m

Volkswagen visar Sport Coupé Concept GTE
Plug in-hybrid som visar nytt designspråk

Volkswagen visar Sport Coupé Concept GTE
Bil / Volkswagen

Volkswagen presenterar nu det nya plug in-hybridkonceptet Sport Coupé Concept GTE. En bil som ska visa upp en ny era gällande tillverkarens designspråk.

Konceptet mäter in på 4.87 meter i längd och har en hjulbas på 2.84 meter. På höjden mäter den 1.4 meter och på bredden 1.86 meter. I bagageutrymmet ska det gå in 480 liter.

Under huven sitter en turbomatad TSI-V6:a på 3.0 liter och två elmotorer som tillsammans ger en systemeffekt på 380 hästar och 500 Nm. Detta ska ge bilen en 0-100-tid på fem sekunder och en toppfart på 250 km/h, samtidigt som motorn bara ska ha en förbrukning på 0.2 liter per mil. En av elmotorerna är integrerad i den sexstegade DSG-växellådan medan den andra sitter på bakaxeln och på så vis även gör bilen fyrhjulsdriven. På bara el ska man kunna komma fem mil och den totala räckvidden anges till över 120 mil.

Allt om Sport Coupé Concept GTE finns att läsa i pressmeddelandet nedan.

Visa
Pressmeddelande
Världspremiär i Genève för Sport Coupé Concept GTE – ny era för Volkswagens designspråk

Sport Coupé Concept GTE är en spännande sportbil med en exklusiv design

Högteknologisk konceptbil med ett gränssnitt av en helt ny generation och plugin-hybrid drivsystem

Tio viktiga fakta om Sport Coupé Concept GTE:

Sport Coupé Concept GTE är den främsta företrädaren för ett helt nytt, progressivt designspråk hos Volkswagen.

I konceptet har man förenat exklusiv sportbilsdesign med 4-dörrars kaross och stor baklucka.

Sport Coupé Concept GTE har positionerats över dagens
Volkswagen CC.

Coupé-modellen är 4870 mm lång och hjulbasen är hela 2841 mm, vilket ger maximal längd inne i kupén.

Active Info Display (digitalt huvudinstrument) erbjuder 3-dimensionell grafik av mycket hög kvalitet.

Som tillval kan navigeringssystemet läsa in biometriska data från föraren för att beräkna rekommenderad färdväg.

Sport Coupé Concept GTE utnyttjar ett plugin-hybrid drivsystem (TSI-motor plus två elmotorer) med en systemeffekt på 380 HK.

Coupén med en topphastighet på 250 km/h har en räckvidd på minst 50 kilometer i helelektriskt läge (E-mode).

I GTE-läge accelererar Sport Coupé Concept GTE från 0 till 100 km/h på bara 5,0 sekunder.

Innovativ fyrhjulsdrift via elektrisk kardanaxel.

Volkswagens världspremiär av Sport Coupé Concept GTE sker på den internationella bilsalongen 2015 i Genève. Denna avantgardistiska modell presenteras som den främsta företrädaren för ett nytt, progressivt designspråk inom Volkswagen.

- Evolution och revolution förenas i Sport Coupé Concept GTE. Detta koncept bygger på Volkswagens design-DNA, som har fått ännu tydligare drag. Det visar hur spännande det största volymmärket i vår koncern formar den närmaste framtiden, säger Walter de Silva, designchef på Volkswagen AG.

Heinz-Jakob Neusser, Volkswagens utvecklingschef, uttrycker det så här:

- Denna konceptbil är en otroligt spännande och dynamisk coupé, som inte liknar någon annan modell i sin klass. Av designen av Sport Coupé Concept GTE – dvs hur denna exklusiva sportbil har fått en formgivning med extra funktionalitet tack vare en stor bagagelucka och en kupé med fyra säten – förstår vi att den kommer att bli ett konkurrenskraftigt alternativ till klassiska sedanmodeller i B- och C-segmenten.

Volkswagens designchef, Klaus Bischoff, säger:

- Sport Coupé Concept GTE är en milstolpe inom expressiv design. En omisskännlig, ny design - från första till sista penseldraget. En stilistisk kompass. Med denna konceptbil har Volkswagen inte bara presenterat en ny modell med en ny design, utan även gett en föraning av en helt ny era inom design.

Exklusivt gränssnitt Interiören hos Sport Coupé Concept GTE är lika innovativ som exteriören. Extremt ren design, ergonomisk perfektion och nya, interaktiva gränssnitt mellan människa och maskin – bl.a. utnyttjande av förarens biometriska uppgifter och nytt Active Info Display med 3D-utseende – skapar tillsammans en avantgardistisk atmosfär inne i kupén som harmoniserar perfekt med exteriörens uttrycksfulla design.

GTE, plugin-hybrid från Volkswagen. Det är inte bara bilens design som är innovativ, det är även teknologin. GTE-beteckningen utlovar ett drivsystem med en revolutionerande teknologi. Ända sedan Golf GTE lanserades har dessa tre bokstäver använts inom Volkswagen för att beteckna en bil med plugin-hybrid drivsystem. Passat GTE kommer senare i år. Dessa bilar har en räckvidd på ca 50 kilometer i helelektriskt läge. Och de kan även klara mycket långa sträckor med tillförsikt. Det sker med maximal dynamik. Bilarna är såväl tysta glidare som kraftfulla långfärdsbilar. GTE-versionerna kommer att förekomma i alla fordonsklasser, som till exempel i SUV-konceptbilen som visades på den internationella bilsalongen i Detroit.

I Sport Coupé Concept GTE som presenteras i Genève har Volkswagen lagt till en ny aspekt på GTE-filosofin – en speciell, avantgardisk sådan. GTE fastback med 279 kW / 380 HK ger samma långfärdsegenskaper som en Gran Turismo samtidigt som den gör det möjligt att köra med noll utsläpp, tack vare två elmotorer och ett batteri, som kan laddas externt. Konceptbilen med en topphastighet på 250 km/h har en bränsleförbrukning vid blandad körning på 2,0 l/100 km.

En egen klass. Volkswagen skiljer mellan B-, C- och D-segmenten i mellan- och premium-klasserna. Den senaste versionen av Passat, till exempel, sätter standarden för mellanklassen, dvs i högvolymsektionen av B-segmentet. Volkswagen CC är positionerad i det övre B -segmentet. Och Phaeton, som är en premium sedan, är en typisk modell i D-segmentet. Konceptbilen, som presenteras i Genève, bryter sig ut ur det övre B-segmentet och tar sig in i C-segmentet. Klaus Bischoff kommentar:

- Internt är Sport Coupé Concept GTE en bil som vi positionerar över dagens Volkswagen CC. Vi förstärker det här segmentet med premium design, som är både exklusivt och dynamiskt, och som kastar nytt ljus över termen avantgard.

