m

Dags för en ny era - Bentayga är här
Bentleys första suv

Dags för en ny era - Bentayga är här
Bil / Bentley

För några år sedan hade nog de flesta skrattat åt tanken, att Bentley skulle falla för frestelsen att bygga en suv. Men dessa modeller säljer bra och britten kunde helt enkelt inte hålla sig. Den 9 september 2015 kommer att skrivas in i historieböckerna, för i dag presenterar Bentley den helt nya modellen Bentayga. Den snabbaste, lyxigaste, mest kraftfulla och mest exklusiva suven i världen. Och den får inte bara en mustig W12:a under huven, det kommer även en diesel och en hybrid framåt i tiden. Det kommer även finnas möjlighet att få en tredje sätesrad så att man får plats med sju personer - i en Bentley! The Times They Are A-Changin'.

Till en början erbjuds endast ett motoralternativ och det är en helt ny W12 på 6.0 liter med dubbla turbo som ger 600 hästar och 900 Nm. Det räcker för att ta den 2 422 kilo tunga besten från stillastående till 100 km/h på 4.1 sekunder. Toppfarten är som jag tidigare nämnt 301 km/h - något som alltså gör Bentayga till världens snabbaste i kategorin. Motorn kopplas till en åttastegad automatlåda och givetvis skickar denna kraften till alla fyra hjul. Bränsleförbrukningen anges till 1.28 liter per mil och utsläppen till 292 gram per kilometer.

Bilen mäter in på 5.14 meter i längd, 1.99 i bredd, 1.74 i höjd med en hjulbas på 2.99 meter. I tanken går det 85 liter och i bagagerummet 590. På insidan dryper det av lyx till höger och vänster och här finns verkligen allt man behöver och lite till. Eftersom det är en bil som ska klara av någorlunda terräng finns det hela åtta olika körlägen man kan ratta runt med för att hitta det mest optimala för det tillfälliga underlaget.

Premiär blir det på bilmässan i Frankfurt och de första leveranserna drar igång i början av nästa år. Några priser har inte annonserats ännu. Allt om Bentayga finns att läsa i pressmeddelandet nedan och ytterligare videoklipp hittas här.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Dags för en ny era - Bentayga är här
Visa
Pressmeddelande
BENTLEY BENTAYGA: THE FASTEST, MOST POWERFUL, MOST LUXURIOUS AND MOST EXCLUSIVE SUV IN THE WORLD

A true Bentley, combining unparalleled luxury with sporting ability, off-road performance and everyday usability
Innovative and advanced technology – cutting-edge features with trademark exquisite luxury
Designed, engineered and built in Crewe, UK, sector-defining SUV takes Bentley luxury to new places
Sculptural design with elegant, timeless execution, balances athleticism with presence
Bentley workforce blend exceptional craft and skill with modern production techniques and materials
Intricate detailing and precision in wood, metal and leather creates a modern, luxurious handcrafted interior
Effortless Bentley performance, unrestrained by climate or terrain
A new highly advanced chassis for ultimate ride quality and comfort
All-new Crewe-built W12 offers unrivalled power and torque, efficiency and refinement, the most powerful and fastest SUV ever
Launch model is joined later by high performance, clean technology diesel and plug-in hybrid, as well as a seven seat option
Full media kit including immersive 360° video, in-depth technical features and interviews at www.bentleymedia.com
(Crewe, 9 September, 2015) Bentley Motors is today announcing full details of its pinnacle, sector-defining new model, the Bentayga.

The Bentley Bentayga combines unparalleled luxury with effortless performance and everyday usability.

With an all-new W12 powertrain, the Bentayga is the fastest, most powerful, most luxurious and most exclusive SUV in the world. It offers a true Bentley driving experience and showcases innovative technology features.

Designed, engineered and handcrafted in Crewe, the Bentayga’s styling is pure Bentley. Sculptural with an elegant, timeless execution, it perfectly balances athleticism with confidence. From the four round LED headlamps and large matrix grille, to the distinctive power line and muscular haunches, the Bentley DNA is apparent throughout.

The Bentley Bentayga boasts the world’s finest automotive cabin, with unrivalled levels of precision. The detailing in metal, wood and leather – including meticulous tolerances between elements of trim – is the epitome of modern British luxury. This level of perfection is only achievable thanks to the exceptional craft and skill of Bentley’s colleagues in Crewe.

An all-new twin-turbocharged 6.0-litre W12 engine is at the heart of the new Bentayga. The mighty 12-cylinder unit combines efficiency and refinement with ultra-luxurious levels of power and torque. With 608 PS (600 bhp / 447kW) and 900 Nm (663 lb. ft) delivering a 0-60 mph time of 4.0 seconds (0-100 km/h in 4.1 seconds) and a top speed of 187 mph (301 km/h), the Bentayga is the world’s most powerful and fastest SUV.

Wolfgang Dürheimer, chairman and chief executive of Bentley Motors, comments: “The Bentayga is truly the Bentley of SUVs. It redefines luxury in the SUV sector and offers a genuine Bentley experience in any environment, thanks to a combination of unparalleled attention to detail, go-anywhere ability and cutting-edge technology. With this extraordinary car we are looking forward

to an exciting period of strong growth and sales success for Bentley. The Bentayga is the next step in our brand’s bold future.”

The Bentayga will make its full public debut at the IAA Frankfurt Show from 15 to 27 September. Customer deliveries commence in early 2016.

Further details about the Bentayga, including video interviews with key members of the design and development team, are available at www.bentleymedia.com.

Innovative Features and Advanced Technologies

A suite of state-of-the-art driver assistance systems and infotainment features designed to enhance safety, comfort and convenience make the Bentayga an innovative, advanced and connected luxury SUV.

It offers the widest range of on- and off-road drive settings of any vehicle via Bentley’s Drive Dynamics Mode and optional Responsive Off-Road Setting. Up to eight modes are available, allowing drivers, at the simple turn of a dial, to select the perfect dynamic set-up for any surface or road condition. This versatility is complemented by Bentley Dynamic Ride (electrically activated 48V active roll control) and Electric Power-Assisted Steering (EPAS).

Responsive Off-Road Setting allows the customer to select the appropriate vehicle settings for a wide range of off-road surfaces, while the Driver Information Panel displays information on pitch, roll, wheel articulation, steering angle, compass bearing and altitude.

