m

Volkswagen gör en Evoque-cab
Visar konceptet T-Cross Breeze i Genève

Volkswagen gör en Evoque-cab
Bil / Volkswagen

Nissan försökte med Murano CrossCabriolet - att få folk att vilja åka omkring i en suv där man även kunde fälla bort taket. Det misslyckades fatalt. Range Rover gillade dock idén och presenterade i november förra året samma sak med modellen Evoque Cabriolet. Den gick det dock bättre för och försäljningen har gått över förväntan. Volkswagen vill inte vara sämre så därför presenterar de nu konceptet T-Cross Breeze. Det är en bil i Polo-klassen som alltså har lite bättre markfrigång och som man ska kunna sola sig i extra mycket eftersom den har ett tygtak som försvinner med ett knapptryck.

T-Cross Breeze mäter 4,33 meter i längd och den har en hjulbas på 2,56 meter. Höjden anges till 1,53 och bredden till 1,79. Under huven sitter det en bensinfyra på 1,0 liter med turbo som ger 110 hästar. Den driver bilens framhjul via en sjustegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska ta 10,3 sekunder och toppfarten anges till 188 km/h. Förbrukningen ligger på 0,5 liter per mil med ett utsläpp på 115 gram per kilometer.

På insidan hittar man nästan inga fysiska knappar utan det är touch som gäller. Traditionella mätarklockor har också bytts ut mot en skärm och tillsammans med skärmen i mitten bildar dessa en sammanhängande yta som man ska kunna programmera och ändra om lite som man själv vill ha det.

Bilen är som sagt endast ett koncept för tillfället men den skulle kunna bli verklighet i framtiden. Allt om den finns att läsa i pressmeddelandet nedan.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Volkswagen gör en Evoque-cab
Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för Volkswagen T-Cross Breeze - den första SUV-cabrioleten i Polo-klassen

Konceptbilen T-Cross Breeze ger en försmak av ny SUV-serie
Världspremiär på bilsalongen i Genève
Tiguan och Touareg kommer få sällskap av ytterligare tre SUV-serier
10 viktiga fakta

T-Cross Breeze ger oss en första antydan om designen för en helt ny SUV från Volkswagen.
Konceptbilen är en progressiv SUV som dessutom lockar som en modern soft-top-cabriolet.
T-Cross Breeze är en överkomlig mix av SUV och cabriolet i kompaktformat.
T-Cross Breeze har dynamiska karossproportioner och korta överhäng.
Med T-Cross Breeze, T-Roc, Tiguan, Tiguan XL, en mellanstor SUV och Touareg börjar det nya och växande utbudet av Volkswagen-SUV:ar att ta form.
Med eleganta och karaktärsfulla SUV:ar, som nya spännande T-Cross Breeze, tänker Volkswagen sätta sina egna avtryck i alla klasser.
Fyrsitsiga T-Cross Breeze är utrustad med nästa generations manöverkoncept och en interaktiv, digital instrumentering.
Reglage och knappar av traditionell typ har ersatts av beröringskänsliga ytor och nyutvecklade ”by-wire”-lösningar.
Ett ljudsystem från BeatsAudio™ på 300 Watt gör det ännu roligare att köra nedcabbat.
T-Cross Breeze drivs av en bensindriven, högeffektiv TSI-turbomotor som utvecklar 110 hk.
Nya T-Cross Breeze intar scenen vid den 86:e upplagan av den internationella bilsalongen i Genève, 1-13 mars.
? Denna Volkswagen-cabriolet berikar kompaktsegmentet med en helt ny attityd. T-Cross Breeze är den första SUV-cabrioleten i sin klass, och samtidigt en överkomlig och fräck bil som med sin förhöjda sittposition bjuder på perfekt sikt, säger Herbert Diess, chef för märket Volkswagen.

Med detta djärva koncept betonar Volkswagen det faktum att företaget stakar ut vägen för att göra mobiliteten mer upplevelsefylld än någonsin tidigare.
? För tillfället är T-Cross Breeze bara en konceptbil, men vi kan mycket väl tänka oss att sätta en sådan cabriolet i serieproduktion. En ekonomiskt överkomlig bil som är kul att köra och också passar perfekt till vardags. En folkvagn i ordets rätta bemärkelse, fortsätter Herbert Diess.

Konceptbilen, som har en bensindriven, turboladdad och direktinsprutad 1,0-liters TSI-motor på 110 hk under huven, ger en föraning om en ny modellserie. Klaus Bischoff, chefsdesigner för Volkswagen, förklarar:
? T-Cross Breeze är en aptitretare för den mest kompakta SUV som Volkswagen planerar att tillverka och utgör själva kärnan i en ny SUV- och cabrioletdesign i kompaktklassen. T-Cross Breeze avspeglar början på något nytt för vårt märke. Vi vill väcka folks intresse för ‘Nya Volkswagen’. I det här fallet gör vi det med ett fordonskoncept som saknar motstycke i denna klass – med en helt omarbetad förarplats och en design som är lika uttrycksfull som den är fräsch. Vi har inte sparat på krutet utan verkligen gett allt vid utvecklingen av denna bil som säkerligen är en av vår tids mest spännande 4-meters-SUV:ar.

Därför markerar världspremiären för T-Cross Breeze en radikalt ny riktning när det gäller designen för Volkswagens kompaktbilar.

Produktoffensiv med SUV:ar i alla relevanta klasser

I framtiden planerar Volkswagen att erbjuda en spännande SUV-modell i alla relevanta segment. Först ut i denna ambitiösa produktoffensiv är nya Tiguan, som lanseras på den svenska marknaden under senvåren. På vissa marknader, inklusive den svenska, kommer nya Tiguan längre fram också att erbjudas i en version med längre hjulbas. I de högre klasserna följs detta av en ny mellanstor SUV (för USA och Kina) samt av välkända Touareg i premiumsegmentet. Under Tiguan kommer två nya SUV-modellserier att göra debut: i Golf-klassen kommer en SUV som går i samma stil som konceptbilen T-Roc, medan T-Cross Breeze anger färdriktning för Polo-klassen.

