m

Volkswagen XL Sport
Med motor från Ducati 1199 Superleggera

Volkswagen XL Sport
Bil / Volkswagen

Redan för ett år sedan bubblade ryktena om en vassare version av Volkswagen XL1 upp. Den sades ha motor från Ducati och bli riktigt sportig. Ryktena stämde för nu presenterar Volkswagen modellen XL Sport - komplett med Duccesnurra och med en toppfart på 270 km/h.

Motorn är en V2:a hämtad från Ducati 1199 Superleggera. Den ger 200 hästar, varvar hela 11 000 varv och är en av världens mest kraftfulla 2-cylindriga motor. Den är placerad baktill och kopplad till en sjustegad dubbelkopplingslåda som i sin tur driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på 5.7 sekunder och toppfarten är tydligen världens högsta med motor på 200 hästar - 270 km/h. Karossen är tillverkad i kolfiberarmerad plast och bilens vikt anges till 890 kilo.

Visa
Pressmeddelande
Nytt sportbilskoncept från Volkswagen: XL Sport med högteknologisk Ducati-motor

På den internationella bilsalongen i Paris presenterar Volkswagen ett nytt sportbilskoncept. XL Sport, som baseras på XL1, har en V2-motor från motorcykeln Ducati Superleggera. Perfekt aerodynamik, lättviktskonstruktion och avancerad teknik ger den 200 hk starka XL Sport en topphastighet på 270 km/h.

Tio viktiga fakta om XL Sport:

XL Sport är baserad på XL1.
Bilen drivs med en av världens mest kraftfulla 2-cylindriga motorer.
Ducati V2-motorn levererar 200 hk.
Aerodynamiken för XL Sport är bättre än för någon annan sportbil.
De 200 hästkrafterna hos XL Sport är tillräckliga för att uppnå en hastighet av 270 km/h. Ett rekord.
Ducati Superleggera V2-motorn varvar ända upp till 11 000 v/min.
Den högteknologiska motorn är utrustad med vevstakar i titan och magnesiumlegeringar.
Ducati-motorn är försedd med legendariska desmodromiska ventiler.
Ett helt nytt chassi tar XL Sport in i motorsportens värld.
De viktigaste konstruktionsdetaljerna har utvecklats helt och hållet från början.
Volkswagen har aldrig tidigare haft en världspremiär för en sportbil som XL Sport-konceptet som presenteras på bilsalongen i Paris, 2-19 oktober. En bil som obevekligt för utvecklingen framåt för det som är själva grunden för lättviktiga sportbilar. En bil som kan nå upp till 270 km/h baserat på XL1, den mest bränsleeffektiva bilen någonsin.

I bakpartiet på XL Sport sitter en av de mest avancerade motorer som konstruerats – en V2-motor som hämtats från nya Ducati 1199 Superleggera, världens mest kraftfulla 2-cylindriga motorcykel.

Precis som XL1, som bara tillverkades i 250 exemplar, kommer Superleggera också att bara tillverkas i en begränsad upplaga (500 ex), i en tillverkningsprocess som omfattar såväl handfabrikat som industriell tillverkning med hjälp av högprecisionsteknik. XL1 och Superleggera, två ikoner när det gäller konstruktionsteknologi med lättviktskolfiber och magnesium, förenas därmed för att skapa en unik sportbil.

Med XL Sport visar Volkswagen och Ducati på ett imponerande sätt hur högteknologisk utveckling kan leda till synergieffekter mellan två varumärken och användas av båda parter som grundvalar för nya koncept.

Den tekniska matrisen

Banbrytande aerodynamik. Ducati 1199 Superleggera har det bästa förhållandet mellan kraft och vikt som en serietillverkad motorcykel någonsin har kunnat uppvisa. När det gäller sportbilsvärlden uppnår XL Sport något liknande. I det här fallet är det förhållandet mellan vikten (890 kg), kraften (200 hk) och aerodynamiken (cd x A = 0,44 m2) som gör att den här konceptbilen för närvarande är världens snabbaste bil på 200 hk. Ingen annan sportbil har uppnått en topphastighet på 270 km/h med hjälp av 200 hk. En nyckelfaktor för detta är bilens aerodynamik.

Som anges ovan är koefficienten för luftmotståndet (0,258) och bilens frontalyta (1,7 m2) 0,44 m2. Detta är ett av de bästa värden som någonsin uppnåtts och en viktig triumf för Volkswagens tekniker och designers som arbetat med aerodynamiken. Resultatet är ännu mer imponerande när man betänker att detta är en sportbil som kräver breda däck, avancerad utrustning för luftkylning och optimalt nedåttryck.

