Quantcast
m
Vansinnig och för mycket för gatan - men jag älskar den
Foto: Bobby Green

Vansinnig och för mycket för gatan - men jag älskar den
Jag har kört nya Chevrolet Corvette Z06

Bil / Chevrolet

Förra året körde jag nya Corvette och blev riktigt impad. Det kändes som om modellen mognat och faktiskt nu på riktigt kunde få vara med och leka med de tyska pojkarna utan att göra bort sig. Designen var rätt, effekten fullt tillräcklig och prestandasiffrorna visade att Chevrolet inte byggt ett skämt. Men sen hände något. Man rullade traditionsenligt ut en specialversion av bilen kallad Z06. Det betyder i princip att man tjongat in en kompressor och 200 hästar till under huven. Man har även preppat den ännu mer för bankörning och stylat om utseendet så att småbarn som ser bilen börjar grina. Resultatet är en sinnessjuk maskin som aldrig borde få framföras på allmänna vägar, för det är verkligen helt omöjligt att köra den här bilen på ett vettigt sätt. Och för det älskar jag den.

Försnack
Alltså, på riktigt. Ta vilken superskurk som helst från film, TV eller serietidning - det här är deras firmabil. Det borde stå "Hårde Harrys Handgemäng" utmed sidan på bilen följt av ett telefonnummer som går till en telefonsvararröst som väser med en stämma mörkare än Morgan Freeman en söndagmorgon efter en blöt whiskyprovning tillsammans med James Earl Jones, Sam Elliott och Michael Clarke Duncan. Den här bilen är arg, riktigt arg och det är verkligen en utmaning att hoppa in i den och köra iväg utan att känna sig som en douchebag. Utseendet, ljudet och hela rasket osar kaxighet och inte direkt svärmorsdröm som går i kyrkan om söndagarna. En del rycker säkert på axlarna och fnyser att en Tesla minsann har mer effekt och går snabbare till 100, men med en sådan går det inte att starta så att rutorna på femte våningen skallrar och den arga damen med hunden hytter ju inte ens med näven. Ibland måste man bara få ha lite kul, och då är Z06 där för att bidra med det. Fullständigt vansinnig och enligt vissa lika idiotisk. Tur att man får bestämma själv vilken bil man köper, om man har pengarna vill säga.

Körkänsla
På pappret ser ju allt bra ut, väldigt bra faktiskt. Men hur är allt det i praktiken egentligen? Vanliga C7 var ju väldigt trevlig att köra och verkligen ett snäpp upp från föregångaren, så det här kan ju bara vara bättre. Lite styvare chassi, mer pulver, hårdare sättning och mer attityd. C7:an känns stabilt byggd men någonstans är det ju ändå läskigt med såpass mycket effekt på bakhjulen, man vill ju ogärna hamna i ett dike det första man gör. Så turen började som alltid försiktigt. Ett tryck på startknappen, lyssna lite på motorn och sedan iväg genom att dra spaken till Drive eftersom bilen var utrustad med automatisk växellåda. Åtta steg, ingen dubbelkoppling. En sjustegad manuell version finns om man så vill, den satt i vanliga Stingray som jag körde förra året. Bilen startar alltid i det snällaste läget Eco vilket ändå är lite humoristiskt i den här typen av bil. Som tur är har den i alla fall inte start/stopp vilket bara hade varit löjligt. Då får man i och för sig ett härligt uppstartsljud oftare vilket man såklart inte tackar nej till.

Bilens humör styr man via ett vred bakom växelspaken och det finns fem stycken olika lägen att välja mellan - Weather, Eco, Tour, Sport och Track. Tyvärr inte jättesnabba reaktioner från det här systemet alla gånger, ibland fick man vrida både en och två gånger för att det skulle hända något. När det väl gör det ändras instrumentpanelen beroende på vad man valt för att berätta att även hela bilen har bytt skepnad, typ. Rejsigt värre när man väljer Track-läget, och lite snällare när man väljer Eco alltså. Ganska snygg grafik, tyvärr ganska svåravläst när taket är av och solen ligger på. Då hjälper heads-up-displayen till så att man i alla fall har koll på hur fort man kör. Eco bjuder hur som helst på en ganska så harmonisk bil. Avgassystemet låter inte så mycket och bilen känns mjuk och följsam. Z06 har Magnetic Ride som standard. Det är ett system som var 10-15 millisekund justerar dämparna för att de alltid ska prestera sitt allra bästa, oavsett om du kör lugnt på sköna vägar eller pressar hårt på bana. Gaspedalen är mjuk när man trampar på den och svarar visserligen men vill helst att man behandlar den med ömhet. Så här kan vi ju inte ha det. Det här är ju en råbarkad sportbil som borde vilja att man smiskade igång den. Sagt och gjort, med lite temp i motorn vågar jag flippa över till Tour. Lite för lite skillnad från Eco, bilen blir något styvare och känns väl kanske lite mer på tårna men inte så mycket mer. Dags för Sport alltså. Nu händer det grejer må jag säga. Varvräkaren blir ännu tydligare på displayen, motorn morrar till, växellådan vill växla ned och hela bilen blir hård som brödet du hittar i affären på söndagskvällarna.

