m

Volkswagen gör en Evoque-cab
Visar konceptet T-Cross Breeze i Genève

Volkswagen gör en Evoque-cab
Bil / Volkswagen

Nissan försökte med Murano CrossCabriolet - att få folk att vilja åka omkring i en suv där man även kunde fälla bort taket. Det misslyckades fatalt. Range Rover gillade dock idén och presenterade i november förra året samma sak med modellen Evoque Cabriolet. Den gick det dock bättre för och försäljningen har gått över förväntan. Volkswagen vill inte vara sämre så därför presenterar de nu konceptet T-Cross Breeze. Det är en bil i Polo-klassen som alltså har lite bättre markfrigång och som man ska kunna sola sig i extra mycket eftersom den har ett tygtak som försvinner med ett knapptryck.

T-Cross Breeze mäter 4,33 meter i längd och den har en hjulbas på 2,56 meter. Höjden anges till 1,53 och bredden till 1,79. Under huven sitter det en bensinfyra på 1,0 liter med turbo som ger 110 hästar. Den driver bilens framhjul via en sjustegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska ta 10,3 sekunder och toppfarten anges till 188 km/h. Förbrukningen ligger på 0,5 liter per mil med ett utsläpp på 115 gram per kilometer.

På insidan hittar man nästan inga fysiska knappar utan det är touch som gäller. Traditionella mätarklockor har också bytts ut mot en skärm och tillsammans med skärmen i mitten bildar dessa en sammanhängande yta som man ska kunna programmera och ändra om lite som man själv vill ha det.

Bilen är som sagt endast ett koncept för tillfället men den skulle kunna bli verklighet i framtiden. Allt om den finns att läsa i pressmeddelandet nedan.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Volkswagen gör en Evoque-cab
Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för Volkswagen T-Cross Breeze - den första SUV-cabrioleten i Polo-klassen

Konceptbilen T-Cross Breeze ger en försmak av ny SUV-serie
Världspremiär på bilsalongen i Genève
Tiguan och Touareg kommer få sällskap av ytterligare tre SUV-serier
10 viktiga fakta

T-Cross Breeze ger oss en första antydan om designen för en helt ny SUV från Volkswagen.
Konceptbilen är en progressiv SUV som dessutom lockar som en modern soft-top-cabriolet.
T-Cross Breeze är en överkomlig mix av SUV och cabriolet i kompaktformat.
T-Cross Breeze har dynamiska karossproportioner och korta överhäng.
Med T-Cross Breeze, T-Roc, Tiguan, Tiguan XL, en mellanstor SUV och Touareg börjar det nya och växande utbudet av Volkswagen-SUV:ar att ta form.
Med eleganta och karaktärsfulla SUV:ar, som nya spännande T-Cross Breeze, tänker Volkswagen sätta sina egna avtryck i alla klasser.
Fyrsitsiga T-Cross Breeze är utrustad med nästa generations manöverkoncept och en interaktiv, digital instrumentering.
Reglage och knappar av traditionell typ har ersatts av beröringskänsliga ytor och nyutvecklade ”by-wire”-lösningar.
Ett ljudsystem från BeatsAudio™ på 300 Watt gör det ännu roligare att köra nedcabbat.
T-Cross Breeze drivs av en bensindriven, högeffektiv TSI-turbomotor som utvecklar 110 hk.
Nya T-Cross Breeze intar scenen vid den 86:e upplagan av den internationella bilsalongen i Genève, 1-13 mars.
? Denna Volkswagen-cabriolet berikar kompaktsegmentet med en helt ny attityd. T-Cross Breeze är den första SUV-cabrioleten i sin klass, och samtidigt en överkomlig och fräck bil som med sin förhöjda sittposition bjuder på perfekt sikt, säger Herbert Diess, chef för märket Volkswagen.

Med detta djärva koncept betonar Volkswagen det faktum att företaget stakar ut vägen för att göra mobiliteten mer upplevelsefylld än någonsin tidigare.
? För tillfället är T-Cross Breeze bara en konceptbil, men vi kan mycket väl tänka oss att sätta en sådan cabriolet i serieproduktion. En ekonomiskt överkomlig bil som är kul att köra och också passar perfekt till vardags. En folkvagn i ordets rätta bemärkelse, fortsätter Herbert Diess.

Konceptbilen, som har en bensindriven, turboladdad och direktinsprutad 1,0-liters TSI-motor på 110 hk under huven, ger en föraning om en ny modellserie. Klaus Bischoff, chefsdesigner för Volkswagen, förklarar:
? T-Cross Breeze är en aptitretare för den mest kompakta SUV som Volkswagen planerar att tillverka och utgör själva kärnan i en ny SUV- och cabrioletdesign i kompaktklassen. T-Cross Breeze avspeglar början på något nytt för vårt märke. Vi vill väcka folks intresse för ‘Nya Volkswagen’. I det här fallet gör vi det med ett fordonskoncept som saknar motstycke i denna klass – med en helt omarbetad förarplats och en design som är lika uttrycksfull som den är fräsch. Vi har inte sparat på krutet utan verkligen gett allt vid utvecklingen av denna bil som säkerligen är en av vår tids mest spännande 4-meters-SUV:ar.

Därför markerar världspremiären för T-Cross Breeze en radikalt ny riktning när det gäller designen för Volkswagens kompaktbilar.

