m

Bentley Bentayga - nu även som diesel
Britten chockar igen

Bentley Bentayga - nu även som diesel
Bil / Bentley

I september förra året förändrades något här i världen. Bentley presenterade sin första SUV. Inget skulle därefter vara sig likt. Och nu händer det igen, den lyxiga kolossen till bil kommer med dieseldrift. Första gången någonsin Bentley förknippas med bränslet, och det i en bil man aldrig trodde de skulle tillverka.

Bentley har alltid förknippats med stora och vräkiga motorer som matchar modellerna de sitter i. Häftigt såklart, men det finns ett problem - de drar förbaskat mycket soppa. Bentayga har fram tills nu endast erbjudits med en enorm dubbelturbomatad W12:a på 6,0 liter. Den ger 600 hästar och har ett vrid på 900 Newtonmeter. Maffigt. Lika kul är dock inte förbrukningen som ligger på 1,28 liter vid blandad körning. Utsläppen är inte heller så roliga med 296 gram per kilometer. Därför stoppar man nu alltså ner en diesel under huven, för de som vill ha ett lite snålare alternativ. Men det handlar inte om någon klen fyra på 1,5 liter om ni trodde det, utan här sitter det en V8:a på 4,0 liter med dubbla turboaggregat och en eldriven kompressor som kompenserar för turbolagget. Effekten anges till 429 hästar och vridet på 900 Newtonmeter finns tillgängligt redan vid 1 000 varv. Motorn kopplas till en åttastegad automat från ZF och kraften skickas som väntat till alla fyra hjulen, fördelat på 40 procent fram, 60 bak. 0-100 km/h ska gå på 4,8 sekunder. Toppfarten anges till 270 km/h, inte lika vasst som storebror som gör över 300 men ändå. Det viktigaste här är alltså förbrukningen, utsläppet och räckvidden för de som vill åka långt utan att stanna vid pumpar hela tiden. Vid blandad körning ska bilen dra 0,79 liter per mil vilket inte alls känns dumt i en bil som väger in på nästan 2,4 ton. Tanken rymmer 85 liter vilket enligt Bentley ska ge en räckvidd på omkring 100 mil. Utsläppet ligger på 210 gram per kilometer.

Avgassystemet ska man ha lagt mycket tid på att få till, men inte för att bilen ska låta häftigt utan för att den ska vara så tyst som möjligt. En Bentley med dieselknatter är inget att skryta med direkt.

Utseendemässigt är det ett litet emblem i nederkant på framdörrarna som skvallrar om att du kör en diesel, och ett avgassystem med annan design än det för W12:an. Grillen har också blivit svart.

Leveranserna drar igång i början av nästa år. Priset vet vi inte än men det lär vara något lägre än de 160 000 pund man vill ha för vanliga Bentayga.

Visa
Pressmeddelande
BENTLEY BENTAYGA DIESEL: EFFORTLESS DRIVING WITH PEERLESS LUXURY

The first diesel Bentley – power, refinement and range
New-generation, triple-charged 4.0-litre V8 engine develops class-leading 435 PS (429 bhp) and 900 Nm (664 lb.ft.) torque
World’s fastest diesel SUV: 0-100 km/h in 4.8 seconds and top speed of 270 km/h (168 mph)
Bentayga’s go-anywhere grand touring capability further enhanced with a 1,000 km range potential
Lowest CO2 output of any Bentley – 210 g/km
(Crewe, 21 September 2016) Bentley Motors today announces full details of the first diesel model in the iconic British brand’s history – the Bentayga Diesel.

At the heart of the world's fastest and most powerful luxury diesel SUV is an all-new, technologically advanced, triple-charged, 4.0-litre, 32-valve V8 engine. Developing 435 PS (429 bhp) and 900 Nm (664 lb. ft.) of torque, the Bentayga Diesel hits a top speed of 270 km/h (168 mph) and can accelerate from 0-100 km/h in 4.8 seconds (0-60 mph in 4.6 seconds).

Bentley’s Crewe-based engineers have developed a V8 powertrain to deliver an authentic Bentley driving experience. Peak torque is available from very early in the rev range (just 1,000 rpm), which makes progress in the Bentayga Diesel truly effortless.

New clean technology gives the Bentayga Diesel the lowest CO2 emissions of any Bentley, as well as a range of over 1,000 km (621 miles) – allowing owners to, for example, drive from London to Verbier, Bordeaux or the Scottish Highlands on a single tank.

Inside, the Bentayga Diesel retains the innovative features, advanced technologies and handcrafted luxury for which the Bentley Bentayga is renowned.

