m

Volkswagen XL Sport
Med motor från Ducati 1199 Superleggera

Volkswagen XL Sport
Bil / Volkswagen

Redan för ett år sedan bubblade ryktena om en vassare version av Volkswagen XL1 upp. Den sades ha motor från Ducati och bli riktigt sportig. Ryktena stämde för nu presenterar Volkswagen modellen XL Sport - komplett med Duccesnurra och med en toppfart på 270 km/h.

Motorn är en V2:a hämtad från Ducati 1199 Superleggera. Den ger 200 hästar, varvar hela 11 000 varv och är en av världens mest kraftfulla 2-cylindriga motor. Den är placerad baktill och kopplad till en sjustegad dubbelkopplingslåda som i sin tur driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på 5.7 sekunder och toppfarten är tydligen världens högsta med motor på 200 hästar - 270 km/h. Karossen är tillverkad i kolfiberarmerad plast och bilens vikt anges till 890 kilo.

Visa
Pressmeddelande
Nytt sportbilskoncept från Volkswagen: XL Sport med högteknologisk Ducati-motor

På den internationella bilsalongen i Paris presenterar Volkswagen ett nytt sportbilskoncept. XL Sport, som baseras på XL1, har en V2-motor från motorcykeln Ducati Superleggera. Perfekt aerodynamik, lättviktskonstruktion och avancerad teknik ger den 200 hk starka XL Sport en topphastighet på 270 km/h.

Tio viktiga fakta om XL Sport:

XL Sport är baserad på XL1.
Bilen drivs med en av världens mest kraftfulla 2-cylindriga motorer.
Ducati V2-motorn levererar 200 hk.
Aerodynamiken för XL Sport är bättre än för någon annan sportbil.
De 200 hästkrafterna hos XL Sport är tillräckliga för att uppnå en hastighet av 270 km/h. Ett rekord.
Ducati Superleggera V2-motorn varvar ända upp till 11 000 v/min.
Den högteknologiska motorn är utrustad med vevstakar i titan och magnesiumlegeringar.
Ducati-motorn är försedd med legendariska desmodromiska ventiler.
Ett helt nytt chassi tar XL Sport in i motorsportens värld.
De viktigaste konstruktionsdetaljerna har utvecklats helt och hållet från början.
Volkswagen har aldrig tidigare haft en världspremiär för en sportbil som XL Sport-konceptet som presenteras på bilsalongen i Paris, 2-19 oktober. En bil som obevekligt för utvecklingen framåt för det som är själva grunden för lättviktiga sportbilar. En bil som kan nå upp till 270 km/h baserat på XL1, den mest bränsleeffektiva bilen någonsin.

I bakpartiet på XL Sport sitter en av de mest avancerade motorer som konstruerats – en V2-motor som hämtats från nya Ducati 1199 Superleggera, världens mest kraftfulla 2-cylindriga motorcykel.

Precis som XL1, som bara tillverkades i 250 exemplar, kommer Superleggera också att bara tillverkas i en begränsad upplaga (500 ex), i en tillverkningsprocess som omfattar såväl handfabrikat som industriell tillverkning med hjälp av högprecisionsteknik. XL1 och Superleggera, två ikoner när det gäller konstruktionsteknologi med lättviktskolfiber och magnesium, förenas därmed för att skapa en unik sportbil.

Med XL Sport visar Volkswagen och Ducati på ett imponerande sätt hur högteknologisk utveckling kan leda till synergieffekter mellan två varumärken och användas av båda parter som grundvalar för nya koncept.

Den tekniska matrisen

Banbrytande aerodynamik. Ducati 1199 Superleggera har det bästa förhållandet mellan kraft och vikt som en serietillverkad motorcykel någonsin har kunnat uppvisa. När det gäller sportbilsvärlden uppnår XL Sport något liknande. I det här fallet är det förhållandet mellan vikten (890 kg), kraften (200 hk) och aerodynamiken (cd x A = 0,44 m2) som gör att den här konceptbilen för närvarande är världens snabbaste bil på 200 hk. Ingen annan sportbil har uppnått en topphastighet på 270 km/h med hjälp av 200 hk. En nyckelfaktor för detta är bilens aerodynamik.

Som anges ovan är koefficienten för luftmotståndet (0,258) och bilens frontalyta (1,7 m2) 0,44 m2. Detta är ett av de bästa värden som någonsin uppnåtts och en viktig triumf för Volkswagens tekniker och designers som arbetat med aerodynamiken. Resultatet är ännu mer imponerande när man betänker att detta är en sportbil som kräver breda däck, avancerad utrustning för luftkylning och optimalt nedåttryck.