Chefen för Volkswagens Design fortsätter:

- När vi utvecklade konceptet hade vi ett särskilt mål i sikte: Vi ville att denna 4-dörrars sportbil skulle bli en åtråvärd bil, den skulle locka fram känslan att "Den vill jag ha".

Snabba proportioner. Utvecklingen av den karismatiska designen hos Sport Coupé Concept GTE bygger återigen på plattformskonceptet "Modular Transverse Matrix" (MQB) från Volkswagen. Det gör det möjligt att implementera spännande proportioner och perfekta paketdimensioner. Den viktigaste av alla dessa dimensioner är förhållandet mellan exteriörens längd och hjulbasen. Konceptbilen är 4870 mm lång, medan hjulbasens mått är helt fenomenala 2841 mm. Detta ger möjlighet att skapa ett mycket komfortabelt utrymme invändigt med en längd på hela 1871 mm och extremt karossöverhäng. Det främre överhänget är 909 mm och det bakre 1120 mm – räknat från axelns mitt.

Samtidigt har Volkswagen med den här konceptbilen skapat en mycket låg (1407 mm hög) och bred (1865 mm) 4-dörrars coupé med stora 21-tum fälgar. Tack vare MQB är utnyttjandet av utrymmet i bilen utmärkt: Exempelvis erbjuder Sport Coupé Concept GTE, som är utrustad med ett skjutbart panoramaglastak, imponerande bra takhöjd både fram och bak trots de dynamiska dimensionerna.

Via den stora bagageluckan, som man knappast kan ana från utsidan, får man tillgång till ett bagageutrymme på hela 480 liter. Avantgard utan gränser!

Design utvändigt.

Karismatisk. Om Sport Coupé Concept GTE togs i serieproduktion skulle denna 4-dörrars sportbil få ett mycket attraktivt pris för kunder som behöver en bil med mer än två dörrar och som vill njuta av en utsökt design. Att utveckla Sport Coupé Concept GTE hela vägen till serieproduktion för att skapa en överkomlig dröm är en stor utmaning. Men genom att utveckla plattformskonceptet "Modular Transverse Matrix" och ett helt unikt design-DNA har Volkswagen skapat de rätta förutsättningarna för att omvandla denna bil, som är en milstolpe för hela bilbranschen, till en bil för serieproduktion inom en inte alltför avlägsen framtid. -

- All vår kunskap och kreativitet finns samlad i den expressiva designen hos Sport Coupé Concept GTE, säger Klaus Bischoff och fortsätter:

- Den här bilen, en 4-dörrars coupé med den karismatiska designen hos en sportbil, intar helt nya territorier och visar hur många olika aspekter kan uttryckas med hjälp av vårt nya designspråk.

Frampartiet - sammanfogning av kylargrill och strålkastare Hos Sport Coupé Concept GTE har kylargrillen, strålkastarna och VW-märket sammanfogats till en helt ny tolkning av Volkswagens framparti. Designteamet har särskilt fokuserat på 3-dimensionella uttryck i designen och därmed skapat en karosslinje som ger en ojämförligt oberoende och extremt dynamisk profil. På de yttre kanterna av kylargrillen gränsar den till de två LED-strålkastarna som är djupt inbäddade och integrerade i frampartiet. Strålkastarna är inramade av en tvärgående dekordetalj från kylargrillen.

Den tvärgående dekoren, som är tillverkad i aluminium, avslutas i en uppåtsträvande form - som vingspetsarna på ett modernt jetplan. Formen hos dessa små vingar upprepas på olika ställen i såväl exteriören som interiören och löper som en tråd genom hela bilens design.

Karaktäristisk design av lamporna. I infattningen av kylargrillen bildar den översta tvärgående dekoren med de små vingarna en inramning för de inre LED-modulerna (helljus och punktmönstrat varselljus). Den andra tvärgående dekoren är lindad runt de yttre LED-modulerna (halvljus och punktmönstrat varselljus). De små vingarna fungerar även som varselljus tack vare de integrerade banden av LED-lampor. Motsvarande avsnitt av den översta tvärgående dekoren fungerar också som blinkers genom att färgen på LED-ljuset ändras. Signaturen på varselljusen hos Sport Coupé Concept GTE fullbordas genom de C-formade LED-modulerna som placerats runt de lägre luftintagen (ett typiskt drag hos elbilar och plugin-hybrider från Volkswagen).

Sex tvärgående dekordetaljer för kylargrillen. Under de två övre tvärgående dekordetaljerna på kylargrillen, som sträcker sig över nästan hela bredden av frampartiet, sitter fyra andra dekordetaljer i aluminium. Varje dekordetalj är smalare än detaljen ovanför och tillsammans bildar de ett brett "V", som ramas in av den karossfärgade delen av stötfångaren. Till höger och till vänster om detta fångas ögat av den karaktäristiska C-formade signaturen hos varselljusen.

Silhuett. Sport Coupé Concept GTE är inte en sedan. Det är en äkta coupé med fyra dörrar och en bagagelucka. Detta har givit en design som framhäver långa, utdragna linjer, en låg höjd och en atletisk karossform. Hur kompromisslöst denna konceptfilosofi har implementerats kan man tydligt se på bilens siluett.

Taklinjen antar formen av en tillplattad kurva, som sträcker sig från A-stolpen, som har dragits långt tillbaka (vilket resulterat i en mycket lång motorhuv), till bakre delen av karossen. Den bakre delen av siluetten domineras av den extremt lågt placerade C-stolpen, som utvecklas sömlöst från taklinjen.

Snygga detaljer på sidorna är till exempel ventilationsöppningarna som integrerats i framskärmen och dörrarna (och likadant på motorhuven), och vars kromdetaljer är en upprepning av det stilistiska draget hos de små vingarna. Man hittar även dessa stilistiska drag även på de 5-ekrade 21-tums fälgarna.

Sidolinje och motorhuv blir ett. Hur precist designen av konceptbilen skapades och utfördes illustreras av två exempel i bilens silhuett. För det första linjen på fönsterbrädan. Denna linje, som ser ut som om den hade ristats in i karossen, fortsätter som en skarp kant in i vingarna. Där sammanfogas den med de små vingarna i den övre dekordetaljen i kylargrillen och fungerar som avslutning för de fyra lägre kromdetaljerna i kylargrillen.