Bränslesnål TSI-motor på 110 hk

T-Cross Breeze har ambitionen att bjuda på äkta cabrioletkänsla för ett överkomligt pris. Det första steget mot en värld av hållbar bilism utgörs här av en mycket bränslesnål, turboladdad och direktinsprutad bensinmotor (TSI) med en cylindervolym på 1,0 liter, ett start/stopp-system och ett energiåtervinningssystem. 110 hk starka 1,0 TSI är en kraftkälla som imponerar, det maximala vridmomentet på 175 Nm finns tillgängligt redan från 1 500 varv/min. Kraften från TSI-motorn leds till framhjulen via en 7-stegad DSG-växellåda med dubbla kopplingar. Utrustad på detta sätt behöver denna SUV-cabriolet, som väger låga 1 250 kg, endast 10,3 sekunder på sig för att komma upp i 100 km/h. Topphastigheten ligger på 188 km/h. Lika tilltalande är värdena för bränsleförbrukningen och CO2-utsläppen: 5,0 l/100 km respektive 115 g/km. Tillsammans med en tankrymd på 40 liter innebär detta att konceptbilen har en teoretisk räckvidd på 800 km, vilket med råge räcker för att köra den från Genève till Cannes eller Venedig på en enda tank bensin.

En ny dimension i kompaktsegmentet

T-Cross Breeze mäter 4 133 mm i längd vilket gör den något längre än CrossPolo. Hjulbasen på 2 565 mm resulterar i korta överhäng och ger karossen sportiga proportioner. Med sidobackspeglarna borträknade är konceptbilen 1 798 mm bred – alltså avsevärt bredare än nuvarande bilar i Polo-klassen, samtidigt som passagerarna i T-Cross Breeze också sitter betydligt högre upp. Med stängd soft-top har denna nya Volkswagen en höjd på 1 563 mm.

Modern SUV-design

Det omisskännliga formspråket gör att man direkt ser att det är en Volkswagen, även om man inte uppmärksammar VW-märket. Designen understryker också det faktum att varje modellserie och fordonsklass betraktas som helt fristående. Nya Tiguan är den första serietillverkade modellen som stoltserar med den nya, genuina SUV-designen. T-Cross Breeze följer samma karismatiska stil, men visar också tydligt att den representerar en fristående SUV-serie.

Fronten på T-Cross Breeze kännetecknas av en påfallande bred kylargrill och av smala strålkastare. Dessa detaljer ger Volkswagens mest kompakta SUV ett nytt karakteristiskt ansikte. LED-varselljusens unika former, där de sitter placerade som ett bågformat band under LED-strålkastarna, understryker precis som de stora LED-ringarna runt dimljusen hur individuell designen för denna bil är. Även sidoprofilen med den dubbla karaktärslinjen är karakteristisk för bilen. Den undre kanten löper i detta fall inte runt hela bilen (som den gör på t.ex. Tiguan), utan sträcker sig upp över bakhjulet vilket ger sidoprofilen en helt ny look. En annan detalj som karakteriserar bilens sidoprofil är de 19" stora lättmetallfälgarna som har en spiraldesign som vid naven individualiserats med färgstarka, stjärnformade plastspännen. Bakpartiet på denna SUV-cabriolet domineras å sin sida av en bred baklucka med integrerade LED-baklyktor. Lastutrymmet har en volym på nästan 300 liter och det är mycket enkelt att lasta i och ur.

T-Cross Breeze är lackerad i en varm grön kulör (”Summer Green Metallic”). Påbyggnadsdelar som skärmbreddarna, kylargrillen och de undre delarna av sidoplåtarna och stötfångarna går i en perfekt kontrasterande, mörkt bensinfärgad nyans (”Deep Teal”). Även plastspännena och de stjärnformade hjulnaven är lackerade i ”Deep Teal”. Alla synliga karossdetaljer av aluminium – till exempel applikationen på vindruteramen och de olika terrängdetaljerna, som hasplåtarna fram och bak, och trösklarna – är sandblästrade. Suffletten är svart.

I framtiden behövs inga knappar

Invändigt tar Volkswagens bilar nu ett epokgörande kliv i ny riktning. Konstruktörerna har fokuserat på det som verkligen betyder något: att skapa en ny rumsupplevelse och att konstruera om förarplatsen från grunden med hjälp av den nya generationens HMI (Human-Machine Interface) samt genom att utveckla ett helt nytt gränssnitt för alla reglage som gör att vi en dag kommer att slippa alla knappar och strömbrytare i bilen. Detta är en tidig antydan om vart de serietillverkade modellerna är på väg på inte alltför lång sikt.

Redan i T-Cross Breeze använder Volkswagen ett manöverkoncept som nästan helt saknar knappar. Denna SUV-cabriolet har konceptuella kopplingar till BUDD-e, en annan utställningsbil som premiärvisades vid elektronikmässan CES i Las Vegas nu i januari, och också kan beskådas i Genève. Med undantag av spaken på rattstången och knapparna till de elektriska fönsterhissarna och till suffletten, är samtliga reglage i T-Cross Breeze av beröringskänslig typ eller utförda som helt nya så kallade ”by-wire”-lösningar. Rörelsestyrning är en annan ingående del i manövergränssnittet. Nya HMI, med tillhörande displayer, kan tas loss från instrumentpanelen på samma sätt som i utsläppsfria BUDD-e. Det här är morgondagens display. Sist, men inte minst, är det självklart att detaljer som tidigare endast hade en rent funktionell uppgift, till exempel luftinsläpp, nu smälts in i bilens konturer.