Det finns ett stort antal andra funktioner som bidrar till XL Sports pilsnabba prestanda utöver den aerodynamiskt utformade karossen. Bland annat en speciell luftgardin, som styr luften i bilens framparti in i särskilda kanaler, hjulhusventilation, en förbättrad underkaross, lyftreducerande luftkanaler i motorhuven, en förlängningsbar bakre spoiler (styrs av samma motor som på Lamborghini Aventador) och adaptiva spillvärmeventiler som byggts in i bakluckan (ventilationsgaller som öppnas och stängs automatiskt när så behövs för att släppa ut värme för motorn).

Världens mest kraftfulla 2-cylindriga motor. Ducati 1199 Superleggeras V2-motor har modifierats något för att användas i XL Sport. Men i grunden är det samma motor som den som sitter i motorcykeln. Tack vare motorns starka, lättviktiga vevstakar i titan kan DOHC-motorn på 1,199 cc nå hastigheter upp till 11 000 v/min.

Den höga hastigheten är möjlig tack vare motorns extrema förhållande mellan borrning och slaglängd (112 mm/60,8 mm) och den exceptionellt korta slaglängden på vevaxeln som blir följden av detta. De två fyrventilscylindrarna, som sitter i 90° vinkel mot varandra, har dessutom ett desmodromiskt ventilstyrsystem (positiv ventilstyrning) som är typisk för de högt varvande Ducati-motorerna och kräver extremt hög precision för att säkerställa optimal ventilöppning.

Andra funktioner på världens mest kraftfulla 2-cylindriga motor är koppling, cylinderhuvud och oljetrågslock i magnesiumlegering, de två skivorna på strypventilerna och de två injektorerna per cylinder. Sist men inte minst har XL Sport en nyutvecklad, mellanliggande växellåda för att minska motorhastigheten med en faktor på 1,86. Vridmomentet från V2-motorn (134 Nm) överförs till bakaxeln via en 7-stegad dubbelkopplingslåda (DSG).

Racingchassi. Hur det går till när motorn driver fram denna lättviktssportbil är värd lite extra uppmärksamhet. Att bilen accelererar från 0–100 km/h på 5,7 sekunder är nästan av sekundärt intresse när man betänker att den imponerande kombinationen av bilens högvarvande V2-motor, den låga vikten, perfekt aerodynamik och ett helt nyutvecklat chassi tillsammans gör att XL Sport tar steget rakt in racerbilarnas värld.

Chassit, som byggts på en ram av extra starkt stål, består av en framaxel med dubbel länkarm med stötdämparna anslutna under i en dragstångskonfiguration och en bakaxel med dubbel länkarm med stötdämparna anslutna ovanför i en tryckstångskonfiguration. Även här är det lätt att dra paralleller med motorcykelracing.

Höghastighetsdäck i storlekarna 205/40 R 18 (fram) och 265/35 R 18 (bak) sitter på smidda magnesiumfälgar, som ger en total viktminskning på 23,9 kg jämfört med aluminiumfälgar. XL Sport bromsas in med hjälp av ett bromssystem med keramiska skivor.

CFRP-kaross. XL Sport är en systermodell till XL1. Båda är baserade på samma grundkonstruktion. Det viktigaste som de har gemensamt är karossen, där många ingående delar är tillverkade i kolfiberarmerade polymerer (CFRP), med ett helgjutet, något förskjutet säte för förare och passagerare. Här föredrar Volkswagen att använda CFRP-komponenter som tillverkats i en RTM-process (Resin Transfer Moulding). Tätheten hos detta material eller dess specifika vikt är bara 20 % av ett ytterlager av stål, men trots det lika styvt och starkt.

Vingdörrar som öppnas framåt. Vingdörrarna på XL1 och XL Sport påminner om dörrarna på en avancerad sportbil. De är upphängda på två gångjärn. Längst ner på A-pelaren och alldeles ovanför vindrutan på takramen. Det gör att dörrarna inte bara svängs uppåt utan även något framåt. Dörrarna går dessutom långt in i taket. När de öppnas skapas därför mycket gott om utrymme för att enkelt komma in och ur bilen.

Fönstren i dörrarna är tillverkade i polykarbonat. Övre delen av fönstren är fast och ansluter till det yttre lagret av dörren beroende på lättviktskonstruktionen. En bit av den nedre delen av sidofönsterna kan öppnas. Vindrutan på båda modellerna är tillverkad av en speciell typ av tunt glas.

