m
Nu är den här - Volkswagen ID.4

Nu är den här - Volkswagen ID.4
Kostar från 514.900 kronor

Bil / Volkswagen

Nu kommer nästa modell i Volkswagens ordentliga elbilssatsning - ID.4. Det här är en SUV med slimmad taklinje för den som behöver lite mer plats än den som erbjuds i ID.3. Inledningsvis erbjuds den i två stycken versioner - ID.4 1st som kostar från 514.900 kronor och mer utrustade ID.4 1st Max som blir din för 614.900 kronor. På dessa priser kan man sen dra av 60.000 kronor i klimatbonus.

Båda två som lanseras nu baseras på ID.4 Pro Performance som har 204 hästar, drivning på bakhjulen och ett batteripack på 77 kWh som har en räckvidd på 52 mil. 0 till 100 km/h går på 8,5 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 160 km/h. Nästa år lanseras en fyrhjulsdriven version med ännu högre effekt. Det går att privatleasa modellen och det kostar 5425 kronor i månaden. Säljstarten är idag och de första leveranserna ska ske runt årskiftet. Fyra färger finns att välja mellan - Blue Dusk Metallic, Glacier White Metallic, Honey Yellow Metallic och Mangan Grey Metallic. Av dessa två versioner finns det 27.000 stycken exemplar, när de är slut så erbjuds istället ett antal förkonfigurerade modeller.

ID.4 har takräcke och dragkrok som standard och på den får man hänga upp till ett ton. Bilen mäter 4,58 meter på längden, 1,85 på bredden, 1,63 på höjden och har en hjulbas på 2,76 meter. I bagagerummet får man in 543 liter, fäller man baksätet går det istället in 1575 liter. Markfrigången anges till 21 centimeter.

Laddar gör man via en laddbox hemma eller på en laddstation längs med vägarna. Laddboxen som kallas för ID. Charger finns i tre stycken versioner, kostar 4.349 kronor och har en laddningseffekt på 11 kW. Snabbladdar man på station kan man få upp till 32 mil på 30 minuter om man laddar med 125 kW.

Läs allt om ID.4 i pressmeddelandet nedan.

Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för ID.4 – Volkswagens första helt eldrivna SUV

Volkswagens elbilsoffensiv accelererar. Samtidigt som lanseringen sker av den första modellen från den nya eldrivna ID.-familjen, ID.3, är det nu dags för världspremiär och säljstart för nästa familjemedlem: SUV:en ID.4.

Världspremiär och säljstart för Volkswagens nya eldrivna SUV ID.4.
ID.4 i korthet:

100 % SUV – 100 % el: ID.4 är Volkswagens första helt eldrivna SUV och bilmärkets första globala elbil. ID.4 lanseras i världens största marknadssegment – kompakt-SUV-klassen.
Två modeller med begränsad upplaga: ID.4 gör sin entré på marknaden i form av två modeller som byggs i en begränsad upplaga av 27 000 bilar. ID.4 1st kostar i Sverige 514 900 kronor, medan speciellt välutrustade ID.4 1st Max kostar 614 900 kronor. Priserna är innan avdrag för den svenska klimatbonusen på 60 000 kronor (förväntas under 2021 att höjas till 70 000 kr enligt regeringens förslag). Privatleasing från 5 425 kronor inklusive service.
Säljstart den 24 september: Redan dagen efter världspremiären finns de båda modellerna tillgängliga för beställning. Leverans av de första bilarna sker runt årsskiftet.
Design för en ny era: Exteriören på ID.4 har muskulösa proportioner för en modern look. Den släta, svepande designen har hämtat inspiration från naturen och svarar för en enastående aerodynamik.
Ny belysningsteknik: De interaktiva IQ.Light LED matrix-strålkastarna har intelligent helljusreglering. Dessutom är bilen utrustad med de innovativa 3D LED-baklyktorna.
Rena tusenkonstnären: De upp till 21" stora fälgarna förstärker bilens sportiga och robusta karaktär. Båda modellerna är som standard utrustade med takreling och dragkrok (max dragvikt: 1 000 kg), medan ID.4 1st Max dessutom stoltserar med bland annat panoramaglastak och elektrisk baklucka.
Körprestanda och räckvidd: Båda modellerna är baserade på ID.4 Pro Performance och kan leverera 204 hk (150 kW). Batteriet ger en räckvidd på upp till 520 km. En toppversion med fyrhjulsdrift och ännu högre effekt kommer nästa år.
Open Space för passagerarna: Arkitekturen för ID.4 kräver ett långt axelavstånd. Det gör interiören i bilen lika rymlig som hos en konventionell SUV i närmast högre klass.
Enkelt handhavande: Pekskärmen mäter upp till 12" på diagonalen. Röststyrning med naturligt tal är standard, liksom ID.Light. Bland tillvalen finns en Head-up-Display (HUD) med förstärkt verklighet (AR), som smälter samman det som visas på displayen med bilens aktuella omgivningar.
Ny elektronikplattform: Både mjuk- och hårdvaran i ID.4 bygger på en helt ny arkitektur som gör det möjligt för kunderna att ladda ner uppdateringar direkt i bilen efter köpet.
Uppkoppling med massor av praktiska tjänster: Föraren kan använda navigationssystemet för att få tillgång till online-tjänsterna i We Connect Start. Assistanssystemen från IQ.Drive gör varenda resa till en skönt avslappnande upplevelse.
Hållbar e-mobilitet för alla: Volkswagens elbilsoffensiv accelererar. ID.4 tillverkas vid Volkswagens Zwickau-fabrik, som är en koldioxidneutral anläggning. Kring ID.-modellerna bygger Volkswagen samtidigt upp ett helt ekosystem för hållbar e-mobilitet.
Volkswagens första helt eldrivna SUV

Efter ID.3 är nu ID.4 den andra modell som är baserad på den speciella MEB-plattformen för elbilar, och märkets första helt eldrivna SUV någonsin. Den möjliggör en renare form av mobilitet även där asfaltsvägarna tar slut och är ett konkret bevis på Volkswagens viktigaste styrka: utvecklandet av moderna elbilar som erbjuder sina kunder prestanda, hållbarhet och ett överkomligt pris.

