m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Våra bästa Black Friday-tips är här!
Vansinnig och för mycket för gatan - men jag älskar den
Foto: Bobby Green

Vansinnig och för mycket för gatan - men jag älskar den
Jag har kört nya Chevrolet Corvette Z06

Bil / Chevrolet

Förra året körde jag nya Corvette och blev riktigt impad. Det kändes som om modellen mognat och faktiskt nu på riktigt kunde få vara med och leka med de tyska pojkarna utan att göra bort sig. Designen var rätt, effekten fullt tillräcklig och prestandasiffrorna visade att Chevrolet inte byggt ett skämt. Men sen hände något. Man rullade traditionsenligt ut en specialversion av bilen kallad Z06. Det betyder i princip att man tjongat in en kompressor och 200 hästar till under huven. Man har även preppat den ännu mer för bankörning och stylat om utseendet så att småbarn som ser bilen börjar grina. Resultatet är en sinnessjuk maskin som aldrig borde få framföras på allmänna vägar, för det är verkligen helt omöjligt att köra den här bilen på ett vettigt sätt. Och för det älskar jag den.

Försnack
Alltså, på riktigt. Ta vilken superskurk som helst från film, TV eller serietidning - det här är deras firmabil. Det borde stå "Hårde Harrys Handgemäng" utmed sidan på bilen följt av ett telefonnummer som går till en telefonsvararröst som väser med en stämma mörkare än Morgan Freeman en söndagmorgon efter en blöt whiskyprovning tillsammans med James Earl Jones, Sam Elliott och Michael Clarke Duncan. Den här bilen är arg, riktigt arg och det är verkligen en utmaning att hoppa in i den och köra iväg utan att känna sig som en douchebag. Utseendet, ljudet och hela rasket osar kaxighet och inte direkt svärmorsdröm som går i kyrkan om söndagarna. En del rycker säkert på axlarna och fnyser att en Tesla minsann har mer effekt och går snabbare till 100, men med en sådan går det inte att starta så att rutorna på femte våningen skallrar och den arga damen med hunden hytter ju inte ens med näven. Ibland måste man bara få ha lite kul, och då är Z06 där för att bidra med det. Fullständigt vansinnig och enligt vissa lika idiotisk. Tur att man får bestämma själv vilken bil man köper, om man har pengarna vill säga.

Körkänsla
På pappret ser ju allt bra ut, väldigt bra faktiskt. Men hur är allt det i praktiken egentligen? Vanliga C7 var ju väldigt trevlig att köra och verkligen ett snäpp upp från föregångaren, så det här kan ju bara vara bättre. Lite styvare chassi, mer pulver, hårdare sättning och mer attityd. C7:an känns stabilt byggd men någonstans är det ju ändå läskigt med såpass mycket effekt på bakhjulen, man vill ju ogärna hamna i ett dike det första man gör. Så turen började som alltid försiktigt. Ett tryck på startknappen, lyssna lite på motorn och sedan iväg genom att dra spaken till Drive eftersom bilen var utrustad med automatisk växellåda. Åtta steg, ingen dubbelkoppling. En sjustegad manuell version finns om man så vill, den satt i vanliga Stingray som jag körde förra året. Bilen startar alltid i det snällaste läget Eco vilket ändå är lite humoristiskt i den här typen av bil. Som tur är har den i alla fall inte start/stopp vilket bara hade varit löjligt. Då får man i och för sig ett härligt uppstartsljud oftare vilket man såklart inte tackar nej till.

Bilens humör styr man via ett vred bakom växelspaken och det finns fem stycken olika lägen att välja mellan - Weather, Eco, Tour, Sport och Track. Tyvärr inte jättesnabba reaktioner från det här systemet alla gånger, ibland fick man vrida både en och två gånger för att det skulle hända något. När det väl gör det ändras instrumentpanelen beroende på vad man valt för att berätta att även hela bilen har bytt skepnad, typ. Rejsigt värre när man väljer Track-läget, och lite snällare när man väljer Eco alltså. Ganska snygg grafik, tyvärr ganska svåravläst när taket är av och solen ligger på. Då hjälper heads-up-displayen till så att man i alla fall har koll på hur fort man kör. Eco bjuder hur som helst på en ganska så harmonisk bil. Avgassystemet låter inte så mycket och bilen känns mjuk och följsam. Z06 har Magnetic Ride som standard. Det är ett system som var 10-15 millisekund justerar dämparna för att de alltid ska prestera sitt allra bästa, oavsett om du kör lugnt på sköna vägar eller pressar hårt på bana. Gaspedalen är mjuk när man trampar på den och svarar visserligen men vill helst att man behandlar den med ömhet. Så här kan vi ju inte ha det. Det här är ju en råbarkad sportbil som borde vilja att man smiskade igång den. Sagt och gjort, med lite temp i motorn vågar jag flippa över till Tour. Lite för lite skillnad från Eco, bilen blir något styvare och känns väl kanske lite mer på tårna men inte så mycket mer. Dags för Sport alltså. Nu händer det grejer må jag säga. Varvräkaren blir ännu tydligare på displayen, motorn morrar till, växellådan vill växla ned och hela bilen blir hård som brödet du hittar i affären på söndagskvällarna.