Wolfgang Dürheimer, chairman and chief executive of Bentley Motors, said: “The Bentayga Diesel represents a moment of immense significance in Bentley’s history, by giving the world its fastest luxury diesel SUV. Immense power, grand touring capabilities and superb refinement – this is a true Bentley. Only Bentley could produce a car so powerful, yet so refined.”

Clean, Powerful Performance – V8 Engine Offers Sublime Capability

The Bentayga Diesel retains the dynamic performance of the Bentayga W12, while introducing clean technologies and enhanced range.

The next-generation 4.0-litre V8 engine, mated to a ZF eight-speed automatic transmission, develops a class-leading 435 PS (429 bhp) and 900 Nm (664 lb. ft.) of torque. Variable-geometry, sequential twin-scroll turbochargers are powered by the exhaust gases, while a third electric supercharger – powered by Bentley’s innovative 48V system – spools up within 30 microseconds to eliminate turbo lag. The effect is effortless, seamless power delivery across the entire engine-speed range – the quintessential Bentley driving experience.

This enables the Bentayga Diesel to deliver a 0-100 km/h time of 4.8 seconds (0-60 mph in 4.6 seconds) and a top speed of 270 km/h (168 mph).

An immense amount of torque is available from very low speeds, with peak torque achieved from just 1,000 rpm, for both seamless on-road performance and exemplary off-roading ability. The immediate flow of power complements the traditional, class-leading refinement and performance customers have come to expect.

The new model has also been made with a number of specific developments to provide peerless refinement. For example, the bespoke exhaust system has been acoustically engineered to be as quiet and refined as possible.

The addition of Selective Catalytic Reduction contributes to lower nitrous oxides. Combined with Bentley’s stop-start system; class-leading CO2 emissions of 210 g/km; and an impressive range of over 1,000 km between fuel stops, this technology puts the Bentayga Diesel at the forefront of advanced engine efficiency.

Contemporary, Luxurious British Design

The Bentayga Diesel demonstrates the same authentic and modern British luxury design as its W12-powered stablemate, while also benefitting from a number of unique styling additions.

A V8 Diesel badge is embedded on the lower front door edge, complemented by a new Bentley ‘twin-quad’ exhaust tailpipe design, which provide a further subtle reminder of the new engine specification.

Further distinctive external styling cues include a bold, black matrix grille with chrome surround and central bar, which serves as a signature for the powertrain that lies behind. A new optional Mulliner Driving Specification 21” wheel – available in a silver or grey painted finish (the latter with machined accents to the spoke and rim) – can be specified, with a 20” ten-spoke alloy wheel offered as standard.

The Bentayga’s cockpit sets new standards for both luxury and precision, with meticulous tolerances between the exquisite veneered woods and metal elements.

The hand-selected veneers – including a new Liquid Amber finish introduced with Bentayga Diesel – form pure and elegant surfaces throughout the cabin. Each of the 15 pieces are shaped by Bentley’s artisans and finished with trademark Bentley attention to detail.

As with all Bentleys, the Bentayga Diesel can be handed over to the highly skilled craftspeople at Mulliner, Bentley’s bespoke coachbuilding department, who will respond to individual customer requirements.

The Bentayga is available with an exquisite integrated Mulliner Hamper Set, complete with refrigerator, bespoke fine Linley china cutlery, crockery and crystal glass, and storage area for dry goods. For comfort in the great outdoors, sections of the hamper can be removed and used as seats.

A bespoke mechanical Mulliner Tourbillon by Breitling clock can also be specified. The most complex of watch mechanisms, the Mulliner Tourbillon is automatically wound periodically by a dedicated high-precision winding mechanism within the car. This masterpiece is machined in solid gold (customers can select from either rose or white gold), with a choice of either a mother-of-pearl or black ebony face and decorated with eight diamond indexes.

Effortless Bentley Performance, Unrestrained by Climate or Terrain

The development programme for the Bentayga has been the most exhaustive in the Bentley brand’s history, ranging across five continents. From the dirt and gravel of South Africa and the dunes of Dubai, to the muddy fields of Cheshire, and from -30°C in the frozen North Cape to searing 50°C desert heat, the Bentayga’s ability to perform on any surface and even in the most extreme conditions has been proven.

The Bentayga Diesel can be specified with Bentley Dynamic Ride – the world’s first electric active roll control technology that utilises an unrivalled 48V system. Inherent in larger vehicles with a higher centre of gravity, this system instantly counteracts lateral rolling forces when cornering and ensures maximum tyre contact to deliver class-leading cabin stability, ride comfort and exceptional handling.