Adaptive Cruise Control (ACC) including Stop & Go, Predictive ACC and Traffic Assist enables the driver to maintain a set distance to the vehicle in front. Predictive ACC uses the navigation data, sensors and cameras to predict upcoming corners, city boundaries and speed-limit changes and can then modify the vehicle speed accordingly, improving both comfort and fuel economy.

In urban environments, there are a number of driver aids available on the Bentayga. These systems – such as Traffic Sign Recognition, which detects a wide variety of traffic signs and displays information to the driver; Rear Crossing Traffic Warning, which uses radar technology to detect crossing traffic when reversing out of a parking space; and Top View, a system which uses four cameras to display an overall picture of the vehicle’s surroundings – combine to enhance everyday usability.

The Bentayga is also available with Park Assist – a system that detects suitable parking spaces (both parallel and perpendicular) before autonomous steering takes over to support parking manoeuvres, even in narrow and tricky spaces.

Other innovative systems available on the Bentayga include Electronic Night Vision, which uses infra-red technology to identify potential obstacles ahead, and a Head-Up Display, which reduces driver distraction and increases safety.

The Bentayga’s all-new, cutting-edge 8” touch screen infotainment system boasts class-leading navigation technology, a 60GB hard drive, and a choice of up to 30 languages.

Rear seat passengers benefit from the introduction of the Bentley Entertainment Tablet – a removable 10.2” Android device with 4G, WiFi and Bluetooth for effortless, high-speed on-board connectivity.

Customers can choose between three different sound systems for the Bentayga: Bentley Standard Audio, Bentley Signature Audio and Naim for Bentley Premium Audio. The latter is the most powerful system in the segment, with 1,950 watts, a network of 18 speakers and super-tweeters for unrivalled recreation of the highest audio frequencies.

Sculptural Form, Sharp Lines and Elegant Execution

The Bentayga’s wheel arches, fenders and bonnet deliver a balance between sportiness and SUV presence. The ultra-sharp Bentley power line and muscular rear haunch display a taut tension in side profile, as part of the largest single-piece aluminium pressing in the automotive world. Trademark Bentley features such as the large matrix grille and B-shaped wing vents afford the Bentayga a modern, dynamic elegance.

The grille is flanked by four distinctive floating all-LED headlamps. The lights sit flush within the seamless superformed aluminium front fenders. Innovative design features, like the discreet headlamp washers contained within the outer lamp’s body-coloured centre, demonstrate remarkable attention to detail.

To emphasise the go-anywhere nature of the Bentayga, the Bentley design team have integrated a stylish skid plate into the lower section of the front bumper, just below the floating wing motif.

At the rear, within the segmented tail lights, a new ‘B’-shaped illumination graphic is incorporated that affords the Bentayga an instantly recognisable and striking night-time signature.

A combination of advanced design, innovative engineering and state-of-the-art manufacturing technologies - including the use of lightweight aluminium - has enabled a total weight saving of 236kg compared to a traditional body construction.

As standard, the Bentayga comes with a panoramic glass roof. Making up almost 60 per cent of the total roof surface, the 1.35m2 glass feature is split into two panes. The front panel tilts and slides, and the whole glass surface can be obscured via an electric, full-length roller blind.

Either side of the glass roof are aluminium roof rails that combine two different finishes – a high-gloss black base and bright anodised top section.

A new range of bespoke Bentayga alloy wheels are available, ranging in size from 20” to 22”.

The World’s Finest Cabin, Handcrafted at the Home of Bentley

Step inside the new Bentayga and you find the finest automotive interior in the world, with handcrafted wood and leather throughout – engineered with precision to deliver absolute perfection.

The attention to detail in metal, wood and leather is the epitome of modern British luxury, and is only achievable thanks to the exceptional skill of the workforce in Crewe.

The Bentayga’s cockpit sets new standards for both luxury and precision, with meticulous tolerances between the exquisite veneered woods and metal elements. The dashboard takes the iconic Bentley ‘wing’ design as its inspiration, with the beautifully finished surfaces flowing gracefully from door to door over the top of the instrument binnacles, down under the centre console and back up around the passenger side fascia and foot well.

The hand-selected veneers form pure and elegant surfaces throughout the cabin, and each of the 15 pieces are shaped by Bentley’s artisans from a choice of seven different veneers, and finished with trademark Bentley attention to detail.

Highly polished, handcrafted metal elements adorn the dashboard, centre console and doors. Trademark Bentley knurling on the drive mode selector, gear knob, iconic bulls-eye vents and organ pulls adds sophistication and tactile refinement.

Sumptuous front seats, individually handcrafted in Crewe and featuring 22-way adjustment including adjustable cushion and backrest bolsters, provide superb support and comfort for all conditions. This cosseted feeling is further enhanced with a six-programme massage system, seat heating and ventilation.

Whether selected in four- or five-seat configuration, all of the leather seats in the Bentayga are available with contrast stitching and a quilted diamond design applied to the ‘shoulders’ and bolsters, echoing the design of a finely tailored British hunting jacket.

Bentley specialists individually select only the finest bull hides, all of which are sourced from cool European climates, naturally tanned and never over-printed.. Customers have the choice of 15 colours, in three duo-tone and one single mono-tone colour split.

The four-seat configuration makes the ultimate statement in design, comfort and luxury. The two individual rear seats adjust in 18 different ways and include massage and ventilation functions as well as footrests. The veneered rear console hides additional functionality such as cup holders, generous storage areas and USB charging sockets.

The opulent feeling is completed by the fixed back, dividing the interior cabin from the boot. Also trimmed in the signature diamond quilting and including a ski-hatch, it creates an enclosed rear cabin space that sets new standards in the SUV sector.

A full-length panoramic sunroof with acoustic interlays allows ample natural sunlight to highlight the surfaces and detailing.

Activate the hands-free tailgate and not only is a large, practical storage space revealed, but also another of the Bentayga’s unique features – the optional folding event seat. Ideal for those wishing to stop for a moment and enjoy a spectacular outdoor environment or pursuit, the innovative leather-trimmed folding seat matches exactly the style of the cabin seats and integrates seamlessly into the rear of the car with characteristic attention to detail.

