m

Volkswagen XL Sport
Med motor från Ducati 1199 Superleggera

Volkswagen XL Sport
Bil / Volkswagen

Redan för ett år sedan bubblade ryktena om en vassare version av Volkswagen XL1 upp. Den sades ha motor från Ducati och bli riktigt sportig. Ryktena stämde för nu presenterar Volkswagen modellen XL Sport - komplett med Duccesnurra och med en toppfart på 270 km/h.

Motorn är en V2:a hämtad från Ducati 1199 Superleggera. Den ger 200 hästar, varvar hela 11 000 varv och är en av världens mest kraftfulla 2-cylindriga motor. Den är placerad baktill och kopplad till en sjustegad dubbelkopplingslåda som i sin tur driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på 5.7 sekunder och toppfarten är tydligen världens högsta med motor på 200 hästar - 270 km/h. Karossen är tillverkad i kolfiberarmerad plast och bilens vikt anges till 890 kilo.

Visa
Pressmeddelande
Nytt sportbilskoncept från Volkswagen: XL Sport med högteknologisk Ducati-motor

På den internationella bilsalongen i Paris presenterar Volkswagen ett nytt sportbilskoncept. XL Sport, som baseras på XL1, har en V2-motor från motorcykeln Ducati Superleggera. Perfekt aerodynamik, lättviktskonstruktion och avancerad teknik ger den 200 hk starka XL Sport en topphastighet på 270 km/h.

Tio viktiga fakta om XL Sport:

XL Sport är baserad på XL1.
Bilen drivs med en av världens mest kraftfulla 2-cylindriga motorer.
Ducati V2-motorn levererar 200 hk.
Aerodynamiken för XL Sport är bättre än för någon annan sportbil.
De 200 hästkrafterna hos XL Sport är tillräckliga för att uppnå en hastighet av 270 km/h. Ett rekord.
Ducati Superleggera V2-motorn varvar ända upp till 11 000 v/min.
Den högteknologiska motorn är utrustad med vevstakar i titan och magnesiumlegeringar.
Ducati-motorn är försedd med legendariska desmodromiska ventiler.
Ett helt nytt chassi tar XL Sport in i motorsportens värld.
De viktigaste konstruktionsdetaljerna har utvecklats helt och hållet från början.
Volkswagen har aldrig tidigare haft en världspremiär för en sportbil som XL Sport-konceptet som presenteras på bilsalongen i Paris, 2-19 oktober. En bil som obevekligt för utvecklingen framåt för det som är själva grunden för lättviktiga sportbilar. En bil som kan nå upp till 270 km/h baserat på XL1, den mest bränsleeffektiva bilen någonsin.

I bakpartiet på XL Sport sitter en av de mest avancerade motorer som konstruerats – en V2-motor som hämtats från nya Ducati 1199 Superleggera, världens mest kraftfulla 2-cylindriga motorcykel.

Precis som XL1, som bara tillverkades i 250 exemplar, kommer Superleggera också att bara tillverkas i en begränsad upplaga (500 ex), i en tillverkningsprocess som omfattar såväl handfabrikat som industriell tillverkning med hjälp av högprecisionsteknik. XL1 och Superleggera, två ikoner när det gäller konstruktionsteknologi med lättviktskolfiber och magnesium, förenas därmed för att skapa en unik sportbil.

Med XL Sport visar Volkswagen och Ducati på ett imponerande sätt hur högteknologisk utveckling kan leda till synergieffekter mellan två varumärken och användas av båda parter som grundvalar för nya koncept.

Den tekniska matrisen

Banbrytande aerodynamik. Ducati 1199 Superleggera har det bästa förhållandet mellan kraft och vikt som en serietillverkad motorcykel någonsin har kunnat uppvisa. När det gäller sportbilsvärlden uppnår XL Sport något liknande. I det här fallet är det förhållandet mellan vikten (890 kg), kraften (200 hk) och aerodynamiken (cd x A = 0,44 m2) som gör att den här konceptbilen för närvarande är världens snabbaste bil på 200 hk. Ingen annan sportbil har uppnått en topphastighet på 270 km/h med hjälp av 200 hk. En nyckelfaktor för detta är bilens aerodynamik.

Som anges ovan är koefficienten för luftmotståndet (0,258) och bilens frontalyta (1,7 m2) 0,44 m2. Detta är ett av de bästa värden som någonsin uppnåtts och en viktig triumf för Volkswagens tekniker och designers som arbetat med aerodynamiken. Resultatet är ännu mer imponerande när man betänker att detta är en sportbil som kräver breda däck, avancerad utrustning för luftkylning och optimalt nedåttryck.