Det finns ett stort antal andra funktioner som bidrar till XL Sports pilsnabba prestanda utöver den aerodynamiskt utformade karossen. Bland annat en speciell luftgardin, som styr luften i bilens framparti in i särskilda kanaler, hjulhusventilation, en förbättrad underkaross, lyftreducerande luftkanaler i motorhuven, en förlängningsbar bakre spoiler (styrs av samma motor som på Lamborghini Aventador) och adaptiva spillvärmeventiler som byggts in i bakluckan (ventilationsgaller som öppnas och stängs automatiskt när så behövs för att släppa ut värme för motorn).

Världens mest kraftfulla 2-cylindriga motor. Ducati 1199 Superleggeras V2-motor har modifierats något för att användas i XL Sport. Men i grunden är det samma motor som den som sitter i motorcykeln. Tack vare motorns starka, lättviktiga vevstakar i titan kan DOHC-motorn på 1,199 cc nå hastigheter upp till 11 000 v/min.

Den höga hastigheten är möjlig tack vare motorns extrema förhållande mellan borrning och slaglängd (112 mm/60,8 mm) och den exceptionellt korta slaglängden på vevaxeln som blir följden av detta. De två fyrventilscylindrarna, som sitter i 90° vinkel mot varandra, har dessutom ett desmodromiskt ventilstyrsystem (positiv ventilstyrning) som är typisk för de högt varvande Ducati-motorerna och kräver extremt hög precision för att säkerställa optimal ventilöppning.

Andra funktioner på världens mest kraftfulla 2-cylindriga motor är koppling, cylinderhuvud och oljetrågslock i magnesiumlegering, de två skivorna på strypventilerna och de två injektorerna per cylinder. Sist men inte minst har XL Sport en nyutvecklad, mellanliggande växellåda för att minska motorhastigheten med en faktor på 1,86. Vridmomentet från V2-motorn (134 Nm) överförs till bakaxeln via en 7-stegad dubbelkopplingslåda (DSG).

Racingchassi. Hur det går till när motorn driver fram denna lättviktssportbil är värd lite extra uppmärksamhet. Att bilen accelererar från 0–100 km/h på 5,7 sekunder är nästan av sekundärt intresse när man betänker att den imponerande kombinationen av bilens högvarvande V2-motor, den låga vikten, perfekt aerodynamik och ett helt nyutvecklat chassi tillsammans gör att XL Sport tar steget rakt in racerbilarnas värld.

Chassit, som byggts på en ram av extra starkt stål, består av en framaxel med dubbel länkarm med stötdämparna anslutna under i en dragstångskonfiguration och en bakaxel med dubbel länkarm med stötdämparna anslutna ovanför i en tryckstångskonfiguration. Även här är det lätt att dra paralleller med motorcykelracing.

Höghastighetsdäck i storlekarna 205/40 R 18 (fram) och 265/35 R 18 (bak) sitter på smidda magnesiumfälgar, som ger en total viktminskning på 23,9 kg jämfört med aluminiumfälgar. XL Sport bromsas in med hjälp av ett bromssystem med keramiska skivor.

CFRP-kaross. XL Sport är en systermodell till XL1. Båda är baserade på samma grundkonstruktion. Det viktigaste som de har gemensamt är karossen, där många ingående delar är tillverkade i kolfiberarmerade polymerer (CFRP), med ett helgjutet, något förskjutet säte för förare och passagerare. Här föredrar Volkswagen att använda CFRP-komponenter som tillverkats i en RTM-process (Resin Transfer Moulding). Tätheten hos detta material eller dess specifika vikt är bara 20 % av ett ytterlager av stål, men trots det lika styvt och starkt.

Vingdörrar som öppnas framåt. Vingdörrarna på XL1 och XL Sport påminner om dörrarna på en avancerad sportbil. De är upphängda på två gångjärn. Längst ner på A-pelaren och alldeles ovanför vindrutan på takramen. Det gör att dörrarna inte bara svängs uppåt utan även något framåt. Dörrarna går dessutom långt in i taket. När de öppnas skapas därför mycket gott om utrymme för att enkelt komma in och ur bilen.

Fönstren i dörrarna är tillverkade i polykarbonat. Övre delen av fönstren är fast och ansluter till det yttre lagret av dörren beroende på lättviktskonstruktionen. En bit av den nedre delen av sidofönsterna kan öppnas. Vindrutan på båda modellerna är tillverkad av en speciell typ av tunt glas.

