m
Vansinnig och för mycket för gatan - men jag älskar den
Foto: Bobby Green

Vansinnig och för mycket för gatan - men jag älskar den
Jag har kört nya Chevrolet Corvette Z06

Bil / Chevrolet

Förra året körde jag nya Corvette och blev riktigt impad. Det kändes som om modellen mognat och faktiskt nu på riktigt kunde få vara med och leka med de tyska pojkarna utan att göra bort sig. Designen var rätt, effekten fullt tillräcklig och prestandasiffrorna visade att Chevrolet inte byggt ett skämt. Men sen hände något. Man rullade traditionsenligt ut en specialversion av bilen kallad Z06. Det betyder i princip att man tjongat in en kompressor och 200 hästar till under huven. Man har även preppat den ännu mer för bankörning och stylat om utseendet så att småbarn som ser bilen börjar grina. Resultatet är en sinnessjuk maskin som aldrig borde få framföras på allmänna vägar, för det är verkligen helt omöjligt att köra den här bilen på ett vettigt sätt. Och för det älskar jag den.

Försnack
Alltså, på riktigt. Ta vilken superskurk som helst från film, TV eller serietidning - det här är deras firmabil. Det borde stå "Hårde Harrys Handgemäng" utmed sidan på bilen följt av ett telefonnummer som går till en telefonsvararröst som väser med en stämma mörkare än Morgan Freeman en söndagmorgon efter en blöt whiskyprovning tillsammans med James Earl Jones, Sam Elliott och Michael Clarke Duncan. Den här bilen är arg, riktigt arg och det är verkligen en utmaning att hoppa in i den och köra iväg utan att känna sig som en douchebag. Utseendet, ljudet och hela rasket osar kaxighet och inte direkt svärmorsdröm som går i kyrkan om söndagarna. En del rycker säkert på axlarna och fnyser att en Tesla minsann har mer effekt och går snabbare till 100, men med en sådan går det inte att starta så att rutorna på femte våningen skallrar och den arga damen med hunden hytter ju inte ens med näven. Ibland måste man bara få ha lite kul, och då är Z06 där för att bidra med det. Fullständigt vansinnig och enligt vissa lika idiotisk. Tur att man får bestämma själv vilken bil man köper, om man har pengarna vill säga.

Körkänsla
På pappret ser ju allt bra ut, väldigt bra faktiskt. Men hur är allt det i praktiken egentligen? Vanliga C7 var ju väldigt trevlig att köra och verkligen ett snäpp upp från föregångaren, så det här kan ju bara vara bättre. Lite styvare chassi, mer pulver, hårdare sättning och mer attityd. C7:an känns stabilt byggd men någonstans är det ju ändå läskigt med såpass mycket effekt på bakhjulen, man vill ju ogärna hamna i ett dike det första man gör. Så turen började som alltid försiktigt. Ett tryck på startknappen, lyssna lite på motorn och sedan iväg genom att dra spaken till Drive eftersom bilen var utrustad med automatisk växellåda. Åtta steg, ingen dubbelkoppling. En sjustegad manuell version finns om man så vill, den satt i vanliga Stingray som jag körde förra året. Bilen startar alltid i det snällaste läget Eco vilket ändå är lite humoristiskt i den här typen av bil. Som tur är har den i alla fall inte start/stopp vilket bara hade varit löjligt. Då får man i och för sig ett härligt uppstartsljud oftare vilket man såklart inte tackar nej till.

Bilens humör styr man via ett vred bakom växelspaken och det finns fem stycken olika lägen att välja mellan - Weather, Eco, Tour, Sport och Track. Tyvärr inte jättesnabba reaktioner från det här systemet alla gånger, ibland fick man vrida både en och två gånger för att det skulle hända något. När det väl gör det ändras instrumentpanelen beroende på vad man valt för att berätta att även hela bilen har bytt skepnad, typ. Rejsigt värre när man väljer Track-läget, och lite snällare när man väljer Eco alltså. Ganska snygg grafik, tyvärr ganska svåravläst när taket är av och solen ligger på. Då hjälper heads-up-displayen till så att man i alla fall har koll på hur fort man kör. Eco bjuder hur som helst på en ganska så harmonisk bil. Avgassystemet låter inte så mycket och bilen känns mjuk och följsam. Z06 har Magnetic Ride som standard. Det är ett system som var 10-15 millisekund justerar dämparna för att de alltid ska prestera sitt allra bästa, oavsett om du kör lugnt på sköna vägar eller pressar hårt på bana. Gaspedalen är mjuk när man trampar på den och svarar visserligen men vill helst att man behandlar den med ömhet. Så här kan vi ju inte ha det. Det här är ju en råbarkad sportbil som borde vilja att man smiskade igång den. Sagt och gjort, med lite temp i motorn vågar jag flippa över till Tour. Lite för lite skillnad från Eco, bilen blir något styvare och känns väl kanske lite mer på tårna men inte så mycket mer. Dags för Sport alltså. Nu händer det grejer må jag säga. Varvräkaren blir ännu tydligare på displayen, motorn morrar till, växellådan vill växla ned och hela bilen blir hård som brödet du hittar i affären på söndagskvällarna.