– Nu är det full fart med vår elbilssatsning. Vi ser ett mycket stort intresse för ID.3 som nu levereras till de första kunderna och som finns att provköra hos våra återförsäljare. Det är glädjande att höra den positiva feedback vi får från både kunder och de som har provkört den, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.
– ID.4 blir ännu en bil som vi tror kommer passa den svenska marknaden väldigt bra, inte minst som en populär förmånsbil eller tjänstebil. En helt eldriven SUV med lång räckvidd, attraktiv design och överkomliga priser kommer hjälpa oss i vår ambition att elektrifiera den svenska bilparken, fortsätter Forsberg.

En milstolpe i elbilsoffensiven

ID.4 kommer att lanseras i världens största marknadssegment – kompakt-SUV-klassen. Modellen kommer att tillverkas och säljas i Kina, USA och Europa och är en milstolpe i koncernens elbilsoffensiv. Volkswagen-koncernen planerar att lansera upp till 75 helt eldrivna modeller fram till och med 2029 och under samma period sälja cirka 26 miljoner elbilar.

Kring dessa bilar bygger man samtidigt upp ett helt ”ekosystem” för hållbar e-mobilitet. Som ID.4-kund kommer man att äga en bil som tillverkats koldioxidneutralt – och om man laddar den med grön el kommer den även vara koldioxidneutral att köra.

– ID.4 är en emotionell allroundbil som kommer att göra intryck på många kunder med sin effektiva eldrift, generösa utrymme, moderna assistanssystem och kraftfulla design, säger Ralf Brandstätter, VD för märket Volkswagen.
– Som Volkswagens första globala elbil kommer den här modellen att rulla ut vår modulära plattform som har utvecklats speciellt för elektrisk rörlighet världen över. Volkswagen visar alltså återigen sin ledande roll inom innovation, teknik och kvalitet på högvolymsmarknaden, fortsätter Brandstätter.

Marknadslanseras först i två 1st-modeller

På den europeiska marknaden kommer ID.4 att först lanseras i två begränsade upplagor: ID.4 1st och ID.4 1st Max. Från och med den 24 september finns de båda modellerna tillgängliga för beställning. Leverans av de första bilarna sker sedan runt årsskiftet.

I Sverige ligger priserna på 514 900 kronor respektive 614 900 kronor innan avdrag för klimatbonus. I båda fallen är kunderna berättigade till en klimatbonus på 60 000 kronor (förväntas under 2021 att höjas till 70 000 kr enligt regeringens förslag).

Preliminärt förmånsvärde som publiceras hos Skatteverket under oktober är enligt följande: från 1 316 kr för ID.4 1st respektive 1 464 kronor för ID.4 1st Max vid 50 % marginalskatt.

Priserna för såväl privat- som företagsleasing, det vill säga en fast månadskostnad utan kontantinsats, är fastställda för ID.4 1st.

Privatleasing ID.4 1st: från 5 425 kr inklusive service (36 månader/totalt 3 000 mil) Klimatbonus är inkluderad i leasingavgiften. Priset är inklusive moms.

Business Lease ID.4 1st: från 4 995 kr inklusive service och försäkring (36 månader/totalt 4 500 mil). Betalskydd ingår i 12 månader. Klimatbonus är inkluderad i leasingavgiften. Priset är exklusive moms.

ID.4 1st

ID.4 1st är utrustad med 20"-fälgarna Drammen – Exterior Style-paketet och tonade rutor bak ser till att bilen är ett riktigt blickfång på vägen. Framsätena och ratten har elvärme, och bakgrundsbelysningen kan ställas in att skimra i någon av 30 olika färger. Pedalerna, som är av rostfritt stål har en fräck ”Play & Pause”-design, och ratten pryds av en ”1st”-logo.

Backkameran gör det enkelt att manövrera bilen när man ska parkera. Komfortfunktionerna avrundas av klimatanläggningen Climatronic med två zoner och av en eluppvärmd vindruta. Navigationssystemet Discover Pro och fyra USB-uttag hör till standardutrustningen i ID.4 1st liksom flera viktiga assistanssystem – Front Assist, den adaptiva farthållaren ”Stop&Go” och filhållningssystemet Lane Assist. Värmepump, som effektivt kan värma och kyla kupén, samt dragkrok är också standard.

ID.4 1st Max

I tillägg till det som ingår för ID.4 1st är ID.4 1st Max utrustad med nästan hela utrustningspaketet. Utvändigt omfattar detta LED matrix-strålkastare, 3D LED-baklyktor och 21"-fälgarna Narvik. Tillsammans med den progressiva styrningen och det adaptiva chassiregleringssystemet DCC gör de bilens sportiga karaktär extra tydlig. Mellan strålkastarna och i fördjupningarna vid dörrhandtagen sitter ljuslister.

Interiören i ID.4 1st Max erbjuder passagerarna utsökt komfort. I standardutrustningen ingår elektriskt justerbara säten, panoramaglastak, ljuddämpande glas, klimatanläggningen Climatronic med tre zoner och en elektrisk ”Easy Open & Close”-baklucka.

ID.4 1st Max snålar inte heller när det gäller kontrollsystem, uppkoppling eller assistanssystem: 12" Head-Up-display med förstärkt verklighet (AR), mobiltelefongränssnittet Comfort, Travel Assist, Side Assist och Emergency Assist hör alla till standardutrustningen.

Begränsade upplagor

Båda modellerna tillverkas i en begränsad upplaga på totalt 27 000 exemplar. När de sålts slut kommer de att ersättas med ett antal förkonfigurerade modeller. Dessa är utrustade med de tillval som är kundernas favoriter samlade i paket. Lösningen gör kunderbjudandet ännu tydligare och gör det också möjligt för fabriken i Zwickau att bygga och leverera bilarna snabbare.

Muskulösa, svepande linjer

4,58 meter långa ID.4 har en kraftfull och kaxig utstrålning på vägen. Designen karakteriseras av rena, svepande och kraftfullt markerade linjer. Den kombinerar SUV:ens robusta karaktär med avancerad aerodynamik – luftmotståndskoefficienten (cW-värdet) ligger på låga 0,28. Utöver de svepande linjerna och den grundläggande karossformen är det fler detaljer som bidragit till detta enastående värde. Tillsammans med den stora takspoilern åstadkommer baklyktorna till exempel en mycket effektiv separation av luftflödet.

