Quantcast
m
Vansinnig och för mycket för gatan - men jag älskar den
Foto: Bobby Green

Vansinnig och för mycket för gatan - men jag älskar den
Jag har kört nya Chevrolet Corvette Z06

Bil / Chevrolet

Förra året körde jag nya Corvette och blev riktigt impad. Det kändes som om modellen mognat och faktiskt nu på riktigt kunde få vara med och leka med de tyska pojkarna utan att göra bort sig. Designen var rätt, effekten fullt tillräcklig och prestandasiffrorna visade att Chevrolet inte byggt ett skämt. Men sen hände något. Man rullade traditionsenligt ut en specialversion av bilen kallad Z06. Det betyder i princip att man tjongat in en kompressor och 200 hästar till under huven. Man har även preppat den ännu mer för bankörning och stylat om utseendet så att småbarn som ser bilen börjar grina. Resultatet är en sinnessjuk maskin som aldrig borde få framföras på allmänna vägar, för det är verkligen helt omöjligt att köra den här bilen på ett vettigt sätt. Och för det älskar jag den.

Försnack
Alltså, på riktigt. Ta vilken superskurk som helst från film, TV eller serietidning - det här är deras firmabil. Det borde stå "Hårde Harrys Handgemäng" utmed sidan på bilen följt av ett telefonnummer som går till en telefonsvararröst som väser med en stämma mörkare än Morgan Freeman en söndagmorgon efter en blöt whiskyprovning tillsammans med James Earl Jones, Sam Elliott och Michael Clarke Duncan. Den här bilen är arg, riktigt arg och det är verkligen en utmaning att hoppa in i den och köra iväg utan att känna sig som en douchebag. Utseendet, ljudet och hela rasket osar kaxighet och inte direkt svärmorsdröm som går i kyrkan om söndagarna. En del rycker säkert på axlarna och fnyser att en Tesla minsann har mer effekt och går snabbare till 100, men med en sådan går det inte att starta så att rutorna på femte våningen skallrar och den arga damen med hunden hytter ju inte ens med näven. Ibland måste man bara få ha lite kul, och då är Z06 där för att bidra med det. Fullständigt vansinnig och enligt vissa lika idiotisk. Tur att man får bestämma själv vilken bil man köper, om man har pengarna vill säga.

Körkänsla
På pappret ser ju allt bra ut, väldigt bra faktiskt. Men hur är allt det i praktiken egentligen? Vanliga C7 var ju väldigt trevlig att köra och verkligen ett snäpp upp från föregångaren, så det här kan ju bara vara bättre. Lite styvare chassi, mer pulver, hårdare sättning och mer attityd. C7:an känns stabilt byggd men någonstans är det ju ändå läskigt med såpass mycket effekt på bakhjulen, man vill ju ogärna hamna i ett dike det första man gör. Så turen började som alltid försiktigt. Ett tryck på startknappen, lyssna lite på motorn och sedan iväg genom att dra spaken till Drive eftersom bilen var utrustad med automatisk växellåda. Åtta steg, ingen dubbelkoppling. En sjustegad manuell version finns om man så vill, den satt i vanliga Stingray som jag körde förra året. Bilen startar alltid i det snällaste läget Eco vilket ändå är lite humoristiskt i den här typen av bil. Som tur är har den i alla fall inte start/stopp vilket bara hade varit löjligt. Då får man i och för sig ett härligt uppstartsljud oftare vilket man såklart inte tackar nej till.

Bilens humör styr man via ett vred bakom växelspaken och det finns fem stycken olika lägen att välja mellan - Weather, Eco, Tour, Sport och Track. Tyvärr inte jättesnabba reaktioner från det här systemet alla gånger, ibland fick man vrida både en och två gånger för att det skulle hända något. När det väl gör det ändras instrumentpanelen beroende på vad man valt för att berätta att även hela bilen har bytt skepnad, typ. Rejsigt värre när man väljer Track-läget, och lite snällare när man väljer Eco alltså. Ganska snygg grafik, tyvärr ganska svåravläst när taket är av och solen ligger på. Då hjälper heads-up-displayen till så att man i alla fall har koll på hur fort man kör. Eco bjuder hur som helst på en ganska så harmonisk bil. Avgassystemet låter inte så mycket och bilen känns mjuk och följsam. Z06 har Magnetic Ride som standard. Det är ett system som var 10-15 millisekund justerar dämparna för att de alltid ska prestera sitt allra bästa, oavsett om du kör lugnt på sköna vägar eller pressar hårt på bana. Gaspedalen är mjuk när man trampar på den och svarar visserligen men vill helst att man behandlar den med ömhet. Så här kan vi ju inte ha det. Det här är ju en råbarkad sportbil som borde vilja att man smiskade igång den. Sagt och gjort, med lite temp i motorn vågar jag flippa över till Tour. Lite för lite skillnad från Eco, bilen blir något styvare och känns väl kanske lite mer på tårna men inte så mycket mer. Dags för Sport alltså. Nu händer det grejer må jag säga. Varvräkaren blir ännu tydligare på displayen, motorn morrar till, växellådan vill växla ned och hela bilen blir hård som brödet du hittar i affären på söndagskvällarna.