Dimensioner och design

Proportioner som fångar ögat. Trots att XL Sport delar mycket med XL1 när det gäller den grundläggande designen, så har modellen ändå ett eget utseende. Skälet till detta är att XL1 framför allt konstruerades för att erbjuda en unik bränsleekonomi, medan designen av XL Sport har gått ett steg vidare och även gett unika köregenskaper.

De speciella krav som ställs på den nedåtriktade kraften på en bil som går i 270 km/h och parametrar för körteknologin innebär att XL Sport har blivit längre och bredare än XL1. XL Sport som visas i Paris är 4 291 mm lång (XL1: 3 888 mm), 1 847 mm bred (XL1: 1 664 mm), 1 152 mm hög (XL1: 1153 mm). Hjulbasen har också ökats till 2 424 mm (XL1: 2 224 mm). Enbart proportionerna skapar en bil med ett eget utseende.

Designkoncept. När exceptionella proportioner möter en innovativ, progressiv och exakt design skapas ikoner. Så är fallet med XL Sport. Som beskrivs ovan bygger konceptbilen på den dynamiska och extravaganta designen hos XL1. Ytorna får ett ännu mer kraftfullt utseende när de sträcker sig ut över de breda vingarna och de stora hjulen.

Proportionerna tillsammans med kraftfulla, exakta linjer ger XL Sport ett brett och lågt utseende på vägen. De klara ytorna och rena formerna hos XL Sport är inte bara ett sätt att ge bilen en sportig estetik. Tekniker och designer har tillsammans arbetat hårt med aerodynamiken för att skapa en form som både är attraktiv och aerodynamiskt perfekt.

Design av frontpartiet. Det breda frontpartiet på XL Sport utstrålar en omisskännlig karisma med de dubbla LED-strålkastarna och LED-signaturljus som lyser även dagtid och som är så karaktäristiskt för XL1. Som nämnts tidigare har XL Sport luftintag på båda sidor om strålkastarna för luftgardinerna, som styr luften optimalt runt bilens båge och framsidor. Precis som på XL1 har frampartiet på XL Sport inte en konventionell kylargrill, men den har ändå behållit den design som är typisk för Volkswagens nuvarande modeller med horisontella, dominerande linjer. En svart, tvärgående rand går ihop med de dubbla strålkastarna och skapar ett helt, sammanhållet band. Luftintaget för att kyla ner Ducati-motorn sker via ventiler på bakvingarna.

Design av siluetten. Medan XL1 är bredast i fronten och smalnar av baktill är XL Sport lika bred bak som fram. Ovanifrån påminner formen om en klassisk racerbil, med dörrarna tillbakadragna som ett smalt mittparti. När man ser vingarna och dörrarna från sidan är det uppenbart varför. Vid A- respektive B-stolpen sitter de stora luftintagen och luftutsläppen som ser till att luftflödet är optimalt och att motorn kyls ner. Dessutom ger det siluetten ett spännande utseende, som utstrålar såväl kraft som elegans och tidlöshet.

Sidobackspeglar har ersatts med små, strömlinjeformade kameror som är inbyggda i vingdörrarna. Dessa så kallade e-Mirrors (digitala sidobackspeglar som lanserades till XL1) skickar ut bilder av omgivningen kring bilen till två skärmar inne i bilen. I främre delen av det bakre hjulhuset anger inskriften 'Motore Ducati' att det sitter en 1199 Superleggera-motor där bak.

Design av bakpartiet. XL Sport ger ett helt annorlunda intryck än XL1, särskilt bakifrån, eftersom bakpartiet har blivit avsevärt bredare. Samtidigt har nya XL Sport fått fyra särskilda detaljer som fångar ögat. För det första det breda, platta bakpartiet med de markanta skuldrorna (kraftfulla, breda ytor ovanför hjulen) och den förlängningsbara bakre spoilern, som nästan fyller hela bilens bredd.

För det andra har XL Sport precis som XL1 en coupé-formad taklinje utan bakfönster. Bakluckan, som döljer Ducati-motorn och den 7-stegade DSG-växellådan samt ett bagageutrymme på 107 liter, smälter ihop med taklinjen. En annan ny detalj på XL Sport är ett ventilationsgaller som består av fem ribbor placerade helt i nivå med bakluckan och som, beroende på temperaturen, öppnas automatiskt för att kyla ner motorn.

För det tredje den ikoniska, röda LED-ljusstrimman som följer formen på bakpartiet. På sidorna är strimman inramad av ett annat, vertikalt LED-element, som har till uppgift att framhäva bredden på XL Sport.

För det fjärde har XL Sport en svart diffusor, som går ner i den helt slutna undre delen av karossen och avslutas på varje sida med ett kromat avgasrör.

