m

Volkswagen visar Sport Coupé Concept GTE
Plug in-hybrid som visar nytt designspråk

Volkswagen visar Sport Coupé Concept GTE
Bil / Volkswagen

Volkswagen presenterar nu det nya plug in-hybridkonceptet Sport Coupé Concept GTE. En bil som ska visa upp en ny era gällande tillverkarens designspråk.

Konceptet mäter in på 4.87 meter i längd och har en hjulbas på 2.84 meter. På höjden mäter den 1.4 meter och på bredden 1.86 meter. I bagageutrymmet ska det gå in 480 liter.

Under huven sitter en turbomatad TSI-V6:a på 3.0 liter och två elmotorer som tillsammans ger en systemeffekt på 380 hästar och 500 Nm. Detta ska ge bilen en 0-100-tid på fem sekunder och en toppfart på 250 km/h, samtidigt som motorn bara ska ha en förbrukning på 0.2 liter per mil. En av elmotorerna är integrerad i den sexstegade DSG-växellådan medan den andra sitter på bakaxeln och på så vis även gör bilen fyrhjulsdriven. På bara el ska man kunna komma fem mil och den totala räckvidden anges till över 120 mil.

Allt om Sport Coupé Concept GTE finns att läsa i pressmeddelandet nedan.

Visa
Pressmeddelande
Världspremiär i Genève för Sport Coupé Concept GTE – ny era för Volkswagens designspråk

Sport Coupé Concept GTE är en spännande sportbil med en exklusiv design

Högteknologisk konceptbil med ett gränssnitt av en helt ny generation och plugin-hybrid drivsystem

Tio viktiga fakta om Sport Coupé Concept GTE:

Sport Coupé Concept GTE är den främsta företrädaren för ett helt nytt, progressivt designspråk hos Volkswagen.

I konceptet har man förenat exklusiv sportbilsdesign med 4-dörrars kaross och stor baklucka.

Sport Coupé Concept GTE har positionerats över dagens
Volkswagen CC.

Coupé-modellen är 4870 mm lång och hjulbasen är hela 2841 mm, vilket ger maximal längd inne i kupén.

Active Info Display (digitalt huvudinstrument) erbjuder 3-dimensionell grafik av mycket hög kvalitet.

Som tillval kan navigeringssystemet läsa in biometriska data från föraren för att beräkna rekommenderad färdväg.

Sport Coupé Concept GTE utnyttjar ett plugin-hybrid drivsystem (TSI-motor plus två elmotorer) med en systemeffekt på 380 HK.

Coupén med en topphastighet på 250 km/h har en räckvidd på minst 50 kilometer i helelektriskt läge (E-mode).

I GTE-läge accelererar Sport Coupé Concept GTE från 0 till 100 km/h på bara 5,0 sekunder.

Innovativ fyrhjulsdrift via elektrisk kardanaxel.

Volkswagens världspremiär av Sport Coupé Concept GTE sker på den internationella bilsalongen 2015 i Genève. Denna avantgardistiska modell presenteras som den främsta företrädaren för ett nytt, progressivt designspråk inom Volkswagen.

- Evolution och revolution förenas i Sport Coupé Concept GTE. Detta koncept bygger på Volkswagens design-DNA, som har fått ännu tydligare drag. Det visar hur spännande det största volymmärket i vår koncern formar den närmaste framtiden, säger Walter de Silva, designchef på Volkswagen AG.

Heinz-Jakob Neusser, Volkswagens utvecklingschef, uttrycker det så här:

- Denna konceptbil är en otroligt spännande och dynamisk coupé, som inte liknar någon annan modell i sin klass. Av designen av Sport Coupé Concept GTE – dvs hur denna exklusiva sportbil har fått en formgivning med extra funktionalitet tack vare en stor bagagelucka och en kupé med fyra säten – förstår vi att den kommer att bli ett konkurrenskraftigt alternativ till klassiska sedanmodeller i B- och C-segmenten.

Volkswagens designchef, Klaus Bischoff, säger:

- Sport Coupé Concept GTE är en milstolpe inom expressiv design. En omisskännlig, ny design - från första till sista penseldraget. En stilistisk kompass. Med denna konceptbil har Volkswagen inte bara presenterat en ny modell med en ny design, utan även gett en föraning av en helt ny era inom design.

Exklusivt gränssnitt Interiören hos Sport Coupé Concept GTE är lika innovativ som exteriören. Extremt ren design, ergonomisk perfektion och nya, interaktiva gränssnitt mellan människa och maskin – bl.a. utnyttjande av förarens biometriska uppgifter och nytt Active Info Display med 3D-utseende – skapar tillsammans en avantgardistisk atmosfär inne i kupén som harmoniserar perfekt med exteriörens uttrycksfulla design.

GTE, plugin-hybrid från Volkswagen. Det är inte bara bilens design som är innovativ, det är även teknologin. GTE-beteckningen utlovar ett drivsystem med en revolutionerande teknologi. Ända sedan Golf GTE lanserades har dessa tre bokstäver använts inom Volkswagen för att beteckna en bil med plugin-hybrid drivsystem. Passat GTE kommer senare i år. Dessa bilar har en räckvidd på ca 50 kilometer i helelektriskt läge. Och de kan även klara mycket långa sträckor med tillförsikt. Det sker med maximal dynamik. Bilarna är såväl tysta glidare som kraftfulla långfärdsbilar. GTE-versionerna kommer att förekomma i alla fordonsklasser, som till exempel i SUV-konceptbilen som visades på den internationella bilsalongen i Detroit.

I Sport Coupé Concept GTE som presenteras i Genève har Volkswagen lagt till en ny aspekt på GTE-filosofin – en speciell, avantgardisk sådan. GTE fastback med 279 kW / 380 HK ger samma långfärdsegenskaper som en Gran Turismo samtidigt som den gör det möjligt att köra med noll utsläpp, tack vare två elmotorer och ett batteri, som kan laddas externt. Konceptbilen med en topphastighet på 250 km/h har en bränsleförbrukning vid blandad körning på 2,0 l/100 km.