Direkt fattar jag vad det handlar om. Den här bilen vill inte att jag ska köra den, den vill att en erfaren racerförare tar ut den på bana och bombar järnet. Smackar i nästa växel som att det vore en high-five med bästa polaren, snabbt rattande genom en chikan och sen fullt mos på bromspedalen så att den nästan går genom golvet. Det kan jag tyvärr inte erbjuda kära bil, så du får snällt hålla dig till vanliga vägar, och helst hålla dig på dem. Det går om man vill, är bestämd och vet när man ska och inte ska gasa. Det finns tyvärr lite för många klipp på YouTube som visar folk som tydligt inte vet detta, och då slutar det snabbt illa. Håller man bara tungan rätt i mun och hårt i ratten så går det, typ. Allt detta betyder på klarspråk att man ska köra som en gubbe med keps ungefär. Riktigt så illa var det dock inte men man måste ha respekt för maskineriet. Vill bilen bita ifrån så kommer den att göra det. Under den intensiva testperioden var det torrt och fint på backen vilket självklart underlättar om man inte vill bjudas på oväntade överraskningar. Det är inte så att det känns som att bilen ska släppa i varje böj men de ofantligt breda bakdäcken kan nog ha en tendens att vilja börja dansa om det är mycket regn på asfalten.

Fortfarande Sport-läget, ärligt talat så vågar jag inte vrida över till Track. Lite osäker på vad som skulle hända då, men det verkade för läskigt. Lite aggressivare på gasen nu och börjar bli varm i kläderna, och det börjar gå undan. Bilen är verkligen sinnessjukt snabb. Det går inte att trycka gasen i botten, då kommer jag att flyga av vägen. Man sugs fast mot marken och det går att pressa mer än man tror, man absolut inte så mycket som bilen egentligen vill. Jag känner hur den nästan garvar åt mig där jag tycker att jag mosar på men det finns så mycket mer att hämta. Det är helt omöjligt att utnyttja allt på vanliga vägar. Det går snabbt väldigt för snabbt, och bilen behöver mer plats där den dundrar fram. Det är ingen bjässe det handlar om men den tar ändå sin plats på vägen och känns till en början inte som världens smidigaste pjäs, men man vänjer sig snabbt. När man väl har gjort det kan man vifta runt bilen ganska så mycket utan att den säger ifrån. Börjar det släppa, vilket det gör så fort man trycker på lite mer än vanligt, så är det bara att fortsätta gasa och styra så reder det hela ut sig utan att bli allt för dramatiskt.

Styrningen är väldigt fin och även när man flyger fram känns det ändå aldrig obehagligt eller oroligt. Asfalten kunde ju vara betydligt bättre på sina ställen häromkring vilket givetvis gör sitt för komforten och balansen, men när det väl var slätt kändes det verkligen stabilt och bra. Det är väldigt tydligt att kraften kommer bakifrån och hjulen vill väldigt gärna spinna när man är lite för het på gasen. Alltid kontrollerat de tillfällen jag testade dock, och efter lite kort svansföring är det bara att mosa vidare. Växellådan sköter sig bra men är givetvis inte lika snabb som de allra modernaste dubbelkopplingslådorna. Vill man växla själv gör man det via paddlarna bakom ratten och drar man växelspaken ända bak hamnar man i det helmanuella läget som gör att lådan inte växlar automatiskt om du nu inte skulle röra paddlarna. Skönt när man inte vill att tekniken ska ta över direkt utan gärna ligger lite längre på växlarna. När det är dags att sakta ned bromsar man, och det går också alldeles utmärkt i den här bilen. Doningarna bettar på rejält och det märks att man anpassat stoppförmågan till effekten.

Men. Den här bilen borde verkligen bo på bana, den är helt enkelt för vass för gatan. Jag kan inte släppa lös den, hela tiden är det vägar, trafik och hastighetsbegränsningar och annat mög som sätter käppar i hjulen. Den förtjänar inte att plöja stadskörning och gasa mellan rödljusen, den är värd så mycket mer än så.