Design av interiören. Interiören i XL Sport baseras på interiören i XL1, men har modifierats och fått en egen prägel med många specialdetaljer som matchar bilens nya, dynamiska design. Till exempel har de digitala instrumenten i XL Sport samlats i en form som är speciellt utformad för motorsport, med bland annat mätare för antal varv på banan och oljetryck. Ett platt kolfiberskydd täcker övre delen av instrumenten för att helt eliminera ljusreflexer.

Ratten på XL Sport har en dekorativ röd söm och är försedd med växelpaddlar i aluminium för att underlätta snabba växlingar. Det finns fler flotta detaljer som ger bilen en sportig touch, bland annat dekorlister i anodiserad aluminium kring luftventilerna, klimatkontrollinstrumentet och DSG-växelgrinden. För att följa upp den röda, kontrasterande sömmen på ratten är även säkerhetsbältena röda. Inga förändringar har gjorts när det gäller den perfekt utformade ergonomin för både förare och passagerare.
52.7°
0

Volkswagen XL Sport

Med motor från Ducati 1199 Superleggera

Kolla in trailern för Together BnB
Märkligt snuskpellespel

Together BnB är ett kommande spel där du som spelare driver ett bed and breakfast och spenderar din vardag med att ta pervobilder på kvinnliga gäster samt skjuta vilddjur med pistoler för att få rätt på vad som häde med din bror som mystiskt försvunnit. Together BnB is a 3D Real-Time first-person love adventure PC Game. You will be playing the main character James, whose older brother owns a BnB. James was forced to take over the management of the BnB since his brother mysteriously disappeared. Besides searching for his brother through various clues, as a deputy manager, James also has to assist the beautiful tenants of the BnB, satisfy them and help them achieve their goals... Trailern för spelet kan kollas in ovan och sammanfattar verkligen denna märkliga kombination. Tumnagel
38.4°
+
Frode Wikesjö
0

Nästa Star Trek-film har premiär under 2023
Långt kvar tills dess ju!

Även om det var fem år sedan vi sist fick se en ny Star Trek-film på bio får vi vänta ett tag till på att vi får se en till. Paramount har nämligen bestämt sig för att inte släppa nästa Star Trek-film förrän den 9 juni 2023. Vad filmen kommer handla om och vem som står för manuset är för tillfället oklart. Tidigare rapporter kring denna film har bland annat sagt att Quentin Tarantino eller Noah Hawley var ansvariga för manuset men det verkar inte längre vara fallet. Det är också oklart vilken tidslinje filmen kommer utspela sig men antagligen återvänder de till Kelvin-tidslinjen igen. Tumnagel
39.3°
+
Frode Wikesjö
0

Michael Reeves leker med Spot
Gör så den kissar öl

Michael Reeves har fått leka lite med roboten Spot från Boston Dynamics. Självklart använde han sin tid och kunskap för att göra det mest praktiska en sådan här robot kan göra, nämligen att kissa öl. Tumnagel
40.7°
+
Frode Wikesjö
0

Längre gameplay-trailer för The Day Before
Det där Last of Us-liknande MMO-spelet

Här bjuds vi på en längre trailer för spelet The Day Before vilket är ett kommande MMO-spel som utspelar sig i ett USA som drabbats av en dödlig pandemi. Infekterade människor har blivit köttsugna zombies och de som överlevde drabbar samman över de få resurser som är kvar. När spelet släpps är för tillfället okänt, men länk till spelet på Steam har ni här nere till vänster och där kan ni wishlista för att hålla er uppdaterade. Tumnagel
39.5°
+
Frode Wikesjö
0

Stor modell av Mustangen från Gone in 60 seconds
Bygg Eleanor på 27 månader

Eleanor från filmen Gone in 60 seconds är troligen en av de allra mest kända film-bilarna. Nu finns den som smått gigantisk metallmodell som mäter 58 centimeter lång. Den säljs av några som heter Die-cast club och det lär bli en dyr historia att få ihop den. Det tar också 27 månader. Varje månad får man nämligen fyra kit som kostar 120 kronor styck ungefär. Dessa bygger man sedan ihop och när 27 månader har gått så har man byggt ihop bilen. Låter det dyrt? Det är det, prislappen totalt blir 13.000 spänn. Aj. Men kanske ett roligt och långt projekt. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

