30 i dag 12 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Audi RS3

Provkörning Audi RS3
Det är svårt att ha roligare än så här i det här formatet

RS betyder på Audi-språk mer effekt, prestanda och massa kul. Nu har en utav de mindre kärrorna i gänget fått denna roliga beteckning på bakluckan, nämligen A3. Motorn från TT RS har hittat ner under huven vilket gör den relativt lilla bilen till ett riktigt krutpaket. Efter en dag med bilen blandas kramp i gasfot med skrattkramp i käkarna. Behöver man verkligen mer effekt än så här?

Bil, Tester, Audi, RS3, test, provkörning, Feber.tv, effekt, prestanda, Quattro

Femman på 2,5 liter ger 340 hästar och 450 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h avklaras på 4,6 sekunder och det roliga är slut först vid det elektroniskt begränsade 250 km/h. Kraften skickas genom en sjustegad S-tronic och effekten hittar ut till alla fyra hjulen genom Quattro-systemet. Bettet är ruggigt bra och man slungas gång på gång bak i sätet, även som förare, när man stampar på. Med rätt växel i skickas bilen som en missil framåt och man börjar fundera på hur snabbt det verkligen går att köra i nästa kurva. Modigare och modigare blev man i alla fall och vid ett tillfälle sa min medpassagerare med lätt darr på rösten "Körde jag verkligen så här fort?"

Den 1 575 kilo tunga bilen förbrukar trots sin effekt inte mer än 0,91 liter per mil vid blandad körning. För att få ner nivån till denna siffra har Audi fixat så att oljepumpen bara jobbar när den absolut behöver och att bromsarna regenerar kraft. Utan S-knappen intryck, som biffar till prestandan och öppnar avgasspjäll, känns den som vilken bil som helst att köra. Lugn och sävlig och med en faktiskt ganska behaglig fjädring.

Vermikulargrafitjärnet som vevhuset är tillverkat i är ett väldigt stryktåligt material som ger en låg vikt och Audi är alltså först ut med att använda detta material i en bensinmotor. Den lilla turbosnurran laddar 1,2 bar vid max laddtryck och det gäller att varva bilen för att få den att sticka iväg. Som vanligt är det ett visst turbolagg och låg man på fel växel gick bilen knappt framåt kändes det som.

RS3 är 25 millimeter lägre än vanliga A3, har feta 19-tummare, kjolpaket och vinge som standard. Fram sitter stora hålborrade hejdare med fyrkolvsok som mäter 370 millimeter och bak är storleken på kakorna 310 millimeter. Körstabilitetsprogrammet, ESP, har ett sportläge och kan om man vill stängas av helt och hållet.

Det är ju som sagt i grund och botten en vanlig A3. Men en förbaskat rolig sådan. Belöningen när man trampar på är enastående, och det går inte att inte le. Kraften är ursinnig ur kurvorna och det tål att sägas igen, Quattron gör sitt jobb. Det är inte ofta man som förare själv blir överraskad när man gasar till och slungas bak i solen. Det är här BMW 1-serie M kommer att ligga i lä, för den kommer enbart med bakhjulsdrift.

Men är den värd priset då? 489 100 kronor är mycket pengar. Men tydligen verkar det som priset inte skrämmer bort köparna ändå, hela flottan med bilar som kommer till Sverige i april är nämligen redan såld. Audi har bett om att få fler bilar, och de lär gå åt de med. TT RS har som sagt samma spis, men anses vara lite sportigare då den har en coupé-kaross. En kaross som också genererar ett betydligt högre pris, 114 100 kronor mer än RS3. Här får du fyra dörrar, gott om plats och garanterat lika kul. För det är det enda ordet som beskriver den här bilen rätt. Kul.

Läs mer
42.3° 0 Bobby Green Bobby Green
sön. 20 mar 2011, 23:39
42.3°
0

Provkörning Audi RS3

Det är svårt att ha roligare än så här i det här formatet