För det andra karaktärslinjen. Den löper under fönsterbrädan och är den viktigaste linjen på bilen. I bakpartiet har den utformats som en s.k. "undercut". Här har karaktärslinjen dragits något utåt. På så sätt har designteamet framhävt det kraftfulla skulderpartiet och skapat en ljusbrytande kant. Denna "undercut" minskas gradvis när linjen löper mot bilens frontparti. Här sträcker sig karaktärslinjen in i de främre hjulhusen.

Samtidigt fortsätter den in i kanten på den stora motorhuven, som även omfattar framskärmarna och den övre delen av hjulhusen. När motorhuven öppnas, känner man igen sig från motorsporten. På många sportbilar visas nämligen nästan hela motorrummet när man lyfter på motorhuven. En liten spännande detalj är de helt infällda dörrhandtagen.

Bakparti. Den precision och känsla för detaljer, som låg bakom utvecklingen av designen för Sport Coupé Concept GTE, illustreras väl om man tar en titt på sidan av bakpartiet. Här kan man se att taklinjen inklusive linjen på C-stolparna, som skapar en tänkt linje fram till bakkanten av bagageluckan, övergår direkt in i den vertikala ytan på bakpartiet. Detta är ett typiskt stildrag hos klassiska sportbilar. Bakkanten respektive den bakre spoilern gör att bilen ser längre ut.

Från sidan fortsätter den lägre kanten av den bakre spoilern över bakljusen och direkt in i karaktärslinjen och på så sätt löper den hela vägen in i skulderpartiet. Detta är den expressiva bilden av en klassisk sportbil, som lånar ut sin unika karisma till en bil med fyra dörrar. Taksektionen smalnar av framifrån.

Denna inåtgående avsmalning skapar utrymme för ett kraftfullt skulderparti, som i sin tur övergår till de starkt utsvängda och enhetliga ytorna av de integrerade hjulhusen under den utskurna karaktärslinjen. Så här ska en sportbil se ut, helt enkelt.

Bakljus. Liksom strålkastarna har de trapetsformade LED-bakljusen fått ett tredimensionellt utseende. Deras ljussignatur är hämtad från designen av de små vingarna. På båda sidorna av bilen består grundljusenheten av två blänkande svarta element, där både LED-bromsljusen och reflexerna samt LED-glasinläggen (för bakljus och blinkers) har integrerats. De röda glasen på bakljusen har fått en tredimensionell design. På natten kan man inte se den svarta bakgrunden på grundljusenheten. Det gör att de belysta LED-elementen tycks sväva och de skapar en typisk ljussignatur.

Kupékoncept.

Active Info Display med 3D-utseende. De nya gränssnittsmodulerna i Sport Coupé Concept GTE är både tilltalande för ögat och tekniskt spännande. Instrumentuppsättningen är en prototyp av en nyutvecklad Active Info Display med 3D-visuell effekt. Skärmen är 12,3-tum diagonalt och har utformats så att den virtuella ytan smälter in i den verkliga gränsen till instrumentuppsättningen. Detta sker genom en patenterad orienteringsbelysning med tredimensionell effekt. Ingen omgivande svart panel syns, istället ser man bara en fri yta, som interaktivt strukturerar den tredimensionella ytan utan förnimbara gränser. Detta ger en mycket hög värdenivå.

I grundkonfigurationen av det digitala instrumentet visas två runda instrument. Till vänster återfinns effektmätaren och till höger hastighetsmätaren, och i mitten finns ett fält där information av många olika slag kan visas efter önskemål. Den nya ytan, som kan användas fritt, gör att de runda instrumenten tycks sväva i ett virtuellt utrymme. Grafiken för displayen ändras efter drivläge (E-mode eller GTE-mode).

Fyra displayer. Pekskärmen till det centrala infotainmentsystemet är 10,1 tum diagonalt. Ytan vid sidan om pekskärmen har också känsliga skjutreglage för klimatstyrningen. Som mediastyrningsmodul för baksätet finns en pekskärm (12,3 tum), som är placerad mellan de två sätena. Den kan användas för att styra olika funktioner såsom mediabibliotek, telefon och navigering.

Baksätespassagerarna kan också manövrera de två skärmarna (10,1 tum vardera), som sitter i nackskydden till framsätesstolarna, via denna mediastyrningsenhet. Dessutom kan skjutreglagen, som är integrerade vid sidan om 12,3-tumskärmen, användas för att sköta det automatiska klimatstyrningssystemet (klimatkontroll med fyra zoner).

Navigeringssystemet känner igen biometriska data. För första gången presenterar Volkswagen ett system där bilens elektronik samverkar direkt med föraren. Baserat på förarens biometriska uppgifter avgör Sport Coupé Concept GTE själv – via en smartwatch eller ett armband som mäter förarens vitala funktioner – vilken väg den ska välja fram till destinationen. Om den till exempel ska välja en svår, kurvig väg eller en mer behaglig vägsträcka.

Övervakningen av biometriska uppgifter börjar så fort föraren knappar in destinationen via röststyrning eller på pekskärmen. Men naturligtvis endast om föraren vill att uppgifter som lagrats i enheten används i navigeringssystemet. Tid och avstånd är sekundära faktorer i det här fallet. I detta navigeringsläge, som är skräddarsytt för respektive förare, är syftet endast att föraren ska känna största möjliga körglädje.

Navigeringssystemet rekommenderar vägar som kan ge denna upplevelse. Rekommendationerna visas som en lista på skärmen eller via Cover Flow. I det här fallet används appar för att visa ytterligare information och bilder om respektive färdväg, t.ex. från Instagram. Föraren kan se den utvalda vägen i infotainmentsystemet innan färden börjar.

Samtidigt får föraren detaljerad information om vägsträckan och om trafiksituationen, väder samt vägförhållanden längs sträckan. För att få fram exakt realtidsinformation utvärderar systemet anonymiserad data (bil-till-bil) från andra bilar, som också kör på samma sträcka, men som ligger framför Sport Coupé Concept GTE.

Samtidigt jämför systemet vägförhållanden med bilens tillstånd och utrustning. Innan färden påbörjas kontrollerar därför Sport Coupé Concept GTE förarens vitalitet, vägförhållanden och bilens tillstånd.

