sökresultatet som ryska myndigheter vill 
Tumnagel
27.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Här är nya Corvette C8!
Första Corvetten med mittmotor 
Tumnagel
41.6°
+
Roger Åberg
0
SDCC 2019 Ordentlig trailer för His Dark Materials
Äventyret startar i höst 
Tumnagel
41.3°
+
André Stray
0
SDCC 2019 Jay and Silent Bob gör comeback
Här är trailern till kommande film om antihjältarna 
Tumnagel
42.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
SDCC 2019 Här kommer första trailern till Top Gun: Maverick
Har premiär om ett år 
Tumnagel
54.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
SDCC 2019 Ny trailer för It Chapter Two
Pennywise har saknat gänget! 
Tumnagel
44.2°
+
André Stray
0
Elsparkcykel-tjänsten Circ lanseras i Malmö och Lund
750 nya elsparkcyklar till Skåne 
Tumnagel
20.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Hasselblad släpper specialversion av 907X
För att fira månlandningen 
Tumnagel
41.2°
+
Roger Åberg
0
Japansk animationsstudio utsatt för attentat
Över 30 personer befaras ha dött i mordbrand på Kyoto Animation 
Tumnagel
3.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Ytterligare ordentlig trailer för Ad Astra
Var i helsike är du, pappsen? 
Tumnagel
41.9°
+
André Stray
0
fler
Senaste
Eddie Murphy ryktas göra standup-deal med Netflix
Finns redan nu i Jerry Seinfelds serie 
Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0
SpaceX visar upp fallskärmstester med Crew Dragon
Kapseln som ska transportera astronauter till rymden 
Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Grupptalan mot Nintendo startad för skenande Joy-Cons
Amerikansk advokatbyrå börjar samla folk 
Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0
Huaweis operativsystem Hongmeng OS inte avsett för mobiler
Uppges fortsätta med Android på sina mobiltelefoner 
Tumnagel
36.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nvidia återskapar månlandningen med RTX-teknik
Ser tjusigare ut än originalvideon 
Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0
Microsoft går fortsatt som tåget
Tjänar nu mer på molnet än på Windows 
Tumnagel
41.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Den här killen spelade Dumbo
Den helt virtuella elefanten 
Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0
Wien pausar sina självkörande bussar
Efter olycka med gående 
Tumnagel
35.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Köttfesten Gorn lämnar Early Access
Lägger till jättar och en handkanon 
Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0
Idag trillar Kinas rymdstation ner på jorden
Dags att säga hejdå till Tiangong-2 
Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Engadget tar en titt på användbara elfordon för pendling
Elscootrar, elbrädor och elcyklar! 
Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0
Be FaceApp ta bort din data via buggrapport
Bra att veta om du är orolig 
Tumnagel
38.9°
+
André Stray
0
fler
Tjock
Cardi B ställer in på Way Out West
Av okänd anledning 
Tumnagel
93kg
+
Roger Åberg
De här skorna får färg i solen
Stiligt! 
Tumnagel
50kg
+
Roger Åberg
Sothebys firar månlandning med Omega-auktion
Massor med godbitar 
Tumnagel
88kg
+
Roger Åberg
Iggy Pop släpper nytt album i höst
Free 
Tumnagel
77kg
+
Wille Wilhelmsson
Fin poster med klassiska bilar från klassiska filmer
KÄnner du igen? 
Tumnagel
86kg
+
Roger Åberg
Terry Crews i Brittany Howards nya video
Stay high! 
Tumnagel
96kg
+
Roger Åberg
Idag är det ölets dag!
Fira med en kall i värmen 
Tumnagel
108kg
+
Wille Wilhelmsson
Om Linkin Park hade varit ett 80-talsband
Då kanske Numb hade låtit så här? 
Tumnagel
122kg
+
Wille Wilhelmsson
Stormares öl ska drickas med isbitar
You said what? 
Tumnagel
96kg
+
Roger Åberg
Det här är ett helt gym
Smart om du vill träna men inte har platsen 
Tumnagel
90kg
+
Roger Åberg
Masskrock på helvetesberget
Cyklister körde ihop 
Tumnagel
106kg
+
Wille Wilhelmsson
Se världen som den vore en Wes Anderson-film
Nya solglasögon fixar 
Tumnagel
99kg
+
Roger Åberg