En egen klass. Volkswagen skiljer mellan B-, C- och D-segmenten i mellan- och premium-klasserna. Den senaste versionen av Passat, till exempel, sätter standarden för mellanklassen, dvs i högvolymsektionen av B-segmentet. Volkswagen CC är positionerad i det övre B -segmentet. Och Phaeton, som är en premium sedan, är en typisk modell i D-segmentet. Konceptbilen, som presenteras i Genève, bryter sig ut ur det övre B-segmentet och tar sig in i C-segmentet. Klaus Bischoff kommentar:

- Internt är Sport Coupé Concept GTE en bil som vi positionerar över dagens Volkswagen CC. Vi förstärker det här segmentet med premium design, som är både exklusivt och dynamiskt, och som kastar nytt ljus över termen avantgard.

Chefen för Volkswagens Design fortsätter:

- När vi utvecklade konceptet hade vi ett särskilt mål i sikte: Vi ville att denna 4-dörrars sportbil skulle bli en åtråvärd bil, den skulle locka fram känslan att "Den vill jag ha".

Snabba proportioner. Utvecklingen av den karismatiska designen hos Sport Coupé Concept GTE bygger återigen på plattformskonceptet "Modular Transverse Matrix" (MQB) från Volkswagen. Det gör det möjligt att implementera spännande proportioner och perfekta paketdimensioner. Den viktigaste av alla dessa dimensioner är förhållandet mellan exteriörens längd och hjulbasen. Konceptbilen är 4870 mm lång, medan hjulbasens mått är helt fenomenala 2841 mm. Detta ger möjlighet att skapa ett mycket komfortabelt utrymme invändigt med en längd på hela 1871 mm och extremt karossöverhäng. Det främre överhänget är 909 mm och det bakre 1120 mm – räknat från axelns mitt.

Samtidigt har Volkswagen med den här konceptbilen skapat en mycket låg (1407 mm hög) och bred (1865 mm) 4-dörrars coupé med stora 21-tum fälgar. Tack vare MQB är utnyttjandet av utrymmet i bilen utmärkt: Exempelvis erbjuder Sport Coupé Concept GTE, som är utrustad med ett skjutbart panoramaglastak, imponerande bra takhöjd både fram och bak trots de dynamiska dimensionerna.

Via den stora bagageluckan, som man knappast kan ana från utsidan, får man tillgång till ett bagageutrymme på hela 480 liter. Avantgard utan gränser!

Design utvändigt.

Karismatisk. Om Sport Coupé Concept GTE togs i serieproduktion skulle denna 4-dörrars sportbil få ett mycket attraktivt pris för kunder som behöver en bil med mer än två dörrar och som vill njuta av en utsökt design. Att utveckla Sport Coupé Concept GTE hela vägen till serieproduktion för att skapa en överkomlig dröm är en stor utmaning. Men genom att utveckla plattformskonceptet "Modular Transverse Matrix" och ett helt unikt design-DNA har Volkswagen skapat de rätta förutsättningarna för att omvandla denna bil, som är en milstolpe för hela bilbranschen, till en bil för serieproduktion inom en inte alltför avlägsen framtid. -

- All vår kunskap och kreativitet finns samlad i den expressiva designen hos Sport Coupé Concept GTE, säger Klaus Bischoff och fortsätter:

- Den här bilen, en 4-dörrars coupé med den karismatiska designen hos en sportbil, intar helt nya territorier och visar hur många olika aspekter kan uttryckas med hjälp av vårt nya designspråk.

Frampartiet - sammanfogning av kylargrill och strålkastare Hos Sport Coupé Concept GTE har kylargrillen, strålkastarna och VW-märket sammanfogats till en helt ny tolkning av Volkswagens framparti. Designteamet har särskilt fokuserat på 3-dimensionella uttryck i designen och därmed skapat en karosslinje som ger en ojämförligt oberoende och extremt dynamisk profil. På de yttre kanterna av kylargrillen gränsar den till de två LED-strålkastarna som är djupt inbäddade och integrerade i frampartiet. Strålkastarna är inramade av en tvärgående dekordetalj från kylargrillen.

Den tvärgående dekoren, som är tillverkad i aluminium, avslutas i en uppåtsträvande form - som vingspetsarna på ett modernt jetplan. Formen hos dessa små vingar upprepas på olika ställen i såväl exteriören som interiören och löper som en tråd genom hela bilens design.

Karaktäristisk design av lamporna. I infattningen av kylargrillen bildar den översta tvärgående dekoren med de små vingarna en inramning för de inre LED-modulerna (helljus och punktmönstrat varselljus). Den andra tvärgående dekoren är lindad runt de yttre LED-modulerna (halvljus och punktmönstrat varselljus). De små vingarna fungerar även som varselljus tack vare de integrerade banden av LED-lampor. Motsvarande avsnitt av den översta tvärgående dekoren fungerar också som blinkers genom att färgen på LED-ljuset ändras. Signaturen på varselljusen hos Sport Coupé Concept GTE fullbordas genom de C-formade LED-modulerna som placerats runt de lägre luftintagen (ett typiskt drag hos elbilar och plugin-hybrider från Volkswagen).

Sex tvärgående dekordetaljer för kylargrillen. Under de två övre tvärgående dekordetaljerna på kylargrillen, som sträcker sig över nästan hela bredden av frampartiet, sitter fyra andra dekordetaljer i aluminium. Varje dekordetalj är smalare än detaljen ovanför och tillsammans bildar de ett brett "V", som ramas in av den karossfärgade delen av stötfångaren. Till höger och till vänster om detta fångas ögat av den karaktäristiska C-formade signaturen hos varselljusen.

Silhuett. Sport Coupé Concept GTE är inte en sedan. Det är en äkta coupé med fyra dörrar och en bagagelucka. Detta har givit en design som framhäver långa, utdragna linjer, en låg höjd och en atletisk karossform. Hur kompromisslöst denna konceptfilosofi har implementerats kan man tydligt se på bilens siluett.

Taklinjen antar formen av en tillplattad kurva, som sträcker sig från A-stolpen, som har dragits långt tillbaka (vilket resulterat i en mycket lång motorhuv), till bakre delen av karossen. Den bakre delen av siluetten domineras av den extremt lågt placerade C-stolpen, som utvecklas sömlöst från taklinjen.

