m
Nu är den här - Volkswagen ID.4

Nu är den här - Volkswagen ID.4
Kostar från 514.900 kronor

Bil / Volkswagen

Nu kommer nästa modell i Volkswagens ordentliga elbilssatsning - ID.4. Det här är en SUV med slimmad taklinje för den som behöver lite mer plats än den som erbjuds i ID.3. Inledningsvis erbjuds den i två stycken versioner - ID.4 1st som kostar från 514.900 kronor och mer utrustade ID.4 1st Max som blir din för 614.900 kronor. På dessa priser kan man sen dra av 60.000 kronor i klimatbonus.

Båda två som lanseras nu baseras på ID.4 Pro Performance som har 204 hästar, drivning på bakhjulen och ett batteripack på 77 kWh som har en räckvidd på 52 mil. 0 till 100 km/h går på 8,5 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 160 km/h. Nästa år lanseras en fyrhjulsdriven version med ännu högre effekt. Det går att privatleasa modellen och det kostar 5425 kronor i månaden. Säljstarten är idag och de första leveranserna ska ske runt årskiftet. Fyra färger finns att välja mellan - Blue Dusk Metallic, Glacier White Metallic, Honey Yellow Metallic och Mangan Grey Metallic. Av dessa två versioner finns det 27.000 stycken exemplar, när de är slut så erbjuds istället ett antal förkonfigurerade modeller.

ID.4 har takräcke och dragkrok som standard och på den får man hänga upp till ett ton. Bilen mäter 4,58 meter på längden, 1,85 på bredden, 1,63 på höjden och har en hjulbas på 2,76 meter. I bagagerummet får man in 543 liter, fäller man baksätet går det istället in 1575 liter. Markfrigången anges till 21 centimeter.

Laddar gör man via en laddbox hemma eller på en laddstation längs med vägarna. Laddboxen som kallas för ID. Charger finns i tre stycken versioner, kostar 4.349 kronor och har en laddningseffekt på 11 kW. Snabbladdar man på station kan man få upp till 32 mil på 30 minuter om man laddar med 125 kW.

Läs allt om ID.4 i pressmeddelandet nedan.

Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för ID.4 – Volkswagens första helt eldrivna SUV

Volkswagens elbilsoffensiv accelererar. Samtidigt som lanseringen sker av den första modellen från den nya eldrivna ID.-familjen, ID.3, är det nu dags för världspremiär och säljstart för nästa familjemedlem: SUV:en ID.4.

Världspremiär och säljstart för Volkswagens nya eldrivna SUV ID.4.
ID.4 i korthet:

100 % SUV – 100 % el: ID.4 är Volkswagens första helt eldrivna SUV och bilmärkets första globala elbil. ID.4 lanseras i världens största marknadssegment – kompakt-SUV-klassen.
Två modeller med begränsad upplaga: ID.4 gör sin entré på marknaden i form av två modeller som byggs i en begränsad upplaga av 27 000 bilar. ID.4 1st kostar i Sverige 514 900 kronor, medan speciellt välutrustade ID.4 1st Max kostar 614 900 kronor. Priserna är innan avdrag för den svenska klimatbonusen på 60 000 kronor (förväntas under 2021 att höjas till 70 000 kr enligt regeringens förslag). Privatleasing från 5 425 kronor inklusive service.
Säljstart den 24 september: Redan dagen efter världspremiären finns de båda modellerna tillgängliga för beställning. Leverans av de första bilarna sker runt årsskiftet.
Design för en ny era: Exteriören på ID.4 har muskulösa proportioner för en modern look. Den släta, svepande designen har hämtat inspiration från naturen och svarar för en enastående aerodynamik.
Ny belysningsteknik: De interaktiva IQ.Light LED matrix-strålkastarna har intelligent helljusreglering. Dessutom är bilen utrustad med de innovativa 3D LED-baklyktorna.
Rena tusenkonstnären: De upp till 21" stora fälgarna förstärker bilens sportiga och robusta karaktär. Båda modellerna är som standard utrustade med takreling och dragkrok (max dragvikt: 1 000 kg), medan ID.4 1st Max dessutom stoltserar med bland annat panoramaglastak och elektrisk baklucka.
Körprestanda och räckvidd: Båda modellerna är baserade på ID.4 Pro Performance och kan leverera 204 hk (150 kW). Batteriet ger en räckvidd på upp till 520 km. En toppversion med fyrhjulsdrift och ännu högre effekt kommer nästa år.
Open Space för passagerarna: Arkitekturen för ID.4 kräver ett långt axelavstånd. Det gör interiören i bilen lika rymlig som hos en konventionell SUV i närmast högre klass.
Enkelt handhavande: Pekskärmen mäter upp till 12" på diagonalen. Röststyrning med naturligt tal är standard, liksom ID.Light. Bland tillvalen finns en Head-up-Display (HUD) med förstärkt verklighet (AR), som smälter samman det som visas på displayen med bilens aktuella omgivningar.
Ny elektronikplattform: Både mjuk- och hårdvaran i ID.4 bygger på en helt ny arkitektur som gör det möjligt för kunderna att ladda ner uppdateringar direkt i bilen efter köpet.
Uppkoppling med massor av praktiska tjänster: Föraren kan använda navigationssystemet för att få tillgång till online-tjänsterna i We Connect Start. Assistanssystemen från IQ.Drive gör varenda resa till en skönt avslappnande upplevelse.
Hållbar e-mobilitet för alla: Volkswagens elbilsoffensiv accelererar. ID.4 tillverkas vid Volkswagens Zwickau-fabrik, som är en koldioxidneutral anläggning. Kring ID.-modellerna bygger Volkswagen samtidigt upp ett helt ekosystem för hållbar e-mobilitet.
Volkswagens första helt eldrivna SUV

Efter ID.3 är nu ID.4 den andra modell som är baserad på den speciella MEB-plattformen för elbilar, och märkets första helt eldrivna SUV någonsin. Den möjliggör en renare form av mobilitet även där asfaltsvägarna tar slut och är ett konkret bevis på Volkswagens viktigaste styrka: utvecklandet av moderna elbilar som erbjuder sina kunder prestanda, hållbarhet och ett överkomligt pris.

