m
Vansinnig och för mycket för gatan - men jag älskar den
Foto: Bobby Green

Vansinnig och för mycket för gatan - men jag älskar den
Jag har kört nya Chevrolet Corvette Z06

Bil / Chevrolet

Förra året körde jag nya Corvette och blev riktigt impad. Det kändes som om modellen mognat och faktiskt nu på riktigt kunde få vara med och leka med de tyska pojkarna utan att göra bort sig. Designen var rätt, effekten fullt tillräcklig och prestandasiffrorna visade att Chevrolet inte byggt ett skämt. Men sen hände något. Man rullade traditionsenligt ut en specialversion av bilen kallad Z06. Det betyder i princip att man tjongat in en kompressor och 200 hästar till under huven. Man har även preppat den ännu mer för bankörning och stylat om utseendet så att småbarn som ser bilen börjar grina. Resultatet är en sinnessjuk maskin som aldrig borde få framföras på allmänna vägar, för det är verkligen helt omöjligt att köra den här bilen på ett vettigt sätt. Och för det älskar jag den.

Försnack
Alltså, på riktigt. Ta vilken superskurk som helst från film, TV eller serietidning - det här är deras firmabil. Det borde stå "Hårde Harrys Handgemäng" utmed sidan på bilen följt av ett telefonnummer som går till en telefonsvararröst som väser med en stämma mörkare än Morgan Freeman en söndagmorgon efter en blöt whiskyprovning tillsammans med James Earl Jones, Sam Elliott och Michael Clarke Duncan. Den här bilen är arg, riktigt arg och det är verkligen en utmaning att hoppa in i den och köra iväg utan att känna sig som en douchebag. Utseendet, ljudet och hela rasket osar kaxighet och inte direkt svärmorsdröm som går i kyrkan om söndagarna. En del rycker säkert på axlarna och fnyser att en Tesla minsann har mer effekt och går snabbare till 100, men med en sådan går det inte att starta så att rutorna på femte våningen skallrar och den arga damen med hunden hytter ju inte ens med näven. Ibland måste man bara få ha lite kul, och då är Z06 där för att bidra med det. Fullständigt vansinnig och enligt vissa lika idiotisk. Tur att man får bestämma själv vilken bil man köper, om man har pengarna vill säga.

Körkänsla
På pappret ser ju allt bra ut, väldigt bra faktiskt. Men hur är allt det i praktiken egentligen? Vanliga C7 var ju väldigt trevlig att köra och verkligen ett snäpp upp från föregångaren, så det här kan ju bara vara bättre. Lite styvare chassi, mer pulver, hårdare sättning och mer attityd. C7:an känns stabilt byggd men någonstans är det ju ändå läskigt med såpass mycket effekt på bakhjulen, man vill ju ogärna hamna i ett dike det första man gör. Så turen började som alltid försiktigt. Ett tryck på startknappen, lyssna lite på motorn och sedan iväg genom att dra spaken till Drive eftersom bilen var utrustad med automatisk växellåda. Åtta steg, ingen dubbelkoppling. En sjustegad manuell version finns om man så vill, den satt i vanliga Stingray som jag körde förra året. Bilen startar alltid i det snällaste läget Eco vilket ändå är lite humoristiskt i den här typen av bil. Som tur är har den i alla fall inte start/stopp vilket bara hade varit löjligt. Då får man i och för sig ett härligt uppstartsljud oftare vilket man såklart inte tackar nej till.

Bilens humör styr man via ett vred bakom växelspaken och det finns fem stycken olika lägen att välja mellan - Weather, Eco, Tour, Sport och Track. Tyvärr inte jättesnabba reaktioner från det här systemet alla gånger, ibland fick man vrida både en och två gånger för att det skulle hända något. När det väl gör det ändras instrumentpanelen beroende på vad man valt för att berätta att även hela bilen har bytt skepnad, typ. Rejsigt värre när man väljer Track-läget, och lite snällare när man väljer Eco alltså. Ganska snygg grafik, tyvärr ganska svåravläst när taket är av och solen ligger på. Då hjälper heads-up-displayen till så att man i alla fall har koll på hur fort man kör. Eco bjuder hur som helst på en ganska så harmonisk bil. Avgassystemet låter inte så mycket och bilen känns mjuk och följsam. Z06 har Magnetic Ride som standard. Det är ett system som var 10-15 millisekund justerar dämparna för att de alltid ska prestera sitt allra bästa, oavsett om du kör lugnt på sköna vägar eller pressar hårt på bana. Gaspedalen är mjuk när man trampar på den och svarar visserligen men vill helst att man behandlar den med ömhet. Så här kan vi ju inte ha det. Det här är ju en råbarkad sportbil som borde vilja att man smiskade igång den. Sagt och gjort, med lite temp i motorn vågar jag flippa över till Tour. Lite för lite skillnad från Eco, bilen blir något styvare och känns väl kanske lite mer på tårna men inte så mycket mer. Dags för Sport alltså. Nu händer det grejer må jag säga. Varvräkaren blir ännu tydligare på displayen, motorn morrar till, växellådan vill växla ned och hela bilen blir hård som brödet du hittar i affären på söndagskvällarna.