Snygga detaljer på sidorna är till exempel ventilationsöppningarna som integrerats i framskärmen och dörrarna (och likadant på motorhuven), och vars kromdetaljer är en upprepning av det stilistiska draget hos de små vingarna. Man hittar även dessa stilistiska drag även på de 5-ekrade 21-tums fälgarna.

Sidolinje och motorhuv blir ett. Hur precist designen av konceptbilen skapades och utfördes illustreras av två exempel i bilens silhuett. För det första linjen på fönsterbrädan. Denna linje, som ser ut som om den hade ristats in i karossen, fortsätter som en skarp kant in i vingarna. Där sammanfogas den med de små vingarna i den övre dekordetaljen i kylargrillen och fungerar som avslutning för de fyra lägre kromdetaljerna i kylargrillen.

För det andra karaktärslinjen. Den löper under fönsterbrädan och är den viktigaste linjen på bilen. I bakpartiet har den utformats som en s.k. "undercut". Här har karaktärslinjen dragits något utåt. På så sätt har designteamet framhävt det kraftfulla skulderpartiet och skapat en ljusbrytande kant. Denna "undercut" minskas gradvis när linjen löper mot bilens frontparti. Här sträcker sig karaktärslinjen in i de främre hjulhusen.

Samtidigt fortsätter den in i kanten på den stora motorhuven, som även omfattar framskärmarna och den övre delen av hjulhusen. När motorhuven öppnas, känner man igen sig från motorsporten. På många sportbilar visas nämligen nästan hela motorrummet när man lyfter på motorhuven. En liten spännande detalj är de helt infällda dörrhandtagen.

Bakparti. Den precision och känsla för detaljer, som låg bakom utvecklingen av designen för Sport Coupé Concept GTE, illustreras väl om man tar en titt på sidan av bakpartiet. Här kan man se att taklinjen inklusive linjen på C-stolparna, som skapar en tänkt linje fram till bakkanten av bagageluckan, övergår direkt in i den vertikala ytan på bakpartiet. Detta är ett typiskt stildrag hos klassiska sportbilar. Bakkanten respektive den bakre spoilern gör att bilen ser längre ut.

Från sidan fortsätter den lägre kanten av den bakre spoilern över bakljusen och direkt in i karaktärslinjen och på så sätt löper den hela vägen in i skulderpartiet. Detta är den expressiva bilden av en klassisk sportbil, som lånar ut sin unika karisma till en bil med fyra dörrar. Taksektionen smalnar av framifrån.

Denna inåtgående avsmalning skapar utrymme för ett kraftfullt skulderparti, som i sin tur övergår till de starkt utsvängda och enhetliga ytorna av de integrerade hjulhusen under den utskurna karaktärslinjen. Så här ska en sportbil se ut, helt enkelt.

Bakljus. Liksom strålkastarna har de trapetsformade LED-bakljusen fått ett tredimensionellt utseende. Deras ljussignatur är hämtad från designen av de små vingarna. På båda sidorna av bilen består grundljusenheten av två blänkande svarta element, där både LED-bromsljusen och reflexerna samt LED-glasinläggen (för bakljus och blinkers) har integrerats. De röda glasen på bakljusen har fått en tredimensionell design. På natten kan man inte se den svarta bakgrunden på grundljusenheten. Det gör att de belysta LED-elementen tycks sväva och de skapar en typisk ljussignatur.

Kupékoncept.

Active Info Display med 3D-utseende. De nya gränssnittsmodulerna i Sport Coupé Concept GTE är både tilltalande för ögat och tekniskt spännande. Instrumentuppsättningen är en prototyp av en nyutvecklad Active Info Display med 3D-visuell effekt. Skärmen är 12,3-tum diagonalt och har utformats så att den virtuella ytan smälter in i den verkliga gränsen till instrumentuppsättningen. Detta sker genom en patenterad orienteringsbelysning med tredimensionell effekt. Ingen omgivande svart panel syns, istället ser man bara en fri yta, som interaktivt strukturerar den tredimensionella ytan utan förnimbara gränser. Detta ger en mycket hög värdenivå.

I grundkonfigurationen av det digitala instrumentet visas två runda instrument. Till vänster återfinns effektmätaren och till höger hastighetsmätaren, och i mitten finns ett fält där information av många olika slag kan visas efter önskemål. Den nya ytan, som kan användas fritt, gör att de runda instrumenten tycks sväva i ett virtuellt utrymme. Grafiken för displayen ändras efter drivläge (E-mode eller GTE-mode).

Fyra displayer. Pekskärmen till det centrala infotainmentsystemet är 10,1 tum diagonalt. Ytan vid sidan om pekskärmen har också känsliga skjutreglage för klimatstyrningen. Som mediastyrningsmodul för baksätet finns en pekskärm (12,3 tum), som är placerad mellan de två sätena. Den kan användas för att styra olika funktioner såsom mediabibliotek, telefon och navigering.

Baksätespassagerarna kan också manövrera de två skärmarna (10,1 tum vardera), som sitter i nackskydden till framsätesstolarna, via denna mediastyrningsenhet. Dessutom kan skjutreglagen, som är integrerade vid sidan om 12,3-tumskärmen, användas för att sköta det automatiska klimatstyrningssystemet (klimatkontroll med fyra zoner).

Navigeringssystemet känner igen biometriska data. För första gången presenterar Volkswagen ett system där bilens elektronik samverkar direkt med föraren. Baserat på förarens biometriska uppgifter avgör Sport Coupé Concept GTE själv – via en smartwatch eller ett armband som mäter förarens vitala funktioner – vilken väg den ska välja fram till destinationen. Om den till exempel ska välja en svår, kurvig väg eller en mer behaglig vägsträcka.

Övervakningen av biometriska uppgifter börjar så fort föraren knappar in destinationen via röststyrning eller på pekskärmen. Men naturligtvis endast om föraren vill att uppgifter som lagrats i enheten används i navigeringssystemet. Tid och avstånd är sekundära faktorer i det här fallet. I detta navigeringsläge, som är skräddarsytt för respektive förare, är syftet endast att föraren ska känna största möjliga körglädje.

Navigeringssystemet rekommenderar vägar som kan ge denna upplevelse. Rekommendationerna visas som en lista på skärmen eller via Cover Flow. I det här fallet används appar för att visa ytterligare information och bilder om respektive färdväg, t.ex. från Instagram. Föraren kan se den utvalda vägen i infotainmentsystemet innan färden börjar.

