28 i dag 10 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Valeo presenterar ny LiDAR-teknik Lanseras skarpt 2024
Valeo presenterar ny LiDAR-teknik

Den franska koncernen Valeo presenterar nu den tredje generationen av LiDAR-teknik. Det här systemet är framtaget för autonoma fordon och man säger att det ska finnas på den europeiska marknaden 2024. Prestandan ska ha förbättrats avsevärt och tar oss ett steg närmare bilar som kan köra av sig själva. En 3D-bild av vad som finns runt fordonet skapas i realtid med en hastighet på 4,5 miljoner pixlar och 25 bilder per sekund. Jämför man med förra generationen har upplösningen ökats tolv gånger, räckvidden tre gånger och betraktningsvinkeln 2,5 gånger.

Presskonferensen kring nyheterna ser ni här nedan.

Bil, Självkörande bilar, Valeo, LiDAR, teknik, framtid, förarlös, autonom, självkörande
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Valeo presenterar ny LiDAR-teknik
Visa Pressmeddelande Valeo tar autonom mobilitet till nästa nivå med ny LiDAR-teknik

Valeo, den globala ledaren inom körhjälpssystem (ADAS), presenterade idag den tredje generation av sin LiDAR (light detection and ranging). Den optiska mättekniken kommer att göra sin marknadsdebut 2024.

Den nya mättekniken erbjuder avsevärt förbättrad prestanda och gör autonom mobilitet till en realitet, samtidigt som den tar trafiksäkerheten till nya nivåer.

– Tredje generationenss LiDAR från Valeo är ett stort tekniskt framsteg för framtidens förarlösa fordon. Denna uppgradering stärker Valeos tekniska och industriella position inom området, ett företag som är den enda leverantören på marknaden som för närvarande serieproducerar en LiDAR-skanner för fordon. Vårt främsta mål med den här enheten förblir detsamma – att rädda liv på vägarna, säger Geoffrey Bouquot, Valeos Senior Vice President, R&D and Strategy.

Tack vare dess unika förmåga att uppfatta sin omgivning kan denna nya LiDAR se saker som människor, kameror och radar inte kan. Detta innebär att körning kan delegeras till fordonet i många situationer (automationsnivå 2 och högre), inklusive på motorväg i hastigheter upp till 130 kilometer i timmen. Även i sådana situationer kan ett fordon utrustat med tredje generationens LiDAR hantera nödsituationer helt autonomt.

Valeos LiDAR upptäcker, känner igen och klassificerar alla föremål som finns runt bilen. Om objekten rör sig mäter den deras hastighet och riktning. LiDAR-skanningen kan anpassas till alla ljusförhållanden, oavsett om det är bländande ljust eller kolsvart. Den mäter till och med tätheten av regndroppar för att beräkna rätt bromssträcka. Den spårar närliggande fordon, även när de inte längre befinner sig i förarens synfält, och använder algoritmer för att förutse deras banor och utlösa nödvändiga säkerhetsmanövrar.

Valeos tredje generation LiDAR ger oöverträffad prestanda när det gäller räckvidd, upplösning och bildhastighet. Den rekonstruerar en 3D-bild i realtid av fordonets omgivning med en hastighet av 4,5 miljoner pixlar och 25 bilder per sekund. Jämfört med föregående generation har upplösningen ökats 12 gånger, räckvidden 3 gånger och betraktningsvinkeln 2,5 gånger.

Tack vare dessa funktioner skyddar denna LiDAR människor i bilen och de runt omkring – fotgängare, cyklister och andra trafikanter. Utöver de fordon som den utrustar, kommer denna LiDAR att varna andra fordon om vägfaror via molntjänster till nytta för andra samhällsaktörer.

Pressbilder
Högupplösta pressbilder går att finna här.

Presskontakt
Nicholas Christiansen, Cloudberry
nicholas@cloudberry.se
tel: +46702071057

Om Valeo och LiDAR
Valeo designar och tillverkar hela systemet, inklusive hårdvaran, mjukvaran och den tillhörande artificiella intelligensen, "hjärnan" som kombinerar insamlad data och gör det möjligt för fordonet att omedelbart fatta rätt beslut. Den anpassar sig automatiskt till miljön och förbättrar prestandan över tid genom regelbundna uppdateringar.

