Quantcast
m
Vansinnig och för mycket för gatan - men jag älskar den
Foto: Bobby Green

Vansinnig och för mycket för gatan - men jag älskar den
Jag har kört nya Chevrolet Corvette Z06

Bil / Chevrolet

Förra året körde jag nya Corvette och blev riktigt impad. Det kändes som om modellen mognat och faktiskt nu på riktigt kunde få vara med och leka med de tyska pojkarna utan att göra bort sig. Designen var rätt, effekten fullt tillräcklig och prestandasiffrorna visade att Chevrolet inte byggt ett skämt. Men sen hände något. Man rullade traditionsenligt ut en specialversion av bilen kallad Z06. Det betyder i princip att man tjongat in en kompressor och 200 hästar till under huven. Man har även preppat den ännu mer för bankörning och stylat om utseendet så att småbarn som ser bilen börjar grina. Resultatet är en sinnessjuk maskin som aldrig borde få framföras på allmänna vägar, för det är verkligen helt omöjligt att köra den här bilen på ett vettigt sätt. Och för det älskar jag den.

Försnack
Alltså, på riktigt. Ta vilken superskurk som helst från film, TV eller serietidning - det här är deras firmabil. Det borde stå "Hårde Harrys Handgemäng" utmed sidan på bilen följt av ett telefonnummer som går till en telefonsvararröst som väser med en stämma mörkare än Morgan Freeman en söndagmorgon efter en blöt whiskyprovning tillsammans med James Earl Jones, Sam Elliott och Michael Clarke Duncan. Den här bilen är arg, riktigt arg och det är verkligen en utmaning att hoppa in i den och köra iväg utan att känna sig som en douchebag. Utseendet, ljudet och hela rasket osar kaxighet och inte direkt svärmorsdröm som går i kyrkan om söndagarna. En del rycker säkert på axlarna och fnyser att en Tesla minsann har mer effekt och går snabbare till 100, men med en sådan går det inte att starta så att rutorna på femte våningen skallrar och den arga damen med hunden hytter ju inte ens med näven. Ibland måste man bara få ha lite kul, och då är Z06 där för att bidra med det. Fullständigt vansinnig och enligt vissa lika idiotisk. Tur att man får bestämma själv vilken bil man köper, om man har pengarna vill säga.

Körkänsla
På pappret ser ju allt bra ut, väldigt bra faktiskt. Men hur är allt det i praktiken egentligen? Vanliga C7 var ju väldigt trevlig att köra och verkligen ett snäpp upp från föregångaren, så det här kan ju bara vara bättre. Lite styvare chassi, mer pulver, hårdare sättning och mer attityd. C7:an känns stabilt byggd men någonstans är det ju ändå läskigt med såpass mycket effekt på bakhjulen, man vill ju ogärna hamna i ett dike det första man gör. Så turen började som alltid försiktigt. Ett tryck på startknappen, lyssna lite på motorn och sedan iväg genom att dra spaken till Drive eftersom bilen var utrustad med automatisk växellåda. Åtta steg, ingen dubbelkoppling. En sjustegad manuell version finns om man så vill, den satt i vanliga Stingray som jag körde förra året. Bilen startar alltid i det snällaste läget Eco vilket ändå är lite humoristiskt i den här typen av bil. Som tur är har den i alla fall inte start/stopp vilket bara hade varit löjligt. Då får man i och för sig ett härligt uppstartsljud oftare vilket man såklart inte tackar nej till.

Bilens humör styr man via ett vred bakom växelspaken och det finns fem stycken olika lägen att välja mellan - Weather, Eco, Tour, Sport och Track. Tyvärr inte jättesnabba reaktioner från det här systemet alla gånger, ibland fick man vrida både en och två gånger för att det skulle hända något. När det väl gör det ändras instrumentpanelen beroende på vad man valt för att berätta att även hela bilen har bytt skepnad, typ. Rejsigt värre när man väljer Track-läget, och lite snällare när man väljer Eco alltså. Ganska snygg grafik, tyvärr ganska svåravläst när taket är av och solen ligger på. Då hjälper heads-up-displayen till så att man i alla fall har koll på hur fort man kör. Eco bjuder hur som helst på en ganska så harmonisk bil. Avgassystemet låter inte så mycket och bilen känns mjuk och följsam. Z06 har Magnetic Ride som standard. Det är ett system som var 10-15 millisekund justerar dämparna för att de alltid ska prestera sitt allra bästa, oavsett om du kör lugnt på sköna vägar eller pressar hårt på bana. Gaspedalen är mjuk när man trampar på den och svarar visserligen men vill helst att man behandlar den med ömhet. Så här kan vi ju inte ha det. Det här är ju en råbarkad sportbil som borde vilja att man smiskade igång den. Sagt och gjort, med lite temp i motorn vågar jag flippa över till Tour. Lite för lite skillnad från Eco, bilen blir något styvare och känns väl kanske lite mer på tårna men inte så mycket mer. Dags för Sport alltså. Nu händer det grejer må jag säga. Varvräkaren blir ännu tydligare på displayen, motorn morrar till, växellådan vill växla ned och hela bilen blir hård som brödet du hittar i affären på söndagskvällarna.