Bentley’s adaptive and reactive system provides variable torsional resistance, allowing the Bentayga to be both dynamically capable and comfortable for all occupants at all times. The pioneering use of a 48V system – which on Bentayga Diesel utilises a new lithium-ion battery system to offer even greater reserves of power – results in silent, instantaneous responses to deal with all road surfaces.

Electric Power-Assisted Steering (EPAS) is also featured on the Bentayga. The new system improves feedback to the driver, while providing isolation from steering kick-back both on- and off-road. EPAS also features a variable rack ratio, permitting light and fast steering while manoeuvring at low speeds, as well as a more subdued response for excellent stability at high speeds.

The Bentayga Diesel offers class-leading ride comfort, steering feel and handling thanks to the partnership of a highly sophisticated chassis and Electronic Stability Control (ESC). In addition to advanced, multi-mode Traction Control (TCS), the Bentayga also features Hill Descent Control.

Hill Descent Control automatically regulates the vehicle’s speed on steep declines, allowing the driver to concentrate fully on steering and obstacles ahead. It can be pre-set at speeds between two and 30 km/h (going in either direction) and works on gradients greater than five per cent.

As with all Bentleys, the Bentayga Diesel comes with multi-mode air suspension. The driver has four different modes to choose from: High 2, High 1, Normal and Low. High 2, for example, can be manually selected when tackling more severe off-road surfaces. Customers can also lower the rear suspension via a switch in the boot, to ease loading and trailer hitching.

Innovative Features and Advanced Technologies

A suite of state-of-the-art driver assistance systems and infotainment features designed to enhance safety, comfort and convenience make the Bentayga Diesel an innovative, advanced and connected luxury SUV.

It offers the widest range of on- and off-road drive settings of any vehicle via Bentley’s Drive Dynamics Mode and optional Responsive Off-Road Settings. Up to eight modes are available, allowing drivers, at the simple turn of a dial, to select the perfect dynamic set-up for any surface or road condition. This versatility is complemented by Bentley Dynamic Ride (electrically activated 48V active roll control) and Electric Power-Assisted Steering (EPAS).

Responsive Off-Road Settings allows the customer to select the appropriate vehicle settings for a wide range of off-road surfaces, while the Driver Information Panel displays information on pitch, roll, wheel articulation, steering angle, compass bearing and altitude.

Adaptive Cruise Control (ACC) including Stop & Go, Predictive ACC and Traffic Assist enables the driver to maintain a set distance to the vehicle in front. Predictive ACC uses the navigation data, sensors and cameras to predict upcoming corners, city boundaries and speed-limit changes and can then modify the vehicle speed accordingly, improving both comfort and fuel economy.

In urban environments, there are a number of driver aids available on the Bentayga Diesel. These systems – such as Traffic Sign Recognition, which detects a wide variety of traffic signs and displays information to the driver; Rear Crossing Traffic Warning, which uses radar technology to detect crossing traffic when reversing out of a parking space; and Top View, a system which uses four cameras to display an overall picture of the vehicle’s surroundings – combine to enhance everyday usability.

Park Assist is also available – a system that detects suitable parking spaces (both parallel and perpendicular) before autonomous steering takes over to support parking manoeuvres, even in narrow and tricky spaces.

Other innovative systems available include Electronic Night Vision, which uses infra-red technology to identify potential obstacles ahead, and a Head-Up Display, which reduces driver distraction and increases safety.

The Bentayga’s eight-inch touch screen infotainment system boasts class-leading navigation technology, a 60GB hard drive, and a choice of up to 30 languages.

Rear seat passengers benefit from the introduction of the Bentley Entertainment Tablet – a removable 10.2” Android device with 4G, WiFi and Bluetooth for effortless, high-speed on-board connectivity.

Customers can choose between three different sound systems for the Bentayga Diesel: Bentley Standard Audio, Bentley Signature Audio and Naim for Bentley Premium Audio. The latter is the most powerful system in the segment, with 1,950 watts, a network of 18 speakers and super-tweeters for unrivalled recreation of the highest audio frequencies.

Customer deliveries will begin in Europe early next year, with entry into Russia, South Africa, Australia, New Zealand and Taiwan planned across the rest of 2017.

