m

Volkswagen gör en Evoque-cab
Visar konceptet T-Cross Breeze i Genève

Volkswagen gör en Evoque-cab
Bil / Volkswagen

Nissan försökte med Murano CrossCabriolet - att få folk att vilja åka omkring i en suv där man även kunde fälla bort taket. Det misslyckades fatalt. Range Rover gillade dock idén och presenterade i november förra året samma sak med modellen Evoque Cabriolet. Den gick det dock bättre för och försäljningen har gått över förväntan. Volkswagen vill inte vara sämre så därför presenterar de nu konceptet T-Cross Breeze. Det är en bil i Polo-klassen som alltså har lite bättre markfrigång och som man ska kunna sola sig i extra mycket eftersom den har ett tygtak som försvinner med ett knapptryck.

T-Cross Breeze mäter 4,33 meter i längd och den har en hjulbas på 2,56 meter. Höjden anges till 1,53 och bredden till 1,79. Under huven sitter det en bensinfyra på 1,0 liter med turbo som ger 110 hästar. Den driver bilens framhjul via en sjustegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska ta 10,3 sekunder och toppfarten anges till 188 km/h. Förbrukningen ligger på 0,5 liter per mil med ett utsläpp på 115 gram per kilometer.

På insidan hittar man nästan inga fysiska knappar utan det är touch som gäller. Traditionella mätarklockor har också bytts ut mot en skärm och tillsammans med skärmen i mitten bildar dessa en sammanhängande yta som man ska kunna programmera och ändra om lite som man själv vill ha det.

Bilen är som sagt endast ett koncept för tillfället men den skulle kunna bli verklighet i framtiden. Allt om den finns att läsa i pressmeddelandet nedan.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Volkswagen gör en Evoque-cab
Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för Volkswagen T-Cross Breeze - den första SUV-cabrioleten i Polo-klassen

Konceptbilen T-Cross Breeze ger en försmak av ny SUV-serie
Världspremiär på bilsalongen i Genève
Tiguan och Touareg kommer få sällskap av ytterligare tre SUV-serier
10 viktiga fakta

T-Cross Breeze ger oss en första antydan om designen för en helt ny SUV från Volkswagen.
Konceptbilen är en progressiv SUV som dessutom lockar som en modern soft-top-cabriolet.
T-Cross Breeze är en överkomlig mix av SUV och cabriolet i kompaktformat.
T-Cross Breeze har dynamiska karossproportioner och korta överhäng.
Med T-Cross Breeze, T-Roc, Tiguan, Tiguan XL, en mellanstor SUV och Touareg börjar det nya och växande utbudet av Volkswagen-SUV:ar att ta form.
Med eleganta och karaktärsfulla SUV:ar, som nya spännande T-Cross Breeze, tänker Volkswagen sätta sina egna avtryck i alla klasser.
Fyrsitsiga T-Cross Breeze är utrustad med nästa generations manöverkoncept och en interaktiv, digital instrumentering.
Reglage och knappar av traditionell typ har ersatts av beröringskänsliga ytor och nyutvecklade ”by-wire”-lösningar.
Ett ljudsystem från BeatsAudio™ på 300 Watt gör det ännu roligare att köra nedcabbat.
T-Cross Breeze drivs av en bensindriven, högeffektiv TSI-turbomotor som utvecklar 110 hk.
Nya T-Cross Breeze intar scenen vid den 86:e upplagan av den internationella bilsalongen i Genève, 1-13 mars.
? Denna Volkswagen-cabriolet berikar kompaktsegmentet med en helt ny attityd. T-Cross Breeze är den första SUV-cabrioleten i sin klass, och samtidigt en överkomlig och fräck bil som med sin förhöjda sittposition bjuder på perfekt sikt, säger Herbert Diess, chef för märket Volkswagen.

Med detta djärva koncept betonar Volkswagen det faktum att företaget stakar ut vägen för att göra mobiliteten mer upplevelsefylld än någonsin tidigare.
? För tillfället är T-Cross Breeze bara en konceptbil, men vi kan mycket väl tänka oss att sätta en sådan cabriolet i serieproduktion. En ekonomiskt överkomlig bil som är kul att köra och också passar perfekt till vardags. En folkvagn i ordets rätta bemärkelse, fortsätter Herbert Diess.

Konceptbilen, som har en bensindriven, turboladdad och direktinsprutad 1,0-liters TSI-motor på 110 hk under huven, ger en föraning om en ny modellserie. Klaus Bischoff, chefsdesigner för Volkswagen, förklarar:
? T-Cross Breeze är en aptitretare för den mest kompakta SUV som Volkswagen planerar att tillverka och utgör själva kärnan i en ny SUV- och cabrioletdesign i kompaktklassen. T-Cross Breeze avspeglar början på något nytt för vårt märke. Vi vill väcka folks intresse för ‘Nya Volkswagen’. I det här fallet gör vi det med ett fordonskoncept som saknar motstycke i denna klass – med en helt omarbetad förarplats och en design som är lika uttrycksfull som den är fräsch. Vi har inte sparat på krutet utan verkligen gett allt vid utvecklingen av denna bil som säkerligen är en av vår tids mest spännande 4-meters-SUV:ar.