Direkt fattar jag vad det handlar om. Den här bilen vill inte att jag ska köra den, den vill att en erfaren racerförare tar ut den på bana och bombar järnet. Smackar i nästa växel som att det vore en high-five med bästa polaren, snabbt rattande genom en chikan och sen fullt mos på bromspedalen så att den nästan går genom golvet. Det kan jag tyvärr inte erbjuda kära bil, så du får snällt hålla dig till vanliga vägar, och helst hålla dig på dem. Det går om man vill, är bestämd och vet när man ska och inte ska gasa. Det finns tyvärr lite för många klipp på YouTube som visar folk som tydligt inte vet detta, och då slutar det snabbt illa. Håller man bara tungan rätt i mun och hårt i ratten så går det, typ. Allt detta betyder på klarspråk att man ska köra som en gubbe med keps ungefär. Riktigt så illa var det dock inte men man måste ha respekt för maskineriet. Vill bilen bita ifrån så kommer den att göra det. Under den intensiva testperioden var det torrt och fint på backen vilket självklart underlättar om man inte vill bjudas på oväntade överraskningar. Det är inte så att det känns som att bilen ska släppa i varje böj men de ofantligt breda bakdäcken kan nog ha en tendens att vilja börja dansa om det är mycket regn på asfalten.

Fortfarande Sport-läget, ärligt talat så vågar jag inte vrida över till Track. Lite osäker på vad som skulle hända då, men det verkade för läskigt. Lite aggressivare på gasen nu och börjar bli varm i kläderna, och det börjar gå undan. Bilen är verkligen sinnessjukt snabb. Det går inte att trycka gasen i botten, då kommer jag att flyga av vägen. Man sugs fast mot marken och det går att pressa mer än man tror, man absolut inte så mycket som bilen egentligen vill. Jag känner hur den nästan garvar åt mig där jag tycker att jag mosar på men det finns så mycket mer att hämta. Det är helt omöjligt att utnyttja allt på vanliga vägar. Det går snabbt väldigt för snabbt, och bilen behöver mer plats där den dundrar fram. Det är ingen bjässe det handlar om men den tar ändå sin plats på vägen och känns till en början inte som världens smidigaste pjäs, men man vänjer sig snabbt. När man väl har gjort det kan man vifta runt bilen ganska så mycket utan att den säger ifrån. Börjar det släppa, vilket det gör så fort man trycker på lite mer än vanligt, så är det bara att fortsätta gasa och styra så reder det hela ut sig utan att bli allt för dramatiskt.

Styrningen är väldigt fin och även när man flyger fram känns det ändå aldrig obehagligt eller oroligt. Asfalten kunde ju vara betydligt bättre på sina ställen häromkring vilket givetvis gör sitt för komforten och balansen, men när det väl var slätt kändes det verkligen stabilt och bra. Det är väldigt tydligt att kraften kommer bakifrån och hjulen vill väldigt gärna spinna när man är lite för het på gasen. Alltid kontrollerat de tillfällen jag testade dock, och efter lite kort svansföring är det bara att mosa vidare. Växellådan sköter sig bra men är givetvis inte lika snabb som de allra modernaste dubbelkopplingslådorna. Vill man växla själv gör man det via paddlarna bakom ratten och drar man växelspaken ända bak hamnar man i det helmanuella läget som gör att lådan inte växlar automatiskt om du nu inte skulle röra paddlarna. Skönt när man inte vill att tekniken ska ta över direkt utan gärna ligger lite längre på växlarna. När det är dags att sakta ned bromsar man, och det går också alldeles utmärkt i den här bilen. Doningarna bettar på rejält och det märks att man anpassat stoppförmågan till effekten.