High-tech både när det gäller design och material

Formspråket och färgerna i kupén matchar den uttrycksfulla exteriören. Instrumentpanelen och de yttre partierna på mittkonsolen glänser i den fräscha specialeffektlacken ”Summer Green Soft” som kontrasterar mot de mörka ytorna i interiören – även klädseln går i ”Deep Teal”, precis som exteriören. Bägge dessa färger hittar vi också på rattens dekordetaljer. Dörrarmstöden, dörrhandtagen, den bakre delen av den eleganta mittkonsolen och sätenas bakstycken går däremot i den ljusa nyansen ”Ceramique”. Precisionen i alla gränsytor framhävs av en kombination av sandblästrade och högblanka ytor.

Precis som högteknologiska sportskor är delar av sätena formgjutna, färgade (i ”Deep Teal”) och ”stickade” i 3D. Klädseln på sidostödens innerytor är tillverkade i ett enda stycke och består av olika material, till exempel fibrer av polyamidhybrid som är extremt motståndskraftigt mot deformation ? oömt och slitstarkt. Denna metod kan användas för alla sorters former. I T-Cross Breeze används den till exempel också för förvaringsfickorna på ryggstödens baksida.

Interaktiv, digital instrumentering

Volkswagens interaktiva HMI ger en föraning om vad företagets nästa generation av bilar kommer att bjuda på. Digitaliseringen av instrumenten öppnar upp för helt nya möjligheter, både när det gäller grafik och interaktivitet.

Med T-Cross-Breeze har Volkswagen överfört det visionära system som presenterades med BUDD-e till kompaktklassen. Systemet består av två separata displayer som både visuellt och funktionellt bildar en stor sammanhängande yta – ”Active Info Display” som är en fritt programmerbar instrumenttavla placerad framför föraren, och huvudenheten som fungerar som skärm för infotainmentsystemet på mittkonsolen. I T-Cross Breeze visar Volkswagen hur den interaktiva, digitala instrumenteringen ”Active Info Display”, som Passat och nya Tiguan redan utrustats med, kan komma att utvecklas.

På vägen. Här visas information på en helt ny 3D-display med grafiska animeringar. För dessa futuristiska och snygga grafikskärmar har man medvetet valt bort de traditionellt runda instrumenten. Displayerna är en helt ny typ av virtuell scen för presentation av information. Föraren kan inom vissa gränser själv konfigurera dem efter eget huvud, ungefär på samma sätt som man kan flytta runt appar på en smartphone. Beroende på den aktuella konfigurationen, ändrar beståndsdelarna på displayen form, flyttas, krymper eller förstoras. Bakgrunden på den virtuella informationsscenen har en bikakeformad struktur som på ett elegant sätt går igen som röd tråd i hela T-Cross Breeze – liknande mönster hittar vi till exempel också på instrumentpanelen och på kylargrillen. Den robusta bikakestrukturen var ett medvetet val eftersom den perfekt matchar en offroad-bils karaktär.
Profilväljare för förutseende körning. T-Cross Breeze har en väljare för förutseende körning. Detta assistanssystem är nära knutet till navigationssystemet, frontkameran och andra system i bilen vilket gör att det kan registrera olika parametrar, till exempel topografin. Lägger man väljaren för förutseende körning i läget Auto, kan systemet på egen hand ändra karakteristiken för motorn, dämpningen och styrningen beroende på den aktuella körsituationen.
Lättare terräng. Som en extra offroad-finess har den interaktiva instrumenteringen ett individuellt grafiskt läge som är direkt kopplat till profilväljaren för förutseende körning . Med hjälp av flera olika sensorer i bilen och genom att utvärdera kartdata, kan bilen själv avgöra när den inte längre har asfalt under hjulen utan nu kör i terrängen när profilväljaren står i läget Auto. Om detta händer, aktiverar det HMI som är kopplat till profilväljaren för förutseende körning ett nytt offroad-läge och systemmeddelandena ”TERRAIN IDENTIFIED” och ”OFFROAD MODE ACTIVATED” visas på förarens display. Samtidigt visar alla de interaktiva displayerna föraren var den framhjulsdrivna bilen kan ta sig fram säkert i lättare terräng och var den inte kan göra det. Den ”normala” körinformationen visas då mindre och förs ut mot sidorna för att lämna plats för offroad-informationen, som i denna situation är mest relevant för föraren. En topografikarta över den närmaste omgivningen dyker nu upp i mitten av displayen och en stiliserad bild av däcken och stötdämparna visas. Den bikakemönstrade bakgrunden övergår till små kolumner med ett hexagonalt tvärsnitt, som beroende på hur hög terrängen är framför och på sidorna av T-Cross Breeze, symboliserar den lokala topografin. Områden som bör undvikas markeras separat. Bredvid Active Info Display finns en bikakemönstrad 3D-struktur som består av bakgrundsbelysta plexiglaskolumner, vilket får den virtuella och reella fordonsarkitekturen att smälta samman till en.
Huvudenhet. Infotainmentsystemets centrala display (huvudenheten) kan figureras fritt genom att man flytta runt ”brickor” på ett fördefinierat rutnät. Även här är den robusta bikakestrukturen den röda tråden. Bland annat kan man få en topografisk bild av hela färdvägen. Man kan till exempel visa höjden över havet längs vägen, eller så kan bikakemönstret bli en dynamisk equalizer. Samtidigt visar en inkorg de tre senast inkomna SMS:en, komplett med bild på avsändaren. De övriga brickorna är kopplade till exempelvis information om vädret eller till mediabibliotekets cover-flow-funktion. Alla brickorna kan flyttas runt enligt ovan, både av föraren och framsätespassageraren. Konfigureringen och handhavandet sköts mycket intuitivt. Lika intuitivt är det att sköta klimatanläggningen: närhetssensorer i pekskärmen gör det till exempel mycket enkelt att öppna valfri ruta. På skärmen visas också de vanliga klimatanläggningsreglagen liksom de för stolvärmen.

