BMW lanserar sin första M-motorcykel
Det här är M 1000 RR
Bokstaven M är synonym med prestanda hos BMW och M 1000 RR är den första motorcykeln man sätter den på. Det här är alltså det värsta man har att erbjuda och skapelsen blir din för 370.000 kronor.
För pengarna får du en tvåhjuling med en totalvikt på 192 kilo och en vattenkyld radfyra som ger 212 hästar och 113 newtonmeter i vrid vid 11.000 varv. För att framhjulet inte ska vara i luften hela tiden när man är ute och kör sitter det vingar i kolfiber på kåporna som ser till att pressa cykeln mot marken. Dessa gör även att man kan gå på gasen snabbare och även att man kan bromsa senare. De ska också se till att kurvtagningen blir stabilare. Hojen har fem stycken olika körlägen, dynamisk traction control och wheelie-funktion. Tekniken Shift Assistant Pro gör att du kan växla ner och upp utan att koppla. Det finns även Launch Control och Hill Start Control Pro som håller kvar hojen när det sluttar så att du slipper stå med bromsen intryckt.
När M 1000 RR lanseras framgår tyvärr inte.














































































M är en framgångssymbol inom motorvärlden tack vare BMW:s prestandamodeller, som vänder sig till de kunder som har extra höga krav på prestanda, exklusivitet och individualitet. En filosofi som BMW Motorrad nu ansluter sig till.
Nya BMW M 1000 RR är den första M modellen från BMW Motorrad. Motorcykeln, som är baserad på S 1000 RR firar nu sin världspremiär. Med en motoreffekt på 212 hästkrafter, en totalvikt på endast 192 kg samt fjädring och aerodynamik utformade för maximal racingförmåga uppfyller nya M 1000 RR alla förväntningarna för en modell i toppsegmentet av superbikes.
”Dubbel R:et är vårt standardtecken för äkta briljans – både i motorsportsammanhang och ute på vägarna. Med M 1000 RR har vi lyckats gå ett steg längre på varje område. Den är lättare, snabbare och genomgående trimmad för prestanda – vilket känns från den första metern. Med tanke på det nya produktinnehållet och den extremt korta utvecklingstiden har jag fortfarande svårt att tro det själv”, säger Stephan Loistl, M 1000 RR Overall Vehicle Development.
Den vattenkylda 4-cylindriga motorn med BMW ShiftCam-teknik är baserad på S 1000 RR-drivlinan. Men nya M 1000 RR-motorn är kraftfullare än sin föregångare, med en maximal effekt på 212 hästkrafter vid 14,500 varv/minut, ett maximalt vridmoment på 113 Nm vid 11,000 varv/minut med maxhastighet vid 15,100 varv (500 mer än S 1000 RR).
Aerodynamiken är en annan avgörande beståndsdel i utvecklingen av M 1000 RR, vars front försetts med nya M winglets i klarlackad kolfiber. Dessa bidrar till att pressa framhjulet nedåt vilket motverkar överstegring och samtidigt möjliggör tidigare acceleration och tillåter senare inbromsning samt stabilare kurvtagning
Höjdpunkter - nya BMW M 1000 RR
M 1000 RR 4-cylindrig racinganpassad motor baserad på RR-motorn, med högre maxeffekt, högre vridmoment i mellanregistret och högre maxhastighet med ytterligare 500 varv/minut.
Nytt, 3,657 gram lättare avgassystem med avgasrör, samt främre och bakre ljuddämpare i titan.
M winglets och högre vindruta: Bromsa senare och accelerera tidigare och med mer stabilitet i kurvor tack vare aerodynamiken som pressar ned framhjulet utan att tappa i fart.
Körlägena ”Rain”, ”Road”, ”Dynamic”, ”Race” och ”Race Pro-13” och senaste generationen av Dynamic Traction Control (DTC) och DTC wheelie function.
Shift assistant Pro för upp- och nedväxling utan koppling.
Launch Control för perfekta starter under race och Pit-Lane-Limiter för precis hastighet i depån.
Hill Start Control Pro för smidig start från sluttande underlag.
Chassidesign anpassad för racing med justerad geometri, optimerad hjullastfördelning och utökad justerbarhet av svängarmens svängpunkt.
M bromsar för första gången för BMW Motorrad
M kolfiberhjul: Snygga högteknologiska detaljer för maximal prestanda på både banan och vägen.
Instrumentbräda med stor 6,5-tum TFT-display med perfekt läsbarhet. Startanimation med M-logga och OBD-gränssnitt som kan aktiveras för M GPS-data och M GPS-laptrigger.
Lättvikts M-batteri, USB-laddning framtill, kraftfull LED-interiörbelysning, elektronisk adaptiv cruise control och greppvärmare.
M-design och dynamiskt formspråk som andas racingprestanda.
Pris: 370.000kr
Se global pressrelease för övrig teknisk data och fler bilder.