Dimensioner och design

Proportioner som fångar ögat. Trots att XL Sport delar mycket med XL1 när det gäller den grundläggande designen, så har modellen ändå ett eget utseende. Skälet till detta är att XL1 framför allt konstruerades för att erbjuda en unik bränsleekonomi, medan designen av XL Sport har gått ett steg vidare och även gett unika köregenskaper.

De speciella krav som ställs på den nedåtriktade kraften på en bil som går i 270 km/h och parametrar för körteknologin innebär att XL Sport har blivit längre och bredare än XL1. XL Sport som visas i Paris är 4 291 mm lång (XL1: 3 888 mm), 1 847 mm bred (XL1: 1 664 mm), 1 152 mm hög (XL1: 1153 mm). Hjulbasen har också ökats till 2 424 mm (XL1: 2 224 mm). Enbart proportionerna skapar en bil med ett eget utseende.

Designkoncept. När exceptionella proportioner möter en innovativ, progressiv och exakt design skapas ikoner. Så är fallet med XL Sport. Som beskrivs ovan bygger konceptbilen på den dynamiska och extravaganta designen hos XL1. Ytorna får ett ännu mer kraftfullt utseende när de sträcker sig ut över de breda vingarna och de stora hjulen.

Proportionerna tillsammans med kraftfulla, exakta linjer ger XL Sport ett brett och lågt utseende på vägen. De klara ytorna och rena formerna hos XL Sport är inte bara ett sätt att ge bilen en sportig estetik. Tekniker och designer har tillsammans arbetat hårt med aerodynamiken för att skapa en form som både är attraktiv och aerodynamiskt perfekt.

Design av frontpartiet. Det breda frontpartiet på XL Sport utstrålar en omisskännlig karisma med de dubbla LED-strålkastarna och LED-signaturljus som lyser även dagtid och som är så karaktäristiskt för XL1. Som nämnts tidigare har XL Sport luftintag på båda sidor om strålkastarna för luftgardinerna, som styr luften optimalt runt bilens båge och framsidor. Precis som på XL1 har frampartiet på XL Sport inte en konventionell kylargrill, men den har ändå behållit den design som är typisk för Volkswagens nuvarande modeller med horisontella, dominerande linjer. En svart, tvärgående rand går ihop med de dubbla strålkastarna och skapar ett helt, sammanhållet band. Luftintaget för att kyla ner Ducati-motorn sker via ventiler på bakvingarna.

Design av siluetten. Medan XL1 är bredast i fronten och smalnar av baktill är XL Sport lika bred bak som fram. Ovanifrån påminner formen om en klassisk racerbil, med dörrarna tillbakadragna som ett smalt mittparti. När man ser vingarna och dörrarna från sidan är det uppenbart varför. Vid A- respektive B-stolpen sitter de stora luftintagen och luftutsläppen som ser till att luftflödet är optimalt och att motorn kyls ner. Dessutom ger det siluetten ett spännande utseende, som utstrålar såväl kraft som elegans och tidlöshet.

Sidobackspeglar har ersatts med små, strömlinjeformade kameror som är inbyggda i vingdörrarna. Dessa så kallade e-Mirrors (digitala sidobackspeglar som lanserades till XL1) skickar ut bilder av omgivningen kring bilen till två skärmar inne i bilen. I främre delen av det bakre hjulhuset anger inskriften 'Motore Ducati' att det sitter en 1199 Superleggera-motor där bak.

Design av bakpartiet. XL Sport ger ett helt annorlunda intryck än XL1, särskilt bakifrån, eftersom bakpartiet har blivit avsevärt bredare. Samtidigt har nya XL Sport fått fyra särskilda detaljer som fångar ögat. För det första det breda, platta bakpartiet med de markanta skuldrorna (kraftfulla, breda ytor ovanför hjulen) och den förlängningsbara bakre spoilern, som nästan fyller hela bilens bredd.

För det andra har XL Sport precis som XL1 en coupé-formad taklinje utan bakfönster. Bakluckan, som döljer Ducati-motorn och den 7-stegade DSG-växellådan samt ett bagageutrymme på 107 liter, smälter ihop med taklinjen. En annan ny detalj på XL Sport är ett ventilationsgaller som består av fem ribbor placerade helt i nivå med bakluckan och som, beroende på temperaturen, öppnas automatiskt för att kyla ner motorn.

