35 i dag 38 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Porsche visar nya 935 naken
Porsche visar nya 935 naken Läckert!

Ibland kan det ju vara lite synd att dölja kolfiberkarosser med lack och klistermärken så därför finns det en del tillverkare som erbjuder sina bilar "nakna" så att man ser detta vackra material. Nu har Porsche gjort precis detta med den nya 935:an som presenterades förra hösten. Det hela gör bilen riktigt rå och den får ett betydligt ruffigare utseende.

Endast 77 stycken exemplar ska byggas av den nya modellen och de första leveranserna ska ske nu i sommar.

Bil, Porsche, Porsche 935, naken, kolfiber, porr

Porsche överraskar med ny 935
Den legendariska tävlingsbilen lever igen

Mellan 1976 och 1981 byggde Porsche modellen 935 - en racermaskin byggd för bankörning. Nu i helgen anordnas mötet Rennsport Reunion på Laguna Seca Raceway i Kalifornien och Porsche har med sig en överraskning till alla besökare - en ny 935. Den här baseras på 911 GT2 RS men har fått en kaross som påminner om den gamla klassikern. Dr Frank-Steffen Walliser som är vice president för Motorsport och GT-bilar säger följande: "Den här speciella bilen är en födelsedagspresent från Porsche Motorsport till alla fans över hela världen. Eftersom bilen inte är homologerad behövde inte tekniker och designers hålla sig till de vanliga reglerna och de hade därför större frihet i utvecklingsarbetet." Under karossen som till stort är tillverkad i kolfiber sitter en dubbelturbomatad boxersexa på 3,8 liter som ger 700 hästar. Den är länkad till en sjustegad dubbelkopplingslåda. För att få stopp på grejerna sitter det stålskivor på 390 millimeter med sexkolvsok fram, bak mäter skivorna 355 millimeter och där greppas de av fyrkolvsok. Bilen mäter 4,87 meter på längden och 2,03 på bredden. Den enorma vingen bak är hela 1,9 meter bred och 400 millimeter djup. Utseendemässigt är det många saker som hyllar segrande förare i företagets tävlingshistoria. Navkapslarna påminner om de som satt på 935/78 och LED-ljuset på bakvingen kommer från tävlingsbilen LMP1. Backspeglarna flörtar med den nuvarande Le Mans-vinnaren 911 RSR och avgasrören i titan är inspirerade av Porsche 908 från 1968. På insidan har man klätt växelspaksknoppen med laminerat trä vilket ska föra tankarna till 917, 909 Bergspyder och Carrera GT. Kolfiberratten och displayen framför denna kommer från 911 GT3 2019. Självklart sitter man i en skalstol som har sexpunktsbälten och en kraftig bur finns på plats. AC finns faktiskt också, dock är passagerarstol tillval. Vikten på bilen anges till 1.380 kilo. Endast 77 stycken exemplar kommer att tillverkas och är du sugen är det bara att lasta upp 701.948 euro, innan skatt. De första kunderna ska få sina bilar i juni nästa år. Som väntat får man bara använda bilen på klubbtävlingar och för privat träning på racerbanor. Tumnagel
48.7°
0

Nya Porsche 935 är ute och rör på sig
Ingenjörerna pratar om utvecklingen av bilen

Under 70-talet dominerade Porsche i racing med modellen 935. Hur mycket man än vill vrida tillbaka tiden går det inte att få det lika bra som det var förr, men i slutet av september presenterade Porsche i alla fall ett försök. 911 GT2 RS har fått sig en helt ny kaross som ska föra tankarna till dåtiden samtidigt som prestandan är bland det värsta som finns idag. I den här videon får vi se den nya bilen på bana och i studio och höra ingenjörerna snacka om hur den blev till. Tumnagel
37.7°
0

Koenigsegg har byggt en naken Regera
Kolfiberporr!

Varför dölja något så vackert som kolfiber under massa lack? Så tänkte kunden som beställde den här Regeran från Koenigsegg. Det här är tillverkarens första någonsin som är i KNC - Koenigsegg Naked Carbon. Helt naken alltså. Inte ett endaste dugg som täcker den fantastiska väven som vi alla har kommit att älska. Det tunna lagret av epoxi som vanligtvis ligger på kolfibern har varsamt polerats bort för hand. Tydligen en sjukt känslig grej - minsta felsteg här sabbar väven och då är det kört. Christian von Koenigsegg säger följande: "It’s not unusual for a customer to specify their car with visible carbonfibre. It’s a beautiful material from a visual perspective and our customers love to show what the car is made from. KNC takes the idea of visible carbonfibre to a whole new level, revealing a beautiful lustre and a very silky finish. The Koenigsegg philosophy has always been about exploring extremes. It’s great to extend that idea to a whole new way of finishing and presenting a car." Den nakna bilen väger omkring 20 kilo mindre än en målad bil vilket gör att man inser hur mycket färg och klarlack faktiskt adderar till vikten. Tumnagel
56.7°
0
45.0° 0 Bobby Green Bobby Green
mån. 1 jul 2019, 09:00
Porsche visar nya 935 naken Läckert!
45.0°
0