Nya ”by-wire"-reglage. Till de nya finesserna hör också ett ”by wire”-växlingsreglage på mittkonsolen. Detta kompakta växlingsreglage används för att styra DSG-växellådan, den elektroniska parkeringsbromsen och det adaptiva chassiregleringssystemet (”DCC” / i lägena ”Sport”, ”Normal” och ”Comfort”). De eleganta skrollhjulen i krominfattat glas är utrustade med sensorer, och gör dessa funktioner enkla att styra. Reglagen runt skrollhjulen av glas är beröringskänsliga och styr varningsblinkern, Auto-Hold, start och stopp av motorn (Keyless Access) och körprofilsväljaren (läge).

BeatsAudio™ sound system

De amerikanska hifi-experterna Beats Electronics – som grundades 2008 av rapparen Dr. Dre – fick stort genomslag på marknaden, först med sina hörlurar. Nu erbjuder detta företag från Kalifornien också ett brett utbud av annan ljudteknik, bland annat kompletta ljudsystem för bilar. Ett BeatsAudio™ sound system tronar också i T-Cross Breeze. Själva hjärtat i basregistret består av en subwoofer som sitter integrerad i mittkonsolen, mellan föraren och framsätespassageraren.

Ljudsystemet, som har en 8-kanalsförstärkare med digital signalprocessor (DSP), levererar en effekt på 300 W. De högklassiga högtalarna runt om i kupén svarar för ett kristallklart ljud, och en speciell perforering gör BeatsAudio™sound systems design ännu läckrare. Naturligtvis är systemet kompatibelt med App-Connect, vilket innebär att CarPlay™ (Apple), Android Auto™ (Google) eller MirrorLink™ kan användas för att styra spellistor i snart sagt alla smartphones via T-Cross Breeze HMI. Till de kommande modeller vi kan få en tjuvtitt på vid bilsalongen i Genève hör utöver T-Cross Breeze också en uppgraderad version av up!. Även denna är utrustad med ett BeatsAudio™ sound system.
36.4°
0

Volkswagen gör en Evoque-cab

Visar konceptet T-Cross Breeze i Genève

Twitter låter dig ta betalt för tweets
Super Follow heter det

Under gårdagen presenterade Twitter en betalfunktion som de kallar för Super Follow. Med denna funktion kan användare erbjuda exklusivt material till sina följare mot betalning. Twitter hoppas att detta leder till att folk kan tjäna lite extra pengar och motivera användarna att göra extra roliga/bra grejer på plattformen. Utöver denna Super Follow-funktion presenterade de också en slags motsvarighet till Facebook-grupper som de kalla för Communities. En annan bra grej som de presenterade var Safety mode som ger dig möjligheten att automatiskt blockera och tysta konton som har brutit mot Twitters-regler samt anses vara stötande eller spammiga. Just nu är det oklart när Super Follow, Communities eller Safety mode kommer lanseras. Tumnagel
36.4°
+
Frode Wikesjö
0

En klase trailers från gårdagens PlayStation-jippo
Lite gott och blandat

Natten till i dag höll PlayStation låda med sin State of Play-ström. Det var väl inte direkt några riktiga bangers under presentationen men det är väl något vi får vänta lite till på eftersom det fortfarande är lite halvt omöjligt att få tag på en PlayStation 5. En del godsaker visades dock upp och nedan kommer en snabb sammanfattning för allt som visades. Trailers för spelen som visades kan också beskådas ovan samt nedan. Crash Bandicoot 4: It’s About Time komme få en PlayStation 5-exklusiv uppgradering den 12 mars som ger snabbare laddningstider och DualSense-funktioner. Housemarques kommande skjutare Returnal släpps den 30 april och fick en ny trailer. Spökbollspelet Knockout City fick en trailer och ett släppdatum vilket är den 21 maj. Sifu är ett nytt spel från folket bakom Absolver som är på gång för både PlayStation 5 och PlayStation 4. Det är dock oklart när det ska ske men någon gång senare i år ska det hända. Solar Ash från folket bakom Hyper Light Drifter kommer släppas i år till både PlayStation 4 och PlayStation 5. De första gameplay-klippen för Five Nights at Freddy’s: Security Breach visades också upp under jippot men något släppdatum fick vi ej. Kena: Bridge of Spirits visades också upp igen och fick släppdatumet den 24 augusti 2021. Kena får dock en alldeles egen artikel om en timme eller så. Vi fick dock redan på att Oddworld: Soulstorm kommer släppas den 6 april och kommer vara gratis på PlayStation 5 för alla som har PlayStation Plus. Vi fick se liter mer gameplay från Deathloop som fortfarande ser riktigt lovande ut. Spelet släpps den 21 maj. Till sist visade Sony upp en trailer för Final Fantasy VII Remake som avslöjade att spelet kommer få en PlayStation 5-uppgradering som de kallar för Intergrade. Vid sidan av uppgraderingen du även kunna köpa till en ny episod där vi får möjligheten att spela som Yuffie Kisaragi. Äger du Final Fantasy VII Remake på PlayStation 4 får du Intergrade-uppgraderingen utan extra kostnad när det släpps den 10 juni. Tumnagel
37.1°
+
Frode Wikesjö
0

Missa inte kvällens Playstation-show klockan 23:00
Dags för Playstationfest!