Men. Den här bilen borde verkligen bo på bana, den är helt enkelt för vass för gatan. Jag kan inte släppa lös den, hela tiden är det vägar, trafik och hastighetsbegränsningar och annat mög som sätter käppar i hjulen. Den förtjänar inte att plöja stadskörning och gasa mellan rödljusen, den är värd så mycket mer än så.

Motor
I vanliga Corvette C7 heter motorn LT1. I Z06 heter den istället LT4. I grunden är det samma aluminium-V8:a på 6,2 liter det handlar om. Men eftersom man på den senare även hängt dit en kompressor har motorn anpassats för just detta. Det resulterade i 200 hästar till. Chevrolet anger siffran 659 men den verkar till och med högre när bilen bänkats av utomstående. Effekt så att det räcker och blir över alltså. Maskinen är placerat långt bak för bästa viktfördelning, men den är inte så rolig att titta på när man lyfter på kolfiberlocket faktiskt.

Avgasljudet är verkligen ett kapitel för sig. Jag trodde aldrig att jag skulle säga det här men Jaguar F-Type R har fått sig en rejäl utmanare i Z06, jisses alltså. Ligger man och såsar i Eco-läget och inte gör några hastiga rörelser med gaspedalen fiser det mest, men kuggar man istället ned manuellt efter att man växlat över till Sport-läget brakar allt lös. De yttersta av de fyra piporna där bak har klaffar som öppnar sig och det är verkligen som att öppna en lucka ner till Lucifer när de väl gör det. Man ser dessa tydligt om man lägger sig ned bakom bilen och det är av eller på som gäller - det är verkligen som ett par portar till helvetet. Det blöddrar, skriker, slamrar och väsnas något fruktansvärt, och ibland vill man ju det. Motorn svarar extremt snabbt på torrvarvning och det här med att amerikanska V8:or är trötta finns inte alls. Det är ett riktigt rivigt ljud som sprider sig och man mår bra ända in i själen efter att ha duttat lite (mycket) på gasen ibland (hela tiden). Kör man iväg och lastar på lite blir man bara gladare, det låter mycket och det låter hela tiden. Kompressorn är dock väldigt maskerad så något vinande från den får man tyvärr inte, inte inifrån i alla fall. V8:ans jättebröl kompenserar ändå rätt så bra för detta.

Exteriör
Kaxigt värre. Åtta centimeter bredare än en vanlig Stingray, 800 gånger coolare. Aggressivare front, feta sidokjolar och ett bakparti som Kim avundas. Där på toppen sitter en vinge med flärpar på sidorna som utmärkt blockerar sikten bakåt och gör att det blir helt omöjligt att upptäcka något i döda-vinkeln. Men den ser sjukt cool ut i alla fall. Väljer man till Performance Package får man även en något högre vinge med en mittsektion som manuellt går att justera upp och ned. Den är genomskinlig och får mig direkt att tänka på TVR Sagaris - som är ungefär universums ballaste bil. Helrätt hela vägen. Det här paketet ger även breddning i synligt kolfiber och kolfiberkeramiska bromsar. Ett showpaket med funktion kan man säga.

Interiör
Här trivs jag lika bra som i vanliga Stingray, fast lite bättre till och med. Stolarna är precis lagom skålade men vill man vara hardcore finns det även skalstolar att köpa till. Standardpjäserna duger dock finfint och är troligtvis de man kan leva med mest i längden, även om jag som sagt tycker att bilen borde köras på bana ofta och där vill man nog ha mer av en sitta-still-stol. Kvaliteten känns riktigt bra och kupén som omsluter en känns genomarbetad och tight. Det är precis så där lagom med plats, varken för lite eller för mycket.

Solen släpper man lätt in genom att plocka bort det lätta taket som är i kolfiber. Ett par snabba handtag bara sen så lyfter man ledigt bort det själv och placerar det i bagageluckan. Väl på plats stjäl det dock massa plats men vad gör det när solen skiner - då är ju humöret automagiskt på topp ändå.