Direkt fattar jag vad det handlar om. Den här bilen vill inte att jag ska köra den, den vill att en erfaren racerförare tar ut den på bana och bombar järnet. Smackar i nästa växel som att det vore en high-five med bästa polaren, snabbt rattande genom en chikan och sen fullt mos på bromspedalen så att den nästan går genom golvet. Det kan jag tyvärr inte erbjuda kära bil, så du får snällt hålla dig till vanliga vägar, och helst hålla dig på dem. Det går om man vill, är bestämd och vet när man ska och inte ska gasa. Det finns tyvärr lite för många klipp på YouTube som visar folk som tydligt inte vet detta, och då slutar det snabbt illa. Håller man bara tungan rätt i mun och hårt i ratten så går det, typ. Allt detta betyder på klarspråk att man ska köra som en gubbe med keps ungefär. Riktigt så illa var det dock inte men man måste ha respekt för maskineriet. Vill bilen bita ifrån så kommer den att göra det. Under den intensiva testperioden var det torrt och fint på backen vilket självklart underlättar om man inte vill bjudas på oväntade överraskningar. Det är inte så att det känns som att bilen ska släppa i varje böj men de ofantligt breda bakdäcken kan nog ha en tendens att vilja börja dansa om det är mycket regn på asfalten.

Fortfarande Sport-läget, ärligt talat så vågar jag inte vrida över till Track. Lite osäker på vad som skulle hända då, men det verkade för läskigt. Lite aggressivare på gasen nu och börjar bli varm i kläderna, och det börjar gå undan. Bilen är verkligen sinnessjukt snabb. Det går inte att trycka gasen i botten, då kommer jag att flyga av vägen. Man sugs fast mot marken och det går att pressa mer än man tror, man absolut inte så mycket som bilen egentligen vill. Jag känner hur den nästan garvar åt mig där jag tycker att jag mosar på men det finns så mycket mer att hämta. Det är helt omöjligt att utnyttja allt på vanliga vägar. Det går snabbt väldigt för snabbt, och bilen behöver mer plats där den dundrar fram. Det är ingen bjässe det handlar om men den tar ändå sin plats på vägen och känns till en början inte som världens smidigaste pjäs, men man vänjer sig snabbt. När man väl har gjort det kan man vifta runt bilen ganska så mycket utan att den säger ifrån. Börjar det släppa, vilket det gör så fort man trycker på lite mer än vanligt, så är det bara att fortsätta gasa och styra så reder det hela ut sig utan att bli allt för dramatiskt.

Styrningen är väldigt fin och även när man flyger fram känns det ändå aldrig obehagligt eller oroligt. Asfalten kunde ju vara betydligt bättre på sina ställen häromkring vilket givetvis gör sitt för komforten och balansen, men när det väl var slätt kändes det verkligen stabilt och bra. Det är väldigt tydligt att kraften kommer bakifrån och hjulen vill väldigt gärna spinna när man är lite för het på gasen. Alltid kontrollerat de tillfällen jag testade dock, och efter lite kort svansföring är det bara att mosa vidare. Växellådan sköter sig bra men är givetvis inte lika snabb som de allra modernaste dubbelkopplingslådorna. Vill man växla själv gör man det via paddlarna bakom ratten och drar man växelspaken ända bak hamnar man i det helmanuella läget som gör att lådan inte växlar automatiskt om du nu inte skulle röra paddlarna. Skönt när man inte vill att tekniken ska ta över direkt utan gärna ligger lite längre på växlarna. När det är dags att sakta ned bromsar man, och det går också alldeles utmärkt i den här bilen. Doningarna bettar på rejält och det märks att man anpassat stoppförmågan till effekten.