Direkt fattar jag vad det handlar om. Den här bilen vill inte att jag ska köra den, den vill att en erfaren racerförare tar ut den på bana och bombar järnet. Smackar i nästa växel som att det vore en high-five med bästa polaren, snabbt rattande genom en chikan och sen fullt mos på bromspedalen så att den nästan går genom golvet. Det kan jag tyvärr inte erbjuda kära bil, så du får snällt hålla dig till vanliga vägar, och helst hålla dig på dem. Det går om man vill, är bestämd och vet när man ska och inte ska gasa. Det finns tyvärr lite för många klipp på YouTube som visar folk som tydligt inte vet detta, och då slutar det snabbt illa. Håller man bara tungan rätt i mun och hårt i ratten så går det, typ. Allt detta betyder på klarspråk att man ska köra som en gubbe med keps ungefär. Riktigt så illa var det dock inte men man måste ha respekt för maskineriet. Vill bilen bita ifrån så kommer den att göra det. Under den intensiva testperioden var det torrt och fint på backen vilket självklart underlättar om man inte vill bjudas på oväntade överraskningar. Det är inte så att det känns som att bilen ska släppa i varje böj men de ofantligt breda bakdäcken kan nog ha en tendens att vilja börja dansa om det är mycket regn på asfalten.

Fortfarande Sport-läget, ärligt talat så vågar jag inte vrida över till Track. Lite osäker på vad som skulle hända då, men det verkade för läskigt. Lite aggressivare på gasen nu och börjar bli varm i kläderna, och det börjar gå undan. Bilen är verkligen sinnessjukt snabb. Det går inte att trycka gasen i botten, då kommer jag att flyga av vägen. Man sugs fast mot marken och det går att pressa mer än man tror, man absolut inte så mycket som bilen egentligen vill. Jag känner hur den nästan garvar åt mig där jag tycker att jag mosar på men det finns så mycket mer att hämta. Det är helt omöjligt att utnyttja allt på vanliga vägar. Det går snabbt väldigt för snabbt, och bilen behöver mer plats där den dundrar fram. Det är ingen bjässe det handlar om men den tar ändå sin plats på vägen och känns till en början inte som världens smidigaste pjäs, men man vänjer sig snabbt. När man väl har gjort det kan man vifta runt bilen ganska så mycket utan att den säger ifrån. Börjar det släppa, vilket det gör så fort man trycker på lite mer än vanligt, så är det bara att fortsätta gasa och styra så reder det hela ut sig utan att bli allt för dramatiskt.

Styrningen är väldigt fin och även när man flyger fram känns det ändå aldrig obehagligt eller oroligt. Asfalten kunde ju vara betydligt bättre på sina ställen häromkring vilket givetvis gör sitt för komforten och balansen, men när det väl var slätt kändes det verkligen stabilt och bra. Det är väldigt tydligt att kraften kommer bakifrån och hjulen vill väldigt gärna spinna när man är lite för het på gasen. Alltid kontrollerat de tillfällen jag testade dock, och efter lite kort svansföring är det bara att mosa vidare. Växellådan sköter sig bra men är givetvis inte lika snabb som de allra modernaste dubbelkopplingslådorna. Vill man växla själv gör man det via paddlarna bakom ratten och drar man växelspaken ända bak hamnar man i det helmanuella läget som gör att lådan inte växlar automatiskt om du nu inte skulle röra paddlarna. Skönt när man inte vill att tekniken ska ta över direkt utan gärna ligger lite längre på växlarna. När det är dags att sakta ned bromsar man, och det går också alldeles utmärkt i den här bilen. Doningarna bettar på rejält och det märks att man anpassat stoppförmågan till effekten.

Men. Den här bilen borde verkligen bo på bana, den är helt enkelt för vass för gatan. Jag kan inte släppa lös den, hela tiden är det vägar, trafik och hastighetsbegränsningar och annat mög som sätter käppar i hjulen. Den förtjänar inte att plöja stadskörning och gasa mellan rödljusen, den är värd så mycket mer än så.

Motor
I vanliga Corvette C7 heter motorn LT1. I Z06 heter den istället LT4. I grunden är det samma aluminium-V8:a på 6,2 liter det handlar om. Men eftersom man på den senare även hängt dit en kompressor har motorn anpassats för just detta. Det resulterade i 200 hästar till. Chevrolet anger siffran 659 men den verkar till och med högre när bilen bänkats av utomstående. Effekt så att det räcker och blir över alltså. Maskinen är placerat långt bak för bästa viktfördelning, men den är inte så rolig att titta på när man lyfter på kolfiberlocket faktiskt.