All-New W12 – Efficiency with Unrivalled Power and Torque

At the heart of the Bentayga is the all-new Crewe-built W12 TSI engine. This 6.0-litre twin-turbo unit combines efficiency and refinement with the luxury of unrivalled power and torque.

It is the most technologically advanced 12-cylinder engine in the world and develops 600 bhp (608 PS / 447 kW) @ 6,000 rpm and 900 Nm (663 lb ft) from 1,250 rpm to 4,500 rpm. These mighty outputs result in equally impressive performance figures. The Bentayga is capable of dispatching the sprint to 60 mph in just 4.0 seconds (0-100 km/h in 4.1 seconds) on its way to a top speed of 187 mph (301 km/h).

The new W12 uses both direct and indirect fuel injection. Switching seamlessly between the two technologies, the combination of these systems maximises refinement, delivers low particulate emissions and maximises power and torque delivery.

An impressive efficiency figure of 292 g/km CO2 is made possible in part thanks to Bentley’s Variable Displacement system, which shuts down half of the engine under defined conditions. Intake and exhaust valves, fuel injection and ignition are all shut down on defined cylinders, with the engine running as a six-cylinder for improved efficiency.

The engine is mated to an eight-speed automatic gearbox. The transmission and four-wheel-drive system has been strengthened to handle the demands and high torque levels of off-road driving.

In Bentley’s advanced application of Start-Stop technology for the Bentayga, coasting is also available, as the engine rests not only when the vehicle is stationary but also at ‘near to stop’ speeds.

In 5th to 8th gear, when the driver releases the throttle (at motorway cruising speed, for example) the car will open the torque converter, dropping the engine to idle and simply allowing the car to roll or ‘sail’. When the throttle is reapplied, or the car starts going downhill and detects an increase in speed, the transmission is re-engaged.

The new W12 sees a 11.9% efficiency improvement compared to the existing powertrain. The Bentayga will also be available as diesel and hybrid variants in the future.

Genuine Luxury with Go-Anywhere Ability

Never before has a vehicle so coherently combined genuine luxury with go-anywhere driving ability.

The development programme for the Bentayga has been the most exhaustive in the Bentley brand’s history, ranging across five continents. From the dirt and gravel of South Africa and the dunes of Dubai, to the muddy fields of Cheshire, and from -30°C in the frozen North Cape to searing 50°C desert heat, the Bentayga’s ability to perform on any surface and even in the most extreme conditions has been proven.

The Bentayga has also driven more than 400 laps of the famous Nürburgring Nordschleife circuit, as part of developing the dynamic performance of the chassis and fine-tuning the relevant control and stability systems. The unique features of the Nordschleife, including the high level of topographical change, variety of surface grip levels and wide range of cornering speeds, made it the perfect place to develop the fastest, most powerful SUV in the world.

The Bentayga introduces Bentley Dynamic Ride – the world’s first electric active roll control technology that utilises an unrivalled 48V system. Inherent in larger vehicles with a higher centre of gravity, this system instantly counteracts lateral rolling forces when cornering and ensures maximum tyre contact to deliver class-leading cabin stability, ride comfort and exceptional handling.

While conventional anti-roll bars present a compromise between body control and ride comfort, Bentley’s adaptive and reactive system provides variable torsional resistance, allowing the Bentayga to be both dynamically capable and comfortable for all occupants at all times. The pioneering use of a 48V system results in silent, instantaneous responses and sufficient power on hand to deal with all road surfaces.

Electric Power-Assisted Steering (EPAS) is also featured on the Bentayga. The new system improves feedback to the driver, while providing isolation from steering kick-back both on- and off-road. EPAS also features a variable rack ratio, permitting light and fast steering while manoeuvring at low speeds, as well as a more subdued response for excellent stability at high speeds.

The Bentayga offers class-leading ride comfort, steering feel and handling thanks to the partnership of a highly sophisticated chassis and Electronic Stability Control (ESC). In addition to advanced, multi-mode Traction Control (TCS), the Bentayga also features Hill Descent Control (HDC).

HDC automatically regulates the vehicle’s speed on steep declines, allowing the driver to concentrate fully on steering and obstacles ahead. It can be pre-set at speeds between two and 30 km/h (going in either direction) and works on gradients greater than five per cent.

As with all Bentleys, the Bentayga comes with multi-mode air suspension. The Bentayga driver has four different modes to choose from: High 2, High 1, Normal and Low. High 2, for example, can be manually selected when tackling more severe off-road surfaces. Customers can also lower the rear suspension via a switch in the boot, to ease loading and trailer hitching.

Bentley Personalisation Options and Mulliner Bespoke

The Bentayga redefines personalisation and bespoke luxury. Paint, leather, veneer and lifestyle options are unlimited and tailored to the individual.

The standard palette alone comprises 17 exterior paint colours, with up to 90 hues available in the extended range. There are also 15 luxurious carpet options, seven different handcrafted veneers and 15 choices of interior trim hide, which means that customers are able to specify their own choice of luxury finish. In addition, customers can choose between a new range of bespoke Bentayga alloy wheels, ranging in size from 20” to 22”.

Six lifestyle-orientated specification packages will be available from launch, including two styling packs. In addition to these options, the Bentayga is available with the widest range of lifestyle accessories ever offered by the Bentley brand. For example, customers with an interest in watersports may wish to specify the Load-Assist Tray and Wet Gear Stowage options.

As with all Bentleys, the Bentayga can also be handed over to the highly skilled and dedicated craftspeople at Mulliner, who will respond to bespoke customer requirements.

At launch, the Bentayga is available with an exquisite integrated Mulliner Hamper Set, complete with refrigerator, bespoke fine Linley china cutlery, crockery and crystal glass, and storage area for dry goods. For comfort in the great outdoors, sections of the hamper can be removed and used as seats.

A bespoke mechanical Mulliner Tourbillon by Breitling clock can also be specified. The most complex of watch mechanisms, the Mulliner Tourbillon is automatically wound periodically by a dedicated high-precision winding mechanism within the car. This masterpiece is machined in solid gold (customers can select from either rose or white gold), with a choice of either a mother-of-pearl or black ebony face and decorated with eight diamond indexes.

