m
Nu är den här - Volkswagen ID.4

Nu är den här - Volkswagen ID.4
Kostar från 514.900 kronor

Bil / Volkswagen

Nu kommer nästa modell i Volkswagens ordentliga elbilssatsning - ID.4. Det här är en SUV med slimmad taklinje för den som behöver lite mer plats än den som erbjuds i ID.3. Inledningsvis erbjuds den i två stycken versioner - ID.4 1st som kostar från 514.900 kronor och mer utrustade ID.4 1st Max som blir din för 614.900 kronor. På dessa priser kan man sen dra av 60.000 kronor i klimatbonus.

Båda två som lanseras nu baseras på ID.4 Pro Performance som har 204 hästar, drivning på bakhjulen och ett batteripack på 77 kWh som har en räckvidd på 52 mil. 0 till 100 km/h går på 8,5 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 160 km/h. Nästa år lanseras en fyrhjulsdriven version med ännu högre effekt. Det går att privatleasa modellen och det kostar 5425 kronor i månaden. Säljstarten är idag och de första leveranserna ska ske runt årskiftet. Fyra färger finns att välja mellan - Blue Dusk Metallic, Glacier White Metallic, Honey Yellow Metallic och Mangan Grey Metallic. Av dessa två versioner finns det 27.000 stycken exemplar, när de är slut så erbjuds istället ett antal förkonfigurerade modeller.

ID.4 har takräcke och dragkrok som standard och på den får man hänga upp till ett ton. Bilen mäter 4,58 meter på längden, 1,85 på bredden, 1,63 på höjden och har en hjulbas på 2,76 meter. I bagagerummet får man in 543 liter, fäller man baksätet går det istället in 1575 liter. Markfrigången anges till 21 centimeter.

Laddar gör man via en laddbox hemma eller på en laddstation längs med vägarna. Laddboxen som kallas för ID. Charger finns i tre stycken versioner, kostar 4.349 kronor och har en laddningseffekt på 11 kW. Snabbladdar man på station kan man få upp till 32 mil på 30 minuter om man laddar med 125 kW.

Läs allt om ID.4 i pressmeddelandet nedan.

Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för ID.4 – Volkswagens första helt eldrivna SUV

Volkswagens elbilsoffensiv accelererar. Samtidigt som lanseringen sker av den första modellen från den nya eldrivna ID.-familjen, ID.3, är det nu dags för världspremiär och säljstart för nästa familjemedlem: SUV:en ID.4.

Världspremiär och säljstart för Volkswagens nya eldrivna SUV ID.4.
ID.4 i korthet:

100 % SUV – 100 % el: ID.4 är Volkswagens första helt eldrivna SUV och bilmärkets första globala elbil. ID.4 lanseras i världens största marknadssegment – kompakt-SUV-klassen.
Två modeller med begränsad upplaga: ID.4 gör sin entré på marknaden i form av två modeller som byggs i en begränsad upplaga av 27 000 bilar. ID.4 1st kostar i Sverige 514 900 kronor, medan speciellt välutrustade ID.4 1st Max kostar 614 900 kronor. Priserna är innan avdrag för den svenska klimatbonusen på 60 000 kronor (förväntas under 2021 att höjas till 70 000 kr enligt regeringens förslag). Privatleasing från 5 425 kronor inklusive service.
Säljstart den 24 september: Redan dagen efter världspremiären finns de båda modellerna tillgängliga för beställning. Leverans av de första bilarna sker runt årsskiftet.
Design för en ny era: Exteriören på ID.4 har muskulösa proportioner för en modern look. Den släta, svepande designen har hämtat inspiration från naturen och svarar för en enastående aerodynamik.
Ny belysningsteknik: De interaktiva IQ.Light LED matrix-strålkastarna har intelligent helljusreglering. Dessutom är bilen utrustad med de innovativa 3D LED-baklyktorna.
Rena tusenkonstnären: De upp till 21" stora fälgarna förstärker bilens sportiga och robusta karaktär. Båda modellerna är som standard utrustade med takreling och dragkrok (max dragvikt: 1 000 kg), medan ID.4 1st Max dessutom stoltserar med bland annat panoramaglastak och elektrisk baklucka.
Körprestanda och räckvidd: Båda modellerna är baserade på ID.4 Pro Performance och kan leverera 204 hk (150 kW). Batteriet ger en räckvidd på upp till 520 km. En toppversion med fyrhjulsdrift och ännu högre effekt kommer nästa år.
Open Space för passagerarna: Arkitekturen för ID.4 kräver ett långt axelavstånd. Det gör interiören i bilen lika rymlig som hos en konventionell SUV i närmast högre klass.
Enkelt handhavande: Pekskärmen mäter upp till 12" på diagonalen. Röststyrning med naturligt tal är standard, liksom ID.Light. Bland tillvalen finns en Head-up-Display (HUD) med förstärkt verklighet (AR), som smälter samman det som visas på displayen med bilens aktuella omgivningar.
Ny elektronikplattform: Både mjuk- och hårdvaran i ID.4 bygger på en helt ny arkitektur som gör det möjligt för kunderna att ladda ner uppdateringar direkt i bilen efter köpet.
Uppkoppling med massor av praktiska tjänster: Föraren kan använda navigationssystemet för att få tillgång till online-tjänsterna i We Connect Start. Assistanssystemen från IQ.Drive gör varenda resa till en skönt avslappnande upplevelse.
Hållbar e-mobilitet för alla: Volkswagens elbilsoffensiv accelererar. ID.4 tillverkas vid Volkswagens Zwickau-fabrik, som är en koldioxidneutral anläggning. Kring ID.-modellerna bygger Volkswagen samtidigt upp ett helt ekosystem för hållbar e-mobilitet.
Volkswagens första helt eldrivna SUV

Efter ID.3 är nu ID.4 den andra modell som är baserad på den speciella MEB-plattformen för elbilar, och märkets första helt eldrivna SUV någonsin. Den möjliggör en renare form av mobilitet även där asfaltsvägarna tar slut och är ett konkret bevis på Volkswagens viktigaste styrka: utvecklandet av moderna elbilar som erbjuder sina kunder prestanda, hållbarhet och ett överkomligt pris.

– Nu är det full fart med vår elbilssatsning. Vi ser ett mycket stort intresse för ID.3 som nu levereras till de första kunderna och som finns att provköra hos våra återförsäljare. Det är glädjande att höra den positiva feedback vi får från både kunder och de som har provkört den, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.
– ID.4 blir ännu en bil som vi tror kommer passa den svenska marknaden väldigt bra, inte minst som en populär förmånsbil eller tjänstebil. En helt eldriven SUV med lång räckvidd, attraktiv design och överkomliga priser kommer hjälpa oss i vår ambition att elektrifiera den svenska bilparken, fortsätter Forsberg.