Premiärdatum för nästa Indiana Jones-film
29 juli 2022

Under gårdagen meddelade Disney att nästa Indiana Jones-äventyr har premiär den 29 juli 2022. Harrison Ford återvänder som bekant för huvudrollen och kommer bland annat få sällskap av Phoebe Waller-Bridge. John Williams kommer också att återvända för att ge filmen lite musik. Tumnagel
42.4°
+
Frode Wikesjö
0

De första 16 minuterna från Diablo 2: Resurrected
Från den pågående alfan

Som bekant pågår det just nu ett tekniskt alfatest för Diablo 2: Resurrected. Folket från IGN har fått lägga vantarna på det och bjuder här på spelets första 16 minuter. Nedan kan man också spana in ett klipp där man jämför den gamla grafiken med den nya. Tumnagel
42.1°
+
Frode Wikesjö
0

Därför är miles per gallon idioti
Vänd på det!

Amerikanarna kan en del saker, men mått har de verkligen inte fått rätt. Extra knäppt blir det när man vänder på saker och här förklarar Engineering Explained varför miles per gallon är ren och skär idioti jämfört med liter per mil. Tumnagel
48.6°
+
Roger Åberg
0

Trailer för Sons of Sam: A Descent Into Darkness
Var seriemördaren Son of Sam verkligen ensam om morden?

David Berkowitz är sannolikt en av USA:s mest kända seriemördaren och gick i media bland annat under namnet "Son of Sam" under sin mordturné i New York mellan 1976 - 1977. I Netflix senaste truecrime-dokumentär Sons of Sam: A Descent Into Darkness spekuleras det om att Berkowitz kanske inte ensam begick de sex mord och tio knivskärningar som han senare dömdes för. Det här är en teori som framför allt lanserats av den nu avlidne journalisten och författaren Maury Terry, som även skrivit boken "The Ultimate Evil: An Investigation Into Americax27s Most Dangerous Satanic Cult". Sons of Sam: A Descent Into Darkness består av fyra delar och de kommer att börja sändas på Netflix 5 maj. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Farväl LG!
Mr Mobile säger hej då

LG har väl aldrig varit bäst men några riktigt bra släpp har de allt gjort. De senaste åren har man släppt en hel del konstiga men uppfriskande modeller men inga riktiga succéer och i veckan berättade man att man slänger in handduken. Mr Mobile har letat i förrådet och går här igenom en hög av de modeller som LG släppt genom åren. Tumnagel
37.8°
+
Roger Åberg
0

GE satsar på att utveckla covid-19-sensorer för mobiler
Så att den kan känna av om det finns virus där du befinner dig

GE Research har fått bidrag från den amerikanska myndigheten National Institutes of Health (NIH) för att försöka utveckla minimala sensorer som ska kunna känna av om det finns covid-19-partiklar i närheten av sensorerna. Företaget har sedan tidigare lång erfarenhet att utveckla sensorer till olika branscher och man tänker sig att en covid-19-sensor skulle vara mindre än en nagel och kunna integreras i till exempel mobiltelefoner, smarta klockor och annan bärbar teknik. Forskaren Radislav Potyrailo från GE Research säger i ett pressmeddelande om den eventuella sensorn: "We have developed tiny sensors smaller than a fingertip that have the same detection capabilities as the high-end analytical instruments the size of a microwave oven. Our sensors are sort of like bloodhounds. We train them to detect a specific thing, and they are able to do that well without being thrown of the trail by something else." Projektet med att utveckla minimala covid-19-sensorer kommer att pågå i två år så det kommer att dröja ett tag innan vi får se resultatet av GE Research forskning. Skulle man lyckas få fram de minimala sensorerna som är målsättningen så krävs det givetvis även att dessa inte blir alltför dyra för att mobiltillverkare och andra ska kunna bygga in sensorerna i sina produkter till en rimlig kostnad. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Digga ledmotivet till nya Mortal Kombat-filmen
MORTAL KOMBAAAAT!

Den stora frågan som många ställde sig när det stod klart att det skulle bli en ny Mortal Kombat-film var om denna rulle skulle återanvända ledmotivet från första filmen från 1995. Natten till i dag fick vi svar på den frågan då en uppdaterad version av låten släpptes. Låten heter enkelt nog Techno Syndrome II och kan diggas på högsta volym i klippet ovan. Mortal Kombat släpps på HBO Max den 23 april och det gamla ledmotivet kan diggas nedan. Tumnagel
38.7°
+
Frode Wikesjö
0

Vad har 25 år gjort med Porsche Boxster?
986 Boxster vs 718 Boxster

När Porsche släppte sin Boxster fick modellen mycket skit, den var lite för tam och alla tuffa killar tyckte då att det inte var en riktig Porsche. Det löste sig dock snabbt och modellen blev riktigt trevlig. Men nu har det gått 25 år och Autogefuhl har fått låna en originalboxster och en jubileumsmodell och jämför de två med varandra. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