Samtidigt får föraren detaljerad information om vägsträckan och om trafiksituationen, väder samt vägförhållanden längs sträckan. För att få fram exakt realtidsinformation utvärderar systemet anonymiserad data (bil-till-bil) från andra bilar, som också kör på samma sträcka, men som ligger framför Sport Coupé Concept GTE.

Samtidigt jämför systemet vägförhållanden med bilens tillstånd och utrustning. Innan färden påbörjas kontrollerar därför Sport Coupé Concept GTE förarens vitalitet, vägförhållanden och bilens tillstånd.

Kokongkänsla. Sättet på vilket en linje från instrumentpanelen och dörrskuldrorna tycks linda sig runt de fyra passagerarna som en kokong är helt unik. Instrumentpanelen, som utformats med horisontella element och dekor i läder överst, övergår likformigt in i dekorpanelerna i framdörrarna. Utseendet på dessa paneler fortsätter i sin tur, både stilistiskt och i val av material, in i bakdörrarna. Därifrån sträcker sig detta kokongelement, som omgärdar hela interiören, upp till den invändiga dekoren under bakfönstret.

Ikonisk instrumentpanel med ren struktur. Instrumentpanelen har fått en rak, ren och minimalistisk design. I den övre delen fungerar tre tunna och eleganta springor i aluminium som ventilationsöppningar. Under dem löper en tunn list i svart pianolack. Ytterligare en ventilationsöppning i aluminum är placerad under den tunna listen. Listen spänner över hela bredden på instrumentpanelen och avbryts endast av huvudinstrumentet - Active Info Display.

Ännu en dekorlist i aluminium, som löper över hela bredden, gör dekoren komplett. Den fortsätter stilistiskt in i dörrpanelerna, där den övergår som en "vinge" på dörrhandtagen.

En annan karaktäristisk linje skapas av orienteringsbelysningen. Den tunna, exakta ljuslinjen, som man kan få i varierande färger, löper runt instrumentpanelen (och in i panelerna i framdörrarna) samt runt det centrala infotainmentsystemet och den stora mittkonsolen, som sträcker sig in i utrymmet för baksätespassagerarna, och framhäver därmed konturerna för dessa områden.

Mittkonsol för sportbil. Mittkonsolen sträcker sig, precis som i en sportbil, upp mot instrumentpanelen där den ansluter till infotainmentsystemet. Även här utgörs de dominerande stilelementen av eleganta, blanksvarta och mycket tunna aluminiumsargar. Som en kontrast mot detta finns en yta i ett material som liknar äkta trä, under den "svävande" mittkonsolen. Samma material återfinns i dörrpanelerna och på ratten. En praktisk detalj är mugghållarna till höger om DSG-växelspaken. Muggar som placeras här kan hållas hållas varma eller kalla.

Växelspaken till den 6-stegade DSG-växellådan är utrustad med växlingskonceptet shift-by-wire. Som en joystick är den normalt positionerad i mittläget. Det räcker med att bara slå till växelspaken lätt för att aktivera R-, N- och D-växlarna. Föraren väljer P-läget genom att trycka på en separat knapp, som är integrerad i växelspaken.

Drivsystem

Plugin-hybrid-drivning. Sport Coupé Concept GTE drivs av ett plugin-hybrid drivsystem, som är både ekonomiskt och sportigt. Förbränningsmotorn, som Volkswagen använder i den här konceptbilen, är en turboladdad 3,0 liters direktinsprutad motor (TSI) som levererar en effekt på 220 kW / 299 HK och ett maximalt vridmoment på 500 Nm. Elkomponenterna består av ett litiumjonbatteri (i mittunneln) och två elmotorer. Den främre elmotorn är integrerad i den 6-stegade DSG-växellådan (DQ400E) och levererar en effekt på 40 kW. Den bakre elmotorn utvecklar en effekt på 85 kW.

Den totala tillgängliga systemeffekten är 279 kW / 380 HK. Vid behov kan systemeffekten distribueras till alla fyra hjulen, tack vare den bakre elmotorn och en "elektrisk kardanaxel". I det sportiga GTE-läget accelererar coupén, som har en topphastighet på 250 km/h, från 0 till 100 km/h på bara 5,0 sekunder. Trots denna dynamiska prestanda är konceptbilen en föregångare inom bränsleekonomi. Bränsleförbrukningen vid blandad körning är bara 2,0 l/100 km. Dessutom kan Sport Coupé Concept GTE köras helt elektriskt med en räckvidd på minst 50 kilometer – med noll utsläpp. Den totala räckvidden för den här konceptbilen är över 1200 km.

"Hybrid". Konceptbilen startas normalt i Hybridläge. Sport Coupé Concept GTE är en klassisk fullhybrid, där batterierna laddas via regenerativ bromsning. Systemet väljer automatiskt rätt kombination av TSI och/eller elmotorer beroende på den aktuella körsituationen. När föraren släpper trycket på gaspedalen, och om batteriet är tillräckligt laddat, stängs alla drivkällor av och frikopplas från drivlinan. Detta är en form av "frihjul". I detta läge produceras noll utsläpp.

Om föraren tar foten från gaspedalen eller trampar på bromspedalen och batteriet inte är tillräckligt laddat, fungerar de bägge elmotorerna som generatorer och lagrar återvunnen bromsenergi i litiumjonbatteriet. I detta läge stängs även TSI-motorn av och frigörs från drivlinan. När V6-motorn är den enda drivkällan fungerar konceptbilen som en framhjulsdriven bil. Tack vare TSI-motorns avancerade teknologi är Sport Coupé Concept GTE även i detta läge en mycket bränsleeffektiv bil.

"E-Mode". I E-läge, som föraren aktiverar genom att trycka på en knapp, är det bara elmotorn på 85 kW på bakaxeln som fungerar som drivkälla. När man kör på enbart el, kopplas V6 TSI-motorn bort från drivlinan via kopplingen och stängs av. Så snart som den 6-cylindriga motorn behövs igen - beroende batteriets laddningsstatus eller andra parametrar - kopplas den in i drivlinan igen på bråkdelen av en sekund och helt ryckfritt.

