Nu är den här - den eldrivna Hummern
Världens första eldrivna super-pickup
Eldrivna versioner av den klassiska bilmodellen Hummer har funnits i många år. Dock har det då handlat om såna där små saker i plast som barnen åker omkring i. Nu presenteras även en version för vuxna, och den benämns som världens första eldrivna super-pickup.
En Hummer måste alltid vara extrem och visst är även denna det. Utseendemässigt kanske den bara ser ut som en fläskig amerikansk pickup men den är verkligen massiv. Här finns rejäla hasplåtar fram och bak, stora stötfångare och breda skärmbreddare. Takprofilen är ganska rak och som vi har skrivit tidigare kan man plocka bort glaspanelerna för att få en mer cab-känsla i kupén. Bakrutan går även att hissa ner om man vill. Bilen mäter precis över 2 meter på bredden, 2,05 på höjden, 5,51 på längden och har en hjulbas på 3,45 meter. Som standard sitter det 35 tum stora Goodyear Wrangler All Territory MT-däck och dessa gör det bland annat möjligt att vada genom 61 centimeter djupt vatten. Vill man ha mer markfrigång finns 37-tumsdäck på tillvalslistan. Bilen har adaptiv luftfjädring som bland annat kan höjas 14,9 centimeter vid behov. Styrningen sker på alla fyra hjulen och som tidigare nämnt kan bilen "krabba" sig fram via en funktion som man kallar för CrabWalk. I låga hastigheter styr då fram- och bakhjulen åt samma håll så att man kan köra diagonalt. Kan vara användbart i svår terräng.
För att driva fram kolossen sitter det inte mindre än tre stycken elmotorer under skalet. Tillsammans genererar dessa 1014 hästar och hela 15.592 newtonmeter i vrid. Drivningen sker givetvis på alla fyra hjulen och 0-100 km/h ska gå på runt tre sekunder. Dock bara när man använder launch control-systemet som givetvis är döpt till "Watts to Freedom" på grund av Murica. Motorerna får sin kraft från ett Ultium-batteripack och på en laddning ska man kunna ta sig 56,3 mil. Man kan snabbladda med upp till 350 kW och gör man det får man 16 mils räckvidd på bara tio minuters laddning.
Insidan bjuder bland annat på ett digitalt instrumentkluster som mäter 12,3 tum och en infotainmentskärm på 13,4 tum. Via den sistnämnda kan man ha full koll på vad som händer kring bilen via upp till 18 stycken olika kameravinklar - bland annat under bilen. Här får man även all information man kan tänkas behöva när man är ute och kör offroad - däcktryck, hjulvinklar och annat. På tekniksidan finns även den senaste versionen av den semi-självkörande funktionen Super Cruise som gör att man kan släppa ratten och låta bilen köra själv på flera motorvägar i USA och Kanada.
Den första versionen som lanseras är Edition 1 och den kostar från 112.595 dollar. Den är då fullutrustad och ska ha allt man behöver. Lanseringen sker nästa år och efter denna version släpps Hummer EV 3X hösten 2022 för 99.995 dollar. Den har fortfarande tre stycken elmotorer men "bara" 811 hästar och 12.880 newtonmeter i vrid. Räckvidden är också lägre - 48,3 mil. Våren 2023 kommer Hummer EV 2X och den kommer att kosta 89.995 dollar. Den har två stycken elmotorer som tillsammans ger 634 hästar och 10.033 newtonmeter. Räckvidden är dock samma som för 3X - 48,3 mil. Den som vill ha snik-versionen får vänta ända till våren 2024. Priset för den blir 79.995 dollar. Den har samma motoralternativ som 2X men en kortare räckvidd på strax över 40 mil istället. Tillverkningen kommer att ske på GMC:s fabrik Factory Zero och man kan reservera ett exemplar nu för 100 dollar.
Försök igen

Försök igen



















































Här är helt nya Hummer
Blir helt eldriven

Hoppa in i förarsätet på en Hummer H1
Kungen på vägen

Hummer H2 med 13-tumshjul
Ser väldigt kul ut