Direkt fattar jag vad det handlar om. Den här bilen vill inte att jag ska köra den, den vill att en erfaren racerförare tar ut den på bana och bombar järnet. Smackar i nästa växel som att det vore en high-five med bästa polaren, snabbt rattande genom en chikan och sen fullt mos på bromspedalen så att den nästan går genom golvet. Det kan jag tyvärr inte erbjuda kära bil, så du får snällt hålla dig till vanliga vägar, och helst hålla dig på dem. Det går om man vill, är bestämd och vet när man ska och inte ska gasa. Det finns tyvärr lite för många klipp på YouTube som visar folk som tydligt inte vet detta, och då slutar det snabbt illa. Håller man bara tungan rätt i mun och hårt i ratten så går det, typ. Allt detta betyder på klarspråk att man ska köra som en gubbe med keps ungefär. Riktigt så illa var det dock inte men man måste ha respekt för maskineriet. Vill bilen bita ifrån så kommer den att göra det. Under den intensiva testperioden var det torrt och fint på backen vilket självklart underlättar om man inte vill bjudas på oväntade överraskningar. Det är inte så att det känns som att bilen ska släppa i varje böj men de ofantligt breda bakdäcken kan nog ha en tendens att vilja börja dansa om det är mycket regn på asfalten.

Fortfarande Sport-läget, ärligt talat så vågar jag inte vrida över till Track. Lite osäker på vad som skulle hända då, men det verkade för läskigt. Lite aggressivare på gasen nu och börjar bli varm i kläderna, och det börjar gå undan. Bilen är verkligen sinnessjukt snabb. Det går inte att trycka gasen i botten, då kommer jag att flyga av vägen. Man sugs fast mot marken och det går att pressa mer än man tror, man absolut inte så mycket som bilen egentligen vill. Jag känner hur den nästan garvar åt mig där jag tycker att jag mosar på men det finns så mycket mer att hämta. Det är helt omöjligt att utnyttja allt på vanliga vägar. Det går snabbt väldigt för snabbt, och bilen behöver mer plats där den dundrar fram. Det är ingen bjässe det handlar om men den tar ändå sin plats på vägen och känns till en början inte som världens smidigaste pjäs, men man vänjer sig snabbt. När man väl har gjort det kan man vifta runt bilen ganska så mycket utan att den säger ifrån. Börjar det släppa, vilket det gör så fort man trycker på lite mer än vanligt, så är det bara att fortsätta gasa och styra så reder det hela ut sig utan att bli allt för dramatiskt.

Styrningen är väldigt fin och även när man flyger fram känns det ändå aldrig obehagligt eller oroligt. Asfalten kunde ju vara betydligt bättre på sina ställen häromkring vilket givetvis gör sitt för komforten och balansen, men när det väl var slätt kändes det verkligen stabilt och bra. Det är väldigt tydligt att kraften kommer bakifrån och hjulen vill väldigt gärna spinna när man är lite för het på gasen. Alltid kontrollerat de tillfällen jag testade dock, och efter lite kort svansföring är det bara att mosa vidare. Växellådan sköter sig bra men är givetvis inte lika snabb som de allra modernaste dubbelkopplingslådorna. Vill man växla själv gör man det via paddlarna bakom ratten och drar man växelspaken ända bak hamnar man i det helmanuella läget som gör att lådan inte växlar automatiskt om du nu inte skulle röra paddlarna. Skönt när man inte vill att tekniken ska ta över direkt utan gärna ligger lite längre på växlarna. När det är dags att sakta ned bromsar man, och det går också alldeles utmärkt i den här bilen. Doningarna bettar på rejält och det märks att man anpassat stoppförmågan till effekten.

Men. Den här bilen borde verkligen bo på bana, den är helt enkelt för vass för gatan. Jag kan inte släppa lös den, hela tiden är det vägar, trafik och hastighetsbegränsningar och annat mög som sätter käppar i hjulen. Den förtjänar inte att plöja stadskörning och gasa mellan rödljusen, den är värd så mycket mer än så.

Motor
I vanliga Corvette C7 heter motorn LT1. I Z06 heter den istället LT4. I grunden är det samma aluminium-V8:a på 6,2 liter det handlar om. Men eftersom man på den senare även hängt dit en kompressor har motorn anpassats för just detta. Det resulterade i 200 hästar till. Chevrolet anger siffran 659 men den verkar till och med högre när bilen bänkats av utomstående. Effekt så att det räcker och blir över alltså. Maskinen är placerat långt bak för bästa viktfördelning, men den är inte så rolig att titta på när man lyfter på kolfiberlocket faktiskt.