Det finns ett stort antal andra funktioner som bidrar till XL Sports pilsnabba prestanda utöver den aerodynamiskt utformade karossen. Bland annat en speciell luftgardin, som styr luften i bilens framparti in i särskilda kanaler, hjulhusventilation, en förbättrad underkaross, lyftreducerande luftkanaler i motorhuven, en förlängningsbar bakre spoiler (styrs av samma motor som på Lamborghini Aventador) och adaptiva spillvärmeventiler som byggts in i bakluckan (ventilationsgaller som öppnas och stängs automatiskt när så behövs för att släppa ut värme för motorn).

Världens mest kraftfulla 2-cylindriga motor. Ducati 1199 Superleggeras V2-motor har modifierats något för att användas i XL Sport. Men i grunden är det samma motor som den som sitter i motorcykeln. Tack vare motorns starka, lättviktiga vevstakar i titan kan DOHC-motorn på 1,199 cc nå hastigheter upp till 11 000 v/min.

Den höga hastigheten är möjlig tack vare motorns extrema förhållande mellan borrning och slaglängd (112 mm/60,8 mm) och den exceptionellt korta slaglängden på vevaxeln som blir följden av detta. De två fyrventilscylindrarna, som sitter i 90° vinkel mot varandra, har dessutom ett desmodromiskt ventilstyrsystem (positiv ventilstyrning) som är typisk för de högt varvande Ducati-motorerna och kräver extremt hög precision för att säkerställa optimal ventilöppning.

Andra funktioner på världens mest kraftfulla 2-cylindriga motor är koppling, cylinderhuvud och oljetrågslock i magnesiumlegering, de två skivorna på strypventilerna och de två injektorerna per cylinder. Sist men inte minst har XL Sport en nyutvecklad, mellanliggande växellåda för att minska motorhastigheten med en faktor på 1,86. Vridmomentet från V2-motorn (134 Nm) överförs till bakaxeln via en 7-stegad dubbelkopplingslåda (DSG).

Racingchassi. Hur det går till när motorn driver fram denna lättviktssportbil är värd lite extra uppmärksamhet. Att bilen accelererar från 0–100 km/h på 5,7 sekunder är nästan av sekundärt intresse när man betänker att den imponerande kombinationen av bilens högvarvande V2-motor, den låga vikten, perfekt aerodynamik och ett helt nyutvecklat chassi tillsammans gör att XL Sport tar steget rakt in racerbilarnas värld.

Chassit, som byggts på en ram av extra starkt stål, består av en framaxel med dubbel länkarm med stötdämparna anslutna under i en dragstångskonfiguration och en bakaxel med dubbel länkarm med stötdämparna anslutna ovanför i en tryckstångskonfiguration. Även här är det lätt att dra paralleller med motorcykelracing.

Höghastighetsdäck i storlekarna 205/40 R 18 (fram) och 265/35 R 18 (bak) sitter på smidda magnesiumfälgar, som ger en total viktminskning på 23,9 kg jämfört med aluminiumfälgar. XL Sport bromsas in med hjälp av ett bromssystem med keramiska skivor.

CFRP-kaross. XL Sport är en systermodell till XL1. Båda är baserade på samma grundkonstruktion. Det viktigaste som de har gemensamt är karossen, där många ingående delar är tillverkade i kolfiberarmerade polymerer (CFRP), med ett helgjutet, något förskjutet säte för förare och passagerare. Här föredrar Volkswagen att använda CFRP-komponenter som tillverkats i en RTM-process (Resin Transfer Moulding). Tätheten hos detta material eller dess specifika vikt är bara 20 % av ett ytterlager av stål, men trots det lika styvt och starkt.

Vingdörrar som öppnas framåt. Vingdörrarna på XL1 och XL Sport påminner om dörrarna på en avancerad sportbil. De är upphängda på två gångjärn. Längst ner på A-pelaren och alldeles ovanför vindrutan på takramen. Det gör att dörrarna inte bara svängs uppåt utan även något framåt. Dörrarna går dessutom långt in i taket. När de öppnas skapas därför mycket gott om utrymme för att enkelt komma in och ur bilen.

Fönstren i dörrarna är tillverkade i polykarbonat. Övre delen av fönstren är fast och ansluter till det yttre lagret av dörren beroende på lättviktskonstruktionen. En bit av den nedre delen av sidofönsterna kan öppnas. Vindrutan på båda modellerna är tillverkad av en speciell typ av tunt glas.

