Quantcast
m
Vansinnig och för mycket för gatan - men jag älskar den
Foto: Bobby Green

Vansinnig och för mycket för gatan - men jag älskar den
Jag har kört nya Chevrolet Corvette Z06

Bil / Chevrolet

Förra året körde jag nya Corvette och blev riktigt impad. Det kändes som om modellen mognat och faktiskt nu på riktigt kunde få vara med och leka med de tyska pojkarna utan att göra bort sig. Designen var rätt, effekten fullt tillräcklig och prestandasiffrorna visade att Chevrolet inte byggt ett skämt. Men sen hände något. Man rullade traditionsenligt ut en specialversion av bilen kallad Z06. Det betyder i princip att man tjongat in en kompressor och 200 hästar till under huven. Man har även preppat den ännu mer för bankörning och stylat om utseendet så att småbarn som ser bilen börjar grina. Resultatet är en sinnessjuk maskin som aldrig borde få framföras på allmänna vägar, för det är verkligen helt omöjligt att köra den här bilen på ett vettigt sätt. Och för det älskar jag den.

Försnack
Alltså, på riktigt. Ta vilken superskurk som helst från film, TV eller serietidning - det här är deras firmabil. Det borde stå "Hårde Harrys Handgemäng" utmed sidan på bilen följt av ett telefonnummer som går till en telefonsvararröst som väser med en stämma mörkare än Morgan Freeman en söndagmorgon efter en blöt whiskyprovning tillsammans med James Earl Jones, Sam Elliott och Michael Clarke Duncan. Den här bilen är arg, riktigt arg och det är verkligen en utmaning att hoppa in i den och köra iväg utan att känna sig som en douchebag. Utseendet, ljudet och hela rasket osar kaxighet och inte direkt svärmorsdröm som går i kyrkan om söndagarna. En del rycker säkert på axlarna och fnyser att en Tesla minsann har mer effekt och går snabbare till 100, men med en sådan går det inte att starta så att rutorna på femte våningen skallrar och den arga damen med hunden hytter ju inte ens med näven. Ibland måste man bara få ha lite kul, och då är Z06 där för att bidra med det. Fullständigt vansinnig och enligt vissa lika idiotisk. Tur att man får bestämma själv vilken bil man köper, om man har pengarna vill säga.

Körkänsla
På pappret ser ju allt bra ut, väldigt bra faktiskt. Men hur är allt det i praktiken egentligen? Vanliga C7 var ju väldigt trevlig att köra och verkligen ett snäpp upp från föregångaren, så det här kan ju bara vara bättre. Lite styvare chassi, mer pulver, hårdare sättning och mer attityd. C7:an känns stabilt byggd men någonstans är det ju ändå läskigt med såpass mycket effekt på bakhjulen, man vill ju ogärna hamna i ett dike det första man gör. Så turen började som alltid försiktigt. Ett tryck på startknappen, lyssna lite på motorn och sedan iväg genom att dra spaken till Drive eftersom bilen var utrustad med automatisk växellåda. Åtta steg, ingen dubbelkoppling. En sjustegad manuell version finns om man så vill, den satt i vanliga Stingray som jag körde förra året. Bilen startar alltid i det snällaste läget Eco vilket ändå är lite humoristiskt i den här typen av bil. Som tur är har den i alla fall inte start/stopp vilket bara hade varit löjligt. Då får man i och för sig ett härligt uppstartsljud oftare vilket man såklart inte tackar nej till.

Bilens humör styr man via ett vred bakom växelspaken och det finns fem stycken olika lägen att välja mellan - Weather, Eco, Tour, Sport och Track. Tyvärr inte jättesnabba reaktioner från det här systemet alla gånger, ibland fick man vrida både en och två gånger för att det skulle hända något. När det väl gör det ändras instrumentpanelen beroende på vad man valt för att berätta att även hela bilen har bytt skepnad, typ. Rejsigt värre när man väljer Track-läget, och lite snällare när man väljer Eco alltså. Ganska snygg grafik, tyvärr ganska svåravläst när taket är av och solen ligger på. Då hjälper heads-up-displayen till så att man i alla fall har koll på hur fort man kör. Eco bjuder hur som helst på en ganska så harmonisk bil. Avgassystemet låter inte så mycket och bilen känns mjuk och följsam. Z06 har Magnetic Ride som standard. Det är ett system som var 10-15 millisekund justerar dämparna för att de alltid ska prestera sitt allra bästa, oavsett om du kör lugnt på sköna vägar eller pressar hårt på bana. Gaspedalen är mjuk när man trampar på den och svarar visserligen men vill helst att man behandlar den med ömhet. Så här kan vi ju inte ha det. Det här är ju en råbarkad sportbil som borde vilja att man smiskade igång den. Sagt och gjort, med lite temp i motorn vågar jag flippa över till Tour. Lite för lite skillnad från Eco, bilen blir något styvare och känns väl kanske lite mer på tårna men inte så mycket mer. Dags för Sport alltså. Nu händer det grejer må jag säga. Varvräkaren blir ännu tydligare på displayen, motorn morrar till, växellådan vill växla ned och hela bilen blir hård som brödet du hittar i affären på söndagskvällarna.