Men. Den här bilen borde verkligen bo på bana, den är helt enkelt för vass för gatan. Jag kan inte släppa lös den, hela tiden är det vägar, trafik och hastighetsbegränsningar och annat mög som sätter käppar i hjulen. Den förtjänar inte att plöja stadskörning och gasa mellan rödljusen, den är värd så mycket mer än så.

Motor
I vanliga Corvette C7 heter motorn LT1. I Z06 heter den istället LT4. I grunden är det samma aluminium-V8:a på 6,2 liter det handlar om. Men eftersom man på den senare även hängt dit en kompressor har motorn anpassats för just detta. Det resulterade i 200 hästar till. Chevrolet anger siffran 659 men den verkar till och med högre när bilen bänkats av utomstående. Effekt så att det räcker och blir över alltså. Maskinen är placerat långt bak för bästa viktfördelning, men den är inte så rolig att titta på när man lyfter på kolfiberlocket faktiskt.

Avgasljudet är verkligen ett kapitel för sig. Jag trodde aldrig att jag skulle säga det här men Jaguar F-Type R har fått sig en rejäl utmanare i Z06, jisses alltså. Ligger man och såsar i Eco-läget och inte gör några hastiga rörelser med gaspedalen fiser det mest, men kuggar man istället ned manuellt efter att man växlat över till Sport-läget brakar allt lös. De yttersta av de fyra piporna där bak har klaffar som öppnar sig och det är verkligen som att öppna en lucka ner till Lucifer när de väl gör det. Man ser dessa tydligt om man lägger sig ned bakom bilen och det är av eller på som gäller - det är verkligen som ett par portar till helvetet. Det blöddrar, skriker, slamrar och väsnas något fruktansvärt, och ibland vill man ju det. Motorn svarar extremt snabbt på torrvarvning och det här med att amerikanska V8:or är trötta finns inte alls. Det är ett riktigt rivigt ljud som sprider sig och man mår bra ända in i själen efter att ha duttat lite (mycket) på gasen ibland (hela tiden). Kör man iväg och lastar på lite blir man bara gladare, det låter mycket och det låter hela tiden. Kompressorn är dock väldigt maskerad så något vinande från den får man tyvärr inte, inte inifrån i alla fall. V8:ans jättebröl kompenserar ändå rätt så bra för detta.

Exteriör
Kaxigt värre. Åtta centimeter bredare än en vanlig Stingray, 800 gånger coolare. Aggressivare front, feta sidokjolar och ett bakparti som Kim avundas. Där på toppen sitter en vinge med flärpar på sidorna som utmärkt blockerar sikten bakåt och gör att det blir helt omöjligt att upptäcka något i döda-vinkeln. Men den ser sjukt cool ut i alla fall. Väljer man till Performance Package får man även en något högre vinge med en mittsektion som manuellt går att justera upp och ned. Den är genomskinlig och får mig direkt att tänka på TVR Sagaris - som är ungefär universums ballaste bil. Helrätt hela vägen. Det här paketet ger även breddning i synligt kolfiber och kolfiberkeramiska bromsar. Ett showpaket med funktion kan man säga.

Interiör
Här trivs jag lika bra som i vanliga Stingray, fast lite bättre till och med. Stolarna är precis lagom skålade men vill man vara hardcore finns det även skalstolar att köpa till. Standardpjäserna duger dock finfint och är troligtvis de man kan leva med mest i längden, även om jag som sagt tycker att bilen borde köras på bana ofta och där vill man nog ha mer av en sitta-still-stol. Kvaliteten känns riktigt bra och kupén som omsluter en känns genomarbetad och tight. Det är precis så där lagom med plats, varken för lite eller för mycket.

Solen släpper man lätt in genom att plocka bort det lätta taket som är i kolfiber. Ett par snabba handtag bara sen så lyfter man ledigt bort det själv och placerar det i bagageluckan. Väl på plats stjäl det dock massa plats men vad gör det när solen skiner - då är ju humöret automagiskt på topp ändå.