För det tredje den ikoniska, röda LED-ljusstrimman som följer formen på bakpartiet. På sidorna är strimman inramad av ett annat, vertikalt LED-element, som har till uppgift att framhäva bredden på XL Sport.

För det fjärde har XL Sport en svart diffusor, som går ner i den helt slutna undre delen av karossen och avslutas på varje sida med ett kromat avgasrör.

Design av interiören. Interiören i XL Sport baseras på interiören i XL1, men har modifierats och fått en egen prägel med många specialdetaljer som matchar bilens nya, dynamiska design. Till exempel har de digitala instrumenten i XL Sport samlats i en form som är speciellt utformad för motorsport, med bland annat mätare för antal varv på banan och oljetryck. Ett platt kolfiberskydd täcker övre delen av instrumenten för att helt eliminera ljusreflexer.

Ratten på XL Sport har en dekorativ röd söm och är försedd med växelpaddlar i aluminium för att underlätta snabba växlingar. Det finns fler flotta detaljer som ger bilen en sportig touch, bland annat dekorlister i anodiserad aluminium kring luftventilerna, klimatkontrollinstrumentet och DSG-växelgrinden. För att följa upp den röda, kontrasterande sömmen på ratten är även säkerhetsbältena röda. Inga förändringar har gjorts när det gäller den perfekt utformade ergonomin för både förare och passagerare.
52.7°
0

Volkswagen XL Sport

Med motor från Ducati 1199 Superleggera

Vintertester med Rivian R1T
Elbilen måste tåla ordentlig kyla

Alla nya bilar genomgår mängder av tester för att palla de förhållanden som ägarna sedan utsätter dem för. Det blir troligtvis inte lika hardcore som i testerna men bilarna måste ändå tåla extrem hetta och extrem kyla. Rivian har nyligen varit ute och testat den kommande pickupen R1T i kylan och här får vi se lite hur det gick. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Hur man gör rörelse roligt i spel
Lite kvällsnörderi

Att få ett riktigt bra flow i rörelsefokuserade spel är rätt oslagbart. Men vad är det som gör att det känns så härligt? Mark Brown från Game Makerx27s Toolkit har släppt en ny video och den här gången pratas det om just rörelser i spel. Tumnagel
37.0°
+
André Stray
0

Bilen Jeremy Clarkson ångrar mest att han sålde
En BMW 3.0 CSL

Att Jeremy Clarkson älskar Alfa Romeo och klassikern GTV6 i synnerhet är ingen hemlighet, men det är inte den bilen han ångrar mest att han sålde. Han köpte visserligen en "ny" igen för några år sedan så det kan ju bero på det. Men den han tycker är mest surt att han släppte taget om är en gammal BMW 3.0 CSL. Skulle han vilja ha en idag kostar de visserligen en rejäl slant men det har han nog råd med. Vilket fordon ångrar du mest att du sålde? Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Australien vill exportera solenergi till Asien
Via en jättelång "förlängningssladd"

I Australien har det dragits igång ett jättelikt projekt där man planerar att generera solenergi, som ska lagras i enorma batterier, för att sedan skicka denna via en jättelång havskabel till Singapore och andra länder i Asien. Hela projektet kallas för Sun Cable och själva kabeln som ska förbinda Australien med Singapore går under namnet "Australia-Asean Power Link" (AAPL). Denna är tänkt att bli 3750 kilometer lång och för tillfället kartläggs havsbotten där kabeln är planerad att dras. Än så länge har man kartlagt runt 750 kilometer av havsbottnen och det återstår alltså en del att kartlägga innan det kan bli dags för byggstart. Någon gång runt 2023 hoppas man börja kunna bygga kabeln, solfarmar, batterier och andra anläggningar som krävs för att färdigställa det enorma projektet. 2027 tror man att det hela ska kunna vara i kommersiell drift. Det är budgeterat att det kommer att kosta 22 miljarder australiensiska dollar, motsvarande 140 miljarder kronor, att bygga AAPL. Här nedan hittas ett videoinslag om Sun Cable och Australia-Asean Power Link. Tumnagel
41.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Psykadelisk video visar internets utveckling sedan 1997
Har växt en hel del på snart 25 år