Direkt fattar jag vad det handlar om. Den här bilen vill inte att jag ska köra den, den vill att en erfaren racerförare tar ut den på bana och bombar järnet. Smackar i nästa växel som att det vore en high-five med bästa polaren, snabbt rattande genom en chikan och sen fullt mos på bromspedalen så att den nästan går genom golvet. Det kan jag tyvärr inte erbjuda kära bil, så du får snällt hålla dig till vanliga vägar, och helst hålla dig på dem. Det går om man vill, är bestämd och vet när man ska och inte ska gasa. Det finns tyvärr lite för många klipp på YouTube som visar folk som tydligt inte vet detta, och då slutar det snabbt illa. Håller man bara tungan rätt i mun och hårt i ratten så går det, typ. Allt detta betyder på klarspråk att man ska köra som en gubbe med keps ungefär. Riktigt så illa var det dock inte men man måste ha respekt för maskineriet. Vill bilen bita ifrån så kommer den att göra det. Under den intensiva testperioden var det torrt och fint på backen vilket självklart underlättar om man inte vill bjudas på oväntade överraskningar. Det är inte så att det känns som att bilen ska släppa i varje böj men de ofantligt breda bakdäcken kan nog ha en tendens att vilja börja dansa om det är mycket regn på asfalten.

Fortfarande Sport-läget, ärligt talat så vågar jag inte vrida över till Track. Lite osäker på vad som skulle hända då, men det verkade för läskigt. Lite aggressivare på gasen nu och börjar bli varm i kläderna, och det börjar gå undan. Bilen är verkligen sinnessjukt snabb. Det går inte att trycka gasen i botten, då kommer jag att flyga av vägen. Man sugs fast mot marken och det går att pressa mer än man tror, man absolut inte så mycket som bilen egentligen vill. Jag känner hur den nästan garvar åt mig där jag tycker att jag mosar på men det finns så mycket mer att hämta. Det är helt omöjligt att utnyttja allt på vanliga vägar. Det går snabbt väldigt för snabbt, och bilen behöver mer plats där den dundrar fram. Det är ingen bjässe det handlar om men den tar ändå sin plats på vägen och känns till en början inte som världens smidigaste pjäs, men man vänjer sig snabbt. När man väl har gjort det kan man vifta runt bilen ganska så mycket utan att den säger ifrån. Börjar det släppa, vilket det gör så fort man trycker på lite mer än vanligt, så är det bara att fortsätta gasa och styra så reder det hela ut sig utan att bli allt för dramatiskt.

Styrningen är väldigt fin och även när man flyger fram känns det ändå aldrig obehagligt eller oroligt. Asfalten kunde ju vara betydligt bättre på sina ställen häromkring vilket givetvis gör sitt för komforten och balansen, men när det väl var slätt kändes det verkligen stabilt och bra. Det är väldigt tydligt att kraften kommer bakifrån och hjulen vill väldigt gärna spinna när man är lite för het på gasen. Alltid kontrollerat de tillfällen jag testade dock, och efter lite kort svansföring är det bara att mosa vidare. Växellådan sköter sig bra men är givetvis inte lika snabb som de allra modernaste dubbelkopplingslådorna. Vill man växla själv gör man det via paddlarna bakom ratten och drar man växelspaken ända bak hamnar man i det helmanuella läget som gör att lådan inte växlar automatiskt om du nu inte skulle röra paddlarna. Skönt när man inte vill att tekniken ska ta över direkt utan gärna ligger lite längre på växlarna. När det är dags att sakta ned bromsar man, och det går också alldeles utmärkt i den här bilen. Doningarna bettar på rejält och det märks att man anpassat stoppförmågan till effekten.

Men. Den här bilen borde verkligen bo på bana, den är helt enkelt för vass för gatan. Jag kan inte släppa lös den, hela tiden är det vägar, trafik och hastighetsbegränsningar och annat mög som sätter käppar i hjulen. Den förtjänar inte att plöja stadskörning och gasa mellan rödljusen, den är värd så mycket mer än så.

Motor
I vanliga Corvette C7 heter motorn LT1. I Z06 heter den istället LT4. I grunden är det samma aluminium-V8:a på 6,2 liter det handlar om. Men eftersom man på den senare även hängt dit en kompressor har motorn anpassats för just detta. Det resulterade i 200 hästar till. Chevrolet anger siffran 659 men den verkar till och med högre när bilen bänkats av utomstående. Effekt så att det räcker och blir över alltså. Maskinen är placerat långt bak för bästa viktfördelning, men den är inte så rolig att titta på när man lyfter på kolfiberlocket faktiskt.