Därför markerar världspremiären för T-Cross Breeze en radikalt ny riktning när det gäller designen för Volkswagens kompaktbilar.

Produktoffensiv med SUV:ar i alla relevanta klasser

I framtiden planerar Volkswagen att erbjuda en spännande SUV-modell i alla relevanta segment. Först ut i denna ambitiösa produktoffensiv är nya Tiguan, som lanseras på den svenska marknaden under senvåren. På vissa marknader, inklusive den svenska, kommer nya Tiguan längre fram också att erbjudas i en version med längre hjulbas. I de högre klasserna följs detta av en ny mellanstor SUV (för USA och Kina) samt av välkända Touareg i premiumsegmentet. Under Tiguan kommer två nya SUV-modellserier att göra debut: i Golf-klassen kommer en SUV som går i samma stil som konceptbilen T-Roc, medan T-Cross Breeze anger färdriktning för Polo-klassen.

Bränslesnål TSI-motor på 110 hk

T-Cross Breeze har ambitionen att bjuda på äkta cabrioletkänsla för ett överkomligt pris. Det första steget mot en värld av hållbar bilism utgörs här av en mycket bränslesnål, turboladdad och direktinsprutad bensinmotor (TSI) med en cylindervolym på 1,0 liter, ett start/stopp-system och ett energiåtervinningssystem. 110 hk starka 1,0 TSI är en kraftkälla som imponerar, det maximala vridmomentet på 175 Nm finns tillgängligt redan från 1 500 varv/min. Kraften från TSI-motorn leds till framhjulen via en 7-stegad DSG-växellåda med dubbla kopplingar. Utrustad på detta sätt behöver denna SUV-cabriolet, som väger låga 1 250 kg, endast 10,3 sekunder på sig för att komma upp i 100 km/h. Topphastigheten ligger på 188 km/h. Lika tilltalande är värdena för bränsleförbrukningen och CO2-utsläppen: 5,0 l/100 km respektive 115 g/km. Tillsammans med en tankrymd på 40 liter innebär detta att konceptbilen har en teoretisk räckvidd på 800 km, vilket med råge räcker för att köra den från Genève till Cannes eller Venedig på en enda tank bensin.

En ny dimension i kompaktsegmentet

T-Cross Breeze mäter 4 133 mm i längd vilket gör den något längre än CrossPolo. Hjulbasen på 2 565 mm resulterar i korta överhäng och ger karossen sportiga proportioner. Med sidobackspeglarna borträknade är konceptbilen 1 798 mm bred – alltså avsevärt bredare än nuvarande bilar i Polo-klassen, samtidigt som passagerarna i T-Cross Breeze också sitter betydligt högre upp. Med stängd soft-top har denna nya Volkswagen en höjd på 1 563 mm.

Modern SUV-design

Det omisskännliga formspråket gör att man direkt ser att det är en Volkswagen, även om man inte uppmärksammar VW-märket. Designen understryker också det faktum att varje modellserie och fordonsklass betraktas som helt fristående. Nya Tiguan är den första serietillverkade modellen som stoltserar med den nya, genuina SUV-designen. T-Cross Breeze följer samma karismatiska stil, men visar också tydligt att den representerar en fristående SUV-serie.

Fronten på T-Cross Breeze kännetecknas av en påfallande bred kylargrill och av smala strålkastare. Dessa detaljer ger Volkswagens mest kompakta SUV ett nytt karakteristiskt ansikte. LED-varselljusens unika former, där de sitter placerade som ett bågformat band under LED-strålkastarna, understryker precis som de stora LED-ringarna runt dimljusen hur individuell designen för denna bil är. Även sidoprofilen med den dubbla karaktärslinjen är karakteristisk för bilen. Den undre kanten löper i detta fall inte runt hela bilen (som den gör på t.ex. Tiguan), utan sträcker sig upp över bakhjulet vilket ger sidoprofilen en helt ny look. En annan detalj som karakteriserar bilens sidoprofil är de 19" stora lättmetallfälgarna som har en spiraldesign som vid naven individualiserats med färgstarka, stjärnformade plastspännen. Bakpartiet på denna SUV-cabriolet domineras å sin sida av en bred baklucka med integrerade LED-baklyktor. Lastutrymmet har en volym på nästan 300 liter och det är mycket enkelt att lasta i och ur.

T-Cross Breeze är lackerad i en varm grön kulör (”Summer Green Metallic”). Påbyggnadsdelar som skärmbreddarna, kylargrillen och de undre delarna av sidoplåtarna och stötfångarna går i en perfekt kontrasterande, mörkt bensinfärgad nyans (”Deep Teal”). Även plastspännena och de stjärnformade hjulnaven är lackerade i ”Deep Teal”. Alla synliga karossdetaljer av aluminium – till exempel applikationen på vindruteramen och de olika terrängdetaljerna, som hasplåtarna fram och bak, och trösklarna – är sandblästrade. Suffletten är svart.

I framtiden behövs inga knappar

Invändigt tar Volkswagens bilar nu ett epokgörande kliv i ny riktning. Konstruktörerna har fokuserat på det som verkligen betyder något: att skapa en ny rumsupplevelse och att konstruera om förarplatsen från grunden med hjälp av den nya generationens HMI (Human-Machine Interface) samt genom att utveckla ett helt nytt gränssnitt för alla reglage som gör att vi en dag kommer att slippa alla knappar och strömbrytare i bilen. Detta är en tidig antydan om vart de serietillverkade modellerna är på väg på inte alltför lång sikt.