Är ni sugna på lite Playstation-nyheter? Då har vi goda nyheter för detta är något som kommer levereras lite senare ikväll. Klockan 23:00 kommer Playstation leverera en 30 minuter lång State of Play-ström där nyheter gällande tio olika titlar till PS4 och PS5 kommer erbjudas. Specifikt vad det kommer pratas om är okänt, men det har poängterats att fokus kommer ligga på titlar som ska släppas de kommande månaderna. Troligtvis lär det bli en del snack om PS-exklusiva titlar Returnal Ratchet and Clank: Rift Apart och Deathloop samt tredjepartsreleaser som Resident Evil: Village och Outriders. Det vore även trevligt om det blir lite snack om kommande Horizon: Forbidden West och God of War: Ragnarök, men då dessa titlar väntas släppas senare i år lär fokus läggas på de andra titlarna. Strömmen i fråga kan ni se ovan. Tumnagel
37.8°
+
André Stray
0

Epos GTW 270 Hybrid är dumsmarta men riktigt härliga
Vi har testat Epos nya gaminglurar

Det är lite bisarrt att det är 2021 och konsoltillverkare fortfarande inte låter oss koppla våra bluetoothhörlurar av olika slag till konsolerna. Men som tur är har vi företag som danska Epos som fixar biffen genom att släppa ett par true wireless-lurar som kan användas till alla olika sorters ljudkällor. Och extra trevligt är att de även låter bra och är bekväma. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

Teasertrailer för Luca
Pixars nya rulle släpps i juni

Disney och Pixar har släppt en första teasertrailer för den kommande filmen Luca. I filmen får vi följa ett par pojkar som reser runt i italienska rivieran och lever loppan genom att käka glass, pasta och förstås leka i vatten som sjömonster. Regisserar gör Enrico Casarosa som tidigare jobbat med Ratatouille, Up och Coco. Luca har premiär 18 juni, men huruvida det blir premium-release via Disney+ eller biopremiär är för tillfället okänt. Tumnagel
39.2°
+
André Stray
0

Andra säsongen i Call of Duty: Black Ops - Cold War är här!
Activision firar med lagringsvarning för PS4-spelare

Idag är det löning och då kan det vara trevligt att lägga sin surt förvärvade kosing på olika saker. Och då är det ju kalas att andra säsongen i Call of Duty: Black Ops - Cold War har släppts och att man kan lägga pengarna på ett stycke Battle Pass till sig själv. Andra säsongen kommer med en stor mängd nyheter till Cold Wars olika spellägen. Bland annat får vi tillgång till fyra nya spelbara karaktärer, sex nya vapen, fyra nya multiplayerbanor, nya spellägen i multiplayer samt ändringar på Warzone-kartan. En av de största nyheterna hittar vi i nya zombie-läget Outbreak där upp till fyra spelare får ta sig an zombies i en betydligt större skala än tidigare. Vill ni läsa om alla nyheter så kan ni klicka på länken här nere till vänster och om ni vill uppleva allt själva så är det bara att ladda ner den senaste uppdateringen och börja lira. I samband med släppet har Activision levererat en varning för Call of Duty-spelare på PS4. Sitter man på grundversionen av konsolen med 500GB lagring så har man inte längre möjlighet att ha Call of Duty: Modern Warfare, Warzone och Cold War installerade på konsolen samtidigt. Activision tipsar om att ta bort vissa delar av spelen som man inte lirar för att få plats med resten av delarna. Sjukt. Tumnagel
36.3°
+
André Stray
0

GTO Engineerings Ferrari 250 GTO är nu under utveckling
Bellissima!

I november förra året meddelade GTO Engineering att de skulle bygga en modern hyllning till Ferrari 250 GTO. Bilen som går under namnet Project Moderna är nu under utveckling och det beslutet togs efter den mycket trevliga responsen man fick. Grundaren Mark Lyon säger följande: "After the exceptional reception from interested owners and fans who would like to own a car such as ours, we’re now making it happen and publicly documenting the development process. For our team, the engine and the aesthetics are two of the most important parts of any car, especially this one, which is why we were keen to start here. To ensure we keep to our goals we’re working around a custom ‘muletto’ chassis, which is situated in the GTO Engineering workshops. It’s a daily reminder of how we need to not only keep the design’s proportions right, as well as weight distribution and ergonomics. People have got a little taller since the Sixties, so we’re looking at the packaging with the design too, ensuring that the driver and passenger have enough room in the cabin and ample luggage space in the car." Bilen kommer att ha en V12:a utan överladdning med fyra överliggande kamaxlar. Till denna kopplas en manuell växellåda. Målvikten för ekipaget ligger på under ett ton. Orderböckerna är nu officiellt öppna så den som är intresserad behöver bara ladda Swishen ordentligt och kontakta GTO Engineering för att lägga en beställning. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Toshiba lanserar hårddisk på 18TB
Första hårddiskarna med FC-MAMR-teknik

Toshiba har visat upp sina nya 3,5-tums hårddiskar MG09 vilka har en kapacitet på 16 eller 18TB och ska vara de första hårddiskarna som använder sig av FC-MAMR-teknik. Flux-control microwave-assisted magnetic recording (FC-MAMR) är en teknik för att skriva databitar till ett lagringsmedium som bibehåller magnetisk polaritet i rumstemperatur. Tekniken likna den MAMR-tekniken (microwave-assisted magnetic recording) som Seagate använder i en del av sina hårddiskar. Hårddiskar i Toshibas MG09-serien är primärt avsedda för verksamheter där ultralåg energiförbrukning premieras före hastigheten på diskarna, de kommer med andra ord antagligen inte dyka upp i konsumentdatorer. Hårddiskarna har en överföringshastighet på 281 MB/s och går att få med båda SATA 3.3 (6 Gbps) ochSAS 3.0 (12 Gbps). Energiförbrukningen ligger på 4.16/4.54 Watt (SATA/SAS) i viloläge medan denna går upp till 8.35/8.74 Watt när det skrivs eller läses från diskarna. Toshibas MG09-serie släpps i slutet av mars men vad de kommer att kosta finns det än så länga inga uppgifter om. Här nedanför hittar ni specifikationer för diskarna. Ni hittar specifikationer för hårddiskarna här nedanför. Tumnagel
39.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ray Donovan-film är på ingång
Serien kommer få ett ordentligt avslut