Motor
I vanliga Corvette C7 heter motorn LT1. I Z06 heter den istället LT4. I grunden är det samma aluminium-V8:a på 6,2 liter det handlar om. Men eftersom man på den senare även hängt dit en kompressor har motorn anpassats för just detta. Det resulterade i 200 hästar till. Chevrolet anger siffran 659 men den verkar till och med högre när bilen bänkats av utomstående. Effekt så att det räcker och blir över alltså. Maskinen är placerat långt bak för bästa viktfördelning, men den är inte så rolig att titta på när man lyfter på kolfiberlocket faktiskt.

Avgasljudet är verkligen ett kapitel för sig. Jag trodde aldrig att jag skulle säga det här men Jaguar F-Type R har fått sig en rejäl utmanare i Z06, jisses alltså. Ligger man och såsar i Eco-läget och inte gör några hastiga rörelser med gaspedalen fiser det mest, men kuggar man istället ned manuellt efter att man växlat över till Sport-läget brakar allt lös. De yttersta av de fyra piporna där bak har klaffar som öppnar sig och det är verkligen som att öppna en lucka ner till Lucifer när de väl gör det. Man ser dessa tydligt om man lägger sig ned bakom bilen och det är av eller på som gäller - det är verkligen som ett par portar till helvetet. Det blöddrar, skriker, slamrar och väsnas något fruktansvärt, och ibland vill man ju det. Motorn svarar extremt snabbt på torrvarvning och det här med att amerikanska V8:or är trötta finns inte alls. Det är ett riktigt rivigt ljud som sprider sig och man mår bra ända in i själen efter att ha duttat lite (mycket) på gasen ibland (hela tiden). Kör man iväg och lastar på lite blir man bara gladare, det låter mycket och det låter hela tiden. Kompressorn är dock väldigt maskerad så något vinande från den får man tyvärr inte, inte inifrån i alla fall. V8:ans jättebröl kompenserar ändå rätt så bra för detta.

Exteriör
Kaxigt värre. Åtta centimeter bredare än en vanlig Stingray, 800 gånger coolare. Aggressivare front, feta sidokjolar och ett bakparti som Kim avundas. Där på toppen sitter en vinge med flärpar på sidorna som utmärkt blockerar sikten bakåt och gör att det blir helt omöjligt att upptäcka något i döda-vinkeln. Men den ser sjukt cool ut i alla fall. Väljer man till Performance Package får man även en något högre vinge med en mittsektion som manuellt går att justera upp och ned. Den är genomskinlig och får mig direkt att tänka på TVR Sagaris - som är ungefär universums ballaste bil. Helrätt hela vägen. Det här paketet ger även breddning i synligt kolfiber och kolfiberkeramiska bromsar. Ett showpaket med funktion kan man säga.

Interiör
Här trivs jag lika bra som i vanliga Stingray, fast lite bättre till och med. Stolarna är precis lagom skålade men vill man vara hardcore finns det även skalstolar att köpa till. Standardpjäserna duger dock finfint och är troligtvis de man kan leva med mest i längden, även om jag som sagt tycker att bilen borde köras på bana ofta och där vill man nog ha mer av en sitta-still-stol. Kvaliteten känns riktigt bra och kupén som omsluter en känns genomarbetad och tight. Det är precis så där lagom med plats, varken för lite eller för mycket.

Solen släpper man lätt in genom att plocka bort det lätta taket som är i kolfiber. Ett par snabba handtag bara sen så lyfter man ledigt bort det själv och placerar det i bagageluckan. Väl på plats stjäl det dock massa plats men vad gör det när solen skiner - då är ju humöret automagiskt på topp ändå.

En supersmart grej som fler tillverkare borde få till är att man kan köra ned displayen och gömma sin telefon där bakom. Där finns även en USB-ingång så det är bara att plugga in och slippa bekymra sig för plats att förvara eller att luren kommer att dö. Bilen har dessutom CarPlay så kör man iPhone blir livet så mycket enklare. Grafiken på skärmen är fortfarande rätt så trött och inte den snabbaste i världen, men den fungerar. Man blir lite bortskämd dock med snabba saker så här behövs en uppdatering. Skärmen blir dessutom väldigt snabbt svår att läsa när man petat på den en stund. Speciellt när det är ljust ute. Instrumenteringen framför näsan är dock snygg att titta på hela tiden, även om den också är känslig för solljus.