Redan i T-Cross Breeze använder Volkswagen ett manöverkoncept som nästan helt saknar knappar. Denna SUV-cabriolet har konceptuella kopplingar till BUDD-e, en annan utställningsbil som premiärvisades vid elektronikmässan CES i Las Vegas nu i januari, och också kan beskådas i Genève. Med undantag av spaken på rattstången och knapparna till de elektriska fönsterhissarna och till suffletten, är samtliga reglage i T-Cross Breeze av beröringskänslig typ eller utförda som helt nya så kallade ”by-wire”-lösningar. Rörelsestyrning är en annan ingående del i manövergränssnittet. Nya HMI, med tillhörande displayer, kan tas loss från instrumentpanelen på samma sätt som i utsläppsfria BUDD-e. Det här är morgondagens display. Sist, men inte minst, är det självklart att detaljer som tidigare endast hade en rent funktionell uppgift, till exempel luftinsläpp, nu smälts in i bilens konturer.

High-tech både när det gäller design och material

Formspråket och färgerna i kupén matchar den uttrycksfulla exteriören. Instrumentpanelen och de yttre partierna på mittkonsolen glänser i den fräscha specialeffektlacken ”Summer Green Soft” som kontrasterar mot de mörka ytorna i interiören – även klädseln går i ”Deep Teal”, precis som exteriören. Bägge dessa färger hittar vi också på rattens dekordetaljer. Dörrarmstöden, dörrhandtagen, den bakre delen av den eleganta mittkonsolen och sätenas bakstycken går däremot i den ljusa nyansen ”Ceramique”. Precisionen i alla gränsytor framhävs av en kombination av sandblästrade och högblanka ytor.

Precis som högteknologiska sportskor är delar av sätena formgjutna, färgade (i ”Deep Teal”) och ”stickade” i 3D. Klädseln på sidostödens innerytor är tillverkade i ett enda stycke och består av olika material, till exempel fibrer av polyamidhybrid som är extremt motståndskraftigt mot deformation ? oömt och slitstarkt. Denna metod kan användas för alla sorters former. I T-Cross Breeze används den till exempel också för förvaringsfickorna på ryggstödens baksida.

Interaktiv, digital instrumentering

Volkswagens interaktiva HMI ger en föraning om vad företagets nästa generation av bilar kommer att bjuda på. Digitaliseringen av instrumenten öppnar upp för helt nya möjligheter, både när det gäller grafik och interaktivitet.

Med T-Cross-Breeze har Volkswagen överfört det visionära system som presenterades med BUDD-e till kompaktklassen. Systemet består av två separata displayer som både visuellt och funktionellt bildar en stor sammanhängande yta – ”Active Info Display” som är en fritt programmerbar instrumenttavla placerad framför föraren, och huvudenheten som fungerar som skärm för infotainmentsystemet på mittkonsolen. I T-Cross Breeze visar Volkswagen hur den interaktiva, digitala instrumenteringen ”Active Info Display”, som Passat och nya Tiguan redan utrustats med, kan komma att utvecklas.

På vägen. Här visas information på en helt ny 3D-display med grafiska animeringar. För dessa futuristiska och snygga grafikskärmar har man medvetet valt bort de traditionellt runda instrumenten. Displayerna är en helt ny typ av virtuell scen för presentation av information. Föraren kan inom vissa gränser själv konfigurera dem efter eget huvud, ungefär på samma sätt som man kan flytta runt appar på en smartphone. Beroende på den aktuella konfigurationen, ändrar beståndsdelarna på displayen form, flyttas, krymper eller förstoras. Bakgrunden på den virtuella informationsscenen har en bikakeformad struktur som på ett elegant sätt går igen som röd tråd i hela T-Cross Breeze – liknande mönster hittar vi till exempel också på instrumentpanelen och på kylargrillen. Den robusta bikakestrukturen var ett medvetet val eftersom den perfekt matchar en offroad-bils karaktär.
Profilväljare för förutseende körning. T-Cross Breeze har en väljare för förutseende körning. Detta assistanssystem är nära knutet till navigationssystemet, frontkameran och andra system i bilen vilket gör att det kan registrera olika parametrar, till exempel topografin. Lägger man väljaren för förutseende körning i läget Auto, kan systemet på egen hand ändra karakteristiken för motorn, dämpningen och styrningen beroende på den aktuella körsituationen.
Lättare terräng. Som en extra offroad-finess har den interaktiva instrumenteringen ett individuellt grafiskt läge som är direkt kopplat till profilväljaren för förutseende körning . Med hjälp av flera olika sensorer i bilen och genom att utvärdera kartdata, kan bilen själv avgöra när den inte längre har asfalt under hjulen utan nu kör i terrängen när profilväljaren står i läget Auto. Om detta händer, aktiverar det HMI som är kopplat till profilväljaren för förutseende körning ett nytt offroad-läge och systemmeddelandena ”TERRAIN IDENTIFIED” och ”OFFROAD MODE ACTIVATED” visas på förarens display. Samtidigt visar alla de interaktiva displayerna föraren var den framhjulsdrivna bilen kan ta sig fram säkert i lättare terräng och var den inte kan göra det. Den ”normala” körinformationen visas då mindre och förs ut mot sidorna för att lämna plats för offroad-informationen, som i denna situation är mest relevant för föraren. En topografikarta över den närmaste omgivningen dyker nu upp i mitten av displayen och en stiliserad bild av däcken och stötdämparna visas. Den bikakemönstrade bakgrunden övergår till små kolumner med ett hexagonalt tvärsnitt, som beroende på hur hög terrängen är framför och på sidorna av T-Cross Breeze, symboliserar den lokala topografin. Områden som bör undvikas markeras separat. Bredvid Active Info Display finns en bikakemönstrad 3D-struktur som består av bakgrundsbelysta plexiglaskolumner, vilket får den virtuella och reella fordonsarkitekturen att smälta samman till en.
Huvudenhet. Infotainmentsystemets centrala display (huvudenheten) kan figureras fritt genom att man flytta runt ”brickor” på ett fördefinierat rutnät. Även här är den robusta bikakestrukturen den röda tråden. Bland annat kan man få en topografisk bild av hela färdvägen. Man kan till exempel visa höjden över havet längs vägen, eller så kan bikakemönstret bli en dynamisk equalizer. Samtidigt visar en inkorg de tre senast inkomna SMS:en, komplett med bild på avsändaren. De övriga brickorna är kopplade till exempelvis information om vädret eller till mediabibliotekets cover-flow-funktion. Alla brickorna kan flyttas runt enligt ovan, både av föraren och framsätespassageraren. Konfigureringen och handhavandet sköts mycket intuitivt. Lika intuitivt är det att sköta klimatanläggningen: närhetssensorer i pekskärmen gör det till exempel mycket enkelt att öppna valfri ruta. På skärmen visas också de vanliga klimatanläggningsreglagen liksom de för stolvärmen.

