42 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Det här är TVRs nya modell Klassiska linjer och V8:a
Bild till artikel

Det har varit många turer kring biltillverkaren TVR de senaste åren. Efter ett par rykten hit och dit om att de skulle återuppstå verkar det som att de faktiskt är på väg att göra just detta nu. I somras började man ta emot handpenningar för en bil som ännu inte fanns men nu får vi mer information om vad som är på väg och en första bild på hur den nya bilen ser ut.

Chassiet som till stor del är byggt i kolfiber är konstruerat av Gordon Murray Design. Ovanpå det sitter en coupékaross med klassiska TVR-former vilket knappast är en nackdel. Under allt sitter en V8:a från Cosworth som ska ge mellan 450 och 500 hästar.

Mer information kring den nya bilen dyker upp någon gång nästa år. Planen är att köparna ska börja få sina exemplar 2017.

teknikensvarld.se Bil, Nyheter, TVR, skiss, rendering, teaser, sportbil, V8 TVR börjar ta emot handpenningar för bilen som inte finns än Trycket från köpsugna blev för stort 2012 la TVR ner tillverkningen av bilar på grund av att ekonomin helt enkelt inte gick ihop. Året därpå började det viskas om att märket skulle göra en comeback, men sen dess har det varit tyst. Tills för en månad sedan, då snacket kom upp igen. Bakom projektet denna gång stod motorbyggaren Cosworth som tillsammans med Gordon Murray Design lovade att de skulle producera en ny sportbil under namnet. Nu verkar det som att detta har fått folk att bli helt toksugna på ett exemplar, till den grad att det nybildade företaget från den 7 juli börjar ta emot handpenning för bilen som väntas dyka upp först 2017. "Our phone lines and online enquiry system went into meltdown when the news was announced, and we decided that we must begin to bring a structure to the enquiries and build a delivery pipeline well in advance of production." Bilden visar en av mina drömbilar - TVR Sagaris 2. Tumnagel
39.9°
0
TVR återuppstår? Man ska aldrig säga aldrig Den brittiska biltillverkaren TVR köptes 2004 upp av ryssen Nikolai Smolensky men därefter var det kört. Nikolai körde företaget i botten och 2007 ansökte man om konkurs. Däremot erbjöds kunderna att uppgradera sina Griffith-modeller till Sagaris ett tag men för nästan exakt ett år sedan upphörde allt vad bilbyggande heter. På TVRs hemsida har det sedan länge endast funnits ett meddelande, som lyder: "We support all owners of TVR sports cars by ensuring supply of spares and the development of alternative drive trains. Nevertheless at the moment we do not manufacture new cars. Any such claims in various media are fake." Tills nu. Idag står det istället "Never say never." Vad betyder nu detta? Ska TVR återuppstå, är det en dold reklamkampanj för en ny Bond-rulle eller jävlas bara TVR? Ingen vet. Det enda jag vet är att jag hemskt gärna hade sett att tillverkningen kom igång igen och att något nytt presenterades. Min absoluta favoritmodell från TVR, Sagaris, körde jag faktiskt så sent som nu i veckan. På Forza 3. Tumnagel
39.8°
0
TVR slutar tillverka bilar - bygger vindturbiner istället 50 års tillverkning av tokiga sportbilar verkar gå mot sitt slut För ett par år sedan tog den tidigare ryske bankmannen Nikolai Smolensky över den brittiska biltillverkaren TVR. Nu rapporteras det att han ger upp just biltillverkningen och börjar satsa på att tillverka vindturbiner istället. Enligt Nikolai som har pratat med Autocar har han försökt så gott det går att utveckla en ny sportbil under namnet men att extremt höga utvecklingskostnader och lika höga förväntningar från kunder har gjort det omöjligt. För att slippa sparka alla anställda på fabriken i Blackpool ska det nu därför byggas portabla vindturbiner i lokalerna. Reservdelar och service kommer i framtiden att tillhandahållas av självständiga firmor som Performance Engines, Racing Green och TVR Power. Tre stycken modeller hann dock att komma till prototypstadiet. En Tuscan Mk2 cab med Corvette-motor, en Cerbera med turbodiesel från BMW och en helt ny modell som skulle få eldrivlina. Tråkigt besked för de som ville ha nya bilar, kanske lite bättre för de som redan har en TVR då värdet antagligen lär öka. Rackarns också, jag som var sugen på att få loss en Sagaris för en vettig peng. Nåja, drömma kan man ju alltid, och tills den dagen titta på när Jeremy kör bilen. Tumnagel
32.6°
0
TVR väcks till liv igen Det verkar som det i alla fall Biltillverkaren TVR har det inte direkt varit mycket snack om det senaste. Senast var 2006 och då byggdes det TVR-bilar i glasfiber i Blackpool under ryssen Nikolai Smolenskis ägandeskap. Han tog över 2004 efter Peter Wheeler som kört företaget i 23 år. Efter att Nikolai tagit över gick det utför för TVR och företaget kursade 2007. Nu har en ny sajt startats och företaget har bytt namn till TVR GmbH, fixat ny logga och finns numera i Wien. Det verkar som om märket är på väg tillbaka alltså. Tittar man på sajten så säger den att det ska introduceras en ny motor till modellerna agaris, Tuscan, Tuscan MK II, Cerberra, Chimaera och Griffith. Motorn är en LS3-V8:a på 6.2 liter från GM på 426 hästar och 569 Nm. Existerande kunder har också möjligheten att uppdatera till denna motor om de vill. Förutom detta har det även släppts en teaserbild på vad som sägs vara Tuscan 4, som ni kan se till höger. Bilen som är en roadster sägs ha premiär på Genèvesalongen nästa vår. Tumnagel
40.1°
0
54.5° 0 Bobby Green Bobby Green
tis. 29 dec 2015, 12:30
Det här är TVRs nya modell Klassiska linjer och V8:a
54.5°
0