Dimensioner och design

Proportioner som fångar ögat. Trots att XL Sport delar mycket med XL1 när det gäller den grundläggande designen, så har modellen ändå ett eget utseende. Skälet till detta är att XL1 framför allt konstruerades för att erbjuda en unik bränsleekonomi, medan designen av XL Sport har gått ett steg vidare och även gett unika köregenskaper.

De speciella krav som ställs på den nedåtriktade kraften på en bil som går i 270 km/h och parametrar för körteknologin innebär att XL Sport har blivit längre och bredare än XL1. XL Sport som visas i Paris är 4 291 mm lång (XL1: 3 888 mm), 1 847 mm bred (XL1: 1 664 mm), 1 152 mm hög (XL1: 1153 mm). Hjulbasen har också ökats till 2 424 mm (XL1: 2 224 mm). Enbart proportionerna skapar en bil med ett eget utseende.

Designkoncept. När exceptionella proportioner möter en innovativ, progressiv och exakt design skapas ikoner. Så är fallet med XL Sport. Som beskrivs ovan bygger konceptbilen på den dynamiska och extravaganta designen hos XL1. Ytorna får ett ännu mer kraftfullt utseende när de sträcker sig ut över de breda vingarna och de stora hjulen.

Proportionerna tillsammans med kraftfulla, exakta linjer ger XL Sport ett brett och lågt utseende på vägen. De klara ytorna och rena formerna hos XL Sport är inte bara ett sätt att ge bilen en sportig estetik. Tekniker och designer har tillsammans arbetat hårt med aerodynamiken för att skapa en form som både är attraktiv och aerodynamiskt perfekt.

Design av frontpartiet. Det breda frontpartiet på XL Sport utstrålar en omisskännlig karisma med de dubbla LED-strålkastarna och LED-signaturljus som lyser även dagtid och som är så karaktäristiskt för XL1. Som nämnts tidigare har XL Sport luftintag på båda sidor om strålkastarna för luftgardinerna, som styr luften optimalt runt bilens båge och framsidor. Precis som på XL1 har frampartiet på XL Sport inte en konventionell kylargrill, men den har ändå behållit den design som är typisk för Volkswagens nuvarande modeller med horisontella, dominerande linjer. En svart, tvärgående rand går ihop med de dubbla strålkastarna och skapar ett helt, sammanhållet band. Luftintaget för att kyla ner Ducati-motorn sker via ventiler på bakvingarna.

Design av siluetten. Medan XL1 är bredast i fronten och smalnar av baktill är XL Sport lika bred bak som fram. Ovanifrån påminner formen om en klassisk racerbil, med dörrarna tillbakadragna som ett smalt mittparti. När man ser vingarna och dörrarna från sidan är det uppenbart varför. Vid A- respektive B-stolpen sitter de stora luftintagen och luftutsläppen som ser till att luftflödet är optimalt och att motorn kyls ner. Dessutom ger det siluetten ett spännande utseende, som utstrålar såväl kraft som elegans och tidlöshet.

Sidobackspeglar har ersatts med små, strömlinjeformade kameror som är inbyggda i vingdörrarna. Dessa så kallade e-Mirrors (digitala sidobackspeglar som lanserades till XL1) skickar ut bilder av omgivningen kring bilen till två skärmar inne i bilen. I främre delen av det bakre hjulhuset anger inskriften 'Motore Ducati' att det sitter en 1199 Superleggera-motor där bak.

Design av bakpartiet. XL Sport ger ett helt annorlunda intryck än XL1, särskilt bakifrån, eftersom bakpartiet har blivit avsevärt bredare. Samtidigt har nya XL Sport fått fyra särskilda detaljer som fångar ögat. För det första det breda, platta bakpartiet med de markanta skuldrorna (kraftfulla, breda ytor ovanför hjulen) och den förlängningsbara bakre spoilern, som nästan fyller hela bilens bredd.

För det andra har XL Sport precis som XL1 en coupé-formad taklinje utan bakfönster. Bakluckan, som döljer Ducati-motorn och den 7-stegade DSG-växellådan samt ett bagageutrymme på 107 liter, smälter ihop med taklinjen. En annan ny detalj på XL Sport är ett ventilationsgaller som består av fem ribbor placerade helt i nivå med bakluckan och som, beroende på temperaturen, öppnas automatiskt för att kyla ner motorn.

För det tredje den ikoniska, röda LED-ljusstrimman som följer formen på bakpartiet. På sidorna är strimman inramad av ett annat, vertikalt LED-element, som har till uppgift att framhäva bredden på XL Sport.

För det fjärde har XL Sport en svart diffusor, som går ner i den helt slutna undre delen av karossen och avslutas på varje sida med ett kromat avgasrör.