Nya ”by-wire"-reglage. Till de nya finesserna hör också ett ”by wire”-växlingsreglage på mittkonsolen. Detta kompakta växlingsreglage används för att styra DSG-växellådan, den elektroniska parkeringsbromsen och det adaptiva chassiregleringssystemet (”DCC” / i lägena ”Sport”, ”Normal” och ”Comfort”). De eleganta skrollhjulen i krominfattat glas är utrustade med sensorer, och gör dessa funktioner enkla att styra. Reglagen runt skrollhjulen av glas är beröringskänsliga och styr varningsblinkern, Auto-Hold, start och stopp av motorn (Keyless Access) och körprofilsväljaren (läge).

BeatsAudio™ sound system

De amerikanska hifi-experterna Beats Electronics – som grundades 2008 av rapparen Dr. Dre – fick stort genomslag på marknaden, först med sina hörlurar. Nu erbjuder detta företag från Kalifornien också ett brett utbud av annan ljudteknik, bland annat kompletta ljudsystem för bilar. Ett BeatsAudio™ sound system tronar också i T-Cross Breeze. Själva hjärtat i basregistret består av en subwoofer som sitter integrerad i mittkonsolen, mellan föraren och framsätespassageraren.

Ljudsystemet, som har en 8-kanalsförstärkare med digital signalprocessor (DSP), levererar en effekt på 300 W. De högklassiga högtalarna runt om i kupén svarar för ett kristallklart ljud, och en speciell perforering gör BeatsAudio™sound systems design ännu läckrare. Naturligtvis är systemet kompatibelt med App-Connect, vilket innebär att CarPlay™ (Apple), Android Auto™ (Google) eller MirrorLink™ kan användas för att styra spellistor i snart sagt alla smartphones via T-Cross Breeze HMI. Till de kommande modeller vi kan få en tjuvtitt på vid bilsalongen i Genève hör utöver T-Cross Breeze också en uppgraderad version av up!. Även denna är utrustad med ett BeatsAudio™ sound system.
36.4°
0

Volkswagen gör en Evoque-cab

Visar konceptet T-Cross Breeze i Genève

Musiken för Final Fantasy VII Remake finns nu på Spotify
Och Apple Music

Det fenomenala soundtracket till Final Fantasy VII Remake finns från och med i dag officiellt på Spotify, Apple Music samt ett gäng andra liknande tjänster. Soundtracket lyckades verkligen skapa trevliga alternativa versioner av originalspelets musik, väl värda att lyssna på igen helt enkelt. Soundtracker innehåller hela 156 spår och kan som sagt hittas på de flesta musikstreamingtjänsterna. Tumnagel
38.7°
+
Frode Wikesjö
0

Stardew Valley nu tillbaka på Playstation Store
Äntligen!