En milstolpe i elbilsoffensiven

ID.4 kommer att lanseras i världens största marknadssegment – kompakt-SUV-klassen. Modellen kommer att tillverkas och säljas i Kina, USA och Europa och är en milstolpe i koncernens elbilsoffensiv. Volkswagen-koncernen planerar att lansera upp till 75 helt eldrivna modeller fram till och med 2029 och under samma period sälja cirka 26 miljoner elbilar.

Kring dessa bilar bygger man samtidigt upp ett helt ”ekosystem” för hållbar e-mobilitet. Som ID.4-kund kommer man att äga en bil som tillverkats koldioxidneutralt – och om man laddar den med grön el kommer den även vara koldioxidneutral att köra.

– ID.4 är en emotionell allroundbil som kommer att göra intryck på många kunder med sin effektiva eldrift, generösa utrymme, moderna assistanssystem och kraftfulla design, säger Ralf Brandstätter, VD för märket Volkswagen.
– Som Volkswagens första globala elbil kommer den här modellen att rulla ut vår modulära plattform som har utvecklats speciellt för elektrisk rörlighet världen över. Volkswagen visar alltså återigen sin ledande roll inom innovation, teknik och kvalitet på högvolymsmarknaden, fortsätter Brandstätter.

Marknadslanseras först i två 1st-modeller

På den europeiska marknaden kommer ID.4 att först lanseras i två begränsade upplagor: ID.4 1st och ID.4 1st Max. Från och med den 24 september finns de båda modellerna tillgängliga för beställning. Leverans av de första bilarna sker sedan runt årsskiftet.

I Sverige ligger priserna på 514 900 kronor respektive 614 900 kronor innan avdrag för klimatbonus. I båda fallen är kunderna berättigade till en klimatbonus på 60 000 kronor (förväntas under 2021 att höjas till 70 000 kr enligt regeringens förslag).

Preliminärt förmånsvärde som publiceras hos Skatteverket under oktober är enligt följande: från 1 316 kr för ID.4 1st respektive 1 464 kronor för ID.4 1st Max vid 50 % marginalskatt.

Priserna för såväl privat- som företagsleasing, det vill säga en fast månadskostnad utan kontantinsats, är fastställda för ID.4 1st.

Privatleasing ID.4 1st: från 5 425 kr inklusive service (36 månader/totalt 3 000 mil) Klimatbonus är inkluderad i leasingavgiften. Priset är inklusive moms.

Business Lease ID.4 1st: från 4 995 kr inklusive service och försäkring (36 månader/totalt 4 500 mil). Betalskydd ingår i 12 månader. Klimatbonus är inkluderad i leasingavgiften. Priset är exklusive moms.

ID.4 1st

ID.4 1st är utrustad med 20"-fälgarna Drammen – Exterior Style-paketet och tonade rutor bak ser till att bilen är ett riktigt blickfång på vägen. Framsätena och ratten har elvärme, och bakgrundsbelysningen kan ställas in att skimra i någon av 30 olika färger. Pedalerna, som är av rostfritt stål har en fräck ”Play & Pause”-design, och ratten pryds av en ”1st”-logo.

Backkameran gör det enkelt att manövrera bilen när man ska parkera. Komfortfunktionerna avrundas av klimatanläggningen Climatronic med två zoner och av en eluppvärmd vindruta. Navigationssystemet Discover Pro och fyra USB-uttag hör till standardutrustningen i ID.4 1st liksom flera viktiga assistanssystem – Front Assist, den adaptiva farthållaren ”Stop&Go” och filhållningssystemet Lane Assist. Värmepump, som effektivt kan värma och kyla kupén, samt dragkrok är också standard.

ID.4 1st Max

I tillägg till det som ingår för ID.4 1st är ID.4 1st Max utrustad med nästan hela utrustningspaketet. Utvändigt omfattar detta LED matrix-strålkastare, 3D LED-baklyktor och 21"-fälgarna Narvik. Tillsammans med den progressiva styrningen och det adaptiva chassiregleringssystemet DCC gör de bilens sportiga karaktär extra tydlig. Mellan strålkastarna och i fördjupningarna vid dörrhandtagen sitter ljuslister.

Interiören i ID.4 1st Max erbjuder passagerarna utsökt komfort. I standardutrustningen ingår elektriskt justerbara säten, panoramaglastak, ljuddämpande glas, klimatanläggningen Climatronic med tre zoner och en elektrisk ”Easy Open & Close”-baklucka.

ID.4 1st Max snålar inte heller när det gäller kontrollsystem, uppkoppling eller assistanssystem: 12" Head-Up-display med förstärkt verklighet (AR), mobiltelefongränssnittet Comfort, Travel Assist, Side Assist och Emergency Assist hör alla till standardutrustningen.

Begränsade upplagor

Båda modellerna tillverkas i en begränsad upplaga på totalt 27 000 exemplar. När de sålts slut kommer de att ersättas med ett antal förkonfigurerade modeller. Dessa är utrustade med de tillval som är kundernas favoriter samlade i paket. Lösningen gör kunderbjudandet ännu tydligare och gör det också möjligt för fabriken i Zwickau att bygga och leverera bilarna snabbare.

Muskulösa, svepande linjer

4,58 meter långa ID.4 har en kraftfull och kaxig utstrålning på vägen. Designen karakteriseras av rena, svepande och kraftfullt markerade linjer. Den kombinerar SUV:ens robusta karaktär med avancerad aerodynamik – luftmotståndskoefficienten (cW-värdet) ligger på låga 0,28. Utöver de svepande linjerna och den grundläggande karossformen är det fler detaljer som bidragit till detta enastående värde. Tillsammans med den stora takspoilern åstadkommer baklyktorna till exempel en mycket effektiv separation av luftflödet.

Precis som kompakta ID.3 symboliserar konturerna på ID.4 en helt ny era inom den fria rörligheten. Det finns ingen kylargrill eftersom den elektriska drivningen inte behöver någon sådan. De karakteristiska strålkastarna och signaturbelysningen mellan dem ger fronten en modern touch.

Bilens kaross är atletisk medan de stora hjulen skvallrar om ID.4:s robusta, sportiga karaktär. Mittlinjen gör karossen mer fartfylld och den dynamiska taklinjen sträcker sig ända bak. Där löper takbågen in i de plana C-stolparna och ger bakpartiet en utpräglat skulpterad look. Karossen innehåller sofistikerade lösningar som bidrar till att sänka vikten – sidobalkarna består till exempel av aluminium och höghållfast stål.