En supersmart grej som fler tillverkare borde få till är att man kan köra ned displayen och gömma sin telefon där bakom. Där finns även en USB-ingång så det är bara att plugga in och slippa bekymra sig för plats att förvara eller att luren kommer att dö. Bilen har dessutom CarPlay så kör man iPhone blir livet så mycket enklare. Grafiken på skärmen är fortfarande rätt så trött och inte den snabbaste i världen, men den fungerar. Man blir lite bortskämd dock med snabba saker så här behövs en uppdatering. Skärmen blir dessutom väldigt snabbt svår att läsa när man petat på den en stund. Speciellt när det är ljust ute. Instrumenteringen framför näsan är dock snygg att titta på hela tiden, även om den också är känslig för solljus.

Avslutning
Om man undrar varför det är sommar i oktober så har man svaret här. Den här bilen är verkligen inte 2016 om man frågar de som tänker på miljön, men den är ju så förbannat rolig så jag förstår att folk väljer att hålla för öronen och bete sig som barn. För man skrattar verkligen som ett litet barn så fort man kör den här bilen. Det sjukaste av allt är nästan att det kommer en ännu värre version 2017 - nästa upplaga av värstingen ZR1. Den är just nu under utveckling och det sägs att den skippar kompressorn och istället får dubbelturbo och över 700 hästar. Var ska galenskapen sluta egentligen?! En vanlig Stingray duger gott om man vill köra Corvette, men vill man hänga på bandagar känns Z06 som ett mycket vettigare alternativ. Även om jag inte har kört den på bana så är jag (och alla andra som har gjort just det) övertygad om att den presterar där. Vad man ska göra med ZR1 vet jag faktiskt inte, flyga till månen?

Z06 är för dig som har en slant över och som verkligen älskar amerikanska muskler. För dig som är trött på surret från elmotorer och som inte har något emot att hänga på macken ofta. Och för dig som kör bana, för snälla, köper du en så måste du köra den på bana. Tänk dig för innan du stämplar på bara, så att bilen inte biter dig i stjärten.

Fakta Chevrolet Corvette Z06
Motor: V8, 6,2 liter, kompressor, 659 hästkrafter, 881 Newtonmeter.
Växellåda: Åttastegad automat.
Drivning: Bakhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 3,2 sekunder, toppfart 300 km/h
Drivmedel: Bensin.
Däck och hjul: 335/25 ZR20 bak, 285/30 ZR19 fram.
Bromsar: 371 millimeter skivor fram, 365 millimeter skivor bak. Keramiska skivor finns som tillval.
Mått: Hjulbas 2,71 meter, längd 4,49 meter, bredd 1,88 meter, höjd 1,24 meter, vikt 1 598 kilo, bensintank 70 liter, förbrukning 1,41 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 322 gram per kilometer.
Pris: 1 280 000 kronor.

Läs mer
48.9°
0

Vansinnig och för mycket för gatan - men jag älskar den

Jag har kört nya Chevrolet Corvette Z06

EA Sports presenterar UFC 4
Fight!

UFC 3 lanserades 2018 och nu är det dags för ett nytt spel i serien. EA Sports meddelar att UFC 4 kommer med ett sprillans nytt progressionsystem, omarbetad takedown- och mark-mekanik, mer flytande clinch och ska kort och gott leverera den mest välpolerade MMA-upplevelsen hittills. UFC 4 släpps 14 augusti till PS4 och Xbox One. Tumnagel
35.5°
+
André Stray
0

Spotify satsar ännu mer på serietidnings-poddar
Har tecknat avtal med Archie Comics

Spotify ser ut att fortsätta sin storsatsning på att producera exklusiva poddar till sin tjänst. Nu rapporterar Deadline att företaget har tecknat ett avtal med serietidnings-förlaget Archie Comics om att utveckla podcasts baserat på förlagets titlar. I Archie Comics så kallade "Archieverse" ingår givetvis Archie (Acke) och hans vänner, som bland annat går att se tv-serien Riverdale, samt Tonårshäxan Sabrina och Josie and the Pussycats. Exakt vilka karaktärer från Archieverse som kommer att dyka upp som podcastar på Spotify finns det än så länge inga uppgifter om. Så sent som förra månaden tecknade Spotify avtal med DC Comics om att göra podcast baserat på vissa av deras karaktärer. Tumnagel
36.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple ryktas släppas två Apple Silicon-laptops i år
En Macbook Air och en Macbook Pro

