25 i dag 10 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Renault uppdaterar Alpine A110
A110S
Renault uppdaterar Alpine A110 Finns nu tre stycken versioner

Alpine presenterar nu ett nytt modellprogram med tre versioner av modellen A110. Dessa får mer utrustning, vassare prestanda och ett helt nytt multimediasystem med förbättrad anslutning. Versionerna man har att välja mellan nu är A110, A110GT och A110S.

A110 är insteget och den har turbomatad fyra på 1,8 liter som ger 252 hästar och fokus på körglädje. A110 GT har istället ett lite vassare chassi och 300 hästar, och ännu mer fokus på körgädje. A110 S blir vassast men även här är det 300 hästar som gäller. Sportigare bromsar, sportchassi, aktivt avgassystem och lättare sportstolar från Sabelt är lite av grejerna man får i S. Denna kan man även få med semi-slicks för bankörning, ett skräddarsytt aero-kit i kolfiber och skalstolar förberedda för fyrpunktsbälte. Med aero-kitet toppar bilen 275 km/h.

Orderböckerna öppnar idag för världen men 1 december för Sverige och priserna ser ut som följande:

A110: 655.000 kronor

A110 GT: 755.000 kronor

A110S: 785.000 kronor

Bil, Renault, Renault Alpine, Alpine A110, uppdaterad, Renault Alpine A110
Visa Pressmeddelande Alpine kommer med nytt modellprogram för A110

Alpine lanserar ett nytt modellprogram med tre versioner av A110. Ny utrustning, vässade motorer och helt nytt multimediasystem med förbättrad anslutning.

2017 lanserades A110 och har sålts i flera versioner, bl a Alpine A110 Première Edition och Alpine A110 Légende GT 2021. Idag avslöjar Alpine sitt nya modellprogram för A110: A110, A110GT, A110S

Dessa tre versioner är rakt igenom Alpine, men med egna karaktärer. Det är tre helt olika upplevelser bakom ratten, även om de helt lever upp till Alpines principer; lätta, smidiga och utrustade med en 1.8 liters turbomotor med en 7-växlad dubbelkopplingsautomatlåda med våtkoppling från Getrag.

Nya Alpine A110 är insteget till Alpine värld. Alpine-chassit och den 252 hk starka motorn erbjuder körglädje i paritet med Alpine Berlinette (ursprungliga A110). Bilen är lätt, livlig och precis. Den förblir smidig och färgstark under alla förhållanden.

Nya Alpine A110 GT är programmets Grand Tourismo. Alpine-chassit i kombination med den 300 hk starka motorn är en välavvägd balansgång mellan prestanda och komfort. Det är svårt att hitta lika elegant och mångsidig bil. En sportbil lika hemma i vardagen som på långfärd.

Nya Alpine A110 S står för spetsen av modellprogrammet med siktet ställt på ren prestanda.

Sportchassit är anpassat så att den 300 hk starka motorn får uttryck för sin fulla kraft. A110 S är en sportbil i själen och kan extra-utrustas med semi-slickdäck för bankörning. Ett skräddarsytt aero-kit i kolfiber finns också som tillval. Förare som värdesätter precision, i synnerhet vid bankörning, kommer att häpna över den nervkittlande upplevelsen modellen erbjuder.

Orderböckerna öppnar 24/11 för nya modellerna.

Nytt modellprogram

NYA Alpine A110 S - DEFINITIONEN AV SPORT

S-emblemet på bakluckan och S:et på tröskellisterna ger en fingervisning om vilken intensivt sportig upplevelse som väntar. 300 hästkrafter, sportbromsar, ett sportchassi, ett aktivt sportavgassystem och lätta sportstolar. Prestandan vässas ytterligare med Aero-paketet i kolfiber (tillval). Versionen erbjuds även med en tvåtonslackering där taket lackeras i en djupsvart metallic-färg medan resten av karossen lackeras i den nya färgen orange ”Feu” (eld på franska).

Utvändigt känns A110 S igen på modellbeteckningen i svart, högblankt svart lackerade 18” ”GT Race” fälgar skodda med 215/40 R18 däck fram och 245/40 R18 däck back. Genom fälgarna syns de orangea sportbromsarna. I kupén sitter man bra i Sabelt sportstolar klädda i mikrofiber och läder med orangea dekorsömmar. Som tillval erbjuds även Racing-stolar förberedda för flerpunktsbälten och ett interiört mikrofiberpaket. Pricken över i blir de orangea säkerhetsbälten (tillval).