Design av interiören. Interiören i XL Sport baseras på interiören i XL1, men har modifierats och fått en egen prägel med många specialdetaljer som matchar bilens nya, dynamiska design. Till exempel har de digitala instrumenten i XL Sport samlats i en form som är speciellt utformad för motorsport, med bland annat mätare för antal varv på banan och oljetryck. Ett platt kolfiberskydd täcker övre delen av instrumenten för att helt eliminera ljusreflexer.

Ratten på XL Sport har en dekorativ röd söm och är försedd med växelpaddlar i aluminium för att underlätta snabba växlingar. Det finns fler flotta detaljer som ger bilen en sportig touch, bland annat dekorlister i anodiserad aluminium kring luftventilerna, klimatkontrollinstrumentet och DSG-växelgrinden. För att följa upp den röda, kontrasterande sömmen på ratten är även säkerhetsbältena röda. Inga förändringar har gjorts när det gäller den perfekt utformade ergonomin för både förare och passagerare.
52.7°
0

Volkswagen XL Sport

Med motor från Ducati 1199 Superleggera

Netflix producerar Terminator-anime
I samarbete med Production I.G

Netflix meddelade i går att de jobbar tillsammans med Production I.G (Ghost in the Shell: SAC_2045, Haikyu!!, Blood: The Last Vampire) med en animeserie baserad på Terminator. Enligt seriens showrunner, Mattson Tomlin, ska serien ska bryta alla tidigare konventioner och förväntningar kring det här med Terminator. Något antydan om när serien kommer ha premiär har inte angivits ännu. Tumnagel
37.4°
+
Frode Wikesjö
0

Musiken för Final Fantasy VII Remake finns nu på Spotify
Och Apple Music

Det fenomenala soundtracket till Final Fantasy VII Remake finns från och med i dag officiellt på Spotify, Apple Music samt ett gäng andra liknande tjänster. Soundtracket lyckades verkligen skapa trevliga alternativa versioner av originalspelets musik, väl värda att lyssna på igen helt enkelt. Soundtracker innehåller hela 156 spår och kan som sagt hittas på de flesta musikstreamingtjänsterna. Tumnagel
39.4°
+
Frode Wikesjö
0

Stardew Valley nu tillbaka på Playstation Store
Äntligen!

Stardew Valley släpptes för fem år sedan till PC och sedan dess har spelet släppts till en rad andra plattformar. I slutet av förra sommaren försvann dock spelet från Playstation Store i Europa och detta berodde på lite strul när det kommer till spelets åldersgräns. Spelet har kunnat lirats som vanligt om man köpt spelet innan det plockades bort, men nya spelare har fått stå utan. Nu, ett halvår senare, verkar allting vara löst och spelet har återvänt till den europeiska Playstation-butiken. Är ni sugna på att lägga vantarna på spelet, vilket kan vara bra om det blir strul i framtiden, så har ni länk till spelet på Playstation-butiken här nere till vänster. Priset ligger på 148 kronor. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

Volkswagen firar 45 år av GTI med specialare
Hot hatch har hängt med ett tag nu

Det har nu gått 45 år sedan Volkswagen tryckte ner en ganska pigg motor i lilla Golf och därmed skapade en helt ny kategori med bilar - de man kallade för hot hatch. I dagsläget har nästan alla tillverkare en sån här version av en annars ganska alldaglig bil, men det var alltså Volkswagen som startade det hela. För att fira jubileet presenteras nu Golf GTI Clubsport 45 som är en specialversion av vanliga Clubsport. Det man får är svart tak med svart takvinge, paketet som heter Race och andra 19-tumsfälgar än vanligt som har en röd kant på sig. Utmed sidorna sitter det även klibbor som säger 45 och som visar en målflagg. Race-paketet ger dig ett sportigare avgassystem och tar bort toppfartsspärren på 250 km/h. Matrix LED-strålkastare med röda inlägg är standard. Insidan får sportstolar och på ratten står det nu också 45. Under huven har inget förändrats vilket innebär turbomatad radfyra på 2,0 liter som ger 300 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Den är i sin tur kopplad till en sjustegad dubbelkopplingslåda som driver framhjulen. 0-100 km/h ska gå på under sex sekunder. Priset börjar på 47.790 euro. Den här är väl fin och så, men jag tar en första generationen Golf GTI alla gånger. Ingen som har en till salu? Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Mrwhosetheboss snackar techfails
Lite eftermiddagspinsamheter

Efter ett par år i branschen är det lite roligt att blicka tillbaka och minnas saker företag gjort som inte riktigt gått som planerat. Typ som när Michael Bay sprang av scen under Samsungs stora presskonferens på CES 2014 eller när Blackberry-chefen John Chen skulle visa upp Priv och det blev tydligt att han troligtvis aldrig hållit i den tidigare. Det finns betydligt fler pinsamma tillfällen och Mrwhosetheboss har nu släppt en video där han listar 21 stycken ögonblick företag helst vill glömma. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Bravely Default 2 ute nu till Switch
Mer klassiskt JRPG till folket!