Smygtitt på S03 av Dark Side of the Ring
Dokumentärserien om wrestling-världens mörkare sida

Den 6 maj är det premiär för den tredje säsongen av dokumentärserien Dark Side of the Ring på VICE. Serien bjuder på några av wrestling-världens mörkare historier och i den här säsongen kommer bland annat att täcka den galna wrestling-showen som 1995 hölls i Nordkorea och den tragiska historien kring Brian Pillman som dog 35 år ung. Tumnagel
37.2°
+
Frode Wikesjö
0

Minidokumentär om Oculus Rift
VR-headsetet som inledde den andra VR-vågen

Det har nu gått tio år sedan 18-åringen Palmer Luckey hemma i sitt garage spikade ihop den första prototypen av VR-headsetet som senare blev Oculus Rift. Oculus Rift blev tillsammans med HTC Vive hårdvaran som inledde den andra VR-vågen och det fanns i mitten av förra årtiondet stora förhoppningarna om att VR var något som leta sig ut i stugorna på riktigt den här gången. Idag kan man väl dock säga att den största hajpen runt VR har lagt sig även om utvecklingen fortsätter på flera fronter. Det verkar med andra ord inte helt omöjligt att av VR, tillsammans med AR och XR, är något som kan framöver kan komma att bli betydligt mycket större än vad det är i dagsläget. Även detta berörs lite i slutet av filmen som hittas här ovanför. Vad har ni för tankar om VR, det vi har sett hittills på den fronten och hur VR kan komma att se ut i framtiden? Kommentarerna står till ert förfogande. Bonus. Här nedan hittas trailern till filmen Lawnmover Man från 1992, en film som man kanske kan säga drog igång den första VR-vågen. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

SpaceX överger idén att fånga upp Falcon 9:s noskåpor i nät
Ska nu plocka upp dem från havet istället

Sajten SpaceXFleet rapporterar att SpaceX ser ut att ha övergett metoden som innebar att man fångade upp noskåpor från sina Falcon 9-raket i stora nät som spänts upp över de båda båtarna Ms. Tree och Ms. Chief. 2019 bevisade SpaceX att detta var möjligt då man fångade upp sin första noskåpa i en av de nätförsedda båtarna. Sedan dess ska dock detta bara ha skett ytterligare åtta gånger enligt SpaceXFleet. Anledningen till att SpaceX nu fimpar metoden med att fånga upp kåporna i nät uppges vara att den flera gånger har skadat kåporna såväl som båtarna som fångar upp dem. SpaceX överger dock inte idén om att återanvända Falcon 9:s noskåpor. Istället för att fånga upp dem i nät så har man nu återgått till metoden att snabbt plocka upp dem ur havet när de slagit ner där, en metod som man har använt sedan 2018. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kan ni kika på Thunder Force
Med allas favorit Melissa McCarthy

Inget verkar få Feber-läsare att säga nope snabbare än en film med Melissa McCarthy, men oavsett vad man tycker om henne så har hennes nya superhjälterulle Thunder Force släppts på Netflix. I filmen får vi träffa Lydia Berman, spelad av McCarthy, som besöker sin gamla polare Emily och det hela slutar med att duon får superkrafter och börjar puckla på skurkar i Chicago. Det är lättsam och smått tramsigt humor som lär generera ett och annat fniss om man inte är en regelrätt surmule. Länk till Thunder Force har ni här nere till vänster. Är man en regelrätt surmule och vill kika på något annat så har även antologiserien Them släppts på Amazon Prime Video och City of Lies med Johnny Depp och Forest Whitaker har släppts på diverse VOD-tjänster. Sedan har även fjärde avsnittet av The Falcon and the Winter Soldier släppts och kan ses på Disney+. Tumnagel
24.5°
+
André Stray
0

JerryRigEverything knäcker Legion Phone Duel 2
Gör lite ont att se

Lenovo presenterade Legion Phone Duel 2 under gårdagen och telefonen kommer med lite unik design. JerryRigEverything har lagt vantarna på telefonen och i vanlig ordning utsätts telefonen för lite högst vetenskapliga stresstester och telefonen överlever de flesta testerna. Förutom böjtestet. Tumnagel
35.1°
+
André Stray
0