Avgasljudet är verkligen ett kapitel för sig. Jag trodde aldrig att jag skulle säga det här men Jaguar F-Type R har fått sig en rejäl utmanare i Z06, jisses alltså. Ligger man och såsar i Eco-läget och inte gör några hastiga rörelser med gaspedalen fiser det mest, men kuggar man istället ned manuellt efter att man växlat över till Sport-läget brakar allt lös. De yttersta av de fyra piporna där bak har klaffar som öppnar sig och det är verkligen som att öppna en lucka ner till Lucifer när de väl gör det. Man ser dessa tydligt om man lägger sig ned bakom bilen och det är av eller på som gäller - det är verkligen som ett par portar till helvetet. Det blöddrar, skriker, slamrar och väsnas något fruktansvärt, och ibland vill man ju det. Motorn svarar extremt snabbt på torrvarvning och det här med att amerikanska V8:or är trötta finns inte alls. Det är ett riktigt rivigt ljud som sprider sig och man mår bra ända in i själen efter att ha duttat lite (mycket) på gasen ibland (hela tiden). Kör man iväg och lastar på lite blir man bara gladare, det låter mycket och det låter hela tiden. Kompressorn är dock väldigt maskerad så något vinande från den får man tyvärr inte, inte inifrån i alla fall. V8:ans jättebröl kompenserar ändå rätt så bra för detta.

Exteriör
Kaxigt värre. Åtta centimeter bredare än en vanlig Stingray, 800 gånger coolare. Aggressivare front, feta sidokjolar och ett bakparti som Kim avundas. Där på toppen sitter en vinge med flärpar på sidorna som utmärkt blockerar sikten bakåt och gör att det blir helt omöjligt att upptäcka något i döda-vinkeln. Men den ser sjukt cool ut i alla fall. Väljer man till Performance Package får man även en något högre vinge med en mittsektion som manuellt går att justera upp och ned. Den är genomskinlig och får mig direkt att tänka på TVR Sagaris - som är ungefär universums ballaste bil. Helrätt hela vägen. Det här paketet ger även breddning i synligt kolfiber och kolfiberkeramiska bromsar. Ett showpaket med funktion kan man säga.

Interiör
Här trivs jag lika bra som i vanliga Stingray, fast lite bättre till och med. Stolarna är precis lagom skålade men vill man vara hardcore finns det även skalstolar att köpa till. Standardpjäserna duger dock finfint och är troligtvis de man kan leva med mest i längden, även om jag som sagt tycker att bilen borde köras på bana ofta och där vill man nog ha mer av en sitta-still-stol. Kvaliteten känns riktigt bra och kupén som omsluter en känns genomarbetad och tight. Det är precis så där lagom med plats, varken för lite eller för mycket.

Solen släpper man lätt in genom att plocka bort det lätta taket som är i kolfiber. Ett par snabba handtag bara sen så lyfter man ledigt bort det själv och placerar det i bagageluckan. Väl på plats stjäl det dock massa plats men vad gör det när solen skiner - då är ju humöret automagiskt på topp ändå.

En supersmart grej som fler tillverkare borde få till är att man kan köra ned displayen och gömma sin telefon där bakom. Där finns även en USB-ingång så det är bara att plugga in och slippa bekymra sig för plats att förvara eller att luren kommer att dö. Bilen har dessutom CarPlay så kör man iPhone blir livet så mycket enklare. Grafiken på skärmen är fortfarande rätt så trött och inte den snabbaste i världen, men den fungerar. Man blir lite bortskämd dock med snabba saker så här behövs en uppdatering. Skärmen blir dessutom väldigt snabbt svår att läsa när man petat på den en stund. Speciellt när det är ljust ute. Instrumenteringen framför näsan är dock snygg att titta på hela tiden, även om den också är känslig för solljus.

Avslutning
Om man undrar varför det är sommar i oktober så har man svaret här. Den här bilen är verkligen inte 2016 om man frågar de som tänker på miljön, men den är ju så förbannat rolig så jag förstår att folk väljer att hålla för öronen och bete sig som barn. För man skrattar verkligen som ett litet barn så fort man kör den här bilen. Det sjukaste av allt är nästan att det kommer en ännu värre version 2017 - nästa upplaga av värstingen ZR1. Den är just nu under utveckling och det sägs att den skippar kompressorn och istället får dubbelturbo och över 700 hästar. Var ska galenskapen sluta egentligen?! En vanlig Stingray duger gott om man vill köra Corvette, men vill man hänga på bandagar känns Z06 som ett mycket vettigare alternativ. Även om jag inte har kört den på bana så är jag (och alla andra som har gjort just det) övertygad om att den presterar där. Vad man ska göra med ZR1 vet jag faktiskt inte, flyga till månen?

Z06 är för dig som har en slant över och som verkligen älskar amerikanska muskler. För dig som är trött på surret från elmotorer och som inte har något emot att hänga på macken ofta. Och för dig som kör bana, för snälla, köper du en så måste du köra den på bana. Tänk dig för innan du stämplar på bara, så att bilen inte biter dig i stjärten.

