m
Nu är den här - Volkswagen ID.4

Nu är den här - Volkswagen ID.4
Kostar från 514.900 kronor

Bil / Volkswagen

Nu kommer nästa modell i Volkswagens ordentliga elbilssatsning - ID.4. Det här är en SUV med slimmad taklinje för den som behöver lite mer plats än den som erbjuds i ID.3. Inledningsvis erbjuds den i två stycken versioner - ID.4 1st som kostar från 514.900 kronor och mer utrustade ID.4 1st Max som blir din för 614.900 kronor. På dessa priser kan man sen dra av 60.000 kronor i klimatbonus.

Båda två som lanseras nu baseras på ID.4 Pro Performance som har 204 hästar, drivning på bakhjulen och ett batteripack på 77 kWh som har en räckvidd på 52 mil. 0 till 100 km/h går på 8,5 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 160 km/h. Nästa år lanseras en fyrhjulsdriven version med ännu högre effekt. Det går att privatleasa modellen och det kostar 5425 kronor i månaden. Säljstarten är idag och de första leveranserna ska ske runt årskiftet. Fyra färger finns att välja mellan - Blue Dusk Metallic, Glacier White Metallic, Honey Yellow Metallic och Mangan Grey Metallic. Av dessa två versioner finns det 27.000 stycken exemplar, när de är slut så erbjuds istället ett antal förkonfigurerade modeller.

ID.4 har takräcke och dragkrok som standard och på den får man hänga upp till ett ton. Bilen mäter 4,58 meter på längden, 1,85 på bredden, 1,63 på höjden och har en hjulbas på 2,76 meter. I bagagerummet får man in 543 liter, fäller man baksätet går det istället in 1575 liter. Markfrigången anges till 21 centimeter.

Laddar gör man via en laddbox hemma eller på en laddstation längs med vägarna. Laddboxen som kallas för ID. Charger finns i tre stycken versioner, kostar 4.349 kronor och har en laddningseffekt på 11 kW. Snabbladdar man på station kan man få upp till 32 mil på 30 minuter om man laddar med 125 kW.

Läs allt om ID.4 i pressmeddelandet nedan.

Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för ID.4 – Volkswagens första helt eldrivna SUV

Volkswagens elbilsoffensiv accelererar. Samtidigt som lanseringen sker av den första modellen från den nya eldrivna ID.-familjen, ID.3, är det nu dags för världspremiär och säljstart för nästa familjemedlem: SUV:en ID.4.

Världspremiär och säljstart för Volkswagens nya eldrivna SUV ID.4.
ID.4 i korthet:

100 % SUV – 100 % el: ID.4 är Volkswagens första helt eldrivna SUV och bilmärkets första globala elbil. ID.4 lanseras i världens största marknadssegment – kompakt-SUV-klassen.
Två modeller med begränsad upplaga: ID.4 gör sin entré på marknaden i form av två modeller som byggs i en begränsad upplaga av 27 000 bilar. ID.4 1st kostar i Sverige 514 900 kronor, medan speciellt välutrustade ID.4 1st Max kostar 614 900 kronor. Priserna är innan avdrag för den svenska klimatbonusen på 60 000 kronor (förväntas under 2021 att höjas till 70 000 kr enligt regeringens förslag). Privatleasing från 5 425 kronor inklusive service.
Säljstart den 24 september: Redan dagen efter världspremiären finns de båda modellerna tillgängliga för beställning. Leverans av de första bilarna sker runt årsskiftet.
Design för en ny era: Exteriören på ID.4 har muskulösa proportioner för en modern look. Den släta, svepande designen har hämtat inspiration från naturen och svarar för en enastående aerodynamik.
Ny belysningsteknik: De interaktiva IQ.Light LED matrix-strålkastarna har intelligent helljusreglering. Dessutom är bilen utrustad med de innovativa 3D LED-baklyktorna.
Rena tusenkonstnären: De upp till 21" stora fälgarna förstärker bilens sportiga och robusta karaktär. Båda modellerna är som standard utrustade med takreling och dragkrok (max dragvikt: 1 000 kg), medan ID.4 1st Max dessutom stoltserar med bland annat panoramaglastak och elektrisk baklucka.
Körprestanda och räckvidd: Båda modellerna är baserade på ID.4 Pro Performance och kan leverera 204 hk (150 kW). Batteriet ger en räckvidd på upp till 520 km. En toppversion med fyrhjulsdrift och ännu högre effekt kommer nästa år.
Open Space för passagerarna: Arkitekturen för ID.4 kräver ett långt axelavstånd. Det gör interiören i bilen lika rymlig som hos en konventionell SUV i närmast högre klass.
Enkelt handhavande: Pekskärmen mäter upp till 12" på diagonalen. Röststyrning med naturligt tal är standard, liksom ID.Light. Bland tillvalen finns en Head-up-Display (HUD) med förstärkt verklighet (AR), som smälter samman det som visas på displayen med bilens aktuella omgivningar.
Ny elektronikplattform: Både mjuk- och hårdvaran i ID.4 bygger på en helt ny arkitektur som gör det möjligt för kunderna att ladda ner uppdateringar direkt i bilen efter köpet.
Uppkoppling med massor av praktiska tjänster: Föraren kan använda navigationssystemet för att få tillgång till online-tjänsterna i We Connect Start. Assistanssystemen från IQ.Drive gör varenda resa till en skönt avslappnande upplevelse.
Hållbar e-mobilitet för alla: Volkswagens elbilsoffensiv accelererar. ID.4 tillverkas vid Volkswagens Zwickau-fabrik, som är en koldioxidneutral anläggning. Kring ID.-modellerna bygger Volkswagen samtidigt upp ett helt ekosystem för hållbar e-mobilitet.
Volkswagens första helt eldrivna SUV

Efter ID.3 är nu ID.4 den andra modell som är baserad på den speciella MEB-plattformen för elbilar, och märkets första helt eldrivna SUV någonsin. Den möjliggör en renare form av mobilitet även där asfaltsvägarna tar slut och är ett konkret bevis på Volkswagens viktigaste styrka: utvecklandet av moderna elbilar som erbjuder sina kunder prestanda, hållbarhet och ett överkomligt pris.

– Nu är det full fart med vår elbilssatsning. Vi ser ett mycket stort intresse för ID.3 som nu levereras till de första kunderna och som finns att provköra hos våra återförsäljare. Det är glädjande att höra den positiva feedback vi får från både kunder och de som har provkört den, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.
– ID.4 blir ännu en bil som vi tror kommer passa den svenska marknaden väldigt bra, inte minst som en populär förmånsbil eller tjänstebil. En helt eldriven SUV med lång räckvidd, attraktiv design och överkomliga priser kommer hjälpa oss i vår ambition att elektrifiera den svenska bilparken, fortsätter Forsberg.