För ett år kom den tråkiga nyheten att Showtime-serien Ray Donovan kommer läggas ner efter sju säsonger. Detta kom lite som en chock för seriens fans som var lite upprörda då den sjunde säsongen avslutades med en rejäl cliffhanger. Kort därefter berättade Liev Schreiber, som spelar Ray Donovan, att tack vare fansens stöd så kan serien få ett ordentligt avslut, men sedan dess har det varit rätt tyst på den fronten. Nu har det spikats att fixarserien kommer få ett värdigt slut i form av en fullängdsfilm. Liev Schreiber kommer återvända som Ray Donovan och kommer även jobba med manus för filmen tillsammans med showrunnern David Hollander. Hollander kommer även regissera filmen. När Ray Donovan-filmen släpps är för tillfället okänt, men filmen lär ha premiär tidigast i slutet av året eller någon gång nästa år. I Sverige kan vi se serien på HBO Nordic samt på kommande streamingtjänsten Paramount+, så filmen lär även dyka upp där när det är dags. Tumnagel
41.0°
+
André Stray
0

Nikola Motors tuffar på
Presenterar framtidsplaner

Det har varit tyst kring Nikola Motors sedan härvan i september där vdn avgick och när det i november stod klart att den överenskommelse man hade med General Motors inte alls skulle bli av den storlek som först var tänkt. Men företaget finns kvar och nu presenterar de lite hur framtiden är tänkt att se ut. Målet är att först lansera den helt eldrivna lastbilen Tre i Nordamerika. Denna ska ha upp till 48 mils räckvidd. Efter den ska en bränslecellsdriven version av modellen lanseras. Med fulla vätgastankar ska denna kunna ta sig upp till 80 mil. Man planerar även för Two FCEV Sleeper som är en bjässe tänkt för transporter över långa sträckor. Den ska ha en räckvidd på upp till 144 mil. Jason Roycht som är global head of FCEV hos Nikola säger följande: "Our plan is to enter the market in steps. We are building on the current Tre platform with the planned launch of our fuel-cell and hydrogen storage systems in 2023. These systems are designed to be scalable in order to handle the greater power and longer-range requirements for long-haul, which allows for concurrent integration into the chassis design of the Nikola Two FCEV Sleeper. Utilizing common components and systems for hydrogen propulsion will support greater economies of scale and also allow Nikola to continuously expand and adapt our FCEV truck portfolio to address the diverse requirements of commercial trucking." Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

I morgon öppnar Tekniska Museet igen
Med utställningen Moving to Mars

I morgon 26 februari öppnar Tekniska Museet återigen upp efter att ha haft pandemistängt sedan i slutet av oktober förra året. Då kommer även den nya utställningen "Moving to Mars" som skapats av brittiska The Design Museum ha premiär på museet. Det blir första stoppet på utställningen internationella turné och känns väl extra passande med tanke på den Mars-feber som har rått de senaste veckorna. Utställningen fokuserar på den dagen vi väl kommer att börja kolonisera Mars och Tekniska Museet skriver: "Med 150 föremål från tidigare rymdresor (inklusive original från NASA, European Space Agency och SpaceX) och prototyper för framtidens marsresor berättar Moving to Mars om den stora utmaningen att ta människan till Mars – kanske mänsklighetens största äventyr någonsin. Varje liten detalj måste tänkas igenom, inte minst inför den sju månader långa resan dit. Men också hur vi ska leva och överleva när vi väl kommit fram – vilka kläder vi behöver, vad vi ska äta och hur vi ska bo." Förutom Moving to Mars så kör Tekniska Museet just nu även utställningarna Antropocen, en utställning om den nya tidsepok som en del anser att vi lever i nu, samt Hyper Human, en utställning om framtidens människa. Tekniska Museet har infört en lång rad åtgärder för att göra museibesöket så säkert som det går ur smittsynpunkt och ni kan läsa lite mer om dessa åtgärder här. Tumnagel
41.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nvidia RTX 3060 börjar säljas idag 18:00
Var förberedda om ni vill lägga vantarna på exemplar

Idag är det säljstart för Nvidias senaste tillskott i RTX 30-familjen. Mer specifikt är det RTX 3060 som kommer bli tillgängliga att köpa klockan 18:00 hos en rad olika återförsäljare för mellan 4000 och 7000 kronor. Tidigare kort i RTX 30-serien har sålt slut rätt snabbt, så om ni vill ha ett RTX 3060 så kan det vara en bra idé att hänga på det digitala låset. Kortet kommer som känt med 12GB GDDR6-minne och grafikkretsen GA106, vilket är den minsta i Ampere-familjen. Videocardz verkar ha lagt vantarna på ett RTX 3060 och har levererat lite benchmarksiffror och dessa visar att kortet, inte helt oväntat, presterar bättre lite bättre än RTX 2060 och ligger på ungefär samma prestandanivå som RTX 2060 Super och RTX 2070. Nedan har ni lite åsikter om RTX 3060 från Dave 2D, Digital Foundry och Linus Tech Tips. Tumnagel
35.3°
+
André Stray
0

Suzuki Motors vd går i pension 91 år gammal
Kanske var dags nu

Osamu Suzuki är styrelseordförande och vd för Suzuki Motor. I över 40 år har han haft ledarhatten på sig och sett till att företaget är en av världens största tillverkarna av personbilar. Nu väljer han att gå i pension, 91 år gammal. Osamu har tidigare sagt att han aldrig tänkte pensionera sig och att hans hälsa alltid varit mycket bra. "I played golf 47 times last year, Ix27m very energetic. My job is my life. Humans die if they give up their jobs." För Suzuki väntar som för många andra elektrifiering och deras mål är att alla modeller från 2025 kommer att vara det. Samma år räknar man med att sälja 3,7 miljoner bilar världen över. Tumnagel
43.2°
+
Bobby Green
0

