Dags för nya Camaro ZL1 att visa upp sig
640 vilda hästar och växellåda med 10 steg

2011 rullade Chevrolet ut den första ZL1-versionen av Camaro och nu är det dags för nästa generation att göra entré. Det här blir en muskelbil i dess rätta bemärkelse med stor och effektstinn V8:a under huven kopplad till en manuell låda som bara väntar på att du ska skicka i växlar med ett kraftigt handslag och elda bakdäck. Men det finns även nymodigheter - som en tiostegad automatåda exempelvis.
Hjärtat i bilen är samma spis som sitter i Corvette Z06. Det innebär en kompressormatad vinkelåtta på 6,2 liter och här ger den 640 hästar och ett vrid på 868 Nm. Det är ett lyft med 60 hästar och 113 Nm jämfört med gamla ZL1. Bilen har även tappat 91 kilo men trots att man inte anger några tjänsteviktsiffror vet vi redan att det här ändå inte blir en lätt pjäs. Några prestandasiffror får vi inte heller men den lär bli snabbare än föregångaren som gjorde 0-100 km/h på 3,9 sekunder med automatlåda och som toppade 296 km/h. Standard sitter det en sexpetad manuell låda med varvtalsmatchning kopplad till motorn, nyheten är alltså den tiostegade automatlådan som utvecklats tillsammans med Ford.
Utöver kraftpaketet under huven får bilen bland annat uppdaterad Magnetic Ride-fjädring, launch control-system och en körlägesfunktion. Den rullar på 285/30ZR20-hjul fram, 305/30ZR20 bak och innanför dessa sitter bromsar från Brembo med sexkolvsok fram, fyrkolvsok bak. Utanpå allt är ett ganska aggressivt kjolpaket med en jättegrill och arga lysen som stirrar, allt rundas av med en liten vinge på bakluckan och fyra morrande avgaspipor.
Premiär blir det på New York Auto Show nästa vecka och försäljningen drar igång i slutet av året.
Försök igen

Försök igen






























Power
Chevrolet Camaro ZL1
Kraftfullaste Camaron någonsin