Avgasljudet är verkligen ett kapitel för sig. Jag trodde aldrig att jag skulle säga det här men Jaguar F-Type R har fått sig en rejäl utmanare i Z06, jisses alltså. Ligger man och såsar i Eco-läget och inte gör några hastiga rörelser med gaspedalen fiser det mest, men kuggar man istället ned manuellt efter att man växlat över till Sport-läget brakar allt lös. De yttersta av de fyra piporna där bak har klaffar som öppnar sig och det är verkligen som att öppna en lucka ner till Lucifer när de väl gör det. Man ser dessa tydligt om man lägger sig ned bakom bilen och det är av eller på som gäller - det är verkligen som ett par portar till helvetet. Det blöddrar, skriker, slamrar och väsnas något fruktansvärt, och ibland vill man ju det. Motorn svarar extremt snabbt på torrvarvning och det här med att amerikanska V8:or är trötta finns inte alls. Det är ett riktigt rivigt ljud som sprider sig och man mår bra ända in i själen efter att ha duttat lite (mycket) på gasen ibland (hela tiden). Kör man iväg och lastar på lite blir man bara gladare, det låter mycket och det låter hela tiden. Kompressorn är dock väldigt maskerad så något vinande från den får man tyvärr inte, inte inifrån i alla fall. V8:ans jättebröl kompenserar ändå rätt så bra för detta.

Exteriör
Kaxigt värre. Åtta centimeter bredare än en vanlig Stingray, 800 gånger coolare. Aggressivare front, feta sidokjolar och ett bakparti som Kim avundas. Där på toppen sitter en vinge med flärpar på sidorna som utmärkt blockerar sikten bakåt och gör att det blir helt omöjligt att upptäcka något i döda-vinkeln. Men den ser sjukt cool ut i alla fall. Väljer man till Performance Package får man även en något högre vinge med en mittsektion som manuellt går att justera upp och ned. Den är genomskinlig och får mig direkt att tänka på TVR Sagaris - som är ungefär universums ballaste bil. Helrätt hela vägen. Det här paketet ger även breddning i synligt kolfiber och kolfiberkeramiska bromsar. Ett showpaket med funktion kan man säga.

Interiör
Här trivs jag lika bra som i vanliga Stingray, fast lite bättre till och med. Stolarna är precis lagom skålade men vill man vara hardcore finns det även skalstolar att köpa till. Standardpjäserna duger dock finfint och är troligtvis de man kan leva med mest i längden, även om jag som sagt tycker att bilen borde köras på bana ofta och där vill man nog ha mer av en sitta-still-stol. Kvaliteten känns riktigt bra och kupén som omsluter en känns genomarbetad och tight. Det är precis så där lagom med plats, varken för lite eller för mycket.

Solen släpper man lätt in genom att plocka bort det lätta taket som är i kolfiber. Ett par snabba handtag bara sen så lyfter man ledigt bort det själv och placerar det i bagageluckan. Väl på plats stjäl det dock massa plats men vad gör det när solen skiner - då är ju humöret automagiskt på topp ändå.

En supersmart grej som fler tillverkare borde få till är att man kan köra ned displayen och gömma sin telefon där bakom. Där finns även en USB-ingång så det är bara att plugga in och slippa bekymra sig för plats att förvara eller att luren kommer att dö. Bilen har dessutom CarPlay så kör man iPhone blir livet så mycket enklare. Grafiken på skärmen är fortfarande rätt så trött och inte den snabbaste i världen, men den fungerar. Man blir lite bortskämd dock med snabba saker så här behövs en uppdatering. Skärmen blir dessutom väldigt snabbt svår att läsa när man petat på den en stund. Speciellt när det är ljust ute. Instrumenteringen framför näsan är dock snygg att titta på hela tiden, även om den också är känslig för solljus.

Avslutning
Om man undrar varför det är sommar i oktober så har man svaret här. Den här bilen är verkligen inte 2016 om man frågar de som tänker på miljön, men den är ju så förbannat rolig så jag förstår att folk väljer att hålla för öronen och bete sig som barn. För man skrattar verkligen som ett litet barn så fort man kör den här bilen. Det sjukaste av allt är nästan att det kommer en ännu värre version 2017 - nästa upplaga av värstingen ZR1. Den är just nu under utveckling och det sägs att den skippar kompressorn och istället får dubbelturbo och över 700 hästar. Var ska galenskapen sluta egentligen?! En vanlig Stingray duger gott om man vill köra Corvette, men vill man hänga på bandagar känns Z06 som ett mycket vettigare alternativ. Även om jag inte har kört den på bana så är jag (och alla andra som har gjort just det) övertygad om att den presterar där. Vad man ska göra med ZR1 vet jag faktiskt inte, flyga till månen?

Z06 är för dig som har en slant över och som verkligen älskar amerikanska muskler. För dig som är trött på surret från elmotorer och som inte har något emot att hänga på macken ofta. Och för dig som kör bana, för snälla, köper du en så måste du köra den på bana. Tänk dig för innan du stämplar på bara, så att bilen inte biter dig i stjärten.