En milstolpe i elbilsoffensiven

ID.4 kommer att lanseras i världens största marknadssegment – kompakt-SUV-klassen. Modellen kommer att tillverkas och säljas i Kina, USA och Europa och är en milstolpe i koncernens elbilsoffensiv. Volkswagen-koncernen planerar att lansera upp till 75 helt eldrivna modeller fram till och med 2029 och under samma period sälja cirka 26 miljoner elbilar.

Kring dessa bilar bygger man samtidigt upp ett helt ”ekosystem” för hållbar e-mobilitet. Som ID.4-kund kommer man att äga en bil som tillverkats koldioxidneutralt – och om man laddar den med grön el kommer den även vara koldioxidneutral att köra.

– ID.4 är en emotionell allroundbil som kommer att göra intryck på många kunder med sin effektiva eldrift, generösa utrymme, moderna assistanssystem och kraftfulla design, säger Ralf Brandstätter, VD för märket Volkswagen.
– Som Volkswagens första globala elbil kommer den här modellen att rulla ut vår modulära plattform som har utvecklats speciellt för elektrisk rörlighet världen över. Volkswagen visar alltså återigen sin ledande roll inom innovation, teknik och kvalitet på högvolymsmarknaden, fortsätter Brandstätter.

Marknadslanseras först i två 1st-modeller

På den europeiska marknaden kommer ID.4 att först lanseras i två begränsade upplagor: ID.4 1st och ID.4 1st Max. Från och med den 24 september finns de båda modellerna tillgängliga för beställning. Leverans av de första bilarna sker sedan runt årsskiftet.

I Sverige ligger priserna på 514 900 kronor respektive 614 900 kronor innan avdrag för klimatbonus. I båda fallen är kunderna berättigade till en klimatbonus på 60 000 kronor (förväntas under 2021 att höjas till 70 000 kr enligt regeringens förslag).

Preliminärt förmånsvärde som publiceras hos Skatteverket under oktober är enligt följande: från 1 316 kr för ID.4 1st respektive 1 464 kronor för ID.4 1st Max vid 50 % marginalskatt.

Priserna för såväl privat- som företagsleasing, det vill säga en fast månadskostnad utan kontantinsats, är fastställda för ID.4 1st.

Privatleasing ID.4 1st: från 5 425 kr inklusive service (36 månader/totalt 3 000 mil) Klimatbonus är inkluderad i leasingavgiften. Priset är inklusive moms.

Business Lease ID.4 1st: från 4 995 kr inklusive service och försäkring (36 månader/totalt 4 500 mil). Betalskydd ingår i 12 månader. Klimatbonus är inkluderad i leasingavgiften. Priset är exklusive moms.

ID.4 1st

ID.4 1st är utrustad med 20"-fälgarna Drammen – Exterior Style-paketet och tonade rutor bak ser till att bilen är ett riktigt blickfång på vägen. Framsätena och ratten har elvärme, och bakgrundsbelysningen kan ställas in att skimra i någon av 30 olika färger. Pedalerna, som är av rostfritt stål har en fräck ”Play & Pause”-design, och ratten pryds av en ”1st”-logo.

Backkameran gör det enkelt att manövrera bilen när man ska parkera. Komfortfunktionerna avrundas av klimatanläggningen Climatronic med två zoner och av en eluppvärmd vindruta. Navigationssystemet Discover Pro och fyra USB-uttag hör till standardutrustningen i ID.4 1st liksom flera viktiga assistanssystem – Front Assist, den adaptiva farthållaren ”Stop&Go” och filhållningssystemet Lane Assist. Värmepump, som effektivt kan värma och kyla kupén, samt dragkrok är också standard.

ID.4 1st Max

I tillägg till det som ingår för ID.4 1st är ID.4 1st Max utrustad med nästan hela utrustningspaketet. Utvändigt omfattar detta LED matrix-strålkastare, 3D LED-baklyktor och 21"-fälgarna Narvik. Tillsammans med den progressiva styrningen och det adaptiva chassiregleringssystemet DCC gör de bilens sportiga karaktär extra tydlig. Mellan strålkastarna och i fördjupningarna vid dörrhandtagen sitter ljuslister.

Interiören i ID.4 1st Max erbjuder passagerarna utsökt komfort. I standardutrustningen ingår elektriskt justerbara säten, panoramaglastak, ljuddämpande glas, klimatanläggningen Climatronic med tre zoner och en elektrisk ”Easy Open & Close”-baklucka.

ID.4 1st Max snålar inte heller när det gäller kontrollsystem, uppkoppling eller assistanssystem: 12" Head-Up-display med förstärkt verklighet (AR), mobiltelefongränssnittet Comfort, Travel Assist, Side Assist och Emergency Assist hör alla till standardutrustningen.

Begränsade upplagor

Båda modellerna tillverkas i en begränsad upplaga på totalt 27 000 exemplar. När de sålts slut kommer de att ersättas med ett antal förkonfigurerade modeller. Dessa är utrustade med de tillval som är kundernas favoriter samlade i paket. Lösningen gör kunderbjudandet ännu tydligare och gör det också möjligt för fabriken i Zwickau att bygga och leverera bilarna snabbare.

Muskulösa, svepande linjer

4,58 meter långa ID.4 har en kraftfull och kaxig utstrålning på vägen. Designen karakteriseras av rena, svepande och kraftfullt markerade linjer. Den kombinerar SUV:ens robusta karaktär med avancerad aerodynamik – luftmotståndskoefficienten (cW-värdet) ligger på låga 0,28. Utöver de svepande linjerna och den grundläggande karossformen är det fler detaljer som bidragit till detta enastående värde. Tillsammans med den stora takspoilern åstadkommer baklyktorna till exempel en mycket effektiv separation av luftflödet.

Precis som kompakta ID.3 symboliserar konturerna på ID.4 en helt ny era inom den fria rörligheten. Det finns ingen kylargrill eftersom den elektriska drivningen inte behöver någon sådan. De karakteristiska strålkastarna och signaturbelysningen mellan dem ger fronten en modern touch.

Bilens kaross är atletisk medan de stora hjulen skvallrar om ID.4:s robusta, sportiga karaktär. Mittlinjen gör karossen mer fartfylld och den dynamiska taklinjen sträcker sig ända bak. Där löper takbågen in i de plana C-stolparna och ger bakpartiet en utpräglat skulpterad look. Karossen innehåller sofistikerade lösningar som bidrar till att sänka vikten – sidobalkarna består till exempel av aluminium och höghållfast stål.