Fyra alternativ av lacker erbjuds: Blue Dusk Metallic, Glacier White Metallic, Honey Yellow Metallic och Mangan Grey Metallic. Exterior Style-paketet innehåller ännu fler attraktiva detaljer: taket och sidobackspeglarna är svartlackerade, medan C-stolparna, taklinjen och takrelingen glänser i silver. Beroende på vilken lack man bestämmer sig för går tilläggsdelarna nederst på karossen i Grey Tech eller svart.

IQ.Light med ny teknik

När det gäller belysningen har ID.4 försetts med ny, innovativ teknik. Hit hör de interaktiva IQ.Light LED matrix-strålkastarna (standard på ID.4 1st Max) som ger föraren ett vänligt välkomnande genom att röra sig fram och tillbaka i sidled när man öppnar bilen. De har ett intelligent styrt helljus som lyser upp vägen utan att blända andra trafikanter.

3D LED-baklyktorna (som också de är standard på ID.4 1st Max) har dynamiska blinkers med flytande ljus som rör sig inifrån och ut. Det ljus som baklyktorna utsänder ger ett speciellt homogent och tredimensionellt intryck – ljuset alstras av individuella 3D LED-lampor. Bromsljusen har formen av ett X och lyser upp i ett dynamiskt mönster när föraren närmar eller avlägsnar sig från bilen. Kunderna kan välja mellan två olika ljusmönster.

Open Space – rena loungen

Dörrhandtagen på ID.4 ligger i plan med karossen och är som standard försedda med elektrisk upplåsning. Både förare och passagerare stiger i och ur bilen genom generöst stora dörröppningar och sitter både bekvämt och högt. Tack vare de korta överhängen och det långa axelavståndet på hela 277 cm är bilen lika rymlig som en konventionell SUV i närmast större klass. Detta skapar ett så kallat ”Open Space”, precis som i de övriga ID.-modellerna.

Panoramaglastaket (standard i ID.4 1st Max) sträcker sig nästan över takets fulla längd och dränker kupén i ett naturligt ljus. Mittkonsolen, som kan konfigureras på olika sätt och inte sitter fast i instrumentpanelen, gör det enkelt att hålla ordning och reda i kupén. Mittkrockkudden mellan framsätena löser ut vid en kollision i sidan och förbättrar den redan höga passiva säkerheten ytterligare.

Färg och klädsel

Färgerna och materialen är moderna och eleganta. Den tvåfärgade sätesklädseln i ID.4 1st består till största delen av Art Velours-mikrofiber i Platinum Grey. Samma grå färg hittar vi också på dörrpanelerna och instrumentpanelen. Säten och dörrar pryds av Florence Brown-färgade detaljer. Ratten, rattstången och dekorlisten runt displayen går endera i Piano Black eller i Electric White. Electric White erbjuds endast i begränsad upplaga för ID.4 1st men kommer även att kunna väljas till senare versioner av ID.4.

ID.4 1st Max har samma klädsel och färger, förutom Electric White. Framsätena på denna modell har en lång rad elektriska inställningar och de pneumatiska svankstöden är försedda med en inbyggd massagefunktion. Sätena bär dessutom ett godkännandesigill från den tyska organisationen Aktion Gesunder Rücken (AGR) som arbetar för bättre rygghälsa. Framsätena har ett armstöd på innersidan som standard, och alla klädslar är tillverkade av icke-animaliska material.

Stort bagageutrymme

Bagageutrymmet har en volym på 543 liter, och fäller man ner baksätet står hela 1 575 liter till förfogande vid last upp till taket. ID.4 1st Max levereras med en elektrisk baklucka – ”Easy Open & Close” – som kan öppnas med en enkel fotrörelse. Här ingår även ett bagagenät, ett skiljenät och ett variabelt bagageutrymmesgolv.

Dragkrok är standard på de båda modellerna och den eldrivna SUV:en kan dra släp med en vikt på upp till 1 000 kg (bromsat, 12 % stigning).

Banbrytande handhavandekoncept

Volkswagen har utrustat sin första helt eldrivna SUV med ett nyskapande handhavandekoncept. Instrumentpanelen är helt fri från fysiska knappar och reglage vilket ger den en modern look. Föraren får den viktigaste informationen via en kompakt display som kan styras via multifunktionsratten. Vid kanten på displayens högra sida finns en stor digital vippströmbrytare som man använder för att välja körläge.

Mitt på instrumentpanelen sitter en pekskärm för navigationssystemet, telefonfunktionerna, media och olika assistanssystem och bilinställningar. På ID.4 1st handlar det om en 10"-skärm medan den på ID.4 1st Max mäter 12" på diagonalen. Den standardmonterade röststyrningsfunktionen ”Hej ID.” – som även förstår många vanliga vardagsfraser – sitter på den andra nivån.

Innovativ displayteknik

Två innovativa displaylösningar fulländar handhavandekonceptet. Under vindrutan löper ID.Light i form av en smal ljuslist som genom att visa lättförståeliga ljuseffekter assisterar föraren i många olika situationer, till exempel när man bromsar eller ska svänga. Head-up-Displayen (HUD) med förstärkt verklighet (AR) (standard i ID.4 1st Max) projicerar bland annat upp riktningspilar på vindrutan så att de smälter samman med bilens fysiska omgivning.

Mångkunnigt navigationssystem

När ID.4 1st och ID.4 1st Max rullar av monteringslinjen är de utrustade med navigationssystemet Discover Pro. Funktionen Online Voice Control utökar funktionaliteten för den naturliga röststyrningen genom att hämta online-information från molnet (”Hej ID., var ligger närmaste glassbar?”). Med App Connect kan man strömma media via en smartphone. Föraren och passagerarna kan ansluta sina telefoner till Android Auto, Apple Car Play eller Mirror Link för att kunna få upp sina smartphone-appar på infotainmentdisplayen. Ett annat stort plus är mobiltelefongränssnittet Comfort som man använder för att koppla sin smartphone till bilens elsystem (standard i ID.4 1ST Max).

Onlinetjänster från We Connect Start

We Connect Start-tjänsterna kopplar bilen till ägarens smartphone och till trafikinfrastrukturen. Paketet innehåller navigationstjänster, bland annat färsk trafikinformation och visning av närbelägna laddningsstationer med uppdatering i realtid. Det innehåller också fordonsrelaterade tjänster. Via den kostnadsfria appen We Connect ID. kan ID.4-kunderna styra laddningsprocessen och luftkonditioneringen direkt från sin smartphone och dessutom kontrollera laddningsnivån och räckvidden. Det stationära luftkonditioneringssystemet fungerar även när bilen inte laddar från elnätet.

