44 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Volta visar fler varianter av eldrivna lastbilen Zero
Volta visar fler varianter av eldrivna lastbilen Zero 7,5- och 12-tonnare

Volta som tillverkar eldrivna lastbilar visar nu upp designkoncept för en kommande 7,5- och 12-tonnare. Linjerna påminner om 16-tonnaren Zero men en del punkter har uppdaterats och förfinats. Vad som får följa med till de färdiga produkterna återstår dock att se. Precis som i Zero sitter föraren i mitten och styr och med dessa ska man kunna köra i vissa städer även på söndagar när andra större lastbilar är förbjudna.

Volta väntar sig ha en testflotta med de nya bilarna igång 2023, för att dra igång serietillverkning ett år efter detta.

Fordon, Lastbilar, Volta, Volta Zero, varianter, eldrift, elbil, lastbil, versioner Visa Pressmeddelande Volta Trucks confirms the engineering kick-off for its full-electric 7.5- and 12-tonne Volta Zero variants

Volta Trucks, the leading and disruptive full-electric commercial vehicle manufacturer and services provider, has confirmed that its forthcoming 7.5- and 12-tonne variants have entered the engineering phase of development, with a single design concept already selected.

The 7.5- and 12-tonne Volta Zeros have been designed by Volta Trucks’ partner, Astheimer Design in Warwick, UK. The new full-electric vehicles will bear a close but evolutionary visual relationship to the larger 16-tonne vehicle which launched in September 2020 and debuted in its production-ready design in November 2021. The smaller models will carry over the principles of the innovative cab and premium working environment for drivers, with its low, central seating position and industry-leading visibility and safety standards. The 7.5- and 12-tonne vehicle will fulfil a different use case to the existing 16-tonne Volta Zero, with the 7.5-tonne vehicle, as an example, able to operate on Sundays in a number of European territories where the 16-tonne vehicle is currently excluded.

The ground-up development of the 7.5- and 12-tonne vehicles will be undertaken at the same rapid pace that’s become a hallmark of Volta Trucks operations. Engineering of the vehicles has now started, and a Pilot Fleet of vehicles is expected to be launched for customer trials in 2023, with series production due to commence during 2024.

The 7.5- and 12-tonne vehicles complete the initial Volta Zero product line up, as announced in the company’s Road to Zero Emissions strategy in May 2021. This will see full-electric trucks launched in the initial markets of Paris and London, followed soon afterwards in Milan, Madrid, the Rhine Ruhr region of Germany, and Randstad, Netherlands. The forthcoming 7.5- and 12-tonne variants will also help production to accelerate from 14,000 units in 2024 to over 27,000 by 2025 and increasing in the years beyond.

Ian Collins, Chief Product Officer of Volta Trucks, said; “The full-electric 16-tonne Volta Zero is our first vehicle and the heart of our brand. But when designing that truck, we knew that we’d need to scale the innovative packaging and cab concept to accommodate different size vehicles. Our customers tell us that they appreciate the safety and zero-emission operations offered by the 16-tonne Volta Zero, but also need those positive attributes in smaller 7.5- and 12-tonne vehicles, and they need them quickly. Our creative partners at Astheimer have created an inspiring vehicle design that we’ve now started to engineer and bring to life. We’ve scaled up our Research and Development operations to ensure that we can deliver a portfolio of products to market, starting in a year’s time with the 16-tonne Volta Zero.”
Volta Trucks eldrivna lastbil är redo för produktion Så här kommer den att se ut För två år sedan visade företaget Volta Trucks upp den helt eldrivna lastbilen Zero. Nu är den redo för produktion och vi får därför bilder på hur den kommer att se ut, och det är inte mycket som skiljer sig från konceptet. Trots detta ska alla karossdelar vara annorlunda och uppdaterade. Den största förändringen utseendemässigt är att ljuslisten i fronten har fått säga hej då och att hytten fått en lite mer traditionell form. Enligt Volta är det här den första eldrivna 16-tonnaren byggd för ändamålet - att leverera varor i innerstan. De första 25 stycken prototyperna ska börja tillverkas nu och börja testas i början av nästa år. Först i slutet av nästa år kommer man att börja tillverka kundbilar. Tillverkningen kommer att ske i Österrike av Steyr Automotive. Tumnagel
43.2°
0
DB Schenker beställer 1470 stycken Volta Zero Ska användas i Europa Nu meddelar DB Schenker att de har ingått ett samarbete med Volta Trucks som bygger eldrivna lastbilar. Inte mindre än 1470 stycken exemplar av modellen Zero ska vara beställda och när de väl levereras ska de börja rulla runt om i Europa. Detta ska vara den största beställningen av eldrivna lastbilar i Europa hittills och DB Schenker blir det första företaget att använda sig av bilarna från Volta. Från och med nästa vår kommer de att börja testa de första prototyperna ute på vägarna. DB kommer då att utvärdera ordentligt och behöver något justeras implementerar man det i serieproduktionen av de beställda bilarna. Tumnagel
50.8°
0
Volta Trucks får in 37 miljoner euro till Har nu över 2500 stycken förhandsbeställningar Volta Trucks har precis avslutat ytterligare en investeringsrunda och där fick man in 37 miljoner euro. Den största delen stod amerikanska Luxor Capital och företagets första externa investerare, Byggmästare Anders J Ahlström, valde att öka sitt innehav. Volta ska ha fått in över 2500 stycken förhandsbeställningar (ordervärde på över 600 miljoner euro) på den helt eldrivna lastbilen Zero som är planerad att börja testas och utvärderas av kunder i mitten på nästa år. Fullskalig produktion väntas dra igång i slutet av 2022. Tumnagel
43.1°
0
39.2° 0 Bobby Green Bobby Green
ons. 15 dec 2021, 19:30
Volta visar fler varianter av eldrivna lastbilen Zero 7,5- och 12-tonnare
39.2°
0