Fyra alternativ av lacker erbjuds: Blue Dusk Metallic, Glacier White Metallic, Honey Yellow Metallic och Mangan Grey Metallic. Exterior Style-paketet innehåller ännu fler attraktiva detaljer: taket och sidobackspeglarna är svartlackerade, medan C-stolparna, taklinjen och takrelingen glänser i silver. Beroende på vilken lack man bestämmer sig för går tilläggsdelarna nederst på karossen i Grey Tech eller svart.

IQ.Light med ny teknik

När det gäller belysningen har ID.4 försetts med ny, innovativ teknik. Hit hör de interaktiva IQ.Light LED matrix-strålkastarna (standard på ID.4 1st Max) som ger föraren ett vänligt välkomnande genom att röra sig fram och tillbaka i sidled när man öppnar bilen. De har ett intelligent styrt helljus som lyser upp vägen utan att blända andra trafikanter.

3D LED-baklyktorna (som också de är standard på ID.4 1st Max) har dynamiska blinkers med flytande ljus som rör sig inifrån och ut. Det ljus som baklyktorna utsänder ger ett speciellt homogent och tredimensionellt intryck – ljuset alstras av individuella 3D LED-lampor. Bromsljusen har formen av ett X och lyser upp i ett dynamiskt mönster när föraren närmar eller avlägsnar sig från bilen. Kunderna kan välja mellan två olika ljusmönster.

Open Space – rena loungen

Dörrhandtagen på ID.4 ligger i plan med karossen och är som standard försedda med elektrisk upplåsning. Både förare och passagerare stiger i och ur bilen genom generöst stora dörröppningar och sitter både bekvämt och högt. Tack vare de korta överhängen och det långa axelavståndet på hela 277 cm är bilen lika rymlig som en konventionell SUV i närmast större klass. Detta skapar ett så kallat ”Open Space”, precis som i de övriga ID.-modellerna.

Panoramaglastaket (standard i ID.4 1st Max) sträcker sig nästan över takets fulla längd och dränker kupén i ett naturligt ljus. Mittkonsolen, som kan konfigureras på olika sätt och inte sitter fast i instrumentpanelen, gör det enkelt att hålla ordning och reda i kupén. Mittkrockkudden mellan framsätena löser ut vid en kollision i sidan och förbättrar den redan höga passiva säkerheten ytterligare.

Färg och klädsel

Färgerna och materialen är moderna och eleganta. Den tvåfärgade sätesklädseln i ID.4 1st består till största delen av Art Velours-mikrofiber i Platinum Grey. Samma grå färg hittar vi också på dörrpanelerna och instrumentpanelen. Säten och dörrar pryds av Florence Brown-färgade detaljer. Ratten, rattstången och dekorlisten runt displayen går endera i Piano Black eller i Electric White. Electric White erbjuds endast i begränsad upplaga för ID.4 1st men kommer även att kunna väljas till senare versioner av ID.4.

ID.4 1st Max har samma klädsel och färger, förutom Electric White. Framsätena på denna modell har en lång rad elektriska inställningar och de pneumatiska svankstöden är försedda med en inbyggd massagefunktion. Sätena bär dessutom ett godkännandesigill från den tyska organisationen Aktion Gesunder Rücken (AGR) som arbetar för bättre rygghälsa. Framsätena har ett armstöd på innersidan som standard, och alla klädslar är tillverkade av icke-animaliska material.

Stort bagageutrymme

Bagageutrymmet har en volym på 543 liter, och fäller man ner baksätet står hela 1 575 liter till förfogande vid last upp till taket. ID.4 1st Max levereras med en elektrisk baklucka – ”Easy Open & Close” – som kan öppnas med en enkel fotrörelse. Här ingår även ett bagagenät, ett skiljenät och ett variabelt bagageutrymmesgolv.

Dragkrok är standard på de båda modellerna och den eldrivna SUV:en kan dra släp med en vikt på upp till 1 000 kg (bromsat, 12 % stigning).

Banbrytande handhavandekoncept

Volkswagen har utrustat sin första helt eldrivna SUV med ett nyskapande handhavandekoncept. Instrumentpanelen är helt fri från fysiska knappar och reglage vilket ger den en modern look. Föraren får den viktigaste informationen via en kompakt display som kan styras via multifunktionsratten. Vid kanten på displayens högra sida finns en stor digital vippströmbrytare som man använder för att välja körläge.

Mitt på instrumentpanelen sitter en pekskärm för navigationssystemet, telefonfunktionerna, media och olika assistanssystem och bilinställningar. På ID.4 1st handlar det om en 10"-skärm medan den på ID.4 1st Max mäter 12" på diagonalen. Den standardmonterade röststyrningsfunktionen ”Hej ID.” – som även förstår många vanliga vardagsfraser – sitter på den andra nivån.

Innovativ displayteknik

Två innovativa displaylösningar fulländar handhavandekonceptet. Under vindrutan löper ID.Light i form av en smal ljuslist som genom att visa lättförståeliga ljuseffekter assisterar föraren i många olika situationer, till exempel när man bromsar eller ska svänga. Head-up-Displayen (HUD) med förstärkt verklighet (AR) (standard i ID.4 1st Max) projicerar bland annat upp riktningspilar på vindrutan så att de smälter samman med bilens fysiska omgivning.

Mångkunnigt navigationssystem

När ID.4 1st och ID.4 1st Max rullar av monteringslinjen är de utrustade med navigationssystemet Discover Pro. Funktionen Online Voice Control utökar funktionaliteten för den naturliga röststyrningen genom att hämta online-information från molnet (”Hej ID., var ligger närmaste glassbar?”). Med App Connect kan man strömma media via en smartphone. Föraren och passagerarna kan ansluta sina telefoner till Android Auto, Apple Car Play eller Mirror Link för att kunna få upp sina smartphone-appar på infotainmentdisplayen. Ett annat stort plus är mobiltelefongränssnittet Comfort som man använder för att koppla sin smartphone till bilens elsystem (standard i ID.4 1ST Max).

Onlinetjänster från We Connect Start

We Connect Start-tjänsterna kopplar bilen till ägarens smartphone och till trafikinfrastrukturen. Paketet innehåller navigationstjänster, bland annat färsk trafikinformation och visning av närbelägna laddningsstationer med uppdatering i realtid. Det innehåller också fordonsrelaterade tjänster. Via den kostnadsfria appen We Connect ID. kan ID.4-kunderna styra laddningsprocessen och luftkonditioneringen direkt från sin smartphone och dessutom kontrollera laddningsnivån och räckvidden. Det stationära luftkonditioneringssystemet fungerar även när bilen inte laddar från elnätet.