Den välrenommerade Apple-analytikern Ming-Chi Kuo har släppt en ny detaljerad rapport där han spekulerar lite om när Apple kommer att släppa sina första laptops baserade på den egenutvecklade ARM-processorn Apple Silicon. Enligt rapporten så kommer det redan i år att dyka upp en Macbook Air och en Macbook Pro med en 13,3 tum stor skärm som kommer att köra Apple Silicon. Nästa år förväntas Apple släppa minst två Macbook Pro-modeller med Apple Silicon-processor. I rapporten står bland annat: "We predict that Apple will launch new MacBook models including the new 13.3-inch MacBook Pr equipped with the Apple Silicon in 4Q20, the new MacBook Air equipped with the Apple Silicon in 4Q20 or 1Q21, and new 14- and 16-inch MacBook Pro models equipped with the Apple Silicon and all-new form factor design in late 2Q21 or 3Q21." I rapporten står det även att Apple planerar att släppa en ny iMac-modell men denna kommer sannolikt inte att förses med Apple Silicon enligt analytikern. Tumnagel
40.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

HBO planerar att göra spinoff på The Batman
Ny tv-serie som utspelas i Gotham City

HBO har meddelat att man planerar att göra en tv-serie som utspelas i samma tidsanda och universum där den kommande Batman-filmen tar plats. Det ska handla om en tv-serie som utspelas i Gotham City. Tv-serien beskrivs som en polisserie och är under utveckling av bland annat den kommande Batman-filmens regissör Matt Reeves och Boardwalk Empires skapare Terrence Winter. HBO skriver om den kommande tv-serien: "The groundbreaking television series to be written by Winter is set in the world Reeves is creating for The Batman feature film and will build upon the motion picture’s examination of the anatomy of corruption in Gotham City, ultimately launching a new Batman universe across multiple platforms." Den kommande Batman-filmen The Batman har premiär i oktober 2021. När tv-serien som ska utspelas i samma universum dyker upp på HBO finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Super Mario Bros-spel sålt för 114.000 dollar
Ska vara det mesta någon betalat för ett spel någonsin

På auktionstjänsten Heritage Auctions har ett förseglat exemplar av Nintendos Super Mario Bros. sålts för 114.000 dollar, motsvarande lite över en miljon svenska kronor. Det handlar om ett exemplar av den amerikanska utgåvan av Super Mario Bros. från 1985. Enligt spelsamlaren och journalisten Chris Kohler är detta ett världsrekord då ingen någonsin ska ha betalat mer för ett spel någonsin. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple: Använd inte kameraskydd på våra laptops
Skärmen kan gå sönder när locket stängs

Apple går nu ut och avråder sina laptop-användare från att använda ett så kallat kameraskydd som blockerar laptopens kamera. Anledningen till det är att skärmen kan gå sönder om skyddet sitter kvar när skärmen stängs, något som kan bli kostsamt om man drabbas av det. Apple anser istället att användarna ska förlita sig på den lilla gröna lampan som indikerar om kameran är aktiv eller inte. "The FaceTime HD camera built into your Mac computer is designed with your privacy in mind and uses a camera indicator light that glows green when the camera is active. So you will always know when the camera is on." Apple skriver vidare att det går att kontrollera vilka appar som har tillgång till datorns kamera under datorns säkerhetsinställningar. Där kan användare även själva bestämma vilka appar som ska ha tillgång till kameran. Skulle man trots det vilja ha ett kameraskydd så kanske det bästa är att helt enkelt tejpa över kameran med en tunn tejp. Denna tejp bör dock inte vara tjockare än tjockleken på ett skrivarpapper vilket är cirka 0,1 millimeter tjockt. Tumnagel
22.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nintendo snackar mer Paper Mario: The Origami King
Ström startar 19:00

Nintendo kommer köra lite liveström senare idag och snacka mer om sitt kommande äventyrsspel Paper Mario: The Origami King. Strömmen kommer starta 19:00 och kommer fokusera på nytt gameplay från spelet. Utöver det kommer vi få lite andra spelnyheter från Shantae-utvecklarna WayForward, så om man inte känner suget efter Paper Mario kan det vara intressant. Paper Mario: The Origami King kommer för övrigt släppas 17 juli. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

Epic Games bjuder på tre gratisspel i veckan
Killing Floor 2, Lifeless Planet och The Escapists 2

Igår var det torsdag och det betyder att Epic Games Store roterat bland sina gratisspel. Den här veckan är det inte mindre än tre titlar som erbjuds och dessa är det kooperativa zombieöverlevarspelet Killing Floor 2, rymdutforskarspelet Lifeless Planet och fängelseflyktspelet The Escapists 2. Spelen hittar ni via länken här nere till vänster och kommer vara tillgängliga till torsdag nästa vecka. Då kommer vi få tillgång till Torchlight 2, om inte planerna ändras. Tumnagel
38.9°
+
André Stray
0