Fakta Chevrolet Corvette Z06
Motor: V8, 6,2 liter, kompressor, 659 hästkrafter, 881 Newtonmeter.
Växellåda: Åttastegad automat.
Drivning: Bakhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 3,2 sekunder, toppfart 300 km/h
Drivmedel: Bensin.
Däck och hjul: 335/25 ZR20 bak, 285/30 ZR19 fram.
Bromsar: 371 millimeter skivor fram, 365 millimeter skivor bak. Keramiska skivor finns som tillval.
Mått: Hjulbas 2,71 meter, längd 4,49 meter, bredd 1,88 meter, höjd 1,24 meter, vikt 1 598 kilo, bensintank 70 liter, förbrukning 1,41 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 322 gram per kilometer.
Pris: 1 280 000 kronor.

Läs mer
48.9°
0

Vansinnig och för mycket för gatan - men jag älskar den

Jag har kört nya Chevrolet Corvette Z06

Mr JWW tar sig ett snack med Christian von Koenigsegg
Ny serie om "vår" världskända biltillverkare

Mr JWW har dragit igång en serie han kallar för Chronicles of Koenigsegg och här har vi första avsnittet där Christian von Koenigsegg intervjuas och berättar om företagets bilar genom åren. Under de kommande månaderna kommer vi få lära oss allt om Koenigsegg och även om du kanske visste mycket redan är ju allt kring Koenigsegg intressant så. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Gameplaytrailer för Apex Legends: Boosted
Rampart's in town!

Boosted, som sjätte säsongen i Apex Legends kommer heta, drar igång nu på tisdag och nu har Respawn släppt en gameplaytrailer för säsongen som visar några av de kommande ändringarna. Mer specifikt får vi se nya hjälten Rampart in action vars sköldförmåga med tillhörande maskingevär ser ut att vara rätt användbar på stridsfältet. Huruvida sköldtjofräsen kommer vara hennes ultimat-attack eller taktiska förmåga är dock okänt, men med tanke på att skölden dras upp flera gånger i trailern verkar det luta åt en taktiskt förmåga. Utöver det får vi se hur craftingsystemet kommer fungera. Craftingstationer kommer dyka upp på kartan, likt supply drops troligen, och låta dig spendera craftingmaterial för att köpa nya vapen eller utrustning. Det verkar som att vissa av sakerna vi kan "bygga" kommer vara statiska, medan andra roterar på daglig eller veckobasis. Sedan får vi även kika på nya energy-vapnet Volt som ser ut att vara rätt användbart samt ändringar i form av stora rörliga väggar på banan Worldx27s Edge. Mer specifik information om ändringarna lär dyka upp närmare säsongsstarten, vilket sker 18 augusti. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

Creative director för Assassin's Creed sparkas från Ubisoft
Efter utredning om misskötsel

Dramat fortsätter hos Ubisoft. Ashraf Ismail var i början av sommaren tvungen att ta tjänstledigt i samband med att Ubisoft inlett en intern utredning om misskötsel i företaget. Nu har utredningen burit frukt och Ismail kommer vara tvungen att lämna bygget med omedelbar verkan. I ett uttalande till Kotaku säger Ubisoft detta: "Following an investigation by an external firm, it was determined that Ashrafx27s employment with Ubisoft had to be terminated. We cannot provide any details about this confidential investigation." Ismail tog tjänstledigt efter att flera kvinnor berättat att Ismail inlett förhållande med dem och undanhållit att han varit gift. Ismail ska även ha berättat en och annan affärshemlighet om spelen han jobbat på som bland annat att Ubisoft ställt sig mot att ha en kvinnlig protagonist i sina spel. Ismail var creative director för Assassinx27s Creed 4: Black Flag, Assassinx27s Creed Origins och kommande Assassinx27s Creed Valhalla. Det sistnämnda spelet släpps nu i höst. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

Dodge teasar Ram 1500 TRX
Muskelpickup med Hellcat-motorn

Den 17 augusti kommer Dodge att dra täcket av Ram 1500 TRX. Det är en ny pickup som väldigt gärna vill sno lite kunder från Ford F-150 Raptor. Dodgens ess i rockärmen är Hellcat-motorn som vi har sett pumpa ut 800 hästar i andra modeller. Troligtvis kommer effekten vara lite lägre i pickupen men den väntas ändå vara fullt tillräcklig. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Epic: Google tvingade OnePlus att skrota Fortnite-deal
Ville inte att telefoner skulle skeppas med Epic Games-app