Litiumjonbatteriet, som har en kapacitet på 10,7 kWh, förser elmotorerna med energi. Kraftelektronik, som är integrerad i utrymmet för främre motorn, styr flödet av högspänningsenergi till och från batteriet och till elmotorerna. Bilens 12-voltssystem får sin elektricitet från en DC/DC-konverter. Batteriet laddas via externa elkällor eller under körning.

"GTE". Föraren använder GTE-knappen för att växla över till GTE-läge och aktivera de funktioner som ger coupén dynamiska köregenskaper. Gaspedalen, växellådan och rattens egenskaper upplevs nu som ännu sportigare. I GTE-läge samverkar TSI och elmotorerna för att öka prestandan och ge bilen full systemeffekt och maximalt systemvridmoment.

Battery Charge / Battery Hold. Det dubbla läget "Battery Hold" (energiinnehållet i batteriet håller sig konstant) och "Battery Charge" (batteriet laddas under körning) aktiveras via en undermeny i infotainmentsystemet. Detta läge kan användas för att avsiktligt möjliggöra helelektriskt läge (E-mode) i stadsmiljö för att köra med noll utsläpp där.

Fyrhjulsdrift tack vare "elektrisk kardanaxel". Så fort situationen kräver det fördelas drivkraften på alla fyra hjulen på Sport Coupé Concept GTE. I detta läge, och om batteriet har låg laddning, fungerar den främre elmotorn, som nu får kinetisk energi (rörelseenergi) från V6 TSI-motorn, endast som generator och strömkälla för sin kollega på bakaxeln. Eftersom energin till den bakre elmotorn överförs per kabel och inte mekaniskt, talar man här om en ”elektrisk kardanaxel”.

Fyrhjulsdriften fungerar även om batteriet har låg laddning eftersom TSI-motorn driver den bakre elmotorn via den främre elmotorn.
46.7°
0

Volkswagen visar Sport Coupé Concept GTE

Plug in-hybrid som visar nytt designspråk

Youtube på Xbox-konsolerna får HDR-stöd
Saknas fortfarande på PS5

Använder du din nya krysslåda för att kolla på Youtube-videor av olika slag och äger en TV eller skärm med HDR-stöd? Då har vi goda nyheter då Youtube-appen nu uppdaterats på Xbox-plattformen och kan avnjutas på både gamla Xbox One X/S och nya Series X/S. För att se om du har HDR från Youtube så behöver du bara starta en video med HDR i appen och sedan aktivera "statistik för nördar". Din TV eller skärm borde också skifta om till HDR-läge när videon drar igång, vilket är ett tecken på att det hela fungerar som det ska. På Playstation 5-fronten lyser HDR i Youtube fortfarande med sin frånvaro. På PS4 är det möjligt att se HDR-videor via videoappen, så det är lite underligt att inte PS5 fått tillgång till flådigheterna än. Troligtvis är det endast en tidsfråga innan det aktiveras. Ovan har ni ett exempel på en HDR-video på Youtube. Tumnagel
39.8°
+
André Stray
0

Ta en titt på uppdrag och miljöer i Skyrim-modden Skyblivion
Ser riktigt bra ut!

Moddgruppen TESRenewal har levererat en ny uppdateringen från utvecklingen av Skyblivion. Modden i fråga är ett ordentligt projekt där hela Elder Scrolls IV: Oblivion gjorts om i "nya" Elder Scrolls V: Skyrim-motorn. I den nya videon får vi reda på att majoriteten av utomhusmiljöerna i spelet mer eller mindre är färdiga och visas upp ordentligt. Utöver detta har samtliga uppdrag i Oblivion portats över till Skyblivion och utvecklarna jobbar hårt med att finjustera och optimera upplevelsen i Skyrim-spelmotorn. Något releasedatum finns fortfarande inte för Skyblivion, utan modden kommer släppas när den är färdig. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0

Swish har nu 7,5 miljoner användare
Vi swishar som aldrig förr

Swish är en av de där sakerna som nog alla faktiskt tycker om. Nya siffror säger att i princip alla använder tjänsten, 7,5 miljoner människor är kopplade till den och 7 miljoner av dem var aktiva under december. I åldersgruppen 19-35 år så är hela 97 procent kopplade till tjänsten. Under året har användarna över 65 år nästan dubblerats, vilket vi får anta beror på pandemin och att snälla människor handlar åt folk i riskgrupp. Här under kan ni se hur många som har swish jämfört med antal i befolkningen. Fredagar är den dag i veckan som vi swishar mest, men det är ändå rätt så jämnt över veckan förutom att söndagar är lite mer chill. Totalt sett är lunchen en tid då vi swishar lite extra mycket, men sen eftermiddag och tidig kväll swishas det också mycket. Covid har så klart påverkat även swish. Rese- och eventbranscherna har sett dramatiska fall, återhämtade sig en hel del och föll igen när andra vågen kom. Livsmedelsbranschen har däremot ökat under året. Swish nådde under året två miljoner betalningar. En miljon nådde man i februari 2019 och tre räknar man att nå i november i år, så vi swishar inte direkt mindre. Tumnagel
38.8°
+
Roger Åberg
0

Trailer för Superman & Lois
Paret lever loppan i Smallville

En kort trailer har släppts för Superman & Lois och denna kan ni skåda ovan. I serien kommer vi få följa Clark Kent och Lois Lane som beger sig tillbaka till Smallville för att fokusera på föräldraskapet. Superman & Lois har premiär 23 februari på den amerikanska kanalen CW. Hur det ser ut med release i Sverige är för tillfället okänt, men Netflix rättigheterna för CW:s superhjälteserier, så troligtvis kommer serien visas där senare i år. Tumnagel
36.2°
+
André Stray
0

BMW på hal is
Vinterdäck?