Direkt fattar jag vad det handlar om. Den här bilen vill inte att jag ska köra den, den vill att en erfaren racerförare tar ut den på bana och bombar järnet. Smackar i nästa växel som att det vore en high-five med bästa polaren, snabbt rattande genom en chikan och sen fullt mos på bromspedalen så att den nästan går genom golvet. Det kan jag tyvärr inte erbjuda kära bil, så du får snällt hålla dig till vanliga vägar, och helst hålla dig på dem. Det går om man vill, är bestämd och vet när man ska och inte ska gasa. Det finns tyvärr lite för många klipp på YouTube som visar folk som tydligt inte vet detta, och då slutar det snabbt illa. Håller man bara tungan rätt i mun och hårt i ratten så går det, typ. Allt detta betyder på klarspråk att man ska köra som en gubbe med keps ungefär. Riktigt så illa var det dock inte men man måste ha respekt för maskineriet. Vill bilen bita ifrån så kommer den att göra det. Under den intensiva testperioden var det torrt och fint på backen vilket självklart underlättar om man inte vill bjudas på oväntade överraskningar. Det är inte så att det känns som att bilen ska släppa i varje böj men de ofantligt breda bakdäcken kan nog ha en tendens att vilja börja dansa om det är mycket regn på asfalten.

Fortfarande Sport-läget, ärligt talat så vågar jag inte vrida över till Track. Lite osäker på vad som skulle hända då, men det verkade för läskigt. Lite aggressivare på gasen nu och börjar bli varm i kläderna, och det börjar gå undan. Bilen är verkligen sinnessjukt snabb. Det går inte att trycka gasen i botten, då kommer jag att flyga av vägen. Man sugs fast mot marken och det går att pressa mer än man tror, man absolut inte så mycket som bilen egentligen vill. Jag känner hur den nästan garvar åt mig där jag tycker att jag mosar på men det finns så mycket mer att hämta. Det är helt omöjligt att utnyttja allt på vanliga vägar. Det går snabbt väldigt för snabbt, och bilen behöver mer plats där den dundrar fram. Det är ingen bjässe det handlar om men den tar ändå sin plats på vägen och känns till en början inte som världens smidigaste pjäs, men man vänjer sig snabbt. När man väl har gjort det kan man vifta runt bilen ganska så mycket utan att den säger ifrån. Börjar det släppa, vilket det gör så fort man trycker på lite mer än vanligt, så är det bara att fortsätta gasa och styra så reder det hela ut sig utan att bli allt för dramatiskt.

Styrningen är väldigt fin och även när man flyger fram känns det ändå aldrig obehagligt eller oroligt. Asfalten kunde ju vara betydligt bättre på sina ställen häromkring vilket givetvis gör sitt för komforten och balansen, men när det väl var slätt kändes det verkligen stabilt och bra. Det är väldigt tydligt att kraften kommer bakifrån och hjulen vill väldigt gärna spinna när man är lite för het på gasen. Alltid kontrollerat de tillfällen jag testade dock, och efter lite kort svansföring är det bara att mosa vidare. Växellådan sköter sig bra men är givetvis inte lika snabb som de allra modernaste dubbelkopplingslådorna. Vill man växla själv gör man det via paddlarna bakom ratten och drar man växelspaken ända bak hamnar man i det helmanuella läget som gör att lådan inte växlar automatiskt om du nu inte skulle röra paddlarna. Skönt när man inte vill att tekniken ska ta över direkt utan gärna ligger lite längre på växlarna. När det är dags att sakta ned bromsar man, och det går också alldeles utmärkt i den här bilen. Doningarna bettar på rejält och det märks att man anpassat stoppförmågan till effekten.

Men. Den här bilen borde verkligen bo på bana, den är helt enkelt för vass för gatan. Jag kan inte släppa lös den, hela tiden är det vägar, trafik och hastighetsbegränsningar och annat mög som sätter käppar i hjulen. Den förtjänar inte att plöja stadskörning och gasa mellan rödljusen, den är värd så mycket mer än så.

Motor
I vanliga Corvette C7 heter motorn LT1. I Z06 heter den istället LT4. I grunden är det samma aluminium-V8:a på 6,2 liter det handlar om. Men eftersom man på den senare även hängt dit en kompressor har motorn anpassats för just detta. Det resulterade i 200 hästar till. Chevrolet anger siffran 659 men den verkar till och med högre när bilen bänkats av utomstående. Effekt så att det räcker och blir över alltså. Maskinen är placerat långt bak för bästa viktfördelning, men den är inte så rolig att titta på när man lyfter på kolfiberlocket faktiskt.