Fakta Chevrolet Corvette Z06
Motor: V8, 6,2 liter, kompressor, 659 hästkrafter, 881 Newtonmeter.
Växellåda: Åttastegad automat.
Drivning: Bakhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 3,2 sekunder, toppfart 300 km/h
Drivmedel: Bensin.
Däck och hjul: 335/25 ZR20 bak, 285/30 ZR19 fram.
Bromsar: 371 millimeter skivor fram, 365 millimeter skivor bak. Keramiska skivor finns som tillval.
Mått: Hjulbas 2,71 meter, längd 4,49 meter, bredd 1,88 meter, höjd 1,24 meter, vikt 1 598 kilo, bensintank 70 liter, förbrukning 1,41 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 322 gram per kilometer.
Pris: 1 280 000 kronor.

Läs mer
48.9°
0

Vansinnig och för mycket för gatan - men jag älskar den

Jag har kört nya Chevrolet Corvette Z06

Instabox satsar på omklädningsrum
Testa kläder du beställt direkt när du hämtar ut dem

Paketombudstjänsten Instabox har dragit igång något som man kallar för Instabox Stores vilket är lokaler som är helt dedikerade till att lämna ut paket som kunder beställt. Instabox har sedan tidigare installerat sina paketutlämnings-skåp i olika matvarubutiker, närbutiker, klädbutiker och liknande. Med Instabox Stores satsar tjänsten nu även på helt egna "butiker" som bland annat ska förses med omklädningsrum. Tanken bakom dessa är att den som hämtar ut ett paket ska kunna testa klädesplagg som beställts direkt när paketet hämtas ut och slänga eventuellt emballage till det beställda på plats. Instabox Stores finns för tillfället på tio platser Stockholm, närliggande Solna och i Frölunda utanför Göteborg skriver DI Digital. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volkswagen ska bygga elbil i Polo-storlek
Ska kosta mellan 20.000 och 25.000 euro

Volkswagens ID-familj kommer som väntat att bara fortsätta växa med nya modeller hela tiden. Idag har vi ID.3 och snart även ID.4 men fler är på väg. Nu får vi reda på att en av dem är en liten rackare som kommer att vara i ungefär samma storlek som dagens Polo. Projektet går än så länge under namnet "Small BEV (Battery Electric Vehicle)" och målet är att få fram något som ut till kund ska kosta mellan 20.000 och 25.000 euro. Volkswagen har sagt att tillverkningen av hybrid- och elbilar måste upp med 40 procent 2030 men EU:s hårdare utsläppsregler har gjort att de ändrat den siffran till 60 procent istället. Mer än så här vet vi tyvärr inte just nu. Tumnagel
44.6°
+
Bobby Green
0

Vi har testat Netgear Nighthawk Pro Gaming XR1000
Värstingrouter för seriösa gamers

Nighthawk Pro Gaming är Netgears routerserie som riktar sig mot spelare som vill ha massvis med kontroll över sin trafik för att minska latency och andra otrevligheter. Det senaste tillskottet i familjen är XR1000 och nyheterna är bland annat snabbare processor, senaste versionen av Duma OS samt stöd för Wifi 6. Tumnagel
36.6°
+
André Stray
0

Trailer för Gods Will Fall
Slagsmål och sånt

Deep Silver har presenterat Gods Will Fall och av titeln att döma så kommer vi puckla på en och annan gud i spelet. I spelet får vi ta kontroll över en grupp kämpar som är mänsklighetens sista hopp som måste ta sig an de onda gudarnas utsända bestar och demoner. Gods Will Fall kommer släppas 29 januari till PC, PS4, Xbox One, Switch och Stadia. Tumnagel
36.9°
+
André Stray
0

Teaser för Clifford the big red dog
Världens största hund visar upp sig

Här är en första titt på den animerade filmen Clifford the big red dog där vi kan kolla in hur stor Clifford är i jämförelse med lite mer traditionella hundar. Clifford the big red dog baseras på boken med samma namn vilken gavs ut 1963. Handlingen kretsar runt en liten tjej vars kärlek till sin lilla hundvalp får denna att växa sig enormt stor. Clifford the big red dog är planerad att ha premiär 5 november 2021. Tumnagel
36.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Audible ändrar sin returpolicy efter protester från författare
Nu har man sju dagar på sig att lämna tillbaka köpta ljudböcker

Den Amazon-ägda ljudbokstjänsten Audible ändrar nu i sin returpolicy efter det att över 12.000 författare protesterat mot tjänsten väldigt givmilda returpolicy. Fram tills nu har Audibles användare kunnat lämna tillbaka eller byta ut köpa ljudböcker i 365 dagar efter dessa har införskaffats, något som de protesterande författarna anser har minskat deras royalties från böcker som sålts via Audible med mellan 15 - 50 procent. The Guardian skriver att en författare uppskattat att hen förlorat tiotusentals dollar på Audibles returer av hens böcker. Audible verkar ha lyssnat på författarna och ändrar nu returpolicyn att gälla sju dagar från inköpsdagen. Författarna verkar dock fortsatt inte nöjda med detta utan anser att en tidsgräns för returer på 48 timmar vore mer rimlig skriver The Guardian. Använder du någon ljudbokstjänst? Svara gärna på vilken eller vilka i enkäten här nedanför. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Dags att säga hejdå till Arecibo-observatoriet
Världsberömt radioteleskop har gjort sitt