Kokongkänsla. Sättet på vilket en linje från instrumentpanelen och dörrskuldrorna tycks linda sig runt de fyra passagerarna som en kokong är helt unik. Instrumentpanelen, som utformats med horisontella element och dekor i läder överst, övergår likformigt in i dekorpanelerna i framdörrarna. Utseendet på dessa paneler fortsätter i sin tur, både stilistiskt och i val av material, in i bakdörrarna. Därifrån sträcker sig detta kokongelement, som omgärdar hela interiören, upp till den invändiga dekoren under bakfönstret.

Ikonisk instrumentpanel med ren struktur. Instrumentpanelen har fått en rak, ren och minimalistisk design. I den övre delen fungerar tre tunna och eleganta springor i aluminium som ventilationsöppningar. Under dem löper en tunn list i svart pianolack. Ytterligare en ventilationsöppning i aluminum är placerad under den tunna listen. Listen spänner över hela bredden på instrumentpanelen och avbryts endast av huvudinstrumentet - Active Info Display.

Ännu en dekorlist i aluminium, som löper över hela bredden, gör dekoren komplett. Den fortsätter stilistiskt in i dörrpanelerna, där den övergår som en "vinge" på dörrhandtagen.

En annan karaktäristisk linje skapas av orienteringsbelysningen. Den tunna, exakta ljuslinjen, som man kan få i varierande färger, löper runt instrumentpanelen (och in i panelerna i framdörrarna) samt runt det centrala infotainmentsystemet och den stora mittkonsolen, som sträcker sig in i utrymmet för baksätespassagerarna, och framhäver därmed konturerna för dessa områden.

Mittkonsol för sportbil. Mittkonsolen sträcker sig, precis som i en sportbil, upp mot instrumentpanelen där den ansluter till infotainmentsystemet. Även här utgörs de dominerande stilelementen av eleganta, blanksvarta och mycket tunna aluminiumsargar. Som en kontrast mot detta finns en yta i ett material som liknar äkta trä, under den "svävande" mittkonsolen. Samma material återfinns i dörrpanelerna och på ratten. En praktisk detalj är mugghållarna till höger om DSG-växelspaken. Muggar som placeras här kan hållas hållas varma eller kalla.

Växelspaken till den 6-stegade DSG-växellådan är utrustad med växlingskonceptet shift-by-wire. Som en joystick är den normalt positionerad i mittläget. Det räcker med att bara slå till växelspaken lätt för att aktivera R-, N- och D-växlarna. Föraren väljer P-läget genom att trycka på en separat knapp, som är integrerad i växelspaken.

Drivsystem

Plugin-hybrid-drivning. Sport Coupé Concept GTE drivs av ett plugin-hybrid drivsystem, som är både ekonomiskt och sportigt. Förbränningsmotorn, som Volkswagen använder i den här konceptbilen, är en turboladdad 3,0 liters direktinsprutad motor (TSI) som levererar en effekt på 220 kW / 299 HK och ett maximalt vridmoment på 500 Nm. Elkomponenterna består av ett litiumjonbatteri (i mittunneln) och två elmotorer. Den främre elmotorn är integrerad i den 6-stegade DSG-växellådan (DQ400E) och levererar en effekt på 40 kW. Den bakre elmotorn utvecklar en effekt på 85 kW.

Den totala tillgängliga systemeffekten är 279 kW / 380 HK. Vid behov kan systemeffekten distribueras till alla fyra hjulen, tack vare den bakre elmotorn och en "elektrisk kardanaxel". I det sportiga GTE-läget accelererar coupén, som har en topphastighet på 250 km/h, från 0 till 100 km/h på bara 5,0 sekunder. Trots denna dynamiska prestanda är konceptbilen en föregångare inom bränsleekonomi. Bränsleförbrukningen vid blandad körning är bara 2,0 l/100 km. Dessutom kan Sport Coupé Concept GTE köras helt elektriskt med en räckvidd på minst 50 kilometer – med noll utsläpp. Den totala räckvidden för den här konceptbilen är över 1200 km.

"Hybrid". Konceptbilen startas normalt i Hybridläge. Sport Coupé Concept GTE är en klassisk fullhybrid, där batterierna laddas via regenerativ bromsning. Systemet väljer automatiskt rätt kombination av TSI och/eller elmotorer beroende på den aktuella körsituationen. När föraren släpper trycket på gaspedalen, och om batteriet är tillräckligt laddat, stängs alla drivkällor av och frikopplas från drivlinan. Detta är en form av "frihjul". I detta läge produceras noll utsläpp.

Om föraren tar foten från gaspedalen eller trampar på bromspedalen och batteriet inte är tillräckligt laddat, fungerar de bägge elmotorerna som generatorer och lagrar återvunnen bromsenergi i litiumjonbatteriet. I detta läge stängs även TSI-motorn av och frigörs från drivlinan. När V6-motorn är den enda drivkällan fungerar konceptbilen som en framhjulsdriven bil. Tack vare TSI-motorns avancerade teknologi är Sport Coupé Concept GTE även i detta läge en mycket bränsleeffektiv bil.

"E-Mode". I E-läge, som föraren aktiverar genom att trycka på en knapp, är det bara elmotorn på 85 kW på bakaxeln som fungerar som drivkälla. När man kör på enbart el, kopplas V6 TSI-motorn bort från drivlinan via kopplingen och stängs av. Så snart som den 6-cylindriga motorn behövs igen - beroende batteriets laddningsstatus eller andra parametrar - kopplas den in i drivlinan igen på bråkdelen av en sekund och helt ryckfritt.

Litiumjonbatteriet, som har en kapacitet på 10,7 kWh, förser elmotorerna med energi. Kraftelektronik, som är integrerad i utrymmet för främre motorn, styr flödet av högspänningsenergi till och från batteriet och till elmotorerna. Bilens 12-voltssystem får sin elektricitet från en DC/DC-konverter. Batteriet laddas via externa elkällor eller under körning.

"GTE". Föraren använder GTE-knappen för att växla över till GTE-läge och aktivera de funktioner som ger coupén dynamiska köregenskaper. Gaspedalen, växellådan och rattens egenskaper upplevs nu som ännu sportigare. I GTE-läge samverkar TSI och elmotorerna för att öka prestandan och ge bilen full systemeffekt och maximalt systemvridmoment.

Battery Charge / Battery Hold. Det dubbla läget "Battery Hold" (energiinnehållet i batteriet håller sig konstant) och "Battery Charge" (batteriet laddas under körning) aktiveras via en undermeny i infotainmentsystemet. Detta läge kan användas för att avsiktligt möjliggöra helelektriskt läge (E-mode) i stadsmiljö för att köra med noll utsläpp där.