Produktoffensiv med SUV:ar i alla relevanta klasser

I framtiden planerar Volkswagen att erbjuda en spännande SUV-modell i alla relevanta segment. Först ut i denna ambitiösa produktoffensiv är nya Tiguan, som lanseras på den svenska marknaden under senvåren. På vissa marknader, inklusive den svenska, kommer nya Tiguan längre fram också att erbjudas i en version med längre hjulbas. I de högre klasserna följs detta av en ny mellanstor SUV (för USA och Kina) samt av välkända Touareg i premiumsegmentet. Under Tiguan kommer två nya SUV-modellserier att göra debut: i Golf-klassen kommer en SUV som går i samma stil som konceptbilen T-Roc, medan T-Cross Breeze anger färdriktning för Polo-klassen.

Bränslesnål TSI-motor på 110 hk

T-Cross Breeze har ambitionen att bjuda på äkta cabrioletkänsla för ett överkomligt pris. Det första steget mot en värld av hållbar bilism utgörs här av en mycket bränslesnål, turboladdad och direktinsprutad bensinmotor (TSI) med en cylindervolym på 1,0 liter, ett start/stopp-system och ett energiåtervinningssystem. 110 hk starka 1,0 TSI är en kraftkälla som imponerar, det maximala vridmomentet på 175 Nm finns tillgängligt redan från 1 500 varv/min. Kraften från TSI-motorn leds till framhjulen via en 7-stegad DSG-växellåda med dubbla kopplingar. Utrustad på detta sätt behöver denna SUV-cabriolet, som väger låga 1 250 kg, endast 10,3 sekunder på sig för att komma upp i 100 km/h. Topphastigheten ligger på 188 km/h. Lika tilltalande är värdena för bränsleförbrukningen och CO2-utsläppen: 5,0 l/100 km respektive 115 g/km. Tillsammans med en tankrymd på 40 liter innebär detta att konceptbilen har en teoretisk räckvidd på 800 km, vilket med råge räcker för att köra den från Genève till Cannes eller Venedig på en enda tank bensin.

En ny dimension i kompaktsegmentet

T-Cross Breeze mäter 4 133 mm i längd vilket gör den något längre än CrossPolo. Hjulbasen på 2 565 mm resulterar i korta överhäng och ger karossen sportiga proportioner. Med sidobackspeglarna borträknade är konceptbilen 1 798 mm bred – alltså avsevärt bredare än nuvarande bilar i Polo-klassen, samtidigt som passagerarna i T-Cross Breeze också sitter betydligt högre upp. Med stängd soft-top har denna nya Volkswagen en höjd på 1 563 mm.

Modern SUV-design

Det omisskännliga formspråket gör att man direkt ser att det är en Volkswagen, även om man inte uppmärksammar VW-märket. Designen understryker också det faktum att varje modellserie och fordonsklass betraktas som helt fristående. Nya Tiguan är den första serietillverkade modellen som stoltserar med den nya, genuina SUV-designen. T-Cross Breeze följer samma karismatiska stil, men visar också tydligt att den representerar en fristående SUV-serie.

Fronten på T-Cross Breeze kännetecknas av en påfallande bred kylargrill och av smala strålkastare. Dessa detaljer ger Volkswagens mest kompakta SUV ett nytt karakteristiskt ansikte. LED-varselljusens unika former, där de sitter placerade som ett bågformat band under LED-strålkastarna, understryker precis som de stora LED-ringarna runt dimljusen hur individuell designen för denna bil är. Även sidoprofilen med den dubbla karaktärslinjen är karakteristisk för bilen. Den undre kanten löper i detta fall inte runt hela bilen (som den gör på t.ex. Tiguan), utan sträcker sig upp över bakhjulet vilket ger sidoprofilen en helt ny look. En annan detalj som karakteriserar bilens sidoprofil är de 19" stora lättmetallfälgarna som har en spiraldesign som vid naven individualiserats med färgstarka, stjärnformade plastspännen. Bakpartiet på denna SUV-cabriolet domineras å sin sida av en bred baklucka med integrerade LED-baklyktor. Lastutrymmet har en volym på nästan 300 liter och det är mycket enkelt att lasta i och ur.

T-Cross Breeze är lackerad i en varm grön kulör (”Summer Green Metallic”). Påbyggnadsdelar som skärmbreddarna, kylargrillen och de undre delarna av sidoplåtarna och stötfångarna går i en perfekt kontrasterande, mörkt bensinfärgad nyans (”Deep Teal”). Även plastspännena och de stjärnformade hjulnaven är lackerade i ”Deep Teal”. Alla synliga karossdetaljer av aluminium – till exempel applikationen på vindruteramen och de olika terrängdetaljerna, som hasplåtarna fram och bak, och trösklarna – är sandblästrade. Suffletten är svart.

I framtiden behövs inga knappar

Invändigt tar Volkswagens bilar nu ett epokgörande kliv i ny riktning. Konstruktörerna har fokuserat på det som verkligen betyder något: att skapa en ny rumsupplevelse och att konstruera om förarplatsen från grunden med hjälp av den nya generationens HMI (Human-Machine Interface) samt genom att utveckla ett helt nytt gränssnitt för alla reglage som gör att vi en dag kommer att slippa alla knappar och strömbrytare i bilen. Detta är en tidig antydan om vart de serietillverkade modellerna är på väg på inte alltför lång sikt.