IQ.Drive-assistanssystem

De assistanssystem som installeras i ID.4 från fabrik går under samlingsnamnet IQ. Drive. Det standardmonterade ljudvarningssystemet Park Distance Control innehåller en automatisk bromsfunktion för när bilen manövreras. Andra system som hör till standardutrustningen i de båda modellerna är bland annat filhållningsassistenten Lane Assist, närområdesövervakningen Front Assist inklusive autobroms och en bromsfunktion vid mötande trafik samt assistans vid undanmanövrer liksom den adaptiva farthållaren ACC Stop & Go med hastighetsbegränsare.

ACC-funktionen analyserar navigationsdata och vägmärken och kan därför verka på ett förutseende sätt. Systemet sänker i god tid bilens hastighet när man närmare sig en kurva, rondell, hastighetsbegränsning eller stadsgräns. Även Eco Assistance-systemet ingår i standardutrustningen. I lägen där det kan vara klokt att släppa upp gaspedalen tipsar systemet föraren om detta.

ID.4 1st Max har ännu fler assistanssystem ombord. Travel Assist övervakar avståndet till framförvarande fordon och ser till att hålla bilen i mitten av sitt körfält. För att använda denna funktion behöver föraren endast trycka lite lätt på den beröringskänsliga ratt som fungerar med detta system. När man ska byta fil varnar Side Assist föraren i kritiska lägen. Och Emergency Assist bromsar ner ID.4 till stillastående om föraren av någon anledning inte kan göra detta själv.

Ny elektronikplattform

Bakom den elektroniska intelligensen i ID.4 ligger ett helt nytt koncept. När det gäller hårdvaran är denna i huvudsak uppbyggd kring två centrala högprestandadatorer. Mjukvaruarkitekturen följer principen med lokala servrar. Konstruerad för att vara en bred serviceplattform förenklar den utbytet av data och information mellan de ingående systemen. Detta gör det enklare att integrera nya datapaket – och här har säkerheten alltid högsta prioritet. Grundläggande funktioner som hantering av bromsar och körning ligger kvar i sina separata styrenheter.

ID.4-kunderna märker fördelarna med den nya elektronikplattformen bland annat genom systemets uppdateringsfunktion. Den nya plattformen gör att mjukvaran i styrenheterna smidigt kan uppdateras via mobilnätverket. Data överförs till bilen och installeras efter att en resa avslutats så att de är klara att användas nästa gång man startar bilen. Tack vare denna strategi kan många funktioner uppgraderas fortlöpande.

Högeffektiv PSM-motor

Precis framför bakaxeln på ID.4 sitter en elmotor som driver hjulen via en 1-stegad växellåda. Den permanentmagnetiserade synkronmotorn (PSM) är både kompakt och lätt. I båda modellerna utvecklar elmotorn 204 hk (150 kW). Det fulla vridmomentet på 310 Nm finns tillgängligt redan från start. Bilen klarar accelerationen från 0 till 100 km/h på 8,5 sekunder. Topphastigheten är elektroniskt begränsad till 160 km/h. En toppversion med fyrhjulsdrift och ännu högre effekt kommer nästa år.

Sportig karaktär

ID.4 är en sportig tusenkonstnär som är enkel att köra. Litiumjonbatteriet – som sitter placerat mellan axlarna och under passagerarutrymmet – ger bilen en låg tyngdpunkt och en jämn fördelning av axelbelastningen. Båda dessa egenskaper har en positiv inverkan på komforten och körkarakteristiken. Bakhjulsdriften och markfrigången på 21 cm ger bra driv och grepp och gör att Volkswagens helt eldrivna SUV känner sig hemtam även i lättare terräng.

Fälgarnas utformning är en ingående del i det övergripande aerodynamikkonceptet. Båda modellerna rullar fram på hjul med stora 20"- eller 21"-lättmetallfälgar. Trots att detta kräver mer plats i hjulhusen har ID.4 en vändradie på 10,2 m – ett enastående bra värde för en bil av denna storlek.

ID.4 1st Max levereras med det adaptiva chassiregleringssystemet (DCC). Detta är länkat till körprofilsväljaren vilket gör att föraren kan välja mellan lägena ”Eco”, ”Comfort” och ”Individual”. Båda systemen breddar området mellan komfort och sportighet. Vehicle Dynamics Manager (VDM) kopplar de adaptiva stötdämparna till den elektroniska XDS-differentialen och sköter deras samverkan med maximal precision. Ett annat standardsystem för ID.4 1st Max är den progressiva styrningen. Ju mer föraren vrider på ratten, desto mer direkt blir styrningens utväxlingsförhållande.

Energikapacitet: 77 kWh

Volkswagens helt eldrivna SUV är en allround-bil som även klarar långfärder med glans. Elenergin i de båda ID.4 1ST-modellerna lagras i ett batteri som har en kapacitet på 77 kWh (netto). Batteriet väger 493 kg och ger en räckvidd på upp till 520 km.

Batteripaketet, som är inneslutet i aluminiumsektioner och skyddas av en robust ram, innehåller 12 batterimoduler. Var och en av dessa innehåller i sin tur 24 pouch-celler med ett flexibelt yttre hölje. En basplatta med inbyggda vattenkanaler reglerar cellernas temperatur. Volkswagen garanterar att batteriet fortfarande kommer att ha minst 70 procent av sin ursprungliga kapacitet kvar efter 8 år, eller en körsträcka på 160 000 km.

Effektiv bromsenergiåtervinning

En viktig faktor bakom räckvidden är det effektiva bromsenergiåtervinningssystemet. Via växelväljarkontakten bestämmer föraren om ID.4 ska återvinna energi när man tar foten från gaspedalen. I läget D (Drive) kommer bilen då att rulla fritt i de flesta situationer – elmotorn kan rotera fritt. I läget B (Brake) fungerar elmotorn som generator och matar el tillbaka till batteriet. I många vardagliga situationer kommer mjukare inbromsningar att ombesörjas enbart av elmotorn, medan de hydrauliska bromsarna träder in när kraftigare bromsning av bilen krävs.

Laddningsekosystemet

Tillsammans med ID.-modellerna lanserar Volkswagen även ett komplett paket för enkel, uppkopplad och hållbar laddning av elbilar. Lösningen, som går under namnet We Charge, passar perfekt i alla situationer, både när man är på långfärd, är ute och kör kortare sträckor eller befinner sig hemma. Appen We Connect ID. ger smidig tillgång till laddningsekosystemet.