En supersmart grej som fler tillverkare borde få till är att man kan köra ned displayen och gömma sin telefon där bakom. Där finns även en USB-ingång så det är bara att plugga in och slippa bekymra sig för plats att förvara eller att luren kommer att dö. Bilen har dessutom CarPlay så kör man iPhone blir livet så mycket enklare. Grafiken på skärmen är fortfarande rätt så trött och inte den snabbaste i världen, men den fungerar. Man blir lite bortskämd dock med snabba saker så här behövs en uppdatering. Skärmen blir dessutom väldigt snabbt svår att läsa när man petat på den en stund. Speciellt när det är ljust ute. Instrumenteringen framför näsan är dock snygg att titta på hela tiden, även om den också är känslig för solljus.

Avslutning
Om man undrar varför det är sommar i oktober så har man svaret här. Den här bilen är verkligen inte 2016 om man frågar de som tänker på miljön, men den är ju så förbannat rolig så jag förstår att folk väljer att hålla för öronen och bete sig som barn. För man skrattar verkligen som ett litet barn så fort man kör den här bilen. Det sjukaste av allt är nästan att det kommer en ännu värre version 2017 - nästa upplaga av värstingen ZR1. Den är just nu under utveckling och det sägs att den skippar kompressorn och istället får dubbelturbo och över 700 hästar. Var ska galenskapen sluta egentligen?! En vanlig Stingray duger gott om man vill köra Corvette, men vill man hänga på bandagar känns Z06 som ett mycket vettigare alternativ. Även om jag inte har kört den på bana så är jag (och alla andra som har gjort just det) övertygad om att den presterar där. Vad man ska göra med ZR1 vet jag faktiskt inte, flyga till månen?

Z06 är för dig som har en slant över och som verkligen älskar amerikanska muskler. För dig som är trött på surret från elmotorer och som inte har något emot att hänga på macken ofta. Och för dig som kör bana, för snälla, köper du en så måste du köra den på bana. Tänk dig för innan du stämplar på bara, så att bilen inte biter dig i stjärten.

Fakta Chevrolet Corvette Z06
Motor: V8, 6,2 liter, kompressor, 659 hästkrafter, 881 Newtonmeter.
Växellåda: Åttastegad automat.
Drivning: Bakhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 3,2 sekunder, toppfart 300 km/h
Drivmedel: Bensin.
Däck och hjul: 335/25 ZR20 bak, 285/30 ZR19 fram.
Bromsar: 371 millimeter skivor fram, 365 millimeter skivor bak. Keramiska skivor finns som tillval.
Mått: Hjulbas 2,71 meter, längd 4,49 meter, bredd 1,88 meter, höjd 1,24 meter, vikt 1 598 kilo, bensintank 70 liter, förbrukning 1,41 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 322 gram per kilometer.
Pris: 1 280 000 kronor.

Läs mer
48.9°
0

Vansinnig och för mycket för gatan - men jag älskar den

Jag har kört nya Chevrolet Corvette Z06

Facebook och Instagram bannar konverteringsterapi
På tiden

Konverteringsterapi är ren och skär kvacksalveri och sådana verksamheter har börjat förbjudas runt om i världen. I USA har verksamheten, på ett eller annat sätt, förbjudits i 19 delstater och i slutet av förra året höjde Tyskland frågan om sådant förbud. Nu har sociala medie-jättarna Facebook och Instagram sagt sitt i frågan och har förbjudit samtliga inlägg som lyfter konverteringsterapi på något sätt. I ett uttalande till CNN säger Tara Hopkins, public policy director på Instagram, detta: “We don’t allow attacks against people based on sexual orientation or gender identity and are updating our policies to ban the promotion of conversion therapy services. We have removed violating content from @coreissuestrusttv. We are always reviewing our policies and will continue to consult with experts and people with personal experiences to inform our approach.” Tumnagel
38.0°
+
André Stray
0

Robotar istället för publik på baseballmatch
Pepper- och Spot-robotar dansar loss i Japan

På grund av pandemin spelas matcherna i den japanska baseball-ligan utan publik och detta verkar ha setts som ett utmärkt tillfälle för att istället låta robotar agera "publik". I matchen mellan de båda lagen Fukuoka SoftBank Hawks och Rakuten Eagles dök över tjugo robotar upp och genomförde lite pausunderhållning. Det handlar om några exemplar av den humanoida roboten Pepper samt några fyrbenta Spot-robotar från Boston Dynamics. Baseball-laget Fukuoka SoftBank Hawks ägs sedan 2005 av det japanska företaget Softbank, samma företag som även äger Boston Dynamics sedan 2017 och Softbank Robotics, tidigare Aldebaran Robotics, som tillverkar Pepper. Det hela ska med andra ord mest ses som en pr-tillställning där Softbank fick möjligheten att visa upp sina rätt så avancerade robotar. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