Avgasljudet är verkligen ett kapitel för sig. Jag trodde aldrig att jag skulle säga det här men Jaguar F-Type R har fått sig en rejäl utmanare i Z06, jisses alltså. Ligger man och såsar i Eco-läget och inte gör några hastiga rörelser med gaspedalen fiser det mest, men kuggar man istället ned manuellt efter att man växlat över till Sport-läget brakar allt lös. De yttersta av de fyra piporna där bak har klaffar som öppnar sig och det är verkligen som att öppna en lucka ner till Lucifer när de väl gör det. Man ser dessa tydligt om man lägger sig ned bakom bilen och det är av eller på som gäller - det är verkligen som ett par portar till helvetet. Det blöddrar, skriker, slamrar och väsnas något fruktansvärt, och ibland vill man ju det. Motorn svarar extremt snabbt på torrvarvning och det här med att amerikanska V8:or är trötta finns inte alls. Det är ett riktigt rivigt ljud som sprider sig och man mår bra ända in i själen efter att ha duttat lite (mycket) på gasen ibland (hela tiden). Kör man iväg och lastar på lite blir man bara gladare, det låter mycket och det låter hela tiden. Kompressorn är dock väldigt maskerad så något vinande från den får man tyvärr inte, inte inifrån i alla fall. V8:ans jättebröl kompenserar ändå rätt så bra för detta.

Exteriör
Kaxigt värre. Åtta centimeter bredare än en vanlig Stingray, 800 gånger coolare. Aggressivare front, feta sidokjolar och ett bakparti som Kim avundas. Där på toppen sitter en vinge med flärpar på sidorna som utmärkt blockerar sikten bakåt och gör att det blir helt omöjligt att upptäcka något i döda-vinkeln. Men den ser sjukt cool ut i alla fall. Väljer man till Performance Package får man även en något högre vinge med en mittsektion som manuellt går att justera upp och ned. Den är genomskinlig och får mig direkt att tänka på TVR Sagaris - som är ungefär universums ballaste bil. Helrätt hela vägen. Det här paketet ger även breddning i synligt kolfiber och kolfiberkeramiska bromsar. Ett showpaket med funktion kan man säga.

Interiör
Här trivs jag lika bra som i vanliga Stingray, fast lite bättre till och med. Stolarna är precis lagom skålade men vill man vara hardcore finns det även skalstolar att köpa till. Standardpjäserna duger dock finfint och är troligtvis de man kan leva med mest i längden, även om jag som sagt tycker att bilen borde köras på bana ofta och där vill man nog ha mer av en sitta-still-stol. Kvaliteten känns riktigt bra och kupén som omsluter en känns genomarbetad och tight. Det är precis så där lagom med plats, varken för lite eller för mycket.

Solen släpper man lätt in genom att plocka bort det lätta taket som är i kolfiber. Ett par snabba handtag bara sen så lyfter man ledigt bort det själv och placerar det i bagageluckan. Väl på plats stjäl det dock massa plats men vad gör det när solen skiner - då är ju humöret automagiskt på topp ändå.

En supersmart grej som fler tillverkare borde få till är att man kan köra ned displayen och gömma sin telefon där bakom. Där finns även en USB-ingång så det är bara att plugga in och slippa bekymra sig för plats att förvara eller att luren kommer att dö. Bilen har dessutom CarPlay så kör man iPhone blir livet så mycket enklare. Grafiken på skärmen är fortfarande rätt så trött och inte den snabbaste i världen, men den fungerar. Man blir lite bortskämd dock med snabba saker så här behövs en uppdatering. Skärmen blir dessutom väldigt snabbt svår att läsa när man petat på den en stund. Speciellt när det är ljust ute. Instrumenteringen framför näsan är dock snygg att titta på hela tiden, även om den också är känslig för solljus.

Avslutning
Om man undrar varför det är sommar i oktober så har man svaret här. Den här bilen är verkligen inte 2016 om man frågar de som tänker på miljön, men den är ju så förbannat rolig så jag förstår att folk väljer att hålla för öronen och bete sig som barn. För man skrattar verkligen som ett litet barn så fort man kör den här bilen. Det sjukaste av allt är nästan att det kommer en ännu värre version 2017 - nästa upplaga av värstingen ZR1. Den är just nu under utveckling och det sägs att den skippar kompressorn och istället får dubbelturbo och över 700 hästar. Var ska galenskapen sluta egentligen?! En vanlig Stingray duger gott om man vill köra Corvette, men vill man hänga på bandagar känns Z06 som ett mycket vettigare alternativ. Även om jag inte har kört den på bana så är jag (och alla andra som har gjort just det) övertygad om att den presterar där. Vad man ska göra med ZR1 vet jag faktiskt inte, flyga till månen?

Z06 är för dig som har en slant över och som verkligen älskar amerikanska muskler. För dig som är trött på surret från elmotorer och som inte har något emot att hänga på macken ofta. Och för dig som kör bana, för snälla, köper du en så måste du köra den på bana. Tänk dig för innan du stämplar på bara, så att bilen inte biter dig i stjärten.