Redan i T-Cross Breeze använder Volkswagen ett manöverkoncept som nästan helt saknar knappar. Denna SUV-cabriolet har konceptuella kopplingar till BUDD-e, en annan utställningsbil som premiärvisades vid elektronikmässan CES i Las Vegas nu i januari, och också kan beskådas i Genève. Med undantag av spaken på rattstången och knapparna till de elektriska fönsterhissarna och till suffletten, är samtliga reglage i T-Cross Breeze av beröringskänslig typ eller utförda som helt nya så kallade ”by-wire”-lösningar. Rörelsestyrning är en annan ingående del i manövergränssnittet. Nya HMI, med tillhörande displayer, kan tas loss från instrumentpanelen på samma sätt som i utsläppsfria BUDD-e. Det här är morgondagens display. Sist, men inte minst, är det självklart att detaljer som tidigare endast hade en rent funktionell uppgift, till exempel luftinsläpp, nu smälts in i bilens konturer.

High-tech både när det gäller design och material

Formspråket och färgerna i kupén matchar den uttrycksfulla exteriören. Instrumentpanelen och de yttre partierna på mittkonsolen glänser i den fräscha specialeffektlacken ”Summer Green Soft” som kontrasterar mot de mörka ytorna i interiören – även klädseln går i ”Deep Teal”, precis som exteriören. Bägge dessa färger hittar vi också på rattens dekordetaljer. Dörrarmstöden, dörrhandtagen, den bakre delen av den eleganta mittkonsolen och sätenas bakstycken går däremot i den ljusa nyansen ”Ceramique”. Precisionen i alla gränsytor framhävs av en kombination av sandblästrade och högblanka ytor.

Precis som högteknologiska sportskor är delar av sätena formgjutna, färgade (i ”Deep Teal”) och ”stickade” i 3D. Klädseln på sidostödens innerytor är tillverkade i ett enda stycke och består av olika material, till exempel fibrer av polyamidhybrid som är extremt motståndskraftigt mot deformation ? oömt och slitstarkt. Denna metod kan användas för alla sorters former. I T-Cross Breeze används den till exempel också för förvaringsfickorna på ryggstödens baksida.

Interaktiv, digital instrumentering

Volkswagens interaktiva HMI ger en föraning om vad företagets nästa generation av bilar kommer att bjuda på. Digitaliseringen av instrumenten öppnar upp för helt nya möjligheter, både när det gäller grafik och interaktivitet.

Med T-Cross-Breeze har Volkswagen överfört det visionära system som presenterades med BUDD-e till kompaktklassen. Systemet består av två separata displayer som både visuellt och funktionellt bildar en stor sammanhängande yta – ”Active Info Display” som är en fritt programmerbar instrumenttavla placerad framför föraren, och huvudenheten som fungerar som skärm för infotainmentsystemet på mittkonsolen. I T-Cross Breeze visar Volkswagen hur den interaktiva, digitala instrumenteringen ”Active Info Display”, som Passat och nya Tiguan redan utrustats med, kan komma att utvecklas.

På vägen. Här visas information på en helt ny 3D-display med grafiska animeringar. För dessa futuristiska och snygga grafikskärmar har man medvetet valt bort de traditionellt runda instrumenten. Displayerna är en helt ny typ av virtuell scen för presentation av information. Föraren kan inom vissa gränser själv konfigurera dem efter eget huvud, ungefär på samma sätt som man kan flytta runt appar på en smartphone. Beroende på den aktuella konfigurationen, ändrar beståndsdelarna på displayen form, flyttas, krymper eller förstoras. Bakgrunden på den virtuella informationsscenen har en bikakeformad struktur som på ett elegant sätt går igen som röd tråd i hela T-Cross Breeze – liknande mönster hittar vi till exempel också på instrumentpanelen och på kylargrillen. Den robusta bikakestrukturen var ett medvetet val eftersom den perfekt matchar en offroad-bils karaktär.
Profilväljare för förutseende körning. T-Cross Breeze har en väljare för förutseende körning. Detta assistanssystem är nära knutet till navigationssystemet, frontkameran och andra system i bilen vilket gör att det kan registrera olika parametrar, till exempel topografin. Lägger man väljaren för förutseende körning i läget Auto, kan systemet på egen hand ändra karakteristiken för motorn, dämpningen och styrningen beroende på den aktuella körsituationen.
Lättare terräng. Som en extra offroad-finess har den interaktiva instrumenteringen ett individuellt grafiskt läge som är direkt kopplat till profilväljaren för förutseende körning . Med hjälp av flera olika sensorer i bilen och genom att utvärdera kartdata, kan bilen själv avgöra när den inte längre har asfalt under hjulen utan nu kör i terrängen när profilväljaren står i läget Auto. Om detta händer, aktiverar det HMI som är kopplat till profilväljaren för förutseende körning ett nytt offroad-läge och systemmeddelandena ”TERRAIN IDENTIFIED” och ”OFFROAD MODE ACTIVATED” visas på förarens display. Samtidigt visar alla de interaktiva displayerna föraren var den framhjulsdrivna bilen kan ta sig fram säkert i lättare terräng och var den inte kan göra det. Den ”normala” körinformationen visas då mindre och förs ut mot sidorna för att lämna plats för offroad-informationen, som i denna situation är mest relevant för föraren. En topografikarta över den närmaste omgivningen dyker nu upp i mitten av displayen och en stiliserad bild av däcken och stötdämparna visas. Den bikakemönstrade bakgrunden övergår till små kolumner med ett hexagonalt tvärsnitt, som beroende på hur hög terrängen är framför och på sidorna av T-Cross Breeze, symboliserar den lokala topografin. Områden som bör undvikas markeras separat. Bredvid Active Info Display finns en bikakemönstrad 3D-struktur som består av bakgrundsbelysta plexiglaskolumner, vilket får den virtuella och reella fordonsarkitekturen att smälta samman till en.
Huvudenhet. Infotainmentsystemets centrala display (huvudenheten) kan figureras fritt genom att man flytta runt ”brickor” på ett fördefinierat rutnät. Även här är den robusta bikakestrukturen den röda tråden. Bland annat kan man få en topografisk bild av hela färdvägen. Man kan till exempel visa höjden över havet längs vägen, eller så kan bikakemönstret bli en dynamisk equalizer. Samtidigt visar en inkorg de tre senast inkomna SMS:en, komplett med bild på avsändaren. De övriga brickorna är kopplade till exempelvis information om vädret eller till mediabibliotekets cover-flow-funktion. Alla brickorna kan flyttas runt enligt ovan, både av föraren och framsätespassageraren. Konfigureringen och handhavandet sköts mycket intuitivt. Lika intuitivt är det att sköta klimatanläggningen: närhetssensorer i pekskärmen gör det till exempel mycket enkelt att öppna valfri ruta. På skärmen visas också de vanliga klimatanläggningsreglagen liksom de för stolvärmen.