Technical Specification

Engine
Type 6-litre twin-turbocharged W12 TSI
Max Power 608 PS / 600 bhp / 447 kW @ 5250-6000 rpm
Max Torque 900 Nm / 664 lb.ft @1250-4500 rpm
Transmission
Driveline ZF eight-speed automatic gearbox, permanent all-wheel drive, Torsen centre differential, open rear differential, 40:60 front:rear torque split
Ratios 1st: 4.71; 2nd: 3.14; 3rd: 2.1; 4th: 1.67; 5th: 1.29; 6th: 1.00; 7th: 0.839; 8th: 0.667
Final Drive 2.85
Brakes, Wheels and Tyres
Front Brakes 400mm ventilated iron discs
Rear Brakes 380mm ventilated iron discs
Wheels Standard 20”, optional 21” and 22”
Tyres Pirelli 275/50R20, 285/45 R21, 285/45 ZR21, 285/40ZR22
Steering
Type Electronic Power Assisted Steering, variable ratio
Turns lock-to-lock 2.3 turns
Turning circle 12.4 m / 40.6 ft
Suspension
Front Four link double wishbones, optional 48V electric active anti-roll bar
Rear Trapezoidal multi-link, optional 48V electric active anti-roll bar
Springs and dampers Self-levelling air suspension, Continuous Damping Control
Dimensions
Wheelbase 2992 mm / 117.8”
Overall length 5141 mm / 202.4”
Width (across body) 1998 mm / 78.7”
Width (inc. mirrors) 2223 mm / 87.5”
Overall height 1742 mm / 68.6”
Fuel tank 85 litres / 18.7 UK gallons / 22.5 US gallons
Boot volume 430 litres / 15.2 cu ft (590 litres / 20.8 cu ft load cover retracted)
Kerb weight (EU) 2422 kg / 5340 lb
Gross vehicle weight 3250 kg / 7165 lb
Performance - provisional and subject to Type Approval
Top speed 187 mph / 301 km/h
0-60 mph 4.0 secs
0-100 km/h 4.1 secs
Fuel Consumption (EU cycle) - provisional and subject to Type Approval
Urban 14.7 mpg / 19.2 litres/100 km
Extra Urban 31.0 mpg / 9.1 litres/100 km
Combined 22.1 mpg / 12.8 litres/100 km
CO2 emissions 292 g/km
Fuel Consumption (EPA cycle) - provisional and subject to Type Approval
City (US mpg) 14
Highway (US mpg) 20
Combined (US mpg) 16
Emissions Controls EU 6 and US LEV III
Further Information

For an immersive 360° view of the new Bentley Bentayga, dynamic footage, and to watch video interviews with key members of the development and design team, please visit www.bentleymedia.com.
25.5°
0

Dags för en ny era - Bentayga är här

Bentleys första suv

iPhone 13 sägs få större batteri och mindre notch
Ny dag, nya rykten om nästa iPhone-modell

Trots att det är nästan är ett halvår kvar tills Apple förväntas presentera iPhone 13 så kommer det en ständig ström av rykten om Apples nästa iPhone. Nu uppges det att iPhone 13 kommer att förses med ett större batteri vilket blivit möjligt då en del andra komponenter i telefonen blivit mindre. Det här kommer dock leda till att iPhone 13-modellerna kan bli något tyngre än dagens iPhone 12-modeller. Vidare sägs det att iPhones så kallade "notch", det lilla område där frontkameran och tekniken för FaceID finns högst upp på telefonen kommer att bli mindre, något som inte heller låter osannolikt givet att även dessa komponenter kanske blivit lite mindre. Det uppges också att iPhone 13 kommer att släppas i fyra olika modeller, något som innebär att det även i år kommer att släppas en iPhone mini. Det har tidigare ryktats om att Apple kanske kommer att sluta sälja iPhone mini då en del anser att denna inte sålt tillräckligt bra sedan den introducerades på marknaden förra hösten när Apple släppte iPhone 12 mini. Mini-modellen verkar dock finnas kvar även i år vilket kanske glädjer dem som funderat på att införskaffa en sådan till hösten. Tumnagel
37.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft presenterar Intelligent Speakers
Högtalare som är avsedda för Microsoft Teams-möten

Idag presenterade Microsoft något som man kallade för "Intelligens Speakers" vilket är en slags "smarta" högtalare som är avsedda att användas under Microsoft Teams-möten. Vanligtvis när det snackas om smarta högtalare så betydet det att högtalaren har stöd för någon slags smart assistent, till exempel Amazons Alexa, Google Assistant eller Apples Siri. Microsofts smarta högtalare är dock försedda med en annan typ av intelligens. Deras högtalare kan identifiera rösten på upp till tio olika personer som befinner sig i rummet där Microsoft Teams-konferensen genomförs. Högtalaren kan sedan sända information om detta i realtid så att de som kollar på mötet via videofunktion kan ha koll på vem det är som talar. Dessutom kan högtalaren transkribera det som sägs i rummet så att deltagarna kan läsa vad som sägs. Microsoft har inte sagt något om när deras Intelligens Speakers ska släppas på marknaden eller vad dessa kommer att kosta. Det nämns dock att Microsofts presentations- och konferensrum-skärm Surface Hub kommer att certifieras som en "Intelligens Speaker" och kunna fungera som en sådan samtidigt som man kör videokonferenser på skärmen. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Samsungs Micro LED börjar säljas nu i mars
Lär bli en dyr historia

Samsung presenterade en hel del TV-nyheter i samband med CES-mässan i januari och då fick vi reda på att företaget kommer släppa Micro LED till vanliga konsumenter samt att QLED-familjen kommer byggas ut med nya Neo QLED. Nu har vi fått lite mer matnyttig information om nyheterna och det verkar som att Micro LED-enheterna kommer kunna köpas redan nu i mars. Samsungs Micro LED ska inte bara ge användare ordentligt hög bildkvalitet med bra ljusstyrka och djup svärta, utan användare kommer även kunna utnyttja skärmens storlek för att visa material från fyra källor samtidigt. Micro LED-enheterna kommer säljas i storlekarna 110 och 99 tum, men pris verkar ännu inte ha spikats. Vi antar att det är en "måste man fråga, har man inte råd"-deal. Enheten kommer även i 85 tum senare i höst och en 75-tummare ska släppas senare. När det kommer till andra specs som HDMI-version, uppdateringsfrekvens och sådant är det också lite oklart. Vi uppdaterar när den infon trillar in. Vidare har det spikats vad nya Neo QLED-enheterna kommer kosta och riktpriserna för 65-tummarna kommer ligga på mellan 20.000-60.000 beroende på vilken modell man vill ha. 8K-modellerna QN800A och QN900A kommer finnas tillgängliga i storlekarna 65, 75 och 85 tum medan 4K-modellerna kommer finnas från 55 till 85 tum. Säljstart sker nu i slutet av mars. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