Snabbladdning med likström

Vid en snabbladdningsstation med likström, som Ionitys, kan 77 kWh-batteriet i ID.4 laddas för en räckvidd på upp till 320 km på cirka 30 min (WLTP) – med en laddningseffekt på upp till 125 kW. Vid allmänna laddningspunkter kan ID.4-kunderna använda Mode 3-kabeln för att ladda batteriet med växelström – och tack vare We Charge får man tillgång till ett av Europas största laddningsnätverk med fler än 150 000 allmänna laddningspunkter. Och det krävs endast 1 kort för att kunna använda dem.

ID. Charger – för laddning hemma

Som ägare till en ID.4 kan man i Sverige ladda bilen hemma med avtalet Volkswagen Förnybar El, som kommer från jämtländsk vattenkraft. För att göra detta kan man använda ID. Charger, Volkswagens nya laddbox för laddning hemma. Med ett pris på från 4 349 kronor finns det tre versioner att välja mellan som alla lämnar en laddningseffekt på 11 kW.

Tekniska data ID.4 1st och ID.4 1st Max

Max effekt: 204 hk (150 kW)
Max vridmoment: 310 Nm
Växellåda: 1-växlad
Topphastighet: 160 km/h
Acceleration, 0-100 km/h: 8,5 s
Batterikapacitet, netto: 77 kWh
Räckvidd, WLTP: upp till 520 km
Längd / Bredd / Höjd: 4 584 mm / 1 852 mm / 2 766 mm
Axelavstånd: 2 766 mm
Dragkoefficient (cW-värde): 0,28
Bagagevolym: 543 liter
1577 röster Är du sugen på en ID.4?
39.7°
0

Nu är den här - Volkswagen ID.4

Kostar från 514.900 kronor

Trailer för Without Remorse
Actionthriller med Michael B Jordan

En ordentlig trailer har släppts för den kommande actionthrillern Without Remorse. Filmen är baserad på Tom Clancys bok med samma namn och i den får vi följa marinsoldaten John Kelly som avtäcker en internationell konspiration när han försöker ta reda på vem som ligger bakom mordet på hans gravida fru. Without Remorse har premiär 30 april på Amazon Prime Video. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Så kör man en T-Ford från 1924
Inte bara att hoppa in och vrida på nyckeln

Idag kör bilarna sig själva åt oss. Så var det inte riktigt på 20-talet, och man fick jobba lite för att både få igång sin bil och sedan även köra den. En upplevelse helt klart. Här får vi lära oss hur man kör en T-Ford från 1924 av Nascar-proffset Joey Logano. Det är hans bil också, lite skillnad mot det han kör på jobbet. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Marvel Comics släpper snart sin första Alien-serietidning
Kolla in lite från den här

Vanligtvis när vi snackar om Marvel Comics så handlar det om att någon av deras serietidnings-karaktärer dyker upp i filmer eller tv-serier. När det gäller Alien så blir det tvärtom. Marvel Comics Alien-serietidning baseras på den klassiscka scifi-filmen från 1979 där vi fick se Sigourney Weaver fajtas mot superonda utomjordingar i rollen som Ellen Ripley. Ripley kommer inte att dyka upp i Marvels version av Alien men kanske kan vara intressant ändå. Marvel skriver: "Featuring both new and classic characters from Earth and beyond, this bold take on the Alien mythology will entertain both longtime fans and newcomers to the legendary horror/science-fiction saga.The new story will feature a Weyland-Yutani mercenary named Gabriel Cruz as he battles a deadly new breed of xenomorph with the survival of his child hanging in the balance." Första numret av Marvel Comics Alien släpps både som fysisk tidning och i en digital version i Marvel Comics app 24 mars. Ni kan kolla in lite från Alien #1 i klippet här ovanför. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

The Simpsons kommer få två nya säsonger
Minst

Det känns lite som att The Simpsons kommer leva längre än många av oss. Serien hade premiär 17 december 1989 och är nu inne på säsong 32. Och fler kommer det bli. Numera Disney-ägda Fox har beställt två nya säsonger av den anrika serien och dessa planeras att sändas tidigt 2022 och 2023. Därefter lär det beställas ytterligare säsonger av serien då den praktiskt taget är odödlig vid det här laget. I Sverige kan vi kika på Simpsons på Disney+. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

Här är trailern för The Mighty Ducks: Game Changers
Hockeyserien drar igång på Disney+ i slutet av mars

Snart drar hockeyserien The Mighty Ducks: Game Changers igång på Disney+ och här ovanför kan ni kolla in en trailer för den. Tv-serien baseras på de tre Mighty Ducks-filmerna som kom på 1990-talet där vi i den första fick följa advokaten Gordon Bombay (Emilio Estevez) träna upp ett ungomslag i hockey. I The Mighty Ducks: Game Changers kommer vi att få följa den 12-årige Evan som får Bombays hjälp att starta upp ett nytt hockeylag med underdogs efter det att han inte fått plats det ursprungliga Mighty Ducks-laget, ett lag som 30 år efter det bildades utvecklats till ett storlag. The Mighty Ducks: Game Changers har premiär på Disney+ 26 mars. Tills dess kan ni kolla in filmerna The Mighty Ducks, The Mighty Ducks: D2 och The Mighty Ducks: D3 samt den animerade tv-serien Mighty Ducks som sänds på Disney+ nu. Här nedanför hittas trailern till The Mighty Ducks från 1992. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Marshall släpper sina första true wireless
Äntligen?

Marshall Headphones ägs av ett bolag som heter Zound industries och en gång i tiden var de rätt långt fram när det gällde trender. Det där med true wireless-lurar missade de dock helt och efter att Urban Ears släppt sina första i höstas är det nu dags för Marshall att leverera. Vi har testat och det är kort och gott ett helt ok första släpp. Kolla in vår video om lurarna här! Tumnagel
36.6°
+
Roger Åberg
0

Varför ska Apple bygga en bil?
Här försöker CNET reda ut det

Det har nu gått över fem år sedan det började ryktas om att Apple höll på att utveckla en egen bil, rykten som har blivit allt mer vanligt förekommande den senaste tiden. En del ställer sig dock frågande till varför Apple egentligen vill utveckla en egen bil. Det är en bransch där konkurrensen är tuff och en bransch där Apple sannolikt inte kan räkna med samma marginaler som man har på de flesta av de produkter man säljer idag. I klippet ovan försöker CNET reda ut en del av frågetecknen runt Apples eventuella framtida bil och varför Apple antagligen kommer att släppa en egen bil på marknaden framöver. Huruvida Apple kommer att släppa en bil som vi konsumenter kommer att kunna äga och köra själva, eller om Apple enbart kommer att satsa på självkörande bilar är antagligen en större fråga. CNET verkar tro på det sistnämnda och misstänker att Apple är mindre intresserade av att ge sig in i själva fordonsbranschen. Istället kanske Apple siktar på att bli ett av företagen som kommer att transportera oss till olika destinationer i framtiden den dagen då vi inte längre kan eller får köra bilar själva. Tumnagel
36.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Samsung släpper tåliga Galaxy XCover 5
Kalas om du är en slarvpelle