Fyrhjulsdrift tack vare "elektrisk kardanaxel". Så fort situationen kräver det fördelas drivkraften på alla fyra hjulen på Sport Coupé Concept GTE. I detta läge, och om batteriet har låg laddning, fungerar den främre elmotorn, som nu får kinetisk energi (rörelseenergi) från V6 TSI-motorn, endast som generator och strömkälla för sin kollega på bakaxeln. Eftersom energin till den bakre elmotorn överförs per kabel och inte mekaniskt, talar man här om en ”elektrisk kardanaxel”.

Fyrhjulsdriften fungerar även om batteriet har låg laddning eftersom TSI-motorn driver den bakre elmotorn via den främre elmotorn.
46.7°
0

Volkswagen visar Sport Coupé Concept GTE

Plug in-hybrid som visar nytt designspråk

Kolla in när en perfektionist till blåmes bygger bo
Följ från första byggstenen till flygfärdiga ungar

Här får vi se när en blåmeshona tar och bygger sig ett bo i en fågelholk som var riggad med en kamera. I vanliga fall ska blåmesar ta mellan en och två veckor på sig att bygga ett bo, den här tog sex-sju veckor på sig sig! I slutet av videon ovan ser vi när första ägget tittar ut och i videon nedan kan vi se när ungarna kläcks och sedan skriker efter mat. Vilket de får, för de växer snabbt till sig. De som överlever vill säga, vilket inte alla gör. Man vet inte riktigt varför, men ungarna kläcktes med flera dagars mellanrum och de som kom sist hade därför inte riktigt samma chans jämfört med de andra. En köldknäpp kan också haft med det att göra. Två fascinerande videos! Tumnagel
38.1°
+
Roger Åberg
0

Nu är Apples podcastprenumerationer igång
Efter lite försening

Podcasts är ju något som Apple typ har skapat, men efter att man satte grundpelarna har man typ inte gjort någonting åt det. Det har däremot Spotify och en massa andra konkurrenter så det var dags att göra något. Samtidigt så finns det mängder av podcasts som försöker lösa inkomstproblemet med Patreon eller egna appar och en del lyckas riktigt bra, i alla fall när det kommer till intäkterna. Nu försöker Apple hjälpa till med detta och lösningen är prenumerationer. En prenumeration kan vara på en specifik podd eller på en kanal, som då är ett antal poddar från en utgivare. Det finns ett antal olika varianter att välja mellan för den som lägger ut podden, man kan ha olika versioner där den ena är med annonser och den andra är utan, eller så har man en kortare version som är gratis och en längre som kostar. Eller så har man bara en version som kostar och så kan man prova gratis under en period. För poddarna känns det som en självklarhet, om man kör en betalversion, att hoppa på detta. Varför inte liksom. För oss lyssnare kan det bli en dyr historia. Prenumerationer finns i Apples vanliga poddapp. Tumnagel
36.4°
+
Roger Åberg
0

En skitig iMac G4 fixas till
Min favorit!

iMac G4 är helt klart min favoritform av alla iMacs. Den flygande skärmen var väldigt lätt att justera beroende på vad man gjorde och hela bygget var vackert och genomarbetat. Modellen fungerade bra med 15 och 17-tums skärmar, men 20 tum blev lite väl stort och större än så var inte att tänka på. Här får vi se en skitig rackare städas ur och samtidigt får vi se hur den är byggd. Det finns som sagt en del smarta saker, hela basen agerar kylfläns och moderkortet är runt. Tyvärr är jag alldeles för oteknisk för att bygga en M1-variant av denna, men det hade varit lite coolt att göra faktiskt! Tumnagel
36.9°
+
Roger Åberg
0

En närmare titt på nya Volkswagen Multivan
Personbilsfeatures för den stora familjen

Volkswagens klassiska buss används ju för en massa saker, bland annat av den riktigt stora familjen som behöver mycket plats. Men kunderna har börjat bli lite kinkiga och vill ha laddhybrid och annan modern teknik vilket gjorde att Volkswagen nu har flyttat versionen som är just för den stora familjen till samma plattform som deras personbilar, alltså MQB-plattformen. Här får vi se våra tyska vänner gå igenom hela bilens funktioner. Skåpbilsversionen av denna kommer att stanna kvar på den äldre plattformen eftersom MQB inte passar så bra för det syftet. Tumnagel
37.1°
+
Roger Åberg
0

Här kommer trailern för Home Invasion
Viaplays scifi-serie med Johan Glans drar igång på söndag

Nu är det snart dags för premiär för den svengelska scifi-komedi-serien Home Invasion på Viaplay. I tv-serien kommer vi att få följa den utomjordiska familjen Family som fått i uppdrag av sin ondskefulle ledare Cassie att infiltrera jorden. Efter att familjen Family råkat stöta ihop med två inbrottstjuvar verkar man dock fatta tycke för både människor och jorden, något som gör att man blir lite tveksamma till sitt uppdrag. Huvudrollen i Home Invasion spelas av den svenske komikern Johan Glans. Som den ondskefulle ledaren Cassie syns Morena Baccarin, den brasiliansk-amerikanska skådespelerskan som medverkat i en lång rad scifi- och superhjälte-produktioner. Serien består av sex avsnitt och har premiär nu på söndag 20 juni på Viaplay. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

NightWatch gör Apple Watch till en lite ballare väckarklocka
Om du vill se din klocka i ett lite större format

Använder du Apple Watch som väckarklocka så finns nu tillbehöret NightWatch som gör det hela lite mer likt en traditionell väckarklocka. NightWatch är glob i glas och när Apple Watch sätts in i denna så förstoras klockans skärm några hack som ni kan se på bilden ovan. NightWatch har dock ingen egen laddningsfunktion så man måste även sätta in den vanliga Apple Watch-laddaren i globen. NightWatch kostar 50 dollar och leveranserna ska dra igång om några veckor. Här nedan hittas en reklamvideo från NightWatch. Tumnagel
41.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny trailer för Zelda: Breath of the Wild 2
Släpps 2022

Idag höll Nintendo sin stora E3-show och en och annan intressant titel visades upp (tagga WarioWare!) men det hela avslutades på topp med en ny, aningen kort, trailer för kommande Legend of Zelda: Breath of the Wild 2. I trailern får vi se Link i lite nya miljöer och det verkar som att vi den här gången får tillbringa lite mer kvalitetstid i skyarna. Legend of Zelda: Breath of the Wild 2 kommer släppas till Switch nästa år. Tumnagel
40.5°
+
André Stray
0