Avslutning
Om man undrar varför det är sommar i oktober så har man svaret här. Den här bilen är verkligen inte 2016 om man frågar de som tänker på miljön, men den är ju så förbannat rolig så jag förstår att folk väljer att hålla för öronen och bete sig som barn. För man skrattar verkligen som ett litet barn så fort man kör den här bilen. Det sjukaste av allt är nästan att det kommer en ännu värre version 2017 - nästa upplaga av värstingen ZR1. Den är just nu under utveckling och det sägs att den skippar kompressorn och istället får dubbelturbo och över 700 hästar. Var ska galenskapen sluta egentligen?! En vanlig Stingray duger gott om man vill köra Corvette, men vill man hänga på bandagar känns Z06 som ett mycket vettigare alternativ. Även om jag inte har kört den på bana så är jag (och alla andra som har gjort just det) övertygad om att den presterar där. Vad man ska göra med ZR1 vet jag faktiskt inte, flyga till månen?

Z06 är för dig som har en slant över och som verkligen älskar amerikanska muskler. För dig som är trött på surret från elmotorer och som inte har något emot att hänga på macken ofta. Och för dig som kör bana, för snälla, köper du en så måste du köra den på bana. Tänk dig för innan du stämplar på bara, så att bilen inte biter dig i stjärten.

Fakta Chevrolet Corvette Z06
Motor: V8, 6,2 liter, kompressor, 659 hästkrafter, 881 Newtonmeter.
Växellåda: Åttastegad automat.
Drivning: Bakhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 3,2 sekunder, toppfart 300 km/h
Drivmedel: Bensin.
Däck och hjul: 335/25 ZR20 bak, 285/30 ZR19 fram.
Bromsar: 371 millimeter skivor fram, 365 millimeter skivor bak. Keramiska skivor finns som tillval.
Mått: Hjulbas 2,71 meter, längd 4,49 meter, bredd 1,88 meter, höjd 1,24 meter, vikt 1 598 kilo, bensintank 70 liter, förbrukning 1,41 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 322 gram per kilometer.
Pris: 1 280 000 kronor.

Läs mer
48.9°
0

Vansinnig och för mycket för gatan - men jag älskar den

Jag har kört nya Chevrolet Corvette Z06

Så här tycker Harry om nya Porsche 911 Turbo S
Herren på täppan?

Det är redan många som har hunnit att testa Porsche 911 Turbo S, men det innebär ju inte att man inte kan dela med sig av vad den gode Harry Metcalfe tycker om bilen. Han har ju som ni säkert redan vet varit med ett tag och vet hur en bil ska kännas för att den ska anses vara bra. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Reklamfilmen för VanMoofs elcyklar förbjöds
För att den ställde bilar i dålig dager

Vi har tidigare skrivit en del om det nederländska företaget VanMoof som tillverkar elcyklar. Nu har deras senaste reklamfilm råkat ut för trubbel i Frankrike där den har förbjudits. Anledningen är för att traditionella bilar framställs som dåliga i den. ARPP (Autorité de régulation professionnelle de la publicité) anser inte att den får visas enligt franska regler och den måste ändras om den ska få göra det. Tumnagel
27.5°
+
Bobby Green
0

Gamla Land Rover Defender återuppstår, typ
Det här är Ineos Grenadier

Ineos är ett brittiskt petroleumföretag vars grundare Jim Ratcliffe väldigt gärna vill skapa en spirituell efterträdare till Land Rover Defender. Han ville köpa de fabriksgrejer Land Rover använde till den gamla Defendern men de ville inte sälja grejerna till honom, så han tog istället saken i egna händer och skapade Ineos Grenadier. Så här säger man om den: "The brief was simple. We set out to design a modern, functional and highly capable 4x4 vehicle with utility at its core. A design that is ‘easy-to-read’, with no ambiguity about the Grenadier’s role in life. There to do everything you need, and nothing you don’t. Nothing is for show. Modern engineering and production techniques ensure the Grenadier is highly capable, but we have been able to stay true to the essence of creating a utilitarian vehicle that will stand the test of time." Planen är att det under huven ska sitta motorer från BMW - bensindrivna B58 och dieseldrivna B57. Till dessa åttastegad automat från ZF. Målet är att bygga hela 25.000 exemplar om året och att prislappen för ett exemplar ska landa på omkring 50.000 pund. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Easy Allies snackar Mortal Shell
Det gör även andra spelmedier