Fakta Chevrolet Corvette Z06
Motor: V8, 6,2 liter, kompressor, 659 hästkrafter, 881 Newtonmeter.
Växellåda: Åttastegad automat.
Drivning: Bakhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 3,2 sekunder, toppfart 300 km/h
Drivmedel: Bensin.
Däck och hjul: 335/25 ZR20 bak, 285/30 ZR19 fram.
Bromsar: 371 millimeter skivor fram, 365 millimeter skivor bak. Keramiska skivor finns som tillval.
Mått: Hjulbas 2,71 meter, längd 4,49 meter, bredd 1,88 meter, höjd 1,24 meter, vikt 1 598 kilo, bensintank 70 liter, förbrukning 1,41 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 322 gram per kilometer.
Pris: 1 280 000 kronor.

Läs mer
48.9°
0

Vansinnig och för mycket för gatan - men jag älskar den

Jag har kört nya Chevrolet Corvette Z06

Sonos kommande högtalare läcker
Läcker?

Sonos har något i görningen och kommer att presentera en produkt 9 mars, men redan nu har högtalaren läckt. Det handlar om en högtalare som är betydligt mindre än Sonos Move och namnet kommer att bli Sonos Roam. Till skillnad mot Move så kommer Roam alltså att vara en högtalare man verkligen kan ta med sig och inte bara flytta från vardagsrummet till terassen. När man är på rymmen så kommer det vara blåtand som man spelar upp musik via, men hemma kan man använda wifi för att lira upp låtar, vilket gör att den kommer att gå att koppla till ditt vanliga Sonos-system. Högtalaren kommer att kosta 169 dollar och det kommer även att finnas en laddstation att köpa till som kostar 49 dollar, denna bör man ha om man ska använda den hemma. Vill man inte slanta upp för den så går det bra att ladda med vanlig USB-C. Räkna med priser i Sverige på 1999 respektive 699 kronor. Två färger kommer att finnas, svart och vit. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Teasertrailer för Mike Mignola: Drawing Monsters
Om skaparen av Hellboy

Hellboy kanske inte är världens mest kända serietidningskaraktär, men berättelsen om Anung Un Rama har pågått väldigt länge. Mike Mignola skapade karaktären 1993 och sedan dess har vi fått se Hellboy i serietidningar, grafiska romaner, filmer och spel. Nu verkar en dokumentär om Hellboy-skaparen vara på ingång och ovan kan ni kika på en teasertrailer om dokumentären. I dokumentären får vi kort och gott höra berättelsen om Mignola och hur han inspirerat andra under sin karriär. Bland annat kommer vi i dokumentären få ta del av intervjuer från Neil Gaiman, Guillermo del Toro, Doug Jones, Adam Savage och förstås Mignola själv. För tillfället pågår en Kickstarter-insamling för att finansiera projektet. Insamlingen startade för bara några dagar sedan och har redan gått en bra bit över målet på runt en halv miljon kronor. Insamlingen kommer pågå fram till 1 april och om man vill hjälpa till att finansiera och i samma veva lägga vantarna på flådigheter som Hellboy-konst och tischor eller executive producer-titel. Mike Mignola: Drawing Monsters väntas ha premiär i april nästa år. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Trailer för Without Remorse
Actionthriller med Michael B Jordan

En ordentlig trailer har släppts för den kommande actionthrillern Without Remorse. Filmen är baserad på Tom Clancys bok med samma namn och i den får vi följa marinsoldaten John Kelly som avtäcker en internationell konspiration när han försöker ta reda på vem som ligger bakom mordet på hans gravida fru. Without Remorse har premiär 30 april på Amazon Prime Video. Tumnagel
38.0°
+
André Stray
0

Så kör man en T-Ford från 1924
Inte bara att hoppa in och vrida på nyckeln

Idag kör bilarna sig själva åt oss. Så var det inte riktigt på 20-talet, och man fick jobba lite för att både få igång sin bil och sedan även köra den. En upplevelse helt klart. Här får vi lära oss hur man kör en T-Ford från 1924 av Nascar-proffset Joey Logano. Det är hans bil också, lite skillnad mot det han kör på jobbet. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Marvel Comics släpper snart sin första Alien-serietidning
Kolla in lite från den här

Vanligtvis när vi snackar om Marvel Comics så handlar det om att någon av deras serietidnings-karaktärer dyker upp i filmer eller tv-serier. När det gäller Alien så blir det tvärtom. Marvel Comics Alien-serietidning baseras på den klassiscka scifi-filmen från 1979 där vi fick se Sigourney Weaver fajtas mot superonda utomjordingar i rollen som Ellen Ripley. Ripley kommer inte att dyka upp i Marvels version av Alien men kanske kan vara intressant ändå. Marvel skriver: "Featuring both new and classic characters from Earth and beyond, this bold take on the Alien mythology will entertain both longtime fans and newcomers to the legendary horror/science-fiction saga.The new story will feature a Weyland-Yutani mercenary named Gabriel Cruz as he battles a deadly new breed of xenomorph with the survival of his child hanging in the balance." Första numret av Marvel Comics Alien släpps både som fysisk tidning och i en digital version i Marvel Comics app 24 mars. Ni kan kolla in lite från Alien #1 i klippet här ovanför. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