Efter att Epic Games fick Fortnite borttaget från App Store och Play Store efter att spelutvecklaren införde direktbetalning direkt i Fortnite bestämde Epic att slå tillbaka mot jättarna med en stämning. Och i stämningen listar Epic en hel del information om olika dealar som gått åt fanders på grund av Google. Enligt Epic Games stämning ska företaget varit nära att spika en deal med OnePlus om att företagets telefoner skulle komma med Epic Games-app förinstallerad, vilket skulle ge OnePlus-användare snabbare tillgång till det populära battle royale-spelet. Samt att OnePlus-användare lättare skulle få tillgång till en version av Fortnite till Android som skulle rulla i högre framerate för att kunna utnyttja den högre uppdateringsfrekvensen på OnePlus-enheter. Detta verkar inte vara något Google uppskattat som ska, enligt Epic, ha kontaktat OnePlus och bett dem avbryta dealen. Specifikt skriver Epic att Google ska ha varit oroliga för spelappens förmåga att installera spel och uppdateringar utan att gå igenom Play Store. I stämningen nämns även liknande händelser i en deal Epic skulle haft med LG, vilket föll på grund av att LG varit under kontrakt med Google om att motverka side loading med appar från Play Store. Tumnagel
35.3°
+
André Stray
0

Borttagna bilder och DM sparades hos Instagram i ett år
Bugg nu åtgärdad

När man tar bort bilder och meddelanden från Instagram så tänker man att de är borta för evigt. Så har dock inte varit fallet, vilket upptäcktes av säkerhetsforskaren Saugat Pokharel som nyligen belönades med 6000 dollar tack vare ett buggfynd. Via Instagrams dataverktyg, som lanserades i samband med GDPR-pushen 2018, kunde Pokharel se bilder och direktmeddelanden som han tagit bort i Instagram ett år tidigare. Instagram själva har sagt att raderad data lagras på deras servrar upp till 90 dagar efter att användaren tagit bort dessa, men uppenbarligen har det funkat sådär. Pokharel upptäckte buggen i september förra året, men det var inte förrän i juli Instagram lagade buggen. I ett uttalande till Techcrunch säger Instagram detta: “The researcher reported an issue where someone’s deleted Instagram images and messages would be included in a copy of their information if they used our Download Your Information tool on Instagram. We’ve fixed the issue and have seen no evidence of abuse. We thank the researcher for reporting this issue to us.” Tumnagel
34.8°
+
André Stray
0

Så här använder Ford roboten Spot
Robothund glider runt med laserscanner

Förra året började Boston Dynamics sälja sin fyrbenta robothund till en del företag och ett av företagen som införskaffat två stycken Spot är biltillverkaren Ford. Ford har döpt sina robothundar till Spot och Fluffy och till vardags glider de runt på Fords Van Dyke Transmission Plant. Robothundarnas uppgift på Fords fabrik är att kartlägga fabriksytan med laserscanner. Dessa inscannade modeller kan sedan användas av Fords ingenjörer när de planerar nya produkt-linor i fabriken. Ford uppger att scanningen av fabriken tidigare genomfördes manuellt av människor. Då kunde en inscanning ta upp till två veckors tid och kosta runt 300.000 dollar. De båda robotarna ska kunna göra detta på halva tiden till en bråkdel av kostnaden enligt Ford. Det innebär att de båda robotarna, som kostar runt 75.000 dollar styck, redan borde ha betalat tillbaka sig för Ford. I klippet här nedanför kan ni höra vad Fords anställda har att säga om robotarna och även kolla in när robotarna sätts i arbete. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Skarp version av Factorio ute nu
Efter fyra år i early access

Factorio 1.0 skulle egentligen släppas 25 september, men då Cyberpunk 2077 skulle släppas samtidigt bestämde sig utvecklarna att tidigarelägga releasen en månad. Nu blev Cyberpunk 2077 försenat till november, men Wube Software har ändå hållit sitt löfte om tidigare release. 1.0-versionen har nu släppts och ni kan lägga vantarna på det nu via spelets Steam-sida för 25 euro. Tumnagel
42.2°
+
André Stray
0

Huawei-patent visar kameramodul med liten skärm
Som bland annat kan visa vad klockan är

Här kan ni kolla in lite patentskisser som sägs visa upp ett Huawei-patent som skickats in till CNIPA (China National Intellectual Property Administration), motsvarigheten till Sveriges Patent- och registreringsverk PRV. Som synes handlar det om en kameramodul med fyra kameror där det placerats en liten skärm ovanför dessa. På skisserna visar skärmen upp en klocka men om det är tänkt att skärmen även ska kunna visa upp andra grejer framgår inte. Har ni förslag på vad den lilla skärmen skulle kunna användas till mer så står kommentarerna till ert förfogande. Huruvida vi kommer att få se framtida Huawei-modeller med den här typen av kameramoduler finns det än så länge ingen information om. Tumnagel
36.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Över 165.000 personer har redan reserverat nya Ford Bronco
Ford är överväldigade