Precis som kompakta ID.3 symboliserar konturerna på ID.4 en helt ny era inom den fria rörligheten. Det finns ingen kylargrill eftersom den elektriska drivningen inte behöver någon sådan. De karakteristiska strålkastarna och signaturbelysningen mellan dem ger fronten en modern touch.

Bilens kaross är atletisk medan de stora hjulen skvallrar om ID.4:s robusta, sportiga karaktär. Mittlinjen gör karossen mer fartfylld och den dynamiska taklinjen sträcker sig ända bak. Där löper takbågen in i de plana C-stolparna och ger bakpartiet en utpräglat skulpterad look. Karossen innehåller sofistikerade lösningar som bidrar till att sänka vikten – sidobalkarna består till exempel av aluminium och höghållfast stål.

Fyra alternativ av lacker erbjuds: Blue Dusk Metallic, Glacier White Metallic, Honey Yellow Metallic och Mangan Grey Metallic. Exterior Style-paketet innehåller ännu fler attraktiva detaljer: taket och sidobackspeglarna är svartlackerade, medan C-stolparna, taklinjen och takrelingen glänser i silver. Beroende på vilken lack man bestämmer sig för går tilläggsdelarna nederst på karossen i Grey Tech eller svart.

IQ.Light med ny teknik

När det gäller belysningen har ID.4 försetts med ny, innovativ teknik. Hit hör de interaktiva IQ.Light LED matrix-strålkastarna (standard på ID.4 1st Max) som ger föraren ett vänligt välkomnande genom att röra sig fram och tillbaka i sidled när man öppnar bilen. De har ett intelligent styrt helljus som lyser upp vägen utan att blända andra trafikanter.

3D LED-baklyktorna (som också de är standard på ID.4 1st Max) har dynamiska blinkers med flytande ljus som rör sig inifrån och ut. Det ljus som baklyktorna utsänder ger ett speciellt homogent och tredimensionellt intryck – ljuset alstras av individuella 3D LED-lampor. Bromsljusen har formen av ett X och lyser upp i ett dynamiskt mönster när föraren närmar eller avlägsnar sig från bilen. Kunderna kan välja mellan två olika ljusmönster.

Open Space – rena loungen

Dörrhandtagen på ID.4 ligger i plan med karossen och är som standard försedda med elektrisk upplåsning. Både förare och passagerare stiger i och ur bilen genom generöst stora dörröppningar och sitter både bekvämt och högt. Tack vare de korta överhängen och det långa axelavståndet på hela 277 cm är bilen lika rymlig som en konventionell SUV i närmast större klass. Detta skapar ett så kallat ”Open Space”, precis som i de övriga ID.-modellerna.

Panoramaglastaket (standard i ID.4 1st Max) sträcker sig nästan över takets fulla längd och dränker kupén i ett naturligt ljus. Mittkonsolen, som kan konfigureras på olika sätt och inte sitter fast i instrumentpanelen, gör det enkelt att hålla ordning och reda i kupén. Mittkrockkudden mellan framsätena löser ut vid en kollision i sidan och förbättrar den redan höga passiva säkerheten ytterligare.

Färg och klädsel

Färgerna och materialen är moderna och eleganta. Den tvåfärgade sätesklädseln i ID.4 1st består till största delen av Art Velours-mikrofiber i Platinum Grey. Samma grå färg hittar vi också på dörrpanelerna och instrumentpanelen. Säten och dörrar pryds av Florence Brown-färgade detaljer. Ratten, rattstången och dekorlisten runt displayen går endera i Piano Black eller i Electric White. Electric White erbjuds endast i begränsad upplaga för ID.4 1st men kommer även att kunna väljas till senare versioner av ID.4.

ID.4 1st Max har samma klädsel och färger, förutom Electric White. Framsätena på denna modell har en lång rad elektriska inställningar och de pneumatiska svankstöden är försedda med en inbyggd massagefunktion. Sätena bär dessutom ett godkännandesigill från den tyska organisationen Aktion Gesunder Rücken (AGR) som arbetar för bättre rygghälsa. Framsätena har ett armstöd på innersidan som standard, och alla klädslar är tillverkade av icke-animaliska material.

Stort bagageutrymme

Bagageutrymmet har en volym på 543 liter, och fäller man ner baksätet står hela 1 575 liter till förfogande vid last upp till taket. ID.4 1st Max levereras med en elektrisk baklucka – ”Easy Open & Close” – som kan öppnas med en enkel fotrörelse. Här ingår även ett bagagenät, ett skiljenät och ett variabelt bagageutrymmesgolv.

Dragkrok är standard på de båda modellerna och den eldrivna SUV:en kan dra släp med en vikt på upp till 1 000 kg (bromsat, 12 % stigning).

Banbrytande handhavandekoncept

Volkswagen har utrustat sin första helt eldrivna SUV med ett nyskapande handhavandekoncept. Instrumentpanelen är helt fri från fysiska knappar och reglage vilket ger den en modern look. Föraren får den viktigaste informationen via en kompakt display som kan styras via multifunktionsratten. Vid kanten på displayens högra sida finns en stor digital vippströmbrytare som man använder för att välja körläge.

Mitt på instrumentpanelen sitter en pekskärm för navigationssystemet, telefonfunktionerna, media och olika assistanssystem och bilinställningar. På ID.4 1st handlar det om en 10"-skärm medan den på ID.4 1st Max mäter 12" på diagonalen. Den standardmonterade röststyrningsfunktionen ”Hej ID.” – som även förstår många vanliga vardagsfraser – sitter på den andra nivån.

Innovativ displayteknik

Två innovativa displaylösningar fulländar handhavandekonceptet. Under vindrutan löper ID.Light i form av en smal ljuslist som genom att visa lättförståeliga ljuseffekter assisterar föraren i många olika situationer, till exempel när man bromsar eller ska svänga. Head-up-Displayen (HUD) med förstärkt verklighet (AR) (standard i ID.4 1st Max) projicerar bland annat upp riktningspilar på vindrutan så att de smälter samman med bilens fysiska omgivning.