The Simpsons kommer få två nya säsonger
Minst

Det känns lite som att The Simpsons kommer leva längre än många av oss. Serien hade premiär 17 december 1989 och är nu inne på säsong 32. Och fler kommer det bli. Numera Disney-ägda Fox har beställt två nya säsonger av den anrika serien och dessa planeras att sändas tidigt 2022 och 2023. Därefter lär det beställas ytterligare säsonger av serien då den praktiskt taget är odödlig vid det här laget. I Sverige kan vi kika på Simpsons på Disney+. Tumnagel
40.1°
+
André Stray
0

Här är trailern för The Mighty Ducks: Game Changers
Hockeyserien drar igång på Disney+ i slutet av mars

Snart drar hockeyserien The Mighty Ducks: Game Changers igång på Disney+ och här ovanför kan ni kolla in en trailer för den. Tv-serien baseras på de tre Mighty Ducks-filmerna som kom på 1990-talet där vi i den första fick följa advokaten Gordon Bombay (Emilio Estevez) träna upp ett ungomslag i hockey. I The Mighty Ducks: Game Changers kommer vi att få följa den 12-årige Evan som får Bombays hjälp att starta upp ett nytt hockeylag med underdogs efter det att han inte fått plats det ursprungliga Mighty Ducks-laget, ett lag som 30 år efter det bildades utvecklats till ett storlag. The Mighty Ducks: Game Changers har premiär på Disney+ 26 mars. Tills dess kan ni kolla in filmerna The Mighty Ducks, The Mighty Ducks: D2 och The Mighty Ducks: D3 samt den animerade tv-serien Mighty Ducks som sänds på Disney+ nu. Här nedanför hittas trailern till The Mighty Ducks från 1992. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Marshall släpper sina första true wireless
Äntligen?

Marshall Headphones ägs av ett bolag som heter Zound industries och en gång i tiden var de rätt långt fram när det gällde trender. Det där med true wireless-lurar missade de dock helt och efter att Urban Ears släppt sina första i höstas är det nu dags för Marshall att leverera. Vi har testat och det är kort och gott ett helt ok första släpp. Kolla in vår video om lurarna här! Tumnagel
35.9°
+
Roger Åberg
0

Varför ska Apple bygga en bil?
Här försöker CNET reda ut det

Det har nu gått över fem år sedan det började ryktas om att Apple höll på att utveckla en egen bil, rykten som har blivit allt mer vanligt förekommande den senaste tiden. En del ställer sig dock frågande till varför Apple egentligen vill utveckla en egen bil. Det är en bransch där konkurrensen är tuff och en bransch där Apple sannolikt inte kan räkna med samma marginaler som man har på de flesta av de produkter man säljer idag. I klippet ovan försöker CNET reda ut en del av frågetecknen runt Apples eventuella framtida bil och varför Apple antagligen kommer att släppa en egen bil på marknaden framöver. Huruvida Apple kommer att släppa en bil som vi konsumenter kommer att kunna äga och köra själva, eller om Apple enbart kommer att satsa på självkörande bilar är antagligen en större fråga. CNET verkar tro på det sistnämnda och misstänker att Apple är mindre intresserade av att ge sig in i själva fordonsbranschen. Istället kanske Apple siktar på att bli ett av företagen som kommer att transportera oss till olika destinationer i framtiden den dagen då vi inte längre kan eller får köra bilar själva. Tumnagel
36.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Samsung släpper tåliga Galaxy XCover 5
Kalas om du är en slarvpelle

Lever du ett äventyrligt liv eller jobbar där det finns stor risk att din telefon kan ta skada? Eller är du allmänt en slarvpelle som pajjar din lur stup i kvarten? Eller gillar du telefoner med väldigt coola namn? Då kanske en enhet i Samsungs hållbara Galaxy XCover-serie kan vara intressant. Nu har Xcover 5 presenterats och enheten kommer dyka upp i butik nästa vecka. Prislappen är i skrivande stund okänd, men tidigare har det ryktats om att priset kommer landa på motsvarande 300 euro. XCover 5 kommer med ett robust hölje som inte bara är väldigt vattentålig med IP68-klassning, utan är också klassad med MIL-STD810H som bland annat betyder att den ska överleva fall på 1,5 meter på betong. Skärmen ä 5,3 tum stor TFT-skärm med HD+-upplösning. För att telefonen är framtagen för att hantera tuffa miljöer är det då även kalas att skärmen kan användas med tjocka handskar. På insidan sitter det ett stycke Exynos 820 med en åttakärnig processor på 2.0GHz, 4GB ram och 64GB lagring. Batteriet ligger på 3000mAh och går att byta ut vid behov. På baksidan sitter det en ensam kamera på 16MP och på framsidan en selfiekamera på 5MP. I och med att fokus ligger på företagsförsäljning lyfter Samsung fram att även denna telefon kommer med företagsfokuserade lösningar som Knox. Tumnagel
36.1°
+
André Stray
0

Perseverance har nästan samma processor som iMac G3 hade
Är dock lite tåligare än de som Apple använde på 90-talet