Avgasljudet är verkligen ett kapitel för sig. Jag trodde aldrig att jag skulle säga det här men Jaguar F-Type R har fått sig en rejäl utmanare i Z06, jisses alltså. Ligger man och såsar i Eco-läget och inte gör några hastiga rörelser med gaspedalen fiser det mest, men kuggar man istället ned manuellt efter att man växlat över till Sport-läget brakar allt lös. De yttersta av de fyra piporna där bak har klaffar som öppnar sig och det är verkligen som att öppna en lucka ner till Lucifer när de väl gör det. Man ser dessa tydligt om man lägger sig ned bakom bilen och det är av eller på som gäller - det är verkligen som ett par portar till helvetet. Det blöddrar, skriker, slamrar och väsnas något fruktansvärt, och ibland vill man ju det. Motorn svarar extremt snabbt på torrvarvning och det här med att amerikanska V8:or är trötta finns inte alls. Det är ett riktigt rivigt ljud som sprider sig och man mår bra ända in i själen efter att ha duttat lite (mycket) på gasen ibland (hela tiden). Kör man iväg och lastar på lite blir man bara gladare, det låter mycket och det låter hela tiden. Kompressorn är dock väldigt maskerad så något vinande från den får man tyvärr inte, inte inifrån i alla fall. V8:ans jättebröl kompenserar ändå rätt så bra för detta.

Exteriör
Kaxigt värre. Åtta centimeter bredare än en vanlig Stingray, 800 gånger coolare. Aggressivare front, feta sidokjolar och ett bakparti som Kim avundas. Där på toppen sitter en vinge med flärpar på sidorna som utmärkt blockerar sikten bakåt och gör att det blir helt omöjligt att upptäcka något i döda-vinkeln. Men den ser sjukt cool ut i alla fall. Väljer man till Performance Package får man även en något högre vinge med en mittsektion som manuellt går att justera upp och ned. Den är genomskinlig och får mig direkt att tänka på TVR Sagaris - som är ungefär universums ballaste bil. Helrätt hela vägen. Det här paketet ger även breddning i synligt kolfiber och kolfiberkeramiska bromsar. Ett showpaket med funktion kan man säga.

Interiör
Här trivs jag lika bra som i vanliga Stingray, fast lite bättre till och med. Stolarna är precis lagom skålade men vill man vara hardcore finns det även skalstolar att köpa till. Standardpjäserna duger dock finfint och är troligtvis de man kan leva med mest i längden, även om jag som sagt tycker att bilen borde köras på bana ofta och där vill man nog ha mer av en sitta-still-stol. Kvaliteten känns riktigt bra och kupén som omsluter en känns genomarbetad och tight. Det är precis så där lagom med plats, varken för lite eller för mycket.

Solen släpper man lätt in genom att plocka bort det lätta taket som är i kolfiber. Ett par snabba handtag bara sen så lyfter man ledigt bort det själv och placerar det i bagageluckan. Väl på plats stjäl det dock massa plats men vad gör det när solen skiner - då är ju humöret automagiskt på topp ändå.

En supersmart grej som fler tillverkare borde få till är att man kan köra ned displayen och gömma sin telefon där bakom. Där finns även en USB-ingång så det är bara att plugga in och slippa bekymra sig för plats att förvara eller att luren kommer att dö. Bilen har dessutom CarPlay så kör man iPhone blir livet så mycket enklare. Grafiken på skärmen är fortfarande rätt så trött och inte den snabbaste i världen, men den fungerar. Man blir lite bortskämd dock med snabba saker så här behövs en uppdatering. Skärmen blir dessutom väldigt snabbt svår att läsa när man petat på den en stund. Speciellt när det är ljust ute. Instrumenteringen framför näsan är dock snygg att titta på hela tiden, även om den också är känslig för solljus.

Avslutning
Om man undrar varför det är sommar i oktober så har man svaret här. Den här bilen är verkligen inte 2016 om man frågar de som tänker på miljön, men den är ju så förbannat rolig så jag förstår att folk väljer att hålla för öronen och bete sig som barn. För man skrattar verkligen som ett litet barn så fort man kör den här bilen. Det sjukaste av allt är nästan att det kommer en ännu värre version 2017 - nästa upplaga av värstingen ZR1. Den är just nu under utveckling och det sägs att den skippar kompressorn och istället får dubbelturbo och över 700 hästar. Var ska galenskapen sluta egentligen?! En vanlig Stingray duger gott om man vill köra Corvette, men vill man hänga på bandagar känns Z06 som ett mycket vettigare alternativ. Även om jag inte har kört den på bana så är jag (och alla andra som har gjort just det) övertygad om att den presterar där. Vad man ska göra med ZR1 vet jag faktiskt inte, flyga till månen?

Z06 är för dig som har en slant över och som verkligen älskar amerikanska muskler. För dig som är trött på surret från elmotorer och som inte har något emot att hänga på macken ofta. Och för dig som kör bana, för snälla, köper du en så måste du köra den på bana. Tänk dig för innan du stämplar på bara, så att bilen inte biter dig i stjärten.

Fakta Chevrolet Corvette Z06
Motor: V8, 6,2 liter, kompressor, 659 hästkrafter, 881 Newtonmeter.
Växellåda: Åttastegad automat.
Drivning: Bakhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 3,2 sekunder, toppfart 300 km/h
Drivmedel: Bensin.
Däck och hjul: 335/25 ZR20 bak, 285/30 ZR19 fram.
Bromsar: 371 millimeter skivor fram, 365 millimeter skivor bak. Keramiska skivor finns som tillval.
Mått: Hjulbas 2,71 meter, längd 4,49 meter, bredd 1,88 meter, höjd 1,24 meter, vikt 1 598 kilo, bensintank 70 liter, förbrukning 1,41 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 322 gram per kilometer.
Pris: 1 280 000 kronor.