Nya ”by-wire"-reglage. Till de nya finesserna hör också ett ”by wire”-växlingsreglage på mittkonsolen. Detta kompakta växlingsreglage används för att styra DSG-växellådan, den elektroniska parkeringsbromsen och det adaptiva chassiregleringssystemet (”DCC” / i lägena ”Sport”, ”Normal” och ”Comfort”). De eleganta skrollhjulen i krominfattat glas är utrustade med sensorer, och gör dessa funktioner enkla att styra. Reglagen runt skrollhjulen av glas är beröringskänsliga och styr varningsblinkern, Auto-Hold, start och stopp av motorn (Keyless Access) och körprofilsväljaren (läge).

BeatsAudio™ sound system

De amerikanska hifi-experterna Beats Electronics – som grundades 2008 av rapparen Dr. Dre – fick stort genomslag på marknaden, först med sina hörlurar. Nu erbjuder detta företag från Kalifornien också ett brett utbud av annan ljudteknik, bland annat kompletta ljudsystem för bilar. Ett BeatsAudio™ sound system tronar också i T-Cross Breeze. Själva hjärtat i basregistret består av en subwoofer som sitter integrerad i mittkonsolen, mellan föraren och framsätespassageraren.

Ljudsystemet, som har en 8-kanalsförstärkare med digital signalprocessor (DSP), levererar en effekt på 300 W. De högklassiga högtalarna runt om i kupén svarar för ett kristallklart ljud, och en speciell perforering gör BeatsAudio™sound systems design ännu läckrare. Naturligtvis är systemet kompatibelt med App-Connect, vilket innebär att CarPlay™ (Apple), Android Auto™ (Google) eller MirrorLink™ kan användas för att styra spellistor i snart sagt alla smartphones via T-Cross Breeze HMI. Till de kommande modeller vi kan få en tjuvtitt på vid bilsalongen i Genève hör utöver T-Cross Breeze också en uppgraderad version av up!. Även denna är utrustad med ett BeatsAudio™ sound system.
36.4°
0

Volkswagen gör en Evoque-cab

Visar konceptet T-Cross Breeze i Genève

Torchlight 3-utvecklarna har köpts upp av Zynga
Ska hjälpa till att göra Zyngas spel mer lättillgängliga

Mobilspelsjätten Zynga meddelar att de köpt upp Torchlight 3-utvecklarna Echtra Games för en okänd summa. I ett uttalande säger Zynga-chefen Frank Gibeau att Echtra kommer hjälpa Zyngas många mobilspels-IP:n att nå nya spelare på PC och konsol. Mer specifikt sägs detta: "Max and his team at Echtra Games are responsible for some of the most legendary game properties ever created, and they are experts in the action RPG genre and cross-platform development. This acquisition will be instrumental in growing our iconic licenses and brands from mobile to PCs and consoles, while helping to further expand Zyngax27s total addressable market." Utöver detta kommer Echtra initialt assistera Zynga-ägda NaturalMotion med ett kommande RPG som kommer ha stöd för crossplatform-spelande. Vad som kommer hända med Torchlight-serien i framtiden är okänt, men det vore ju inte helt oväntat att assistansen mellan Zyngas studior och Echtra går åt båda hållen och att spelserien också dyker upp på mobiler. Tumnagel
33.2°
+
André Stray
0

Mercedes visar mer av skärmarna i EQS
Ses bäst på mobilen

I april väntas Mercedes presentera den nya elbilen EQS. Den kommer bland annat få rätt många och stora skärmar på insidan, och här visar ingenjörerna som tagit fram tekniken i dessa lite vad man kan vänta sig. Exempelvis öppnar du inte takluckan genom att trycka eller peta på någon knapp, du gör istället en vinkande rörelse med handen. Tumnagel
34.8°
+
Bobby Green
0

Lunaz elkonverterar nu även Bentley S3 Continental Flying Spur
Trevligt!