Mångkunnigt navigationssystem

När ID.4 1st och ID.4 1st Max rullar av monteringslinjen är de utrustade med navigationssystemet Discover Pro. Funktionen Online Voice Control utökar funktionaliteten för den naturliga röststyrningen genom att hämta online-information från molnet (”Hej ID., var ligger närmaste glassbar?”). Med App Connect kan man strömma media via en smartphone. Föraren och passagerarna kan ansluta sina telefoner till Android Auto, Apple Car Play eller Mirror Link för att kunna få upp sina smartphone-appar på infotainmentdisplayen. Ett annat stort plus är mobiltelefongränssnittet Comfort som man använder för att koppla sin smartphone till bilens elsystem (standard i ID.4 1ST Max).

Onlinetjänster från We Connect Start

We Connect Start-tjänsterna kopplar bilen till ägarens smartphone och till trafikinfrastrukturen. Paketet innehåller navigationstjänster, bland annat färsk trafikinformation och visning av närbelägna laddningsstationer med uppdatering i realtid. Det innehåller också fordonsrelaterade tjänster. Via den kostnadsfria appen We Connect ID. kan ID.4-kunderna styra laddningsprocessen och luftkonditioneringen direkt från sin smartphone och dessutom kontrollera laddningsnivån och räckvidden. Det stationära luftkonditioneringssystemet fungerar även när bilen inte laddar från elnätet.

IQ.Drive-assistanssystem

De assistanssystem som installeras i ID.4 från fabrik går under samlingsnamnet IQ. Drive. Det standardmonterade ljudvarningssystemet Park Distance Control innehåller en automatisk bromsfunktion för när bilen manövreras. Andra system som hör till standardutrustningen i de båda modellerna är bland annat filhållningsassistenten Lane Assist, närområdesövervakningen Front Assist inklusive autobroms och en bromsfunktion vid mötande trafik samt assistans vid undanmanövrer liksom den adaptiva farthållaren ACC Stop & Go med hastighetsbegränsare.

ACC-funktionen analyserar navigationsdata och vägmärken och kan därför verka på ett förutseende sätt. Systemet sänker i god tid bilens hastighet när man närmare sig en kurva, rondell, hastighetsbegränsning eller stadsgräns. Även Eco Assistance-systemet ingår i standardutrustningen. I lägen där det kan vara klokt att släppa upp gaspedalen tipsar systemet föraren om detta.

ID.4 1st Max har ännu fler assistanssystem ombord. Travel Assist övervakar avståndet till framförvarande fordon och ser till att hålla bilen i mitten av sitt körfält. För att använda denna funktion behöver föraren endast trycka lite lätt på den beröringskänsliga ratt som fungerar med detta system. När man ska byta fil varnar Side Assist föraren i kritiska lägen. Och Emergency Assist bromsar ner ID.4 till stillastående om föraren av någon anledning inte kan göra detta själv.

Ny elektronikplattform

Bakom den elektroniska intelligensen i ID.4 ligger ett helt nytt koncept. När det gäller hårdvaran är denna i huvudsak uppbyggd kring två centrala högprestandadatorer. Mjukvaruarkitekturen följer principen med lokala servrar. Konstruerad för att vara en bred serviceplattform förenklar den utbytet av data och information mellan de ingående systemen. Detta gör det enklare att integrera nya datapaket – och här har säkerheten alltid högsta prioritet. Grundläggande funktioner som hantering av bromsar och körning ligger kvar i sina separata styrenheter.

ID.4-kunderna märker fördelarna med den nya elektronikplattformen bland annat genom systemets uppdateringsfunktion. Den nya plattformen gör att mjukvaran i styrenheterna smidigt kan uppdateras via mobilnätverket. Data överförs till bilen och installeras efter att en resa avslutats så att de är klara att användas nästa gång man startar bilen. Tack vare denna strategi kan många funktioner uppgraderas fortlöpande.

Högeffektiv PSM-motor

Precis framför bakaxeln på ID.4 sitter en elmotor som driver hjulen via en 1-stegad växellåda. Den permanentmagnetiserade synkronmotorn (PSM) är både kompakt och lätt. I båda modellerna utvecklar elmotorn 204 hk (150 kW). Det fulla vridmomentet på 310 Nm finns tillgängligt redan från start. Bilen klarar accelerationen från 0 till 100 km/h på 8,5 sekunder. Topphastigheten är elektroniskt begränsad till 160 km/h. En toppversion med fyrhjulsdrift och ännu högre effekt kommer nästa år.

Sportig karaktär

ID.4 är en sportig tusenkonstnär som är enkel att köra. Litiumjonbatteriet – som sitter placerat mellan axlarna och under passagerarutrymmet – ger bilen en låg tyngdpunkt och en jämn fördelning av axelbelastningen. Båda dessa egenskaper har en positiv inverkan på komforten och körkarakteristiken. Bakhjulsdriften och markfrigången på 21 cm ger bra driv och grepp och gör att Volkswagens helt eldrivna SUV känner sig hemtam även i lättare terräng.

Fälgarnas utformning är en ingående del i det övergripande aerodynamikkonceptet. Båda modellerna rullar fram på hjul med stora 20"- eller 21"-lättmetallfälgar. Trots att detta kräver mer plats i hjulhusen har ID.4 en vändradie på 10,2 m – ett enastående bra värde för en bil av denna storlek.

ID.4 1st Max levereras med det adaptiva chassiregleringssystemet (DCC). Detta är länkat till körprofilsväljaren vilket gör att föraren kan välja mellan lägena ”Eco”, ”Comfort” och ”Individual”. Båda systemen breddar området mellan komfort och sportighet. Vehicle Dynamics Manager (VDM) kopplar de adaptiva stötdämparna till den elektroniska XDS-differentialen och sköter deras samverkan med maximal precision. Ett annat standardsystem för ID.4 1st Max är den progressiva styrningen. Ju mer föraren vrider på ratten, desto mer direkt blir styrningens utväxlingsförhållande.