Det här är Beats Studio Buds
AirPods i annan form

Efter flera läckor är nu Beats nya små lurar här på riktigt. De heter Studio Buds och är helt enkelt ett par truewirelress-lurar. De är svett och fuktskyddade med IPX4 och finns i tre färger, svart, vit och röd. Varje lur väger 5,1 gram och elementen är på 8,2 millimeter. Det finns aktiv brusreducering och transparens som lär fungera på samma sätt som det gör i AirPods Pro. Beats är ju ett Apple-företag och att para dem med iOS-prylar är superenkelt, men nu lovar man att det bara ska krävas ett klick för att para dem även på Android. Batteritiden ligger på åtta timmar i lurarna och två uppladdningar i fodralet, så totalt 24 timmars speltid. Med brusreducering på så får man 5 respektive 15 timmar. Prislappen ligger på 1595 kronor. Gillar man formen så är det här ett intressant val för de som inte gillar AirPods men vill ha saker som lätt koppling, spatial audio och andra fördelar som kommer med AirPods. Dock ska man vara medveten om att dessa inte har samma chip som sitter i AirPods. Tumnagel
37.2°
+
Roger Åberg
0

93-årig racingspelare gör succé på YouTube
Pensionerad taxichaffis har hittat en ny hobby

Här kan ni kolla in ett inslag om den 93-årige japanen Ryuji Urabe som har tagit upp racingspelande på äldre dar. Urabe har tidigare arbetat som bland annat taxichaufför och en av hans stora intressen i livet verkar ha varit att köra bil. När Urabe var i 80-årsåldern slutade han att köra bil och verkar efter det inte ha haft så mycket att göra. Då införskaffade hans sonson lite racingspel och tillhörande spelkontroller till honom. Efter det började han köra racingspel online som hans sonson även lade ut på YouTube. Urabes racingsessioner verkar ha blivit ganska så populära. Här nedanför kan ni kolla in den första racingvideon som Urabes sonson lade ut på YouTube. Ett klipp som än så länge har visats över 3,5 miljoner gånger. Tumnagel
41.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

E.ON och Vattenfall samarbetar om laddning
Fler laddpunkter i apparna

E.ON och Vattenfall har varsitt nätverk där man kan ladda sin elbil. Nu börjar de samarbeta så att kunder hos det ena kan använda det andra och tvärtom. Detta utan att regga sig för ännu en ny tjänst. Man kommer inte bara att kunna betala utan laddarna från de två nätverken kommer att synas i de två bolagens appar. Vilket ju är riktigt trevligt. Runt 1000 laddpunkter kommer att bli tillgängliga redan i sommar. Tumnagel
43.2°
+
Roger Åberg
0

Assassin's Creed Valhalla får fler utmaningar idag
Testa dina färdigheter i Mastery Challenge

Ubisoft fortsätter ge oss anledningar till att återvända till Assassinx27s Creed Valhalla. Nyligen släpptes expansionen Wrath of the Druids och idag släpps det en ny uppdatering som lägger till lite mer utmanande utmaningar i spelet. Mastery Challenge har petats in i spelet och ger dig tillgång till nya utmaningar som fokuserar på strider, pilbågsskytte och smygande. Utmaningarna kräver 221 i kraftnivå och erbjuder användbara belöningar som både ska visa att du är en sann Mästare™ och gör dig lite mer effektiv i strid. Utöver detta kommer uppdateringen fräscha upp River Raids med flådigare belöningar och spelare kommer kunna låsa upp nya skills som gör Eivor bättre att skjuta pilbåge när man rider, möjlighet att skydda sig från alla håll med sköld i strid och möjlighet att springa och tackla fiender. Samtliga ändringar i uppdateringen kan ni läsa om via länken här nere till vänster. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Premiärdatum för S02 av Ted Lasso
23 juli

Apple meddelade i dag att den andra säsongen av Ted Lasso kommer släppas på Apple TV+ den 23 juli. Säsongen kommer följa AFC Richmonds jakt tillbaka till Premier League från att ha blivit relegerade därifrån under förra säsongen. Serien är redan klar för en tredje säsong som ska ha premiär under 2022. Tumnagel
39.1°
+
Frode Wikesjö
0

Stenmården anses nu vara etablerad i Sverige
Mårddjurs-ras som gillar att tugga sönder saker

TT rapporterar att skogsmårdens släkting stenmården nu kan anses vara etablerad i Sverige. Detta är något som en del fasar inför då stenmården tidigare har orsakar skador för miljardtals kronor i Europa. TT skriver att stenmården tuggar i sig allt från kablar till isolering i bilar och hus. Att stenmården funnits i ett litet antal i södra Sverige har sedan tidigare varit känt. Att rasen nu kan anses ha etablerat sig i Sverige är något som studenter på Högskolan Kristianstad uppger efter att ha studerat DNA-analyser från döda stenmårdar i Sverige. Karin Wetterberg, student på Biologprogrammet vid Högskolan Kristianstad, säger i pressmeddelandet. "Resultaten visade ingen genetisk skillnad mellan de fyra kadavrens mitokondrie-dna. Detta innebär att de alla fyra härstammar från en gemensam anmoder och således är släkt. Exakt hur de är släkt ser vi inte men de härstammar från minst två olika kullar. Därmed har föryngring skett i området och arten är etablerad." Stenmården påminner om skogsmården men har en något längre svans, ett längre avsmalnat huvud och mindre, mer avrundade öron som också sitter bredare isär skriver Wikipedia. Dess nos är ljus persikofärgad eller gråaktig till skillnad från skogsmårdens som är svart eller gråsvart Tumnagel
34.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

E3 2021 Square Enix gör nya nyversioner av de första Final Fantasy-spelen
Kanske blir bra denna gång

Square Enix kommer släppa nya utgåvor för de sex första Final Fantasy-spelen. De ska släppas till Steam, Android och iOS inom kort dock är det oklart exakt när. Square Enix säger att de är en del av deras "Pixel Remaster Series" vilket den japanska utvecklaren menar innebär pixel-perfekta versioner av spelen som behåller spelens grafiska stil. Tidigare nyversioner av klassiska Square Enix-spel för telefoner har varit katastrofalt dåligt gjorde så någonstans hoppas man ju att dessa versioner får lite mer kärlek än tidigare försök. Tumnagel
38.1°
+
Frode Wikesjö
0

En sista trailer för The Tomorrow War
Sci-fi-action med Chris Pratt

Här har vi en sista trailer för The Tomorrow War innan premiären den 2 juli. I denna film får vi träffa Dan Forrester, Chris Pratt, som blir rekryterad av tidsresenärer för att delta i ett krig i framtiden för att säkra mänsklighetens överlevnad. Regisserar gör Chris McKay, som tidigare regisserat en massa Robot Chicken samt The Lego Batman Movie, och utöver Pratt medverkar bland annat Yvonne Strahovski, J.K. Simmons och Betty Gilpin. The Tomorrow War släpps 2 juli på Prime Video. Tumnagel
38.4°
+
Frode Wikesjö
0

E3 2021 Kolla in årets Nintendo Direct inför E3 2021
Får vi se något Zelda?