Lever du ett äventyrligt liv eller jobbar där det finns stor risk att din telefon kan ta skada? Eller är du allmänt en slarvpelle som pajjar din lur stup i kvarten? Eller gillar du telefoner med väldigt coola namn? Då kanske en enhet i Samsungs hållbara Galaxy XCover-serie kan vara intressant. Nu har Xcover 5 presenterats och enheten kommer dyka upp i butik nästa vecka. Prislappen är i skrivande stund okänd, men tidigare har det ryktats om att priset kommer landa på motsvarande 300 euro. XCover 5 kommer med ett robust hölje som inte bara är väldigt vattentålig med IP68-klassning, utan är också klassad med MIL-STD810H som bland annat betyder att den ska överleva fall på 1,5 meter på betong. Skärmen ä 5,3 tum stor TFT-skärm med HD+-upplösning. För att telefonen är framtagen för att hantera tuffa miljöer är det då även kalas att skärmen kan användas med tjocka handskar. På insidan sitter det ett stycke Exynos 820 med en åttakärnig processor på 2.0GHz, 4GB ram och 64GB lagring. Batteriet ligger på 3000mAh och går att byta ut vid behov. På baksidan sitter det en ensam kamera på 16MP och på framsidan en selfiekamera på 5MP. I och med att fokus ligger på företagsförsäljning lyfter Samsung fram att även denna telefon kommer med företagsfokuserade lösningar som Knox. Tumnagel
35.7°
+
André Stray
0

Perseverance har nästan samma processor som iMac G3 hade
Är dock lite tåligare än de som Apple använde på 90-talet

New Scientist rapporterar att NASA:s senaste Mars-farkost Perseverance använder en modifierad PowerPC 750-processor för att hantera den data som farkosten samlar in och sänder vidare till jorden. Det är samma processor som Apple använde i de färgglada iMac G3-modellerna som man lanserade 1998 och sålde till 2003. PowerPC 750 är en single core-processor på 233Mhz som var försedd med 6,35 miljoner transistorer. Den versionen som används i Perseverance, och även i NASA:s rover Curiosity, kallas dock för RAD750 och försedd med 10,4 miljoner transistorer. RAD750 utvecklades av BAE System 2001 och har använts i olika rymdfarkoster sedan 2005. Den är specialbyggd för att tåla olika omständigheter som rymdfarkoster kan utsättas för under sina uppdrag. Gizmodo skriver om RAD750: "BAE Systems manufactures the radiation-hardened version of the PowerPC 750, dubbed RAD750, which can withstand 200,000 to 1,000,000 Rads and temperatures between -55 and 125 degrees Celsius (-67 and 257 degrees Fahrenheit)." En RAD750-processor kostar runt 200.000 dollar, motsvarande nästan 1,7 miljoner kronor, vilket gör dessa "rymd-processorer" betydligt mycket dyrare än de PowerPC 750-processorer som drev en del av Apples stationära datorer i slutet av 1990- och i början på 2000-talet. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Square köper in sig i Tidal
Jack Dorseys betaltjänst blir storägare i Jay-Z:s musiktjänst

Idag meddelade Square, betaltjänsten som startades av Twitters grundare Jack Dorsey, att man köper in sig i Tidal, musiktjänsten som 2015 köptes upp av Jay-Z. Square kommer att betala 297 miljoner dollar, motsvarande lite över 2,5 miljarder svenska kronor, för en majoritetspost av ägandet i Tidal. Exakt hur stor Squares ägarandel blir av Tidal finns det än så länga inga uppgifter. Tidal kommer dock att bli en fristående del av Square och Jay-Z kommer att ta plats i Squares styrelse efter investeringen, något som låter som om Square har köpt upp mer eller mindre hela Tidal. Dorsey säger om varför Square ser en investering i Tidal som en bra idé: "It comes down to one simple idea: finding new ways for artists to support their work. New ideas are found at intersections, and we believe there’s a compelling one between music and the economy. I knew TIDAL was something special as soon as I experienced it, and it will continue to be the best home for music, musicians, and culture." Huruvida Square har någon strategi för att göra Tidal mer populär på streamingmarknaden framöver återstår att se. Tjänsten har blött pengar de senaste åren och har långt ifrån den typen av marknadsandelar som till exempel konkurrenterna Spotify och Apple Music har. Tumnagel
34.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Porsche rullar ut Taycan Cross Turismo
Versionen för dig som behöver lite mer plats

Då var det dags för Porsche att presentera ytterligare en Taycan. Den här kallar man för Cross Turismo och den kan väl enklast beskrivas som en kombi-version av vanliga Taycan. Hur bilen ser ut har inte varit jättehemligt tidigare men nu är alltså all maskering borttagen. Taycan Cross Turismo har 20 millimeter högre markfrigång än vanliga Taycan. Väljer man till Offroad Design-paketet höjs detta till 30 millimeter. Fyra tycken versioner kommer att erbjudas. Vi börjar med Taycan Cross Turismo 4 som har 380 hästar (476 hästar med overboost för Launch Control). Denna gör 0-100 km/h på 5,1 sekunder och toppar 220 km/h. Räckvidd 38,9 till 45,6 mil. Sen har vi Taycan 4S Cross Turismo med 490 hästar (571 hästar med overboost för Launch Control). 0-100 km/h går på 4,1 sekunder och toppfarten anges till 240 km/h. Räckvidd 38,8 till 45,2 mil. Taycan Turbo Cross Turismo bjuder på 625 hästar (680 hästar med overboost för Launch Control), gör 0-100 km/h på 3,3 sekunder och toppar 250 km/h. Räckvidd 39,5 till 45,2 mil. Sist men inte minst är Taycan Turbo S Cross Turismo som också har 625 hästar men hela 761 med overboost för Launch Control och 1050 newtonmeter i vrid. Den här gör 0-100 km/h på snabba 2,9 sekunder och toppart 250 km/h. Räckvidd 38,8 till 41,9 mil. Alla har ett batteripack på 93 kWh (Performance-Battery Plus). Man ska kunna ladda med upp till 270 kW och gör man det kan man få tio mils räckvidd på fem minuters laddning. Precis som sitt syskon har bilen 800-voltsarkitektur och fyrhjulsdrift är givetvis standard. Den extra kombi-bulan på baken ska ge 47 millimeter mer utrymme för huvudet i baksätet, och i bagaget ska man få in mer än 1200 liter. Porsche har även utvecklat en speciell cykelhållare till bilen som gör att man kan hänga upp till tre stycken cyklar där bak. Bakluckan kan öppnas även när cyklarna är på plats. Man släpper även två stycken nya elcyklar - eBike Sport och eBike Cross. Lansering sker nu i sommar och priserna här i Sverige ser ut som följande: Taycan 4 Cross Turismo 1.140.000 kronor Taycan 4S Cross Turismo 1.270.000 kronor Taycan Turbo Cross Turismo 1.750.000 kronor Taycan Turbo S Cross Turismo 2.130.000 kronor Tumnagel
44.9°
+
Bobby Green
0