OnePlus meddelar att OnePlus Buds är på igång
Företagets första true wireless-lurar presenteras med Nord

OnePlus har inte bara en ny mobiltelefon i nya serien Nord på ingång, utan även ett par rackarns trådlösa hörlurar. OnePlus har meddelat att Buds kommer presenteras ordentligt vid sidan av den kommande midrangetelefonen och själva uppvisningen kommer ske 21 juli. Även om detta är företagets första true wireless-lurar, så är det inte företagets första hörlurar. Gänget har sedan år tillbaka erbjudit olika lurar i Bullet-serien och dessa har hyllats för att ha erbjudit riktigt bra ljud och batteritid för ett rimligt pris. Förhoppningsvis kommer OnePlus följa trenden med nya Buds. Tumnagel
36.9°
+
André Stray
0

Hemsol visar besparingar man kan göra med solceller
Hur mycket billigare blir elkostnaden för en villa?

Skulle du vara intresserade av att installera solcellspaneler på ditt hus så finns nu tjänsten Hemsol som kan ge dig lite svar på frågor runt det. På tjänsten kan man bland annat uppge var man bor för att sedan mäta takytan där man kanske vill installera solceller. Därefter får man besvara några korta korta frågor och presenteras sedan med en kalkyl som uppskattar hur mycket man kan tjäna in i årliga elkostnader. I kalkylen ingår finns även uppgifter på ungefär hur mycket installationen kommer att kosta, med och utan rotavdrag, samt lite annan information om den eventuella anläggningen som ska installeras. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Betatest öppnas för Hyper Scape
Dags för mer battle royale!

Tidigare i juli presenterade Ubisoft sitt nya battle royale-lir Hyper Scape till PC och ivriga spelare hade möjlighet att få tidig tillgång till betatestet genom att kika på Twitch-strömmar. I samband med Ubisofts presentation igår kväll släppte utvecklarna lite nya trailers och meddelade i samma veva att betatestet öppnats för alla. Länk till Hyper Scape och det öppna betatestet har ni här nere till vänster. Tumnagel
36.7°
+
André Stray
0

Trailer för Radioactive
Rosamund Pike spelar fysikern Marie Curie

Fysikern Marie Curie upptäckte både radium och polonium. För detta fick hon som den första kvinnan Nobelpriset och hon blev även den första personen i historien att tilldelas utmärkelsen två gånger. I filmen Radioactive får vi följa hennes resa. Premiär på Amazon Prime Video den 24 juli. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Facebook funderar på att förbjuda politiska annonser
Inför det kommande presidentvalet i USA

Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att Facebook eventuellt kommer att förbjuda politiska annonser inför det amerikanska presidentvalet i höst. Anledningen till det uppges vara för att Facebook vill förhindra att det sprids desinformations-kampanjer via deras plattform, något som bland annat skedde under presidentvalet för fyra år sedan. Då ansågs bland annat ryska intressen ha spridit desinformation via annonser på Facebook och på andra sociala medie-plattformar. Syftet med det anses ha varit att få Donald Trump vald till president för USA. Facebook har än så länge inte kommenterat en eventuellt bojkott av politiska annonser inför det amerikanska presidentvalet i november. Tumnagel
46.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

LasseMajas detektivbyrå blir tv-serie
Kommer att ha premiär till jul

TV4 kommer att göra tv-serie av några av böckerna om LasseMajas detektivbyrå skriver kanalen i ett pressmeddelande. Det handlar om en tv-serie som kommer att sändas på CMORE i sex delar. Varje avsnitt kommer att baseras på en av de nästan 30 böcker som författaren Martin Widmark och illustratören Helena Willis har gett ut sedan 2002. I huvudrollerna som Lasse och Maja syns Ellen Sarri Littorin och Elis Nyström medan Anders Jansson ska spela rollen som Vallebys förvirrade polismästaren. Den nya tv-serien om LasseMajas detektivbyrå kommer att ha premiär på CMORE i jul. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Shmee150 snor en Mercedes-AMG GT R Black Series
Har huvudrollen i ny reklamfilm