IQ.Drive-assistanssystem

De assistanssystem som installeras i ID.4 från fabrik går under samlingsnamnet IQ. Drive. Det standardmonterade ljudvarningssystemet Park Distance Control innehåller en automatisk bromsfunktion för när bilen manövreras. Andra system som hör till standardutrustningen i de båda modellerna är bland annat filhållningsassistenten Lane Assist, närområdesövervakningen Front Assist inklusive autobroms och en bromsfunktion vid mötande trafik samt assistans vid undanmanövrer liksom den adaptiva farthållaren ACC Stop & Go med hastighetsbegränsare.

ACC-funktionen analyserar navigationsdata och vägmärken och kan därför verka på ett förutseende sätt. Systemet sänker i god tid bilens hastighet när man närmare sig en kurva, rondell, hastighetsbegränsning eller stadsgräns. Även Eco Assistance-systemet ingår i standardutrustningen. I lägen där det kan vara klokt att släppa upp gaspedalen tipsar systemet föraren om detta.

ID.4 1st Max har ännu fler assistanssystem ombord. Travel Assist övervakar avståndet till framförvarande fordon och ser till att hålla bilen i mitten av sitt körfält. För att använda denna funktion behöver föraren endast trycka lite lätt på den beröringskänsliga ratt som fungerar med detta system. När man ska byta fil varnar Side Assist föraren i kritiska lägen. Och Emergency Assist bromsar ner ID.4 till stillastående om föraren av någon anledning inte kan göra detta själv.

Ny elektronikplattform

Bakom den elektroniska intelligensen i ID.4 ligger ett helt nytt koncept. När det gäller hårdvaran är denna i huvudsak uppbyggd kring två centrala högprestandadatorer. Mjukvaruarkitekturen följer principen med lokala servrar. Konstruerad för att vara en bred serviceplattform förenklar den utbytet av data och information mellan de ingående systemen. Detta gör det enklare att integrera nya datapaket – och här har säkerheten alltid högsta prioritet. Grundläggande funktioner som hantering av bromsar och körning ligger kvar i sina separata styrenheter.

ID.4-kunderna märker fördelarna med den nya elektronikplattformen bland annat genom systemets uppdateringsfunktion. Den nya plattformen gör att mjukvaran i styrenheterna smidigt kan uppdateras via mobilnätverket. Data överförs till bilen och installeras efter att en resa avslutats så att de är klara att användas nästa gång man startar bilen. Tack vare denna strategi kan många funktioner uppgraderas fortlöpande.

Högeffektiv PSM-motor

Precis framför bakaxeln på ID.4 sitter en elmotor som driver hjulen via en 1-stegad växellåda. Den permanentmagnetiserade synkronmotorn (PSM) är både kompakt och lätt. I båda modellerna utvecklar elmotorn 204 hk (150 kW). Det fulla vridmomentet på 310 Nm finns tillgängligt redan från start. Bilen klarar accelerationen från 0 till 100 km/h på 8,5 sekunder. Topphastigheten är elektroniskt begränsad till 160 km/h. En toppversion med fyrhjulsdrift och ännu högre effekt kommer nästa år.

Sportig karaktär

ID.4 är en sportig tusenkonstnär som är enkel att köra. Litiumjonbatteriet – som sitter placerat mellan axlarna och under passagerarutrymmet – ger bilen en låg tyngdpunkt och en jämn fördelning av axelbelastningen. Båda dessa egenskaper har en positiv inverkan på komforten och körkarakteristiken. Bakhjulsdriften och markfrigången på 21 cm ger bra driv och grepp och gör att Volkswagens helt eldrivna SUV känner sig hemtam även i lättare terräng.

Fälgarnas utformning är en ingående del i det övergripande aerodynamikkonceptet. Båda modellerna rullar fram på hjul med stora 20"- eller 21"-lättmetallfälgar. Trots att detta kräver mer plats i hjulhusen har ID.4 en vändradie på 10,2 m – ett enastående bra värde för en bil av denna storlek.

ID.4 1st Max levereras med det adaptiva chassiregleringssystemet (DCC). Detta är länkat till körprofilsväljaren vilket gör att föraren kan välja mellan lägena ”Eco”, ”Comfort” och ”Individual”. Båda systemen breddar området mellan komfort och sportighet. Vehicle Dynamics Manager (VDM) kopplar de adaptiva stötdämparna till den elektroniska XDS-differentialen och sköter deras samverkan med maximal precision. Ett annat standardsystem för ID.4 1st Max är den progressiva styrningen. Ju mer föraren vrider på ratten, desto mer direkt blir styrningens utväxlingsförhållande.

Energikapacitet: 77 kWh

Volkswagens helt eldrivna SUV är en allround-bil som även klarar långfärder med glans. Elenergin i de båda ID.4 1ST-modellerna lagras i ett batteri som har en kapacitet på 77 kWh (netto). Batteriet väger 493 kg och ger en räckvidd på upp till 520 km.

Batteripaketet, som är inneslutet i aluminiumsektioner och skyddas av en robust ram, innehåller 12 batterimoduler. Var och en av dessa innehåller i sin tur 24 pouch-celler med ett flexibelt yttre hölje. En basplatta med inbyggda vattenkanaler reglerar cellernas temperatur. Volkswagen garanterar att batteriet fortfarande kommer att ha minst 70 procent av sin ursprungliga kapacitet kvar efter 8 år, eller en körsträcka på 160 000 km.

Effektiv bromsenergiåtervinning

En viktig faktor bakom räckvidden är det effektiva bromsenergiåtervinningssystemet. Via växelväljarkontakten bestämmer föraren om ID.4 ska återvinna energi när man tar foten från gaspedalen. I läget D (Drive) kommer bilen då att rulla fritt i de flesta situationer – elmotorn kan rotera fritt. I läget B (Brake) fungerar elmotorn som generator och matar el tillbaka till batteriet. I många vardagliga situationer kommer mjukare inbromsningar att ombesörjas enbart av elmotorn, medan de hydrauliska bromsarna träder in när kraftigare bromsning av bilen krävs.

Laddningsekosystemet

Tillsammans med ID.-modellerna lanserar Volkswagen även ett komplett paket för enkel, uppkopplad och hållbar laddning av elbilar. Lösningen, som går under namnet We Charge, passar perfekt i alla situationer, både när man är på långfärd, är ute och kör kortare sträckor eller befinner sig hemma. Appen We Connect ID. ger smidig tillgång till laddningsekosystemet.