– Nu är det full fart med vår elbilssatsning. Vi ser ett mycket stort intresse för ID.3 som nu levereras till de första kunderna och som finns att provköra hos våra återförsäljare. Det är glädjande att höra den positiva feedback vi får från både kunder och de som har provkört den, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.
– ID.4 blir ännu en bil som vi tror kommer passa den svenska marknaden väldigt bra, inte minst som en populär förmånsbil eller tjänstebil. En helt eldriven SUV med lång räckvidd, attraktiv design och överkomliga priser kommer hjälpa oss i vår ambition att elektrifiera den svenska bilparken, fortsätter Forsberg.

En milstolpe i elbilsoffensiven

ID.4 kommer att lanseras i världens största marknadssegment – kompakt-SUV-klassen. Modellen kommer att tillverkas och säljas i Kina, USA och Europa och är en milstolpe i koncernens elbilsoffensiv. Volkswagen-koncernen planerar att lansera upp till 75 helt eldrivna modeller fram till och med 2029 och under samma period sälja cirka 26 miljoner elbilar.

Kring dessa bilar bygger man samtidigt upp ett helt ”ekosystem” för hållbar e-mobilitet. Som ID.4-kund kommer man att äga en bil som tillverkats koldioxidneutralt – och om man laddar den med grön el kommer den även vara koldioxidneutral att köra.

– ID.4 är en emotionell allroundbil som kommer att göra intryck på många kunder med sin effektiva eldrift, generösa utrymme, moderna assistanssystem och kraftfulla design, säger Ralf Brandstätter, VD för märket Volkswagen.
– Som Volkswagens första globala elbil kommer den här modellen att rulla ut vår modulära plattform som har utvecklats speciellt för elektrisk rörlighet världen över. Volkswagen visar alltså återigen sin ledande roll inom innovation, teknik och kvalitet på högvolymsmarknaden, fortsätter Brandstätter.

Marknadslanseras först i två 1st-modeller

På den europeiska marknaden kommer ID.4 att först lanseras i två begränsade upplagor: ID.4 1st och ID.4 1st Max. Från och med den 24 september finns de båda modellerna tillgängliga för beställning. Leverans av de första bilarna sker sedan runt årsskiftet.

I Sverige ligger priserna på 514 900 kronor respektive 614 900 kronor innan avdrag för klimatbonus. I båda fallen är kunderna berättigade till en klimatbonus på 60 000 kronor (förväntas under 2021 att höjas till 70 000 kr enligt regeringens förslag).

Preliminärt förmånsvärde som publiceras hos Skatteverket under oktober är enligt följande: från 1 316 kr för ID.4 1st respektive 1 464 kronor för ID.4 1st Max vid 50 % marginalskatt.

Priserna för såväl privat- som företagsleasing, det vill säga en fast månadskostnad utan kontantinsats, är fastställda för ID.4 1st.

Privatleasing ID.4 1st: från 5 425 kr inklusive service (36 månader/totalt 3 000 mil) Klimatbonus är inkluderad i leasingavgiften. Priset är inklusive moms.

Business Lease ID.4 1st: från 4 995 kr inklusive service och försäkring (36 månader/totalt 4 500 mil). Betalskydd ingår i 12 månader. Klimatbonus är inkluderad i leasingavgiften. Priset är exklusive moms.

ID.4 1st

ID.4 1st är utrustad med 20"-fälgarna Drammen – Exterior Style-paketet och tonade rutor bak ser till att bilen är ett riktigt blickfång på vägen. Framsätena och ratten har elvärme, och bakgrundsbelysningen kan ställas in att skimra i någon av 30 olika färger. Pedalerna, som är av rostfritt stål har en fräck ”Play & Pause”-design, och ratten pryds av en ”1st”-logo.

Backkameran gör det enkelt att manövrera bilen när man ska parkera. Komfortfunktionerna avrundas av klimatanläggningen Climatronic med två zoner och av en eluppvärmd vindruta. Navigationssystemet Discover Pro och fyra USB-uttag hör till standardutrustningen i ID.4 1st liksom flera viktiga assistanssystem – Front Assist, den adaptiva farthållaren ”Stop&Go” och filhållningssystemet Lane Assist. Värmepump, som effektivt kan värma och kyla kupén, samt dragkrok är också standard.

ID.4 1st Max

I tillägg till det som ingår för ID.4 1st är ID.4 1st Max utrustad med nästan hela utrustningspaketet. Utvändigt omfattar detta LED matrix-strålkastare, 3D LED-baklyktor och 21"-fälgarna Narvik. Tillsammans med den progressiva styrningen och det adaptiva chassiregleringssystemet DCC gör de bilens sportiga karaktär extra tydlig. Mellan strålkastarna och i fördjupningarna vid dörrhandtagen sitter ljuslister.

Interiören i ID.4 1st Max erbjuder passagerarna utsökt komfort. I standardutrustningen ingår elektriskt justerbara säten, panoramaglastak, ljuddämpande glas, klimatanläggningen Climatronic med tre zoner och en elektrisk ”Easy Open & Close”-baklucka.

ID.4 1st Max snålar inte heller när det gäller kontrollsystem, uppkoppling eller assistanssystem: 12" Head-Up-display med förstärkt verklighet (AR), mobiltelefongränssnittet Comfort, Travel Assist, Side Assist och Emergency Assist hör alla till standardutrustningen.

Begränsade upplagor

Båda modellerna tillverkas i en begränsad upplaga på totalt 27 000 exemplar. När de sålts slut kommer de att ersättas med ett antal förkonfigurerade modeller. Dessa är utrustade med de tillval som är kundernas favoriter samlade i paket. Lösningen gör kunderbjudandet ännu tydligare och gör det också möjligt för fabriken i Zwickau att bygga och leverera bilarna snabbare.

Muskulösa, svepande linjer

4,58 meter långa ID.4 har en kraftfull och kaxig utstrålning på vägen. Designen karakteriseras av rena, svepande och kraftfullt markerade linjer. Den kombinerar SUV:ens robusta karaktär med avancerad aerodynamik – luftmotståndskoefficienten (cW-värdet) ligger på låga 0,28. Utöver de svepande linjerna och den grundläggande karossformen är det fler detaljer som bidragit till detta enastående värde. Tillsammans med den stora takspoilern åstadkommer baklyktorna till exempel en mycket effektiv separation av luftflödet.