Som rubriken redan avslöjat så har Bravely Default 2 släppts till Nintendo Switch och kan köpas via Nintendos eShop. Spelet är ett regelrätt klassiskt JRPG, på gott och ont, där vi får utforska en ny värld med nya karaktärer. I spelet får vi träffa sjöfararen Seth som måste med sina nyfunna vänner åka världen runt för att leta rätt på fyra kristaller för att rädda världen. Nedan har ni lite recensioner av spelet som släpptes igår och via länken här nere till vänster har ni spelets Metacritic-sida. För att sammanfatta åsikterna erbjuder Bravely Default 2 samma härliga JRPG-upplevelse som föregångarna, men om man inte är ett fan av grindiga rollspel kanske det är bäst att skippa köp. Tumnagel
37.8°
+
André Stray
0

Spirited Away ska bli teater
Dock endast i Japan

Nästa år kommer kommer Studio Ghiblis hyllade film Spirited Away bli en teater på Imperial Theatre i Tokyo. Teatern kommer skrivas och regisseras av John Caird (Les Misérables, Nicholas Nickleby, Daddy Long Legs). John sa att han redan spenderat tusentals timmar på att få Spirited Away till teaterscenen och ser fram emot att spendera tusentals timmar till. Teaterversionen av Spirited Away har premiär februari 2022 i Tokyo och kommer senare under våren och sommaren turnera runt till andra japanska städer som Osaka och Nagoya. Tumnagel
39.2°
+
Frode Wikesjö
0

Pokémon Diamond och Pearl får remakes
Brilliant Diamond och Shining Pearl släpps senare i år

Pokémon körde en liten jubileumsshow idag och presenterade en rad Pokémon-relaterade nyheter. Bland annat fick vi reda på att Pokémon Diamond och Pearl som släpptes initialt 2007 till Nintendo DS kommer att få en ordentlig remake och släppas till Nintendo Switch i slutet av 2021. Brilliant Diamond och Shining Pearl heter de nya versionerna och kommer praktiskt taget erbjuda samma gameplay som originalversionerna, men spelets grafik har uppdaterats rejält. Utöver det väntar vi även att de nya versionerna av spelen kommer med livskvalitetsuppdateringar. Mer om de nya versionerna lär vi få veta närmare release. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

Katter kör trick shots med pingisbollar
Cat purrfect?

Inget konstigt bara några katter som kör kör trick shots med pingisbollar. Tumnagel
40.3°
+
Frode Wikesjö
0

Pokémon Legends Arceus presenterat
Tar spelaren till feodala Japan

Pokémon Company under en liveström presenterat ett sprillans nytt Pokémon-spel vid namn Pokémon Legends Arceus. Spelet är utvecklat av Gamefreak och kommer erbjuda spelare en helt ny, men ändå lite familjär, spelupplevelse. I stället för att utspela sig i modern tid får vi resa tillbaka till feodala Japan och den fiktiva Sinnoh-regionen som vi får utforska fritt och fånga fickmonster av olika slag. I stället för att kasta Pokébollar i strider som i de vanliga Pokémon-spelen får vi i stället smyga oss på frigående monster och försöka pricka dessa med bollar i realtid. Det hela känns lite som en kombination av Pokémon och Horizon: Zero Dawn, helt enkelt. Som spelets titel avslöjar är gudalika fickmonstret Arceus en central punkt i spelets berättelser. Pokémon Legends Arceus kommer släppas någon gång nästa år till Nintendo Switch och innan dess lär vi få se mer av den lite mer actionspäckade Pokémon-upplevelsen. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

Vi har tagit en titt på Bang & Olufsen Beosound Level
Trådlös högtalare för 15 papp