Vi har tidigare skrivit om företaget Lunaz som elkonverterar gamla klassiska bilar. Nu breddar de utbudet med Bentley S3 Continental Flying Spur som är en modell som tillverkades på 50- och 60-talet. Original hade bilen en 6,2 liter stor V8:a och även om det är en maffig motor kan jag mycket väl tänka mig att glida fram i denna som har eldrift istället. En sak mindre som läcker olja är alltid bra. Troligtvis har denna samma recept som Lunaz Rolls-Royce-konverteringar vilket innebär dubbla elmotorer på sammanlagt 375 hästar och 700 newonmeter som driver bakhjulen. Känns som fullt tillräckligt även här. Grejerna får sin kraft från ett batteripack på 80 kWh som ska ge en räckvidd på 48 mil. Bilen får även uppdaterade bromsar, fjädring och elservo. Insidan får modern AC och en infotainmentskärm med gammalt utseende men som klarar Apple CarPlay och andra moderniteter. Priserna ska börja på 350.000 pund. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Nintendo släpper första Wii U-uppdateringen sedan 2018
Stabilare än någonsin

Nintendo släppte Switch 2017 och sedan dess har fokus legat på den nya konsolen. Men det betyder inte att Nintendos äldre konsoler glöms bort. Nintendo har nu skickat ut en uppdatering till Wii U, vilket är den första uppdateringen sedan september 2018. Uppdateringen innehåller inga stora förändringar utan det handlar mest om stabilitet och mindre justeringar. Den officiella beskrivningen av uppdateringen lyder som sådan: Further improvements to overall system stability and other minor adjustments have been made to enhance the user experience. Det blir inte roligare än så, men det är ändå trevligt att Nintendo fortsätter stödja sina konsoler nästan nio år efter att de släppts. Tumnagel
41.8°
+
André Stray
0

En vikbar iPhone kanske kommer 2023
"iPhone Fold" kan få en skärm som är lika stor som iPad minis skärm

Ända sedan Samsung presenterade sin första vikbara Galaxy Fold 2019 så har det ryktats, eller åtminstone varit ett önskemål från en del, att Apple ska göra en vikbar iPhone. Det har kommit flera rykten som säger att Apple experimenterat med en vikbar iPhone och tidigare sagts att en sådan skulle kunna dyka upp redan nästa år. Nu kommer dock ett nytt rykte från Apple-analytikern Ming-Chi Kuo som uppger att en "iPhone Fold" skulle kunna dyka upp 2023. Enligt Kuo skulle det i så fall kunna röra sig om en vikbar iPhone som i uppfällt läge skulle få en skärmstorlek på 7,5 - 8 tum. Det skulle innebära att skärmytan någorlunda skulle motsvara den 7,9 tum stora skärmen som återfinns på iPad mini. Som jämförelse har Samsung Galaxy Z Fold 2, se bild nedan, en skärmstorlek på 7,6 tum i utfällt läge. Det låter inte helt osannolikt att Apple planerar att släppa en vikbar telefon som kan vecklas ut till en slags mini-tablet. Apple har ofta låtit sina konkurrenter utveckla olika typer av tekniker för att sedan hoppa på tåget när man väl anser att tiden är mogen för detta. iPad mini är den iPad-modell jag personligen gillar bäst och jag skulle inte alls ha något emot att kunna kombinera en sådan med en iPhone någon gång i framtiden. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in när ett får befrias från 35 kilo ull
Ullen var så vildvuxen att det påverkade fårets syn

Här kan ni kolla in ett klipp från Australien där djurräddare befriar ett får från sin ull efter att fåret inte klippts på ordentligt länge. Fåret har fått namnet Baarack och hittades övergivet i en skog i Australien. Får bör klippar minst en gång om året men det är oklart hur länge sedan det var Baarack fick sin senaste klippning. När man befriat fåret från ullen vägde denna sammanlagt 35 kilo. När väl ullen var borta kunde man konstatera att fåret led av undervikt och fåret tas nu om hand på ett djurreservat i Australien. Tumnagel
40.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fitbit Charge 4 kan nu visa syremättnad i blodet
Uppdatering med funktionen har börjat rulla ut

Fitbit Charge 4 är ett rätt kompetent fitnessband som inte bara gör ett bra jobb med att registrera hur mycket du rör på dig, utan kan även ge dig matnyttig information som syremättnad i blodet när de sover. Tidigare har du endast kunnat se syremättnaden i mobilappen, men med en ny uppdatering har Fitbit gjort det möjligt att se detta direkt på enheten. För att kunna se syremättnaden i Charge 4 behöver du för det första använda enheten när du sover. Därefter kan du se dina nivåer genom att svepa upp på skärmen. Fitbit meddelar att det kan ta upp till en timme efter du vaknat för Charge 4 att sammanställa informationen. Att kunna se sin syrenivå när man sover kan vara bra för att upptäcka om man har sömnapné, vilket gör att man inte får tillräckligt med syre när man sover. Givetvis är klockan ingen ersättare för en läkare, men kan ändå ge användaren en förklaring varför man är lite degig på dagen. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

SVT presenterar Skräcktivolit
Spänningsfyllt tävlingsprogram för barn

Nästa vecka kommer SVT:s nya tävlingsprogram Skräcktivolit ha premiär. Där kommer två lag bestående av en vuxen och två barn tävla i olika kluriga, kusliga och fysiska grenar. Skräcktivolit programleds av Erik Edstrand i rollen som den fruktade tivolidirektören Gustavo Von Gast. Edstrand säger om programmet: "I Skräcktivolit följer vi några löjligt modiga barn som ställs öga mot öga med den läskigaste av dem alla - tivolidirektören Gustavo von Gast. Tittarna har att se fram emot slingrande maskar, hasande zombies, rostig taggtråd men också spännande tävlingar och glada skratt." Skräcktivolit har premiär i SVT Play och SVT Barn (Play) fredag 12 mars Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Parkera direkt med CarPlay!
Easypark finns nu i bilen

Att betala för parkering är tråkigt, men med appar är det enklare. Nu kan man parkera direkt i bilen eftersom EasyPark har kommit till CarPlay! Det hela är verkligen superenkelt och kommer faktiskt att göra mitt liv enklare. Bonus är att man kanske inte glömmer att sätta på parkeringen och framförallt kommer man ihåg att stänga av parkeringen, och tjänar så några kronor. Tumnagel
43.1°
+
Roger Åberg
0