Det har nu gått en månad sedan Ford släppte lös information och bilder kring nya Ford Bronco. Enligt Ford är man överväldigade av responsen och nu ska över 165.000 personer lagt en reservation på modellen. En reservation kostar bara 100 dollar men ändå, det är en bra siffra och intresset verkar vara genuint. Fords hemsida har sedan släppet haft över 19,5 miljoner besökare. Alla 2000 exemplar av Bronco Sport First Edition paxades nästan direkt. Sen fanns det 3500 exemplar av Bronco 2-Door och 4-Door First Edition, men Ford var tvungna att dubbla produktionen till 7000 exemplar istället på grund av efterfrågan. Tyvärr är nya Bronco helt och hållet utvecklad för den nordamerikanska marknaden och inte en modell som kommer att komma till Europa. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

The Last Airbender-skaparna drar sig ur Netflix-adaption
Kreativa skillnader, osv

Under hösten 2018 blev det känt att Netflix ville göra en ny TV-serie baserad på den klassiska Nickelodeon-serien Avatar: The Last Airbender. Originalseriens medskapare Michael Dante DiMartino och Bryan Konietzko rekryterades för att styra skutan, men har nu bestämt att lämna produktionen på grund av bristande intresse från Netflix som inte verkar vilja backa upp duons vision för serien. I ett uttalande skriver DiMartino detta: “Netflix’s live-action adaptation of Avatar has the potential to be good. But what I can be certain about is that whatever version ends up on-screen, it will not be what Bryan and I had envisioned or intended to make.” Detta är inte första gången man försökt göra en otecknad version av Avatar. 2010 släpptes M. Night Shyamalan-regisserade The Last Airbender och resultatet var så risigt att folk inte ens bekräftar att den existerar. När det började pratas om att Netflix-produktionen hade anlitat originalseriens skapare hoppades många fans att den nya versionen skulle bli kalasbra, men nu när duon hoppat av projektet så ser det rätt brunt ut. När Netflix tolkning av Avatar: The Last Airbender kommer släppas är för tillfället okänt. Tumnagel
34.4°
+
André Stray
0

Teaser för Bus Simulator 21
Kör buss i påhittad stad

Astragon har nu släppt en första teaser inför det kommande spelet Bus Simulator 21. Det här är uppföljaren till Bus Simulator 18 som utspelade sig i den påhittade staden Seaside Valley. I det nya spelet kör man istället buss i den nya staden Angel Shores och en nyhet är att man kommer att kunna agera trafikplanerare och göra sina egna tidtabeller. Bus Simulator 21 släpps någon gång nästa år. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Rykte Model S Plaid presenteras nästa månad?
Elon släpper hint

Tesla fick såklart eld i baken av att Porsche dundrade ut sin Taycan och det började genast snackas om att en värre "Plaid"-version av Model S var på gång. Den har tre stycken elmotorer och ännu bättre prestanda. Nu kanske det kan bli så att bilen presenteras nästa månad under eventet Battery Day den 22 september. Detta rykte kommer efter att Elon Musk twittrat en bild på Herbert Ruggles Tarlek Jr. från den gamla komediserien WKRP in Cincinnati iklädd en rutig (plaid) kostym. Det kan vara så att även Model X kommer i Plaid-version, men det återstår att se. One day soon, I will wear this outfit pic.twitter.com/T0SnF4UgYK— Elon Musk (@elonmusk) August 11, 2020 Tumnagel
33.5°
+
Bobby Green
0

Googles Wear OS kommer att bli rejält mycket snabbare
Smarta klockors appar kommer snart att starta snabbare

Google har snackat lite om vad man för framtida planer med sitt Wear OS, Googles operativsystem för smarta klockor. En av de större nyheterna i den kommande versionen av WearOS är att man har tweakat operativsystemet till att bli snabbare. Det innebär bland annat att appar kommer att starta upp till 20 procent snabbare i Wear OS när nästa uppdatering släpps. Dessutom ska annan information som hämtas in till klockan visas snabbare. En annan kommande uppdatering i Wear OS är att den inbyggda väderappen har fått ett nytt gränssnitt. Om detta skriver Google: "It aims to be easier to read while on the go, with an hourly breakdown of today’s weather to help you plan ahead and provide information about important weather alerts in your area." WearOS nästa uppdatering förväntas släppas av Google någon gång under hösten. Ni hittar en bild på Wear OS nya gränssnitt på väderappen här nedanför. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spotify hyllar Epic Games "krig" mot Apple
Fortnite-skaparen vill ändra Apples villkor för App Store

Det ser ut som om Fortnite skapare Epic Games har haft fullt upp det senaste dygnet. På mindre än 24 timmar har företaget lanserat ett eget alternativ för att köpa den digitala spelvalutan VBucks i Fortnite, fått se Fortnite utkastat från både App Store samt Google Play och därefter även hunnit med att stämma både Apple och Google för detta. Det känns som om det här är något som Epic Games både hade räknat med och planerat inför med tanke på hur snabbt det hela har skett. Epic Games har antagligen varit den mest högljudda kritikern till den 30-procentiga avgift som Apple och Google tar ut från köp som görs inuti appar till iOS och Android. Den kanske näst största kritiken till Apples och Googles avgifter är Spotify och de ställer sig helt på Epic Games sida i den här frågan. Till CNBC säger Spotifys talesperson Adam Grossberg: "We applaud Epic Games’ decision to take a stand against Apple and shed further light on Apple’s abuse of its dominant position." Förutom Epic Games och Spotify har även Match Group, som bland annat äger dejtingappen Tinder, varit kritiska till Apples avgifter i App Store. Även de ska ha hyllat Epic Games begynnande tvist med Apple och App Store skriver CNBC. Tumnagel
54.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Malmö-skola inför mobilförbud
På både lektionstid och raster