The National Science Foundation (NSF) meddelade förra veckan att man kommer att lägga ner sitt världsberömda radioteleskop Arecibo i Puerto Rico. Arecibo-observatoriets bygges 1963 och är med sina 305 meter i diameter världens näst största radioteleskop. Efter att ha varit i bruk i över 50 år verkar det dock som om Puerto Ricos klimat och tidens tand till slut har gjort att det inte längre anses lönt att driva Arecibo vidare. Bland annat har två vajrar gått sönder på senare tid vilket skadat anläggning och gjort den obrukbar. Observatoriet kommer dock att vara saknat av många och Mikael Lerner, forskningsingenjör vid Onsala Rymdobservatorium, som mellan 2004 och 2009 arbetade på Arecibo-observatoriet där han utvecklade mjukvaran för antennens ALFA-mottagare, säger bland annat till Populär Astronomi: "Betydelsen av Areciboobservatoriet kan inte underskattas. Det har varit mänsklighetens största radioteleskop i mer än 50 år, och har bidragit med en strid ström av viktiga upptäckter från hur de övre skikten i vår egen atmosfär fungerar ut till de mest avlägsna kvasarerna i universum.Det kommer förmodligen aldrig att byggas ett teleskop som Arecibo igen. Visserligen har Kina byggt ett gigantiskt 500-metersteleskop som kallas FAST, men det kommer nog inte att få några efterföljare eftersom det är betydligt billigare att bygga fält av mindre, massproducerade antenner som man samkör än att bygga jättelika megastrukturer." Arecibo-observatoriet har även förekommit flitigt i populärkulturen genom åren. Bland annat har observatoriet visats upp i tv-serien X-Files såväl som filmerna Species, Contact och James Bond-filmen Golden Eye. Ni kan kolla in Arecibo i Golden Eye från 1995 här nedanför. Tumnagel
33.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

MKBHD släpper egna produkter med Dbrand
Skins och skal med massvis med ikoner

MKBHD har fått ett och annat erbjudande om att smälla på hans namn och logga på olika produkter, men Marques har sagt blankt nej. När Dbrand knackade på dörren och ville skapa en produkt från scratch verkade det dock vara svårt att säga nej. MKBHD och Dbrand har jobbat i ett år med att ta fram unika produkter i form av skins, skal och lite annat smått och gått med massvis med MKBHD-relaterade ikoner. Kollektionen går under namnet ICONS och det är möjligt att lägga beställningar på produkterna precis nu, vilket ni kan göra via länken här nere till vänster. Skinsen kostar 25 dollar styck och skalen ligger på 45 dollar. Skinsen är kompatibla med majoriteten av mobiltelefoner, spelkonsoler samt några laptops på marknaden och skalen finns tillgängliga till telefoner från OnePlus, Samsung, Apple och Google. I ICONS-kollektionen kan vi även lägga vantarna på masker, rubiks kuber och mikrofiberdukar med samma look som skalen och skinsen. Tumnagel
29.9°
+
André Stray
0

Kan man göra ett odyrkbart lås?
Stuff Made Here undersöker

Som texten ovanför videon kanske avslöjat så har Youtubern Stuff Made Here, som vi tidigare fick se leka med ett kraftfullt basebollträ, bestämt sig för att försöka skapa ett lås som inte går att dyrka upp. Tumnagel
39.5°
+
André Stray
0

Vi använder mobilnätet allt mer
Ökade med 31 procent under första halvåret

Så här i coronatider kan man ju tänka sig att vårt användande av mobilnät skulle minska, men enligt Post- och Telestyrelsens senaste rapport gällande svensk telekommarknad visar det sig att det i stället skett en ökning från förra året. I rapporten får vi reda på att under första halvåret 2020 ökade datamängden med 31 procent jämfört med samma period förra året. Mer specifikt har surfade vi upp 790.433 terabyte, vilket är en och annan Tiktok-video och strömmad låt på Spotify. Anledningen till den ordentliga ökningen beror enligt PTS på att fler jobbat hemifrån på grund av coronan samt att allt fler slopar trådbundet bredband i förmån för mobilabonnemang. Rapporten i sin helhet hittar ni via länken här nere till vänster. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Stan Lee snackar om svordomar i animerad kortfilm
Fuckin' fantastic

Den tidigare ljudteknikern Aron Fromm fick tillbringa lite kvalitetstid med Stan Lee innan serietidningslegenden lämnade oss. En av inspelningarna från deras sessioner har nu kommit till liv tack vare animatören Kosperry och i den korta kortfilmen får vi höra Stan Lee prata om det engelska språkets mest användbara ord. Tumnagel
41.8°
+
André Stray
0