Det har varit känt länge nu att en Black Series-version av Mercedes-AMG GT R varit på gång, och nu visar tillverkaren själva upp bilen för första gången i en reklamfilm. En annan gestalt vi får se i denna är YouTubern Shmee150 som spelar en skurkusling som snor bilen. Mercedes lär presentera bilen i sin helhet inom kort. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Fitbit Charge 4 väcker dig när du är utvilad
Smart uppväckning kommer med uppdatering

Fitbit Charge 4 har fått en ny mjukvaruuppdatering som lägger till två rätt trevliga funktioner. Smart Wake heter den ena versionen och ska hjälpa dig att vakna på den ljusa sidan. Funktionen använder sig utav sömntrackern och aktiverar väckning när du är som mest utvilad. Utöver Smart Wake kommer uppdateringen även med nya flådigheter som Dynamic GPS som låter dig använda telefonens GPS när enheterna är nära varandra, vilket ska lätta trycket på batteriförbrukningen. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0

Mjukare typ av asfalt ska testas i Lund
Kanske leder till mindre skador om man faller på den

Forskare har utvecklat en ny typ av asfalt som ska vara mjukare än den typ av asfalt som vanligtvis används idag rapporterar TT. Nu ska asfalten testas i Lund och förhoppningen är att asfalten ska leda till mindre skador och dödsfall för de som råkar falla på asfalten. Asfalten är framtagen av det svenska forskningsinstitutet Rise och den har gjorts mjukare genom att man blandat in gummi från kasserade bilddäck i asfalten. Den ska vara fyra till fem gånger mjukare än traditionell asfalt och därför vara mer fallvänlig. Viveca Wallqvist som arbetar som forskare på Rise säger till TT: "Om du faller på den när du cyklar eller går har du mindre risk att skada dig än på annan asfalt. Det finns ingen anledning att ha så hårt underlag för cykel- och gångtrafikanter. Vi är inte byggda för att röra oss på de här stenhårda underlaget." Nu kommer den mjukare asfalten testas på en 300 meter lång vägsträcka i centrala Lund. Därefter ska det hela utvärderas för att forskarna ska få svar på hur bra den nya asfalten fungerar, vad trafikanterna själva tycker och hur väl den fungerar ihop med till exempel snöröjning. Enligt Socialstyrelsen så blir över 70.000 personer per år inlagda på sjukhus på grund av fallolyckor och över 1000 personer avlider av sina skador från fallolyckor varje år. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Monster Hunter-filmen försenas till 2021
Monsterjakt med Milla Jovovich får vänta

Det var egentligen tänkt att Monster Hunter skulle ha premiär i september men man har nu bestämt att skjuta upp det hela. Det nya premiärdatumet är 23 april. Resident Evil-regissören Paul W.S. Anderson regisserar filmen och bland annat Milla Jovovich medverkar. I filmen spelar Milla en ledare för en grupp soldater som transporteras till en ny värld där massiva bestar härjar. Tumnagel
37.8°
+
André Stray
0

Genomgång av Lamborghini Sián Roadster
Bra glassätarbil

Förra veckan presenterade Lamborghini modellen Sián som Roadster. Här får vi oss en genomgång av den nya modellen som endast tillverkas i 19 stycken exemplar som givetvis redan är sålda. Modellen med fast tak kommer man dock bygga 63 stycken av, så där har du fortfarande chans att knipa ett exemplar. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Google förbjuder annonser för stalkerware och spyware
Annonser för övervakningsappar portas från Googles annonsprogram

Google har uppdaterat policyn för vad företag och andra får annonsera om på Google och nu förbjuder Google annonser för så kallat "stalkerware" och "spyware". Det innebär att det inte längre kommer att gå att annonsera för appar, produkter eller tjänster som är designade för att övervaka personer utan att dessa vet om det. Google skriver om den uppdaterade policyn för annonsprogrammet: Examples of products and services that will be prohibited (non-exhaustive) Spyware and technology used for intimate partner surveillance including but not limited to spyware/malware that can be used to monitor texts, phone calls, or browsing history; GPS trackers specifically marketed to spy or track someone without their consent; promotion of surveillance equipment (cameras, audio recorders, dash cams, nanny cams) marketed with the express purpose of spying. Google säger dock att produkter, appar eller tjänster som specifikt är designade för att låta föräldrar hålla koll på sina barn och produkter som riktar sig till licensierade privatdetektiver fortsatt kommer att tillåtas i annonser på Google. Googles uppdaterade policy kommer att börja gälla från 11 augusti. Tumnagel
41.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Linux skippar rasistisk terminologi
Säger hejdå till master, slave, blacklist och whitelist