Stardew Valley släpptes för fem år sedan till PC och sedan dess har spelet släppts till en rad andra plattformar. I slutet av förra sommaren försvann dock spelet från Playstation Store i Europa och detta berodde på lite strul när det kommer till spelets åldersgräns. Spelet har kunnat lirats som vanligt om man köpt spelet innan det plockades bort, men nya spelare har fått stå utan. Nu, ett halvår senare, verkar allting vara löst och spelet har återvänt till den europeiska Playstation-butiken. Är ni sugna på att lägga vantarna på spelet, vilket kan vara bra om det blir strul i framtiden, så har ni länk till spelet på Playstation-butiken här nere till vänster. Priset ligger på 148 kronor. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

Volkswagen firar 45 år av GTI med specialare
Hot hatch har hängt med ett tag nu

Det har nu gått 45 år sedan Volkswagen tryckte ner en ganska pigg motor i lilla Golf och därmed skapade en helt ny kategori med bilar - de man kallade för hot hatch. I dagsläget har nästan alla tillverkare en sån här version av en annars ganska alldaglig bil, men det var alltså Volkswagen som startade det hela. För att fira jubileet presenteras nu Golf GTI Clubsport 45 som är en specialversion av vanliga Clubsport. Det man får är svart tak med svart takvinge, paketet som heter Race och andra 19-tumsfälgar än vanligt som har en röd kant på sig. Utmed sidorna sitter det även klibbor som säger 45 och som visar en målflagg. Race-paketet ger dig ett sportigare avgassystem och tar bort toppfartsspärren på 250 km/h. Matrix LED-strålkastare med röda inlägg är standard. Insidan får sportstolar och på ratten står det nu också 45. Under huven har inget förändrats vilket innebär turbomatad radfyra på 2,0 liter som ger 300 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Den är i sin tur kopplad till en sjustegad dubbelkopplingslåda som driver framhjulen. 0-100 km/h ska gå på under sex sekunder. Priset börjar på 47.790 euro. Den här är väl fin och så, men jag tar en första generationen Golf GTI alla gånger. Ingen som har en till salu? Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Mrwhosetheboss snackar techfails
Lite eftermiddagspinsamheter

Efter ett par år i branschen är det lite roligt att blicka tillbaka och minnas saker företag gjort som inte riktigt gått som planerat. Typ som när Michael Bay sprang av scen under Samsungs stora presskonferens på CES 2014 eller när Blackberry-chefen John Chen skulle visa upp Priv och det blev tydligt att han troligtvis aldrig hållit i den tidigare. Det finns betydligt fler pinsamma tillfällen och Mrwhosetheboss har nu släppt en video där han listar 21 stycken ögonblick företag helst vill glömma. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

Bravely Default 2 ute nu till Switch
Mer klassiskt JRPG till folket!

Som rubriken redan avslöjat så har Bravely Default 2 släppts till Nintendo Switch och kan köpas via Nintendos eShop. Spelet är ett regelrätt klassiskt JRPG, på gott och ont, där vi får utforska en ny värld med nya karaktärer. I spelet får vi träffa sjöfararen Seth som måste med sina nyfunna vänner åka världen runt för att leta rätt på fyra kristaller för att rädda världen. Nedan har ni lite recensioner av spelet som släpptes igår och via länken här nere till vänster har ni spelets Metacritic-sida. För att sammanfatta åsikterna erbjuder Bravely Default 2 samma härliga JRPG-upplevelse som föregångarna, men om man inte är ett fan av grindiga rollspel kanske det är bäst att skippa köp. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

Spirited Away ska bli teater
Dock endast i Japan

Nästa år kommer kommer Studio Ghiblis hyllade film Spirited Away bli en teater på Imperial Theatre i Tokyo. Teatern kommer skrivas och regisseras av John Caird (Les Misérables, Nicholas Nickleby, Daddy Long Legs). John sa att han redan spenderat tusentals timmar på att få Spirited Away till teaterscenen och ser fram emot att spendera tusentals timmar till. Teaterversionen av Spirited Away har premiär februari 2022 i Tokyo och kommer senare under våren och sommaren turnera runt till andra japanska städer som Osaka och Nagoya. Tumnagel
38.6°
+
Frode Wikesjö
0

Pokémon Diamond och Pearl får remakes
Brilliant Diamond och Shining Pearl släpps senare i år

Pokémon körde en liten jubileumsshow idag och presenterade en rad Pokémon-relaterade nyheter. Bland annat fick vi reda på att Pokémon Diamond och Pearl som släpptes initialt 2007 till Nintendo DS kommer att få en ordentlig remake och släppas till Nintendo Switch i slutet av 2021. Brilliant Diamond och Shining Pearl heter de nya versionerna och kommer praktiskt taget erbjuda samma gameplay som originalversionerna, men spelets grafik har uppdaterats rejält. Utöver det väntar vi även att de nya versionerna av spelen kommer med livskvalitetsuppdateringar. Mer om de nya versionerna lär vi få veta närmare release. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Katter kör trick shots med pingisbollar
Cat purrfect?

Inget konstigt bara några katter som kör kör trick shots med pingisbollar. Tumnagel
39.9°
+
Frode Wikesjö
0

Pokémon Legends Arceus presenterat
Tar spelaren till feodala Japan

Pokémon Company under en liveström presenterat ett sprillans nytt Pokémon-spel vid namn Pokémon Legends Arceus. Spelet är utvecklat av Gamefreak och kommer erbjuda spelare en helt ny, men ändå lite familjär, spelupplevelse. I stället för att utspela sig i modern tid får vi resa tillbaka till feodala Japan och den fiktiva Sinnoh-regionen som vi får utforska fritt och fånga fickmonster av olika slag. I stället för att kasta Pokébollar i strider som i de vanliga Pokémon-spelen får vi i stället smyga oss på frigående monster och försöka pricka dessa med bollar i realtid. Det hela känns lite som en kombination av Pokémon och Horizon: Zero Dawn, helt enkelt. Som spelets titel avslöjar är gudalika fickmonstret Arceus en central punkt i spelets berättelser. Pokémon Legends Arceus kommer släppas någon gång nästa år till Nintendo Switch och innan dess lär vi få se mer av den lite mer actionspäckade Pokémon-upplevelsen. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Vi har tagit en titt på Bang & Olufsen Beosound Level
Trådlös högtalare för 15 papp