Skulle du vilja ha en fet trådlös högtalare för 15.000 kronor, eller över 15 JBL Flip? Det är förstås helt beroende på vad du är ute efter. Hur som helst så trillade nyligen Bang & Olufsen Beosound Level in på kontoret och givetvis tog vi en titt på vad enheten har att erbjuda, vilket ni kan se i videon ovan. Beosound Level är en rackabajsare till högtalare med ett fylligt och kraftfullt ljud med sina 105W. På ovansidan av högtalaren sitter det en rad touchkontroller som låter dig direkt spela upp ljud från olika internettjänster, vilket initialt är inställt på svenska radiokanaler, men dessa kan du enkelt ändra till dina egna spellistor vid behov. Högtalaren kan spela upp ljud från en rad olika källor via nätverket och stöd för Spotify Connect, Google Cast och Airplay 2 finns. Och förstås Bluetooth. Något trevligt är att designen är modulär och du kan inte bara byta frontpanelen, utan även komponenter som batteri och högtalarens "hjärna", det vill säga modulen med signalprocessor och elektroniken som sköter den trådlösa kopplingen. Komponenterna går att ersätta genom att plocka bort frontpanelen och ta bort några skruvar med en vanlig skruvmejsel. Kort sagt gör detta högtalaren rejält framtidssäker. I alla fall så länge Bang & Olufsen väljer att släppa uppgraderingsmoduler. Priset går förstås inte att sticka under stolen, men har man kosingen så är Beosound Level rätt värd att i alla fall ha i åtanke om det vankas högtalarköp. Det är en pjäs som låter riktigt bra, relativt lätt att bära med sig och möjligheten att byta ut vissa komponenter och uppdatera utseendet vid behov gör att Beosound Level ändå får en ordentlig tumme upp. Bang & Olufsen Beosound Level går att köpa nu och riktpriset ligger på 12.790 kronor(jämför priser) för versionen med Kvadrat-textil på framsidan och 15.290 kostar versionen med träpanel. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Square Enix visar upp Final Fantasy VII: The First Soldier
Battle Royale-spel för mobilen

Final Fantasy VII: The First Soldier är ett kommande mobilspel från Square Enix. Spelet är av Battle Royale-typ där då en viss mängd spelare slåss om att vara de sista kvar på slagfältet. Spelet utspelar sig 30 år före händelserna i Final Fantasy VII Remake och man spelar som diverse Shinra-soldater. Som spelare har man ett antal olika förmågor som man kan använda för att ta kål på motståndarna. Något släppdatum finns ej men det lär väl dyka upp en beta för spelet under våren någon gång. Tumnagel
30.8°
+
Frode Wikesjö
0

Koldioxidutsläpp från nya bilar har minskat rejält
Anledningen är laddbara bilar

Ett pressmeddelande från Trafikverket visar att det har skett en rekordstor minskning av koldioxidutsläpp från nya bilar. Under 2020 har koldioxidutsläppen från nya personbilar jämfört med 2019 minskat från 120 gram per kilometer i snitt till 93 gram. Detta kan vi tacka de laddbara bilarna för och förra årets nybilsregistrering visar att en av tre bilar var en batteribil eller laddhybrid. Och även de bilar som inte är laddbara har blivit energieffektivare. Här sjönk siffran från 132 till 126 gram per kilometer. Totalt minskade utsläppen av växthusgaser från vägtrafiken med cirka nio procent eller drygt 1,3 miljoner ton. 90 procent av detta beror dock på den minskade trafiken i och med den rådande pandemin. Tumnagel
49.4°
+
Bobby Green
0

Apple har hamnat på Råd & Röns svarta lista
Efter att ha ignorerat Allmänna reklamationsnämndens beslut

Den anrika konsumenttidningen Råd & Rön har en lista över företag som inte följer Allmänna Reklamationsnämndens, ARN, beslut i dispyter mellan företag och kunder. Den Svarta listan uppdateras lite titt som tätt och nyligen lades Apple till i listan efter att ha ignorerat ARN:s beslut i två separata reklamationsärenden. Mer specifikt ett ärende där en Apple Watch-skärm skulle repareras, vilket Apple inte ville och pekade på yttre påverkan samt ett ärende där ett trasigt iPad-tangentbordsskal skulle ersättas, men kunden fick ett engelskt tangentbord i stället för svenskt. I båda ärendena fick kunden rätt. Enligt Råd & Rön är det ganska ovanligt att företag, speciellt väletablerade sådana, inte följer ARN:s beslut bortsett från resebranschen. Tumnagel
59.9°
+
André Stray
0

Bungie skjuter upp The Witch Queen till nästa år
Ingen stor Destiny 2-expansion i år alltså

Bungie meddelade under gårdagen att The Witch Queen-expansionen för Destiny 2 inte kommer att släppas i år. Istället planerar de släppa det någon gång under 2022. Anledningen till det är helt enkelt att de inte hinner göra klart expansionen innan årets slut. Corona-grejen har självklart satt en del käppar i hjulen men de vill också att denna expansion ska lägga en ny stabil grund för spelets framtid. Finally, and the most important reason, we are proud to be uncompromising when it comes to our commitment to the health of our teams. With COVID-19 keeping us away from the office, and the large amount of work on our plates, we needed to move the date in order to make sure that both this year’s updates and The Witch Queen were both delivered at the quality we strive for, and on a schedule that made sense for everyone involved. När under 2022 expansionen ska släppas har man ej sagt ännu men det lär vi väl få reda på förr eller senare. Tumnagel
36.3°
+
Frode Wikesjö
0