The Old Guard ute nu på Netflix
Lite fantasyaction med Charlize Theron

Idag är det fredag och det betyder att man måste enligt svensk lag unna sig tacos och filmkväll. Och då är det ju kalas att nya fantasyactionrullen The Old Guard, som baseras på den grafiska romanen med samma namn, har premiär på Netflix. I filmen får vi möta en grupp odödliga legosoldater vars hemliga existens riskerar att rubbas i samband med ett nytt uppdrag. Länk till The Old Guard på Netflix har ni här nere till vänster. Tumnagel
42.4°
+
André Stray
0

Flight Simulator 2020 börjar betatestas 30 juli
Dags att ta sig till skyarna

Microsoft Flight Simulator 2020 väntas fortfarande släppas senare i år, men innan dess behövs spelet testas ordentligt. Utvecklarna har nu meddelat att det kommer hållas ett stängt betatest med start 30 juli där spelare kommer få möjlighet att flyga runt i världen i en rad olika flygplan. Samtliga deltagare som hade tillgång till alphatestet kommer ha tillgång till betan och Microsoft meddelar att fler kommer bjudas in till betatestet innan det drar igång. Tumnagel
47.1°
+
André Stray
0

Koenigsegg släpper kortfilmen Time to Reign
Kolla in den actionspäckade rullen här

De anställda på Koenigsegg har spelat in kortfilmen Time to Reign: A Koenigsegg Mini Blockbuster vilken ni kan kolla in här ovanför. Den korta actionfilmen spelar Christian Von Koenigsegg själv en av rollerna och i andra roller hittas andra som arbetar för bilföretaget. I den cirka tolv minuter långa filmen förekommer det både biljakter, vapen och annat som hör actiongenren till. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google Assistant får rutiner i Sverige
På tiden!

Google meddelar idag att Assistant fått tillgång till rutiner i Sverige. Detta betyder att du kan skapa en serie händelser i ditt smarta hem som aktiveras när med endast ett kommando. Till exempel kan du göra så att lampor tänds, den smarta kaffekokaren startar och Orup börjar spelas på Spotify när du säger "Ok Google, god morgon". Lite tips och tricks för hur man kommer igång med rutiner hittar ni via länken här nere till vänster. I vanlig ordning när det kommer till Google-relaterade funktioner så kan det hända att det dröjer någon dag innan funktionen blir tillgänglig för just dig. Tumnagel
41.5°
+
André Stray
0

Tom Hanks nya krigsfilm Greyhound ute nu på Apple TV+
Förgyll kvällen med krigsdrama

Då det är strålande solsken och åska, så kan det vara säkrast att hålla sig inne ikväll för att undvika överdriven fuktighet. Och då kan det vara trevlig att fördriva tiden med lite kvalitetsfilm med ingen mindre än Tom Hanks. Greyhound heter den senaste filmen Hanks medverkar i, samt även skrivit manus för, och i filmen spelar han Kapten Ernest Krause som leder en konvoj med 37 skepp över Atlanten för att stödja de allierade med soldater och förnödenheter under andra världskriget. Länk till filmen på Apple TV+ har ni här nere till vänster. Tumnagel
43.4°
+
André Stray
0

Kan man lita på MKBHD?
MKBHD snackar etik i ny video

Transparens är kalastrevligt. Och det tycker även Youtubern Marques Brownlee. I sin senaste video pratar han om hur han arbetar med sina recensioner och hur läget ser ut med sponsrade inlägg. För att göra en lång historia kort gör MKBHD inte betalda recensioner och märker sina videor som är sponsrade väl, vilket är nödvändigt enligt lag. Marques körde för övrigt en AMA på Reddit under gårdagen och vill ni läsa lite frågor och svar från frågestunden så har ni länken här nere till vänster till ert förfogande. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Lira Tropico 6 gratis i helgen
Reas även ut om du vill spela mer

Tropico 6 släpptes förra våren och om du har varit sugen på att testa spelet, så är det guldläge att göra det i helgen. Utvecklarna har gjort grundversionen av spelet gratis att lira över helgen och om du vill spela mer så kan du lägga vantarna på det för ett 40 procent lägre pris. Kalypso och Limbic Entertainment kör erbjudandet för att fira släppet av det senaste DLC:t Lobbyistico som lägger till ny gameplaymekanik där du får använda lobbyverksamhet för att förbättra tillvaron på paradisön samt nya byggnader och förmågor. Även DLC:t reas ut och kan köpas för 8,50 euro. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

Dell presenterar XPS 15 i vitt
Tjusigt!