Här är en video från något som kallas för Opte Project där man försöker visualisera hur internet har utvecklats sedan 1997. Genom att visa hur olika noder för nätet tillkommit genom åren blir videon en sammanställning av växande kluster i olika färger. Vitt representerar internets så kallade backbone (ryggrad), blått är Nordamerika, grönt är Europa, lila är Latinamerika, orange är Afrika medan rött representerar Asien och Stilla havet. Ni hittar hela videoanimationen ovan och här nedanför hittas en komprimerade version där det hela även kommenteras. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mortal Shell kommer till PS5 och Xbox Series X/S 4 mars
Upplev spelet i 4K/60fps

Mortal Shell släpptes till PS4, Xbox One och PC i augusti och nu har det spikats att spelet även kommer till nästa, eller nuvarande, konsolgeneration. Mortal Shell: Enhanced Edition heter den nya versionen och erbjuder grundspelet fast med lite tjusigare grafik. Mer specifikt kommer next gen-versionen köras med 4K-upplösning och mer detaljerade texturer samt rulla i 60 fps. 4 mars kommer den nya versionen bli tillgänglig och äger man spelet sedan innan så är next gen-uppgraderingen gratis, så länge man lirar på samma plattformsfamilj. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Litteraturbanken ska digitalisera all svensk 1800-talslitteratur
Idag släppte man de första tusen verken

Gillar man svensk litteratur från 1800-talet så ser Litteraturbanken ut att kunna bli en riktig guldgruva för Sveriges alla bokmalar. Litteraturbanken har planerat att digitalisera och göra runt 10.000 svenska böcker från 1800-talet tillgängliga gratis via sin tjänst. Idag laddades de första tusen digitaliserade verken upp till Litteraturbanken. Där fanns bland annat kvinnorättskämpen Fredrika Bremers verk och en av de första svenska deckarna, Carl Fredrik Ridderstads "Stockholms mysterier", skriver Sveriges Radio P1:s Kulturnytt. De digitaliserade böckerna går att läsa direkt på nätet eller ladda hem i epub-format. Litteraturbanken är en ideell förening och medlemmar i denna är Kungl. biblioteket, Kungl. Vitterhetsakademien, Språkbanken vid Göteborgs universitet, Svenska Akademien, Svenska litteratursällskapet i Finland och Svenska Vitterhetssamfundet. Tumnagel
43.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

OnePlus Nord får Android 11
Uppdatering har börjat rulla ut

OnePlus Nord släpptes i somras och har sedan release kör Oxygen OS baserat på Android 10. Nu har OnePlus meddelat att telefonen kommer få lite mjukvarukärlek och har börjat rulla ut Oxygen OS 11 till mellansegmentstelefonen. Oxygen OS 11 baseras på Android 11 och kommer med en rad förbättringar som förenklad enhandsanvändning samt uppfräschat gränssnitt. Utrullningen har uppdateringen har som sagt dragit igång, men det kan dröja någon dag innan uppdateringen dyker upp i din enhet. I vanlig ordning är ett tips att dra igång VPN och sätta sig i Tyskland eller Kanada för att initiera nedladdningen om ni vill lägga vantarna på nymodigheterna tidigare. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

Allt du behöver veta om fyrhjulsdrift
Lär dig förstå din bil bättre

I det här klippet från Hagerty hjälper Jason Cammisa oss att förstå hur olika fyrhjulsdriftssystem fungerar, och hur tillverkarna far med lite osanning när de säger vad din bil klarar av. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Artificiell intelligens kan göra familjealbumet lite mera levande
Deep Nostalgia animerar porträtt riktigt bra

Släktforskningstjänsten MyHeritage har släppt ett nytt verktyg där man kan få gamla släktfoton, eller andra fotografier, att verka lite mera levande, något som ni kan kolla ni ett exempel på i animationen här ovanför. Tjänsten kallas för Deep Nostalgia och det enda man behöver göra är att ladda upp ett foto till tjänsten, sedan tar tjänsten artificiella intelligens över och skapar en animation av det den ser på fotot. Det finns en hel del exempel man kan kolla in om man inte känner för att ladda upp sina egna bilder till Deep Nostalgia och de flesta av dessa ser riktigt välgjorda ut. För att kunna använda Deep Nostalgia krävs det att man ansluter till MyHeritage via Facebook, Google eller skapar ett konto på tjänsten. I den inbäddade tweeten här nedanför hittas ännu ett exempel på hur Deep Nostalgia animerar att gammalt släktfoto. Tumnagel
46.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Parker Solar Probe fotar Venus
Ny bild på vår grannplanet från NASA:s soljagare