Mortal Shell är ett nytt soulslike-spel från Cold Symmetry där vi får kontrollera en hjälte som har förmågan att äntra sina fienders döda kroppar. Easy Allies har fått tillbringa lite kvalitetstid med spelet och berättar i videon ovan vad de tycker om spelet. För att göra en lång historia kort så verkar Mortal Shells erbjuda en upplevelse trogen soulslike-genren, men serverar ändå spelmekanik som håller upplevelsen fräsch och utmanande. Ovan har ni som sagt Easy Allies video om Mortal Shell och nedan hittar ni fler previews och gameplay från bland annat IGN, The Escapist, Rock Paper Shotgun och Gamespot. Mortal Shell släpps någon gång nästa år. Tumnagel
37.8°
+
André Stray
0

Xiaomi visar upp sin första OLED-TV
Ute nu i Kina

Xiaomi överraskar på torsdagseftermiddagen med att presentera en sprillans ny OLED-TV. Enheten är en del av företagets Master Series och i vanligt ordning när det kommer till Xiaomi så verkar det vara en rätt kompetent enhet till ett relativt lågt pris. Enheten går att få med 65 tum stor OLED-panel från LG med trevligheter som 4K-upplösning, uppdateringsfrekvens på 120Hz och panelen kör 10-bit. TV:n har även stöd för alla HDR-standarder och är utrustad med HDMI 2.1, som har stöd för 4K med 120Hz. Enheten kommer även med ordentliga inbyggda högtalare med en uteffekt på 65W och har stöd för Dolby Atmos. Xiaomis nya OLED har börjat säljas i Kina och priset ligger på 12.999 yuan, vilket motsvarar runt 17.000 kronor. När, eller om, enheten kommer till Sverige är för tillfället okänt. Tumnagel
39.4°
+
André Stray
0

Nissans eldrivna SUV Ariya presenteras den 15 juli
Här är en ny teaser

I oktober förra året visade Nissan upp den eldrivna suven Ariya som konceptbil. Den 15 juli ska den presenteras i produktionsutförande och här har vi en första teaser inför detta. Det vi får se är lite av fronten och strålkastarna och dessa är i alla fall väldigt lika de som fanns på konceptet. Ariya bygger på en elbilsplattform och väntas bli den första Nissan som får det nya e-4ORCE-systemet med dubbla elmotorer och fyrhjulsdrift. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Stort ljud i liten förpackning
Vi har lyssnat på Marshall Emberton

Marshalls utbud av högtalare blir allt större och nu släpper man en liten rackare som man kallar för Emberton. Formatet är ganska likt en klassiker, Bose Soundlink, som var den första lilla högtalaren som fick mig att säga wow. I dag är det vanligt med stort ljud i liten förpackning, men riktigt så liten förpackning som Bose Soundlink är inte så vanligt. Tyvärr. Så när Marshall visade upp Emberton blev jag hoppfull, om den levererar stort ljud är ju det här formatet perfekt. Det är tillräckligt litet för att man verkligen ska kunna ta med sig högtalaren överallt och verkligen bärbart. Formen känner vi igen från Embertons kompisar, enheten är gummiklädd och grillen är gjord av metall både på fram och baksidan. På ena sidan hittar vi en USB-C-kontakt och på ovansidan hittar vi en bluetooth-knapp, en batteriindikator och en superhärlig kontrollknapp i metall som man styr låtar och volym med. Batteritiden är på 20+ timmar och den är IPX7-klassad. Lovande alltså. När man kör igång den låter det klassiska Marshall-ljudet och jag kan ana att den här kommer att låta rätt rejält. Vilket är helt riktigt, när jag kör på lite musik så blir jag på riktigt imponerad över hur stort ljud den levererar. Om man krämar på riktigt får man ett ljud som borde ha behövt en betydligt större kostym. Först över 80-90 procents ljudvolym börjar det spricka lite. Basen hänger dock inte riktigt med resten av ljudets stora kostym vilket inte alls är konstigt med tanken på storleken. Det låter helt enkelt ypperligt för förpackningen, men vill man kräma på så att grannarna hör vad man spelar får man istället köpa Kilburn II men den väger 2,5 kilo istället för 700 gram som Emberton väger. Emberton har inte 360-ljud men väl fram och bakljud så högtalaren kan ställas mitt på bordet och ge glädje åt alla i sällskapet. Prislappen ligger på 1599 kronor vilket är en hundring mindre än Soundlink II och med nästan dubbla batteritiden och ett lite mindre ömtåligt yttre har Marshall skapat en riktigt bra konkurrent. Gillar du Marshalls design och vill ha något i den här storleken finns det inte så mycket att fundera på. Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0

Devolver kommer hålla låda 11 juli
Årets bisarraste spelhappening!