Dell presenterade nya XPS-enheter i maj och de nya enheterna går att få i de aningen trista färgerna svart och grått. Nu har Dell rört om i grytan en aning och presenterat en tjusigt vit version av XPS 15 som kommer släppas senare i sommar i USA, och förhoppningsvis här i Sverige, och priset för den vita versionen kommer vara 50 dollar högre än de andra varianterna. Utöver färgen är det ingen skillnad på vita XPS 15 och kan utrustas med tionde generationens Intel Core i7, Nvidia GTX 1650 Ti 4GB, 64GB ram och 2TB M.2-SSD. Tumnagel
39.2°
+
André Stray
0

Många iOS-appar kraschar på grund av Facebook-problem
TikTok, Spotify och Tinder bland de drabbade apparna

Det är problem med en lång rad appar som körs på iOS för tillfället. Detta är något som det kommer rapporter om från otaliga håll och tydligen ska det hela bero på något som inte lirar mellan Facebooks SDK och iOS. Detta gör att appar som använder sig av till exempel Facebooks login-funktion kraschar när man försöker starta dem på iOS. Exakt vad som gått fel är oklart men Facebook ska vara medvetna om problemet skriver man på sin utvecklarblogg. Exakt hur många appar som är drabbade finns det inga uppgifter. Med tanke på hur populärt det är att använda Facebooks login-funktion i appar så rör det sig sannolikt om många tusentals appar som nu inte går att starta på iOS. Apparna ser dock ut att gå att starta om telefonen är offline, något som kanske kan vara användbart om man har en massa musik lagrad på Spotify och bara vill lyssna på lite musik. Tumnagel
32.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Android 10 rullar nu på 400 miljoner mobiler
Ska ha installerats snabbare än föregångaren

Google skriver i ett blogginlägg att Android 10 nu har installerats på 400 miljoner mobiltelefoner sedan det släpptes i början av september förra året. Efter fem månader på marknaden ska Android 10 ha rullat på 100 miljoner mobiltelefoner vilket ska vara en 28 procent högre adaptionshastighet än vad föregångaren Android 9 Pie hade. Google uppger inte hur många procent av de aktiva Android-mobilerna som finns idag som kör den senaste versionen av Android. Ars Technica skriver dock att det fanns cirka 2,5 miljarder aktiva Android-mobiler i slutet av förra året. Baserat på den siffran innebär det att cirka 16 procent av alla världens Android-mobiler idag kör den senaste versionen av Android. Det är ingen direkt imponerande siffra om man jämför med att Apples konkurrent iOS. Enligt den senaste sammanställningen över den så körde 81 procent av alla iOS-maskiner den senaste iOS-versionen iOS 13. I diagrammet nedan syns i vilken takt Android 10 installerats i jämförelse med Android Pie, Android Oreo MR1 samt Android Oreo. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

På besök på japansk fiskmarknad
Diverse läckerheter tas omhand

Här får vi följa med till en fiskmarknad i Okinawa, Japan och se när olika läckerheter tas om hand. Vi får se mussla, tonfisk och en del annat. Tumnagel
80kg
+
Roger Åberg

Stiligt dörrhandtag
För innerdörrar

Buster & Punch gör en hel del coola inredningssaker, bland annat en hög olika saker till innerdörrar. Nu har man släppt ett nytt dörrhandtag som kanske mer ska klassas som vridbar knopp eller något. Stilen är klassisk Buster & Punch och handtaget är skapat från ett solitt block av metall. Tre olika versioner finns, stål, mässing och svart. Prislappen ligger på 97 pund för den svarta och 126 pund för stål och mässing. Tumnagel
77kg
+
Roger Åberg

Grattis Ringo Starr!
Beatlen firade 80 år med stjärnspäckad konsert

Den gamle Beatles-trummisen fyllde 80 år igår och som brukligt firade han sin födelsedag med att jamma med några av sina kompisar i musikbranschen. Årets firande arrangerades online vilket även gav oss som inte var på plats möjlighet att följa det hela via YouTube. Ni kan kolla in Ringo Starrs födelsedagsfirande hör ovanför. Där framträder förutom Starr själv även artister som Sheryl Crow, Ben Harper, Dave Grohl, Sheila E och Beatles-kollegan Paul McCartney. Tumnagel
173kg
+
Wille Wilhelmsson

En flip med en cykelvagn
Inga barn skadades!