Precis som kompakta ID.3 symboliserar konturerna på ID.4 en helt ny era inom den fria rörligheten. Det finns ingen kylargrill eftersom den elektriska drivningen inte behöver någon sådan. De karakteristiska strålkastarna och signaturbelysningen mellan dem ger fronten en modern touch.

Bilens kaross är atletisk medan de stora hjulen skvallrar om ID.4:s robusta, sportiga karaktär. Mittlinjen gör karossen mer fartfylld och den dynamiska taklinjen sträcker sig ända bak. Där löper takbågen in i de plana C-stolparna och ger bakpartiet en utpräglat skulpterad look. Karossen innehåller sofistikerade lösningar som bidrar till att sänka vikten – sidobalkarna består till exempel av aluminium och höghållfast stål.

Fyra alternativ av lacker erbjuds: Blue Dusk Metallic, Glacier White Metallic, Honey Yellow Metallic och Mangan Grey Metallic. Exterior Style-paketet innehåller ännu fler attraktiva detaljer: taket och sidobackspeglarna är svartlackerade, medan C-stolparna, taklinjen och takrelingen glänser i silver. Beroende på vilken lack man bestämmer sig för går tilläggsdelarna nederst på karossen i Grey Tech eller svart.

IQ.Light med ny teknik

När det gäller belysningen har ID.4 försetts med ny, innovativ teknik. Hit hör de interaktiva IQ.Light LED matrix-strålkastarna (standard på ID.4 1st Max) som ger föraren ett vänligt välkomnande genom att röra sig fram och tillbaka i sidled när man öppnar bilen. De har ett intelligent styrt helljus som lyser upp vägen utan att blända andra trafikanter.

3D LED-baklyktorna (som också de är standard på ID.4 1st Max) har dynamiska blinkers med flytande ljus som rör sig inifrån och ut. Det ljus som baklyktorna utsänder ger ett speciellt homogent och tredimensionellt intryck – ljuset alstras av individuella 3D LED-lampor. Bromsljusen har formen av ett X och lyser upp i ett dynamiskt mönster när föraren närmar eller avlägsnar sig från bilen. Kunderna kan välja mellan två olika ljusmönster.

Open Space – rena loungen

Dörrhandtagen på ID.4 ligger i plan med karossen och är som standard försedda med elektrisk upplåsning. Både förare och passagerare stiger i och ur bilen genom generöst stora dörröppningar och sitter både bekvämt och högt. Tack vare de korta överhängen och det långa axelavståndet på hela 277 cm är bilen lika rymlig som en konventionell SUV i närmast större klass. Detta skapar ett så kallat ”Open Space”, precis som i de övriga ID.-modellerna.

Panoramaglastaket (standard i ID.4 1st Max) sträcker sig nästan över takets fulla längd och dränker kupén i ett naturligt ljus. Mittkonsolen, som kan konfigureras på olika sätt och inte sitter fast i instrumentpanelen, gör det enkelt att hålla ordning och reda i kupén. Mittkrockkudden mellan framsätena löser ut vid en kollision i sidan och förbättrar den redan höga passiva säkerheten ytterligare.

Färg och klädsel

Färgerna och materialen är moderna och eleganta. Den tvåfärgade sätesklädseln i ID.4 1st består till största delen av Art Velours-mikrofiber i Platinum Grey. Samma grå färg hittar vi också på dörrpanelerna och instrumentpanelen. Säten och dörrar pryds av Florence Brown-färgade detaljer. Ratten, rattstången och dekorlisten runt displayen går endera i Piano Black eller i Electric White. Electric White erbjuds endast i begränsad upplaga för ID.4 1st men kommer även att kunna väljas till senare versioner av ID.4.

ID.4 1st Max har samma klädsel och färger, förutom Electric White. Framsätena på denna modell har en lång rad elektriska inställningar och de pneumatiska svankstöden är försedda med en inbyggd massagefunktion. Sätena bär dessutom ett godkännandesigill från den tyska organisationen Aktion Gesunder Rücken (AGR) som arbetar för bättre rygghälsa. Framsätena har ett armstöd på innersidan som standard, och alla klädslar är tillverkade av icke-animaliska material.

Stort bagageutrymme

Bagageutrymmet har en volym på 543 liter, och fäller man ner baksätet står hela 1 575 liter till förfogande vid last upp till taket. ID.4 1st Max levereras med en elektrisk baklucka – ”Easy Open & Close” – som kan öppnas med en enkel fotrörelse. Här ingår även ett bagagenät, ett skiljenät och ett variabelt bagageutrymmesgolv.

Dragkrok är standard på de båda modellerna och den eldrivna SUV:en kan dra släp med en vikt på upp till 1 000 kg (bromsat, 12 % stigning).

Banbrytande handhavandekoncept

Volkswagen har utrustat sin första helt eldrivna SUV med ett nyskapande handhavandekoncept. Instrumentpanelen är helt fri från fysiska knappar och reglage vilket ger den en modern look. Föraren får den viktigaste informationen via en kompakt display som kan styras via multifunktionsratten. Vid kanten på displayens högra sida finns en stor digital vippströmbrytare som man använder för att välja körläge.

Mitt på instrumentpanelen sitter en pekskärm för navigationssystemet, telefonfunktionerna, media och olika assistanssystem och bilinställningar. På ID.4 1st handlar det om en 10"-skärm medan den på ID.4 1st Max mäter 12" på diagonalen. Den standardmonterade röststyrningsfunktionen ”Hej ID.” – som även förstår många vanliga vardagsfraser – sitter på den andra nivån.

Innovativ displayteknik

Två innovativa displaylösningar fulländar handhavandekonceptet. Under vindrutan löper ID.Light i form av en smal ljuslist som genom att visa lättförståeliga ljuseffekter assisterar föraren i många olika situationer, till exempel när man bromsar eller ska svänga. Head-up-Displayen (HUD) med förstärkt verklighet (AR) (standard i ID.4 1st Max) projicerar bland annat upp riktningspilar på vindrutan så att de smälter samman med bilens fysiska omgivning.