LastPass innehåller sju trackers
Säkerhetsforskare rekommenderar byte

En säkerhetsforskare har lyckats luska ut att Android-appen för lösenordshanteraren LastPass har sju stycken trackers i sig. Dessa ska dock inte komma åt någon känslig information men forskaren rekommenderar ändå att man borde se sig om efter andra alternativ då han anser att det är dålig praxis för en sådan känslig app att ha så många trackers. "If you actually use LastPass, I recommend changing the password manager. There are solutions that do not permanently send data to third parties and record user behavior." En talesperson för LastPass nämnde att dessa trackers är till för att förbättra samt optimera produkten och att ingen känslig information tas med. Han nämnde också att man kan välja att blockera dem bland appens inställningar. LastPass är dock inte den enda lösenordshanteraren med trackers. Tydligen har Bitwarden två, RoboForm och Dashlane har fyra medan 1Password inte har någon tracker. Nyligen meddelade LastPass att de skulle sluta erbjuda gratis lösenordshanterare på flera plattformar vilket gjorde att flera redan lämnade tjänsten för Bitwarden då. Tumnagel
23.1°
+
Frode Wikesjö
0

Vi har provkört Audi RS e-tron GT!
Snart får vi berätta mer

Det är lite underliga tider just nu och man får inte resa, vilket gör provkörningar lite underliga. Istället för att åka till ett annat land där det finns en hel hög med bilar som man får gotta sig med under en dag eller två så kommer det bilar hit till Sverige. Eftersom hela Europa ska dela på ett gäng bilar blir det lite annorlunda spelregler än i vanliga fall. Som nu när Audi fick upp en e-tron GT och en RS e-tron GT under några dagar. Då får man provköra i korta perioder och eftersom alla inte kör samtidigt får man helt enkelt snällt vänta på ett datum då man får publicera sina intryck. Så än så länge får jag inte berätta vad jag tycker om den här feta bilen, men jag kan i alla fall bjuda på några bilder från en tom väg. Vi har tidigare visat upp utsidan och lite av skillnaderna på modellerna och det kan ni se här under. Så på återseende! Tumnagel
39.6°
+
Roger Åberg
0

Trailer för S04 av The Handmaid's Tale
Premiär 28 april

Här bjuds vi på en trailer för den fjärde säsongen av The Handmaid’s Tale. I denna säsong ser det ut som det nalkas inbördeskrig i Gilead där June har samlat på sig en armé av rebeller samt stöd från omvärlden. June (Elisabeth Moss) strikes back against Gilead as a fierce rebel leader, but the risks she takes bring unexpected and dangerous new challenges. Her quest for justice and revenge threatens to consume her and destroy her most cherished relationships. I Sverige kan man titta på The Handmaidx27s Tale på HBO Nordic, Viaplay, Comhem Play+ och SF Anytime. Tumnagel
37.3°
+
Frode Wikesjö
0

How To Drink testar lite alkoholfri "sprit"
Är det något att ha?

Det har dykt upp flera alkoholfria alternativ till sprit. Ett sånt exempel är gin utan alkohol så att man kan få sig en god GT om det nu skulle vara så att man inte vill ha just procenten. Här får vi se när YouTube-kanalen How To Drink testar några sorter med alkoholfri sprit. Kan du rekommendera någon? Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Hernös senaste gin är lagrad på björkfat
Spännande!

Hernö Gin presenterar nu Hernö Artisan Ten Gin som är en gin lagrad på björkfat. Jag har tidigare provat tonic med rökt björksmak och det var riktigt gott, så den här ska bli spännande att testa. Smaken beskrivs som kraftig enbär med söt blommighet från björk och älgört. Etiketten har Härnösandskonstnären Hans Forsell tagit fram där han har tolkat Dala och Hernö Gins ursprung. Ginen är framtagen för att fira Hernö Gins tioårsjubileum och den hyllar deras allra första produkt som var Hernö Artisan Gin. Fler specialare kommer att släppas under året. Endast 1921 stycken flaskor av denna kommer att bli till och 1000 stycken av dessa släpps den 31 mars. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green