Devolver Digital har en förmåga att leverera de mest bisarra presentationer i samband med E3. Trots att E3 skippats i år kommer Devolver köra sin årliga videopresentation och ge oss en hel del nyheter och trailers om kommande spel från utgivaren. Och förhoppningsvis lär det hela levereras i sann Devolver-anda med en onödig mängd blod och andra underligheter. Ovan kan ni kika på Devolvers urballade presentation från E3 2019. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

Ordentlig trailer för The Old Guard
Släpps 10 juli på Netflix

Nästa fredag kommer vi äntligen få dra en kik på Charlize Therons nya fantasyactionrulle The Old Guard och nu har Netflix släppt en ny trailer för filmen. I The Old Guard får vi följa en grupp odödliga legosoldater vars hemligheter riskeras att röjas i samband med ett nytt uppdrag. Tumnagel
39.2°
+
André Stray
0

Dodge Durango SRT Hellcat läcker ut
Läcker?

Det är en sak att gnälla på muskelbilar hit och dit men muskel-suvar tycker i alla fall jag är befogat. Maken till onödigare fordon får man leta efter. Men folk verkar vilja ha dessa åbäken och tillverkarna svarar. Det senaste att läcka ut från Dodge är en bil det har ryktats om länge - Durango SRT Hellcat. Det är alltså en Durango som har fått Hellcat-motorn under huven och kanske även någon lite starkare bussning och krängningshämmare. Sånt behöver man nämligen om man ska brumma omkring med kompressormatad V8:a på 6,2 liter som ger över 700 hästar, kanske närmare 800 i det här fallet om det är Redeye-version vi snackar om. Den officiella premiären är, givetvis, förlagd till den 4 juli på grund av Murica. Tumnagel
35.2°
+
Bobby Green
0

IGN tycker till om Iron Man VR
Helt ok upplevelse!

Inom kort kommer vi få möjligheten att ta oss an rollen som Iron Man i VR-spelet Iron Man VR, men är det värt att lägga vantarna på? IGN har släppt en videorecension av spelet och för att göra en lång historia kort så har utvecklarna gjort ett bra jobb med att få spelaren att känna sig som Iron Man, men uppdragen är lite repetitiva och enformiga i längden. Iron Man VR (jämför priser)släpps i morgon till Playstation VR. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

Elbilstillverkaren Byton stänger sin fabrik
I minst ett halvår

Igår drog elbilstillverkaren Byton i stora handbromsen och stoppade all verksamhet i fabriken i Kina. Pengarna har tagit slut och pandemin har kommit som ett slag i sidan på företaget, och fabriken kommer därför att hålla stängt i minst ett halvår. Man har nu sjösatt en krisplan för att få bukt med alla utgifter och en strategisk omorganisation krävs för att rädda företaget från ruinens brant. I början av mars skrev vi att Hedin Bil kommer att sälja Byton här i Sverige. När det nu kommer att ske återstår att se. M-Byte som är den första modellen ut kommer att kosta omkring 600.000 kronor. Tumnagel
34.8°
+
Bobby Green
0

Telia måste blockera The Pirate Bay
Patent- och marknadsöverdomstolen slår fast

Under hösten 2018 dömdes Telia i Patent- och marknadsdomstolen som bestämde att internetleverantören var tvungen att blockera piratsajten The Pirate Bay samt fulstreamingsajter som Dreamfilm. Kort efter det meddelade Telia att de kommer överklaga domen då de inte tolkar lagen på samma sätt som Patent- och marknadsdomstolen. Nu har Patent- och marknadsdomstolen sagt sitt igen och fastställer att Telia måste blockera sidorna. Enligt Patent- och marknadsdomstolen måste blockeringen ske på teknisk nivå och om detta inte görs så måste Telia betala en halv miljon kronor i vite. Tumnagel
-4.7°
+
André Stray
0

Crytek skjuter upp Crysis Remastered efter läckt trailer
Vill förbättra grafiken

Tidigare i april blev det känt att en remastrad version av Crysis skulle släppas under sommaren. Nyligen läckte en trailer för spelet och trailern lämnade en bitter eftersmak hos många tittare. Trailern, som ni för övrigt kan skåda ovan, levererade inte den urläckra grafik spelserien är känd för och vissa hävdar att spelet ser ut som originalspelet med lägsta grafikinställningar. I trailern fick vi reda på att spelet skulle släppas 23 juli, men efter att kritik började dyka upp gällande grafiken i trailern så har Crytek bestämt sig för att skjuta upp releasen på obestämd tid. När nytt releasedatum kommer presenteras är för tillfället okänt, men förhoppningsvis behöver vi inte vänta allt för länge innan vi får lägga vantarna på Crysis igen. Tills dess får vi lira originalversionen. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

En gång byggde Ferrari en trecylindrig motor med kompressor
Som var tvåtakt!