Jag behöver ingen Alpina XB7 men jag vill ha en
The Straight Pipes provkör super-X7:an

BMW X7 är fläskig som den är men vill man ha något ännu fläskigare går man till Alpina och beställer en XB7. Då får man förutom den vanliga Alpina-touchen med diskret kjolpaket, andra fälgar och omgjord interiör även 621 hästar och 800 newtonmeter ur den dubbelturbomatade V8:an på 4,4 liter. 0-100 km/h avklaras på snabba fyra sekunder och man kan mosa på ända upp till 290 km/h i den hör klossen. En bil ingen behöver såklart, men oj vad jag vill ha en ändå. Tyvärr verkar Alpina inte ha någon Black Friday-rea så det är bara att snällt slanta upp 155.200 euro om man vill bli ägare till en. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Trailer för Heaven's Gate: The Cult of Cults
Dokumentär om amerikansk domedagssekt

Heavenx27s Gate är namnet på en amerikansk domedagssekt som grundades 1974 och lades ned 1997. Medlemmar i sekten trodde att dess anhängare skulle hämtas från jorden av ett utomjordiskt rymdskepp och där få ett bättre liv. Den 24-26 mars 1997 begick 39 stycken medlemmar i sekten kollektivt självmord genom att äta pentobarbital och etanol samtidigt som de spanade in när kometen Hale–Bopp passerade jorden. I dokumentären Heavenx27s Gate: The Cult of Cults får vi lära oss mer om sekten, bland annat av tidigare anhängare och deras släkt. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green

Är Force Touch på gång till MacBook Pros Touch Bar?
Apple har hur som helst tagit patent på det

Patently Apple har grävt upp ett patent från Apple där företaget beskriver ett sätt att implementera så kallat "Force Touch" på MacBook Pros lilla pekskärm Touch Bar. Force Touch är något som Apple använder till MacBooks trackpads sedan 2015 och tidigare har använt i Apple Watch. Det fanns även till i iPhone där systemet gick under namnet "3D Touch". Både Force Touch på Apple Watch och 3D Touch till iPhone är numera skrotat. Force Touch till Touch Bar är tänkt att känna av hur hårt någon trycker på skärmen och då eventuellt reagera olika på det. Patentet som beskriver Force Touch till Touch Bar är från 2019. Det finns inga uppgifter om att Apple för tillfället faktiskt planerar att implementera Force Touch i Touch Bar. Ni hittar en skiss från patentet på illustrationen här nedanför. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

God eftermiddag, det är Black Friday!
Finns faktiskt några deals till

Artikeln innehåller affiliatelänkar, men är skriven av redaktionen och inte på uppdrag av någon. Vi fortsätter att hitta bra deals och då måste vi så klart fortsätta att tipsa! Är du Apple-människa? Belkin har en laddare för telefon, Apple Watch och dina AirPods. Nu 799 kronor (990 kronor). Apples Magic Keyboard går sällan ner i pris men kostar nu 899 kronor (1069 kronor). Vill du ha ett större och struntar i om det är Apple eller inte så har Satechi ett för 519 kronor (669 kronor). Perfekt på hemmakontoret förresten, så tvinga din arbetsgivare att betala. Lite grejer till köket. En pepparkvarn av god kvalitet måste alla ha. En saltkvarn är kanske inte lika viktig, men ska man ha en ska man ha en Peugeot som nu kostar 319 kronor (649 kronor). Scanpans stekpanna i rostfritt stål kostar nu 699 kronor (999 kronor), Nordwiks gjutjärnspanna kostar 249 kronor (449 kronor) och Le Creusets crepepanna (måste man ha om man gillar pannkakor) kostar 449 kronor (649 kronor). Eller kanske en liten mjölkkastrull, också från Le Creuset för 419 kronor (899 kronor). Nudient har mellan 30 och 50 procent rabatt på deras tunna skal och tillbehör. Dags för nya kalsonger? Björn Borg har 40 procents rabatt just nu. Rings video doorbell 3 har sjunkit stadigt i pris, från 1990 kronor i somras till 1399 kronor nu. I dessa tider behöver man en bra febertermometer. Nokia Thermo är enkel att använda och så håller den koll på din feberkurva. Har varit lite för dyr, men kostar nu rimligare 703 kronor. Vi tipsade om Philips OneBlade tidigare iv veckan men då försvann dealen blixtsnabbt. Nu verkar den vara tillbaka och kostar 249 kronor istället för 399 kronor. Uppdatering: Den tog slut i webblagret men finns på lagershopparna. Motorola verkar ha problem att leverera deras nya Razr för den finns knappt i butik. Den gamla versionen reas dock ut för 7999 kronor vilket är 10.000 mindre än vad den kostade när den släpptes. Aj. Elgiganten har förresten 20 procent på Philips Hue-saker om man köper två eller fler, vilket kan bli en bra deal. Leta upp det du vill ha här och kolla bästa priset och så får du justera ner Elgigantenpriset med 20 procent. Det går att spara några kronor. Jays f-Jays five är lite stora men det gör att micen kommer närmare munnen vilket ju är bra. Prislappen ligger på 299 kronor (749 kronor). Fler erbjudanden hittar ni på Prisjakt! Tumnagel
37.5°
+
Roger Åberg
0