Läs mer
48.9°
0

Vansinnig och för mycket för gatan - men jag älskar den

Jag har kört nya Chevrolet Corvette Z06

Nu kan man köpa Google Wi-Fi igen
Andra generationen nu i Sverige

Google släppte sin mesh-lösning Google Wi-Fi 2016 och 2019 kom uppföljaren, som då döptes till Nest Wi-Fi. Den senare var bättre på vissa sätt, men absolut inte på alla och saknade bland annat en ethernet-port i åtkomstpunkterna vilket inte var en höjdare. Att Nest Wifi också var dyrare var inte heller någon uppsida direkt, men hastigheten och räckvidden var bättre än på Google WiFi och snabbare är bättre. Att Nest Wifi kunde agera smart högtalare var enligt mig bara korkat men gjorde kanske någon glad. Hur som helst, Google behöll Google WiFi och började sälja en uppdaterad variant i USA med samma design men lite uppdaterat innehåll. Nu har denna äntligen nått hit till Sverige och är troligen ett bättre val för de allra flesta jämfört med Nest Wifi. De allra flesta funktionerna som man bryr sig om finns där och prislappen är betydligt bättre. En kostar 1299 kronor jämfört med 1899 för en Nest Router och ett trepack med Google WiFi-enheter kostar 2390 kronor, vilket ska jämföras med 2999 kronor för en router och en åtkomstpunkt och 3990 kronor för en router och två åtkomstpunkter för Nest Wifi. Tumnagel
38.9°
+
Roger Åberg
0

Provinspelning av Star Wars-droider
Från 1976

Den här inspelningen är från när man testade diverse droider till den första Star Wars-filmen. Den är inspelad i Elstree Studios i England och vi får se radiostyrda saker men även Kenny Baker och Anthony Daniels känna på R2D2 och C3PO. Tumnagel
38.7°
+
Roger Åberg
0

Ny bok om svenska polisbilar
En bok om blåljus

Gillar man bilar har man garanterat en åsikt om polisbilar. Nu har Fredrik nyblad knåpat ihop en bok om svenska polisbilar under 1900-talet. Fredrik har skrivit flera andra böcker om bilar tidigare, bland annat en om Volvos olika polisbilar. I den nya boken får vi läsa allt om alla de bilar som har används genom åren men man kollar även in svenska bilar som har används av poliser utomlands. Vi får även besöka Polismuseet och kolla in deras samling Boken finns ännu inte att köpa, men går att bevaka hos bland annat Bokus. Tumnagel
44.7°
+
Roger Åberg
0

I morgon öppnar Googles första riktiga affär
I Chelsea, New York

Det senaste året har inte varit den fysiska butikens år, men det kanske det blir lite ändring på om saker och ting styrs upp. Hur som helst så öppnar nu Google sin första riktiga butik i Chelsea, New York. Man har haft popup-saker tidigare, men det här är alltså en butik som kommer att finnas på samma ställe och inte bara finnas tillfälligt. I butiken kommer främst bolagets fysiska produkter som Nest, Pixel, Chromecast och Stadia att finnas, men man kommer även att kunna prova Googles tjänster som Translate. Tumnagel
37.2°
+
Roger Åberg
0

Intellivision snackar lite mer om sin spelkonsol Amico
Ny konsol för retro- och sällskapsspel släpps i höst

Intellivision har släppt lite mer information om sin kommande spelkonsol Amico, en konsol som företaget presenterade 2018. Det handlar om en konsol som primärt är avsedd för att spela retro- och sällskapsspel. Amico är en spelkonsol som Intellivision säger framför allt är framtagen för att spela tillsammans på. Amico är försedd med två handkontroller som har inbyggda pekskärmar där en del av spelkontrollerna kan integreras. Kontrollerna har även stöd för olika rörelser vilka även dessa kan användas för att styra konsolens spel. Det ska gå att koppla upp till åtta spelkontroller till samma Amico-konsol. I videoklippet här nedanför kan ni kolla in när Intellivisions vd Tommy Talarico snackar lite mer om Amico. Konsolen skulle ursprungligen släppas 10 oktober 2020 men detta har sedan flyttats fram två gånger. Det senaste budet är att Amico nu släpps på marknaden 10 oktober 2021. Vad konsolen kommer att kosta finns det än så länge inga uppgifter om. I faktarutan här nedanför kan ni kolla in några av spelen som kommer till Amico. Tumnagel
36.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nästa vecka är det dags för Lego Con
Första gången som Lego anordnar ett sådant

Nästa helg arrangerar Lego sitt första Lego Con någonsin. Det handlar om ett online-event vilket gör det möjligt för de flesta som är intresserade att delta. Under den 90 minuter långa livesädningen från Lego Con kommer Lego att presentera en del nya byggsatser såväl som att snacka om några av sina tidigare skapelser. Dessutom kommer det lite olika hedersgäster att delta men vilka dessa är finns det än så länge inga uppgifter om. Lego Con 2021 arrangeras lördag 26 juni. Det hela kommer att gå att följa live på eventets hemsida som hittas på länken nedan. Här ovan hittas en trailer för Legos första Lego Con. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Honor presenterar 50-serien
Kommer att få Googles tjänster