New Scientist rapporterar att NASA:s senaste Mars-farkost Perseverance använder en modifierad PowerPC 750-processor för att hantera den data som farkosten samlar in och sänder vidare till jorden. Det är samma processor som Apple använde i de färgglada iMac G3-modellerna som man lanserade 1998 och sålde till 2003. PowerPC 750 är en single core-processor på 233Mhz som var försedd med 6,35 miljoner transistorer. Den versionen som används i Perseverance, och även i NASA:s rover Curiosity, kallas dock för RAD750 och försedd med 10,4 miljoner transistorer. RAD750 utvecklades av BAE System 2001 och har använts i olika rymdfarkoster sedan 2005. Den är specialbyggd för att tåla olika omständigheter som rymdfarkoster kan utsättas för under sina uppdrag. Gizmodo skriver om RAD750: "BAE Systems manufactures the radiation-hardened version of the PowerPC 750, dubbed RAD750, which can withstand 200,000 to 1,000,000 Rads and temperatures between -55 and 125 degrees Celsius (-67 and 257 degrees Fahrenheit)." En RAD750-processor kostar runt 200.000 dollar, motsvarande nästan 1,7 miljoner kronor, vilket gör dessa "rymd-processorer" betydligt mycket dyrare än de PowerPC 750-processorer som drev en del av Apples stationära datorer i slutet av 1990- och i början på 2000-talet. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Square köper in sig i Tidal
Jack Dorseys betaltjänst blir storägare i Jay-Z:s musiktjänst

Idag meddelade Square, betaltjänsten som startades av Twitters grundare Jack Dorsey, att man köper in sig i Tidal, musiktjänsten som 2015 köptes upp av Jay-Z. Square kommer att betala 297 miljoner dollar, motsvarande lite över 2,5 miljarder svenska kronor, för en majoritetspost av ägandet i Tidal. Exakt hur stor Squares ägarandel blir av Tidal finns det än så länga inga uppgifter. Tidal kommer dock att bli en fristående del av Square och Jay-Z kommer att ta plats i Squares styrelse efter investeringen, något som låter som om Square har köpt upp mer eller mindre hela Tidal. Dorsey säger om varför Square ser en investering i Tidal som en bra idé: "It comes down to one simple idea: finding new ways for artists to support their work. New ideas are found at intersections, and we believe there’s a compelling one between music and the economy. I knew TIDAL was something special as soon as I experienced it, and it will continue to be the best home for music, musicians, and culture." Huruvida Square har någon strategi för att göra Tidal mer populär på streamingmarknaden framöver återstår att se. Tjänsten har blött pengar de senaste åren och har långt ifrån den typen av marknadsandelar som till exempel konkurrenterna Spotify och Apple Music har. Tumnagel
33.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Porsche rullar ut Taycan Cross Turismo
Versionen för dig som behöver lite mer plats

Då var det dags för Porsche att presentera ytterligare en Taycan. Den här kallar man för Cross Turismo och den kan väl enklast beskrivas som en kombi-version av vanliga Taycan. Hur bilen ser ut har inte varit jättehemligt tidigare men nu är alltså all maskering borttagen. Taycan Cross Turismo har 20 millimeter högre markfrigång än vanliga Taycan. Väljer man till Offroad Design-paketet höjs detta till 30 millimeter. Fyra tycken versioner kommer att erbjudas. Vi börjar med Taycan Cross Turismo 4 som har 380 hästar (476 hästar med overboost för Launch Control). Denna gör 0-100 km/h på 5,1 sekunder och toppar 220 km/h. Räckvidd 38,9 till 45,6 mil. Sen har vi Taycan 4S Cross Turismo med 490 hästar (571 hästar med overboost för Launch Control). 0-100 km/h går på 4,1 sekunder och toppfarten anges till 240 km/h. Räckvidd 38,8 till 45,2 mil. Taycan Turbo Cross Turismo bjuder på 625 hästar (680 hästar med overboost för Launch Control), gör 0-100 km/h på 3,3 sekunder och toppar 250 km/h. Räckvidd 39,5 till 45,2 mil. Sist men inte minst är Taycan Turbo S Cross Turismo som också har 625 hästar men hela 761 med overboost för Launch Control och 1050 newtonmeter i vrid. Den här gör 0-100 km/h på snabba 2,9 sekunder och toppart 250 km/h. Räckvidd 38,8 till 41,9 mil. Alla har ett batteripack på 93 kWh (Performance-Battery Plus). Man ska kunna ladda med upp till 270 kW och gör man det kan man få tio mils räckvidd på fem minuters laddning. Precis som sitt syskon har bilen 800-voltsarkitektur och fyrhjulsdrift är givetvis standard. Den extra kombi-bulan på baken ska ge 47 millimeter mer utrymme för huvudet i baksätet, och i bagaget ska man få in mer än 1200 liter. Porsche har även utvecklat en speciell cykelhållare till bilen som gör att man kan hänga upp till tre stycken cyklar där bak. Bakluckan kan öppnas även när cyklarna är på plats. Man släpper även två stycken nya elcyklar - eBike Sport och eBike Cross. Lansering sker nu i sommar och priserna här i Sverige ser ut som följande: Taycan 4 Cross Turismo 1.140.000 kronor Taycan 4S Cross Turismo 1.270.000 kronor Taycan Turbo Cross Turismo 1.750.000 kronor Taycan Turbo S Cross Turismo 2.130.000 kronor Tumnagel
46.8°
+
Bobby Green
0