NASA:s soljagare Parker Solar Probe kommer att göra några förbiflygningar av Venus under sin observationsresa av solen. Under en av dessa fotograferade farkostens instrument Wide-field Imager for Parker Solar Probe (WISPR) bilden ni kan kolla in ovan. Bilden av Venus fotograferades 11 juli förra året när Parker Solar Probe befann sig på ett avstånd av 12.380 km från planetens yta. Det som ser ut som ljusstreck är kosmisk strålning som WISPR kan fånga på bild. Den lite mörkare delen av fotografiet ungefär i mitten av Venus är ett område som kallas för Aphrodite Terra vilket är Venus största område av högland, ett område som inte är riktigt lika varmt som resten av planeten. Medeltemperaturen på Venus yta ligger vanligtvis på 450 grader. Förra månaden gjorde Parker Solar Probe sin fjärde förbiflygning av Venus. Då gjorde den detta på ett avstånd på 2385 kilometer från Venus vilket kanske innebär att vi snart kanske kan få se fler spännande bilder på Venus. Parker Solar Probe lämnade jorden 2018 och dess huvuduppdrag är att studera solens corona och solvindar. Dess uppdrag förväntas hålla på till 2025 och när den är som närmast solen kommer den att passera denna på ett avstånd av cirka 6,9 miljoner kilometer. Solens yttemperatur ligger på runt 5500 grader. Här nedanför kan ni kolla in ett videoklipp där Russell Howard som ledde arbetet med utveckligen av Parker Solar Probes WISPR-instrumet snackar lite mer om detta. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Star Wars Squadrons på ingång till EA Play
Och även Game Pass Ultimate

Star Wars Squadrons släpptes i höstas och erbjöd spelare en ordentlig multiplayerupplevelse med diverse flygbara farkoster från Star Wars-universumet. Nu har EA bestämt sig för att göra spelet lite mer lättillgängligt och kommer nu i mars lägga till Squadrons i EA Play-biblioteket. Givetvis kommer prenumeranter av EA Play kunna lägga vantarna på spelet, men detta betyder även att spelet kommer bli tillgängligt för prenumeranter av Xbox Game Pass Ultimate. Specifikt när spelet kommer dyka upp på EA Play är oklart, men mer info lär dyka upp inom kort. Tumnagel
39.3°
+
André Stray
0

EU-förslag om vaccinpass kommer den här månaden
Gemensamma riktlinjer ska tas fram

Förra månaden meddelade både Sveriges och Danmarks regering att de skulle ta fram något slags "vaccinpass", ett bevis på att en person vaccinerats mot covid-19 och då kanske skulle kunna få det enklare att resa, besöka olika evenemang och liknande lättnader i de nuvarande restriktionerna som gäller. Nu har EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen sagt att det kommer ett konkret förslag på hur vaccinpass i EU ska utformas inom en månad. Detta var något som von der Leyen utlovade under ett framträdande inför tyska konservativa EU-parlamentsledamöter igår rapporterar nyhetsbyrån Reuters. EU-ländernas stats- och regeringschefer diskuterade frågan om ett vaccinpass vid sitt toppmöte förra veckan. Man kom då överens om att låta EU-kommissionen samordna vilka uppgifter som bör finnas med i vaccinpassen och på vilket sätt de skulle presenteras. Det kommer dock att bli varje enskilt EU-land att själva till slut bestämma hur deras eventuella vaccinpass ska utformas. Tumnagel
42.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

120 Hz officiellt på ingång till Oculus Quest 2
Börjar testas nu i mars

Nyligen började det ryktas om att Oculus fristående VR-headset Quest 2 kommer få stöd för 120 Hz i framtiden och det verkar som att ryktena stämde. Oculus har meddelat att utvecklare kommer kunna börja testa den högre bilduppdateringen redan nu i mars. Det återstår att se när spel och appar till Quest 2 börjar släppas med 120 Hz-stöd, samt hur mycket högre bilduppdatering kommer påverka prestanda och batteritid, men oavsett är det trevligt att stöd för högre uppdateringsfrekvens är på ingång. Tumnagel
42.4°
+
André Stray
0

Camaro siktar mot skyarna under dragrace
Men föraren lyckas rädda situationen

Här ser vi Tim Slavens köra med sin hyfsat pigga Camaro på en dragstrip. Bilen har såpass mycket effekt och grepp på bakhjulen att den stegrar och till slut flyger upp i luften. Det hela kunde ha slutat riktigt illa men Tim verkar ha haft turen och skickligheten på sin sida denna gång. Efter händelsen skakade Tim av sig det hela och redan nästa dag var han bakom ratten igen och genomförde körningen ni ser här nedan. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Självkörande version av Volkswagen ID. Buzz kommer 2025
Utvecklad för bilpooler