Safri Duo - Played-A-Live
Fredagsklassikern

2000 är nu hela 21 år sedan. Och vet ni vad som bland annat hände då? Jo, den danska gruppen Safri Duo släppte trumlåten Played-A-Live (The Bongo Song) som ni alla har hört. Jag har lyssnat sönder låten och kan väl ärligt säga att jag inte tycker att den har åldrats särskilt väl, även om den givetvis har en plats någonstans i mitt musikbibliotek. Oavsett tycker jag den är värd att köra som klassiker denna soliga fredag. Bonusklipp nedan. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Keith äter allt som finns hos In-N-Out
Även den hemliga menyn

Keith från The Try Guys ger sig här i kast med att äta allt som finns på menyn hos In-N-Out, inklusive den "hemliga" menyn som man bara får tillgång till om man vet vad man ska säga vid kassan. Vilken burgare tycker du är bäst på In-N-Out? Själv har jag aldrig ätit där men hoppas få göra det någon gång. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Thomas Di Leva kör konsert ikväll
Hemma i sitt vardagsrum

Ikväll klockan 19.00 kommer artisten Thomas Di Leva att ha premiär för Live hemma hos Di Leva. Det är en exklusiv hemma hos-konsert som han anordnar i sitt vardagsrum. "Låt oss mötas, denna gången live hemma hos mig i en nära konsert direkt från mitt vardagsrum till ert vardagsrum, det kommer att bli mina favoritlåtar i underbara hemmamysversioner. Rymdkram, Thomas." En biljett till konserten kostar 199 kronor och du hittar den på länken nedan. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Ny BMX-film från Vans
Med Dakota Roche

Efter skosamarbetet i början av månaden är det nu dags för Vans att även presentera en film med BMX-åkaren Dakota Roche. Filmen som heter Seeking Liberty är inspelad i Philadelphia och man har velat fånga stadens charm ur ett nytt perspektiv. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Så blir traditionell italiensk gelato till
180 år gammal familjetradition

Det finns mycket gott man inte får missa när man är i Italien. Glassen är en av grejerna. Här får vi se hur traditionell gelato i den lilla staden Ruvo di Puglia blir till. Endast tre ingredienser behövs - mjölk, socker och ägg. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green

Nytt och färgglatt från Timberland
Återigen med Billionaire Boys Club

Timberland och Billionaire Boys Club följer upp de färgglada skorna som presenterades i november med en ny kollektion som fått namnet Hyper Natural. I denna finns det hiking-plagg och två stycken nytolkningar på Garrison Trail-kängan. Skorna är tillverkade i ett material som består av minst 50 procent plast från återvunna PET-flaskor. Kläderna är i 100 procent ekologisk bomull. Kollektionen släpps den 26 februari och priserna ligger på mellan 600 och 1800 kronor. Tumnagel
65kg
+
Bobby Green

Romen The Real McCoy släpptes idag
Helt utan tillsatser

Idag släpptes The Real McCoy 12 Years Single Cask på Systembolaget. Det är en rom helt utan tillsatser producerad hos det familjeägda företaget Foursquare på Barbados. Endast lokal jäst, melass och källvatten från Barbados används. Romen destilleras i små batcher i kopparpanna och kolonnbrännare innan den lagras på hårt rostade amerikanska bourbonfat. Dofterna ska vara smörig ek och kryddig mörk choklad. Smaken beskrivs som smörkaramell tillsammans med fattoner, apelsinzest och tobak. För en flaska på 70 centiliter får man betala 599 kronor. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green

Den perfekta Steakhouse-burgaren
Tjock och mumsig

I sitt senaste klipp visar George Motz hur man fixar till den perfekta steakhouse-burgaren. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Teaser för Tina
HBO:s dokumentär om Tina Turner

Här kommer en teaser för HBO:s kommande dokumentär om den amerikanska artisten Tina Turner. Tina handlar om Tina Turners karriär och förutom artisten själv kommer bland andra Angela Basett och Oprah Winfrey medverka i dokumentären. Tina har premiär på amerikanska HBO Max 27 mars och kommer sannolikt att börja sändas på HBO Nordic någon gång efter det. Tumnagel
105kg
+
Wille Wilhelmsson

Ny officiell klockpartner för Aston Martin
Anrika Girard-Perregaux

Aston Martin meddelar nu att den anrika schweiziska klocktillverkaren Girard-Perregaux blir officiell klockpartner åt biltillverkaren. Girard-Perregaux har tillverkat klockor sedan 1791 och erbjuder idag modeller som kostar mellan 17.000 dollar och 463.000 dollar. Partnerskapet kommer att mynna ut i flera klockor i begränsade upplagor i framtiden och den första ska presenteras senare i år. Girard-Perregaux kommer även att fungera som sponsor för Aston Martins nybildade F1-team. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green