DMX är död
Legendarisk rappare blev 50 år

Tidigare i veckan lades Earl Simmons, aka DMX, in på sjukhus efter en hjärtattack orsakad av en överdos. Nu nås vi av nyheten att inte klarade sig ur detta utan nu bekräftats avliden. DMX hade en unik stil och var kanske mest känd för låten X Gonx27 Give It to Ya från soundtracket till filme Cradle 2 the Grave, men störst var han nog på 90-talt. Earl Simmons blev 50 år gammal. Visa det här inlägget på Instagram Ett inlägg delat av snoopdogg (@snoopdogg) Tumnagel
58kg
+
Roger Åberg

Dave Grohl släpper boken The Storyteller
Lyssna på ett utdrag från den här

Musikern Dave Grohl, som spelat i både Nirvana och Queens of the Stone Age såväl som grundat det egna bandet Foo Fighters, släpper i höst boken "The Storyteller". I boken kommer Grohl att dela med sig av sin historia och saker han upplevt under sin uppväxt och karriär i några av världens mest kända rockband. Han skriver själv om "The Storyteller". "A collection of memories of a life lived loud. From my early days growing up in the suburbs of Washington, DC, to hitting the road at the age of 18, and all the music that followed, I can now share these adventures with the world, as seen and heard from behind the microphone. Turn it up!" Dave Grohls "The Storyteller" släpps i både textbok- och ljudboksformat 5 oktober. Ni kan lyssna på ett utdrag där Grohl läser lite ur boken själv här ovanför. Tumnagel
100kg
+
Wille Wilhelmsson

MSCHF återkallar Lil Nas X djävulsskor
Efter uppgörelse med Nike

Företaget MSCHF som i slutet av förra månaden släppte skomodellen "Satan Shoes" tillsammans med Lil Nas X återkallar nu dessa. Det är något man gör efter det att Nike stämt MSCHF då Satans Shoes var baserade på Nike Air Max 97 och försedda med Nikes klassiska Swosh-logga. Då samtliga av de 666 paren av Satan Shoes sålde slut på rekordtid innebär återkallningen av skorna att MSCHF erbjuder sig att köpa tillbaka skorna från köparna till butikspriset 1018 dollar efter uppgörelsen med Nike. Nike säger i ett uttalande om uppgörelsen med MSCHF: "If any purchasers were confused, or if they otherwise want to return their shoes, they may do so for a full refund. Purchasers who choose not to return their shoes and later encounter a product issue, defect or health concern should contact MSCHF, not Nike." En advokat för MSCHF uppger att man gått med på uppgörelsen med Nike då företaget anser att man redan uppnått sitt syfte med skorna, ett syfte som advokaten säger var: "With these Satan Shoes — which sold out in less than a minute — MSCHF intended to comment on the absurdity of the collaboration culture practiced by some brands, and about the perniciousness of intolerance." De köpare som lyckades få tag på ett par Satan Shoes lär sannolikt inte heller sälja tillbaka dem till MSCHF för inköpspriset. Skorna har redan börjat säljas på eBay och där gick ett par nyligen för 5000 dollar medan en auktion som fortfarande pågår är uppe i närmare 7800 dollar för ett par. Tumnagel
82kg
+
Wille Wilhelmsson

I dag är det gin och tonic-dagen
Hur blandar du din?

Gin och tonic är ju rackarns gott och en drink som är väldigt enkel att få helt ok. Sen kan man nörda ihjäl sig hur mycket som helst men frågan är om det lönar sig. Lite bra gin, lite bra tonic och lite gurka brukar räcka för mig. Min bästa gin och tonic har jag druckit på en hotelbar i Amsterdam. När drack du en riktigt bra GT och hur gör du för att få den så där riktigt bra. Nedan får ni se en annorlunda version på GT. Tumnagel
91kg
+
Roger Åberg

Massive Attacks Blue Lines fyller 30 år
En till klassiker

Dagens andra klassiker blir Massive Attack och deras platta Blue Lines som numera är 30 år gammal. Plattan måste väl räknas som en av de moderna klassikerna. Hängde man i skivaffärer kring 1991 var det här ett självklart köp och det var nog också uppföljarna Protection och Mezzanine. Bandets bas har väl varit 3D (Robert Del Naja), Daddy G (Grant Marshall) och Tricky (Adrian Thaws) men har hela tiden använt massor av gästartister, som Shara Nelson här ovanför i Unfinished Sympathy. Tumnagel
93kg
+
Roger Åberg

The Avalanches-platta firar 20 år
Klassiker remixas

The Avalanches platta Since I left you är en riktig klassiker och nu firar den 20 år. För att fira det så kommer gruppen att släppa en ny version av plattan i juni som innehåller remixar av Stereolab, MF DOOM, Leon Vynehall, Black Dice, Carl Craig, och Sinkane. Just nu har man släppt en remix som ni kan höra nedan, resten kommer alltså senare. Man släppte även förköp på en vinylversion med fyra skivor igår, men den tog slut direkt. Tumnagel
95kg
+
Roger Åberg