Volkswagen Commercial Vehicles presenterar nu planer på att erbjuda en helt självkörande version av den kommande eldrivna minibussen ID. Buzz. Målet är att den ska lanseras 2025 och då använda teknik utvecklad av företaget Argo AI. Tanken är att ta fram en bil anpassad för bildelning och bilpooler. Skissen visar en version utrustad med flera LIDAR-sensorer, bland annat i en kupa på taket. Om det är så här den självkörande versionen kommer att se ut när den väl börjar rulla på gatorna återstår att se. Vanliga ID. Buzz ska lanseras någon gång nästa år. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Transportstyrelsen vill göra elsparkcyklandet trafiksäkrare
Har presenterat lite nya förslag för det

Transportstyrelsen har tagit fram lite nya förslag för att göra elsparkcyklar säkrare i trafiken, både för de som framför dessa och deras medtrafikanter. Bland annat föreslår Transportstyrelsen att elsparkcyklar inte längre ska få framföras på trottoarer. Man vill även slopa kravet på en begränsad motoreffekt på 250 watt. Detta är något man vill göra för att kunna klassa elsparkcyklarna som cyklar och slippa införa ytterligare en fordonskategori. Förutom det så anser Transportstyrelsen även att gränsen på 250 watt kan förhindra utvecklingen av trafiksäkrare elsparkcyklar. Pernilla Bremer, utredare på Transportstyrelsen, säger i ett pressmeddelande: "Dagens effektbegränsning riskerar att hindra teknikutvecklingen. Den är också ett hinder för att utveckla trafiksäkrare och mer ändamålsenliga fordon, till exempel med högre batterikapacitet och bättre hjul." Flera av Transportstyrelsen förslag om elsparkcyklar riktar sig till väghållare och bland dessa finns att man vill ta bort möjligheten att märka ut cykelpassager samt ta bort möjligheten att cykla på väg med hastighetsbegränsningen 50 km/h och om cyklisten är över 15 år när det finns cykelbana. Bremer säger: "Flera av förslagen riktar sig till väghållare i syfte att skynda på utvecklingen av både gång- och cykelinfrastrukturen. En annan förhoppning är att väghållare i framtiden minskar användandet av kombinerade ytor och ersätter dessa med tydligt åtskilda gång- och cykelbanor, säger Pernilla Bremer." Transportstyrelsen kommer att överlämna sina förslag om elsparkcyklandets framtid idag men när några beslut i frågan kan tas finns det än så länga inga uppgifter om. Tumnagel
40.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

OnePlus teasar event 8 mars
Dags för 9R?

Nyligen trillade det in en drös rykten om OnePlus releaseplaner. Mer specifikt att företaget i mars månad kommer visa upp fyra nya enheter i form av flaggskeppen 9 och 9 Pro, övre midrange-luren 9R och en smart klocka med Wear OS. När detta ska ske har varit okänt, men nu har OnePlus levererat en teaser på sin hemsida som pekar på att festligheterna kommer dra igång om en vecka, 8 mars. OnePlus lär leverera ytterligare information om eventet inom kort. Tumnagel
36.8°
+
André Stray
0

Burton släpper samarbete med Metallica
Resväskor och snowboard-grejer

Idag presenterar Burton att deras senaste samarbete är tillsammans med den legendariska rockgruppen Metallica. Det man har tagit fram är en kollektion med resväskor, en ryggsäck, en snowboard, snowboard-utrustning och en serie med kläder där Metallicas och Burtons logga är synliga på nästan alla grejer. Kollektionen finns att köpa från och med idag men några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Så berättas skämten i Family Guy
Nerdstalgic går igenom

I Family Guy skämtas det högt och lågt om allt och inget. Här går YouTube-kanalen Nerdstalgic igenom hur skämten levereras. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green

Sneakers inspirerade av Lexus IS 350 F Sport
Har vinge på hälen

Lexus har tillsammans med RTFKT tagit fram en sneaker som inspirerats av modellen IS 350 F Sport. Främst är det bilens färg och kolfiber som man har hämtat designidéer av. Skorna är även beprydda med modellbeteckningen baktill och har en liten 3D-utskriven vinge för att hälen ska få bättre downforce. Skorna är bara tillverkade i ett exemplar och är inget som kommer att säljas till konsument. Tumnagel
64kg
+
Bobby Green

Kenan Thompson mumsar heta kycklingvingar
På distans

Då var det dags för ännu ett avsnitt av Hot Ones, programmet där kändisar äter heta kycklingvingar. Denna gång har turen, eller oturen, kommit till SNL-skådisen Kenan Thompson. Tumnagel
80kg
+
Frode Wikesjö

How To Drink testar lite alkoholfri "sprit"
Är det något att ha?