Marvel's Avengers sålde under förväntan
Försäljningen har ännu inte täckt utvecklingskostnaderna

Marvelx27s Avengers väntades bli en ordentlig succé för Square Enix, men så verkar det inte ha blivit. Square Enix höll nyligen ett investerarsamtal och meddelade i samband med detta att speldivisionen gått med en ordentlig förlust, vilket beror på en undermålig försäljning av superhjältespelet. Det pratas om att divisionen sett en förlust på 7 miljarder yen, motsvarande 570 miljoner kronor, och Square Enix-chefen Yosuke Matsuda sade bland annat detta: “Absent factors associated with Marvel’s Avengers the subsegment would have been in the black. In addition to the amortization of that game’s development costs, another significant factor associated with the title was the fact that we undertook a major advertising campaign at the time of its launch to make up for delays in our marketing efforts resulting from the covid-19 pandemic.” Det verkar dock inte som att Square Enix kommer ge upp på spelet. Enligt Matsuda planerar speljätten att erbjuda mängder med matiga tillägg till spelet som väntas täcka förlusten. Det är dock oklart hur bra det kommer gå, men vi håller tummarna att det hela löser sig i slutändan. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

Byn Fucking byter namn
Kommer att heta Fugging efter årsskiftet

Invånarna i den österrikiska byn Fucking verkar nu ha tröttnat på namnet på byn och kommer därför att byta namn på byn vid årsskiftet. De cirka hundra byborna har tröttnat på skämt relaterade till byns namn så väl som att kallas för "fuckingers" skriver The Guardian. Därför har man nu beslutat att byn framöver kommer att heta "Fugging", ett nambyte som kommer att träda i kraft 1 januari 2020. Fucking fick en del uppmärksamhet i samband med att författaren Kurt Palm släppte boken "Bad Fucking" 2010. Han gjorde senare film av boken vilken släpptes 2013. Ni hittar trailern till filmen här nedanför. Tumnagel
34.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Epic HoloPortl kan fixa hologram till ditt vardagsrum
Ball grej om du har en halv mille liggande

Det amerikanska företaget Portl har tagit fram en lösning för att visa hyggligt stora hologram som skulle kunna användas för underhållning, videokonferenser och liknande grejer. Med Epic HoloPort ska det enligt Portl vara möjligt att streama en person som filmas live direkt till deras hologram-box, något som demonstreras av företagets vd David Nussbaum i det andra videoklippet som visas nedan. Exakt hur Epic HoloPortl fungerar framgår inte men det verkar handla om en transparent LCD-skärm som visar det som streamas. Sedan verkar Portl använda lite olika trix för att detta ska se ut som ett 3D-hologram. Ni hittar lite fler bilder samt ett videoinslag från Reuters om HoloPortl här nedanför. Skulle du vara sugen på att ha en egen Epic HoloPortl i ditt vardagsrum så startar priserna på 60.000 dollar, lite över en halv miljon svenska kronor. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här är världens dyraste kaffe
Kostar 16 dollar per kopp

Världens dyraste kaffe kommer tydligen från Yemen och varför det kostar som det gör får vi reda på i det här klippet. Tumnagel
81kg
+
Bobby Green

Trailer för Heaven's Gate: The Cult of Cults
Dokumentär om amerikansk domedagssekt

Heavenx27s Gate är namnet på en amerikansk domedagssekt som grundades 1974 och lades ned 1997. Medlemmar i sekten trodde att dess anhängare skulle hämtas från jorden av ett utomjordiskt rymdskepp och där få ett bättre liv. Den 24-26 mars 1997 begick 39 stycken medlemmar i sekten kollektivt självmord genom att äta pentobarbital och etanol samtidigt som de spanade in när kometen Hale–Bopp passerade jorden. I dokumentären Heavenx27s Gate: The Cult of Cults får vi lära oss mer om sekten, bland annat av tidigare anhängare och deras släkt. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green

Dee Dee - The One
Fredagsklassikern

Denna fredag behöver vi något som sätter ordentlig fart på pappen i högtalarna så därför kommer här Dee Dee med låten The One som 4 Clubbers har piffat upp lite. Den här är bara att maxa så mycket det går för att uppnå optimal effekt när ljudstrålarna strömmar genom era öronhålor. Bonusdunkadunka nedan. Tumnagel
78kg
+
Bobby Green

Mjölk över hela världen
Gräddig kamelmjölk lät ju gott

I det här klippet från Food Insider får vi lära oss lite hur man använder mjölk på olika platser i världen. Tumnagel
79kg
+
Bobby Green