Liseberg öppnar upp som promenadpark
Om man vill besöka Liseberg utan att åka något

Liseberg meddelade idag att man kommer att öppna upp nöjesfältet som promenadpark för att fler ska kunna få uppleva våren på Liseberg trots de rådande pandemi-restriktionerna. Det innebär att parken kommer att vara öppen för besökare även utanför ordinarie öppettider. Då kan besökarna knalla runt på Liseberg och kolla in trädgårdar, planteringar och lekplatser men att inga åkattraktioner kommer att vara igång. Andreas Andersen, vd på Liseberg, säger om initiativet till att öppna upp Liseberg som promenadpark: "Med en så kraftig begränsning av antalet gäster som restriktionerna medför ser vi att en stor del av våra besökare inte kommer ges möjlighet att besöka Liseberg under våren. Att öppna promenadpark på förmiddagarna är ett sätt att göra parken tillgänglig för fler under en svår tid." Liseberg planerar att öppna upp någon gång i vår men något exakt premiärdatum är än så länge inte spikat. Det kommer att vara gratis att besöka Liseberg under förmiddagar när nöjesfältet kommer att fungera som promenadpark. Tumnagel
158kg
+
Wille Wilhelmsson

Så gjorde Moby nya versionen av Porcelain
Reprise Version

Porcelain är en av Mobys mest kända låtar och nu har Moby spelat in en ny version av den. Den här gången är den inte alls elektronisk utan med orkester och hela rasket. Med på sång är också Jim James. Ovan kan ni ser Moby berätta om hur den nya versionen kom till och nedan kan ni lyssna på den och se originalvideon. Tumnagel
89kg
+
Roger Åberg

Netflix arrangerar Snabba Cash-konsert
Med Timbuktu, Silvana Imam och andra

Igår hade Netflix svenska tv-serie Snabba Cash premiär och i morgon kommer Netflix att köra en digital "Snabba Cash"-konsert för att uppmärksamma det. På konserten kommer 1.Cuz, Greekazo, Mwuana, Timbuktu, Silvana Imam, Lilla Namo, Erik Lundin, Stor samt Linda Pira att uppträda. Förutom musikuppträdanden kommer även Evin Ahmad, Alexander Abdallah, Dada Fungula Bozela och Ayan Ahmed tillsammans med Snabba Cash regissör Jesper Ganslandt dyka upp på eventet. De kommer bland annat berättar om skapandet av serien i intervjuer ledda av konferencier Amie Bramme Sey. Netflix "Snabba Cash – The Music Event" släpps den 9 april kl 19:00 på Netflix YouTube-kanal vilken hittas på länken här nedanför. Tumnagel
-116kg
+
Wille Wilhelmsson

Adidas nya sneakers går att pimpa med lego-bitar
Om du vill ha lite färggladare ränder

Förra året inledde Adidas och Lego ett samarbete och nu har de släppt en ny modell som de båda tagit fram tillsammans. Den nya modellen baseras på Adidas Ultraboost DNA-modell vilken har försetts med designelement från Lego. Skorna levereras även med lite legobitar som användaren kan använda för att designa om de tre Adidas-ränderna som finns på varje skos sida. Adidas Ultraboost DNA X Lego började säljas på Adidas sajt klockan 10:00 i morse och kostar cirka 1700 kronor. Tumnagel
-8kg
+
Wille Wilhelmsson

Rolex släpper ny generation av Explorer II

Rolex modell Explorer II är en mix av deras Explorer och GMT-Master II och släpptes första gången 1971. Senaste generationen visades upp 2011 och nu är det dags igen för en ny generation, så här tio år senare. Uppdateringen är en finputsning och den största förändringen är egentligen att den nu syns bättre i mörkret, man har nämligen uppdaterat materialet som lyser i mörkret och det ska lysa klarare och längre än tidigare. Tumnagel
84kg
+
Roger Åberg

Marcus snickrade sin egen soffa
Kopia av en dyr klassiker

Norrgavels träsoffa av rak modell är en riktigt snygg sak, men också väldigt dyr. Säkert värd pengarna och hantverket, men 31.400 kronor är ändå en slant. Marcus Carlsson tyckte att det var en bättre och roligare idé att snickra ihop den, så det gjorde han. På vardagsrumsgolvet. Tumnagel
104kg
+
Roger Åberg