Huawei fortsätter att vara blockerade av USA, men deras numera sålda märke Honor verkar i fortsättningen kunna få Googles tjänster. Det har bekräftats av företagets representanter under lanseringen av senaste Honor 50-serien i Kina. Telefonerna är som sagt lanserad i Kina nu och börjar säljas där 25 juni. Lansering i Europa senare men det är oklart om telefonerna kommer till Sverige. Som ni ser har telefonen, på bilden Honor 50 Pro, en rejäl kamera. Den stora är på 100 megapixlar och under den finns tre mindre. En ultravidvinkel på 8 megapixlar, en macro på 2 megapixlar och en sista kamera för att fånga djupet i bilden. På framsidan finns en skärm på 6,57 tum för Honor 50 och 6,72 tum för Honor 50 Pro. Den vanliga modellen har en selfiekamera på 32 megapixlar, medan Pro-modellen har två där den ena är ultravidvinkel. Chipet är Snapdragon 778G och batteriet på 4300 respektive 4000 mAh. Laddning ska rulla på i 66 respektive 100W. Man släpper också en enklare version som man kallar för Honor 50 SE. Tumnagel
36.8°
+
Roger Åberg
0

BYD släpper eldriven skolbuss
Som även kan förse skolor med el

Den kinesiska fordonstillverkaren BYD har presenterat en eldriven skolbuss avsedd att säljas på den amerikanska marknaden. Bussen är försedd med så kallad tvåvägs-laddning vilket gör att batterierna i bussen skulle kunna användas för att driva annat än bussen. BYD skriver om detta: "School buses can be charged overnight when energy demand is low, and clean emission free energy can be fed back into the classroom during school hours when the bus is parked keeping classrooms well-lit and students and teachers plugged-in." Bussen kommer att säljas i tre olika storlekar 10,6, 11,6, samt 12 meter och har plats för 84 sittande passagerare. Räckvidden på en laddning batterier ligger på 250 kilometer. Bussen är även försedd med ett säkerhetssystem som BYD kallar för "Predictive Stop Arm" vilket ska kunna varna elever för när det inte är säkert att gå över gatan. Vad BYD:s nya skolbussar kommer att kosta framgår inte. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Creative visar upp Sound Blaster X4
Uppföljaren till det externa ljudkortet Sound Blaster X3

Creative visade nyligen upp sin Sound Blaster X4 vilket är den uppgraderade uppföljaren till det externa ljudkortet Sound Blaster X3. Denna USB-DAC har både diskret och virtuellt surroundljud som drivs av Sound Blasters Super X-Fi Headphone Holography samt Dolby Digital Live. Ljudkortet erbjuder också SmartComms Kit på Windows vilket ger automatisk ljudavstängning och tvåvägsbrusreducering vilket är lite extra praktiskt om man sitter i videokonferens hemifrån. För Windows-användare har Sound Blaster X4 också Dolby Digital Live-avkodning som förvandlar ljudinnehåll till den multikanalsstandarden i realtid. Förutom Windows är kortet kompatibelt Mac, PlayStation 5, PlayStation 4 och Nintendo Switch. Priset för Sound Blaster X4 ligger runt 1 500 kronor och det börjar säljas på Creative.com inom kort. Tumnagel
38.4°
+
Frode Wikesjö
0

Ny trailer för A Classic Horror Story
Skräckfilm från Italien

Här bjuds vi på en ny trailer för den italienska skräckfilmen A Classic Horror Story. Filmen beskrivs som en blandning mellan Midsommar och Motorsågsmassakern vilket ju låter lovande. Filmen handlar i alla fall om fem främlingar som hamnar i ett hus i mitten av ingenstans som tillhör en blodtörstig sekt. A Classic Horror Story släpps på Netflix den 14 juli. Tumnagel
37.2°
+
Frode Wikesjö
0

Nytt chip från Samsung med lagring och minne i ett
Snabbare och mindre

Samsung kan det där med minne och lagring och nu har man presenterat ett chip som har båda två sakerna i samma paket. Paketet heter LPDDR5 uMCP och börjar massproduceras nu. Innehållet är Samsungs snabbaste LPDDR5 DRAM i kombination med deras senaste UFS 3.1 NAND-minne. Samsung själva säger att man vinner mycket på att ha dessa i samma enhet och prestandan för DRAM ökar med 50 procent från 17 till 25 GB per sekund och för NAND-minnet dubblas det från 1,5 GB till 3 GB per sekund. Chipet är 11,5 x 13 millimeter vilket gör att man även spar fysiskt utrymme. I enheterna man kommer att erbjuda kommer det att finnas från 6 till 12 GB minne och från 128 till 512 GB lagring. Chipet säger Samsung inte bara passar för flaggskeppstelefoner utan ska också passa bra till mellanklasstelefoner. Tumnagel
38.5°
+
Roger Åberg
0

Rocki är en sällskapsrobot för husdjur
Kan mata och leka med djuren när du inte är hemma