Skulle du vilja ha en fet trådlös högtalare för 15.000 kronor, eller över 15 JBL Flip? Det är förstås helt beroende på vad du är ute efter. Hur som helst så trillade nyligen Bang & Olufsen Beosound Level in på kontoret och givetvis tog vi en titt på vad enheten har att erbjuda, vilket ni kan se i videon ovan. Beosound Level är en rackabajsare till högtalare med ett fylligt och kraftfullt ljud med sina 105W. På ovansidan av högtalaren sitter det en rad touchkontroller som låter dig direkt spela upp ljud från olika internettjänster, vilket initialt är inställt på svenska radiokanaler, men dessa kan du enkelt ändra till dina egna spellistor vid behov. Högtalaren kan spela upp ljud från en rad olika källor via nätverket och stöd för Spotify Connect, Google Cast och Airplay 2 finns. Och förstås Bluetooth. Något trevligt är att designen är modulär och du kan inte bara byta frontpanelen, utan även komponenter som batteri och högtalarens "hjärna", det vill säga modulen med signalprocessor och elektroniken som sköter den trådlösa kopplingen. Komponenterna går att ersätta genom att plocka bort frontpanelen och ta bort några skruvar med en vanlig skruvmejsel. Kort sagt gör detta högtalaren rejält framtidssäker. I alla fall så länge Bang & Olufsen väljer att släppa uppgraderingsmoduler. Priset går förstås inte att sticka under stolen, men har man kosingen så är Beosound Level rätt värd att i alla fall ha i åtanke om det vankas högtalarköp. Det är en pjäs som låter riktigt bra, relativt lätt att bära med sig och möjligheten att byta ut vissa komponenter och uppdatera utseendet vid behov gör att Beosound Level ändå får en ordentlig tumme upp. Bang & Olufsen Beosound Level går att köpa nu och riktpriset ligger på 12.790 kronor(jämför priser) för versionen med Kvadrat-textil på framsidan och 15.290 kostar versionen med träpanel. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Square Enix visar upp Final Fantasy VII: The First Soldier
Battle Royale-spel för mobilen

Final Fantasy VII: The First Soldier är ett kommande mobilspel från Square Enix. Spelet är av Battle Royale-typ där då en viss mängd spelare slåss om att vara de sista kvar på slagfältet. Spelet utspelar sig 30 år före händelserna i Final Fantasy VII Remake och man spelar som diverse Shinra-soldater. Som spelare har man ett antal olika förmågor som man kan använda för att ta kål på motståndarna. Något släppdatum finns ej men det lär väl dyka upp en beta för spelet under våren någon gång. Tumnagel
31.8°
+
Frode Wikesjö
0

Koldioxidutsläpp från nya bilar har minskat rejält
Anledningen är laddbara bilar

Ett pressmeddelande från Trafikverket visar att det har skett en rekordstor minskning av koldioxidutsläpp från nya bilar. Under 2020 har koldioxidutsläppen från nya personbilar jämfört med 2019 minskat från 120 gram per kilometer i snitt till 93 gram. Detta kan vi tacka de laddbara bilarna för och förra årets nybilsregistrering visar att en av tre bilar var en batteribil eller laddhybrid. Och även de bilar som inte är laddbara har blivit energieffektivare. Här sjönk siffran från 132 till 126 gram per kilometer. Totalt minskade utsläppen av växthusgaser från vägtrafiken med cirka nio procent eller drygt 1,3 miljoner ton. 90 procent av detta beror dock på den minskade trafiken i och med den rådande pandemin. Tumnagel
47.5°
+
Bobby Green
0

Apple har hamnat på Råd & Röns svarta lista
Efter att ha ignorerat Allmänna reklamationsnämndens beslut

Den anrika konsumenttidningen Råd & Rön har en lista över företag som inte följer Allmänna Reklamationsnämndens, ARN, beslut i dispyter mellan företag och kunder. Den Svarta listan uppdateras lite titt som tätt och nyligen lades Apple till i listan efter att ha ignorerat ARN:s beslut i två separata reklamationsärenden. Mer specifikt ett ärende där en Apple Watch-skärm skulle repareras, vilket Apple inte ville och pekade på yttre påverkan samt ett ärende där ett trasigt iPad-tangentbordsskal skulle ersättas, men kunden fick ett engelskt tangentbord i stället för svenskt. I båda ärendena fick kunden rätt. Enligt Råd & Rön är det ganska ovanligt att företag, speciellt väletablerade sådana, inte följer ARN:s beslut bortsett från resebranschen. Tumnagel
56.7°
+
André Stray
0

Bungie skjuter upp The Witch Queen till nästa år
Ingen stor Destiny 2-expansion i år alltså