Nacon svarar på Sinking City-anklagelser
Hävdar att utvecklarna fått sin kosing

The Sinking City-berättelsen har nu fått en fortsättning. Det smått mediokra spelet togs bort från spelbutiker förra sommaren då utvecklarna Frogware hävdat att distributören Nacon inte levererat pengar som överenskommet. Nyligen lade Nacon upp spelet på Steam mot Frogwares vilja och kort därefter gick Frogware ut med att den versionen av spelet var en piratkopierad version som Nacon crackat och lade fram bevis för detta. Frogware bad även fansen att inte köpa Steam-versionen och det hela slutade med att spelet plockades bort från Steam igen. Nacon har varit rätt tysta om det hela, men har nu gett svar på tal. I ett pressmeddelande skriver Nacon att utvecklarna visst har fått pengar utbetalade, både för utvecklingen samt royaltypengar från försäljning. Närmare bestämt ska 8,9 miljoner euro ha betalats ut till Frogware. Nacon skriver även att Frogware själva har försökt publicera spelet på Steam utan att nämna distributören, vilket bryter mot det avtal som bolagen skrivit på, samt att Nacon fått rätt i alla juridiska beslut i fejden. Nacon bemöter dock inte det påstående att de piratkopierat spelet. Det hela fortsätter kännas som pajkastning och vi får se var det hela slutar. Det låter dock som att vidare rättliga åtgärder väntar. Tumnagel
36.4°
+
André Stray
0

Så här ser Kia K8 ut på insidan
Verkar trevlig

För några veckor sedan fick vi de första bilderna på Kias nya flaggskepp K8. Då handlade det bara om exteriören, men nu får vi även se hur modellen ser ut på insidan. I framsätet i alla fall. Det vi ser är att bilen får två stycken skärmar på tolv tum - en för instrumenten och en för infotainmentsystemet. Under den sistnämnda sitter en touchpanel för styrning av luft och värme. Mellan stolarna sitter växelväljaren och körlägesväljaren. Det finns även två stycken mugghållare här och lite förvaringsutymmen. "The K8 is a modern sedan with a dynamic exterior that is matched by its progressive and elegant interior. This car – our first since our new company rebranding – puts us on the path forward as we look to realize our future goals." Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

South Park släpper avsnitt med vaccinerings-tema
Den 10 mars

Den 10 mars kommer South Park att släppa den en timme långa South ParQ Vaccination Special-episoden på Comedy Central, och som väntat kommer den att driva med allt kring det här med vaccinering. Tumnagel
45.0°
+
Bobby Green
0

Playstation 2 fyller 21!
Tut i luren!

4 mars 2000 började Playstation 2 säljas i Japan, medan vi i Europa fick vänta till hösten på konsolen. Under sin livstid släpptes det över 3800 spel och spelserier som släpptes till konsolen lever än idag, och vissa PS2-klassikher har fått nytt live i form av omgjorda och remastrade versioner. Playstation 2 hade inte bara ett och annat intressant spel, det var även en extremt lättsåld enhet och konsolen toppar fortfarande listan över mest sålda konsoler genom tiderna med 155 miljoner sålda exemplar. Bonusvideo nedan med ett gammalt inslag om PS2-premiären. Tumnagel
44.1°
+
André Stray
0

Polaroid släpper 3D-penna där du kan rita med godis
Ät upp dina teckningar

Polaroid har släppt en ny version av sin 3D-penna Play 3D Pen där användaren kan göra 3D-teckningar med hjälp av ett sockerfritt godis-filament istället för plast eller andra material. Polaroid CandyPlay 3D Pen har sex olika smaker på sitt godis-filament, jordgubb, apelsin, äpple, vindruva, citron samt kola. Ampuller med dessa smaker går att ladda en åt gången i 3D-pennan och sedan kan användaren börja skapa strukturer liknande de som syns i videoklippet nedan. En Polaroid CandyPlay 3D Pen kostar 50 dollar och levereras då med fyra ampuller filament som smakar jordgubb. Ett 40-pack med godis-filament kostar cirka 30 dollar och säljs i var och en av de sex smakerna eller i ett blandpack. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fel sätt att laga middag på
Rekommenderas inte

Om du har planerat att laga middag någon gång i ditt liv - gör inte på det här viset då. Tumnagel
80kg
+
Bobby Green

Idag är det Fössta tossdan i mass
Ät prinsesstårta!