Mångkunnigt navigationssystem

När ID.4 1st och ID.4 1st Max rullar av monteringslinjen är de utrustade med navigationssystemet Discover Pro. Funktionen Online Voice Control utökar funktionaliteten för den naturliga röststyrningen genom att hämta online-information från molnet (”Hej ID., var ligger närmaste glassbar?”). Med App Connect kan man strömma media via en smartphone. Föraren och passagerarna kan ansluta sina telefoner till Android Auto, Apple Car Play eller Mirror Link för att kunna få upp sina smartphone-appar på infotainmentdisplayen. Ett annat stort plus är mobiltelefongränssnittet Comfort som man använder för att koppla sin smartphone till bilens elsystem (standard i ID.4 1ST Max).

Onlinetjänster från We Connect Start

We Connect Start-tjänsterna kopplar bilen till ägarens smartphone och till trafikinfrastrukturen. Paketet innehåller navigationstjänster, bland annat färsk trafikinformation och visning av närbelägna laddningsstationer med uppdatering i realtid. Det innehåller också fordonsrelaterade tjänster. Via den kostnadsfria appen We Connect ID. kan ID.4-kunderna styra laddningsprocessen och luftkonditioneringen direkt från sin smartphone och dessutom kontrollera laddningsnivån och räckvidden. Det stationära luftkonditioneringssystemet fungerar även när bilen inte laddar från elnätet.

IQ.Drive-assistanssystem

De assistanssystem som installeras i ID.4 från fabrik går under samlingsnamnet IQ. Drive. Det standardmonterade ljudvarningssystemet Park Distance Control innehåller en automatisk bromsfunktion för när bilen manövreras. Andra system som hör till standardutrustningen i de båda modellerna är bland annat filhållningsassistenten Lane Assist, närområdesövervakningen Front Assist inklusive autobroms och en bromsfunktion vid mötande trafik samt assistans vid undanmanövrer liksom den adaptiva farthållaren ACC Stop & Go med hastighetsbegränsare.

ACC-funktionen analyserar navigationsdata och vägmärken och kan därför verka på ett förutseende sätt. Systemet sänker i god tid bilens hastighet när man närmare sig en kurva, rondell, hastighetsbegränsning eller stadsgräns. Även Eco Assistance-systemet ingår i standardutrustningen. I lägen där det kan vara klokt att släppa upp gaspedalen tipsar systemet föraren om detta.

ID.4 1st Max har ännu fler assistanssystem ombord. Travel Assist övervakar avståndet till framförvarande fordon och ser till att hålla bilen i mitten av sitt körfält. För att använda denna funktion behöver föraren endast trycka lite lätt på den beröringskänsliga ratt som fungerar med detta system. När man ska byta fil varnar Side Assist föraren i kritiska lägen. Och Emergency Assist bromsar ner ID.4 till stillastående om föraren av någon anledning inte kan göra detta själv.

Ny elektronikplattform

Bakom den elektroniska intelligensen i ID.4 ligger ett helt nytt koncept. När det gäller hårdvaran är denna i huvudsak uppbyggd kring två centrala högprestandadatorer. Mjukvaruarkitekturen följer principen med lokala servrar. Konstruerad för att vara en bred serviceplattform förenklar den utbytet av data och information mellan de ingående systemen. Detta gör det enklare att integrera nya datapaket – och här har säkerheten alltid högsta prioritet. Grundläggande funktioner som hantering av bromsar och körning ligger kvar i sina separata styrenheter.

ID.4-kunderna märker fördelarna med den nya elektronikplattformen bland annat genom systemets uppdateringsfunktion. Den nya plattformen gör att mjukvaran i styrenheterna smidigt kan uppdateras via mobilnätverket. Data överförs till bilen och installeras efter att en resa avslutats så att de är klara att användas nästa gång man startar bilen. Tack vare denna strategi kan många funktioner uppgraderas fortlöpande.

Högeffektiv PSM-motor

Precis framför bakaxeln på ID.4 sitter en elmotor som driver hjulen via en 1-stegad växellåda. Den permanentmagnetiserade synkronmotorn (PSM) är både kompakt och lätt. I båda modellerna utvecklar elmotorn 204 hk (150 kW). Det fulla vridmomentet på 310 Nm finns tillgängligt redan från start. Bilen klarar accelerationen från 0 till 100 km/h på 8,5 sekunder. Topphastigheten är elektroniskt begränsad till 160 km/h. En toppversion med fyrhjulsdrift och ännu högre effekt kommer nästa år.

Sportig karaktär

ID.4 är en sportig tusenkonstnär som är enkel att köra. Litiumjonbatteriet – som sitter placerat mellan axlarna och under passagerarutrymmet – ger bilen en låg tyngdpunkt och en jämn fördelning av axelbelastningen. Båda dessa egenskaper har en positiv inverkan på komforten och körkarakteristiken. Bakhjulsdriften och markfrigången på 21 cm ger bra driv och grepp och gör att Volkswagens helt eldrivna SUV känner sig hemtam även i lättare terräng.

Fälgarnas utformning är en ingående del i det övergripande aerodynamikkonceptet. Båda modellerna rullar fram på hjul med stora 20"- eller 21"-lättmetallfälgar. Trots att detta kräver mer plats i hjulhusen har ID.4 en vändradie på 10,2 m – ett enastående bra värde för en bil av denna storlek.

ID.4 1st Max levereras med det adaptiva chassiregleringssystemet (DCC). Detta är länkat till körprofilsväljaren vilket gör att föraren kan välja mellan lägena ”Eco”, ”Comfort” och ”Individual”. Båda systemen breddar området mellan komfort och sportighet. Vehicle Dynamics Manager (VDM) kopplar de adaptiva stötdämparna till den elektroniska XDS-differentialen och sköter deras samverkan med maximal precision. Ett annat standardsystem för ID.4 1st Max är den progressiva styrningen. Ju mer föraren vrider på ratten, desto mer direkt blir styrningens utväxlingsförhållande.

Energikapacitet: 77 kWh

Volkswagens helt eldrivna SUV är en allround-bil som även klarar långfärder med glans. Elenergin i de båda ID.4 1ST-modellerna lagras i ett batteri som har en kapacitet på 77 kWh (netto). Batteriet väger 493 kg och ger en räckvidd på upp till 520 km.