Microsoft fyller Game Pass-biblioteket med sport i mars
Madden 21, NHL 21 och NBA 2K21 på ingång

Goda nyheter, sportfans! Game Pass kommer få lite tillskott nu i mars och den här gången verkar Microsoft vara pepp på att erbjuda sport i olika former. Bland annat kommer Madden 21 bli tillgängligt från och med idag via prenumerationstjänsten och i morgon kommer även Football Manager 2021 och NBA 2K21 läggas till i biblioteket. Senare i mars kommer vi även få tillgång till Star Wars: Squadrons och i april ska även NHL 21 dyka upp på Game Pass. För att ge utrymme åt de nya spelen behövs i vanlig ordning några titlar plockas bort från Game Pass. Den här gången är det Alvastia Chronicles, Astrologaster, Bloodstained Ritual of the Night, Kona och Witcher 3: Wild Hunt som försvinner 15 mars. Så om ni velat lira några av dessa titlar så är det dags att börja göra det omgående. Bara Witcher 3 kräver typ 50 timmars speltid för att bli klar med mainstoryn. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

Varanteatern återvänder till SVT i början av nästa år
Efter lyckad Kickstarter-kampanj

I slutet av förra året drog den gamla humorgruppen Varanteatern igång en crowdfunding-kampanj då man ville se hur intresset var att man skulle spela in nya avsnitt av deras klassiska program Varan-TV. Resultatet blev över all förväntan och till slut hade Varanteatern fått in sammanlagt 5,4 miljoner kronor sina fans. Nu är det klart att Varanteatern kommer att spela in nya avsnitt av Varan-TV efter det att man skrivit kontrakt med SVT. Att man trots miljondonationen från fansen valt att skriva kontrakt med SVT istället för att producera det hela själva förklarar Varanteaterns Fredrik Åkerman och Magnus Thomson med: "Vi insåg tidigt att vi har väldigt höga ambitioner med det här, vi ville ha en snygg och välproducerad serie där scenerna känns så mustiga och levande att man ska kunna smaka och lukta hur det känns. De pengar som blev över efter alla administrativa avgifter och kostnaden för att skicka ut en massa tröjor, tavlor och annan merch till våra fans hade helt enkelt inte räckt." De nya avsnitten av Varan-TV kommer att börja spelas in sommar och är planerade att börja sändas på SVT och SVT Play någon gång under första kvartalet 2022. Här ovan kan ni kolla in Varanteaterns "reklamfilm" för internatskolan Sigtunaskolan. Tumnagel
48.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vad förorenar mest?
Elbil eller bil med förbränningsmotor?

I det här klippet ställer man elbil mot bil med förbränningsmotor för att försöka bena ut vilken av dessa som förorenar mest. Men vadå? En elbil släpper ju inte ut någonting? Tumnagel
45.7°
+
Bobby Green
0

Microsoft presenterar programmeringsspråket Power Fx
Open source-språk för low-code-applikationer

Microsofts Ignite-konferens är i full gång och förutom att visa upp en massa mixed reality-grejer, något vi skrev om tidigare idag, så har man även presenterat det nya programmeringsspråket Power Fx. Det handlar om ett open source-språk som är avsett för att koda för olika low code-plattformar, det vill säga ett språk där programmeraren inte skriver så mycket syntax utan istället kodar genom ett grafiskt gränssnitt. Power Fx sägs ha hämtat mycket inspiration från hur man skriver in olika formler i Excel, något som blir tydligt i exempel-animationen här ovanför. Microsoft skriver: "Power Fx doesn’t just share the same syntax and functions as Excel, it also behaves in a familiar way. Like Excel, formulas are declarative and recalculate instantly just as a spreadsheet does. Makers have the advantage of telling the app what they want it to do without having to describe the how or when—Power Fx does that for you, freeing developers from the tedious task of keeping variables and data tables up to date manually. With traditional programming languages, it can be challenging to understand all the pieces of code that impact a variable, but with formulas, there is only one way a value is calculated, ensuring everyone is working from the same source of truth." Det kommer dock att bli möjligt att inspektera kod i Power Fx som traditionell syntax i programutvecklings-verktyg som till exempel Visual Studio Code vilket ni kan se ett exempel på här nedanför. Foto: Microsoft Power Fx är primärt tänkt att användas för applikationer på Microsofts egna affärsplattform Power Platform men Microsoft hoppas även att Power Fx ska börja användas på andra low-code-plattformar. I klippet här nedanför kan ni lyssna på när YouTubern Rory Neary förklarar lite mer om Power Fx och varför han anser att det här är ett viktigt initiativ från Microsoft. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

The Last of Us Part 2 slår rekord i Bafta-nomineringar
Ser ut att bli storvinnare med 13 nomineringar

British Academy of Film and Television Arts har släppt nomineringarna för årets upplaga av Bafta Games Awards och det verkar som att Naughty Dog kommer vara tvungna att göra lite mer plats på prishyllan. The Last of Us Part 2 har sedan release kammat hem 261 årets spel-priser från diverse medier och har nu nominerats i 13 olika kategorier till Bafta Game Awards, vilket är nomineringsrekord för ett spel. Bland annat har The Last of US Part 2 nominerats i kategorierna Best Game, Animation, Audio Achievement, Music, Technical Achievement samt en rad nomineringar i Performer in a leading role och Performer in a supporting role. Oavsett om The Last of Us Part 2 kammar hem vinster i de olika kategorierna är det ett rätt bra år för Sony. Andra Playstation-titlar har också kammat hem en och annan nominering. Ghost of Tsushima har fått tio nomineringar, Spider-Man: Miles Morales har fått sju och Media Molecules Dreams har nominerats i sex kategorier. Ett annat spel som fått en hel del nomineringar är Hades med åtta nomineringar. Bafta Game Awards kommer dra igång 25 mars och då får vi se hur det går för The Last of Us Part 2. Tumnagel
39.8°
+
André Stray
0