Om cirka två timmar, klockan 18:00, kommer Nintendo att hålla en Nintendo Direct-sändning inför årets E3. Denna presentation kommer att vara cirka 40 minuter lång och fokusera helt på spel till Nintendo Switch, varav de flesta släpps redan under 2021. Direkt efter denna sändning kommer Nintendo Treehouse Live att sända i tre timmar och där bjuda på några djupdykningar för några av Nintendo Switch-spelen från Directen. Du kan kolla in den europeiska varianten av sändningen i klippet ovan. Tumnagel
38.9°
+
Frode Wikesjö
0

Här är Ikea och Sonos nya högtalare!
Som ett konstverk på väggen

Efter mycket rykten så är nästa del av samarbetet mellan Ikea och Sonos här. Namnet är så klart fortfarande Symfonisk och den här gången handlar det om en tavelram med högtalare. Men du kan inte stoppa in din egen konst tyvärr. Istället får man förlita sig på Ikea och de fronter som de släpper. Basen är en svart och en vit med en massa små hål och dessa tycker jag är riktigt snygga, men det finns färgglada fronter också. Tyvärr är dessa, enligt mig, rätt så trista, lite roser och ordet Love är inte så spännande. Vad tycker ni om motiven? Tekniskt är det en wifi-högtalare (bluetooth finns inte) som kopplas in med hjälp av Sonos app och teknik. Airplay 2 finns också. Säljstart är 15 juli och baspaketet (antingen den vita eller svarta) kostar 1795 kronor. Sedan kostar de flesta fronterna 400 kronor styck, någon kostar 200 kronor. Tumnagel
45.2°
+
Roger Åberg
0

BuzzFeed börjar betala användare för innehåll
Användare kan få upp till 10.000 dollar per artikel

Den amerikanska underhålls-sajten BuzzFeed kommer snart att börja betala för användargenererat innehåll rapporterar Variety. Användare kommer från och med i sommar få möjlighet att få betalt för list-artiklar, quiz och annat som de bidrar med till BuzzFeed. Det krävs dock att det som användarna skriver blir hyfsat populärt för att de ska få ersättning för detta. Den första utbetalningsgränsen börjar vid 150.000 visningar av en artikel och då erhåller författaren av artikeln 150 dollar. Därefter följer flera ersättningsnivåer i en stigande skala. Den högsta utbetalningen ligger på 10.000 dollar för en artikel men då måste artikeln komma upp i 4 miljoner visningar. Det är dock inga omöjligheter att komma upp i dessa siffror givet att BuzzFeed har cirka 1,2 miljarder sidvisningar i månaden enligt dem själva. För att kunna vara med i BuzzFeeds ersättningsprogram krävs det att användaren är minst 16 år gammal, får minst 150.000 sidvisningar per artikel de bidrar med samt är amerikansk medborgare. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Cliff Burton-museum ska byggas i Ljungby
Metallicas första basist hedras i småland

Smålandsposten rapporterar att Metallicas första basist Cliff Burton kommer att hedras med ett museum i småländska Ljungby. Det var utanför Ljungby som Cliff Burton dog då Metallicas turnébuss körde av vägen där efter en spelning i Stockholm 1986. Museet kommer att beviljats bidrag på 300.000 kronor från Riksantikvarieämbetet vilka ska användas för att uppföra museet. På museet kommer man att försöka berätta historien om vem Cliff Burton var, Metallica, olyckan såväl som fansens egna historien om Burton. När Cliff Burton-museet kommer att öppna finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedan kan ni lyssna på när Metallica framförde "For Whom the Bell Tolls" med Burton på bas 1985. Tumnagel
90kg
+
Wille Wilhelmsson

Lego släpper Adidas-lego
Adidas släpper Lego-sneakers

Det har varit mycket Lego-skor i år, en del snyggare än andra. Nu är det dags igen och den här gången är det lite annorlunda, för nu kommer det även ett bygge från Lego. Målet för både lego och sneaker är klassikern Superstar. Adidas har här gjort en rätt klassisk sko som har en del lego-detaljer både fram, bak och på sidan. Skon kommer att säljas här från 1 juli och prislappen ligger på 140 euro för vuxenstorlekar och mellan 55 och 75 euro för barnstorlekar. Lego har gjort ett rätt rejält bygge på 731 delar som så klart levereras i en sko-kartong. Det här bygget kommer att bli ett måste för sneakersnörden och det motiverar kanske prislappen på 1149 kronor. Tumnagel
65kg
+
Roger Åberg

Plantation Rum får fina askar av Sebastián Mateu
Tillverkade på Carl Malmsten Snickeri

Plantation Rum har dragit igång ett samarbete med konsthantverkaren och möbelsnickaren Sebastián Mateu för att ta fram kollektionen "The Plantation Craft Collection". Denna kollektion består av en serie boxar i olika storlekar och färger, tillverkade på Carl Malmsten Snickeri och skapta av genomfärgat fanér i ask. Kollektionen består av dryckesförvaring med tillhörande spelask innehållande domino och kortlek och är tillverkad i begränsad och signerad upplaga. De kan användas för förvaring men är framförallt skapta som inredningsdetaljer för hemmet. Alla askar i kollektionen är tillverkade av Sebastián Mateu själv i begränsad och signerad upplaga. I ett försök att stödja hantverk kommer Plantation Rum skänka överskottet till hantverksprojektet Kulturgatan, grundat av stiftelsen Lehmanns Verkstad i Bodafors. Försäljningen av dessa askar sker via länken nedan. Tumnagel
93kg
+
Frode Wikesjö

Iggy Pop kommer till Sverige
10 juni 2022

Den legendariska rockartisten Iggy Pop kommer uppträda på Filadelfia i Stockholm fredagen den 10 juni 2022. Iggy Pop har levererat hits sedan 1969 så konserten kommer sannolikt bjuda på massvis med godbitar från punkens gudfader. Biljetterna till konserten släpps nu på fredag den 18 juni klockan 10:00 via länken nedan. Tumnagel
93kg
+
Frode Wikesjö