Köregenskaperna kan vässas ytterligare med Michelin PS Cup 2 Connect semi-slickdäck och ett aero-paket som möjliggör en toppfart på 275 km/h. Kittet omfattar en spoiler bak och en splitter fram, bägge i kolfiber. Undertill har även specifika täck-kåpor monterats för att förbättra aerodynamiken ytterligare. Paketet ger 60 kg fram och 81 kg bak i förhöjt marktryck (totalt 141 kg). Tack vare detta kan maxhastigheten höjas till 275 km/h och bilen leva upp till sin fulla potential vid bankörning.

Fakta Nya A110S

Effekt: 300 hk
Effekt / viktförhållande: 3,7 kg/hk
0 - 100 km/h: 4,2 s
340 Nm vridmoment vid 2,400 till 6,000 rpm
Maxhastighet (med aero-paketet): 275 km/h
Sportchassis: kalibrerat med hårdare ihåliga krängningshämmare och 50% styvare fjädrar, specifik hjulinställning, 4 mm lägre markfrigång, hydrauliska kompressionsstopp för optimal karosskontroll
Lägsta tomvikt: 1,102 till 1,140 kg
Aktivt sportavgassystem
Brembo sportbromsar med 320 mm skivor runt om tillverkade i stål/aluminium.
Orangelackerade bromsok
18” aluminiumfälgar ”GT Race” i högblankt svart
Michelin Pilot Sport 4 däck (F 215/40 R18 / B 245/40 R18)
Sabelt sportstolar klädda i svart mikrofiber och läder med orangea dekorsömmar

NYA ALPINE A110 GT, GRAND TOURING I FRANSK STIL

Nya A110 GT är lika smidig och rapp som tidigare: Modellen har en optimal viktfördelning (44% fram, 56% bak) med mittmotorkonfiguration. Alpine-chassit, sportstolarna och en lägsta vikt om 1.102 kg garanterar en ofiltrerad körupplevelse.

Fakta Nya A110 GT:

Effekt: 252 hk
0 - 100 km/h: 4,5 sekunder
320 Nm vridmoment vid 2,000 till 4,800 rpm
Alpine chassis med dubbla triangellänkar fram och bak
Lägsta tomvikt: 1,102 till 1,140 kg
Aktivt sportavgassystem
Brembo bromsar med 296 mm skivor runt om.
Svartlackerade bromsok
17” Aluminiumfälgar med 10-ekrar
Michelin Pilot Sport 4 däck F 205/45 R17 / B 235/45 R17
Sabelt sportstolar klädda i svart mikrofiber och läder med gråa dekorsömmar

Nya Alpine A110, ORIGINALET

Nya A110 är lika smidig och rapp som tidigare: Modellen har en optimal viktfördelning (44% fram, 56% bak) med mittmotorkonfiguration. Alpine-chassit, sportstolarna och en lägsta vikt om 1.102 kg garanterar en ofiltrerad körupplevelse.

Fakta Nya A110:

Effekt: 252 hk
0 - 100 km/h: 4,5 sekunder
320 Nm vridmoment vid 2,000 till 4,800 rpm
Alpine chassis med dubbla triangellänkar fram och bak
Lägsta tomvikt: 1,102 till 1,140 kg
Aktivt sportavgassystem
Brembo bromsar med 296 mm skivor runt om.
Svartlackerade bromsok
17” Aluminiumfälgar med 10-ekrar
Michelin Pilot Sport 4 däck F 205/45 R17 / B 235/45 R17
Sabelt sportstolar klädda i svart mikrofiber och läder med gråa dekorsömmar

Nytt multimediasystem

A110-programmet har utrustats med ett nytt multimediasystem med en 7” pekskärm. Anslutnings-möjligheterna omfattar Bluetooth, 2 USB-portar samt möjligheten att spegla innehållet från sin smartphone med Apple Car Play eller Android Auto. Bakom ratten aktiveras röststyrningen för att enkelt kunna söka efter adresser online.

Navigationssystemet ger rikligt med information som uppdateras i realtid (till exempel trafik, hinder på vägen, servicestationer längs vägen, bränslepriser mm.)

Alpines telemetrisystem (tillval eller standard på A110 S) visar en rad körparametrar i realtid. Exempelvis kan systemet visa laddtryck, temperatur på oljan i motor och växellåda, effektkurvor, hjulvinklar mm. Den inbyggda kronografen gör det möjligt att följa sina varvtider vid bankörning.

Alpines multimediasystem erbjuds (beroende på version) med ett standardljudsystem (2 högtalare), ett Focal ljudsystem (2 högtalare + 2 diskanter) eller ett Focal premiumljudsystem (2 högtalare + 2 diskanter + subwoofer). Systemet är kompatibelt med FOTA (Firmware Over The Air) uppdateringar. Detta ger möjligheten att enkelt uppdatera och tillföra nya funktioner som planeras, t ex Wi-Fi ombord.