Toyota bekräftar ny stadsbil utvecklad för Europa
Kommer dela plattform med Yaris

Toyota har en uppföljare till lilla Aygo på gång och nu bekräftar de bilen för Europa. Den nya modellen som hamnar i A-segmentet bygger på GA-B-plattformen som även delas med senaste Yaris. Med denna hoppas Toyota att kunna nå en småbilsproduktion på fler än en halv miljon exemplar om året. Bilen kommer få en liten förbränningsmotor och det är inte omöjligt att den kommer att erbjudas som mildhybrid. Någon ren elversion kommer dock inte att lanseras. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Live Kolla in när SpaceX testar Starship SN10
Kommer man att sätta landningen den här gången?

Senare idag kommer SpaceX antagligen att testa Starship-prototypen SN10 och om så blir fallet kommer ni att kunna kolla in det live här ovanför. SN10 kommer att bli det tredje höghöjdstestet av en Starship-prototyp. Tanken är att farkosten ska ta sig till 10 kilometers höjd för att sedan falla tillbaka mot jorden, räta upp sig och förhoppningsvis landa utan att explodera. Det sistnämnda, det vill säga en explosion, har varit det öde som både SN8 och SN9 gått till mötes. Så vi får se om det lyckas bättre den här gången. SpaceX har fått tillstånd att skjuta upp SN10 från och med klockan 16:00 idag svensk tid. SpaceX har dock inte själva uppgett någon exakt tidpunkt för när, eller om, man planerar att skjuta upp SN10. Vädret verkar dock vara finemang så det kommer antagligen inte hindra att det sker en raketuppskjutning från SpaceX rymdbas i Boca Chica, Texas, någon gång senare idag. Uppdaterat Nu verkar det som om Starship SN10 kommer att lyfta någon gång runt 16:50:ish 17:30:ish "oklart" svensk tid. Ni hittar även en livesändning från Everyday Astronaut nedan med kommenterar före, under och efter det eventuella uppskjutet av Starship SN10. Uppdaterat 2 Lite efter midnatt svensk tid lyfte SN10 till slut och det blev en lyckad landning, den första någonsin under ett höghöjdstest med en Starship-prototyp. Cirka fem minuter efter landningen så exploderade dock raketen, se bild nedan. Exakt varför det skedde finns det än så länga inga uppgifter om. Tumnagel
40.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Netflix beställer 3D-animerad Asterix-serie
Kommer någon gång 2023

Mer Asterix & Obelix är alltid trevligt och det är just vad som är på ingång till Netflix. Netflix har beställt en ny Asterix-serie, vilket kommer vara den första 3D-animerade serien baserad på den klassiska serien. Serien kommer göras i Frankrike och väntas ha premiär på Netflix någon gång 2023. Folket som ska skapa serien är bland annat Alain Chabat som tidigare skrivit regisserat och skrivit manus för Asterix & Obelix: Mission Cleopatra samt den franska publicisten Éditions Albert René som ger ut Asterix. Kort sagt låter det som att den kommande serien ligger i rätt händer. Ovan har ni en trailer för den senaste Asterix-filmen Asterix: The Secret of the Magic Potion som släpptes 2018. Tumnagel
45.7°
+
André Stray
0

Guardians är en ny säkerhetsapp som håller koll på din position
Från företaget bakom Truecaller

Det svenska företaget True Software Scandinavia AB, företaget bakom appen Truecaller, släpper nu sin andra app någonsin vilket är en säkerhetsapp som har fått namnet Guardians (beskyddare). Tanken bakom Guardians är att användare ska kunna ange kontakter som har koll på var de befinner sig, något som kanske vara intressant om man känner att man behöver någon som håller koll på det. Det går att ställa in vilka som ska fungera som användarens "beskyddare" och användaren kan själv välja till vilka och när den vill dela sin position med dessa. Appen är även försedd med en slags funktion som går att använda i nödsituationer. Aktiverar användaren den så skickas ett meddelande samt användarens aktuella position ut till samtliga av användarens "beskyddare". True Software Scandinavia vd och medgrundare Alan Mamedi säger om Guardians: "There are probably hundreds of apps on the app stores for personal safety and location sharing. But none of them work in a way where you can involve your family, friends, the community at large and the authorities. Guardians was born out of a simple question - how can we crowdsource personal safety, just like the way we crowdsource protection against spam, scams and frauds with Truecaller." Guardians hittas gratis till Android på Google Play här och till iOS i App Store här. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fira Rieslings födelsedag med Edward Blom
Håller föreläsning och vinprovning

Institutet Wines of Germany har förklarat den 13 mars 1435 som officiell födelsedag för den tyska druvan Riesling. Det innebär att på lördag nästa vecka så fyller druvan hela 586 år vilket givetvis måste firas. Gastronomen och Tysklandskännaren Edward Blom kommer då att hålla en föreläsning och vinprovning live på Facebook. Vinerna som provas kommer från de fem regionerna där mest Riesling odlas i Tyskland: Rheingau, Pfalz, Mosel, Rhein-hessen och Württemberg. Det hela kommer att äga rum mellan klockan 17.00 och 18.00 på länken nedan. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green