ZDNet rapporterar att utvecklar-teamen bakom operativsystemet Linux har kommit överens om att börja använda termer som inte anses vara rasistiska i sin dokumentation, kod-syntax och på andra ställen där dessa förekommer. Detta är något man gör efter att många inom datorvärlden påpekat att vissa termer kan uppfattas som rasistiska. Det handlar primärt om de fyra termerna "master", "slave", "blacklist" och "whitelist" som nu kommer att ersättas av lite mer neutrala termer för Linux-utvecklarna. Istället för "master" och "slave" ska utvecklarna använda sig av någon av följande termer: primary/secondary main/replica or subordinate initiator/target requester/responder controller/device host/worker or proxy leader/follower director/performer När det gäller "blacklist" och "whitelist" är nu Linux-utvecklarna hänvisade till att använda något av dessa alternativ: denylist/allowlist blocklist/passlist Tumnagel
27.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bjørn Nyland testar Honda e
Låter den ladda en Tesla Model 3

Den norske elbilsfantasten Bjørn Nyland har fått hänga med Hondas nya eldrivna modell e ett tag. Han testar givetvis räckvidden och hur lång tid det tar att ladda bilen, och passar även på att dela med sig av lite el till en Tesla Model 3. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Watch Dogs: Legion släpps 29 oktober
London kaosar

Under gårdagens Ubisoft Forward-ström fick vi äntligen se lite nytt material från Watch Dogs: Legion. Mer specifikt fick vi både se en ny filmisk trailer samt en översiktsvideo som visar hur det kommer vara att spela spelet och dessa kan ni skåda ovan och under. Som känt sedan tidigare kommer spelet utspela sig i London och spelet har en Play as Anyone-filosofi och vi kommer kunna utföra våra uppdrag med vilka karaktärer som helst. I gameplaytrailern får vi se att vi kommer få rekrytera massvis med olika individer för att sätta stopp för den privata militärorganisationen Albion som håller London med järngrepp samt elaka skurkgäng. På tal om Watch Dogs var det tänkt att Ubisoft skulle ge bort PC-versionen av Watch Dogs 2 till alla som kikade på Ubisoft Forward, men inte helt oväntat gick allt rakt åt Sanders på grund av serverstrul och Ubisoft ger bort spelet till alla. Så om ni vill ha spelet, så är det bara att klicka på länken nedan och följa instruktionerna. Watch Dogs: Legion kommer släppas 29 oktober till PC, PS4 och Xbox One. Spelet kommer även till PS5 och Xbox Series X när konsolerna släpps. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

USA attackerade rysk trollfabrik 2018
Så att inte de skulle sabotera det amerikanska mellanvalet

USA:s president Donald Trump bekräftar nu att USA ska ha genomfört en cyberattack mot en ökänd rysk trollfabrik 2018. Det handlar om "företaget" Internet Research Agency (IRA), även känt som Glavset. De flesta bedömare anser att IRA fungerar som en front för en organisation som försöker påverka politik runt om i världen till Rysslands fördel. IRA anses bland annat ha spridit desinformations-kampanjer för att påverka det amerikanska presidentvalet 2016, ett val som Trump som bekant vann. Attacken 2018 ska ha genomförts för att undvika att liknande kampanjer skulle kunna påverka det amerikanska mellanvalet 2018. Hur framgångsrik den amerikanska attacken mot IRA ska ha varit är okänt men valet slutade inte särskilt bra för det republikanska partiet som stödjer president Trump. Tumnagel
41.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Äventyr med Eminem och Kid Cudi
Serietidnings-tema i lyric-videon

Här har vi lyric-videon till låten The Adventures Of Moon Man & Slim Shady som är ett samarbete mellan Kid Cudi och Eminem. Tumnagel
80kg
+
Bobby Green

Gatumat i Latinamerika
Ny serie snart på Netflix

Här har vi trailern för Street Food: Latin America som precis som namnet avslöjar handlar om gatumat i Latinamerika. Vi får hänga med och se vad man mumsar på i bland annat Peru och Bolivia och premiär blir det den 21 juli. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green

Tokig reklamfilm för en stege
Den enda stegen du behöver?