To explore the Bentayga in more detail, visit www.bentleyconfigurator.com

Technical Specification

Engine

Type

4-litre Twin turbo with E Supercharger direct injection V8

Max Power

435 PS / 429 bhp / 320 kW @ 3750-5000 rpm

Max Torque

900 Nm / 664 lb.ft @1000-3250 rpm

Transmission

Driveline

ZF eight-speed automatic gearbox, permanent all-wheel drive, Torsen centre differential, open rear differential, 40:60 front:rear torque split

Ratios

1st: 4.714; 2nd: 3.143; 3rd: 2.106; 4th: 1.667; 5th: 1.285; 6th: 1.000; 7th: 0.839; 8th: 0.667

Final Drive

3.308

Brakes, Wheels and Tyres

Front Brakes

400mm ventilated iron discs

Rear Brakes

380mm ventilated iron discs

Wheels

Standard 20”, optional 21” and 22”

Tyres

Pirelli 275/50R20, 285/45 R21, 285/45 ZR21, 285/40ZR22

Steering

Type

Electronic Power Assisted Steering, variable ratio

Turns lock-to-lock

2.3 turns

Turning circle

12.4 m / 40.6 ft

Suspension

Front

Four link double wishbones, optional 48V electric active anti-roll bar

Rear

Trapezoidal multi-link, optional 48V electric active anti-roll bar

Springs and dampers

Self-levelling air suspension, Continuous Damping Control

Dimensions

Wheelbase

2995 mm / 117.9”

Overall length

5140 mm / 202.4”

Width (across body)

1998 mm / 78.7”

Width (inc. mirrors)

2224 mm / 87.6”

Overall height

1742 mm / 68.6”

Fuel tank

85 litres / 18.7 UK gallons / 22.5 US gallons

Boot volume

430 litres / 15.2 cu ft (590 litres / 20.8 cu ft load cover retracted)

Kerb weight (EU)

2390 kg / 5269 lb

Gross vehicle weight

3250 kg / 7165 lb

Performance - provisional and subject to Type Approval

Top speed

168 mph / 270 km/h

0-60 mph

4.6 secs

0-100 km/h

4.8 secs

Fuel Consumption (EU cycle) - provisional and subject to Type Approval

Urban

31.3 mpg / 9.0 litres/100 km

Extra Urban

38.2 mpg / 7.4 litres/100 km

Combined

35.8 mpg / 7.9 litres/100 km

CO2 emissions

210 g/km

Emissions Controls

EU 6
31.8°
0

Bentley Bentayga - nu även som diesel

Britten chockar igen

Så här känns det att vara bakis
Fin liten svensk kortfilm

How It Feels to Be Hungover är en liten kortfilm om hur det är att vara bakis. Hög igenkänning. Den är skriven, regisserad och klippt av Viktor Hertz, som vi har skrivit om tidigare. Producerad av Johann Skirnir Gustavsson. I rollerna hittar vi bland andra Lukas Loughran, Irma Jämhammar och Anki Larsson. Filmen fick ett gäng priser när den släpptes 2018 och har nu lagts upp för oss alla att njuta av. Tumnagel
37.1°
+
Roger Åberg
0

Mattel gör Cybertruck i "Lego"
3000 bitar

Lego-biten är ju inte längre patenterad och nu släpper Mattel Creations en modell av Lego-liknande bitar. Mattel är ju annars mest kända för att göra Barbie, Hot Wheels och He-Man-gubbar. Modellen man släppte klockan 18.00 i dag är en Tesla Cybertruck skapad av 3000 bitar och har en prislapp på 250 dollar. Komplett med trasig ruta är den också. Rätt ok bygge verkar det som, även om det inte är äkta Lego. Tumnagel
32.6°
+
Roger Åberg
0

Namnet på nästa animerade Spider-Man läcker
"Spider-Man: Across The Spider-Verse"

Spider-Man: Into the Spider-Verse är en av de kanske mest uppskattade animerade filmer på senare år. Med en intressant story, koncept och animationsstil vann filmen bland annat en Golden Globe, Bafta och en Oscar för bästa animerade film. Det kommer kanske därför inte som någon överraskning för någon att man just nu jobbar på en uppföljare. Namnet på den ser ut att bli Spider-Man: Across The Spider-Verse. Titeln ska ha synts i en LinkedIn från en av CFX-handledare som jobbat på första filmen. Spider-Man: Into the Spider-Verse släpptes i december 2018. Den kommande filmen ska släppas 7 oktober 2022, åtminstone i USA. Tumnagel
39.2°
+
Hugo Engström
0

Likheten mellan Facebook och tobakföretag
Hur lika är sociala medier och tobak?