Energikapacitet: 77 kWh

Volkswagens helt eldrivna SUV är en allround-bil som även klarar långfärder med glans. Elenergin i de båda ID.4 1ST-modellerna lagras i ett batteri som har en kapacitet på 77 kWh (netto). Batteriet väger 493 kg och ger en räckvidd på upp till 520 km.

Batteripaketet, som är inneslutet i aluminiumsektioner och skyddas av en robust ram, innehåller 12 batterimoduler. Var och en av dessa innehåller i sin tur 24 pouch-celler med ett flexibelt yttre hölje. En basplatta med inbyggda vattenkanaler reglerar cellernas temperatur. Volkswagen garanterar att batteriet fortfarande kommer att ha minst 70 procent av sin ursprungliga kapacitet kvar efter 8 år, eller en körsträcka på 160 000 km.

Effektiv bromsenergiåtervinning

En viktig faktor bakom räckvidden är det effektiva bromsenergiåtervinningssystemet. Via växelväljarkontakten bestämmer föraren om ID.4 ska återvinna energi när man tar foten från gaspedalen. I läget D (Drive) kommer bilen då att rulla fritt i de flesta situationer – elmotorn kan rotera fritt. I läget B (Brake) fungerar elmotorn som generator och matar el tillbaka till batteriet. I många vardagliga situationer kommer mjukare inbromsningar att ombesörjas enbart av elmotorn, medan de hydrauliska bromsarna träder in när kraftigare bromsning av bilen krävs.

Laddningsekosystemet

Tillsammans med ID.-modellerna lanserar Volkswagen även ett komplett paket för enkel, uppkopplad och hållbar laddning av elbilar. Lösningen, som går under namnet We Charge, passar perfekt i alla situationer, både när man är på långfärd, är ute och kör kortare sträckor eller befinner sig hemma. Appen We Connect ID. ger smidig tillgång till laddningsekosystemet.

Snabbladdning med likström

Vid en snabbladdningsstation med likström, som Ionitys, kan 77 kWh-batteriet i ID.4 laddas för en räckvidd på upp till 320 km på cirka 30 min (WLTP) – med en laddningseffekt på upp till 125 kW. Vid allmänna laddningspunkter kan ID.4-kunderna använda Mode 3-kabeln för att ladda batteriet med växelström – och tack vare We Charge får man tillgång till ett av Europas största laddningsnätverk med fler än 150 000 allmänna laddningspunkter. Och det krävs endast 1 kort för att kunna använda dem.

ID. Charger – för laddning hemma

Som ägare till en ID.4 kan man i Sverige ladda bilen hemma med avtalet Volkswagen Förnybar El, som kommer från jämtländsk vattenkraft. För att göra detta kan man använda ID. Charger, Volkswagens nya laddbox för laddning hemma. Med ett pris på från 4 349 kronor finns det tre versioner att välja mellan som alla lämnar en laddningseffekt på 11 kW.

Tekniska data ID.4 1st och ID.4 1st Max

Max effekt: 204 hk (150 kW)
Max vridmoment: 310 Nm
Växellåda: 1-växlad
Topphastighet: 160 km/h
Acceleration, 0-100 km/h: 8,5 s
Batterikapacitet, netto: 77 kWh
Räckvidd, WLTP: upp till 520 km
Längd / Bredd / Höjd: 4 584 mm / 1 852 mm / 2 766 mm
Axelavstånd: 2 766 mm
Dragkoefficient (cW-värde): 0,28
Bagagevolym: 543 liter
1515 röster Är du sugen på en ID.4?
39.6°
0

Nu är den här - Volkswagen ID.4

Kostar från 514.900 kronor

Moog firar att thereminen fyller 100 år
Släpper Claravox Centennial

Musikinstrument-företaget Moog firar att det nu gått 100 år sedan Léon Theremin uppfann det lite udda men välljudande instrumentet theremin. I samband med att Moog uppmärksammar thereminens jubileum så släpper man thereminen Claravox Centennial i en begränsad upplaga. Claravox Centennial hyllar både theremins ursprung samtidigt som instrumentet även är anpassad till vår samtid. Inuti Claravox Centennial finns två helt separata ljudmotorer, en som baseras på theremins ursprungs-idé med fyra heterodyne-oscillatorer samt en med digitala oscillatorer. Claravox Centennial går att beställa från Moog nu med leverans i december. De kostar 1500 dollar styck. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Challau är en robot avsedd för virtuell turism
Telepresence-robot kan ta dig till platser du inte kan besöka själv

Det brittiska startup-företaget Propelmee har lanserast telepresence-roboten Challau vilken man uppger ska vara världens första robot avsedd för virtuell turism. Tanken är att användare ska logga in på Challaus webb-interface och därefter följa när roboten rullar runt på olika turistdestinationer dit användaren för tillfället inte kan ta sig själv. Användaren kan även logga in via sitt Facebook-konto och får då även möjligheten att i viss mån styra roboten själv. Propelmee har börjat testa Challau på sju olika turistdestinationer i Storbritannien och vill ni kolla in hur det ser ut så kan ni hoppa vidare på länken nedan och följa vad robotarna ser där. Här nedan hittas även ett videoklipp som beskriver Challau lite närmare. Tumnagel
35.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Årets NHL 21 överraskar med variation
Alexander har lirats årets hockeysimulator

Till att börja med: ja, allting är i stort sett som vanligt. Spellägena alla har vant sig vid finns kvar. På gott och ont fungerar själva spelet på isen precis som vanligt. Å ena sidan är det tråkigt att spelmotorn inte fått någon uppgradering värd namnet, å andra sidan är det fortsatt inte mycket som är trasigt med det här spelet. Förhoppningsvis renoveras spelet i grunden nästa år, så att potentialen i nästa generations konsoler kan utnyttjas mer. Tumnagel
36.5°
+
Alexander Karlsson
0