Idag är det Smålands alldeles egna nationaldag eftersom det är "Fössta tossdan i mass". Det är den småländska dialekten firas och då får man äta prinsesstårta med massipan, oavsett var i landet man bor. Grattis till oss! Tumnagel
124kg
+
Bobby Green

Fira Rieslings födelsedag med Edward Blom
Håller föreläsning och vinprovning

Institutet Wines of Germany har förklarat den 13 mars 1435 som officiell födelsedag för den tyska druvan Riesling. Det innebär att på lördag nästa vecka så fyller druvan hela 586 år vilket givetvis måste firas. Gastronomen och Tysklandskännaren Edward Blom kommer då att hålla en föreläsning och vinprovning live på Facebook. Vinerna som provas kommer från de fem regionerna där mest Riesling odlas i Tyskland: Rheingau, Pfalz, Mosel, Rhein-hessen och Württemberg. Det hela kommer att äga rum mellan klockan 17.00 och 18.00 på länken nedan. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Toasty Digital remixar ihop Kanye och Kendrick
Eftersom de inte släppt sitt gemensamma material

Det sägs att artisterna Kanye West och Kendrick Lamar spelat in över 40 stycken låtar tillsammans, låtar som aldrig har släppts. För att få ordning på detta bestämde sig YouTube-kanalen Toasty Digital för att mixa ihop Kanyes album My Beautiful Dark Twisted Fantasy med Kendricks album good kid, m.A.A.d city och det här är resultatet. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green

Whisky för 465.000 kronor
På torsdag lanserar The Macallan en dyrgrip

Nu på torsdag den 4 mars lanserar The Macallan Red Collection och det är en unik serie med single malt-whisky som endast kommer att sälja i begränsad upplaga. Med i gänget finns en 50-åring som har prislappen 465.000 kronor. Detta är den äldsta och mest exklusiva serien hittills från varumärket och förutom 50 finns även 40- och 60-årig whisky i trion. Gästspelar gör även The Macallan 71 Years Old, The Macallan 74 Years Old och The Macallan 78 Years Old som är de äldsta någonsin i The Macallans historia. Tumnagel
78kg
+
Bobby Green

Fjällräven presenterar Samlaren
Kollektion skapad av restmaterial

Samlaren är en ny kollektion från Fjällräven där allt material som använts är sådant som blivit över vid andra produktioner. Här ger man spillmaterialet nytt liv och fokus har legat på hållbarhet och innovation. Samlaren består av ett antal unika produkter som kommer att släppas i begränsat antal i återkommande kapselkollektioner. Spana in vad som erbjuds på länken nedan. Tumnagel
125kg
+
Bobby Green

Burton släpper samarbete med Metallica
Resväskor och snowboard-grejer

Idag presenterar Burton att deras senaste samarbete är tillsammans med den legendariska rockgruppen Metallica. Det man har tagit fram är en kollektion med resväskor, en ryggsäck, en snowboard, snowboard-utrustning och en serie med kläder där Metallicas och Burtons logga är synliga på nästan alla grejer. Kollektionen finns att köpa från och med idag men några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
71kg
+
Bobby Green

Så berättas skämten i Family Guy
Nerdstalgic går igenom

I Family Guy skämtas det högt och lågt om allt och inget. Här går YouTube-kanalen Nerdstalgic igenom hur skämten levereras. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green

Sneakers inspirerade av Lexus IS 350 F Sport
Har vinge på hälen

Lexus har tillsammans med RTFKT tagit fram en sneaker som inspirerats av modellen IS 350 F Sport. Främst är det bilens färg och kolfiber som man har hämtat designidéer av. Skorna är även beprydda med modellbeteckningen baktill och har en liten 3D-utskriven vinge för att hälen ska få bättre downforce. Skorna är bara tillverkade i ett exemplar och är inget som kommer att säljas till konsument. Tumnagel
46kg
+
Bobby Green

Kenan Thompson mumsar heta kycklingvingar
På distans

Då var det dags för ännu ett avsnitt av Hot Ones, programmet där kändisar äter heta kycklingvingar. Denna gång har turen, eller oturen, kommit till SNL-skådisen Kenan Thompson. Tumnagel
81kg
+
Frode Wikesjö

How To Drink testar lite alkoholfri "sprit"
Är det något att ha?

Det har dykt upp flera alkoholfria alternativ till sprit. Ett sånt exempel är gin utan alkohol så att man kan få sig en god GT om det nu skulle vara så att man inte vill ha just procenten. Här får vi se när YouTube-kanalen How To Drink testar några sorter med alkoholfri sprit. Kan du rekommendera någon? Tumnagel
78kg
+
Bobby Green

Hernös senaste gin är lagrad på björkfat
Spännande!

Hernö Gin presenterar nu Hernö Artisan Ten Gin som är en gin lagrad på björkfat. Jag har tidigare provat tonic med rökt björksmak och det var riktigt gott, så den här ska bli spännande att testa. Smaken beskrivs som kraftig enbär med söt blommighet från björk och älgört. Etiketten har Härnösandskonstnären Hans Forsell tagit fram där han har tolkat Dala och Hernö Gins ursprung. Ginen är framtagen för att fira Hernö Gins tioårsjubileum och den hyllar deras allra första produkt som var Hernö Artisan Gin. Fler specialare kommer att släppas under året. Endast 1921 stycken flaskor av denna kommer att bli till och 1000 stycken av dessa släpps den 31 mars. Tumnagel
117kg
+
Bobby Green