På många ställen i världen är det halt på vägarna just nu, så se till att ni har bra däck om ni ska ut och köra. Inte sommardäck som den här föraren av en BMW X6 verkar ha på sin bil. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Darkmoon Races nu igång i Hearthstone
Första miniexpansionen till kortspelet

Blizzard rör om lite i grytan när det kommer till Hearthstone-uppdateringar och har börjat leverera miniexpansioner. Darkmoon Races är den första av dessa mindre expansioner som släppts och med den har 35 nya kort lagts till i spelet och dessa kommer med keywords från förra årets expansioner som bland annat Dormant, Spellburst, Dual-Class och Corruption, vilket lär liva upp matcherna en aning. Hearthstone Battlegrounds kommer få tillgång till två nya hjältar, Tickatus och Greybough, och två nya minions, Soul Devourer och Ring Matron. Duels Mode har fått nya hjälteförmågor samt nya belöningar av olika slag. Blizzard meddelar även att nästa Book of Heroes kommer dra igång 2 februari och klarar man samtliga åtta bossar i detta äventyr får man norpa ett kortpaket med Priest-kort. Tumnagel
37.0°
+
André Stray
0

En titt på insidan av Air Force One
Intressant!

De senaste dagarna har det klassiska begreppet Air Force One varit på tapeten flera gånger så här kommer en titt på vad det egentligen är. Det man brukar referera till är den jumbojet som ofta syns när USAs president är ute och flyger, men det handlar faktiskt om två jumbojets som delar på bördan och om presidenten hoppar in i en liten Cessna av någon anledning så är det cessnan som är Air Force One. Det flygplan som presidenten befinner sig på är helt enkelt Air Force One. Här får vi reda på en massa rolig fakta om jumbojetsen, bland annat har man en herrans massa mat ombord, kan tanka i luften och så finns det färskt blod till presidenten om bord om det skulle behövas. Tumnagel
38.8°
+
Roger Åberg
0

Uppdaterad Microsoft höjer priset på Xbox Live Gold i USA
En dollar dyrare i månaden

Microsoft meddelar idag att man kommer höja priset på Xbox Live Gold-prenumerationen i USA och på vissa marknader med en dollar i månaden. Priserna i USA har tidigare legat på 10 dollar för 1 månad och 25 dollar för 3 månader. Det har tidigare varit möjligt att köpa ett års Xbox Live Gold för 60 dollar, men Microsoft har tagit bort den möjligheten via sina kanaler. Det är dock fortfarande möjligt att köpa årsprenumeration via andra butiker. Med ändringen kommer priset nu ligga på 11 dollar i månaden eller 30 dollar för 3 månader samt 60 dollar för 6 månader. Microsoft motiverar prishöjningen i USA med att då värdet av tjänsten har ökat. På sin hemsida skriver Microsoft detta om prisändringen: “Periodically, we assess the value and pricing of our services to reflect changes in regional marketplaces and to continue to invest in the Xbox community; we’ll be making price adjustments for Xbox Live Gold in select markets. In many markets, the price of Xbox Live Gold has not changed for years and in some markets, it hasn’t changed for over 10 years.” I och med prisökningen har det blivit lite mer intressant att kika på Game Pass Ultimate. I USA kostar tjänsten 15 dollar i månaden och för det får man tillgång till Xbox Game Pass-biblioteket på Xbox och PC samt utvalda titlar att köra på Android via xCloud samt alla fördelar man får med Live Gold, som gratisspel varje månad samt möjligheten att spela online. Vi har inte hittills inte sett några indikationer på att Xbox Live Gold kommer att höjas här i Sverige, men vi inväntar svar från Xbox och uppdaterar artikeln så fort det trillar in. Uppdatering: Nu har svar från Microsoft trillat in och prishöjningen gäller även för Sverige, och en drös andra länder. Nya priset för Xbox Live Gold i Sverige kommer ligga på 100 kronor för 1 månad, 270 för 3 månader och 540 kronor för 6 månader. Har man en aktiv prenumeration så kommer du inte betala extra förrän dina nuvarande månader har gått ut. På tal om Xbox Live Gold så har Microsoft idag presenterat de spel Gold-prenumeranter kommer få tillgång till i februari. Den här gången är det fem titlar i stället för fyra, vilket är rätt snällt. Titlarna och när de kommer vara tillgängliga har ni nedan: Gears 5 (1 - 28 februari) Resident Evil (1 - 28 februari) Dandara: Trials of Fear Edition (16 februari till 15 mars) Indiana Jones and the Emperor’s Tomb (1 - 15 februari) Lost Planet 2 (16 - 28 februari) Tumnagel
36.1°
+
André Stray
0

Med Balldo kan du ha sex med pungen
Aj?

I och med att man följer massvis med olika medier för att hitta saker att skriva om så hittar man ibland lite underliga produkter. Som Balldo, till exempel. Det är en sexleksak användaren trär över sin pung och som gör att du kan penetrera din partner med pungen. Balldo är gjord i mjuk silikon med en inre kärna som håller hela paketet stabilt även när man stöter på rejält. Håligheten för pungen ska vara stor nog att passa majoriteten av testiklarna, vilket är bra antar jag. Balldo är för tillfället i prototypfas, men räds icke äventyrliga sexentusiaster! En crowdfundingkampanj kommer dra igång inom kort och årets sextjofräs kommer ni möjligtvis kunna lägga vantarna på någon gång i framtiden. Eller inte alls. Det beror väl helt på hur bra det går för gänget att samla ihop kosing. I videon nedan, som ni troligtvis inte kan ses här på på grund av Youtubes nya åldersrestriktioner, kan ni se hur det hela fungerar. Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0

Mrwhosetheboss testar batteriet på S21 Ultra
Jämför med tidigare flaggskepp

Mrwhosetheboss håller på att hårdgranska S21 Ultra för tillfället och har släppt en ny video i testprocessen. Den här gången är det batteritiden som hamnar under luppen och mer specifikt undersöks det hur telefonens batteri står sig mot tidigare flaggskepp som Note 20 Ultra, S20 Ultra, iPhone 12 Pro Max och iPhone 11 Pro Max. S21 Ultra är utrustad med Exynos 2100 och Samsung skryter i vanlig ordning om att processorn har blivit mer kraftfull och drar mindre batteri än tidigare. I testet ovan får vi reda på att det stämmer, även om skillnaden mellan förra årets flaggskepp från Samsung är rätt marginell. Resultatet visar att S21 Ultra är rätt kompetent på batterifronten och slår de andra enheterna på fingrarna genom att överleva längst. Mer specifikt 8 timmar och 41 minuter. På andraplats hamnar iPhone 11 Pro Max som överlever i 8 timmar och 6 minuter medan iPhone 12 Pro Max dör vid 7 timmar och 56 minuter. "Amen André, ditt praktarsel, varför gör ni inga egna tester?!" kanske ni sitter och tänker just nu. Det är på ingång. S21 Ultra och S21 trillar in på måndag, så åsikter bör dyka upp innan telefonerna börjar säljas 29 januari. I och med att undertecknad fått peta på dummy-enheter i samband med releasen så kan jag i alla fall säga att designen verkligen är top notch. Tumnagel
36.4°
+
André Stray
0