Robotvarg beskyddar stad i Japan
Skrämmer bort björnar och annat i Takikawa

Här kan ni kolla in den robot som sedan 2017 försöker skrämma bort björnar från den japanska staden Takikawa på ön Hokkaido i norra japan. Roboten påminner väl mest om någon slags monstervarg och kan ge ifrån sig läten som är rätt så skräckinjagande. Förutom det så börjar robotens huvud röra på sig och LED-lamporna i dess "ögon" börjar lysa ilsket rött om något närmar sig den. Takikawas initiativ verkar ha spridit sig över Japan och den japanska sajten SoraNews24 skriver att liknande skapelser finns i 62 stycken japanska samhällen för att freda dem från vilda djur. Här nedanför kan ni kolla in hur det ser ut när Takikawas robotvarg skrämmer upp ett rådjur rätt så ordentligt. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Springsteendokumentär nu på Apple TV+
Lirar nya plattan

Bruce Springsteen har släppt ny platta, en platta som har fått namnet Letter to you. Man har samtidigt släppt en dokumentär där vi får följa Bruce och The E Street Band i studion när de spelar in nya plattan men också lyssna på Bruce när han pratar om sin barndom. Tumnagel
37.4°
+
Roger Åberg
0

Kolla in trailern till Skylin3s
Sista delen i Skyline-trilogin

Här kommer trailern till den sista delen i Skyline-trilogin vilken har fått titeln Skylin3s. I den tredje Skyline-filmen har jorden besegrat utomjordingarna. För att inte dessa återigen ska attackera jorden måste dock ett gäng människor bege sig till utomjordingarnas hemplanet för att göra sig kvitt hotet en gång för alla. Skyline-triloging började med Skyline som släpptes 2010 och 2017 kom den andra delen Skyline Beyond. Skylin3s har premiär 18 december. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Eldrivna arbetsmaskiner från startupen Volcon
Tvåhjulingen Grunt lanseras till våren

Volcon är en startup från Texas och de har planer på att sälja eldrivna offroad-maskiner som motorcyklar och UTV:er. Motorcykeln man presenterar nu heter Grunt och den har en elmotor som ger 50 hästar och 102 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på sex sekunder och det är också toppfarten. Ingen raket men det är heller inte tanken med denna typ av fordon. På en laddning ska man kunna ta sig 16 mil. Man ska kunna byta ut batteriet när det är urladdat och på så vis ha med sig ett extra om man skulle behöva åka längre. Lansering av Grunt är planerad till nästa vår och den ska då kosta 5995 dollar. Om det här bara är ett fordon för att kunna bränna omkring med på sin gård är oklart, men på bilderna syns det i alla fall inga blinkers eller regplåt så man kanske inte får köra med denna på allmän väg. Nästa fordon är den lilla UTV:n Stag. Den har plats för två stycken personer och har en motor som ger 230 hästar och 406 newtonmeter. 0-100 km/h går på fem sekunder och toppfarten ska ligga på 11 km/h. Räckvidden anges till 24 mil på en laddning. Lanseras i slutet av 2021. Sist ut är Beast som är en UTV med plats för fyra. Denna ska ha hela 450 hästar och 813 newtonmeter i vrid. Det räcker för att göra 0-100 på 4,5 sekunder och kunna toppa 128 km/h. Även här är räckvidden 24 mil. Lanseras i slutet av 2022. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

Miata MK1-ägare i Europa kan nu också köpa nya reservdelar
Kul för originalnörden

Vi har tidigare skrivit att en del biltillverkare börjat sälja reservdelar till gamla modeller. Förra året började Mazda med officiella reproducerade reservdelar till första generationen av Miata, och nu kan även kunder i Europa ta del av dessa. Perfekt om man endast köper originalgrejer till sin gamla klenod som nu har några år på nacken. Mazda erbjuder 117 stycken olika delar för vänsterstyrda bilar och 156 stycken för högerstyrda. Saker som finns är bland annat ett nytt canvastak för cabställningen, diverse interiördetaljer och det finns även småsaker som muttrar och brickor. Fälgtillverkaren Enkei är även med på tåget och de har tagit fram nya aluminiumfälgar som ser exakt ut som originalfälgarna till bilen. Fast dessa är både lättare och mer robusta. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0

Ny trailer för svenskutvecklade Little Nightmares II
Snart dags att utforska nya kusliga miljöer

Svenska Tarsier Studios har släppt en ny trailer för kommande Little Nightmares II. I den nya trailern får vi följa Mono och Six som utforskar en av de kusligare banorna i spelet. Little Nightmares II släpps 11 februari till PC, PS4 och Xbox One. Spelet kommer även till PS5 och Xbox Series X | S vid senare tillfälle och folk som köpt tidigare versioner kommer kunna uppgradera till next gen-version gratis. Bonusvideo nedan med mer gameplay från spelet. Tumnagel
40.5°
+
André Stray
0

Google stäms för att beskydda sin monopolställning illegalt
Bland annat för att Apple valt Google som sökmotor på iPhone

I veckan som gick stämde USA:s justitiedepartement Google då man anser att Google använt olagliga metoder för att skydda sin nära på monopol-ställning på den amerikanska sökmarknaden. Bland annat så anser det amerikanska justitiedepartementet att Google bryter mot USA:s konkurrenslagar för att man betalar Apple för att vara den förvalda sökmotorn på iPhones och andra av Apples produkter. Enligt stämningen som lämnades in i till en amerikansk domstol i tisdags så betalar Google upp till 12 miljarder dollar om året, motsvarande runt en femtedel av Apples årliga intäkter, för att vara förvald sökmotor på Apples produkter. Googles chefsadvokat skriver i ett långt inlägg som ni kan läsa här att hela stämningen är "deeply flawed" och drar bland annat paralleller till hur vissa varumärken kan betala företag för att få en mer framträdande plats i deras butiker. Det amerikanska justitiedepartementet mot Google beskrivs som den största juridiska utmaningen som företaget någonsin ställts inför. Det hela lär sannolikt valsa runt i amerikanska domstolar i åratal innan vi kan se vad resultatet av det hela kommer att bli. Tumnagel
46.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Huawei Mate 40 Pro toppar Dx0marks kameralista
Rullar in med stabila 136 poäng