Nacon svarar på Sinking City-anklagelser
Hävdar att utvecklarna fått sin kosing

The Sinking City-berättelsen har nu fått en fortsättning. Det smått mediokra spelet togs bort från spelbutiker förra sommaren då utvecklarna Frogware hävdat att distributören Nacon inte levererat pengar som överenskommet. Nyligen lade Nacon upp spelet på Steam mot Frogwares vilja och kort därefter gick Frogware ut med att den versionen av spelet var en piratkopierad version som Nacon crackat och lade fram bevis för detta. Frogware bad även fansen att inte köpa Steam-versionen och det hela slutade med att spelet plockades bort från Steam igen. Nacon har varit rätt tysta om det hela, men har nu gett svar på tal. I ett pressmeddelande skriver Nacon att utvecklarna visst har fått pengar utbetalade, både för utvecklingen samt royaltypengar från försäljning. Närmare bestämt ska 8,9 miljoner euro ha betalats ut till Frogware. Nacon skriver även att Frogware själva har försökt publicera spelet på Steam utan att nämna distributören, vilket bryter mot det avtal som bolagen skrivit på, samt att Nacon fått rätt i alla juridiska beslut i fejden. Nacon bemöter dock inte det påstående att de piratkopierat spelet. Det hela fortsätter kännas som pajkastning och vi får se var det hela slutar. Det låter dock som att vidare rättliga åtgärder väntar. Tumnagel
36.6°
+
André Stray
0

Så här ser Kia K8 ut på insidan
Verkar trevlig

För några veckor sedan fick vi de första bilderna på Kias nya flaggskepp K8. Då handlade det bara om exteriören, men nu får vi även se hur modellen ser ut på insidan. I framsätet i alla fall. Det vi ser är att bilen får två stycken skärmar på tolv tum - en för instrumenten och en för infotainmentsystemet. Under den sistnämnda sitter en touchpanel för styrning av luft och värme. Mellan stolarna sitter växelväljaren och körlägesväljaren. Det finns även två stycken mugghållare här och lite förvaringsutymmen. "The K8 is a modern sedan with a dynamic exterior that is matched by its progressive and elegant interior. This car – our first since our new company rebranding – puts us on the path forward as we look to realize our future goals." Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

South Park släpper avsnitt med vaccinerings-tema
Den 10 mars

Den 10 mars kommer South Park att släppa den en timme långa South ParQ Vaccination Special-episoden på Comedy Central, och som väntat kommer den att driva med allt kring det här med vaccinering. Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

Playstation 2 fyller 21!
Tut i luren!

4 mars 2000 började Playstation 2 säljas i Japan, medan vi i Europa fick vänta till hösten på konsolen. Under sin livstid släpptes det över 3800 spel och spelserier som släpptes till konsolen lever än idag, och vissa PS2-klassikher har fått nytt live i form av omgjorda och remastrade versioner. Playstation 2 hade inte bara ett och annat intressant spel, det var även en extremt lättsåld enhet och konsolen toppar fortfarande listan över mest sålda konsoler genom tiderna med 155 miljoner sålda exemplar. Bonusvideo nedan med ett gammalt inslag om PS2-premiären. Tumnagel
42.0°
+
André Stray
0

Polaroid släpper 3D-penna där du kan rita med godis
Ät upp dina teckningar

Polaroid har släppt en ny version av sin 3D-penna Play 3D Pen där användaren kan göra 3D-teckningar med hjälp av ett sockerfritt godis-filament istället för plast eller andra material. Polaroid CandyPlay 3D Pen har sex olika smaker på sitt godis-filament, jordgubb, apelsin, äpple, vindruva, citron samt kola. Ampuller med dessa smaker går att ladda en åt gången i 3D-pennan och sedan kan användaren börja skapa strukturer liknande de som syns i videoklippet nedan. En Polaroid CandyPlay 3D Pen kostar 50 dollar och levereras då med fyra ampuller filament som smakar jordgubb. Ett 40-pack med godis-filament kostar cirka 30 dollar och säljs i var och en av de sex smakerna eller i ett blandpack. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jaguar Land Rover stoppar utvecklingen av MLA-plattformen
Ska istället satsa på en annan plattform för elbilar

MLA (Modular Longitudinal Architecture) är en plattform från Jaguar Land Rover framtagen för att kunna husera mildhybridsystem, laddhybridsystem och ren eldrift med ett stort batteripack i mitten. Den här skulle vara grunden för kommande Jaguar XJ som bara skulle erbjudas med eldrift. För en månad sedan stod det dock klart att den modellen läggs ned, och nu får vi reda på att man stoppar vidare utveckling av plattformen helt. Innan den fasas ut 2025 ska den dock vara grund till större suvar från Land Rover och Range Rover. MLA har helt enkelt blivit för omodern och istället ska man lägga krut på att utveckla en helt ny plattform för framtida elbilar. Den heter EMA och kommer användas av mindre modeller som ska gå på bara el, vara laddhybrider eller mildhybrider. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

EA permabannar rövhatt från FIFA efter rasistattack
Skickade rasistiska meddelanden till fotbollspelare efter FIFA-förlust