Bungie meddelade under gårdagen att The Witch Queen-expansionen för Destiny 2 inte kommer att släppas i år. Istället planerar de släppa det någon gång under 2022. Anledningen till det är helt enkelt att de inte hinner göra klart expansionen innan årets slut. Corona-grejen har självklart satt en del käppar i hjulen men de vill också att denna expansion ska lägga en ny stabil grund för spelets framtid. Finally, and the most important reason, we are proud to be uncompromising when it comes to our commitment to the health of our teams. With COVID-19 keeping us away from the office, and the large amount of work on our plates, we needed to move the date in order to make sure that both this year’s updates and The Witch Queen were both delivered at the quality we strive for, and on a schedule that made sense for everyone involved. När under 2022 expansionen ska släppas har man ej sagt ännu men det lär vi väl få reda på förr eller senare. Tumnagel
36.3°
+
Frode Wikesjö
0

LastPass innehåller sju trackers
Säkerhetsforskare rekommenderar byte

En säkerhetsforskare har lyckats luska ut att Android-appen för lösenordshanteraren LastPass har sju stycken trackers i sig. Dessa ska dock inte komma åt någon känslig information men forskaren rekommenderar ändå att man borde se sig om efter andra alternativ då han anser att det är dålig praxis för en sådan känslig app att ha så många trackers. "If you actually use LastPass, I recommend changing the password manager. There are solutions that do not permanently send data to third parties and record user behavior." En talesperson för LastPass nämnde att dessa trackers är till för att förbättra samt optimera produkten och att ingen känslig information tas med. Han nämnde också att man kan välja att blockera dem bland appens inställningar. LastPass är dock inte den enda lösenordshanteraren med trackers. Tydligen har Bitwarden två, RoboForm och Dashlane har fyra medan 1Password inte har någon tracker. Nyligen meddelade LastPass att de skulle sluta erbjuda gratis lösenordshanterare på flera plattformar vilket gjorde att flera redan lämnade tjänsten för Bitwarden då. Tumnagel
24.6°
+
Frode Wikesjö
0

Vi har provkört Audi RS e-tron GT!
Snart får vi berätta mer

Det är lite underliga tider just nu och man får inte resa, vilket gör provkörningar lite underliga. Istället för att åka till ett annat land där det finns en hel hög med bilar som man får gotta sig med under en dag eller två så kommer det bilar hit till Sverige. Eftersom hela Europa ska dela på ett gäng bilar blir det lite annorlunda spelregler än i vanliga fall. Som nu när Audi fick upp en e-tron GT och en RS e-tron GT under några dagar. Då får man provköra i korta perioder och eftersom alla inte kör samtidigt får man helt enkelt snällt vänta på ett datum då man får publicera sina intryck. Så än så länge får jag inte berätta vad jag tycker om den här feta bilen, men jag kan i alla fall bjuda på några bilder från en tom väg. Vi har tidigare visat upp utsidan och lite av skillnaderna på modellerna och det kan ni se här under. Så på återseende! Tumnagel
39.4°
+
Roger Åberg
0

Trailer för S04 av The Handmaid's Tale
Premiär 28 april

Här bjuds vi på en trailer för den fjärde säsongen av The Handmaid’s Tale. I denna säsong ser det ut som det nalkas inbördeskrig i Gilead där June har samlat på sig en armé av rebeller samt stöd från omvärlden. June (Elisabeth Moss) strikes back against Gilead as a fierce rebel leader, but the risks she takes bring unexpected and dangerous new challenges. Her quest for justice and revenge threatens to consume her and destroy her most cherished relationships. I Sverige kan man titta på The Handmaidx27s Tale på HBO Nordic, Viaplay, Comhem Play+ och SF Anytime. Tumnagel
37.3°
+
Frode Wikesjö
0

Arbetet med District 9-uppföljare har börjat!
Neill Blomkamp har börjat skriva manus

District 9 släpptes 2009 och sedan dess har fans bönat och bett om en uppföljare. Till en början såg det rätt brunt, men i samband med releasen av Neill Blomkamps Chappie berättade regissören att han hade en idé om vad storyn skulle kunna vara. Och nu har Blomkamp bekräftat via Twitter att han, Sharlto Copley och Terri Tatchell har börjat jobba på ett manus till en direkt uppföljare till filmen. Vad uppföljaren kan komma att handla om är för tillfället okänt och det lär dröja innan filmen släpps i någon form. Oavsett är vi glada att något nytt på District 9-fronten är på ingång. Ovan har ni en trailer för District 9. Tumnagel
62.1°
+
André Stray
0

How To Drink testar lite alkoholfri "sprit"
Är det något att ha?

Det har dykt upp flera alkoholfria alternativ till sprit. Ett sånt exempel är gin utan alkohol så att man kan få sig en god GT om det nu skulle vara så att man inte vill ha just procenten. Här får vi se när YouTube-kanalen How To Drink testar några sorter med alkoholfri sprit. Kan du rekommendera någon? Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Hernös senaste gin är lagrad på björkfat
Spännande!