Här får vi se Danny MacAskill leka runt på cykel, men den här gången med en vagn bakpå. Tumnagel
94kg
+
Roger Åberg

En lite snyggare cykelhjälm
Håller du med?

Cykelhjälmar är sällan snygga, de är liksom sportiga men sällan snygga. Bern har en del snygga och så har vi ju Hövding som inte syns alls. Men snygga cykelhjälmar är sällsynta, dels för att de kräver sin stoppning och då hamnar rätt höjd på huvudet. De här från thousand försöker i alla fall vara snygga och modellen heritage finns i ett antal olika färger. Lyckas de? Tumnagel
53kg
+
Roger Åberg

Nu kan du dofta som rymden!
EAu de Space

Rätt många saker kan man beskriva hur de doftar, men vissa saker känns inte som att de doftar även om de så klart gör det. Som rymden, hur doftar oändligt med tomrum? Faktum är att rymden tydligen doftar och NASA tog fram en parfym för att göra astronauter redo för den doften. Ju mer man vet och så vidare. Nu har ett gäng lyckats få loss information om den där parfymen som NASA tog fram och skapat en parfym av det som de ska sälja. I skrivande stund har deras Kickstarter dragit in över tre miljoner kronor, så projektet lär bli av. Tumnagel
85kg
+
Roger Åberg

The Pharcyde - Drop
Fredagsklassikern

1995 släppte gruppen The Pharcyde låten Drop. Musikvideon till den är lite speciell eftersom gruppen rörde sig baklänges och sjöng låten baklänges när man spelade in. Sen när allt var klart spelade man även upp materialet baklänges vilket gör att allt går åt rätt håll, fast ändå inte. Ett lustigt resultat som regissören Spike Jonze ligger bakom. Bonusklipp nedan. Tumnagel
107kg
+
Bobby Green

Nils Oscar återlanserar dubbel-IPAn Hop Yard
Med finslipat recept

Öltillverkaren Nils Oscar återlanserar nu klassikern Hop Yard som släpptes för första gången 2010. Det är en dubbel-IPA som förutom generösa mängder humle nu får ett finslipat recept och ny grafik på etiketten. Ska passa bra att dricka bara som den är eller till grillat kött eller lagrad hårdost. Finns att köpa nu. Tumnagel
102kg
+
Bobby Green

Nytt allt är en remix-klipp
Vad gör sociala medier med oss egentligen?

Kirby Ferguson har i många år snackat om att världen saknar originalitet och att allt bara går runt och runt hela tiden. I hans Everything is a Remix-klipp pratar han om allt från filmer, music och teknik som bara kopierar saker som redan finns om och om igen. Nu har han släppt ett nytt klipp och i det snackar han om hur sociala medier och Internet remixar våra personligheter. Han berättar även hur man ska undvika att hamna i den fällan. Tumnagel
96kg
+
Bobby Green

Nya regnkläder från Explorer Vodka
Hyllar den svenska sommaren

Imorgon släpps Medvind och det är en kollektion med regnkläder från sprittillverkaren Explorer som hyllar den svenska sommaren. Här finns en klassisk regnjacka, en vattentät bucket hat och en väska i slitstarkt regnjacketyg. Namnet Medvind är inspirerat av skeppet som finns på flaskans etikett - en etikett som för övrigt designades av Sigvard Bernadotte redan 1958. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Idrottare om viktiga händelser i deras liv
Trailer för Greatness Code

I den nya serien Greatness Code som är i sju delar får vi träffa idrottarna LeBron James, Tom Brady, Alex Morgan, Usain Bolt, Shaun White, Katie Ledecky och Kelly Slater som alla berättar om det som varit mest avgörande för deras karriärer. Serien har premiär den 10 juli. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Konstnären som designat Radioheads omslag
Det här är Stanley Donwood

Stanley Donwood, eller Dan Rickwood som han egentligen heter, har sedan 1994 varit den som skapat alla Radioheads albumomslag och affischer. I det här klippet pratar han lite om sina verk genom åren. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green