Igår presenterade Huawei sin nya Mate 40-serie och värstingen i familjen är Mate 40 Pro. Enheten kommer bland annat med en ordentlig kamera och Huawei pratade gott om kameran under gårdagens presentation. Och nu har den kinesiska mobiltillverkaren fått tummen upp av kameragranskarna Dx0mark som lagt Mate 40 Pro på förstaplats i mobiltopplistan. Mate 40 Pro får 136 poäng av Dx0Mark, vilket gör att enheten går om Xiaomi Mi 10 Ultra som fått 133 poäng och Huawei P40 Pro som fick 132 poäng. I vanlig ordning räknas poängen ut genom att se hur kameran presterar vid fotografering, zoom och videoinspelning. I fotokategorin får Mate 40 Pro ordentligt höga poäng i exponering, färgåtergivning, texturhantering och brusreducering. När det kommer till video är det autofokus, brusreducering och stabilisering som ser till att poängställningen blir hög. Mate 40 Pro kommer börja säljas 16 november för 13 lax. Värt att nämna är att även om telefonen har en rackarns bra kamera, så kan själva mobilupplevelsen vara lite trist i och med avsaknaden av Play Store. Men vill man ha en riktigt bra kamera så verkar Mate 40 Pro vara ett bra alternativ. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

Vissa xCloud-spel får touchkontroller
Smidigt!

Microsoft har meddelat att spelstreamingtjänsten xCloud kommer få lite alternativa kontrollalternativ. Mer specifikt skriver företaget i ett blogginlägg att touchkontroller kommer bli tillgängliga för tio olika titlar som går att lira över xCloud, vilket betyder att du kommer kunna avnjuta dessa även när du inte har tillgång till kontroll. De tio olika titlarna har ni här: Dead Cells Gucamelee! 2 Hellblade: Senua’s Sacrifice Hotshot Racing Killer Instinct New Super Lucky’s Tale Slay The Spire Streets of Rage 4 Tell Me Why UnderMine Touchkontrollerna kommer vara olika beroende på vad som spelas och utvecklarna har fått tillgång till verktyg för att implementera kontroller i sina spel på bäst sätt. Titlarna ovan är först ut med touchkontroll via streamingtjänsten, men fler titlar kommer dra nytta av pekskärmen i framtiden. Tumnagel
39.7°
+
André Stray
0

Slow Mo Guys nyser i slow motion
Med Anthony Fauci

Vi har tidigare fått se hur mycket partiklar vi lyckas skjuta ifrån oss när vi nyser, hostar och pratar, men det är sällan vi får se sådant i slow motion. Som tur är har Slow Mo Guys släppt en video som visar just detta. Bonusvideo nedan. Tumnagel
39.5°
+
André Stray
0

Bjørn Nyland hänger med Polestar 2
Kommer med tips och trix

Den norska elbilsfantasten Bjørn Nyland har hängt med Polestar 2 ett tag och i dessa klipp delar han med sig av sina tankar och erfarenheter kring modellen så här långt. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Vill du testa nya SVT Play för Apple TV?
Betatesta om du vill!

Förutom Netflix så känns SVT Play som något man behöver på sin tv, även om man inte glor så mycket så måste appen vara där. Nu är SVT på gång med en ny version av sin app för Apple TV och du kan få testa den. Klicka dig bara in på länken och anmäl dig så får du snart ett mail och kan köra på. Om du inte vill testa kan du i alla fall se hur det kommer att se ut på skärmdumparna ovan och nedan! Vad tycker ni, snyggt? Tumnagel
43.6°
+
Roger Åberg
0

Sony listar appar som släpps med PS5
Netflix, Youtube, Disney+, Spotify med flera

Playstation 5 kommer inte bara kunna lira spel av olika slag, utan kan även strömma media. Sony har skrivit ett inlägg på Playstation-bloggen där de går igenom några av apparna som kommer vara tillgängliga på PS5 vid release samt gett oss en bra titt på den nya fjärrkontrollen som kan användas för mediekonsumtion. Kontrollen har ni ovan och den har knappar som tar användaren direkt till appar som Netflix, Youtube, Disney+ och Spotify. Vid release kommer ovan nämnda appar finnas tillgängliga på konsolen samt Apple TV+ och Twitch, vilket borde stilla hungern för strömmad media en aning. Efter release kommer appar som Amazon Prime Video och fler bli tillgängliga. Tumnagel
46.0°
+
André Stray
0

Se Rambo slåss i Mortal Kombat 11
Kött, fällor och pangpang!

Rambo är på ingång i Mortal Kombat 11 och Netherrealm Studios har släppt en gameplayvideo där vi får se Sylvester Stallones karaktär slåss mot olika MK-kämpar. Och av videon att döma är Rambo en lika brutal kämpe som resterande karaktärer i spelet. Rambo kommer vara en del av Kombat Pack 2, där även Mileena och Rain är inkluderade. Kombat Pack 2 kommer bli tillgängligt 17 november vid sidan av Mortal Kombat 11: Ultimate Edition. Tumnagel
40.3°
+
André Stray
0

Mrwhosetheboss dränerar iPhone-batterier
Från XR till 12 Pro

Apple har presenterat nya iPhone-modeller och Mrwhosetheboss har lagt vantarna på nyheterna för att se hur läget ligger till med batteritiden. I en ny video får vi se en rad iPhones, mer specifikt SE, XR, 11, 11 Pro, 11 Pro Max, 12 och 12 Pro, genomgå ett ordentligt batteritidstest för att se vilken av telefonerna som presterar bäst på batterifronten just nu. Inte helt oväntat är SE och XR de enheter som åker ut först, SE efter 4 timmar och XR efter 4,5 timmar, på grund av små batterier och aningen utdaterad hårdvara. Vinnare är 11 Pro Max som överlever i 8,5 timmar. När det kommer till nya iPhone 12 och 12 Pro så överlever båda enheterna i strax över 6,5 timmar. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

Ghostbusters-skor från Reebok
Släpps den 31 oktober

Gillar du tema-skor? Missade du Adidas Chewbacca-skor nu i veckan? Då kanske du ska slå till på ett par Ghostbusters-skor från Reebok istället! Det kommer att erbjudas två modeller och båda släpps den 31 oktober. Det ena paret är lite mer nedtonat medan det andra vill efterlikna spökjägarnas ryggsäckar. Ghost Smashers som de sistnämnda heter kostar 150 dollar medan Classic Leather blir dina för 100 dollar, om du hinner få några när de släpps vill säga. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Poison - Talk Dirty To Me
Fredagsklassikern