Vässad motorkalibrering

Alpine A110 erbjuder tre olika körlägen: Normal, Sport och Track. Normalläget är optimerat för komfort medan Sportläget ger snabbare växlingar och mellangas vid växlingarna för maximal effektivitet. De olika lägena påverkar gasresponsen, styrningen, växlingarna, sportavgassystemets ljudkuliss och hur den elektroniska stabilitetskontrollen (ESC) arbetar. ESC kan även stängas av helt.

Nya A110 GT och Nya A110 S har fått en ny motorkalibrering för att nå en maximal effekt på 300 hästkrafter vid ett högre varvtal (6.300 rpm). Motorns vridmoment har ökats med +20 Nm (från 2.400 rpm) och bilen når sin maxhastighet i sjunde växeln.

Launch Control har omarbetats och nu stängs en av cylindrarna temporärt av inför start för en intensivare ljudupplevelse.

Ny utrustning för A110 (beroende på version):

Komfortpaket (endast A110): Sabelt komfortstolar justerbara i sex led, svart läderklädsel, 18” aluminiumfälgar ”Sérac”, sportpedaler, Focal ljudsystem och parkeringshjälp (radar fram och bak inklusive backkamera)
Parkeringsassistans: Parkeringsradar fram och bak inklusive backkamera
Aktivt sportavgassystem (endast A110): Optimerad insprutning för en ljudkuliss som andas Alpine. En akustisk ventil ger en starkare ljudupplevelse i Sport- och Race-lägena. En Y-splitter förhindrar mottryck och störande ljudfrekvenser.
Mikrofiberpaket (A110 GT och Nya A110 S): Paketet omfattar mikrofiberklädsel på ratten, innertaket, mittkonsolen, instrumentbrädan och kan kombineras med Racing-stolarna som är tillval på Nya A110 S
Aero-paket (endast Nya A110 S): Splitter fram och spoiler bak i kolfiber samt täckkåpor undertill för att förbättra den bakre diffusorns effektivitet. Paketet möjliggör en förhöjd maxhastighet på 275 km/h.
Michelin Pilot Sport Cup 2 Connect semi-slickdäck (endast Nya A110 S): Högprestandadäck med förstärkt stomme och förbättrat grepp för bankörning och gata.
Racing stolar (endast Nya A110 S): Sabelt Racing-stolar helt klädda i mikrofiberklädsel
Ytterligare tillval:

Brembo sportbromsar med 320 mm skivor runt om tillverkade i stål/aluminium
Sportpedaler i aluminium
Backspegelpaket: El-infällbara backspeglar med automatiskt avbländande innerbackspegel
18” Aluminiumfälgar ”Sérac”
18” smidda aluminiumfälgar från Otto Fuchs i silver eller mattgrått
18” Aluminiumfälgar ”Grand Prix” med maskinpolerad framsida
Kolfibertak i högblank lackering som sparar 1,9 kg i vikt
(endast A110 GT och A110 S)
Förvaringspaket: Lastnät bakom passagerarstolen och slutet förvaringsfack mellan sätena

A110 / A110 GT / A110 S lanseras i följande grundfärger: Solid: Vit ”Glacier”, Metallic: vit ”Irisé”, blå ”Abysse”, blå ”Alpine”, svart ”Profond”, grå ”Tonnerre”, orange ”Feu”. Mattlackering: mattgrå ”Tonnerre”. Nya A110 S erbjuds även i en tvåtonslackering där karossen lackeras i orange ”Feu” och taket i kontrasterande svart ”Profond”.

Precis som tidigare erbjuds Atelier Alpine, märkets egna personifieringsprogram, som bland annat omfattar 22 unika kulörer ur Alpines historiska arkiv.

Teknisk specifikation:

Rekommenderade frånpriser ink moms 25%

A110: 655 000:-

A110 GT: 755 000:-

A110S: 785 000:-

Orderöppnandet i Sverige sker 1/12-2021
Alpine är tillbaka - här är nya A110 Lätt, mittmonterad motor och bakhjulsdrift För lite mer än ett år sedan fick vi se den i konceptform och nu är den här i produktionsutförande - nya Alpine A110. En hommage till klassikern från förr och samtidigt en helt ny sportbil som vill knuffa sig in på samma marknad som Porsche Cayman och Alfa Romeo 4C. Motorn sitter i mitten och det är en turbomatad fyra på 1,8 liter som utvecklats av Renault-Nissan. Effekten anges till 252 hästar och vridet ligger på 320 newtonmeter. Till maskinen kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda och drivningen sker som sig bör i en sportbil på bakhjulen. 0-100 km/h går på 4,5 sekunder och toppfarten ligger på 250 km/h. Det finns tre stycken olika körlägen och dessa är Normal, Sport och Track - inga konstigheter alltså. Både chassiet och karossen är i aluminium och tomvikten är nätta 1 080 kilo. Ingen vikt att tala om såklart, men trots detta 60 kilo mer än Alfa 4C. Tjänstevikten anges till 1 103 kilo. Viktfördelningen är 44 procent fram, 56 procent bak. Bilen mäter 4,17 meter på längden, 1,79 på bredden och 1,25 på höjden. Orderböckerna öppnar i mitten av året och de första leveranserna ska ske sent i år. Priset i Frankrike är motsvarande 558 000 kronor. Tumnagel
47.2°
0
Alpine A110 i två nya smaker Pure och Légende När Renault lanserade nya Alpine A110 så var det med versionen Premiere Edition. Den är nästan slutsåld på alla marknader bilen säljs så därför presenteras nu ytterligare två stycken versioner - Pure och Légende. Pure är den vita på bilderna och den är precis vad den heter. Här har man tagit bort alla onödiga saker och försökt att hålla grejerna så enkla som möjligt. Légende är istället lite mer ombonad med läderklädsel, kolfiberdetaljer och nya stolar från Sabelt med fler inställningsmöjligheter. Oavsett vilken du väljer så är det fortfarande samma grejer under skalet som tidigare. Det innebär en turbomatad bensinfyra på 1,8 liter som ger 250 hästar. Den kopplas till en sjustegad dubbelkopplingslåda och 0-100 km/h ska gå på 4,5 sekunder. Tumnagel
40.8°
0
Alpine släpper ännu sportigare version av A110 Möt A110S Alpines A110 har "bara" 250 hästar men är ändå en väldigt, väldigt rolig bil att köra. Smått magisk faktiskt. Nu kommer de med en fetare version som lär vara ännu roligare eftersom man fixat till det fina chassit ännu en smula och höjt effekten till 292 hästar. Det kanske inte är mycket tänker nu, men vikten ligger på 1114 kilo. Designen på A110S är lite råare, den gråa färgen är unik och logotyper har blivit svarta. Jag älskar den blåa färgen och stilen på den vanliga, men skönt med lite alternativ kanske? De blåa sömmarna på insidan har blivit orangea, smidda Fuchsfälgar finns som tillval och vill man så kan man få ett kolfibertak vilket sparar 1,9 kilo till. Prislappen i Frankrike ligger på 66.500 euro och leverans sker i början av nästa år. Tumnagel
42.7°
0
Alpine Cars öppnar center i Stockholmsområdet Snart dags för Sverigelansering För lite mer än ett år sedan presenterade man officiellt nya Alpine A110. Nu är det snart dags för Sverigelansering och i samband med detta öppnar Alpine Cars ett exklusivt Alpine Centre tillsammans med Bilia Segeltorp som ligger i Stockholmsområdet. Centret ska ha invigning i höst men lanseringen av bilen sker redan denna månad. Den 20 maj kommer den nämligen att visas upp på Gärdesloppet på Djurgården i Stockholm. Diederik Mol som är VD för Renault Nordic AB säger följande: "Det är med glädje vi tillsammans med Bilia Segeltorp presenterar Nordens första Alpine Centre. Hos Bilia finns de rätta förutsättningarna, med rätt läga och engagemang, för att nå framgång när vi nu återlanserar ett anrikt sportbilsvarumärke som Alpine." Modellerna som kommer att finnas på Alpine Centre i Stockholm är A110 Pure och A110 Légende. Under skalet sitter en mittmonterad turbomatad fyra på 1,8 liter som ger 252 hästar. Till motorn kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda. Tumnagel
42.5°
0
Lotus och Alpine ska bygga eldriven sportbil ihop Blir en uppföljare till nya A110 Nu får vi reda på att Alpine Cars, Renault Sport Cars (RSC) och Renault Sport Racing (RSR) förenas under Alpines flagg med syfte att utveckla prestandasportbilar. Med i Alpines produktplan finns en helt eldriven "Hot hatch" i B-segmentet baserad på plattformen CMF-B, en helt eldriven crossover i C-segmentet baserad på CMF-plattformen och en eldriven uppföljare till A110 som utvecklas tillsammans med Lotus. När den sistnämnda kan tänkas presenteras är dock oklart för tillfället. Tumnagel
41.7°
0
James May snackar om hans älskade Alpine A110 Och är kul på Top Gear-vis Alpine A110 är en fantastisk bil på många sätt, den är både vacker och riktigt rolig att köra. James May äger en och här går han igenom varför den är en väldigt underskattad bil. Och framförallt så är han rolig! Och det är klippt på ett skoj sätt. Lite som ett klassiskt Top Gear-reportage helt enkelt. Tumnagel
42.1°
0
40.5° 0 Bobby Green Bobby Green
ons. 24 nov 2021, 15:30
Renault uppdaterar Alpine A110 Finns nu tre stycken versioner
40.5°
0