Batteripaketet, som är inneslutet i aluminiumsektioner och skyddas av en robust ram, innehåller 12 batterimoduler. Var och en av dessa innehåller i sin tur 24 pouch-celler med ett flexibelt yttre hölje. En basplatta med inbyggda vattenkanaler reglerar cellernas temperatur. Volkswagen garanterar att batteriet fortfarande kommer att ha minst 70 procent av sin ursprungliga kapacitet kvar efter 8 år, eller en körsträcka på 160 000 km.

Effektiv bromsenergiåtervinning

En viktig faktor bakom räckvidden är det effektiva bromsenergiåtervinningssystemet. Via växelväljarkontakten bestämmer föraren om ID.4 ska återvinna energi när man tar foten från gaspedalen. I läget D (Drive) kommer bilen då att rulla fritt i de flesta situationer – elmotorn kan rotera fritt. I läget B (Brake) fungerar elmotorn som generator och matar el tillbaka till batteriet. I många vardagliga situationer kommer mjukare inbromsningar att ombesörjas enbart av elmotorn, medan de hydrauliska bromsarna träder in när kraftigare bromsning av bilen krävs.

Laddningsekosystemet

Tillsammans med ID.-modellerna lanserar Volkswagen även ett komplett paket för enkel, uppkopplad och hållbar laddning av elbilar. Lösningen, som går under namnet We Charge, passar perfekt i alla situationer, både när man är på långfärd, är ute och kör kortare sträckor eller befinner sig hemma. Appen We Connect ID. ger smidig tillgång till laddningsekosystemet.

Snabbladdning med likström

Vid en snabbladdningsstation med likström, som Ionitys, kan 77 kWh-batteriet i ID.4 laddas för en räckvidd på upp till 320 km på cirka 30 min (WLTP) – med en laddningseffekt på upp till 125 kW. Vid allmänna laddningspunkter kan ID.4-kunderna använda Mode 3-kabeln för att ladda batteriet med växelström – och tack vare We Charge får man tillgång till ett av Europas största laddningsnätverk med fler än 150 000 allmänna laddningspunkter. Och det krävs endast 1 kort för att kunna använda dem.

ID. Charger – för laddning hemma

Som ägare till en ID.4 kan man i Sverige ladda bilen hemma med avtalet Volkswagen Förnybar El, som kommer från jämtländsk vattenkraft. För att göra detta kan man använda ID. Charger, Volkswagens nya laddbox för laddning hemma. Med ett pris på från 4 349 kronor finns det tre versioner att välja mellan som alla lämnar en laddningseffekt på 11 kW.

Tekniska data ID.4 1st och ID.4 1st Max

Max effekt: 204 hk (150 kW)
Max vridmoment: 310 Nm
Växellåda: 1-växlad
Topphastighet: 160 km/h
Acceleration, 0-100 km/h: 8,5 s
Batterikapacitet, netto: 77 kWh
Räckvidd, WLTP: upp till 520 km
Längd / Bredd / Höjd: 4 584 mm / 1 852 mm / 2 766 mm
Axelavstånd: 2 766 mm
Dragkoefficient (cW-värde): 0,28
Bagagevolym: 543 liter
1584 röster Är du sugen på en ID.4?
39.7°
0

Nu är den här - Volkswagen ID.4

Kostar från 514.900 kronor

Kolla in trailern för Together BnB
Märkligt snuskpellespel

Together BnB är ett kommande spel där du som spelare driver ett bed and breakfast och spenderar din vardag med att ta pervobilder på kvinnliga gäster samt skjuta vilddjur med pistoler för att få rätt på vad som häde med din bror som mystiskt försvunnit. Together BnB is a 3D Real-Time first-person love adventure PC Game. You will be playing the main character James, whose older brother owns a BnB. James was forced to take over the management of the BnB since his brother mysteriously disappeared. Besides searching for his brother through various clues, as a deputy manager, James also has to assist the beautiful tenants of the BnB, satisfy them and help them achieve their goals... Trailern för spelet kan kollas in ovan och sammanfattar verkligen denna märkliga kombination. Tumnagel
38.4°
+
Frode Wikesjö
0

Nästa Star Trek-film har premiär under 2023
Långt kvar tills dess ju!

Även om det var fem år sedan vi sist fick se en ny Star Trek-film på bio får vi vänta ett tag till på att vi får se en till. Paramount har nämligen bestämt sig för att inte släppa nästa Star Trek-film förrän den 9 juni 2023. Vad filmen kommer handla om och vem som står för manuset är för tillfället oklart. Tidigare rapporter kring denna film har bland annat sagt att Quentin Tarantino eller Noah Hawley var ansvariga för manuset men det verkar inte längre vara fallet. Det är också oklart vilken tidslinje filmen kommer utspela sig men antagligen återvänder de till Kelvin-tidslinjen igen. Tumnagel
39.3°
+
Frode Wikesjö
0

Michael Reeves leker med Spot
Gör så den kissar öl

Michael Reeves har fått leka lite med roboten Spot från Boston Dynamics. Självklart använde han sin tid och kunskap för att göra det mest praktiska en sådan här robot kan göra, nämligen att kissa öl. Tumnagel
40.7°
+
Frode Wikesjö
0

Längre gameplay-trailer för The Day Before
Det där Last of Us-liknande MMO-spelet

Här bjuds vi på en längre trailer för spelet The Day Before vilket är ett kommande MMO-spel som utspelar sig i ett USA som drabbats av en dödlig pandemi. Infekterade människor har blivit köttsugna zombies och de som överlevde drabbar samman över de få resurser som är kvar. När spelet släpps är för tillfället okänt, men länk till spelet på Steam har ni här nere till vänster och där kan ni wishlista för att hålla er uppdaterade. Tumnagel
39.5°
+
Frode Wikesjö
0

Stor modell av Mustangen från Gone in 60 seconds
Bygg Eleanor på 27 månader

Eleanor från filmen Gone in 60 seconds är troligen en av de allra mest kända film-bilarna. Nu finns den som smått gigantisk metallmodell som mäter 58 centimeter lång. Den säljs av några som heter Die-cast club och det lär bli en dyr historia att få ihop den. Det tar också 27 månader. Varje månad får man nämligen fyra kit som kostar 120 kronor styck ungefär. Dessa bygger man sedan ihop och när 27 månader har gått så har man byggt ihop bilen. Låter det dyrt? Det är det, prislappen totalt blir 13.000 spänn. Aj. Men kanske ett roligt och långt projekt. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