I denna video jämför Wall Street Journals Joanna Stern nutidens Facebook med tobakföretagen som båda tillhandahåller tjänster eller produkter som är aningen beroendeframkallande. Båda industrier har också varit under enorm press från myndigheter att göra något åt de problemen som funnits. För att förutspå hur Facebook kan regleras i framtiden kan det vara värt att ta en titt tillbaka på hur man reglerade tobakföretagen. Tumnagel
40.0°
+
Hugo Engström
0

Renault visar skåpbilen Master med vätgasdrift
Än så länge bara en prototyp

Den 27-28 oktober anordnas Hyvolutionmässan i Paris. Renault kommer då att vara på plats med prototypen Hyvia Renault Master H2-TECH som går på vätgas. Det är en lätt transportbil med ett lastutrymme som sväljer tolv kubikmeter och som har en räckvidd på 50 mil innan tanken är tom. Bränslecellen är på 30 kW, batteripacket på 33 kWh och vätgastanken rymmer 4,5 kilo. Målet är att den ska lanseras nästa år och i samband med bilen visar man även upp en tillhörande vätgasstation. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Apple Music kanske kommer till PS5
Vissa användare ser appen

Playstation 5 släpptes för nästan ett år sedan i november 2020 och sedan dess har Spotify funnits som en app för konsolen. Nu kommer det uppgifter om att även Apple Music är igång med sin egen app till PS5. Användare på Reddit har delat bilder där Apple Music dykt upp som alternativ för musikstreaming. Alternativet ska ha synts efter att användare skapat ett konto och försökt länka det till Spotify. Det verkar dock inte som att Apple Music-appen ska ha fungerat. Det meddelande användare ska ha fått är "This app is playable only on PS4", vilket ska vara ett standard-felmeddelande. Återstår att se om eller när appen släpps officiellt. Tumnagel
37.5°
+
Hugo Engström
0

Studenter använder iOS 15 för att fuska
Kopierar kamraters anteckningar från bilder

iOS 15 har en ny funktion där användare kan kopiera text direkt från bilder i Apples inbyggda Bilder-app. Iallafall om texten i bilderna och systemspråket är engelska. Nu när operativsystemet varit ute i snart en månad har studenter börjat bli kreativa med de nya funktionerna. I videon ovan ser vi en student kopiera en klasskamrats anteckningar. Titeln på YouTube-videon kunde inte beskriva det bättre: Det här är galet. Det återstår att se om Apple rullar ut funktionen till det svenska språket i någon kommande iOS 15.x uppdatering eller senare. Tumnagel
38.2°
+
Hugo Engström
0

Bilarna i nya Transformers-filmen
Folkabuss!

Om ett år har den sjunde filmen i Transformers-sagan premiär. Den heter Transformers: Rise of the Beasts och nu får vi se vilka bilar som kommer att medverka. En Peterbilt 379 är Optimus Prime, en Chevrolet Camaro av andra generation är Bumblebee och en Porsche 964 RS 3.8 kommer att vara roboten Mirage. Den klassiska Folkabussen är karaktären Wheeljack och motorcykeln, som är en Ducati 916, döljer karaktären Arcee. Vi får även se skurkarna och dessa är en Mack-lastbil som tros vara Scourge, en Nissan Skyline R33 GT-R som borde vara Nightbird och en orange GMC Topkick som vi inte vet vem det är än. Anledningen till att det inte är några purfärska bilmodeller med i denna film är för att den utspelar sig 1994. Filmen har biopremiär den 24 juni. Fler bilder finns här. Visa detta inlägg på Instagram Ett inlägg delat av Steven Caple Jr. (@stevencaplejr) Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Deathloops första patch ger jämnare upplevelse
Nvidia DLSS och lite annat smått och gått

Deathloop släpptes för en månad sedan och PS5-versionen rullade på utan större bekymmer. På PC var det dock en lite annan historia då folk med ordentligt kraftfulla datorer rapporterade om prestandaproblem. Bland annat låg fps och mikrohack förstörde upplevelsen. Sedan dess har Arkane släppt en liten hot fix för att styra upp de värsta bekymren, men problem har kvarstått. Nu verkar det vara dags att ta tag i problemen på riktigt då en ordentlig patch har släppts som ska göra upplevelsen härligare. För det första så ska PC-versionen av patchen lösa problemet med låg fps och mikrohack, vilket bara det borde rädda upp situationen en aning. Vidare har spelet nu fått stöd för Nvidias uppskalningsteknik DLSS, vilket gör att folk som sitter på nyare RTX-kort kan lira spelet i högre upplösning med högre fps. Utöver detta har både Deathloop till PC och PS5 fått lite kärlek som förbättrad prestanda överallt, förbättrad ljudmixning, NPC-rörelser och lite annat smått och gott. Patchen har släppts till både PC och PS5. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

Självkörande Waymo-bilar kör till en återvändsgränd
50 bilar om dagen kommer in och vänder

Det verkar just nu vara lite snurrigt för Waymos självkörande bilar i San Francisco. Bilarna kör nämligen in på 15th Avenue i Richmond Distriktet och tar sig där till en återvändsgränd, så att föraren bakom ratten får ta över och vända. Det kanske inte vore så konstigt om det inte handlade om runt 50 stycken Waymo-bilar varje dag. Företaget själva vet inte riktigt varför detta sker och ska forska i saken. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Idag släpps Crysis Remastered Trilogy
Will it run Crysis? Jajemensan!