Det har dykt upp flera alkoholfria alternativ till sprit. Ett sånt exempel är gin utan alkohol så att man kan få sig en god GT om det nu skulle vara så att man inte vill ha just procenten. Här får vi se när YouTube-kanalen How To Drink testar några sorter med alkoholfri sprit. Kan du rekommendera någon? Tumnagel
80kg
+
Bobby Green

Hernös senaste gin är lagrad på björkfat
Spännande!

Hernö Gin presenterar nu Hernö Artisan Ten Gin som är en gin lagrad på björkfat. Jag har tidigare provat tonic med rökt björksmak och det var riktigt gott, så den här ska bli spännande att testa. Smaken beskrivs som kraftig enbär med söt blommighet från björk och älgört. Etiketten har Härnösandskonstnären Hans Forsell tagit fram där han har tolkat Dala och Hernö Gins ursprung. Ginen är framtagen för att fira Hernö Gins tioårsjubileum och den hyllar deras allra första produkt som var Hernö Artisan Gin. Fler specialare kommer att släppas under året. Endast 1921 stycken flaskor av denna kommer att bli till och 1000 stycken av dessa släpps den 31 mars. Tumnagel
106kg
+
Bobby Green

Safri Duo - Played-A-Live
Fredagsklassikern

2000 är nu hela 21 år sedan. Och vet ni vad som bland annat hände då? Jo, den danska gruppen Safri Duo släppte trumlåten Played-A-Live (The Bongo Song) som ni alla har hört. Jag har lyssnat sönder låten och kan väl ärligt säga att jag inte tycker att den har åldrats särskilt väl, även om den givetvis har en plats någonstans i mitt musikbibliotek. Oavsett tycker jag den är värd att köra som klassiker denna soliga fredag. Bonusklipp nedan. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green

Keith äter allt som finns hos In-N-Out
Även den hemliga menyn

Keith från The Try Guys ger sig här i kast med att äta allt som finns på menyn hos In-N-Out, inklusive den "hemliga" menyn som man bara får tillgång till om man vet vad man ska säga vid kassan. Vilken burgare tycker du är bäst på In-N-Out? Själv har jag aldrig ätit där men hoppas få göra det någon gång. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green

Thomas Di Leva kör konsert ikväll
Hemma i sitt vardagsrum

Ikväll klockan 19.00 kommer artisten Thomas Di Leva att ha premiär för Live hemma hos Di Leva. Det är en exklusiv hemma hos-konsert som han anordnar i sitt vardagsrum. "Låt oss mötas, denna gången live hemma hos mig i en nära konsert direkt från mitt vardagsrum till ert vardagsrum, det kommer att bli mina favoritlåtar i underbara hemmamysversioner. Rymdkram, Thomas." En biljett till konserten kostar 199 kronor och du hittar den på länken nedan. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green

Ny BMX-film från Vans
Med Dakota Roche

Efter skosamarbetet i början av månaden är det nu dags för Vans att även presentera en film med BMX-åkaren Dakota Roche. Filmen som heter Seeking Liberty är inspelad i Philadelphia och man har velat fånga stadens charm ur ett nytt perspektiv. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Så blir traditionell italiensk gelato till
180 år gammal familjetradition

Det finns mycket gott man inte får missa när man är i Italien. Glassen är en av grejerna. Här får vi se hur traditionell gelato i den lilla staden Ruvo di Puglia blir till. Endast tre ingredienser behövs - mjölk, socker och ägg. Tumnagel
96kg
+
Bobby Green

Nytt och färgglatt från Timberland
Återigen med Billionaire Boys Club

Timberland och Billionaire Boys Club följer upp de färgglada skorna som presenterades i november med en ny kollektion som fått namnet Hyper Natural. I denna finns det hiking-plagg och två stycken nytolkningar på Garrison Trail-kängan. Skorna är tillverkade i ett material som består av minst 50 procent plast från återvunna PET-flaskor. Kläderna är i 100 procent ekologisk bomull. Kollektionen släpps den 26 februari och priserna ligger på mellan 600 och 1800 kronor. Tumnagel
63kg
+
Bobby Green