BMW firar 50 år av motorcykeln /5
Med specialversion av R nineT
Det är nu 50 år sedan som BMW Motorrad började tillverka motorcyklar i BMW-fabriken i Berlin Spandau. För att fira detta släpps en specialversion av modellen R nineT som hyllar den legendariska /5-serien. Klassikern släpptes som R 50/5, R 60/5 och R 75/5 och folk gillade hojarna för dess vägegenskaper, resekomfort och kördynamik. Idag är dessa modeller mycket populära att bygga så kallade café-racers av, men i mina ögon är de snygga helt original också.
Specialversionen av R nineT som man kallar för R nineT /5 får klassiska färgsättningar, en stor rostfri ljuddämpare, ekerfälgar och kromade backspeglar. Motorn är betydligt större än originalet då det här sitter en boxermaskin på 1170 kubik som ger 110 hästar. På klassiskt manér är den dock luftkyld. Bromsskivorna fram mäter 320 millimeter och ABS är standard.
Motorcykeln kommer att säljas i en begränsad upplaga men vad den kommer att kosta är oklart för tillfället.



























För 50 år sedan började BMW Motorrad tillverka motorcyklar i BMW-fabriken i Berlin Spandau. Det är därmed också 50-årsjubileum för den legendariska /5-serien. För att fira detta kommer nu den helt nya, exklusiva BMW R nineT /5.
Stockholm. Klassisk, autentisk, originell – och luftkyld. Detta är egenskaper som förkroppsligar BMW R nineT-modellerna, där nya R nineT /5 är nästa addering till BMW Motorrads arv - med extra fokus på historien. Modellen markerar nämligen 50-årsjubileumet för både den klassiska /5-serien och produktionsstarten för BMW:s motorcyklar på fabriken i Berlin Spandau.
En historisk blinkning med framtiden i fokus
På 1960-talet skedde en explosionsartad ökning av BMW:s biltillverkning, vilket sedermera ledde till att beslutet togs att börja bygga BMW-motorcyklar i Berlin. Produktionen rullade igång 1969 med 400 anställda och den helt nya /5-serien med modellerna R 50/5, R 60/5 och R 75/5. Med ett, för den tiden, helt nyutvecklat chassi och motor ihop med en fräsch, modern design, lyckades BMW göra ett bestående intryck på den expanderande motorcykelmarknaden. /5-modellen blev genast en succé genom sättet den fångande kundernas intresse med sin kombination av kördynamik vid landsvägskörning ihop med resekomfort. Den nya jubileumsmodellen R nineT /5 tillverkas i ett begränsat antal, med uppvärmda handtag i standardmonteringen, designad för att återskapa minnen från en svunnen tid, med /5-modellens nostalgiska charm i en modern förpackning.
Höjdpunkter:
Boxermotor med en kapacitet på 1 170 cc och en maxeffekt på 110 hk och som möter EU4-krav.
Ekerhjul, 3,5 x 17 tum fram och 5,5 x 17 tum bak.
320-millimeter dubbla främre skivbromsar.
ABS som standard.
ASC (Automatic Stability Control) som standard.
Uppvärmda handtag som standard.
2-i-1-avgassystem i rostfritt stål med förgreningsrör i krom och polerad bakre ljuddämpare.
Kromade speglar.
Bränsletank med knäskydd.
Lupine Blue metallic-finish med rökeffekt och dubbla linjemarkeringar.
Främre stänkskärm i Lupine Blue metallic med dubbla linjemarkeringar.
Dubbelsäte med kromade dekorativa inslag och vita rör som påminner om dess historiska föregångare.
Gaffelskydd, hjulnav och ekrar i Aluminium Silver.
Teleskopiska damasker.
High-end-detaljer så som gaffelbryggor och fotstöd i smidd, klar och anodiserad aluminium.
Limiterad upplaga.
För mer information, vänligen kontakta: Peter Maier, informationschef BMW Group Sverige @: peter.maier@bmw.se T: +46 73 347 06 34
Med sina fyra varumärken BMW, MINI, Rolls-Royce och BMW Motorrad är BMW Group världens ledande premiumtillverkare av bilar och motorcyklar, och erbjuder även finansiella- och mobilitetstjänster för premiumsegmentet. BMW Groups nätverk består av 30 produktions- och monteringsanläggningar i 14 länder tillsammans med ett globalt försäljningsnätverk i över 140 länder.
Under 2018 sålde BMW Group över 2,49 miljoner personbilar och över 165 000 motorcyklar världen över. Resultatet före skatt för räkenskapsåret 2018 var 9,815 miljarder euro, varav intäkter beräknade till 97,48 miljarder euro. Per den 31 december 2018 hade BMW Group 134 683 medarbetare.