Pojkbandet Bros återuppstår
Wille jublar

Tvillingarna Matt och Luke Goss bildade tillsammans med Craig Logan bandet Bros 1986. De blev Storbritanniens största pojkband och nu ska de göra comeback genom att släppa sitt första nya album på 30 år. Den nya plattan ska släppas någon gång nästa år. Gruppens största hits var When Will I Be Famous? som ni kan lyssna på här ovan, och I Owe You Nothing som ni har här nedan. Tumnagel
79kg
+
Bobby Green

Foo Fighters minns sina 25 år tillsammans
Sköna tillbakablickar

I år har gänget i bandet Foo Fighters lirat tillsammans i 25 år. I den här videon minns de massa kul de gjort under åren och det är så där härligt och mysigt som man vill att det ska vara. Tumnagel
104kg
+
Bobby Green

Doftljus från Dunkin’ Donuts
Luktar kaffe

Dunkin’ Donuts öppnade sitt första café sitt första kafé 1948 i Quincy i Massachusetts. Då hette det dock Open Kettle och först 1950 döptes det om till Dunkinx27 Donuts. Idag finns det över 3100 stycken ställen. Våren 2014 öppnade man i Sverige men bara fyra år senare gick man i konkurs. Nu presenterar Dunkin’ tillsammans med Homesick Candles en ny kollektion med doftljus inspirerade av "America’s favorite all-day, everyday coffee since 1950". Ljusen ska alltså dofta nybryggt kaffe. Det finns två stycken att välja mellan - Original Blend och Old Fashioned och för ett får man betala 34 dollar. Tumnagel
76kg
+
Bobby Green

The Simpsons-inspirerade burgare
Binging with Babish fixar

Binging with Babish gästar The Burger Show för att laga till en omgång med The Simpsons-inspirerade burgare. Närmare bestämt handlar det om en av de mest ikoniska meme-burgarna i den tecknade historien - Steamed Hams. Bonusklipp nedan. Tumnagel
79kg
+
Bobby Green

Plocka skräp när du är ute och hajkar
Uppmaning från Lundhags

Coronapandemien har gjort att fler spenderar tid i naturen vilket såklart alltid är trevligt. Dock är inte alla människor så smarta så på grund av detta har enligt Håll Sverige Rents senaste rapport även nedskräpningen i naturen ökat. Lundhags lanserar därför under Black Friday-helgen initiativet "Pliking with Lundhags" där de uppmanar folk att tillämpa "pliking" - picking up litter and hiking. Så är du ute i naturen och ser skräp som någon lämnat efter sig får du gärna plocka med dig det och lämna på korrekt ställe. Då blir naturen glad och du har gjort en god gärning. Lundhags kommer att lotta ut 100 stycken ryggsäckar av modellen Baxen 22 till de som deltar. För att göra detta taggar man en kompis på Lundhags Instagram och tar sedan ett kort på sig själv och sin påse med skräp samtidigt som man taggar #pliking. Tumnagel
129kg
+
Bobby Green

Tre drinkar på glögg!
Alternativt adventsmys

David Kringlund är en av mina favoriter på YouTube just nu, han gör riktigt trevligt material som inte bara är sprithyllande utan också bidrar med en massa kunskap. Och så är han inte så präktig utan det är viktigast att det blir gott, inte "rätt". Hur som helst så har han blandat till tre olika drinkar med glögg i. Den första är en New York Sour där man i princip har bytt ut bitter och rödvin mot glögg och den andra är en Chicago Fizz där portvinet har fått flytta på sig till förmån för glögg. Den tredje är en variant som jag måste testa, en Glögg Spritz. Helt enkelt en variant på Aperol Spritz men med glögg istället. Denna går utmärkt att göras alkoholfri dessutom, kanske med Codornius ekologiska alkofria. Tumnagel
117kg
+
Roger Åberg

Så tar Pharrell Williams hand om sin hy
Lär av mästaren

Pharrell Williams är 47 år gammal men ser ut som om han vore 27. Så vad är "hemligheten"? En av sakerna är att han är noga med att ta hand om sin hy, och här visar han oss sin dagliga rutin kring detta. En rutin han hållit på med i 20 år nu. Videon har han gjort för att göra reklam för sitt nylanserade hudvårdsmärke Humanrace. Tumnagel
64kg
+
Bobby Green

Ny klocka från Breitling
Tredje tillsammans med Kelly Slater

Det vi ser här är Breitlings senaste modell Superocean Heritage ’57 Outerknown. Det är den tredje klockan som skapats tillsammans med surflegendaren Kelly Slater. Man säger att klockan inspirerats av den coola och tillbakalutade livsstil som associeras med surfingvärlden i södra Kalifornien och Hawaii under 50- och 60-talet. Kommer i rostfritt stål eller i en begränsad upplaga med en 18 karats röd guldram. Priset är från 46.600 kronor. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green