I Maranello har Ferrari ett museum och en intressant sak du kan få se där är en motor som togs fram i början av 90-talet. Den liknar inget annat som Ferrari byggt tidigare och är heller inget som hamnat i någon produktionsbil, men man ville experimentera lite. Det var så den lilla trecylindriga kompressormatade tvåtaktaren på 1,3 liter föddes. I det här klippet får vi lära oss lite mer om den. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Kändisar återskapar The Princess Bride
Sånt man kan ägna sig åt under isolering

The Princess Bride, eller Bleka dödens minut som den har översatts till på svenska, är en film baserad på romanen The Princess Bride som William Goldman skrev 1973. Här får vi se när ett gäng kändisar återskapar scener ur den klassiska filmen som släpptes 1987. Bonusklippet på plats tre nedan är hela originalfilmen. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Microsoft visar upp ny startmeny för Windows 10
Samt uppdaterad Alt-Tab-flik

Microsoft har teasat om en nydesignad startmeny är på ingång till Windows 10 och nu har den äntligen blivit tillgänglig för Insider-användare. Den nya startmenyn skrotar de färggranna rutorna och kör i stället på en mer enhetlig upplevelse med färgteman som matchar varandra bättre. Utöver ny look på startmenyn har alt-tab fått lite mer funktionalitet och visar nu tabbar från Edge så att du lätt kan hoppa mellan dessa utan att behöva ha webbläsaren uppe. Detta låter smidigt om man endast har ett fåtal tabbar uppe, men som tabb-junkie lär man bli rätt överväldigad. Som tur är går detta att avaktivera för att få den traditionella alt-tab-upplevelsen. Nymodigheterna finns tillgängliga i Build 20161 av Windows 10 insider Preview som kör Dev-kanalen. När den nya looken släpps till vanliga användare är för tillfället okänt. Tumnagel
40.0°
+
André Stray
0

Ny båt från Tecnomar och Lamborghini
Inspirerad av hybriden Sián FKP 37

Automobili Lamborghini och den italienska båttillverkaren Tecnomar har tillsammans kokat ihop lyxbåten Tecnomar for Lamborghini 63. Det finns än så länge bara renderingar och en oerhört tacky video på båten men den ska tillverkas. Inspirationen till linjerna ska komma från Sián FKP 37 som Lamborghini presenterade förra hösten. Båten mäter strax över 19 meter i längd och det som driver den framåt är två stycken V12-dieslar från MAN på 24 liter vardera. Dessa ger sammanlagt 4000 hästar vilket gör att den 24 ton tunga båten kan toppa 60 knop (111km/h). Sián är en hybrid men någon sådan teknik har inte fått följa med över till båten. Leveranserna ska dra igång i början av nästa år. Vad man får betala är dock oklart för tillfället. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Nils Oscar återlanserar dubbel-IPAn Hop Yard
Med finslipat recept

Öltillverkaren Nils Oscar återlanserar nu klassikern Hop Yard som släpptes för första gången 2010. Det är en dubbel-IPA som förutom generösa mängder humle nu får ett finslipat recept och ny grafik på etiketten. Ska passa bra att dricka bara som den är eller till grillat kött eller lagrad hårdost. Finns att köpa nu. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green

Nytt allt är en remix-klipp
Vad gör sociala medier med oss egentligen?

Kirby Ferguson har i många år snackat om att världen saknar originalitet och att allt bara går runt och runt hela tiden. I hans Everything is a Remix-klipp pratar han om allt från filmer, music och teknik som bara kopierar saker som redan finns om och om igen. Nu har han släppt ett nytt klipp och i det snackar han om hur sociala medier och Internet remixar våra personligheter. Han berättar även hur man ska undvika att hamna i den fällan. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green

Nya regnkläder från Explorer Vodka
Hyllar den svenska sommaren

Imorgon släpps Medvind och det är en kollektion med regnkläder från sprittillverkaren Explorer som hyllar den svenska sommaren. Här finns en klassisk regnjacka, en vattentät bucket hat och en väska i slitstarkt regnjacketyg. Namnet Medvind är inspirerat av skeppet som finns på flaskans etikett - en etikett som för övrigt designades av Sigvard Bernadotte redan 1958. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green

Idrottare om viktiga händelser i deras liv
Trailer för Greatness Code

I den nya serien Greatness Code som är i sju delar får vi träffa idrottarna LeBron James, Tom Brady, Alex Morgan, Usain Bolt, Shaun White, Katie Ledecky och Kelly Slater som alla berättar om det som varit mest avgörande för deras karriärer. Serien har premiär den 10 juli. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Konstnären som designat Radioheads omslag
Det här är Stanley Donwood