Skulle du känna att du behöver leka med din hund eller katt även när du inte är hemma så släpps snart en robot som är framtagen för det ändamålet. Det handlar om den cirka 18 centimeter höga roboten Rocki som husdjursägare kan använda för att leka med och hålla koll på sina husdjur. Rocki är fjärrstyrd och försedd med en kamera vilken kan filma och fota vad husdjuret pysslar med. Roboten har även laserpekare i sin "tentakel" vilken kan användas för att leka med till exempel katter. Dessutom har roboten ett fack där det går att förvara olika typer av godis som ägaren sedan kan låta roboten spotta ur sig. Rocki går att förbeställa nu för cirka 200 dollar och leveranserna ska dra igång nästa månad. Här nedanför kan ni kolla in en demonstrationsfilm på sällskapsroboten Rocki. Tumnagel
35.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Alpha Motor visar upp tält till sin pickup Wolf
Verkar inte vara supermidigt

Elbilsföretaget Alpha Motor har visat upp en slags tältlösning som är tänkt att användas tillsammans med deras senaste modell Wolf+. Tältet till Wolf+ har Alpha Motor tagit fram i samarbete med tälttillverkaren Heimplanet. Precis som allt annat Alpha Motor hittills har visat upp verkar det hela bara existera på datorgenererade bilder. Det ser hur som helst ut som en väldigt krånglig och rätt otymplig lösning för den som bara vill slå upp ett tält för natten. Alpha Motor har på bara ett halvår presenterat de tre eldrivna modellerna Ace, Jax och Wolf. När vi skulle kunna få se dessa, eller tältlösningen som visas här, på annat än renderingar finns det än så länge inga uppgifter om. Om inte Alpha Motor har någon finansiär med väldigt mycket pengar i bakgrunden så misstänker jag att det aldrig kommer att ske. Vill ni läsa lite mer om varför jag låter lite negativt inställd till Alpha Motor så kan ni kolla in vad Elektrek hade att säga om företaget tidigare i år här. Här nedan hittas ett videoklipp där ni kan kolla in "WOLF+ Cloudbreak" lite närmare. Tumnagel
35.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

OnePlus och Oppo slår ihop sina påsar
OnePlus blir dotterbolag på riktigt

Oppo och OnePlus har alltid haft nära band, OnePlus-grundarna Carl Pei och Pete Lau träffades när de jobbade på just Oppo. Oppo har också varit den största delägaren i OnePlus och Oppo i sin tur ägs av BBK Electronics som även äger Vivo och Realme. Nu skriver Pete Lau att OnePlus kommer att integreras hårdare med Oppo. Pete har sedan tidigare haft en roll där han sett över produktstrategierna för de båda bolagen och han säger att olika teams redan har börjat jobba tillsammans och att det har varit positivt. Självklart säger Pete att förändringen kommer att vara positiv för konsumenterna eftersom man får mer resurser. Han säger också att själva varumärket OnePlus kommer att fortsätta jobba fristående. Hur det blir med den saken får framtiden utvisa. Tumnagel
33.5°
+
Roger Åberg
0

Stockholm lanserar Dos 2-kalkylator
Så du får koll på när du ska boka andra dosen vaccin

Region Stockholm har utvecklat en räknesnurra där det går att se när det är dags att boka sin andra dos vaccin. Dos 2-kalkylatorn riktar sig till alla dem som tagit första dosen av någon av de tre tillgängliga vaccinsorterna och än så länge inte fått något datum för när det är dags för den andra dosen. Vanligtvis kommer de som ska boka dos två även bli upplysta om detta via SMS. Bokningen av andra dosen två görs precis som första dosen via appen Alltid Öppet eller via telefon för de som föredrar det. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Cyberpunk 2077 återvänder snart till PlayStation Store
Hurra?

Det tog lite tid men snart finns Cyberpunk 2077 äntligen(?) tillgängligt för köp i PlayStation-affären igen. Det var för ungefär ett halvår sedan som Sony valde att ta bort spelet från sin butik eftersom prestandan var horribla och buggarna lite väl tokiga. Sedan dess har CD Project RED försökt patcha spelet så gott det går och tydligen har de fått det så pass spelbart att Sony kommer slänga upp spelet i Playstation Store den 21 juni igen. Dock rekommenderar man inte vanliga PlayStation 4-ägare (alltså ej Pro) att köpa det då prestandan där fortfarande är rätt kass. SIE can confirm that Cyberpunk 2077 will be re-listed on PlayStation Store starting June 21, 2021. Users will continue to experience performance issues with the PS4 edition while CD Projekt Red continues to improve stability across all platforms. SIE recommends playing the title on PS4 Pro or PS5 for the best experience. Nedan kan man se hur prestandan mellan de olika plattformarna var innan spelets plockades bort från PlayStation-affären. Tumnagel
37.1°
+
Frode Wikesjö
0