Valeos LiDAR tillverkas i Tyskland vid Valeos Wemding-fabrik i Bayern, där komponenterna precisionsmonteras. Fabrikens produktionslinjer bygger på Valeos toppmoderna expertis inom optik, mekanik och fotonik (den gren av fysiken som fokuserar på emission och detektion av ljuspartiklar, eller fotoner). Nästan 300 personer på Valeo är dedikerade enbart till denna teknik, för vilken över 500 patent redan har lämnats in.

Valeo var det första, och är hittills det enda, företaget som producerade en skannings-LiDAR i industriell skala. Man har redan producerat över 150 000 enheter, och 99 procent av bilarna utrustade med en LiDAR-skanner i världen använder en från Valeo.

Upp till 30 procent av de nya premiumfordonen är inställda på att nå automatiseringsnivå 3 till 2030, och för att göra det måste de vara utrustade med LiDAR-teknik. Förutom bilar kommer även autonoma skyttelfordon, robotaxlar, leveransrobotar, autonoma lastbilar eller jordbruks-, gruv- och infrastruktursektorerna att behöva utrustas med en eller flera LiDAR-komponenter. LiDAR-marknaden förväntas vara värd mer än 50 miljarder dollar år 2030.

Valeos nya tredje generation LiDAR kommer att vara en nyckelfaktor till detta skifte.
CES 2019 Valeo Xtravue Trailer gör släpet osynligt Det här verkar ju rätt så smart Att dra ett stort släp efter bilen kan vara lite jobbigt eftersom det blockerar så mycket sikt. Med Valeos senaste teknik Xtravue Trailer blir det du drar bakom bilen "osynligt" och gör att du kan se vad som händer där bakom utan problem. Man placerar en kamera bak på släpet, husvagnen, båtvagnen eller vad det nu är man ska dra. Sen sätter man en kamera bak på bilen. Efter det ser mjukvaran till att ta fram en bild på en separat skärm och tittar man på den kan man se igenom det man har efter bilen. När det här skulle kunna bli verklighet återstår att se, men det lär nog vara något som folk skulle vilja ha. Dock utan den externa skärmen. Tumnagel
42.2°
0
Valeo presenterar elcykelmotor med smart växellåda Ska passa alla typer av elcyklar Företaget Valeo har du säkert stött på någon gång om du har köpt elprylar till bilen, exempelvis en ny generator eller liknande. Nu presenterar de en elcykelmotor med smart växellåda som ska passa till alla typer av elcyklar. De har anpassat sina 48V-motorer till elcyklar och tillsammans med den sjustegade automatiska växellådan ska denna ge bra skjuts till dig som inte vill behöva trampa så mycket. Valeo hävdar att deras system ska multiplicera cyklisters ansträngning åtta gånger om. Den närmaste konkurrenten gör det istället fem gånger om. Både motorn och växellådan sitter i pedalenheten vilket Valeo ska vara först med. Växellådan använder sig av en algoritm för att bestämma varje persons körstil och anpassar sig direkt till cyklistens behov under hela resan. Det finns även en push-funktion som ska underlätta när man har tung last och en boost-funktion för när man vill köra om någon annan cyklist eller ta sig upp för en backe. Mer om nyheten finns i klippet nedan som går live nu och på länken nedan. Tumnagel
40.4°
0
Laddning av elbil på fem till tio minuter Det forskas för fullt på om detta är möjligt I Grenoble har man hos Schneider Electrics startat upp en anläggning som ska ta fram metoder för att kunna snabbladda en elbils batterier. Målet är att den inte ska ta mer än tio minuter att ladda fullt. På anläggningen ska det studeras hur laddsystemet fungerar. Det gäller alla komponenter som batteriet, laddaren, kommunikationsutrustningen mellan bilen och laddstationer med mera. Det ska även forskas kring laddning av batterier i hemmet, på vägarna och på parkeringsplatser. Samarbetet kallas för EVlink och där ingår företag som Schneider, EDF, Renault och Valéo för att nämna några. Tumnagel
42.8°
0
42.5° 0 Bobby Green Bobby Green
ons. 24 nov 2021, 19:00
Valeo presenterar ny LiDAR-teknik Lanseras skarpt 2024
42.5°
0