Stanley Donwood, eller Dan Rickwood som han egentligen heter, har sedan 1994 varit den som skapat alla Radioheads albumomslag och affischer. I det här klippet pratar han lite om sina verk genom åren. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green

Xanté nu med karibisk rom
"Modern lyx och elegans"

Päronlikören Xanté kommer nu i en ny version som heter Xanté Rum & Pear. Här har man blandat i karibisk rom och den ska fungera att dricka precis som den är med is eller som ingrediens i en rom-baserad drink. "Med Xanté Rum & Pear adderar vi en modern lyx och elegans till Xantéfamiljen, utan att bli dammiga och traditionsbundna. Vi fortsätter göra saker på vårt sätt och skulle aldrig låta idéer om hur saker och ting ”borde” göras hindra oss. Nu utvecklade vi en lyxig likör med smak av päron och karibisk rom, den blev en lysande, och då ska folket få ta del av den." Artikeln har nummer 82861-02 och för en flaska på 500 milliliter får man betala 254 kronor. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green

James Blake gör cover på Come As You Are
Lugn och skön

En av James Blakes följare på Instagram efterfrågade en lugn cover på Nirvanas klassiker Come As You Are och James levererade då detta. Originalet har ni nedan. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green

Tre spelbord i ett
Tar upp rimligt med plats

Drömmen är att äga en Ferrari, ha en pool och kanske ett eget flygplan. Eller bara kunna bo så stort så att man kan ha ett rum för en onödigt stor sak att umgås kring. Men ska man välja biljard, pingis eller shufflepuck? Med det här bordet från Triumph behöver man inte välja. Prislappen, på Walmart av alla ställen, ligger på 858 dollar så man ska kanske inte tro att det ersätter det bästa av biljardbord och pingisbord, men det duger nog åt glada amatörer. Tumnagel
108kg
+
Roger Åberg

Ny chans att köpa legendariska sneakers
Klarna och HighSnobiety kör raffle

Har ni varit inne och nosat på sneakersvärlden de senaste åren så har ni troligtvis stött på åtråvärda skor som Adidas Yeezy Boost 750 OG, Acronym x Nike Presto Mid och Virgil Abloh x Nike Air Jordan 1 Chicago. Skorna släpptes i ett väldigt begränsat antal och folk köpte skorna som galningar och sålde vidare dessa för tusentals dollar. Nu har Klarna och HighSnobiety meddelat att de kommer ge sneakerfans en ny chans att lägga vantarna på de legendariska skorna i en ny raffle som kommer dra igång på torsdag. Mer specifikt kommer det gälla dessa modeller som du kommer ha chans att lägga vantarna på för butikspris: Adidas Originals Yeezy Boost 750 OG (2015) Acronym x Nike Presto Mid (2016) Virgil Abloh x Nike Air Jordan 1 Chicago (2017) Sean Wotherspoon x Nike Air Max 97/1 (2017) Daniel Arsham x Adidas Futurecraft 4D (2018) Utlottningen kommer starta på torsdag 14:00 och kommer vara öppen fram till 6 juli. De som vinner lottdragningen kommer meddelas 30 juli. Tumnagel
31.7°
+
André Stray
0

Under Armour släpper mask för träning
Sålde slut på en timme

I Sverige pågår diskussionen om mask är nödvändigt eller inte men i många andra länder är det tvång på mask. Om man ska träna är det viktigt att hitta en som verkligen passar och nu släpper Under Armour sitt alternativ. Enligt dem så är deras mask bra för luftflödet, ska sitta bra och inte kännas så varm. Den går också att tvätta och därmed återanvända, vilket är bra med tanke på att den kostar 30 dollar. Första omgången sålde hur som helst slut på en timme och de finns just nu bara på förhandsorder i USA. Tumnagel
77kg
+
Roger Åberg

Mer skate med Manramp
Det är dags igen

Det är nu några år sedan vi senast såg den mänskliga skateboardrampen och hans vänner. Nu är gänget tillbaka med nya äventyr och så här ser det ut 2020. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green

Skaparen av I love New York-loggan är död
Hej då Milton Glaser

Milton Glaser, skaparen av den ikoniska I love New York-loggan, är död. Han dog på sin födelsedag, som var i går, och blev 91 år gammal. Förutom att ha skapat New York-loggan känner vi även igen logotyper som Brooklyn Brewery och DC Comics och den psykedeliska postern med Bob Dylan. Glaser startade även New York Magazine tillsammans med Clay Felker. Tumnagel
75kg
+
Roger Åberg