Ryskt band ska göra Crocs punkigt

Crocs är väl allt annat än punkigt, men nu tar de hjälp av det ryska bandet Little Big för att bli lite creddigare. Oklart om det kommer att fungera, men ett rätt roligt försök ändå. Tumnagel
67kg
+
Roger Åberg

En rundtur i Gudfadern-huset
Kan bli ditt för endast 90 000 000 dollar

Här får vi följa med på en rundtur runt huset som bland annat användes för att spela in Gudfadern och Bodyguard. Huset är värderat till 89 750 000 dollar vilket ju är väldigt mycket pengar för ett hus. Men för det får du ett 2 694 kvadratmeter stort hus med nio sovrum, 15 badrum och en tomt på dryga 14 000 kvadratmeter. Om du är sugen kan du anmäla dig till en IRL-visning via länken nedan. Bonushus nedan. Tumnagel
79kg
+
Frode Wikesjö

Omnipollo har perfekta ölen till nubben
O.P. och alkoholfri öl i kombination

O.P. Anderson är riktigt gott på till exempel midsommar, men det är ju också gott att dricka en öl till. Sprit + starköl är ju dock sällan en lysande kombination kanske, men nu har O.P. och Omnipollo gjort ett intressant samarbete som löser det. Omnipollo har nämligen tagit fram en alkoholfri snapsöl. Antingen så tar man nubben i nubbeglaset och ölen i ölglaset eller så häller man i nubben i ölen, det är valfritt. Den beskrivs vara i "gränslandet mellan en pale ale och en IPA med blommiga och fruktiga karaktärer där tydliga inslag av citrus, grapefrukt och aprikos samsas med en blommig humlekaraktär". – Det blommiga från ölet och det kryddiga från O.P. Anderson blir en superspännande kombination där två omsorgsfulla drycker möts på ett fint sätt, säger Henok Fentie. Vi älskar att jobba med varumärken som har en lång historia och i det här samarbete har det varit jättekul att se våra energier smälta ihop rent bokstavligen. Ölen börjar säljas i morgon och eftersom den är alkoholfri (0,3 procent) så kommer den att säljas i dagligvaruhandeln men även på ett antal restauranger. Tumnagel
124kg
+
Roger Åberg

Ny bok om svensk gin
Vi är riktigt bra på den goda drycken

Vi är riktigt bra på gin här i Sverige och det bör ju uppmärksammas. I dag släpps boken Svensk gin, drinkar, destillerier och drömmare som verkar vara en perfekt bok för den som vill få kunskap om gin men framförallt upptäcka de svenska tillverkarna. Huvudförfattare är Jens Josefsson och boken fokuserar inte så mycket på historien utan snarare nutiden och framtiden eftersom detta händer just nu. Författarna villa tt boken ska vara som en reseguide för de som vill ta den av svensk och samtida sprithistoria, men den innehåller även drinkar och massor av fakta. Och den handlar inte bara om gin, för gin ses ju oftast med tonic och man besöker även svenska tonicproducenter. Boken släpps i dag. Tumnagel
116kg
+
Roger Åberg

Prince släpper nytt
Platta kommer i juli

Det är snart fem år sedan Prince gick bort och han är saknad av många. Ryktet säger att han hade väldigt, väldigt mycket inspelade låtar och sista juli kommer det faktiskt en ny platta. Den heter Welcome 2 America och från den kommer den här singeln som heter Born 2 die. Tumnagel
81kg
+
Roger Åberg

Neil Young klar med sin scifi-roman Canary
Verkar bli en rätt märklig historia

Den gamle rockern Neil Young uppger att han nu har skrivit klart scifi-romanen "Canary", en bok som han har arbetat i fyra år med att färdigställa. På sin webbplats skriver han att han precis lämnat in manuskriptet till boken till sin förläggare. 2018 beskrev Young handlingen i "Canary" för Rolling Stone: "It’s kind of a sci-fi thing about a guy who gets busted for a crime. He works for a power company and there’s corruption in the power company and he wants to expose it, so he figures out a way to expose it and shuts down the grid a couple of times. He gets busted for doing that, and the cops come and take him out of his office, put him in a van, drug him, and he goes to a hospital somewhere. Then he wakes up and he’s on a mission to pay his debt to society. That’s all he cares about. Then he puts on these glasses, and they broadcast everything that he sees and he goes into different places and interacts with the people there and he’s just a regular guy, but these people in this room downtown are watching everything he’s doing and listening to everything. He discovers the solar company he works for is a hoax. And they’re not really using solar. They’re using this shit – the guy who’s doing this has come up with a way to make bad fuel, the bad energy, this really ugly terrible stuff, and he’s figured out a way to genetically create these animals that shit that gives the energy to make the [fuel]. So he’s created this new species. But the species escapes. So it’s a fuckin’ mess." Det verkar med andra ord som om Neil Youngs scifi-bok kanske inte blir helt olik ett sammanfattning av tv-serien Rick and Morty. När eller om "Canary" kommer att dyka upp i bokhandeln framgår inte. Tumnagel
94kg
+
Wille Wilhelmsson

ASAP Rocky gör filmen Stockholm Syndrome
Dokumentär om när han greps i Sverige

Musikern ASAP Rocky kommer snart att släppa filmen Stockholm Syndrome vilken kommer att handla om när han kom i klammeri med den svenska rättvisan. Det var sommaren 2019 som ASAP Rocky greps i Stockholm efter att ha varit inblandad i ett bråk. Han dömes senare till villkorlig dom för misshandel. Förutom ASAP Rocky själv kommer bland andra Kim Kardashian, Nicki Minaj, Naomi Campbell och Tyler the Creator medverka i filmen skriver Dazed. Stockholm Syndrome kommer att ha premiär på amerikanska Tribeca Film Festival 13 juni. När vi eventuellt kan få se den här i Sverige finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
-522kg
+
Wille Wilhelmsson

Burger King slutar med plastleksaker
Nu blir det svenska böcker istället

Att hamburgerrestauranger slutar med plastsugrör upprör, framförallt känns det otroligt töntigt när man använder plastlock, delar ut plastleksaker och så vidare. Nu tar Burger King i alla fall ett steg i rätt riktning och slutar med plastleksaker i sina barnmål. Istället blir det Svanenmärkta böcker som produceras i Lettland. Man lovar att alla böcker ska skrivas av svenska författare. Om det blir några klassiker återstår att se, men pressbilden säger nog att det inte blir så... Tumnagel
233kg
+
Roger Åberg