För ett år sedan släpptes en förfinad version av Crysis som erbjöd en lite tjusigare upplevelse och nu är det dags för hela trilogin att avnjutas i tjusigare skrud. Crysis Remastered Trilogy har släppts och går att lira på Playstation 4, Xbox One, PC samt Switch. Spelet gör förstås att lira på PS5 och Xbox Series X/S via bakåtkompatibilitetsläget. Digital Foundry har för övrigt tagit en ordentlig titt på den remastrade versionen av Crysis 2 och det verkar vara en rätt jämn och härlig upplevelse på konsol. Speciellt jämfört med originalversionen av spelet som knappt gick att spela på grund av rätt ohärliga framerateproblem. Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0

Aston Martin DB5 som Playmobil
Släpps idag

Idag släpps den Aston Martin DB5 Goldfinger Edition som Playmobil presenterade för några veckor sedan. Det här är alltså en kopia av den klassiska bil som James Bond rattade i Goldfinger från 1964, komplett med alla prylar den innehöll. Exempel är katapultstolen, hjulsabbargrunkorna och skyddsplåten som går att fälla upp där bak. Modellen blir din för 939 kronor. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Solar Ash skjuts upp till december
Hyper Light Drifter-utvecklarna behöver mer tid

Hyper Light Drifter-utvecklarna Heart Machine har meddelat att vi kommer vara tvungna att vänta lite till innan vi får lira deras nästa spel. Solar Ash skulle egentligen släppas 25 oktober, men Heart Machine behöver lite mer tid med utvecklingen för att finputsa och buggfixa. I ett uttalande skriver gänget detta: “We want Solar Ash to shine, and we need a bit more time to get the last pieces of polish and bug fixes into the game, while still navigating this global pandemic as a highly dedicated team. This short delay will help us get there. Thank you for your understanding, and we’ll see you in the Ultravoid soon.” Nya släppdatumet är 2 december 2021 och det kommer kunna spelas på PC, PS4 och PS5. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

Tillverkningen av Mercedes-AMG One börjar mitten av 2022
Inte en dag för tidigt

Är det möjligt att tröttna på en bil innan den ens är lanserad? Ja. I alla fall när det kommer till Mercedes-AMGs superbil One som verkligen inte har haft det lätt sedan den presenterades för första gången 2017. Men nu, kanske, möjligtvis, förhoppningsvis bilen närmar sig produktion. Det sägs nämligen att tillverkningen ska dra igång i mitten av nästa år, och det är nog de 275 stycken köparna väldigt tacksamma för. Mycket av förseningarna beror på drivlinan som är en F1-maskin som ska anpassas för vardagskörning, vilket inte är helt enkelt. Så nu kanske vi får se de första exemplaren nå ut till kunder nästa år, om allt går vägen vill säga. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Dragon Age 4 kommer endast till PC, PS5 och XSX/S
Last gen får bli utan episkt äventyr

Det verkar som att folk som vill lira Dragon Age 4 kommer vara tvungna att hoppa över till nästa konsolgeneration. Enligt källor utvecklas spelet endast till PC, PS5 och Xbox Series X/S och det kommer inte släppas några versioner till PS4 eller Xbox One. Lite tråkigt för folk som inte planerar att uppgradera än på ett tag, men då spelet väntas släppas tidigast 2023, så kommer det finnas gott om tid att uppgradera till den nyare hårdvaran. Tumnagel
45.1°
+
André Stray
0

Intressant snack om kommande MacBook Pro
Vad får vi?