BMW ska slimma sitt utbud
Och fokusera på elbilar

De senaste åren har BMW snurrat till det ganska så rejält med alla sina modeller och versioner på bilar. Designen också men det vet ni ju redan. Nu verkar det som att de själva har insett att något måste göras, så därför kommer utbudet att slimmas ned framöver. Fokus kommer även att läggas på eldrivna bilar, något som är på duktig frammarsch just nu. Det hela gör man självklart för att få lite bättre lönsamhet, speciellt efter ett tufft coronaår. När rockaderna inom utbudet kommer att träda i kraft återstår att se, men vi kan nog förvänta oss att en del modeller inom kort börjar plockas bort. Alla på bilden kanske, eller kommer någon att sakna dem? Bonusklipp nedan på kommande eldrivna i4. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Ny minidokumentär om det ökända Aliens: Colonial Marines
Lite eftermiddagsnörderi

Aliens: Colonial Marines är ökänt för att vara ett rätt dåligt spel. Det lanserades 2013 och drunknade snabbt i kritik då det ansågs vara en riktigt usel spelupplevelse knökfull av buggar, dålig story, lat bandesign och risig AI. Youtube-kanalen GVMERS har nu släppt en kort dokumentär om spelet där de går in på vad som egentligen vad som hände bakom kulisserna under utvecklingen av spelet. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Tucows släcker ner sin nedladdningssida
En epok går i graven

Tucows var en sajt som man besökte om man vill ladda ner den senaste versionen av något program. Det var framför allt under 90-talet och början av 2000-talet som sidor som Tucows had sin storhetstid men deras funktionalitet blev allt mindre relevant de senaste 15 åren. Så det är kanske inte helt oväntat att Tucows nu bestämt sig för att stänga ner Tucows Downloads. Företaget bakom tänkte först försöka hålla sajten uppe som en slags public service men kostanden blev helt enkelt för hög att hålla denna gamla sajt uppdaterad samt säker. Tucows har dock ett litet arkiv med mjukvara kvar på Archive.org om man vill få en liten nostaglitripp. Så, hejda Tucows Downloads och tack för allt! Tumnagel
35.8°
+
Frode Wikesjö
0

Ny trailer för Resident Evil Re:Verse
Flerspelardelen för Resident Evil: Village

Under gårdagens Resident Evil-presentation visade Capcom även en ny trailer för Resident Evil Re:Verse. Detta är ett fristående flerspelarspel som alla som köper Resident Evil: Village får med på köpet. Hur som helst så går Re:Verse ut på att man ska skjuta ner upp till fem andra karaktärer från Resident Evil-serien så som Leon Kennedy och Jill Valentine. Trailern för Resident Evil Re:Verse kan kolla in ovan. Tumnagel
35.0°
+
Frode Wikesjö
0

Ava DuVernay ska producera podcasts med Spotify
Dags att bemästra ytterligare format?

Ava DuVernay har levererat både kritikerrosade dokumentärer, filmer och TV-serier som Selma, 13th och When They See Us, och nu verkar det vara dags att göra högkvalitativa podcasts. DuVernay har inlett ett mångårigt samarbete med Spotify som handlar om att producera exklusiva podcasts åt streamingtjänsten via hennes organisation Array. Specifikt vad som kommer levereras är okänt, men det kommer handla om podcasts både med och utan manus. I ett uttalande om podcastsamarbetet säger DuVernay detta: “Recognizing the undeniable power of voice and sound, I’m thrilled to extend ARRAY’s storytelling into the realm of podcasts. The opportunity to work with Lydia Polgreen and her passionate team drew us to Spotify as a home for our audio narratives, and we couldn’t be more excited to begin this new creative journey.” Tumnagel
35.2°
+
André Stray
0

Google hotar att stänga ner sin sökmotor i Australien
På grund av nytt förslag från landets myndigheter

Eftersom Australien har ett förslag på gång som skulle kunna tvinga företag som Google och Facebook att betala medier om de vill använda deras material. Detta har gjort Google lite ledsna och lett till att Googles Australien-chef sagt att detta förslag skulle förstöra sättet hur Googles sökmotor fungerar. De hotade också med att stänga ner sin sökmotor i landet på grund av detta. Istället föreslår Google att de ska ingå avtal med betala en avgift för rätten att erbjuda nyheterna via Google News Showcase istället för länkar. Alltså ett liknande avtal som Google drog igång med flera franska medier tidigare i veckan. Australiens premiärminister verkar dock inte vara så bekymrad och sa under en presskonferens att Australiens parlament sätter reglerna för vad som ska hända i landet. Han sa också att Australien gärna jobbar med folk och företag som vill jobba med landet med att de inte svarar inte på hot. Tumnagel
41.0°
+
Frode Wikesjö
0

Italdesign har byggt en modern DeLorean DMC-12
Bilen fyller 40 år i år

Bildesignern Giorgetto Giugiaro är den som bland många andra väldigt fina bilar ritade formerna på DeLorean DMC-12. Efter att ha designat bilar åt mängder av tillverkare startade han det egna företaget Italdesign och de smygvisar nu en modern version av den klassiska DeLorean-modellen. Bilen fyllde 40 år igår och det här ska vara Italdesigns sätt att fira det hela. När nyheten kommer att avtäckas är oklart för tillfället. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Säg hej till kämparna i Destruction AllStars
Actionracern släpps i februari

Destruction AllStars skulle egentligen vara en releasetitel till Playstation 5, men några veckor innan release drogs det i handbromsen för släppet. Releaseplanerna ändrades och spelet planeras nu att släppas i februari och kommer vara gratis för prenumeranter av Playstation Plus. Releasedatum har inte spikats, men troligtvis kommer det bli tillgängligt redan 2 februari. Hur som helst så har vi nu fått en ny trailer, eller något, för spelet där vi får se några av bilkämparna vi kommer få ta kontroll över. Tumnagel
35.8°
+
André Stray
0

Vice träffar mannen bakom All Gas No Brakes
Andrew intervjuar "intressanta" amerikaner

Om ni har hängt på internet de senaste åren finns det chans att ni någon gång har sett något från Andrew Callaghans YouTubekanal All Gas No Brakes. På denna kanal åker han omkring i USA och intervjuar folk och spanar in olika kulturer. Den gemensamma nämnaren är att folket han träffar väldigt ofta har väldigt starka åsikter om olika saker som alla i hela världen kanske inte håller med om. Det är mycket MURICA och liknande. Nu den senaste tiden har det även, inte helt oväntat, handlat mycket om pandemin. Vice har träffat Andrew i South Dakota där han spanade in en årlig motorcykelträff som innehöll en hel del intressanta personer. Bonusklipp och kanalens första klipp nedan. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green

Med Balldo kan du ha sex med pungen
Aj?