Premiärdatum för nästa Indiana Jones-film
29 juli 2022

Under gårdagen meddelade Disney att nästa Indiana Jones-äventyr har premiär den 29 juli 2022. Harrison Ford återvänder som bekant för huvudrollen och kommer bland annat få sällskap av Phoebe Waller-Bridge. John Williams kommer också att återvända för att ge filmen lite musik. Tumnagel
42.4°
+
Frode Wikesjö
0

De första 16 minuterna från Diablo 2: Resurrected
Från den pågående alfan

Som bekant pågår det just nu ett tekniskt alfatest för Diablo 2: Resurrected. Folket från IGN har fått lägga vantarna på det och bjuder här på spelets första 16 minuter. Nedan kan man också spana in ett klipp där man jämför den gamla grafiken med den nya. Tumnagel
42.1°
+
Frode Wikesjö
0

Därför är miles per gallon idioti
Vänd på det!

Amerikanarna kan en del saker, men mått har de verkligen inte fått rätt. Extra knäppt blir det när man vänder på saker och här förklarar Engineering Explained varför miles per gallon är ren och skär idioti jämfört med liter per mil. Tumnagel
48.6°
+
Roger Åberg
0

Trailer för Sons of Sam: A Descent Into Darkness
Var seriemördaren Son of Sam verkligen ensam om morden?

David Berkowitz är sannolikt en av USA:s mest kända seriemördaren och gick i media bland annat under namnet "Son of Sam" under sin mordturné i New York mellan 1976 - 1977. I Netflix senaste truecrime-dokumentär Sons of Sam: A Descent Into Darkness spekuleras det om att Berkowitz kanske inte ensam begick de sex mord och tio knivskärningar som han senare dömdes för. Det här är en teori som framför allt lanserats av den nu avlidne journalisten och författaren Maury Terry, som även skrivit boken "The Ultimate Evil: An Investigation Into Americax27s Most Dangerous Satanic Cult". Sons of Sam: A Descent Into Darkness består av fyra delar och de kommer att börja sändas på Netflix 5 maj. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Farväl LG!
Mr Mobile säger hej då

LG har väl aldrig varit bäst men några riktigt bra släpp har de allt gjort. De senaste åren har man släppt en hel del konstiga men uppfriskande modeller men inga riktiga succéer och i veckan berättade man att man slänger in handduken. Mr Mobile har letat i förrådet och går här igenom en hög av de modeller som LG släppt genom åren. Tumnagel
37.8°
+
Roger Åberg
0

GE satsar på att utveckla covid-19-sensorer för mobiler
Så att den kan känna av om det finns virus där du befinner dig

GE Research har fått bidrag från den amerikanska myndigheten National Institutes of Health (NIH) för att försöka utveckla minimala sensorer som ska kunna känna av om det finns covid-19-partiklar i närheten av sensorerna. Företaget har sedan tidigare lång erfarenhet att utveckla sensorer till olika branscher och man tänker sig att en covid-19-sensor skulle vara mindre än en nagel och kunna integreras i till exempel mobiltelefoner, smarta klockor och annan bärbar teknik. Forskaren Radislav Potyrailo från GE Research säger i ett pressmeddelande om den eventuella sensorn: "We have developed tiny sensors smaller than a fingertip that have the same detection capabilities as the high-end analytical instruments the size of a microwave oven. Our sensors are sort of like bloodhounds. We train them to detect a specific thing, and they are able to do that well without being thrown of the trail by something else." Projektet med att utveckla minimala covid-19-sensorer kommer att pågå i två år så det kommer att dröja ett tag innan vi får se resultatet av GE Research forskning. Skulle man lyckas få fram de minimala sensorerna som är målsättningen så krävs det givetvis även att dessa inte blir alltför dyra för att mobiltillverkare och andra ska kunna bygga in sensorerna i sina produkter till en rimlig kostnad. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Digga ledmotivet till nya Mortal Kombat-filmen
MORTAL KOMBAAAAT!

Den stora frågan som många ställde sig när det stod klart att det skulle bli en ny Mortal Kombat-film var om denna rulle skulle återanvända ledmotivet från första filmen från 1995. Natten till i dag fick vi svar på den frågan då en uppdaterad version av låten släpptes. Låten heter enkelt nog Techno Syndrome II och kan diggas på högsta volym i klippet ovan. Mortal Kombat släpps på HBO Max den 23 april och det gamla ledmotivet kan diggas nedan. Tumnagel
38.7°
+
Frode Wikesjö
0

Vad har 25 år gjort med Porsche Boxster?
986 Boxster vs 718 Boxster

När Porsche släppte sin Boxster fick modellen mycket skit, den var lite för tam och alla tuffa killar tyckte då att det inte var en riktig Porsche. Det löste sig dock snabbt och modellen blev riktigt trevlig. Men nu har det gått 25 år och Autogefuhl har fått låna en originalboxster och en jubileumsmodell och jämför de två med varandra. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

Smygtitt på S03 av Dark Side of the Ring
Dokumentärserien om wrestling-världens mörkare sida

Den 6 maj är det premiär för den tredje säsongen av dokumentärserien Dark Side of the Ring på VICE. Serien bjuder på några av wrestling-världens mörkare historier och i den här säsongen kommer bland annat att täcka den galna wrestling-showen som 1995 hölls i Nordkorea och den tragiska historien kring Brian Pillman som dog 35 år ung. Tumnagel
37.2°
+
Frode Wikesjö
0