Skolledningen för Bergaskolan i Limhamn har beslutat att införa mobilförbud för skolans elever när höstterminen drar igång rapporterar Sydsvenskan. Mobilförbudet har införts efter önskemål från en del föräldrar även om eleverna själva har protesterat mot beslutet. Förbudet kommer att gälla på både lektioner och raster. Att förbudet även gäller under raster tror skolledningen kommer att leda till färre kränkningar mellan eleverna. För att mobilförbudet ska kunna efterlevas kommer eleverna på Bergaskolan att få lämna in sina mobiltelefoner när de kommer till skolan och sedan hämta ut dessa när de går därifrån. Hur ställer du dig till mobilförbud i skolan? Svara gärna på vår enkät nedan. Tumnagel
50.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rykte Toyota har slutat utveckla V8:or
Turbomatad V6:a ersätter

Ett nytt rykte kring Toyota som just nu florerar är att de har slutat att utveckla V8:or. Istället håller man på att ta fram en ny dubbelturbomatad V6:a på 3,5 liter som ersättare till de icke överladdade V8:or på 5,0 och 5,7 liter man haft tidigare och som sitter i modellerna Tundra och Sequoia, och Lexus RC F och LC 500. Anledningen till att man tagit detta beslut är inte helt oväntat eftersom motorerna inte klarar de nya avgas- och utsläppskraven. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Warehouse från THPS 1+2 jämförs med originalet
Ny grafik, typ samma känsla

De som förbokat Tony Hawkx27s Pro Skater 1+2 har nu fått möjlighet att lägga vantarna på en demoversion av spelet. I demon får spelarna tillgång till den klassiska banan The Warehouse som de får åka runt på i två minuter med Tony Hawk för att skrapa ihop så mycket poäng som möjligt. Har man inte förbokat, men är nyfiken på hur den nya versionen av The Warehouse ser ut så kan man dra igång videon ovan från Gamespot som visar just detta. Undertecknad har för övrigt lirat demoversionen i ett par dagar och jag är väldigt imponerad av den nya versionen som känns som en otroligt stor förbättring från de Tony Hawk-spel vi fått sen typ Underground 2. Arkadkänslan finns kvar och det är utmanande, men väldigt tillfredsställande, att få hög poäng med långa combos och vi ser verkligen fram emot den skarpa releasen om några veckor. Tony Hawkx27s Pro Skater 1+2 släpps 4 september till PS4, Xbox One och PC. Tumnagel
40.2°
+
André Stray
0

James Corden och David Beckham tränar
Spinning och boxning står på schemat

James Corden hade några timmar över som han tänkte slå ihjäl med David Beckham. Men eftersom David är en hurtbulle och inte hade tänkt att bara dega på soffan blev det istället till James förtret en omgång spinning och boxning. Tumnagel
77kg
+
Bobby Green

O-Zone - Dragostea Din Tei
Fredagsklassikern

Om vi spolar tillbaka bandet till 2003 var det O-Zones låt Dragostea Din Tei som spelades på radion dagarna i ända. Så om ni äntligen hade tvättat bort den från hjärnan kommer den här igen. Maja hi, maja ho, maja ha, maja ha-ha på er! Bonusklipp nedan. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green

Konditorn Lisa gör svenska kardemummabullar
Mumma!

Tydligen är Sverige känt för sina kardemummabullar så det bestämde sig konditorn Lisa Paradise för att ge sig på att baka själv hemma. För att få till dem på bästa sätt tog hon hjälp av Oscar Erlandsson från bageriet Fabrique. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green

2020: An Isolation Odyssey
Den klassiska filmen i karantän-version

2020 är inte över än men lär bli ett av de märkligaste åren på länge. En positiv sak är att ganska många har tagit till sin kreativa sida och hittat på roliga saker under sin isolering. Lydia Cambron fick för sig att göra en liten remake på 2001: A Space Odyssey som hon kallar 2020: An Isolation Odyssey. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Nya Vans som du färglägger själv
Fixa till Era som du vill ha den

Med den nya skokollektionen U-Color vill Vans uppmana till kreativitet. Man får helt enkelt ett par vita skor av modellen Era som man sedan färglägger och fixar till som man själv vill ha dem. Det finns en version med rutmönster och en med blommigt mönster. Nästan som ett blankt papper alltså, som bara väntar på att dina idéer och tankar ska komma fram. Finns att köpa nu och ett par kostar 749 kronor. Tumnagel
80kg
+
Bobby Green