Toasty Digital remixar ihop Kanye och Kendrick
Eftersom de inte släppt sitt gemensamma material

Det sägs att artisterna Kanye West och Kendrick Lamar spelat in över 40 stycken låtar tillsammans, låtar som aldrig har släppts. För att få ordning på detta bestämde sig YouTube-kanalen Toasty Digital för att mixa ihop Kanyes album My Beautiful Dark Twisted Fantasy med Kendricks album good kid, m.A.A.d city och det här är resultatet. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green

Whisky för 465.000 kronor
På torsdag lanserar The Macallan en dyrgrip

Nu på torsdag den 4 mars lanserar The Macallan Red Collection och det är en unik serie med single malt-whisky som endast kommer att sälja i begränsad upplaga. Med i gänget finns en 50-åring som har prislappen 465.000 kronor. Detta är den äldsta och mest exklusiva serien hittills från varumärket och förutom 50 finns även 40- och 60-årig whisky i trion. Gästspelar gör även The Macallan 71 Years Old, The Macallan 74 Years Old och The Macallan 78 Years Old som är de äldsta någonsin i The Macallans historia. Tumnagel
77kg
+
Bobby Green

Fjällräven presenterar Samlaren
Kollektion skapad av restmaterial

Samlaren är en ny kollektion från Fjällräven där allt material som använts är sådant som blivit över vid andra produktioner. Här ger man spillmaterialet nytt liv och fokus har legat på hållbarhet och innovation. Samlaren består av ett antal unika produkter som kommer att släppas i begränsat antal i återkommande kapselkollektioner. Spana in vad som erbjuds på länken nedan. Tumnagel
122kg
+
Bobby Green

Burton släpper samarbete med Metallica
Resväskor och snowboard-grejer

Idag presenterar Burton att deras senaste samarbete är tillsammans med den legendariska rockgruppen Metallica. Det man har tagit fram är en kollektion med resväskor, en ryggsäck, en snowboard, snowboard-utrustning och en serie med kläder där Metallicas och Burtons logga är synliga på nästan alla grejer. Kollektionen finns att köpa från och med idag men några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
72kg
+
Bobby Green

Så berättas skämten i Family Guy
Nerdstalgic går igenom

I Family Guy skämtas det högt och lågt om allt och inget. Här går YouTube-kanalen Nerdstalgic igenom hur skämten levereras. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green

Sneakers inspirerade av Lexus IS 350 F Sport
Har vinge på hälen

Lexus har tillsammans med RTFKT tagit fram en sneaker som inspirerats av modellen IS 350 F Sport. Främst är det bilens färg och kolfiber som man har hämtat designidéer av. Skorna är även beprydda med modellbeteckningen baktill och har en liten 3D-utskriven vinge för att hälen ska få bättre downforce. Skorna är bara tillverkade i ett exemplar och är inget som kommer att säljas till konsument. Tumnagel
49kg
+
Bobby Green

Kenan Thompson mumsar heta kycklingvingar
På distans

Då var det dags för ännu ett avsnitt av Hot Ones, programmet där kändisar äter heta kycklingvingar. Denna gång har turen, eller oturen, kommit till SNL-skådisen Kenan Thompson. Tumnagel
81kg
+
Frode Wikesjö

How To Drink testar lite alkoholfri "sprit"
Är det något att ha?

Det har dykt upp flera alkoholfria alternativ till sprit. Ett sånt exempel är gin utan alkohol så att man kan få sig en god GT om det nu skulle vara så att man inte vill ha just procenten. Här får vi se när YouTube-kanalen How To Drink testar några sorter med alkoholfri sprit. Kan du rekommendera någon? Tumnagel
78kg
+
Bobby Green

Hernös senaste gin är lagrad på björkfat
Spännande!

Hernö Gin presenterar nu Hernö Artisan Ten Gin som är en gin lagrad på björkfat. Jag har tidigare provat tonic med rökt björksmak och det var riktigt gott, så den här ska bli spännande att testa. Smaken beskrivs som kraftig enbär med söt blommighet från björk och älgört. Etiketten har Härnösandskonstnären Hans Forsell tagit fram där han har tolkat Dala och Hernö Gins ursprung. Ginen är framtagen för att fira Hernö Gins tioårsjubileum och den hyllar deras allra första produkt som var Hernö Artisan Gin. Fler specialare kommer att släppas under året. Endast 1921 stycken flaskor av denna kommer att bli till och 1000 stycken av dessa släpps den 31 mars. Tumnagel
114kg
+
Bobby Green

Safri Duo - Played-A-Live
Fredagsklassikern

2000 är nu hela 21 år sedan. Och vet ni vad som bland annat hände då? Jo, den danska gruppen Safri Duo släppte trumlåten Played-A-Live (The Bongo Song) som ni alla har hört. Jag har lyssnat sönder låten och kan väl ärligt säga att jag inte tycker att den har åldrats särskilt väl, även om den givetvis har en plats någonstans i mitt musikbibliotek. Oavsett tycker jag den är värd att köra som klassiker denna soliga fredag. Bonusklipp nedan. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green

Keith äter allt som finns hos In-N-Out
Även den hemliga menyn

Keith från The Try Guys ger sig här i kast med att äta allt som finns på menyn hos In-N-Out, inklusive den "hemliga" menyn som man bara får tillgång till om man vet vad man ska säga vid kassan. Vilken burgare tycker du är bäst på In-N-Out? Själv har jag aldrig ätit där men hoppas få göra det någon gång. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green