I och med att man följer massvis med olika medier för att hitta saker att skriva om så hittar man ibland lite underliga produkter. Som Balldo, till exempel. Det är en sexleksak användaren trär över sin pung och som gör att du kan penetrera din partner med pungen. Balldo är gjord i mjuk silikon med en inre kärna som håller hela paketet stabilt även när man stöter på rejält. Håligheten för pungen ska vara stor nog att passa majoriteten av testiklarna, vilket är bra antar jag. Balldo är för tillfället i prototypfas, men räds icke äventyrliga sexentusiaster! En crowdfundingkampanj kommer dra igång inom kort och årets sextjofräs kommer ni möjligtvis kunna lägga vantarna på någon gång i framtiden. Eller inte alls. Det beror väl helt på hur bra det går för gänget att samla ihop kosing. I videon nedan, som ni troligtvis inte kan ses här på på grund av Youtubes nya åldersrestriktioner, kan ni se hur det hela fungerar. Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0

Snart kan du hyra barnkläder från Arket
Kommer kosta 19,50 euro i månaden

På torsdag den 28 januari drar Arket igång en ny grej och det är att man kommer börja hyra ut barnkläder. Det hela sker i samarbete med e-handelsbolaget Circos som sedan tidigare riktat in sig på prenumeration och uthyrning av kläder. Tjänsten kommer att kosta 19,50 euro per månad och kunden kan därefter antingen välja ett färdigt klädpaket eller plocka fritt bland utbudet. Bonusklipp nedan. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green

Marc et Claude - I Need Your Lovin'
Fredagsklassikern

Fredag igen och dags att veva igång helgen med lite härlig musik. Denna vecka dyker vi in i en riktigt mysig tranceklassiker skapad av den tyska duon Marc et Claude - I Need Your Lovinx27. Låten släpptes år 2000 och samplar The Korgis låt Everybodyx27s Got To Learn Sometime. Bonusklipp nedan. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Nat gör lite kyckling i ugn
Och svär en hel del

I sitt senaste klipp gör Nat en kyckling i ugn samtidigt som han svär som bara den, som vanligt. Tumnagel
78kg
+
Bobby Green

Ny singel från Billie Eilish
Tillsammans med Rosalía

Här har vi låten Lo Vas A Olvidar som är ett samarbete mellan Billie Eilish och Rosalía. Tumnagel
74kg
+
Bobby Green

Levi's och BAPE presenterar kollektion
Släpps den 23 januari

Levix27s har slagit sina påsar ihop med det japanska varumärket A Bathing Ape (BAPE) och presenterar nu en gemensamt framtagen kollektion med kläder. Man har tagit flera av Levix27s klassiker och gett dessa en touch av BAPE. Allt släpps den 23 januari och grejerna kommer att finnas i Levix27s butik på NK i Stockholm och på nätet. Tumnagel
71kg
+
Bobby Green

Dokumentär om Serj Tankian
Sångaren i System Of A Down

I dokumentären Truth to Power får vi följa Serj Tankian som är sångare i metalbandet System Of A Down. Allt från exklusiva intervjuer till backstage-material ska finnas med. Släpps den 19 februari. Tumnagel
107kg
+
Bobby Green

Jakten på det bästa grillkäket
John Lewis är dedikerad

Har ni tagit fram grillen för året än? Inte? Snart är det dags och här kanske ni kan få lite inspiration till vad ni ska slänga på den. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Gorillaz om instrumenten som spelas lät korrekt
Stökigt

När Gorillaz spelar på sina instrument kommer det olika ljud som bildar musik. Men om ljuden faktiskt överensstämde med hur bandet spelade i sina videos skulle det kanske låta så här. Tumnagel
130kg
+
Bobby Green

Streetwear-kollektion från Jägermeister
Släpps den 31 januari

Jägermeister presenterar ny Best Nights som är en kollektion med streetwearkläder. Denna frontas av den svenska influencern, designern och entreprenören Lisa Anckarman och stylisten Bloody Osiris. Totalt finns det tolv stycken olika plagg och på varje finns koordinaterna till Jägermeisters huvudkontor i Wolfenbüttel i Tyskland. Tygerna är gjorda av 100 procent organisk bomull och varje plagg är tillverkat inom EU. Släpps den 31 januari och finns endast på länken nedan. Tumnagel
53kg
+
Bobby Green

Det här är årets matbluff 2020
Smördeg utan smör

Nu har vinnaren av Årets matbluff 2020 utsetts och "priset" gick till Pop! Bakery Smördeg som inte ens innehåller något smör utan istället solros- och palmolja. Företrädare från företaget säger att denna kommer att bytas ut mot smör från och med vecka 11 men bluffen är redan gjord och priset utdelat. Motiveringen lyder: "Produkten heter smördeg, men innehåller trots detta inte minsta gnutta smör. Det borde förstås inte vara tillåtet, men enligt ett undantag från EU:s regler som Sverige fått till, är det märkligt nog fullt legalt. Landets konsumenter verkar dock ha en helt annan uppfattning. Det visar 21 nomineringar av just olika varianter av smördeg, som vi fått in till Årets matbluff bara under förra året. Av dessa har vi valt ut denna från Pop! Bakery, som är en av de vanligast förekommande i svenska butiker och där smöret har bytts ut mot solros- och palmolja." De övriga finalisterna kan ni hitta här. Tumnagel
104kg
+
Bobby Green