En liten titt på nya Uzumaki-animen
Den från Adult Swim

Dn amerikanska tv-kanalen Adult Swim har en Uzumaki-anime på gång baserad på Junjo Itos manga Uzumaki – Spiralerna. Under gårdagen fick vi oss en första glimt av denna adaption och den titten hittar du 1:30 in i klippet ovan. Denna anime består av fyra avsnitt och musiken är gjord av saxofonisten Colin Stetson som även gjorde musiken till Hereditary. Uzumaki följer några invånarna i den lilla fiktiva japanska staden Kurouzu-cho som blir besatta av närvaron av spiraler runt omkring dem. Denna besatthet orsakar en långsam förvandling av invånarna som börjar tappa sinnet när en förbannelse drabbar staden. Uzumaki-animen släpps någon gång under oktober månad 2022. Tumnagel
38.2°
+
Frode Wikesjö
0

Nu lanseras Spotify Greenroom
Spotifys Clubhouse-konkurrent

Nu lanserar Spotify sin tjänst Spotify Greenroom, en Clubhouse-liknande tjänst som baseras på appen som tidigare hette Locker Room. Precis som med Clubhouse så kommer Spotify Greenroom-användare kunna ansluta till olika rum och delta i diskussioner som förs där. Det kommer även finnas möjlighet att starta egna rum och bjuda in andra till dessa för de som känner för det. Greenrom-användare kan också ansluta sig till olika ämnesspecifika grupper för att följa rum inom dessa ämnen. Spotify Greenroom är en fristående app som hittas till iOS i App Store här och till Android på Google Play här. Det krävs att man skapar ett konto i appen men det går att använda samma inloggingsuppgifter som man använder till Spotify för att ansluta sig till Spotify Greenroom. Tumnagel
30.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

24 sätt att knyta en sko
Om du behöver lite variation

Att knyta skorna är något man lär sig och sedan gör man det på samma sätt år ut och år in. Vill man ha lite mer variation i sitt liv kan man prova några av de här 24 varianterna. Tumnagel
80kg
+
Roger Åberg

Metallica kommer till Copenhell 2022
Enda nordiska spelningen för bandet nästa år

Den danska rockfestivalen Copenhell meddelade idag att man har bokat in Metallica till nästa års festival. Enligt Copenhell kommer det att vara den enda nordiska spelningen som Metallica gör under nästa år. Copenhell ställdes in både i år och förra året. Nästa år blir antagligen en höjdarfestival för de som uppskattar rockband som lirat i över 40 år. Förutom Metallica kommer band som Iron Maiden, Kiss, Judas Priest, Bad Religion och Mercyful Fate att spela på festivalen. Dessutom är även Korn, Hellacopters och ett tiotal andra band klara för den danska rockfestivalen. De flesta biljetterna till Copenhell såldes redan 2020 men ett litet antal biljetter kommer att släppas nästa vecka. Copenhell 2022 kommer att bli en fyradagarsfestival som pågår 15 - 18 juni nästa år. Tumnagel
92kg
+
Wille Wilhelmsson

Få koll på alla typer av espresso-varianter
Med och utan mjölk

Kaffe är gott, speciellt om det är gjort av en bra barista. Tyvärr finns det en helvetes massa espressomaskiner i landet, men väldigt få som verkligen kan hantera dem. Är du på ett ställe med espressomaskin så finns det ett gäng olika varianter du kan få serverade, men vad är det för skillnad på dem egentligen? Tumnagel
90kg
+
Roger Åberg

Boktips: Taking on Gravity
Richard Brownings bok om hans jetdräkt

Nu släpper uppfinnaren Richard Browning boken "Taking on Gravity: A Guide to Inventing the Impossible from the Man Who Learned to Fly" där han berättar historien bakom sin så kallade jetdräkt. Vi har skrivit om Browning och hans Iron Man-liknande dräkt många gånger sedan han först presenterade denna 2017. I sin bok berättar han lite mer om hur han kom på idén till dräkten och senare skapade företaget Gravity från vilket dräkten idag går att köpa. Richard Brownings "Taking on Gravity: A Guide to Inventing the Impossible from the Man Who Learned to Fly" släpps som ebok, ljudbok och pappersbok vilka kostar lite olika beroende på vilket format man är intresserad av. Tumnagel
81kg
+
Wille Wilhelmsson

Cliff Burton-museum ska byggas i Ljungby
Metallicas första basist hedras i småland

Smålandsposten rapporterar att Metallicas första basist Cliff Burton kommer att hedras med ett museum i småländska Ljungby. Det var utanför Ljungby som Cliff Burton dog då Metallicas turnébuss körde av vägen där efter en spelning i Stockholm 1986. Museet kommer att beviljats bidrag på 300.000 kronor från Riksantikvarieämbetet vilka ska användas för att uppföra museet. På museet kommer man att försöka berätta historien om vem Cliff Burton var, Metallica, olyckan såväl som fansens egna historien om Burton. När Cliff Burton-museet kommer att öppna finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedan kan ni lyssna på när Metallica framförde "For Whom the Bell Tolls" med Burton på bas 1985. Tumnagel
112kg
+
Wille Wilhelmsson

