45 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
MHF kräver promillegränser för elfordonen Ska ha samma regler som andra motordrivna fordon
MHF kräver promillegränser för elfordonen
Foto: Pixabay

MHF (Motorförarnas Helnykterhetsförbund) är en ideell trafiksäkerhetsorganisation som främst arbetar för trafiknykterhet. Nu vill de se ett krav på promillegränser för elfordonen - sparkcyklarna, elcyklar och liknande. Man menar att rattfyllerilagstiftningen inte har följt med utvecklingen på det här området och att något måste göras. Vi har tidigare skrivit att mer än hälften av elsparkcykelolyckorna var alkoholrelaterade. Därför kräver MHF att de promillegränser som gäller för andra motordrivna fordon enligt Trafikbrottslagen också ska gälla för de nya typerna av elfordon.

Fordon, Eldrivet, MHF, promillegräns, elfordon, styrfylla, elsparkcykel, alkohol
Visa Pressmeddelande MHF kräver: Inför promillegränser för elfordonen

Rattfylleri är fortfarande ett av de största problemen i trafiken. Under förra året var 28 procent av dödsfallen på vägarna alkohol- eller drogrelaterade. Därför behövs en tydlig lagstiftning som konsekvent förbjuder onykter körning. MHF kräver att de promillegränser som gäller för andra motordrivna fordon enligt Trafikbrottslagen också ska gälla för de nya typerna av elfordon.

Rattfylleri är fortfarande ett av de största problemen i trafiken. Under förra året var 28 procent av dödsfallen på vägarna alkohol- eller drogrelaterade. Därför behövs en tydlig lagstiftning som konsekvent förbjuder onykter körning. Idag gäller promillegränser för motordrivna fordon enligt bestämmelserna i Trafikbrottslagen - regler som kom till för 80 år sedan.

På senare år har det kommit till en del nya eldrivna fordon, till exempel elcyklar samt elsparkcyklar och liknande s.k. eldrivna enpersonsfordon. Rattfyllerilagstiftningen har inte följt med utvecklingen på det här området. Det har lett till att användare av de nya typerna av eldrivna fordon inte har samma tydliga nykterhetskrav som t.ex. bilister och mopedister för vilka promillegränser kan tillämpas.

Vi får nu oroande rapporter om trafikolyckor med elcyklar eller elsparkcyklar som framförts av onyktra förare. Många olyckor sker på kvällar och nätter under helgerna. En ny studie från Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg visar att mer än hälften av elsparkcykelolyckorna var alkoholrelaterade. Undersökningen omfattade patienter på Sahlgrenska sjukhuset och Mölndals sjukhus. Nu behöver lagstiftarna ta sitt ansvar för det fortsatta Nollvisionsarbetet.

MHF kräver att de promillegränser som gäller för andra motordrivna fordon enligt Trafikbrottslagen också ska gälla för de nya typerna av elfordon.

Detta är ett officiellt uttalande från MHF:s förbundsmöte 4 oktober 2021
2713 röster Tycker du det ska finnas promillegränser för elfordonen?
Visa resultat
Mer än hälften av elsparkcykelolyckorna alkoholrelaterade Många unga kör på fyllan MHF (Motorförarnas Helnykterhetsförbund) är en ideell trafiksäkerhetsorganisation som främst arbetar för trafiknykterhet och de meddelar nu att styrfylla ligger bakom de flesta olyckor på elsparkcykel. Majoriteten av olyckorna händer på natten och oftast på helger. 54,4 procent av de som var inblandade hade druckit alkohol innan och endast 9,9 procent av dessa använde hjälm vid olyckstillfället. Statistiken kommer från en ny undersökning från Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg. Mellan maj och oktober förra året sökte 127 stycken patienter vård på akuten vid Sahlgrenska sjukhuset och Mölndals sjukhus för att de vurpat med elsparkcykel. Tumnagel
28.5°
0
Polisen i Göteborg gjorde stor insats mot elsparkcyklar Bötfällde 61 personer I fredags eftermiddag gjorde polisen i Göteborg en stor insats där man kontrollerade elsparkcykel-åkare på flera platser i Göteborg rapporterar GT. Det verkar vara lite si och så med trafikvettet hos en del som åker elsparkcykel då polisen bötfällde över 60 personer i sina kontroller. Christer Fuxborg, polisens presstalesperson i region Väst, säger till GT: "Insatsen resulterade i 61 ordningsböter, det tycker jag låter fantastiskt mycket om man jämför med andra trafikinsatser. Det gällde då personer som skjutsade, körde mot trafiken eller på gångbanor." Bland de som bötfälldes fanns elsparkcyklister som till exempel skjutsade någon annan på fordonet och sådana som föredrog att köra på gångbanor istället för på vägar. Böterna för att skjutsa någon på en elsparkcykel ligger på 500 kronor medan att till exempel att köra mot rött bötfälls med 1500 kronor. Tumnagel
71.8°
0
Stockholm kräver polistillstånd för uthyrning av elsparkcyklar Förslaget har nu klubbats genom I veckan klubbade Stockholms trafiknämnd formellt igenom att det är dags att införa ett krav på polistillstånd av företagen som hyr ut elsparkcyklar i huvudstaden. Detta ger trafiknämnden möjlighet att vara tuffare mot elsparkcykelbolagen och möjligheten att hota dem med att dra in tillståndet om de inte sköter sig. Avgiften för tillståndet kommer ligga på 1 400 kronor per år och elsparkcykel. Trafiknämnden hoppas med denna prissättning kommer få ner mängden elsparkcyklar i stan då det då inte blir lika lönsamt för företagen att fylla stadens gator och torg sådana här fordon. Tumnagel
65.4°
0
43.8° 0 Bobby Green Bobby Green
tis. 5 okt 2021, 13:30
MHF kräver promillegränser för elfordonen Ska ha samma regler som andra motordrivna fordon
43.8°
0