35 i dag 38 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Vässla släpper Vässla Bike
Vässla släpper Vässla Bike En mix av elsparkcykel, cykel och elmoped?

Svenska Vässla har under några år nu sålt elmopeder och elsparkcyklar. Nu lanserar man sitt tredje fordon som man kallar för Vässla Bike. Enligt grundaren Rikard Bröms är det inte en elsparkcykel, inte en cykel, inte en elmoped utan alla tre.

Minst två versioner kommer att finnas, en som går i 20 km/h och som då kommer att ha samma regler som elsparkcyklarna har i dag. Motorn kommer att vara på 250W och räckvidden upp till 4 mil.

Den andra versionen går i 45 km/h och klassas då som EU-moped. Motorn är då dubbelt så stor, 500W.
Båda versionerna väger nätta 17 kilo, har ett portabelt batteri på 1,5 kilo (från Samsung), laddar fullt på en timme och till 80 procent på 20 minuter.

Vässla Bike ska vara förberedd för delningstjänster. I november så lanserades delningstjänsten Wheels i Stockholm som använder ett liknande fordon, ett fordon som jag inte alls var imponerad av vilket mest berodde på den lilla motorn. I elmopedsversion kanske det blir intressantare!

Vässla Bike lanseras i dag.

Fordon, Eldrivet, vässla, väska bike
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Vässla släpper Vässla Bike

Jag har kört runt på elfordonet från Wheels
Och kommer aldrig göra det igen

Jag älskar fordon. Av alla storlekar och i alla versioner. Jag köpte mig en elsparkcykel innan Voi kladdade ner stan med dem och njöt av det. Ok, jag blev lite hånad men jag såg på det hånande folket att de mest var avundsjuka för det var ju så smidigt och väldigt roligt att åka runt på den där. Så när Wheels nu har ställt upp sina fordon på stan var jag så klart tvungen att testa. Tyvärr har utvecklarna på Wheels inte kollat på hur Bird har gjort sin app så jag kan inte logga in med Apples inloggning eller använda Apple Pay utan jag måste mata in mitt telefonnummer, få ett bekräftelse-sms och mata in mina kortuppgifter. Tar någon minut men är helt ok. Sedan låses fordonet upp, som rent tekniskt är en cykel men som inte har trampor. Jag hoppar på. Och åker iväg. Långsamt. För att få klassas som en cykel får inte motorn vara på mer än 250W och den får inte gå snabbare än 20 km/h. Det första blir ett problem när jag med mina 94 kilo och en väska ska knuffas iväg. Med en elsparkcykel kan jag hjälpa till, men inte här. De där 20 km/h kommer med tiden när jag åkt tillräckligt länge och tillräckligt platt, det är lite som att accelerera med en Trabant detta. Väl där i 20 km/h så känns det jobbigt av två anledningar. Dels för att 20 km/h på en elsparkcykel är helt ok snabbt, på en cykel avslappnad om än lite långsam takt men på något som känns som en moppe är det för långsamt. Världen går i slowmotion. Och det är här någonstans som jag börjar tänka på hur jag måste se ut där på den konstiga "cykeln" som snarare är gjord för någon som är 150 cm lång och väger 45 kilo än mig som är 182 cm och väger det dubbla. Jag anar att folks tankar inte är positiva och inte är i stil med "kolla vilken frän kille som kommer här!". Efter en lång färd kommer jag fram till backen vid Slussen. Efter ett rödljus ska jag få fart på fordonet igen och backen vid Slussen här i Stockholm är brant. Jag kommer knappt framåt och får hjälpa till med fötterna. Jag måste se katastroftöntig ut nu. När jag kommer till första bästa ställe att parkera den här "cykeln" på så gör jag det. Låser den och raderar appen. El är fantastiskt. Elcykeln är underbar för alla som numera kan elcykla rätt långa sträckor till jobbet utan att bli svettiga, elsparkcykeln är fantastiskt smidig att ta sig den där sista kilometern och jag önskar verkligen att jag var tillräckligt trygg på en bräda för att kunna köra elskateboard. Men en långsam, minimoped behövs inte. Tumnagel
50.7°
0

Idag lanseras cykeltjänsten Wheels i Stockholm
Hyr pedallös elcykel per minut

Tycker du att det börjar bli för obekvämt att korsa fram på Stockholm gator på en eldriven sparkcykel så lanserar Wheels idag sin tjänst för eldrivna cyklar i huvudstaden. Wheels fungerar precis som tjänsterna för eldrivna sparkcyklar, det vill säga man laddar ner en app, bokar ett fordon och tar sedan detta i besittning. Wheels cyklar ska vara försedda med egna högtalare med vilka man ska kunna spela upp sin egen musik på om man känner för det. Initialt kommer Wheels att ställa ut "några hundra" elcyklar i Stockholms innerstad skriver Expressen. Vad tjänsten kommer att kosta finns det inga exakta uppgifter om men Wheels Sverige-chef Axel Lindnér säger att deras cyklar antagligen kommer att kosta cirka 20 procent mer än elsparkcyklarna som går att hyra per minut. Tumnagel
27.7°
0
39.2° 0 Roger Åberg Roger Åberg
fre. 31 jan 2020, 08:00
Vässla släpper Vässla Bike En mix av elsparkcykel, cykel och elmoped?
39.2°
0