Snabbladdning med likström

Vid en snabbladdningsstation med likström, som Ionitys, kan 77 kWh-batteriet i ID.4 laddas för en räckvidd på upp till 320 km på cirka 30 min (WLTP) – med en laddningseffekt på upp till 125 kW. Vid allmänna laddningspunkter kan ID.4-kunderna använda Mode 3-kabeln för att ladda batteriet med växelström – och tack vare We Charge får man tillgång till ett av Europas största laddningsnätverk med fler än 150 000 allmänna laddningspunkter. Och det krävs endast 1 kort för att kunna använda dem.

ID. Charger – för laddning hemma

Som ägare till en ID.4 kan man i Sverige ladda bilen hemma med avtalet Volkswagen Förnybar El, som kommer från jämtländsk vattenkraft. För att göra detta kan man använda ID. Charger, Volkswagens nya laddbox för laddning hemma. Med ett pris på från 4 349 kronor finns det tre versioner att välja mellan som alla lämnar en laddningseffekt på 11 kW.

Tekniska data ID.4 1st och ID.4 1st Max

Max effekt: 204 hk (150 kW)
Max vridmoment: 310 Nm
Växellåda: 1-växlad
Topphastighet: 160 km/h
Acceleration, 0-100 km/h: 8,5 s
Batterikapacitet, netto: 77 kWh
Räckvidd, WLTP: upp till 520 km
Längd / Bredd / Höjd: 4 584 mm / 1 852 mm / 2 766 mm
Axelavstånd: 2 766 mm
Dragkoefficient (cW-värde): 0,28
Bagagevolym: 543 liter
1590 röster Är du sugen på en ID.4?
39.7°
0

Nu är den här - Volkswagen ID.4

Kostar från 514.900 kronor

Netflix ryktas göra Pokémon-serie
Integreras med deras framtida satsning på spel?

Variety rapporterar att Netflix håller på att ta fram en tv-serie med riktiga skådespelare baserad på de populära Pokémon-spelen. Det hela skulle kunna påminna om filmen Detective Pikachu som släpptes 2019, en film där bland andra Ryan Reynolds och Justice Smith medverkade. Netflix kör redan idag flera animerade Pokémon-serier som till exempel Pokemon: Indigo League och Pokemon Journeys. Givet att Netflix tidigare den här månaden uppgav att man skulle börja satsa på spel så har det redan börjar spekuleras om att Netflix kanske även har ett exklusivt Pokémon-spel kopplat till den kommande tv-serien. När vi kan få se eventuellt live-action-serie med Pokémon på Netflix finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

13-åriga Nishiya Momiji plockade hem OS-guld
Bäst på skateboard

Det japanska skateboard-undret Nishiya Momiji lyckades nyligen kamma hem OS-guld i Skateboard under Olympiska sommarspelen i Japan. Hon fick guld för street-gren och samtliga tre medaljer i denna gren gick till tonåringar då silvret norpades av 13-åriga Rayssa Leal från Brasilien samt så plockades bronset av 16-åriga Funa Nakayama från Japan. I och med Nishiyas kuldmedalj blev hon bland de yngsta att vinna en guldmedalj i de Olympiska spelen. Den som var yngst att vinna guldet var Marjorie Gestring som vann guldet i trampolin under Olympiska spelen i Berlin 1936. Hon var då också 13 men 63 dagar yngre än vad Nishiya är nu. Tumnagel
39.4°
+
Frode Wikesjö
0

Jeff Bezos kan tänka sig att betala för månlandare
Erbjuder NASA två miljarder dollar för att få haka på till månen

Blue Origins grundare Jeff Bezos har skrivit ett öppet brev till NASA:s chef Bill Nelson där han uppger att Blue Origin kan tänka sig att betala en stor del av utvecklingskostnaden för företagets månlandare Blue Moon. Detta är något som Blue Origin gör i ett sista försök att försöka få in en fot i NASA:s Artemis-projekt som siktar på att landa människor på månen inom några år. Tidigare i år blev det klart att NASA gav kontraktet för den bemannade månlandaren till SpaceX och deras Starship. NASA ville ursprungligen ha två olika alternativ till bemannade månlandare. Då deras budget bara räckte till en så föll valet på SpaceX, ett alternativ som var betydligt mycket billigare än Blue Origins månlandare Blue Moon. SpaceX vill ha 2,9 miljarder dollar för att göra Starship till en bemannad månlandare men säger samtidigt att man själva kommer att lägga sex miljarder dollar på att utveckla Starship för resor till månen och andra platser. I Jeff Bezos brev så uppger han att Blue Origin kan lägga två miljarder dollar på att själva utveckla Blue Moon tillsammans med sina partners Lockheed Martin, Northrop Grumman och Draper. Det innebär att NASA inte skulle behöva betala de närmare 6 miljarder dollar som Blue Origin ursprungligen ville ha för att utveckla Blue Moon. Huruvida NASA antar Blue Origins erbjudande och kanske till slut ändå står med två alternativ för bemannade månlandningar återstår att se. Tumnagel
35.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Deep fake-YouTuber får jobb hos ILM
Han som fixade Luke Skywalker i The Mandalorian

I slutet av den andra säsongen av The Mandalorian dök en ung Luke Skywalker upp. Med hjälp av lite datormagi försökte man övertyga folk om att detta vara en ung Mark Hamill men det såg ju inte jättebra ut. YouTube-användaren Shamook försökte fixa till denna scen genom att göra en egen deep fake av just denna scen. På endast fyra dagar lyckades han förbättra ansiktet avsevärt och resultatet kan ses i klippet ovan. Tydligen imponerade detta klipp folket på Lucasfilm så pass mycket att han nu fått jobb på Lucasfilms avdelning för visuella effekter, Industrial Light and Magic (ILM). Eftersom Lucasfilm verkligen gillar använda deep fake-ansikten i filmerna kan man nog räkna med att Shamook kommer få en del att göra framöver. Tumnagel
45.0°
+
Frode Wikesjö
0

Tesla levererade över 200.000 bilar under årets andra kvartal
Gjorde även en vinst på över en miljard dollar

Igår presenterade Tesla resultatet för året andra kvartal och företaget ser nu ut att gå bättre än någonsin förut. Under kvartalet levererade Tesla 201.250 bilar vilket var en ökning med 150 procent jämfört med samma period förra året. Det innebar även att Tesla kunde räkna in en vinst på 1,1 miljarder dollar för kvartalet, något som man man aldrig gjort tidigare under ett kvartal. Under presentationen av årets kvartalsrapport meddelade Tesla att man under kvartalet även byggt cirka 1000 nya laddstationer till sitt SuperCharger-nätverk. Tumnagel
36.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Låg efterfrågan för körkortslån
Regeringen kommer därför ändra reglerna