Lego släpper Adidas-lego
Adidas släpper Lego-sneakers

Det har varit mycket Lego-skor i år, en del snyggare än andra. Nu är det dags igen och den här gången är det lite annorlunda, för nu kommer det även ett bygge från Lego. Målet för både lego och sneaker är klassikern Superstar. Adidas har här gjort en rätt klassisk sko som har en del lego-detaljer både fram, bak och på sidan. Skon kommer att säljas här från 1 juli och prislappen ligger på 140 euro för vuxenstorlekar och mellan 55 och 75 euro för barnstorlekar. Lego har gjort ett rätt rejält bygge på 731 delar som så klart levereras i en sko-kartong. Det här bygget kommer att bli ett måste för sneakersnörden och det motiverar kanske prislappen på 1149 kronor. Tumnagel
61kg
+
Roger Åberg

Plantation Rum får fina askar av Sebastián Mateu
Tillverkade på Carl Malmsten Snickeri

Plantation Rum har dragit igång ett samarbete med konsthantverkaren och möbelsnickaren Sebastián Mateu för att ta fram kollektionen "The Plantation Craft Collection". Denna kollektion består av en serie boxar i olika storlekar och färger, tillverkade på Carl Malmsten Snickeri och skapta av genomfärgat fanér i ask. Kollektionen består av dryckesförvaring med tillhörande spelask innehållande domino och kortlek och är tillverkad i begränsad och signerad upplaga. De kan användas för förvaring men är framförallt skapta som inredningsdetaljer för hemmet. Alla askar i kollektionen är tillverkade av Sebastián Mateu själv i begränsad och signerad upplaga. I ett försök att stödja hantverk kommer Plantation Rum skänka överskottet till hantverksprojektet Kulturgatan, grundat av stiftelsen Lehmanns Verkstad i Bodafors. Försäljningen av dessa askar sker via länken nedan. Tumnagel
98kg
+
Frode Wikesjö

Iggy Pop kommer till Sverige
10 juni 2022

Den legendariska rockartisten Iggy Pop kommer uppträda på Filadelfia i Stockholm fredagen den 10 juni 2022. Iggy Pop har levererat hits sedan 1969 så konserten kommer sannolikt bjuda på massvis med godbitar från punkens gudfader. Biljetterna till konserten släpps nu på fredag den 18 juni klockan 10:00 via länken nedan. Tumnagel
94kg
+
Frode Wikesjö

Ryskt band ska göra Crocs punkigt

Crocs är väl allt annat än punkigt, men nu tar de hjälp av det ryska bandet Little Big för att bli lite creddigare. Oklart om det kommer att fungera, men ett rätt roligt försök ändå. Tumnagel
61kg
+
Roger Åberg

En rundtur i Gudfadern-huset
Kan bli ditt för endast 90 000 000 dollar

Här får vi följa med på en rundtur runt huset som bland annat användes för att spela in Gudfadern och Bodyguard. Huset är värderat till 89 750 000 dollar vilket ju är väldigt mycket pengar för ett hus. Men för det får du ett 2 694 kvadratmeter stort hus med nio sovrum, 15 badrum och en tomt på dryga 14 000 kvadratmeter. Om du är sugen kan du anmäla dig till en IRL-visning via länken nedan. Bonushus nedan. Tumnagel
78kg
+
Frode Wikesjö

Omnipollo har perfekta ölen till nubben
O.P. och alkoholfri öl i kombination

O.P. Anderson är riktigt gott på till exempel midsommar, men det är ju också gott att dricka en öl till. Sprit + starköl är ju dock sällan en lysande kombination kanske, men nu har O.P. och Omnipollo gjort ett intressant samarbete som löser det. Omnipollo har nämligen tagit fram en alkoholfri snapsöl. Antingen så tar man nubben i nubbeglaset och ölen i ölglaset eller så häller man i nubben i ölen, det är valfritt. Den beskrivs vara i "gränslandet mellan en pale ale och en IPA med blommiga och fruktiga karaktärer där tydliga inslag av citrus, grapefrukt och aprikos samsas med en blommig humlekaraktär". – Det blommiga från ölet och det kryddiga från O.P. Anderson blir en superspännande kombination där två omsorgsfulla drycker möts på ett fint sätt, säger Henok Fentie. Vi älskar att jobba med varumärken som har en lång historia och i det här samarbete har det varit jättekul att se våra energier smälta ihop rent bokstavligen. Ölen börjar säljas i morgon och eftersom den är alkoholfri (0,3 procent) så kommer den att säljas i dagligvaruhandeln men även på ett antal restauranger. Tumnagel
127kg
+
Roger Åberg

Ny bok om svensk gin
Vi är riktigt bra på den goda drycken

Vi är riktigt bra på gin här i Sverige och det bör ju uppmärksammas. I dag släpps boken Svensk gin, drinkar, destillerier och drömmare som verkar vara en perfekt bok för den som vill få kunskap om gin men framförallt upptäcka de svenska tillverkarna. Huvudförfattare är Jens Josefsson och boken fokuserar inte så mycket på historien utan snarare nutiden och framtiden eftersom detta händer just nu. Författarna villa tt boken ska vara som en reseguide för de som vill ta den av svensk och samtida sprithistoria, men den innehåller även drinkar och massor av fakta. Och den handlar inte bara om gin, för gin ses ju oftast med tonic och man besöker även svenska tonicproducenter. Boken släpps i dag. Tumnagel
119kg
+
Roger Åberg