Amazon designar om sin nya app-ikon
Så att den påminner lite mindre om Hitler

I slutet av januar introducerade Amazon en ny ikon för sin app, en ikon som kändes lite modernare än den föregående vilken bara var Amazons logga försedd men en kundvagn mot en vit bakgrund. Det tog dock inte lång tid innan flera påpekade att de fick Hitler-vibbar av Amazons nya ikon då den blåa grafiken i ikonen kanske kunde föra tankarna till Hitlers välkända mustasch. Nu har dock Amazon tweakat sin nya ikon och ersatt "mustaschen" men ett grafiskt element som ska påminna om när man drar av tejpen från ett Amazon-paket, något som säkert många av Amazons kunder uppskattar. En talesperson för Amazon säger om designförändringen i den nya varianten av ikonen: "Amazon is always exploring new ways to delight our customers. We designed the new icon to spark anticipation, excitement, and joy when customers start their shopping journey on their phone, just as they do when they see our boxes on their door step." Det verkar dock även som om den nya ikonen går att associera till annat än Amazon-paket, se tweet nedan, även om dessa associationer kanske känns lite mer politisk korrekta än de tidigare. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sinking City-utvecklarna: Köp inte Steam-versionen
Hävdas vara crackad version som säljs

Berättelsen om The Sinking City-strulet är nästan mer intressant än spelet i sig. Under utvecklingen av spelet hade Frogware lovats pengar från distributören Nacon för att ha nått vissa milstolpar, men utvecklarna fick aldrig någon kosing. Detta ledde till osämja mellan de två bolagen och läget blev inte bättre då Nacon det kommande året vägrat betala royaltypengar till Frogware. Osämjan ledde till att spelet plockades bort från samtliga digitala butiker, förutom där Frogware själva står som distributör. Det hela fick en lite oväntad twist när spelet dök upp på Steam i slutet av förra veckan och Frogware står som utvecklare och Nacon som distributör. Denna version av spelet verkar dock vara en piratkopierad version av spelet som Nacon crackat och lagt upp i Valves butik utan Frogwares godkännande. I ett ordentligt inlägg om situationen, samt i en video, berättar Frogware vad som hänt och lägger fram bevis som pekar på Nacons fulspel. Bland annat skrivs detta: “To be clear this is hacking and when hacking has the purpose to steal a product and make money with it, it’s called piracy or counterfeiting. In order to achieve this goal, programmers with serious skills need to be involved. This is not DIY work by inexperienced people, this is done by programmers who know [the] Unreal engine well.” Frogware ber, inte helt oväntat, fans av studions titlar att inte köpa Steam-versionen av spelet, utan i stället hoppa över till Frogwares hemsida och köpa det därifrån. Tumnagel
36.2°
+
André Stray
0

Genomgång av en Hongqi H9
Den kinesiska S-Klassen

Förra året hade Hongqis stora lyxlimpa H9 premiär. Många tycker att den är en dålig Rolls-Royce-kopia, ripoff av BMW 7-serie eller plagiat av Mercedes S-Klass. I det här klippet går Wheelsboy igenom bilen för att ta reda på vad det egentligen handlar om. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0

DJI presenterar sin första FPV-drönare
Funkar för både nybörjare och proffs

DJI har idag presenterat lite nyheter på drönarfronten. DJI FPV heter deras senaste alster och som namnet avslöjar handlar det om en drönare som är avsedd att användas med first person view-headset, även känt som drönarbrillor. Drönaren är avsedd att användas både för att köra på bana samt för att spela in video. På drönarens framsida sitter det en ordentlig vidvinkelkamera med 150 graders synfält på en stabilisator som kan spela in med 4K-upplösning i 60 fps eller 1080p i 120 fps. Maxhastigheten ligger på 140 km/h och kan gå från 0 till 100 på 2 sekunder. Batteriet håller för 20 minuters flygande. FPV-brillorna som följer med är en uppgraderad version och erbjuder en stabil signal till drönaren som ska ge användaren videoström på 10 kilometers avstånd. Givetvis är drönaren fullknökad med funktioner och kommer med fler olika flyglägen beroende på hur van drönarpilot man är. I Normal Mode fungerar drönaren praktiskt taget som företagets tidigare drönare och använder sig av GPS och visuella positionssystem för att hålla enheten på plats i luften. I detta läge kan drönaren även identifiera hinder framför drönaren och se till att du inte flyger rakt in i dessa. Vidare har vi Manual Mode stänger av säkerhetsfunktionerna och ger dig full kontroll över drönaren. Sport Mode är ett mellanting. DJI FPV går att beställa nu via DJI:s hemsida och priset ligger på 1399 euro. För det får man drönaren, handkontroll, FPV-brillor, batteri, extra uppsättning propellrar och kablar. Ett kit med extrabatteri och en dedikerad laddhubb kostar 278 euro och enhandskontrollen med rörelsestyrning kommer kosta 149 euro. Tumnagel
39.3°
+
André Stray
0

Det här är Volvo C40 Recharge
Coupé-former och nytt ansikte

Nu är den då här, Volvos nya elbil som heter C40 Recharge. Precis som vi tidigare har skrivit så handlar det om en coupé-version av XC40 men det är inte bara en XC40 som man bankat in baken på, även designen i fronten är lite förändrad. Den här fronten ska bli Volvos nya ansikte för de eldrivna modellerna. Bilen baseras på CMA-plattformen och är den första Volvon som designats från grunden upp som en elbil. C40 kommer endast att erbjudas med bara eldrift. Under skalet finns dubbla elmotorer - en på framaxeln och en på bakaxeln. Den sammanlagda effekten anges till 408 hästar och 660 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 4,9 sekunder och toppfarten ligger på 180 km/h. Motorerna får kraft från ett batteripack på 78 kWh och på en laddning ska man komma runt 42 mil. Snabbladda från 0 till 80 procent kan man göra på omkring 40 minuter om man har tillgång till 150 kW. Bilen väger in på 2185 kilo och på dragkroken får man hänga upp till 1,8 ton. Tillverkningen drar igång i höst. När lansering sker är oklart just nu, så även priset. Bilen kommer endast gå att köpa online. Tumnagel
34.8°
+
Bobby Green
0