Eftersom det är så pass få som ansöker det så kallade körkortslånet från CSN kommer Regeringen göra flertalet regeländringar i hopp om att fler ska söka det. Sedan lånet infördes under 2018 har endast 34 000 personer fått sin låneansökan beviljad. Den siffran är Sveriges infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) inte helt nöjd med då det är endast en tredjedel så många som det har avsatts pengar till. Exakt vilka regeländringar det bli är oklart men senare i år ska de nya reglerna presenteras som då ska göra det lättare för folk att få detta lån beviljat. Tumnagel
35.7°
+
Frode Wikesjö
0

Doug Trumbull tycker high-frame-rate är framtiden för filmer
Han som skapade effekterna till 2001 – Ett rymdäventyr

Specialeffekts-legendaren Doug Trumbull, mest känd för effekterna i 2001 – Ett rymdäventyr, har sagt i en intervju med RedSharkNews att han tror att filmer med hög uppdateringsfrekvens är "nästa steg för filmskapande". Han tror att Hollywood bör anamma tekniken för att kunna differentiera sig och konkurrera mot streaming, och på så sätt få tillbaka fler besökare i biograferna. I intervjun menar han att filmer med hög uppdateringsfrekvens har chansen att ge besökarna en upplevelse som ska vara bortom gränserna för en TV-skärm och helt uppslukande. Trumbull har satt sitt namn bakom formatet Magi som ska visa filmer i bildhastigheter upp till 160 Hz. Hög bildfrekvens ska ha ett mer livligt och realistiskt uttryck. Tekniken används oftast till sport och spel, då det kan vara lättare att följa de snabba rörelserna i den typen av innehåll. Kritiker menar att det är rörelseoskärpan och "flimret" med dagens 24 Hz som gör att någonting ser filmiskt ut. Regissören James Cameron har till exempel nyligen sagt att 120 Hz är distraherande. Lösningen, enligt Trumbull, är att rendera bilderna på ett sätt som ska efterlikna film genom att artificiellt lägga till "flimmer", vilket formatet Magi gör. "[Flicker] is what differentiates movies from TV... So, if you introduce digital flicker in the projection of the film [actually in the DCP file] it can look fully cinematic even if you raise the frame rate to 120 or 160." Det ska också gå att kombinera 24, 120 och 160 Hz i samma film för att regissören ska kunna bestämma vad som passar bäst för varje scen. Återstår att se hur tekniken fungerar i praktiken. Tumnagel
42.6°
+
Hugo Engström
0

Andra generationens Surface Duo läcker
Förväntas kring september-oktober i år

I en YouTube-video från kanalen Tech Rat har bilder på Microsofts uppföljare av Surface Duo läckt. Den största skillnaden mellan den nuvarande Duo och den nya verkar vara kamerahårdvaran. Surface Duo har idag endast en kamera inuti enheten, vilket innebär att man måste vika ut den hela vägen för att kunna ta bilder som med en vanlig mobil. Den nya enheten ser ut att ha tre kameror som sitter på utsidan av enheten. Det är oklart om det finns en fjärde kamera på skärm-sidan. Övriga specifikationer för den nya enheten sägs vara: Snapdragon 888, stöd för 5G och ett NFC chipp för kontaktlösa betalningar. Microsoft sägs även ha ökat skärmstorleken samtidigt som man minskat ramarna runt skärmen. Enheten verkar fortfarande använda sig av dubbla skärmar till skillnad från enheter som Samsungs Galaxy Fold 2, där en böjbar OLED-skärm viks ihop. Enheten verkar komma i färgerna vitt och svart till skillnad från Duo som bara kom i vitt. Den nya Surface Duo förväntas komma runt september-oktober. Tumnagel
40.1°
+
Hugo Engström
0

FaceID kommer kanske till Mac
"Inom ett par år."

Mark Gurman från Bloomberg säger nu i sitt nyhetsbrev Power On att han tror att Apple kommer ge sina Mac-datorer funktionen FaceID inom de närmsta åren. TouchID ska enligt Gurman dock fortfarande finnas hos vissa av Apples produkter, då det erbjuder likvärdig säkerhet till ett lägre pris. Vilka produkter som skulle ha TouchID om allt redan gått över till FaceID är oklart. Han menar vidare att Apple i framtiden kommer ge sina dyrare iPhones en kamera och FaceID-sensorer bakom skärmen, för att kunna differentiera toppmodellerna från resten. Den nya 24 tums iMac, som kom i år skulle också enligt Gurman först kommit med FaceID, men dessa planer ändrades och sköts upp till en senare iMac. Gällande MacBooks är själva skärmdelen så mycket tunnare är de andra produkterna vilket gör det svårare att få plats med de nödvändiga sensorerna för FaceID. Tumnagel
37.0°
+
Hugo Engström
0

Nytt API till Oculus mixar ihop VR med verkligheten
Mixed reality på riktigt

Facebook har släppt ett nytt API, programmeringsgränssnitt, till sin VR-plattform Oculus där utvecklare kan låta saker från miljön användaren befinner sig i mixas in i VR-upplevelsen som spelas upp i headsetet. Ni kan se ett exempel på hur detta kan se ut i animationen här ovanför. Det nya API:et heter "Passthrough API Experimental" och ger VR-headset som är försedda med kameror möjlighet att filma och integrera det kamerorna filmar från verkligheten direkt i VR-upplevelsen. API:et som Facebook nu släpper är tänkt för utveckling och tester vilket gör att det kan dröja ett tag innan mixed reality-upplevelser kan dyka upp till Oculus kameraförsedda VR-headsets. Någon gång i slutet av året planerar Facebook att släppa "Passthrough API" till Oculus och efter det kommer det att bli möjligt för Oculus Quest 2-användare att själva ta del av det som utvecklarna nu kanske börjar skapa med detta. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Amazon gör tv-serie av I Know What You Did Last Summer
90-talsrysare blir tv-serie i höst

Under San Diego Comic-Con 2021 meddelade Amazon att deras nya skräckserie I Know What You Did Last Summer kommer att börja sändas i oktober. Tv-serien baseras på slasher-filmen I Know What You Did Last Summer från 1996, en film som i sin tur var löst baserad på romanen med samma namn av Lois Duncan. Filmen fick även två efterföljare, I Still Know What You Did Last Summer och Ix27ll Always Know What You Did Last Summer vilka släpptes 1998 respektive 2006. Här nedan kan ni kolla in trailern till originalversionen av I Know What You Did Last Summer. Tumnagel
36.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Magnethjälm kan behandla hjärntumörer
Kanske kan användas istället för strålning och kemoterapi