Minidokumentär om Oculus Rift
VR-headsetet som inledde den andra VR-vågen

Det har nu gått tio år sedan 18-åringen Palmer Luckey hemma i sitt garage spikade ihop den första prototypen av VR-headsetet som senare blev Oculus Rift. Oculus Rift blev tillsammans med HTC Vive hårdvaran som inledde den andra VR-vågen och det fanns i mitten av förra årtiondet stora förhoppningarna om att VR var något som leta sig ut i stugorna på riktigt den här gången. Idag kan man väl dock säga att den största hajpen runt VR har lagt sig även om utvecklingen fortsätter på flera fronter. Det verkar med andra ord inte helt omöjligt att av VR, tillsammans med AR och XR, är något som kan framöver kan komma att bli betydligt mycket större än vad det är i dagsläget. Även detta berörs lite i slutet av filmen som hittas här ovanför. Vad har ni för tankar om VR, det vi har sett hittills på den fronten och hur VR kan komma att se ut i framtiden? Kommentarerna står till ert förfogande. Bonus. Här nedan hittas trailern till filmen Lawnmover Man från 1992, en film som man kanske kan säga drog igång den första VR-vågen. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

SpaceX överger idén att fånga upp Falcon 9:s noskåpor i nät
Ska nu plocka upp dem från havet istället

Sajten SpaceXFleet rapporterar att SpaceX ser ut att ha övergett metoden som innebar att man fångade upp noskåpor från sina Falcon 9-raket i stora nät som spänts upp över de båda båtarna Ms. Tree och Ms. Chief. 2019 bevisade SpaceX att detta var möjligt då man fångade upp sin första noskåpa i en av de nätförsedda båtarna. Sedan dess ska dock detta bara ha skett ytterligare åtta gånger enligt SpaceXFleet. Anledningen till att SpaceX nu fimpar metoden med att fånga upp kåporna i nät uppges vara att den flera gånger har skadat kåporna såväl som båtarna som fångar upp dem. SpaceX överger dock inte idén om att återanvända Falcon 9:s noskåpor. Istället för att fånga upp dem i nät så har man nu återgått till metoden att snabbt plocka upp dem ur havet när de slagit ner där, en metod som man har använt sedan 2018. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kan ni kika på Thunder Force
Med allas favorit Melissa McCarthy

Inget verkar få Feber-läsare att säga nope snabbare än en film med Melissa McCarthy, men oavsett vad man tycker om henne så har hennes nya superhjälterulle Thunder Force släppts på Netflix. I filmen får vi träffa Lydia Berman, spelad av McCarthy, som besöker sin gamla polare Emily och det hela slutar med att duon får superkrafter och börjar puckla på skurkar i Chicago. Det är lättsam och smått tramsigt humor som lär generera ett och annat fniss om man inte är en regelrätt surmule. Länk till Thunder Force har ni här nere till vänster. Är man en regelrätt surmule och vill kika på något annat så har även antologiserien Them släppts på Amazon Prime Video och City of Lies med Johnny Depp och Forest Whitaker har släppts på diverse VOD-tjänster. Sedan har även fjärde avsnittet av The Falcon and the Winter Soldier släppts och kan ses på Disney+. Tumnagel
24.5°
+
André Stray
0

JerryRigEverything knäcker Legion Phone Duel 2
Gör lite ont att se

Lenovo presenterade Legion Phone Duel 2 under gårdagen och telefonen kommer med lite unik design. JerryRigEverything har lagt vantarna på telefonen och i vanlig ordning utsätts telefonen för lite högst vetenskapliga stresstester och telefonen överlever de flesta testerna. Förutom böjtestet. Tumnagel
35.1°
+
André Stray
0

DMX är död
Legendarisk rappare blev 50 år

Tidigare i veckan lades Earl Simmons, aka DMX, in på sjukhus efter en hjärtattack orsakad av en överdos. Nu nås vi av nyheten att inte klarade sig ur detta utan nu bekräftats avliden. DMX hade en unik stil och var kanske mest känd för låten X Gonx27 Give It to Ya från soundtracket till filme Cradle 2 the Grave, men störst var han nog på 90-talt. Earl Simmons blev 50 år gammal. Visa det här inlägget på Instagram Ett inlägg delat av snoopdogg (@snoopdogg) Tumnagel
58kg
+
Roger Åberg

Dave Grohl släpper boken The Storyteller
Lyssna på ett utdrag från den här

Musikern Dave Grohl, som spelat i både Nirvana och Queens of the Stone Age såväl som grundat det egna bandet Foo Fighters, släpper i höst boken "The Storyteller". I boken kommer Grohl att dela med sig av sin historia och saker han upplevt under sin uppväxt och karriär i några av världens mest kända rockband. Han skriver själv om "The Storyteller". "A collection of memories of a life lived loud. From my early days growing up in the suburbs of Washington, DC, to hitting the road at the age of 18, and all the music that followed, I can now share these adventures with the world, as seen and heard from behind the microphone. Turn it up!" Dave Grohls "The Storyteller" släpps i både textbok- och ljudboksformat 5 oktober. Ni kan lyssna på ett utdrag där Grohl läser lite ur boken själv här ovanför. Tumnagel
100kg
+
Wille Wilhelmsson

MSCHF återkallar Lil Nas X djävulsskor
Efter uppgörelse med Nike

Företaget MSCHF som i slutet av förra månaden släppte skomodellen "Satan Shoes" tillsammans med Lil Nas X återkallar nu dessa. Det är något man gör efter det att Nike stämt MSCHF då Satans Shoes var baserade på Nike Air Max 97 och försedda med Nikes klassiska Swosh-logga. Då samtliga av de 666 paren av Satan Shoes sålde slut på rekordtid innebär återkallningen av skorna att MSCHF erbjuder sig att köpa tillbaka skorna från köparna till butikspriset 1018 dollar efter uppgörelsen med Nike. Nike säger i ett uttalande om uppgörelsen med MSCHF: "If any purchasers were confused, or if they otherwise want to return their shoes, they may do so for a full refund. Purchasers who choose not to return their shoes and later encounter a product issue, defect or health concern should contact MSCHF, not Nike." En advokat för MSCHF uppger att man gått med på uppgörelsen med Nike då företaget anser att man redan uppnått sitt syfte med skorna, ett syfte som advokaten säger var: "With these Satan Shoes — which sold out in less than a minute — MSCHF intended to comment on the absurdity of the collaboration culture practiced by some brands, and about the perniciousness of intolerance." De köpare som lyckades få tag på ett par Satan Shoes lär sannolikt inte heller sälja tillbaka dem till MSCHF för inköpspriset. Skorna har redan börjat säljas på eBay och där gick ett par nyligen för 5000 dollar medan en auktion som fortfarande pågår är uppe i närmare 7800 dollar för ett par. Tumnagel
82kg
+
Wille Wilhelmsson

I dag är det gin och tonic-dagen
Hur blandar du din?