Rene Ritchie är en jävel på att snacka men han är också bra på att samla ihop massor av information. För på måndag får vi, troligen, nya MacBooks och det är verkligen superintressant. För de nya maskinerna är inte "bara" gamla MacBooks med nya chip i sig utan vi förväntar oss en helt ny design. Och då är det dags att börja drömma på riktigt. Men vi börjar med chipet. Det kommer troligen att heta M1X och vara en fetare version av M1. Exakt hur den kommer att fungera återstår att se, men räkna garanterat med möjlighet till mer minne än på M1 och massor av mer kraft, framförallt på grafiksidan. Jag räknar med att det är ett chip som kommer att skrämma livet ur oss och ändå ha bra batteritid vid slösurfning. Videoredigering på de här maskinerna lär bli en dröm. Men vi förväntar oss också en ny design och nya storlekar, eller ny storlek på minstingen i alla fall. 14 och 16 tum är det som det pratas om när det kommer till skärmstorlekar och skärmarna ryktas vara av miniled-typ, precis som på stora iPad Pro. Det finns kanske en möjlighet att skärmarna även kommer att rulla på i 120 Hz när det behövs, något som också hade varit en dröm. Speciellt om det automatiskt skulle anpassas till lägre frekvenser när man så ville, typ redigerade film. Formen hoppas jag blir mer kantig, som iPads och iPhone, och så hoppas jag på en vettig kamera med center stage. Om det kommer till den billigaste iPaden men inte till MacBooks blir jag faktiskt sne. Portarna har jag inte så mycket åsikter om eftersom jag inte använder SD-kort, men jag hoppas ändå på HDMI och SD-kort. Det hade varit snällt. Minst fyra USB-C-portar ser jag fram emot. Vad ser ni mest fram emot? Tumnagel
37.2°
+
Roger Åberg
0

Alienware firar 25 år med nydesignad Aurora R13
Kommer erbjuda bättre luftflöde

Dell-ägda gamingvarumärket Alienware firar 25 år i år och det firas med lite nya datorer. Aurora R13 heter det senaste tillskottet och den stora nyheten är ett nytt chassi vid namn Legend 2.0 som ska erbjuda bättre luftflöde samt 50 procent mer utrymme på insidan utan att bli större på utsidan. Med det förbättrade luftflödet kommer datorn vara tystare än tidigare Alienware-desktops och kommer kunna utrustas med antingen ett gäng fläktar eller vattenkylning. Andra nyheter på utsidan är en sidopanel som låter dig se vad som försiggår på insidan, samt den tjusiga AlienFX-belysningen, och det kommer vara möjligt att sätta dit en panel på baksidan om man vill gömma undan kabelhärvan. Nya Aurora R13 kommer släppas senare i år. Specifikt datum, pris och komponentuppsättning kommer i sinom tid. Tumnagel
34.8°
+
André Stray
0

Vässla får in 90 miljoner kronor
Expanderar internationellt

Vässla har efter en investeringsrunda fått in 90 miljoner kronor vilket gör att de nu kommer expandera internationellt. Man börjar med att lansera företagets prenumerationstjänst för Vässla Bike i Madrid och Berlin. Man tecknar en prenumeration på en eller sex månader där service och support ingår. Tjänsten kostar 79 euro i månaden. Vill man köpa en Vässla Bike kostar den 1995 euro. Man har testat detta i Stockholm under de senaste fyra månaderna och det har gått bra. Rickard Bröms som är grundare och vd på Vässla säger följande: "Vi är inne i en spännande fas med hypersnabb tillväxt, och vi har färskt kapital i ryggen. När vi nu expanderar internationellt gör vi det med en ny typ av elfordon och med en modell som är mer inkluderande än många andra. Genom att vi eliminerar den traditionella investeringskostnaden, ser vi till att så många som möjligt får friheten att ta sig fram på ett snabbt, smidigt och miljövänligt sätt i storstadsmiljö. Både Madrid och Berlin är storstäder som präglas av en extremt tät innerstadstrafik, vilket påverkar både miljö och framkomlighet. Vi vill ge invånarna ett alternativ som kan förbättra den situationen. Dessutom är många invånare redan vana vid att prenumerera på varor och tjänster istället för att köpa dem på traditionellt vis." Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Ny skatefilm från Vans Skateboarding
Nice To See You

Vans Skateboarding har släppt sin första globala skatefilmen någonsin. Den heter Nice To See You och det är en långfilm skapad från grunden för att lyfta fram Vans globala skate-team. Den berömde Los Angeles-baserade filmskaparen och fotografen Greg Hunt har stått bakom kameran medan åkarna Adelaide Norris, Alexey Krasniy, Breana Geering, Chima Ferguson, Daiki Hoshino, Diego Todd, Digby Luxton, Dustin Henry, Etienne Gagne, Nick Michel, Notis Aggelis, Pedro Delfino, Rio Morishige, Ronnie Sandoval, Shogo Zama, Simon Zuzic, Una Farrar, och Wang Guohua har varit framför den. Tumnagel
80kg
+
Bobby Green

Ny singel från Vargas & Lagola
Ain't Leaving Now

Vincent Pontare och Salem Al Fakir, eller Vargas & Lagola som de kallar sig för när de gör musik tillsammans, släpper idag den nya singeln Ainx27t Leaving Now som du kan lyssna på här. Duon beskriver låten som ett släktskap med Julio Iglesias på Rivierans dekadenta 70-tal. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green