The Little Things släpps digitalt 19 mars
Skippar biopremiär

The Little Things skulle egentligen haft premiär i januari, men dessa planer gick rakt åt fanders. Nu meddelar Warner Bros att filmen i stället kommer släppas digitalt. Från 19 mars kommer folk kunna hyra eller köpa filmen i en rad olika digitala filmbutiker på alla möjliga sorters plattformar. The Little Things handlar om småstadssheriffen Deke, spelad av Denzel Washington, som reser till Los Angeles för att assistera i jakten på en seriemördare. Utöver Washington medverkar Rami Malek och Jared Leto. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

Hasbro börjar göra egna tv-serier och filmer
Kommer bland annat till Netflix och Disney+

Leksaksföretaget Hasbro har länge tillverkat olika sorters actionfigurer och andra leksaker baserade på olika karaktärer från filmer och tv-serier. Nu verkar det även som om om företaget kommer att ge sig in på marknaden och göra tv-serier och film på allvar. Detta verkar vara en av Hasbros framtida strategier efter det att man köpte upp företaget Entertainment One, ett företag som bland annat äger rättigheterna till Peppa Pig (Greta Gris). Hasbro meddelade redan förra året att man skulle göra en film baserad på Dungeons & Dragons tillsammans med filmbolaget Paramount. Nu verkar det även som om företaget ska göra tv-serier riktade till den lite yngre publiken. Man ska bland annat göra tv-serier av Transformers: Botbots och My Little Pony till Netflix samt producera superhjälte-serien Kiya som ska sändas på Disney+. Förutom det så har företaget en både nya G.I. Joe-och Power Rangers-filmer på gång såväl som som planer om att göra filmer och tv-serier baserade på Hasbros populära varumärken Monopoly, Mouse Trap, Easy Bake, Operation, Nerf och Play-Doh. Sammanlagt ska det handla om ett 30-tal olika tv-serie- och film-produktioner som Hasbro har dragit igång eller planerar att dra igång framöver. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebooks smarta glasögon kanske får ansiktsigenkänning
Så du har koll på alla runt omkring dig

Någon gång i år är det tänkt att Facebook ska släppa ett par augmented reality-glasögon tillsammans med Ray-Ban. Nu kommer det uppgifter om att Facebook diskuterat om att förse sina smarta glasögon med stöd för ansiktsigenkänning rapporterar BuzzFeed. Det var under ett möte med anställda på Facebooks som företaget vice president Andrew Bosworth uppgav att man undersökte eventuella juridiska hinder för att implementera stöd för ansiktsigenkänning i sina smarta glasögon. Skulle företaget förverkliga idén så skulle det, åtminstone i teorin, innebära att glasögon-bäraren skulle kunna identifiera alla de möter, åtminstone de som har Facebook-konton eller vars profiler finns i någon annan databas Facebook har tillgång till. Efter BuzzFeed publicerat de läckta uppgifterna från internmötet så förtydligade Bosworth vad han sagt på mötet i ett inlägg på Twitter. Där skrev han att han i mötet ska ha sagt att framtida produkter skulle kunna fungera fint utan ansiktsigenkänning men att det kanske skulle vara användbart i vissa fall. Vidare skrev Bosworth: "Face recognition is a hugely controversial topic and for good reason and I was speaking about was how we are going to have to have a very public discussion about the pros and cons." Det innebär med andra ord att det sannolikt inte lär finnas något stöd för ansiktsigenkänning i den versionen av Facebooks smarta glasögon som förväntas lanseras senare i år. Tumnagel
29.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Comviq har läckt hemliga nummer igen
Tredje gången på fem år

Comviq och Tele2 verkar inte veta att hemliga nummer ska vara hemliga. Vid två separata tillfällen har operatörerna slarvat med hemliga nummer och gett information till tjänster som Hitta och Eniro. Detta är ju direkt obra då man valt att ha hemligt nummer av en anledning. Nu har det slarvats ännu en gång och närmare 3300 hemliga nummer och uppgifter har publicerats. Enligt den rapport som Tele2 skickat till Post- och Telestyrelsen har problemet uppstått i samband med en migration i ett system för av registrerade kontantkort och statusen för abonnenterna ändrats till publicera. Detta skedde 25 november och det hela uppmärksammades för Tele2 när en kund med hemligt nummer ringde till operatören i slutet av februari och frågade varför hens nummer hade publicerats. Det tog tre månader för Tele2 att upptäcka problemet, men det löstes i alla fall samma dag som det uppmärksammades. Alltid något! Tele2 kommer för övrigt höra av sig till de berörda kunderna. För övrigt kanske det är dags att för Tele2 att se över hur de hanterar vår information. I ett uttalande till Surfa berättar Joel Ibson, Head of Corporate Communications på Tele2, att operatören är skyldiga att lämna ut sina kunders telefonnummer till nummerupplysningstjänster. Enligt Post- och Telestyrelsen stämmer detta inte och menar att det är som huvudregel tystnadsplikt för sådan information, om inte kunden uttryckligen samtyckt till publicering. Mer specifikt säger Anna Montelius, jurist på nätsäkerhetsavdelningen på PTS, detta till Surfa: – Enligt huvudregeln är det tystnadsplikt för den här informationen. Så om jag vore en operatör som inte ville dela den skulle jag helt enkelt säga att det är tystnadsplikt för uppgifterna, om kunder inte har samtyckt till publicering. Tumnagel
20.8°
+
André Stray
0

Världens första 3D-utskrivna skola byggs i Madagaskar
Med hjälp av 3D-skrivare från Hyperion Robotics