Nya Renault Mégane som laddhybrid börjar säljas
Blir din för 334.900 kronor

I september förra året började nya Renault Mégane att säljas, men inte laddhybriden. Nu är det dock dags även för den och på prislappen står det från 334.900 kronor. För pengen får man Mégane Sport Tourer E-TECH Plug-in Hybrid (laddhybriden erbjuds endast som kombi) och under skalet på den finns en drivlina som består av en förbränningsmotor, en elmotor och ett batteripack på 9,8 kWh. På bara el ska man kunna ta sig upp till fem mil och toppfarten är då 135 km/h. Den blandade förbrukningen anges till 0,13 liter per mil och utsläppet till 29 gram per kilometer. Finns alltså att köpa nu. Det går även att privatleasa modellen för 3550 kronor per månad. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Avatar: The Last Airbender blir animerad film
Blir förhoppningsvis bättre än M. Night Shyamalans version

Den amerikanska tv-kanalen Nickelodeon har meddelat att man kommer att dra igång den nya studion Avatar Studios tillsammans med Michael Dante DiMartino och Bryan Konietzko, skaparna av den animerade tv-serien Avatar: The Last Airbender. Avatar Studios första projekt kommer att bli en animerad film som baseras på Avatar: The Last Airbender. Framöver kommer man att göra produktioner som är baserade på Avatar: The Legend of Korra, uppföljaren till Avatar: The Last Airbender. Den animerade tv-serien Avatar: The Last Airbender sändes mellan 2005 - 2008 och handlar om den 12-årige Aang som är den siste från sin stam Air Nomad. Tillsammans med sina vänner kämpar Aang för att få slut på kriget mellan stammen Fire Nation och andra stammar runt om i världen. Avatar: The Last Airbender filmatiserades även 2010 av M. Night Shyamalan i en riktig spelfilm. Det hela resulterade i en film som i stort sett ingen verkar ha gillat. Ni hittar trailern till denna här nedanför. Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Idag får vi testa Outriders
Demo-version blir tillgängligt 18:00

Outriders från People Can Fly kommer släppas 1 april, men redan idag kommer vi kunna ta en titt på vad spelet har att erbjuda. Igår kväll släppte utvecklarna en video som gav oss en titt på vad vi kommer få uppleva i demot och vi kommer få ta del av spelets första timmar. Mer specifikt prologen, första kapitlet samt en rad sidouppdrag. Det finns ingen tidsbegränsning eller sådant och vi kommer ha möjlighet att testa spelets fyra olika klasser. Våra framgångar i spelet kommer föras över till den fulla versionen när den släppts och extra trevligt är att demot kommer finnas tillgängligt även efter spelets release. Hur som helst. 18:00 kommer demot bli tillgängligt och det kommer kunna liras på PC, PS4, PS5, Xbox One och Xbox Series X. Skarp release av spelet sker 1 april och då kommer man kunna lira på ovan nämnda plattformar samt Stadia. Ovan har ni en ordentlig genomgång av vad demot kommer erbjuda och om ni är osäkra på om ni ska testa demot eller ej idag så har ni nedan en video där vi får tio anledningar varför vi ska lira. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

Halo-serien har premiär under första kvartalet 2022
Inspelningarna har dragit igång igen

Arbetet med Halo-serien har pågått sedan 2013 och snart är den äntligen här. Det var egentligen tänkt att serien skulle släppas någon gång i år, men pandemin satte käppar i hjulet för inspelningarna förra året. Nu har inspelningarna dragit igång igen och man har spikat att serien kommer släppas under första kvartalet 2022 på streamingtjänsten Paramount+. Serien produceras av Showtime och Steven Spielbergs produktionsbolag Amblin Television. I rollerna har vi Pablo Schreiber som Master Chief och Natascha McElhone kommer spela Cortana- och Spartan-skaparen Dr. Catherine Halsey. Tumnagel
40.6°
+
André Stray
0

Siste manlige medlemmen av Juma-stammen död i covid-19
Urfolk från Amazonas riskerar nu att försvinna helt

Den siste manlige medlemmen av urfolket från Juma-stammen i den brasilianska Amazons-stammen rapporteras ha dött i covid-19. Det är okänt hur gammal stamfadern Aruká var men han tros ha varit mellan 86 - 90 år gammal när han dog förra veckan. Juma-stammen ska ha bestått av runt 15.000 medlemmar i början av 1900-talet men hade i början av 1990-talet krympt till bara sex medlemmar. Aruká hade tre döttrar men på grund av att Juma-stammen krympt så pass mycket har alla dessa gift sig med män tillhörande Uru-eu-wau-wau-stammen, något som gör att även deras barn kommer att anses tillhöra Uru-eu-wau-wau-stammen. BBC skriver dock att några av Arukás barnbarn nu bestämt sig för att bryta mot den patriakala stamtraditionen och framöver anse sig tillhöra både Juma- och Uru-eu-wau-wau-stammen, något som gör att Juma-stammen förhoppningsvis kan leva vidare även i framtiden. Är ni intresserade av att veta mer om Aruká, hans tre döttrar och Juma-stammen så har Google Arts & Culture en utställning som handlar om det vilken hittas här. Tumnagel
25.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny BMX-film från Vans
Med Dakota Roche

Efter skosamarbetet i början av månaden är det nu dags för Vans att även presentera en film med BMX-åkaren Dakota Roche. Filmen som heter Seeking Liberty är inspelad i Philadelphia och man har velat fånga stadens charm ur ett nytt perspektiv. Tumnagel
81kg
+
Bobby Green