Har du någon gång blivit så arg efter en FIFA-förlust att du hört av dig till fotbollsspelaren du fick spela som i spelet och skrivit en rad rasistiska meddelanden, i stället för att äga förlusten och dra lärdomar från den? Förhoppningsvis inte, då ni är bra och fina människor. Oavsett hur bra och härliga ni är så finns det en och annan rövhatt ute i världen. Som den 18-årige britt som gjorde precis det som skrevs ovan. Efter att ha lirat en Ultimate Team-match med en virtuell version av Ian Wright bestämde sig pojkspolingen att öppna Instagram, klicka sig till Wrights officiella profil och sedan skriva av sig på ett rätt oskönt sätt. Det hela ledde till rättegång och 18-åringen erkände brottet, men då han var genuint ångerfull och bad Wright om ursäkt ledde det inte till något större straff, vilket Wright är besviken på då det skickar signaler att sådant beteende är okej. EA har dock tagit situationen lite mer på allvar och har nu permabannat 18-åringen från alla framtida FIFA-spel. I ett uttalande till Eurogamer säger David Jackson, FIFA Brand vice president på EA, detta: “We hugely value Wrightx27s partnership and support, and we also want him to know he has our support. This behaviour by the player was unacceptable on every level, and we will not tolerate it. Our Positive Play Charter guides our actions in a situation like this, and we’ve taken the action to ban the player permanently from playing or accessing our games. Racism must stop. We are committed to continuing our work in positive play, through actions that will make our communities fun, fair, and safe for everyone.” Tumnagel
42.5°
+
André Stray
0

Fel sätt att laga middag på
Rekommenderas inte

Om du har planerat att laga middag någon gång i ditt liv - gör inte på det här viset då. Tumnagel
79kg
+
Bobby Green

Idag är det Fössta tossdan i mass
Ät prinsesstårta!

Idag är det Smålands alldeles egna nationaldag eftersom det är "Fössta tossdan i mass". Det är den småländska dialekten firas och då får man äta prinsesstårta med massipan, oavsett var i landet man bor. Grattis till oss! Tumnagel
119kg
+
Bobby Green

Fira Rieslings födelsedag med Edward Blom
Håller föreläsning och vinprovning

Institutet Wines of Germany har förklarat den 13 mars 1435 som officiell födelsedag för den tyska druvan Riesling. Det innebär att på lördag nästa vecka så fyller druvan hela 586 år vilket givetvis måste firas. Gastronomen och Tysklandskännaren Edward Blom kommer då att hålla en föreläsning och vinprovning live på Facebook. Vinerna som provas kommer från de fem regionerna där mest Riesling odlas i Tyskland: Rheingau, Pfalz, Mosel, Rhein-hessen och Württemberg. Det hela kommer att äga rum mellan klockan 17.00 och 18.00 på länken nedan. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Toasty Digital remixar ihop Kanye och Kendrick
Eftersom de inte släppt sitt gemensamma material

Det sägs att artisterna Kanye West och Kendrick Lamar spelat in över 40 stycken låtar tillsammans, låtar som aldrig har släppts. För att få ordning på detta bestämde sig YouTube-kanalen Toasty Digital för att mixa ihop Kanyes album My Beautiful Dark Twisted Fantasy med Kendricks album good kid, m.A.A.d city och det här är resultatet. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green

Whisky för 465.000 kronor
På torsdag lanserar The Macallan en dyrgrip

Nu på torsdag den 4 mars lanserar The Macallan Red Collection och det är en unik serie med single malt-whisky som endast kommer att sälja i begränsad upplaga. Med i gänget finns en 50-åring som har prislappen 465.000 kronor. Detta är den äldsta och mest exklusiva serien hittills från varumärket och förutom 50 finns även 40- och 60-årig whisky i trion. Gästspelar gör även The Macallan 71 Years Old, The Macallan 74 Years Old och The Macallan 78 Years Old som är de äldsta någonsin i The Macallans historia. Tumnagel
78kg
+
Bobby Green

Fjällräven presenterar Samlaren
Kollektion skapad av restmaterial

Samlaren är en ny kollektion från Fjällräven där allt material som använts är sådant som blivit över vid andra produktioner. Här ger man spillmaterialet nytt liv och fokus har legat på hållbarhet och innovation. Samlaren består av ett antal unika produkter som kommer att släppas i begränsat antal i återkommande kapselkollektioner. Spana in vad som erbjuds på länken nedan. Tumnagel
125kg
+
Bobby Green

Burton släpper samarbete med Metallica
Resväskor och snowboard-grejer

Idag presenterar Burton att deras senaste samarbete är tillsammans med den legendariska rockgruppen Metallica. Det man har tagit fram är en kollektion med resväskor, en ryggsäck, en snowboard, snowboard-utrustning och en serie med kläder där Metallicas och Burtons logga är synliga på nästan alla grejer. Kollektionen finns att köpa från och med idag men några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
72kg
+
Bobby Green

Så berättas skämten i Family Guy
Nerdstalgic går igenom

I Family Guy skämtas det högt och lågt om allt och inget. Här går YouTube-kanalen Nerdstalgic igenom hur skämten levereras. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green

Sneakers inspirerade av Lexus IS 350 F Sport
Har vinge på hälen

Lexus har tillsammans med RTFKT tagit fram en sneaker som inspirerats av modellen IS 350 F Sport. Främst är det bilens färg och kolfiber som man har hämtat designidéer av. Skorna är även beprydda med modellbeteckningen baktill och har en liten 3D-utskriven vinge för att hälen ska få bättre downforce. Skorna är bara tillverkade i ett exemplar och är inget som kommer att säljas till konsument. Tumnagel
47kg
+
Bobby Green

Kenan Thompson mumsar heta kycklingvingar
På distans

Då var det dags för ännu ett avsnitt av Hot Ones, programmet där kändisar äter heta kycklingvingar. Denna gång har turen, eller oturen, kommit till SNL-skådisen Kenan Thompson. Tumnagel
81kg
+
Frode Wikesjö

How To Drink testar lite alkoholfri "sprit"
Är det något att ha?

Det har dykt upp flera alkoholfria alternativ till sprit. Ett sånt exempel är gin utan alkohol så att man kan få sig en god GT om det nu skulle vara så att man inte vill ha just procenten. Här får vi se när YouTube-kanalen How To Drink testar några sorter med alkoholfri sprit. Kan du rekommendera någon? Tumnagel
78kg
+
Bobby Green

Hernös senaste gin är lagrad på björkfat
Spännande!

Hernö Gin presenterar nu Hernö Artisan Ten Gin som är en gin lagrad på björkfat. Jag har tidigare provat tonic med rökt björksmak och det var riktigt gott, så den här ska bli spännande att testa. Smaken beskrivs som kraftig enbär med söt blommighet från björk och älgört. Etiketten har Härnösandskonstnären Hans Forsell tagit fram där han har tolkat Dala och Hernö Gins ursprung. Ginen är framtagen för att fira Hernö Gins tioårsjubileum och den hyllar deras allra första produkt som var Hernö Artisan Gin. Fler specialare kommer att släppas under året. Endast 1921 stycken flaskor av denna kommer att bli till och 1000 stycken av dessa släpps den 31 mars. Tumnagel
117kg
+
Bobby Green