Hernö Gin presenterar nu Hernö Artisan Ten Gin som är en gin lagrad på björkfat. Jag har tidigare provat tonic med rökt björksmak och det var riktigt gott, så den här ska bli spännande att testa. Smaken beskrivs som kraftig enbär med söt blommighet från björk och älgört. Etiketten har Härnösandskonstnären Hans Forsell tagit fram där han har tolkat Dala och Hernö Gins ursprung. Ginen är framtagen för att fira Hernö Gins tioårsjubileum och den hyllar deras allra första produkt som var Hernö Artisan Gin. Fler specialare kommer att släppas under året. Endast 1921 stycken flaskor av denna kommer att bli till och 1000 stycken av dessa släpps den 31 mars. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green

Safri Duo - Played-A-Live
Fredagsklassikern

2000 är nu hela 21 år sedan. Och vet ni vad som bland annat hände då? Jo, den danska gruppen Safri Duo släppte trumlåten Played-A-Live (The Bongo Song) som ni alla har hört. Jag har lyssnat sönder låten och kan väl ärligt säga att jag inte tycker att den har åldrats särskilt väl, även om den givetvis har en plats någonstans i mitt musikbibliotek. Oavsett tycker jag den är värd att köra som klassiker denna soliga fredag. Bonusklipp nedan. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green

Keith äter allt som finns hos In-N-Out
Även den hemliga menyn

Keith från The Try Guys ger sig här i kast med att äta allt som finns på menyn hos In-N-Out, inklusive den "hemliga" menyn som man bara får tillgång till om man vet vad man ska säga vid kassan. Vilken burgare tycker du är bäst på In-N-Out? Själv har jag aldrig ätit där men hoppas få göra det någon gång. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Thomas Di Leva kör konsert ikväll
Hemma i sitt vardagsrum

Ikväll klockan 19.00 kommer artisten Thomas Di Leva att ha premiär för Live hemma hos Di Leva. Det är en exklusiv hemma hos-konsert som han anordnar i sitt vardagsrum. "Låt oss mötas, denna gången live hemma hos mig i en nära konsert direkt från mitt vardagsrum till ert vardagsrum, det kommer att bli mina favoritlåtar i underbara hemmamysversioner. Rymdkram, Thomas." En biljett till konserten kostar 199 kronor och du hittar den på länken nedan. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Ny BMX-film från Vans
Med Dakota Roche

Efter skosamarbetet i början av månaden är det nu dags för Vans att även presentera en film med BMX-åkaren Dakota Roche. Filmen som heter Seeking Liberty är inspelad i Philadelphia och man har velat fånga stadens charm ur ett nytt perspektiv. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Så blir traditionell italiensk gelato till
180 år gammal familjetradition

Det finns mycket gott man inte får missa när man är i Italien. Glassen är en av grejerna. Här får vi se hur traditionell gelato i den lilla staden Ruvo di Puglia blir till. Endast tre ingredienser behövs - mjölk, socker och ägg. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green

Nytt och färgglatt från Timberland
Återigen med Billionaire Boys Club

Timberland och Billionaire Boys Club följer upp de färgglada skorna som presenterades i november med en ny kollektion som fått namnet Hyper Natural. I denna finns det hiking-plagg och två stycken nytolkningar på Garrison Trail-kängan. Skorna är tillverkade i ett material som består av minst 50 procent plast från återvunna PET-flaskor. Kläderna är i 100 procent ekologisk bomull. Kollektionen släpps den 26 februari och priserna ligger på mellan 600 och 1800 kronor. Tumnagel
65kg
+
Bobby Green

Romen The Real McCoy släpptes idag
Helt utan tillsatser

Idag släpptes The Real McCoy 12 Years Single Cask på Systembolaget. Det är en rom helt utan tillsatser producerad hos det familjeägda företaget Foursquare på Barbados. Endast lokal jäst, melass och källvatten från Barbados används. Romen destilleras i små batcher i kopparpanna och kolonnbrännare innan den lagras på hårt rostade amerikanska bourbonfat. Dofterna ska vara smörig ek och kryddig mörk choklad. Smaken beskrivs som smörkaramell tillsammans med fattoner, apelsinzest och tobak. För en flaska på 70 centiliter får man betala 599 kronor. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green

Den perfekta Steakhouse-burgaren
Tjock och mumsig

I sitt senaste klipp visar George Motz hur man fixar till den perfekta steakhouse-burgaren. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Teaser för Tina
HBO:s dokumentär om Tina Turner

Här kommer en teaser för HBO:s kommande dokumentär om den amerikanska artisten Tina Turner. Tina handlar om Tina Turners karriär och förutom artisten själv kommer bland andra Angela Basett och Oprah Winfrey medverka i dokumentären. Tina har premiär på amerikanska HBO Max 27 mars och kommer sannolikt att börja sändas på HBO Nordic någon gång efter det. Tumnagel
105kg
+
Wille Wilhelmsson

Ny officiell klockpartner för Aston Martin
Anrika Girard-Perregaux

Aston Martin meddelar nu att den anrika schweiziska klocktillverkaren Girard-Perregaux blir officiell klockpartner åt biltillverkaren. Girard-Perregaux har tillverkat klockor sedan 1791 och erbjuder idag modeller som kostar mellan 17.000 dollar och 463.000 dollar. Partnerskapet kommer att mynna ut i flera klockor i begränsade upplagor i framtiden och den första ska presenteras senare i år. Girard-Perregaux kommer även att fungera som sponsor för Aston Martins nybildade F1-team. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green