Forskare på Houston Methodist Neurological Institute har utvecklar en hjälm som ska användas för att behandla glioblastom, den vanligaste och mest aggressiva formen av hjärntumörer hos vuxna. Under ett test av hjälmen, där patienten senare avled av andra orsaker än hjärntumören, kunde man under obduktionen se att försökspersonens hjärntumörer minskat med 31 procent efter det att han börjat använda hjälmen. Hjälmen behandlar hjärntumörerna med magnetterapi och är försedd med tre stycken roterande magneter som synes på bilden ovan. Forskarna bakom magnethjälmen säger att den i framtiden, efter godkännande av medicinska myndigheter och liknande, skulle kunna användas för att behandla hjärntumörer istället för strålnings- eller kemoterapi-behandlingar. Hur långt in i framtiden detta skulle kunna ligga nämns dock inte. Tumnagel
51.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

AI spöar människor i drönarracing
Drönaralgoritmer blir allt skarpare

Forskare på University of Zurich har utvecklat en algoritm som enligt dem gör att autonoma drönare kan flyga snabbare på en drönar-racingbana än professionella drönarpiloter klarar av. Under tester på racingbanan lät man sin AI-drönare tävla mot två professionella drönarpiloter som fått öva på den aktuella banan tidigare. Trots detta så var AI-drönaren snabbare än de båda mänskliga piloterna när man tävlade på tid mot varandra. Davide Scaramuzza, som är chef på University of Zurich Robotics and Perception Group, säger om deras drönaralgoritm: "Our drone beat the fastest lap of two world-class human pilots on an experimental race track. The novelty of the algorithm is that it is the first to generate time-optimal trajectories that fully consider the drones’ limitations." Scaramuzzas kollega Philipp Foehn lägger till: "The key idea is, rather than assigning sections of the flight path to specific waypoints, that our algorithm just tells the drone to pass through all waypoints, but not how or when to do that." Algoritmer som dessa skulle i framtiden kunna användas för att förbättra hur autonoma drönare, och kanske även andra fordon, tar sig fram på smidigast sätt, oavsett om det gäller racing eller någon lite mera praktisk typ av transport. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

LG presenterar nya true wireless-hörlurar
Med viskningläge, UV-rengöring och dongle-funktion

LG har presenterat tre nya true wireless-hörlurar i sin Tone Free-serie vilka är försedda med lite funktioner som många konkurrenter saknar. Den enklaste modellen FP5 ser ut att vara ett par någorlunda standard-hörlurar som tillsammans med sitt batterifodral ger dem en batteritid på 22 timmar utan aktiv brusreducering påslaget. De två andra modellerna, FP8 (bilden ovan) och FP9, har en batteritid på sammanlagt 24 timmar. Fodralen till dessa modeller kan även rengöra hörlurarna med UV-ljus samtidigt som fodralet som laddas. FP8:s fodral går även att ladda trådlöst vilket inte är möjligt med de två andra modellerna. FP8 är även försedd med en något som LG kallar för en viskningsfunktion. Detta innebär att en av hörlurarna går att sätta till munnen och låta användaren tala i väldigt låg röst vid telefonsamtal, något som kanske kan vara intressant om man inte vill basunera ut till hela världen vad man har på hjärtat. FP9 har en funktion med vilken man kan koppla in fodralet till en AUX-ingång på en mobil, spelkonsol eller annat och sedan låta fodralet fungera som en Bluetooth-dongle för hörlurarna. LG kommer att börja sälja sina nya Tone Free-hörlurar på marknaden någon gång den här månaden till än så länge okända priser. Huruvida de dyker upp på den svenska marknaden återstår att se. Tumnagel
41.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

John Oliver snackar boendediskriminering
Klockrent som vanligt

Klipp från veckans avsnitt av Last Week Tonight with John Oliver där John pratar om det här med försäkring boendediskriminering . Hela avsnittet av Last Weekend Tonight with John Oliver med denna rant plus typ tio minuter till hittar ni på HBO Nordic. Tumnagel
27.7°
+
Frode Wikesjö
0

TV-pirater får betala nästan 100 miljoner i skadestånd
Två personer får även krypa in i kurran

Patent- och marknadsöverdomstolen har dömt två män som anses drivit i ett pirat-tv-nätverk baserat i Norrköping till fängelse och höga skadestånd. De båda männen döms till två års respektive 1,5 års fängelse. De ska även betala ett skadestånd på 93 miljoner kronor till diverse tv-bolag. Tv-bolagen hade ursprungligen krävt de båda på 137 miljoner kronor i skadestånd men det stannade alltså på lite under hundra miljoner kronor. Skadeståndssumman är baserad på vad det skulle kostat om pirat-tv-tjänsternas användare hade köpt dessa tjänster lagligt. Tumnagel
41.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Amazon ryktas börja acceptera bitcoin som betalning
Kanske även lanserar en egen kryptovaluta nästa år

Det har börjat flyta upp uppgifter om att Amazon planerar att börja acceptera bitcoin och flera andra kryptovalutor som betalning inom en inte alltför avlägsen framtid. Enligt ryktena planerar Amazon att låta sina kunder betala med bitcoin och eventuellt en handfull andra kryptovalutor redan vid årsskiftet. Samtidigt ryktas Amazon även utveckla en egen kryptovaluta som eventuellt skulle kunna lanseras någon gång under nästa år. Om det ryktet stämmer verkar det med andra ord som om Amazon planerar att göra något liknande som Facebook har försökt göra under några års tid. Facebook presenterade 2018 kryptovalutan Libra vilken man då planerade att lanserade 2020. Så blev aldrig fallet och efter en hel del motgångar byttes namnet på valutan ut till Diem. Det senaste budet gällande Diem var att den skulle lanseras i lite mindre skala än det först var tänkt men när så kan bli fallet finns det fortfarande inga uppgifter om. Bitcoin steg över tio procent efter ryktet om att Amazon skulle acceptera valutan som betalningsmedel började spridas. Även flera andra kryptovalutor ökade kraftigt i värde efter uppgifterna. Tumnagel
33.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Audi visar upp Audi RS Q e-tron
Hoppas hybridbilen ska vinna Dakar-rallyt nästa år

Audi har visat upp ett nytt koncept på en offroad-racer som man hoppas ska kunna röna framgångar i framtida offroad-tävlingar. Man kallar konceptet för Audi RS Q e-tron och det handlar om en hybridbil. Att Audi inte valde att köra helt elektriskt berodde på de långa körsträckorna som kan förekomma i vissa offroad-lopp. Audi skriver i en pressrelease om drivsystemet på RS Q e-tron: "Audi selected a hybrid drivetrain instead of going all-electric because Dakar stages can be up to 500 miles long before detours and other unexpected events are factored in. Finding a charging station in the Saudi Arabian desert is easier said than done, and waiting for an electric car to charge isnx27t ideal in a race where every split second is important. The system relies on a TFSI engine sourced from the firmx27s now-shuttered DTM touring car program and set up to charge the 50-kilowatt-hour battery pack on-the-go. It operates between 4,500 and 6,000 rpm." Audi planerar att delta i lite olika offroad-lopp redan i år men målet är att man ska ställa upp och kanske vinna i nästa års Dakar-rally, ett race som drar igång 2 januari 2022. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lite skateboardåkning med Bam Margera
Cold Call: Bam Margera