Gin och tonic är ju rackarns gott och en drink som är väldigt enkel att få helt ok. Sen kan man nörda ihjäl sig hur mycket som helst men frågan är om det lönar sig. Lite bra gin, lite bra tonic och lite gurka brukar räcka för mig. Min bästa gin och tonic har jag druckit på en hotelbar i Amsterdam. När drack du en riktigt bra GT och hur gör du för att få den så där riktigt bra. Nedan får ni se en annorlunda version på GT. Tumnagel
91kg
+
Roger Åberg

Massive Attacks Blue Lines fyller 30 år
En till klassiker

Dagens andra klassiker blir Massive Attack och deras platta Blue Lines som numera är 30 år gammal. Plattan måste väl räknas som en av de moderna klassikerna. Hängde man i skivaffärer kring 1991 var det här ett självklart köp och det var nog också uppföljarna Protection och Mezzanine. Bandets bas har väl varit 3D (Robert Del Naja), Daddy G (Grant Marshall) och Tricky (Adrian Thaws) men har hela tiden använt massor av gästartister, som Shara Nelson här ovanför i Unfinished Sympathy. Tumnagel
93kg
+
Roger Åberg

The Avalanches-platta firar 20 år
Klassiker remixas

The Avalanches platta Since I left you är en riktig klassiker och nu firar den 20 år. För att fira det så kommer gruppen att släppa en ny version av plattan i juni som innehåller remixar av Stereolab, MF DOOM, Leon Vynehall, Black Dice, Carl Craig, och Sinkane. Just nu har man släppt en remix som ni kan höra nedan, resten kommer alltså senare. Man släppte även förköp på en vinylversion med fyra skivor igår, men den tog slut direkt. Tumnagel
95kg
+
Roger Åberg

Liseberg öppnar upp som promenadpark
Om man vill besöka Liseberg utan att åka något

Liseberg meddelade idag att man kommer att öppna upp nöjesfältet som promenadpark för att fler ska kunna få uppleva våren på Liseberg trots de rådande pandemi-restriktionerna. Det innebär att parken kommer att vara öppen för besökare även utanför ordinarie öppettider. Då kan besökarna knalla runt på Liseberg och kolla in trädgårdar, planteringar och lekplatser men att inga åkattraktioner kommer att vara igång. Andreas Andersen, vd på Liseberg, säger om initiativet till att öppna upp Liseberg som promenadpark: "Med en så kraftig begränsning av antalet gäster som restriktionerna medför ser vi att en stor del av våra besökare inte kommer ges möjlighet att besöka Liseberg under våren. Att öppna promenadpark på förmiddagarna är ett sätt att göra parken tillgänglig för fler under en svår tid." Liseberg planerar att öppna upp någon gång i vår men något exakt premiärdatum är än så länge inte spikat. Det kommer att vara gratis att besöka Liseberg under förmiddagar när nöjesfältet kommer att fungera som promenadpark. Tumnagel
158kg
+
Wille Wilhelmsson

Så gjorde Moby nya versionen av Porcelain
Reprise Version

Porcelain är en av Mobys mest kända låtar och nu har Moby spelat in en ny version av den. Den här gången är den inte alls elektronisk utan med orkester och hela rasket. Med på sång är också Jim James. Ovan kan ni ser Moby berätta om hur den nya versionen kom till och nedan kan ni lyssna på den och se originalvideon. Tumnagel
89kg
+
Roger Åberg

Netflix arrangerar Snabba Cash-konsert
Med Timbuktu, Silvana Imam och andra

Igår hade Netflix svenska tv-serie Snabba Cash premiär och i morgon kommer Netflix att köra en digital "Snabba Cash"-konsert för att uppmärksamma det. På konserten kommer 1.Cuz, Greekazo, Mwuana, Timbuktu, Silvana Imam, Lilla Namo, Erik Lundin, Stor samt Linda Pira att uppträda. Förutom musikuppträdanden kommer även Evin Ahmad, Alexander Abdallah, Dada Fungula Bozela och Ayan Ahmed tillsammans med Snabba Cash regissör Jesper Ganslandt dyka upp på eventet. De kommer bland annat berättar om skapandet av serien i intervjuer ledda av konferencier Amie Bramme Sey. Netflix "Snabba Cash – The Music Event" släpps den 9 april kl 19:00 på Netflix YouTube-kanal vilken hittas på länken här nedanför. Tumnagel
-116kg
+
Wille Wilhelmsson

Adidas nya sneakers går att pimpa med lego-bitar
Om du vill ha lite färggladare ränder

Förra året inledde Adidas och Lego ett samarbete och nu har de släppt en ny modell som de båda tagit fram tillsammans. Den nya modellen baseras på Adidas Ultraboost DNA-modell vilken har försetts med designelement från Lego. Skorna levereras även med lite legobitar som användaren kan använda för att designa om de tre Adidas-ränderna som finns på varje skos sida. Adidas Ultraboost DNA X Lego började säljas på Adidas sajt klockan 10:00 i morse och kostar cirka 1700 kronor. Tumnagel
-8kg
+
Wille Wilhelmsson

Rolex släpper ny generation av Explorer II

Rolex modell Explorer II är en mix av deras Explorer och GMT-Master II och släpptes första gången 1971. Senaste generationen visades upp 2011 och nu är det dags igen för en ny generation, så här tio år senare. Uppdateringen är en finputsning och den största förändringen är egentligen att den nu syns bättre i mörkret, man har nämligen uppdaterat materialet som lyser i mörkret och det ska lysa klarare och längre än tidigare. Tumnagel
84kg
+
Roger Åberg

Marcus snickrade sin egen soffa
Kopia av en dyr klassiker

Norrgavels träsoffa av rak modell är en riktigt snygg sak, men också väldigt dyr. Säkert värd pengarna och hantverket, men 31.400 kronor är ändå en slant. Marcus Carlsson tyckte att det var en bättre och roligare idé att snickra ihop den, så det gjorde han. På vardagsrumsgolvet. Tumnagel
104kg
+
Roger Åberg