Att göra en reklamfilm för ett eldrivet verktyg eller en gräsklippare känns ju inte jättesvårt, men hur gör man reklam för en stege egentligen? Så här tydligen. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green

På besök på japansk fiskmarknad
Diverse läckerheter tas omhand

Här får vi följa med till en fiskmarknad i Okinawa, Japan och se när olika läckerheter tas om hand. Vi får se mussla, tonfisk och en del annat. Tumnagel
82kg
+
Roger Åberg

Stiligt dörrhandtag
För innerdörrar

Buster & Punch gör en hel del coola inredningssaker, bland annat en hög olika saker till innerdörrar. Nu har man släppt ett nytt dörrhandtag som kanske mer ska klassas som vridbar knopp eller något. Stilen är klassisk Buster & Punch och handtaget är skapat från ett solitt block av metall. Tre olika versioner finns, stål, mässing och svart. Prislappen ligger på 97 pund för den svarta och 126 pund för stål och mässing. Tumnagel
77kg
+
Roger Åberg

Grattis Ringo Starr!
Beatlen firade 80 år med stjärnspäckad konsert

Den gamle Beatles-trummisen fyllde 80 år igår och som brukligt firade han sin födelsedag med att jamma med några av sina kompisar i musikbranschen. Årets firande arrangerades online vilket även gav oss som inte var på plats möjlighet att följa det hela via YouTube. Ni kan kolla in Ringo Starrs födelsedagsfirande hör ovanför. Där framträder förutom Starr själv även artister som Sheryl Crow, Ben Harper, Dave Grohl, Sheila E och Beatles-kollegan Paul McCartney. Tumnagel
175kg
+
Wille Wilhelmsson

En flip med en cykelvagn
Inga barn skadades!

Här får vi se Danny MacAskill leka runt på cykel, men den här gången med en vagn bakpå. Tumnagel
98kg
+
Roger Åberg

En lite snyggare cykelhjälm
Håller du med?

Cykelhjälmar är sällan snygga, de är liksom sportiga men sällan snygga. Bern har en del snygga och så har vi ju Hövding som inte syns alls. Men snygga cykelhjälmar är sällsynta, dels för att de kräver sin stoppning och då hamnar rätt höjd på huvudet. De här från thousand försöker i alla fall vara snygga och modellen heritage finns i ett antal olika färger. Lyckas de? Tumnagel
49kg
+
Roger Åberg

Nu kan du dofta som rymden!
EAu de Space

Rätt många saker kan man beskriva hur de doftar, men vissa saker känns inte som att de doftar även om de så klart gör det. Som rymden, hur doftar oändligt med tomrum? Faktum är att rymden tydligen doftar och NASA tog fram en parfym för att göra astronauter redo för den doften. Ju mer man vet och så vidare. Nu har ett gäng lyckats få loss information om den där parfymen som NASA tog fram och skapat en parfym av det som de ska sälja. I skrivande stund har deras Kickstarter dragit in över tre miljoner kronor, så projektet lär bli av. Tumnagel
88kg
+
Roger Åberg

The Pharcyde - Drop
Fredagsklassikern

1995 släppte gruppen The Pharcyde låten Drop. Musikvideon till den är lite speciell eftersom gruppen rörde sig baklänges och sjöng låten baklänges när man spelade in. Sen när allt var klart spelade man även upp materialet baklänges vilket gör att allt går åt rätt håll, fast ändå inte. Ett lustigt resultat som regissören Spike Jonze ligger bakom. Bonusklipp nedan. Tumnagel
108kg
+
Bobby Green

Nils Oscar återlanserar dubbel-IPAn Hop Yard
Med finslipat recept

Öltillverkaren Nils Oscar återlanserar nu klassikern Hop Yard som släpptes för första gången 2010. Det är en dubbel-IPA som förutom generösa mängder humle nu får ett finslipat recept och ny grafik på etiketten. Ska passa bra att dricka bara som den är eller till grillat kött eller lagrad hårdost. Finns att köpa nu. Tumnagel
103kg
+
Bobby Green

Nytt allt är en remix-klipp
Vad gör sociala medier med oss egentligen?

Kirby Ferguson har i många år snackat om att världen saknar originalitet och att allt bara går runt och runt hela tiden. I hans Everything is a Remix-klipp pratar han om allt från filmer, music och teknik som bara kopierar saker som redan finns om och om igen. Nu har han släppt ett nytt klipp och i det snackar han om hur sociala medier och Internet remixar våra personligheter. Han berättar även hur man ska undvika att hamna i den fällan. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green