Det amerikanska arkitektföretaget Studio Mortazavi samt den ideella organisationen Thinking Huts planerar att bygga världens första 3D-utskrivna skola. Skolan kommer att byggas på ett campus-område i staden Fianarantsoa som ligger på den afrikanska ön Madagaskar. Skolan kommer att skrivas ut i flera moduler som går att koppla ihop och Singularity Hub skriver om den bikupeliknande designen: "The school’s modular design resembles a honeycomb, where as few or as many nodes as needed can be linked together. Each node consists of a room with two bathrooms, a closet, and a front and rear entrance. The Fianarantsoa school with just have one node to start with, but as local technologists will participate in the building process, they’ll learn the 3D printing ins and outs and subsequently be able to add new nodes or build similar schools in other areas." För att skriva ut skolan kommer man att använda 3D-skrivare från det finska företaget Hyperion Robotics, ett företag som specialiserat sig på att ta fram 3D-skrivare som kan skriva ut olika moduler i betong. Exakt vad det hela kommer att kosta finns det inga uppgifter om. Thinking Huts har dock startat en insamling där man hoppas kunna få in 350.000 dollar vilka man säger ska finansiera byggandet av pilotprojektet i Fianarantsoa samt ytterligare tre skolor. Man hoppas kunna börja bygga den första skolan någon gång under nästa halvår och att denna ska stå klar för att ta emot elever när väl pandemin är någorlunda över. I klippet ovan kan ni kolla in Thinking Huts vision för den 3D-utskrivna skolan i Madagaskar och i klippet nedan snackar Hyperion Robotics om sina 3D-skrivare för betong. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kina ska bygga jätteraketen Long March 9
Ska kunna skicka människor både till månen och Mars

Kina har beslutat sig för att gå vidare med att utveckla sin jätteraket Long March 9, en raket man säger ska kunna användas för att skicka taikonauter till både månen och Mars i framtiden. Long March 9 kommer att bli 93 meter hög och få en kapacitet att lyfta 140 ton material till jordens lägre omloppsbana LEO, 50 ton till månens omloppsbana eller 44 ton till Mars-resor. Det uppges även att åtminstone en del av Long March 9:s raketsteg kommer att bli återanvändningsbara. Kina hoppas kunna färdigställa Long March 9 fram till 2030 och man funderar som bäst på om denna ska användas för en bemannad resa till månen ungefär samtidigt. Här nedan kan ni kolla in hur Long March 9 står sig storleksmässigt mot några historiska, nuvarande och framtida jätteraketer. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nothing drog in 1,5 miljoner dollar på 54 sekunder
Communityt var rätt pepp på att investera

Carl Peis nya satsning Nothing verkar vara rätt poppis. När företaget avtäcktes i december fick vi reda på att investerare som bland annat Reddit-medgrundaren Steve Huffman, Twitch-medgrundaren Kevin Lin och Youtubern Casey Neistat investerat närmare 7 miljoner dollar i företaget. Sedan dess har ytterligare investeringar på 15 miljoner dollar trillat in och nyligen meddelade företaget att man kommer öppna upp för communityt att äga en del av bolaget. Mer specifikt skulle aktier till ett värde av 1,5 miljoner dollar säljas via crowdfunding-sidan Crowdcube. Försäljningen drog igång idag klockan 11 och det dröjde inte länge innan målet nåddes. Närmare bestämt 54 sekunder, vilket är ett rekord för Crowdcube. Nothing meddelar att det kan finnas möjlighet för fler investeringsrundor i framtiden och vill man lägga en slant på Peis nya satsning kan det vara värt att signa upp sig för att få företagets nyhetsbrev. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

Blue Origins jätteraket New Glenn försenas ordentligt
Kommer som tidigast att lyfta i slutet av 2022

Jeff Bezos rymdföretag Blue Origin har nu officiellt bekräftat att företagets kommande jätteraket New Glenn kommer att försenas. När Blue Origin officiellt presenterade planerna på att bygga den 95 meter höga New Glenn-raketen för fem år sedan så sades det att denna skulle lyfta mot rymden 2020, något som alltså inte blev fallet. Nu uppger Blue Origin att man siktar på att skjuta upp den första New Glenn-raketen någon gång under fjärde kvartalet 2022. Anledningar till New Glenns förseningar verkar det finnas gott om. Ars Technica har gått igenom vad som gick fel med New Glenns tidsplan och säger bland annat om att det handlar om bristande erfarenhet från Blue Origins sida att bygga den enorma New Glenn-raketen, tidigare har företaget bara byggt den mycket mindre raketen New Shepard, en raket som har en höjd 18 meter. Vidare så verkar Blue Origins för tillfället fokusera mer på att vinna kontraktet om att få bygga den månlandare som ska landa människor på månen i NASA:s Artemis-program, ett program som även det sägs bli försenat. Huruvida New Glenn faktiskt kommer att skjutas upp till rymden i slutet av 2022 återstår att se. Precis som Ars Technicas rymdreporter Eric Berger skriver så betyder fjärde kvartalet 2022 antagligen att det hela inte kommer att ske förrän 2023. Tumnagel
36.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Toyota Yaris blev Årets Bil i Europa
Grattis!

59 stycken jurymedlemmar från 22 stycken olika länder har nu utsett Toyota Yaris som Årets Bil i Europa. Vann gjorde modellen tack vare sin hybridteknik, underhållande köregenskaper och rimliga prisnivå. På andra plats kom nya eldrivna Fiat 500 och på tredje plats Cupra Formentor. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Instagram börjar rulla ut Live Rooms
Lättare att livestreama med andra

Clubhouse är rackarns hett just nu och inte helt oväntat vill Instagram kapitalisera på andras koncept. Instagram har nu börjat rulla ut en funktion vid namn Live Rooms där folk har möjlighet att sända liveströmmar tillsammans med fler användare. Tidigare har livefunktionen endast låtit dig strömma tillsammans med en vän, men med Live Rooms går det att köra liveströmmar med upp till fyra användare samtidigt. Det hela verkar fungera rätt enkelt. Användare behöver bara svepa till vänster och välja Live-funktionen. Sedan kan du skicka inbjudningar till nära och kära som du vill ha med i strömmen och det är även möjligt att lägga till folk i strömmen medan den pågår, vilket kan vara trevligt om du vill presentera en överraskningsgäst. För att minska risken för otrevligheter kommer strömmen inte visas för folk någon av deltagarna blockerat sedan tidigare. Vidare kan även kommentarer tas bort och filtrerar, precis som vid vanliga liveströmmar. Tumnagel
39.2°
+
André Stray
0