Den före detta Jackass-medlemmen Bam Margera har nog sett bättre dagar i sitt liv men han kärlek för att åka skateboard verkar finnas kvar. Här har vi ett klipp från Thrasher där Sheckler och Chris Cole besöker Bam för att åka lite bräda framför en kamera med Fisheye-objektiv. Tumnagel
96kg
+
Frode Wikesjö

Ny låt och musikvideo med James Blake
Say What You Will

James Blake släppte idag den första singeln från sitt kommande album Friends That Break Your Heart. Låten heter Say What You Will. I musikvideon till låten följer vi James Blake när han förföljs av Finneas (Billie Eilish bror) och hur hans karriär och liv verkar gå som på räls, medan Blakes liv är monotont och trist. Albumet släpps 10 september. Tumnagel
80kg
+
Hugo Engström

Ny låt med Lorde – "Stoned at the Nail Salon"
Andra singeln från kommande albumet

Den nyzeeländska artisten Lorde släppte igår sin andra singel från sitt kommande album Solar Power. Låten heter Stoned at the Nail Salon och är skriven och producerad av Jack Antonoff och Lorde själv. Albumet kommer 20 augusti. Bonusklipp: Tumnagel
77kg
+
Hugo Engström

Nytt album från Kanye West på fredag
Verkar det som i alla fall

Kanye West som inte släppt något nytt album sedan Jesus Is King som kom 2019, är nu på gång att släppa nytt. Albumet ska heta DONDA, efter hans mor Donda West som gick bort 2007. Kanye West har på senare år blivit känd för att annonsera album som sen inte släpps, bland annat Yandhi och Turbo Grafx 16. Det återstår att se om något album släpps på fredag. I videon ovan hörs ett klipp från låten No Child Left Behind som ska finnas med på albumet. Tumnagel
44kg
+
Hugo Engström

Så gör man McDonalds pommes
Ett besök i potatisfabriken

Pommes kan vara magiskt och tragiskt. Personligen gillar jag McDonalds, eller framförallt kan doften vara väldigt trevlig. Men om jag för tio år sedan kunde sänka en stor pommes utan att blinka är jag i dag rätt nöjd med en liten. Och om det för tio år sedan inte fanns så mycket annat än donkens pommes som var "rätt" finns det i dag massor av alternativ som är betydligt bättre. Det var alltså inte bättre förr. I den här videon får vi kika in i pommes-fabriken men också i chips-fabriken. Tumnagel
86kg
+
Roger Åberg

WOW bjuder på weekend
Minifestival

Det blev inget Way Out West i år, men gänget kan inte hålla sig från att inte göra något alls. Under de datum som WOW skulle ha ägt rum så kör man därför lite konserter. På torsdagen är det Amason + Esther, på fredagen är det Sarah Klang + Klara Keller och på lördagen är det Deportees + Grant. Biljetter släpps i morgon och man lovar pizza på köpet, ett symboliskt festivalarmband och djs. Tumnagel
80kg
+
Roger Åberg

Kul video med Lil Nas X
Teaser för ny låt producerad av Kanye West

Lil Nas X som tidigare i år släppte ett par modifierade Nike-skor med satan-stil (vad det nu innebär), som Nike själva inte var helt glada över då de fort stämde rapparen är tillbaka med en kul teaser för sin nya låt Industry Baby. Låten är producerad av Kanye West och Take a Daytrip. Release sker nu på fredag den 23 juli. Tumnagel
84kg
+
Hugo Engström

Ford presenterar parfymen Mach-Eau
Om man vill lukta som en bil

Biltillverkaren Ford har tagit fram en parfym som man kallar för "Mach-Eau" vilken man säger ska påminna om lukten från bilar. Parfymen har Ford tagit fram tillsammans med parfymtillverkaren Olfiction. Det hela är en del i Fords satsning för att övertyga bilentusiaster om att elbilar ska kunna erbjuda samma körupplevelse som fossildrivna bilar. Mach-Eau sägs lukta som en mix av bilinredning och gummi till bildäck. Ford Mach-Eau går inte att köpa utan har istället tagits fram för att luktas på i olika bilsammanhang, bland annat bilfesten Goodwood Festival of Speed där parfymen gjorde sin debut. Huruvida Ford planerar att börja sälja parfymen längre fram finns det inga uppgifter om än så länge. Tumnagel
23kg
+
Wille Wilhelmsson

Biz Markie är död
57 år ung

Hip-hop-legenden Biz Markie dog 57 år ung under helgen. Dödsorsaken är komplikationer av sin diabetes som han kämpat mot i mer än ett år. Biz Markie är sannolikt mest känd för hitlåten Just a Friend från 1989 men också för sina beatboxing-färdigheter och generellt underhållande persona. Tumnagel
6kg
+
Frode Wikesjö

David Harbour äter heta kycklingvingar
Klarar Red Guardian hettan?

Skådespelaren David Harbour gästade kycklingvingprogrammet Hot Ones i veckan för att prata lite om sitt liv och sin karriär samtidigt som han äter starka kycklingvingar. Tumnagel
100kg
+
Frode Wikesjö

Ny låt från Swedish House Mafia
"It Gets Better"

Swedish House Mafia släppte under torsdagskvällen en ny låt med titeln It Gets Better. Detta är deras första nya singel sedan 2012. Den svenska trion ska tillsammans med Ty Dolla $ign och 070 Shake medverka i The Tonight Show med Jimmy fallon den 19 juli. Tumnagel
-23kg
+
Hugo Engström

Casio släpper ny version av klassiskt digitalur
Stål, guld eller pac-man

Casios modell F-100 är kanske mest känd för att vara Ripleys klocka i Alien-filmen. Nu släpper man en ny version av klockan som denna gång är i stål med stålarmband. Det kommer även en gråare version, en guldversion och en Pac-Man-version. Stålversionen heter A100WE-1A och prislappen ligger på runt 700 kronor (jämför priser). Den gråare versionen heter A100WEGG-1A och guldversionen heter A100WEG-9A. Pac-Man-versionen heter A100WEPC-1B. Det är klurigare att hitta guld och Pac-Man-versionen på ett rimligt köpställe, om ni gör det så lägg gärna länken bland kommentarerna. Tumnagel
105kg
+
Roger Åberg