Idag är det fredag och det firar vi i vanlig ordning med lite fräsig musik. Denna vecka blir det Poison med monsterhiten Talk Dirty To Me. Bonusklipp nedan. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green

Tre nya sillar från Abba
Chili Aioli, Västkustmajo och Mandarin Peppar

Abba presenterar nu tre stycken nya sillsmaker och dessa är Chili Aioli, Västkustmajo och Mandarin Peppar. Dessa beskriver man som "en twist på klassiska smaker med ett modernt uttryck som flirtar med den yngre generationens sillätare". Malou Yeung Kadir som är Marketing Manager Abba säger följande: "Med nyheterna vill vi attrahera alla men hoppas specifikt på att guida en ny målgrupp in i sillens värld, för att göra den till en självklarhet för alla på julbordet – nya som gamla sillfans. Till skillnad från tidigare tillfälliga lanseringar till vintern så är årets nyheter här för att stanna." Hela sill-sortimentet har även fått en uppdaterad design och så har man uppdaterat receptet för Senap, Skärgård och Ramslök & Citron. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green

Idag är det Global Champagne Day
Skumpa i glaset!

Idag är det fredag och det ska ju givetvis firas eftersom det är veckans allra bästaste dag. Som av en händelse är det idag även Global Champagne Day och då passar det ju ännu bättre att hälla upp lite bubbel för att fira. Och det ska vara champagne nu, inte bara något mousserande. Vilken champagne dricker du helst? Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Återvinningsbara och nedbrytbara jeans
Nytt från Weekday

Weekday presenterar nu Klean Jeans och Milton Denim Jacket som är en kapsel-kollektion med återvinningsbara och nedbrytbara jeans-plagg. Det här är en del av Ellen MacArthur Foundation’s Jeans ReDesign Project och plaggen är tillverkade av en blandning av återanvänd och organisk bomull. "För oss är inte detta en engångsföreteelse, vi undersöker nu hur vi kan bli effektivare och mer ansvarstagande i all vår design, säger Per Axen, ansvarig för denimdesigner på Weekday. Vi måste tänka på varje detalj som tillskärning, tyg, passform och till och med förpackningen, och nu när vi gjort det kommer vi att undersöka hur vi kan med oss dessa lärdomar och föra in dem i framtida design. Vi är till exempel väldigt glada över det faktum att vi nu har börjat återanvända konsument- och industriavfall i alla våra denimprodukter för SS21." Tumnagel
87kg
+
Bobby Green

Banksy-tavla såld för 7,6 miljoner pund
Show Me the Monet blev dyr

Banksys oljemålning "Show Me the Monet" har nu sålts på auktion för hela 7,6 miljoner pund - motsvarade nästan 87 miljoner kronor. Målningen är en pastisch på en av Claude Monets näckrostavlor, men i vattnet bland näckrosorna ligger det på Banksys tavla även två stycken kundvagnar och en vägkon. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green

Öl-bryggning hos Nils Oscar
Med David Kringlund

Bartendern och drinkexperten David Kringlund har vi skrivit en del om tidigare. I sitt senaste klipp besöker han bonden Thomas och Nils Oscars bryggeri för att spana in hur det går till att brygga lite öl. Tumnagel
116kg
+
Bobby Green

Buda hem Neos kläder från The Matrix Reloaded
Eller Jokerns slips

I år kommer Prop Stores årliga auktion med ikoniska grejer från både TV-shower och filmer att innehålla saker från bland annat Pretty Woman, Alien och The Matrix Reloaded. Totalt handlar det om 900 stycken olika saker som ska auktioneras iväg. Från Matrix kommer Neos outfit att erbjudas och den väntas gå för mellan 52.000 och 78.000 dollar. Andra godsaker är Jokerns slips från The Dark Knight som väntas gå för mellan 10.000 och 13.000 dollar. Sen kommer även Obi-Wan Kenobis ljussabel från Star Wars: Revenge of the Sith att klubbas iväg, och den väntas gå för mellan 103.000 och 155.000 dollar. Den 29 oktober kommer katalogen med allt som erbjuds att gå live på länken nedan. Själva auktionen äger rum mellan den 1-2 december. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green

71 Nirvana-riffs på fem minuter
Det svänger ju

Den här killen gillar verkligen Nirvana och bestämde sig för att spela så många riffs från bandets låtar som möjligt på fem minuter och det blev 71 stycken. Tumnagel
101kg
+
Bobby Green

Rockgruppen KISS presenterar mörk rom
Lanseras idag

Den legendariska rockgruppen KISS lanserar idag KISS Black Diamond Premium Dark Rum - deras första mörka rom i samlingen KISS Rum Kollection. Romen är döpt efter en av gruppens mest kända låtar och den har lagrats på ekfat i upp till 15 år. Smaken ska ha väldefinierade toner av torkad aprikos, arrak, vanilj, nötter, torkade dadlar, vaniljpudding, kanel och choklad. Romen har en alkoholhalt på 40 procent och för en flaska som rymmer 50 centiliter får man betala 369 kronor. Tumnagel
67kg
+
Bobby Green

Miley Cyrus gör cover på The Cranberries Zombie
Och några andra låtar

Små ställen med live-scener har det ganska så tufft just nu i corona-tider. För att försöka göra något i alla fall anordnades National Independent Venue Association en tre dagar lång virtuell festival som de kallade Save Our Stages. 35 stycken olika artister deltog över hela USA, däribland Macklemore, Foo Fighters, Reba McEntire och Miley Cyrus. Här får vi se och höra Miley på nattklubben Whiskey a Go Go i Los Angeles där hon bland annat framför The Cranberries klassiker Zombie. Bonusklipp nedan. Tumnagel
99kg
+
Bobby Green

Kyckling och dumplings
Mumma!

Farideh är tillbaka med ännu mer härlig matlagning och denna gång är det kyckling och dumplings som står på menyn. Receptet hittar ni på länken nedan. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green