Whisky för 465.000 kronor
På torsdag lanserar The Macallan en dyrgrip

Nu på torsdag den 4 mars lanserar The Macallan Red Collection och det är en unik serie med single malt-whisky som endast kommer att sälja i begränsad upplaga. Med i gänget finns en 50-åring som har prislappen 465.000 kronor. Detta är den äldsta och mest exklusiva serien hittills från varumärket och förutom 50 finns även 40- och 60-årig whisky i trion. Gästspelar gör även The Macallan 71 Years Old, The Macallan 74 Years Old och The Macallan 78 Years Old som är de äldsta någonsin i The Macallans historia. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Fjällräven presenterar Samlaren
Kollektion skapad av restmaterial

Samlaren är en ny kollektion från Fjällräven där allt material som använts är sådant som blivit över vid andra produktioner. Här ger man spillmaterialet nytt liv och fokus har legat på hållbarhet och innovation. Samlaren består av ett antal unika produkter som kommer att släppas i begränsat antal i återkommande kapselkollektioner. Spana in vad som erbjuds på länken nedan. Tumnagel
105kg
+
Bobby Green

Burton släpper samarbete med Metallica
Resväskor och snowboard-grejer

Idag presenterar Burton att deras senaste samarbete är tillsammans med den legendariska rockgruppen Metallica. Det man har tagit fram är en kollektion med resväskor, en ryggsäck, en snowboard, snowboard-utrustning och en serie med kläder där Metallicas och Burtons logga är synliga på nästan alla grejer. Kollektionen finns att köpa från och med idag men några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
78kg
+
Bobby Green

Så berättas skämten i Family Guy
Nerdstalgic går igenom

I Family Guy skämtas det högt och lågt om allt och inget. Här går YouTube-kanalen Nerdstalgic igenom hur skämten levereras. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green

Sneakers inspirerade av Lexus IS 350 F Sport
Har vinge på hälen

Lexus har tillsammans med RTFKT tagit fram en sneaker som inspirerats av modellen IS 350 F Sport. Främst är det bilens färg och kolfiber som man har hämtat designidéer av. Skorna är även beprydda med modellbeteckningen baktill och har en liten 3D-utskriven vinge för att hälen ska få bättre downforce. Skorna är bara tillverkade i ett exemplar och är inget som kommer att säljas till konsument. Tumnagel
53kg
+
Bobby Green

Kenan Thompson mumsar heta kycklingvingar
På distans

Då var det dags för ännu ett avsnitt av Hot Ones, programmet där kändisar äter heta kycklingvingar. Denna gång har turen, eller oturen, kommit till SNL-skådisen Kenan Thompson. Tumnagel
81kg
+
Frode Wikesjö

How To Drink testar lite alkoholfri "sprit"
Är det något att ha?

Det har dykt upp flera alkoholfria alternativ till sprit. Ett sånt exempel är gin utan alkohol så att man kan få sig en god GT om det nu skulle vara så att man inte vill ha just procenten. Här får vi se när YouTube-kanalen How To Drink testar några sorter med alkoholfri sprit. Kan du rekommendera någon? Tumnagel
78kg
+
Bobby Green

Hernös senaste gin är lagrad på björkfat
Spännande!

Hernö Gin presenterar nu Hernö Artisan Ten Gin som är en gin lagrad på björkfat. Jag har tidigare provat tonic med rökt björksmak och det var riktigt gott, så den här ska bli spännande att testa. Smaken beskrivs som kraftig enbär med söt blommighet från björk och älgört. Etiketten har Härnösandskonstnären Hans Forsell tagit fram där han har tolkat Dala och Hernö Gins ursprung. Ginen är framtagen för att fira Hernö Gins tioårsjubileum och den hyllar deras allra första produkt som var Hernö Artisan Gin. Fler specialare kommer att släppas under året. Endast 1921 stycken flaskor av denna kommer att bli till och 1000 stycken av dessa släpps den 31 mars. Tumnagel
112kg
+
Bobby Green

Safri Duo - Played-A-Live
Fredagsklassikern

2000 är nu hela 21 år sedan. Och vet ni vad som bland annat hände då? Jo, den danska gruppen Safri Duo släppte trumlåten Played-A-Live (The Bongo Song) som ni alla har hört. Jag har lyssnat sönder låten och kan väl ärligt säga att jag inte tycker att den har åldrats särskilt väl, även om den givetvis har en plats någonstans i mitt musikbibliotek. Oavsett tycker jag den är värd att köra som klassiker denna soliga fredag. Bonusklipp nedan. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green

Keith äter allt som finns hos In-N-Out
Även den hemliga menyn

Keith från The Try Guys ger sig här i kast med att äta allt som finns på menyn hos In-N-Out, inklusive den "hemliga" menyn som man bara får tillgång till om man vet vad man ska säga vid kassan. Vilken burgare tycker du är bäst på In-N-Out? Själv har jag aldrig ätit där men hoppas få göra det någon gång. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Thomas Di Leva kör konsert ikväll
Hemma i sitt vardagsrum

Ikväll klockan 19.00 kommer artisten Thomas Di Leva att ha premiär för Live hemma hos Di Leva. Det är en exklusiv hemma hos-konsert som han anordnar i sitt vardagsrum. "Låt oss mötas, denna gången live hemma hos mig i en nära konsert direkt från mitt vardagsrum till ert vardagsrum, det kommer att bli mina favoritlåtar i underbara hemmamysversioner. Rymdkram, Thomas." En biljett till konserten kostar 199 kronor och du hittar den på länken nedan. Tumnagel
81kg
+
Bobby Green

Ny BMX-film från Vans
Med Dakota Roche

Efter skosamarbetet i början av månaden är det nu dags för Vans att även presentera en film med BMX-åkaren Dakota Roche. Filmen som heter Seeking Liberty är inspelad i Philadelphia och man har velat fånga stadens charm ur ett nytt perspektiv. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green