Så blir traditionell italiensk gelato till
180 år gammal familjetradition

Det finns mycket gott man inte får missa när man är i Italien. Glassen är en av grejerna. Här får vi se hur traditionell gelato i den lilla staden Ruvo di Puglia blir till. Endast tre ingredienser behövs - mjölk, socker och ägg. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green

Nytt och färgglatt från Timberland
Återigen med Billionaire Boys Club

Timberland och Billionaire Boys Club följer upp de färgglada skorna som presenterades i november med en ny kollektion som fått namnet Hyper Natural. I denna finns det hiking-plagg och två stycken nytolkningar på Garrison Trail-kängan. Skorna är tillverkade i ett material som består av minst 50 procent plast från återvunna PET-flaskor. Kläderna är i 100 procent ekologisk bomull. Kollektionen släpps den 26 februari och priserna ligger på mellan 600 och 1800 kronor. Tumnagel
71kg
+
Bobby Green

Romen The Real McCoy släpptes idag
Helt utan tillsatser

Idag släpptes The Real McCoy 12 Years Single Cask på Systembolaget. Det är en rom helt utan tillsatser producerad hos det familjeägda företaget Foursquare på Barbados. Endast lokal jäst, melass och källvatten från Barbados används. Romen destilleras i små batcher i kopparpanna och kolonnbrännare innan den lagras på hårt rostade amerikanska bourbonfat. Dofterna ska vara smörig ek och kryddig mörk choklad. Smaken beskrivs som smörkaramell tillsammans med fattoner, apelsinzest och tobak. För en flaska på 70 centiliter får man betala 599 kronor. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green

Den perfekta Steakhouse-burgaren
Tjock och mumsig

I sitt senaste klipp visar George Motz hur man fixar till den perfekta steakhouse-burgaren. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Teaser för Tina
HBO:s dokumentär om Tina Turner

Här kommer en teaser för HBO:s kommande dokumentär om den amerikanska artisten Tina Turner. Tina handlar om Tina Turners karriär och förutom artisten själv kommer bland andra Angela Basett och Oprah Winfrey medverka i dokumentären. Tina har premiär på amerikanska HBO Max 27 mars och kommer sannolikt att börja sändas på HBO Nordic någon gång efter det. Tumnagel
104kg
+
Wille Wilhelmsson

Ny officiell klockpartner för Aston Martin
Anrika Girard-Perregaux

Aston Martin meddelar nu att den anrika schweiziska klocktillverkaren Girard-Perregaux blir officiell klockpartner åt biltillverkaren. Girard-Perregaux har tillverkat klockor sedan 1791 och erbjuder idag modeller som kostar mellan 17.000 dollar och 463.000 dollar. Partnerskapet kommer att mynna ut i flera klockor i begränsade upplagor i framtiden och den första ska presenteras senare i år. Girard-Perregaux kommer även att fungera som sponsor för Aston Martins nybildade F1-team. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green

Victorinox-knivar med halkfria handtag
Kommer nu till Sverige

Victorinox har en serie med knivar som heter Swiss Modern. En version av dessa har syntetiska handtag i svart som ska vara halkfria. Nu kommer dessa knivar till Sverige och mer specifikt till alla Kitch’n-butiker runt om i landet. Knivarna klarar diskmaskin och är enkla att underhålla. Bladet är i rostfritt stål. De fyra knivarna som lanseras är stekkniven, santokukniven, kockkniven och brödkniven. Alla kostar 599 kronor styck. Tumnagel
101kg
+
Bobby Green

Ny whisky från Macallan
Inspirerad av naturen

Macallan presenterar nu den nya whiskyn The Macallan Edition No.6. Här ska man ha hämtat inspiration från naturen och i synnerhet den berömda floden Spey som omger The Macallan Estate. Det är en single malt som ska ha aromer av färsk frukt, muskot, kola, ek, plommon, apelsiner och kanel. Smakerna beskrivs som kryddiga med inslag av färska frukter, krämig choklad och rostad havre. Släpps på Systembolaget den 4 mars och för en flaska får man betala 1100 kronor. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green

Daft Punk lägger ned
Tack för allt

1992 skapades duon Daft Punk i Paris och mycket har hänt sedan dess. Efter en seg start tog det fart 1995 då singeln Da Funk släpptes. Den följdes av Around the World som nog alla har hört. Nu får vi reda på att duon som består av Thomas Bangalter och Guy-Manuel de Homem-Christo går skilda vägar och att gruppen nu är upplöst. Varför får vi dock inte reda på för tillfället utan det hela meddelas bara med videon ovan som döpts till Epilogue. Tack för allt, och som tur är finns allt publicerat material kvar och kommer inte att försvinna. Som alltid - var inte ledsen för att det är över, var glad över att det över huvud taget hände. Låter bättre på engelska, men ni fattar. Bonusklipp nedan. Tumnagel
-640kg
+
Bobby Green

Idag är det Internationella Margarita-dagen!
Tut i luren!

Idag är det inte bara start på en ny vecka utan det är även den internationella Margarita-dagen vilket givetvis måste firas. Margarita är en drink som består av tequila, likören triple sec, is och limejuice. Servera gör man i ett saltkantat glas. En populär variant är Frozen Margarita som ni kan se Jamie fixa till i klippet här ovan. Skål! Tumnagel
89kg
+
Bobby Green

Mackan testar plasmaskäraren från Lidl
Något att ha?

Förra året släppte Lidl en billig plasmaskärare och de sålde slut illa kvickt. Idag släpptes en ny omgång och tydligen har folk i hela landet köat innan öppning och sedan rusat in och köpt på sig en eller flera maskiner. Prislappen 1499 kronor lockade många som vill testa på det här med att skära plåt på ett smidigare sätt. Här får vi se ett test av den senaste maskinen för att se om den är något att ha. Köpte du någon? Tumnagel
94kg
+
Bobby Green