EU ska göra egna inspektioner av Boeing 737 MAX buggfix
Europeiska pilotföreningen litar inte längre på amerikanska FAA

För en vecka sedan uppgav flygplanstillverkaren Boeing att man nu hade fixat den bugg som misstänks ligga bakom två flygolyckor med modellen Boeing 737 MAX som på ett halvår orsakade över 350 människors död.
Boeings fix ska nu inspekteras och godkännas av det amerikanska luftfartsverket FAA innan modellen åter får trafikera amerikanskt luftrum. Vanligtvis har världens andra luftfartsmyndigheter varit tillfredsställda om en flygplansmodell är godkänd av FAA men så ser inte ut att bli fallet den här gången.
Den europeiska pilotföreningen uppger att förtroendet för FAA är förbrukat i och med att det var de som ursprungligen godkände Boeing 737 MAX trots att denna bevisligen inte borde fått flyga på grund av de nu fixade felen. EU:s motsvarighet till FAA, EASA (European Union Aviation Safety Agency), säger att förändringarna kommer gås igenom internt innan stoppet hävs i EU-länder.
Sannolikt kommer även andra länders flygfartsmyndigheter inspektera den olycksdrabbade modellen innan den får börja flyga passagerare igen, något som antagligen gör att det kan dröja ett tag innan vi får se 737 MAX-flygplan i luften igen.
Boeing uppger att de nu har fixat Boeing 737 MAX
Nu ska detta inspekteras av världens flygmyndigheter

Boeing börjar testflyga 737 MAX igen
Mjukvaran ska nu vara fixad

USA funderade på att ge Boeing Max 737 flygförbud två gånger
Efter den första kraschen med olycksdrabbad flygplansmodell