FEstival-öl nu på Systembolaget
Eftersom alla årets festivaler ställts in

Som ni kanske redan vet så blev och blir det inga festivaler i år. På dessa brukar många dricka öl, och när allt blev inställt blev det en slatt över. Norrlands Guld hade inför årets festivaler tagit fram 25.000 liter förpackat i en ny smal burk som på grund av det rådande läget bara blivit stående. Nu kan du köpa den via Systembolagets beställningssortiment och leka lite festival hemma ändå om du vill. En burk kostar 11,90 kronor och du hittar den på länken nedan. Tumnagel
104kg
+
Bobby Green

Omega presenterar ny Bond-klocka
Din för 552.000 kronor

Omega presenterar nu Seamaster Diver 300M James Bond Numbered Edition. Den är på 42 millimeter och tillverkad i platina-guld med en platina-guldplatta på sidan. Den är även graverad med varje nummerutgåva på sidan och samma material används för det borstade spännet på det svarta läderbandet. Urtavlan har en spiralformad pistoldesign i 18 karat vitguld på en svart emaljskiva. Köper man ett exemplar får man den i en Globe-Trotter-resväska. Det är också allt detta som förklarar lite varför klockan kostar som den gör. Priset för en klocka ligger nämligen på 552.000 kronor. Tumnagel
72kg
+
Bobby Green

Dokumentär om Magic Johnson på gång
En av världens bästa basketspelare

Variety rapporterar att ett gäng produktionsbolag ska spela in en dokumentär om basket-legendaren Earvin "Magic"Johnson, en basketspelare som rönte stora framgångar på 1980-talet. Under sin karriär blev Johnson bland annat utsedd till MVP tre gånger, deltog i 12 stycken All Star Games och vann olympiskt guldmedalj i basket. Dokumentären om Johnson följer den superpopulära ESPN-dokumentären The Last Dance där tittarna fickta del av Michael Jordans liv, både på och utanför basketplanen. Här i Sverige är Magic Johnson kanske även ihågkommen för sitt basket-äventyr i Borås då han 1999 - 2000 blev både delägare och spelare i Borås-klubben M7 under en kort tid. När vi kan få se den än så länge namnlösa dokumentären om Earvin "Magic"Johnson finns det än så länge inga uppgifter om. Här ovanför kan ni kolla in ett en sammanställning av delar av Magic Johnsons karriär från NBA. Tumnagel
107kg
+
Wille Wilhelmsson

Ny vodka-smak från Absolut
Grapefruit

Absolut presenterar nu den nya vodka-smaken Grapefruit. Smaken kommer att finnas i Systembolagets tillfälliga sortiment under tre månader och den ska ha smak av rosa grapefrukt. Den har inget tillsatt socker eller artificiella smakämnen utan smakerna är naturligt utvunna. Pia Hägglöf som är Senior Brand Manager Absolut säger följande: "Den senaste dryckestrenden har flyttat oss från relativt söta drycker till allt mer fräscha och bittra smaker. Hör du till den skara människor som gillar etablerade aperitivos och spritzar, är Absolut Grapefruit ett måste att prova." Lansering skedde igår och för en flaska som rymmer 700 milliliter får man betala 256 kronor. Tumnagel
100kg
+
Bobby Green

Daði Freyr gör cover på Jaja Ding Dong
Det svänger ju

I den tokiga filmen Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga framför det påhittade bandet Fire Saga den knasiga låten Jaja Ding Dong som alla verkar älska. Nu har den isländska artisten Daði Freyr gjort en svängig cover på just denna. Den bästa låten från filmen i mitt tycke, som tyvärr inte har släppts i en längre version, har ni nedan. Tumnagel
113kg
+
Bobby Green

Nya solglasögon från Oakley
Det här är Kokoro-kollektionen

Konstnären Meguru Yamaguchi har designat och skapat Oakleys senaste kollektion Kokoro. Ambitionen har varit att inspirera och förena idrottare genom deras gemensamma kärlek till sport. Som vi kan se finns det brillor för både vardag, fest och när man sportar. Alla är unika och mönstren har skapats genom en spinnteknik för att efterlikna Yamaguchis penseldragssil. Priserna för ett par börjar på 2000 kronor. Tumnagel
74kg
+
Bobby Green

Två nya single casks från The Glenlivet
Whisky som lagrats i 17 och 18 år

The Glenlivet presenterar nu två nya single casks - 171 stycken exemplar av 17YO och 176 stycken av 18YO. Whiskyn har lagrats på amerikanska bourbonfat i 17 respektive 18 år och Master Distiller Allan Winchester är den som valt ut faten. De lanseras den 13 augusti respektive den 3 september och kommer endast att finnas tillgängliga i Systembolagets beställningssortiment. The Glenlivet Single Cask 17YO kostar 1649 kronor och har artikelnummer 11306. The Glenlivet Single Cask 18YO har samma pris och artikelnummer 40807. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green