De tävlar i På spåret 2021
Har premiär 26 november

Den 26 november har den 32:a upplagan av TV-programmet På spåret premiär i SVT, och nu får vi reda på vilka som kommer vara med och leka. Debut gör Carina Bergfeldt, Marcus Oscarsson, Ina Lundström och Hanna Hellquist men resterande är återvändande namn. Denna gång kommer ett nytt moment få ta plats och det är "Närmast vinner". Det går ut på att de tävlande ska försöka pricka ut en stad eller plats någonstans i världen på en blindkarta, och det laget som kommer närmast den rätta positionen vinner tre poäng. I pressmeddelandet nedan ser ni alla som kommer tävla och när, om ni nu inte har koll på dem via bilden här ovan. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green

En av Indiens bästa gastropubar
Ligger i Mumbai

I det här klippet från Munchies får vi hänga med till Woodside Inn i Mumbai som ska vara en av landets bästa gastropubar. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Festival flyttar in i spårvagn
Way Out Västtrafik

Lördagen den 13 november kommer musikfestivalen Way Out West att göra ett unikt gästspel ombord på en av Västtrafiks spårvagnar. Då kommer de nämligen tillsammans att arrangera Way Out Västtrafik och några av artisterna som kommer att uppträda på vagnen är Miriam Bryant, Little Dragon, Jens Lekman och Stella Explorer. Men det är inte bara fritt fram att packa vagnen full med folk utan på varje konsert får det endast vara 40 stycken personer. Spelningarna kommer gå att följa utan kostnad via en livestream på Västtrafiks hemsida. Alla konserter startar och slutar på Marklandsgatan och de kostar som en enkelbiljett - 34 kronor. Biljetterna släpps den 22 oktober klockan 10.00 på Ticketmaster. Tumnagel
102kg
+
Bobby Green

Adele har släppt nytt!
Det här är singeln Easy on me

Det var ett tag sedan vi fick höra nytt från Adele, men nu är en ny singel släppt. Den heter Easy on me och är det första släppet från kommande plattan som kommer heta 30. Plattan, och första singeln, handlar mycket om skilsmässan som Adele gick igenom för två år sedan. Tumnagel
91kg
+
Roger Åberg

Snart dags för Plantations Single Cask-släpp
Första faten den 28 oktober

Den 28 oktober kommer Plantation att släppa de första fem rom-nyheterna och den 25 november är det dags för ytterligare fem stycken att göra entré. Man har fortsatt att utforska gränserna och erbjuder bland annat rom lagrad på ölfat från Duvel eller bourbonfat från Kentuckydestilleriet Bardstown. Läs om allt som släpps i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green

Musikvideon till Seinabo Seys nya låt
Gustaf Skarsgård är med

På Seinabo Seys senaste EP finns låten Ix27m Just Mad (Bitch) med, och nu har den fått en officiell musikvideo där Gustaf Skarsgård är motspelare till Seinabo. Videon är regisserad av den Grammisnominerade regissören Nim Kyoung Ran. Imorgon släpps även låten Sweet Life. Tumnagel
76kg
+
Bobby Green

Tut i luren! Idag är det räkmackans dag!
Äntligen

Tänk att en grå oktober-torsdag kan vända helt och bli i princip årets bästa dag när man får reda på att det idag är räkmackans dag! Så skippa ärtsoppan idag och veva istället i er en redigt matig macka överöst med räkor. Glöm inte äggen! Tumnagel
89kg
+
Bobby Green

Det är skitjobbigt att baka surdegsbröd
Men så här gör man!

Surdegsbröd är gott men det är ju väldigt jobbigt att hålla på med det. Att köpa är ju väldigt mycket enklare. Men om du vill baka ditt eget surdegsbröd så är den här guiden med Glenn Lindberg väldigt bra! Tumnagel
94kg
+
Roger Åberg

Smile släpper låt med Robyn
Det här är Call My Name

Bandet Smile som består av Jocke Åhlund (Teddybears, Ceasars ,Les big Byrd och Björn Yttling (Peter Bjorn and John) har släppt ny musik med Robyn. Låten heter Call My Name och du kan lyssna på den här ovan och här nedan. Tumnagel
101kg
+
Bobby Green

Ny rocklåt om klimatkrisen
Jack Black och Greta är med på ett hörn

För ett år sedan skrev vi om Nandi Bushell som trummade så grymt att Dave Grohl blev blåst av stolen. Nu har hon tillsammans med Tom Morellos (RATM och Audioslave) son Roman gjort en låt om klimatkrisen. Den heter The Children Will Rise Up! och medverkar gör även Jack Black och Greta Thunberg gör även hon ett kort inhopp. Tumnagel
68kg
+
Bobby Green